MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / A 2013 nyári szkipper tréningje
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
A 2013 nyári szkipper tréningje2013.06.15. - 2013.06.22.

338. út
Sün naplója:

Kedves régi, és új olvasóink!
Több mint hét éve annak, hogy ifjú kadétként az Odysseus online hajónaplóját írtam . Most újra itt vagyok a skipper tréningen frissíteni az ismereteimet, hogy még nagyobb biztonságban legyenek családtagjaim, barátaim, és a rám bízott technika, ha együtt hajózunk.

Az AIS-en itt lehet megtalálni az Odysseust

Üzenet a hajónakRészletes napló

Június 15, szombat - Behajózás és oktatás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Sün naplója:

A megbeszéltek szerint beszereztem a tartós élelmiszereket és jól megpakoltam a családi csapatszállítónkat, hogy egy autóval tudjunk leutazni Punatba.
Indulás után 5 perccel megtudtam, hogy mégsem kell, hogy 8 fő beférjen, így visszafordultam és otthon autót cseréltem.
A gyors átpakolásban feleségem is segített, jót mosolyogva a mérnöki pontossággal megtervezett indulásomon. Ezt a manőver nem okozott késést.
13 órára mindenki megérkezett Krk szigetre, ahol verőfényes meleg idő fogadott minket Punatban. A gyors behajózát követően, Kapitányunk megtartotta a rövidke 261 pontos oktatási program "Vellcome on board" fejezetét ami cirka 45 témát tartalmaz.

És hogy milyen változások történtek az elmúlt évek során?
  • Előző túrámkor még csecsemő kislányom mára az első osztály végezte és tud palsteket is kötni, a fiaim meg három évesek lettek.
  • Odysseus ifjú nőből érett asszonnyá lett. 80.000 mérföldet hajózott 10 év alatt, amiből a Kapitány figyelme és szeretete következtében ötöt nyugodtan letagadhat.
  • A felszereltségét a MI6 és a CIA is megirigyelné! Teljesen új, Garmin műszereket kapott az elmúlt évben a villámcsapás következtében tönkrement régiek helyett. Navigációs elektronikai és biztonsági eszközök terén 5-8 évet ráver a hasonló méretű, sokkal fiatalabb charter hajókra.
  • Az árboc csúcsára került egy állítható kamera, ez lett a kapitány szeme.
  • Az acél bögrék az alkoholos filccel írt számok helyett gravírozva lettek, az emlékezetes csíkos-pöttyös ágyneműket csupa csíkosra cserélték.
  • A10-20-as wc pumpa kezelési szabály gyökeresen megváltozott. 20-30
  • Free wifi hotspot működik a hajón Punatban.
  • Irreálisan magasra emelkedtek a magyarországi hatósági vizsgadíjak.
  • És nem utolsó sorban Tibor kapitányunk is őszült egy még egy kicsit.
Mi közben vizet vételeztünk, hajókasszát alapítottunk, mooring kötél kezelési gyakorlatot tartottunk és ismerkedtünk egymással, valamint a hajón való élettel. Az esti vacsoránkat fügepálinka és iszonyatosan monoton, disszonáns folklór muzsika kísérte.

A 338. szkipper tréning őrségei:
A. Árpi, Balázs
B. Zoli, Gábor (pénztáros)
C. Gyuri (konyhafőnök), Tamás és Sün

A holnapi napra készülve éjfélre mindenki nyugodni tért. Reggeli után irány Pula, majd éjszakai menetben Velence.

június 16 - Irány Velence!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Sün naplója:

Határozottan kezdtünk bele az 500 mérföld lehajózásába és a partmenti, meg az éjszakai navigációs ismeretek gyakorlati alkalmazásába. Nem kisebb célt tűztünk ki Kapitányunk demokratikus irányítása mellett az első napra (értsd indulástól számolt 24 óra) mint hogy "Hétfőn reggel Velencében kávézzunk!" Ez nem teljesíthetetlen feladat, de a megvalósításához az alábbiakat kellenek:
09:00 Elkötni a farkötelet és kihajózni a Punat marinai helyünkről.
Hihetetlen élmény egy kadétnak, aki életében ezelőtt sohasem kormányzott még 20 tonnás 15 méter hosszú hajót, hogy Kapitányunk verbális irányításával, károkozás nélkül meg tudja ezt a manővert valósítani. Egyetlen fontos szabály van, amire Tibor többször felhívta már a figyelmünket. Azt, és csak azt kell tenni, amit mond. Nem kell "úgy gondoltam/értettem/akartam-ozni"!
Csak határozott kormánymozdulatokkal és finom gázkar kezeléssel megoldani a feladatot. Írhatnék még az oktatásban szerepelt kerékhatásról, a sugárhatásról, a fordulási pont eltolódásáról előre meg hátra menetben, a "jó" oldalról mert ezek mind nagyon hasznos és költségcsökkentő tényezők, ha jól és biztonsággal használjuk őket.
A jó hajós egyik legfontosabb ismérve az előre megtervezett és tökéletesen kivitelezett kikötési/elindulási manőver.
A kikötők azok a helyek a végtelen óceánokon, tengereken, ahol a legtöbb szemtanúja lehet tetteidnek, és egy-egy elbaltázott kikötés nem csak a pénztárcát, de az önbecsülést is károsítja, meg beszéd témát biztosit a helyi vendéglőben is.

