MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / 2014. évi kapitány tréning
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
2014. évi kapitány tréning2014.05.01. - 2014.05.15.

352. út
A cél: legalább 1000 mérföld lehajózása és közben 10 csillagászati helymeghatározás elvégzése. A fiúk a hajózás után vizsgázni fognak a 200 mérföldes képesítés megszerzéséért.
A résztvevők kabinok szerint a következők, :
  1. Jenci
  2. Z.Tamás
  3. Péter
  4. Zoli
  5. Zsombor
  6. A. Tamás
  7. B. Gábor és
  8. dr. M. Gábor

Üzenet a hajónakRészletes napló

május 1. csütörtök. Indulás Punatból
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Az első kadétok 14 óra előtt érkeztek meg. Az új autópálya szakasz végét rávezették a Krk-szigetről kivezető útra, keresztezve azt. Ezért hatalmas torlódás alakult ki. Mi lesz nyáron?
A fiúk behordták a cuccot, a kaját beraktuk a hűtőbe, meg a megfelelő rekeszekbe és fél 3-ra végeztünk is. Ekkor kimentünk a 9 Bofortba ettünk egy pizzát, közben Zoli is megjött. Sajnos egy óra késéssel indultunk. A terv szerint az egyre erősödő délies szembeszélbe a Vis-szigetre hajózunk, majd onnan holnap 11-kor indulunk el az olasz csizma sarkán lévő Santa Maria di Leuca felé, ahol találkozik az Adria és a Jón-tenger. A legszükségesebb instrukciókat még ebéd közben elmondtam és tájékoztattam a fiukat a várható időjárásról: egyre erősödő szembeszélben kell motorozni. A szél kellemetlen hullámokat fog kelteni Vis után, de remélem eljutunk Leukáig szombat estére, ahol megalszunk. De ha szombaton indulnánk, akkor végig tudnánk vitorlázni szinte az egész utat a megérkező hidegfront északias szelével. Nem vették a lapot, én meg nem erőlködtem tovább.
Sajnos a marinában lévő boltban elfogyott a kenyér, így az összes maradékot elhozták.
Indulás után végigvettük a biztonsági felszereléseket, a mentőmellénytől a mentőtutajig, megmutattam a az AIS SART MOB használatát az őrség automatikusan felfújódó mentőmellényével, stb. Kipróbáltuk a dan-bóját is. A villogó lámpájában később a reed-relé (mágneses kapcsoló) nem akart kikapcsolni. Szét kellett szednem: kimozdult a helyéről, visszatettem.
Aztán egymást váltották az őrségek és változó sebességgel hajóztunk Vis felé. Éjfél körül értük el Zadart, éjjel kettőkor Biográdot.

Május 2. Péntek. Kilépünk Horvátországból Visen, majd Viestéig jutunk a szembeszélben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Palagruza-sziget
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Fél 11-re érkeztünk a Vis-szigethez. A sziget előtti szoroson áthajózva egy policia gumicsónakot vettünk észre, amely odajött hozzánk. Kérte a hajó papírokat. Odaadtam a horvát hajózási engedélyt. Aztán kérte a hajó biztosítását. Mondtam, ha van engedély, azt csak akkor adják ki, ha biztosítás is van. Kérte. Odaadtam. Aztán kérte a hajózási képesítésemet. Odaadtam. Aztán ez nem volt jó neki, fényképes igazolványt kért. Mondtam, hogy csak ilyen van. Aztán kérte a hajó utaslistáját. Odaadtam, de mondtam neki: ezt az uniós csatlakozásuk után már nem kérheti. Nekem van, mert elhagyjuk Horvátországot. Aztán egy idő múlva mindent papírt visszaadott és azt mondta: túl közel jöttünk a parthoz. Azt mondtam, hogy 200 méterre, amilyen távolságra a vitorlások megközelíthetik a partot. Erre ő:nem vitorlázunk, hanem motorozunk, nekünk 300 méterre kellett volna elkerülni a partot. A jogszabály nem a hajtási módot, hanem a hajó típusát határozza meg. Erre megkérdezte a társától: mit csináljunk velük. Hagyd a fenébe. . . és tovább mentek. Először jártam így. Mi lett volna ha nincsenek rendben a papírok, nem ismerem a szabályokat és nem horvátul beszélgetek velük?
