tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOK TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKLINKEKCHARTERVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / 2017 első Szkipper Tréningje
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
2017 első Szkipper Tréningje2017.03.15. - 2012.09.06.

396. út

Üzenet a hajónakRészletes napló

Márcis 16, csütörtök - Megérkeztünk, behajóztunk és már tanulunk is...
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Bálint , András és Szabolcs indulás előtt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Végre tenger!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Úristen! Ekkora a hajó...
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Melyik kötél mire való?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A génua felhúzása
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Punati hangulat
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Fél kettő körül mindhárom autó megérkezett Punatba, kellemes 15 fok és 1-es 2-es szél várt bennünket. Gyorsan bepakoltuk a csomagokat az Odysseus-ba és maradt még egy óránk akklimatizálódni.
Három órakor kezdődött az oktatás. A génua felszerelésével kezdtük, mivel a télre Tibor levette a vitorlát. Csodálatos élmény volt meglátni a z MJA jelképét, a szextánst a fehér vásznon...

Tibor bemutatta a hajót hasonló módon, mintha béreltük volna, így egyből egy kis ízelítőt is kaptunk a hajóátvétel művészetéből :)
Beszélgettünk a hajózás etikájáról, a hajó vízrendszeréről, a villamos elláátásáról, a WC használatáról, a vészhelyzeti eszközökről, eljárásokrólsb, szóval 3 órán át ömlött ránk az információ.
Majd lobogófelvonás után közösen a Sidro étteremben a szokásos édeskés fügepálinkával előkészítettük a gyomrunkat a remek vacsorához.
Vacsora után a hajó szalonjában folytattuk az élet nagy dolgainak átbeszélését, a témákhoz pedig kíváló házi pálinkák adták a köretet.

Március 17, Péntek - az első gyakorlatok - elmélet - kötelek - manőverek
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 20,549 KB

Pontban 7 órakor a szokásos - "Ah dont You see, the black cloude is rising" című dalra ébredtünk, amit valószínűleg holnaptól Péter fog személyesen énekelni :) Gyors frissítő zuhany mindenkinek, majd Bálint feltöltötte a víztartályokat, és ellenőrizte a hajó egyéb részeit, miközben András szuper rántottát készített és mindenki kivette a részét konyhai munkákból. Tibor elintézte a papírmunkát.
Már reggel 15 fok van, szikrázó napsütéssel.
Péter elindult Zágrábba Bencéért, ő sajnos nem tudott tegnap érkezni, de semmiképp sem szeretett volna lemaradni semmiről.
Ma reggel a hajó mozgását, manőverezését kezdtük megismerni. Hatás-ellenhatás, propeller-profil, sugárhatás, kerékhatás, fordulási nyomatékok, aszimmetrikus fékezés - megismerkedtünk ezekkel az alapfogalmakkal, hogy a későbbiekben ne csak történjenek a dolgok velünk, hanem kontroll alatt tartsuk a hajót.
Tibor tesztelte a nemrég vásárolt drónt, a későbbiekben ezzel szeretnénk majd néhány tanulságos videot rögzíteni - szerencsére a kis légijármű és a pilóta is kitűnően teljesített, nem lesz itt gond :)
Elindultunk, felvettük a deviációs görbét, majd gyakoroltuk az előremenetből hátramenetet, rátolatással egy bójára.
Mindenki 8-szor végrehajtotta, majd következett a vizsga. Jaj annak, aki lazára veszi a gyakorlást, mert a sikertelen vizsga 10 eurós, közös kasszába fizetendő azonnali pótvizsgálval lesz sújtva! Sajnos Bálint gyorsan be is dobott a közösbe egy tizest magasztos célokra, majd vacsorázni indultunk.
Az étteremben éppen tonhal volt a napi friss hal, mángoldal tálalva csodálatos ízorgia tette fel a pontot az i-re a nap végén.

