MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / Az utolsó Szkipper Tréning az Albatros fedélzetén
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
Az utolsó Szkipper Tréning az Albatros fedélzetén2002.10.13. - 2002.10.19.

131. út
Ez lesz az utolsó Szkipper Tréning az Albatros fedélzetén. A legközelebbit a 2003 Január 17-én, a Jachtakadémia rendelésére gyártott speciális iskolahajón, a GibSea 51 típusú Odysseus-on fogom tartani.

Üzenet a hajónakRészletes napló

1. nap - vasárnap: behajózás, indulás el?tti oktatás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A túra megbeszélésen. Milyen szörnyúségek várnak ránk?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
?szi színek a Velebitben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Rijeka a Krk-szigetr?l nézve
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Végre itt vagyunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A cucc
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Gyönyör? volt az út a hegyeken át. A lombhullató fák leveleit a sárga és a barna számtalan árnyalatára festette az ?sz, nem gy?ztem csodálkozni és fényképezni.
15 óra 30 Az egész csapat megérkezett. Rögtön megittuk az áldomást velkamdrinkként, házi pálinkával. Természetesen az els? korty Posszidont illette meg.
16 óra Felhalmozták a cuccot a hajó el?tt: nem kicsi a rakás. Szerintem kajából túlvásárolták magukat a kadétok.
16 45 Leesett az egyik h?t?láda füle, miközben beemeltük a szalonba. Sajnos volt benne egy KV tejszín is, ami kifolyt a padlóra. Rögtön feltöröltük nagyon figyelmesen, mert ha maradt valami, az nagyon büdös lesz néhány napon belül. A kármentés közben meghallgattuk az id?járás el?rejelzést: 30-40 csomós széllökéssekkel bóra várható. A Velebit-csatornában (itt a közelünkben) a széllökések sebessége elérheti az 50 csomót is. Reggelre valószín?leg csendesül a szél. Október 19-ig éleslövészet lesz valahol a Közép-Adrián. Felvettem a koordinátákat, majd kés?bb felrajzoljuk a pontokat a térképre. Nem szeretnék céltábla lenni és annak örülni, ha mellé l?ttek.
18 óra Bepakolás befejez?dött, ügyesen elrámoltak a kadétok mindent. Elkezdtem az indulási oktatást.
20 óra 40 Oktatás vége. Megállapodtunk a gyilkosos játék szabályaiban: a gyilkosnak minden reggel 8-ig ölnie kell. Délben tárgyalás, nem kell feltétlenül valakit akasztani, csak ha bizonyosnak látszik, hogy ? a gyilkos.
20 óra 55 Megtörtént a sorsolás, legkés?bb holnap után reggel 8-ig kell az els? gyilkosságot elkövetni.
21 óra 15 Egyre hidegebb van, a bóra süvít, búg a kötélzet. Remélem reggelre jó id? lesz, és szépen tudunk majd vitorlázni.

