MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / 250. túra Márciusi manőver és szkipper tréning
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
250. túra Márciusi manőver és szkipper tréning2008.03.15. - 2008.03.24.

250. út
A cél:
1. a kikötői és horgonyzási manőverek megtanítása,
2. a Szkipper tréning programja szerinti hajózási oktatás.

Üzenet a hajónakRészletes napló

Március 15. Szombat érkezés és az első gyakorlatok.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Érkezés
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az Odysseus iskolahajó
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az Odysseus várja a kadétokat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Oktatás a szalonban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kapitány
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Oktatás a fedélzeten - motor kezelés
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Mooring kötél lekötése
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ervinnek tart a csomó!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Attila a krónikás és a pénztáros
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kormánynál
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Hogy is van az a trükkös csomó?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Életkép
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
N amost mi van?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A trükkös leugrós hurka
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Zsolt összeszedi a kötelet és
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Repül a kötél!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Már csak a lámpánál tudja a 10 pontot beírni a kapitány
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Most nem született rekord a Fügepálinkásban
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Ezek a sorokat még otthon írom, péntek este. Hajnalban indulunk.

205. út 03.15. szombat Attila naplója
Esti naplóírás ez, egy mozgalmas délután összefoglalása.
Zavartalan út áll mögöttünk. Semmi sem zavart minket abban, hogy időben megérkezzünk, nem is késtünk sokat: a kitűzött délután két óra helyett háomnegyed háromra be is futott mindenki. Tibor tervei szerint el kellett volna kezdenünk a programot kb. háromkor, ez nagyjából sikerült is, minimális volt a késés.
Csapjunk bele: rögtön az elején megtanultuk, hogy ha nem pumpáljuk eléggé ki a wc kagyló tartalmát, vagy oda nem való anyagok is belekerülnek, akkor a kézi pumpálás (és aprítás) ellenére is előfordulhat dugulás, ami végső esetben akár ahhoz is vezethet, hogy ki kell emelni a hajót, és úgy kell a csőrendszerét rendbe szedni. Kicsit hasonlít ez ahhoz, mintha az ember nem rágja jól meg az ételt, és ettől szorulása lesz: még szerencse, hogy nem nagy hasi műtét kell az egészséges állapot visszaállításához. Mielőtt még bárki belekötne: ez egy hasonlat, és a csőgörényes takarításnak nem tudom, hogy pontosan mi felel meg az emberi emésztéssel kapcsolatban. Egyébként a hajó emésztőrendszerét nem takarítják ilyen eszközökkel, komplett csöveket cserélnek.
22:13: Teljes csend. A társaság eltűnt, egyedül maradtam a naplóval. És a hajópénztárral. Lehet, hogy nem is tűntek el igazán, és ez a pénztárral szemben is elvárás (és én vagyok a pénztáros. Nem sajnáltatni szeretném magam, de nem szabadultam az exceltől és a kontrollingtól! Vannak százalékos kimutatásaink a különféle költségnemeinkre.)
Beosztottuk a konyhaszolgálatot is, ebből kiderült, hogy kinek és mikor kell majd azon dolgoznia, hogy a többiek zavartalanul élvezhessék a hajókázást. A napos feladatai közé tartozik ugyanis a legénység és az utasok proaktív kínálgatása, vércukor- és véralkoholszintjük karbantartása. Nagy felelősség ez! Hiszen mi is lenne, ha valaki kérne még egy kis pálinkát, de nem jut eszébe, hogy kér? Hát ezért kell a konyhaszolgálatosnak a többiek helyett is gondolkoznia.
Megtanultunk továbbá néhány olyan csomót megkötni, amit eddig is tudni kellett - hiszen belvízi képesítéseink vannak! - de most gyorsabban, erősebben, praktikusabban tudjuk őket megkötni. Hajót sem úgy kötünk le, ahogy eddig: csak egyszer teszünk zárócsomót a bikára. Nem értem, mi van: lehet, hogy itt tényleg lesznek hullámok? Dobáltunk kötelet, tekertünk kormányt, rángattunk (finoman!!) gázkart, indítottunk be motort, szedtünk fel mooring kötelet csáklyával, kikötöttük a pufferkutyát a karóhoz, valamint vadnyugati a lasszódobást utánzó, titokzatos "hurkafuttatás" tárgyból is vizsgát tettünk. Aztán elmentünk a fügepálinkás étterembe, ahol sokat és jót ettünk. Láttunk út közben vicces (kicsi, nagy, kecses, csúnya) és kevésbé vicces (szomorkodó, magára hagyott, kiégett) hajókat.
22:32: Teljes csend a mólón. Rendkívül romantikusan csak a szokásos kikötői csilingelés hallatszik. Piszokul hűvös van. HOL A KONYHASZOLGÁLAT?
22:36: Lejöttem a szalonba. Útközben láttam, ahogy a konyhaszolgálat keze elővillant a takaró alól. Átfordult a másik oldalára. Lesz itt még titkos értékelés!!
22:38: Felgyorsultak az események. A konyhaszolgálat zoknit húz. Engem még mindig nem kérdezett meg arról, hogy mit iszom. Persze nem lát, de ez mindegy. MEG VAGYOK SÉRTVE. Iszom erre valamit. Igaz, hogy másfél méteres körzetemben egy átlag feletti munkanélküliséggel sújtott kisebb nógrádi falu súlyos alkoholmérgezéses állapotát előidézni képes szeszmennyiség van, de engem nem kínál meg az, akinek kellene!
22:40: Rájöttem, mi a csend oka: szép lassan mindenki lefeküdt aludni. Alszom én is.

Március 16. A tolatások napja, sirokkóban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Erika
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kapitány
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ervin a konyhaszolgálatos
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A napló írója
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Így kell
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Eltaláljuk a bóját?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Már elég uncsi a sok tolatás...
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Feri
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Zsolt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Attila
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Osztályzás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kapitány
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Gábor
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Attila
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
András
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Zsolt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Attila naplója:

Kontinuitás
Tegnapról maradt: szeretném előre leszögezni: NEM kritikának szántam, amit tegnap írtam a konyhaszolgálatról. A szóban forgó kadét-társ előtte is, utána is, folyamatosan segít, a közérzetet javító intézkedéseket foganatosít. Egyszerűen elaludt, abban a tudatban, hogy úgysincs senki ébren.
Ma reggel kilenctől ismét nekiláttunk a tanulásnak.
Rövid elméleti képzés után, amely sok vihart látott, vitorlás versenyzői múlttal rendelkező társunk számára is hordozott újdonságokat, elindultunk a hajóval.
Mintegy varázsütésre szörnyű vihar támadt: a tenger háborgó, habos hullámokkal támadta az Odysseust, aki bátran dacolva a viharral, még ilyen körülmények között is, sokszor több, mint négy csomós sebességgel haladt előre. Képzetlen kadétként mindegyikünket megviselte a tomboló tenger: tíz percenként váltottuk egymást a kormánynál, és amíg valamelyikünk kormányzott, a többiek próbáltak segíteni neki.
Akkora volt a vihar, hogy Tibor visszavonult a térkép asztalhoz és csak a műszereken figyelte a haladásunkat. Nem gyávaságból tett így: ha egyenként elhullottunk volna, ő még mindig ki tudta volna vinni a hajót.
Nekem könnyebb volt a dolgom: 10-es skálán csak 7-es kormányzás jutott, a többiek jellemzően 8-9-es eredményt értek el a lehetséges 10-ból. De azért a végén még én is kaptam egy kisebb 8-as feladatocskát.
Tibor mindannyiunkkal olyan kíméletlen volt, mint az aerobikedző a lábemeléssel: még egyet, még egyet, még egyet... a végtelenségig.
Fogytán volt már a vizünk és élelmünk, a legénység tagjain a vitaminhiányos állapotok kezdeti tünetei jelentkeztek. Alig láttunk már a fáradtságtól, amikor estére komoly csapatmunkával biztonságba kerültünk: bejutottunk a kikötőbe, de már annyira kimerültek voltunk, hogy majdnem azt mondtuk, hogy kijutottunk a bekötőbe. Utolsó eriőnkkel még feszült figyelemmel végighallgattunk egy kemény 3 órás elméleti oktatást a holnapi hajózásról, a mentúmellényekről, a hajó elhagyásáról, stb, majd elvonszoltuk magunkat egy étterembe.
Kis idővel később a személyzet aludni tért.
Összefoglalva:
Ma az öbölben tolatási gyakorlatokat tartottunk. Előrementünk száz métert (ami túlságosan sok volt), majd hátratolattunk a bójára, ezt gyakoroltuk egész nap, nagyon el is fáradtunk bele, de tényleg. Esett az eső, és 20-25 csomós szél fújt. Ez után remek elméleti oktatást kaptunk, amely alapján leendő utasainkat is el tudjuk igazítani majd. Este megvacsoráztunk, és a többség szinte azonnal el is aludt.

Március 17. Elindulunk délnek
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Kapitány Posszeidonhoz fohászkodik
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Végre elindultunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Igen, oda kell mennünk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ervin
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Attila
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Tankolunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Krk város
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Délnek hajózunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Navigáció immár a gyakorlatban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Erika
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Sajnos az első mentőmellény gyakorlatot senki sem élte túl. A képen mindenki Zombi.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az óvatosak így hajóznak
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Zsolt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A deviációs görbe felvételének 16 perce alatt így sodródott a hajó.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
KV Veli Losinjban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ez is Veli Losinj
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A szlalom pálya kitűzése
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ez volt a kotta a szlalom pályán
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Merre is kell menni?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Kapitány figyel
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Attila naplója:

Kedves Naplóm!
Elindultunk egy nagy útra. Az indulás előtti ellenőrző lista remekül működött, a hajó okmányait Tibor mégsem felejtette az autójában. 37 pontból áll ez a lista, jó úttörő módjára megpróbáljuk kibővíteni negyvenre, az mégiscsak olyan évfordulós. Sajnos nem lesz könnyű dolgunk, elég teljesnek tűnik. Talán majd a pénz, személyes okmányok, tartalék olaj kérdéseket próbára bocsátjuk, hátha.
Tehát elindultunk. A kiállás majdnem tökéletes volt, onnan tudjuk, hogy majdnem, hogy Tibor azt mondta: "Ez nem egy tízpontos indulás volt!". Szerintem megmondta volna, ha valami nagyon nem jó, ezért aztán arra tippelek, hogy 9 - 9.5 pont volt.
Első utunk KRK városában a kikötői benzinkútra (nem pedig a bekötői kinzinkútra, bocs) vezetett, ahol a hely nevével ellentétben nem benzint, hanem gázolajat tankoltunk. Nagyon szépen álltunk be a kúthoz. (A Kapitány megjegyzése: Attila kormányzott!) A hajó orra előtt kristálytiszta tenger, egész az aljáig lelátni! Ami, ha tekintetbe vesszük, hogy a víz ott kb. 20 cm mély, és egyáltalán nem hívogató betonfalban végződik 3 méterrel később, a manőver értékét (személyes értékét, számomra) nagyban megnöveli.
És onnan már minden ment majdnem egyenesen, megterveztük a társakkal a kiállási manővert, kormány jobbra, hátramenet, kerékhatás így, sugárhatás úgy, erre Tibor mit mond:Kifordulás orrpufferen. Vagis puffert elöl ki, kormány balra, lassú előre.A hajó nekinyomja az orrát a puffernak és szépen kifordul. Mindegy, mekkora a szél.
Olyan ez, mint a gyereknevelés: teheted pont az ellenkezőjét, mint a szomszéd vagy a barátod, mégis sikerül felnevelni a gyereket, de az is igaz: a mi manőverünk az ott szokásos irányú, esetleg erősebb szélben korlátozottan lett volna sikeres. Hiába, a gyerekneveléshez is kell tapasztalat, úgy tűnik, a hajózáshoz is.
Ahogy tehát vágtattunk kifelé az öbölből, megcéloztuk a megcéloznivalókat, elkezdtük alkalmazni az eddig elméletben tanultakat, húztuk a vonalakat a téképen. Milyen szép is az! Egy bögre forró tea mellett otthon nyugodtan számolgatni, hogy ha azt a tornyot ígymegúgy látom, a másikat meg amúgy, akkor itt meg itt vagyok - elméletben. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy András után következve már éppen majdnem meghatároztam a helyzetünket (Andrásnak négyszer sikerült), amikor megszólalt a vészjelzés és két perc múlva mindannyian statisztikai értelemben halottak voltunk (nem sikerült ugyanis kettő perc alatt vitorlásruhában, cipőben, kabátban, előírásszerűen becsatolt mentőmellénnyben, útlevéllel a zsebünkben a cockpitban gyülekeznünk. A zombikról ekkor fénykép készült, majd visszavonultak, és folytatták a napi életet a hajón.
Ekkor folytatnom kellett volna a helymeghatározást, a céltárgyak meg huss! ugráltak a szemem előtt. Végül negyedikre sikerült meghatároznom a helyzetünket. A gyakorlat más, mint a példatár. Zsolt már majdnem türelmetlen volt, amikor végük tudományos megalapozottsággal ráböktem egy pontra, hogy ott vagyunk.
Felvettük a hajó deviációs görbéjét. Aki nem tudja mi az, az is nyugodtan hajókázhat, nem különösebben érdekes dolog, tényleg, igazából nem kell törődnie a variációval meg ilyen marhaságokkal sem. Egyetlen feltétel: kizárólag teljesen mágnességmentes (paramagnetikus) anyagokat használjon a hajójához, öltözködéséhez, telefonáláshoz, fogtöméshez. Nem lesz könnyű dolga. Javaslom inkább megtanulni a mágnességtant. Egyébként a deviációs körbéhez görbe-görbe kell fordulni, gétszer (az egyik, majd a másik irányba), és egy etalonnak tekintett, mágnesesség szempontjából semleges területen tíz fokonként meg kell mérni a kézitájoló és a hajó tájolói közötti irány különbségeket. Amikor ez megvan, átlagolás után kiderül, hogyan mennyit csalnak a fedélzeti tájolók.

