MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / 253 - kormánylapát javítás, majd manőver és szkipper tréning
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
253 - kormánylapát javítás, majd manőver és szkipper tréning2008.04.08. - 2008.04.20.

253. út

Üzenet a hajónakRészletes napló

Javítások
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kötélvágó álló része
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A sérült kötélvágó
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kormánylapát
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az erősítés
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Az Odysseust vasárnap délután a daru alatt hagytam. Hétfőn reggel kiemelték. A diagnózis: kormánylapát és a kötélvágó eltört. A lapát javításra szorul, a kötélvágó cserére.

Kedden este 10-kor érkeztünk meg Punatba, Eszter, Ludmilla meg én. Az első utam a parton lévő Odysseushoz vezetett természetesen. A kormánylapátot megmozgatva rögtön láttam, hogy hasonló törés történt, mint tavaly ilyenkor. Csak most látszott a lánc okozta sérülés a kormánylapát első élén.
A kötélvágót leszerelték és az a műhelyben volt. Ma délelőtt már megrendeltük és át is utaltuk a 110 000 forintot az új kötélvágóra, ami kb 7-10 nap múlva jön majd meg.
Az eseményeket rekonstruálva arra a következtetésre jutottam, hogy a 251-es manőver tréningnél, amikor kivittük a második horgonyt, akkor a lánc felakadt a kötélvágóra, azt szétfeszítette, meghúzta a tengelyt, majd eltörte a kormánylapát tengelyéhez hegesztett tartó rudakat. Holnap kivágom a tavaly betapasztott réseket és meglátom, hogy jó-e a diagnózisom.

Szerda. Brigittánál aludtunk (35 EUR), mert Ludmillát nem tudtuk felvinni a hajóra. De reggel már 8-kor faragtam a kormánylapátot és hamarosan beigazolódott a diagnózisom. Attól tartottam, hogyha nem a lánc törte el lapátot, akkor ilyen egy nagy viharban katasztrofális lehet.
Most viszont azt találtam ki, hogy megerősítem jobban a hegesztést. A pálcák alá 200 mm hosszú, 30mm magas és 2x4 mm vastag koracél laposvasakat vertem be a kormánylapátba és azt is odahegesztettem. A 2x4 mm azt jelenti, hogy csak 4 mm-es laposvas volt, azt duplán vettem. Így a számításaim szerint korábban 200 mm2 volt az erőviselő keresztmetszett a tengelynél, most pedig 1160 mm2 lett. Így majdnem hatszor erősebb a kormány! Most már ennek tartania kell!
Miután kivágtam a kormánylapátban a megfelelő réseket, láttam, hogy a tartó rudak a hegesztés mellett törtek el. Ennek az lehetett az oka, hogy a hegesztéskor begyulladt purhabot tavaly vizes ronggyal oltottam el, amitől megedződött és rideggé vált a rúd anyaga. Most Gyuri barátom javaslatára kőzetgyapottal oltottam a tüzet és védekeztem a gyors kihűlés ellen.
11 órára kész is lettünk az előkészületekkel és vártuk a hegesztőt. Az csak a negyedik megkeresésemre, 14 óra körül jött, majd 20 perc alatt mindent meghegesztett. Így a kormánylapát mechanikailag elkészült.
Aztán kivágtam az elszenesedett purhabot, majd Futaki Gézától kapott 2 komponenses szuper purhabbal feltöltöttük az üregeket. Nagyon pontosan kellett dolgoznunk, mert 30 másodperc ennek a zárt cellás purhabnak a reakció ideje. Ennyi idő mulva beindul és felhabosodik és négyszeresére duzzad. De jól összehangolt munkával gyorsan és pontosan és nagyon jól eltömtük a kifaragott réseket.
Ezt már csak a purhab lefaragása követett és aztán Bognár Zoli barátom tanácsára a tavalyi fáradságos farigcsálás helyett most a fúrógépbe fogott köszörű maróval villámgyorsan kimartam kb. 3-4 miliméteres mélyedést, ahova két komponensű International víz alatti epoxy gyantából teherviselő réteget képeztem a purhabon.
Délután ötre végeztünk is. Szegény Ludmilla egész nap csak a hajó alatt üldögélt és unatkozott, így kivittük sétálni a Secret Bay-ba.
Este holtfáradtan, de nagyon boldogan bezuhantunk az ágyba. Megcsináltuk a kormánylapátot, amely most 6-szor erősebb mint tavaly volt és amilyen a gyári új lett volna.
Holnapra már csak az epoxy lecsiszolása marad, majd alapozóval és alga gátlóval lefestjük a kormánylapátot és kész.
Nagy szerencsénk volt az időjárással, nem esett az eső.


Csütörtök.
Viharos és esős reggelre ébredtünk. Megkötött az epoxy, lecsiszoltuk a felesleget a zuhogó esőben. Szerencsére a hajó alatt védve voltunk többé kevésbé. Ezt követően lekentem alapozóval az epoxys felületeket, majd 10-kor elmentünk KV-zni.
Háromnegyed egykor jött a Marina Paint embere és lefestette a kormánylapátot fehér alapozóval és kész is volt a hajó.
Aztán hipp-hopp már jöttek is az Odysseusért, betolták a daru alá. Ismét 20 tonnát mutatott a daru mérlege, amikor vízre került a hajó. Szélcsendes, eső nélküli időjárás volt, amikor visszaálltunk a helyünkre. Megkaptam aztán a számlát: 750 EURÓ a kiemelés, a tisztítás, a 3 napi földi parkolás és a visszatétel ára. De ez áfás. (Mit kezdjek a horvát ÁFÁval?)
Kész vagyunk, jöhetnek holnap a kadétok.

