Kezdetek 1992-ben kezdődött a Jachtakadémia, amikor egy Bt-nek, majd 1994-től az egyéni vállalkozásom oktatási üzletágának volt a Jachtakadémia a neve. 1998. január 1.-én alapítottuk a mai formájában Eszterrel a Jachtakadémia kft-t. Vele alakítottuk ki a működési, szervezeti feltételeket, az oktatási rendszert. Nélküle nem lett volna ilyen. Köszönöm neki a sok-sok évi áldozatos munkáját.
2000.évi Odüsszeusz Expedíció
Kidolgoztam Odüsszeusz útvonalának hajózási elméletét, amely bebizonyította: merre járt a hős. Ezt az útvonlalat az Albatros iskolahajóval bejártuk, nagyon cikk jelent meg erről és egy 3 részes film is készült. A részleteket itt lehet megnézni: www.odusszeusz.hu. Az Expedíció létrejöttében Szabó Jó barátomat illeti a köszönet, a szervezésben nagyon sokat segített Eszter, a hajózásban és a filmezésben Fekete Laci és még sokan mások segítsége nélkül nem jöhetett volna létre életem legnagyobb kalandja.
Ha érdekelnek a részletek, akkor
itt tudod megnézni
A fejlődés
A Jachtakadémia mostani formájának kialakulásához nagyon fontos volt a hallgatóink, a jachtakadémisták javaslatai, kritikái, észrevételei. Javaslataiknak köszönhetjük a különböző kiegészítő tanfolyamokat, a házi feladatok, a tesztek rendszerét sőt a távoktatásos képzést bevezetését is.
Kezdetben az alma materemben, a Hajózási Szakközépiskolában tartottuk az órákat, majd pár évig a Gábor Dénes Főiskolán. Ezek a hagyományos tanfolyamok hetente 2 alkalommal, 17-21 óra között voltak, de 2002-tól már voltak hétvégi tanfolyamok is, amikor 5 alkalommal 10 órában adtam le a tananyagot. Aztán jött a távoktatás korszaka, amikor a hallgatóink igénye szerint inkább otthon tanulnának.
Rádiós tanfolyamok 2004-től kezdtük el a rádiós képzést a GMDSS/ROC tanfolyamokkal. Ez már akkreditált oktatási rendszer volt, fél évig tartott, mire minden engedélyt megkaptuk. De ez is a hasznunkra szolgált, hiszen ettől kezdve minden képzési formánkat akkreditálni tudtunk.
A rádiós képzést Juhász Ádám barátom indította be nálunk. Sajnos 2010-től át kellett venni a tevékenységét. Ebben társaim voltak Seres István, Járai Tamás. Köszönöm nekik is a munkájukat. 2013-tól lehetővé vált a GMDSS/SRC és GMDSS/LRC képzés és vizsgáztatás, amibe azonnal belevágtunk.
Változások 2014-től Eszter munkáját leányom, Alexandra vette át, vele kezdődött a Jachtakadémia intenzív elektronikus korszaka, a számlázástól kezdve a teszteken át a házi feladatok internetes javításáig.
A Hajózási hatóság
Amivé lett a Jachtakadémia, azt a hajózási hatóságnak is köszönhetjük. Hiszen, ha egy himi-humi, vagy akár korrumpálható lenne a vizsgáztatás, akkor nem tartanánk itt. A szakmai igényességük, felelősségük és a vizsgáztatás objektivitása egyenszilárdságúvá teszi a rendszert:
a Jachtakadémia jól felkészíti a hallgatókat
a hatóság lelkiismeretesen vizsgáztat
szkipperek biztonságosan hajóznak
Köszönet Lékai Tamásnak, Komjáthy Zsoltnak és Vass Ivánnak a hatósági munkájukért.
Hajózási gyakorlat 1986-1989. CNSO, Rebell MarkII és SeaSkip hajókon kezdődött a tengeren. 1990-1998 között az Ecker Yachtingtól bérelt hajókon történt. Sok embernek ismerős a Feeling 486-os hajók, a Mona és a Harani neve. 1999-2002 között az első iskolahajónk az Oceanis 500 típusú Albatros volt. Vele 31 250 mérföldet hajóztam. Ő volt a hű társam a 2000. évi Odüsszeusz Expedíción is, ahol bejártuk Odüsszeusz bolyongásainak útvonalát.