Visen először tankolni mentünk. A benzinkút 3 méter széles mólójára kellett ráállni a 16 méteres Odysseusszal az egyre erősödő szélben. Nem volt egyszerű, de Jenci szépen megoldotta. Amíg tankoltak a fiúk, addig elrollereztem a Lucka Kapitan-hoz, hogy kiléptessem a hajót. Nem volt ott, az ablak nyitva, az ajtó zárva. Vártam 10 pérecet, majd vissza a benzinkúthoz. Innen átálltunk a határátlépő mólóhoz az első szabad helyre. A helyi kikötős segített a mooringgal. Elmondtam, hogy kilépni jöttünk. Akkor nem kell fizetni. De amikor vizet akartak feltölteni a fiúk, rögtön visszajött, hogy vigyük be az irodába a papírokat és fizessünk fél napot. Nem kell víz, sem villany. Nem fizetünk. Jó, és elment.
Én ismét elrollereztem a kikötő-kapitányságra, ahol a legnagyobb meglepetésemre ott volt a kapitány és kedélyes beszélgetés közben 3 perc alatt elintézte a papírmunkát.
Irány a polícia.
A határőrség (policia) hivatali épülete a városi rakpart mögötti épületben van, a piac mellett. Általában nincs itt állandó szolgálat telefonálni kell az ajtóra kiírt számra. Már ott volt egy olasz, aki 11 óra 40-kor hívta őket, és azt a választ kapta, hogy 10 perc múlva itt lesz valaki. 12 óra 18-kor már én is telefonáltam, hogy mikor jönnek. 5 perc- kaptam az ígéretet és 5 perc múlva megjött egy erősen férfias kinézetű fiatal rendőrnő. Az olasz volt előbb, vele kezdte. Ők 4-en voltak a hajón és Pescarába mentek, észak felé a nekik kedvező szélben. Az eljárás 32 percig tartott. A kishölgy örült, ha helyes billentyűt talált a rendőrségi nyilvántartást futtató számítógén, olvasgatta az egyes adatmezők helpjeit, mit hova, hogyan kell írni. Az olasszal tettük a finom megjegyzéseket: ha autóval jövünk-megyünk ez nem így van, mindenki uniós állampolgár, tavaly ez nem így volt, stb. A kishölgy hajthatatlan volt. 32 perc részidőt teljesített. Én már felkészültem az egy órás procedúrára, de vagy elege lett az egészből, vagy meghatotta a horvátom, de velem két perc alatt végzett.
Indulhattunk is. Mindeközben a fiuk bevásároltak, KV-ztak és türelmesen vártak. De végre elindultunk szembe a széllel. Hamarosan meghallgattuk a Split Rádió figyelmeztetését: a Dél-Adrián 35-45 csomós déli széllökések várhatóak az éjszaka folyamán. Nem jó ez nekünk. Pont arra mennénk.
Ezért úgy terveztem meg az útvonalunkat, hogy elkerüljük az Adria közepén felénk tartó viharos zónát. Így nem egyenesen Otrantó felé hajóztunk, hanem 20 fokkal jobbra térve az olasz partok mentén keresünk (volna) menedéket. Három óra hajózás után egyre nehezebb lett a helyzet. A szél csak 18 csomós volt, de a hullámok megnőttek és szemből jöttek. A lapos testű Odysseus csak csapkodta a hullámokat, nem haladtunk. Többen megetették a halakat és nem voltak túl jól. Így eldöntöttem, hogy az olasz csizma sarkantyúját célozzuk, Viestét. Az utunk a legtávolabbi horvát sziget, a Palagruza mellett vezetett el. Itt találkoztunk 3 versenyző hajóval is, akik a szigetet kerülték meg.
Mi átvágtunk a forgalom-elválasztó zónán, ahol egy szabályosan közlekedő 230 méteres hajónak utat kellett adnunk, mert különben összeütköztünk volna. Végül este 11-kor kötöttünk ki a hulla fárad csapattal Viestén, szemerkélő esőben. Mindenki nagyon megkönnyebbült. Én is örültem a nyugodt alvásnak. Volt villany és víz is.