2. nap, hétf? - hajózás dél felé
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Rab, a mesebeli város
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kikötéshez készülődünk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Nap varázsa
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Hold varázsa
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
9 óra 10 csak most tudtunk indulni, mert késett a kiköt?kapitány. Napos id? van a szél szinte nem is fúj.
11 óra 55 Elértük a Rab-sziget északnyugati sarkát. Innen kezdve a part mentén fogunk hajózni. A szél északról fúj, kb.9-10 csomós, a leveg? 20°C, a víz h?mérséklete 18,5°. Süt a nap, nagyon jó a láthatóság, még mindig látszódnak a Dinári hegység vonulatai, pedig már 70 kilométerre távolodtunk el onnan. A távoli szigeteket felemelni látszik a víz fölé a Fata Morgana, a tengeri délibáb. Úgy t?nik, mintha a vízen lebegne a sziget, és a tenger aláfolyt volna. Nagyon érdekes ez a jelenség. err?l a tüneményr?l írhatta Homérosz, amikor a szelek szigetét jellemezte, hogy:?? úszó szép sziget ez??? Talán ezt láthatta Odüsszeusz is?
12 óra 50 Kriszta mesterien kikötött Rabon. A hajó, mintha saját maga akart volna a parthoz dörgöl?dni, úgy simult a f?tér el?tti k?falhoz. A többiek csak néztek: így is lehet ezt? Pedig ?k is ilyen ügyesen fognak majd kikötni, remélem.
13 óra 45 Elindultunk Veli Losinj felé. Gyenge délkeleti szell? lengedezik, alig fodrozza a tengert. Motorozunk a ver?fényben. Csodálatosan élesen látszanak a Velebit ormai. Gábor és István vannak ?rségben, remélem odatalálnak Veli Losinjba. Közben Kriszta felrajzolta a reggeli deviációs mérések eredményét. A mérések közül bizony néhány csúnyán mellé ment, de azért az átlagnál jobbak voltak. Utána a görbéb?l levettük a 0°,45°,90°,135°? irányokban a deviáció értékét, majd excelben kiszámoltattam az új táblázatokat, amelyeket a továbbiakban használni fogunk. A kadétok megbizonyosodhattak, hogy mind a 3 tájoló más mutat, mindegyiknek sajátos hibája, deviációja van. Innen kezdve viszont már tudjuk (én már nagyon sokadszorra), hogy mit kell kormányoznunk.
15 óra A szél teljesen elült, a tenger csendes, tükörsima a az olajosan csillogó felszíne. Ezt olajtengernek hívják a tengerészek. Vannak ugyan a korábbi hullámzásból megmaradt buckák, hullámocskák, de a szélcsend miatt ezek felszíne is tükrösen sima. Kicsit párásabb a leveg?, fátyolfelh? foszlányok látszanak az égen. Közben megmelegítették a lányok az ebédet: Péter által mesterien elkészített marhapörköltet. Az év legjobbjai közé tartozik ez az ételköltemény. Gratulálok, a hajó nevében.
A gyilkos eddig még nem csapott le az els? áldozatára.
15 óra 35 Föltámadt a szél északnyugat fel?l, 5-7 csomóval. A hirtelen támadt hullámokon a hajó érezhet?en mozog.
16 óra 12 Kikötöttünk Veli Losinjban. Csak egy halászhajó állt a mólón, az étteremnél. Az els? kikötésnél jött segíteni, de aztán megköszöntem neki. Utána mindenki kétszer kikötött a parthoz. Az els? pillantásra lehetetlennek t?nik a feladat, hogy ebben a sz?k kiköt?ben forgolódjunk. Többen oda is jöttek, részben beszélgetetni részben a várható károkat megnézni. Ezek hiába jöttek, nem történt semmilyen gikszer. Mindenki szépen odasimult a hajóval a parthoz.
17 óra Kihajóztunk Veli Losinjból. Bekapcsoltam a dízel generátort, hogy töltse az aksikat. Sajnos a töltés nem m?ködik. Szétszedtem a burkolatot, kerestem a biztosítékot, kicseréltem, de nem jártam eredménnyel. Hívtam a villanyszerel?nket is, aki adott még pár ötletet, hogy miket ellen?rizzek. Nem találtam meg a hibát. Nincs mit tenni, elrendeltem a villanytakarékosságot. Mostantól kezdve adagolni fogom az ampereket, csak a legszükségesebb lámpákat szabad bekapcsolni. A h?t?t is kikapcsoltam. Legközelebb holnap reggel Komizán tudjuk az aksikat tölteni.
18 óra 30 A generátor javítás közben tündökl? és egyben vészjóslóan vörös naplementében gyönyörködhettünk.
19 óra 30 Már teljesen besötétedett. Szilvi tájolóra kormányozza a hajót, 120°-ot kell tartania. Kezdetben elég nehezen ment neki, de nem telt bele 15 perc és már ráérzett. Most már szépen tartja az irányt. A szél hátulról fúj, a hajóval szinte azonos sebességgel. Így nagyon kényelmes körülmények vannak a cocpitban: szinte szélcsend van, csak néha jön szemb?l egy fuvallat. Kiraktam a szép hajólámpámat is, hogy barátságosabb legyen a sötétség a tengeren. A lámpa melegen sárgás fénye tapasztalataim szerint biztonságérzetett ad. A fénye meg nem olyan er?s, hogy zavarna a tájékozódást.
21 óra 40 Áthajóztunk a 3 Sestrici és a Rivanj-szigetnél lév?, általam csak Zorró-szorosnak nevezett szakaszon a következ?k szerint: Amikor a Sestrica torony fénye fehérr?l vörösre, majd ismét fehérre változott, onnan még 0,2 mérföldet hajóztunk tovább 145°-ban. Ezt követ?en 90°-ot jobbra kanyarodtunk, amikor már úgy t?nt, mintha neki ütköznénk a partnak. Ebben az irányban addig hajóztunk, amíg Attila a távcs? tájolójában 75°-ban nem látta a Rivanj zöld vényét. Ekkor ismét 90°-ot balra fordulva visszatértünk az eredeti irányba. Ha szépen hajóztunk, akkor így pontosan a Rivanj- és a Sestrunj-szigetek közötti csatorna közepén kell lennünk. Ott voltunk. Géza kormányzott, Attila navigált. Ügyesek voltak. Ezt követ?en mindenkit elküldtem aludni, mert csak éjfélkor lesz az újabb oktatási feladat: a Katina-szigeti bójás átjáró. Most 8 csomós hátszél van, a víz melegedett, már 19,8°C a h?mérséklete. A gyilkos még mindig nem ölt meg senkit. Biztosan az éjszakára vár.
23 óra 50 A Katina-sziget csendes, nyugodt olajtengerrel és fenséges f?szeresen mámorító illattal várt minket. . A Hold viszont giccsesen szép színjátékkal fogadott, amikor a sötét felh?k között bujdokolva hol megmutatta a most sárgás-arany színben játszó arcát, hol eltakarta azt. Alatta a vízen tündökl? ezüsthíd is inkább sárgásnak t?nt. Hosszasan gyönyörködtem ebben a feledhetetlen látványban, megpróbáltam lefényképezni ezt a csodát. Ahogy tovább nézel?dtem megláttam az Oriont is, éppen feltápászkodott a Holddal szemben, a keleti horizontról. Az egyik lába ugyan még bele lógott a vízbe, de hamarosan kihúzta azt és elkezdte az égi útját. Az Orion jelzi a tengerésznek, ideje hazamenni, jön a téli viharok ideje. Tavasszal viszont ha már este bekukucskál a hálószobánk nyugatra néz? ablakán, akkor ez biztos jele annak, hogy vár a tenger, vár a hajó. Ilyen gondolatok jártak a fejemben, amikor egyszer csak megtört ez az idill: 30-40 méterre pontosan el?ttünk egy halvány zseblámpa fénye t?nt fel, amit egy halász rémülten lengetett, hogy észrevegyük ?t. Élesen jobbra fordult István, és még sikerült kikerülnünk baj nélkül megúsznunk és a halászt sem úsztattuk meg, ha már ennél a fordulatnál maradhatok. Csak gratulálni tudok neki.
24 óra Kaland nélkül átjutottunk a csatornán, most nem jött velünk szembe senki. Továbbra sem világít két zöld bója. A víz h?mérséklete 20,2°C, szélcsend van. Még most jól állunk árammal: a navigációs blokkban 12 V, a világításiban 12,5 V van.

