MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / Az ?szi els? szkipper tréning
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
Az ?szi els? szkipper tréning2002.09.07. - 2002.09.14.

129. út
Szkipper tréning

Üzenet a hajónakRészletes napló

2002. szeptember 8. Rab, Veli Losinj és navigációs szlalomozás a sötétben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Robi a deviációs mérések főszereplője
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az mérföldek, első helymeghatározás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Szeptemberi vasárnap dél, Rab.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Felhők a Velebit felett.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A 2 perces riadó eredménye
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Navigációs szlalomozás a ssötétben
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
7 óra 25 Miklós nagyon finom, egyszer? rántottáját jó íz?en elfogyasztottuk.
8 óra 10 Indulunk. Az els? feladat az volt, hogy fel kell vennünk a deviációs görbét a Punati-öbölben. El?ször a robotkormány automatikus deviáció megszüntet? programját futtattuk, amihez kétszer lassan körbe kellet fordulni. Végül 6°-os deviáció maradt. Ez után Robit kiültettem a hajóorrba a tájolós távcs?vel és miközben lassan körbe fordultunk, ? 10 °-onként leolvasta és hátrakiáltotta nekünk a hajó mágneses útirányát. A baloldali tájolót Szalma, a jobboldalit Pali, a robotkormányt Józsi olvasta le, Miközben ZZ vezette a jegyz?könyvet.
8 óra 40 Elindultunk
12 óra 01 Miklós szépen kikötött Rabon. A parton már vért minket Sezo, aki az Avalon nev? Bavaria 50-es hajózik. Kés?bb elpanaszolta, hogy el?l - hátul lötyögnek a korlátok. Kicsit megmozgatta ?ket, és erre majdnem kiestek a helyükr?l. És az Avalon 2001-es építés? hajó. Mi lesz vele 5 éves korában? Két hónapja benéztem az Avalon farterébe. Éppen mosták a fartükröt. Láttuk a mosóembert, a vizet, amint csordogált, a szivacsot, amivel mosott, s?t a habot is a szivacson. Kés?bb megnéztük az orrkabint. Ott szinte minden bútor utólaglett visszaragasztva. Hát ilyen az 1 éves Bavária 50-es.
14 óra 40 A Velebit-hegység fenséges felh?sapkát húzott magára, amely szinte teljes mértékben visszatükröz?dik a vízr?l. Teljes szélcsend van, a tenger olaj sima. Egy hullámocska sem fodrozza a vizet.
15 óra 00 Két perccel ezel?tt feltámadt a szél és összetörte a Velebit tükörképét.
15 óra 12 Lehorgonyoztunk a lakatlan Oruda-szigetnél, fürödni. A víz 24,1°C-os. 1,1 °-al melegebb a tegnapinál. Z.Z. volt az els?, aki be ment a vízbe, fürdeni. Robi csak úgy beugrott, Szalma pedig szintén óvatosan beereszkedett a tengerbe a búvárfelszereléssel. A Velebit fölött egy vékony, magas gomolyfelh? képz?dött. Fél?, hogy le fog d?lni. Józsi a Jachtnaplót nézegeti, a többiek Szilvit környékezték meg: Mit lehet enni? ? persze nem esett kétségbe.
15 óra 20 Pál Zoliék kerestek a 16áos csatornán. ?k Veli Losinjban vannak, talán átmennek majd az Osori hidnál és Cres a céljuk. De az is lehet, hogy ott maradnak éjszakára.
15 óra 25 A VHF rádió Digitális Szelektív hívója elkezdett fülrepeszt? módon jelezni. Ilyenkor addig nem hagyja abba, amíg meg nem néztük, hogy mit akar. A 24-es csatornán Security Massage lesz - a hajózás biztonságára vonatkozó közleményt fognak leadni.
15 óra 27. A következ? üzenetet vettem:
?Security, security, security, This is Rijeka Radio, Rijeka, Rijeka Radio
Security massage No 1 from Harbour Master Rijeka from 08. 09, 2003.
Dangerous trunk reported on the Unije chane. To al ship keep sharp lookout an wide birth requested. Al sighting report to Rijeka Radio.
End of massege. Listen Rijeka radio On chanel 16, 24, 04, 81.?
Vagyis egy veszélyes farönköt jelentettek az Unije csatornában. Ott ahol a múltkor mi is kifogtunk egy 4 méteres faágat. Biztos a patakok sodorták be a tengerbe. Óvatos hajózást és fokozott figyel?szolgálatot rendeltek el.
Közben elindultunk az Oruda-szigetet délr?l kerültük, a Palacol-sziget között áthajózva. A legkisebb mélység 3 méter volt. Kicsit aggódtam is miatta, de azért átjutottunk.
15 40 Sezó hívott telefonon: Nem m?ködik a rádiója. Hiába próbáltam hívni, nem hallott. Meg kérdezte, hogy mennyi a víz a két sziget között. Én a 3 métert említettem.
