MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / VIII Jacht Akadémia Kupa
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
VIII Jacht Akadémia Kupa2012.05.26. - 2012.06.02.

320. út
A verseny célja: a tengeri hajózási ismeretek összemérése.

A VIII. JAK a következő tervezett futamokból áll:
Túraverseny kötött pályán
Precíziós navigációs verseny.
Olimpiai (2 bójás) pálya verseny.
Objektum hajózás
Pontgyűjtő-kombinációs vitorlás verseny – Juhász Ádám emlékfutam
Mérföldgyűjtő vitorlás verseny, objektum hajózás nélkül Labirintus hajózás
A futamok sorrendjét a rendező az időjárási előrejelzés alapján határozza meg a futam előtti napon.


Személyi feltételek:  A hajó szkippere csak a Magyar Jacht Akadémián végzett személy lehet
 A futam alatt csak a Magyar Jacht Akadémián végzett személy állhat a kormánynál
 A hajón legalább kettő Magyar Jacht Akadémián végzett személynek kell lenni
 A futamok alatt a minimum létszám a hajón 5 fő, maximum 9 fő


A VIII. JAK résztvevői

1-es hajó:Hermányi Zsolt
MIKÓ András
SZILÁGYI Zsolt
Dr. KÁDÁR Balázs
FLÜCK Robert
BARLAI Robert
HERMÁNYI Bence
WENDLER Tamás
ROBITSCHKO János
ALEKSIC Jovan
HERMÁNYI Attila
MURÁNYI Robert


3-as hajó: Kárpáty Tibor
Csüdör Sándor
Horváth György
Morvay Zoltán
Lamos Sándor
Jóna Zoltán
Gönczy János
Papp Gergely


4-es hajó: Anschau Péter
GINDERT LÁSZLÓ
GNADIG PÉTER
FILATZ KRISZTIÁN
KALLÓ SÁNDOR
KRÉNUSZ KORNÉL
KOVÁCS ATTILA


5-ös hajó: Fekete László
Gencsy Péter
Faragó Gábor
Kroneraff István
Morocz András
Hangyási Sándor
Vincze Gábor
Selmeczy Zoltán


Üzenet a hajónakRészletes napló

Május 26 - A nulladik nap
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Laci
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Gyula
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Az Odysseus naplója
Az Odysseuson van egy titkos kapcsoló, amivel évente egyszer, májusban iskolahajóból átállítható zsűrihajóvá. Fedélzetén Tibor, Szandra, Gyula, Marci, Laci és Tamás, Punatból indulunk péntek délután, a kellemes bórában vitorlázni is tudunk délnek, de később eláll a szél. A hangulat családias, minden olajozottan megy, mindenki jókedvűen teszi a dolgát. Este 10 körül érünk Novaljaba, horgonyon alszunk az öbölben. Másnap Gyula még a hazai, péntek hajnalban, indulás előtt a lőrinci piacon vásárolt alapanyagokból isteni kiadós zöldborsólevest főzött, de ez nem azt jelenti, hogy ne lenne második fogás, rántott hús petrezselymes krumplival, pedig nincs is vasárnap, bár a Novalján éjjel kényszerűségből hallgatott harangzúgásból akár az is gondolhattuk volna. Gyulaféle házipálinkákból idén sincs hiány, de van horvát ágyas füge is, ezek védőitalként a taktikai készlet részét képezik, a mennyiség hadititok.



május 27. - első nap
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Zadar, viziorgona
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Zadar
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A hajók
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Megnyitom a VIII. JAK-ot
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Csendélet
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Az Odysseus naplója
Idén csak rövid megnyitót tartunk a mólón este 9kor. A 2012-es versenyen 4 hajó küzd majd egymással, a charter-technikával, az időjárással és a nem szokványos versenyfeladatokkal, melyek teljesítése a vitorlázás mellett parthajózási és navigációs ismereteket is igényel. A hajók a futamok után minden este Hraminára, a saját kikötőjükbe térnek vissza, így remélhetőleg az esetleges technikai problémák is könnyebben megoldhatók.

A 20 kérdéses teszt szabályai idén szigorodnak, a kitöltés vizsgajellegű lesz, semmilyen segédeszköz nem használható, és a tavalyi 45 perc helyett csak 25 perc lesz a kitöltésre, internet vágy más segédeszközök nélkül.
Vasárnap az első futam csak 11-kor fog elrajtolni, hogy az első nap legyen elég idejük a csapatoknak felkészülni. Az -A- Túra verseny kötött pályán futammal kezdődik majd az idei JAK.


Az 5. hajó nalója
Fél egy tájban érünk Murter szigetre, a verseny szokásos bázisa a Hramina marina. A J mólón ott áll sok egyforma Bavaria 46 cruiser, sorsolás alapján mienk az 5. számú hajó. Az adminisztráció (crew list, biztosítás, spinakker kaució, üdülési adó, hajó dokumentumok) gördülékenyen mennek, elkezdhetjük átvenni a hajót. Mivel ezeket a hajókat bizony alaposan kihasználják a regattákon, van ez-az cseréltetni való, kötelek, stb. Mindent ellenőrzünk és ezután elkezdjük beállítani az árbocot, feliratozni a stoppereket, előkészítjük a spi köteleit. Igen jó a hangulat, van, akivel csak itt találkozunk évente. Ez egy jubileum, ez a csapat már 10. éve versenyez együtt. Eredményesek vagyunk és bírjuk is egymást. Fogynak a welcome pálinkák (széles a választék és a házi készítőket nem sérthetjük meg, hogy nem kóstoljuk meg mind. A lemosás welcome sörrel történik. Egyre jobb az alapból is jó hangulat. Sezó fürdőgatyája eltűnik és csak másnap reggel lesz meg. Sezó nyugovóra tér már délután. Békésen alszik a kabinban, a lábán búváruszony. Elmegy az idő, már nincs is időnk kimenni a hajót tesztelni, a Dokiék szorgosak, ők kimennek. Este kilenckor rövid nyitó meeting a mezőnynek, Tibor elmondja a legfontosabb tudnivalókat. Sajnos a mezőnyt anyagi okok miatt megtizedelte a válság, pedig minden költséget igyekeztek csökkenteni, amennyire lehet. Pl. most nincs közös vacsora a mezőnynek, ami kár, de persze az ellenfeleket jó barátként köszöntjük, hiszen ez már a VIII. Magyar Jachtakadémia Kupa és jó pár csapat már sokszor részt vett. A mi vacsoránk hideg, Sanya felséges házi szalonnái, szalámiai aranyozzák be az estét. Ezeket is leöblítjük. Mi tök jól vagyunk, de a kikötőben ezt nem mindenki mondhatja el magáról. A szomszéd hajón oroszok vannak, ők tényleg nagyon jól vannak és pár hajóval odébb egy lengyel csapat még reggel négykor is dalol. Este 11 tájban egy pocsolya részeg orosz bejön hozzánk és nagyon nem érti, hogy miért nincs otthon. Elmegyünk horkolni.

május 27 - második nap - A futam: Túra verseny kötött pályán
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Az Odysseus naplója

