MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / Els? Szkipper Tréning az új iskolahajón
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
Els? Szkipper Tréning az új iskolahajón2003.03.22. - 2003.03.29.

138. út

Üzenet a hajónakRészletes napló

1. szombat: behajózás Punatban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A bal első kabin
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A bal hátsó kabin
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A konyha
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A szalon
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A lánc brigád
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Készül a vacsora
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
12 óra 30. Megérkeztem a hajóra. 15 csomós bórával és szikrázó napsütéssel várt a hajóm. Kicsit aggódtam, mi van vele, hiszen már 4 napja nem láttam, de minden rendben volt. Az utolsó simításokat elvégeztem az ágyakon a kabinokban, hogy felkészülten várja a kadétokat. Majd a cockpit kijárathoz egy rétegelt lemezt szabtam ki, hogy kiváltsam a hátsó ajtót. 14 óra István és Feri érkeztek. István már látta a hajót korábban, hiszen ? már a itt volt az els? Man?ver Tréning?-en, amikor Koppány barátom benyomta a fürd?lépcs?t és a jobb hátsó korlátot. Feri nagyon meglep?dött és az utána jöv? kadétok szintén: ?Ilyen nagy?? volt a szokásos els? reakció, majd: ?Milyen szép!? következett. Szóval meg voltak döbbenve a hajó látványától. Remélem sokat fognak tanulni ?k is ezen az úton, mint az Albatroson kiképzett sok-sok többi kadét és tudásban, élményekben gazdagodva és a tenger szeretetével, tiszteletévvel gazdagodva fognak pénteken kihajózni. Attila elfoglalta a konyhát és Ági segítségével berendezkedett, elpakolt mindent. Nagyon sok tároló hely van a hajón és ezért aránylag könnyen ment minden. A többiek segítettek nekem a hajó belakásában: fúrtak, faragtak: Feri felszerelte a megjavított fürd? lépcs?t, majd Istvánnal elkezdték kifúrni a delfin orr korracél véd?lemezét, amely a horgonytól védi majd meg a m?anyagot. Ez egy 2-3 órás feladat volt. Közben felszereltük a kapitányi ülést a jobb oldali korlátra, majd egyéb kisebb átalakítások következtek. 16 óra 13 István kormányzásával megfordítottuk a hajót, hogy orral befelé álljon. A 20 csomós bórában jól megbirkózott a feladattal, hála a Man?ver Tréning?-en szerzett tapasztalatának. Erre az egészre azért volt szükségünk, mert ki kellett cserélni a horgonyláncot. A gyár a hajóval 25 méteres láncot adott 50 méter kötéllel. Sajnos nem tudtuk a horgonycsörl?vel ezt használni, mert mérethibás volt. Vennem kellett 75 méter un. kalibrált horgonyláncot, amely már méretpontos. A 12 mm-es horgonyláncból 1 méter kb.4 kg, úgy hogy ezt csak úgy nem emelgettük. A régi láncot kif?ztük, majd az utolsó szemnél elvágtuk flexszel. Majd ebbe a toldószemmel bekötöttem az éj lánc végét. Ezt azért csináltam így, hogy a kötelet is megtartsam. Így lesz 75 méter láncom és 50 méter kötelem. Ennek elégnek kell lenni. Az új láncot beetettük a helyére, majd kétszer le és fölhúztam. Pontosan fut, most már biztonságban horgonyozhatunk. A 75 méter láncot 2 perc 45 másodperc alatt hajtotta át a horgonycsörl?, vagyis kb. 10 m lánc 22 másodperc alatt megy le. Ezt jó lesz megjegyezni, amíg be nem jelöljük a láncot! 18 óra 20 Végeztünk a lánccal, majd visszafordítottam a hajót, beálltunk rendesen a helyünkre, bekötöttük a villanyt és elkezd?dött az oktatás. Ma csak elmélet volt, mert a 20 csomós bóra nem a kikötések gyakorlására való. A legfontosabb biztonságtechnikai kérdéseket átvettük, megmutattam a ment?mellények, a heveder, a rakéták, a rádió, stb. használatát. Fél kilencre végeztünk, de már mindenki nagyon fáradt volt. Attila fantasztikus rizses húst készített, gombával. Még soha nem ettem ilyen finamat, pedig nem szeretem a gombát