16 47 Megérkeztünk Veli Losinjba. Csak nehezen találtunk helyett a sz?k kis kiköt?ben, de Pali ennek ellenére szépen kikötött. 17.15-kor fogunk indulni. Itt volt már P. Zoli és M Misi, akik a Délos nev? Sun Odyssey 45-öst béreltek. Átmentem hozzájuk, jót beszélgettünk. Nagyon meg voltak elégedve a hajójukkal.
17 óra 15 Indulunk Vis felé. A legközelebbi kikötésünk vagy Komizsán holnap reggel, vagy Korculán, holnap este lesz. Addigra meg kell lenni kb. 250 mérföldnek. Ehhez persze a szigetek között kell csalinkáznunk, navigációs feladatok teljesítése ürügyén.
18 óra 06 Beraktam a 2 perces riadó CD-et, kb 40 W-os hanger?vel. El?ször megdöbbentek, volt aki azt gondolta, hogy egy repül?r?l jön a hang, volt aki azt gondolta valami történt a hajóval, volt olyan is akinek eszébe jutott, hogy err?l már beszéltem. Minden estre a CD a következ? képen szól:
1. Irdatlan fülsért? szirénázás, majd én jövök a következ?vel:
2. Vészhelyzet, vészhelyzet, vészhelyzet, mindenki 2 percen belül ment?mellényben jelentkezzen a cocpitban.
3. Fülsért? szirénázás.
4. Még 1 perc 30 másodpercetek maradt, hogy ment?mellényben jelentkezzetek a cocpitban. Vitorlásruhát, zoknit, cip?t felvenni. Figyeljetek a társatokra is. Segítsetek neki.
5. Irdatlan fülsért? szirénázás.
6. Ne essetek pánikba. Még mindig van 1 percetek.
7. Irdatlan szirénázás és ez folytatódik egészen az id? lejártáig, amit egy nagy robbanás jelez.
8. A végén síri hangon megállapítom: aki nincs a cocpitban, az meghalt.
Ez után megvizsgáltam a ment?mellények helyes felvételét: jól megrángattam mindegyiket: sajnos 3 zombi volt közöttünk. Remélem a következ? jobb lesz.
18 óra 38 Sezó hívott ismét: Hogy tudtunk mi átmenni, amikor ott csak 1,7 méteres a víz. ?k zátonyra futottak. Lassan mentek ugyan, de azért felakadt a hajó. Sérülés nem történt, csak kellemetlen. Elmondta, hogy el?írásszer? leszabadítást végeztek: kivitte a póthorgonyt, azzal húzták és közben motorral is rásegített. A többiek kiültek a boom végére, hogy döntsék a hajót. Sajnos miközben döntötték a hajót befolyt a víz az ablakon és pont a számítógépére. Most még m?ködik ugyan, de meddig? Mindezt egy félreértés miatt történt. Én végig az Oruda-szigetr?l beszéltem, ? meg az Orjula-szigetr?l. Én is hibásnak érzem magam az este miatt.
19 30 Lement a nap a tengerbe, miközben az alsó széle szétfolyt a horizonton, a refrakció változása miatt. Ritkán lehet ilyet látni. El?tte még E.Zoli megmérte a magasságát, majd kés?bb a Vénuszt is.
20 óra 22. Most már teljesen sötét van, Miklós serénykedik a konyhában: a lábszárpörköltet melegíti, már kint is érz?dik az illata. Sajnos a roncshoz már sötétben érkezünk.
21 óra 20 Megkezd?dik a navigációs szlalomozás: GPS és radar nélkül egy elég bonyolult, hét szakaszból álló ?pályát? kell lenavigálni a sötétben, a fények alapján:
1. áthajózás a Molat-sziget Bonaster-fokán álló 15 másodperc alatt 4-et és a Golac-sziget 3 másodpercenként egyet villanó fénye között, középen.
2. Innen 2,6 mérföldet hajózunk a Tun Veli-sziget 5 másodpercenként 1 fehéret villanó fénye felé, ügyelve arra, hogy ki ne csússzunk a fény zöld szektorába.
3. Ha mer?legesen látjuk balra a Tun Mali-sziget 3 másodpercenként pirosat villanó fényét, akkor 45°-ba fordulunk és a Trata ugyan ilyen fénye valamint a Vrtlac-sziget 3 másodpercenként fehéret villanó fénye közötti középirányba hajózunk..
4. Ha a két fény között leszünk, akkor 90°-os irányba fordulunk és 2,3 mérföldet hajózunk.
5. Innen 145°-ot kormányzunk, amíg a Tri Sestrice világítótorony 5 másodpercenként kett?t villanó fénye el?ször fehérr?l vörösre, majd vörösr?l fehérre vált. Majd innen változatlan irányban még 2 kábelt teszünk meg.
6. Elfordulunk 90°-ot balra és addig hajózunk, míg a Zanavin-fok 3 másodpercenként felvillanó zöld fényét nem látjuk pontosan kelet felé.
