MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / - XI. Jacht Akadémia Kupa
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
- XI. Jacht Akadémia Kupa2015.05.08. - 2015.05.15.

368. út

Üzenet a hajónakRészletes napló

2015. május 9. szombat Murter, Marina Hramina, Horvátország
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 1,690 KB

Az Odysseus hajónaplója
Megint eltelt egy év, sőt 13 hónap, mert a 2014-es JAK korábban, áprilisban volt. Köszöntjük ismét a XI. Jacht Akadémia Kupa résztvevőit és a verseny vagy a résztvevők iránt érdeklődőket. A JAK hagyományosan egy háziverseny, a részvevő hajók szkipperei és kormányosai csak a Magyar Jachtakadémián végzett személyek lehetnek. Ennek megfelelően a létszám is házias, idén csak 4 hajó nevezett a versenyre.
Az Odysseus a szervező és zsűrihajó, Tibornak ebben az évben Szandra, Enikő, Sára, Gyula, Attila, és Tamás segítenek a szervezésben. Péntek délután 5kor indultunk Punatról, irány Murter, de Rabon megalszunk, resztelt májat vacsorázunk, Gyulának hála. Kora reggeli kávé után indulunk tovább, a város még alszik, a kávézót is épphogy kinyitották. Napos meleg idő van, északias széllel. Délután 5 körül érkezünk Murterre, Hraminába, a mólón van bőven szabad hely, még válogathatunk is. A csapatok már átvették és tesztelik a hajókat, megküzdenek a chartercégel a javításokért, hogy holnapra minden rendben és versenyre kész legyen.
Este a mólón a JAK megnyitóján a tavalyi verseny győztesei Fekete Laciék megígérik, hogy a verseny végéig a JAK Vándorkupát megkeresik és beszolgáltatják (tavalyi győzelmük óta mostanáig náluk lehetett), látszik, nagyon a szívükhöz nőtt. A csapatok megkapják a JAK logóval hímzett pólókat és sapkákat, az idei színkód szerint fehéret a legénység, kéket a navigátorok és pirosat a szkipperek.
Az idei versenyre tehát 4 csapat nevezett. A verseny kezdőnapja és az első futam vasárnap lesz, pénteken pedig az utolsó. 6 versenynap alatt 7 futam lesz, ha az időjárás is engedi. A futamok a tavalyihoz hasonlóan immár hagyományosan olyan speciális feladatokból állnak, melyek a csapatok elméleti és gyakorlati tudását és a hajókat is próbára teszik. A futamok során egyes feladatok teljesítéséhez, pontok kiszámításához, lehajózásához kell, hogy a csapatok felfrissítsék a III. osztályú tengeri kishajóvezetői tanfolyamból a parthajózási navigációs ismereteket, vagy legalább a navigátor tudja alkalmazni. Hiába vitorlázik profin egy csapat, ha rossz számítás, szerkesztés miatt nem a jó koordinátájú ponton hajóznak át telibe.
A hajók szkipperei, és rajtszámuk, ami szerint itt az online naplókban hivatkozni fogunk rájuk, a következő (a rajtszám véletlenszerű, a hajócsapat charterhajójának sorszámával egyezik meg, nincs jelentésük, nem a tavalyi sorrendet képviselik stb.):
6. hajó: Nemes Csaba
7. hajó: Hermányi Zsolt
8. hajó: Fekete László
9. hajó: Kádár Tibor
Vasárnap reggelre és délelőttre 15-35 csomós szél lesz, délutántól gyengül, az első futam legkorábban 11-kor fog elrajtolni és az A futammal kezdődik a verseny, ami a Túraverseny kötött pályán.
Következzenek a csapatok naplói a leutazásról és a hajó átvételéről, a megérkezésről.
A 6-os hajó naplója
Több autóval, több irányból de végül majd mindenki megérkezett Murterbe, a Marina Hramina kikötőbe, ahol már várt ránk a NO.16 számú (nevű) Bavaria 46c hajó, ami az elkövetkező héten társunk és otthonunk lesz a versenyben.
A hajóátvétel (hajótest, kötélzet, eszközök, tartozékok, stb. ellenőrzése) követően kifutottunk egy gyors vitorla ellenőrzésre és egy kis manőver gyakorlásra. Ennek kapcsán viszonylag hamar sikerült elhagynunk a spinnaker zsákját, majd ennek a mentését is megkíséreltük, sajnos eredmény nélkül. Az erős (B5) szélben jól ment a hajó, így izgalmasnak ígérkezett a vasárnapi futam. Gyakorlás közben találkoztunk a zsűrihajóval amin a verseny rendezői érkeztek. Odyseus-t rádión köszöntöttük, így a rádiópróba is megtörtént.
A kikötőben csatlakozott hozzánk Gabi, aki Ausztriából érkezett kalandos úton, amit baleset, útépítés és terelés tett hosszúvá és fárasztóvá.
Este Tibor köszöntötte a résztvevőket és megtartottuk az első skipper értekezletet is.
A 8-as hajó naplója
Szép napos meleg, kellemes időben érkezünk a XI. Magyar Jachtakadémia Kupa versenyre Murter Hraminába. Elintézzük az adminisztrációt, iszunk egy sört, elkezdenénk becuccolni és átvenni a hajót, de sajnos a kormány akad. Hosszú vita kezdődik több szinten, a hajóátadóktól a mechanikusokon át egészen a bázis managerig. Másik hajót szeretnénk, de az nincs, szerintük ez jó így... Végül egy parton levő hajóból kiszerelik az egész kormánymű lánc-rendszert és lecserélik a mienket. A kiszerelt láncon vagy három szem mozdíthatatlanul össze van rohadva, ezért ugrott. Több órát veszettünk ezzel, gyorsan pakolunk. Sanya jelzi, hogy a hűtő nem hűt. Hívjuk az embereket, már nem vitatkoznak, az egészet kiszerelik és hoznak egy újat. Közben Andris és a kisgyerek a spinakkaert vizsgálják. Több a ragasztás, mint az anyag. Cserét kérünk, már itt is rövid a vita, hozzák az újat. Berakodunk, végre welcome drinkek, gyors vacsora.
Elindulunk ki tesztelni a hajót és magunkat. Pirovac térségében vitorlázunk 18-20 csomós szélben, tapasztaljuk ki a hajót és ébresztjük magunkban a régi rutinokat. Egyre jobban megy minden. Kopasz boldogan tekeri a genoa shott nagycsörlőt, "mert az könnyű...". Mindenki dolgozik, tiszteletbeli csapattagunk Sára is, keveri a fröccsös palackok tartalmát. Este kilenckor Tibor megnyitja a versenyt.