2. nap, vasárnap: 8-as Bórával kezd?dik a túra
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
8-as szélben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Máté doktor a csodaládájával
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A maximális szél
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A maximális sebességünk, vitorlával
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Rabra érkezünk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Nap felé, vitorlával
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A bójafogás gyakorlása
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Grijica-sziget RACON-ja
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
6 óra 55 Betettem a CD-be a tengerész dalokat, hogy vidáman, tengerész módján ébredjenek a kadétok. ?Pezsegjen a vér ezekt?l a nótáktól!? szoktam mondani. Általában nem sokáig bírják, inkább felkelnek. Az éjjel 1,9 fok volt a küls? h?mérséklet minimuma, de legalább ?+?. A parti vízcsap mindenesetre lefagyott. Lassan mindenki felébredt, kezd?dik a szokásos reggeli szedel?dzködés. A Nap süt, a kiköt?ben 10-15 csomós bóra fúj. Kint vagy húsz csomóval lesz er?sebb a szél. 8 óra 40 Csak most sikerült elindulni a tervezett 8 óra helyett. Végre megy a hajó! a víz is másképpen csobog, a szél is másképpen fúj, a világ is szebb lett rögtön. A kadétok kicsit megszeppenve nézel?dnek, hiszen most lesz az sok-sok küzdelemmel megszerzett elméleti ismereteik gyakorlati próbája. Én bízom bennük, minden rendben lesz! 9 óra 30 Kiértünk a Negrit-fok takarásából és beindult a bóra 30-40 csomóval. A Beaufort skála szerint 34-40 csomóig tart a 8-as fokozat, ami élénk viharnak felel meg. A maximális szélsebesség, amit a szélmér? regisztrált, 40,5 csomó volt. A tenger fehéren tajtékzott az er?s szélt?l. Szerencsére a part fel?l fújt, így nem voltak nagy hullámok. Az Odysseus iskolahajó szépen szelte a habokat, csak úgy száguldottunk. Ritkán csökkent 8 csomó alá, inkább 10 körül volt ezen a szakaszon végig A maximális sebességünk csak vitorlával 11,39 csomó volt. Nem rossz, indulásnak. A kadétok kicsit megszeppentek, titokban biztosan engem figyeltek, minden rendben van-e. Az els? száz mérföldön kreutzban meghajózott 53,1 csomós szélhez képest ez semmiség volt, de azért a tengerrel nem szabad így beszélni. Tisztelni kell Posszeidónt, nem kell félni t?le. Egy társunk sajnos tengeri beteg lett, Máté doktor hiába vette el? a ?csodaládáját?, és mindent megtett, hogy megmentse a reggelit, de mégsem sikerült. Ennek ellenére társunk vidám maradt, amikor kellett húzta a kötelet, tekerte a csörl?t, fogta a kormányt! 11 óra 10 Elértük a Rab-szigetet, a szél elült, motoroznunk kellett. 12 óra 15 Attila szépen kikötött Rab városban. Egy óráig kimen?t adtam. Kés?bb jött egy új Bavaria 49-es, ami az ötveneseket váltja ki ett?l az évt?l. Azért jó, hogy GibSea-t választottunk Eszterrel és nem ezt, pedig a Bavaria 25 millió forinttal olcsóbb. 