MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / IX. Jacht Akadémia Kupa
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
IX. Jacht Akadémia Kupa2013.05.04. - 2013.05.11.

336. út
Az idei versenyre végül 5 csapat nevezett. Hat versenynap, hét futammal, ez a terv. A futamok olyan speciális feladatokból állnak, melyek a csapatok elméleti és gyakorlati tudását, kitartását és stressztűrőképességét is próbára teszik. Az időjárás és a charterhajók felszerelései reméljük figyelembe veszik, hogy itt most egy hétig a JAK következik. A futamok során egyes feladatok teljesítéséhez, lehajózásához előfeltétel, hogy a hajón a legénység legalább egy tagja emlékezzen a III. osztályú tanfolyamból a parthajózási navigációs ismeretekre, számítási és szerkesztési módszerekre, és ezeket versenyhelyzetben is gyorsan és lehetőleg hibamentesen alkalmazni tudja. A szkipperek korábban azt javasolták, hogy ne minden este Murteren kössünk ki, így tervbe vettük Zut, Vodice, Jezerna kikötőjét.
Az öt hajó szkipperei és rajtszámuk a következő:
1. hajó: Nemes Csaba
2. hajó: Fekete Laci
3. hajó: Hermányi Zsolt
4. hajó: Kalló Sándor
5. hajó: Kárpáti Tibor

Üzenet a hajónakRészletes napló

Május 4 Szombat - Megnyitó
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Zsürihajó lelke: Gyula
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ágó tisztítja a kemerát
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Tisztítás után
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Mélázás a verseny előtt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A hajók
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Mila
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Fekete Laci és Zoli
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Zsolték hajóján
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Az Odysseus zsűrihajó naplója
Az Odysseus a tavalyi villámcsapást már kiheverte, sőt, azóta jelentősen megújult, az összes műszer új, így most igazán méltó a zsűrihajó címre. Színes kijelzők, érintőképernyő, mindentlátó kamera az árbocon. Az idei versenyen Tibor, Gyula, Zozo, Ágota, Attila és Tamás lesz a fedélzeten, de Punattól Murterig velünk utazik Járai Tamás is, aki majd az 1-es számú hajón fog versenyezni. Punatból péntek délután időben elindulunk, szél nincs. Este 9 után Novaljaba érkezünk, horgonyon alszunk az öbölben. Valami lehet a novaljai levegőben, mert furcsa módon többen azt álmodtuk, hogy az Odysseus éjfél után nem sokkal felszedte a horgonyt és éjjel visszament Punatba a marinában felejtett útleveleinkért. Másnap Gyula még a hazai, péntek hajnalban, indulás előtt a piacon vásárolt alapanyagokból karfiollevest főzött, de ez nem azt jelenti, hogy ne lenne második fogás, rántott hús petrezselymes krumplival
Megnyitó a mólón este 9-kor. A hajókra idén mindkét oldalra felkerült egy nagyméretű rajtszám matrica, így könnyebb lesz az azonosításuk. Vasárnap reggelre és délelőttre nem várható jó szél, az első futam legkorábban 11-kor fog elrajtolni, de lehet, hogy ezt is halasztani kell. Holnap reggel a szél függvényében dől el, hogy melyik futammal kezdődik a 2013-as JAK.


Következnek az egyes csapatok beszámolói a megérkezésről.
Az 1-es hajó naplója
A gondos tervezés ma is meghozta gyümölcsét! Csapatunk 3 különböző helyről indult és szinte egyszerre értünk Murter szigetére - bár Bélát és Edét kicsit le kellett lassítani ehhez egy kávéval. A hajót 13-14 óra között vettük át. Ezt követően kihajóztunk, hogy megfelelően meg tudjuk ismerni újdonsült otthonunkat és társunkat, 1-est, aki egy Bavaria 46 c típusú

Május 5 Vasárnap - túraverseny kötött pályán
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
1-eshajó
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
1-es hajó mentőmellényben a 16 csomós erősebb szél miatt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
1-es hajó
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Versenyben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
4-es hajó
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
4-es hajó
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
4-es hajó
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
4-es hajó
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Versenyben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A 3-as hajón
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Versenyben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
2-es hajó
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A 3-as hajó helyettes kapitánya
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Versenyben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Csaba meséli a mai napot
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Laci meséli a mai napot
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Tibor meséli a mai napot
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A mai II. helyezett csapat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A mai győztesek
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Eremény
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 5,723 KB

2013. május 5. vasárnap, első nap, az -A- futam napja (Túra verseny kötött pályán)
Reggel 8:00 kor kezdődik az Odysseuson a szkipper értekezlet, az aznapi futammal kapcsolatos eligazítás.
A rajtvonal a szél előrejelzések alapján a szokásosnál messzebb került a Murteri kikötőtől, kb 6 tmf-re, a ahova kicsit élénkebb szelet ígérnek, mármint a szélcsendhez képest. A rajteljárás idén is 5, 4, és 1 perces jelzésből áll, a hivatalos versenyidőt VHF rádión és dudával jelezzük. A rajtvonal a futamokhoz igazodva csak a csapatok GPSeire felprogramozott vonal, virtuális, nincs lehorgonyzott bója.
A futam során a hajóknak először érinteniük kell egy Alfa pont középpontú 0,15 tmf sugarú kört, amelynek a koordinátáit nekik kell kiszámítaniuk. Ehhez a zsűrihajó rajt után rádión, a VHF 9es csatornán megadja, hogy a keresett pontból milyen szögben vagy magasságban látszik két valódi objektum (egy sziget északi pontja, vagy egy világítótorony stb), vagy feltakarójeleket kell keresni. A pont után egy a GPSekre előre feltöltött K1-K2 kapun kell áthaladni tetszőleges irányba, majd amint az első hajó kötelezően bejelenti rádión a kapunk való áthaladást, a zsűrihajó rádión megadja a második, Bravo pont kiszámításához szükséges információkat. Ezután Következik a nyugalmi zónában való 5 perces kötelező tartózkodás, majd Charlie pont adatainak bemondása a zsűri által, érintése, végül az L1-L2 kapun való áthaladás, és befutó. A futam tervezett hossza kb. 25 tmf, a befutó tervezett időpontja rajt+5 óra.
Alfa pont: az a pont, ahonnan a Raparasnjak világítótornyot h=0 fok 30 perc magasságban (vertikális szögben), a Mrtavnjak világítotornyot pedig h=0 fok 13,9 perc alatt látjuk. Bravo pont: ahonnan a Zirje N és Mikavica feltakarójelei, valamint az Rt Muna és Brak Prascica feltakarójelei metszik egymást. A Charlie pont pedig feltakarójelek metszéspontja volt. A számoláshoz a térképről még le kell olvasniuk a világítótornyok magasságát méterben. A kiszámolt, majd térképen kiszerkesztett pont koordinátáit kell leolvasniuk és némi korrekciót alkalmazva GPS koordinátákká alakítaniuk, majd a pontot 0,15 tmf, azaz kb 278 méter sugarú körben érinteniük. Feltéve, hogy a pontokat jól számolták-szerkesztették ki, ez nem szokott gondot okozni a csapatoknak, olyannyira nem, hogy több csapat is a jobb befutási idő érdekében épphogy érinti a virtuális kört. Mint este kiderül, a 3-as hajó pl. 5-10 méterre ment csak be a körbe. A verseny egyik izgalmas része, hogy a 200x200 méteres (46-os Bavariákkal kb 13 hajóhossz) kötelező nyugalmi zónába a hajók közül érkeznek-e többen egyszerre, milyen szél lesz akkor éppen. A hajóknak be kell hajózniuk ugyanabba a közös nyugalmi zónába, és ott a zóna határait nem érintve és persze végig bent maradva 5 percig kell tartózkodniuk, akár meg is állhatnának, ha lenne fék a hajón. A hajóknak rögtönözniük kell a taktikát illetően, aki pedig másodiknak harmadiknak érkezik, döntenie kell, bemegy-e vagy kivár. Mivel a befutási sorrend a döntő, megéri-e kockáztatni. A 4-es hajó váratlanul rádión bejelenti, hogy kicsúszott a zónából, mint az esti eredményhirdetésen a GSP trackek kivetítésekor kiderül, éppen hogy, csak 2 méterrel. Szkipperük Sanyi este elmondja, az erősödő szél miatt csak grósszal forgolódtak bent, és orrvitorla nélkül a hajó kelletlenebbül fordult.
A mai eredményhirdetésre a szkipperek beszámolói és a trackek kivetítése után a zsűri olyan videóval készült, amely a térképre egyszerre képes rávinni és időben helyesen lejátszani mind az öt hajó trackjét. A csapatok lelkesen biztatják saját hajóikat, igazuk is van, végül is a kiértékelés a GPS trackek alapján megy.
Az Odysseuson a mai (és a mennyiséget elnézve a holnapi) menü: marhahúsleves, és lecsó. A futam végeredménye:




Következnek az egyes csapatok naplói az első, vasárnapi futamról.