>/i>

2015. május 10. vasárnap, első nap, az -A- jelű futam napja (Túra verseny kötött pályán)
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 3,211 KB

Az Odysseuson a szkipper értekezlet már tegnap este a megnyitó után lezajlott, az aznapi futammal kapcsolatos eligazításról. Rajt délben 11-kor lenne, ha nem lenne viharos a szél, már éjszaka óta erősödik, stabilan 30 csomó feletti lökésekkel. Ebből rajthalasztás lesz. Majd még egy halasztás. Rajt végül 13:00-kor
A rajteljárás idén is 5, 4, és 1 perces jelzésből áll, a hivatalos versenyidőt VHF rádión és dudával jelezzük. A rajtvonal is a futamokhoz igazodva a csapatok ugymond hivatalos (a kiértékelés alapjául szolgáló, ugyanolyan) GPS-eire felprogramozott vonal, virtuális, nincs lehorgonyzott bója. Ma ráadásul az Odysseus nem is horgonyzik le a virtuális rajtvonal egyik végénél, mert a rajt után az egyik lehajózandó pont kiszámításához az egyik információt az Odysseus árbocának helyzete adja majd.
Az "A" futam során a hajóknak először érinteniük kell egy Alfa pont középpontú 0,1 tmf azaz 185,2 méter sugarú kört, amely pontnak a koordinátáit nekik kell kiszámítaniuk. Ehhez rajt után rádión, a VHF megadott csatornáján adjuk meg az adatokat, pl. hogy a keresett pontból milyen szögben vagy magasságban látszik két valódi objektum (sziget egy pontja, vagy egy világítótorony stb), vagy feltakarójeleket kell keresni. A pont után egy a GPSekre előre feltöltött K1-K2 kapun kell áthaladni tetszőleges irányban, majd amint az első hajó kötelezően bejelenti rádión a K kapun történt áthaladást, rádión megadjuk a második Bravo pont kiszámításához szükséges információkat. Ezután Következik a 200x200 méteres nyugalmi zónában való 5 perces kötelező tartózkodás, majd a harmadik Charlie pont adatainak bemondása, érintése, végül az L1-L2 kapun való áthaladás, és befutó. A futam tervezett hossza kb. 20 tmf, a befutó tervezett időpontja rajt+5 óra, de nincs időkorlát a befutóra.
Az erős szél miatti rajthalasztás azzal jár, hogy a második L kapu és a harmadik Charlie pont kimarad, a nyugalmi zónában való tartózkodás pedig a szél majdani sebessége alapján marad vagy törlődik. Az Alfa pont koordinátáit a következő információk alapján kellett partmenti navigációs módszerrel meghatározniuk a csapatoknak: két egyenes metszéspontja. Az egyik egyenes az, amelyből a Maslenjak sziget északi pontja és a Visovac sziget déli pontja feltakarva látszik. A másik egyenes jellemzője pedig, hogy onnan az Odysseus árboca 1 fok mágneses irányban (Magnetic bearing, MB) látszik.
Bravo pont: ahonnan két világítótorony a megadott horizontális magasságban látszik. A számoláshoz a térképről még le kell olvasniuk a világítótorony magasságát. A kiszámolt, majd térképen kiszerkesztett pont koordinátáit kell leolvasniuk és némi korrekciót alkalmazva GPS koordinátáákká alakítaniuk, majd a pontot 0,1 tmf, azaz 185 méter sugarú körben érinteniük. Végül a szél ugyan élénk marad de fokozatosan gyengül, így a futamban marad kötelező elem a 200x200 méteres nyugalmi zóna (a 46-os Bavariákkal kb 13 hajóhossz) amiben a zóna falait nem keresztezve és nem is érintve 5 percig kell tartózkodniuk.
Az Odysseuson a mai menü húsleves rántott hús éspetrezselymes újkrumpli. Köszönjük Gyulának.
Az esti kiértékelésnél és eredményhirdetésnél az összes hajó mozgása filmszerűen visszanézhető a térképen, külön külön, vagy több hajó egyszerre, a nyomvonaluk a lehajózandó pontokkal, kapukkal együtt látszik. A videó és a szkipperek beszámolói alapján kirajzolódnak a hajók közti csaták, a jó és a kevésbé jó taktikai döntések, és ezek következményei szemmel láthatók. Egyetlen hajó sem esett ki a futamból, tehát minden pontot és kaput sikeresen vettek, a nyugalmi zónából sem csúsztak ki. A futam végeredménye:

Következnek az egyes csapatok naplói az első, vasárnapi futamról.
A 6-os hajó naplója
A mai nap az A futam Túraverseny kötött pályán napja volt.
A versenyfeladat, hogy a rajtot követően a hajóknak egy virtuális kapukkal és egyéb elemekkel definiált pályát kell lehajózniuk. A virtuális kapuk helyzetét a partmenti navigációs eljárásokkal kell meghatározni rádión közölt adatok alapján (pl. két világítótorony szextánssal mért magasságának megadásából szerkeszthető módon, vagy látható jelek iránylatai alapján, stb.), illetve a rohanást korlátozni is kell egy ponton, ahol egy szűk területen kell öt percet eltölteni, a terület határainak érintése nélkül. Ha a fentieket sikeresen abszolváljuk, akkor már csak a vitorlázásra kell koncentrálni, mert ugyebár ez egy verseny, ahol az idő is fontos.
A rajtot jól elcsíptük, majd 9 csomós sebességgel rohantunk át a vonalon, igaz csak harmadikként, de jó irányban és egy ideig úgy tűnt hogy talán meg is előztük ezzel a többi hajót. Aztán összetalálkoztunk egy másik verseny mezőnyével, ahol a kölcsönös előnyszabályok alkalmazása miatt veszítettünk egy kis időt, így két hajó - akik másik utat választottak a rajt után - kicsit meglépett előlünk. Az első virtuális kaput Odysseus árbochelyzete és két sziget által adott feltakarójel jelentette, amit könnyen sikerült beazonosítani.
A következő kapuig egy hosszabb spinnakeres szakasz következett. Jól haladtunk, sikerült megőriznünk a harmadik pozíciót, igaz a negyedik hajó némileg csökkentette a távolságát tőlünk. A kapu előtt változó erősségű, forgolódó szélbe kerültünk, de ez csak átmeneti zavart jelentett. A következő pályaelem a nyugalmi zónának nevezett lassító terület, ahova spinnakerrel érkeztünk, stopperről is csak már bent kezdtünk gondolkodni, így az öt percre kicsit rá is húztunk, majd irány az utolsó virtuális pont, két világítótorony magasságából kiszerkesztett helyzetpont. Ezen a szakaszon a negyedik hajó erősen ránk húzott, egy ideig előttünk is haladtak, de miután spinnakert húztunk és jobban is kezeltük a pöffös szelet, a fordulóhoz már jó 0,3 mérföld előnnyel érkeztünk, amit még kissé meg is toldottunk az utolsó szakaszon a befutóig, így a harmadik helyezést hoztuk. Izgalmas, erős szeles verseny volt, összehozta a csapatot, de hiányosságokra is rámutatott. Az első futamot így bronz éremmel illetve bolognai spagettivel zártuk.
Éjfél után még tartott a csapat megbeszélés és összetartás. Holnap ismét verseny, újabb futam, ráadásul Primostenbe is el kell jutnunk. Kalandosnak ígérkezik!
A 7-as hajó naplója

A 8-es hajó naplója
Vasárnapra virradó éjjel beerősödik az északias szél, zörögnek a kötelek az árbocokon, zeng az egész kikötő. Délelőtt bőven 30 csomó feletti széllökések, a maximum 37,5 csomó bent a kikötőben, mi lehet kint?? Hol gyengül kicsit, hol beerősödik, várunk. Egy óra halasztás van, a legkorábbi rajt 12 órakor lehet. A mai futam túraverseny két kapu érintésével és menet közben, majd rádión kapott infók alapján további három, obszervált ill. számított-szerkesztett pontot kell érintenünk. Ja, és közben lesz még egy un. "nyugalmi zóna" ami egy 200x200 méteres négyzet, ebben kell öt percet tartózkodni a "fal" érintése nélkül. Aki vitorlázik, az tudja, hogy ez mit jelent. Végül 13 órakor elrajtol a mezőny, megkapjuk az első útba ejtendő pont adatait, amit obszerválva kapunk meg. Elütjük a pontot, utána irány a K kapu. Változó szélben hol spinakkerrel, hol az nélkül igyekszünk, folyamatosan 20 csomó körüli a szél sebessége. A kapun való áthaladás a szélviszonyok miatt kissé kalandosra sikerül, de megoldjuk, tovább a nyugalmi zónába. Nagy nehezen elvagyunk ott az éppen beerősödő szélben öt percet. Ez előtt újabb feladat jön rádión, két világítótorony valamekkora szögek alatt látszanak egy virtuális GPS pontból, ezt kell meghatározni és "elgázolni". Végül jó 22 mérföldet hajózva, igen jó szélben, jelentős előnnyel befutunk elsőként. Kérdés, hogy a pontokat jól határoztuk-e meg és megfelelő pontossággal érintettük-e? Este kilenckor az eredményhirdetésnél kiderül majd. Általános vélemény, hogy soha rosszabb vitorlázást!
A 9-es hajó naplója
A tervezett 10 órás start időpont kétszer került halasztásra a nagyon erős szél miatt. Végül a 13.00 órás start realizálódott. Hogy a helyszínre érjünk, egy órával korábban indultunk a kikötőből. Az első nap mindenben az összeszokásról szólt, a startvonal átlépése után mégis azt éreztem, hogy semmi probléma nem lehet. Haladtunk a széllel. Halzoltunk többször és mindenki azonnal tudta, mit kell tennie. A kapitány utasításait követve szépen haladt a hajó. Majd elhangzott a parancs: spinnakert húzzuk fel. Előkészültünk és elkezdtük felhúzni a vitorlát, de nem a várt módon jött a vászon. Huncut szelekkel rátekeredett a forstágra és legalább 10 percig nem sikerült kibogozni. Ez az idő egy órának tűnt. Sikerült visszacsavarni a helyére és visszahúztuk a génuát majd haladtunk biztonságosan, így nem a lehető legnagyobb sebességgel. A harmadik helyezett hajót majdnem utolértük. Nekik sikerült a spinnaker művelet és elhúztak. Még látható távolságban voltak és így nem adtuk fel. Közben szusszanásra és némi sör italok elfogyasztására is megnyílt a lehetőség. Így értük el a forduló pontot, ahol sikerült visszafordulni. A következő szakaszon igazi verseny zajlott az előttünk - harmadik helyezett pozícióban - haladó hajóval. Spinnaker második kísérlet: hasonlóan indult, mint az előző, de a szelek már velünk voltak és kis emberi segítséggel kibogozták a vásznat. Feszült a vitorla, gyorsulni kezdtünk. Kapitányunk utasításait maradéktalanul végrehajtva elértük a szinte lehetetlen optimális maximális sebességet is és így méterekre közelítettük ellőttünk haladó versenytársunkat Spinnaker le. A nyugalmi zóna feladatot már szinte egyszerre kezdjük el és nyugalomból, az indulás már nekünk jobban sikerült. Spinnaker fel forestage marad(ez igen). 15 csomós szél (hol van a vizisí készletem?) Mentünk míg egy váratlan kemény fuvallat, majdnem vízszintesig döntötte a hajót. Sűrű kapkodások közepette stabilizáltuk a helyzetünket, de már versenytársuk messze előttünk haladt. Lógó orral, fülig érő szájjal adtuk le a GPS-t az Odüsszeusznak.