Folytatjuk...



Folytatás:
Kedves Naplóm!
Utunk első napjának első feléről már írtam. Utunk második felét alapvetően az András által főzött spagetti stációi határozták meg. Nagyon finom spagetti volt. Reszeltünk rá sok sajtot. Ha az evést örömforrásnak tekintjük, egyáltalán nem volt felesleges annyit dolgozni vele. Ha azonban arra gondolunk, hogy az étel energiát is ad, nos akkor, hogy választási és népszavazási fordulattal éljek, nem minden esetben jutottak el az adatok a teljes, 100%-os feldolgozottságig, bizonyos körzetekben a spagettivacsora egy részét a belső bírálóbizottság érvénytelennek minősítette.
Itt szeretném leszögezni, hogy ezeknél a bizottságoknál nincs korrupció, senki nem tudhatja, mikor kerül sorra az ő ebédje is. Én például, aki bármikor, bármit szívesen megeszem, ami nem szalad el vagy legalábbis nem tiltakozik nagyon hangosan, délután kettőkor az ilyenkor szokásos korgó helyett forgó gyomorral ülök a szalonban.
De vissza a tegnap estéhez: mivel hárman, párban forgunk az őrségben, fáradtságunk is erősen hullámzik, gyakran váltjuk egymást - két óra őrség után négy óra nem őrség (most minek írjak pihenést, meg alvást?) következik.
Tegnap elhajókáztunk Veli Losinj-ba, ami nevével ellenkezőleg egy nagyon helyes kisváros, süteményt és kávét vételeztünk. Azt hiszem, a nyaralást ezentúl két gondolat mentén fogjuk szervezni: 1. nem megyünk felkapott helyekre (mert ott kevesebben vannak), 2. a felkapott helyekre a szezonon kívül megyünk, mert szezonban nem látszik a hely a turistáktól. Veli Losinj turisták nélkül határozottan kedves, hangulatos hely benyomását keltette, nyoma sem volt annak a nyári félelmemnek, hogy ha a családunk nem veszi fel percenként a római gárdisták teknősbéka formációját, sose vágunk át a csilingelő csetreszek között válogató turistahadon.
Tegnap este azután ízelítőt kaptunk abból, ami miatt az ember erre a hajóra jön szkippernek tanulni.
Aki még nem érezte, hogy milyen lenne, ha egy hullámvasutat gokarttal és sínekkel telerakott terepasztallal kereszteznek és érdekli a navigáció, annak érdemes kipróbálnia a navigációs szlalom nevű dolgot.
Ennek keretében tök sötétben (Tibor szerint szokatlanul kegyes természeti körülmények között: időnként kisütött a hold), kizárólag a parti fényeket felismerve hajókáztunk a szigetek között, erre az időre nem az őrség kormányzott és navigált, rövidebb szakaszokat hajózott végig egy-egy pár.
Ugyanis Tibor megrajzolt egy akadálypályát, majd felosztotta szakaszokra. Összesen 9 szakasz lett ennek a végeredménye. Aztán A, B, C betűvel bejelölt 3*3 szakaszt, majd kisorsorltuk, melyik őrség melyik betű szerint teszi kockára az életünket.
Aztán elkezdődött a vad száguldás az éjszakában. Minden őrségnek el kellett jutni a következő fordulópontig, majd időben és jó irányba fordulva még fél mérföldet hajózni. Vérforralóan izgalmas volt ez a menet. Na meg tanulságos is.
Néhány órával később egy kb két hajóhossz szélességű átjárón mentünk keresztül, amelynek a széleit nem annyira az uszodából ismert felúszó korlát, hanem inkább pár millió tonna kőszikla jelölte ki, különös határozottsággal. Ez a "néhány órával később" olyan hajnali egy óra körül volt, helyi idő szerint.
A mi őrségünk három óra körül ágyba, a hajó pedig ronda időjárási körülmények közé került. Ettől aztán a már emlegetett választási hasonlattal élve a később beérkezett szavazatok egy része szintén érvénytelenné vált. Lehorgonyoztunk, aztán mégse,mert csak egy kazal gyomot fogott meg a horgony. Aztán végül bójára kötöttünk és aludtunk, reggel fél kilencig.

Március 18. Korculáig hajózunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A WGS 84 ellipszoid korrekciója a jobb oldali térképen.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ma elég kellemetlen az idő
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Jó felé megyünk?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A térképasztal
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Feri
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Most még csak náhány kép. De Attila irja a naplót!
2008.03.18.