8:00 kor az Odysseuson szkipper értekezlet, eligazítás. A zsűrihajón a reggeli a szkipper értekezlet után kezdődik, de mivel a mai rajt csak 11kor lesz, nem kell sietni.
A rajt előtt háromnegyed órával az Odysseus már a rajt közelében áll horgonyon, a versenyzők közül nincs még mindenki itt. Van szél, és az előrejelzés szerint ki is tart, majd az iránya 11 körül változik. A rajteljárás 5, 4, és 1 perces jelzésből áll, az időket VHF rádión és dudával jelezzük. A rajtvonal virtuális, nincs bója, a GPSekre van felprogramozva. A 2010-es 0 másodperces rajtrekord úgy tűnik nincs veszélyben, bár ez fogalmilag kizárt, legfeljebb holtversenyre pályázhat bárki.
A mai futam a következőről szól. Az útvonal tervezett hossza 25 tmf, a befutó tervezett időpontja rajt+5 óra. A hajóknak először majd két virtuális kapun kell áthajózni meghatározott sorrendben. A kapukon az áthaladás iránya szabadon választható.
A rajt és az első kapuk okozta esetleges stresszhelyzetre gyógyírt nyújt a 200x200 méteres kötelező nyugalmi zóna. A hajóknak be kell hajózniuk ugyanabba a közös nyugalmi zónába, és ott a zóna határait nem érintve és nem is metszve 5 percig kell tartózkodniuk. A csapatok taktikáiról a benntartózkodásra reméljük saját naplóikban majd beszámolnak (kilobogtatnak ha nem túl erős a szél, vagy sok fordulóval hajóznak?).
A kapuk és a nyugalmi zóna mellett idén három körön kell áthajózni. A körök középpontját hagyományos partmenti navigációval kell meghatározniuk a csapatoknak, amelyhez az adatokat az Odysseusról rádión mondjuk majd be. Az első, Alfa pont az a pont lesz, ahonnan az Obun sziget nyugati pontja 322 fokra, a Sipnata sziget keleti pontja 30 fokra látszik. A Bravo pont az a pont,ahonnan a Smokvica Vela sziget világítótornya és a sziget DK-i pontja 47 fokos horizontális, és a világítótorony 0 fok 26,8 perc magasan (vertikális szögben) látszik. Charlie pont: ahonnan a Prisnak sziget világítótornya 31 fokban, a Hr Misine sziget világítótornya pedig 69 fokban látszik. Ezek a pontok 0,2 tmf sugarú körök középpontját adják meg, melyeken a hajóknak át kell hajózniuk. A szerkesztés a 4-es hajónak sikerült a legpontosabban. Az Odysseuson a mai menü: tepsis krumpli hússal samot tégla nélkül, és házi koviubi.






Az 1-es hajó naplója
A rajtot követően gyenge szélben vitorlázva és a rádiót figyelve vártuk az Alfa pont meghatározásához szükséges adatokat. Az adatokat megkapva nekiálltunk a szerkesztésnek, melyet a napi rutin hiánya miatt kicsit akadozva, bakizva hoztunk össze. Az A pontot meghajózva harmadikként nyomultunk a K kapuk felé, de egy rossz széltaktikai húzás miatt visszaestünk a negyedik helyre. A K kaput szorosan elhagyva, spinakker húzása nélkül hajóztunk a nyugalmi zónába. A belépést bejelentettük és letudva az 5 perces bent tartózkodást, küzdve az időközben megkapott B pont adatainak meghatározásához szükséges látókör szerkesztésével, spinakkert rántottunk és vettük az irányt a kiszerkesztett Bravo pont felé. A spinakker felhúzását követően nem sokkal elszállt a spí shot fordítócsiga seklije, melynek következtében a csörlőre vágódó és ráfeszülő kötél elhajlította a csörlő kötélvezetőjét alászorítva a rajta lévő kötelet is. Innen gyakorlatilag fixált spinakkerrel haladtunk és vettük a B pontot és hajóztunk rá az L kapura. Ezen a szakaszon több mellettünk elhaladó hajó csodálkozva fényképezte a "dilettánsokat" hogyan haladunk két bummal egy oldalon és hogyan egyensúlyozzuk a vitorlák állításával a hajó mozgását. Az előttünk haladó hajót megelőzve, az L kapuig sikeresen elérve, és a spinakkert leszedve fordultunk a C pont irányába. Az utolsó pont felé hajózva az épen maradt csörlővel igyekeztük tartani a helyünket, de nem volt egyszerű, mert takkváltásoknál az egész hajón keresztül kellett húzni a köteleket.
Este azért kiderült, hogy a virtuális pontokat tökéletesen szerkesztettük ki és ez a harmadik helyre volt elég. Ma a mi hajónk gyűjtötte a legtöbb mérföldet, kár, hogy az a holnapi versenyszám lesz.



A 3-as hajó naplója
Korán ideértünk. Ráadásul kivételesen a chartercég is gyors volt, korán megkaptuk a hajót. Az adminisztrációjuk nem volt a helyzet magaslatán, a papírmunkát csak több körben tudtuk elintézni, de ez apróság.
Túl kevés az induló. Ráadásul az ellenfelek a nagyobb mezőnyökben is mindig az élbolyt alkotják. De mi egyre jobbak vagyunk. És csak erős bajnokságban alakulnak ki jó csapatok. Azért érdemes lenne elgondolkozni azon, hogyan lehetne ismét sok résztvevőssé tenni a versenyt. Mert nagyon sajnálnánk, ha elsorvadna. Színes, változatos, izgalmas. Új kihívásokat állít elénk. És mindig jól érezzük magunkat.
Kifutottunk. Nem akarunk a tavalyi hibába esni. Akkor későn érkeztünk és nem próbáltuk ki a hajót. így a farban a hajó héját takaró repedés miatt balcsapáson 10 foknál nagyobb dőlésnél szép, 50-60 cm magas szökőkútban gyönyörködhettünk. Persze a szökőkút lassított bennünket. Az idén mindenki panaszkodik. Nagyon leéltek a hajók. Egyre több minden adja meg magát. Persze, nem versenyzésre tervezték őket, ezek meg szinte folyamatosan regattákon vannak.
Precíziós tört vonal, objektum, spinnaker.... gyakorlunk. Olyan szépen fut a hajó, hogy alig tudjuk abbahagyni. Le is késsük a megnyitót. Motorral az istennek se tudunk 8,4-nél többet menni. Hála isten, a technikával nincs nagyobb probléma. Egy csörlőkar cseréjével megússzuk.



A 4-es hajó naplója
Csapatunk az esélyesek-esélytelenek vegyes érzéseivel indult neki az első napnak. A tavalyihoz képest fele részben kicserélődött társaság összeszokása volt a legnagyobb kihívás. Az előző esti kifutás és gyakorlás viszont segített. Így egy első helyes rajt után bátran húztunk spinakkert, amit akkor se akartunk beszedni, amikor a másik három hajó más utat választva feladta annak használatát. Így taktikánkkal és kétségeinkkel megint egyedül maradtunk, hogy jól választottunk-e. Szerencsére a megmaradó, kedvező irányú szél minket igazolt, így az első órában majd mérföldes előnyre tettünk szert. Ettől kissé elbizakodtunk és e miatt az első kapunál már a nyakunkban éreztük az ötös hajó hűvös lehelletét. Ez inspirálólag hatott és a nyugalmi zónából nagy harci kedvvel jöttünk ki. Olyannyira, hogy az erős szélben túlfeszített spi albánk nagy pattanással megadta magát és hátszél vitorlánk önfeledten és szabadon lengedezett a magasban. Kormányosunk (Sanya) jó ötletének és gyors döntésének köszönhetően előbb megzaboláztuk, majd a spi lift átkötésével alulra le is tudtuk húzni a spi baumot. A minimális időveszteség ugyanakkor kritikussá vált, mert üldözőink beértek. A helyzetet a már gyakorlottá és összeszokottá vált csapat gyors ballon bontása fordította vissza. Forma 1-es nyelven szólva a pit boxban megvertük az ellenfelet. A hazavitorlázás során tartani tudtuk minimális előnyünket, így elsőként hajóztunk át a célvonalon. Kormányosuk mellett tehát dicséretet érdemel Peti szkipper kitűnő navigációja és türelme (a százszor elhangzott „és biztos átmentünk a ponton és az jó helyen is volt?” kérdés miatt), Attilának és Krisztiánnak a csörlő és spi kezelésében nyújtott teljesítménye, Kornél gyorsasága, aki mindenhol ott volt, és Laci áttekintő hozzáállása a kötelek Laokon csoportjához. Elfáradt testünket mégsem húzta az estére nyakunkba akasztott arany.