13 óra Kihajóztunk Rabról, terv szerint. A kiköt? el?tt felvettük a deviációs görbét 20 perc alatt, majd Ilovik-sziget felé vitorláztunk a 3-as szélben. 15 óra 45 Iloviknál megmutattam a bójára állás és az indulás trükkjeit, fogásait, majd áthajóztunk a fest?i szoroson. A kadétok már otthonosan mozogtak a hajón és jól kezelték a tájolót a helymeghatározásokhoz. 16 óra 55 Elhajóztunk a Grujica-sziget mellett, amelynek az a különlegessége, hogy a rajta található világítótoronyban egy speciális rádió berendezés, a RACON található. Ez a hajók radar jelét érzékeli és ezt követ?en bekapcsol egy kis teljesítmény? adót, amely a hajó radarján egy speciális morze jelet hoz létre. Ez az ?O? betüt, az OSZKÁRt sugározza. Nagyon jól lehetet látni a küls? radaron, amely összeilleszti a GPS képé és a lila szín? radar képet. Erre a rövid id?re megengedtem a radar használatát, aztán újra kikapcsoltam. Most még csak a hagyományos navigációt kell gyakorolni. 18 óra 15 Lement a Nap, sajnos sötétbe fogunk hajóroncshoz érni, ezért kihagyjuk. Helyette jön a trükkös áthajózás, a navigációs szlalom a világítótornyok alapján. Megrajzoltam a rottát, es elmagyaráztam az ilyen éjszakai hajózás tervezési szempontjait, majd egy papír lapra felvettük a ?passage plan?-t, at áthajózási tervet. 19 óra 40 A szlalom kétharmada sikerült, szépen betartották az útvonalat, csak a legvégén rontották el: 1 mérföldet kellett volna 90°-ban hajózni, de csak 0,8-at tettek meg, és így korábban fordultak. Kár. 23 óra 15 Megérkeztünk a Katina-sziget és a Dugi Otok közötti átjáróhoz, ahol a hagyományos navigáció eljárásokkal kellett betalálni, sötétben a 20 méter széles szorosba. A kadétok döbbenten figyelték, hogy suhanunk el a partoktól 10 méterre, sötétben. Kés?bb elmondták, hogy saját hajóval nem mertek volna itt átjönni. Ezt is meg kell tanulni.

3. nap -hétf?: éjszakai hajózás a nyílt tengeren és a sebességi rekord vitorlával
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Reggel, Komizán
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Helymeghatározás kézi tájolóval
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A barlangászok
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Sebességi rekord készül
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A sebességi rekord, vitorlával
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Készül a vacsora
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ezért érdemes volt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Radar hajózási gyakorlat
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
0 óra 10 perc Kiértünk a nyílt tengerre. a hajó d?löngél egy kicsit, de azért szépen megy. A Sestrica világítótornyot elhagyva még 1 tengeri mérföldet pontosan délre hajózunk, hogy eltávolodjunk a szigetekt?l, majd innen a 142 fokos rottára (irányba) fordulunk és egy 60,2 mérföldes egyenes szakasz vár ránk a nyílt tengeren. A GPS szerint fél kilencre érünk Komizára. Amint felvettük az irányt, én lefekszem, csak a kabinomban lév? m?szerekkel ellen?rzöm a kadétok munkáját. Igyekszek minél kevesebbet beavatkozni, hogy ?k maguk jöjjenek rá az éjszakai hajózás ízére. 