MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / 2011. második Kapitány Tréningje
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
2011. második Kapitány Tréningje2011.08.28. - 2011.09.12.

308. út
Ismét legalább 1500 mérföldet kell hajóznunk, két hét alatt. Közben csillagászati navigációs oktatás és mérési gyakorlatok, nam meg a többi, ami az óceán átkeléshez szükséges.
Panni már tavaly ezt agyakorlatot megcsinálta, neki ez a korlátozás néliki, I. oszt. jogsijához szükséges.
A többiek most ősszel fognak 200 mérföldes vizsgát tenni, kivéve Gabit és Tamást.

Üzenet a hajónakRészletes napló

Augusztus 28, vasárnap - elindulunk és egész éjjel hajózunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Panni naplója
Öten indultunk egy mikrobusszal Érdről 7-kor.
Hihetetlen öröm volt megpillantani a TENGER-t, majd hamarosan már a kikötő fele autóztunk, és 2 előtt pár perccel meg is érkeztünk.
A Kapitány úr welcome drinkkel fogad, de ne higgye senki, hogy a kadét élet ilyen vidám. Gyors bepakolás a hajóba - közben Varsányi Tibor is megérkezett és ezzel teljes lett a csapat - még gyorsabb ebéd (pizza), ám közben megkapjuk az első letolást: Kettőkor kellett volna elindulnunk, hogy sima legyen a kilépés, stb. ehelyett ez 1/2 4-re várható.
És nem lehet elég szigorúan kezdeni: Szabályok: Késés percenként 10 Euró, WC eldugítás (falbontással jár) 400 Euró. Azért ez sem vette el a kedvünket, nagy lelkesedéssel indulunk neki az ÚT-nak (Navigare necesse est).
Az oldalszél miatt farkötélen indulunk (a szélfelőli farkötél kikötve marad, miközben a motor előre jár - ez visszahúzza a lefújt hajót a szél felé). Végre a tengeren vagyunk, 2 hétig az Odüsszeus lesz az otthonunk!
Az elmúlt napok bizonytalansága után nagy öröm, hogy teljes őrséget tudunk adni: A: orrkajüt, B. István és F. István, B: jobboldali kajüt: Gabi és Panni (úgymint én), C: baloldali kajüt: Viktor és Tibor, D: hátsó kajüt: Tamás és Feri. És persze velünk van a Kapitány úr, aki Vass szigorral kormányoz bennünket.
Az újoncok gyors fejtágítót kapnak a műszerek, programok kezeléséből, a hajónaplóírás, térképen való útvonal vezetés rejtelmeiből (hát a többieknek sem árt ismételni): GPS, radar, autopilot, AIS,...; útvonal tervezéshez MaxSea Time Zero (nagyon kényelmes és könnyen használható, csak ajánlani tudom mindenkinek), ..., stb. Ez az egyik, amiért utolérhetetlen az Odüsszeuszon való hajózás. Olyan műszereket és eszközöket lehet megismerni és használni, ami, hogy úgy mondjam "nem tipikus" egy charter célú hajón!
A nap többi része sima: mienk az első őrség, végig vitorlázzuk. A tenger gyönyörű, csend és béke van. Aztán az őrség végén irányt változtatunk, és motort indítunk, mert lelassulunk.
Az éjszaka is nyugodt. Igazából senki nem akar lemenni aludni a kajütbe (kiváncsi vagyok mi lesz három nap múlva ...). A szigetek közötti szűk csatornán hajózunk éjfél és 2 között (mi vagyunk őrségben), mindenütt világítótornyok, bóják és halászbárkák vannak körülöttünk.
Éjjel, lefekvés után még sokáig nézem a csillagokat a kajüt ablakon keresztül, aztán ...

Augusztus 29, hétfő - Reggelre Vis-re érkezünk, majd innen a nyílt vízen az Otrantói-szoros felé hajózunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Vis
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
8-10-ig őrség, közben nagyon finom - melegszendvics - reggeli. A nap süt, a tenger nyugodt, sima út.
Őrségváltáskor érünk Vis-re, ahol meglepően hamar sikerül kilépnünk Horváthországból. A kikötőkapitányságon még ott vannak, a rendőrségre pedig befut egy rendőrnő az érkező komp miatt. Így aztán 1/4 12-kor már újra úton vagyunk Santa Maria de Leuca fele, ahová várhatóan holnap este érkezünk. Miközben írom a naplót, hallom a fedélzeten felhangzó utasítást: Ideje áttérni a csillagászati navigációra! (Nyílt vízen hajózunk és végül is ezért vagyunk itt.)