7. Visszatérünk az eredeti 145°-os irányba.
Ezt m?szerekkel aránylag nem nehéz végigcsinálni, de a fények alapján sokkal izgalmasabb. A kadétok minden esetre jól szerepeltek. Gratulálok nekik.

3. nap: hétf? - Kék Barlang, Korcula megkerülése
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Albatros Komizsán
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Komizsa
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Irány a Kék Barlang
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Na, mi van!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A fjord
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A blister
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Naplemente Korculánál
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
0 óra 35 Hirtelen azt éreztem, hogy a hajó el kezdett jobbra fordulni. A GPSre pillantva ez igazolást is nyert: a Lavdara-sziget felé tartunk. Kirohantam és megkérdeztem: Szépen kormányzol? , de addigra már kezdett visszatérni a hajó a helyes irányba. Biztos elbambúlt a kormányos.
0 óra 50 Megérkeztünk a Katina és a Dugi Otok közötti átjáróhoz. Valahogy furcsán villogtak a bóják. Kés?bb kiderült, hogy az küls? zöld bója nem világít. Így sokkal izgalmasabb volt az áthajózás a 10-15 méteres kirobbantott csatornán. Teljes volt a sötétség, még a Hold sem látszott, csillagok és a gyengécske navigációs lámpa fénye segített megtalálni az utat a nyílt tenger felé. Gondolom a többieknek ez elég félelmetes lehetett. Kés?bb a Sestrica világítótornya is felt?nt a sötétben. A fénycsóvája méltóságteljesen söpört végig a horizonton és egy-két magasabban fekv? szigeten. Az ilyen er?s fény? világítótornyok fényét nem villogtatják, mert hiszen több ezer wattos ég?t nem lehet ki-be kapcsolgatni. Ezért a lámpája folyamatosan ég és körülötte forog 1-4 homorú tükör (ami olyasmi, mint az autók fényszórójának a tökre), amit?l villogni látjuk a fényt. Pl. ha a fény karakterisztikája Fl. (2) 15s, ez azt jelenti, hogy 2 fókuszáló tükör forog és 15 másodperc alatt tesznek meg egy fordulatot. Amikor éppen felénk néz a tükör, akkor a fény felvillan.
1 óra 20 Elmentünk a Sestrica mellett, pontosan dél felé hajóztunk még 1 mérföldet, majd innen a Vis-sziget felé vettük az irányt: 140°-ban kell 69,6 mérföldet hajóznunk. Fél 10 felé érkezünk majd. E közben az ?rségek kabinok szerint váltogatják egymást: Robi és Szalma, ZZ és Józsi, majd Egyed Zoli és Pali jön. A két ?rség között 4 óra a pihen?. Reggelre bizony elég elgyötörtek lesznek. Én amikor csak tudok, akkor majd lszok.
2 óra 59 Arra riadtam, hogy a hajó hirtelen elfordult jobbra, majd el kezdték verni a fejem fölött az ülést. Felszaladtam gyorsan, hogy mi baj van. Azt gondoltam, hogy egy halászhajót kés?n vettek észre és most hirtelen kitértek el?le. De nem ez történt . Pali akkor vette át a kormányt és valaki a sötétben belekapaszkodhatott. Hirtelen nem tudták, mi történt.
10 óra 10 Megérkeztünk Komizára. Más érdemleges esemény nem történt útközben. Csendes, nyugodt éjszaka volt, végig motoroztunk. A végére ugyan 3/4 méterese n?ttek a hullámok, a hajó kicsit mozgott, de már mindenki megszokta ezt. Elmentünk nézel?dni, sétálgatni, kipihenni a tengert meg a motorzúgást.
11 00 Irány a Kék Barlang, Bisevón! Innen kb. 1 óra az út. Közben reggeliztünk.
11 óra 55 Megérkeztünk a Kék barlang elé. Végigmutogattam a látnivalókat, el magyaráztam a kékségét a barlangnak. Szerintem szebb, mint a capri kék barlang. Beszálltam a csónakba, hogy beindítsam a motort. 5 perc után feladtam. Se kép - se hang. Viszont sebességben maradt az irányváltója, amit nem tudtam kitenni üresbe. Na majd szépen beeveznek nézel?dni.
11 óra 35 Beszálltak a csónakba, odahúztam ?ket a barlang bejáratához és beeveztek, miután befizették 20 kuna/f? beugrót (kb. 7000 Ft) és bejutottak a csónakos néni és két kutyája mellett. Robi szerint inkább be kellett volna úszni. De akkor is ki kell fizetni a beugrót! mondtam én. ZZ szerint akkora balf?ok voltak az evez?sök, hogy senki sem gondolta volna, hogy ?k egy oktatótúra résztvev?i. Pali szerint volt aki kézzel is kapálódzott evezés címszóval, de csak akadályozta az evezést, viszont lefröcskölte a többieket. Szalma szerint bementünk nyolcan egy lélekveszt?vel, balf?ok voltak az evez?sök, pattogtunk faltól falig, és összevesztünk a süketnéma tutajosokkal. Zoli szerint kár, hogy nem tudtunk fürödni, mert mindig ellökdöstek a süketnéma tutajosok. Józska szerint a fényjáték tetszett a legjobban. A többiek szerint ez volt az evez?s válasza, ahelyett hogy lapátolt volna, csak bámészkodott. Szóval mindenkinek tetszett. az egész.