3 óra 10 Csodálatosan ragyog a Hold, a tenger nyugodt, a kadétok szépen vezetik a hajót. A távolban néhány hajó fénye látszódik a horizonton, de számunkra nem veszélyesek. A 24 tengeri mérföldre látszódó Blitvenica világítótorony fénye 30 másodpercenként kett?t villan ránk a távolban, jelezve azt, hogy jó helyen járunk. Kicsit letértünk ugyan jobbra a rottáról, de ez most semmilyen gondot nem okoz, mivel távol van a part. 5 óra Máté és Márton a VHF tanfolyamon tanultak szerint a 16-os csatornán meghívták az útjukban bóklászó halászhajót és tisztázták, merre akar menni. Ügyesek voltak. Máténak a bójás szoroson való átkelés tetszett nagyon, míg Márton arról beszélt, hogy éjszaka sokkal átláthatóbb minden, könnyebb hajózni. Örömmel hallom ezeket, hiszen én is így gondolkodom. 6 óra Nagyon szép napkeltében volt részünk. A hullámok fél méteresek, a szél hátulról jönnek, mint a 12 csomós szél. Minden rendben. A kadétok az el?írt sorrendben váltják egymást, most Laci és Barna kezdte az ?rséget. 6 óra 45 Helyzetkép: Feri a térképasztalnál a Jachtnaplót írja. István a cockpitban a jobb oldali ülésen hanyatt fekve alszik. Barna kormányozza a hajót, Laci navigál. Szépen közeledünk a rottához, ahonnan az éjszaka folyamán fokozatosan eltávolodtunk. A többiek is észlelték ezt, de nem mertek módosítani az útirányon. A maximális eltérés 1,4 tengeri mérföld volt. 7 óra 28 Már 66 lábra, vagyis kb. 19 méterre megközelítettük a rottát. Még egy óra és kikötünk Komizán. A tenger 13,4 °C-os, a leveg? kint 12,3°C, bent a szalonban 13,7°C. Még mindenki alszik, csak az ?rség van ébren. ?Láttunk 200 méternél hosszabb vontatmányú géphajót, vonóhálós halászhajót is!? mesélte Laci. Bizony ez itt más élmény, mint az oktató CD-én végigkattingatni az egérrel a képeket! Itt bármelyik ?kép? az életünkre törhet, ha nem ismerjük fel id?ben a jelentését. Az orrkabinban lakó egyik társunk elmondta, hogy amíg felöltözött az ?rséghez, addig úgy felkeveredett a kabinban a gyomra, hogy kétszer is megetette a halakat az éjjel. ? Csak szóltam a Ferinek, hogy fogja a kormányt és kihajoltam a korláton, aztán visszavettem.? ? mesélte. Meggyötri ?t a tengeri betegség, de tartja magát. Jó tengerész lesz bel?le. Nagyon jó az egész csapat. Mindenki a maximumot adja, öröm velük hajózni. 8 óra 34 Márton szépen kikötött Komizán az er?s oldalszélben. A móló mellé állt a hajóval, majd rásodort minket a szél. Kicsit szemb?l is fújt, nem csak oldalról, ezért ki kellett tenni egy el?re tartó springet is a hátsó bikától, hogy eltoljuk a hajó orrát a parttól. Mindenki elment várost nézni. Együtt csodálták Komiza ódon házait utcáit és a tengeri szél cserzette lakóit. Turista még nem nagyon volt itt rajtunk kívül, de azért nagyon kedvesen fogadtak a boltban, a kávézóban. Szeretek itt lenni. 10 óra Márton elindult egy szélcsendesebb id?szakban, ketten mosogattak még. A tegnapi tengeri beteg társunknak ismét felkeveredett a gyomra, úgy hogy hamar abba is hagyta. Irány a bisevói Kék-barlang. 20 csomó körüli nyugati szél volt a két sziget között, így hamar vitorlát bontottunk és azzal robogtunk a barlang felé. 11 óra Istvánon kívül mindenki csónakba szállt és beeveztek a barlangba. Csodálatosak voltak a fényviszonyok, senki sem zavarta a barlangászokat, s?t még fizetni sem kellett. 12 óra Indulunk Korcula felé a 15-20 csomós nyugat-északnyugati szélben. Szépen vitorláztunk és közben elértük az út eddigi csúcssebességét, s?t ez volt a hajócsúcs is egyúttal, csak vitorlával haladva: 12,13 csomó! 16 óra 10 Eddig tudtunk vitorlázni, mert Korculát elérve a szél kavarogni kezdett és legyeng?lt, míg a hullámok megn?ttek és már kirázták a szelet a vitorlából. Motorozni kellett. 