MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / 2012 első kapitány tréningje
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
2012 első kapitány tréningje2012.06.03. - 2012.06.17.

321. út
A cél: a nyílt tengeri hajózási ismeretek, a csillagászati navigáció begyakorlása, valamint legalább 1000 mérföld lehajózása.

Üzenet a hajónakRészletes napló

2012.05.03 – Vasárnap - indulás Punatból
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
5:00 – kor átvettük a frissen, direkt a részünkre sütött 3 vekni 3 kilós kenyeret, majd 6:12-kor a megbeszéltek szerint indultunk Csabával Székesfehérvárról. Az autót néhányszor újra kellett indítani menet közben mivel a pacik lazsáltak és az "engine failure" Led tesztelte Csaba reflexeit, de végül - kecskesajt és gesztenyeméz beszerzést is abszolválva - még így is 11:15 –re megérkeztünk Punatba.
Tibor örömmel fogadott minket és a gyors bepakolás után átadtuk a kikötői kiskocsit a frissen érkezett másik autó csapatának, míg mi a maradék bevásárlást indultunk ügyintézni. Punat összes szűk egyirányú utcáját végigjártuk, de végül meglett a bolt, teleraktuk a kosarat és sikeresen le is szállítottuk a mindennapi betevő falatokat a hajóhoz.
A hűtő rogyásig tele lett, nem különben a többi élelmiszertárolásra kinevezett rekesz is.
Közben Gábor és Carol is befutottak, majd az ereditileg 14 órára megcélzott, de végül 16:00 órás indulás előtt elfogyasztottuk a "9 Boufort"-ban az előírásszerű utolsó pizzát és sört.
Az Odysseuson az a szokás, hogy a "konyhafőnök"-nek eggyel többször van joga elindulási/kikötési manőverhez, így Tomi indult el a 18 csomós hátszéllel, ami a kikötőből kifordulva már szembe is fordult a hajóval. Megtörtént az őrségek és a konyhaszolgálatosok beosztása is, így az első két napra felállt a rend: mindenki két órát van őrségben, de a korábbi rendszerrel szakítva nem a kabinok szerinti párokban, hanem egy órás csúszással átlapolva. Így mindenkinek lehetősége van az őrsége első órájában kormányozni, míg a második órában az útvonal és egyéb paraméterek rögzítése és a térképen való rotta rajzolás a feladat.
Indulás után Hont Laci - az aktuális kormányos - jelezte, hogy nincs mélységmérő adat, így Tibor nekiáll javítani, majd Tomi is besegít. Pár óra barkácsolás után - miután az összes buszvezetéket kicserélik - elhalasztják probléma megoldását és ideiglenesen Tibor átirányítja az Odysseus kormánylapátjánál lévő másik szenzor jelét a központi navigációs számítógépre.
Azért ha már előkerültek a szerszámok, megjavítják az új gáztűzhely feletti ledszalag bekötését így fényárban lehet főzni és a hűtőszekrénybe is belevilágít a lámpa, nem kell a sötétben kotorászni.
Az előrejelzésnek megfelelően fúj a szél és hullámzik a tenger: szembe fúj a szél, innen jönnek a hullámok is és a reguláris áramlat sem segít, de néhány okos döntéssel a szigetek szélárnyékosabb régióit kihasználva egész jól haladunk reggelig.
A hajnali szélcsendes szakasz után gyorsan erősödik a szél és a reggeli előkészítése már akrobatikus elemeket is igényel, de az étel elfogyasztása - jól időzítve - ismét hullámcsendes szakaszra esik.