Május 3. Szombat. Viestétől Bari-ig jutunk a szembeszélben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Vieste
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Egész éjjel változó intenzitással esett az eső. 10 órás indulást terveztem, hogy az előrejelzés szerinti nyugodt tengeren hajózhassunk. Délutánra hátszélben kellene hajóznunk. Vieste nagyon szép kis város, de a fiuk elcseszték az időt, és a városnézés helyett csak egy KV-ra mentek el.
Szemerkélő esőben és szélcsendben indultunk el. Szemből kellemetlen holthullámok jöttek, amelyek a távolabb tomboló viharos szél hírnökei voltak. A félszigetet elhagyva először jobbról, a part felől fújt a szél, majd hamarosan nagy zivatarfelhők között hajóztunk. A szél változó volt. Kezdetben jobbára hátulról jövő északnyugati volt, majd 3 óra felé állandósult és délkeleti irányból fújt. Ismét. Cserébe egyre nagyobb hullámok jöttek. Többen rosszul is lettek. A hajó el kezdte csapkodni a vizet, ismét menedék kikötőt kellett keresni. Először Trani volt a cél a XI. századi katedrálisa miatt. De a part mentén fordult a szél és a hullámzás iránya is, így a parthoz tapadva Bisceglie felé hajóztunk. Ez is ment, így megpróbáltuk elérni Barit. Az is sikerült, 6-ra oda is értünk. Igaz, a város mögött fordult a part és ne tudtunk volna tovább hajózni. A csapat ismét nagy örömmel fogadta a kikötést Bari óvárosában lévő Porto di Vechióban. Itt van egy csodálatosan elegáns épülettel rendelkező jachtklub, ahol sikerült helyet találni. Az erős oldalszélben nem volt egyszerű a kikötés, de Z. Tamás ügyes volt.
Ezt követően elmentünk vacsorázni. A főtérről Zoli telefonált az öccsének, aki sokat járt itt és tudott egy jó vendéglőt: a Ristorante di Pescatorét. Fél órán át kerestük a váras falai között rossz jelet vevő telefonos GPS-ekkel, mire megtaláltuk a Normand erőd mellett az igazán elegáns éttermet. Sajnos csak egy és negyed óra múlva nyitott, olasz szokás szerint este 9-kor. Megszavaztattam: nem várunk.
Végül a főtér egyik mellékutcájában találtunk egy nagyon hangulatos helyet, ahol nagyon jó kiszolgálással, jó ételekkel, jó hangulattal megvacsoráztunk. Éjjel ismét esett az eső.

Május 4. Vasárnap. Végre elérjük a kedvező szélben Sánatmárialukát
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Csillagászati mérések
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ez volt az én mérésem
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Jön a zivater felhő. Ez látszik a radaron
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Bariban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Vacsorázunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Reggelre megfordult végre a szél, így már vígan repültünk a Jón-tenger felé. Folytatás következik.

Május 5. Hétfő. Gyönyörű vitorlázós nap az olasz csizma talpa mentén
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Sántamárialuka
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
A szöveg hamarosan felkerül a netre...

Május 6. Kedd. Átkelünk a Messinai-szoroson és ezzel meglátjuk az Odüsszeiai 4 helyszínét.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Szkülla szikla
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Egy csendes, nyugodt éjszakai hajózás után gyönyörű reggelre ébredtem 6-kor, az olasz csizma lábújánál, a Spartimento-foknál. Az árboc csúcsán lévő kamera képernyőjén megláttam a pontosan előttünk lévő, rózsaszínes árnyalatú ködbe burkolódzó, hófödte csúcsú 3300 méter magas Etnát. A tündöklő hósapkáját éppen megvilágította a felkelő nap és ezzel bearanyozta a csúcsot, miközben besütött a kabinom ablakán is. ( Aki nem tudja, annak elárulom: a kapitányi az Odysseuson a baloldali hátsó kabin, amelynek van egy kisméretű ablaka hátra felé is a vízvonal felett kb. fél méterre. )
Szóval egy csodára ébredtem. A tenger nyugodt volt, az új motor szépen duruzsolt, száguldottunk a Messinai-szoros felé. A 04-06-os őrség is fent volt még, ők sem győztek betelni a látvánnyal. Együtt élveztük a természet csodáját. A tenger tükörsima, olajos csillogó volt, lassú alacsony holthullámok, mint macskák a paplan alatt púposították csak a felszínt, miközben a színe a felkelő naptól a csillogó óaranytól a kékes ezüst között váltakozott. Ilyen reggelekért érdemes a tengerre szállni!