Az 1-es hajó naplója
Csaba éjjel a kokpitban aludt - volna, ha az éjjeli eső a sprayhood és a bimini között nem talált volna utat szkipperünk horkoló hangokat sugárzó szájáig.
Mindenki (a szomszéd hajó) örömére is hajnalban az alvást internetezésre cserélte, így pár órát zajterhelés nélkül sikerült eltöltenünk.
Reggel a szkipper értekezleten megkaptuk a Tibor által ajándékba hozott punati speciális füge pálinkát, illetve a napi instrukciókat az A futam, a kötött pályás túraversenyre vonatkozóan.
Utolsóként hajóztunk ki a marinából és a többi hajót követve elfoglaltuk helyünket a start zónában. Útközben a tehetséges szkipper barátunkkal is találkoztunk, aki ismét a legalkalmasabb helyen kavart, hogy esetleg ma is megmenthesse valaki.
A rajtra kidolgozott stratégiánk egész jól működött, de alig pár perc múlva az alfa pont megközelítéséhez már spinakkert kellett húzni, ami megint 20(+) percbe került egy hibás veret végett. A mezőny többi hajója jól haladt, míg mi csak kullogtunk a leálló szélben.
A verseny feladatait - amihez parthajózási helyzetmeghatározási ismeretek kellettek – hibátlanul, bár némileg lassan sikerült teljesítenünk. Azért az izgalmas volt, amikor az 5 perc nyugalmi zónát - 200 × 200 méteres területen kell eltölteni 5 percet!!! - 20+ csomós szélben, 8 csomós sebességgel vágtatva oldottuk meg! A hajózós activityt a közeli étteremben Lignje na zaru Lignye na Zsaru evéssel folytattuk, majd a 9 órai eredményhirdetés következett, ahol szkipperünk elmesélte kalandjainkat. sajnos a spi veret hibája miatt jelenleg nem látjuk a hátszeles jövőnket! A 2-es hajó naplója
Borongós, szemerkélős esővel tarkított reggelre valamint Sezó pálinkájára és Sanya kávéjára ébredünk.
A reggeli skipper meeting szerint ma az A futam lesz, ami túraverseny, kapukkal, nyugalmi zónával - nem vigalmi! - és számítandó, érintendő pontokkal tarkítva. Sanya szervírozta bőséges reggeli után kifutunk, a rajthelyig közel egy óra az út.
Délben lesz a rajt Duzac szigettől délre (43 43,4 N, 015 36,8 E). virtuális pontok között (minden pont, kapu virtuális koordinátákkal lesz jelölve).
Másodikként elrajtolunk, majd a szélnek is köszönhetően leküzdjük magunkat negyediknek. Közben a zsűri rádión megadja, hogy két objektum egy pontból adott helyzetben látszik, ezt a pontot kell kiszámítani (Alfa pont) és 0,15 tmf pontossággal érinteni, majd jön a Hr Bacvica zátony mellett egy kapu (K). Gyenge, 3-4 csomós, majd csökkenő valódi szélben éppen, hogy kiáll a spinakker, csoszogunk, később a szél szinte teljesen leáll.
Mi is. Kínlódva vesszük a számított pontot és áthaladunk a K virtuális kapun. A következő pont adatai jönnek rádión, két, feltakarási pontokkal meghatározott egyenes metszése Zirje szigettől északra (Bravo pont). Közben lesz egy kis szél és először 5, majd 6 csomó fölé gyorsulunk, ezzel és persze precíz munkával meg is előzzük az egyik versenytársunkat. Ez mindig lelkesítő, csak a szél is így gondolja. Megyünk a Bravo pontra.
A szél közben 20 csomó fölé erősödik időlegesen, 16-nál felvesszük a versenykiírás szerint a mentőmellényeket. A csúcssebességünk eléri a 9,6 csomót, ami remek, recseg, ropog a hajó krajczban. Most be kell majd hajózni egy 200x200 méteres virtuális négyzetbe és öt percig ott tartózkodni. Itt hibázunk, többet vagyunk bent. A szél 20 csomó. Ezután jön az L virtuális kapu. Ezután a zsűrihajó megad magnetic bearinggel és távolsággal egy pontot (Charley).
Ezután érdekes módon a hajók nem mind egy irányba indulnak, mintha a MB fogalmat nem azonosan értelmeznék. Mi is elbizonytalanodunk, cca. 2 tmf erejéig, majd felülvizsgálva az elképzelésünket, sürgősen sarkon fordulunk az ellenkező irány és a cél felé. A két értelmezés pont 180 fokkal máshova, azaz ellentétes irányba teszi a pontot... Felforrósodik a 9. csatorna, a zsűri egyenként kikérdezi a hajókat, ki hogyan értette, de az igazság csak az este 9-re tervezett értékelésen derül ki. Végül másodiknak futunk be, de a tényleges végeredmény az értelmezések függvénye lesz. Megisszuk a befutáskor elengedhetetlen birspálinkát (made by Sezo) és 6-7 csomó közötti sebességgel vitorlázunk Murter sziget Prisnjak világítótornya felé, dől a hajó, mint a disznó.
Este kilenckor eredményhirdetéskor kiderül, hogy második helyezést értünk el. Most bánhatjuk csak, hogy vacakoltuk a Charley pontnál, ha akkor egyből a józan eszünkben bízunk, akkor simán nyerhettünk volna. Csak hát, a volna szót tartalmazó mondatokat nem is érdemes végigmondani...
A 3-as hajó naplója
Borongós szélcsendes időre ébredtünk, de depresszív hangulatnak helye nem lehetett a hajón, hiszen Sz. Zsolt kiváló kávéja és AC/DC CD-je indította a napot.
A mai napon sem csalódtunk fő séfünk B. Róbert személyében és szaktudásában, hiszen paradicsomos szószban párolt 2 kg garnélarákot tálalt fel reggelire.
A déli rajthoz több mint 1 órát motorozva jutottunk el.
Már a rajtnál sejthető volt, hogy a szél előrejelzés sem időben, sem irányban, sem erősségben köszönőviszonyban sincs a valósággal.
A rajtot követően 3 perccel spinakkert húzva igyekeztünk a F. Robi fő navigátorunk által kiszerkesztett A pontra. Pár percig úgy érezhettük, hogy első helyen hajózunk, azonban az élet másképpen rendelkezett, így 3. ként értünk az első kapuhoz.
A kapu sikeres vétele és spinakkeres halzolás után 2. pozícióba kerültünk köszönhetően Sz. Zsolt és Micó spinakker virtuózoknak és K. Balázs kötél zongoristának. A kiszerkesztett B pont körül mért 0.15 tmf sugarú kör szélét érintve ( 11m-rel csíptünk bele) elsőként fordultunk a 200m szélességű és hosszúságú virtuális türelmi zóna irányában.
A beállítási nehézségek miatt másodikként léptünk be a zónába, ahol kötelezően 5 percet el kellett tölteni. 20 csomós szélben, talpalatti helyen forgolódtunk, majd 5 perc 15 másodperc elteltével indultunk L kapu felé. Ekkor derült ki, hogy az első hajó érintette a zóna virtuális falát, így kiesett a versenyből. L kaput tisztán elsőként véve vártam a navigátoroktól az új útirányt, közben magasságot nyerve távolodtunk a kaputól.
Meglepetésként az L kaputól délre szerkesztették ki a C pontot, mely azt jelentette, hogy a harmadik hajó került a legközelebb a ponthoz, így visszafordultunk. Nem hagyott nyugodni az a logikátlan tény, hogy a kiszerkesztett pont a vezető hajó mögé lett megállapítva, így újraszerkesztést kértem, visszahallgattuk a rádióadást (mert a Flüki felvette!!) és elolvastuk a versenyutasítást ismételten. Kiderült, hogy lehet a feladatot másképpen is értelmezni, ekkor viszont egy számunkra kedvező koordinátájú pont került rá a GPS re, így visszafordultunk.
Néhány perc múlva a Fekete Laci egysége is lekövetett bennünket, mint kiderült azon a fedélzeten sem kis meglepetést okozott a szerkesztés eredménye. Évek óta először sikerült futamot nyernünk! Remélem a 1,5 üveg whisky ellenére a holnapi versenynapra is megmarad a csapatszellem és koncentráció képesség. A 4-es hajó naplója
A hajóátvétel napján volt még egy kis idő gyakorolni, így a csapat többségét adó új tagokkal sikerült összeszokni. Tartottunk a spinnakerezéstől, de végül az jól ment élesben.
A rajtunk jól sikerült és amint lehetett spinnakert rántottunk. Ezzel a manőverrel rögtön az élre kerültünk.
A folytatás már nem volt ilyen eredményes. A navigációs pont kiszerkesztéshez kis időre volt szükség, így az eredeti útirányhoz képest már nagyobb mértékben kellett eltérni, lehetőséget adva mögöttünk hajózó versenytársaink felzárkózására.
A következő kapuig tartó szakaszon folyamatosan jöttek fel ránk, de a fordulóban alkalmazott gyors manővernek és az azt követő igen éles menetnek köszönhetően visszaszereztük elsőségünket és mi hajóztunk be elsőnek az objektumba.
Ott viszont alapvető hibát vétettünk és az első helyről estünk ki a versenyből. A szél egyre erősödött és egy nagyon jót hajóztunk visszafelé. Időközben a konyhában elkészült a tonhalas spagetti és így a kikötést követően azonnal vacsorához láthattunk.
A kapitány kiegészítése:
Köszönet a csapatnak a helytállásért, az eredménytől függetlenül mindenki nagyon jól teljesített. Reméljük a szél még kitart a héten és elegendő futam megrendezése esetén tudunk javítani! Az 5-ös hajó naplója
Ha csak az eredmény számítana akkor is örülnék hiszen az első Jak kupám első futamán harmadikok lettünk. Mivel nem csak az számít még jobban örülök. Ráadásul rengeteg futam van még hátra.
A csapat felkészítése lelkileg és fizikailag is tökéletesre sikerült.
Házi feladatként a megnyerjük, megnyerjük rigmust kellett ismételgetnünk álmunkban, így a pozitív szuggesztió a vérünkbe ivódott és dühödt falkaként indultunk neki a távnak. Ez kicsit meglepett. Aztán előkerültek a sörök és a magabiztosság nekem már nem csak álca volt. Ez speciel, kimondottan jót tett mivel tényleg elhittem, hogy életemben először képes leszek spinakker bumot kezelni.
A rajtig a következő elkerülhetetlen manővereket hajtottam végre: sapka fel, kabát fel, kabát le, nadrág fel, kabát vissza, sapka vissza- hiszen esik-, majd eláll, a szél is. Kabát le. Várakozásomat felülmúlva (bocs Tibor!) elsőnek rajtoltunk és megtörtént az első spinakker felhúzás is komplikáció mentesen - senkit nem löktem vízbe. A lee és luw oldalakat cseréltem csak össze a csapásiránnyal együtt.
De talán mintha ezért is lenne ez a verseny talán ezért is jöttem el, hogy ezeket felfrissítsem és újat tanuljak. Szinte head to head versenyben voltunk a későbbi győztes hajóval a táv harmadánál, előztünk majd ők vissza. Már-már sörgránátokat kezdtünk szórni az ellenségre de a nedű mindig kifogyott a dobozból. Maradt a drukk és a kellemes feszültség melyet nápolyival tompítottunk. A szél a táv talán felénél érkezett meg de mintha ez magától értetődne, vettük tudomásul sebességünk emelkedését. A C pont meghatározásánál nem volt teljesen egyértelmű az utasítás így kis időre a sorrendet megkavarva előre ugrottunk.
Végül jól semmiképpen sem jártunk mégis sikeres napot tudhattunk magunk mögött az elért 3. helyezéssel. A csapat továbbra is elszánt és tettrekész, a sörkészletet feltöltöttük, anyák napjára való tekintettel sűrűn telefonáltunk majd az autentikus horvát kocsmavacsorát követően fejben már a holnapra készülünk. A mai nap nagyon kellemes volt. Örülök.

