MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / 2010. év harmadik Kapitány Tréningje
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
2010. év harmadik Kapitány Tréningje2010.08.28. - 2010.09.11.

295. út
A tervezett útvonal:
Punat - Vis - S.Maria di Leuca - Riposto - Pilos - Monemvasia - Hidra - Poros - Aegina - Korintoszi-csatorna - Ithaka - Levkas - Paxoi - Korfu - Dubrovnik - Punat.

Üzenet a hajónakRészletes napló

Augusztus 28. Indulás, majd megjön a bóra, 54 csomóval
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Vihar készülődik
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Eligazitás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Felvesszük a csónakot a fedélzetre
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kihajózunk Punatból.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Oktatás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A viharfock
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A bóra felhők
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 11,741 KB

Tamás naplója

Hajnali indulás után, esős borús utazást követően már d.e. 11 óra előtt megérkezünk a punati kikötőbe 5-en: Attila, Pali, két Balázs és Tamás. Kipakolunk, bepakolunk, közben megjön kapitányunk Tibor, majd érkeznek Orsi és Zsolt. A csomagok és az otthonról hozott ellátmány bepakolása jó órát eltart, de minden a helyére kerül. Punatban nyári meleg és napsütés van, de a hegyek felől masszívan közeledő viharfelhők végül jó kis zuhét hoznak, melyet mi már egy kikötői sörözőből, pizzázóból szemléljük. Péter is megérkezik, akiért már épp kezdtünk volna izgulni, mert motorral jött és nem küldött életjelet magáról.
A kabin beosztás: orrkabin: Péter és N.Balázs, bal oldal kabin: K.Balázs és Tamás, jobb oldali kabin: Pali és Attila, jobb oldali farkabin: Orsi és Zsolt, bal farkabin a kapitány Tibor.
Gyors ebéd, fél-háromnegyed pizza formájában, majd fél három körül elindulunk, az idő kitisztul.
Tibor a pizzázóban még letölti a legfrissebb időjárás előrejelzéseket, sok jót nem jósolnak, egy hidegfront érkezik bórával, ami észak-keleti szélet jelent, legalább nem szembe fúj majd, amíg délnek megyünk.
A beígért szél szépen és nem is lassan megérkezik, este 7-8ig még kellemesen hajózunk, előttünk dél felé tiszta az ég, mögöttünk feketés sötétkékes. Már indulás után felszereltük a narancssárga viharfokkot, amit az orrvitorlaként szolgáló génua helyett húzhatunk ha durvul a helyzet, ez ugyanis egy a jóval kisebb és erősebb vitorla. Még próbálkozunk génuával is, de végül csak a viharfok marad és a motor.
Otthoni fasírtot vacsorázunk, kétfélét.
Korán sötétedik, a szél erősödik, stabil 30 csomó körülire, de gyorsan jönnek a 40 csomó feletti befújások. Az éjszaka viharos, nonstop megyünk. A hajót két ember viszi, az őrségek kabinonként vannak, egymást 2 óránként váltjuk. A vihar utolér minket, villámlás zuhé és néha 50 csomó feletti széllökések zavarják az aludni próbálókat. 1 csomó= 1 tengeri mérföld / óra, ami 1,85 km/h-nak felel meg. A bóra és a vihar találkozása hihetetlen széllökéseket és esőt hozott. A hajót körbevilágították a villámlások és a 50-54 csomó közötti szél fájdalmasan vágja az embernek a vízcseppeket, melyeknek olyan hangja van, mint egy elsuhanó nyílvesszőnek. Ezt a természeti csodát Orsi és Zsolt tapasztalhatta meg legjobban. A C őrség tagjaként éjjel 2-4 között van szerencsém vezetni a hajót, addigra a szél már nem olyan viharos, mintegy kárpótolva a legpechesebb őrség tagjait azért, hogy ez az éjszakánk már úgyis oda van.
A 2-4-es őrség azt jelenti, hogy 3/4 2 kor kell felkelni, az időjárástól függően felöltözni, ez az első éjszakán nekünk most viharruhát jelent, erre jön a hám és a heveder, amivel rögzíteni kell magunkat a hajóhoz, nehogy beessünk, majd minderre még a mentőmellény. A nyakunkban valahol lóg egy Lifetag, kis jeladó kütyü, ami a hajóba épített vevőnek küld rendszeresen jeleket, és ezen adás megszakadásakor - pl. amikor az őrség elalszik és berepül a vízbe - a hajón lévő fix egység egy man overboard (ember a vízben) riasztást produkál, ami áll egy hangjelzésből valamint a riasztáskori gps pozíció rögzítéséből. Ugyanezt az eredményt még minimum kétféleképpen is el tudjuk érni, ha magunk megnyomjuk a Lifetag-en lévő gombot, vagy pedig az egyik kinti műszeren a MOB gombot. A GPS pozíció rögzítésével a vízbeesett ember felkutatására és kimentésére legalább elvi esélyt kapunk, bár Tibor következetesen rossz esélyeket jósol egy sikeres mentésre a havária tréningeken szerzett tapasztalataira alapozva, és látva egy közepes vihart akár csak 2 – 2,5 méteres hullámokkal, ezt el is hisszük neki, mivel a tenger nagy és sötét, az ember pedig kicsi, a part meg túl messze van.
Tibor még délután elmagyarázta a műszereket, azaz a plottert, a robotkormány kijelzőjét és a többi multifunkciós kijelzőt, ezeken az égvilágon bármit meg lehet jeleníteni a navigációtól kezdve a szél, víz hőmérséklet vízmélység adatokig stb stb Egyenként felrajzolja őket a táblájára, melyik gomb mire jó stb. Ezen a hajón radar is van, az is egy külön történet, de azt is meg lehet jeleníteni a saját képernyőjén bent, vagy a kinti plotteren, ott akár a térképre ráillesztve (overlay) vagy külön csak a radart. A hajón AIS is van, ez egy automatikus hajó azonosító rendszer, ez főleg a nagyhajók monitoron való megjelenítésében segít, tehát ezen a komputeren, amin ez a napló is íródik, a digitális térképre a gép felrajzol sematikus hajókat, amelyeknek az adatait is meg lehet jeleníteni (útirány, sebesség, méret stb). Ez segít abban, hogy éjszaka jóval a szabad szemmel való észlelés előtt, és még a radarnál is előbb tudjuk, ha egy nagyhajó felénk tart, és még idejében elkerülhesse a COLREG (tengeri kresz) szerint arra kötelezett hajó az ütközést. Egy egy nagyhajó hozzánk képest nagyon gyorsan megy, így még ha idejében észre is vesszük, azért nem mindig van túl sok idő cselekedni.
Ez az út egy kapitánytréning, azaz a magyar II. osztályú kedvtelési célú kishajóvezetői engedély megszerzéséhez szükséges 10 csillagászati helymeghatározás (saját szextáns mérésből) és legalább 1000 tmf (1852 km) lehajózása. Ezek szükségesek a tanfolyam után, de még a hatósági vizsga előtt. A napló írója azért ér rá naplót írni, mert már túlesett ezeken.