2015. május 11. hétfő, második nap, B futam (Juhász Ádám emlékfutam: Precíziós navigációs verseny)
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A "B futam" eredménye
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az elszakadt kötél
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az Odysseus lobogója
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 7,671 KB

Hagyományosan, immár 5. éve minden JAK-on megemlékezünk Juhász Ádám GMDSS oktatóról, akitől sokan tanultunk a ROC rádiózási tanfolyamokon. Juhász Ádám 1962-től 1974-ig tengerész gazdasági rádiós tiszt, majd 1982ig a MAHART Híradási csoport vezetője. 10 évig I.oszt rádiós tiszt, majd MAHART híradási vezető. 1994-ben Norvégiában megszerzi a GMDSS instruktori diplomát, ezzel a magyarországi GMDSS ROC/GOC (hajós rádiózás) oktatás megteremtője lesz. 2005-től a Jachtakadémián is oktatott GMDSS ROC-ot és eredményesen készítette fel a tanítványait a III.oszt képesítéshez szükséges angol nyelvű rádiós vizsgára. 2010-ben hunyt el.
A mai futamon, melyet Murterről Primosten felé hajózva teljesítenek, a hajók kapnak a GPS-ükre felprogramozva 6 db virtuális egyes (egy középpontból és 0,001 tmf-től 0,005 tmf sugarú 5 db koncentrikus körökből álló) bóját, továbbá egy 2 hasonló koncentrikus körből álló egyenes csövet, és 3 db tört alakzatot (kombinációs objektumot), ezeket kell lehajózni minél pontosabban, a közepe 5 pontot, a külső legnagyobb kör 1 pontot ér, közötte egyesével változik a pontszám. A csapatok minél több pontot kell, hogy begyűjtsenek, azaz a körök felett lehetőleg minél pontosabban elhajózzanak. A kombinációs objektumba a köröket kívülről összekötő érintők keresztezése vagy érintése nélkül kell behajózni, egyszer lehet próbálkozni, és lehetőleg minden egyes körnek a közepén (0,001 tmf azaz 1,85 méter sugarú) kell áthajózni, így szerezhető a legtöbb pont. Ez kevesebb, mint a hajó szélességének a fele. Ha érinti vagy metszi a hajó a határokat, akkor az addig az alakzatban gyűjtött pontok megmaradnak, de további pont abban az alakzatban nem szerezhető, és nincs újrázás sem. Ma Primostenben éjszakázunk a városi kikötőben. Az Odysseuson is jót vitorlázunk a tizen néha huszoncsomós szélben. A menü gulyásleves, ala Gyula. Még maradt a tegnapi franciakrémesből is, ala Attila.

Következnek a csapatok beszámolói a második, hétfői futamról.
A 6-os hajó naplója
Juhász Ádám emlékverseny - Precíziós navigációs futam A mai feladat 10 objektum precíziós lehajózása: hat darab önálló pont, egy 180 méter hosszúságú cső, egy három pontból álló L alak, egy négy pontból álló Z alak, valamint egy öt pontból álló W alakzat. Valamennyi pályaelem legnagyobb szélessége 18m, és öt sávra osztva a legbelsőben történő érintés 5 pontot, míg a legkülső sávban történő étmetszés 1 pontot ér. Az így összegyűjtött pontszám a meghatározó a versenyben.
Murter mellett rajtoltunk, szinte egész nap B5 szélben, időnként erős pöffökkel, és a Primostenig tartó út során elhelyezett alakzatok vadászata adta a mai útvonalat. A verseny elején mindenki kísérletezett a spinnakerrel, de látva a többi csapatnál kialakult vészhelyzeteket mi sem tartottuk fenn sokáig. A pontok begyűjtésénél a biztonságot és a pontosságot helyeztük előtérbe, így volt olyan alakzat amit többször is körbehajóztunk mire megfelelő irányból sikerült ránavigálnunk, így jó egy órával később futottunk be mint a többi hajó. A pontvadászat során sem sikerült minden úgy ahogy azt terveztük, mivel az erős széllel, pöffökkel, hullámokkal meggyűlt a bajunk és az összetett objektumoknál rendre kicsúsztunk a pályáról. Primostenben kiélveztük a kellemes meleg időjárást, a helyi éttermek hűtött sörét, meleg ételeit, a tengerpartot, majd este az eredményhírdetéskor jót derültünk a rögzített nyomvonalainkból készített animáción, ahogy körbehajóztuk a pontokat. A többi csapatnak is voltak ma gondjaik az erős szélben, így meglepetésünkre csapatunk mai teljesítménye a futamgyőzelmet jelentette és aranyérmet hozott! Összetettben a második futam után a második helyen állunk!
Holnap a tengeri kígyó és az olimpiai pályaverseny futamokkal folytatódik a verseny és Trogir az úticél!
Jó éjt, és örömmel vesszük továbbra is a drukkolást!
A 7-es hajó naplója
A 8-as hajó naplója
Tegnap este az eredményhirdetésen a mi nyakunkba akasztották az első futam aranyérmét, nem hibáztunk a navigációs feladatoknál és mi voltunk a leggyorsabbak. Ilyenkor minden skipper elmeséli a nap viszontagságait, a tervezett taktikát és a fontosabb eseményeket mindenki okulására. Ma szép napos reggelre, 11-13 csomós szélre ébredünk. 10-kor rajt. A feladat, hogy számos virtuális GPS pontot igen nagy pontossággal (1,85 m) érintve, öt nagyon szűk virtuális pontokkal rajzolt alakzatban áthajózva délutánra Primostenbe érjünk. Ott a városi kikötőben éjszakázunk. Egyelőre ma is szép vitorlázóidő látszik, talán a tegnapinál kisebb széllel és többnyire háromnegyed szeles szakaszokra számíthatunk. 10-kor elrajtolunk és az élről vágunk neki a versenynek. Csak pár perce megyünk, a Prisnjakot északról, a keskeny rész felől vesszük, kiáll a spi, meglódulunk. Alig egy perc múlva leszakad a spinakker hátsó sarkáról a snapsekli, kirepül a golyó a víz fölé. Gyorsan beszedjük, újrakötjük, de megy az idő. Összeszedjük a hajót, újra utazunk. Nem telik el egy perc sem az újabb haváriáig, a spi shott fent, az árboc tetejénél hatalmas reccsenéssel elszakad, újra kirepül a golyó, bele a vízbe, nagy nehezen beszedjük, a felső sarkánál ott a hatvan centis leszakadt rész. Ma nem lesz spinakkerünk. A kötél végtelenül el van öregedve. Egyre több a durva probléma ezekkel a hajókkal. Egy emberként emlékezünk meg a bérbeadó cég összes édesanyjáról… Időközben a mezőny végére kerülünk és normál vitorlázattal eredünk utánuk, a csapatunk nagy vágtával, nagy nehezen visszaveszi a vezető helyet, mert a többiek sem tudnak sokat spinakkerezni a szélirányok miatt. Nagy a baj mert a leszakadt kötél valahova visszaesett az árbocba, ezt este ki kell szedni és valahogy fentről be kell húzni egy új kötelet. Egy sima ügy, éppen csak csak behúzónk és kötelünk nincs, majd kitalálunk valamit Primostenben, ahol viszont a városi kikötőben nincs műszaki segítség, magunkra vagyunk utalva. Közben felhívjuk a bázist és délutánra technikai segítséget és kötelet kérünk. Segítenek, de fizetni kell a kiszállásért. Erről majd beszélünk a fizetésnél a verseny végén, egy jól karbantartott hajón nem így kinéző kötelek vannak, ezt is vagy két éve ki kellett volna cserélni. Az utunk eléggé viszontagságos, több-kevesebb sikerrel gázoljuk el a pontokat és hajózzuk meg az alakzatokat. A szélre végül is nem lehet sok panasz, de ereje változékony, néha még reffelnünk is kell percekre. Sokszor erősen 20 csomó feletti a szél, hullámosodik a tenger, ezért egyre nehezebb precízen kormányozni. A szél ereje miatt szinte végig mentő mellényben vagyunk. 12:12-kor Zlarin szigetről nyugatra vagyunk az N43 41.682, E015 48.083 pozícióban, a sebességünk 8,6-8,8 csomó, közel félszélben, ami 17-20 csomó erősségű. Számtalanszor 9 csomós sebesség felett száguldunk, maximumban elérjük a kerek 10-et. A Primosten előtti befutó szakaszon a spi hiányában sajnos pillangózásra kényszerülünk, ez alaposan meglátszik a sebességünkön és az iránytartási képességünkön is. Tibor eléggé trükkösen(??) pont fordítottra írta a versenyutasításban a befutás irányát, mint a szokásos, ill. kézenfekvő lett volna. Nem esszük meg a trükköt, befutunk jól, végül elsőként. Eredményhirdetés este lesz. Kérdés, hogy ki, mennyi pontot mennyire rontott el? A régi, városi kikötőben vagyunk, körülnézünk, a kikötéskor szembeszélben több hajó szép, de sikertelen manővereket tesz. Nálunk többen, többeket be akarnak dobni a vízbe, ami eléggé hideg, de nem Sezónak! Fürdőzik és pénzt/bort keres. Ezt úgy, hogy egy kikötő osztrák hajó beszívatta az orrsugár kormánnyal a mooring kötelet és Sezó búvárkodva kiszedi, az osztrák nagyon hálás. Sezó is vacog kissé, csak a birspálinka stabilizálja a test hőmérsékletét. Sanya pompás milánóijával szinte eszméletlenre zabáljuk magunkat, majd pár perc elteltével már csak a kellemes délutánban a több felől érkező horkolás hallatszik.
A 9-es hajó naplója