Május 6 hétfő - a SuperMario pálya
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 9,198 KB

A mai futam, a labirintushajózás talán az egyik legkevésbé szokványos futam a verseny során.
A virtuális pályakitűzés minden lehetőségét kihasználva a zsűri a videójátékokra emlékeztető dinamikus pályát rajzol. A futam időben nem hosszú, de annál nagyobb koncentrációt igényel. A labirintus falai tiltott területek, érintésük kieséssel jár, illetve járna, mert hibázás esetén a labirintus elhagyása után a futam újrakezdhető, de az újbóli belépés után be kell gyűjteni a pálya egy távoli szegletéből az újélet pontot. A saját tracket lehet keresztezni. A labirintus nem kicsi, de nagyon szűk kapuk és átjárók vannak benne. Ha valaki nem nagyít bele eléggé a GPS-én, talán meg sem találja a rövidebb utat. A téglalap hosszabbik oldala kb. 2 tmf.
A labirintusban az időnek is nagy szerep jut, mert egyrészt a verseny időre megy, azaz a legkevesebb bent töltött idő a cél, másrészt bizonyos területeken csak a megfelelő időben lehetett átmenni. Sör és Pizza képek jelölik a páros vagy páratlan percben nyitva lévő területeket. Ha változik a szél, vagy bármi miatt rosszkor ér oda egy hajó, várnia kell a következő átjutási lehetőségig, közben persze esetleg bent reked egy szűk csatornában és megnő a hibázási lehetőség.
A tegnapi győzelem után duplázott a 3-as hajó, Hermányi Zsolték nyerték a futamot, szoros győzelem volt, kevesebb mint 1 perc előnyük volt a 2-es hajóval szemben. Az 1-es hajó kiesett a futamból, de becsületből végigmentek a pályán, annak ellenére, hogy a szél közben elállt. A tegnapi jóslat beigazolódott, az Odysseuson a nagy sikerre való tekintettel ma is húsleves volt lecsóval.

Következnek az egyes csapatok beszámolói a második, hétfői futamról.

Az 1-es hajó naplója
A mai napon ébredéskor némi vizes zavaraink voltak: Elázott (nagyon!) Tomi notebookja, a chartercég által adott mobiltelefon, és minden egyéb, ami a navigációs asztalon töltötte az éjszakát... Ez több problémát is okozott, pl. ha ma kellett volna csigabigát hajózni, akkor csak kézzel rajzolt nyomvonalat tudtunk volna adni, mivel a teljes pályamű a notebookon lakott a generáló programmal egyetemben...
A kitartó eső másik eredménye, hogy nem túl nagy kedvvel ment át Csaba és Tomi a szkipper értekezletre, ahol is a spinakker problémánkat, az informatikai gondjainkat és az esőt is figyelembe véve a mai napra a Labirintus hajózás mellett döntött a csapat.
Szóval, miután sikerült elérnünk, hogy ma csak valami egyszerű feladat legyen, már nem is lepődött meg a társaság, hogy a rajt halasztását is kértük - miután mindenki kifutott - arra való hivatkozással, hogy a chartercég szerelője barkácsol a hajónkon. Azért egy fél óra csúszással, miután a GPS-t t is újra kellett programozni az Odysseuson, sikerült elindulni mindenkinek a versenyen.
A rajt jól sikerült! - simán értékelhető eredményt értünk el! A jól sikerült rajt után nagy elánnal (Bavaria 46 ...) léptünk be a labirintus bejáratán, ügyesen vettük az első szűk átjárót, majd pár másodperccel lekéstük a páratlan percben nyitva lévő átjárót ...- sebaj, gyorsan elhagytuk az objektumot, majd ismét vettük a bejárati kaput, elmentünk a plusz élet pontért az egyik sarokba, és a szűk átjáró - páratlan kapu után belerongyoltuk egy tölcsér-szerűen nyíló kapu oldalába, mintegy 80 centivel eltrafálva a kapufát. Újra elindultunk a rajtpont felé, de mivel néhány perccel előttünk valami vizes kőműves befalazta előttünk a bejáratot, úgy döntöttünk, hogy immár a versenyen kívül, de teljesíteni fogjuk a feladatot!
A már ismert pontokat jól vettük, de a tölcséres kapuval 5 – 6...(?) alkalommal simán kísérleteztünk.
Nem részletezzük, de tisztességgel végignyomtuk a labirintus feladatot, igaz, közben a szélcsend végett fürödtünk, Józsi jóvoltából kacsazsíros kenyér (1,5 kg kenyér, 0,5 kg kacsazsír, 4 fej hagyma, ecetes cseresznyepaprika valami 60 gerezd fokhagymával megtöltve, majd némi sör és pálinka) mint ebéd után, idegességünket levetkőzve, SIMÁN megoldottuk a feladatot. Közben Ede még horgászott is, igaz, nem találtunk halat a tengerben, ami vontatott volna minket.
A mai nap legfontosabb tanulsága, hogy tisztességgel teljesítettük a feladatot és közben jól éreztük magunkat!
Hazafelé komoly gyakorlást hajtottunk végre, így a csapategység sokat fejlődött és várakozással tekintünk a következő versenyszámok elé. Bár felvetődött, hogy holnap rá kéne pihenni a fontosabb versenyszámokra.


A 2-es hajó naplója
Kora hajnalban a több irányból jövő horkolások zajába új elem vegyül: rákezdi az eső. Nagyon. Dől a víz, mintha öntenék.
Pár pálinka után Sezó és Gábor vásárolni megy. Ezek megint csak regisztrálnak a kocsmákban és megnézik a péklányt, ahogy szokták. Nagyon kemény, pl. ha az ember átmegy a zsűrihajóra, ott is kell inni egy fügepálinkát, de az eső továbbra sem áll el.
Néhány hajó legszívesebben bent maradna, ebben az időben lenyomni egy 10 órás mérföldgyűjtést nem egy leányálom. Végül a kompromisszum, hogy ma labirintus hajózás lesz. Ez az un. szuper Mario pálya. Egy labirintus, ahol vannak virtuális kapuk, amelyek hol páros, hol páratlan percenként vannak nyitva.
Továbbá szűk, cirkálásra szinte alkalmatlan folyosók, tréfa móka, kacagás. Az eső szakad. Rajt talán 11-kor. Egy-két hajó technikai gondja miatt végül 50-kor rajtolunk. Így is sietnünk kell, nehogy lekéssük a rajtot a beszerzők miatt.
Az eső megkönyörül rajtunk, eláll és lesz egy kis szél és emelkedik a hőmérséklet. Lekerülnek a viharruhák és fel a mellények, majd azok is le, békésebb lesz a szél. A labirintus dominánsan raumos, egyszóval gyors, még esetenként spit is húzunk.
Korábbi években ez a pálya szembeszeles volt, de most talán választhattunk volna más útvonalat. Egy szűkülő csőben muszáj fordulnunk egyet, majdnem késve, 3.3 méterre fordultunk el a cső falától (érintése gyakorlatilag bukta, mert vissza kell menni pótéletért, stb.). Van ordítás rendesen. A sorrend nem egyértelmű, lehetnek más útvonalválasztások a labirintusban, többen a 3. helyet becsülik nekünk. Reméljük, hogy ezek rút pesszimisták. Békésen vitorlázgatunk visszafelé, közben Sezó alaposan megfürdik a 17 fokos vízben. Laci is közel áll hozzá, de nem önszántából. Nagyon tiltakozik, hiába mondjuk neki, hogy a hűs víz jót tesz az aranynak. Sezó megint megfürdik, de most ruhástól. Iszogatunk, de szörnyű tragédia elé nézünk.
A Sezó által hozott 20liter bor (meg két üveg pálinka) perceken belül elfogy, pedig csak második napja vagyunk itt és még csak délután van. Közben készül pár igazán állat fotó, mindjárt elérjük a Prisnjak világítótornyot. Sezo odaáll (ez kis túlzás azért) az Odysseus farához és átadjuk a GPS-t.
és Sezo bedől a vízbe.
Átveszem a kormányt és kikötünk Hraminában, a crew egy kisebb része mintha tisztább lenne szellemileg. De nem, mégsem. Sezó és Gábor beesik a vízbe, a Kopasz pedig a slaggal lelocsol mindenkit, mind a nyolc embert. Zajlik az élet.
Ezután jön Sanya milánói spagettije. A sok herce-hurca után elpilledünk. Este kilenckor az eredményhirdetésen derül ki, hogy néhány hajónak igen kalandos volt a labirintus. A feladat nehézségét nehéz így érzékeltetni, mit is jelent hullámzó vízen átmenni egy pár méteres kapun, hosszú, keskeny csőben menni, kivárni, amíg az időfüggő kapun át lehet haladni. Végül, ha csak 50 másodperccel is, de másodikak vagyunk, összetettben is. Szeretett szponzorunk jóvoltából egyforma lila pólóban pompázunk, kaptunk még kéket és széldzsekit is. Az ég áldja meg az ilyen szponzort, rá kellene venni, hogy jövőre is támogasson minket.
A 3-as hajó naplója
A tegnapi sikereinken felbuzdulva gondos ünneplést és szerény lecsó szűzérme-kombót követően kicsit másnapra ébredtünk.
Szakadt az eső, ami nagyban rontotta a legénység morálját, de módot adott a regenerálódásra.
A skipper értekezleten eldőlt, hogy nem Zut-ra megyünk, hanem maradunk és az esőszünetben 11 körül rajtolunk szupermáriózni. A rajtra már viharruhába felöltözve, és a változó erősségű szelet figyelembe véve, mentőmellényben vártuk, hogy a lassan előbukkanó napnak köszönhetően a rajtot követő hatodik percben már ronggyá izzadva dobálhassuk le magunkról a már csak kívülről száraz felszerelést.
A mai feladatot képező labirintusban nem szabadott érinteni a falakat, de a hosszú kanyargós virtuális ösvényt le lehetett rövidíteni a kizárólag páros (sörrel jelzett), vagy páratlan (pizzával jelzett) percekben nyitva lévő kapukon át. A csapat keményen dolgozott, mindenki tudta, hogy ma nagyon figyelnünk kell, hogy jól teljesítsünk. Flüki emlékeztetett is minket erre sokszor, amikor a többi hajó helyzetét kezdtük elemezgetni. Csak magunkra!!! Ennek megfelelően zúgtak a csörlők és egyfolytában a vitorla szalagjai, ki- és belépő élei, hasa volt szem előtt.
Annyit törődtünk a vitorlákkal, hogy ha nő lett volna, válóok lenne. Ennek meg is lett az eredménye, mert nekünk nagyon tetszett a teljesítményünk. Igaz azt, hogy a mai napon is nyertünk csak az eredményhirdetésen tudtuk meg. Nem maradt el az ünneplés sem, egy fél birkát főzött B.Robi porhanyós pörköltté.



A 4-es hajó naplója
Az időjárás jelentés nem sok jóval kecsegtetett, volt hajó, aki esőben nem is akart kifutni.
Szerencsére az égiek végül kegyesek voltak és végül mégsem áztunk meg. A rajtunk jól sikerült, de a labirintus bejárathoz harmadikként értünk.
A pálya valamennyi kapuját pontosan teljesítettük, az időkapukhoz szerencsés időpontban értünk, így kisebb lobogtatás után - de forduló nélkül - irányban tudtunk áthaladni rajtuk.
A rövid hátszeles szakaszon spinnakert is húztunk, de sajnos az sem volt elég. A hosszú préselős szakaszon nagyon lelassultunk és teljesítményünk csak a harmadik helyre volt elég. A csapat ma is nagyon jól teljesített a labirintoson belül, kár, hogy nem tudtuk a maximális sebességet hozni.