09:30 Horgonyt dobni, rövidkét fürdeni
A tengeri népeknek eszükbe sem jut belemászni abba a szörnyen sós, hideg/meleg (személyes ingerküszöb kérdése) vízbe, amiben halak szerelmeskednek és a hajósok szarnak (vagy fordítva).
De mi Magyarok el sem tudnánk képzelni, hogy a verőfényes napsütés és a kéklő tenger kombóját, ne hab testünk megmártásával tetézzük.
Nincs is ehhez jobb hely, mint egy kellemesen zárt öböl. Szerencsére a felkapott helyek fürdőző sűrűsége sem idézi egy lepukkant magyarországi strand heringes doboz érzését. Megtanultuk, hogy a vízmélységhez hozzá kell adni a horgonyveret víztől mért távolságát, és ezt az értéket kell a horgonylánc hosszának meghatározására, adagolásának módjára készített algoritmus alkalmazásának során felhasználni!

10:00 Felvenni az Odysseus háromszázvalahányadik deviációs görbéjét. Bizton állíthatom, hogy nincsen még egy magyar lobogó alatt hajózó úszó szerkezet a világon, aminek annyiszor határozták volna meg a mágneses tulajdonságú és a mágnesezhető építőelemeinek, felszerelési tárgyainak a kormánytájolóra kifejtett, eltérítő hatását, amely köztudottan útirány függő, mint az Odysseusnak. Ezen az ismereten emberéletek, hajók sorsa múlhat. A térképről mérhető útirányokat a dátumfüggő variációval és az előbb említett, irányfüggő deviációval is korrigálni kell.
Nem mindegy az sem, hogy keletre, vagy nyugatra. Akit jobban érdekel, olvasson utána.

11:00 Elhagyni a Punatot.
A kikötőkbe vezető csatornákat úgy kell elképzelni, mint a folyókat. Kitűzött hajózási út van általában. Zöld és vörös póznákkal, bójákkal, tornyokkal, sokféle eltérő formájú tárggyal. Sokszor elrohadva, alig látható módon veszélyeztethetik is a forgalmat. A kikötőbe ha behajózok, akkor színre-szint, a tenger felé hajózva zöldre-vöröset, vörösre zöldet kell hajózni.
Ez érthetőbbé válik, ha a hajónk navigációs fényeire gondolunk.

11:00-20:00 Menetben Pula felé
Az új képzési program szerint nappali hajózás során minden őrség kap folyamatosan feladatot.
1. őrség: Kormányoz, navigál, vezeti a jachtnaplót és 10 percenként a GPS-ről leolvasott koordinák alapján felrajzolja a térképre a helyzetpontunkat. Ez nem tehető meg ész nélkül, mert a Bessel elipszoidra illesztett merkátor térkép és a GPS által használt WGS84 földforma koordináta rendszere között van némi eltérés. (0,01perc N 0,3percE) Ez kb 500 m. Nem nagy hiba, ha a nyílt tengeren hajózik az ember, de partmenti navigációkor feladatot eredményezhet a SAR egységeknek.
2. őrség ez idő alatt: Part menti navigációs eszközökkel, speciel térképen előre azonosított tárgyak iránylatának mérésével határozza meg a hajó helyét. Ez a feladat 5-10 perc közti időt vesz igénybe, előkészülettel, méréssel, számítással és szerkesztéssel. Itt is bezavar a már korábban említett deviáció, meg az a tény, hogy a térképen olyan egyszerűen fellelhető tárgyak a való világban nem olyan könnyen azonosíthatóak.
3. Őrség ez idő alatt: Radarképen végzett távolságmérések alapján, 10 percenként szerkeszti fel a térképre a helyzetpontját a hajónak. Itt a legnagyobb feladat a papírtérkép elemei és a radarképernyőn megjelenő foltok, vonalak közti korreláció megtalálása.

