MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / 2012 első szkipper tréningje
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
2012 első szkipper tréningje2012.03.22. - 2012.04.01.

316. út
A partmenti hajózás gyakorlati ismereteinek megszerzése és begyakorlása a szkipper tréningek célja.
Mire minden feladatot begyakoroltatok, meg lesz az előírt 500 mérföldes hajózás is, amiből minimum 60 mérföldet éjszaka kell teljesíteni.
E mellett ezen a tréningen egy manőver tréning is lesz, ahol a kikötéseket és a horgonyzást tanítom meg majd a kadétoknak.

Személyzet:
Szkipper: Vass Tibor
Kadétok:
Mazura Péter
Csepeli György
Tölli Gabriella
Nagy Dominique
Hellebrandt László
Genáhl László
Kerti Marcell
Németh András

Üzenet a hajónakRészletes napló

március 22 csütörtök Érkezés, az első oktatás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
A mai nap oktatási célja a hajó, a hajón való élet megismerése.

Egyszerre érkeztünk három autóval, már csak ketten hiányoztak fél kettőkor. Bepakoltunk a hajóba, beszereltem az új, Vancouverből hozatott gáztűzhelyt. Az elődje szépen kiszolgált minket: kb. 1600 kadétnak készült rajta étel. Háromra végül mindenki megérkezett, én a fűtéssel bajlódtam. Nem tudtam meghúzni a csőbilincseket és eresztet a vizes rendszer.
Aztán csak eljött az oktatás kezdete, amely a hajó, a hajón való élet, általános szabályok, biztonsági eszközök, stb. témakörben egészen eset 7-ig tartott.
A végén már mindenki hulla volt, alig tudtam fenntartani a figyelmet. Aztán elmentünk vacsorázni a Sidro nevű étterembe, majd mindenki holtfáradtan beájult az ágyába.


Péter naplója:

A többszöri szervezés és megbeszélés után, reggel 8 órára mindenkit a gépjármbe került bár a cuccok berakása a régi időkre emlkékeztetett, az alapvetően nem kis kombi úgy nézeett ki mint amikor egy 4 fős család trabanttal indult el annak idején nyaralni. A csomagtartóban plafonig csomagok és a hátul ülők közé is jutott pár. De a lelkesedés legyőzött minden nehézséget, hamar leautóztunk Zalakarosra ahol Dominique átült Gabihoz akinek az autóját könnyű volt megismeri a köré verődött kóbórkutya falkáról akik az autóból áradó kolbászillatra gyülekeztetk mint éjjeli lepkék a fényre.
Kávé, szendvics, és az elengedhetetlen sajtó, HVG és Playboy beszerzése után megindultunk KRK irányába.
A határon kicsit gondolkoztak a papírokon de végül kötekedés nélkül átengedtek.
Még egy gyors megálást abszolválva fél kettőre megérkeztünk Punatba. Az idő csodás volt, meleg volt és sütött a nap, de a kabócák még javában téli álmot aludtak.
Elkezdtünk berámolni az irdatlan mennyiségű cuccot és elrendezni őket a szalonba, ami elég hamar le is zajlott, így még jutott idő egy kávéra, sörre . Közben a harmadik autóval is megérkeztek a többiek, így a megjelölt időpontban elkezhette Tibor az oktatást. Számos hasznos információt kaptunk a hajó és részeinek használatáról főleg a pumpálás jelentőségéről amivel a WC-be juttatott számukra már szükségtelen anyagokat távolíthatjuk el a hajóról.
Hamar elérkezett az este, kiballagtunk egy közeli étterembe, hogy megejtsük az első ismerkedős estét. Itt megtudhattuk többször is hogy mi is az a Surlice és hogyan készül és milyen jelentősége van a párválasztás szempontjából.