2015. május 12. kedd: dupla olimpiai pályaverseny és tengeri kígyó futam
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Enikőt megtanítjuk kesztyűbe dudálni
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Attila a kormánynál
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A bója kerülés
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 13,315 KB

Primostenből indulva ma dupla, sőt tripla futam lesz. Az első futam egy navigációs pálya, tengeri kígyószerű alakzat, prózaian szólva egy nagy Z betű. A virtuális alakzat Trogir közelében van a tengerre rajzolva, kb. 2 órás motorozás után érik el a hajók a rajtterületet. Minden hajónak 2 saját alakzatot kell minél gyorsabban és persze az alakzaton belül maradva végighajóznia és még egy virtuális fordítóbóján is át kell hajózniuk.
Az olimpiai pályaverseny az értékelésnél egy futamnak számít, de két versenyszámból áll, azaz két olimpiai kétbójás pályaversenyből közvetlenül egymás után. A két eredmény átlaga lesz a futam eredménye. Két bója van széltengelyben kirakva egymástól kb. 1 mérföldre, szabad szemmel már csak nehezen látható. Rajt a szélalatti bója és az Odysseus között, az Odysseust próbáljuk egy helyben marasztalni, horgony szóba se jön az 50 méteres vízben és jó szélben. Kreuzban indulnak a hajók, majd visszafelé hátszélben jönnek, spinakkerrel, majd megint kreuz szakasz, vissza újabb hátszél, és befutó a szél felőli bója és az imbolygó Odysseus között cirkálásban. Ennél a futamnál a klasszikus vitorlázás tudás és gyakorlat számít, nem a gps navigáció. A második futam közepére sajnos a szél felőli bója a jó szélben arrébb elvándorol, pedig egy 15 kilós sín, pár méter lánc és a tengerfenékig leérő kötél tartja. A két futam eredménye végül ugyanaz lesz a befutási sorrendet tekintve. A zsűrihajón is megvan a mai edzés, mire felhúzzuk mindkét bója 60 m kötelét a sínnel. Ma este Trogirban alszunk az új marinában.