16 óra 15 Ismét megjött a szél, hátulról. Felszereltünk pillangóra. Szépen siklott a hajó a part mellett, a csendes hullámzásba. Elkezdtem ismét az oktatást: a radar és a GPS használatát és a többi lista szerinti témát. 18 óra 10 Lement a Nap, ezzel az oktatást is befejeztem. Attila és Ági a konyhában szorgoskodnak, míg a többiek a cockpitban krumplit pucolnak. Én elmentem a hajóorrba, a ment?tutaj ládáján a naplót írni. 18 óra 30 Nem világít a jobb oldali pozíciós lámpa. Szétszedtem, minden rendben, csak az izzó égett ki. Elég gyors volt a halála. 19 óra 30 Megérkeztünk Korcula keleti partjaihoz. Innen radarral hajózunk tovább: megtanítottam a kadétoknak, hogyan kell és lehet ?vakon?, vagyis csak a radar segítségével átvezetni a hajót a szigetek között. Volt olyan is, hogy 80 méteres átjárón hajóztunk át, biztonsággal. 20 óra 12 Kikötöttünk Korculán. A marinás matróz csodálkozott, ki jár erre ilyenkor. Csak a marina legbels? részén volt áram, ahol már a kötelek mennek át a túlsó part. Ezért oda kellet beállni, hogy éjjelre legyen f?tésünk. Aztán olyan meleg volt, hogy be sem kapcsoltuk a h?sugárzókat. Mikor mindent elrendeztünk, kijelentettem:? vegyük úgy, hogy nekitámasztottuk a biciglit a kocsma falának!? Laci természetesen azonnal megértett és már indult is. Megünnepeltük az utunk legtávolabbi pontjára való megérkezést.

4. nap -Kedd: Hvar és Milna
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kurcalában áll az Odysseus iskolahajó
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Navigáció és naplóírás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Zombik is vannak a 2 perces riadó után
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Vitorlázunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Hvar városa
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Még 5 percet maradunk ... még 5 percet ...
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A SART jele a radaron
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A halvacsora
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Gyönyör? tavaszi napra ébredtünk. Enyhe szell? fújt nyugat fel?l, szikrázott a napsütés, kékes pára borította a szemközti Peljesác-félszigetet és 15,4°C meleg volt. De régen éreztem már ilyet a tengeren! A hajó lassan életre kelt, megkezd?dött a zarándoklat a vizesblokk felé. Attila és Máté elmentek halat venni, én pedig reduktort és izzót kerestem. Reduktor van, izzó nincs sehol. Kés?bb leültem egy kávézóba naplót írni és feltölteni az internetre. 9 óra 58 Kifizettem a kiköt?díjat és itt ért az els? meglepetés: ezt a hajót a 15,8m hosszával már 16-ra kerekítették, így 410 kunát kellett fizetni. Elfogyott a 3 víztartályból a víz, kicsit utána töltöttük, lemostuk a fedélzetet és indulás tankolni. Máté vett egy 30 cm átmér?j? rákot ami még élt. Megsajnáltál és ezért kivitték Ferivel a móló végébe, hogy elengedjék. Rákbarát cselekedet. 10 óra 25. A motor 3,8 litert fogyasztott óránként! Hihetetlen. Ebben még benne volt az utolsó man?ver tréning fogyasztása is, de ha ez igaz, akkor 1000 mérföldet tudunk megtenni egy tankkal! Hát ,még ha kicserélik a hajócsavart is! Tankolás után a Korcula csatornán elindultunk Hvár felé. 3-4 csomós, változó szél lengedez, ezért motoroznunk kell, sajnos. 12 óra 20 Attila és Máté a halakat pucolják, a többiek pihennek. csak az ?rség viszi a hajót. Amint elkészülnek a halakkal rögtön kezdem majd a mai oktatást. 