Attila naplója:
Kedden minden a feje tetejére állt. Az igen nem volt többé igen, a nem pedig nem úgy volt nem - de menjünk csak szép sorjában.
Hétfőről keddre virradóra
Tibor összefoglalása alapján (én ugyanis aludtam) az előző nap utolsó eseményeit szedjük először össze. Fél négy körül igen pocsék volt a helyzet (állítólag, én ugyanis tényleg aludtam). Bátran hajóztunk éppen a már nem annyira nyugodt tengeren. A Bakar nevű hajót éppen csak elkerültük (78 m hosszú volt, „under way using engines” az AIS szerint).
Úgy döntöttünk demokratikusan (én alvás közben beleegyeztem), hogy azon nyomban lehorgonyzunk egy olyan helyen, ahol kevesebb az időjárási viszontagság. Ki is jelöltük a horgonyzóhelyet a szigetek között, majd szakszerűen horgonyt dobtunk, közben kicsit esett az eső (azért gondolom, hogy csak kicsit, mert én például egyáltalán nem lettem vizes).
Előírásszerű horgonydobási műveletünket nem koronázta 100%-os siker. Hacsak a kazalnyi tengeri fű a felhúzott horgonyon nem jelent mást. Mire őgy-ahigy tartott a horgony, akkora 8 m-re volt a túlsó sziget. Ezért felszedtük a horgonyt.
Tibor arra emlékezett, higy volt ott egy bója, ami úgy nézett ki, mint egy összeaszott pingponglabda. A következő döntés az volt, hogy márpedig oda fogunk kikötni. Kevésbé képzett hajóstársaink ilyenkor a „juhé, bója!” parancs kiadásával egyidejűleg megkísérelnek orral odaállni a bójához, majd az erős szélben vásári kocapeca mutatványt rendeznek a hajó orrából egy csáklyával, cél a bója, közben fúj a szél, hideg van, esik az eső, valamint éjszaka lévén sötétség ül a tájon. Ezt az egyébként sem túl rózsás helyzetet mintegy fél óra sikertelen próbálkozás után (a szél ugyanis minduntalan lefújja a hajó orrát a bójáról) esetleg súlyosbítják egy MOB (man-overboard) szituáció akaratlan kialakításával, ez valamennyit javít az esélyeken, az vízbe esett utastárs ugyanis kiáltozásával fel tudja hívni magára a figyelmet, és meg is tudja ragadni a bóját és a kötelet, jobb esetben egyszerre. No mármost mi másként hajózunk: hátraviszünk az orrból egy kötelet, tolatva a bójára állunk (aki kormányoz, az például látja is a bóját), a hajó farában felszedjük a céltárgyat, az előre odakészített kötéllel a hajó orrához kötjük. Könnyen végrehajtható, biztonságos, időjárásálló és legénységkímélő (weatherproof, crewproof) manőver.És ami fő, csak 5 percig tart. Ez hajnali 5-kor fontosnak tűnik, a résztvevők állítása szerint.

Kedden reggel
Fél kilenckor vidám tengerésznótákra ébredtünk. Azért csak ekkor és nem korábban, mert inkább visszafeküdtünk, mondja Tibor, mert én aludtam.
Két tervünk volt aznapra: A terv: megkerüljük Korculát. B terv egyenesen oda megyünk. Az időjárás-előrejelzés szerint a számított érkezésünk idején csúnya (azaz viharos és esős) időre lehetett számítani. Volt egy döntési pont, amely során azt kellett eldönteni, hogy a bizonytalan érkezés, megázás ellenére mégis eljutunk oda, ahova indultunk, vagy biztosan révbe jutunk, nem ázunk meg (vagy nem annyira), de feladjuk az útirányt. Ráadásul utastársaink egy jelentős része még nem járt Korculán (Erika, Gábor, jómagam).
Közben szokásomtól eltérően éppen nem telefonáltam, emaileztem, nem sütöttem melegszendvicset stb, amikor a cockpitban Tibor nyílt szavazásra bocsátotta a Korcula vagy nem Korcula kérdést. Valamiért késve értem fel, addigra a következő helyzet alakult ki: Tibor nem szavazott, ketten szerettek volna, ketten nem szerettek volna Korculára menni, ketten tartózkodtak. Rám várt tehát a döntés: ha igennel szavazok, Korculára megyünk, ha nemmel, akkor Hvar felé vesszük az irányt. Garantáltnak tűnt, hogy legalább két ember nem fogja szeretni a döntésemet. Úgy döntöttem, hogy a passzív szavazókat is mozgósítom: feltettem mindenkinek, a tartózkodóknak is a kérdést, hogy mennyire igen, vagy nem szeretnének Korculára menni – egy tízes skálán. A válaszokat összesítettem, átlagot számoltam belőlük, és megállapítottam, hogy ha én nem is fogalmazok meg konkrét szavazatot, akkor sem Hvar az úti cél. Abban biztos voltam ugyanis, hogy egy tízes skálán hatos „nem” válasznál jobban érdekel Korcula. Ennek a döntéshozatali módszernek hatalmas előnye, hogy az egyszerű igen-nem válaszok, a fekete és a fehér közötti különbségeket nagyon szépen ábrázolják, lehetővé teszik a szavazás során a nem olyan nagyon szeretnék és a valóban nagyon szeretnék közti eltérést az eredményekben láttatni. Egyébként „így maradtam”: ha valamiről nyilatkozni kell, Tibor szinte mindennel kapcsolatban tízes skálát emleget, amelyet időközben tovább is fejlesztettünk – de erről majd a szerdai naplóban írok.
Elindultunk tehát Korcula felé, oktatás: radar használat, helymeghatározás radarral, range (látótávolság), gain (erősítés), radarkép és GPS térkép egymáson, összeütközés veszély kiszámítása és a veszélyes tárgyak automatikus követésének beállítása volt terítéken.
Utána a COLREG-ben meghatározott 16 vészjelzés felmondásának próbafelvonása következett, csúfos eredménnyel. Annyira csúfossal, hogy nem is fizetett senki a pénztárba pótvizsgadíjat, holnapra hagytuk az éles vizsgát. Kipróbáltuk magunkat fényjelzésekből - aki nem tudná, ezen a hajón kadétként csak olyanok lehetnek, akik ebből már sikeresen vizsgáztak szóban.
Elmélet és gyakorlat közti különbség: Tibor kérdése, „egy fehér fényt láttok – mi lehet az?” és az erre adható 12(!) különböző válasz finoman szólva kifogott a társaságon. Ennél egyszerűbbet pedig nem lehet kérdezni (kábé olyan, mint: mi nehezebb, egy tonna toll, vagy egy tonna ólom? Aki ezen automatikusan elmosolyodik, szinte biztos, hogy nem tudja a helyes választ). Az egyszerűség nevében elhangzott még az „egy vörös fényt láttok” és az „egy zöld fényt láttok” kérdés is, csak azért, hogy tudjuk, mi mindenre számíthatunk még.
Megérkeztünk Korculára, az ígért esőben. Pont tíz percen át esett és fújt keményen. Tibor szavaival élve én ezt így fogom leírni: lecsapott a hurrikán, 280 csomós szélviharban „nem számítanak az életek, csak legyen kikötve a hajó”, nekiláttunk a kikötői manővernek. Furcsa egy időjárási jelenség volt: 3 méterre az Odysseus mellett már minden a normális mederben folyt (már amennyire a tenger mederben folyik), érett a narancs és a szőlő is, halacskák úszkáltak boldogan a 21 fokos vízben. Hát ezért nem volt benne a tévében ez vihar. Zuhanyzás, alvás, sztenderd esti program.