---------------------

Tibor kapitány úr rá jellemző alapos, táblás összefoglalót tartott a cockpitban a "Nap delelése" és "Nap 2x-i mérése" témakörben.
Aztán elkezdtünk mérni szextánssal: Az első mérés nem sikerült túl jól, majdnem húsz mérföldes hibát jelzett. Na de milyen jó, ha az ember ismeri az elméletet: Megkerestük a hibát és így már csak 1,5 mérföld volt az eltérés az igazi pozíciótól. Majd volt egy kis "fakultatív" mérés gyakorlás. Én pl. alig bírom mozgatni a karom az izomláztól, de volt aki teljesen kidőlt és elaludt.
3 óra: Kezdődik az éles mérés. A delelési és a délutáni adatokból már jól lehet pozíciót szerkeszteni. Eddigre már a Kapitányunk is kidőlt (pedig nem is kapott zöldbabot ebédre), remélhetőleg nem esik bele a napszemüvege a vízbe.
A délután nyugodt, először sokat vitorlázunk, aztán újra motorozás. Körbe nézve csak egy helyen látszik föld. Vacsora közben ismét delfinekkel találkozunk.
Este kapunk még egy Safety üzenetet, hogy az Auguszta nevű hajó sodródik valami hiba miatt. Elmentettük, bejelöltük a térképre. Később megjavították, így jött az új üzenet, hogy az előző törölhető. Nagyon élvezzük, hogy otthonosak vagyunk a GMDSS kommunikációban (ROC vizsgája talán mindenkinek van közülünk), megértjük, értelmezni tudjuk az üzeneteket és biztonsággal tudjuk, mit kell csinálni.

Augusztus 30, kedd - Áthajózunk a Jón-tengerre
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A csillagászati mérési napló
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A csapat
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
anni naplója:

Ma én vagyok a konyhás. Hajnalban a kutyaőrséggel (2-4) kezdünk. Keresztezzük au Otranto-i szoroshoz vezető hajózási útvonalat. Hatalmas hajókat látunk. A Superfast nevű utasszállító némileg elbambul és igen késve tér ki előlünk. Addigra már mi is módosítottuk az útvonalunkat, pedig neki kell(ene) elsőbbséget adni (mi vitorlával megyünk).
Újabb navigációs figyelmeztetés érkezik: az elkövetkezendő napokban lőgyakorlatot tartanak egy adott területen, természetesen a mi tervezett útvonalunk pontosan a lezárt terület közepén vitt át. Kapitány úr megtervezte az új útvonalat, bevittük az autopilotba, aztán mindenki elkezdte vadul számolni a délelőtt mért (Nap kétszer) pozíciót. Volt aki büszkén mutatta a 0,2 tmf-es pontosságát (B István), de azért volt 20 mérföldes "mellémérés" is. Hát minden kezdet nehéz.

Megállunk fürdeni (26 fokos a tenger!), majd indulunk tovább parttávolságot tartva.

4 körül érkezünk Santa Maria de Leuca-ba, ami az olasz csizma sarkának a legszélén van (Az időt kicsit pontatlanul adom meg, mert kikötés előtt mindenki a fényképezőgépét kattogtatja naplózás helyett). Először a benzinkúthoz állunk, majd megmutatják az éjszakai helyünket. Ma a lányok (ezt idézőjelbe akartam tenni, de Kapitány úr megtiltotta speciális karakterek használatát) a kikötők és indulók, így a benzinkúthoz én állok ki (a két benzinkutas: huh, signorita, kötőjel, egész szép ahhoz képest, hogy hány unokám van) és indulok el, az éjszakai kikötőhelyünkre pedig Gabi áll be (és indul el reggel). Mindent szépen csinálunk, így Kapitányunk is nagyon jókedvű (ide azért gondolom, befog szúrni egy megjegyzést . . . )
Hajóleszerelés után Ferivel, Viktorral elmegyünk fürdeni a kikötő melletti strandra, később Tomi és Tibi is csatlakozik (a többiek inkább a hajón söröznek). 7-kor indulunk vacsorázni (ez minden konyhás öröme, nem kell mosogatni), de még minden zárva van, így sétálunk a parton. Vannak nagyon szép házak (meg szörnyű rondák is), helyenként erősen érződik a keleti hatás is. A foknál egy régi várbástyában is gyönyörködhetünk.
A vacsora megosztja a csapatot: négyen egy kis trattoria-ban kardhalat illetve tintahalat eszünk (a Kapitány természetesen húst), a többiek csak iszogatnak. Megnézzük a templomot (talán nem meglepő, de Santa Maria de Leuca-nak van szentelve). Utána öten (Gabi, Tibi, Tomi, F. István, és Feri) elindulnak egy pizzeriát keresni (végül ők is sonkát illetve tengeri herkentyűket esznek), míg mi sétálgatunk és fagyizunk (a csoki NAGYON finom). Beljebb kicsit más a házak stílusa, itt inkább mediterrán jellegű dél-olasz házakon (kúriákon?) akad meg a szemünk. A hajóra való visszatérés után kicsit beszélgetünk, aztán korán lefekszünk.