Március 18. Szombat - Lehajóztuk a 26-os házi feladatot - Megkerültük Rabot
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 96,906 KB

Ma reggel is 7-kor szólalt meg az ébresztőnek szánt tengerésznóta, de a banda nagyobbik fele már ébren volt.
Ma én (Bálint, azaz Egyeske) voltam a napos, ezért reggeli készítéssel indítottam:
maradék rántotthús, finom bajai felvágottak, kenyér volt a menü.
A mai napra a 26. házifeladatként már megszerkesztett Rab kerülés volt a menü, a helymeghatározás óránként rotálódó rendszerben: GPS, radar, kézitájoló és távcső-tájoló alapján, 10 percenként.
A GPS-szel helymeghatározó páros navigál is és írja a hajónaplót.
Nekem jutott az a szerencse, hogy kivezessem a hajót a punat-i öbölből, és kormányozhattam az első szakaszt. Szembe fújt a szél, és bár nem voltak nagyok a hullámok, ugrált rajta a hajó, és igen hűvös is volt eleinte, kellett a polársapka és a viharkabát.
Amikor Donja Punta után kelet felé vettük az irányt vitorlát bontottunk, és jó fél órát vitorláztunk Rab városáig.
Ott kikötöttünk másfél órára, sétáltunk egyet a városban, megvettük a vacsorához a rizst, és némi zöldséget holnap reggelre.
Ezután többé-kevésbé a megtervezett útvonal szerint kerültük délről Rab szigetet, és fél 5 körül kötöttünk ki Goli szigetén, ami korábban egy börtönsziget volt, ahol a férfi rabok követ bányásztak (a női rabok hasonló tevékenységgel ütötték el anno az idejüket a szomszédos Sv Grigur szigetén).
Tibor itt mutatta (volna) meg hogyan működik a narancssárga jelzőfüst, de a mentőtutaj idei karbantartásakor kicserélt patronok besültek (pedig még 8 hónapjuk volt a szavatosságukból). Szerb ipar mestertermékei...
Végül egy francia kézifáklyával sikerült piromán hajlamunkat némiképp kielégíteni.
Amíg András megfőzte a rizst a pörköltben, addig sétálhattunk egy kicsit a szigeten, majd kiadósan megvacsoráztunk, végén szétcsapattuk barackkal.
Hat órakor indultunk, alkonyatkor, hazafele. Ezen az utolsó szakaszon már az éjszakai navigálás rejtelmeivel sikerült közelebbi kapcsolatba kerülnünk, több-kevesebb sikerrel. Nem sokkal 8 óra után értünk vissza Punatba.
Eddig 69 mérföldet hajóztunk 2 nap alatt, holnap reggel fél 7-kor indulunk, Cres sziget fogjuk körbehajózn, és 200 mérföld közelébe tornásszuk a log-ot.