Következnek az egyes csapatok beszámolói a harmadik, keddi futamról.
A 6-es hajó naplója
A 7-es hajó naplója
Primosten középkori városának kikötőjében 09.00 kor dobtuk vízbe a kikötőköteleket. 2,5 óra szélcsendben történő motorozás után értük el a Trogir előtti vízterületet, ahol 12.30 kor elindult a tengeri uborka versenye. Frissülő szélben, az első helyre kiéhezve indult a csapat. Bár a rajtunk nem volt fényes, a második helyen küzdöttünk az alakzat végéig, majd egyetlen esélyként spinakkert húzva fordultunk vissza. Közel 20 csomós szélben 50 fokos szögben C ivben meghajlott spinakker bummal küzdöttünk, de a tengeri kígyó belét nem hagytuk el. Másodikként értünk célba. 40 perces pihenőt követően stabil 18 csomós szélben rajtolt el az up and down pályán kitűzött olimpiai futam. Végre elsőként rajtolva teli reménnyel indultunk. Rutinos versenytársunk látva előnyünket kifordult és a pálya másik felét választotta. Felé kellett volna fordulni, de helyette saját taktikánkat követtük. Belső helyen fordultunk a bója mellett, de a spinakker nem akart összeállni, így 3. ként értünk a startbójához. Nagy küzdelem mellett visszanyertük a második pozíciónkat, az első helyre nem volt esélyünk. Rövid pihenő után az up and down pálya 2. futamán ismét első helyről indultunk. Megint ki kellett volna fordulni, de nem tettük!? A miértre nincs válasz. Saját utunkat járva kiváló spinakker managementtel (Andris és Zsolt), kiváló zongoristával (Balázs) és kötélmestereinkkel Beni, Miki, Robi ismét hoztuk a második immáron fix helyünket. Így a harmadik versenynap után már ki vagyunk éhezve, pl. egy első helyre is. Remélem bennünk lesz holnap.
A 8-as hajó naplója
A tegnapi napnak még voltak eseményei. Megjött két ember a charter cégtől, egyik felhúzta a másikat az árbocra, behúztak egy új spi fallt és már itt sem voltak. Ezután mi húztuk fel Andrást, hátha tud javítani a géphajó-lámpa állapotán, de sajnos nem. Este kilenckor kikerül a vetítővászon az Odysseus végére és kezdődik a szokásos beszámoló. Tetszik a többi itt lévő hajó emberinek is, főleg, amikor animációban kerül bemutatásra egyszerre az összes hajó útja. A kormányosok színesen számolnak be a napi küzdelmekről a széllel és a meghajózandó, 18 méter széles objektumokkal. Mások is küzdöttek a spinakerrel, volt akinek a shottja kompletten a tengerbe veszett. Eltérő stratégiákkal, de többnyire hasonló eredményt sikerült elérni. Az egyedi pontokat 1,8 méteren belül eltalálta mindenki, de az objektumokban a fordulóknál, többnyire a második pont után szinte mindenki kicsúszott. Az egyik objektumban mi már a második pontot elrontottuk, a monitoron ellenőrizve nem látszott pixel a track-vonalunk és a fal között. Mondhatjuk úgy is, hogy a mai győzelmünk egy pixelen múlt. A befutót mindenki jól teljesítette. Szoros versenyben másodikak lettünk, de az összetettet vezetjük, mert mögöttünk keresztbe verték egymást. Szép, napos reggel kilenckor indulunk Primostenből és jó bő két óra motorozás után elérjük a mai futam színhelyét. Drvenik Mali szigettől nyugatra virtuális pontokkal felrajzolt, leginkább egy elfektetett Z betűre emlékeztető alakzatot kell oda-vissza meghajózni, az alakzat vonalvastagsága 150 méter, ezen belül kell maradni. Kelet-nyugati irányban, majd vissza. Visszafelé a 90-110 fokról fújó szélben ez szép feladat lesz, cirkálni kell a csőben. Ezután Trogír előtt lesz két Amerika Kupa típusú pályafutam ráindítással, úgyhogy mozgalmas napnak nézünk elébe. Motorozgatunk, közben teljesen elfogy a szél, olajtenger lesz. Mindenki egy szál gatyában. Laci persze sapka és kabát állig begombolva. Kenjük magunkat naptejjel, Laci beszól,, hogy adjatok nekem is. Erre nagy a röhögés, vicces ezt egy télies öltözetűtől hallani. A rajthelyre érve várunk egy kicsit, némi halasztás, azután megjön egy 6-9 csomós nyugati szél, úgyhogy teljesítjük a fekvő Z alakzatot, majd megyünk a pályaverseny helyszíne felé, ahol az Odysseus már teszi ki a bójákat. A pályaverseny rajtjánál van egy kis küzdelem és az első cirkálószakaszon vannak gondjaink, két fordulásnál is elakad a genoa shott. Rendet teszünk és küzdünk előre. Más takkot választunk, mint a többiek a jobb sebességű oldalunk ismeretében és végül ez be is jön. A szél felőli bójánál mintaszerűen gyorsan kiáll a spi és átvesszük a vezetést. Többen küzdenek a spinakkerrel, kissé nő is az előnyünk. A szélalattinál az utolsó pillanatban, de szépen, nyugodtan leszedjük a spit és máris élesedünk. Még egy jó cirkálószakasz és még egy hibátlan hátszeles, azaz spi fel és le, és ráfordulunk az utolsó cirkálószakaszra és első ként zárjuk ezt a futamot. Laci előveszi ismét a kapitányi zárolt készletből a Captain Morgan nevű párlatot. Körbejár az üveg és el is fogy…, (mert már ittunk belőle). Közben Laci mesél nagyon fiatal háziállatokról, de ezt sajnos nem részletezhetem. Várunk a ráindításra a következő ugyanilyen futamhoz. Más hajóknak is gondjuk, spi szakás, egyebek. RagasztásKözben beerősödik még a szél, úgyhogy ez mentőmellény-mintás barnulás lesz. Elindul az újabb pályafutam, most nincs probléma, éles versenyzéssel nyerünk ismét. Ez igen fárasztó, de eredményes nap volt! Elindulunk a trogiri új marina felé, ma itt alszunk. Holnap 10 órás mérföldgyűjtő futam lesz, Vroboska (Brac sziget) irányába. Persze a szokott mondat: ha a meteo is így akarja A 9-es-es hajó naplója

2015. május 13. Szerda E futam, mérföldgyűjtő, 10 órás vitorlás verseny
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 2,789 KB