Augusztus 31, szerda - Az olasz csizma talpa mentén hajózunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Panni naplója:
A reggel 8-ra tervezett indulás kicsit késik, mert kilukadt a motor hűtőfolyadék vezetéke. Gond persze nincs, Kapitányunk hamar megszereli.
Irány Szicilia (tegnap a többség leszavazta a Korinthos-i csatornás utat, így a vulkános úton megyünk tovább). Reggeli (szalonnás, gombás, mazsolás (!) rántotta) a tengeren. A végén konyhafőnökünk, Tomi megjelenik egy zacskóval: Hogy emlékezzünk Sántamárialukára, vett édességet (?!). Erről kibontás után kiderül, hogy kétszersült (méghozzá igen kemény). Azért fogainkat veszélyeztetve megküzdünk vele, túrókrémet (Tomi specialitása, lehet tanulni tőle) teszünk rá. De tényleg emlékeztetni fog Santa Maria de Leuca-ra.
Aztán szokás szerint mérés, pozíció számolás. Megyek is. Delelést (is) mérek, 1,5 tmf-et tévedve. Lehetne jobb is. Közben figyeljük az órák óta velünk kb. 10 mérföldre párhuzamosan haladó négyárbocos Windsurf-öt. Gyönyörű hajó, Messinába tart. Őrség alatt a mellettünk elúszó medúzákat figyeljük. Más nem is látszik 360 fokos körben.
Illetve közfelkiáltásra be kell írnom a hajónaplóba az egyik mérésem krónikáját: A mérés menete az, hogy az ember leméri (tized perc pontossággal) a mért égitest (esetünkben Nap) magasságát (a szextánssal a képét lehozza a horizontra), majd amikor épp érinti a horizontot, akkor elkiáltja, hogy MOST ezzel jelez a írónak aki a pontos időt, útirányt, logállást felírja. Ebből lehet számolni a mért poziciót, a becsült pozícióhoz képesti eltérés nagyságából és irányából (igazából persze kicsit összetettebb a folyamat, és több különálló mérés is kell hozzá, de a sztorihoz ennyi elég). (Gyakorlómérésnél a pontos koordinátákat is felírjuk, ebből adódik ki a mérési hiba). Az én mérésem pedig a MOST, NEM MOST vezényszavakat építette magába, ami nemcsak derültséget okozott, hanem 6 mérföldes hibát is eredményezett. . .
Közben nagyot változott a helyzet: A vacsorát (csuda finom frankfurti leves) előre kellett hozni az időjárás miatt. Jelenleg 6-os (már 7-es, épp 39 csomós) szélben motorlázunk a Tarantoi-öböl szélén. Letértünk az útirányunktól 30 fokkal, hogy ne szembe kapjuk a közel 2 méteres hullámokat.
Az esti őrségünk (8-10 h) alatt a maximális szélerő 44.8 csomós volt. Jött egy akkora hullám is, ami hatására a cockpitban alvó B. István leesett a padról a földre (és persze jól beterített minket vízzel - mármint a hullám).
Otthoniak megnyugtatására:
1. ez nem vihar, csak fúj a szél (meleg!) az öbölben
2. az éjszakai őrségben levők jeladóval a nyakukban, mentőmellényben, hevederrel kikötve őrködnek (korábbi tapasztalatom szerint ez az első igazi viharig tűnik teljesen feleslegesnek).

Szeptember 1, csütörtök - Etna és Taormina
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az Etna felé közeledve
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 325 KB

Panni naplója
Őrség 4-6-ig. Gabi majd Tomi meleg teával lep meg. Nincs hideg, de nagyon jól esik.
Minden lecsendesedett, újra kinyitunk néhány ablakot (azért óvatosan). Körülöttünk hajók, és megjelentek a halászcsónakok is, amikre bizony oda kell figyelni, nehogy elüssük őket. Az őrség végére esik a napfelkelte, gyönyörű színekben pompázik az ég (ilyet egyébként csak nagyon giccses képeken lehet látni). A lelépő és a közben megjelent új őrség kattogtatja a fényképezőgépeit (előbb-utóbb remélhetőleg felkerül belőle valami a hajónaplóba is). Ahogy világosodik, egyre élesebben látjuk az Etna sziluettjét (célunk Riposto, így az Etna épp előttünk van).
8 után Viktor ébreszt, hogyha reggelizni akarok, siessek. Nehéz felkelni, de a kaja (kolbásszal töltött hús) csábít. A tenger újra hullámzik, az ablakokat szerencsére becsukta az ügyeletes őrség. Az Etna lassan fölénk tornyosul, jól látszik a füst a tetején, ahogy pipál. (A kitörés miatt sajnos nem valószínű, hogy feljutunk a legtetejére.) Kicsit később már a kénes illatot is elhozza a szél.
Közben megbeszéltük az elkövetkezendő 2 nap tervezett programját. A mai napra kimenőt kapunk, csak reggel megyünk tovább Riposto-ból. Kb. félóra múlva kötünk ki, kocsit bérlünk, majd felmegyünk (a kadétok) az Etnára és megnézzük Taorminát. Este térünk csak vissza a hajóra.


