tengeri vitorlás jogosítvány
|
 |
|
 |
 |
tengeri hajónapló
 |
 |
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók: mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.
|
tengeri hajónapló az oktatásról
249. út |  | A túra célja a kikötői manőverek gyakorlása.
Új oktatási tematikát léptetttem éltebe, növelve a hatékonyságot.
Ez a rekordok túrája volt:
1. 56 csomós szelet mértünk
2. egy nap 163 manővert teljesítettünk
A manőver tréningről a következő eredmények születtek:
János: 99,5%,
Ottó: 96%,
Péter: 93%,
Gyula: 97,5%
Attila: 96%
Fater: 99%
Ákos: 95%
Gratulálok mindenkinek!
|
Március 6, csütörtök. Érkezés téli időben, a híd lezárva |  Még tél van
|  A rendőrautó
|  A csapat
|  A maximális szél
| A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre! | Korán reggel indultam, hogy időben a hajóra érjek és be tudjak fűteni az érkező kadétoknak. A hegyekben az előrejelzés szerint hóesés várt és lelassult s forgalom. A kamionokat leterelték az útról, így legalább azok nem zavarták az utamat. Bakarban elintéztem a dolgomat, majd a tengerparti úton autóztam volna a Krk-i híd felé. Az erős bóra miatt visszaterelték a forgalmat a hegyekbe, nem engedtek át a Bakar-Krajlevice szakaszon.
Amikor a hídhoz értem én voltam a 8. a sorban, akik a hídra vártak. Mint később kiderült 205 km/órás sebességet mértek, ezért lezárták a hidat.
Két óra bizonytalan várakozás után Két bátor versenyző nekivágott a hídnak, majd utána még három. Kikerülték a sorompót és usgyi. Én is rögtön indultam utánuk, majd még mögöttem vagy 5-en. A biztonsági övet nem kapcsoltam be, mert ha valami zűr lenne, akkor legalább ki tudjak menekülni az autóból. A hídon a szél nagyon lökdöste az autót, de jobbára inkább csak hátulról emelgette így simán átjutottam. A másik oldalon lezárt sorompó és egy rendőrautó várt a kijárat sziklahasadékában. Nagyon nem aggódtam, mert nem voltam az első. Majd azt mondom, hogy a többiek is mentek, úgy gondoltam ez itt a rend. Viszont a szél nagyon megerősödött a hasadékban és rendesen mozgatta az autókat, így a Mondeot is. Kicsit emelgette is néha. A többiek is be voltak tojva és vadul dudáltak. Én arra gondoltam, hogy szembe kellene fordulni a széllel, mert erre a sebességre tervezték az autótót, de amikor visszafordulnék, akkor teljesen oldalba fog kapni és felborít a szél. Így maradtam, bíztam a német tervezőkben és a másfél tonnában. Vagy 10 perces nevelő célzatú várakoztatás után a rendőrautó elindult felénk, a sorompót felnyitották, mindenkitől elkérte a papírjait, felírta az adatokat, majd elengedte az autókat. Így én is átjutottam.
Viharos szél fogadott Punatban is. A biminitopot megkezdte a bóra, meg kell majd varratni. Gyorsan bekapcsoltam a dízel fűtést ami hamar el kezdte melegíteni a hajót.
A hajót vastag fehér só réteg fedte a tegnap éjszakai és a mai bórától.
A takarítóknak sikerült leszedniük (de lehet, hogy magától esett le) a felső hűtőszekrény hőszigetelését így annak visszaszerelésével foglalkoztam, amikor kb. másfél órával utánam befutott Ottó, majd aztán a többiek is.
A szél 35-45 csomó között volt, míg a maximális széllökés 53 csomó. Természetesen nem mentünk sehová, hanem elkezdtem a manőverek elméleti oktatását.
Három órás oktatás után elmentünk a Sidro nevű étteremben ahol egy jót vacsoráztunk.
Annyira viharos volt a szél, hogy autóval mentünk a kikötő falu felé eső kapujához, ami visszafelé igen jó ötletnek tűnt.
A bóra nem csendesedett, egész éjjel tépte a hajót, a köteleken fütyült, és hihetetlen hangokat keltve tombolt kint.
A hajón belül jó meleg volt, mindenki beállíthatta a kabinjában a hőmérsékletet, senki sem fázott. A szél lökdöste csak az Odysseust, mintha a hullámokon hajóztunk volna.
Mindenki gyorsan elaludt a friss levegőtől és az egész napi fáradtságtól.
|
Március 7. Viharos időjárás folytatódik. 56 csomós volt a legnagyobb széllökés. Este A Jacht Akadémia történetében 5. alkalommal ittuk ki a 2 literes üveg fügepálinkát. | 
| 
| 
| 
| 
| 
| 
| 
| 
| 
| 
| 
| 
| 
| A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre! |
Sajnos éjjel nem csendesült a szél. Őrült fúriaként tépte az árbocot, a köteleket, lökdöste a hajót. Bent jó meleg volt, a fűtés egyenletesen átmelegítette már az egész hajót. Jó és biztonságos érzés volt így aludni. Elképzeltem, milyen kellemetlen lenne most ebben a viharban és +3 fokban a tengeren hánykolódni.