Innen a Vis.sziget déli részén lév? Smincevic-öbölbe hajóztunk. Ennek belsejében van egy fest?i öböl, amely végén egy 8-9 méter széles torok van, ami mögött egy romantikus lagúna található, meredek sziklákkal, szép parttal szegélyezve. Be szoktam tenni a hajó orrát, megmutatni a lagunát.. A parton lév? turisták rémülten néztek, amikor megjelent az Albatros hatalmas tömege, elsötétítve az eget. Szalma szerint már húzták fel a lábukat. A hajón lév? csak fényképezgettek és nézel?dtek, a fürd?z?k pedig rémültem menekültek ki a vízb?l. Édesanyám biztos csuklott. Kicsit megtartottam ott a hajót, majd visszatolattam. Elég nehéz volt, de mindig meg szoktam csinálni, olyan szép a látvány.
17 óra 20 A szél beer?södött, így felhúztuk a blisztert. Nagyon szépen ment a hajó a hátszélben, amikor 10 csomós volt a szél mi 6 csomó körüli sebességgel hasítottuk a vizet. Mindenki nagyon élvezte.
18 óra 40 Sajnos lecsökkent a szél, be kellett szedni a blisztert - irány Korcula.
19 óra 30 Lement a Nap a szigetek felett. Fél 10 körül érkezünk Korculára.
20 óra 40 Csak radarral hajózunk, megkerüljük Korculát, Lavdaránál átvágunk a szigetek között. Izgalmas lesz, ha sok halászcsónakkal találkozunk.
21 óra 40 Kikötöttünk Korculán, a móló küls? részén kaptunk csak helyett. Valóban érdekes volt. Halász csónak kevés volt, viszont egy sziget mögül hirtelen egy keresztirányban közleked? komp bukkant föl 300 méteres távolságból. A legsz?kebb helyen 50 méter széles volt az átjáró.

Kedd - Hvar, grillezés, Split
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Korcula a tenger felõl
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Pali a heveder gyakorlaton
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Bussolakulcs
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Hvari hangulat
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Kedd Ver?fényes napra ébredtünk. Tegnap estére megvolt a 251,5 mérföldünk: az út felét már teljesítettük. Miklós halat és 3 kg csevabcsicsát vásárolt az esti grillezéshez. Nem tudom, tudjátok-e, hogy az igazi csevabcsicsát 40 % disznó, 40 % marha és 20 % birkahúsból kell készíteni.
10 órakor tervszer?en elindultunk, el?ször tankolni. Pali szépen parthoz állt. Sikerült beel?zni egy szárnyashajót - ezzel legalább 1-1,5 órát nyertünk. Teletankoltuk a hajót és Split.
10 óra 50 Ment?hevederes gyakorlatot tartottunk: fel kellett venni a ment?mellényt, ment?hevedert, majd el kellett jutni a hajóorrba és vissza. Eközben a biztonsági heveder két vége közül egyiknek rögzítve kellett lennie. Mindezt id?re. A következ? eredmények születtek:
1. Szalma - 2 perc 09,
2. Robi: - 2 perc 12
3. Pali: - 2 perc 39,
4. Zoli: - 2 perc 43
5. Jóska: - 3 perc 14,
6. ZZ: - 3 perc 49,
7. Miklós: - 4 perc 39.
A hajórekordot Lovas János állította be 2001. október 12-én: 1 perc 09 volt.
Ezt követ?en a bussolakulccsal gyakorlatoztunk.
13 óra 30 Lehorgonyoztunk a Scedro-sziget Manastir-öblében, fürödni. Többen kipróbálták a ment?mellényt is. A víz 25,4°-os volt.
15 óra 10 Indulunk Hvar felé. A szél lassan er?södik.
16 48 Megérkeztünk Hvárra. Kitolattunk a kiköt? bels? részéhez. Nem mertem közel állni, mert féltem, hogy alacsony lesz a víz. Én a hajóm maradtam, atibbieket elengedtem 17 45-ig.
16 óra 43 Mindenki itt van, indulunk Milna felé. Kezdetben motoroztunk, majd kés?bb reffelve kihúztuk a vitorlákat és egy hatalmasat vitárláztunk, félszélbe. A maximális sebesség 9,7 csomó volt.
19 óra 25. Megérkeztünk Milna elé, ahol lehorgonyoztunk, majd gyorsan begyújtottam a grill és el kezdtem sütni a csevapcsicsát. Közben nagyon villámlik, dörög, fél?, hogy ideér a Brac-sziget felett látszó zivatar.
19 óra 45. A dörgés egyre közeledik, a csavapcsicsa s?l. De jó lenne befejezni még a zivatar el?tt!.