Ha a navigátor úgy észleli, az előzőekben bemutatott módszerekkel felvett pontok alapján, hogy a hajónk letért a tervezett útról, hajósabban a rottáról, akkor korrekcióra utasítja a kormányost.
Part menti, nappali hajózás során óránként, éjszakai, vagy nyílt vízi menetben pedig kétóránként cserélődnek az őrségek, feladatok. Éjszaka is lehet iránylatokat mérni. Sőt! a világítótornyok a térképről leolvasható karakterisztikájuk alapján sokkal könnyebben azonosíthatóak, mint nappal.
Mint láthatod, kedves olvasó, barát, aggódó rokon az Odysseus nem üdülőhajó. Itt mindenkinek feladata van. Sőt az előzőeken túl még konyhaszolgálat is nehezíti naponta egy kadét életét. Nem könnyű a Kapitányunk kedvében járni, de ezt is értetek teszi. Azért, hogy nagyobb biztonságban legyetek, ha velünk hajóztok. Ha nem jelentkezünk haza naponta hatszor telefonon, az nem azért van mert nem szeretünk, vagy elfelejtettünk benneteket, hanem azért mert a sok tanulás, gyakorlás mellett nincsen tá időnk, vagy a térerőt legyőzi a parttól mért távolságunk.

20:00 Pula. Nagyon kettős érzést kelt ez a hely a hajóval érkező emberben.
A Colosseum és egy-két Monarchiabeli palota mellet lepukkant bérházak, elhanyagolt kaszárnyák és egy mai magyar szemmel hatalmasnak látszó hajógyár fogad. Itt volt valaha a Monarchia Észak-Adriai hadi kikötője. Innen vitte Horthy Miklósunk is a Szent István hadigőzöst a hullámsírba.
Városnézést nem tartottunk, de vételeztünk 300 liter gázolajat, valamint kiléptünk Horvátországból és megkezdtük utunkat Velence felé.

21:00-tól Az éjszakai őrség: Extra biztonsági intézkedések mellet végzi a feladatát. Kötelező a mentőmellény és a biztonsági heveder viselése, folyamatos radarkép figyelés és a kokpit elhagyásának tilalma mellett.
A kijelölt utunkon az Rt Peneda világítótorony fénye volt az utolsó partmenti navigációs segítségünk. Amikor passzáltuk, azaz merőlegesen elhaladtunk mellette, ráálltunk a TC292°-os útirányra. Ehhez a deviáció, meg a variáció miatt 280°-ot kellett tartani a hajó tájolója szerint.
Finom, apró, már-már érzéki kormánymozdulatokkal 34,5 tengeri mérföldön keresztül. Így léptünk át a következő napra.

Június 17 - Veléncéből egy 8 méteres fatörzsön át Rovinjba hajózunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Behajózás Velencébe
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Merre menjünk? Ide térkép kell!!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
S. Giorgio, ahol a partraszállás történt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Velencében
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A fa kormánylapát és a propeller között
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Rovinjban
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Sün naplója:

6:00-ig Éjszakai őrségek: Egyszeri útirány változtatással, a radarkép és az AIS adatok elemzésével zajlott az út. Sok-sok másik hajóval találkoztunk, hol közelebb, hol távolabb voltak hozzánk.
Komoly kavalkád volt.
Kivilágítatlan horgász, reflektoros halász, teherhajók előírás szerint használt fényekkel és egy nagy szállodahajó, amely Velencébe tartott és 5:20 körül előzött meg minket.
Talán egy eseményt említenék. 4:15-kor kellett volna észlelnünk 45°14,9N 12°46,3E pontban egy zöld villogó fénnyel jelzett bóját.
A radar jelzett valamit, ami 2 knt sebességgel mozgott (ez a bójáknak nem alapvető képessége), de mi nem tudtuk vizuálisan észlelni, pedig a rottánk szerint majdnem átmentünk rajta. Ennyit a térképek és a fények megbízhatóságáról. Ettől függetlenül odataláltunk Velencébe.

7:30 A Velencébe történő behajózás teljes mértékben belvízi hajózásra emlékeztetett. Mindenféle közlekedési eszköz, a kis gumimotorostól a vaporettókon, vontatókon, piloton és ipari hajókon keresztül egészen a 17 emeletes szállodahajóig minden volt.
Szűk helyeken keresztbe-kasul, a kitérési szabályokat betartva, de összevissza cikázva közlekedik a benszülött lakosság. Számomra nagyon nagy tapasztalat volt kétszer is megtenni az utat, bóják, cölöpök és a sok-sok másik hajó között.
Velencének nem érték a vitorlás turizmus.
Nem szabad szinte sehol kikötni. Egy gyors partfalhoz állással, kikötés nélkül tettük ki a Szent Márk térrel szemben lévő S. Giorgió szigeten, majd vettük be a városnéző legénységet.

Hatalmas beruházás folyik. Zsiliprendszerrel meg fogják gátolni, hogy a tengerszint ingadozás elmossa a műemléki Velencét.
Pár év múlva remélem, megnézhetem majd, mi lett belőle.

12:00 Gyors horgonyzás és rövid fürdés után megindultuk Rovinj felé TC 116 irányba. Utunk során a forgalom elválasztó zónán való áthaladáskor, arra merőleges irányt kell majd hajóznunk, hogy a lehető legkisebb mértékben zavarjuk annak forgalmát.

