MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / Áprilisi els? szkipper tréning
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
Áprilisi els? szkipper tréning2003.04.09. - 2004.04.14.

141. út

Üzenet a hajónakRészletes napló

1. nap ? Kedd
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Csendélet a kikötőben
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
A 140-es út manőver tréningje átalakult szkipper tréningre. Szilárd és Gyuri vonattal jöttek Rijekába, ahova Gáborok értük mentek. Én a bal első kabinba felszereltem egy hálót az ágyakra, nehogy kiessenek az ágyból. Remélem beválik. A kadétok csak pihentek, nézelődtek a kikötőben. 16 óra Megindult a délnyugati szél, 15-20 csomóval. Nem tudunk semmit sem gyakorolni, sem felvenni a deviációs görbét. Este felé feltettük a hajóra a csónakot, hogy ne kelljen húzni magunk után. Mi. Gábor a tornacipőjét papucsként vette fel, az egyik fele be is esett a vízbe. Utána sötétedésig ezt pecázta, de nem volt kapás. A csuka nem kapta be a horgot. A kikötői étteremben vacsoráztunk.

2. nap ? Szerda: hajózás Rab, majd Mali Losinj felé
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kata a kormánynál ázik.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Leszedjük a csónakot a fedélzetről.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Indulás után, de még nem tudják a kadétok, mi vár rájuk.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az éjjel -1,8°C volt kint, a hajóban viszont +7,0
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Negyedszélben hajózunk.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Pihennek a meggyötörtek.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Penge vitorlákkal délnek!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az Odysseus iskolahajó.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Nap felé
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A mai hajózásunk
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
6 óra 15 A hét órára tervezett indulást nyolcra halasztottam, mert egy nagy zivatar felhő közeledik dél felől. 25-30 csomó közötti déli szél fúj, nagyon kellemetlen menetben lesz részünk. Pont szembe jönnek majd a hullámok és a szelet is ?pofára kapjuk?. Viszont legalább majd esni fog az eső és hideg lesz. Mikor jön már végre el a nyár! 8 óra Aki mert, az megreggelizett, Péter végig vette és kipipálta az indulási listán lévő elvégzendő feladatokat, aztán indulunk. A kikötőből rajtunk kívül senki sem kelt útra. Sajnos a csónaktól nem nagyon látunk előre, amikor fent van a szélvédő, a sprayhood. Még a marina területén jártunk csak, amikor úgy döntöttem: inkább levesszük, a tegnap olyan gondosan felkötözött csónakot. Ez nem volt olyan egyszerű az erős szélben, de közös erővel megoldottuk: a járó kötelével felcsörlőztük, majd megfordítva visszaengedtük a vízbe. Mindezt visszafordulva, hátszélben, hogy minél kisebb legyen a látszólagos szél sebessége. 8 óra 30 A szél 25-35 csomós és pontosan szembe fúj. A hullámok kb. 1 m magasak, de nagyon meredekek, ezért a hajó nagyon bukdácsol és az orrával püföli a vizet. Nem tudunk a Rab-sziget felé menni, el kell térnünk kelet felé, hogy elfogadható sebességgel haladjunk. 8 óra 40 Így már a helyzet sokkal jobb lett, de a kormányost (9-ig Pétert) rendesen beteríti a felcsapódó víz. A többiek behúzódtak a sprayhood takarásába és ezzel szárazon maradhattak. A hőmérséklet 6,5°C. 9 óra Szilárd állt be a zuhany alá, most Ő következik. A nagyvásznat félig kihúztuk, hogy gyorsabban haladhassunk és nyugodtabban menjen a hajó. Így is időnként beletúrja az orrát a hullámokba a horgonycsörlőig. Ennek ellenére aránylag kevés víz jön hátra. 