13 óra 35 Attiláék befejezték a hal pucolást. Elindítottam a 2 perces vészhelyzet akciót. Márton és Feri aludtak, Máté az asztalnál írt, a többiek szenderegtek, csak az ?rség volt éber. 13 óra 37 Fél siker. A kadétok fele Zombivá vált, mert nem készültek el id?ben. Ha léket kaptunk volna, akkor 2 perc alatt süllyedt volna el a hajó. Sajnos a gyakorlat nem sikerült. Meg kell ismételni. 14 óra. Elértük a Scedro-sziget nyugati végét. Megpróbálunk vitorlázni. 14 óra 10 A látszólagos szélhez kb. 30-40°-ra tudunk menni. A valódi szél 8-9 csomós, a látszólagos 12-14. Mi 7-8 csomóval vitorlázunk. A kormányt el lehet engedni, a hajó egyenes megy, nem lúvol fel. 14 óra 30 A 14-16 csomós valódi szélben 10,93 csomó volt a maximális sebességünk. A jobb csapáson 1,5 csomóval gyorsabbak voltunk, mint a balon. A szép csendes száguldás lehet?vé tette, hogy átvegyük a program szerint el?írtakat: a vészjelzéseket, ködjelzéseket, partszálló jelzéseket, stb. Sajnos nem mindenki emlékezett rá, ezért gy?ltek a zálogok. 16 óra 00 Ilyenkor nehéz a döntés: tovább kreutzolunk és elvezzük a vitorlázást, vagy megnézzük Hvár városát. Az utóbbi mellett döntöttek a kadétok és feltekertük a vitorlákat, bekapcsoltuk a motort. 16 óra 40 Kikötöttünk Hváron. Csodálatos délután volt, már érz?dött a nap melege, jó volt sütkérezni a f?téren egy kávézó ?teraszán?, vagyis az utcán, kényelmes fonott karosszékben elterpeszkedve, miközben kapucinót ittunk, sütivel. 17 óra 30 Nagyon nem akaródzott indulni. Többször is elhalasztottuk, na még öt perc, na még öt perc ? aztán mire a hajóhoz értünk egy halász csónak úgy kötött ki, hogy a kötele a kormánylapátunkhoz ért, és fél? volt, rajta van a hajócsavaron. A kötélvágó meg a kabinomban van, a polcon, ahelyett, hogy a popelleren vágná a kötelet. Óvatosan kitoltuk a hajót a parttól a szabad vízre, aztán irány Milna. 18 óra 10 Kipróbáltuk Feri radar bójáját (aki tanulta a GMDSS rendszernél: ez a SART ? Search and Rescue Radar Transponder). A nyílt vízen nem mertem beindítani: nem szerettem volna ha kimentenek minket. Engedélyt pedig legalább egy héttel kell kérni az ilyenre. A Hvár-sziget egyik öblében kiraktuk csónakkal Ferit, Mátét és a SART-ot, majd otthagytuk és a radaron figyeltük az adást. Csak fél siker volt, mert a sziklás partok között ide-oda ver?dtek a jelek, ezért a klasszikusan szép radarjeleket nem tudtam lefényképezni. Majd holnap ismét próbálkozunk. 19 óra 30 Megérkeztünk Milnára. A kiköt?i matrózzal ledumáltuk, hogy most fizetünk, és reggel elmegyünk. Attila csodálatos halvacsorát készít. 22 óra A többiek befalták a halakat, a szkampikat, a tintahalat. Degeszre ették magukat. És nem is volt büdös a hajóban!

5. nap ? Split, a Krk-folyó és a Skradin, ha átférünk a híd alatt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Milnán áll útra készen az Odysseus
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Diokleciánusz palota, reggel
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A SART készülék
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Egy csomó csomót tanúltak a kadétok
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A fuxolás azért nehezebb
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Átfértünka híd alatt!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Krk-folyó kanyonja
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
... és ez ilyennek látszik a külső radaron
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az "Öreg Néne" kocsmája
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Hurrá, nem borultunk fel!