20 óra 12 Talán távolodik a zivatar, és már a harmadik adagot sütöm.
20 óra 57. A döglött hal sütését nem vállalom, a csavapcsicsa már kész van. Nagyon finom. A Kreol andalító gitárzenéjét hallgatjuk, miközben finom fehér bort iszunk. Nagyon jól érezzük magunkat.
21 óra 34 Indulunk Spitbe. A vacsora befejezve, mindenki nagyon elégedett.
22 óra 48 Kikötöttünk Splitben a Diokléciánusz palota el?tt. A kadétok elmentek sétálni.
23 óra 24 Hatalamas zivatar jött. Biztosan szétáztak a sétálók.

Szerda- Hajózás a Krk-folyón. Átférünk a híd alatt?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A süteményes Splítben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A csomók tanítása
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kötélfonás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Zivatarban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Krk vízesés tavasszal.
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
SZOGÁLAT KÖZLEMÉNYEK
1. ZZ rokonoknak
Apátok megvan, volt már szakács is, d eennek ellenére a hajó egész legénysége, s a kapitány is jó egészségnek örvend.
Petinek külön: olyan mint az OP, csak egy kicsit nagyobb.

2. Unger Annának:
Gyönyör? az Adria is, a sszigetek, a víz, a kiköt?k talán szebbek, mint a Karib volt. A túra nagyon jó, a tenisz és a barátok hiányoznak egy kicsit. Minenki csókolok. Józska

3. Hullai Gyulána, Oszinak:
OK.

VÉGE
****************
7 óra 30 Kimentem egy kávézóba dolgozni, szokás szerint. Kinéztem a legkényelmesebb székeket és ahonnan a legszebb a látvány. Mostanában inkább teát szoktam inni.
9 óra 10 Úgy láttam, már mindenki a hajón van, senki sem akar a városban mászkálni. Akár korábban is indulhatunk. Bementem a jachtboltba térképet meg 18 méter fonáshoz való kötelet venni. Megláttam egy petróleum hajólámpát, rögtön beleszerettem. Évek óta ilyenre vágytam. Rendes hajólámpa üvege van, réz és egy igazi m?köd?képes replika.
9 óra 40 Elindultunk a Krk-folyó felé. A kiköt? bejáratánál szembe jött velünk egy 150-200 méteres görög utasszállító, amelyik hegyként tornyosult fölénk. A hajóról páram integetni kezdtek, biztosan magyarok voltak.
10 óra 10 Felvágtam 2 méteres darabokra a kötelet. Sajnos csak 8 db 2 méteres tanulókötelet kaptam a 18 méteresb?l. Hava lett 2 méter? Megmutattam a kadétoknak hogyan kell elvágni a kötelet: papírszalaggal körbetekertem a helyet ahol el kell vágni, majd elvágtam a tekerés közepén. Utána a gázon el?ször papirostól megolvasztottam a vágott felületet, hogy szét ne ugorjanak a pászmák. Majd levéve a papír tekerést megolvasztottam a kötélvéget és nyálazott hüvelyk és mutató újjal össze kell nyomogatni az olvadt m?anyagot. Közben szorgalmasan nyálazni kell az újjakat, hogy h?ljön a b?r. Még nem tudom ki lesz az, de valaki biztosan nem így fogja csinálni és megégeti majd az újját. Sajnálom el?re.
12óra 40 Befejeztük a csomó és a kötélfonás tanulást. Legügyesebb a csomókban Robi volt, a fonásban pedig Szilvi. Gyenge szél van, 2-3 csomóval tudnánk vitorlázni és még 23 mérföld van hátra. Legkés?bb 5-re Skradinba kell érnünk, hogy még fel tudjanak menni a vízeséshez. És még a Sibeniki híd is hátra van. Vajon átférünk most is alatta? Lehet, hogy vissza kell majd fordulni? a Legrosszabb az lenne, ha megrongálnánk az árbocot. Még másfél óra és kider?l.
14 óra 20 Megérkeztünk a folyó torkolatához. Robi és Szalma kezdték a radaros navigálást. Egyenl?re jól betaláltak a radaron nehezen észrevehet? bejárón.
14 óra 27 Jött két motoros egymás mögött. Sajnos balra tértek a navigátorok, ezzel eléjük fordultunk volna, ha kintr?l nem akadályozom meg. Valószín?leg rossz gombot nyomhattak meg, mert ?k jobbra akartak térni. Egy nagy zivatarfelh? van el?ttünk, gyakori menydörgés hallatszik.
14 óra 55 Miklós megsütötte serpeny?ben a halakat, amelyek a tegnapi grillezésb?l megmaradtak. Közben elért minket a zivatar. Lelassítottunk a híd miatt.
15 óra 05 Az es? szakad, id?nként jég is kopog. A látótávolság lecsökkent 30-50 méterre, most jó a radar igazán. A víz csak úgy porzik.
15 óra 20 A híd alá érkeztünk, most nagyon alacsony a vízállás, könnyen átférünk alatta.