Később észrevettünk a távolban egy őrhajót, amely egy kis halászcsónakot ellenőrzött éppen. Kisvártatva felénk fordult, egy kicsit mellettünk jött, nézelődtek rajta a Cardia di Costerra tengerészéi, majd miután kedvesen el kezdtem integetni, ők is visszaintettek és elegánsan gázt adva elhúztak a távoli horizont felé. Az Odysseuson évek óta fel van szerelve egy AIS (Automatic Identification System – automata azonosító rendszer), amely folyamatosan sugározza a hajónk nevét, az azonosítóit, a méreteit, a pozíciónkat, a sebességüket. Az ilyen rendszer a nagyhajókra kötelező, a jachtokra és a halászhajókra csak ajánlott. Egy modern navigációs rendszerrel felszerelt bármilyen hajó tudja venni ezeket a jeleket és az elektronikus térképére felrajzolja a hajónkat és megmutatja a kisugárzott információt. Ennek alapján, az őrhajó valószínűleg csak egybevettette az AIS adatokkal a hajón valódi adatait: a nevét, az azonosítóját, stb. És persze megnézte: 200 bangladesi menekült van-e a hajón, vagy csak az éjszakai hajózástól kialvatlan túristák.
Később az AIS mutatta, hogy a szembe jövő Monsun nevű 183 méter hosszú áruszállító hajó 68 méterre fog elmenni mellettünk 47 perc múlva, amely a beállításaim szerint veszélyes közelséget jelent. Mi tartottuk az irányt. Kisvártatva halljuk a VHF rádió 16-os csatornáján a Messina VTS (Messina-szoros forgalomirányító szolgálata) hívását: Monsun, it a Messina VTS, látja-e a maguk előtt lévő Odysseus vitorlást, amellyel veszélyes közelségbe fog kerülni?
Messina VTS, it a Monsun, igen látom, biztonságos távolságban elmegyünk mellette, a vörös lámpánk felől (red to red, ami azt jelenti, hogy mindkét hajó baloldalán ( a hol a vörös pozíciós lámpa van) fogja látni a másikat.

Mindenkinek ajánlom a hajójára az AIS-t.
Aztán szép lassan elérkeztünk a Messina VTS bejelentkezési zónájához, ami a szoros jogi határait jelenti. Az előírások szerint bejelentkeztem a VHF 10-es csatornán, a munkacsatornáján:
Messina VTS this is sailing Yacht Odysseus, MMSI N 243 000 036. Do you red me? Over Odysseus this is Messina VTS. I read you loud and clear . . .
pont úgy, ahogy a rádiós tanfolyamon tanítjuk. Ezt követően megkérdezte: a hajónk hosszát, hány utas és hány fős a személyzet, a nemzetiségüket, mi volt az utolsó kikötőnk és hova tartunk. Pont úgy, ahogy a rádiós tanfolyamon összeállítottam a feladatokat. De hát innen vettem a példát!
Végül jó utat kívánt és elrendelte, hogy amíg a csatorna területén tartózkodunk a VHF 10-es csatornát figyeljük az információkért. 10 óra után elértük Messina városát, kicsit befordultunk a kikötő felé, hogy megmutassam a nevezetességeket, a marinát, a székesegyházat és elmeséltem, hogy itt volt az Odüsszeia szerint a Helios mezeje, ahol a balgák felfalták a napisten teheneit, amiért később megbűnhődtek. Elmondtam, mi alapján tudtam ezt a helyet azonosítani és meg is mutattam az ismérveket.
Ezután kijött egy szárnyashajó a kikötőből és felénk tartott. Erre a kormányos megijedt és élesen elkanyarodott, miközben éppen lent voltam a szalonban. Felszaladtam és elmagyaráztam: a tengeren a COLREG szerint (a tengeri KRESZ) nincs komp, nagyhajó, szárnyashajó, amelynek elsőbbséget kellene adnunk. Egyenrangúak vagyunk. Sőt, nekünk amíg közvetlen veszély nem fenyeget, nem is szabad kitérő manőverbe kezdeni. Ekkor felmerült ismét a Vis-Vieste szakaszon történt kitérés esete, amit ismét elmagyaráztam: nekünk akkor lassítanunk kellet volna. Remélem megértették.