március 23 péntek Megkerüljük a Rab-szigetet
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
A mai nap oktatási céljaa deviációs görbe felvétele valamint a hajózás és navigáció alapjainak megismerése.
A nap általában 7 órakor kezdődik azzal, hogy a hajó bemondja: hét óra VAN. Majd ezt egy perc múlva vidám tengerészdalok követik, mindezt persze automatikusan. Szóval erre ébredünk. A konyhaszolgálat elkezdi a reggeli rutint: megterít, teát főz, kenyeret vesz, stb. A többiek szedelőzködnek, mosakszanak, majd 8 óra körül reggelizünk. Ez után a konyhaszolgálat rendet rak, elmosogat, majd 9-kor kezdődik az oktatás: átbeszéljük a mai feladatokat, megbeszéljük az útvonalat.
A mai egy csendes, szélcsendes napot jelzett a meteorológia, ami be is jött. Talán vasárnap vagy hétfőn lesz a legszelesebb időszak ezen a héten, akkorra tervezem a távolabbi hajózásunkat, hátha akkor vitorlázni is tudunk majd.
Ma a deviációs görbe felvételével kezdtük. Ennek lényege, hogy a hajón lévő mágneses terek eltérítik a tájolót az elméleti mágneses északi iránytól, és ezért a kormánytájoló mást mutat. Ez egy nagyon bonyolult eltérés eredményez, amely hatására minden irányban más és más lesz a tájoló hibája. Ennek meghatározásához körbefordulunk a hajóval és 10 fokonként összehasonlítjuk az elméleti útirányokkal a tájolón leolvasott útirányokat. A kettő különbsége adja a deviáció nevű értéket. Ha ezt nem ismerjük, akkor nem beszélhetünk navigációról, mivel nem tudjuk, merre megy a hajónk.
20-25 perc alatt felvettük az eltérést mutató deviációs görbét, majd elindultunk Rab felé. Útközben elkezdtük a navigációval való ismerkedést: 10 percenként helymeghatározás kellett végezni, miközben fordulónként cseréltek. A fordulókat jellegzetes víz alatti dombokra rajzoltam hogy a mélységmérővel is lehessen ellenőrizni a helyünket. . Útközben elfogyott az egyik tartályból a gázolaj és leállt a motor. Mivel két tartályom van az Odysseuson, még volt 250 liter gázolaj. Átkapcsoltam, majd mentünk tovább. Így kicsit cikázva ugyan, az első éles hajózásunk izgalmával, de 14 óra körül eljutottunk Rab városba. Az első utunk a benzinkúthoz vezetett, mivel tavaly tankoltam meg utoljára a hajót.
Ezt követően kikötöttünk a városban és megebédeltünk: Laci által készített csodás marhapörköltet ettünk.
Innen negyed négykor indultunk el a Rab-szigetet megkerülve Tito politikai börtönszigetéhez, ahol a férfiakat tartották: a Goli Otokra. A neve Kopár-szigetet jelent. Ilyen is. Egy kősivatag, kevés növényzettel, lerombolt barakkal, ipari létesítményekkel. Egzotikus, de lehangoló. Sétáltunk egyet, majd a naplemente után ismét útra keltünk, hogy belekóstoljanak az éjszakai navigációba a kadétjaim.
Este 11-re, holtfáradtan, kimerülve, de az első hajózási nap örömétől feldobva kötöttünk ki Punatban.


Péter naplója:

Reggeli után rövid eligazítást követően kihajóztunk a kikötő előtti öbölbe és felvettük a kormány tájoló valamint a robotkormány deviációs görbéjét. Az egyik irányt ellenőrzés kép még egyszer felvettük, de Gabi meggyőzte Tibort igazáról.
Punat kikötőjét elhagyva Rab sziget felé navigáltunk. Útközben kezdett összekovácsolódni a csapat , alkalom nyílt némi viccelődésre is. Így került a köztudatba egy egyszerű találós kérdés, melynek megfejtése a pék. Sejthető volt, hogy a pék végigkíséri utunkat. Ezen a napon figyeltünk fel meg azt a jelenséget , hogy Marcell kiszámítható rendszerességgel veri be a fejét a hajón található különböző tárgyakba . Ezt később az időmérésben is fel tudtuk használni. Rab szigetén Gyuri kormányozta első kikötésünket, láthatóan kétkedve irányította a hajót a benzinkút partfalának, de Tibor instrukcióit követve 1 menetben álltunk be a benzinkúthoz.
Az ebéd a hajón került tálalásra Péter jóvoltából pörkölt és tészta volt a menü.
Rab szigetet elhagyva az egykori börtönsziget felé folytattuk utunkat.
A naplemente a börtön szigeten ért minket, így nagyon jó alkalom nyílt a fényképezésre.
A börtön szigetet elhagyva már sötétben navigáltunk, először gyakoroltuk a világító tornyok alapján történő helymeghatározást. Itt szembesültünk először az éjszakai navigáció nehézségeivel, a vakító fénnyel világító halászhajókkal és a nehezen észlelhető parti fényekkel.
Punat kikötőjét elérve András kormányozta első éjszakai kikötésünket.
A vacsora ismét vidám hangulatban telt.

március 24. szombat Lehajózunk 2 csillagot
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
csillagot A mai nap oktatási célja a partmenti és a radaros helymeghatározás begyakorlása.