3.nap - hajózás Korcula felé
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Tegnapi forgolódás Veli Losinjban, ahogy ezt Kriszti látta
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Éjszaka, őrségben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Komiza
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Irány a Kék Barlang!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Laci a barlangban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Naplemente 1
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Naplemente 2
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Az éjszaka különösebb kaland nélkül telt el. Kett?t?l négyig Szilvi és Kriszti vezették a hajót, majd ?ket négyt?l hatig Attila és Géza követett. A napkeltét Gábor és Laci nézhette meg, amikor hattól nyolcig vezették a hajót. Mindenki kicsit fáradt, de úgy látom eddig tetszik nekik az utunk.
9 óra 10 Megérkeztünk Komizsára, Laci és Péter volt az érkez? ?rség, és Laci nagyon szépen parthoz állt a hajóval. Rögtön bedugtuk a csatlakozónkat a parti áramba, hogy tölteni lehessen az aksikat, amelyek eddig még bírták a fogyasztást. A navigációs telepben 11,8 V, a fogyasztóiban pedig 12,6 V maradt még. 11-kor indulunk tovább, hirdettem ki a menetrendet. Közben a parton ismer?sök gyülekeztek: Zsámboki Zoli és fia, valamint az irodánk mellett, a Kalotaszeg utcában a szomszéd ház tulajdonosa. Zolit talán hat évvel ezel?tt tanítottam. Örültünk a viszontlátásnak.
Komizán hamar összegy?ltünk az egyik kávézóban a pálmafák alatt, és ott volt a bázisunk. Egy kisebb törzsközönség onnan nézel?dött a fák alól, capucinót, teát iszogatva és kellemesen beszélgetve, míg a többiek sétálgattak, nézel?dtek és fényképeztek, majd vissza-vissza tértek az asztalunkhoz. 11 óra 01 Elindultunk Komizáról a Kék Barlang felé. Úgy 40 perc a menetid?, Szilvi kormányozza a hajót, a többiek reggeliznek. Szikrázóan süt a nap, gyenge északnyugati szél fúj..
11 óra 50 Pistit és engem kivéve mindenki csónakba szállt és elindult felfedezni a Kék Barlangot. Ez onnan kapta a nevét, hogy a barlang egyik oldala leszakadt, és ott 11-13 óra között a nap fényét a tengervíz bevezeti a barlangba, amelyet kékes szín?re fest a 20-28 méteres mélység. A barlangnak 3 bejárata van, egyik a csónakos, ahol egy csónakkal éppen hogy be lehet hajózni, a másik a víz alatti, amely 3-6 méter széles, a szája úgy 1-1,5 méterrel van a víz alatt, és 5-8 méter hosszú. Ezen ki lehet úszni a nyílt tengerre, a fény felé, aránylag könnyen. Vissza felé már sokkal félelmetesebb, mivel akkor a sötét barlang felé kell úszni, és alig látni valamit, amíg be nem érünk a bels? térbe. A víz 21,8°C meleg, Laci ki is használta az alkalmat, hogy víz alatt is felfedezze a barlangot. A harmadik bejárat az el?z? mellett van, egy hasadék, ahol éppen be lehet bújni a barlangba. Ezt viszont kívülr?l szinte lehetetlen észrevenni. .
A barlang bejáratát cerberuszként ?rzi a mama két kutyájával. Egy keresztbe kifeszített kötélhez van kikötve a csónakja és senki sem enged be, aki nem perkálja le a 20 kuna (kb.700 Ft) belép?t. Ezt fejenként kell érteni. Gábor föl is háborodott, amikor meghallotta: ?tventi kuna ícs?, pedig szóltam el?re..
A többiek hamarosan, csodás élményekben gazdagodva, de Lacival szegényedve visszatértek a hajóra. Laci úszva érkezett..
11 óra 55 Indulunk Korcula felé, de útközben benézünk a ?K?kapuba?, a szokásos kis fjordomba, amit Pisti nevezett el ilyen találóan. Megpróbáltunk vitorlázni, de kudarcot vallottunk: szinte csak áll a hajó, ránk viszont még 60 mérföld várt..
13 óra Megnéztük a K?kaput, amely mögött egy csodálatos idilli lagúna rejt?zik az avatatlan szem el?l. A kapuban feler?södött a szél, ezért most csak egyszer dugtam be a hajó orrát. Két másik hajó horgonyzott a a kapu közelében, azok szokás szerint megdöbbenve nézték a man?veremet. Különösen azt, hogy utána milyen sz?k helyen fordultam meg a hajóval. Albatros, Te csodálatos vagy! .
14 óra A gyilkos még nem csapott le. Minden határid? eltelt, de nincs áldozat. A Bussola kulccsal megszüntettük a deviációt a hajóorrban, majd megettük a pörkölt maradékát, majd szinte mindenki elpihent, az ?rséget kivéve. .
17 óra 40 Mindenhol fátyolfelh?k látszanak, kivéve a nyugati horizontot, ahol bizony vastagodnak a felh?k. Id?változás lesz, noha a barométer1016 mB-t mutat és még emelked?ben van a légnyomás. A szél csendesedett, de még mindig hátulról fúj. Gábor kormányozza a hajót, Kriszti ismét eszik, Laci készül?dik az ?ség átvételére. Most 242 mérföldnél járunk, hamarosan túl leszünk az út felén. este 8-9 között érkezünk majd Korculára. Az el?bb számolgattuk: tegnap reggel 10 órakor indultunk el Punatból, egy órát Rabon, egyet Veli Losinjban töltöttünk, és ma reggel 9 órakor értünk Komizára. Ez Összesen 21 óra hajózást jelent. Nagyon gyorsak voltunk. Sajnos még nem vitorláztunk, mivel szélcsend vagy gyenge szél kísérte az utunkat. De majd holnaptól megfordul és meger?södik a szél az el?rejelzés szerint. S akkor majd akkor mindent bepótolunk!.
18 óra 40 Csodálatos színjátékban volt részünk ismét, amikor a nap lenyugodott. Hihetetlen színekre festette meg a felh?ket, volt olyan id?szak, amikor körben az egész horizont rózsaszin-vörös volt a megvilágított felh?kt?l. Nagyon sok naplementét láttam már, de ez a legszebbek közé tartozott..
19 óra 50 Elértük a Korcula-sziget végét. Megpróbáltam a szokásos radaros - robotkormányos behajózást a szigetek között, de már olyan kevés áram maradt az aksikban, hogy ez már nem bírta el robotkormányt. Maradt a kézi vezérlés: mi radarral megterveztük, merre forduljunk, majd a híradólánc eljuttatta a parancsot a kormányosnak, Péternek. Remekül sikerült így is ez a gyakorlat. Ilyenkor nagyon fontos a pontos iránytartás. Péter remekelt, mintha zsinóron húzták volna a hajót, olyan egyenesen mentünk. Id?nként bekapcsoltam a számítógép monitorját, megmutatva, mit is látunk a radaron..
21 óra Péter volt a soros kiköt?s, és nagyon szépen teljesítette ezt a feladatát. Mindenki a lehet? legjobban tevékenykedett, szépen kikötöttünk. Legnagyobb örömömre egy GibSea 51-es mellé kötöttünk ki. Most legalább ismét jól megnézhetem, milyen is lesz az új iskolahajó. Megdöbbenve tapasztaltam, milyen magas az orra. Ezt az ?si tengerész mondást amely így szól: ?Tartsd a puskaport szárazon és a hajó orrát távol a vízt?l!?, a mai hajótervez?k szinte teljesen elfelejtették. Lehet, hogy a puskapor miatt? Minden esetre ez is egy különlegessége ennek a típusnak..
Megérkezés után megható ünnepségben volt részem: holnap lesz a 46. szülinapom és pezsg?vel köszöntöttek. Állítólag valami ajándék is lesz, de azt csak utánfutóval lehet szállítani..
Kés?bb el kezdtünk sült húst, töltött sajtot nassolni, beszélgetni, iszogatni, anekdotázni..
A gyilkos még mindig tétlenkedik. Ha holnap, a 10 órás indulásig nem csap le, újra sorsolást rendelek el..