Ahogy a Messinai-szorosban hajóztunk elmagyaráztam a szoros veszélyességét: az erős árapály áramlatot: a déli része a Jón-tenger árapály-rendszere, míg az északi a Tirrén-tenger árapály rendszere szerint változtatja a vízszintjét. A hely különlegessége, hogy ellentétes fázisban. Amikor a Tirrén-tengeren dagály van, akkor a Jón-tengeren apály és fordítva. Újholdkor vagy teliholdkor (ezt hívják szökőári árapálynak) a legnagyobb a szintkülönbség, akár 40 cm is lehet, 2 kilométeres távon. Emiatt akkor akár 6 csomós (kb. 12 km/h) is lehet ezen a helyen, 6 óránkén ellentétes irányba! Ha még a szél is fúj, akkor ez elérheti a 8 csomós sebességet is. Szóval itt jó időben kell jó helyen lenni. Az erős áramlatok nagy örvényeket hoznak létre a mai napig is Kharübdisként emlegetet helyen. Most a hold az első negyedben volt, így a vakári árapályban hajóztunk ráadásul a pangó víz idején. Így nem láttunk örvényeket. Sajnos.
A hajó navigációs rendszerével érdekes képeket sikerült rögzítenem a szoros domborzatáról.
Korábban már meséltem a fiúknak a kardhal vadász csónakokról. Ezek 15-20 méteres fahajók, amelyek közepén egy hihetetlenül magas, 30 méter körüli acélszerkezet van, amelyet drótkötéllel merevítik ki a hajótesthez. Ennek tetején ül a kapitány és onnan irányítja, a hajót, keresi a kardhalat. A hajó orrából is kinyúlik 20-30 méterre egy fémszerkezet, amelyen a szigonyos várja a zsákmányt. Szóval különleges hajók ezek. Sajnos egyet sem láttunk a szorosban, hiába meresztettük a szemünket.
A szoros északi bejáratánál átvágtunk a szárazföldön fekvő Scylla városkához, ahol az Odüsszeia Szküllája volt. Ez egy jellegzetes szikla, amely a szoros bejáratát jelzi. Itt van egy kis halászkikötő, ahol a kardhal vadász hajók vannak. Sajnos csak lettek volna. Egyet sem találtunk itt. Lehet, hogy megszűnt ez a halászati forma? Vagy nincs szezon? Vagy máshol voltak éppen a hajók? Nem tudhatjuk.
Innen a Salina-sziget felé hajóztunk, ahol éjszakára megpihenünk. A fiúk megmérték a délutáni Napot és a Hold sarlóját, így ismét 3 csillagászati helymeghatározás adatait kapták meg. A számításokhoz most Péteren kívül senkinek sem volt kedve, élvezték a napsütést és a nyugodt tengert.
Ebédre Zsombor marhapörköltjét ettük, sajnos elfogyott a rántott hús.


Folytatás: A Lipari-szigetekhez közeledve megnőtt a hajóforgalom. Szárnyashajók, kompok, katamaránok szállították a turistákat. A Stromboli szépen füstölgött, remélem holnap este pöfögni is fog.
Fél hatkor megérkeztünk a Salina-sziget keleti felén lévő marinába. Ez egy íves, a tengeri hullámoktól védő, gránitból épült kőgátból áll. A víz kristálytiszta, szépen látszanak a mooring kötelek a 6-8 méteres mélységben. Kitolattunk a parthoz, kikötöttünk. Itt is nagy méretű 16 amperes parti csatlakók vannak, ismét előkerült az átalakítónk. Egy állandó, enyhe holthullámzás tapasztalható itt. Ezért a járó deszkánk alá egy puffert raktam, így azon gurulhat a deszka, reggelre nem lesz gyufaszál belőle.
Itt van zuhanyozó és WC is, igaz kicsit nomádnak tűnik. A növényzet viszont a trópusok bujaságát idézi fel. Gyönyörűen zöld és virágzó minden, a termékeny vulkanikus talaj minden négyzetméterét elfoglalja valamilyen növény. Csodálatos.