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
6 óra 40 Mindenki ébredezik már, elindul vizesblokk zarándoklat., mert hétkor indulunk. Persze 59-kor jön valaki, hogy egy perc alatt végez. Ő 7 óra 06-kor jön vissza, majd szinte rögtön egy másik kadét jött volna 1 perc múlva, de már nem engedtem el. 8 óra 55 Kikötöttünk Splitben, a belvárosban. Sajnos most nem tudtunk a sétányhoz állni, mert április 1-től itt lesz a spliti boatshow és most már elfoglalták a rakpartot, csak a kikötő-kapitányság mólóját választhattuk, ami 50 méterrel távolabb van a Diokléciánusz palotától. 9 óra 10 Bementem a kikötő-kapitányságra, hogy engedélyt kérjek a SART (vészhelyzeti radaradó) hivatalos kipróbálásra. Először ledöbbentek, hogy mit akarok. Elmondtam, hogy különleges engedéllyel rendelkezem a horvát tengerhajózási minisztériumtól: ez egy iskolahajó. Erre kicsit megenyhültek és már nem akarták kiszámláztatni a mentés költségeit, amelyet az engedély nélküli és így jogosulatlan vészjelzés miatt keletkeznek. Szerintem a három ügyeletes tiszt közül egy sem tudta, mi is az a SART. Arról beszéltek, ha mi ezt bekapcsoljuk, akkor a műholdak lejelentik és majd indul a mentési művelet. Többször is elmagyaráztam, sőt még Feri is segített, akinek a papája a legnevesebb radar szakember magyarországon és tőle kaptuk a SART bóját. Végül abban maradtunk, hogy megkérdezik a főnököt, aki 10 körül jön vissza. Remek. Mi 10-kor indulunk. Addig egy kis kávézóban, süti mellett befejezem a tegnapi napot és felrakom az Internetre. 9 óra 56 Bementem a kapitányságra, és a legnagyobb megdöbbenésemre engedélyezték a kikötő előtt a SART adó kipróbálását. Ezt általában 10 nappal korábban kell kérvényezni, majd a rádióban is be szokták mondani. De most kivételesen eltekintenek ettől. Nagyon megörültem, mert még nem tudtam az igazi okot a hirtelen jött engedékenységnek. Minden esetre nagyon megörültem a lehetőségnek. 10 óra 2 perc Egyik társunk vett egy CD-t, de nem tudta lejátszani sem a hajó CD lejátszója, sem a számítógépem. Gyorsan visszaszaladt fel. 10 óra 15 perc Indulunk Skradin felé. A CD a csere után sem használható. Mi lehet az oka? 10 óra 35 A kikötő előtt letettük a csónakban Ferit és Mátét a SART-tal, a hajó navigációs rendszerével megjegyeztettük a helyzetüket, majd teljes sebességgel távolodtunk tőlük. A víz tükör sima volt, és kezdetben még jól láttuk őket. Később, amikor már 400 méterre kerültek, akkor már alig látszottak. 800 méterről már csak a mentőmellények látszottak, ha tudtuk, hol kell keresni. 2 kilométerről gyakorlatilag szabad szemmel nem látszott a 3,6 méter hosszú csónak és a két mentőmellényes ember. Később ők elmondták, hogy még akkor is biztonságban érezték magukat, mert ők jól látták az Odysseus iskolahajót. Ezért van az, hogy a hajótöröttek gyakran arról panaszkodnak, hogy nem veszik észre az arra járó hajók. Érdemes ezt megfontolni, amikor az ember a vízre száll. 10 óra 40 A VHF rádió 16-os csatornáján a következő üzenetet adtam le: ?All ships, all ships, this is traning boat Odysseus, Odysseus. Int he next 15 minutes I will test my Search And Rescue Radar Transponder int he front of the Split harbour. It is not the distress signil, it is only testing. I repeat: the SART signal only the test signal int he fron ofthe Split harbour. Out?, majd a 71-es csatornán szóltam Feriéknek kezdhetik. 