2003- AZ Odysseus iskolahajó
Aztán 2003. január 22.-én Eszterrel átettük a La Rochelle-ben a GibSea 51 típusú Odysseust. A neve nekem természetes volt. Speciálisan iskolahajónak épült, a hajótest különleges megerősített, a berendezései sem szokványosak és a navigációs felszerelését ismerheted milyen.
Az Odysseuson az első út 2003. február 14.-én volt, amikor Koperból Punatba hajóztunk. Február 15.-én 54 csomós bórában, +2 fokos hőmérséklet mellett próbáltuk ki, jó lett-e az új iskolahajó. Most már 15 év után elmondthatom: bevált. 2003. február 15.-én volt az első oktatótúra, egy manőver tréning az Odysseuson.
Aztán 2012-ben becsapott a villám. Szó szerint. Egy kapitány tréningre indultunk volna, amikor Punatban, egy zivatar vége utáni pozitív villám tönkre tette a teljes elektronikát, az indulás előtt 1 órával. A kár nettó 42 000 euro volt, de szerencsére a biztosító kifizette. Alexandra szerint ez Zeusz nyíla volt, hogy lecseréljük az elektronikát... 2014-ben egy 115 lóerős új motort kapott, a régi 11 év alatt 15 000 órát ment, azért kellett kicserélni mert már elgyengült.
2004-2006 Jachtakadémia Bál
Igazi jó hangulatban buliztunk februárban Siófokon a Magister szállodában, ahol vidám hajós vetélkedők tették izgalmassá a hangulatot. Volt kötélhuzástól kezdve medencében mentőmellényben úszva pénzszedésen át sok-sok érdekes feladat. A jó hangulatot B.Tóth Laci barátunk garantálta.
2004-2015 Jachtakadémia Kupa
Ez egy különleges navigációs vitorlás verseny volt, ahol a versenyszámokat a résztvevő hajók szkippereivel határoztuk meg. Alapvető szempont volt, hogy csak egy klasszikus vitorlás pályaverseny volt, a többi pedig a hajózási és navigációs ismeretek összemérését szolgálta.így minden hajó azonos eséllyel indulhatott. A navigációs futamoknál a navigáció pontossága számított, nem a vitorlázás sebessége. Így több olyan futam győzelem is született, amikor a leg később célba érő hajó nyert a pontos navigációja miatt.Néhány érdekesebb futam:
precíziós vitorlázás: kezdetben 36m, aztán 18m, aztán ahogy fejlődött a résztvevők tudása egészen a 3,6 m átmérőjű körökön való átvitorlázás a 4,5 méter széles hajóval! Majd ezt fokoztuk azzal, hogy a köröket 2, 3, majd a végén 5 darabos csoportokban egyszerre kellett megvitorlázni. A résztvevők fantasztikus teljesítménye igazán irígylésre méltó volt
labirintus hajózás: ahol GPS nyomvonalakkal megrajzolt pályán kellett leggyorsabban átvitorlázni. Voltak olyan szakaszok, ahol egy 100 méter hosszú, 40 méteres csöven kellett a széllel szembe útjutni! És volt aki megcsinálta a Baviria 46-ossal! Óriási teljesítménye
mérföldgyüjtés:a lehető legtöbb mérföld lehajózása adott idő alatt: 24 óra, vagy 18 óra vagy 12 óra alatt, navigációs szabályok betartásával - nem szabadott a saját nyomvonalat keresztezni, a virtuális szigeteket (persze a valódit sem) érinteni, és a végén 15 perces intervallumba célba kellett érni.
felkutatási feladat: a szituáció szerint a hajóról eltűnt mr. Williamson (nevét a fordulóról kapta) két órája, ez idő alatt meghatározott irányba hajóztunk, egyszer irányt váltottunk közben. Aki hamarabb megtalálta (természetesen vitorlázva) és utánna leggyorsabban befutott a célba, az nyert.