Szokásos ébresztő után 9-kor kihajóztunk az öbölből. A mai hajózási feladatot a tanfolyamon a 27. házi feladatként ismerték meg, így nem volt igazi meglepetés. Kaptak egy sor koordinátát (11*4=44 pontot), amelyet összekötve kellett ma hajóznunk. A bemelegítő gyakorlat után egy nagy ötágú csillagban lévő kis ötágú csillagot kell lehajózni. Az egyes fordulópontokat felváltva partmenti helymeghatározással, majd radaros helymeghatározással kellett megtalálni.
Mindenki 11-szer került sorra. A felrajzolt rottától (útvonaltól) maximum 0,1 mérföldet, vagy is 185 métert lehetett letérni és a fordulópontot is ilyen pontossággal kellet megtalálni. Ha ezt a határt túllépték, akkor én vittem vissza a hajót a megadott útvonalra. Ez fajta hajózási gyakorlat sokkal hatékonyabb, mintha útvonalon hajóznánk. Egész nap a kadétok lázban égve fel-le szaladgáltak, mindenki csinált valamit: tervezgetett, kormányzott, mért, radarozott, szóval nagyon hasznos volt a mai nap.
Több alkalommal találkoztunk halászhajóval, amelyik pont előttünk kavircolt. Ilyenkor általában lelassítottunk, hogy ne kelljen megváltoztatni az útvnonalunkat, elrontani a csillagot.
Minden forduló után megnéztük az eredményt, kielemeztük az esetleg elkövetett hibákat. Két őrségnek ez a gyakorlat nagyon szépen ment, a harmadiknak kevésbé. A negyedik őrség az átlagnál is többet hibázott.
Este hétre értünk vissza a kikötőbe. Holnap reggel kielemezzük a mai teljesítményt, ezzel fogunk kezdeni. Ma este a pizzakenyeresben vacsoráztunk, ahol az előételnek rendelt házi dalmátsonka mellé saját finom vastag pizzakenyeret adnak. A fügepálinkát és ők készítik, amely itt a legjobb Punatban.
A fügepálinka valójában nagyon finom, tiszta törkölypálinka, amelyben napon szárított fügét áztatnak be. Vagyis ez egy fügéből készül ágyas pálinka. Érdekes módon, ilyennel csak itt találkoztam. A neve: szmokvica. Sibenik környékén az ilyen jellegű pálinkát szmokovacsaként ismerik, de ez az igazi.


Péter naplója:

Csillag-idő
A szokásos vidám tengerészdalokra ébredtünk. Már-már kezdünk hozzászokni, sőt, egyesek már azon kapják magukat, hogy nap közben dúdolják a dallamokat.
A mai feladat egy korábbi megszerkesztett házi feladat part menti, és radaros navigációval való teljesítése.
A négy csapat váltotta egymást szakaszonként, és a csapatokon belül is állandó csere volt a kormányos, és a navigátori posztokon. A cél, megtanulni így navigálni, és megszokni, hogyan is kellene kormányozni mindehhez.
Szeretném azt írni, hogy nagyon jól teljesítettünk, de ez sajnos nem így volt. Voltak néha gondjaink. Akadtak nagyon jól eltalált pontok, de bizony néha bele kellett szólnia Tibornak a kormányzásba, mert elkottáztuk magunkat.
Nem volt egyszerű a navigáció, mert a szigetek kontúrját erősen rontotta a pára, csak így fordulhatott elő, hogy rosszul mértünk.
A radaros helymeghatározás egyszerűbb volt, mert nagyon csendes volt az idő, szinte egy hullám se volt. A nap végére már vártuk, hogy besötétedjen, és végre megpróbáljunk a világítótornyok szerint navigálni.
Ez már egy kicsit jobban ment, de akadt olyan torony, amit nem lehetett látni, pedig kellett volna. Mire visszatértünk Punatba, már igen fáradtak, és kissé nyűgösek voltunk. Mikor nap közben említette Tibor, hogy lehet, meg kellene ismételni az egész gyakorlatot, nem mondhatnám, hogy felhőtlen volt az örömünk.
A vacsorát ezúttal a híres pizzakenyeresnél ettük meg, a már-már szokásosnak mondható surlice, és pék viccekkel tarkított, füge ágyon érlelt szőlőpálinkás koccintással.