10 óra 42 Semmi sem látszik a radarunk képernyőjén, noha a SART készülék jelzi, hogy látja a hajónk radarját. Közeledünk a csónakhoz. 10 óra 44 Egy fehér színű MI 6-os mentőhelikopterről adnak jelentést a csónakból. Máté szerint ha mi nem is látjuk a jelet, a helikopter látja és most jön kimenteni őket. Kicsit megijedtem, nehogy komolyan vegyék a jelzést. Csak szóban kaptam engedélyt a kipróbálásra. 10 óra 52 A helikopter rájuk repült, majd eltávolodott, majd megint visszajött, majd elbújt a dombok mögött és újból visszajött. Szóval a horvát tengeri mentőszolgálat élt a lehetőséggel és gyakorlatozott a mi SART jelünkkel. A kikötő-kapitányság jelezte nekik, itt a lehetőség, amúgy ilyet nagyon ritkán láthatnak. Engem kiképeztek kereskedelmi tengerésztisztnek, de az oktatás során soha sem nyitottam ki mentőtutajt és nem lőttem fel rakétát. Ezért is tartom mindig a boatshow-kon a bemutatókat és szervezem a havária tréningeket, ahol bemutatom az összes pirotechnikai eszköz használatát. Remélem potyára, és senki nem kerül olyan helyzetbe, hogy ezen múlik az élete. 10 óra 55 A VHF rádió 16-os csatornáján bejelentettem a gyakorlat végét, felszedtük a csónakosokat és irány a Krk-folyó, mert 16 óra 19-ig tart az apály, és csak addig férünk át a híd alatt. 12 óra 30 Eddig a különböző csomókat tanítottam, most kezdjük a kötélfonást, a fuxolást. Csendes, nyugodt vízen motorozunk, szél nincs, ideálisak a viszonyok az oktatáshoz. A Vetustól megrendeltem az új hajócsavart, remélem péntekre Punatban lesz. Ők legalább is ezt hirdetik: 24 óra alatt bármelyik európai kikötőbe leszállítják a hajócsavart. 15 óra 40 Túlvagyunk a kötélfonáson. Most a radar gyakorlat következik, mert elértük a Krk-folyót, és itt a kadétok radarral vezetik fel a hajót. Én kint ülök, elhárítani a kárt, ha mégsem sikerül valami. Sikerült, ügyesek voltak. 16 óra 25 Éppen átfértünk a híd alatt. Szerencsére Laci és István, a legsúlyosabb egyéniségek a boomon kilógatva jól megdöntötték a hajót. Igaz ebben Attila is segített, akit felhúztunk a szálingra. Persze a többiek is segítettek, amikor kilógtak a hajó oldalán. 17 óra 10 Végig radarozva a folyó kanyonját, megérkeztünk Skradinba. A parthoz álltunk oldalt, mert felmerül, hogy továbbmegyünk és Vodicén alszunk majd. A kikötői matróz felajánlotta, hogy szerez valakit, aki felvisz minket majd a folyón. Addig bementünk az ?Öreg Néne? kocsmájába és végigkóstoltuk a borait. A vörös és a meggybor szörnyű volt, de a fehéret és a proseket nagyon finomnak találtuk, vettünk is belőle egy-egy üveggel. 17 óra 25 Jött egy csónak, ami alig volt nagyobb a bocinknál. A kóstolgatástól vidáman beszálltak a többiek, miközben én azon aggódtam, elbírja-e őket. Elbírta. 19 óra 25 Már teljesen besötétedett, amikor a kalandtól és a vízesőstől feldobva visszatértek a kadétok. Felmerült az, hogy maradjunk itt. Megszavaztattam a kérdést. 4:4 volt az eredmény. A döntést a szerencsére bíztuk: feldobtam egy érmét és ? a maradók győztek. 22 óra 40 Egy étteremben megvacsoráztunk, majd a csípős hidegben hazasietve elvackolódtunk ? holnap 6-kor indulunk.

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től