Szeptember 2 A vulkánok földjére érkezünk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Ma keltünk át a Messinai szorosan. A szoros két oldalán (a Jón és a Tirrén tengeren) nagy eltéréssel mozog az apály-dagály, ami a szintkülönbség miatt jól észrevehető áramlást, örvényeket és nagy hullámokat okoz. A hat órás indulás úgy lett kitűzve, hogy mire odaérünk, épp tetőzzön ez az igen érdekes folyamat. Ráadásul a keskeny szorosban nyüzsögnek a hajók (a hatalmas óceánjáróktól a kis halászcsónakokig mindenféle) és a szél is össze-vissza fúj. Az őrségnek komolyan kellett figyelni és többször le is térni a tervezett rottáról (útvonaltól), hogy biztonságos távolság legyen a hajók között.
A Messinai szoros másik érdekessége a kardhalvadász hajók. Képzeljünk el egy hajót egy sokszoros magasságú árboccal (egy viszonylag pici hajótesten egy hatalmas pózna árboc), valamint a hajó elején egy szintén sokszoros hosszúságú orrsudárral. Az árboc tetején általában két ember ül és figyeli a tengert, hogy hol tűnik fel kardhal. Az orrsudár pedig akkora, hogy ki tudnak rá rohanni a vadászok, ha a hal horogra akad. Mi is láttunk egy ilyen hajót. Ha jó az idő, akkor persze sokkal több dolgozik egyszerre (és elsőbbségük van minden hajóval szemben).
A messinai szoroson túljutva elindultunk Salina fele, ahol egy fürdés megálló után 4 óra körül kötöttünk ki. Amíg Tomi a vacsorát készíti (többféle otthoni sülthús, petrezselymes krumplival és uborkasalátával), mi a városban sétálunk. Hamar visszatérünk, mert mindenki nagyon éhes, a vacsora pedig fenségesre sikerült. Tibi a konyhás, igen lelkes a koktélkeverésben és bornyitásban, sőt a mosogatásban is, ám ez utóbbiban már kevésbé eredményes. Végül Gabi száll be segíteni és így rend lesz a konyhában.
Az este szabad: van, aki lazít (olvas, filmet néz, vagy a helyi koktélokat kóstolgatja (?) a közeli bárban), de vannak szorgalmasak is (IstvánB és Feri), akik a leadandó méréseket számolják és szerkesztik. Komoly kupaktanács jön össze pl. a Mekkora lehet a hiba a 3 csillagos mérés szerkesztésénél illetve Mikor kell a helyzetvonalakat több lépésben áthelyezni a hajó útirányának és megtett távolságának megfelelően kérdések kapcsán.
Holnap 10-re tervezzük az indulást. Estére szeretnénk a Strombolihoz érni, hogy jól lássuk a tüzes láva folyását. A távolság kicsi, így Kaptányunk egy hosszabb fürdést is betervez az egyik közeli sziget szép öblében.

Szeptember 3, szombat A vulkánok döldjén hajózunk(7. nap)
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Stromboli
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 6,326 KB