2008.március 19. Indulás Korculáról
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A mai konyha szolgálat. Meg a tegnapi is.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Odysseus Korculán
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A lobogó csere
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Erika és Gábor
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Korcula
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Feri
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Azt kell figyelni a vitorlán
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Jól áll?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ez acső, ahol krajcoltunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Hvaron
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Giccses?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Mit lehet távolban egy fehér fény?
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Reggel Tibor megkért bennünket, hogy aktívan segédkezzünk az olajcsere folyamatában. Ezt ő úgy képzelte el, hogy aktívan elhúzunk a francba sétálni, és nem leszünk láb alatt neki. Jól sikerült a segítés, el is készült az olajcsere rendben. A tenger szennyezését megakadályozandó elkértem az olajos flakont tele fáradt olajjal, kaptam hozzá kiegészítő ajándékként egy olajos hulladékkal teletöltött zacskót. Mit tesz ilyenkor a környezettudatos, a helyi és nemzetközi előírásokat betartani igyekvő kadét? Elsétál szépen a recepcióhoz, meglóbál 8 kiló olajos mocskot, és megkérdi, hogy hová lehet lerakni. Amondták, vigyem a szervizbe. Vittem is. Ott megvolt a szerelők főnöke, aki tiszteletemre 4 másodperces szünetet tartott a mobiltelefonálásban, és odalökte: „1 euro per kilogramm”, úgy értette, én fizessek. Sajnos nem volt nálam X kódlobogó (X-ray, morze jele: -..-, jelentése: „fejezze be szándékai végrehajtását és figyelje jelzéseimet”). Kénytelen voltam bevezető jel nélkül bal kezem (egyébként jobbkezes vagyok, de abban egy nagy flakon fáradt olaj volt) középső ujját felfelé mozgatva nemzetközi kódjelzést leadni, amely csupasz, érzelemmentes tartalmát tekintve egyenértékű lett volna az N kódlobogóval (November, morze jele: -., jelentése: „nem”), majd választ nem várva elindultam a recepció felé. Kedvesen jeleztem az ott dolgozóknak, hogy keresnünk kell közösen egy megoldást a hulladék biztonságos tárolására. Nagyon, nagyon meglepődtek a marina dolgozói, hogy a szervizben pénzt kértek – kezdődik talán a lehúzási szezon? – és nagyon bocsánatot is kértek, valamint elkérték a kannát és a zacskót is, és ígéretet tettek a helyzet megoldására.
Eközben befutott a Horváth család, akik egy horvát lobogót vásároltak. Mivel Tibor horvát lobogója kicsit megsínylette az elmúlt hónapok fáradalmait, Gábor és Erika új lobogóval kedveskedtek az Odysseusnak. Igenám, csakhogy az a kötél, aminek az újonnan beszerzett lobogót tartania kellett volna, felszaladt, így kellett egy bátor legény, aki szeret hintázni. A rám szegeződő szempárok kereszttüzében nem volt más lehetőségem, hagytam magam két emelet magasságba csörlőzni, majd hősiesen nem estem le és még a madzag végét is lehoztam, így ismét van horvát lobogó a jobb oldalon. Hogy miért ott? Előző nap rövid lobogó etikett képzésben részesültünk: hátulra (fő helyre) a nemzeti lobogó kerül, a menetirány szerinti jobb oldalra az idegen ország (ahol hajózunk) lobogóját húzzuk fel, a chartercég logójától a zászlóvászonra nyomtatott családi fényképig, a halálfejes lobogótól a tangabugyiig minden másnak a bal oldalon a helye. Aki nem így hajózik, az nyugodtan hordhatná menetben a hajón kívül a puffereit, és még számtalan módon regélhetne arról, mennyire nincs fogalma a szabályokról és szokásokról.
Elindultunk, majd a szigetek közé érve a csőhajózás kódjelű feladat végrehajtása kezdődött el: -0,4 és +0,4 nm széles „csőben” kellett szépen oldalazva, majdnem szembeszélben előre haladni, mértük a maximális sebességet (SOG-ot). Aki szeret vitorlázni, annak ez csuda nagy élmény. Sütött a nap, nem fújt a jeges bármi, ami szokott, nem esett az eső – sunshine és holiday. Mindannyian próbára tettük egymás idegeit és a vitorlástudásunkat, élveztük a csendet és a vitorlázást. Nem vagyunk összeszokott csapat, András nálunk a vitorlamágus, megadóan és nagy önuralomról tanúbizonyságot téve tűrte a számára egyértelmű hibákat.
Hvar szigetén rövid sétát tettünk, elnyaltam az idei első horvát fagyit (pocsék volt, a kukában kötött ki a vége).
Elindultunk Milnára, nagyon jó lett volna már egy kis pihenés, főleg, hogy a 16 különböző vészjelzés, segélyhívás VHF rádión, partra szállást tiltó és engedélyező jelzések, légijármű/hajó kommunikáció vizsgája után a kassza eddig soha nem látott mértékben gyarapodott a pótvizsgák díjbevételéből.
20:00-kor érkeztünk, a benzinkút pont bezárt. Kikötöttünk, megvacsoráztunk egy helyes kis étteremben. Az étterem Lasko Pivo-s poharai szépek, kecsesek és kézbe simulók, úgy alakult, hogy teljesen legálisan hozzájutottunk két példányhoz, Eszter és Tibor részére. Aztán Tibor az ingzsebét kereste ... eddig is csodáltuk őt elképesztő mélységű hajózási taktikai tudása miatt, de ami aznap este kiderült, az példa nélkül való. Ahogy a bakelitlemezeknek és a magnókazettáknak (valamint az éremnek) két oldala van, ugyanúgy van két oldala az ingnek is. Micsoda ötlet! A túra feléig az ing belseje van bent, a külseje van kint, félúton csere: az ing külseje legyen bent, és a belseje kint. Mint minden eredeti ötlet, ez is zseniális, de az is lehet, hogy szimplán véletlen volt, hogy fordítva vette fel az aznap reggel.
Visszatérve a kikötőbe jött a hidegzuhany: nincs meleg zuhany.
Minden mindegy volt már, aludtunk, mint a bunda.