14:30 A terveket sokszor a nem tervezett események írják felül. A kabinban voltam mikor ismeretlen úszó tárgyal ütköztünk.
A Kapitányunk azonnal leállította a motort. egy 8 méter hosszú, elágazó fatörzzsel találkoztunk.
Beszorult a hajótest alá, a kormánylapát és a hajócsavar közé és így ágaskodott elő a hajó fara mögött.
Mindkettő nagyon érzékeny eleme a hajónak, és esetleges sérülésük komolyan gátolhatja utunk folytatását.
Zoli a vízbe vetette magát és tökéletes műszaki rálátással és testi erejével meg a Kapitányunk által kiadott kötéllel rásegítve megszabadította a hajót a ragaszkodó potyautastól.
Gyors állapotfelmérés után kiadta Kapitányunk a parancsot az indulásra.

Rádiózás:
A tengeri rádiózásnak nagyon komoly szabályai vannak.
Ezeket az alapismereteket a ROC képzésen szerezhetjük meg.
Az általunk észlelt uszadék fák veszélyt jelentenek a hajózásra. Ezért Tibor egy Safety üzenetet adott le a 16-os csatornán egy szelektív digitális hívást követően. Jeleztük a veszély helyét, típusát, időpontját. Ezt több forgalmazás követte a témában a velencei kikötő kapitánnyal, és egy másik hajóval is. A forgalmazásunk részletei pontosan be lettek vezetve a Rádiós naplóba.

16:30 Fürdés, újabb állapot felmérés, javítás.
Egy gumimembrános pipa, egy gumicsónak pumpa, néhány méter slag és a mindenre jó szigetelőszalag meg egy izmos láb és Kapitányunk, mint egy ipari búvár már szereli is a víz alatt a hajócsavar rögzítő elemeit. Másfél óra múlva tovább hajózhatunk, kész az ideiglenes javítés, de Punatba érve ki kell emelni a hajót egy ellenőrzésre.

20:30 Az előzőek miatt kicsi késéssel, de megérkeztünk Rovinjba.
Kikötés a határmólón, emberek beléptetése.
Majd átállás a marinába. A kikötőmester, aki fogadott minket a vendégmólón hihetetlen ember. Olaszul, németül és még magyarul is tudott.
Jóízűt vacsoráztunk ebben a szép városkában. Jóleső érzés a marina tiszta, rendezett mosdója, csak a német szomszédjaink erősen ittas felsőbbrendűsége róható fel negatívumként.
Az egyik pont most fürdött meg a móló és a fartükör közötti vízben, Nem sikerült bejutnia a hajóra, tán egy kicsit józanodik. Ráfér.

Eddig megtett utunk 212,6 tmf. Ebből 50 tmf éjszaka. Nem rossz teljesítmény két nap alatt.

Holnap irány vissza Punatba. Kb 75 tmf, 11 óra.

Június 18 - Rovinjból Punatba hajózunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Sün naplója

Békés ébredés, tisztálkodás és reggeli után, a csapat felfedező és kultúréhes beállítottságú része még elmehetett még egy rovinji városnézésre.
Kapitányunk leadta a fürdőkártyákat, és kifizette az éjszakai tartózkodásunk díját, 100 Eurót. Ezzel kiváltva a hajónk papírjait.
A határmólónál felszedtük a csapatot és megindultunk Punat felé.
Légvonalban Ez nem lenne oly nagy távolság 95° fokban 42,6 tmf, de mivel mi nem repülőgép pilótának, hanem harmad osztályú tengeri kishajó vezetőnek tanulunk, ezért az Isztriai-Félszigetet dél felől, Cres szigetet észak felől kerülve, a Sredenja Vata-n hajózva jutottunk el Punat elé.
Utunk során sokszor találkoztunk delfinekkel, gyakran megálltunk fürdeni, nem volt feszített a hazavezető program.
Menetben a már ismert helymeghatározásokat végeztük, a két nappal korábbinál sokkal nagyobb gyakorlattal, pontossággal és sebességgel.
A térképet böngészve, elhatalmasodott bennünk a felfedező ösztön és behajóztunk egy eddig Tibor által sem látogatott fjordba. Plominska Luka az Isztria keleti partján 45°07 perc északi szélességen található. A civilizációs ártalmak előtt biztosan szép hely volt, de napjainkban egy szénerőmű működik a végében. Ehhez tartozó, igen komoly méretű szénrakodóval, vízvételi művel, óriási kéménnyel. A fjord bora és sirokko esetén is védtelen. Ezek a szelek most nem veszélyeztettek, de egy szűken ballra manővert követően távoztunk. A kialakított strand miatt csak csökkentett sebességgel.
Ezt a manővert annyira szeretem, hogy újra megosztanám mindenkivel.
  • Kormány teljesen balra!
  • Gázfröccs előre!
  • Üres, kormány marad teljesen balra!
  • Gázfröccs hátra, kormánylapát marad kitekerve!
  • Előre! Útirányra kormányozz!
Árpi elsőre csinálta és tökéletesen sikerült volna, ha gyorsabban tekeri a kormányt. Sokat tanultunk belőle. Azóta a kormány tekerésének gyorsaságával nincs baja senkinek.
Ilyen cikk-cakkosan, de folyamatosan megfelelő mennyiségű vizet tartva az Odysseus keelje alatt, 81 mérföldet tettünk meg és 21:30-kor kikötöttünk a punati hajójavító 100 tonnás portáldaruja előtt, hogy másnap hamar sorra kerüljünk, és a hajócsavar javítást követően indulhassunk Premuda sziget felé és megkezdhessük éjszakai navigációs gyakorlatunkat a villogó fények világában.