Augusztus 29 - KIlépünk Horvátországból
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Tankolás Visen
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Reggeli előtt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Így dőltünk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
2010. augusztus 29. Tamás naplója

Hamarosan elhagyjuk Horvátországot, ki kell lépnünk belőle ugyanúgy, mintha autóval mennénk, a szabály az szabály.
Ezt Vis-en tervezzük megejteni. Reggel 9 körül érünk oda, a benzinkúthoz állunk tankolni, és Tibor rögtön megy az illetékeshez (kikotőkapitány) Palival és az összes útlevéllel. A kikötőkapitányságot elmondásuk alapján egy lerobbant resti raktárához hasonlóan eldugott helyiségben találják meg, lényeg, hogy a kilépés gyorsan megy, annak ellenére, hogy a rendőrség elköltözött.
Addig minket, akik a hajón maradtunk, a benzinkutas erőteljesen noszogat, hogy bárhol máshol, de ne az ő kútján parkoljunk a továbbiakban, pedig ez nem egy kispolszki, 305 liter ment bele úgy hogy még nem is volt éhes. Kapitány nélkül ez igényel némi szervezést, de aztán flottul indulunk (a kapitányunk nem látta, tehát flottul indultunk).
Ezután 7-en 20 féle kikötési javaslattal állunk elő, oldalt álljunk, háttal álljunk, horgonyozzunk, végül Balázs aki a kormánynál áll úgy dönt, hogy lassan poroszkálunk amíg Tiborék feltűnnek, és végre jelzést adnak, hogy hol vegyük fel őket. Attila háttal kiáll egy nagyhajós mólóhoz, ahol Tiborék beugranak, ezzel minden akadály elhárult, hogy az olasz csizma sarkát, Santa Maria di Leuca-t belőjük és meg se álljunk addig. Na jó max egy kellemes és hullámmentes reggeli kedvéért vagyunk hajlandók egy kis öbölben rögtön horgonyt dobni. Gyors, de finom reggeli, majd a szél gondol és fordul egyet, és a kidobott 30 m horgonyláncunk miatt az új szélirányban már túl közel kerülnénk a parthoz, meg mások is állnak ott, ki tudja hogyan horgonyoznak, úgyhogy jön a parancs, horgonyt fel és indulás.
A hajón az élet az őrségbeosztásokhoz igazodik, némiképp mellőzve a nappal és éjszaka megszokott ritmusát. Egy ember ideális esetben max 5 órát tudna egyben aludni, ehhez csak annyi kellene, hogy este 20-22 óra között legyen őrségben, (mert akkor utána csak hajnali 4kor kerül rá a sor) és hogy a hajót ne dobálják nagyon a hullámok. Ez utóbbi feltétel az eddigi két éjszakánkból 0-ban valósult meg. Mivel szombaton eleve hajnalban keltünk, hogy 11re már Punatban legyünk, a kialvatlanság jelei már vasárnapra jelentkeztek. A szalon itt pl. nem vendégvárásra van berendezve, hanem alkalmi alvóhely, az olyan ágyaknak pedig, amelyiknek a két oldalán nem a hajó van, ott hálót lehet kifeszíteni, nem a szúnyogok, hanem legurulás ellen.
Vasárnap megismerkedünk a szextánssal, mérünk is 3-3 Nap magasságot. A napot le kell hozni a horizontra, és az alsó szélét kell a horizonthoz illeszteni, majd ennek idejét másodperc pontosan feljegyezni, egyelőre még a GPS szélesség hosszúság adatokkal (így a számításokból a mérés hibája derül ki, hiszen pontosan tudjuk, hol voltunk amikor mértünk). A Föld gyorsan forog, 4 mp alatt egy ívpercet, tehát ha a mérés idejét csak 1 mp-cel rosszul írjuk fel, az kb 400 m hibát okoz a majdani helymeghatározásunkban. Persze a nyílt tengeren, ahol a szextánssal lehet szükségünk a helyzetünket meghatározni, ott nem annyira fog ez számítani.
Este már a szürkületi mérésekre készülünk, ehhez meg kell határozni a naplemente pontos idejét azon a hosszúságon ahol járunk, majd a 2010-es navigációs táblázatból ki kell keresni a navigációs szürkület kezdő és vége időpontját. Ez kb fél órát tart, tehát ennyi időnk lesz a táblázatból előre kikeresett 3 csillag megmérésére akkor amikor már előjönnek a fényesebb és navigációs táblázatokban is jegyzett híresebb csillagok, viszont amikor még a horizont is látható. A csillagokat is a horizonthoz kell lehozni és így kell a magasságukat megmérni. A magasságukból és a becsült helyzetünkből tudjuk a pontos helyzetet meghatározni. A mérés és számítás elve kb ugyanaz a Napnál a bolygóknál és a csillagoknál, csak a Napot még kissé felhős ég esetén is lehet mérni, ráadásul egész nap fent van és jó nagy, könnyű megtalálni és jól látszik az alsó éle. Naplemente után és a csillagok előtt még a Vénuszt is megmérjük gyorsan, mivel elég fényes és a naplemente után azonnal látható.

És végül a lényeg: a vacsora Paliék isteni csülökpörköltje, köszönjük.