2012.05.04 – Hétfő - küzdünk a sirokkóval
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
A délelőtt a viharvitorlázásé! Viharfock-kal és reffelt grósszal szeljük a habokat, időnként 9 csomós sebességre is felgyorsul a hajó. Újabb döntésként az őrség úgy módosul, hogy nap közben óránkénti váltással cseréljük egymást a kormánynál, segítség nélkül, így több idő jut a pihenésre.
Hvar szigetet elérve bevonjuk a vitorlákat és ismét csak a motorral haladunk, vagy inkább csak küszködünk Dubrovnik felé. Az átmeneti szélcsendesebb szakaszt kihasználva költjük el az uzsonnát is.
13:00 órakor már 150 tengeri mérföldön áll a Log!
Tomi felhasználva az előző évben kialakított lehetőséget, az Odysseus HF rádióján több alkalommal is kísérletet tesz rádióamatőr összeköttetések létrehozására. Végül 10 MHz -en sikerül a legtöbb összeköttetést naplózni.
Délután sem gyengül a szél, bujkálunk kicsit Korcula környékén a szigetek mögött, hogy legalább a hullámok kevésbé lassítsák a hajót. Estére még egy dögös eső is érkezik, így megtapasztalhatjuk a hajós lét lényegét: a legjobb ruhádban állsz a szakadó esőben és élvezed a természet adta örömöket :-D. Hajnali három után futunk be a dubrovniki ACI marinába - Gabi nagy örömére, aki éjfél óta egy esőbeálló alatt húzta meg magát a közel sem egyszerű repülőutat követően. A kikötőben most szélcsend, sima víztükör, béke és nyugalom... legalábbis amíg lekötjük a hajót, majd ismét elszabadul a vihar: tomboló szél és villámok, szakadó eső ... ez a nap is eltelt!

Üzenetek:
Kati néninek sok szeretettel küldik üdvözletüket - két csillagászati gömbháromszög-tani számítás között - HontL. és társai! ;-)

Folyt.köv.!

2012.05.05 – Kedd - Elindulunk Görögország felé
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Itt kell kilépni Dubrovnikban Horvátországból
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Reggel 4 óra alvás után viszonylagosan pihenten ébred a csapat, de nincs idő lazsálni, a szokásos reggeli rutin mellett Tibor utasításáralekerül a fedélzetről a "boci" (a hajó gumicsónakja,hogy segítségével megszabadítsa az orrsugár kormányt a felszedett mooringdarabtól. Gabi kb. 130 euró kikötődíjat fizetett, brutális összeg.
Először gyors indulás a terv, majd mégis megvárunk mindenkit, akik elmentek a mosdóba, marinát kifizetni, stb. és együtt indulunk a Gruz kikötőbe tankolni, majd a kilépést intézni. Tibor és Csaba intézik a kiléptetést, majd visszatérve az oktatási helyzetet kihasználva (az orrkötél lekötése nem igazán szakszerű!) a kikötőkötelek helyes elvezetéséről kapunk gyors oktatást.
Elhagyjuk a partot, irány Görögország! No de ez nem egy kirándulóhajó, vagy afféle bulihajó, ide az "Odysseus" és a "Budapest" feliratok közé ISKOLAHAJÓ van írva! - így megkezdjük a csillagászati navigációs méréseket.
A nap mérésével kezdünk, több sorozatot is végigmér a társaság. A nap folyamán a délelőtti emelkedő, a delelő és a dél utáni, már lemenő állapotban is meghatároztuk a szextással a nap magasságát. Ha már vannak adataink, akkor a helyzet meghatározó számításokat és szerkesztéseket is elkezdjük, amelyekből 10 komplett jeyzőkönyvet kell magunkkal vigyünk majd a záróvizsgára.
Késői ebédünk kacsazúzás rizottó teli találat: mármint. hogy Tibor nem bírja! Zúza még nem főtt ezen a hajón! - végül is egyszer mindennek eljön az ideje, így a kadétok jóízűen lapátolják az extra adag ételt, míg Tomi a helyzetet javítva külön adag melegszendvicset gyárt a kapitánynak.
A naplementét kihasználva megmérjük a lemenő nappal a hajó deviációját, Közben giccses naplementés és bébidelfines környezetben gyönyörködünk, így persze el is marad a hajónapló előírásszerű vezetése amiért meg is kapjuk a fejmosást.
Az este sem a pihenésé, szürkületi mérésekkel folytatjuk a napot: 3 jól megválasztott csillag horizont feletti magasságát kell meghatározni alig negyven perc alatt, melyhez komoly előkészületeket teszünk. Dícséretesen helyt áll a társaság, flottul sikerül lemérnünk mindannyiunknak a kiválasztott égitesteket amiért Tibor meg is dícsér minlket!
Reggel óta tartjuk a 160 fokos irányt, a következő forduló csak holnap a reggeli órákban tervezett, így az éjszakai őrködés egyetlen eseménye egy 180 méteres agyon-kivilágított hajó távoli megfigyeléséből és a gyönyörű teliholdas tenger bámulásából áll - persze ügyelve a biztonságra: az őrség tagjain mentőhám és heveder, mentőmellény, nyakukban "lifetag", ami a hajótól eltávolodva (vízbeesés esetén!) automatikusan aktiválja az Odysseuson elhelyezett riasztót és megjelöli az utolsó pozíciót a GPS-en ahol még megvolt a jel, így van némi esély a mentésre még éjszaka is ... azért ezt nem szeretnénk élesben tesztelni!