Március 19. Vasárnap - Ma a 29-es házi feladatot hajózzuk - Megkerüljük a Cres-szigetet
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Ez a nap korán indult, fél 6-kor volt ébresztő, és fél 7-kor már elrúgtuk a partot. Hosszú etap állt előttünk, ezért volt az igyekezet, meg kellett kerülni Cres szigetét a 29-es házif fealadat szeinti útvonalon.
8-ig megreggeliztünk, ezalatt kijutottunk a punati öbölből, és Krk városa előtt elhajóztunk.
A mai feladatok nagyon hasonlítottak a tegnapihoz, 10 percenként helymeghatározás GPS/radar/kézi tájóló/távcső használatával.
A szigetet óramutató járásával ellentétes irányba kerültük. Az út első szakaszában Srednja Vrata szorosban vezetett a rotta (útvonal). Eleinte sokszor elcsellengtünk a megtervezett útvonalról, ennek okára majd még visszatérek. Amikor a sziget északi spiccét kerültük, elég közel mentünk a parthoz (néha túl közel is...) és gyönyörködhettünk a sziklás partokban (két helymeghatározás között).
A nap első izgalmát a Rabacból Porozinába tartó komp adta, de szerencsére a radaros ügyelet bejelölte a MARPA rendszerben, ami az általunk kiválasztott hajók sebességét és útirányát figyeli, és jelzi az összeütközés-veszélyes helyzeteket. Pár percre alapjáratra tettük a motort (amúgy 2400 rpm fordulatszámon, időjárástól függően 7-9 csomóval haladunk), és megvártuk, amig a komp elhaladt előttünk. A komp kapitánya ideges dudált, de mi nem zvartattuk mgunkat, mert a műszerek kijelezték, hogy 169 méterre fog elmenni előttünk.
Cres városában kikötöttünk egy rövid sétára, innen déli harangszó kíséretében indultunk tovább. A következő szakaszon nagyon nem stimmelt a számolt és a valós utirányunk, folyamatosan letértünk a rottáról, itt derült ki, hogy a deviációs görbénél valami el lett számolva. Tibor észrevette, hogy fordítva számoltuk ki a deviációt. Az új deviációs táblázattal már úgy tudtuk tartani az utirányt, mintha zsinóron húztak volna rajta.
A festői Mali Losinj városban kikötöttünk egy gyors vacsorára. Nem volt sok időnk, mert a két szigetet (Losinj-t és Mali Losinj-t) összekötő hidat naponta csak kétszer nyitják ki, reggel kilenckor és este hatkor. Ha nem értük volna el, plusz másfél óra kerülő lett volna, így is 10 után értünk vissza Punatba. Maga a híd egy szűk csatorna felett van, és gyakran nagy az áramlás is. Ezután egy éjszakai hajózás jött, halászhajókkal fűszerezve. Egy 20 mérföldes szakaszon kellett egyenesen északnak kormányozni a hajót (a tájolón 358 fokra, azaz -2 fokra, amikor őrségben voltam, úgy éreztem ez utóbbi korrelál a külső hőmérsékleten, olyan volt, mint amikor télen kimegy a kisgyerek cseresznyét szedni, sapka, sál, kesztyű... Persze igaziból 10 fok körül volt a hőmérséklet). Itt már elég volt fél óránként helymeghatározni, de ekkor készültünk fel a másnapi csillaghajózásra, erről majd holnap részletesebben…

Március 20. Hétfő - Ma a 27-es házi feladatot hajóztuk le - csillagban a csillagot
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
A mai nap a chartplotterrel csillagot rajzoltunk a Krk előtti vizterületre.
Reggel ébresztő fél 7-kor, és egy gyors reggeli után 8-kor kihajóztunk. A mai feladatban előre meg voltak adva a fordulási pontok koordinátái, amit felrajzoltunk a térképekre, és minden szakaszt más-más páros kormányzott, illetve navigált, felváltva partmenti (tájolós) és radarnavigációval, azaz tájolóval vagy radarral kellett meghatározni a fordulópontok helyzetét.
A lehajózandó alakzat pedig egy ötágú csillag, abban egy ötszög, majd egy kisebb csillag és abban egy ötszög volt, az össz-távolság 60-70 tmf.
Reggel az időjárás még egy kicsit ködös volt, de 10 óra köeül felszállt a pára, és poszterre való idő kerekedet. A tengert mintha kivasalták volna, ragyogó napsütés, kitűnő látási viszonyok segítették a navigációs gyakorlatot, ami kitűnően sikerült. Ebédre ettünk egy zacskós levest, illetve újramelegítettük a Goli-szigeti vacsoráról maradt pörkölt-rizs kombinációt, amin az idő még tovább tudott javítani az amúgy is kiválóról (vagy csak nagyon éhes voltam?, de jó volt...).
A gyakorlat végeztével kikötöttünk Krk városában tankolni és alaposan bevásárolni, hiszen holnap reggeltől holnapután estig azt esszük, ami a hajón van. Krk után visszahajóztunk Punatba, és még gyakoroltuk egy kicsit a tolatva parkolást, naplemente után fejeztük be a manővereket, majd a Konoba Riva friss-hal készletét fosztottuk ki, majd némi sör-pálinka kombó után nyugovóra tértünk, félelemmel fűszerezett izgalommal a holnapi nap iránt...