4. nap: hajózás Hvar, Milna felé
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az Albatros és a GibSea 51
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Korcula, marina
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Korcula a tenger fel?l
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Pillangózás a blisterel
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ilyen jó a víz?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Milna
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
SZOLGÁLATI KÖZLEMÉNY:

A kapitány köszöni mindenki a születésnapi jókivánságokat!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

7 óra 25 Körbe fényképeztem a GibSea 51-est. A túlsó partról készült felvételen látszik, hogy az árboca olyan magas, mint az Albatrosé. Így legalább át fog férni a Sibeniki híd alatt. Csodálatosan szép, szikrázó napsütéses reggel van, csak szemben lévõ 950 méter magas Peljesac-félsziget ormai takaróznak szégyenlõsen felhõ dunyhába. Szinte teljes a szélcsend. Most jöttek vissza Szilviék: sikerült tintahalat venniük. Késõbb Laci vett még hozzá egy majdnem félméteres halat, amit Kriszti ügyesen megpucolt a mólón.
9 óra 50 Eszter telefonált: végleges döntés született - jóváhagyták a hitelt a számunkra kedvezõ feltételekkel. Most már elhárult az utolsó akadály is az Odysseus iskolahajó megszületése elõl. Köszönöm neked Bank, szép szülinapi ajándékot kaptam.
10 óra Elindultunk tankolni. Közben Laci bejelentette: õ már alulról szagolja az ibolyát - lecsapott végre a gyilkos. A szemüveg tokjába helyezte a gyilkos eszközt.
11 óra Tankolás után elmotoroztunk Korcula mellett, majd amikor felerõsödött a szél 8 csomóra, felhúztuk a blisztert és a nagyvásznat, így pillangóztunk. Nagyon szép látvány volt a hatalmas színes vitorla! Csendben suhant a hajó, Szilvi kormányzott.
12 óra A szél fordult és erõsödött, lecseréltük a blisztert a spinakker boommal kitámasztott orrvitorlára, így pillangóztunk. Most Kriszti kormányozza a hajót. 12 óra 50 A szél lecsendesedett, feltekertük a vitorlákat és motort indítottunk - irány a Scedro-sziget, ahol megállunk fürdeni.
14 óra 10 Attila ledobta a horgonyt a szép tiszta vizû öbölben. A víz hõmérséklete 21,6°C. Én is bementem a vízbe, két okból: valami kattogó hangot hallok néha a hajócsavartól, és azért, hogy elmondhassam: a szülinapomon fürödtem az Adriában.
16 óra A kopogó hang a hajócsavarra rögzített kötélvágótól jött. Ez két részbõl áll: a forgó rész olyan mint egy elektromos húsdaráló kése, és van egy álló része is. Ezt egy villa állít meg, amelyet 3 csavar rögzített korábban. Mostanra ezekbõl kettõt elvesztettünk, csak az utolsó tartotta. Elõszedtem a búvárfelszerelést és megpróbáltam megjavítani. Nem sikerült. Hiába csavartam új csavarokat, nem sikerült megbízhatóan rögzíteni. Gábor is lemerült a másik csutorával, segíteni, így se ment. Nagyon fáztam és feladtam. Talán már nem tekerünk fel idén kötelet. Leszereltem az alkatrészt. Tavasszal úgy is ki kell venni a vízbõl az Albatrost, majd akkor lehet menetet vágni, alátéteket berakni, biztonsággal rögzíteni a kötélvágót. Végül talán Péteren kívül mindenki fürdött. Aztán felszedtük a horgonyt, irány Hvár.
17 óra 55 Megérkeztünk Hvar városba. A kikötõbõl éppen kiment egy Atol 6 típusú vizibusz ée ezzel csinált nekünk egy helyet. Gábor volt a soros kikötõs, beállt merõlegesen a partra hely elõtt, Attila volt a horgonydobó. Mikor mindennel elõkészültünk, akkor jött a kikötõs ember, és mutatta: mooring kötél is van. Rögtön átszerveztem a kikötést: horgony helyett két csáklyást jelöltem ki, akik felveszik majd a köteleket. Gábor szépen kitolatott a parthoz, felvették a kötelet, közben Géza és Pisti rögzítette a farkötelünket. Mikor mindennel kész voltunk, akkor kiléptem a partra, hogy megbeszéljem, csak 1 órát maradunk. A kikötõs ember nem akart beleegyezni, mert elfoglaljuk a késõbb jövõ, itt éjszakázni szándékozó hajó elõl a helyet. Igaza volt, nem is vitatkoztam. Azt ajánlotta, hogy ha csak ilyen rövid ideig maradunk, akkor álljunk oldalt a parthoz, a móló elején. Igen ez jó ötletnek tûnt, de ebben a kikötõben mindig bejönnek a szemközti szigetekrõl bejövõ holthullámok, és ezért a part mentén nem ritkán fél - egy méteres hullámok görögnek. Nem szeretek itt lenni. Ezért úgy döntöttem, hogy kirakom a többieket, én meg kiállok horgonyra. Hétkor majd felveszem a kadétokat a parthoz állva.
18 óra 35 Éles füttyszót hallottam, és az esti szürkületben megláttam a parton a többieket. Felhúztam a horgonyt, majd odaálltam. Gyorsan beszálltak, de Péter nem volt ott, Laci elment keresni õt. Persze nem késett el, mert 7-re beszéltük meg az indulást.
19 óra 02 Felvettem Péter és Lacit, indulunk Milna felé. Szép csendes este van, ragyog a majdnem telehold, ezüst híddal festve meg a tengert.
20 óra 30 Géza mesterien kikötött Milnán, pont az étteremmel szemben. Mindenki tette a dolgát, a fiuk felvették a mooring kötelet, a lányok a farkötelet kezelték. Szóval már egy begyakorolt csapatként tevékenykedett a hajó személyzete. Ügyesek vagytok, kadétok!
21 óra Elkezdõdött a tárgyalás. A tényállás a következõ: Laci valamikor hétfõn délelõtt látta utoljára a szemüveg tokját. Amikor ma reggel kinyitotta, egy papírt talált benne, amelyen egy villám, 10 kV felirat, egy halálfej egy sematikus férfi nemi szerv, egy WC kagyló és gyerekesen szabályos írás: VÉGED. Vagyis amikor Laci a kisdolgát végezte, agyoncsapta az áram. Szörnyû és kegyetlen halál. Szegény Laci!
Hosszas fejtegetés után a következõkre jutottunk: a férfi nemi szerv rajza ilyen rajza a férfi WC-ben látható, így a lányok gyanún felülállnak. Géza, Gábor és Tibor kizárható a gyanúsítottak közül, mert nem szemüvegesek, és nekik nem fontos a szemüvegtok. Attila sem szemüveges, de õ a hajózási szakközépiskolába jár, ezért tõle minden kitelik. Azt a védekezését, hogy õ elektrotechnikából megbukott, nem tudtuk elfogadni. Végül szavaztunk.
Ennek eredményét a holnapi folytatásban fogom csak leírni, mert már nagyon fáradt vagyok.