Az 5-ös hajó naplója
Reggel nyolckor kormányos megbeszélés az Odysseus iskolahajón, 11-kor rajt GPS pontokkal meghatározott virtuális bóják között. A mai futam túra jellegű, persze Tibor módra. Két kapun kell majd áthaladni, van egy 200 m X 200 m terület, ahova kötelező behajózni és 5 percig ott tartózkodni fal érintés nélkül. Közben háromszor az Odysseus rádión megadott virtuális pontokat, amiket el kell gázolni. Az első pont, az egyszerű, kapunk két iránylatot, ahonnét egy sziget NW oldala és egy másik SE oldala adott szögekben látszik. Megvan. Utána az első kapu. Ezen a szakaszon a mezőny szinte azonos irányt választ, kivéve egy hajót, amelyik elmegy Murvenjak szigettől NW-re. Sajnos nagyon bejön neki, a sziget után mintegy bő 1 tmf előnye van. Kapaszkodunk utána, de nagyon keveset tudunk hozni. Elütjük a pontot, átmegyünk az első kapun, bemegyünk a kis területre, várunk, kijövünk, még mindig a 2. helyen. Jön a második pont definíciója rádión. Tudtam, hogy az első pont csak altatás, a második már szívatósabb. Itt egy vertikális szög, egy világítótorony magassága adott, valamint egy sziget W és E oldalának a horizontális szöge. A vertikálisból számolni kell a látókört, a horizontálisnál szerkeszteni, a metszéspontokból az N irányú a jó. Ez eléggé szívatóska feladat, egy dülöngélő hajón szerkesztgetni, szögfüggvényt számolni. Megszüljük, vajon jó is??. Elütjük a pontot, ha jó, ha nem jó, utána jön a második kapu. Már vagy félórája fent tudjuk tartani a spinakkert, ami jó, mert szél itt csak 10 csomó körül van, de az iránya jó. A kapunál nagyon összejövünk a vezető hajóval. Beérjük őket és mi tudunk a kapu szélénél belül fordulni, lesz 1-2 hajóhossz előnyünk. Amit gyorsan el is adunk, mert a spi leszedés nem volt a leggördülékenyebb, beerősödik a szél és a spi leszedésnél vesztünk magasságot is. Visszaelőznek minket és jobb pozícióban indulnak a harmadik pont felé. Ennek a pontnak a meghatározása szintén csak az elsőhöz hasonló egyszerű feladat, szinte gyanús. A két hajó között két-három hajóhossz a különbség, de a pont felé 50 méter magasságelőnyük van. Nyomulunk utánuk. A látszólagos szél 20 csomó körül van, 16 csomó felett kötelező a mentőmellény, időben felvesszük. A másik hajó zavart szelébe kényszerülünk, de préselünk a pont felé derekasan. Végre elgázoljuk a pontot és ejtünk, 8 csomó körüli sebességgel ügetünk irányban a cél felé, fej-fej mellett a versenytársunkkal. Sajnos az ő fejük előbb van. Nagyon piciket hozunk rajtuk, de igen közel a cé

Május 28. Pünkösd Hétfő, a második futam napja
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Lesz szél?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A rendezőség
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A szélre várva
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Rajt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az 1-es hajó útvonala
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A 3-as hajó útvonala
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A 4-es hajó útvonala
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az 5-ös hajó útvonala
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A mai győztesek
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

ASF, 4,156 KB

(Mérföldgyűjtő 12 órás vitorlás verseny)
Sok magyarázni való nincs a futam szabályain, rajtolj el 8kor, vitorlázz minél több mérföldet este 8ig, és este 7ig max 3x kereresztezheted a saját nyomvonaladat (GPS tracket), egyszóval 12 óra alatt vitorláz le minél hosszabb útvonalat, amit szabadon, saját felelősségére választ meg minden hajó. Sajnos reggel 8 óra körül semmi szél nincs, így a rajtot többször is halasztani kell. Végül csak 10:15 -kor lehetett elrajtolni, a befutó viszont maradt este 8 óra, így a futam ennyivel rövidült. Idén is vannak azért nehezítések, Sezo-landek, virtuális alakzatok, forgalom elöl elzárt területek, ezekbe nem szabad behajózni. Azért a valódi szigeteket és akadályokat is érdemes elkerülni. Idén a Zadar előtti, tavaly a hajók által kivarrt részbe is került egy szép nagy akadály. Az eredeti versenyutasítás szerint a hajóknak idén kötelező legalább 20 mérföldre bármely irányban eltávolodniuk a rajttól, tehát érvényes futam esetén min. 40 tmf-et kell hajózniuk, azon felül bármeddig mehetnek, az egész Adriai tenger a rendelkezésükre áll. A gyenge szél miatt a 20 tmf-et lerövidítik 12 tmf-re. Tavaly a győztes 100 tmf feletti távot hajózott le, ez idén a rövidebb idő miatt aligha kerül veszélybe.
A mérföldek mérése és összehasonlítása nem a hajók saját logjai, hanem a GPS track elemzése alapján történik. A hajóknak meghatározott időközönként VHF-en vagy smsben le kell adniuk a pozíciójukat és a log szerint megtett mérföldek számát.
A hajók rendben jelentik is pozíciójukat és a log állását. A log adatai csak tájékoztató jellegűek, mivel a log egy mechanikus szerkezet, ami a a vízhez képest méri a megtett utat, valamint ha elkoszolódik akkor nem mér pontosan, az értékelés viszont a GPS track alapján történik
A befutási sorrend csak mérföldegyenlőség esetén dönt, ennek esélye elég alacsony.
Következnek az egyes csapatok naplói a hétfői futamról.



Az 1-es hajó naplója
Ma 12 órás mérföldgyűjtő versenyre készülünk. Hatkor kelt a csapat, hogy a nyolc órás rajtra készen legyünk. Szél azonban nem volt, így csak tízkor vághattunk neki a nagy vágtatásnak. A különböző titkos taktikákkal hajózó csapatok terveit gondosan átrajzolta az előrejelzéssel ellentétes irányból és időben érkező szél, valamint a GPS-ekre felvett tilalmi zónák. Mi nagyot rohantunk, egy kicsi havariánk mára is jutott, mert bár tegnap a fél hajót kicseréltettük, mert tört, szakadt minden, ami gyenge volt a flotta legöregebb hajóján, egy spinakkerszakadást sikerült bekapni, azonban a házi varró készlet és az elsősegély ládában lakó sebtapasz tökéletes megoldásnak bizonyult a seb begyógyítására. Az este nyolcas befutóra egyszerre érkezett mind a négy hajó, most várjuk, hogy mi lett az eredmény.



A 3-as hajó naplója
Túraverseny kötött pályán. A reggeli indulást kicsit fel kell pörgetni. Nagyon ráérősen mozog a társaság. Nem is csodálom. A szomszéd hajón az Orosz legénység reggelig bulizott. Akkor csendesedtek el, mikor reggel a mosdóba mentem.
A rajt után az összes hajó spinnakert húz. Le is veszik egyszerre velünk együtt, mikor forogni kezd a szél. Az egyik kivétel. Ők a spivel kreuzolva elhúznak a sziget alatt. Rizikós. Egyrészt a sziget alatt elfogyhat a szél , másrészt nem tudni, hol lesz az első parti navigációs pont. Később kiderül, nekik bejött. Mi maradunk a bolyban. Vesszük a pontunkat és kreuzolunk az első kapu felé. Két hajó elhúzott, ketten versenyben vagyunk. Egyelőre hátul. De a fordulóig jelentős előnyt szerzünk. Nagyon büszkék vagyunk magunkra. Azért a nyugalmi zónáig nem húzunk spit. Kicsit tovább vagyunk a zónába a kelleténél. Itt jól látszik, az előnyünk 3 perc lehet. Ez többnek tűnik, mikor távcsővel nézzük, hogy húznak-e spinnakert. Húznak. Mi is. Szépen haladunk, mikor elszakad a spibumra kötött kötélháromszög alba felőli része. A következő 4 mérföldön alba helyett a terheléses technikával spinnakerezünk, miszerint négyen lógnak a luv száron. Ezt nem lehet a végletekig csinálni, alternatív megoldással pedig nem próbálkozunk. Mikor erősödik a szél, levesszük. Az ellenfél szépen feljön, majd megelőz bennünket. Ahogy később elmesélik, a technika hibája miatt nem is tudták volna levenni a spit míg szél van benne. Ezzel viszont akkora előnyt szereznek, amit a hátralévő szakaszon már nem tudunk behozni. A hangulat ettől függetlenül nagyon jó, jót hajóztunk.
Este a marinával szemközti étteremben vacsorázunk. Kemencében frissen sütött langalló, az asztal melletti grillen sütött friss Ördöghal…..