9 óra 20 Az első adag reggeli bekerült a vízbe. Többeken szintén látszik a tengeribetegség jele. Nagyon gondolkodtam rajta, visszaforduljunk-e. De a kadétok a tengeribetegség ellenére vállalták a megpróbáltatásokat. Sajnos ilyen időjárásban nem tudom végigcsinálni az oktatási programot. Az előrejelzés szerint estére erősödik a déli szél. Így nem lehet nekivágni az éjszakai hajózásnak, mert nem fogják megtanulni a szükséges dolgokat. Formailag teljesül a hajózás, de tartalmilag nem. Ezért kitűztem a célt: irány Mali Losinj! 10 óra Őrségváltás, most Kata és Lajos kerülnek szolgálatba. Kata megy zuhanyozni, Lajos a vitorlákkal foglalkozik. Közben megvolt a második adag reggeli visszaadása a természetbe. A többiek nem mernek lejönni a hajóba, mert felkeveredik a gyomruk. A motort leállítottuk, csak vitorlával haladunk. 11 óra A Rab-sziget szélárnyékában hajózunk, tűrhető viszonyok között. Lajos és Kata már szintén szétáztak. A szél 23-27 csomó közöttire csökkent. Amint elérjük a sziget észak-keleti pontján lévő Kalifront-fokot, meglátjuk, tudunk-e Mali Losinj felé menni. Nagyon hideg van, az kezem teljesen elgémberedett, alig tudok írni. Kata zokszó, nyafogás nélkül tekergeti a kormányt, és ázik. 12 óra A szél csökkent, ezzel valamelyest a hullámzás is. Most a két Gábor kerül őrségbe. A nap is kezd kisütni, oszladoznak a felhők. Fokozatosan növeljük a vitorlák felületét. 13 óra 48 A hullámzás csökkent, a szél már csak 18 csomós, a hajó sokkal finomabban megy. A Cres-sziget délkeleti pontján, a Damjan-foknál járunk. Sajnos nagyon rosszul kormányozza az őrség a hajót, mert a GPS szerint 150°-ot fordul a hajó negyed szélben, amikor ez 100-110° is lehetne. Ez a veszteségünk. Süt a nap, de csak 7,6°C van. Mindenki fázik, pedig most már süt a nap. 14 óra Gyuri és Endre került szolgálatba, nekik már jobb dolguk van. Már nem csapódik fel a víz, a hajó szépen megy. A jobb oldalra dőlve 1 csomóval többet mutat a log. A GPS szerint nincs nagy különbség a két érték között. Ellenőriztem, hogy jól áll-e a szonda, de nem találtam semmi hibát. 16 óra A szél stabilizálódott, az előző két órában ?örömvitorlázás? volt, a kormányosok szépen vitték a hajót, a hullámok elfogadhatóak, a hajó nagyon szépen futott. Ismét Péter és Szilárd került őrségbe. Minden tengeri beteg kezd magához térni. 18 óra 20 Sikerült megkerülni a Losinj-szigetet és ezzel megszűnt a reggel óta tartó cirkálási szakasz. Innen félhátszélben hajózunk. A sebességünk csökkent, te most már nem szembe főj a szél. Egyből sokkal melegebbnek tűnik az idő. 19 óra Megérkeztünk Mali Losinjba. A kikötőkapitányság előtt kötött ki Szilárd. Rögtön bedugtuk a csatlakozókat és bekapcsoltuk a fűtést. Kikötés közben Ma. Gábor elcsúszott és megütötte a térdét. Egy csúnya seb lett a térdén, de nem vérzik. Mi. Gábornak sikerült venni egy tornacipőt és ezzel levehette a csizmáját. 21 óra 55 Egy étteremben megvacsoráztunk. Közben meghallgattam az előrejelzést: éjjel egy délről jövő viharzóna várható max. 30-40 csomós széllel, délelőttre 40-50 csomó várható.

3. nap. Vissza Punatba
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Igy keszul a hajonaplo a kedvenc kavezomban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A vizikofa Mali Losinjban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az ODYSSEUS iskolahaja a palmak alatt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Oktatas a sirokkoban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Helymeghatarozas a sirokkoban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Csendelet a Gaborok kabinjaban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Szilard azik a kormanynal
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ilyen a sirokko