március 25. vasárnap – ma elkezdtük a manőverek gyakorlását
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
A mai nap oktatási célja a manőverek alapjainak elméleti és gyakorlati megismerése.

Szokás szerint a vidám tengerészdalokkal ébresztettem a népet, de most 7.30-kor az óraállítás miatt, így fél órás csúszásban voltunk egész nap: 8.30-tól reggeliztünk és 9.30 -kor kezdtem az oktatást. Az elméleti oktatás a propellerről, a kormánylapátról, az orrsugár-kormányról szólt, valamint a manőverek alapjairól: mitől van az, hogy a hajó nem úgy mozog, ahogy szeretnénk, mi okozza, hogy az utolsó 5 méteren látszólag érthetetlenül kezd el mozogni, stb.
Az elmélet után ittunk egy kávét, majd 13 órakor elkezdtük a manővereket: a bójára tolatást.
Itt a kerékhatás-sugárhatás – előrekormányzás-hátrakormányzás együttes gyakorlása volt a feladat: hogyan lehet úgy visszafordulni a hajóval, hogy az ne csavarodjon el, majd rá kellett tolatni a bójánkra, a végén szépen megállni.
Ezt gyakoroltuk egészen este 6-ig.
Kikötés után elmagyaráztam a holnapi éjszakai hajózási gyakorlatot, amelyet még ma este át kell nézniük. Miközben elindultunk vacsorázni, megmutattam a parton lévő hajókon azokat a manőverképességet befolyásoló tervezési sajátosságokat.
A mai vacsora a Riva nevű étteremben volt. Jól belaktunk, 110 euróba került.
Este mindenki a térképeken dolgozott. Fél kettőkor küldtem el lefeküdni az utolsókat.

március 26 hétfő – Elindulunk dél felé, jót vitorlázunk, éjszakai navigációs gyakorlat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
A mai nap oktatási célja a vitorlázás, a navigációs ismeretek élesben való alkalmazása, majd este az éjszakai navigáció megismerése, begyakorlása.

Szokásos reggeli tengerész dalokkal ébredtünk egy szelesnek ígért napon. A bóra időnként süvített a drótköteleken, megm-megrázta a hajót és döntögette is. Aztán lecsendesült erőt gyűjtött a következő rohamhoz. Péterrel átmentünk Krk városba internet előfizetést venni.
Most három lehetőség van a VIP szolgáltatónál feltöltős kártyával:
1. Veszünk egy előfizetést pl. 100 kunáért (kb.3800-4000Ft), amellyel 1 kn/MB áron lehet internetezni vagy USB stickkel vagy aktiválni lehet két opciót:
2. Az egyik lehetőség, hogy 71 kunáért aktiválhatjuk az 1GB opciót, amellyel 30 napon át netezhetünk ezzel az adatforgalommal
3. Másik lehetőség, amikor napi (24 órán át) 10 kunáért 1GB-ot forgalmazhatunk. Ez 30 nap alatt 300 kuna lesz, de 300 GB adatforgalmat jelent.
Érdemes opciót aktiválni, a használati módnak megfelelően.