A 4-es hajó naplója
A reggeli, többszörösen halasztott rajt után megint egyedi utat akartunk választani, de ez hamarosan hibásnak bizonyult és korrigálásra kényszerített minket. Így a kedvezőtlenül forduló szélben krajcolva kellett felaraszolnunk a 12 mérföldes határig. Onnan viszont a zadari csatornán kedvezőbb félszeles spinakkeres szakaszt vettünk visszafelé. A kedvező kifejezés addig tartott, amíg egy erősödés miatt ki nem tört a spi baum egyik végének szerelvénye. A hátszélvitorlázás így mumussá vált számunkra a második napra. Persze a csapatot ez sem riasztotta el, így baum nélkül nyomtuk félszélben a spinakkerezést, ami az orrmerevítőnek adott komoly terhelést. De kibírta, ahogy mi is az egész napos kekszen, és rozé fröccsön élést. Befutás előtt a kaja mellett elfogyott a szelünk is, ami sokat rontott a futásteljesítményünkön. Ezzel a mai napot harmadikként, de tapasztalatokkal gazdagon zártuk.
Köszönet minden csapattagnak a kitartó munkáért.



A 5-ös hajó naplója
Vissza egy kicsit tegnapra. Az esti eredményhirdetésen minden kiderült, valamennyi hajó jól határozta meg a három plusz pontot, tehát a befutás döntött, így másodikak lettünk. A nem is kissé kapatos orosz közönség érdeklődve figyelte, ahogy Tibor kivetítette a falra a hajók trackjeit és a kapitányok egyenként beszámoltak az út eseményeiről. Szinte mindenkinél volt valami havária. Kötélszakadások, sekli törések, sőt az egyik hajón eltört a spi fordító csigája és az elrepülő cucc mintegy leborotválta a csörlő felső részét. Ez megdöbbentő, de itt már tonnás erők vannak a köteleken. Csörlőcsere kellett.
Az este nagy eseménye volt Sanya kiválóan páratlan chilis babja. Az ún. elsőnapi fáradtság ágyba dönti a csapatot. Kell is a pihenés, holnap korán kelünk, mert 12 órás mérföldgyűjtő futam lesz.
Hajnali fél hatkor istentelen zaj, Tibor éjjeli hajóelhagyásra felszólító CD-je bömböl a rádióból. Azt sem tudjuk hol vagyunk, de ilyet csakis egy ember követhet el, persze Sezo. Valószínűleg rossz néven vette, hogy szombaton a fürdő gatyáját felhúztuk magasra, a bal száling alá és ott lengette a szél, ő meg nem találta sehol. Hiába, vannak ilyen moslék, bosszúszomjas emberek. Sanya egy kiváló hagymás-szalonnás rántottával indítja a napot, majd sietünk kifelé a kikötőből Maslinjak szigettől keletre eső vízterületre, ez a szokásos rajthely. Nyolckor rajt. Azaz csak tervezett rajt, még nem indult meg a szél, fél óra rajthalasztás. Majd még halasztások, végül 10.15-kor rajtolunk el, kicsit növekvő, alig 6 csomós szélben. Eltelik a három perc, már húzzuk is a spit és megyünk északnyugatnak. A halasztások miatt a zsűri az eredeti szabályt, miszerint minimálisan 20 tmf-re el kell távolodni a rajttól légvonalban, 12 tmf-re csökkenti. Mivel a befutó ideje változatlanul este 8., a szabályok a régiek, azaz 19 óráig ha a saját nyomvonalát háromnál többször keresztezi egy hajó, az kizárást jelent. Vannak virtuális szigetek, amelyeket tilos érinteni. Persze a nem virtuálisakat pláne tilos… Rádión (CH9) kétóránként státuszüzenet kell küldeni a megtett útról, pozícióról, szélről.
A mérföldgyűjtés mindig hullámzó remények futama. Kitalálsz egy stratégiát, figyelembe véve a szelet és annak várható változásait a nap folyamán, eleinte minden úgy alakul, azután meg minden felborul. Elindulunk északnyugatnak, a biogradi csatorna felé, be is megyünk, a szél délies. Visszajövünk, hogy bevitorlázzunk Pasman sziget mögé, a 12 mérföldes eltávolodás miatt, ott van terület a spinakerrel való száguldáshoz. Ha a szél ilyen, 200 fok körül marad, akkor elbírjuk jól az északnyugati irányt spivel, ha majd később nyugatiasodik, akkor meg jó lesz visszafelé. Ez a terv, az elmélet. Közben persze mindig határon megyünk, hol le kell szedni a spit, hol meg fel tudjuk tenni. A szél egyre nyugatiasabb, de idejekorán, és gyengül, erről sem volt szó a meteoban. Most 13.15 az idő, a szél 260 fokról 11-12 csomóval fúj, Gangaro szigettől délnyugatra vagyunk, megyünk a Pasman mögé, sajnos muszáj piszok élesen, a sebességünk 7 csomó. Felérünk végre a 12 tmf légvonalbeli eltávolodást jelző vonalig, eddig bő 25 tmf-et vitorláztunk.
Visszafordulunk, hogy végre spinakkert húzhassunk és úgy induljunk vissza, nagy futtatásokkal a cél felé, ami még öt és fél óra. Spivel és félszelekkel „varrogatunk” oda-vissza a térképen, most épp elég jó a szél, folyamatosan 7-8 csomóval megyünk, ami szép egy ilyen hajótól. Sőt, hosszú szakaszokon 8 csomó felett utazunk, süt a lemenő nap, élvezzük a száguldást. Majdnem egy órával a 20 órai befutó előtt gyakorlatilag beérünk a célba, de van még egy óránk és az utolsó órában már keresztezhetjük a saját trackünket, ami érthetően nagyobb mozgásterületet ad. Prisnjak világítótorony a tanúja, hogy a spinakker „bedurcázik”, nem tudjuk levenni, kezd a helyzet igazán veszélyessé válni. Eldobjuk az egyik shottját és az elszabadult spi messze a hajó mögött és mellett lifeg a shottal csapkodva. Nem szép látvány. Végre néhány érdekes kifejezés használata közben behúzzuk és a cél közelében újra félszelezünk. Még 35 perc van hátra a futamból. A szél még mindig kitart, 7,5-8 csomóval megyünk. Pontban 20 órakor 0,1 tmf-re vagyunk a céltól, az utolsó pillanatig fenntartjuk a spit. Végül 10.15-től 20 óráig 66,6 tmf-et tettünk meg, a maximális sebességünk 9,6 csomó volt. Szép volt, nem hibáztunk taktikailag, technikában is csak egyszer a spivel, megtettünk mindent, kihoztuk a szélből ami csak tőlünk telt. Ez jó érzés!

május 29 - harmadik nap - mérföldgyűjtő verseny
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A III. helyezet csapat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A II. helyezet csapat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A győztes szkipper
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az I. helyezet csapat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Egy tipikus 100%-os metszés
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A hihetetlenül pontos navigáció, a győztes menet
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

ASF, 4,280 KB

Reggel az Odysseuson a szokásos szkipper értekezleten eligazítás. A leadott GPSekre feltöltöttük a ma lehajózandó objektumok, pontok koordinátáit. A szkipperek elviszik a 20 kérdéses teszteket, aminek kitöltésére idén csak 25 perc, azaz a tavalyi évhez képest 20 perccel kevesebb idő jut, kérdésenként alig több, mint 1 perc. Minden csapathoz egy zsűritag is beül a kitöltés idejére, de kizárólag az idő mérése a feladatunk. Idén javítani is lehet a teszteket, eredetileg a kitöltés után 12 órán belül 1 alkalommal (akárhány kérdést), de a többség dönt elve alapján ez kedd éjjel 24 órára módosul. Hermányi Zsolték csapatán kívül minden hajó él is az önellenőrzés eszközével. A javított válaszoknak megfelelő objektumok lehajózása, feltéve persze, hogy egyáltalán helyes volt az új válasz, csak fél pontot ér majd. Mind a 20 kérdéshez egy objektum tartozik majd a Juhász Ádám emlékfutamon, az objektumokhoz pedig a lehajózhatóságuk nehézsége alapján rendeljük hozzá a megszámozott pontokat. A tesztkérdésekhez tartozó végső pontok így véletlenszerűek, a kérdés nehézségek nem szempont.