15 óra 25 Az es? elállt, Jóska és ZZ radarral kormányozzák a hajót a sz?k kanyonban felfelé a folyón.
15 óra 30 Sajnos rosszul állították be a képet, és nem vettek id?ben észre egy 45 láb körüli vitorlást. Aztán el kezdtek veszekedni, merre forduljanak. Persze a rossz gy?zött. Nekem kellett kint megakadályozni az ütközést. Édesanyám megint csuklott. Robi menteni kívánta a helyzetet, ezért átkiabált: ?Sorry, students on the board!?. Remélem sikerült neki.
16 óra 06 Kikötöttünk Skradinban. Még láttuk, hogy a 4 órás hajó elindult a vízesés felé. A következ? 5-kor megy majd. Kés?bb mellénk állt egy öreg Bavaria 41-es, mint kiderült magyarokkal a fedélzetén. S?t tanítottam is kett?t közülük, talán 1987-ben. felelevenítettük a régi id?ket, ismer?söket. Mondtam, hogy mi egy oktató túrán vagyunk. Aztán Imre a legnagyobb megdöbbenésemre megkérdezte, hol fognak vizsgázni, Sibenikben vagy Zadarban. Én élénken tiltakoztam, még a kérdés ellen is. Mi nem foglalkozunk ilyen himi-humi képzéssel. Erre ? és egyik társa el kezdte bizonygatni: elég ez is. Én erre azt válaszoltam csak, hogy minden képesítés annyit ér, ahogyan azt meg lehet szerezni. Ha ez olyan, hogy 500 dollárért felhozzák, és még vizet sem látott az új ?tengerészkapitány? de már bárhova mehet a papírjával akkor lélekkufár az, aki ilyenben részt vesz. Tovább már nem is akartam beszélgetni velük, annyira szégyelltem magam miattuk. Én voltam persze a hibás, mert nekik nem sikerült átadnom és megtanítanom a tenger tiszteletét. Mentségemre szolgáljon, hogy egyikük sem hajózott velem.
16 óra 45 A többiek felmentek a vízeséshez a hajóval, hét körül érnek majd vissza.
Vacsorára csodálatos paprikáskrumplit ettünk, amit Miklós igazai mesterszakácshoz méltóan készített el. Vacsora után a szép kis hajólámpa sárgás fényében sokáig beszélgettünk, borozgattunk.

Csütörtök - radar szlalom a Kornati-szigetek között
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A radar ördögei
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Szlalomozás radarral a Kornatinál
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Kornati
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Dől a hajó
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Pillangózunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A hajóroncs
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A sebesség rekord
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
5 óra 58. Mindenki visszajött a WC-b?l, indulhatunk. Zoli és Pali vannak a radarnál, ?k viszik le a hajót a folyón. Sajnos a tegnapi konyhaszolgálat (Szalma és Robi) a paprikáskrumpli roncsait nem távolította el, itt a sok mosatlan. Így nem tudunk vitorlázni, de a hídnál fel fogom ?ket kelteni a mosogatáshoz.
6 óra 18 Kiértünk a tóra. A bóra hol feler?södik 12 csomóig, hol legyengül 5-re, de állandóan jelzi: mi most az ? hatalmában vagyunk. 19°C van, de a szél miatt ez sokkal hidegebbnek t?nik. Jól esik a termo pulcsi és a sapka.
7 óra 20 A Sibenik el?tti bejárati csatornában egy hatalmas vasaló jött velünk szemben: egy 120 méter hosszú teherhajó. Zoli és Pali lentr?l irányították radarral a hajót, a csatorna közepén jártunk. A vasaló kapitánya betojhatott nagyon mert félelmében 5 rövid hangjelzést adott aminek jelentése: ?Nem értem szándékát?. Pedig az nagyon egyszer? volt: radaroztunk. A távolsága ekkor még 500 méter volt. Persze kitértünk el?le, nem kerestük a bajt.
7 óra 28 Vitorlát húztunk, és a változó er?sség? bórában szépen haladunk. A maximális sebességünk 9,7 csomó volt.
8 óra 24 A szél elállt, sebességünk leesett 3 csomóra. Beindítottuk a motort, mert még 100 mérföld vár ránk ma. Az id? barátságtalan, h?vös, szeles, a Nap is elbújt a felh?k mögé, annyira fázott ? is.
8 óra 26 Lábos kongatással adta tudtunkra Miklós, hogy kész van a reggeli tojásrántotta.
10 óra 08. Ahogy beértünk a szigetek közé az els? csapat rögtön elvesztette egyik életét : ott kanyarodtak be, ahol nem kellet volna. Eddig felváltva motoroztunk és vitorláztunk.
10 óra 23 Sajnos oda lett az els? csapat második élete is: nem fordultak be ott, ahol be kellett volna. Most jün a második csapat. Remélem ?k nem hibáznak majd.
10 óra 39. Oda a második csapat második élete is. Nem kerülték meg a M. Prisnjak-szigetet. Miátán korrigáltam, utána sem fordultak be a következ? szakasznál.