Augusztus 30 Áthajózunk a Jón-tengerre és S.Maria di Leucába érkezünk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az Otrantó-fok
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Az éjszaka ma sem volt eseménytelen, erős hátszelünk volt a velejáró utolér-megemel-lecsúszik-elcsavar jellegű hullámokkal.
A reggeli virsli és felvágottak. Nagyon meleg reggelre ébredünk, már az éjszakai őrségekben sem kellett kabát, rövidujjúban és persze mentőmellényben őrködtünk.
Lassan megérkezünk a lyukhoz, amely Sánta Máriáról kapta nevét (Santa Maria di Leuca), itt töltjük - terv szerint - az első éjszakánkat kikötve. Érkezésig még van egy kis időnk, Tibor már kikötözte a táblát az achterekhez, a kerthelyiségből tanterem lett. A tegnapi és a mai szorgos nap és csillag mérések alapján kezdődnek a számolások. Ma még közösen, de ahogyan faljuk majd a mérföldeket, úgy kell majd mindenkinek időt csenni hozzá egy-egy pihenőből. A kikötői alvásnak van még egy lényeges velejárója, lehet a parton vacsorázni. Igaz a hajón sem utolsó az ellátás, az otthonról érkezett fasírtok és csülökpöri már elfogyott, a különböző meggyes, csokis és felsorolhatatlan sütikből pedig már alig van. És ha tudná a kedves olvasó, hogy Attila milyen ellátmányt hozott nagykorú whiskykből, lehet, hogy nem hinné el, hogy ez azért mégis csak egy Iskolahajó.
Most dél van, mindenki a saját tegnapi mérését számolja, de épp jön a jó hír, megállunk fürdeni, mivel a tegnapi jó szélben gyorsabban haladtunk a tervezettnél.
A rövidke de frissítő fürdés után du 4 körül megérkezünk Santa Maria di Leuca-ba, az élénk szélben egész ügyesen kötünk ki. A kikötés farral, tolatva történik, a hajó hátát a szél felől egy farkötéllel gyorsan a parthoz kötjük egy gyorslekötéssel, ezzel megakadályozzuk, hogy a hajót lefújja a szél, mielőtt a mooring köteleket a partról felszedve, a hajó oldalán végigvezetve le tudjuk kötni a két oldalon az elejét. A parton mindig akadnak önkéntes segítő kezek, ezekkel vigyázni kell, egyrészt nem voltak ott a megbeszélésen, amikor Tibor elmondja a manővert, tehát ők a saját kedvük szerint kötnék le a köteleket, és ezzel megzavarhatnák az előre kigondolt manővert, másrészt ha nem a kikötős ember az, akkor még a hozzáértésével is lehet baj, és esetleg cipőfűző csomóval köti le a kötelünket – a lámpaoszlophoz.
Kikötés után iszunk egy na jó két manőverslukkot Attila kitűnő whiskyeiből, az egyik kellemesen füstös illatú és ízű. A sikeres kikötés vagy talán a manőverslukk fokozza jókedvünket, vidáman és kollektíven indulunk vásárolni. Csak gyümölcsöt veszünk, mindenből van még a hajón. Még vásárlás előtt elintézzük a bejelentkezést a kikötőbe, ami főleg fizetésből és a hajólevél átadásából áll. Egy 51 lábas hajót 98,- EUR-ért látnak vendégül egy éjszakára olasz barátaink. Ebben benne van a víz és az áram, tehát feltölthetjük a hajót, a zuhanyzóhoz viszont harmadik próbálkozásra sem kapunk tokent, ami pedig benne van az árban. Sebaj, a középső zuhanyról a modern technika ellenére, a trial and error módszer eredményeként kiderül, hogy langyos vizet bármennyit ad nekünk token nélkül is.
A kikötő nem túl nagy, hatalmas, impozáns, és masszív hullámtörő fal mögött rejtőzködik. Az egészet uralja a hegy tetején lévő világítótorony, ami a térkép szerint 3 mp-ként villogó fehér fényű és 25 tmf-ről látható.
A szél már a kikötéskor is élénk volt, estére azonban egyre jobban beerősödik. Ebben a kikötőben is akad hallótávolságon belül két hajó, amelyiknek a gazdáit nem zavarja, ha egykét kötelüket a szél ütemesen és hangosan csapja az árbochoz. Ez annyira idegesítő tud lenni egy békés kikötőben, hogy nagyon. Végül vacsora előtt a sötétség leple alatt meg nem nevezett társaink a tulajdonos hallgatólagos hozzájárulásával a hajóra lépnek, és feszítenek a zajongó kötélen.
Végre eljön a vacsora ideje, korán sötétedik már, úgy tűnik, mintha az éjszaka közepén indulnánk enni. Nem megyünk messze, egy már kipróbált tengerparti éttermet választunk (mondjuk itt nehezen lehetne nem tengerpartit választani). Pizzák, tengeri kütyük kerülnek az asztalra, a két liter frizzante emlegetésére itt elsőre 4 db fél literes buborékos ásványvizet kapunk, pedit Tibor esküszik rá, hogy tavaly kancsóban kaptak valami házi jellegű habzó bort, murcit, akármit. Két üveg pezsgő után mi is megkapjuk a magunk kancsóját, mivel a többi asztalnál valaki kiszúrja.