A mai futam lényege, a csapatok kaptak a GPSükre feltöltve 8 db virtuális célpontot koncentrikus körök formájában, plusz egy négy körből álló összefüggő kombinációs objektumot is. A csapatok minél több pontot kell, hogy begyűjtsenek, azaz hajózzanak el a körök felett, lehetőleg minél pontosabban, tehát cél a bulls eye, és jussanak el egy négyes objektumhoz. Az objektumba a négy kört kívülről összekötő érintők keresztezése vagy érintése nélkül kell behajózni, és lehetőleg minden egyes körnek a közepén (0,001 tmf azaz 1,85 méter sugarú) kell áthajózni, így szerezhető a legtöbb pont. Ez kevesebb, mint a hajó szélessége. A négyesben két kör középpontja egy vonalba esik, a harmadikhoz ás a negyedikhez viszont fordulni kell, mint egy hiányos W, ráadásul az első és az utolsó kör közepe között durván öt hajóhossz lehet a távolság. Minden objektumba csak egyszer lehet behajózni. Az objektum középpontja feletti elhajózásnál 5 pont jár, ez kifelé körönként 1 ponttal csökken. A maximálisan 60 pont szerezhető.


Következnek az egyes csapatok naplói a hétfői futamról.


A 1-es hajó (Hermányi Zsolt) naplója
Nem kaptuk meg,



A 3-as hajó (Kárpáti Tibor) naplója
Nem kaptuk meg,



A 4-es hajó (Anschau Péterék) naplója
A reggeli teszt tréfás kérdései után ez a nap szinte eseménytelen volt. Se nem szakadt, se nem tört el semmi. Úgy néz ki, a harmadik spi baum bevált. A verseny persze izgalmas volt. A mezőny hamar szétszakadt, így magunk maradtunk meg a majré, hogy jól vesszük-e a pontokat és beérünk-e időben. A szél viszonyok nem voltak túl szélsőségesek, így a GPS alapján kiderült, hogy a precíziós pálya pontjait precízen vettük. A négy pontból álló W alakú 18 méteres csatorna meghajózása volt igazán izgalmas, ezért a nagyvitorlát be is húztuk, hogy a génuával lassabban, de még irányíthatóan tudjunk átmenni rajta. Mint utóbb kiderült, ez csak nekünk sikerült. Ezért még büszkébbek vagyunk magunkra, különös tekintettel Peti és Sanya navigációs és kormányosi teljesítményére. Hiába szóltunk folyamatosan bele a dolgukba, nem tudtak hibázni. Bár befutni másodikként tudtunk, bíztunk a pontjainkban, hiszen itt most elsősorban ez számított. Az izgalmakat egy csendes öbölben úszkálással, paprikás krumpli főzéssel töltöttük (Laci először csinált ilyet, de ezt az utolsó tányér kinyalásáig titkolta). Végül felszámoltuk füge pálinka és bor készleteink maradékát. majd irány vissza a kikötőbe, hogy megtudjuk az igazságot. A bölcs zsűrinek köszönhetően egy újabb futamgyőzelemmel és a hozzá tartozó aranyéremmel gazdagodtunk.



Az 5-ös hajó (Fekete Laciék) naplója
Tegnap este 10-kor mégiscsak volt eredményhirdetése a 12 órás mérföldgyűjtő futamnak, úgyhogy a pizzázóban igencsak siettünk, bár jó volt a kaja. Megérte sietni. Kiderült, hogy a mérföldgyűjtő versenyt mi nyertük és az előző futam győztese harmadik lett, így összetettben átvettük a vezetést egy második és egy első hellyel, de még nagyon sok minden történhet a hátralevő 5 futamon. Úgy érezzük, hogy megdolgoztunk a sikerért.
A reggel szokásosan indul, Sanya jól tart minket, Gábor és Sezó vásárol. Érdekes, hogy mindig sokára jönnek vissza. Itt korán nyitnak a kocsmák, Laci megy briefingre a zsűrihajóra (Odysseus), a többiek készülnek a futamra (mellények, rend, szemét ki, kötelek, stb.). Közben kapunk egy tesztlapot, tele szebbnél szebb navigációs kérdésekkel. Egy szigorú tekintető zsűritag hozza, 20 percünk van a kitöltésre, de nem lehet semmit sem használni, no könyvek, no internet. Kár volt hozzunk egy hajózási könyvtárat. (Itt a könyvtár szó alatt nem az alapértelmezett kocsmát vagy alvást értem!). Kitöltjük, de pár perccel később már tudjuk, hogy számos hibát vétettünk. Ez azért baj, mert a jó válasz egy későbbi futamon egy helyes, elüthető pontot ad, egy rossz meg semmit. A mai futam a precíziós navigációs verseny, nem részletezem a leírást, legyen elég annyi, hogy az a legjobb, ha virtuális GPS pontokat 1,8 méter sugarú körön belül gázolunk el a hullámos tengeren egy 12 tonnás hajóval. 12 pont van, ezekből négy egy máshoz közel, egy W alakú folyosóban van, ez mintegy dupla hajószélességű, amin vitorlázva enyhén szólva nem egyszerű belül maradni. A verseny időlimites, 16.30-ig be kell futni. Kicsit még hűvös van, de szépen süt a nap és még 5-6 csomós a SSW szél. Az előrejelzés szerint ez kicsit erősödik, majd legyengül, ami délután majd kritikus lehet az időkorlátos befutó miatt. Itt a mennyire erősödik és gyengül ill. mikor? kérdések döntőek lehetnek. Laci kapitány kérései alapján megtervezem az utat, majd rövid, spinakker-ügyi megbeszélést tartunk, még egyszer átbeszélve az egyéni feladatokat (spibumm, spifall, alba, felba, hugók, közben a grósz, és a kormány, valamint a genoa kezelése, egyszerű az egész. Rajt után mellénk jön az Odysseus fényképezni és Tibor átszól, kérdezi, hogy hogyan tetszettek a teszt kérdések. A válaszaink nem őszinték, sem tartalmilag, sem stilárisan.
A rajt miatt nem tudunk kellő figyelmet szentelni annak a delfin családnak, akik körülöttünk felbukkannak. Rövidesen elütjük az első és a második pontot (szerintünk a maximális, 2x5 pontnyi pontossággal, ami 1,8 m), jön a W, ami észak-déli tengelyű. A szélviszonyok miatt északi irányból kockázatosnak látjuk, megkerüljük és délről megyünk be. Közben a szél beállt nyugatiasra, tehát jöhettünk volna északról is, de már mindegy. A folyosó 9,6 méter széles, ezért részben betekerjük a grószt, lassítunk, de csak annyira, hogy maradjon sebesség a biztos kormányzáshoz. A négyből három pontot, ebből kettőt tökéletesen eltalálunk, de az utolsó pont előtt a szél kitol minket a folyosóból, kevés volt a sebesség. A lehetséges 20 pontból itt megvan 13. Szerintünk, mert minden az ellenőrző GPS-ek track elemzése során dől el. Kicsit később megvan egy és még egy pont. Még van három, már számolgatni kell, hogy időben beérjünk a célba. 13.42 az idő, a helyzetünk N43 48,670 E015 26,574, a sebességünk 8,8-9,1(!) csomó spinakerrel. Amit rövid száguldás után le kell szednünk, mert ezzel nem lehet elvállalni a pont pontos elütését, bár igencsak tökös megoldás lenne. Úgy tűnik, hogy kitartóan követ minket egy kis zivatar, gyorsan beöltözünk, mentőmellények felvéve. Az utolsó pont előtt hirtelen leül a szél. Van még bőven időnk a befutásig. Lassan, kezd visszaerősödni, ez a jelenség nem jó jel, lehet, hogy még egy-két ilyen és leáll? A célig még egy pontot kell elüssünk és van 4,2 tmf. Erre az idő bőven elég, persze ha van szél. Megint leáll és forgolódik. Már csak 1-2 csomóval megyünk, ill. állunk. Egy pár perc alatt minden alapvetően megváltozott és egy biztos befutásból kínlódásba váltunk, a cél 4 tmf távolsága sokszorosra nő a szemünkben. Szörnyű lavórban ülünk. Végre, a szél mintegy 6-7 csomóra embereli meg magát, mi meg bátran spinakkert húzunk és 4-5 csomó körüli sebességgel imbolygunk a cél felé. A zivatar érdeklődés hiányában felszívódik, elmarad, tehát levetkőzünk. A vitorlázás az ilyen, hol lent, hol fent, mindenféle értelemben. Nagyon pontosan meghatározzuk, hogy ki hova üljön és ne mozogjon, igen labilis ez a helyzet, de haladunk legalább és meg lehet a dolog. Kicsit visszatér a bizakodás, csak le ne álljon a cél előtt, már ilyen is volt, többször is. Spivel átevickélünk Murvenjak és Oblik szigetek között egy szűk és sekély helyen halászhálók és hal-neveldék között, a cél már csak 1,8 tmf. A célvonalat végül spivel lépjük át, ezt az eleganciát Laci nagyon szereti. 4 óra és 13 percet hajóztunk, 22,8 tmf –et tettünk meg, a maximális sebességünk 9,1 csomó volt. A lényeg, hogy a pontokat a lehető legpontosabban vettük-e, de ez csak később a track elemzések után lesz ismert, ezáltal a helyezés is. A szél megkönyörült rajtunk és jó verseny volt, kár, hogy elrontottunk két pontot, de hát nem lehet minden tökéletes. A lényeg, hogy mi mindig arra törekedünk, most is.