Nagyon komoly restanciámnak kell eleget tegyek.
A sok hajózási esemény taglalása mellett, teljes mértékben megfeledkeztem a kambúzerünknek, a hajónk konyhafőnökének, Gyurinak a méltatásáról.
Szerencsére a pálinkaosztásnál figyelmesebb voltam, ezért nem szerepelt az Odysseus menüjében Sünpörkölt.
Gyuri olyan szintre emelte a skipper tréning gasztronómiai színvonalát, hogyha feltennénk a Michlein csillagokat a hajó oldalára, komoly kormánykorrekciót kellene alkalmaznunk. A világhírű zöldséges marhasült, a kéttenyérnyi sültoldalasok, a saláták, a petrezselymes burgonya a tört krumpli meg a kolbászos rántotta, hideg sörrel kísérve a napsütéses, gyengéden rengő tengeren elfogyasztva maradandó, kilókban mérhető élményt okoznak.

Június 19. Az éjszakai navigációs gyakorlat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kötélvágó
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kőkapunál
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Veli Losinj
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Sün naplója

A kidaruzott hajótestet hozzáértő, hozzá értőnek tűnő, valamint gyermekien csodálkozó szemekkel átvizsgáltuk.
A két nappal korábbi rönkkel való ütközés nem okozott szerkezeti károkat.
Egy zink anódo,elkorrodeált, a kormánylapon elhanyagolhatóan kicsi felületi sérüléseket láttunk, de semmi komoly.
Eközben a szakszervizes kollégák megorvosolták a hajócsavar rögzítő anya biztosítását. A tönkrement körmös lemez helyett egy hernyócsavart kapott.

10:00 Készletek feltöltése és egy parti kávé után elindultunk az éjszakai navigációs gyakorlat kezdőpontja felé.
Rövid fürdés a punati öbölben és eligazítás. A mai napon Robit, az automata kormányt is felvettük a legénység soraiba. Kezdetekben nem tűnt valami jó kezű matróznak, de a vezérlési paramétereit addig állítottuk, mígnem sikerült megfelelőre vizsgáznia.
Ezeket az értékeket Tibor feljegyezte, hogy későbbiekben újra felprogramozhatóak legyenek, ha szükségessé válik. Robi 4 féle módon tud kormányozni: Irányra, Szélre, Pontra, Útvonalra. Mi ebből hármat használunk ki. Szél nincsen.

13:00 Horgonyt dobunk Cres partjánál, a Humutici öbölben. Fürdés. Az ilyen és ehhez hasonlóhelyeket kell felkeresni családi hajózás során. Nagyon-nagyon fontos a megfelelő célok kiválasztása a gyerekekkel, feleséggel való hajós nyaraláskor. Nekik nem nyújt élvezetet, ha megpillanthatnak MB14°-os irányban egy Z Bl(3)2 1m 4M és egy B Bl (6+1)15 2m 6M karakterisztikájú fényt, de boldogan fedeznek fel barlangokat, úsznak át sziklakapuk alatt, gyűjtenek kavicsot, kagylót a itt a part felől elzárt öblökben.
Csodálatos ez a hely.

17:15 Kikötünk Veli Losinjban. Ez az a egy elragadó kikötő, ahol a szűk helyen való fordulást és a part mellé állást lehet úgy gyakorolni, hogy 1 méterre köthetsz ki a taverna asztalától, ahol hideg söröket, finom kávét kortyolhatsz.
Rövid városnézésre is volt lehetőség, de erről én nem tudok beszámolni, mert az előbb említett sörözős lehetőséget választottam. Ez a csodás, mediterrán hangulatú, kis kikötő bórás viharban életveszélyes! Csak jó időben használandó, de akkor ne hagyja ki senki a felkeresését.