Augusztus 31 - AZ olasz csizma talpa mentén hajózunk az Etna felé
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
A mai nap igazi nyílt tengeri hajózás lesz, reggel már csak az élesebb szeműek látják magunk mögött Szicíliát vagy a csizma talpát, körülöttünk mindenhol víz. Ez a hajózás most arról szól, hogy élesben gyakorolhassuk a csillagászati navigációt. A feladat, hogy a hajó Ripostoból Pilosba (Görög o.) érkezzen meg és közben próbáljunk a Ripostoban a papírtérképen ceruzával és vonalzókkal meghúzott rottán (útvonalon) maradni. Ez nem tűnik nehéz feladatnak, azonban most az elektronikus navigációt (mármint a GPS-t) nem használhatjuk a hajón. Csak a méréseink alapján határozhatjuk meg a helyzetünket és erre tekintettel kell az irányt korrigálni, ha szükséges. A TC útirányunkat a térképre rajzolt rottáról olvassuk le, korrigálva a variációval (a Föld adott helyére érvényes mágneses eltéréssel) és a robotkormány deviációjával (a robotkormány tájolójára ható mágneses hatásokkal). Így kapjuk meg, hogy hány fokot kell kormányoznunk, illetve a robotkormánynak kormányoznia ahhoz, hogy a mágneses hatásokat is figyelembe véve a valóságban is arra menjünk, és oda jussunk, ahova szeretnénk. Persze ebbe még az áramlások is beleszólnak, így az irányt néha korrigálni kell a helymeghatározás eredményeképpen. A csillagászati navigáció nem a kapkodásról szól, egy Nap kétszer típusú helymeghatározásnál kell két mérés, legalább kb két óra időkülönbséggel, majd ezután egy kb 1 órás számolás és szerkesztés következik, az idei csillagászati almanachból vett adatokkal, számológéppel, körzővel, vonalzóval. A végén megtudhatjuk, hol jártunk a méréskor, mennyire voltunk a rottánktól, és hány fokot kormányozzunk az eddigi helyett, hogy az úticélunkhoz érkezzünk.
Reggel 7kor indulunk Santa Maria d L-ból, ehhez elég lenne az ügyeletes őrség, azaz két fő + Tibor, de már többen fent vannak a hajón, segítenek. A következő állomásunk Riposto lesz, az Etna lábánál Szicíliában, addig már nem állunk meg. Szerda reggelre fogunk kb odaérni. A reggeli hajózás még erős széllel indul, és az éjszakai erősebb széltől elég hullámos a tenger, ez reggeli előtt nem túl barátságos, éhgyomorra jobban megviseli az embert a liftezés.
Egész nap hajózunk a csizma talpa alatt, Tibor már szervezi a Ripostoi helyünket a marinában, azaz telefonon foglal, és szintén telefonon két autót is bérel nekünk szerda reggelre.
A hullámzás délutánra csillapodik, talán mert beérünk kicsit a part takarásába, így elfogyasztjuk második és egyben utolsó pörköltünket, ez most marha, és ez is igen jól sikerült, nem is marad belőle semmi. Akad mosogatnivaló a napi konyhásnak, de ez inkább csak a hullámzás miatt macerás, a víz mindig függőlegesen folyik, csak a mosogató forog mozdul el alóla, és a tiszta edényeket sem lehet sokáig otthagyni száradni, mert félő hogy minden leesne és újra kéne kezdeni az egészet, tehát törölgetés és azonnali elpakolás. A konyhaszolgálatot naponta más-más látja el, mindenkire két nap jut a két hét alatt, ez könnyen elviselhető.

Szeptember 1. Megérkezünk Sziciliába, az Etna lábához, Ripostóba
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 11,741 KB

Ma két részre szakadt a csapat. Az Etna Expedició a vulkánt látogatta meg, a Messina Expedició pedig már járt ott, ezért más felé mentek. Este találkozó Taorminában.
Én a hajón maradtdam, írtama rádiós könyvet. Legkésőbb 23 órakor elindulunk terv szerint Görögországba, Pilos kikötője a cél. Csütörtököt a Jón-tengeren töltjük, majd péntek délután 380 mérföld hajózás végén érkezünk meg a tervezett kikötőbe. Az úton csak csillagászati navigácó lesz, a GPS-eket kikapcsolom, letiltom, letakarom, hogy szimuláljunk egy óceáni átkelést.
Tamás majd útközben írja meg a naplóját és Görögországban töltöm majd fel a képeket.
Addig is nézzétek meg a videót.


A Kapitány



Reggel 8ra tervezzük a megérkezést Ripostoba, az Etna kikötőjébe. Reggel 6kor vesszük át az őrséget K.Balázzsal, akkor már nagyon közelinek tűnik a vulkán, de még kb 16 tmf-re, 30 km-re van. Csalóka, mert kb 3700 m magas, és ezt csak akkor érzékelni igazán, ahogy közeledik a hajó és még mindig közeledik, és a hegy még mindig csak magasodik. Taormina mellett hajózunk el, nagyon szép, ahogy az egyre később felkelő nap (6:20 körül) kezdi megsütni a városkát és az Etnát.
Beérünk Ripostoba, a benzinkúthoz állunk először, ezek a manőverek mindig előezetes és alapos szervezést igényelnek, a puffereket ki kell kötni a kikötőtől függő oldal(ak)ra és magasságba, köteleket kell elővenni és felkötni megint csak a hely sajátosságaitól függően. Itt pl. van saját kötele a kútnak, nem rossz ötlet, csak a hajón kell lekötni, a parton rögzítve van.
A marinás emberek még alszanak, activitizi el nekünk az egyik kutas, úgyhogy hiába foglaltunk, nem tudunk átállni másik helyre, csak kicsit előrébb húzzuk a hajót a kúttól és ott maradunk, már a marinában is vagyunk. Gyors reggeli a hajón, majd a csapat ketté válik, Pali, Attila, Péter és N.Balázs mennek Etnát nézni, Orsi, Zsolt, K.Balázs és jómagam pedig a vulkán helyett Messinába megyünk, és majd délután találkozunk Taorminában, ahol vacsorázni is fogunk. Az autóbérlést elintézzük, ez is inkább activity, mint beszéd, az olaszok inkább csak az anyjuk nyelvét beszélik, és nem annyira az idegenekét, de legalább nagyon kedvesek, és az egyikük tud pár szót magyarul, mosolygunk rajta, de tárgynyeremény ma ezért nem jár, ennél mi többet tudunk olaszul.
A Messinás csapat indulás előtt még bevásárol, mi jobban ráérünk, Messinára nem kell annyi idő, mint az Etnára.
Az autópálya, ami Messinába, Taorminába és valószínűleg mindenhová vezet, nagyon szép helyeken kanyarog, a legszokatlanabb látvány mégis az elválasztó sávban a leander sövény. Inkább csak autópályácska ez, elég keskeny, de arra, amire nekünk kell, tökéletes.