A reggeli után 9 órakor elkezdtem az oktatást, a műszerek használatáról és a radar-chartplotter alapismereteiről, amelyet 10-kor fejeztem be. Ezt követően felszereltük a viharfock vorstagját, mert az előrejelzés szerint 35-45 csomós széllökések várhatóak, míg a Velebit-csatornában 55 csomó is lehet. Mi a Velebit-csatorna előtt hajózunk majd el...
Az erős oldalszélben a farköteles indulásra volt szükség, amellyel szépen ki tudtunk hajózni a 4 fős nézőközönség szeme láttára, akik katasztrófa túrizmus látnivalóban reménykedtek. A szomszéd nagy motoros személyzete is kijött, biztos ami ziher alapon.
Persze simán kifordultunk, majd gyorsan felszereltük a szép narancsvörös viharfockot, amivel elegánsan kihajóztunk az öbölből. Kint aztán kihúztuk kezdetben a grószt, majd a gyenge szél miatt a viharfock mögé a génuát is. Sajnos az öbölben volt a legerősebb szél. Abba reménykedtem, hogy a Krk és Rab között majd megjön szokás szerint a szél, de csak 4-5 csomóval csordogáltunk.
Amikor viszont elértünk a Rab-szigethez, akkor megérkezett az északias szél. Be akartam menni még egyszer Rabra, de a csapat szerencsére a vitorlázást választotta. A kezdetben 2/3-ra reffelt génuával 7-8 csomókkal röpített a 25-35 csomós szél. Mivel kihagytuk Rabot így raumból kapva a szelet száguldottunk Veli Losinj felé. Kezdetben kicsik voltak még a hullámok a part mentén, de ahogy múl az idő, egyre nőttek a végén már 05-0,8 méteresek lettek, ami kicsinek számít. Később a fiuk elmondták, hogy nagyon aljas volt a hullámzás, mert felkeverte a gyomrukat. Négyen biztosan tengeribetegek lettek, és szerintem ketten hánytak is. Én tudom, mi a tengeribetegség. 1974 óta már négyszer hánytam. Bizony nagyon rossz, amikor a spagetti elakad az ember orrában...
De a hajó szépen falta a mérföldeket, hullámról hullámra siklott és száguldottunk. Az őrség tette a dolgát: kormányozta a hajót és gyakorolta a helymeghatározásokat. Délután a maximális széllökés 37 csomó volt.
Egészen este hatig vitorláztunk, az Ilovik-szigetig. Itt megtanítottam, hogyan kell bójára kötni, majd tovább hajóztunk. Később megmutattam a RACON jeladó jelét a Gruica világítótornyánál, majd fél hét körül lehorgonyoztunk a Premuda-szigetnél, az éjszakai gyakorlat kezdetétől kb. 800 méterre.
Ekkorra már megsült az új sütőben a csirkecomb, a felső piritő betéttel jól ropogósra sült. Így jól megvacsoráztunk, majd a naplemente után fél nyolckor elindultunk az éjszakai navigációs gyakorlatra. Az útvonalat mindenki már a tanfolyam idején megtervezte, ez volt a 28. számú házi feladat. Most le kellett hajózni, élesben. A feladat lényege, hogy 8 csomós (kb. 15 km/óra sebességgel cikázunk a 20 tonnás hajóval a szigetek között vaksötétben, csak a jól megtervezett útvonal és a világítótornyok segíthetnek.
Kabinonként vannak az őrségek, akik vezetik a hajót. Amikor átveszik a navigációt egyikőjük kormányozni, a másik navigál, felismeri a fényeket, megméri a szögüket és szól, amikor fordulni kell az új irányba. 4*4 szakaszra osztottam a hajózást, így mindenkinek van lehetősége a gyakorlásra. Az első két szakasz a tanulási periódus, a második kettő a vizsga, amit értékelek.
Én persze GPS-en követem a hajó útját és visszavezetem őket, ha már 100 méternél jobban letérnek.
A legizgalmasabb szakasz talán a Zapuntel-szorosban van, ahol ahol1,5-2 percenként váltják egymást, miközben átszáguldunk a szűk szorosban. A kijárat kb 60 méter széles, mindezt éjszaka, a fények alapján, érdekes...
Az első szakaszon még be kellett segítenem, de aztán már minden rendben volt. Megtanulták, begyakorolták és megszerették az éjszakai hajózást Gabi és a fiuk. Most már nem fognak félni, ha a vízen rájuk esteledik.
Fél kettő után horgonyoztunk le a Lucica-öbölben. Megtanítottam, hogyan kell biztonságosan éjszaka elvégezni ezt a látszólag egyszerű, de nagyon sok veszélyt magába rejtő műveletet.
Ma reggel hétkor fogunk indulni, kezdődik a radarhajózás a Kornati között.

március 27 kedd Pilotázs és radar gyakorlat a Kornati-szigetek között
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
A mai nap oktatási célja a Pilotázs és radarhajózás begyakorlása.