5. nap Hajózás a Krk-folyó irányába, eltörik a boom
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A gyilkos elnyerte méltó büntetését.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az eltört boom a fedélzeten
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ilyen a korrózió a tengeren
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A csónak tánca a hullámokon
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Hajózunk, jó a hangulat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Arany naplemente a Krk-folyón
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
A tegnapi szavazás eredménye a következ? volt:
István 4 szavazat,
Tibor: 2 szavazat,
Péter: 1 szavazat,
Géza: 1 szavazat.
Így az esküdtszék István tartotta b?nösnek. Az akasztás el?tt az utolsó kívánsága egy sör volt. Megkapta. Akasztás után kiderült, jól szavaztunk, ? volt a gyilkos. Ilyen még sohasem volt, hogy els?re helyesen döntsünk. Ez csak a véletlen m?ve lehetett, mert István mindent megtett, hogy rejtve maradjon.
Új játékot kezdtünk, új sorsolással.
7 óra 50 Mindenki a hajón van, István friss kenyeret is hozott. Indulunk. A szél keletiesnek t?nik a kiköt?ben. Skradin felé hajózunk majd.
8 óra 40 Megreggeliztünk az egyre jobban d?löngél? hajón. Az út elején nem tudtak volna a kadétok enni sem, nemhogy a szalonban, a zárt térben. Hiába, szokják a tengert. A szél közben feltámadt, keletr?l fúj.
9 óra Vitorlát húztunk. El?ször csak hátszelezni próbáltunk a Solta-sziget mellett, de aztán sokkal gyorsabban haladtunk, amikor háromnegyed szélben Trogir felé vettük az irányt.
10 óra Hátszelezni kezdtünk Trogir el?tt. Szépen repeszt a hajó, sebességünk 7-8 csomó között van. Szilvi kormányozza a hajót. Ez a hátszelezés az egyik legbonyolultabb helyzet. El?ször nehezebben ment neki, de aztán ráérzett a trükkre. A végére egészen jól belejött. Szépen hajóztunk. A sebességünk 7-8 csomó között volt.
11 óra Fordult a szél, nem tudunk tovább pillangózni a part mellett. Levettük a génuát, csak a nagyvászon van fent. A szél er?södött, így sebességünk nem csökkent. Az égen 6/8-a gomolyfelh?vel borított, a szél határozottan délkeletire fordult, meleg van. Itt a sirokkó.
11 óra 15 Még jobban er?södött a szél: általában 25-29 csomós. Kés?bb a maximális szélsebességként 31 csomót mért a m?szer. Szépen hajózunk a szigetek között. A sebességünk 8-9 csomó között változik. Most már Kriszti van a kormánynál.
11 óra 50 Elhajózunk a Spliti-csatorna nyugati részén lév? Rt. Ploca fokon álló Sv. Nikola kápolnától délre fekv? lapos kis zátonyok mellett. Ezek a lapos zátonyok éppen csak kilátszanak a vízb?l. Most könnyen észrevehet?ek, mert hatalmas fehér felh?ként törnek meg rajtuk a hullámok. Innen István kormányozza a hajót. A hullámok egyre magasabbak, de szerencsére hátulról jönnek.
12 óra 10 Egyre nehezebb kormányozni a 2 méter körülihullámokon. A szél lecsökkent 22-26 csomóra. Közeledtünk a Smokvica-szigethez. Sajnos takot kellett váltani: a boomot át kellet tenni a másik oldalra, mer tel kellett fordulnunk északnak, Sibenik felé. A nagy hullámokon és az er?s szélben ezt jól meg kellett tervezni: csak úgy nem halzolhattunk meg, mert ez már veszélyes lehet, mivel amikor a szél a másik oldalról kap be a vitorlába, akkor hirtelen átvágja a boomot és a vitorlát is. Ekkor akár elszakadhat a vitorla, törhet az árboc is. Ezért a biztonságos ?szamárfordulót? választottam, vagyis a szél felé kezdve, kb. 300°-ot fordulunk, megakadályozva a boom átcsapódását. Beindítottam a motort és gázt adtam. Attilát elküldtem az orrba, hogy engedje meg a boomra kötött, a spontás halzolást megakadályozó preventert. Ez az er?s hullámzásban elég bonyolult volt. Minden estre sikerült. Géza becsörl?zte a nagyvászon- behúzó kötelét, én kormányoztam. Elfordultunk félszélbe, nehogy a hullámokról lecsúszva átvágódjon a boom. Ahogy kifordultunk a hátszélb?l, jelent?sen rosszabbodott a helyzet, mert a reletív szél sokkal er?sebb lett. Szóltam, hogy engedjék meg a dirket. Ez a kötél a boom végét köti össze az árboc csúccsal, mert féltem, hogy eltörjük a boomot. Hirtelen egy kis zavarodás támadt, vagy hárman is ugrottak, hogy teljesítsék a parancsomat. Egymást akadályozták, de azért sikerült: meglazították az amúgy sem túl szoros dirket. Vártam, hogy Attila bejöjjön a hajóorrból, mert ha szembe fordulok a hullámokkal, akkor nyakig el ázik a hajóorrban kiabáltunk neki, hogy jöjjön, de az er?s szél elvitte a hangot. Aztán végre az integetésünkre bejött az árbochoz. Géza tovább húzta a vitorlát, mert még nagyon kint volt, így még túl nagyot csapódhatott volna.