ETNA Az Etnáról a Focus csapat számol be:
Messinát az útikönyv nem tartja sokra, mondván, hogy a gyakori földrengések már rég elpusztítottak benne minden értékeset, de a dóm, egy két gyönyörű park és a fekvése (messinai szoros közepe felé) miatt egy látogatást megér. Sziesztára érünk oda, nincs nagy nyüzsgés, a dómban pl egyedül vagyunk, az idő a nagyon meleg és a kánikula között van valahol. Jól esik a séta, a hajón ugyan az izmaink folyamatosan dolgoznak, hogy el ne essünk / dőljünk, de azért egy kiadós mászkálás mégis csak más. Messináról még annyit, hogy itt minden robogón ketten ülnek, természetesen életveszélyesen, de hatékonyan közlekednek, és dudálnak, ha ismerőst látnak, vagy ismeretlent, vagy ha nem látnak senkit.
Korán Taorminába érünk, nehogy bezárjon a görög színház, mielőtt odaérünk. A parkolás Taorminában kb olyan, mint régen a pesti belvárosban, hely csak ott van, ahova nem szabad megállni, de ott is állnak már ketten. Persze van parkolóház valahol lejjebb, de ki akar annyit hegyet mászni, amikor egy csilivili mályvacukor színű Ford Ka-val menőzhetünk. Helyismeretünknek és hajónk névadójához hű leleményességünknek köszönhetően egészen fent állunk meg egy nyilvános buszparkoló mögötti / feletti, csak helyi lakosoknak és egy szálloda vendégeinek fenntartott eldugott privát parkolóban, ingyen.
A görög színházzal kezdjük a városka-nézést, erről talán beszéljenek inkább a képek. Bejárjuk a városka sétáló utcáját is. Ez arról híres, hogy amelyik méregdrága márkának itt nincsen boltja, úgy tűnik nem is érdemes arra, hogy részt vegyen a kereskedelemben. De ez azt hiszem érthető is, hiszen bárkinek, aki nyáron Taorminában jár szüksége lehet egy nercbundára, vagy a legfrissebb öszi/téli kollekció bármelyik darabjára. Míg az Etna csapatra várunk, az április 9-e térről bámuljuk az alattunk nyíló meredek szakadékból kezdődő tengeröblöt és a végeláthahatlan sötététkék vizet. Közben megfogalmazódik bennünk a vágy, hogy e lélegzetelállító látvány élvezetét szisztematikusan leromboló és szintén a téren kapható elektromos ugató gagyikutyát, gyors és erőteljes mozdulatokkal mindkét teli talpunk többszöri fölemelése és földre nyújtásával ízzé-porrá zúzzuk.
De szerencsére megérkezik a csapat második fele és inkább választunk egy éttermet. A sors keze, hogy Attila pont arra az étteremre mutat rá, amelyikben az elmúlt év kapitánytréningjén szintén megfordultunk. Az étel jó, végig etetik velünk az étlapot, visszautasíthatatlan szicíliai ajánlatként bort és édességet is ennünk kell. De a kilátás itt is hamisítatlan.
Egyre jobban sötétedik, így elindulunk vissza a hajóhoz, Tibor 11-kor szeretne indulni. Az úton elkezd szakadni az eső, így a hajóhoz érve sietősen összekapjuk magunkat, a bérautókat a hajó-zuhany-hajó esőingajárat befejezése után elegánsan a parkolóban hagyjuk.
A ripostoi kikötőben egy akkora vitorlás áll nem messze tőlünk, hogy csak becsülni tudjuk a méretét, de többször belefértünk volna, kb 40 méteres lehetett. Az egész hatást, amit egy ilyen böszme nagy, tekintélyt parancsoló vitorláshajó kelt, gallyra vágta a kék led fény, amivel a hajó alját, tehát a tengert megvilágították, kb., mint egy piros Knight rideres futófény egy Bentley elején. Hatalmas, több emeletes motoros jachtból 3 is állt mellettünk, ezeken csak a személyzet 10-20 fős lehet. Annyiból, amennyit egy ilyen megeszik üzemanyagból (óránként alsó hangon 300 litert) egy olyan hosszú úton, mint amilyen a miénk lesz, egész sokáig megélnénk.
Este 22 órakor nekivágunk a Jón tengernek Pilos irányába. A hullámokat jobb oldalról kapjuk, már szinte hiányzott az imbolygás az egész napi szárazföldi lét után.

Szeptember 2. A Jón-tengeren hajózunk
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 25,656 KB

Már reggel kora délelőtt befelhősödik, így nem tudunk több Napot mérni a szextánssal egy ideig. Egy zápor is elkap minket, de a zivatarfelhők elkerülnek. Lefotózunk egy, a sötét felhőből a tengerig lenyúló kisebb tölcsért, jó pár percig láthatjuk. Jó, hogy nem a hajónk közelében nyúlt le, elég messze volt, így a méretét is nehéz megbecsülni. Először a víz feletti füstöt vettük észre, kerestük hozzá a hajót, az Etnától már nagyon messze jártunk, így a vulkáni füst is kizárt volt. A felhőnél lévő felső része csak később lett látható. Majd ahogy elég vizet szívott már fel, testet öltött.
Tovább hajózunk, délutánra kiderül megint az ég, lehet újra mérni, az új méréseket számolni.
Ebéd is készül, debreceni és gnocchi.
A Jón tenger 2-3000 méter mély alattunk, elképesztően kék, szárazföld több száz kilométeren belül nincs, körben mindenhol csak víz. Ha véletlenül egy hajó közeledne, azt a műszereken már általában egy órával előbb látni lehet, mint szabad szemmel. Hajóval egész nap nem nagyon találkozunk, errefelé kishajók nem nagyon járnak, bár Attiláék látnak egy katamaránt, vezetője szextánssal a kezében integetett, elvetemült egy fickó lehet. A nagyhajóknak sem kedvenc útvonaluk ez, amit a műszeren látunk esetleg, az is max 10-20 km-re közelít meg legfeljebb, ez már eseményszámba megy.
Ehhez képest izgalmat okoz, amikor este kiszúrunk az AIS-en és a radaron egy 240 méter hosszú teherhajót, amellyel utunk keresztezi egymást, és mindkét műszer szerint 0,1- 0,3 tmf en belül lesz a közelpontunk (CPA=closest point of approach), később ez 0,1 alá is megy. Jobbról jön, mi is motorral (és vitorlával is) megyünk, így motorosnak minősülünk, tehát neki van elsőbbsége. Egy nagyhajóval találkozunk egész nap, de azzal végül – ahogy a közeledéssel a műszerek is egyre pontosabb adatokat adnak - pont összeütköznénk, mennyi lehet ennek az esélye. Ki kell térnünk 10 fokot jobbra. Addigra már szabad szemmel is látjuk a COLREG szerinti fényeit, két fehér fényt, a hátsó magasabban, ebből lehet tudni, hogy 50 m-nél hosszabb, és a bal oldalfényét, egy piros fényt. Ezen aztán nincs felesleges vagy zavaró diszkófény. Végül 3-400 méterre keresztezi az utunkat előttünk, ez nagyon közeli a nyílt tengeren, de annyira sötét van, a Hold még nem kelt fel, hogy magát a hajótestet még közelről sem nagyon látjuk. Ha nem térünk ki, összeütköztünk, amit a nagyhajó észre sem vett volna, és most a mentőtutajból írhatnám a naplót.
Az esti szürkületi csillag-mérések következnek, majd lassan mindenki nyugovóra tér, kivéve az aktuális őrséget. Egész éjjel megyünk, péntek du 5 körül tervezzük a megérkezést Pilosba.
Nyugodt éjszakánk van, már ránk fér, eddig csak egyszer aludtunk kikötőben (ott is a hajón persze), a tenger alig hullámzik, szél alig, motorral megyünk, egy irányba, keletnek.