10 óra 44 perc Most a Kaselica-szikla okozta a halálukat - 130 °-ot kellett jobbra . Több életük nincs.
10 óra 55 A harmadik csapat kezdte a radarozást. Ok vajon milyenek lesznek?
11 óra 20 Piskera jachtkiköt?höz értünk. A mostani kadétok nagyon ügyesek voltak: Szalma és Robi hibátlanul mentek végig a pályán. Volt olyan hely, ahol 30 méteres átjárón kellett keresztül hajózniuk. ?k a radar ördögei.
12 óra 43 Kieresztettem a tonhalfogó pecát a Sestrica világítótorony közelében. Hátha fogunk valamit. Ezen a részen gyakran látni 1-2 méteres nagy halakat.
13 óra 30 Áthajóztunk a feltakarójeles átjárón a Katina és a Kornát-szigetek között, hogy megmutassam a trükköket. Aztán a Katina és a Dugi Otok közötti bójás átjáróban oda-vissza fordultunk. Ez volt az a hely, ahol vasárnap éjjel is jártunk már. A pecát az átjárókban beszedtük, de aztán újból kieresztettem. Most Mali Losinj felé hajózunk, útközben megállunk majd a tengeralattjáró bunkernél és a hajóroncsnál is. 10 óra körül érkezünk Mali Losinjba. Most szép napos id? van, a szél szinte teljesen elült. Motorozunk.
15 óra 01 Feltámadt a bóra északkelet fel?l. Egyenl?re még gyenge, de azért kihúztuk a vitorlákat, motorlázunk.
15 óra 08 A bóra beer?södött, motor leállítottuk. A sebességünk kezdetben csak 4,5 csomó volt, de aztán fokozatosan n?tt. kisvártatva 8 csomó felett állandósult.
15 óra 13 Az út sebességi csúcsa: 10,0 csomó.
15óra 31. Megd?lt a rekord: 10,1 csomó!
15 óra 32 Az új rekord: 10,2 csomó.
15 óra 34. Hihetetlen, de 10,6 a rekord. a szél 15-20 csomó között változik, és 70°-ról jön. Persze a hajóban ami leeshetett az már leesett, mivel állandósult a 20° fölötti d?lés. Nem ritkán 30°-ot is mértem. A konyhaszekrény elé be kellett tenni a biztonsági lécet, mert az összes tányér kirepült volna. Lassan már könnyebb lesz a falon menni és a padlón támaszkodni. Pedig már reffeltük is az orrvitorlát.
17 óra 02 Elértük a tengeralattjáró bunkert, amit még Tito idejében épült. Ez egy kb. 100 méter hosszú, 15 méter magas, 10 méter széles barlangba vájt csatorna.
17 20 Rövid megállónk véget ért, hajózunk tovább a hajóroncs felé. A vitorlákat kb. 70%-ra reffeltük. Így néha 5 csomóval, néha 8-al, a maximális sebesség v pedig 10 csomó volt.
17 óra 32 Kihajózunk a szigetek közül a nyílt tenger irányában lév? hajóroncshoz. Ezzel hátulról kapjuk a szelet. Felszereltünk pillangóra: az orrvitorla balra, míg a f?vitorla jobbra áll. Mint amikor a pillangó széttárja a szárnyait. Ez nagyon szép, nagyon nehéz vitorlázási mód, mivel pontosan tartani kell az irányt. Ha 10-15°-nál jobban eltérünk, akkor már valamelyik vitorla összeeshet, majd amikor újból belekap a szél, akkor akár szétszakadhat. A f?vitorlát tartó boom végére egy preventernek nevezett biztosítókötelet szoktam kihúzni, amit szorosan lekötünk az els? bikához. Ez megakadályozza a boom átcsapódását, ha egy rossz kormánymozdulat, vagy egy hullámról való óvatlan lecsúszás miatt a hátulról belekap a f?vitorlába a szél és átcsapja a boomot. Ilyenkor akár az árboc is eltörhetne. Most minden esetre Jóska nagyon szépen kormányozza a hajót
. 17 óra 48 Elértük a hajóroncsot, ami 1985-ben süllyedt el. Amikor még hajó volt, akkor Michele volt a neve és olasz lobogó alatt hajózott. Hogy miért süllyedt el? Egy biztos, a kapitány nem a Jachtakadémián tanult.
18 óra Kétszer körbehajóztuk a roncsot, majd Mali Losinj felé indultunk. 60 %-ra reffeltük a vitorlákat, de így is száguldottunk. Ritkán eset le a sebességünk 8 csomó alá.
19 óra 27 Megd?lt az ?t sebesség rekordja: 11,7 csomó. Nagyon jót vitorlázunk.