Az éjszaka nyugodtan telt, a horgony tartott. A késői lefekvés ellenére 7-kor felszedtük a horgonyt és továbbhajóztunk dél felé. Most már átálltunk az elektronikus navigációra: innen kezdve használhatták a kadétok a GPS-t és a robotkormányt. Megkezdődött az útvonalhajózás.
Az első szakasz a Zaglav nevű városkához vezetett, a mely a Dugi Otok (Hosszú-sziget) egyetlen benzinkútjával dicsekedhet. Általában itt szoktam tankolni, így reggel, amikor még nincs forgalom. Persze március 27-én este sincs forgalom. Ide kilenc előtt érkeztünk. Gyors tankolás és bevásárlás után indultunk is. Sajnos nem lehetett kávét inni, mert semmi sem volt nyitva.
A következő szakasz a Kornati-Dugi Otok alkotta szigetvilágban volt.
Első feladatként a bójás átjárón való szabályos áthajózással ismerkedtek a kadétok, majd a pilotage (pilotázs) módszerével. Ez a szokványos autós navigáció, amikor a térképet nézve követjük az útvonalunkat. Megrajzoltam a Telascica Nemzeti Parkban a rottánkat, amelyet a négy őrségnek megfelelően felosztottam négy szakaszra. A hajózás során a sok egyformának tűnő sziget között könnyen el lehet veszi: melyik szigetet is látjuk? Ennek elkerülésére vezetni kell a térképen, hogy mikor és milyen logállásnál mentünk el egy-egy jellegzetes pont mellett. Ez az egyetlen eset, amikor fel szabad vinni a térképet a fedélzetre.
Szépen sikerült, a kadétok nem kerültek túl közel a szigetekhez, másokhoz, így meg voltam elégedve velünk. Ezt követte a radaros hajózás: az asztalon szétszóródott rizsszemekhez hasonló elrendezésű szigetek között kellett a követni a megadott útvonalat, amelyet persze jó kanyargósra rajzoltam be. Az útvonalat itt is 4*4 szakaszra osztottam, hogy tudjanak tanulni társaik trükkjeiből és esetleges hibáiból.
A kadétok a térképasztalnál ülve a radar alapján tájékozódva és a hajót a benti robotkormány-vezérlő panellel kormányozva hajóztak, miközben én kintről figyeltem: szépen hajózunk-e. Kezdetben használhatták a számítógépen futó elektronikus térképet is, de a 3. körtől kezdve már nem, véget ért a tanulási periódus, jött a vizsga. Minden rendben volt, de 3 alkalommal be kellett avatkoznom. Ennek kétszer a radar rossz beállítása, egyszer a téves helyzetértékelés volt. Általában ilyen szokott lenni, ezért jöttek, hogy tanuljanak.
Végül meg voltam elégedve a csapattal, ügyesek voltak, szépen hajóztak.
A Katina-szigetnél lévő feltakaró jeles átjárónál búcsúztunk a Kornatitól. Ez egy látszólag könnyű feladat: át kell hajózni a jelekkel kijelölt vonalon. Szépen megértették és a kezdeti kisebb bonyodalmak után minden rendben volt.
Estére a Sali nevű félig elhagyott halászvároskába érkeztünk. Rajtunk kívül csak egy másik vitorlás volt a partfalnál. 50 euró volt a kikötői díj. Sajnos a WC-t és zuhanyt elbuktuk, mert mire visszaértünk a vacsorából már zárva volt. Pedig 11-ig nyitva kellett volna lennie a kiírás szerint.
Gabi megtalálta az egyetlen nyitva tartó éttermet, ahol annyira nem örültek nekünk, pedig csak mi voltuk, senki más. Ennek ellenére jó volt a kaja, igazi házias ízekkel készült vegyes grillt ettünk.
Este még beültünk a Maritimo nevű helyi kocsmába kicsit beszélgetni, na meg a mellékhelységet látogatni.
Hamarosan mindenki a hajón volt és beájult az ágyba.

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től