Március 20 Milnáról Vodiveig hajózunk, közben radar gyakorlat a Krka folyón
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Milnán az Odysseus
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A csapat reggel
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Milna
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Tankolás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Csomózási gyakorlat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ma is láttunk delfineket.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A csomózás folytatódik
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Sibenik
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ennyit ér a GPS a Krka folyón hajózva. Beccs szó, végig a vizen voltunk!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Vodice, étterem
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Vodice by night
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A beszerzők
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kálmán vendégségben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Tegnap így vitorláztunk
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
2008.03.20 Attila naplója

Víz víz, tiszta víz
Reggel nyolckor elindultunk Milnáról. Röviden szóvá tettem a marina recepcióján, hogy az esti 5 fokos hideghez (nagyon hideg) mérten túlságosan kevés volt a meleg víz (nem volt). Az is lehet, hogy volt valamennyi, de tusolásra alkalmatlan volt. A marina időközben megérkező vezetője elmagyarázta, hogy biztos azért mondom mindezt, mert nem akarok fizetni, amit én zokon vettem, jó lett volna tiszta vizet önteni a pohárba. Viszont nagyon gyorsan el kellett indulnunk, ezért szokásomtól eltérően nem hagytam teljesen kifejlődni a szituációt.
Beálltunk a benzinkútra, tankoltunk úgy 400 euró értékben, elindultunk – és ekkor megláttuk a hátunk mögött a horvát vízirendőrök elfogó hajóját utánunk száguldani. Mit volt mit tenni, mérsékeltük a sebességünket az előírt két csomóra – erre ők is visszavettek a gázból. Idegölő harc kezdődött a másodpercekkel: ki ér hamarabb a marina kijáratához? Megindult a viccelődés, hogy talán nem fizettem a benzinkútnál vagy verbálisan inzultáltam a kikötői recepció személyzetét.
Végül békésen ért véget ez a jelenet, mindenki ment a dolgára, mi balra, ők jobbra, nem is találkoztunk.

Radarral a Krka alsó szakaszán
Aki már nyaralt itt, szinte biztos, hogy hallott a Krka folyó környékéről. Mi is jártunk ott ezen a túrán, de nagyon különleges módszerrel: a hajót vezető kadétok a navigációs asztalnál szorongtak, egyikük a radar gombjait tekergette (szépen!), míg a másik az autopilottal kormányzott (szintén szépen!). Helyes kis három centiméteres hullámhosszú sugárnyalábokkal tapogatóztunk folyón. Kimondottan mókás volt. Főleg, amikor megjelentek a vitorlás versenyzők, akiket korábban már láttunk mögöttünk. Vajon mit szóltak volna, ha tudják, hogy mi ott fenn a cockpitban a turisták voltunk; a hajót a szalonból vezették olyanok, akik egy zölden vibráló képernyő foltjaiból és a térképből próbálták kitalálni, hogy azok a zöld pacák ott hajók vagy a mérési hibák?
Egyébként Eszter (Tibor felesége) hatására (aki idegenrendészetileg Horvátországba externált minket tíz napra), Tibor folyamatos erősködésünk ellenére sem volt hajlandó a legnehezebb két embert a bum végére lógatni, engem, harmadik legnehezebbet az árboc tetejére felhúzni, ezzel elintézve, hogy a Krka folyó hídja alatt az Odysseus a komoly árbocmagasság ellenére elférjen (megdöntöttük volna a hajót, hogy átcsússzon a híd nyílásán). Könyörögtünk, hogy szenvedhessünk, de Tibor hajthatatlan maradt. Láttuk rajta, hogy egyáltalán nem az otthoni behatások és a várható kihatások, valamint a manővert feleslegessé tévő vízállás, hanem a jó tengerész előrelátó gondossága miatt nem vállalta a kockázatokat (egyes, tőlem független vélemények szerint egyszerűen nem akart megázni, nomeg el is fért a hajó a híd alatt).

Delfinek látogatása és egy SOB helyzet kezelése
Bátran hajóztunk tovább, amikor előttünk delfinek kezdték magukat illegetni. Visszafordultunk hozzájuk, éppen olyan kedvében volt a csorda, hogy hajlandóak voltak megmutatni magukat. Ott ugráltak és úszkáltak, egyikük abból űzött sportot, hogy a hajó orránál úszott keresztbe és kasul. A kedélyeket nem sokkal később egy SOB (sapka overboard) helyzet borzolta. Gábor sapkája ugyanis lecsúszott (nem kapaszkodott szépen!), ekkor egy Williamson fordulóval visszatértünk az eredeti rottára, csak ellenkező irányban. Ez a következőképpen történik: 1. kormány teljesen kiteker a mentendő felé és várunk, hogy 60 fokot forduljon a hajó, ezzel egyébként a hajó a vízbe esett számára veszélyes, forgó alkatrészeket tartalmazó farát is távolítva, 2. utána kormány ellentétes irányba teljesen kiteker, és 3. amikor már csak 20 fok van hátra az eredeti irányig, azaz 160 fokot fordultunk, akkor kell középre venni a kormányt. Miután a sapka így megmenekült, békésen hajóztunk tovább Vodice felé.

Napvégi levezetés
Vodice ezután maga volt a szárazföldi paradicsom: meleg volt, meleg víz is volt. Vacsorára nagyobbrészt halakat ettünk, volt rántott cápa (morski pas, puhani), tonhal, nomeg orada és brancin is. Ez utóbbi két hal nevét érdemes megjegyezni és a legközelebbi horvátországi kirándulás során megkóstolni. Különösen az orada-t (durbincs néven láttam Magyarországon). Egyébként ezek elkészítése végtelenül egyszerű: hal, petrezselyem, fokhagyma és olívaolaj vagy vaj kell hozzá, semmi más – meg a bátorság, hogy az ember kimenjen reggel a halpiacra.
Egyébként este esett eső. Nem mondtam még el senkinek, de amikor én ebben az országban járok, elég nagy viharok szoktak lenni. Később elaludtunk, nyugodtság volt.