Egyszer csak egy reccsenést hallottam, a boomból egy másfél méter körüli darab lassan, méltóságteljesen elindult egy elegáns ívben a hajó orra felé, szépen megkerülte azt, majd neki üt?dött a bal oldali korlátnak. Közben a bomm megmaradt része lezuhant a fedélzetre, a vitorla meg el kezdett lobogni. Laci és még valaki elment az orrba lekötni a boom végét, nehogy összetörje a lifeg? darab a hajó oldalát. Én szóltam, hogy tekerjék fel a vitorlát. Ez nem sikerült, mert elakadt lent az alsó része. Közben éreztem, hogy a motor valahogy furcsán m?ködik: nem veszi fel a fordulatszámot . Visszaadtam Istvánnak a kormányt egy ?Tartsd az irány!? felkiáltással és odaszaladtam az árbochoz, ahol Attilával közösen kiszabadítottuk a vitorlát, és a többiek pedig gyorsan felcsavarták a nagyvásznat. Szerencsére annak semmi baja sem történt. én visszamentem a kormányhoz.
12 óra 20 Mindent elrendeztük, lekötötték a boom mind két felét. Attila szólt, hogy a preventer végét nem tudja kihúzni a hajó alól. Abba reménykedtem, hogy csak a t?kesúlyba akadt el. Gázt adtam, de nem pörgött fel a motor. Kikapcsoltam az irányváltó bowdenjét, megnyomva a gázkar közepén lév? piros gombot: akkor felpörgött a motor. Tehát nem a motorral van a baj, egy kötél rá van csavarodva a hajócsavarra. Murphy köztudottan tengerész volt, miel?tt elment volna a NASA-hoz bajt csinálni: tegnap vesztettük el a hajócsavaron lév? kötélvágó csavarjait, le kellett szerelni a késrögzít?t, el ne vesszen. Ha ez meg lett volna, simán elvágjuk a kötélvéget. Közben állandóan csörgött a telefonom, vagy ötször hívott valaki. Kinek volt ilyen sürg?s? És pont most?
Kihúztunk egy kis orrvitorlát, leállítottam a motort és el kezdtünk vitorlázni. Kértem, hogy hozzák fel a térképet, hogy keressek egy helyet, ahol le tudunk horgonyozni. Rogoznicánál voltak olyan öblök, ahol elég sekély volt a víz és védettetek voltak a hullámzástól. Arra felé indultunk.
12 óra 50 Bevitorláztunk egy öbölbe és 10 méteren lehorgonyoztunk. Laci lemerült és hozta a hírt: rácsavarodott egy kötél a hajócsavar tengelyére. Le kell vágni. Gábor is bement a vízbe és együttes er?vel megpróbálták levágni a preventert.
13 óra Csúszik a horgony, már 20 méteres víz van alattunk. Kiengedtünk összesen 60 méter láncot, az megfogta a horgonyt. Közben összeszereltem a búvárfelszerelést, mert bizony elég nehéz kiszabadítani a hajócsavart. Sajnos figyelmetlenül csatoltam be az egyik reduktort és az elmerült. 20 Méterrel nem tudjuk felhozni. Nem is látszott, hol van.
Közben megvizsgáltam az eltört végeket, mert nem értettem az esetet, hiszen nem húztuk túl a boomot. A törés oka a következ? volt. Az alumínium boomba belülr?l beraktak 4 korracélból készült fület. Ahol az alumínium és a korracél érintkezett az évek alatt megindult a korrózió és ez megette a boom anyagát. Belülr?l szinte teljesen ?kirohadt? a boom, amin a törésfelületen jól látszik. Alig maradt anyag a keresztmetszett alsó részén. Ha amikor a boomot készítették, beraktak volna oda valami szigetel?t, vagy legalább lefestették volna, akkor ma nem tört volna el.
13 óra 30 Szabad a hajócsavar! Kipróbáltam, hajtja a hajót. Összepakolunk és indulhatunk.
13 óra 40 Felszedtük a horgonyt és elindultunk. Amint fokoztam a sebességet, egy kattogó hangot hallottunk. Ez csak a kötélvágó lehetet - állapítottam meg. Le kell szerelni.
13 óra 50 Visszamotoroztunk és már sokkal könnyebben lehorgonyoztunk 6 méteres vízben. A horgony itt sem fogott azonnal, csak ha 40 méter láncot engedtünk be a vízbe.
14 óra 15 Gábor és Laci leszerelték a kötélvágót. Közben átalakítottuk a boomot, hogy azért valahogy használni tudjuk, ha nagyon kell a nagyvásznat, majd elindultunk Skradin felé.