Gratulálunk a 3-as hajónak a jó teljesítményhez.
Csak remélni tudjuk, hogy a tavalyi évhez hasonlóan az olimpiai pályán egy jót versenyezhetünk. A futam után az erősödő szélben nagyon jót vitorláztunk.
Az 5-ös hajó naplója
A mai nap kicsit nehezen és barátságtalanul indult, mivel egész napos eső ígérkezett gyenge széllel, bár a meteorológiai előrejelzés 16-19 csomós szelet jósolt.
A fentiek alapján a mérföldgyűjtő futam volt tervezve, de a végén a kapitányi értekezlet döntése alapján a Szuper Márió pálya került a programba.
A rajt időpontja tolódott, végül 11 órára lett kitűzve.
Rajtolni 5.-ként sikerült. A rajt után jó tempóban 6-7 csomóval hajóztunk a pálya bejáratáig, közben egy 360 fokos forduló végrehajtása vált szükségessé megelőzvén egy előttünk haladó beérését, mely közelsége a pályára történő belépéskor és manőverezéskor nem lett volna kívánatos.
A pályára hiba nélkül léptünk be, majd csont nélkül vettük a következő, bejárattal szemben lévő szűk, utána a páratlan 1, majd a szemben utána következő szűk átjárót. Az átjárókon történő áthaladásokat minden esetben megelőzte a navigátorunk felől érkező artikulátlan üvöltés és hisztérikus kitöréssorozat, mely természetesen segítette a koncentrációnkat.
Sajnos, a harmadik kapu után hibát követtünk el: nem vettük észre a tölcsér végén lévő kaput, így jobbra fordultunk és jelentős többlet időt okoztunk a kerülővel magunknak. A következő kapun a páros 3-on erős széllel probléma nélkül hajóztunk keresztül, míg meg nem közelítettük a páratlan 2 kaput, amit 4 piruett után tudtunk keresztezni. Sajnos a következő óra, amit még pályán belül töltöttünk nem volt bekalkulálva.
A szél sebessége lecsökkent 0 és 1 csomó közé. A szél iránya miatt, ha egyáltalán el akartuk hagyni a pályát, csak a vészkijárat jöhetett szóba, melyet sikeresen, spinakker felhúzásával, nagy, 1 csomót meghaladó sebességgel, megfelelő időpontban léptünk át.
Majd a jól teljesített pálya után jutalmaztuk magunkat egy kis fürdéssel, és egy kellemes ebéddel. A napi hajós programunk spinakker műveletek gyakorlásával zárult. Élveztük a mai programot.

május 7 - 2 futam az olimpiai pályán
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 6,226 KB

Egy futam, két versenyszám, azaz két olimpiai kétbójás pályaverseny egymás után.
A két eredmény átlaga lesz a mai futam eredménye. Két sárga bója széltengelyben, legalábbis az első rajtkor még így van.
Rajt a szélalatti bója és az Odysseus között, cirkálva indulnak, majd vissza hátszélben spinakkerrel, majd megint egy cirkálós szakasz, vissza újabb hátszél, és befutó a szél felőli bójánál ismét cirkálásban.
Vajon a mai futamon is kitart a 3-as hajó nyerő szériája?
A második futamra a szél a közeledő viharral együtt erősödik, majd a villámlásokkal megjön az eső is. Az 5-ös hajó jelzi, hogy baj van a travellerrel, de rövid idő alatt saját maguk kijavítják, így a futam elindulhat pár perces halasztás után.
A pálya és a széltengely innentől külön utat járnak, a végére szinte félszeles lesz a pálya. Egyedül a 4-es hajó húz spinakkert, meg is lesz a jutalmuk - irtózatosan nagy küszködés.
Szerencsére az esti értékelésen kiderült a szkipperek beszámolóiból, hogy a mai futam is nagy élmény volt a csapatoknak, és a vihar ellenére mindenki jót vitorlázott.

Következnek az egyes csapatok beszámolói a harmadik, keddi futamról.
Az 1-es hajó naplója
A mai nap az olimpia jegyében telt. 2 bójás olimpiai pályaverseny, igazi test test elleni küzdelem, két egymás utáni futam.
Az első futamot többszöri halasztással sikerült indítani a gyenge szél miatt, de végül a futam igazán jó körülmények közt zajlott.
Az első futam rajtját egész jól elkaptuk, mint mindenki más, mi is a harmadikként léptük át a rajtvonalat.
A zavart szél miatt kissé eltértünk a többi hajó által követett nyomvonaltól, de így a kialakult szélcsíkot is elveszítettük. Az első futamban így csak ötödikként futottuk be.
A második futam rajtja előtt egy szélcsendes zónát fogtunk ki, így csak negyedikként rajtoltunk, majd két perccel az első három hajó után!
Szoros verseny alakult ki a kettes számú hajó és közöttünk, akiket az első forduló után kb. négy hajóhosszal előztünk meg.
A második fordulóra ez a távolság már lecsökkent, és egy szerencsétlen pöff miatt - majd lefeküdt a hajó - amiből Csaba egy azonnali fordulót is kihozott, az ötös hajó mögé kerültünk, így ismét a megtisztelő ötödik helyen végeztünk.
A második futam végére már szakadó eső és viharos szél alakult ki, de mire befutottunk sütött a ruhákat később szárító napocska.
A délutánt főzéssel (hagymás rostélyos), a szalonban berendezett videó stúdióban élményeinket bemutató film készítésével, és ruhaszárítással, valamint horgászattal töltöttük. Ismét sokat tanultunk, a csapat hangulata kiváló.


A 2-es hajó naplója
Reggel ki-ki süt a nap, de kevés a meggyőződés, a borultabb időszakok dominálnak. A szél kilátások is igen bizonytalanok, ma kis szeles nap várható. A reggel skipper meeting döntése alapján ma két pálya futam lesz, egy más után. Két bójás verseny, rajt széllel szemben, felcirkálás a szél felőli bójáig, vissza hátszélben, újra felkrajcz, újra hátszél és egy harmadik krajcz szakasz fel a szélfelőli bójánál levő célig .
A pálya Arta Velica és Vrgada (Murtertől észak-nyugatra) szigetek között kerül kitűzésre, a két bója távolsága 1 tmf. Valamivel 10 csomó alatti szélben elrajtolunk elsőként és ez így is marad a végéig, megnyerjük az első futamot. A végeredmény a második futammal együtt fog kialakulni. 13 órára a szél gyengül tovább és jönnek az esőfelhők, a szárazföld felett láthatóan szakad. Az utóbbi nem akadály, de szél nélkül nehéz versenyt rendezni. Az egyik hajónak felszakad a grósz kocsija, próbálják megjavítani, várunk egy kicsit. Vajon kitart a szél? Talán igen, sőt egy kis helyi zivatar még hozhat meglepetést. Beöltözünk előre, biztos, ami biztos. A szerelő hajó miatt rajthalasztás van 13.15-ig.
Gyenge szélben, egyre borúsabb ég alatt harmadiknak elrajtolunk. Az első krajcz szakaszon ketten megelőznek, a fene érti, mintha egy búvárt húznánk magunk után, nem megy a hajó. Állítgatunk, trimmelgetünk, de nem javul a sebesség és nagyon ocsmány látvány a mezőny hátulról. A rendezőség a bójákat az eredeti helyen hagyta, de közben elfordult a szél, a következő, elvben hátszeles szakaszon egyszerűen nem lehet elbírni a spnakkert. Egyelten hajó próbálkozik csak, úgy tűnik, hogy a helyükön működik is, de végül ők is le kell szedjék, a többieknek nem megy a spi. Időközben leszakad az ég, villámlás, mennydörgés, dől az eső.
Ilyenkor kiderül, hogy melyik viharruha, deck cipó vagy csizma használható és melyik nem. Előrelátóan beöltöztük korábban és a mentőmellények is ki vannak készítve. Kell is, mert a szél pillanatok alatt 20 csomó fölé erősödik. (Őszintén szólva, nem vagyok meggyőződve, hogy a mellényre vonatkozó szabályt mindenki betartotta, de hát ez a zsűri dolga.) A szél felőli bójánál van egy kis tumultus, de nem bírunk javítani a helyezésünkön. A második hátszeles szakaszon már egy darabig reffelnünk is kell a grószt, sőt egyszer el is kellett dobjam. Érdekes és számunkra szokatlan, hogy szembe jön a mezőny eleje, három hajó is egymás mellett szemben, átvágunk közöttük. Az utolsó forduló előtt megelőzünk egy hajót, de ez sovány vigasz. Ömlő esőben lelombozódott hangulatban befutunk negyediknek.
Elindulunk vissza, Hramina felé. A hangulat, mint szegény Julis néném halotti torán… szárítkozunk, csuromvíz minden és mindenki. Nem értjük, hogy az első cirkálószakaszon mitől voltunk annyira lassúak, csak egy eltérő szélcsík lehetett. Hazaúton megindul a krumpli pucolás, ma este a Kopasz által hozott mintegy 5 kiló (!) csülökpörköltnek próbálunk a végére járni. Az ég áldja meg a Kopasz Apukáját, aki a csülökpörkölt költeményt készítette. Nekiesünk, elég lesz? Kopasz a csülökpörkölt elfogyásának esetére tesz egy nagyvonalú felajánlást…, de nem, sajnos nem megy. Időközben lassan eltűnnek a felhők, kisüt a nap. Hiába, minden időzítés kérdése. Ájultra zabálva pihenünk, szárítjuk a vitorlákat. Kilenckor eredményhirdetés. Szokás szerint a skipperek elmondják a kivetített track alapján, hogy mit, hogyan láttak, éreztek. Ha valaki a bulin, a társaságon, a versenyzés élményén túl tanulni is karanak, akkor most lehet.
Ez a jachtakadémia Kupa egyik célja, amelyet sikeresen teljesít, immár kilencedik éve. Az idén van egy animáció, amin mozgásban lehet látni a hajók menetét, majd együtt, ez nagyon látványos. A szabályok játéka, hogy noha a helyezések alapján harmadikok lettünk e kétfutamos pályaversenyen, miközben összességében mi teljesítettük a legrövidebb idő alatt a két pályát. Van egy állandó rajtverseny is, hogy ki rajtol el a legkorábban, ezt a versenyt vezetjük.