Nagyjából 10-kor indultunk, ahogy terveztük. Kapitányunk úgy osztotta be az őrséget, hogy a Vulcano szigeti kikötésig mi legyünk őrségben Gabival. Az idő gyönyörű, nem sietünk. Többször is megállunk fürdeni, búvárkodni a Lipari sziget öbleiben. Az egyik különösen érdekes, zegzugos öblöcskék alakultak ki a homokkő partfal mentén, át lehet úszni egy boltíves kapu alatt, barlangokban, kiálló sziklák körül, egy nagy víz alatti zátony fölött snorkolunk. Gazdag az élővilág, szardínia rajokat, sziklahalakat, sok ismeretlen gyönyörű, élénk csíkos, szivárványos, tarka színű halat, három féle tengeri csillagot, sünt, viaszrózsát, kagylókat, csigákat, stb. látunk. Nehéz elszakadni ettől a szinte paradicsomi látványtól, de végül az utolsók is visszaúsznak a hajóhoz és felszedve a horgonyt, megyünk tovább a Vulcano szigetre. Itt is két megállónk van, először egy olyan öblöt nézünk meg, ahol a vulkáni tevékenység miatt meleg, kénes levegő bugyborékol fel a tengerből és a parton is a résekből, nagyobb lukakból. Egy iszaptó is kialakult. Többször megégetjük a talpunkat, mert a talaj is forró.
A második megállónk a nagykráter közelében levő kikötőben van, 3 óra után érünk oda. A tervezett tovább indulás 6 óra, így Kapitányunk több mint 2 órás kimenőt engedélyez, hogy felmásszunk a kráterhez. Van (Tibi), aki meglátva az 500 méteres magasságot, azonnal a sörözés mellett dönt. A többiek elindulnak, majd miközben tanakodunk, hogy merre menjünk, egy robogó kölcsönzős rábeszél hármunkat (Feri, Viktor és én) a bérlésre, azt állítva, hogy 2 óra alatt nemcsak a krátert, hanem az egész szigetet bejárhatjuk. Nem is drága, 15 euró a robogó, 25 pedig a quad. Így kettéválunk, mi felpattanunk a járműveinkre (1 robogó, 1 quad), a többiek pedig sétálni indulnak (azért írok sétát, mert végül csak IstvánB jutott fel a Vulcano nagy kráteréhez. ami nagyon szép teljesítmény, 2 óra nem túl sok rá).
Az első emelkedőnél kiderült, hogy a quad nem volt jó döntés. Hörgött szegény az erőlködéstől, de nem sikerült 15 km/óra fölé gyorsulnia. Feri a robogón keringett körülöttünk egy darabig, aztán végleg elhúzott (jól tette). Mi pedig hamar rájöttünk, hogy ezzel nem nagyon fogjuk megnézni a sziget összes látványosságát. Úgy terveztük, először megnézzük a sziget túloldalán, Punta dei Porcin található világítótornyot, Gelso városkáját és a Vulcano Piano krátert. Visszafele Capo di Grillon keresztül megyünk, és utoljára felszaladunk a nagy kráterhez és megnézzük a kénes kitöréseket. Ferinek a kráteren kívül sikerült mindent teljesítenie, mi végül a meredek szerpentinen (50 km/h-t is elért a sebességünk!) nem mertünk teljesen lemenni a tengerhez (onnan ugyanis vissza is kell jönni), de a világító torony nagyon szép volt fentről is.
Visszafele egyszer leállt a motorunk. A helyiek igen készségesen jöttek a segítségünkre, és nyomkodtak mindent (a világítástól a dudáig) az indítókapcsoló helyett, persze nem sok sikerrel. Végül sikerült életet lehelni a quad-ba és jó időben, a megbeszélt 6 óra előtt értünk vissza a hajóhoz (a többiek után pont 7 perccel).
Itt azonban jött a feketeleves: Kapitányunk vassvilla szemekkel fogadott: Nem azért kaptunk 3 órát, hogy föl s alá száguldozzunk (de szép is lett volna!) a szigeten egy szkvaddal (nem én mondtam)! Miattunk nem lesz idő megnézni Lipara városát, stb. Szerencsére azért vacsorát kaptunk, és nem kellett felmosnunk a fedélzetet sem büntetésből.
Végül Kapitány úr megkönyörült rajtunk és 1 órára megálltunk Liparában (ahogy eredetileg is terveztük), ahol komoly vár veszi körül az óvárost, a kikötő környékén pedig pezseg az élet, a sétálóutcán és boltokban tömeg, a tengerparton mutatványosok és vidám zene. 10 perccel a megbeszélt idő előtt értünk vissza (nem mertünk kockáztatni) és 2 perccel a kitűzött előtt el is indultunk. (A kapitányunk mulatott rajtunk: még kimenő idő van, miért vagyunk már a hajón?)
Az este folyamán még sokszor hallhattuk: a szkvadosok elszúrták a városnézést, a szkvadosok elszúrták az időt, a Stromboli a szkvadosok miatt nem lesz látható. . .
Aztán 3 órával később elértük a Strombolit. Kitörés kitörést követett, láva és szikracsóvák lövelltek a magasba, majd jól láttuk, ahogy a széles lávafolyam lefele folyik a hegy oldalán a tenger fele. Ilyet még egyikünk sem látott a valóságban (Kapitányunk sem, pedig ő régóta, évente többször is erre jár.) A vulkán most nagyon aktív, felejthetetlen élmény volt és néma csöndben néztük a kitöréseket, hallgattuk a dörrenéseket. Viktornak sikerült 2 kitörést is videóra venni. Milyen jó, hogy a vulkánok istene nem utálja annyira a quadot!
Fél 12 után indultunk tovább, vissza a Messinai szorosba. Mi hamarosan átadtuk az őrséget és mentünk aludni.

Szeptember 4, vasárnap - átkelünk a Jón-tengeren (8. nap)
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Interferencia a radaron
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A csónak
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Találkozás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Szeptember 4, vasárnap (8. nap) Mire felkeltünk a hajnali őrséghez (6-8), már túljutottunk a Messinai szoroson. Csendes 2 óra telt el, amibe csak egy nagy delfincsapat hozott változatosságot. Utána visszamentem aludni, csak a reggelihez keltem fel 10 fele.
A kontinens szélét kerülgetve jutottunk el a Spartimento fokhoz, anikor is Kapitány úr kiadta a parancsot: Innen nincs GPS, csillagászati navigációval megyünk tovább. Felrajzoltuk a rottát Paxos fele, majd minden őrség, az őrség elején és végén mérve a Nap magasságát kiszámolta a következő őrség számára az aktuális pozíciót. A mért pontok alapján kiderült, hogy erősen sodródunk (4 fokot), így új útirányt vettünk fel, úgy, hogy az esti szürkület idejére (amikor is csillagokat lehet mérni) visszavigyen a kívánt útvonalra. Itt visszaálltunk az eredeti rottára (csak a kormányzott útirányt a 4 fokos sodródást is figyelembe véve állítottuk be).
A délután nagy esemény volt, hogy megpillantottunk egy csónakot (itt a nyílt vízen ez valami szokatlanra utal). Közelről megnézve csak annyit tudtunk kideríteni, hogy olasz és valószínűleg leszakadt egy bójáról. Mivel semmilyen azonosító jelet nem találtunk rajta, nem jelentettük be és ott is hagytuk (mint megtanultuk, a tengeri jog szerint a talált érték a mienk (lett volna), 2/3-a a kapitányt, a maradék 1/3 1/3-a a csónakot megpillantót, a többi pedig a legénységet illetné). De hát így nem lettünk gazdagok. (Egy halász viszont biztos nagyon boldog lesz, ha egyszer partra sodródik – bár valószínűbb, hogy el fog süllyedni, mivel jön a rossz idő.) Mi is ezért sietünk Görögország fele, hogy átjussunk az Otrantoi szoroson, mielőtt bezáródik előttünk (az erős ellenszél és hullámzás miatt).