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Meg ilyen is.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A maximalis szelsebesseg
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A max hajosebesseg
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Vihardagaly Punatban
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
5 óra 20 Megjött a szél délkeletr?l, 10-20 csomós sebességgel. A tengeren kb.10-15 csomóval er?sebb, amint azt tegnap is tapasztaltuk. 7 óra 35 Az el?rejelzés szerint 30-40 csomós déli, délkelet szél várható, amelyik délutánra délnyugatira, nyugatira fordul az es? vagy zivatar után. Kimentem a kedvenc kávézómba naplót írni. Kisvártatva Lajos jött oda hozzám és a napló írásból beszélgetés lett. 8 óra 35 Indulunk vissza a hajóhoz, hogy át tudjunk menni a 9 órás hídnál. A hajónál várt a kiköt?kapitány: ellen?rzés, mondta majd amikor megismert, örömmel üdvözölt. Kár, hogy nem tudok több id?t eltölteni vele. Nagyon érdekes ember. ?t tartják az Adria Rémének, pedig csak a hajózás biztonsága a legfontosabb számára. Mint a magyar tengeri vizsgabiztosok. A kiköt?kapitány figyelmeztetett, hogy nagyon rossz id? várható délr?l. Megköszöntem, noha már számítottam rá, majd rögtön elkötöttük a hajót és irány a híd. Nem szabad lekésnünk, mert csak este hatkor nyitják ki legközelebb. 8 óra 58 Id?ben megérkeztünk a hídhoz, pedig még a hajógyárba is bekanyarodtunk, hogy megmutassam milyen az úszódokk és a tengeri hajók víz alatti része. Már várakozott egy vitorlás és egy motoros jacht, valamint egy helyi halász. A szél er?södött, néha eléri a 25 csomós sebességet is. Nem lesz egyszer? a másik oldalon a hajózás! 9 óra 10 A híd kezel? odaintegette a halászt, majd az visszafordult a városba ? nem nyílik a híd. Változik a terv. 9 óra 15 Meghoztam a döntést: ahelyett, hogy az egyre er?söd? délkeleti szélben nem fogunk a hullámokkal szemben hajózni, hanem visszafordulunk Punat felé, megkerülve a Cres-szigetet. Ezzel hátulról kapjuk majd a szelet és az es?t egészen a Cres északi pontjáig, majd onnan egy kicsit nehezebb lesz a szembeszeles hajózás Punatig. De addig fantasztikus lesz a száguldás hátszélben vagy háromnegyed szélben. A most még kellemes, de egyre er?söd? sirokkóban elkezdtem a lista szerinti oktatást. Elég jól belejöttek a kadétok a helymeghatározásba. 9 óra 47 Két delfin ugrott ki a vízb?l, majd elt?ntek a szürkéskék habokban. 10 óra 15 A szél már nagyon er?s, id?nként meghaladja a 35 csomót is. 12 óra Elkezdett esni az es?. A maximális szélsebesség 39,2 csomó volt, miközben elértük az út és egyben a hajó sebességi rekordját: csak vitorlával haladva az új rekord 12,29 csomó! 14 óra A szél gyengült, az es? er?södött, a látótávolság jelent?sen lecsökkent. Be kellett kapcsolni a navigációs fényeket. 16 óra 12 Elértük a Cres-sziget és ezzel utunk legészakibb pontját. Csendes nyugodt id?járással köszöntött ránk a Kvarnerói-öböl. 17 óra 4 Elkezd?dött ismét a szél. Hamarosan 30-36 csomóssá er?södött, szemb?l. Néha a hajó nagyokat bukdácsolt. Ma ismét volt 2 tengeri betegünk, Gyuri meg majdnem az lett, amikor a szalonban lehajolt és a fenékvizet ürítette ki. 18 óra 30 Dél fel?l egy hatalmas zivatar ért el minket. Szinte semmit sem lehet látni. Hogy fogunk így kikötni? 19 óra 20 Megérkeztünk Punatba, 20-25 csomós szélben kötöttünk ki a helyünkön. A sirokkó alacsony légnyomása miatt, valamint az általa keltett és feltorlódott hullámzás összeadódott a dagállyal és egy ritka jelenség, a vihardagály jött létre. Ezt úgy vetem észre, hogy amikor kiraktuk a járót, az nem ferdén felfelé, hanem szinte egyenesen állt. A normális szint felett kb 50 cm most a vízszint. 19 óra 40 Minden átfagyott és bemenekültünk a 9 Beaufort kávézóba Pizzát enni és melegedni. Holnapra az id? javulni fog!