SZOLGÁLATI KÖZLEMÉNY:

Kadétok, köszönöm a helytállásotokat, segítségeteket.

********************
14 óra 50 A reffelt génuával megyünk, sebességünk 7-8 csomó között van. Egyre nagyobbak a hullámok. A csónakot egy hosszabb kötélre eresztettem, mert amikor lecsúszik egy nagyobb hullámról, majdnem nekünk ütközik.
15 óra 10 Talán az egész út során most vagyunk a legnagyobb hullámzásban. A hullámok 2,5 méter magasak.
15 óra 35 Beértünk a Krk-folyó torkolatába. Megkezd?dött a radargyakorlat: bentr?l irányítják a kormányost. Szépen hajózunk.
16 óra Kikötöttünk Sibenikben, hogy felvegyünk egy jegyz?könyvet a kiköt?kapitánynál az esetr?l, a biztosító számára. Az er?s szélben bizony ez nem volt egyszer?, de azért sikeres volt.
17 óra Túl vagyunk a kiköt?kapitányon, aki nagyon rendes volt, de baromira utált minket, amikor megzavartuk a délutáni újságolvasásában. Én 2 perc alatt kitöltöttem a 3 oldalas jegyz?könyvet, amit ? 40 perc alatt vitt be a számítógépbe. Látszott rajta, hogy megcsillant a szeme, amikor végre megtalálta az egyes elbujdokolt csintalan billenty?ket. Azt hittem vége a kárrendezésnek, amikor nem volt a listán a honi kiköt?k között Budapest. De aztán hosszabb töprengés után begépelte. Mindegy, túl vagyunk rajta, indulunk.
17 óra 30 Éppen átfértünk apálykor a híd alatt. Szerencsére nem kellett dönteni a hajót, mert most nem tudtuk volna megtenni a törött boom miatt.
18 óra Csodálatos aranysárga naplementében volt részünk.
18 óra 30 Kriszti szépen kikötött oldalt Skradinban az öreg néni kocsmája el?tt.
Utána leültünk kés? estig beszélgettünk, megtárgyaltuk a nap eseményeit, és sok-sok tanulságos történetet meséltem, amelyek a 28 év hajózás alatt gy?ltek össze.