Szeptember 5, hétfő - megérkezünk Görögországba(9. nap)
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Paxoi
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Éjféltől kettőig őrség. A fénypont, hogy fél 2 körül Tomitól megkapjuk (nehogy valaki azt terjessze, hogy az ő szakácskodása alatt éhes maradt – mi biztos nem fogjuk) a vacsoráról maradt krumplilevest és pörköltet. Fenséges ízek, hihetetlenül jól esik. Más nem történik, még hajóval sem találkozunk.
Utána lemegyünk aludni a következő őrségig, ami 8-10-ig van.
Mire újra átvesszük az őrséget, mindenki felkelt a reggelihez, és kiderült, hogy sem az esti, sem a szürkületi 3 csillagos mérés nem sikerült jól (az ég egy része felhős volt, itt nem sikerült megtalálni pontosan a horizontot; egy másik csillag fényét pedig elnyomta a Hold). Még mindig bizonytalanságban vagyunk, hogy pontosan merre is járunk. (Kapitányunk egyre nyomatékosabban jegyzi meg: Most már jó lenne tudni, lesz-e este ouzo vagy sem – mert ehhez ugye ki kell kötnünk Paxoson).
Az éjszaka másik eseménye, hogy a két István fogott egy Mayday Relay üzenetet 6 és 8 között. Egy eltűnt hajót keresnek. A megadott terület nagyon messze esik tőlünk, nem tudunk segíteni a keresésben, így nem törődünk vele.
Végül a délelőtti Nap-mérésekből először B.István majd én is kiszámolunk egy fix pontot (ami pontos pozíciónak számít, feltételezve, hogy pontosan mérünk). A pontok alapján módosítjuk a kormányzott szöget, hogy biztosítsuk Kapitányunknak az esti ouzoját. Kapitány úr (persze nála van GPS és folyamatosan követi a hajó útvonalát) kivételesen megdicsér (mintha a fogát húznák), hogy tényleg ott voltunk a fix pontomnál (én lettem a királynő, szkvad ide, szkvad oda).
FÖLD a láthatáron! - kiáltja Tibi. Jó irányban megyünk, egyenesen az ouzos pohár fele. Hurrá, úgy tűnik, nem buktunk meg a gyakorlati csillagászati navigációból. Innen visszakapjuk a GPS-t és már parti navigációval is eljuthatunk Paxosra.
Kikötés előtt jót fürdünk és búvárkodunk Antipaxoson (Kis Paxos), gyönyörű homokkő sziklák és öblöcskék között. Sajnos a búvárszemüvegeink kezdenek szétesni. Este Paxoson vacsorázunk, sétálgatunk, vásárolgatunk. A többség korán lefekszik. (A keménymag: Tibi, F. István és a Kapitány úr persze kitart.)

Szeptember 6, kedd Korfu, majd sikertelen kisérlet az Otrantói-szorosban(10. nap)
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Szeptember 6, kedd Korfu, majd sikertelen kisérlet az A tervezett 5 óra helyett 5:42-kor indulunk tovább Korfu fele (úgy látszik, Kapitány úrnak sem akaródzik felkelni). A többség alszik, csak az induló kormányos (B.István) és a négyes őrség (Tomi és Feri) van fenn.
10 órára érünk Korfuba, ahol kikötés után kemény 2 óra kimenőt kapunk, azzal, hogy ez épp elég erre a városra. Mi igyekszünk minél több dolgot megnézni, loholunk, mint a kutyák, de mindez nagyon kevés. Szerintem Korfu gyönyörű, több nap kellene arra, hogy képet kapjunk róla. Az óváros (egy részén) átszaladunk, kattogtatjuk a fényképezőgépeinket, de közelébe se kerülünk sem a várnak, sem a Sisy kastélynak, stb. (Fitnesz edzésnek viszont kiválóan beválik.)
12-kor indulunk tovább, majd egy gyors fürdés után megpróbáljuk meghódítani az Otrantoi szorost. 13;13-kor lépjük át a Jón tenger és az Adria határvonalát