Ez felsorolás csak ízelítő volt. A 11 JAK-on összesen 23 különböző versenyszámot találtunk ki közösen.
9 alkalommal Fekete Laci hajója, 1-1 alkalommal Farki és Kardeván Vili hajói nyerték a JAK-t.
Leltár 2018. május 1-ig
27 év alatt a hajózási tanfolyamainkon 4342 hallgatónk volt
Az Odysseus iskolahajón az utóbbi 15 évben 559 túrán 139 326 tengeri mérföldet hajóztam Ez a Föld kerületének 6,45-szöröse...
Odysseus iskolahajón 15 év alatt 2256 kadét tanult
a rádiós tanfolyamokon 867 GMDSS/ROC vagy GMDSS/SRC és 157 GMDSS/LRC vizsgázónk volt
Egy hallgató vélemény az Odysseus iskolahajó emlékkönyvéből.
OKTATÓI TEAM
Vass Tibor
a Magyar Jacht Akadémia vezetője,
okleveles navigátor-mérnök,
okleveles nautikai szakértô,
I. osztályú tengeri kishajóvezetô
a 2000. Évi Odüsszeusz Expedíció vezetője
az Odysseus iskolahajó kapitánya
A Lékai János Hajózási Szakközépiskola elvégzése után a 6 éves Ogyesszai Tengerészeti Egyetem tengeri hajóvezetői karán szerzett kitüntetéses navigátor-mérnöki oklevelet. Ezt követően a KPM Hajózási Felügyeletén dolgozott műszaki-nautikai felügyelőként két évet, majd a BME Közlekedésmérnöki Karán egyetemi adjunktusként tanította a jövendő tengerésztisztjeit hét éven át, közben 2 alkalommal tartott radar szimulátoros tanfolyamot a Gdyniai Tengerészeti Egyetemen. 1989-től a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium Hajózási Osztályán osztályvezető-helyettes négy évig, ahol a tengeri hajózással, a hajózás hatósági-jogi feltételeivel és hajózási jogszabályalkotással foglalkozott. Ez idő alatt 2 évig tagja volt a MAHART Igazgatóságának.
A NAVIGÁTOR Mérnöki Iroda vezetőjeként 1993-95 között 12 acéltestű motoros és vitorlás jachtot épített, amelyekből valószínűleg a 36 láb hosszú SPRAY típusú vitorlás volt a legszebb és a legnagyobb.
Kereskedelmi hajón másfél évet hajózott. Így többek között 3,5 hónapos hajóúton vett részt a Továriscs nevű háromárbocos barkon Ogyessza - Oslo - Ogyessza útvonalon. 1982-től tart tengeri kishajó-vezetői tanfolyamokat, és közben több alkalommal tanított tengeri navigációt a MAHART hosszújáratú-tengerészkapitányi tanfolyamain.
A Magyar Földrajzi Társaság tagja.
A Magyar Tengeri Vitorlázók Egyesületének elnöke.
A MAGYAR JACHT AKADÉMIA vezetője, amely tanfolyamait 1987 óta a Hajózási Felügyelet elismerte és működését jóváhagyta.
A 2000. Évi Odüsszeusz Expedíció vezetője, szervezője és kapitánya.
Vass Tibor 1986-tól az elméleti tanfolyamok mellett tengeri tanfolyamtúrákat is vezet. Ezekből fejlődött ki például a Szkipper Tréning, ahol az 1 hetes, majdnem folyamatos hajózás alatt a kadétok elsajátítják a tengeri hajózás 178 témában összegyűjtött gyakorlati ismereteit, előre programozott módszerrel.
Hajózott a Dunán annak torkolatáig, az Adrián, a Balti-, az Égei-, az Északi-, a Kelta- a Fekete-, a Földközi-, az Ion-, Karib-, a Márvány-, a Sargasso-, a Tirrén- a Ligur- és a Vörös-tengereken; a Biscayai- és a Mexikói-öbölben, valamint az összes óceánon. Például volt olyan tél, amikor túrát vezetett a Seychelles-szigeteken (Indiai-óceán), a Karib-tengeren (Atlanti-óceán) és a Tonga Királyságban (Csendes-óceán).