A 3-as hajó naplója
2x2 néha 1!
Legalább is nekünk ez a képlet vált valósággá.
A pályahajózásról nagyon szép emlékeket őriztünk mindannyian, hiszen - emlékezve egy kicsit a tavalyi évre - emlékezetes csatában sikerült megelőznünk a fantasztikus vitorlázókat felvonultató Anshauer Péter csapatát.
Ebből az emlékből, ill. ez előző 2 nap - egyébként számunkra még mindig hihetetlen - eredményére építve készültünk a gyenge szelesként előre jelzett kétfutamos pályaversenyre.
A tetthelyre történt motoros futamot követően gyengeszeles versenyre állítottuk a rigget és a nálunk megszokott demokratikus - mindenki hozzászól egy kicsit - alapon próbáltuk a legjobbat kihoznia cájgból.
Rajtprocedúra és hajrá 3. ként rajtoltunk, mire belendültünk már 2-3 hajóhossznyi hátrányba találtuk magunkat - fordulásra felkészülni -hangzott a kormányos utasítás és ekkor húztuk az első nyerőt, mivel az előttünk haladók szintén meghúzták ezt a manővert. Mi maradtunk és húztuk a takkot szép tempóban ameddig a szelünk tartott, egy hajóval már beljebb vettük a déli bóját.
Spi fel és gyerünk hátszélben. A feladat adott volt: Fekete Laciékat megfogni.
Az északi bójáig hasonló tempóban haladtunk, tartva a távolságot, technikai problémák nélkül teljesíttettük a távot és tulajdonképpen ez nem is nagyon változott a futam végéig, kb. 3 perces hátránnyal másodikként befutóztunk . A második futam előtt szusszantunk egyet és azon töprengtünk, hogy a Balatoniasan megjelenő gerenda vajon hol és mikor csap le a futamra?
Sajnos a második futam rajtjakor - már a várakozás közben is megfigyelt - áramlások és a hirtelen szélforduló megtréfált minket, ezért éppen hogy a mezőny után vánszorogtunk.
Ebből mi lesz gondoltuk???? De méterről méterre közelítettünk az előttünk haladókra és a Déli bójánál már 3. ként felzárkózva fordultunk a készülődő vihar és esőzés közepette.
A nagy szélgenerátor nem vette figyelembe a rendezők akaratát és ebből lett az igazi up and down pálya, mivel közel félszeles szakaszokat húztunk a hátralévő időben. A várható erősebb szélre készülődve minden hajó óvatosabb volt, kivéve a 4- es, aki dupla vagy semmit bevállalva lelépett minket, ill. a közvetlen elől haladót,- gratulálunk - nagyon szép és bátor húzás volt.
Forduló és nyomás az É -bója, tartottuk a 3. helyünket, sőt közelítettünk a fél szélben előttünk haladó 5-ös hajóhoz, amit aztán nemsokára - egy náluk jelentkező technikai probléma miatt - megelőztünk így már csak a 4- es hajóval kellett a lépést tartanunk, ami sikerült, és így a második futamban is az előkelő második helyet szereztük meg.
Így történt, hogy a két második helyezés - az időeredményekkel korrigálva - a 3. aranymedált eredményezte nekünk, ergo 2x2 mégis =1 !!!


A 4-es hajó naplója
Kétbójás olimpiai pálya két egymást követő futammal.
Az első futam rajtja tűrhetően sikerült, a Fekete csapat mögött másodiknak rajtoltunk. Az utánunk lévő hajók azonban folyamatosan jöttek fel ránk. A szél felőli pályabója vétele után, a hátszeles szakaszban a többiektől eltérő csapáson haladtunk, vesztünkre egy szélcsendes zónán keresztül. A szakasz végén így már az utolsó hajóval kellett a negyedik pozícióért versenyeznünk. A cirkáló menetben folyamatosan faragtunk le hátrányunkból és a futam végére sikerült a harmadik helyre felküzdenünk magunkat.
A második futam rajtjánál rajtunk kívül csak egy másik hajó választotta balcsapáson az indulást.
Bár mi voltunk jobb pozícióban, a másik hajó nagyobb sebességgel rajtolt és így gyorsan el is hagyott minket. Időközben igencsak megváltoztak a szélviszonyok is, iránya kedvezően fordult, így cirkálás helyett egy tackon végig lehetett menni. A rajt után igencsak eltávolodott hajó túlságosan leejtett, így nagyon sokat tudtunk rajtuk hozni. A bójánál már közel egyszerre - mi a külső íven – fordultunk.
Tanulva az első futam tanulságaiból a spinnakert már korábban bekészítettük és az erősödő szélben azonnal fel is húztuk. A manőver alatt a mögöttünk haladó hajók sokat hoztak rajtunk, de amikor kiállt a golyó, fél szélben spinnakerezve egyből az élre küzdöttük magunkat. Csodálkozva láttuk, hogy a többiek alap vitorlázattal jönnek csak mögöttünk.
A következő szakaszokon tartottuk előnyünket és végül első helyen értünk a célba. Ismételten bebizonyosodott, hogy csapatunk az erős szeles vitorlázásokat szereti. Köszönet a csapatnak a szakadó esőben is végig kitartó és kitűnő munkáért.


Az 5-ös hajó naplója
A reggeli ébresztő az ötös hajon a szokásos módon történt. Sehogy.
Ez persze a legkegyetlenebb módja a tudatra ébredésnek, hiszen nincs éles határ a most mar ébren vagyok és a meg alszom állapotok között.
Ennek köszönhetően minden egyes csapkodásnak vagy egyéb zajforrásnak a felelősét melegebb éghajlatra kívántam tudatom teljes hiányában.
A negyed kilences ébredés annyiban javított a helyzeten, hogy rájöttem hol vagyok és kik mit csinálnak körülöttem. Az események okai nem derültek ki, ami az arckifejezésemről is könnyen leolvasható volt.
A rajt közelében tudatosult bennem, hogy ébren vagyok. Ez és a várva vart olimpiai pálya kihívása vágott csak elemi erővel tarkón - a csapattársaim tapintatosságának köszönhetően. A többiek beöltözve és a szokásos jó hangulatban vártak a verseny kezdését, miközben a rajtvonalat és a bójákat méregettük (ki a tekintetével, ki tudományos módon, ki egy hajóval). A duda elhangzásakor mindenki a helyén várta az eseményeket, akár egy összeszokott profi csapat. A rajtot követően a mezőny közepén találtuk magunkat, ami mindig optimizmusra ad okot. Éreztük, hogy meghatározó szereplői vagyunk a versenynek. Ma a spinakker kezelése jelentette a legnagyobb feladatot.
A részleteket hanyagolva kijelenthetem, hogy remekül sikerültek a manőverek. Ennek köszönhetően büszkén viseltük, hogy a remekül vitorlázó négyes hajó elhúzott mellettünk közvetlenül a cél előtt.
Mila - tekintettel arra, hogy navigátori kvalitásaira a mai napon nem volt égető szükség - a fedélzeten segédkezett és egy óvatlan pillanatban a fejéhez verte a bummot. Rövid rémültség után megnéztem a látszólag masszív alumínium szerkezetet, de semmilyen sérülést vagy torzulást nem véltem felfedezni. A következő események igazoltak, én is tévedhetek. Saját teljesítményünkkel elégedetten motoroztunk vissza a második futam rajtjához, amikor a traveller kocsi jobb oldala mindenestül kiszakadt a helyéről, engedve a bumm oldalirányú húzásának. A futam előtt szétszedtük, amit szét kellett, kikalapáltuk, amit ki kellett, majd becsavaroztuk, amit be kellett.
Szakértő és határozott fellépésünknek köszönhetően a rajtot pár perccel kellett csak elhalasztani és a traveller is kitartott.
Egy darabig.
A rajtot olyan szépen kaptuk el, hogy az első bóját tisztán vettük az első helyen. A hátszeles szakaszban beélesedett szélben úgy döntöttük, nem húzunk spit, de a négyes hajó ezt máshogy gondolta és állva hagyva minket a félszélben élre tört.
Második helyünkért rövid ideig küzdhettünk csak, mert a traveller ismét kiszakadt a helyéről és a nagyvitorlát be kellett húznunk. Önbizalmunk hajójavítási terén azóta is töretlen, továbbá itt jelezzük, hogy elérhetőségünket a versenyrendezőség kiadhatja tőkeerős érdeklődés esetén (jutalékra nem jogosult).
Egy szó mint száz, harmadikként teljesítettük a második futamot, amivel tökéletesen elégedettek vagyunk.

Május 8 - Juhász Ádám emlékfutam: preciziós navigáció
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 13,468 KB

2013. május 8. szerda, a negyedik futam (Juhász Ádám emlékfutam: Precíziós navigációs verseny)
Harmadik éve minden JAK-on megemlékezünk Juhász Ádám GMDSS oktatóról, akitől sokan tanultuk meg a ROC vizsga anyagát. Juhász Ádám 1962-től 1974-ig tengerész gazdasági rádiós tiszt, majd 1982ig a MAHART Híradási csoport vezetője. 10 évig I.oszt rádiós tiszt, majd MAHART híradási vezető. 1994-ben Norvégiában megszerzi a GMDSS instruktori diplomát, ezzel a magyarországi GMDSS ROC/GOC (hajós rádiózás) oktatás megteremtője lesz. 2005-től a Jachtakadémián is oktatott GMDSS ROC-ot és eredményesen készítette fel a tanítványait a III.oszt képesítéshez szükséges angol nyelvű rádiós vizsgára. 2010-ben hunyt el.

A mai futamon a hajók egyenként 6 db virtuális egyes bóját, és 4 db alakzatot (kombinációs objektumot) fognak lehajózni minél pontosabban.
A pontok koncentrikus körök középpontjai. Az alakzatoknál a körök középpontjait 5 db koncentrikus kör veszi körül, ezek sugara bentről kifelé 0,001 tmf-től 0,005 tmfig növekszik. A belső kör 5 pontot ér, a legkülső kör már csak 1-et. A csapatok minél több pontot kell, hogy begyűjtsenek, azaz a körök felett lehetőleg minél pontosabban elhajózzanak. A kombinációs objektumba a köröket kívülről összekötő érintők keresztezése vagy érintése nélkül kell behajózni, és lehetőleg minden egyes körnek a közepén (0,001 tmf azaz 1,85 méter sugarú) kell áthajózni, így szerezhető a legtöbb pont. Ez kevesebb, mint a hajó szélességének fele. Minden objektumba csak egyszer lehet behajózni.


Következnek a csapatok beszámolói a negyedik, szerdai futamról.