21 óra 51 Még 45 perc Mali Losinj. Eddig tudtunk vitorlázni. Még kétszer reffeltünk az er?s szél miatt. Közben átvettük a kadétokkal a 16 vészjelzést is. Aki nem tudta, az zálogot adott. Elég sok zálog született. Amint beesteledett kivittem a cockpitba a hajólámpát, és felkötöttem a biminitopra. A lámpa a legnagyobb szélben is égett, a lángja meg sem rezdült. Igazi viharlámpa. Amikor már nagyon himbállódzott a hullámokon ugráló hajó miatt, akkor lekötöttem az alsó fülénél fogva, nehogy lehányják a gyengébb gyomrú kadétok. Kreol szép hangulatos zenéjét hallgattuk, bort ittunk sajttal és beszélgettünk, miközben a hajó száguldott a sötében, hullámról hullámra mászva vitt minket Mali Losinj felé. A Hold keskeny sarlója ragyogott a nyílt tenger felett, ezüsthidaat festve a hullámokra. Mindenki el volt varázsolva az este hangulatától.
22 óra 47 Az egyik varázs véget ért, kezdd?dik a másik: megérkeztünk Mali Losinjba. Eddig 499,7 mérföldet hajóztunk. Még 3 kábel hiányzik az 500-hoz. A f?téren álltunk meg. Mindenkinek nagyon tetszett az éjszakai vitorlázás, a város és az, hogy végre ismét partraszállhattak.
23 óra 17 Az Alfa nev? kedvenc kávézómban ülök, a naplót írom, krémes sütit eszek, tonikkal, Sade andalító bárzenéjét hallgatom. A többiek szétszéledtek, felfedezni a várost.

Péntek: visszatérés Punatba a bórával küszködve. RTL Klub felvétel
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Hajózás a csatornában
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A bórát is kiállták
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
7 óra 10 Kimentem dolgozni a megszokott kávézómban, miközben a ?vízizöldséges? lányokkal váltottam pár szót.
8 óra 20 Elindultunk a benzinkúthoz tankolni. Sajnos éppen beel?zött minket egy osztrák lobogójú Bavaria 47-es. Nagyon bénák voltak, de Fortuna segített nekik: nem törték össze a hajót. Minden estre nagyon sokáig tököltek, éppen hogy csak megtudtunk tankolni.
9 óra 20 Sikerült baj nélkül keresztül jutni a Privlaka-híd alatti csatornán. Nagyon er?s ellenáramlatba kerültünk, teljes gázzal haladva a csatorna végén a vízhez képest 9 csomóval haladtunk, de a part csak lépesben látszott mozogni. A hajónk olyan széles volt, hogy jelent?sen feltorlaszoltuk a beáramló vizet, de szerencsésen kihajóztunk. A túloldalon gyenge szél és kellemetlen holthullámzás fogadott. Szerencsére már mindenki annyira megszokta a mozgást, hogy nyugodtan tudtunk reggelizni.
10 óra 15 Ráálltunk a Punatba vezet? rottára: 14°-ot kormányoztunk. El?ttünk távolban nagyobb hullámzás látszik. Elkezdtem azért az vészhelyzetekr?l szóló oktatást.
11 óra 40 Er?s szél, nagy hullámzás. A hajó orra gyakran becsapódott a vízbe, hatalmas csattanás kíséretében. Ilyenkor a víz felcsapódik, vödörszámra zúdul hátra, amit szerencsére a sprayhood nagyjából megfog. A fedélzet szélén hömpölyög a víz. Mindenki élvezi a kalandot, csak egy társunknak fordult fel a gyomra és etette meg a halakat.
11 óra 50 A csónak nagyon ugrál mögöttünk, ezért egy 30 méteres kötéllel meghosszabbítottam a vontatókötelet. Így már nyugodtabban bukdácsol. Most vagyun a Senj fel?l fújó bóra f?vonalában.
12 óra 30 Csökkent a szél és a hullámzás. Minden sokkal nyugodtabb.
13 óra 40 Kikötöttünk Punatban, ami nme volt egyszer? a bóróban. Mindenesetre mindenki nagyon ügyes volt. Megjelent egy új szomszéd, egy Azimut 42-es motorossal. Éppen fényesítgették. Olyan kis puccos volt a hajó, mintha skatulyából húzták volna ki a hajót. Ahogy megérkeztünk, természetesen a szél alatti puccosra sodródtunk, ezért kértem a többieket, hogy tartsák el a másiktól a hajónkat. Erre kirohantak és el kezdtek üvöltözni angolul, hogy ne fogjuk meg a korlátot, mert ki fog törni. Egymás között szerintem csehül beszéltek, a puccos hajó ciprusi lobogó alatti, ami az adócsalás biztos jele. Nagyon morcosak voltak.

Összesen 536,6 mérföldet hajóztunk, ebb?l 157,2 volt éjszaka.

14 óra 20 Miklós és Szilvia, Robi, Szalma, Pali és Zoli hazamentek. ZZ és Jóska maradt.
15 óra 40 Megjött az RTL Klub stábja, Funnah Fannival. Velük fogunk forgatni.
A klippet pénteken 18 óra 05-kor lehet majd látni.

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től