2012.06.06 - Szerda - Megérkezünk Görögországba: Korfu és Paxoi
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 394 KB



Tomi naplója
Az első olyan napunk, amikor igazi élmény a hajózás! Kellemes napsütés, enyhe szél, és gyönyörű tenger! Dél körül lépjük át az Adria / Jón tenger határt, ahonnan irány Korfu. A halászkikötőben némi rábeszélés után megengedik hogy kikössünk pár órára. Kapitányunk két óra kimenőt engedélyezett a legénységnek, melyet derekasan kihasználva egy rövid sétát és egy hosszabb sörözést tettünk a hajótól kb. 50 méterre található kerthelyiségben. Azért a hőn áhított görög adatkártyát sikerült beszerezni, így pl. a hajónapló feltöltésének nem lehet akadálya.
A rövid látogatás után ismét útrakelünk, most Paxoi a célállomás.
Út közben ismételten a csillagászati navigáció kapja a főszerepet, de rövid az út, így gyorsan megérkezünk. Tibor a lehető legközelebb szeretne kikötni a hajóval a "Pan and Theo Restaurant" -hoz, de sajnos ott már áll egy hajó, így a törzsasztaltól mintegy kb. 8 méterre, csak a "Mambó" előtt sikerül megállnunk.
Ouzo, Tsipouro és Mythos sör, illetve hagyományos görög ételek: tudunk élni!

2012.06.07 - Paxoiról Fiskardoba hajózunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Levkas bejárata északról
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Levkasi forgóhíd
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Hajnalban a csapat kisebb nagyobb csoportokban elindult napfelkeltét és a kikötőben sétáló(!) ludakat nézni, kávét és sütit enni, fotózni a szélrózsa minden tájáról érkezett hajókat, majd 8:00 kor indultunk tovább.
Reggeli menü: tojásrántotta, természetesen kinek-kinek az igénye szerint gyártva. Volt hozzá igazi helyi alapanyagokból készített görög saláta, ahogy illik.
Lefkada-sziget felé megkíséreltük a halfogást, de ez most nem járt sikerrel. Lefkasra pontosan időben, terv szerint érkeztünk hogy lássuk a híd nyitását, majd átnavigáltunk az előírások szerinti, jól bójázott szűk csatornán, a Levkas Channelen: fa és aluminium cövekek toldozva - foldozva, Tesco-s lámpákkal szerelve, és némelyiken valami halványan bójázási jegyekhez hasonlító testekkel ... szóval érdekes lehet itt pl. sötétben átjönni!
Az átjáró után egy csendes öbölben lehetőséget kaptunk az ELSŐ FÜRDÉSre is! - Mindenki örült: aki fürdött a 21 fok körüli vízben az azér mert megtisztult a tengervízben, aki az úszóval egy szobában lakik, az is ezért! - szóval pár napja ez volt az első lehetőség egy kicsit lazítani.
A kikapcsolódás után Fiskardo felé vettük az irányt. Némi nehézségek árán (a helyi poszt elhajtott minket miután a lezárt mólóra kikötöttünk, mivel ott már más is állt) sikerült kikötnünk a komp helyére, ami csak holnap reggel 10-kor jön majd, és elfogyasztottuk az otthoni és itteni alapayagokból készített Frankfurti levest némi remek hazai rozé bor kíséretében.
Az este a séta, internetes időjárásellenőrzés és útvonaltervezés jegyében telt.