Az 1-es hajó naplója



Reggel arra ébredt a csapat, hogy ismét esik az eső, de ez nem rettentette el a verseny rendezőit és résztvevőit a mai napra tervezett pontvadászós versenyszámtól.
Miután megkaptuk a GPS-re feltöltött térképet, navigátorunk elvonult megtervezni hogy mi történjen a mai napon. A rajtvonalat immár szokásos módon, a többi csapathoz hasonlóan harmadikként szeltük át.
A pályajeleket sikerült értelmeznünk. Mint utólag kiderült, ezzel nem minden csapat boldogult. A rajtot követően igen gyenge szellő fújdogált. Szkipperünk úgy döntött, hogy húzzunk spinakkert. Az első felhúzásnál - mint minden nap - akadtak gondjaink, de végül is egész jól sikerült letudni.
A legdélebbi objektumot (4 pontból álló "Z" alakzat kihagytuk, mivel úgy véltük, hogy gyenge szellő fújdogál, és nem fogjuk tudni befejezni a pályát. Ez mint később kiderült rossz döntés volt, mert ahogy telt az idő folyamatosan erősödött a szél.
Az öt pontból álló "W" alakú objektumnak sikerült lehajóznunk 3 pontját, majd nekiveselkedtünk a szabadon álló pontoknak. A három elemből álló "V" objektum lehajózása előtt gyakoroltunk egy kicsit, reméltük ez segíteni fog, de sajnos csak 2 pontját tudtuk begyűjteni az objektumnak.
A Csapat töretlen lelkesedéssel gyűjtötte a pontokat. A cső objektumon hibamentesen sikerült átsiklanunk, majd begyűjtve a maradék pontokat a cél felé vettük az irányt. A pontokat többnyire egész jól vettük, miközben "szépen hajóztunk", így egy-két pont kivételével mindre megkaptuk a maximális 5 pontot.
Pár csapat elhajózott Vodicebe, hogy a híres vodicei steak-el koronázzák meg a napot, emiatt az eredményhirdetés el lett halasztva este 10-re.
A mi csapatunk a paprikás krumpli mellett döntött, ami közös munkával nagyon jól sikerült. Mindenki legalább kétszer evett belőle, és még reggelire is maradt bőven. Az eredményhirdetést 2 csapat részvétele mellett kezdtük meg. Mivel voltak pontok, amik nem voltak minden csapat számára egyértelműek, az a döntés született, hogy az eredmények ismertetését egy rögtönzött szkipper értekezletet követően lehet majd csak megtartani.
Mivel ez elhúzódott, az eredmények ismertetése és az érmek kiosztása csak a következő napi eredményhirdetésen fog megtörténni. De úgy éreztük, hogy nem vagyunk lemaradva sokkal a többi csapattól.
Lelkesen tértünk nyugovóra.



A 2-es hajó naplója
Reggel a tetőablakon mintha besütne a nap. Kicsit később távoli, majd közeledő mennydörgés hallatszik, szép fekete felhők jönnek dél felől és rákezd az eső. Mire kimotorozunk a rajtterületre kiderül az ég, le a viharkabátokkal!
11.10-kor rajt. A szél 4-6 csomó. A mai feladat virtuális GPS pontok minél nagyobb pontosságú elgázolása, az 1,8 méteren belül 5 pont, 9,3 méteren belül 1 pont, a többi közelítés arányosan lesz értékelve 1-5 ponttal. A verseny időlimites, 18 órára vissza kell érni és hát ugye a szél. A pontok pontos elgázolásán túl a nagy mágia az útvonaltervezés, a pontok vételének sorrendje és a szél változások figyelembevételével folyamatosan a várható célba érkezés számítása és korrigálása. Ha leül a szél, akkor pontokat kell kihagyni. Van néhány olyan pontcsoport, amelyek 3-4-es csoportban egy alakzatba vannak szervezve, ezeket meghatározott sorrendben, egy 9,3 méteres csőből nem kilépve kell érinteni. Aki vitorlázott már és érti, hogy hogyan működik a hajó, annak talán világos a feladat nehézsége.
Van derékszögű objektum is, ahol 9,3 méteren belül be kellene fordulni egy 14 méter feletti hajóval. Egy pár egyedi pontot 1,8 méteren belül elütünk, de jön egy derékszögben álló három pontból álló objektum, a szél 1-2 csomó és alattunk 1,5 csomós szembeáramlás, az első két pontot szépen elütjük az objektumban, de fordulva derékszögben a harmadik felé kicsúszunk a csőből. Gyerünk tovább! A következő négy pontból álló objektumnál egy másik hajó van, rádión tisztázzuk a helyzetet, ők bemennek, várnunk kell. Mire szabad lesz, addigra rájövünk (és látjuk a másik hajó szenvedését), hogy a helyzetünkből, ezzel a széllel nagyon macerás, meg kell kerülnünk és a másik végén bemenni a girbe-gurba csőbe. Az első két pontot jól (1,8 méteren belül) vesszük, a harmadikat csak 3,7 méteren belül, utána a fordulásnak majdnem kicsúszunk, bő egy méterre voltunk a virtuális faltól és ugye egy 14 tonnás hajót kell fordítani, szinte kormányképesség nélkül.
A laikusoknak felhívnám a figyelmét a triviális alapigazságra: a hajó nem autó, ami arra megy, amerre kormányozzuk. Ez túlcsúszik, túllendül az orra és a kormányzás képességéhez sebesség kell, ahhoz meg szél. Továbbá ismétlem, hogy itt 8-9 személyautónyi tömeg irányításáról beszélünk! De mit is beszélek, tessék elmenni a Jachtakadémiához manővertréningre és tessék csak megtapasztalni! (Műsorunkban reklám hangzott el.) Rettentően kínlódunk 1-2 csomós sebességgel a kormányképtelenség határán. Jön a következő, négy pontból álló alakzat nyújtott Z betű alakban. Három pontot tudunk elgázolni, ebből kettőt tökéletesen, az itt lehetséges 20 pontból 12 elviszünk. Elindulunk visszafelé. Kitart a szél, sőt szépen haladunk 4-5 csomó között, kár, hogy már csak két sima pont van hátra. Érdekes, hogy eddig mindig a délután második részére jött egy kis szél. A cél a Prisnjak világítótoronytól 0,7 tmf-re északra van, közeledünk. Ha katasztrofális lavórba nem kerülünk, azaz kitart a szél, akkor bőven időn belül beérünk úgy, hogy minden pontot és objektumot meglátogattunk, ha messze nem is mindet száz százalékban teljesítve. Az utolsó ponttól a cél csak 0, 8 tmf-re van, de capt. Laci elegánsan, spinakerrel akar befutni, már fent is van a golyó.
Az eredmények este lesznek ismertek a hajók ellenőrző GPS-einek trackjénk (rögzített nyomvonala) alapján, itt értékelhetők ki a pontérintések precizitása, a csőben maradás.
Befelé menet a Ziminjak öbölben lévő bójamezőn rákötünk egyre. Az egyik ok a fürdés, a másik az elülső WC dugulás elhárításának kísérlete. Az előbbi részleges siker, Sezó, Gábor és a Kisgyerek fürdenek egy mozgékonyat, a víz valahol 17-19 fok között lehet (nem jó a hajó műszere). A dugulás sajnos marad, érdekes illatokat okozva a hajóban. Elindulunk a kikötőbe. Mire beérünk Sanyi sárga pedofil pólójában megalkotja újabb költeményeit. Először gombaleves, majd mexikói chilis marha, babbal, kukoricával. Éjszaka majd különös gonddal kell a hajó szellőzését megtervezni. Újból bezabálunk, de nagyon. Épp besüt a délutáni nap a nyitott tetőablakon, szóval szép az élet. Egy baj van, hogy Sanyi sosem ül le velünk enni, csak főz, persze értem valahol, hogy nem vállal minket. Némi csokizás és ejtőzés után egy hős Kaka Matyi különítmény (Kopasz, Sezó, Kisgyerek) az Odysseus csónakjából kívülről piszkálják a dugulást, felülről ütögetik a csövet. Bő félórás szarakodás (szó szerint) után siker koronázza az erőfeszítéseket, több hullámban hárul el a dugulás, profi munka. Kalap le az urak előtt, különösen a Kopasz előtt, a bociban fekve, félig a tengerben, kotorászik könyékig a pokol nyílásában.
Este 10-kor eredményhirdetés. Itt vita kerekedik a zsűri által feltöltött alakzatok felrajzolásáról, miért nincs határvonal, mintha kiértékelési gondok is lennének. Három hajó elment Vodicebe vacsorázni, bőven elkésnek a 10 órás eredményhirdetésről.
Este 11-kor rendkívüli skipper meeting, a helyzet kezelését megbeszélendő. Úgy tűnik, hogy harmadikak lettünk, sajnos ebben egy általam elkövetett hiba is benne van.



A 3-as hajó naplója




A 4-es hajó naplója




Az 5-ös hajó naplója
Nagyon izgalmas volt ez a versenynap is.
Először a különálló pontokra mentünk rá, amiket viszonylag könnyen vettünk. Viszonylag kicsi szél fújt, kb. 2-3 csomós, így fél szélben spinnakert húztunk.
Később egy több pontos objektumra mentünk rá, de amikor benne voltunk, akkor elment a szél és gyakorlatilag teljesen irányíthatatlan lett a hajó, így kicsúsztunk belőle. Utána negyed-szélben mentünk rá a következő több pontos objektumra, amit egész jól sikerült vennünk.
Mila a kormányosunk a navigációs asztaltól kiabálta az utasításait, jobbra 2 fok, jobbra 5 fok stb. Amiket Tibi kapitány egész sikeresen követett. Nagyon jól sikerült ma is a spinnakerezés, összeszokott a csapat. Mindenkinek megvolt a speciális feladata, hogy melyik vitorlát kezeli, vagy éppen spinakkert rak fel, illetve vesz le.
Az utolsó objektum, amire rámentünk, az a két pontos cső volt. Ezen spinakkerrel mentünk át háromnegyed szélben. Mikor közeledtünk hozzá, a kapitány meglátott egy csapat delfint, ahogy előttünk úsztak. Összesen legalább 10 uszonyt láttunk egymás után felbukkanni. Erre a kormányos ránk szólt, hogy ne zavarjuk a kapitányt holmi delfinekkel.
Tibi kapitány nem törődött a delfinekkel, csak az irányra koncentrált, hogy pontosan át tudjunk menni a csövön, ami sikerült is. Persze mi a spinakkerezés közben azért figyeltük a delfineket, akik között kicsik és nagyobbak is úsztak. Nagyon szép látvány volt, ahogy az uszonyuk egymás után bukkant fel, majd tünt el a tengerben hullám-mozgásban. Még egy gyönyörű képet láttam ma, amikor kormányoztam és a fővitorla teteje pont kitakarta a napot. A vitorla csúcsa körül néhány felhőfoszlányon megtört a fény és a szivárvány színeiben pompázott.

május 9 - Mérföldgyüjtő verseny
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 1,915 KB