Elmegyünk sétálni a két utcából álló városkába. Itt van egy ajándékbolt, ahol egy öreg halász horgászfelszereléseket is árul. Vettem is 40 euróért egy poliphoz hasonló műcsalit, és egy zörgő halat. Az öreg csak olaszul beszél, szerencsére A. Tamás ért valamit és boldogultunk. Összeszereltettük vele: a csaliba drótelőke került, rá távtartóval egy rendes nagy dupla horog, a drótelőkén forgószem. Véged, Bigfish! Ezzel biztosan kifogunk!
Sétálgattunk, majd beültünk az egyetlen nyitva tartó étterembe és megvacsoráztunk. Rajtam kívül mindenki halat evett. Holtfáradtan tértünk nyugovóra. Holnap 10-kor indulunk, vár minket a Lipari-szigetek felfedezése!

Május 7. Szerda Lipari-szigetek: Salina, Vulcano és este a Stromboli
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Lipari-szigetek térképénél - erre fogunk menni
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Salina stílusú keremiák
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Salina szigete
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Lipari-sziget mentén
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az Etna 110 kilométerről ilyennek látszott
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kikötöttünk a Vulcani-szigeten
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Vulcano vulkánján
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Dagonya a geotermikus iszapban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Lipari-szigeten
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Miért nem világít a kormánytájoló?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Stromboli vulkánja felé hajózunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A természeti ma esti gicsparádéja
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Stromboli by night
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Hamarosan jön a szöveg is ...

Május 8. Átkelünk a Jón-tengeren
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Royal Clipper
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Meg van a Bigfish!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Bigfish
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A madaraink
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ezt látnánk az árbocról
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Reggel hatkor ismét a Spartivento-foknál jártunk, mind két nappal ezelőtt, de most a hófödte Etna mögöttünk volt a felkelő nap felé tartottunk. Változó 5 csomó körüli széllel és kellemetlen holthullámzással fogadott a Jón-tenger. Hol kihúztuk a grószt, hol áthúztuk a másik oldalra, hol visszatekertük. A sebességünk az ellenáramlat miatt csak 7,3-7,5 csomó körül volt. Remélem a szárazföldtől távolabb és amikor megjön végre a szél, gyorsabban fogunk haladni. Reggelire Zoli speciális tojásrántottát készített szalonnával és kolbásszal: vagyis csípős volt, amennyire csak lehetett. Csak négyen merték megkóstolni. Ők viszont dicsérték.
9 óra körül 2 közönséges delfint és egy nagy tengeri emlőst láttunk. Ez úgy fújta ki a vizet, mint a bálnák. Nem tudtuk pontosan meghatározni a fajtáját. Itt a Földközi-tengerben 5-6 méter hosszú hatalmas barna delfinek is élnek.
10 órakor átálltunk hagyományos csillagászati navigációra. Vagyis nem a GPS alapján hajóztunk. A térkép szerint 80 fokos valódi irányban (True Course) kell hajóznunk, hogy Kefalónia-sziget északi részére jussunk, ami még mindig 220 mérföldre, vagyis kb. 400 kilométerre van innen. A robotkormányra beállítottuk a 77-fokos mágneses irányt, amely a Föld mágneses eltérésének itt keleti 3 fokát beleszámítva pont kiadja a 80-at. Meglátjuk mi lesz. A fiuk hagyományos módon, a csillagászati navigációval határozzák meg az érkezésünkig a pontos helyzetünket. Ekkor végezték el az első mérési sorozatot.
Kiraktuk a Salinán vásárolt pecát, hogy esélyt adjunk bigfish-nek. Vagy 5 éve nem fogtam semmilyen halat. . . de a reményhal meg utoljára.
Aztán úr éreztem, van valami a horgon! Hurrá, megtört az átok! Megállítottuk a hajót, úgy csévéltem a Tahitiról származó 40 cm átmérőjű orsómra a damilt. Csak le ne szakadjon! Jencit megkértem, hozza fel a gumikalapácsot, amivel az utolsó kenetet fegjuk feladni a bigfishnek.
A damilt időnként megrángatta a zsákmány, de azt gondoltam fájhatot neki a a horog, így szépen úszott felénk. Mindneki összegyűlt a cockpitben és izgatottan leste a nagy fogást. Megterveztük, hogy felrántom a hajó fürdőplatformjára a vízből és ott jön a gumikalapács. A többiek már a finom vacsorán gondolkodtak, csorgott a nyáluk. Nem ismerték a szomáliai közmondást: ne rakj a tűzre edényt a tengerben úszó halnak!