2012.06.08. Péntek - Fiskardoból Pilosba hajózunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Hajnali négykor indultunk tovább, de szerencsére a kijelölt őrség - a két Laci - csak lábujjhegyen indította a motort, így a többiek nyugodtan aludhattak tovább.
A mai menet Pilosig tart, a tervezett érkezés este öt óra körül esedékes.
Ezen a szakaszon a part szinte nem is látszik, hiszen a Peloponezoszi-félsziget egy széles öblét szeljük át, így ideális a csillagászati navigációs mérések folytatásához. Sehol egy felhő, enyhén fodrozódó tenger és az ideális enyhe hátszél illetve áramlat segítségével génuával megerősítetten "motorlázunk", sebességünk (COG) így tartósan eléri a 8,7 csomót.
Ma ellenőrző méréseket rendel el Tibor. Először a két szextáns index hibáját állapítjuk meg tudományos precizitással, ami a tükrök beállításának egy szokásos hibája és elengedhetetlen hogy a mért értékeket ezzel korrigáljuk a számítások során, majd sorozatmérés keretében megállapítjuk, hogy ki milyen pontossággal mér.
Mindkét "versenyben" Tomi remekel, de a többiek is jó eredményekkel zárnak. Ezt a méréssorozatot a túra végén megismételjük, így alkalmunk lesz összevetni az eredményeket és a leszúrhetjük majd a sok gyakorlás hozadékát.
Ugyan a konyhai készletek még alig apadtak, de érdekesség és kulináris okokból kísérletet teszünk a halfogásra. kb. 30 mérföldön át vonszoljuk a csalit, de ez a nap nem hozta meg a kívánt csemegét, a "fast big fish" ma nem szerepel a mai menüben.
Ellenben a szerencsések - Tibor és Józsi - felfedeznek egy autókerék méretű görög felségjelű teknőst a víz felszínén, de sajna mire a többiek felérnek a kabinból a tengerlakó már messze jár és a kihúzott horgászzsinór végett nem tudunk rá visszafordulni.
Délután terv szerint befutunk Pilosba. Tibor ötletére kísérletet teszük a városi mólóhoz való kikötésre ami remek választásnak bizonyul.
Kikötés után vacsora: a kadétok paprikáscsirkét lapátolnak, míg Tibor - ismét sikerült mellélőni! - már megint melegszendvicset kap vacsorára. Szerencsére ez a menü bejön neki, így nem morcos a kapitány!
Az este tervezett motorolaj cserével és a városban sétával majd kerthelyiséggel végződik, amit a ma kezdődő foci EB miatt a főtéren összegyűlt és közösen tévéző helyi lakosok ovációja és egy önjelölt és erősen kihangosított politikai szónok önfeledt üvöltöző beszéde fűszerez.

2012.06.09 Szombat - Pilosból Monemvasiaba hajózunk, három tengeren át: a Jón-tengerről indulunk, beköszönünk a Földközi-tengerre és az Égei- tengeren kötünk ki
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Hajnali négy előtt "lábujjhegyen" motorindítás: értsd: 130 decibeles sivítás és füstölő ékszíj: később kiderül, hogy a generátor tengelye beállt! Sebaj! - "Van mááásik!" Igaz ez csak kb. fele kapacitású a meghibásodottnak, de kapitányunk rekordidő alatt szedi elő és szereli fel a tartalékot, így alig 44 perc csúszással kezdik a Lacik a napot, míg a többiek "alszanak".
A mai program egy kicsit lazítós: Hajókázunk, fürdünk, este ismét kikötünk.
Persze ez így nem teljesen igaz, mert közben főzünk, méréseket és számításokat végzünk, új jachtnaplót tesztelünk, stb. Szóval amolyan tuti tengerészélet ez itt az Odysseuson.
Késő délután befutunk Monemvasia kikötőjébe, ahol épp a hajónk mellett forgolódik egy hatalmas teknős. A kikötés után ízletes vacsora: marhalábszár pörkölt, majd séta a kikötőbe és a közeli középkori városka szűk sikátoraiba.
Ez a hely is felkerül az "ide érdemes volt eljönni" és a "visszajövök ide a családdal" listákra.