Szeptember 7, szerda (11. nap)
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Ma szabad napot kaptunk, azzal, hogy csütörtök reggel 5-kor indulunk vissza Raguza (Dubrovnik) fele. A szkvados csapat (Feri, Viktor, én) úgy döntött, hogy motort bérelünk (kivételesen Kapitányunk is támogatja az ötletet), és bejárjuk a szigetet. Az indulás nem sikerül túl jól, azzal kezdem, hogy nekimentem egy kukának. A műanyag jószág nagyot dörren, a kölcsönzősnek felakad a szeme, én meg seperek, nehogy visszavegye a 80-asomat (a többiek 125-st kaptak, de nekem nincs jogsim motorra). B.István is csatlakozik hozzánk a nagy útra, de aztán valahol menet közben elveszítjük egymást. Először Sidariba megyünk, gyönyörű homokkő sziklákat, kanyargós labirintusokat, átjárókat fényképezünk. A tenger gyönyörű kék, jó lenne fürdeni, de sok van még előttünk, így csak a boltban veszünk üdítőt, és megyünk tovább.
A következő célpontunk a Sisy kastély, a sziget túloldalán. Úgy döntünk, hogy a hegyeken keresztül vágunk át, így kanyargós szerpentineken repesztünk (már aki: az enyém maximum 30 km/h-ra hajlandó az emelkedőkön, ami persze még mindig jobb, mint ami a quadból jött ki). Rendesek a fiúk, időnként bevárnak. Az Achilles-ről elnevezett, háromszintes kastély nagyon szép, csodáljuk a freskókat, a bútorokat (részben be is van rendezve), kályhákat, berendezési tárgyakat. Körülötte teraszos park, görög szobrokkal, gyönyörű kilátással a tengerre.
Kifele menet a bemenetnél rólunk készült fényképeket kínálják megvételre. Egyszer csak felfedezzük a tablón F.István képét. Lám-lám, lebukott, ő is itt járt.
Továbbmenve lekanyarodunk a tengerpartra, Feri nosztalgiázik (ő már volt egyszer itt), majd berobogunk Korfu városába. Sétálunk a szűk utcákon, vásárolgatunk, benézünk a templomokba, csodáljuk a régi házakat. Elfáradva beülünk egy frappéra az egyik hangulatos kerthelyiségbe, majd 6 óra után indulunk vissza. Épp jókor érkezünk "haza", hogy együtt vacsorázzunk a többiekkel az egyik kikötői vendéglőben. Utána már nem sokáig bírjuk - úgy látszik megsütött a nap minket - gyors fürdés után hamar bedőlünk az ágyba.

Szeptember 8, csütörtök . Ismét megkiséreljük átjutni az Otrantói-szoroson(12. nap)
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Hajnalban felébredek egy pillanatra a motor beindítására, de aztán alszom tovább a 8 órás reggeliig. Feri és Tomi vállalták magukra az első őrséget. Ők alszanak a motor mellett, a jobb hátsó kajütben (Tomi inkább kint a cockpitban), ahol kis túlzással akár halláskárosodást is okozhat a motor dübörgése. Szóval nem ideális alvóhely motorindítás/leállítás idején.
Ránk 10-12-ig esik a délelőtti őrség. Kapitányunk fokozott figyelőszolgálatot kért az (elvileg már felszámolt) albán aknamezőről esetleg elszabaduló aknák miatt (a navigációs figyelmeztetés szerint csak nappal, fokozott figyelőszolgálattal ajánlott erre hajózni). A hajó orrából figyelem a vizet, és csodálom a kopár, titokzatos albán hegyeket. Sehol egy hajó vagy halászbárka, a tengerparton sincs egyetlen falucska sem. Teljesen elhagyatott vidék.
Aztán feltámad a szél, beerősödnek a hullámok (az időjárás előrejelzésben semmi sem szerepelt erről). 5-6-os szembeszélben küszködünk, 20-30 fokkal le is térünk az útirányunkról, hogy nagyobb sebességgel, hamarabb átjussunk a hullámzónán. Egyszer csak nagy csattanással elszakad a groszschott (a nagyvitorla behúzó kötele). Gyorsan betekerjük a nagyvitorlát, nehogy elszakadjon, majd a schott helyére másik kötél kerül, és újra felhúzhatjuk a vitorlát. Az egész szerelés nem tart tovább 15-17 percnél.
Egyre több hajóval találkozunk. Az egyik egészen közel, nagyjából 200 méterre keresztezi az utunkat. A mi őrségünk alatt (6-8) van a vacsora, Tomi igen finom paprikás krumplit készített (a nagyon kicsi maradékra már most bejelentkeznek a kadétok). Közben Kapitány úr kideríti, hogy valahol elszúrtuk az őrségbeosztást, igazából nekünk a 8-10 óra jutna. Visszaöltözünk (heveder, mentőmellény, jeladó), de közben úgy dönt, hogy sebaj, legfeljebb ma jut ránk a kutyaőrség (2-4) a holnap helyett. Így levetkőzünk, átadjuk az őrséget és megyünk aludni.