Szeptember 3. Megérkezünk Pilosba
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Nyugodt éjszaka után szép napos reggelre ébredünk. Itt a Jón tengeren, kicsit már Görögországhoz közelebb, még mindig zavartalanul nyár van, a tenger 26 fokos, a levegő 30 köré emelkedik, napon persze melegebb, rövidujjúban, néha póló nélkül lehetünk a hajón a szél ellenére.
Már kora délelőtt feltűnnek a görög partok, de ez is csalóka, tiszta az idő, messzire lehet ellátni, még kb 80-100 km-t kell mennünk.
Megállunk fürdeni, de mi láttuk az Open Water 2 filmet, így egyrészt leengedtük a fürdőlétrát, másrészt egyvalaki mindig a hajón marad. Horgonyt nem dobunk, 2500 m vízmélységhez elegendő hosszúságú lánc még az iskolahajón sincs, egyébként sincs szél és alig hullámzik. A víz olyan kék, mintha temperával festették volna, és hihetetlenül tiszta. A mai éjszakát Pilosban töltjük, kíváncsian várjuk, milyen lesz a kikötő, itt Tibor sem járt már jó pár éve, nincsenek friss információi, csak a legfrissebb görög Pilot könyvre hagyatkozhatunk. Lesz-e szél és hullámvédett helyünk, van-e zuhany, víz/áramcsatlakozó stb, hogy tudunk tankolni, nekünk a hajón ezek a legfontosabbak, mert ettől függ, hogy jól alszunk-e. A görög marinák, ha vannak egyáltalán, és nem a városi kikötőben kell megállni, elég szerények.

Szeptember 4. Megkerüljük a Peloponesost, áthajózunk egy rövid szakaszon a Földközi-tengger, majd elérjük az Égei-tengert. Végül Monemvasian alszunk.
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Végül 42 óra nonstop hajózás után, 330 tengeri mérfölddel (kb 600 km) magunk mögött du 4kor (helyi idő szerint már du 5) érkeztünk Pilosba. A fejlesztések elkerülték ezt a kikötőt, de a dízeles kocsi épp ott volt amikor megérkeztünk, így legalább tankoltunk. Vizet és áramot nem tudunk felvenni. Először a városi kikötőben állunk meg, de csak a szemetes konténereknél és a szennyvíz beömlőnél van hely, ezt 2 percig sem bírjuk, nemhogy egész éjjel, így megyünk tovább az úgynevezett marinába. Itt a klasszikus görög kikötéssel (elöl horgony, hátul két kötél a partra) kötünk ki. A kikötő bejáratánál lévő nagy tábla szerint minden hajónak be kell jelentkeznie a kikötő kapitányságon, a dízel autós ember elvisz a járművén, autónak azért nem nevezném. Tiborral odamegyünk, de a két hatósági közeg a hajóokmányok átnézése után úgy dönt, nincs kedve ügyintézni, így regisztráció és fizetés nélkül távozhatunk. Az álmoska és elég üres városkából annyit látunk, amennyi a kikötő köré épült, ez pár tengerparti éttermet jelent. Kellemesen megvacsorázunk az egyikben, kicsit töltjük az élelmiszer készleteinket, majd pont mikor a városka felébredne, aludni megyünk.
Hajnalban indulunk tovább Pilosból, mert ma hosszú, több, mint 100 tmf hosszú, kb. 14 órás út áll előttünk A célunk Monenvasia. A szél végig szembe fúj, ráadásul egy áramlat is lassít minket, pedig jó lenne még világosban odaérni, mert Tibor szerint Monenvasia egy nagy sziklába épült gyönyörű középkori városka. Sajnos pont naplemente után érkezünk, már erősen sötétedik, mire kikötünk a főleg kis halászcsónakok és rajtunk kívül 5-6 vitorlás által lakott kikötőbe. A móló újnak tűnik, de víz, villany itt sincs, pedig már a háromból az utolsó víztartályunkat fogyasztjuk (csak mosogatásra, mosdásra).
A kikötő egy másik kis helyen van, maga Monenvasia egy Gibraltár jellegű sziklán van eldugva, kb 2 km séta lenne, de az út elég sötét, inkább 2 taxival felvitetjük magunkat. Egy kb 2 méter széles sétáló-főutcába érünk, a városka ennyiből áll, innen a házak között vezet le néhány utacska a tenger felé. Szikla itt minden, a házak ugyanolyan színűek, mint a szikla, hely híján egymás hegyén hátán vannak. Épp egy esküvő zajlik a legnagyobbnak tűnő templomukban, sok az öltönyös ember és elegáns ruhás nő, de többen vannak kint, mint bent a templomban. Nem csoda, bent kb 40 fok lehet, a városka ugyanis déli fekvésű, amennyire a naplementéből így sötétben tudni lehet, egész nap sütötte a Nap, ami csak nemrég nyugodott le. 29 fok volt amikor taxiba szálltunk lent a kikötőnél, akkor 8 óra lehetett, helyi idő szerint már 9, de itt fent talán még melegebb van. Benézünk az esküvőre, először csak félénken, de aztán látva hallva a nyüzsgést és a vendégek folyamatos be-kijárását, nem zavartatjuk magunkat.
Szétoszlunk, eltévedni nem lehet, az egész városka olyan 300 m hosszú lehet, egy utcával, és néhány kalandos le és feljárattal. Meredek a szikla ugyanis. Páran lejutunk az alsó városfalig, halljuk a tengert, de látni nem látjuk pedig kb 10 méterrel lehet alattunk, vak sötét van. A sötétben botorkálva eljutunk egy kisebb második főtérhez, itt is egy templom, a térkép szerint van vagy 20 itt, tehát kb minden második házat annak vesznek, majd visszamászunk a városka végén lévő falon a főutcába. A hely úgy egészében kifejezetten elegáns, a bárok, üzletek, szállások igényesnek tűnnek. Elképesztő a hely hangulata, nehezen hasonlítható bármihez is. Koktélozás után visszatérünk a kikötőbe, ahol gyors ingyen wifi, chicken souvlaki, giros stb vár minket. Holnap végre nem kelünk korán.