18:30 Újabb oktatási szituáció: Bójára kötés. Az Ilovik csatornában. Nem is írom már le, hogy mennyire giccsesen tökéletes ez a hely.
A bója műszaki állapota mindig kérdéses, kockázatot rejt magában. Ezért 40 láb fölötti hajóval, viharban nem javallott.
A bójára kötés kivitelezése:
  • Hajó orrával széllel szemben ráállunk a bójára,
  • egy fő megcsáklyázza,
  • egy másik meg átfűzi a felső, jobb esetben az alsó fülén a kikötőkötelet
  • és leköti a hajón.
  • Fontos, hogy a kötelünk egy ponton legyen ki és visszavezetve a hajóra. Így nem súrlódik a bója fém gyűrűjében.
  • Szükség esetén másik kötelet is használjuk az előzőek figyelembe vételével.
  • Sose köss csomóval, karabinerrel a bójára!
  • Ha van módod, ellenőrizd alámerülve a bója láncbekötését, kloncniját, állapotát.
Több rossz és néhány jó példát is megtekinthettünk az aktuálisan veszteglő hajópark szemrevételezésekor.

20:00 Premuda mellett megismételtük a bójás akciót, de inmár önállóan. Tibor elismerően nyilatkozott az akcióról.
Fürödtünk egy utolsót, és szorgos hangyák módjára megírtuk az éjszakai hajózás egyes szakaszainak navigációs utasításait.
Minden őrség 5 szakaszt hajózik. Minden szakaszban 1 fordulót kell végrehajtani és egy kis hajózás után átadni az irányítást a következő őrségnek. Az A őrség viszi hajónkat majd a jól megérdemelt horgonyzóhelyünkre a Lucina öbölbe.

Az éjszakai gyakorlat részletei hamarosan következnek, az éjszakai navigáció élményéről nem én fogok beszámolni.

2:50-kor horgonyt dobtunk. Az elmúlt napokban 385,5 tengeri mérföldet hajóztunk.




Balázs naplója

Naplementétől holdnyugtáig.

Az éjszakai navigáció a skipper tréning egyik legérdekesebb része.
Ezen a gyakorlaton 40 mérföldet hajózunk egy előre kijelölt útszakaszon, a szigetek között mindenféle elektronikus navigációs eszköz nélkül.
Az egyetlen segítségünk a navigátorunk, akiben szó szerint vakon meg kell bízni, az életünk függ tőle. Állandóan figyeli a horizontot és keresi azokat a tájékozási pontokat, világítótornyok és bóják fényeit, ami alapján becélozzuk a helyes útirányt.
A tréning célja, hogyha, bármilyen oknál fogva nincsen lehetőségünk GPS-t , térképet egyéb kényelmes eszközöket használni, akkor is magabiztosan és biztonságosan hajózzunk az éjszakában.

A tréning este 9-kor indult, amikor Veli Rat fényei türelmesen vártak arra a pillanatra, hogy a nap lebukjon a horizonton, és begyújtsa saját fényeit, hogy éjszaka segítségére legyen a hajósoknak.
Innentől kezdve párokban, felváltva hajóztunk, bóják és világítótornyok között, és vártuk, hogy a navigátorunk elordítsa magát, hogy megpillantotta a várt orrszögben a megmentő fényeket, így végre 10-15 perc „vak” hajózás után, fellégezve, már biztosabban tudtuk a hajónk pozícióját.
Persze, sokszor csak nem látszott a fény, ilyenkor nagyon kellett figyelni, hogy a sok halászhajó és egyéb parti fénypont mellett, meglássuk a pislákoló jeleket.
Különösen nehéz szakaszok voltak, amikor két sziget alkotta szoroson kellett elhajózni ahol a távolság maximum 300-400 m lehetett és a szakasz kb 2 kilométer hosszú volt. Ilyenkor 7,5 csomóval a navigátornak 1-2 perce van megadni a pontos irányt, mert ha korán szól, neki megyünk a kardinális bójának, ha későn, akkor a partnak.
Szerencsére, azért sikerült mindig helyesen hajózni, és Tibornak csak kis korrigálásokra volt szüksége.
Hajnali háromkor, 6 óra folyamatos koncentráció után, nagyon elfáradva végre teljesítettük az utat és megpillantottuk a lenyugvó holdat, aki éppen pont az utolsó szakasz végén, egy öböl bejárata fölött teljesített szolgálatot. Ebben az öbölben pihentünk meg.