Május 30. szerda, objektumhajózás és olimpiai pályaverseny napja
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A 4-es hajó útja
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az 5-ös hajó útjának részlete
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A mai végeredmény
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

ASF, 3,433 KB

Ma dupláznak a csapatok, két futamot tartunk.

Az első futam az Objektumhajózás, azaz egy virtuális objektumban, nevezetesen egy gyűrűben való hajózás és ott minél több mérföld megtétele. A jó rajtnak ma fontosabb, mint az előző futamokon, mivel egy közeli fordító ponton áthaladva egy virtuális kapun kell majd áthajózni. A hajók az elég keskeny kapun való áthaladás sorrendjében választhatnak gyűrűt (a 4 azonos méretű és formájú közül), a választásukat azonnal rádión kell bejelenteniük. Minél előbb ér el a hajó a választott objektumához, annál több ideje marad a befutóig, hogy az objektumot meghímezve, a hajó nyomvonala vagy az objektum falának keresztezése nélkül minél több mérföldet hajózzon benne. Igazi küzdős feladat ez, állandó fordulásokkal. Mivel a gyűrű sáv szélessége kb. 200 méter, kiemelkedő vitorlás és navigációs próbatétel a rendelkezésre álló terület minél sűrűbb besatírozásának megtervezése, ügyelve a befutóra, tehát a rendelkezésre álló időlimitre is, és mellesleg alkalmazkodva a változó szélirányhoz. Este kiderül, hogy egy csapat sem vétett hibát, nem keresztezte a saját trackjét, és nem érintette a falat sem. Ez elismerésre méltó teljesítmény, gratulálunk! A csapatok között a kapun való áthaladás nehézségei miatt rögtön az elején nagy különbség alakul ki, és ez később visszaüt a gyűrűben eltölthető időben. Este derül ki, hogy Kárpáti Tiborék valamiért sajnos félreértették a szabályokat, és azt gondolták, hogy csak egy órájuk van az objektumon belül, amit pár másodperc (!) híján száz százalékosan ki is használtak. A saját szabályuk korlátozta őket, de saját versenyükben nagyot alkottak, ezt a zsűri és minden csapat is elismeri. A legtöbb mérföldet Anschau Péterék hajózták a gyűrűben, utánuk Fekete Laciék, akiknek a kapun való áthaladás problémái és közben minden útjogos hajók elengedése miatt kevesebb idejük maradt a gyűrűben varrni. Harmadikok lettek Hermányi Zsolték, akik viszont a bent töltött idő és a megtett mérföldek aránya alapján a legnagyobb átlagsebességet érték el. Minden csapat megérdemli a gratulációt.


Második futam, az olimpiai pályaverseny. Idén is két bójás verseny lesz, a két nagy piros (kivételesen nem virtuális, hanem valódi) bóját egymástól 1,8 tmf távolságra a szél (rajtkori) tengelyében dobtuk ki. Rajt a szélalatti bója és az Odysseus között, kreuz-cal indulnak, majd hátszél spinakkerrel, majd újabb kreuz, újabb hátszél, és befutó cirkálásban. Ez a futam tényleg a nyers vitorlástudásról, technikáról és a csapatok rutinjáról, vagy éppen az összeszokottság hiányáról szól. Gyönyörűek a hajók, jó szél is van, minden ki húz spinakkert. Fekete Laciék a rajtnál nagyon jól helyezkedtek és rögtön elhúztak, az igazi csata a második és harmadik helyért folyik Anschau Péterék és Hermányi Zsolték között. A győztes nagy fölénnyel Fekete Laciék hajója, második a nagy párharcból győztesen kikerülő Hermányi Zsolték hajója, harmadik Anschau Péter hajója, akiknek gondjuk akadt a spi bumm verettel, negyedikek Kárpáti Tibiék. Este minden csapat szkippere elmondja, hogy nagy élmény volt a futam, helyezéstől függetlenül mindenki nagyot ment.
Következnek az egyes csapatok naplói a hétfői futamról.



Az 1-es hajó naplója
A mai napon két versenyszámra várunk. Egy objektumhajózás és az olimpiai pálya. Gyakorlás után bénán rajtolunk a gyenge szélben és az ovvjektumok felé kitűzött kapun is csak harmadik próbálkozásra sikerül átmenni. Most valahogy senki nem dicsekszik a lyukérzékével. Szelünk alig van és a profizmusra fejlesztett amatörizmusunk miatt a legtávolabbi gyűrű felé hajózunk, hogy körbevarhassuk. Mire odaérünk már csak két óránk van, de varrni jól tudunk, ezt már a spinyójavítás óta tudjuk. Ezt nagyon élvezi a csapat, kétpercenként takkot váltunk és gyönyörűen körbevitorlázzuk az alakzatot, amikor pedig kijövünk, már üvölt is a Highway to hell.
Motorozunk az olimpiai pálya felé, nagy a lazulás, ez végül egy gondos utolsó helyes rajtot eredményez. Sereghajtók vagyunk. A csapat azonban nem ismer lehetetlent, a kreuzos szakaszt követve spinakkerrel már harmadikként küzdünk, az utolsó spinyós szakaszban pedig másodikként fordulunk, sarkunkban az eddigi összesített első helyért küzdő hajóval. Szigorút vitorlázva sikerül másodikként befutnunk. Örömünket nem tudjuk leplezni, a hajó még át sem ment a rajtvonalon, már nyílik is a pezsgő. Most senki nem érzi a kötelek égette sebeket és a vérző ujjakat, csak boldogok vagyunk és egy kicsit büszkék is.


A 3-as hajó naplója
Sajnos nem kaptunk beszámolót a csapattól.