Idén megtört az átok és végre megállt sőt visszafordult a mérföldgyűjtő futam időbeni rövidülése. A futamot 10 óra hosszúnak hirdettük meg. A futam a JAK 11 éves történetében 24 órás futamként indult, ebből lett az évek során 16, 12, 10, 9 óra, tavaly pedig 5 órás. Idén a kezdeti gyenge szél miatt 6,5 órás lesz, 11:30-tól 18:00-ig. Trogirből indulunk és a cél Hvar szigeten Vrboska előtt van, ahol szerda éjjel alszunk. A futam nyertese az a hajó, amelynek a saját rajtjától 18:00-ig lehajózott trackje a leghosszabb lesz. Rekorddöntés a mai szélben biztos nem lesz, jó, ha a hajók elérnek Vrboskáig a befutóra. A futam egyszerűnek tűnhet, de az útvonal megtervezése a szél változásának függvényében nagy kihívás a hajóknak, hogy a befutóra vagy max fél óra késéssel vissza is érjenek a hajók. 15 perc késés megengedett, de a mérföldek csak 18:00ig számítanak. 18.15től 18.30ig annyi mérföld levonás jár, ahány percet késett a hajó. A lehajózott mérföldek összehasonlítása itt is a GPS trackekből történik, nem a hajók saját log adatai alapján. Az Odysseus egy delfincsapattal találkozik, egy család lehet, kicsik nagyok, először ők jönnek a hajónkhoz, utána mi utánuk, jó negyedórát elszórakoztatnak minket, próbáljuk fotózni, videózni víz felett és víz alatt, vegyes sikerrel. Sajnos egy katonai helikopter nagyon alacsonyan pont felettünk repül el és elijeszti őket.

Következnek az egyes csapatok beszámolói a futamról.
A 6-os hajó naplója
A csapat még nem adott le fotókat vagy beszámolót.
A 7-es hajó naplója
A csapat még nem adott le fotókat vagy beszámolót.
A 8-as hajó naplója
Tegnap este az eredményhirdetést mozizás színesíti, Sezó Garmin VIRBE akciókamerája ment a pályafutam alatt, ebből és az zsűri hajó videóiból nézünk meg párat. Eléggé izgalmasnak tűnt, amikor egy bójaforduló után egy hatalmas óceánjáró útvonalába kerültünk. Útjogosak voltunk, de ő két hosszút és egy rövidet (előzök a jobb oldalán) kürtölt és ezzel részéről a dolog el volt intézve. A futamok trackjeinek animált átnézése ismét nagy röhögéseket generál, a fekvő Z alakzat fordító pontjánál voltak nagy rákészülések. Jó esténk van, mindkét pályafutamot és a Z alakzatot is megnyerjük. Három első és egy második futam helyezéssel vezetjük a versenyt. Este ki alszik, ki sétál Trogirban, ami esti fényben is gyönyörű. Reggel Sezó és Gábor nevű beszerzőink elmennek kenyérért és sörért és vízért (ez utóbbi természetesen fröccsnek). Telik-múlik az idő, csak nem jönnek. Végre, nagy sokára megjönnek. Kérdés: hol a kenyér? Ja, azt elfelejtettük. 10-kor rajt lenne a trogiri öbölből, de nincs szél, kimegyünk a bejárathoz, ott sincs, végül Solta szigettől kicsit nyugatra el tudunk indulni 3-5 csomós szélben, 11 30-kor. Amint lehet (a rajt után öt perccel) spit húzunk és a gyenge szélben a spit éppen csak fenntartva irányra hajózunk. A mérföldgyűjtő futam időlimites, de ha ilyen marad a szél, akkor nem érünk be Vrboska elé 18 órára. Ekkor az számít, hogy 18 óráig ki gyűjt több mérföldet. Persze, a szél mindent alapvetően át tud írni. A Solta és Brac szigetek közötti átjárótól délre kicsit erősödget a szél, a sebességünk 4,7-5 csomó, mindvégig spinakkerrel. Most 13:37 van, a pozíciónk 43 17.470N, 016 20,512E, a sebességünk 4,5 csomó. Ma kétszer is láttunk delfineket. Hvar sziget nyugati végétől kissé délre a partközelbent meg kell halzoljunk, így már elférünk a part mellett. Folyamatosan számolni kell, hogy mikorra érünk be a célba. Tovább erősödik a szél, a spinakkerrel 6,5-8 csomóval vágtázunk. Így 17 órára érnénk be, viszont ekkor a cél közelében még egy óráig mérföldeket gyűjthetünk. A többiek jelentősen mögöttünk vannak, cca. 50 perccel, de kérdés, hogy ők mikor kapják meg a frissülést és hogyan tudnak élni vele, mi meg persze nem hibázhatunk. 18 óráig lehet érvényesen mérföldeket gyűjteni, és 18:15-ig büntetés nélkül befutni. 18:15 és 18:30 között befutásnál minden perc mínusz egy mérföld, 18:30 utáni befutás DNF (nem fejezte be a futamot). Egy szűk órányira vagyunk a Vrboska feletti Zecevo sziget közelében kijelölt céltól, mintegy öt órája hajózunk, mindezt egyetlen takk váltással, a Hvar mellett halzolással. Hol gyengül, hol erősödik a szél. A cél közelében leszedjük a spit és a 18 órai cél kapunyitás előtt még van időnk egy kicsit félszelezni, 18 óra után pár másodperccel befutunk. A teljes út átlagsebessége 5,3 csomó volt, a maximum 9 csomó. A megtett utat a GPS track (befutás után átadtuk az Odysseusnak az ellenőrző GPS-t) kiértékelése után a zsűri mondja meg pontosan. A lemenő nap lágy fényeitől kísérve befordulunk a vrboskai öbölbe és kikötünk az ACI marinában. Eredményhirdetés este. Szerintünk nyertünk, de ezt nem szabad elkiabálni.
A 9-es hajó naplója
A csapat még nem adott le fotókat vagy beszámolót.

Május 14, Csütörtök - Pereciziós futam és visszatérünk Hraminában a várható viharos időjárás miatt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Vrboska
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!