2012.06.10 Vasárnap: Monevasiából Hidrán át Porosba hajózunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Épp csak pirkad amikor indulunk. most jobban sikerül az indulás: nincs sivítás, nincs szagos füst, csak a 2800 -as fordulattal "duruzsoló" motor zavarhatja a hátsó (középső, első) kabinok lakóit. Ráadásul a régi generátor ismét működik, mégpedig ismét a régi helyén, így tölthetjük az energiazabáló kütyüket ezerrel! Persze a rövidhullámú rádiózásnál 100 watt kisugárzott teljesítmény mellett jelentősen leeseik a feszültég, de Tomi félgőzzel (50 W) is tud rádiózni, így alakulnak az összeköttetések.
A mai terv hasonlatos az előző napihoz, de ma elhagyjuk a peloponézoszi félszigetet és Hidra szigetét látogatjuk meg.
Gyönyörű kisvárosban kötünk ki. A kikötő forgalmas, a horgony nem tart igazán, de kapunk két órát egy kis csavargásra. A csapat a fagyizóban vezeti le a "feszültségeket". Óriáspalacsinta, csokis töltelék, 2 (3!) gombóc fagyi (pl. mézes diós yoghurt, tejszínes karamella, stb.) mint öntet ...
Többé - kevésbe a kötelező ajándékvásárlási köröket is teljesítjük, aztán megyünk tovább: a cél Poros (nem poros!). A kikötő egy hosszú csatorna. Számos kisebb és nagyobb hajó a parti mólónál, de sokan a hajózó útban horgonyoznak és bocikkal járnak ki a városba. A főutca egyik fele rögtön a móló, míg az út másik oldalán tavernák, kávézók, kisüzletek hosszú hosszú sora.
Kapitányunk gyakorlottan irányít bennünket arra a helyre, ahol víz és villamos hálózat is ki van építve a hajók számára. Egy idősebb uriember segít a partról a kikötésben, és a sikeres manővert "dícsérendő" hoz két üveg fehérbort a szemben lévő tavernából. Természetesen Ő a tulajdonos és ezzel a remek invitálással el is éri, hogy nála fogyasszuk el a vacsoránkat.
Degeszre esszük magunkat, miközben lassú víz módszerrel púposra töljük az Odysseus víztartályait is.

2012.06.11. Hétfő: átkelünk a Korinthoszi-csatornán, majd küzdünk az elemekkel
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 27,882 KB