A 4-es hajó, Anschau Péterék naplója
Az objektum hajózásunk jól sikerült. Bár mi rajtoltunk el elsőnek, a kellő lendület hiányában a többiek hamar beértek és egy hajó meg is előzött. A forduló utáni kapunál azonban mi voltunk előnyösebb helyzetben. Irányváltás nélkül tudtuk venni a kaput és jobbcsapáson haladva előnyünk volt az ötös hajóval szemben. Ez segített minket az élre. A délnyugati-nyugati szélben a partközeli objektumot választottuk, hogy irányváltás nélkül, a lehető leghamarabb érjük el a gyűrűt. A távolból vissza-vissza nézve láttuk csak a kapu - amit Tibornak sikerült igencsak szűkre szabnia - környéki tumultust és a hajók táncát. A beállt szélirány miatt, az objektumon belül végig sikerült az elképzelésünket megvalósítani, miszerint félszélben varrjuk a takkokat korábbi nyomvonalunkkal párhuzamosan, a gyűrű mindkét oldalán szigorúan mindig a szél felé fordulva és a lehető leghosszabb menetekkel. Az időlimit felénél a gyűrűben spit rántottunk és halzoltunk is, hogy minél közelebb kerüljünk a kijárathoz. A gyengülő szél ellenére végig sikerült megőrizni korábban szerzett előnyünket és végül az objektumon belül legtöbb mérföldet gyűjtő hajóként, hatalmas előnnyel megnyertük a versenyt.
A nap másik versenyszáma már nem ment ilyen jól. A rajtvonalhoz túl korán értünk, így a halzolásos manőverünk alatt kialakult teret a mögöttünk lévő ötös hajó szépen kihasználta és első rajtolóként rögtön az élre ugrott. Nagyon elhúzott a mezőnytől és nyerte is a versenyt. A második hely megszerzéséért folyó csata nagyon élvezetes vitorlázást eredményezett. A hátszeles szakaszban sajnos megint teljesen elgörbült a spi baum veret. Egy nagy csattanást hallottuk, és a spisott csatja is megadta magát. A hajó előtt csapkodó vitorlát csak nagy nehézségek árán, az optimális iránytól hátszélbe állva sikerült ismét elkapni és a luv-szárat megkötni. Az utolsó kreutz-szakaszon nem tudtunk ledolgozni az előttünk lévő hajó előnyén és így végül a harmadik helyet szereztük meg ebben a versenyszámban.


Az 5-ös hajó, Fekete Laciék naplója
A kedd esti eredményhirdetésen kiderül, hogy tegnap a pontokat hibátlanul gázoltuk el, kivéve, a W alakban lévő pontokat, ott ugye a 20-ból elvesztettünk hete. Ezzel másodikak lettünk, az egyik hajó tökéletes teljesítményt nyújtott, le a kalappal. Pontegyenlőség keletkezett az összetett első helyen, de a rivális hajó két első hellyel előbbre van.
Ma hajnalban Sezó éktelen méltatlankodására ébredünk, éppen szeretett Laci kapitányunkat savazta, miszerint horkol, mint az állat. Mondja ezt a világ valószínűleg legnagyobb horkolója. Ez egy örök probléma, hogy horkol a hajó, ez a többiekre igaz is, meg tudom erősíteni, de vannak akik szerint én is rettenetesen horkolok. Én! Még sosem hallottam!
Ma két futam lesz, délelőtt objektumhajózás, délután pályaverseny hátszél-cirkálás típusú pályán.
Az objektum hajózás során elrajtolva venni kell egy fordítóbóját, átmenni egy virtuális kapun, majd minden hajó választhat egy GPS pontokkal kirajzolt virtuális objektumot, ami egy úszógumi jellegű valami. A külső kör sugara 0,4 tmf, a folyosó szélessége 0,1tmf, azaz 185 méter. Ebben kell a lehető legtöbb mérföldet gyűjteni anélkül, hogy falat érintenénk vagy a saját trackünket kereszteznénk. Ez akár több száz fordulást jelenthet 1-2 óra alatt, nagyon kicsi helyen.
A hátszél-cirkáló pálya két, a széltengelybe jelölt bója, az egyik mellett elrajtolunk széllel szemben, egy cirkáló szakasz, fordulás, egy hátszeles szakasz és ez még kétszer, a táv cca. 5 tmf. Mintegy 4 csomós szelecskében rajtolunk, épp, hogy megy a hajó. Elvánszorgunk a fordítóbójáig, majd megyünk a virtuális kapu felé. Ezen áthaladva lehet rádión objektumot foglalni, tehát nem mindegy, hogy hányadiknak megyünk át. Leült a szél, nem tudunk ráfordulni a kapura, ami méterekre van, előttünk keresztben egy útjogos hajó. Ezután egy másik hajó is átmegy és ezután hosszas és iszonyatos bénázást mutatunk be méterekre szinte a kaputól, mire végre átvánszorgunk. Egy-két csomóval lassúzunk az objektum felé, amiből a kapunál való bénáskodás miatt majdnem a legrosszabban megközelíthető jutott. Végre odaérünk és lekezdünk oda-vissza varrogatni a szűk helyen, átlagosan másfél percenként fordulunk egyet. Itt a kormányos mellett a csapatnak is óriási szerepe van, elég egy elakadt kötél és máris rácsúsztunk az előző nyomvonalunkra vagy a falra. Csönd van a fedélzeten, csak az átvetődő vitorlák, a csörlők és rajtuk recsegő kötelek hangja hallatszik. A szél 7- 8 csomóra erősödik, ez pont jó egy ilyen manőversorozathoz. Jövünk, megyünk fel alá a 185 méter széles csőben, a 40 százaléknál tartunk, amikor aktuálissá válik az idő számolása, 14 óráig ki kell lépni a gyűrűből. Leül a szél, gyorsan spit húzunk és odasettenkedünk a kijárat közelébe, varrunk még párat, majd biztonságosan időn belül kilépünk az objektumból. Ez sikeresen megvolt, kérdés, hogy amit gyűjtöttünk, az mire elég? Egy óra negyvenöt perc alatt 69-szer fordultunk ill. halzoltunk és egy spinakker fel és le manőver volt. Másfél percenként volt valamilyen manőver. Átvitorlázunk a pályaverseny színhelyére, ami durván Koniza sziget és a szárazföld között van, WSW a széltengely. Elrajtolunk széllel szemben, cirkálószakasz, szélfelőli bójánál fordulás, hátszeles szakasz, cirkáló és hátszeles szakasz még egyszer, majd egy cirkáló szakasz végén a szélfelőli bójánál a befutó. A rajt és a szélfelőli bója közötti táv 1,7 tmf, ezt kell majd ötször lefutni, pontosabban a cirkálószakaszokon ennek a négyzetgyök kettő-szörösét. 15.15-kor van a tervezett rajt. Jól indulunk és beleadunk mindent. A futam során kínos precizitással ügyelünk, hogy köztünk és a cél között ne legyen hajó. Sikerül, hibátlan fordulók és kétszer tökéletes és gyors spinakker fel-le, na meg a remek taktika biztosítja, hogy igen tetemes előnnyel nyerünk. Körbejár kétféle győzelmi pálinka, Gábor kiosztja a győzelmi fröccsöket Sezó borából. Ez igazán szép volt! Tibor a célban meggratulálja a fel a spi be a genoa és fordítva manővereinket, amik most tényleg a legjobbkor sikerültek a legjobban. Másodiknak az a hajó fut be, akinek most is nagyon szurkoltunk, megverve a velünk pontegyenlőségben rivális másik hajót. Megvárjuk és megtapsoljuk az utolsó befutót is, majd elindulunk vissza Murter Hramina marina felé, Sanya meg felteszi főni a milánóit. Jó nap volt, reméljük, hogy a délelőtti futam is hoz egy tisztes helyezést talán.