Június 20. Radargyakorlat a Kornatiban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Balázs
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Zoli
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Gyuri
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A feltakarójeles átjáró
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Tibor
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Jó helyen vagyunk a feltakarójelben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Gábor
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Gábor
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Sün naplója

Rövid, három és fél órás alvás után nagy sikert arattam a horgony felhúzásával. Aki nem kelt fel a motor indítására, azt biztosan kiugrasztotta a horgonycsörlőnek és a felszedett láncnak a hajótestbe történő bevezetésekor keletkező lágy, semmivel össze nem téveszthető zaja. Későn érkeztünk, korán indultunk. Így nem támogattuk a helyi vállalkozót, aki a díjat beszedte volna. De ilyen volt a Tibor által diktált program...
A Kornati Nemzeti Park felé vezető utunkon benéztünk Zaglavba tankolni.
Ez a halászfalu is tökéletes hely a partfal mellé állás, a farpufferes elindulás gyakorlására, meg alapvető élelmiszerek (sör, krumpli, kenyér) beszerzésére.
Eddig nem írtam az Odysseus kapitánya által alkalmazott üzemanyag készlet kezelési metódusáról. Addig fogyasztjuk az aktuális tankból a gázolajat, amíg a motor meg nem áll. Előtte többször köhög, dadog, ingadozik a fordulatszáma, azaz elhasználja a tartály alján lévő, szennyeződésekkel teli gázolajat is. Ekkor átkapcsolunk a másik tankra, kicsit hosszabban önindítózva elindul a Yanmar és repít minket tovább a már jól megszokott duruzsolással, 2800-as fordulaton. Ezért sűrűbben kell üzemanyag szűrőt cserélni, de nem fordulhat elő vészhelyzetben, hogy szemetet szív fel a rendszer és leáll. És ez így zajlik minden alkalommal.
Gyuri mesélt ma egy történetet, amikor taknyos, szar minőségű gázolajat tankoltak az Odysseusba egy Kapitány Tréningen Máltán. A szűrők eltömődtek, motor leállt az olasz csizma talpa mellett hajózva. Tibor többször szűrőt cserélt, így jutottak el nagy nehezen Crotonéba. Persze hétvége és este volt, szerviz nyema. A tartályból ki kellett szivattyúzni az anyagot, kiszerelni a hajóból, és a parton kimosni, majd vissza. Az üzemanyagtartályok a hátsó kabinok ágyai alatt vannak. Elképzelhetitek mekkora élmény volt. Ezért mindig körültekintően, megbízható helyen kell üzemanyagot vételezni.

10 óra körül jutottunk el a Kornatiba, ahol a radargyakorlat kezdődött.
A radar gyakorlat több szempontból érdekes pontja az oktatótúrának.
Turisztikailag:
Nincsen szerintem a világon még egy hely, ahol ennyi sziklás, bokros, a civilizáció nyomait csak részben viselő kisebb-nagyobb sziget, zátony, öböl, átjáró lenne látható, mint itt.
Hajózásilag:
Ezt a területet a természet pont arra a célra hozta létre, hogy a Jacht Akadémia kadétjainak legyen hol gyakorolni. Olyan, mint egy természetes rutinpálya. Jól azonosítható szigetekkel, határozott radarképet adó partszakaszokkal és számottevő kishajó forgalommal.
Pilotage.
Használd a szemedet és a térképet! Mint a belvízi hajózásnál, a látott partvonal, fontosabb tereptárgyak alapján kormányzunk a megfelelő parttávolságot tartva. Ahol a 200 méter nem megoldható, mert csak 60 méter széles az átjáró, ott középre, vagy a térkép által jelölt legnagyobb vízmélység fölé kell kormányozni.
Radaros hajózás:
Ez a feladat leginkább egy számítógépes játékra hasonlít. Ülünk a térképasztalnál a papírtérképpel a kezünkben, a radar képernyő sárga foltjait elemezve és a robot kormány gombjaival irányítjuk a hajót.
Ez mégsem játék. Itt csak egy életünk van. 2-3 mérföldes szakaszokat hajóznak az őrségek. Mindenki megkerül egy-két szigetet, áthalad legalább egy szűkös átjárón. Hihetetlen érzés.
A biztonság kedvéért mindig tartunk figyelő szolgálatot. Összesen kétszer kellett beavatkozni. Egyszer én bazíroztam el. -2x10° helyett kétszer nyomtam meg a menü gombot, ezzel leállítva az automata kormányrendszert és egyenesen 7,6 csomós sebességgel száguldottam egy 80 méterre levő sziget fellé.
A másik hibát Tibor és Zoli hozták össze, Zoli fordult volna de későn. Tibor féltette a hajóját, ezért egy,a papír térképen jelölt, de a digitálisan fel nem tüntetett víz alatti zátony előtt erősen ballra kormányzott amikor avízmélység 38 méterről 22-re esett vissza.
Ez egy komoly türelemjáték. Egy másodpercen múlott.
Buktuk.
20 euróval gazdagodott a hajókassza. A szlalom közben sokszor megálltunk fürdeni. A víz 24-26 C°között volt mindenfelé. Ha csak hajózunk a nemzeti park területén, az ingyenes, ha lehorgonyoznánk, akkor kell csak fizetni. Ezért mi csak sodródtunk.
A Kornati- és a Katina-szigetek között található természetes átjárón lévő feltakarójelen én vittem a hajót, mint az aktuális őrség kormányosa. Olyannyira szépen akartam áthajózni a feltakaró jeles, szűk csatornában, hogy jól el is bazíroztam. Szerencsére 4 dm víz még maradt a tőke alatt.
Ökölszabály: Feltakaró jelnél mindig kövesd asz alsó jelet!!!
Akkor kerülnek takarásba. Kicsivel északabbra van a mesterségesen kialakított új átjáró. Vörös és zöld bójákkal kitűzve, ott még reggel hajóztuk keresztül. Ezt a biztonságosabb, minden vízállásnál megfelelő mélységgel rendelkező csatornát robbantással alakították ki a helyi halászok számára.
Demokratikus döntés alapján úgy határoztunk, hogy Sali kikötőjében töltsük az éjszakát.
Az eredetileg a jachtoknak fenntartott kikötőrész tele volt, de a harbour master átirányított minket a szemben található partfalhoz, ahol a halászat visszaszorulása és a kedvtelési célú hajózás fejlődése nyomán új mooringköteles kikötőt, rendezett, vitágos sétányt alakítottak ki, ezzel megnégyszerezve a fogadható túrázók számát.
Egyetlen problémát a partfal tövében, 1,8 m mélyen található 1 m széles padka jelentette volna, ha Tibor nem vette volna észre a padkát. Az Odysseusnak van egy olyan mélységmérője, amely mutatja a 2 méteren lévő kormánylapát alatti mélységet is, de ezt a padkát valószínűleg későn jelezte volna.
Szerencsére van a hajónak egy kb. 3 m hosszú hosszú járója (hídja), így biztonságos távolságra tudtuk kötni a hajót a parttól. A mooring tartását erős hátramenettel teszteltük.
A hajótó 4 méterre található Maritimo restaurantban elfogyasztottuk a megérdemelt söradagunkat és meghallgattuk Gyuri és Tibor cizellált előadását az Odysseus viharos, fagyos körülmények közti első Koper-Punat útjáról és Tomi mesélt a JAK-ról, Kapitány tréningről. Ez a Jacht Akadémia Kupa, ami egy speciális vitorlásverseny. Az idei részleteit a 336-os naplóban olvashatjátok.
Éjfél tájt a hajó személyzete nyugovóra tért.
471,3 mérföld van már mögöttünk. Ebből 112,5-öt éjszaka hajóztunk. Holnapi, utolsó előtti napunkon vissza kell jutnunk Punatba, az anyakikötőnkbe.
Ez 75 mérföld hajózást jelent még. Aki csak a kötelező mérföldek teljesítésére fizetett be, az 500 mérföldnél kiszállhat. Ez valahol Olib szigettől nyugatra, a parttól ,8 nm-re lesz.
A csomagjait a Kapitány egy hónapig köteles megőrizni.