Március 21 Radar gyakorlat majd rekordokat döntő hajózás Punat felé
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Radarozás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Kornati
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A feltakarójel
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kötél fonás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Delfinek
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A maximális szél
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Sbességünk a log szerint
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Sebességünk a GPS szerint
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Attila naplója

Egy hosszú nap reggele
Pénteken nagyon sok mérföld várt ránk, a terv szerint Punatig kell hajózni, ráadásul hátra van még egy radarhajózás a Kornati apró szigetei között.
Reggel hatkor indultunk, én elmentem szólni a többieknek a mosdóba, hogy jöjjenek gyorsan.
Szerencsére mindenki komolyan vette az indulást, senkit nem kellett noszogatnom, és én is visszaértem még azelőtt, hogy a járót beszedték volna a kollégák. Állítólag rám kellett várni, az alaptalan vádaskodást azonban a leghatározottabban vissza kell utasítanom.
Út közben újabb csomókat tanultunk, lobogócsomókat, kötélfonást (folyamilag fukszolás, tengerileg piumbálás, nagyon jó kinézetű fonatokat lehet készíteni. Vékonyabb kötéllel iparilag is jól nézhet ki, különböző színű szálakkal simán lehetne a Várban árulni szuvenírnek). Gyakorlati felhasználásként csomótanból oda jutottunk, hogy két lényeges csomó kombinációjaként minden lényeges, terhelés alatt is oldható kötést létre lehet hozni (ez a két gyorsgassza és félcsomó)

Az új tízes skála
Tibornak nagyon megtetszett a tízes skála. Utastársaink legnagyobb örömére gyakorlatilag bármit hajlandó különféle skálákon értékelni. Sokféleképpen próbálkozik, kettestől a százasig változatosan osztja be a méréseket. Van viszont egy elfogadott, döntésekhez, szavazásokhoz tökéletesen használható, ún. új tízes skála: -5 és +5 között, balra 5, bal kézzel mutatva és jobbra 5, jobb kézzel mutatva. A nulla ki van zárva a lehetséges értékek közül, ezzel lehetetlenné téve a teljes tartózkodást, valamilyen irányban mindenképpen meg kell mozdulni. További nagy előnye ennek a skálának, hogy zajban, vagy éppen éjszakai csendben is használható, vizuális jeleket használva. Morzejelek még nincsenek, lobogókkal azonban könnyen megoldható volna: egy piros lobogót vízszintesen lengetve azt jelentené, hogy skála következik, és utána piros vagy zöld lobogót kell felemelni (piros: bal oldal, negatív értékek, zöld: jobb oldal, pozitív értékek), annyiszor, amennyi a skálán az érték). A jelzés lezárását a piros lobogó vízszintes lengetése jelenthetné.

Radarkeringő
Erről az élményről csak az tud igazán jól mesélni, aki ott volt.
Tibor szerint csak az átélt élmény a hiteles! Érdemes végignézni az Odysseus részletes útját az interneten, látszik (szépen!), hogy merre kanyarogtunk.
Tibortól komoly dicséretet kaptunk a gyakorlat után: azt mondta, hogy eddig minden alkalommal legalább egyszer bele kellett nyúlnia a kormányzásba, elkerülendő a partnak ütközést. Szinte megbicsaklás nélkül mentünk végig a kijelölt útvonalon, Gábor és Ervin egy apró szigetecskéről azt gondolták, hogy pont olyan, mint a másik, kicsit másként szerették volna bevenni a fordulót. Tibor viszont ezt észrevette, és nem hagyta annyiban, a fordulót (a tervezettnél élesebben) mégis az eredeti irányban kellett bevenniük – sikeresen, a kapitány beavatkozása nélkül vették az akadályt.

Rekordok délutánja
Délutánra sirokkó volt az előrejelzés. Erika tartott az várható élményektől, mint utóbb kiderült, alaptalanul, nem volt semmi komoly gondja. Mivel mi délről haladtunk észak felé, a sirokkó pedig északról délre vonult, várható volt, hogy lassan találkozunk és beleérkezünk. Megjelent a sirokkó előjele, a magas rétegfelhő (altostratus). Egyenletes, 20 csomó körüli szél fújt délkeletről, vitorláztunk egy kicsit, majd befordult a szél a várt déli irányba, ekkor motorlázni kezdtünk (hátszélben). A szél egyre erősödött, 28-30 csomós, majd 35 csomó körüli sebességgel egyenletesen fújt. A maximális szélsebesség ma este 49 csomó volt!
Haladásunk, mit egyszerű haladásunk, röpténk közben többször is megdöntöttük az Odysseus abszolút sebességrekordját, végül 18.86 csomós maximális sebességet mértünk. Ez 35 km/óra körüli sebesség egy 51 lábas vitorlástól, 8 emberrel a fedélzeten! Erős déli hátszélben az utunkat úgy kell elképzelni, hogy a hátulról érkező másfél méteres hullámokra felúszott az Odysseus, majd lecsúszott róluk (a hullámok velünk azonos irányba, de nálunk gyorsabban mentek). Grafikusan megjelenítve a sebességünk változását, gyönyörűen látszott, amikor felfelé mentünk a hullámokra és amikor lefelé csúsztunk róluk. A legnagyobb sebességeket egyértelműen a hullámokról lefelé mértük. Majdnem végig automata kormánnyal mentünk, este, amikor már Punat közelében jártunk, átvettük kézi kormányzásra, 15 csomós sebességnél, 30 csomós hátszélben mindannyian megpróbáltuk irányban tartani a hajót. Érdekes kaland ez, meg kell érezni, hogy merre fog elindulni a hajó a következő pillanatban. Ha ez megvan, nagyon kis kormánymozdulatokkal sikerül az irányt tartani (Tibor szerint jobban tudjuk kormányozni ilyen körülmények között, mint az automata kormány).
Tibor többször hangot adott annak a véleményének, hogy attól tart, ez a nap úgy fog belekerülni a naplóba, hogy a vihar a delfineket egyszerűen beledobta a hajóba, de mi visszalökdöstük őket, dacolva a dühöngő tengerrel. Szerintem titkon arra is gondolt, hogy biztos kimentünk majd néhány hajótöröttet, de ahogy egy szomáliai mondás szól: ne tegyél fel vizet annak halnak, amelyik még a tengerben úszik; ez a napló a szigorú tényszerűség jegyében íródik, aki nem hiszi, járjon utána.
Aztán az eső is esett, sötétben száguldottunk, senki nem volt tengeribeteg. Berobogtunk a kikötőbe, a kikötőben az ilyenkor szokásos forgószél várt minket (tényszerűen: Gábor 32 csomós sirokkóban kötött ki tolatva, de legalább olyan a kikötőhelyünk, hogy hátulról kaptunk a szelet).
Tomboló viharban 5 perc séta alatt felmásztunk a Punat-hegy hófödte csúcsára, az ottani (ld. „pizzakenyeres”) étteremhez, de hely hiányában nem vállalták, hogy ellátnának minket. Emiatt „kénytelenek” voltunk a fügepálinkás étterembe lezarándokolni a hegycsúcsról, ott hősként fogadtak minket, a pára a levegőből a dermesztő csendben a csapadék egy speciális formájaként, kis SOS alakú jelekként vált ki. Miután a pincérek összesöpörték a jégdarabokat (és az asztalokat is, hogy elférjünk, a jégnek meg nagyon örültek, és elvitték a friss halak alá), jött a fügepálinka.
Egyébként tényleg összesúgtak az asztaloknál, ahogy megérkezett a nyolc látványosan fáradt és ázott, vitorlásruhás sportoló vacsorázni.
Percekkel később már sajnos nagyon fújt a forgószél az asztalnál, és ezért bevertem a fejem egy söröskorsó peremébe, ezzel akaratlanul is céltáblájává válva a teljesen indokolatlan, személyeskedő élcelődésnek, amely még a napló írásakor is tart, sőt egyes személyek szerint most kezdődik csak igazán.
130 mérföldet jöttünk egyhuzamban, 14 óra alatt, úgy, hogy közben volt időnk még a radargyakorlatra és vitorlázgatni is.