Sszeptember 5. vasárnap - Hidra, majd Porosban alszunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 25,406 KB

Kényelmesen, reggel 9 után indulunk tovább Monemvasia-ról. Lassan hajózunk el a nagy szikla mellett, a kikötőből és a kikötői kis városkából maga Monemvasia nem látható, mert az a szikla délkeleti részén van, így védett az itteni északias szél, a Meltemi ellen. Aztán előtűnik Monemvasia, fent a sziklán, nem nagy, szinte meg lehet számolni a sziklába beolvadó ősrégi házakat. Egy középkori városfal jellegű kőkerítés öleli körbe. A régi erőd megmászására , ami a szikla tetején magasodik, végül senki nem vállalkozott, egy ok, hogy még visszatérjünk valamikor. A pilot könyv szerint a városka bizánci eredetű, a velenceiek átépítették és egészen a 20. századig fontos kikötőnek számított, ez volt az utolsó kikötő a Malea fok előtt. Rossz nyelvek szerint Odüsszeusz is itt önt9tt fel a garatra utoljára, mielőtt eltévedt volna a tengeren.
Fél háromkor egy kis öbölben horgonyt dobunk és fürdünk. Délután fél öt körül érkezünk Hydra-ra. Itt egy óránk van gyors öbölmenti városnézésre. A nem túl nagy kikötő szűk bejáratán keresztül rengeteg hajó jön és megy, gyorsjáratú nagyhajótól a közepesen át a vitorlásokig, észnél kell lenni. Találunk helyet, horgonnyal kötünk ki. Hydra ezen része meredeken emelkedik, így már pár méter séta után is gyönyörű kilátás nyílik, hatalmas területet lehet belátni. A hegy vagy inkább szikla, amin sétálunk, nagyon száraz és kopár, még a szárazkóró is kiégett. Az egyetlen, ami megélni látszik ezeken a területeken az a macska, belőlük van bármilyen méretben és színben egészségesen, vagy tetszés szerint nyomasztó betegséggel. A fényképek majd többet mondanak. Az 1 óra eltelte után szigorúan indulunk, még épp időben az előtt, hogy teljesen körbezárnának a szanaszét kikötő hajók.
Este 7-re érünk Poros-ba, ami egy csatorna egyik partján fekszik. Ismét horgonyon farral kötünk ki. Mellettünk a partfallal merőlegesen álló hajókkal ellentétben párhuzamosan terpeszkedő Kaptain Nikos ring, aki kérlelésünk ellenére sem hajlandó egy métert előrébb húzni a hajóját, hogy a járója ne tegye tönkre a biminit (ez a kerthelyiség feletti kék ponyva). Sebaj így őt nem kell megkínálni az érkezés örömére előkerülő egyetlen nedűből sem. Az eddigiekhez képest hatalmas és nyüzsgő hely, akár fél órán át is sétálhatunk egy irányba, egyik oldalon közvetlenül a kikötött hajók, másik oldalon az éttermek mellett, közöttük csak keskeny út és sétány vezet. Rengeteg a hajó, vitorlások és hatalmas luxus jachtok jómódú gazdáikkal és pincéreikkel, a világ minden részéből. Mielőtt elmennénk vacsorázni hajónkat is bekötjük a helyi elektromos hálózatba, vizet azonban csak reggelre ígérnek. A parton kiválasztunk egy éttermet, ez a legközelebbi a hajóhoz, a vacsora már ránk fér. A pincér kérdés nélkül javasolja, hogy válogatott helyi specialitás előételeket hoz nekünk, sokan úgy is érezzük, hogy a főétel már túlzás lenne, aztán mégis mindenki megadja magát. Vacsora közben és a végén kinek vízzel, kinek húzóra Ouzo. Vacsora után ki-ki elindul nézelődni. Nézzük a hajókat, a nyüzsgő életet, a vízi átjáróban mindenféle jelzés nélkül horgonyzó hajókat és a nyolcszámjegyű úszó dollárhalmon vacsorázó népeket. Beljebb felfedezzük, hogy újabb kikötőhelyeket is létesítettek, klassz új móló a város kicsit csendesebb öblében vízzel, villannyal. Vizesblokkot itt sem érdemes keresni, az nem divat, végül is van a hajón, cserébe 25-30 euroból meg lehet úszni a kikötést.
Az esti nyüzsgés kikötői zaját irdatlan rotorhang dübörgi túl. Mivel közel van, látjuk is leszállni a helikoptert, elindulunk arrafelé megnézni, ki érkezett. Nem vagyunk egyedül, és nem sejtet túl sok jót az sem, hogy már hosszú kocsisor áll. Az irgalmatlan méretű helikopter nem állította le a motorját és a vaksötétben is lehet látni az ablakából kiszűrődő fények alatt a SAR feliratot. Ez persze nem a helikopter állapotát hivatott jelölni, hanem a felkutatás és mentés angol rövidítése. Éppen egy mentőautóból pakolnak át valakit, aztán már emelkedik is a magasba a gép. Precíz pontossággal néhány méterrel a föld fölött, lassan, kecsesen megfordul az érkezése irányába, közben az alkalmi leszállóhelye körül nyüzsögnek az emberek és másodpercek alatt eltűnik a sötétben, már csak a rotor zaja és a felkavart por marad a fülünkben.