Június 21 Visszatérés Punatba
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Sün naplója

Újabb szép nap virradt ránk.
6:00-kor a még alvó társaink kellemes dieselduruzsolásra ébredtek.
Hamarosan áthajóztunk az éjszakai navigációs gyakorlat útvonalán és elszörnyedve konstatáltuk a szűk átjárókat és bezsebeltük Tibor dícséretét. A Silba-szeget délkeleti parja mentén lévő U. Slatina homokos öblében lehorgonyoztunk a kristálytiszta, 2,5 méter mély vízben. Igazi balatoni feelingben volt részünk, amikor kigázoltunk a homokos tengerfenéken a köves patra.
Aztán megjött a szél (10 csomós ugyan, de szél) és végre vitorlázhattunk egy kicsit.
Tibor közben előszedte a gyakorló kötelet és elketdődött a csomózási gyakorlat is.
Többszöri fürdés után Rab város előtt kötérőlleszakadó versenyt is tartottunk: ki meddig tud rajta maradni az egyre gyorsuló hajón.
Balázs nyert: 8,3 csomóig bírta.
Fél nyockor kötöttünk ki végül Punatban.

Utunk számokban:
Személyzet tömege behajózáskor: 8 fő 840 kg , kihajózáskor 8 fő 855 kg.
546 tmf, ebből 112 éjszaka. 500 l gázolaj, 0,5 l motorolaj, 700 l édesvíz a tartályokból.
13 horgonydobás-felhúzás, 2 bójára kötés, 4 kikötés farral, mooring kötél használatával,
2 óra motorlázás, 2 óra vitorlázás, többi gépüzem
legerősebb széllökés 12 csomó, a legmagasabb hullám 0,2m,
17 kg krumpli, 11 kg zöldség, 12 kg hús 9 kg pékáru,
32 l sör, 2,5 l pálinka, 28 l ásványvíz, 15 l gyümölcslé,
Egy főre eső közös költség 283 eur,


Megszerzett ismeret és tapasztalat: felbecsülhetetlen

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től