6.nap - radarhajózási gyakorlatok, csomók és kötélfonás, nagy hullámok és a 6 méteres óriás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A reffelt boom azért még használható. Balra a fedélzeten a letört darab.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Hajózás a Krk-folyón
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Hányingerrel küszködve, de vidáman a 2 méteres oldalhullámokon.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Hullámtörés, ahonnan visszafordultunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ilyenek a 3-4 méteres hullámok
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
És jön a 6 méteres óriás!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A nagy hal az égen is megeszi a kishalat?
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
8 óra Elindultunk Skradinból. Szép napsütés van, a szél gyenge. Folytatjuk a radararozást.
9 óra 40 Kiértünk a folyóról a tengerre. Felváltva, radarral irányították a kadétok a hajót a Krk-folyón. Három helyen magasfeszültség? vezeték ívelt át. Err?l a radarjelek visszaver?dnek, és úgy látszanak, mintha hajó lenne el?ttünk. Ilyenkor kiszokták kerülni a magasan a fejünk felett átível? villanyvezetéket. Kintr?l nézve kicsit nevetséges, de a radartól nézve nagyon tanulságos ez. Többször is megállapítottam már, hogy a legjobb radaros tanpálya a Krk-folyó. A kadétok nagyon ügyesek voltak, nem hibáztak. Ma Szilvi és Kriszti volt a leprecízebb. A tenger er?s északnyugati széllel és nagy hullámzással fogadott.
11 óra Felvágtam 18 m kötelet 2 méteres darabokra a csomózáshoz és a fonáshoz. Mostanra id?zítettem ezt, mert tudtam, kellemetlen nagy hullámokban fogunk bukdácsolni, és ezzel le fogom kötni a kadétokat, könnyebben átvészelik majd a mozgásokat. Egyenl?re sikerült is, a 2 méteres hullámokban senki sem lett tengeri beteg eddig.
12 óra Ragyogó napsütés van, 20 csomó körüli az északnyugatról fújó misztrál sebessége és mi északnyugatra megyünk. A hajó orra bele-belecsap a nagyobb hullámokban és csak úgy száll kétoldalt és a ?szélvéd?re? a permet. Attila meg is jegyezte: én a Balatonom nagyon lenézem azokat a hajókat, amelyeknek ilyen szélvéd?jük van, de itt ez nagyon jó!? Hát igen. Ilyen viszonyok között is védve a szélt?l és a vízt?l meg tudtam tanítani a kötélfonás alapjait. Persze a kadétok fehéredtek és gyakran megálltak a távoli horizontot nézni, hogy legyürjék a reggelit, de ekkor még esemény nem történt.
12 óra 25 Elértük a Vela Kurba északi részét és elkezdtük a szokásos szlalomozást a szigetek között, radarral.
12 óra 35 Visszafordítottam a hajót, mert a nyílt vízr?l 2-4 méteres hullámok jöttek be, és ebben annyira bukdácsolt a hajó, hogy nem lehet gyakorolni a radarozást. Továbbá a szigetek közötti sekély padokon veszélyes hullámverést láttam. Ezért úgy döntöttem, belül fogunk végigmeni, és ott radaroznak majd.
13 óra 12 Meg menekültem. 380V-os árammal agyon akart csapni az új gyilkos, aki a kötél felszabdalásához használt mér?szalag alá rejtette a gyilkos fegyvert. Sajnos (szerencsére) Szilvi vette fel a szalagot és így ? halt meg helyettem. Szegény.
14 óra 20 Sikeresen, beavatkozás nélkül végighajóztak radarral a kadétok a Kornat-szigetek között, Zombi nem született, senki sem vesztette el az életét.
14 óra 25 A Kornat-szigetek északi részén lév? Tovarnjak valamint a Veli és Mali Silo mögötti átjáróban szoktam áthajózni, ahol helyenként csak 5-6 méteres a víz. Eddig a kabinomban lév? GPS-r?l kösértem figyelemmel a kadétok ténykedésért, de most feljöttem szétnézni. A nyílt tengerr?l hatalmas, 3-4 méter körüli hullámok görögtek be, és el?ttünk mint egy korall atollon a Csendes-óceánban hatalmas hullámtörést láttam. A korábbi biztonságos átjáróban irdatlan nagy hullámok görögtek. Pedig azért akartam most is arra menni, hogy védve legyünk. Ellenkez?leg: Ha ide bementünk volna, akkor nem sok maradt volna a hajónkból. Ez volt az egész eddigi utunk legveszélyesebb pillanata. Azonnal visszafordultam, a többiek csak néztek, min történt. Elmagyaráztam.
15 óra 20 Ritka élményben volt részünk. A nyílt tengerr?l begörg? 2-4 méteres hullámok ferdén elölr?l jöttek, de már olyan hosszúak voltak, hogy a hajónk dióhéjként fel-le siklott rajtuk. gyakran elt?nt a horizont, s?t még felfelé is kellett néznünk a nagyobb hullámokra. Nagyon élveztem, az Adrián idén még nem hajóztam ekkora hullámokban. Fényképezgettek, de inkább csak bámultak a kadétok: ilyen is volt. Én csak kiabáltam: nézd azt ott balra, az mekkora! H? milyen szép! A lelkesedésem átragadt rájuk, és a kezdeti megdöbbenésükb?l vidám, gyerekes öröm lett: mekkorák a hullámok! A hajó nagyon szépen viselkedett, jól vette a hullámokat. Sajnos a bélpoklos zabagépünknek ez sok volt, visszaadta a nemrég betermelt májkrémet a tengernek. A szigeteken a hullámok hatalmas fehér felh?ként törtek meg, nagyon magasra felfröccsentve a tajtékot. Nagyon szép látvány volt, nagyon élveztem az egészet.
15 óra 25. Amikor már azt gondoltam vége a nagy hullámzásnak, akkor a Sestrica világítótorony mell?l egyszer csak egy hatalmas hullámfalat vettünk észre, amely kimagaslott a többi 3-4 méteres közül. Csak jött és jött, Nézd mekkora! Hú de nagy! Ez igen! és hasonló kiáltások hangzottak el, majd amikor odaért akkor mint egy kedves óriás, lágyan meg emelt minket, majd méltóságteljesen tovaszaladt alattunk a 6 méteres hullám. Amikor a hullámvölgyben voltunk, teljesen elt?ntek körülöttünk a szigetek, mintha egy kútban ültünk volna. Talán 5 éve találkoztam az Adrián ekkora hullámmal. Ez inkább a Jón- és a Földközi-tengerre jellemz?, ott gyakran hajózunk ilyenben. Ha ez a sekély átjáróban ér minket, ahol ráadásúl még fel is tornyosul, akkor bizony odavágott volna el?ször a fenékhez, majd pingpong labdaként a sziklákhoz.
Az egész hullám kaland 25-30 percig tartott, de gondolom maradandó élményt jelentett a kadétoknak: ilyen nagy hullámokban is lehet hajózni, kell? körültekintéssel és figyelemmel. Posszeidón ismét kegyes volt hozzánk.
16 óra A szigetek takarásában megsz?nt hullámzás, a tenger tombolásából semmi sem érezhet?. a szél is szinte teljesen elállt. Áthajóztunk a Katina-szigetnél lév? feltakarójeles átjárón, majd a bójáson, ahol éjszaka mentünk át. Ez is nagyon tanulságos volt, láttam a kadétokon.
16 óra 20 Rab-szigetre megyünk, éjfél körül érkezünk meg majd.
17 óra 10 Pillanatfelvétel a személyzetr?l:
Szilvia - a viharruha nadrágjában öltözve kisütötte a csevapcsicsát, éppen most készült el.
Laci - kenyeret vág, szintén a viharruha nadrág van rajta.
Géza - a hajó naplót írja, szintén viharruhában.
Péter - most ül az asztalhoz, eddig segédkezett.
Gábor - szintén shortban segédkezett az ebéd el?készületeinél.
Kriszti - eddig a cockpitben volt teljes viharruházatban, élvezte a napsütést és a nyugalmat.
Attila - Most jött be a kormánytól viharruha kabátba öltözve.
István - átvette a kormányt, mert ? következik az ?rségben.
Én - írom ezeket a sorokat.
Innen az utunk szokványos volt - a kadétok navigáltak, kormányoztak, a mérföldek fogytak, beesteledett, majd 11 óra után kikötöttünk a teljesen néptelen rabi marinában. Miénk az egyetlen hajó. Nem volt zsúfoltság.
Eddig 497,8 mérföldet tettünk meg, úgyhogy reggel meg lesz a kapitánnyá válás pillanata. Megittuk az erre tartalékolt pezsg?t, majd Géza finom léglijét és éjjel kett?ig beszélgettünk.

7. nap - visszatérés Punatba
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az utolsó közös kép
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Reggel nagyobb zivatarra ébredtünk, de aztán hamarosan kisütött a nap. Sikerült a fürd?be mágneskártyát szerezni, amit persze mindenki ki is használt. Aztán tanácsomra lealkudták a kiköt?i díjat 150 kunára.
10 óra A reggeli capucino és az utolsó közös kép elkészülte után elindultunk vissza Punatba.
13 óra Többször kisebb zivatar áztatott, de ez nem zavarta az utolsó oktatást: hogyan tovább és hogyan kell hajót bérelni. Utánna értékeltem a mostmár kapitányok teljesítményét: mindenki 5-t kapot! Nagyon ügyesek voltak. Mondenkinek javasoltam, hogy kezdjenek önállóan hajózni.
Szép és izgalmas túra volt. Köszönöm.

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től