Mától már egyértelműen hazafelé tartunk. Még Monemvasia előtt elhagytuk azt a pontot, ahonnan már rövidebb az út hazafelé a korinthoszi csatornán keresztül. Mivel a csatornát keddenként karbantartás végett lezárják, így ma kell átkelnünk rajta hogy tarthassuk az eredetileg tervezett ütemtervet.
Porosban még reggel a parton iszunk egy kávét (frissen facsart narancslét, hmm!) aztán irány haza!
A csatorna közelébe érve rádión kell bejelentkezni és jelezni az áthaladási szándékot. Tibor felajánlja hogy - mivel Ő már sokszor csinálta ezt - most valaki más rádiózzon. A ROC oktatáson is része a kommunikációs gyakorlatnak ez a kapcsolatfelvétel és kommunikáció, de az életben azért minden kicsit más: recseg a rádió, torz egy kicsit a mikrofonhangja a csatorna operátorának, többen nem is értik mi történik, de a protokoll szerint megtörténik a bejelentkezés, majd egy mérföldre utasítást kapunk hogy csökkentsük a sebességünket és tartsuk a poziciónkat. Végül a "port side" azaz baloldali mólóhoz irányítanak minket kikötésre és az adminisztrációt (adat egyeztetést, fizetést) kövtően várakozunk az átkelésre.
A pilot könyv szerint ez az egyik legdrágább ár/mérföld viszonylatú átkelő a Földön, de a 308 EUR nagyjából azonos az így áthidalt félsziget megkerüléséhez szükséges üzemanyag költségével, így az idő tényezőt is figyelembe véve reális valamennyire.
Jön még pár vitorlás és kisebb motoros mire megkapjuk az engedélyt a "felkészülésre az áthajózáshoz". Az Odysseus az első a tranzitban, Tomi kormányozza a hajót Tibor kérésére a csatorna közepén tartva azt.
Erős szembeszél van, időnként tologatja a hajó orrát, de fantasztikus érzés átkelni ezen a történelmi átjárón, amit olyan sokan meg akartak építeni (a legenda szerint Néró "kezdte" egy ezüst ásóval!) de csak az 1800 -as évek közepén készült el. Sajnos az állapotán nem látszik a heti karbantartás, inkább csak annak hiánya, de remek fotók és videók is készülnek az átkelésről!
Tibor telefonnal videóz, majd azonnal meg is vágja a felvételt, zenét is kever alá ... hihetetlen! megszerkesztett HD videó egy telefonnal!
A csatornát elhagyva egyidejü fürdés: jó a víz, és végre a kabintársak sem kell szagolják a sok büdös tengerészt!
Ellenben a szél fürdés után feltámadt és nem csillapodik a korinthoszi öbölben sem, így be kell "meneküljünk" Kaito-ba a városi kikötőbe.
A kikötést kicsit elbénázzuk, kicsi volt a sebesség és majdnem teljesen lefújja a hajót a mólóról, de Tibor kiugrik, kap egy kötelet is amit visszaad a hajófarba, majd ezen az egy kötélen "egyensúlyozva" motorral visszafordítjuk a hajót a mólóhoz. A manőver tréningeken ezt a manővert is gyakoroltuk, de ez itt most élesben ment: sikeresen!
Kiato nem egy idilli hely: ez tényleg poros kisváros. Azért egy sört megiszunk a kikötőnél, majd gyors vacsoragyártás: ma tésztanap van, de lehet választani: mákos, avagy diós kinek - kinek kedve szerint!
Este kissé csillapodik a tenger, már kevésbé tarajosak a hullámok, így 20 - 30 fokkal lefordulva, a part mentén bújkálva tudunk haladni a hullámokkal küszködve a következő célunk, Patrasi híd felé, amit hajnalban érünk majd el.

2012.06.12. Kedd: Megérkezünk Ithakára, majd Levkasban tankolunk és elindulunk vissza az Adriára
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 422 KB

Tomi naplója:
Hajnali négykor kelünk át a híd alatt. Az aktuális őrségen (Csabi és Tomi) túl Hont Laci és Gabi is felkelnek hogy megnézzék a hidat. Itt szintén kell rádiózni az átkelés előtt, amit most Tibor bonyolít le. Egyszerű a helyzetünk, mert Az Odyssuson van AIS is, így a forgalom irámyító láthatja a hajónk helyzetét, sebességi és útirány adatait, és egy halom egyéb jellemzőt ami a regisztráláshoz és a forgalom irányításához szükséges. A bal oldali hídnyíláson át passzáljuk a hidat.
Mostantól már nem a korinthoszi, hanem a patraszi öbölben hajózunk. Tudja ezt a szél is, így lassan lecsendesedik, nyugoidtan hajózhatunk Odysseus otthona, Ithaka szigete felé.
A sziget zöld, hívogató, gyönyörű öblöcskékkel tarkított. El is határozzuk, hogy a városlátogatást követően egyidejű nem listás fürdést teszünk.
A város tiszta, igazi kis görög csemege. Mindenkinek tetszik. Kávézunk, sörözünk, vásárolunk némi készleteket, majd indulunk tovább. A fürdést egy fantasztikus öbölben ejtjük meg. Tomi felfedez néhány palacsinta méretű ráját, de mire előkerül a víz alatti videókamera, addigra csak halakat tud filmezni. Csabával kivisznek két doboz sört a partra, majd a frissen begyűjtött halom kaviccsal és a kiürült dobozokkal visszamanővereznek a hajóra.
Indulunk tovább! Megtankoltunk Levkason, finom lecsót vacsoráztunk a benzinkútnál, míg a 19 órás híd nyításra vártunk.