A futam sokat szelídült a kilenc év alatt, eredetileg 24 órás volt, lett 16, 12, 10, idén pedig 9 óra. A szabályok egyszerűek, a 10:00-ás rajttól este 19:00 óráig lehajózott track hossza lesz az eredmény: minél hosszabb, annál többet ér. Néhány korlátozás azért itt is van: a befutó előtti 1 óráig a hajó csak háromszor keresztezheti saját trackjét. A rajtbójától el kell távolodni egy megadott legkisebb távolságra, a hajók tehát nem varrhatják a csíkokat egész nap a cél közelében. Néhány virtuális sziget területére a hajók nem mehetnek, így az útvonal megtervezése komoly feladat, főleg, hogy legkésőbb 19:15 kell befutni, ez után még 15 percig, de már percenkénti pontlevonás terhe mellett.
A mérföldek mérése tehát a GPS trackek elemzése alapján történik, egyedül ez ad objektív összehasonlítási lehetőséget, a saját logok nem. Idén a hajóknak nem kell meghatározott időközönként VHF-en vagy smsben leadni a pozíciójukat és a logjuk szerinti mérföldeket.
A befutási sorrend csak mérföldegyenlőség esetén dönt, ennek esélye elég alacsony ilyen hosszú hajózás után, még akkor is, ha a hajók egyformák. Gondoltuk mi, egészen a befutó utáni kiértékelésig, amikor kiderült, hogy a 3-as és a 4-es hajó között mindössze 35 (harmincöt!) méter különbség volt úgy, hogy a 9 óra alatt mindketten 57 tmf-et, azaz kb 106 kilométert tettek meg. Sajnos az 1-es és az 5-ös hajók nem érnek vissza a 19:30-as befutóig, mivel a szél nagyon legyengül estére, így aki nem volt a cél közelében már a befutó előtt, esélye sem volt visszaérni. Az 1-es hajó alig 1 km-re volt, így nekik az értékelést tekintve a mai futam nem hozott pontot, reméljük a vitorlázás öröme ezért kárpótolta őket.


1-es hajó

A mai napra erősebb szelet jósoltak, így a mérföldgyűjtő túra versenyszám következett. A reggel ismét izgalmakkal kezdődött, mivel némi késéssel indultunk el a rajt helyszínére. Szerencsére időben odaértünk és 2. vagy 3. hajóként rajtoltunk el. Igaz, ebből sok előnyünk nem származott, hiszen a mai feladat az volt, hogy kilenc óra időtartam alatt minél több mérföldet gyűjtsünk.
A feladat ismertetése után elkészítettük a stratégiánkat. Reményeink szerint a nyíltabb tengeren erősebb lehet a szél, így oda igyekeztünk egy csatornán át, hogy kihasználjuk a csatorna erősebb szelét.
A rajt után több hajó volt is előttünk, így megpróbáltunk a vitorláik állásából kikövetkezni merre érdemes menni. A csatorna ötlet bejött, mert tényleg erősebb volt a szél, de voltak a cirkálásban olyan szakaszok a part mentén, ahol szélcsend volt és ott igen sok időt veszítettünk.
A csatornát határoló sziget végén végre a nyílt víz felé vehettük az irányt, amit spinakerrel meg is céloztunk. Ez a manőver az itt már erősödő szélben enyhén izgalmassá vált, de a csapatunk szépen elkerülte a 2-3 hajóhossznyira közeledő szigetet egy 360°-os fordulóval.
Ezáltal ugyan elmetszettük a saját nyomvonalunkat, de bajt nem jelentett mivel az utolsó óra előtt három metszés megengedett, így még tartalékunk is maradt. - végül ezt a lehetőséget ki sem kellett használnunk. Ebben az átjáróban láttunk a partra kihelyezve egy 1-1,5 méter átmérőjű rozsdás vasgolyót, ami nagy valószínűséggel egy vízből kiemelt háborús akna lehetett.
Innen már nagyon jó szelünk volt és gyönyörű krajcolással elindultunk Zirje partjainál felfelé a nyílt vízen. Nagyon jót vitorláztunk!
A sziget végénél visszaindultunk a cél felé, amit majdnem közvetlenül célba is tudtunk venni. Sajnos ezen a szakaszon lassan de folyamatosan elkezdett csökkenni a szél, és a célhoz közeledve tetőfokára hágott az izgalom; vajon időben befutunk-e?! Egy két alkalommal kaptunk is egy-egy frissülést, ami ismét gyorsította a hajónkat, az időben történő célba érésünk megalapozott reményét hizlalva. Ez a lehetőség az utolsó másfél mérföldben is megjelent, amit a spinakker oldalra történő kihúzásával (a spi-t mint code zero vitorla használva!) maximálisan ki is használtunk. A befutás lehetőségét jelentő időkapu bezáródása a céltól 0,7 tengeri mérföldre ért utol bennünket, így a sikeresen összegyűjtött 45 tengeri mérföldünk sajnos érvénytelenné vált.
Mindez természetesen a Csapat hangulatát nem befolyásolta számottevő mértékben és – a már szokásosnak mondható - jó kedvel kötöttünk ki, amit egy grandiózus éttermi tonhal-vacsora követett.
Az eredményhirdetést követően, lefekvés előtt még szereltünk villanyt is: - nem működött a parti áram, ami nélkül a hajó akkumulátorai nem töltődtek volna fel éjszaka. Természetesen ezt az akadályt is sikeresen vettük és a hajón tartózkodók – igaz távolról sem halk – de mély álomba merültek.



2-es hajó

Ma a terveknek megfelelően mérföldgyűjtő verseny lesz. Ki tud és hány tmf-et lehajózni 9 óra hossza alatt? Van egy 12,5 tmf-es kör is a rajttól, amit mindenképpen át kell lépni, tehát kötelező eltávolodás van. Vannak még un Sezo-land virtuális alakzatok a digitális térképen, ezek általában a nagyobb szabad területeket szabdalják össze, hogy ne lehessen egy helyen fel-le vitorlázva távolságot gyűjteni. Tilos továbbá a kilenc óra alatt háromnál többször érinteni a saját nyomvonalunkat. A futam időlimites. Elrajtolunk és 6-7 csomós szélben spinakkerezünk Murter sziget partjával párhuzamosan dél-délkelet felé, a terv szerint, figyelemmel a meteo szélelőrejelzésére, Vodice térségéig lemegyünk és az erősödő szélben majd délután vissza a Kornatok fölé, itt ígérkezik jobb szél. Délebbre jobb a szél, a Hr Mala Mare világítótornya felé tartunk a frissülő szélben, spível elérjük a 8,1 csomós kiváló sebességet. Jön a világítótorony, nem bírunk már élesedni, a forstág görbül, a nekifeszülő spi bumm is határáig ért, leszedünk. A helyzetünk 43 42,50 N, 015 37, 91 E, 11.37-kor, a sebességünk 6,2 csomó, Zirje és Kakan szigetek között visszarakjuk a spit, újra 7csomó felett hasítunk. Átléptük a 12,5 mérföldes kört. Politrenica mellet meghalzolunk és elkapunk egy kiváló szélcsíkot, hosszú percekig 8 csomó feletti sebességgel rohanunk. Minden jónak vége egyszer sajnos. Leszedünk és elkezdünk visszafelé cirkálni, tekintettel az időlimitre. Elvben délután még erősödnie is kellene a szélnek, de az előrejelzés a héten már többször nem jött be. A célhoz közelebb fogunk mérföldeket gyűjteni. A szigetek között száguldozunk a kissé erősödő szélben, folyamatosan 7 csomó feletti a sebességünk 55-60 fokos (AWA) szélben futtatva a hajót. Telnek az órák, gyűlnek a mérföldek. 18 óra után már keresztezhetjük a saját nyomvonalunkat. Mindegyik hajó a cél közelében van. Az utolsó órában a kitartó szelet kihasználva mindent megpróbálunk, a spinakker alá húzzuk a genoát is. Meg is van az eredmény, stabil 7,8-8,1 csomós a sebesség, robogunk. Bearanyozza a napot, hogy Murvenjak szigettől nyugatra egy nagyobb delfincsaláddal találkozunk, egyik másik ki is ugrál. Sajnos nem sokáig élvezhetjük a látványt, magunkkal kell foglalkoznunk. Recseg-ropog megint minden. Egyre élesebben megyünk a spivel, igencsak érdekes dolgokat művelünk, a végén már hárman nyomják ki fenékkel a vantninál a lúvszárat, hogy ne annyira feszüljön a spibum a forstágra (ez egy jó vitorlás mondat lett). Fél hét tájban megint gyengül a szél, talán mára már véglegesen, a cél közelében ólálkodunk. Szerintem ma is jót vitorláztunk! A Kopasz köt ki, életében először, a kikötés után a hagyományok szerint már repül is a kikötő hűs és koszos vizébe. A mai további program szponzorfotók (az ég áldja drága szponzorunkat) készítése és étterem látogatás. Valami elképesztő, hogy mit bírunk megenni és meginni. Hiába, a jó csapat! Eredményhirdetés fél 10-kor. Harmadikak lettünk, ami csalódás a számunkra, bár mi mindent megtettünk, de voltak nálunk jobbak. Kilencórányi hajózás után az első és a második között 35 méter (!) volt a differencia, mi is 1000 méteren belül vagyunk a győzteshez. Holnap az utolsó futamon, un. kakaóscsiga ( egy Archimédeszi spirál pontjai között kell hajózni) futam vár ránk, gyakorlatilag egy tökéletesen végrehajthatatlan feladat. Ezzel motivációval és Sezó brutális horkolásával kísérve térünk nyugovóra.