Március 22. Horgonyzás elmélet - másfélköteles gyakorlat, ismét horgonyzás, majd tolatások
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A másfélköteles kiállás elfújó szélben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Attila naplója:

Elmaradt ébresztő

Valahogy elmaradt szombat reggel az ébresztő. Nem is értem, miért, talán Tibor is fáradt volt.
Alaposan bereggeliztünk, én részemről iszonyú gyomorállapotokkal ébredtem. Késleltetett tengeribetegségem volt talán, nagyon tompának éreztem magam. Amikor később nekiláttunk a gyakorlásnak, Tibor rögtön az elején megemlítette, hogy talán igyak még egy kávét, az az igazság, már arra sem emlékszem, mit rontottam el akkor.
Hajósok, akik itt biztosan nem Jachtakadémián tanultak hajózni Ahogyan békésen gyakorolgatunk ott az öbölben egy olyan manővert, amit Tibor talált ki (teljesen lehetetlen körülmények között, a partfalról lefújó szélben is biztonsággal, semmilyen hókuszpókuszt nem végezve ki tud kötni összesen két ember a partfalhoz), látjuk ám, hogy egy aranyos, 20 láb körüli vitorlás sodródik befelé az öbölbe, a hajók közé. Vezetője látványosan nem volt ura a helyzetnek, csak idő kérdése volt, hogy mikor kezdődik a baj. Egyre többen ugráltak ki a hajónkról és másztak oda segíteni. András egy légtornász ügyességével közlekedett a mólóhoz feszülő farköteleken, a hajókról igyekezve csökkenteni a várható kárértéket. Kínos jelenetsor kezdődött: a hajó vezetője, aki úgy tűnik, a gyerekeivel ment el vitorlázni, nagyon összekeveredett már, nem tudta, hogy melyik mozdulatának mi lesz a következménye, ezzel csak fokozta a hajó mozgásának kontrollálatlanságát. Egyébként olyan volt a hajóján a gázkar, hogy ha jobbra húzta, előre ment, ha balra, akkor hátra. Nem segíti az ilyen elrendezés a könnyű hajózást. Kis csörömpölésekkel végül sikerült megúsznia, néhány hajón felületi (gél) sérülések keletkeztek.

Manőverek gyakorlása, horgonyzási alapismeretek
A délelőtti elméleti oktatás (horgonyzás) után elkezdődött a gyakorlás. A tréning számomra eddigi legkínosabb részéhez érkeztünk. Hiába tudta az agyam (félig-meddig), hogy mikor mit kell tennem, hogy a hajó a kellő irányba menjen, egyszerűen nem sikerült végrehajtanom előírásszerűen a manővereket, tompa voltam, fájt a gyomrom és a fejem. Szerintem nem azért, mert bevertem a fejem a söröskorsóba.
Végül egyszer már sikerült odaállnom a partfalhoz úgy, hogy egy régi tízes skálán 7.6 pontot talán megért volna. Később megtanultuk, hogy a horgonyzás során mire és hogyan kell ügyelnünk, hogyan fekhetünk le nyugodtan aludni horgonyon álló hajóban. András elmesélte, hogy ő soha nem tudott aludni olyan hajón, ami le volt horgonyozva, valahogy mindig felébredt, és azt figyelte, tart-e, csúszik-e a horgony. Érdekes volt azt kipróbálni, hogyan kell a hajót szembefordítani a hullámokkal olyan esetekben, amikor a szél és a hullámzás iránya (mondjuk egy kis földnyelv miatt) nem azonos. Ráadásul, mivel csak az átélt élmény a hiteles, a horgonycsörlőn kézzel is húztunk fel láncot. Mindenkinek jutott öt méter. Nomármost én fizikailag csak kiterjedésem értelmében vagyok jó erőben, de azért azt fura volt átélni, hogy tekerem felfelé a láncot, de nem sikerült rendesen felhúzni. Tibor ott állt mellettem és bizonyos értelemben biztatott: „látszik, hogy nem a fizikai erőddel keresed a kenyered”, meg „a többieknek kattant kettőt a csörlő, told lejjebb a kart, és onnan húzd feljebb”. Egy-két perc és max. egy méter lánc felhúzása után (lehet, hogy csak 70 centi volt) hátraszólt, hogy „ki lehet venni hátramenetből”. Képes volt egy kadéttársamat arra utasítani, hogy a horgonyzó hajót hátramenetbe téve, hátrafele feszítse a horgonyláncot, és nekem fizikai erőmmel a lánc tartását és az alapjáraton hátrafelé haladó Odysseust kellett felhúznom a csörlővel. Eszter, ez kérdés hozzád: mindig van olyan szerencsés, akivel ezt a vicc megtörténik?
Aztán még egy kis gyakorlás, kaput készítettünk két bójával, az autóvezetői rutintanuláshoz hasonlóan, jobbra háttal beállás a parkolóhelyre. Harmadik próbálkozásomra sikerült. Mivel a sorban először András parkolt be kétszer (hibátlanul), utána én következtem kétszer (nem hibátlanul), a többiek teljesítményét az enyémhez képest értékelte. Élcelődött, hogy úgy mondjam, különféle skálákkal, meg minden. De legalább a legvégén egyszer (ez volt a harmadik próbálkozásom) nekem is sikerült rendesen beparkolnom. A horgonyos vicc miatt viszont még most, egy nappal később is úgy érzem, nincs teljesen rendezve a számla. Bár lehet, hogy végül elengedem a tartozást, tényleg jó volt eddig itt lenni.

Március 23. Még hiányzik 34 mérföldünk az 500-hoz. Ezt ma hajóztuk le. Közben a női börtön szigeten gyakorltuk az oldalt kiállást, majd este szétáztunk.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Itt KV-ztunk Krk-en
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az utolsó napi hajózás terve
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A női börtön sziget. Fent a felirat sokat mond...
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től