Hát amikor már közel került hozzánk, megcsillant a bigfish sötét háta. Hurrá, meg van!
Meg is volt. Egy nagy sötétbarna szemetes zsák! Nagyot navettünk magunkon. Én titokban örültem, egy kicsit, hogy nem öltünk meg egy tengeri állatot. Az ál bigfish a mi szemetesünkbe végezte tengeri pályafutását.
11 óra körül megjött a stabil északi szél 8-10 csomóval, amely felgyorsított minket a génuát is kihúzva 8,5 fél csomóig. Ezzel a sebességgel robogtunk egész nap. Később észrevettem a grószon egy öklömnyi bolyhot. Távcsővel megnézve sem láttam pontosan mi az. Attól tartottam, hogy Bari utáni pillangózáskor a vantninak feszülő vitorlán keletkezett valami sérülés. Ehhez le kellett ereszteni a grószt, szélbe fordulva, de előtte át kellett fűzni a grósz felhúzó kötelét. Szerencsére csak egy cérna vége bolyhosodott ki, amit elolvasztottam. Visszahúztuk és mentünk tovább.
12 óra 52-kor 3 szextánssal is megmérték a delelő nap magasságát. Úgy 20 perccel ezt követően B. Gábor volt az első, aki felrakta a hajónk pozícióját a térképre. Aztán a többiek is felrajzolták a mért és kiszámított helyzetünket. A megengedett hibahatáron belül voltak az eredmények. Ügyesek a fiuk!
Ebédre Jenci megmelegítette azt a rönkhúst (zsirban lesütött egy nagy hús), amit M.Gábor hozott. Jenci főzött hozzá rizst is és egy nagyon finom mediterrán salátát készítettek közösen. Volt benne hagyma, paprika, paradicsom, szárított paradicsom, olíva bogyó, stb. Isteni volt! Ismét jót ettünk, itt a Jón-tenger közepén.
Később először egy, majd még több madár érkezett. A típusát nem ismertük fel, Jenci szerint sármány. De akár zöldike is lehetett volna, ha lett volna a szárnyéban a jellegzetes fehér toll. Ezek veréb méretű, sárgás-zöld hasú szép kis állatok voltak. Két hím és egy tojó maradt velünk. A tojó nagyon le volt gyengülve, majdnem beesett a vízbe, alig tudott a hajóig elrepülni. Kicsit megpihentek és egyre bátrabbak lettek. Jöttek, nézelődtek, csipegettek, egyre bátrabban megközelítettek minket. Az alvókra rászálltak, tollászkodtak. Fel lehetett őket ültetni az újunkra, felbátorodtak. Felderítették a hajót, bejárták a szalont és a kabinokat is. Apró morzsákat csipkedtek fel a padlóról. Hegyes csőrük miatt rovarevők lehettek. Adtunk fasírtot és rizst, no meg vizet. Egyik sem kellett nekik. Úgy 2 óra múlva ketten elrepültek szembe a 16 csomós széllel, de aztán hamarosan ismét megjelentek. Több madár nem mert leszállni a hajónkra, láttuk őket vízbe esni. Aztán jött még 2 másik, megyvágóhoz hasonló. Ezek erősebbek, nagyobbak voltak. Elrepültek. Sajnos nagyon rosszak a tapasztalataim. Nem szokták kibírni másnapig. Nagyon megszerettük őket, mindenki örült nekik. Most, este 9-kor a tojó fent gubbaszt a mosogató fölött a polcon, a két hím meg az árboc szélárnyékában a pufferen alszik. Úgy szeretnénk, ha túlélnék és holnap elrepülnének!
Este 10 után az Augsburg nevű, 130 méter hosszú német hadihajó keresztezte előttünk a rottánkat, 1,2 mérföldre. 13,9 csomós sebességgel haladt, 130 fokos irányban.