Reggel 7-kor friss tengerészdalokkal ébresztettem a kadétokat. Volt akinek tetszett, volt akinek nem. De ez a képzés része, így nem a tetszés kérdése. Fater, Ákos, Gyula és Attila elmentek reggeliért, miközben a többiek készülődtek.
Reggelire Fater tojásrántottát készített, legnagyobb meglepetésemre csak simán, töltelék nélkül. Mind a 8-an jóízűen befaltuk a 30 tojásos rántottát.
Terv szerint 9-re elkészült a csapat. Sajnos még mindig tombolt a bóra gyakran a szél az 50 csomót közelítette, ritkábban esett 30 csomó alá. Ez nem hajózó idő.
Amúgy még adós voltam a horgonyzás elméletével, így az következett. A szalonban körbe ülték az asztalt és a fali monitoron nézték az előadásom képeit.
Később elkezdtük a manuális gyakorlatokat: kormány kezelés, mooring kötél, a kikötés használt csomók, kötél dobás, stb. – 13 különböző feladatot kellett megtanulniuk és ezeket osztályoztam.
Fél egy körül abba kellett hagyni a gyakorlatokat, mert a hajóorrban engem is, meg másokat is majdnem belelökött a tengerbe a hirtelen megerősödő bóra. Ekkor tájban mértük a legerősebb széllökést: 56 csomót. Ez 104 km/óra volt!
Így Fater csodás káposztájával vigasztalódtunk ebédre. Nagyon finom volt. Még nagy füstölt bordák is voltak benne, aminek Ludmilla bizonyára rendkívüli módon hálás lesz.
Ebéd után folytattuk a gyakorlatokat, noha nagyon nehezére esett mindenkinek kimenni a jeges szélben.
A következő eredmény született a 13 három gyakorlatból után:
Ottó: 97%,
Péter, Ákos 98%
János, Attila 99%,
Fater és Gyula 100%
Összességében nagyon jó volt ez az eredmény. Igaz, Gulya és Attila 3 pótvizsgát tettek, ezzel 30 eurós pótvizsga díj befizetésével a közös kasszába.
Délután 4-től el kezdett esni az eső és szép lassan csökkent a szél sebessége is. Sajnos a viharos szél a sprayhood jobb oldalán szétszakította a cérnákat, így össze kellett csukni azt.
Így ez a bóra az Odysseusban eltépte a biminitopot és a sprayhoodot. Legalább 100 euró lesz a javításuk.
Aztán a csapat megnézte a jó meleg hajóban a Boratot, majd elmentünk a Fügepálinkás étterembe, a Kosta Rikába. (így írják). A szél még 20-28 csomós volt mindig és szakadt az eső, ezért autóval mentünk.
Az étterembe kártyás bajnokság volt, csak egy nagy asztal volt szabad.
A többség sajttal töltött pleskevicát páran csevapcsicsát ettek. Én a bőséges káposzta után maradtam a levesnél és a salátánál.
Aztán a csapat vérszemet kapott és szorgalmasan töltögették a fügepálinkát. Így a Jacht Akadémia történetében 5. alkalommal sikerült kiinni a 1,5-2 liternyi páleszt.
Közben kihirdettem, hogy holnap reggel fél órával korábban kezdünk, nem lesz ebédszünet és kb. 1 órával később végzünk. Ez részben pótolja a mai viharos időjárás miatti kiesést.
|
Március 8. Ma 163 manőverünk volt! | A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre! |
Ma a tegnapi vihar pótlására intenzíven ment a manőverek oktatása: Fél kilenckor kezdtük, délben nem volt ebédidő, és este 7-kor fejeztük be.
Ennek meg is lett az eredménye: rekord mennyiségi gyakorlatot sikerült összehozni: 163 kikötésünk volt! Az előző rekord 112 volt! Ez nehéz lesz túlszárnyalni!
|
Március 9. Ma a horgonyzások napja volt. | A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre! |
Csendes napra ébredtük és egész délelőtt csak horgonyoztunk, horgonyoztunk.
Sajnos ez volt az utolsó nap.
A manőver tréningről a következő eredmények születtek:
János: 99,5%,
Ottó: 96%,
Péter: 93%,
Gyula: 97,5%
Attila: 96%
Fater: 99%
Ákos: 95%
Gratulálok mindenkinek!
|
|
|
 |
 |
|
 |
|
|
<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok
Alapítva:
|
1992.
|
Tengeri tanfolyamok:
|
396
|
Rádiós tanfolyamok:
|
241
|
Hallgatók:
|
4 428 fő
|
Túrák:
|
428
|
Mérföldek: (Vass Tibor)
|
215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület
|
|
-->
|