1974-től járja a tengereket. Így hajózási gyakorlata 2018. május 20-ig:
419 hajóúton összesen
212 656tengeri mérföldet hajózott.
Ez a Föld kerületének 9,85-szorosa.
Seres István
a Magyar Jacht Akadémia szakmai helyettes vezetője,
okleveles navigátor-üzemmérnök,
I. osztályú tengeri kishajó-vezető
az Odysseus iskolahajó másodkapitánya
Seres István hajózási gyakorlata:
76 hajóúton összesen 48 245 tengeri mérföld, (ez a távolság a Föld kerületének 2,21-szerese) 22 éve a tengereken
1978-82 között a Lékai János Hajózási Szakközépiskola hallgatójaként kezdte a hajózással való ismerkedést. Ez idő alatt a termelési gyakorlatokon a Balatonon, a Velencei-tavon és a Dunán hajózott Passautól-Sulináig.
1982-1989-ig a MAHART tengeri hajóin dolgozott. Végig járta a szakmai szamárlétrát (deckboy-tól a fedélzetmesteri beosztásig). Majd a Budapesti Műszaki Egyetemen a Hajózási Főiskolai szakon szerzett tengeri hajózási üzemmérnöki oklevelet. 1985-ben a Gdyniai Tengerészeti Egyetemen radar szimulációs tanfolyamot végzett. Ezt követően másfél évet hajózott tisztjelöltként és III. tisztként a MAHART tengeri hajóin. A hivatalos hajós pályafutás után és azóta folyamatosan foglalkozik a kedvtelési célú hajózással.
Hajózott a Dunán, a Balatonon, a Földközi-tengeren és annak melléktengerein, továbbá az Atlanti- és az Indiai-óceánon.
Gencsy Péter
a Magyar Jacht Akadémia GMDSS rádiós oktatója
okleveles távközlési mérnök,
I. osztályú tengeri kishajó-vezető
Tengeri hajós életemet 2001-ben kezdtem. Eleinte, évi 2-3 hetes bérelt hajós túrák formájában, majd 2010-től saját 44 lábas hajóval járom a tengert, évente 5-7 héten át. Hajóztam az Adrián Rijekától Dubrovnikig, de a Földközi tengeren is (Görögország, Szicília, Málta, stb.). Nagy hajóval jártam az Atlanti- és a Csendes óceánon, kétszer megkerülve a Horn-fokot. 2002 óta mintegy 80, legalább hat napos utat tettem meg, közel húszezer mérföldet. Sokféle hajótípust vezettem útjaim során, a 44-57 lábas vitorlásoktól kezdve számos, különböző motoros hajót, 2x350 LE-ig.
13 alkalommal vettem részt az Adrián tengeri vitorlás versenyeken, többnyire navigátorként, 10-szer a győztes csapatban.
Igazán őszinte meggyőződéssel tettem magamévá közel húsz évvel ezelőtt a Magyar Jacht Akadémia hitvallását a biztonságos, szabályos hajózásról, az elmélyült tudás, a gyakorlatszerzés, a legjobb tengerész gyakorlatok megismerésének, a folyamatos tanulás, fejlődés fontosságáról, a természet és a tenger tiszteletéről.
IMO akkreditált tengeri elsősegélynyújtó tanfolyamot végeztem, végigjártam számos kiegészítő tanfolyamot a Magyar Jachtakadémián (radar továbbképző, GPS továbbképző, elméleti- és gyakorlati havária, mentés és felkutatás elmélet és gyakorlat, több manőver tréning, stb.)
Rendkívül érdekel és sokat is foglalkozom hajók elektronikus navigációs- valamint energiarendszereivel és sokat képeztem magam hajómotorok témában.
Vass Alexandra
a Magyar Jacht Akadémia irodavezetője,
horvát nyelvész
belvízi kishajóvezető
jóga instruktor
Iroda (a térképen):
Bp. XI. Barázda u. 18. GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E