Március 21 kedd - a 28-as házi feldat, amikor 6 órán át vaksötétben cikázunk a szigetek között
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Tegnap reggel a már szokásosnak mondható 6 órás ébredés után gyorsan megreggeliztünk (csodás hagymás-kolbászos rántotta volt a menü), egy órát gyakoroltuk a part mellé való párhuzamos parkolást, majd húztunk délre, mint a vadlibák ősszel, hogy naplementére leérjünk Premuda szigethez, ahol az éjszakai navigációs szlalom kiindulópontja volt.
Az 11 óra magasságában lehorgonyoztunk egy kis öbölben Cres sziget oldalában, a legénység bociba szállt (a hajónak új bocija van, ami 8 személyes a papírok szerint, és igaz, ami igaz, elfértünk benne, de azért test-test kontaktusokról szólt az elhelyezkedés…), és beeveztünk egy kis barlangba, majd vissza a hajóra, kicsit megmozgatva a legénységet. Ezalatt Tibor a drónjával videózta körbe a csapatot, és a hajót.
Körülbelül fél óra múlva folytattuk az utunkat délre, és azt gyakoroltuk, hogy az autopilottal (robotkormány) hogyan lehet irányra állítani a hajót. Útközben elkészítettük az útvonalterveket, mivel este térkép és műszerek nélkül kellett kavirnyálni a szigetek között, csak a jegyzetet, a pari fényeket és a jegyzeteket használva.
Kora délután kikötöttünk egy fél órára Veli Losinj városában, ami a nevével ellentétben kisebb, mint Mali Losinj, de a szépségük vetekszik egymással. Ezek a Losinjiak tudnak valamit.
Negyed hatkor kikötöttünk Premudában vacsorázni, tortellinit főztünk, megnéztük a naplementét, majd, amikor Veli Rat fénye elkezdte az éjszakai műszakot (20 másodpercenként 2 fehér villanás) mi is megkezdtük az éjszakai műszakunkat.
Ez azt jelentette, hogy éjfélig cikáztunk a szigetek között koromsötétben, miközben csak a fényeket lehetett használni, elektronikát nem.
Nagyon tanulságos volt, hogy kevés fényszennyezés mellett (és jó látási viszonyok között) milyen messziről látszanak a fények. A feladatot sikerrel teljesítettük, egyszer csúsztunk le picit a tervezett útvonalról, az is nagyon tanulságos volt, hogy miért. A fordulópontot az határozta meg, hogy mikor vált színt egy fény, fehérről pirosra majd újra fehérre kellett volna váltania, de valahogy a piros kimaradt, és a B-tervnek lemért szög változása, ha picit is letértünk az útvonalról, nagy hibát hordoz magában, jobb, ha ahhoz viszonyítunk, hogy adott fény mikor merőleges a hajóra. A gyakorlat végeztével a Lucina öbölben horgonyoztunk, éjfél körül érkeztünk meg, Mindenki gyorsan elaludt, hosszú és fárasztó napunk volt.