Szeptember 6. hétfő - Áthajózunk a Korinthoszi csatornán a Jón-tengerre és éjjel az Andirrion-i új híd alatt
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 16,038 KB

Reggel korán kelünk, feltöltjük a víztartályt, még van idő vásárlásra és nézelődésre is. A város felett gyönyörűen megvilágított óratorony volt éjjel, úgy tűnt, jó hely lehet fotózni. Kézzel festett tábla jelzi az utat a meredek lépcsökön át és kiábrándul a felcaplató turista. A torony körbe van kerítve, a kerítésen belül meg kosz van (és macskák), a kilátás meg sem közelíti az ígéretet.
A csapat összegyűlik és indulunk tovább Porosból a Korinthoszi csatorna irányába. Du 2 óra körül érünk a bejáratához, meg egész közelről sem nagyon lehet felfedezni. Mi keletről megyünk át rajta nyugat felé. A csatorna 3,5 t,f hosszú, de csak 25 méter széles. A mészkő, amibe nemes egyszerűséggel belevágták, egy helyen 79 méter magasan tornyosul fölé, de az egész csatorna szurdokszerű, a legtöbb helyen a Nap sem süt be. A csatorna két vége le van zárva egy süllyeszthető korláttal. Kék lobogó jelzi, ha szabad az út, piros, ha nem. Ez inkább csak elmélet, mert a valóságban előbb a bejáratánál ki kell kötni és be kell menni fizetni az átkelésért. Nem olcsó mulatság, egy jobb állapotú kispolszki árát hagyjuk ott, a hajó mérete alapján. Ebédünket úgy időzítettük, hogy tudtuk, várni kell az átkelésre (akár 3 órát is), minden kis vitorlásért nem nyitogatják csak úgy. Egyszerre csak egy irányba lehet rajta hajózni. Előre szólnak Tibornak a fizetéskor, hogy egy very big ship jön majd a másik irányból, majd szólnak és akkor kössünk el a parttól és keressünk menedéket a csatornahatás miatti hullámok elől (a szűk csatorna és a hatalmas vízkiszorítás eredménye). Még kikötve megebédelünk, Pali és Orsi főznek isteni tésztát. 30 foknál is melegebb van. A bejárat környéke ipari környék, már messziről elég büdös volt a sok gyárkémény miatt. A nagy hajó miatt végül nem szólnak, de észrevesszük a csatorna felénk eső végén a kapu nyitását, és közeledő hajókat. Gyorsan elkötünk. Utolsónak jön a very big ship, aminél láttunk már nagyobbat, de a csatornában nála nagyobb legalábbis szélesebb nem férne be. Lassan jön, elölről egy pilothajó irányítgatja ha baj lenne, de a kéményből kidőlő füst alapján a saját motorjával érkezik. Olyan, mintha két oldalról súrolná a falat. Sokan súrolják is, látható a fal oldalán néhol a festéknyom. Megcsodáljuk, majd a rádión a hajónk nevét halljuk, így padlógázzal indulunk, nem szeretnénk, ha előttünk menne valaki.
Már jócskán sötét van, Balázzsal vagyunk őrségben, csak Tibor van kint a cockpitban, a többiek lent játszanak, amikor Balázs delfineket vesz észre mellettünk. Nagyon sötét van, a Hold most nincs fent. Jobb oldalra megyünk, ott ugrándoznak néha ki a vízből, ketten vannak. Előre megyünk az orrba, itt már 4en vannak, jobbról balról folyamatosan kerülgetik a hajóorrot, ki-kiugorva. Érzik ezt az úszás dolgot, látszólag mozdulatlanok. A sebességünk nem jelent nekik nagy kihívást. Nem nagyok, 1 méter körüliek, de nagyon jókedvűek. Mintha valami hangot is hallatnának. Jó 5-10 percig szórakoztatnak minket a hűvösődő éjszakában, amiben 1 hét után újra pulóvert kell felvennünk (az éjszakai őrségben csak), majd eltűnnek.
Este 11 körül elérünk egy hatalmas hídhoz. A még éjjel is lenyűgöző 4 pilléres (pillonos?) függőhidat 2004-ben építették. A világ egyik leghosszabb függőhídja, 2.252 m. A magassága 25-45 méter, ez a mi Odysseusunknak bőven elég. Sajnos a szerkezet beígért kék neonfényes megvilágításával ma spórolnak, így csak a közvilágítás és a hajók részére szóló fények, valamint a környező városok fénye világítja meg valamelyest. 3 nyíláson lehet átmenni alatta, a középsőn más hajók fényeit látjuk, így inkább a jobb oldalin megyünk át, közel a pillérhez. Fotózni sajnos nem tudunk, a vasszerkezet nem látszik, nagyon sötét van, szemmel is csak alig vehető ki.

Szeptember 7. -kedd Reggelre Levkasba érkeztünk, majd Paxoi-ban aludtunk
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 2,776 KB

A szöveg később...


Holnap reggel 6-kor indulunk, 10-re Korfun leszünk, ahonnan 13-kor indulunk Horvátországba.
Szerdán délután érkezünk terv szerint Cavtatba, majd Dubrovnikba.
Útközben sirokkóra számítunk az előrejelzés alapján.

Szeptember 9 - Cavtatba belépünk Horvátországba, majd irány Dubrovnik
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

szeptember 10. -57 csomós bórában hajóztunk, de éjjel Punatba érkeztünk
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 24,242 KB

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től