május 31 - Csütörtök - hatodik futam (Juhász Ádám emlékfutam: Pontgyűjtő kombinációs vitorlásverseny)
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A GPS átadási manőver
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A tesztek megoldási és értékelése a hajózás után
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A mai eredmény
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Immár második éve ezen a futamon emlékezünk meg Juhász Ádámról, a Jachtakadémia Kupa szervezője és résztvevői közül sokan nála tanulták a GMDSS rádiózást, nála készültek a rádiós vizsgákra. Juhász Ádám 1962-től 1974-ig tengerész gazdasági rádiós tiszt, majd 1982ig a MAHART Híradási csoport vezetője. 10 évig I.oszt rádiós tiszt, majd MAHART híradási vezető. 1994-ben Norvégiában megszerzi a GMDSS instruktori diplomát, ezzel a magyarországi GMDSS ROC/GOC (hajós rádiózás) oktatás megteremtője. 2005-től a Jachtakadémián is oktatotta GMDSS rádiózást, a ROC tanfolyamokon és eredményesen készítette fel még az angolul nem túl jól beszélő hallgatókat is.2010-ben hunyt el.
A híres hírhedt Tibor féle JAK tesztben a ROC rádiós anyagból is vannak kérdések, a ma lehajózandó virtuális célok koordinátáit a csapatok a korábban megírt tesztre adott válaszaik szerint találják meg.
20 teszt kérdés volt, 3-3 válaszlehetőséggel. Minden kérdés minden válaszlehetőségéhez tartozik egy virtuális bója, mely hajónként eltérő, így a rendezőknek összesen 240 pont koordinátáit kellett felvinni a 4 db GPS-be.
A csapatok hivatalosan a futamon még nem tudják a jó válaszokat, így aki még mindig nem nézett utána a helyes megoldásoknak, vagy még mindig kétségek gyötrik, az a csapat esetleg olyan pontot akar lehajózni, amelyért (ha rossz volt a válasz) eleve nem is kaphat pontot. Aki több hibát vétett a tesztben, az a csapat eleve hátránnyal indul a mai futamon. Aki a megadott határidőn belül jól javított (mert sajnos két csapat is jó választ rosszra javított) az a felét kaphatja az adott kérdéshez tartozó bója pontjáért. A saját kútfőből való helyes válasz így többet ér, mint az utólag, segítséggel megadott. Mivel csak annak a célpontnak a lehajózása ér pontot a futamon, amely megegyezik a csapat által a tesztre adott – és egyébként helyes – válasszal.
A versenyzők az esti eredményhirdetésig bizonytalanságban élnek. A virtuális bóják más-más pontot érnek, a rajttól való távolságuknak megfelelően, 2 és 10 pont között.
A 17:00-ás befutóra már egy híján minden csapat a cél közelében van, kivéve Hermányi Zsoltékat, akik 1 perc 8 másodperccel a kapu zárás előtt futottak be.De végül mindenki időben beér és az Odysseus farához tolatva leadja a GPS-ét, hogy a kiértékelés minél előbb elkezdődhessen. A zsűri az adott csapat GPS trackjéből ellenőrzi, hogy a hajó mely pontokat hajózta le, azok megfelelnek-e a saját válaszaiknak, és egyébként jó válaszok-e. Csak mindhárom feltétel teljesülése esetén jár pont. A rossz válaszok ráadásul virtuális szigetek, tehát azok érintése tilos, az adott bója után járó pont elvesztését eredményezi. Sajnos csak este derül ki, hogy az 1-es csapat ezt a szabályt elfelejtette, így két, ráadásul magas pontértékű bója után sem kaphatnak pontot, pedig ezekkel együtt holtversenyben másodikok lettek volna.
A Futamon a mellékelt táblázat szerinti eredmények születtek.


Következnek az egyes csapatok naplói a vasárnapi futamról.
Az 1-es hajó naplója
Még nem kaptuk meg.


A 2-es hajó naplója
Még nem kaptuk meg.


A 3-as hajó naplója
Még nem kaptuk meg.


A 4-es hajó naplója
Még nem kaptuk meg.


Az 5-ös hajó naplója
Még nem kaptuk meg.


június 1. péntek: Labirintus hajózás, a hetedik, utolsó futam napja
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az 1. hajó útja
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A 3-as hajó útja
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A 4-es hajó útja
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az 5-ös hajó útja
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A díjkiosztó
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A szkipperek elmagyarázzák a mai futamot
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A rajtverseny eredménye
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A végeredmény
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Véget ér a VIII. JAK
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

ASF, 1,335 KB

A labirintus hajózás a hab a tortán az egész héten nehezebbnél nehezebb, vagy fárasztóbbnál fárasztóbb kihívásokkal szembesülő csapatok számára.
Ez a – többinél rövidebb, de koncentrációban talán intenzívebb - futam teszi fel a pontot az I-re, levezető futamnak így aligha nevezhető. Mivel a technika sajnos még nem teszi lehetővé, hogy óriási színes hologramokat vetítsünk a tengerre, a pálya most is virtuális, csak a felprogramozott GPSen látszik.
A pálya ugyanaz minden csapatnak, így a hajóknak egymásra is figyelniük kell. A versenyt időre játsszák, a pálya tengelye szélirányban van, csakúgy mint a pályaversenynél, a labirintus falait nem szabad érinteni. De a saját tracket (nyomvonalat) szabad keresztezni (csak nem a jövőbeni nehezítés egyik lehetősége sejlik most fel?).
A labirintus nem kicsi, de nagyon szűk kapuk és átjárók vannak benne. Mérete 1,5 x 3 tengeri mérföld kb. 2,8 x 5,5 km. tmf. A legszűkebb átjáró 7 m széles (a hajók kb.4,3 méteresek)
A labirintusban az időnek is nagy szerep jut, mert egyrészt a verseny időre megy, másrészt bizonyos körökön csak a megfelelő időben lehetett átmenni. Sör és Pizza képek jelölték a páros vagy páratlan percben nyitva lévő kapukat. Ha rosszkor ért oda egy hajó, várnia kell, és a hajókon nincs fékpedál. Volt egy vészkijárat is, ami csak minden 5 percben 1 perce volt nyitva.
Aki kiesett, az időlimiten belül újra próbálkozhatott, mert egy új élet pont volt az egyik távoli sarokban, és először ki kellett menjen a labirintusból, újra be lehetett menni, elmenni az újélet ponthoz és csak ezt követően lehetett folytatni a versenyt.
Az egész heti versengés olyan szoros volt, hogy az elsőséget két csapat, Anschau Péterék és Fekete Laciék között a mai futam döntötte el.
Ha a 4-es hajó 1. vagy másodiknak futna be, akkor ők nyerek a VIII. JAK-ot és egy évig ők őriznék a Jacht Akadémia Vándorkupát.
Az 1-es hajó szépen egyenletesen, biztonságosan, nem kockáztatva szépen végighajózott a labirintuson.
Sajnos a 3-as hajó hibázott és a 4-es hajó elé fordult, így azoknak be kellett menni a labirintus falába és az új élet pontot felszedve, kb. 17 perces késést szenvedtek el így.
Ezzel eldőlt a VIII. JAK helyezési sorrendje.
Az 5-ös hajó nagyon gyors volt, övék lett a legrövidebb idő.



A VIII. JAK végeredménye a következő:

Legjobb egyéni rajtidő: 4-es hajó.
Legjobb összesített rajtidő: 4-es hajó.

4. helyezet: a-as hajó - Kárpáti Tibor -25 pont.
3. helyezet: 1-es hajó - Hermányi Zsolt - 15 pont.
2. helyezet: 4-es hajó - Anschau Péter - 10 pont.
1. helyezet: 5-ös hajó - Fekete Laci - 9 pont.




A Jacht Akadémia Vándorkupát az 5. hajó őrizheti a IX.-ig JAK-ig.


Végezetül köszönöm a szervezéssel járó sok-sok munkát Eszternek, a versenyrendezésben segítséget gyújtó Szandrának, Marcinak, Gyulának, Tamásnak, Lacinak és Évának.
De legfőképpen köszönöm ezt a csodalatos, izgalmas versenyt a szkippereknek, a navigátoroknak és a személyzet tagjainak.

Nélkületek nem jöhetett volna létre ez a verseny, ahol nem egymás ellen, hanem saját magatok ellen és a hajózási ismeretékért versenyeztek a résztvevők.

Találkozunk jövőre a IX. JAK-on.

Következnek az egyes csapatok naplói a vasárnapi futamról.
Az 1-es hajó naplója
Még nem kaptuk meg.


A 2-es hajó naplója
Még nem kaptuk meg.


A 3-as hajó naplója
Még nem kaptuk meg.


A 4-es hajó naplója
Még nem kaptuk meg.


Az 5-ös hajó naplója
Még nem kaptuk meg.


 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től