Március 22. szerda - radarozás a Kornati-szigetek között
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Reggel arra ébredtem, hogy valaki a felső ablakon benyúl a kabinomba, és kiveszi a horgony távirányítóját. Ma is korán indultunk, 7-kor hajóztunk ki az öbölből, az első szakaszon az A őrség, Bálint és András vezette a hajót, a többiek elkészítették a reggelit.
Zaglav kikötőjében megálltunk tankolni, és vettünk kenyeret. A kikötéseket rotálódó rendszerben cseréljük, hogy mindenki tudja gyakorolni az éles manővert is.
Tankolás után a Katina sziget északi oldalán levő átjárón hajóztunk be a Telascica nemzeti parkba, ahol a pilotage-t gyakoroltuk, ami azt jelenti, hogy papírtérképpel a kezedben azonosítod be a helyzetedet a partalakzatok alapján.
Ezután következett a radargyakorlat, ami az jelenti, hogy a hajót a robotkormánnyal vezéreltük lentről a navigációs asztal mellől, és csak a radarkép és papírtérkép alapján navigálunk. Ez olyan, mintha bekötött szemmel közlekedsz a lakásban, és a kezeddel tapogatod ki, hogy merre jársz, csak most a radar volt a kezünk, és ismeretlen helyen jártunk.
A helyszín a Kornati szigetek volt, ami sok kicsi, egymáshoz közeli szigetből álló szigetcsoport. Volt, amikor 100 méternél is szűkebb szoroson kellett átmenni 8,3 csomóval.
Amikor az útvonal legdélebbi szakaszán jártunk, két delfin bukkant fel a láthatáron, rövid időre csatlakoztak hozzánk, a hajó orránál 1-2 méterre lubickoltak.
A gyakorlat végeztével a Katina szigetet délről kerülve hagytuk el a régiót a feltakarójeles átjárón és északnak vettük az irányt. Némi tanakodás után, amit az okozott, hogy az évnek ebben a szakában kevés élet van erre fele, Sali városában kötöttünk ki napnyugtakor, mert a boltban azt mondták, hogy a faluban van egy étterem nyitva.
36 óra után ismét szilárd talaj volt a lábunk alatt huzamosabb ideig.... A domb tetején meg is találtuk a Konobát, a kerthelyiségben a grillben még finom illatok keringtek. A konyha már zárva volt, de a kocsmárosnő telefonált a szakácsnak, aki készségesen rendelkezésünkre állt. Mondták, hogy halat tudnak sütni, köretnek mángold lesz. Negyedóra múlva már ismét parázslott a grillben a faszén és hatalmas adag halat sütöttek nekünk. A szakács mondta, hogy ő fogta a halat, kisebb tonhalféle volt. Degeszre ettük magunkat, visszasétáltunk a hajóhoz, és 10-re elcsendesedett a hajó.

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.
Tel\Fax: +36 (1) 206-0884 Mobil: +36 70 624 8600




Last Minute -25%

Dubrovnik

OneWay

  • 408. 17.aug.31.
    Punat-Dubrovnik Oneway
  • 409. 17.szept.9.
    Dubrovnik - Punat Oneway

Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

SRC

LRC

Rádiós tanfolyamok ütemezése és árai

Letöltés pdf formában


Skipper vizsga

Távoktatásos tanfolyamok

  • 361. 17.okt. 6. - 12tmf,
  • 362. 17.okt. 6. -200tmf,
  • 367. 17.nov. 29. - 12tmf,
  • 368. 17.nov. 29 -200tmf,
  • 377. 18.márc. 14. - 12tmf,
  • 378. 18.márc. 14. -200tmf,

Hétvégi tanfolyamok

  • 365/H 17.nov.26.-12 tmf
  • 366/H 17.dec.03.-200tmf

Órarendek 2017-18.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

363. Alsóörs - október 11.
esőnap: október 13.

Tablettel a tengeren

  • 364. 17.okt.9.
  • 373. 18.jan.23
  • 379. 18.máj.23

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    371. jan. 18.
  • Mediterrán Charter
    378. ápr.24.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 375. 18.márc.12.
  • 380. 18.máj. 23.

Tengeri gyakorlat

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 414. 18. Márc.19.

VIP Manőver Tréning

  • No 416. 18. Ápr.3.
  • No 418. 18. Máj.7.
  • No 419. 18. Máj.14.

Szkipper Tréning

  • No 414. 18.Márc.1.
  • No 417. 18.Ápr.11.
  • No 420. 18.Máj. 24.
  • No 423. 18.Szept.6.
  • No 424. 18.Szept.17.

Kapitány Tréning

  • No 421. 18.Jún.07.
    Punat - Athén
  • No 422. 18.Júl.21.
    Athén - Punat

-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2011. február 11.-től