Szeptember 9, péntek (13. nap) - visszatérünk Horvátországba
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Cavtat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Dubrovnik
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
A nap őrséggel indul 4-6-ig. Sok a hajó körülöttünk, nagy utasszállítók húznak el mellettünk Dubrovnik fele (a mi 7-8 csomónkkal szemben akár 17 csomóval). Találkozunk egy halászbójával, valamint egy hajóval, ami nem látszik az az AIS-en, csak a radaron, és nem teljesen egyértelmű mit csinál. Kapitányunk hetedik érzékkel azonnal megjelenik a fedélzeten. (Másik lehetőség: folyamatosan nézi a műszereket a kajütjében – annyi van benne, hogy csoda, hogy nem süllyed el az Odysseus.) Végül felébrednek odaát, mire mi már elmentünk mellettük. Felgyújtják a fényeket és ránk reflektoroznak, mi vissza, ettől mindenki megnyugszik. Az éjszaka további része eseménytelenül telik.
Háromnegyed kilenckor érünk Cavtatba, ahol nagyon szabályosan belépünk Horvátországba. (Horvát lobogó fel, Q lobogó fel – ez jelzi, hogy a hajónk járványmentes és szabad elvonulást kérünk; kikötés után Kapitány úr az összes papírral (hajólevél, biztosítás, személyzeti jegyzék, útlevelek) eltűnik, mi viszont nem léphetünk a partra.) A procedúra jó sokáig tart, addig az utánunk kikötő hatalmas motoros jachtot és tüsténkedő személyzetét nézzük. Belépés után azonnal indulunk tovább Dubrovnik (Raguza) fele, az út nagyjából 40 percig tart.
Kapitány urunk nagyon lágyszívű kedvében van, bevisz minket az óváros szívében található régi kikötőbe, ahol 10 másodperc alatt kiugrik mindenki a hajóból. Kapunk 3 órát, addig ő lehorgonyoz valahol kint a vízen. 1 órakor a folyamat megismétlődik, mi ugrásra készen várunk, majd 13:00-kor ugrunk, és már megyünk is tankolni. (Múltkor egy távoli jachtkikötőben álltunk meg, és a 3 órát úgy kaptuk, hogy legalább félóra volt, míg bebuszoztunk az óvárosba . . .)
Dubrovnikban mindenki szétszéled, nézegetjük a két főteret, a templomokat, a ferences templom kerengőjét, mászkálunk a szűk utcákban, a városfalon, fényképezünk, csodáljuk a régi házakat. Mindenütt hatalmas a tömeg, az éjjeli hajókból szerintem több ezer turista „szabadult” a városra. Szóba elegyedünk egy helyi emberrel, ő is panaszkodik: szokatlanul meleg van és túl sok az ember. Az egyik kávézóban összefutunk Tibivel és IstvánF-el, iszunk együtt egy capuccinot.
Indulás után még tankolnunk kell, mielőtt megkezdjük az utolsó szakaszt Punatig (várható érkezés szombat este 8 óra). A tankolás kb. 1 órát tesz ki (Tibi a kikötő és induló), a benzinkutasnak szemmel láthatóan tetszik a manőverünk (oda is szépen álltunk a hajó hosszának kb. harmada hosszúságú mólóhoz és a farköteles indulás is gyönyörűen sikerült (ez egy zseniális megoldás, nem tudok betelni vele). Aztán egy gyors fürdés, Tomi pillanatok alatt rittyent egy finom ebédet, mely után a társaság (természetesen az őrség kivételével) jobbra-balra dől az álmosságtól.
Az alvásból persze nem lett semmi, mert elhangzott a kapitányi vezényszó: mindenki a cockpitba, elméleti oktatásra. II. osztályú vizsga, írásbeli, szóbeli kérdések: pl. 3 csillagos helyzet meghatározás, hogyan határozzuk meg a tájoló hibát az óceán közepén, sin(hc) képlet levezetése (gömbháromszögek!), stb. Végül Kapitány úr bekapcsolta egy tavaly felvett magyarázatát s szóbeli kérdésekről (ez az egész hajóban szól a mosdók kivételével) és elment aludni. Később visszajött, mert túl zajosnak találta saját magát (azért a Kapitány élete is nehéz . . .). Ki is kapcsolta az előadást a csillagászati navigáció vizsgakérdéseinek végighallgatása után (van még vagy 3 másik tárgy: trópusi meteorológia, útvonal tervezés, óceánhajózási navigációs ismeretek), hogy mára ennyi elég, holnap folytatjuk. Bánatunkban a repülőhalak röpködését nézzük (igen ritka az Adrián!). A 10-20 cm-s ezüstös halacskák csapatokban ugrálnak ki a vízből, valószínűleg tonhalak elől menekülnek.
Lassan esteledik. Ma Tibi a konyhás. Vacsorára bundáskenyeret készít (már reggelire is akart, de Tomi nem engedte). Mindenki izgatottan várja a csemegét. Az illata már betölti a navigációs asztal környékét is (nehéz így hajónaplót írni).
Vacsora után a pihenők elszélednek, csak az őrség és néhány bulizó marad a decken. Aztán szép lassan minden elcsendesedik.

Szeptember 10, szombat - Viszatárünk Punatba(14. nap)
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 653 KB

Fél kilenckor kikötünk Tengerfehérváron (Biograd na more) kávézni (az utolsó kikötés Punat előtt – lassan mindenből az utolsó lesz).
Indulás után a fiúk lelkesen számolnak és szerkesztenek (estig kell leadni Kapitány úrnak a vizsgához szükséges 10 hitelesített mérést), közben szól a zene, buli hangulat van. Tomi összegyűjti a fényképeket (igen tekintélyes mennyiség!), mindenki mazsolázik, mit vigyen magával.

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től