Cél (Destination): Lastovo - Horvátország!
Tervezett érkezés (ETA): Csütörtökön délelőtt!
- hosszú menet! 37 óra, ami két éjszakai műszakot jelent egyhuzamban! - ráadásul mindezt fenyegetett helyzetben kell megtegyük: kikapcsoljuk a GPS-t és szextánssal kell odaérjünk ... Tibor nagyon bátor!

2012.06.13. Szerda Az Adrián hajózunk, holnap délelőtt érkezünk Horvátországba
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Az albán aknazár sarkán le fogom kapcsolni a GPS-eket és csak a hagyományos csillagászati navigációval lehet helymeghatározást végezni. Ma elválik, ki mennyit tanult, hogyan mér és hogyan számol.
Bízok benne, hogy holnap Horvátországban és nem a Karib-tengeren fogunk ébredni.


Tomi naplója:
Reggel egy hosszú éjszaka után. Ez a shiftelős őrség kimerítő: nem kabinonként váltjuk egymást, így óránként kel/fekszik valaki, tehát folytonos mozgás van a hajón, többször sikerül megszakítani a pihenési időt, így mindenki fáradt.
Reggel Tibor kikapcsolja a GPS-t (amit nem lehet kikapcsolni (pl. a VHF rádió beépített GPS -e) azt leragasztja! :-) - persze a telefonjainkat, laptopokat, kézi GPS -eket, műholdas karórákat, miegyéb ketyeréket amiben GPS lakik azt nem szedi össze, de komolyan vesszük a feladatot: mostantól csak a szextáns "mondhatja" a tutit.
Mérünk egy sorozatot délelőtt, délben. számol mindenki gőzerővel, miközben egész nap hullámvasúton utazunk! Hullámzik a víz körülöttünk és a hajó orra/fara fel le jár folyamatosan. Nehéz így helyzetvonalakat szerkeszteni, de még nehezebb pl. reggelit majd később ebédet adni az éhes kapitánynak és a kadétoknak.
Ma Csaba a konyhasegéd: javaslatára, hogy - szigorúan a hullámok miatt!!! - ma nem kéne tányérból hovatovább evőeszközzel enni nem vevő a társaság, így meg kell dolgoznia (Tibor ezt fennköltebben fejezte ki!) az elismerésért!
Reggelire bundába csavart sült debreceni, ebédre chilis bab és görög dolmades készül. Előkészítésre, tálalásra és étkezésre is a szokásosnál több edény van befogva, így a mosogatás is munkásabb. persze mindez a hullámvasúton!
Az ebéd után felvetődik (Tibornál, majd erre a többiek is gyorsan ráerősítettek) valami édesség (SÜTI VAN?!) igénye, Csaba lassan felmond.
Tomi kisebb csodát tesz, mivel az Odysseus "konyhája" nem igazán van felszerelve sütemény kreáláshoz, pl. a tészta tepsibe való beöntésekor eltűnik kicsit a talaj egy hullámvölgyben és folyik a massza mindenfelé, de végül ígéretes illatok töltik meg a hajó tereit.
Közben egy delfincsapat is megjelenik, ők kifejezetten élvezik ezt a hullámvasutat. Amikor már 20 mérföldön belül mindenki érzi a vanília illatát, hatalmas csattanással megérkezik a sütemény: a sütőből a padlóra, természetesen "pofával" lefelé!

A kidobás esélyt sem kap, felvetődik hogy együk meg a padlóról vagy nyaljuk fel, de végül a mentőakció sikeres: a padló feltakarítva, a süti egyben egy tálcán, hamarosan felvágjuk és leteszteljük! - no nem ez lett az évszázad sütije, de 100 mérföldön belül biztosan ez a legjobb süti. A piskóta jellegű édesség a beleszórt aszalt gyümölcsökkel és korábban pálinkaágyul működő sárgabarackkal határozottan elfogadható lett!
Este ismét a csillagok kapják a főszerepet: 3 csillagos méréseket végzünk és közben vágtatunk a hullámokon.

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től