A 18-as hajó naplója

Igen, tegnap nyertünk, derült ki a szűk vrboskai mólón tartott eredményhirdetésnél.
Már jó sok érem díszíti a szalonunk kapaszkodóját és mögöttük sorakoznak a kupák futamonként és egyre nagyobb az oklevelek halmaza. Ezért jöttünk!
Na meg persze fejleszteni vitorlázó és navigációs képességeinket, élvezni a hajózást és a barátok társaságát. Hogyan tovább? Tibor az eredményhirdetés után kivetíti a következő két napra, azaz csütörtökre és péntekre a meteot, ami semmi jót nem mutat, sőt. Ma még csak-csak, de este, ill. éjjel jön egy egyre durvuló, sirokkó szerű szél, péntek reggelre már 30-40 csomós alapszélre jönnek az 50 csomós lökések, ami konkrétan életveszély.
Ezért ma 9-kor elrajtolunk a festői vrboskai öböl bejáratától északra és indulunk visszafelé. Brac és Hvar között megtartunk egy újabb precíziós futamot, szinte azonosat a hétfőivel, de közben közelebb kerülünk Murter Hraminához, ami innét még motorral is messze, cca. 75 tmf-re van.
A Solta és Brac szigetek közötti átjárótól dél levő célba remélhetőleg délre befutunk és utána motorral nyomás Hraminába. Ez a terv mára. A rajtnál mindig vicces látvány lehetünk. Hárman mindig egy szál fürdőgatya, deck cipő, négyen ugyanez plusz póló, Laci téli deckcipő, meleg zokni, hosszú nadrág, póló, erre polár (ha ezt leveszi, onnét tudjuk, hogy 28 fok felett vagyunk és szélcsend van), minderre téli viharkabát és sapka, plusz kesztyű (pedig nem kell kötélhez nyúlnia).
A 3-5 csomós szélben nagy nehezen elrajtolunk, de kivárva az öt percet, már húzzuk is a spit és megyünk az első precízen elgázolandó virtuális pontra. Sajnos nagyon, túl élesek vagyunk spivel az első ponthoz, nem is tudjuk fenntartani, csak percekig, leszedjük, ez nem volt egy sikertörténet, az utolsók vagyunk. Elütjük az első ponton, utána viszont már jó lesz a spi, felrántjuk és szinte átgázolunk a mezőnyön, vannak finom úriemberek, akik még helyet is adnak.
Az élre állunk. Kell ugye egy kis bátorság, hogy egy 3,6 méter (!) átmérőjű virtuális pontot megpróbáljuk elütni spivel, de hát ez a verseny. Sokat javul a hangulat fedélzeten!
Az alakzatok között, ha percekre is spit húzunk, dolgozik az egész deck csapat. Az egyedi pontokat a spivel ütjük el. Hibázunk ugyan, de keveset a pontossággal és gyorsak vagyunk. Dél körül elsőként (ugye a szerzett pontok döntik el a végső sorrendet) befutunk a célba Milna alatt. A spit fent hagyva 5-6 csomós sebességgel vitorlázgatunk Murter Hramina felé, süt a nap, mi kellhet még?
Hramina még mintegy 50 tmf, jelen sebességünkkel közel 10 óra. Motorlázva 7,5-8,2 csomó között haladunk. Kell is a sebesség, jön mögöttünk a szélerősödés, éjjel 2-kor itt már pokoli idő lehet. A hosszú hazaúton végig motorlázunk, Sanya főz, páran aszalják magukat a napon, Andris kormányoz, vannak alvók/horkolók, van idő a számvetésre.

Ez a verseny eléggé utazós volt a négy különböző éjszakai kikötő miatt, úgy számolom, hogy vitorlával és motorral (a pályák megközelítése, ill. hazamenekülés a sirokkó elől) összesen 203 tmf volt. Bár az utolsó futam eredménye nem ismert, de összetettben is meg kellett nyerjük a XI. Magyar Jachtakadémia Kupát, tehát az nálunk marad. Holnap délben ünnepélyes eredményhirdetés, díjátadó, zárás lesz.

Május 15. Véget ér a XI. Jacht Akadémia Kupa
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A XI. JAK öszetett 3. helyezet csapat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A XI. JAK öszetett 2. helyezet csapat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A XI. JAK öszetett 1. helyezet csapat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A JAK vándorkupát elnyert csapat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A XI. JAK futamainak részletes eredménye
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A XI. JAK végeredménye
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!


A 18-as hajó naplója

Reggel várjuk az ítéletidőt, de nem jön, felhős, napos a délelőtt. Kipakolunk, visszaadjuk a hajót és déltájban megkezdődik a tegnapi utolsó futam értékelése és az egész verseny zárása.
Nagy örömünkre megnyertük az utolsó futamot, ami precíziós navigációs futam volt, ugyanolyan, mint kedden, csak visszafelé. Tibor ismét animáción értékeli a hajók futását, ez nagyon tanulságos és látványos.
A keddin másodikak lettünk, de sokat tanultunk. Kissé más taktikával hajóztuk meg a virtuális objektumokat és meg is van az eredmény, nyertünk! Ezzel öt futamgyőzelemmel és egy második hellyel megszereztük a XI. Jachtakadémia Kupát.
Külön öröm, hogy 4 másodperces rövidségű rajtidővel megnyerjük ezt a különdíjat is. Érem és kupa átadások következnek a tegnapi és az összetett versenyben, utána közös ebéd.
Tibor nem tagadja meg magát, most is okít, elmesél egy éppen most történ esetet, hogy két hajón is rosszul elhelyezett ill. felkötött pufferek miatt lett 200 Eu kár, mindenre figyelnünk kell, a hajózás a biztonságról és a profizmusról szól, e felé haladunk egy ilyen versennyel is...
Jó volt újra együtt veletek, a Csapattal!
Már 13.éve hajózunk együtt minimális személyi változással. Sanya külön köszönet a szokásosan pompás hízókúráért, Sezónak a csilingelő délceg savakban gazdag borokért és a fenomenális birspálinkáért! Laci, Gábor, Kisgyerek, Kopasz, András, nagyon jók voltatok, mint mindig, talán én (Péter) is ettem hozzá valamit (jegyzem meg szerényen).

Gratulálunk ellenfeleinknek, köszönjük barátságukat, sportszerűségüket! Nagy-nagy köszönet a Jachtakadémiának, Eszternek, Tibornak, az Odysseuson rengeteget dolgozó segítőknek a remek versenyért!
Azt hiszem, hogy mindenki elérte a célját, jókat hajóztunk, okosodtunk és élveztük ezeket a szép napokat, gyönyörű helyeken jártunk.
Ez a verseny a hosszú, pocsék tél után sokunknak mindig pompás szezonkezdet.

Nagyon várjuk a XII. JAK-ot!!

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től