2008. április 12-13.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Füzi Tamás szubjektív naplója
Jól szervezett és tökéletesen kivitelezett csoportos utazásunk eredményeként - fakultatív programként közben Balatonföldvár nevezetességei, főleg és kizárólag a Sróf 22-es megtekintését követően - időben, sőt idő előtt érkezünk Punatba.
Bepakol, kabint elfoglalt, majd 15 órakor kezdődik az eligazítás. Ennek során Tibortól megtudtuk, hogy a nők, főleg a barátnők mennyi változatos módszert eszelhetnek ki egy charter hajóút során, hogy akár több tízmilliós hajónkból biztosítási eseményt csináljanak. A legravaszabbaknak ehhez egy bugyi is elég.
(Kapitány értelmezése: ha a groszroller kötelére csiptetik fel a bugyijukat, és a kikötőből egy szúk csatornában kihajózva valamiért leáll a motor és a ruhacsipesz az ominózus ruhadarabbal együtt bekerül a grószroller-csigába és emiatt nem tudjuk kibontotani a vitorlát, majd ezért kisodródunk a partra.)
Tibor a párkapcsolatokat is óvja, most már egyikünk barátnője/felesége/mindkettő sem fog beszappanozva víz nélkül maradni a hajó tusolójában.
Nevünk helyett számokat kaptunk és ezzel azonos bögréket. A 3 óra hosszú oktatás után este vacsora a fügepálinkásban. Sok, jó kaja, és nevéhez illő frissítő.
Zuhany, alvás, eső, alvás, eső, alvás, zápor, zápor, zápor, alvás.


2004. április 13.
7:00 Shantie (tengerész) dalokra ébresztő.
Ekkorra már mindenki fent van, süt a nap. Reggeli, rövid elméletezés a műszerekről és a partmenti navigációról, majd irány Krk. Eső eseget majd egyre jobban belejön. Tankolunk (ez némileg komplikáltabb, mint a Shellnél) és kávézunk.
Mai feladat kétórás kabinonkénti (két fő) őrségváltással a partmenti navigáció. Ez a navigátor számára helyzetmeghatározást jelent 15 percenként, a kormányos „csak” kormányoz. Első nap, kis kapkodás, de Tibor már látott rosszabbakat is. Állítólag.
Tovább megyünk, irány Plavnik sziget, őt csak megkerüljük. Hatalmas (kb. 1 méteres), ám rejtőzködő fakókeselyűk megtekintése. Lásd fotó.
Irány Rab sziget. A pizzéria még sziesztázik, nem várjuk meg, inkább fagyizunk. Rövid séta majd irány Goli sziget, Tito hírhedt férfi börtönszigete. Nem kicsit kísérteties, teljesen elhagyatott, az épületek omladoznak.
Sebaj, vár minket Balázs – minden előírással ellentétes módon – vörösboros marhapörköltje (vörösbor, olajos magvak, kávéfőző Tibor által hatóságilag tilos a hajón). Pálinkával elmegy.
Közben lassan de biztosan besötétedik, ami nem könnyíti meg a navigációt. A világítótornyok tényleg villognak, már ha megtalálod őket. Végül csak visszaérünk Punatba tíz után nem sokkal. Macsósan kötünk ki, hogy máshogy.
Mai hőstettünk 65,6 tmf. Ja, a hajónaplóírás sem könnyű feladat. Utólag együtt érzünk tanárainkkal.


2008. április 14. Hétfő
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Füzi Tamás szubjektív naplója
Punatban ébredünk és reggelizünk, már rutinszerűen.
Ma megkezdjük a manővertréninget. Reggel egy 40 perces gyakorlatsort (kormányzás, gázkar, puffer lekötés, kötél csomózás, bika gyorslekötés, kötéldobás, mooringkötél felszedés, orrkötél lekötés) sikeresen teljesítünk alig 2 óra alatt, ez biztos rekord.
Ez a manővertréning ABCje lehet, sokunknak inkább PhD fokozatnak tűnik. A kassza a 10,- EUR pótvizsgákból összesen 110,- euróval gyarapszik. Tibor szerint ez egy napra rekord, ennyi pótvizsgadíj egy egész túra alatt gyűlik össze. Közben az időjárás kegyes hozzánk, a nap süt, túránk alatt először nem a pálinkától vagyunk pirosak.
A hajón megejtett szendvics ebéd után lendületbe jövünk. Első feladat a punati kikötőben egyenesen előre, majd tolatás egy bójára. A bója nem ma kezdte, megadóan tűri a pofozgatást. A hajó 51 láb hosszú (kb 16 méter), e mellett 4,8 méter széles és 20 tonna. Ja, kereke nincs, csak kerékhatása (a hajócsavar balmenetes, hátramenetben a hajó farát jobbra tolja), és ez pedig sok más mellett pótvizsgákat okoz.
Egymás hibáit már egész jól látjuk, néha a sajátunkat is, de ez sem mindig segít. Sok szabály van, figyelnünk kell a motor fordulatszámot, a hajó orrát hogy ne menjen el az egyenestől, sebességet, kormánytekerést stb.
Második manőver a bója mögött balra hátra mólóra állás. A móló bátrabb, mint a bója, nem ugrik el akkor sem, ha előre helyett nagy hátrát adunk.
Vacsora a punati kikötőben, holnap indulunk a Kornati szigetek felé.

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től