A szél egész nap lassan erősödött. 10 óra körül 5 csomós volt, este 10-re már a 18 csomót is elérte. Szerencsére oldalról fúj, így segít minket. A sebességünk 9 csomó felett van. A hullámok is növekednek, de már mindenki megszokta. Ha nem tudunk Kefalonia északi pontja felé hajózni, akkor dél felé, 25 fokot jobbra fordulva kerüljük a szigetet. Ez 30 mérfölddel növeli meg az Ithakáig tartó utat. A jelenlegi sebességünkkel holnap 10.13-ra érkezünk. Valószínűleg később meglassulunk majd. Remélem, 11-re ott leszünk. 2 óra városnézés és tankolás után Fiskardóba megyünk aludni.

Május 10. szombat Fiskardóból Paxoiba hajózunk, közben zátonyra futunk
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Kilencre tűztem ki az indulást.
Héttől kezdve szállingózott a nép a part felé, én a tegnapi KV-zóban írtam a naplót. Zoli és B. Gábor megfürdött a hajónk körüli kristálytiszta, 19,5 fokos vízben, a többiek elmentek nézelődni, vásárolni. AZ indulás szépen rendben lezajlott, a horgonyunkon senki sem dobott keresztbe. Felvettük a csónakot a fedélzetre, majd irány Levkas. A jó időre való tekintettel, a kerthelyiségben, a cockpitban volt a reggeli felszolgálva.
Kezdetben még hullámos volt a tengerrel, de hamarosan nyugodt vizekre értünk. Meséltem Odüsszeuszról, a kalandjairól és hogyan lehet megtalálni a helyszíneket. Mindenki nagy érdeklődéssel figyelt. Kicsit a hallgatóságot is megérintette a felfedezés, a kaland, az expedíció szele.
Levkashoz a Levkaszi-csatornán át vezet az út délről. Hát elég vicces ez a csatorna, mondhatom. Mintha egy mocsárban leszúrt karókkal jelölnék a hajók útját. Gyakran csak egy 10 centire kiálló csőcsonk mutatja a vízi utat. De nem szabad letérni, mert ott sekély a víz. Több hajóroncs is rozsdásodik a csatorna mellett. A csatorna körül a térkép szerint sekély vízterület van. Kicsit egy elhagyott, szemetes mocsárhoz hasonlít. A szemét a Levkas városhoz közeli szeméttelepről származik.
Levkasban szerettem volna megtankolni. Sajnos olyan lassan folyt a gázolaj, hogy csak az egyik tartályt töltöttük tele, ez is 16 percbe telt. Nem tudtunk tovább várni, mert a híd 13 órakor nyílt, addig oda kellett érnünk. Fordultunk egyet a jellegtelen, az ötvenes években földrengés pusztította várost. Megmutattam, hol lehet kikötni itt. Majd irány a híd.
A híd viccesen nyílik, minden egész órában. Egy nagy ponton délkeleti sarka egy nagy oszlop körül elfordul. A meghajtását egy nagy propeller adja. A híd hitetlen sebességgel nyílik, és addig van nyitva, amíg hajók vannak. Ha nincs senki, ki sem nyitják.
Előttünk ment egy kék 45 lábas vitorlás, majd egy halászhajó. Szemben egy nagy csoport Sailing Hollidays-es hajó jött. A híd másik oldalán egy nagy kotróhajó mélyítette a vízi utat. Ezért bójákkal kijelöltek egy csatornát. A kotrás miatt valószínűleg egy víz alatti turzás keletkezhetett, amelyen megdöccentünk, zátonyra futottunk. Először a tőkesúly ért le, majd kicsit a kormánylapát. Talán, ha 5 centis volt a mélységhiány, simán átjutottunk. De azért nagyon kellemetlen volt. Először futottam zátonyra az Odysseus-szal. A mélységmérő nem jelezte a csökkenő vizet, a 3,3 métert követte zökkenés. Nem hibáztatom magamat, csak a kotróhajósokat, a rossz kitűzés miatt. A bójákkal megjelölt helyen hajóztunk. Gyakori a 2,4-2,6 méteres merülésű hajó. Azokkal mi lett volna?
Minden esetre ma Paxoi-ban meg kell nézni a kormánylapátot, rendben van-e. Évek óta gondolkodok rajta, hogy 20 centit le kellene vágni az aljából. Ostobaságnak tűnik, hogy a 2 méteres merülésű hajón 2 métert merül a kormánylapát is. . .
A csatorna után éles szembeszélben motoroztunk a 32 mérföldre lévő Paxoi felé.

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től