5-ös hajó

A tegnap esti jól sikerült vodicei kirándulás után ma reggel kissé nehezünkre esett a korán kelés, de mivel a rajt az eredetileg tervezett 9 óráról el lett halasztva 10 - re, így bőven volt idő mindenre, még egy nyugodt reggelire, sőt autószerelésre is.
Napsütésben, enyhe szélben, jó hangulatban és főleg nagy várakozásokkal indultunk el a kikötőből. Legalábbis volt egy olyan érzésem, hogy ez lesz a mi napunk… ami majdnem össze is jött, de csak majdnem...
A szinte tökéletesen sikerült rajt után az elözetesen megbeszélt stratégia szerint vettünk egy 180 fokos fordulót és elindultunk a többiekkel teljesen ellentétes irányban.
Egész jó sebességgel haladtunk bő negyedszéllel ... kb. 15 percig, mikor hirtelen nagyot "fékezve" egy jókora lavórban találtuk magunkat, ahol 0,5 csomós sebességgel csordogáltunk majd egy órán keresztül.
Na itt aztán kedvünkre élvezhettük a napsütést és a táj szépségeit... Az egyetlen izgalmat a közben megjelenő halászok okozták, akik egész egyszerüen körbekerítettek a hálójukkal - de szerencsére nem sikerült kifogniuk :)
Végül aztán utolsó esélyként kicsit ejtve (a sziklák felé!) húztunk egy spinakkert, aminek segítségével nagy nehezen kiértünk a takarásából egy nagyon jó szeles területre, ahol hirtelen elkezdtünk gyorsulni és már elértük a 8 -8,5 csomós sebességet is.
Itt aztán nagyon jót vitorláztunk viszonylag rövid, félszeles takkokon - hogy azért a legénység se unatkozzon. Közben pedig a delfinek megint szórakoztattak, hol itt, hol ott tüntek fel - néha egész közel a hajónkhoz.
Így utólag belegondolva valószínűleg ez a szeles terület lett a “vesztünk” is, mert annyira jól futott a hajó, hogy teljesen belefeledkeztünk a mérföld gyűjtésbe és kissé későn indultunk elérni a 12,5 mérföldes határt.
Persze ekkor még minden jónak tűnt, hiszen ha marad a 12-15 csomós szél, simán visszaérünk időben, sőt... De sajnos nem ez történt, mert mikor megfordultunk, hogy spinakkerrel háromnegyed szélben egy – két hosszú takkon gyorsan visszaérjünk a rajt-cél vonal közelébe - szinte azonnal elállt a szél, vagy legalábbis olyan szintre csökkent, hogy hamarosan kiderült, esélyünk sincs a kitűzött limitidőre befutni...
Azért küzdöttünk becsülettel, próbáltuk a lehető legtöbbet kihozni a hajóból, de a szél csak nem akart a segítségünkre lenni... így végül a futamunk átment versenyből egy békés "naplemente hajózásba".
A tenger alig hullámzott, a hátunk mögött lebukó nap kellemesen melegített... az embernek kedve lett volna céltalanul továbbhajózni. De persze a célvonalat még bőven a limitidőn kívül sem tudtuk vitorlázva elérni, mert ránkesteledett, így kénytelenek voltunk motort indítva behajózni.
Kikötés után még elmentünk vacsorázni a kedvenc "kockás abroszos" vendéglőnkbe, ahol a finom vacsora és pár korsó sör közben "kielemeztük" a napi eseményeket.
Bár a futamunk hivatalosan értékelhetetlen lett, azért nem csüggedünk, mert új élményekkel és tapasztalatokkal lettünk gazdagabbak.

Május 10 Kakaóscsiga futam
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 10,967 KB

1-es hajó naplója


Az utolsó nap, a JAK egyetlen új feladata a "kakaós csiga" pályaverseny.
A feladat lényege, hogy egy folyamatosan szűkülő, spirálvonalban elhelyezett zöld - piros bójákból álló kapuból álló pályán kell szlalomozni a hajóval. A teljes spirálhossz 5 tengeri mérföld, ami 81 szakaszra van bontva, ahol a legnagyobb távolság 180 méter, míg a legkisebb átjáró 10 méter szélességű.
A feladat megalkotásában és a pálya legenerálásában Járai Tomi jelentős feladatokat vállalt, így a feladatot ismertük. Reggel a szkipper értekezleten sorsolással dőlt el, hogy a mienk lesz az "A" jelű csiga, ami a legdélebbi alakzat volt és így - szerencsétlenségünkre - a megközelítés 3 mérföldes távját is krajc szakaszban kellett végrehajtani.
A feladathoz lelassítottuk a hajót, Béla irányítása mellett a vitorlákat szándékosan "rosszul" állítottuk, így 2 csomó körüli sebességgel haladtunk, ami Csabának segített a kormányzásban és Tominak a navigációban.
A hajózás során a feladatoktól függetlenül be kellett tartani a "tengeri kresz" (COLREG) szabályait, így egy osztrák vitorlásnak elsőbbséget kellett adnunk a pálya egy pontján. Valószínűleg nem pontosan érthette hogy miért is nézünk rá olyan morcosan és forgunk a saját tengelyünk körül mint a búgócsiga, de végre eltávolodott tőlünk és folytathattuk a feladatot.
A kapuk egyre gyorsabban követték egymást és volt egy pont amikor elveszítettük a fonalat, ahonnan már nem sikerült visszakapaszkodnunk az ideális trackre és a hajó sebessége is nullára csökkent. Mentve a menthetőt, a legbelső körön még elcsíptünk pár pontot és - véleményünk szerint - szépen teljesítettük a feladatot. A többi hajó már visszaért a kikötőbe, Az Odysseus is folyamatosan hívott minket közben VHF -en, így kikötésünk után hamarosan kezdődött a díjkiosztó. Mint a korábbi napokban, most is a megtisztelő ötödik helyre volt csak elegendő a teljesítményünk az 53 helyesen vett kapuval ...

Véget ért a JAK, minden csapat átvette a megérdemelt díjait és érmeit, amiből nekünk most egy sem jutott, de nem baj! - remek csapatot alkottunk, lelkesedésünk nem veszett el, jókedvűen jöttünk és mentünk, miközben remek vitorlázásban volt részünk! folyt. köv.! - irány a X. JAK 2014 -ben!

A IX. JAK 1.-es hajó csapatának tagjai:
Nemes Csaba - szkipper
Járai Tamás - navigátor
Endrődi József
Horváth Ede
Lázár József
Nemes Tamás
Dr. Pető Béla
Thuma Gábor



2-es hajó naplója


Rajthoz készülődünk, a motor már régen leállt, helyezkedünk a rajtvonalhoz a IX Jachtakadémia Kupa utolsó versenynapján.
Megindul a mezőny, 3-4 csomós sebességgel haladunk a számunkra kijelölt Archimédeszi csiga (befelé szűkülő spirál) felé.
Ez egy 80 pont által meghatározott csiga. A csiga pontjai között kell oldalhelyesen (vörös és zöld pontok között) szalomozni. A középponttól legtávolabbi pont, a belépés 0,4 tmf-re van a középponttól, a legbelső 20 méterre(!).
A legszélesebb szakasz, amin át kell menni, az 0, 2 tmf, a legkisebb 11 méter.
Emlékeztetek, hogy a hajó hossza 14,6 méter! Próbáljunk egy 4,6 m hosszú autóval 3,8 méterre levő bóják között szalomozgatni...
Elvben a tökéletes teljesítéshez 40 irányhelyes szakaszmetszés szükséges, ehhez sokkal több forduló ill. halz kellhet majd. A csiga öt „menetből” áll, az első néggyel nincs gond, bár egy hibát vétünk. A külső részen jól megy a ráhangolódás, szépen szlalomozgatunk.
Ugye ez nem csak ebből áll, mert hiszen a csiga fix, mi meg folyamatosan műás-más helyzetben vagyunk a szélhez képest. A csiga legbelsejében hibázgatunk párat, de összességében érzésünk szerint jól megoldjuk.
Bő 7 tmf-et mentünk a csigában, az említett számú manővert végrehajtva.
Elindulunk a rajtvonalnál horgonyzó Odysseus zsűrihajóhoz, hogy átadjuk az ellenőrző GPS-t, majd a kikötő felé motorozunk.
András még nem kötött ki, kvázi „szűz” e téren, ő vezeti a hajót. A végső kikötés előtt természetesen megtankoljuk a hajót, szerencse, hogy Hraminában van kút és közel, a szomszéd mólón.
András kiköt, majd következik az életében első kikötőnek kijáró rítus, elkapjuk és már repül is ruhástól a vízbe.
Ezen felbuzdulva felmerül, hogy szertett kapitányunk Laci tavaly valamiért nem lett bedobva a vízbe, pedig nyertünk és győztes hajónál ez kötelező.
Laci finoman fogalmazva sem barátja általában a hidegnek, a hideg víznek (18-19fok) pláne nem, úgyhogy menekülőre fogja. Utolérjük. Gyors motozás – miközben ketten erősen fogják a karjánál és a lábánál, mert nagyon tiltakozik -, telefont elvétele, szemüveg levétele és már szép ívben repül is a kikötő vizébe. Az arra járó kikötői embereknek és más hajósoknak nagyon tetszik a dolog, Lacinak kevésbé, de hát ez a nagysággal jár.
Következik az eredményhirdetés.
A mai futamban másodikak lettünk. Összesítésben be kell érjük a harmadik hellyel, ami számunkra némi csalódás, de ez most így sikerült.
Van egy rajtverseny is, ezt mi nyerjük a legrövidebb rajtidővel, legalább van egy aranyérmünk is. Az összetett versenyt a Doki (Hermányi Zsolt) és csapata nyeri, mi is örülünk az ő sikerülnek. Volt pár szerencsés momentumuk, de szerencséje csak annak lehet, aki jó és elől van.
Hosszú évek óta itt vannak a versenyen és sok-sok tanulás versenytapasztalat után, évenként folyamatosan javulva küzdötték fel magukat a végső összetett győzelemig.

Gratulálunk nekik!

Értékelve a harmadik helyünket vegyes a kép.
Több kétes helyzetben pechünk volt, mi is elkövettünk hibákat, ez most ennyire volt elég. Én személy mindvégig nagyon jól éreztem magam és szerintem a többiek is. Nagyon fontosnak tartom, hogy a második, harmadik helyek dacára folyamatosan nagyon jó volt a hangulat a hajón.
Volt néhány olyan történés is, amelyeket nincs módomban rögzíteni, legyen elég annyi, hogy hatalmas röhögésekben torkollottak a szokatlan események...
Minden nap élveztük a vitorlázást, összességében az időjárás is kegyes volt hozzánk, mindig volt megfelelő szél, egyszóval jó volt. Köszönjük a Magyar Jachtakadémiának, Tibor csapatának a rendezést, az élményeket. Reméljük, hogy jövőre még nagyobb lesz a nyomorgás az autónkban az elviendő nagy vándorkupa helyigénye miatt.


Murter -> Punat az Odysseuson


Járai Tomi naplója:
A versenyt követően mindenki készülődött a hazautazásra, így az Odysseus köteleit is eloldottuk a parttól és elindultunk Punat felé. Gyenge esős időben indultunk, de legalább némi szél segítette a haladást így a grószt is kihúztuk a motor mellé. Gyula csülkös bablevest, sült húst és spagettit tálalt, így a kulináris élmények is megvoltak a napra. Éjfél után értük el Novalja -n a horgonyzóhelyünket.
Attilával a cockpitban aludtunk és a csendes eső sem zavart ebben minket, illetve most Tibor sem zavarta az álmunkat holmi extra éjszakai túrával. Hajnalban Gyula kelt és indította motort, gyorsan felszedtük a horgonyt és - egy rövid lassítás a reggeli végett - után 10 órakor érkeztünk Punatba.
Út közben sokat beszélgettünk a versenyről, és az elmúlt hét élményeiről. Érdekes volt hallani a rendezők tapasztalatait és összevetni a saját élményeimmel amit a versenyzők között éltem meg!

A IX. JAK végerdménye
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az összesített és az egyéni leggyorsabb rajt
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től