4. nap: péntek ? másodszor is elindulunk Punatból
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Veli Losinjba érkezünk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Veli Losinj 1
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Veli Losinj 2
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Veli Losinj 3
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Pihenő Veli Losinjban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Odysseus Veli Losinjban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Készülődés a bójára való rákötéshez
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Grujica sziget RACON jele a külső radaron, ahol a lila radarkép össze van illesztve a GPS térképével
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A hajóroncs ma.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az áthajózási terv
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Merre is kell mennünk?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Mindenki szorgoskodik a navigációs szlalomon.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Éjszaka, radart figyelve, őrségben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az útvonal éjfélig
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Reggelre elállt az eső, és elült a szél, sőt a vihardagály is elvonult ? normalizálódott a helyzet. 7 óra 15 A vidám tengerészdalokra ébresztettem a hajót, hogy időben ki tudjunk hajózni. Lajos ma a napos: hagymás ? szalonnás tojásrántottát készített reggelire, 32 tojásból. Olyan jól sikerült, hogy semmi sem maradt belőle. 8 óra 40 B.Tóth Laci hívott a Radio Bridge-ből és bekapcsolt adásba. Elmeséltem az utóbbi napok szélsőséges időjárását. Utána megpróbáltam feltölteni a képeket, ami csak nehezen sikerült. Közben a Marina irodában szóltak, hogy felszabadult egy hely a legelső mólon, 89-es, ami jobb mint a felajánlott 369-es. Az utóbbi nyugatra néz, oldalról kapnám a hullámokat a sirokkóban. Még le fogják ellenőrizni, be fér-e az Odysseus. Ha igen, akkor az lesz az új helyem, vagy az Albatros kerül majd oda. 9 óra 30 Végre indulunk: irány dél. 9 óra 55 Beállítottuk a műszereket, majd körbefordulva megpróbáltuk csökkenteni a robotkormány deviációját. Ezt követően a pörgettyűs tájolót is beállítottuk, majd felvettük a deviációs görbét. Erre csak most nyílt lehetőség, mivel eddig a viharos időjárás megakadályozta a mérést. Péter volt az aki a hajó orrában leolvasta a mágneses útirányt a kézi tájolóról, a többiek meg felváltva a kormánytájoló meg a robotkormány értékeit mondták be. Lajos vezette a jegyzőkönyvet, Mi.Gábor pedig eközben kormányzott. 10 óra 12 Megpróbáltunk vitorlázni a 10 csomós szélben, de csak kevés sikerrel. A hajó 6-7 csomó között siklott, de sajnos pont szemből fújt a szél. Így ennek csak sport értéke volt. Lehúztuk a vitorlákat és motoroztunk. Ma még nagyon messzire kell menni. 10 óra 55 Kielemeztük a deviációs méréseket: a robotkormánynak 13°-os állandó eltérése van. Ezt szoftveresen megszüntettem. Így +1° és -1° között van az eltérés. Ezt követően folytattam az oktatást. 15 óra 15 Szilárd és Péter szépen benavigálta a hajót Veli Losinjba, ahol éppen most újítják fel a templomot. Az Odysseus szépen a parthoz simult, akár az Albatros. Nagyon jól éreztük magunkat az egyetlen nyitva lévő kávézóban. 15 óra 57 perckor indultunk tovább dél felé. Első állomásunk az Ilovik és a Svetoj Petar szigetek közötti csatorna. 16 óra 46 megérkeztünk a csatornába, ahol megtanítottam bójára kötést, majd folytattam a lista szerinti oktatást. 18 óra 15 A Zdrelac-szorosban olyan állandó hullámzás alakult ki, amilyen a Messzínai-szorosban a Kharibdüsz. Ennek oka az erős árapály okozta vízáram, amely a víz alatt lévő tarélyon megtörik. 19 óra 20 Elérkeztünk a hajóroncshoz. Lajosnak a tegnap reggel kezdett küzdelme, hogy működjön a GPRS internet végre sikerrel végződött: sikerült fellépni a hálózatra! Éljen Lajos! A roncs viszont az utóbbi 2 hétben ismét jelentősen rosszabb állapotba kerül ? a tenger folyamatosan emészti a vaslemezeket. A középső daru már ledőlni látszik, még több vaslemezt téptek ki a hullámok a roncs testéből. Mintha a cápák falnák az elpusztult bálnát úgy eszik meg a hullámok a zátonyra futott hajókat. 19 óra 40 Utunk talán egyik legérdekesebb helyszíne felé közeledünk, amit navigációs szlalomnak szoktam nevezni: egy nagyon bonyolult áthajózást tervezek, ahol a világítótornyok fényei alapján, helymeghatározás nélkül kel áthajózni sötétben a szigetek között. Ez nem mindig szokott sikerülni, de most bizakodom. A térképre megrajzoltam a rottát, majd készítettem róla egy hajózási vázlatot, egy passage plan-t. Ez a követendő útirányokat, távolságokat, a fordulók jellemzőit tartalmazza. Szakaszokra bontottam, amelyeket az egyes őrségeknek kell lenavigálni. Ha sikerül, akkor itt kezdenek bízni a kadétok tanultakban. Ezzel kezdődik a navigációs tudás. 21 óra 54 Sikerült! Ilyen jól még egyetlen csapat sem teljesítette a feladatot! Gratulálok, kadétok! Visszanéztük a GPS képernyőjén a megtett utat, és ez alapján kiderült, pontosan betartották az utasításaimat és az előre megrajzolt útvonalon hajóztak. 23 óra 01 Az Iz-sziget keleti részén lévő Mortovnják-szigetnél (talán a Halott-szigete?) egyszer csak visszavették a motor fordulatszámát. Kipattantam a kabinomból, mi történt? Egy kis csónak közeledett balról. A csónakban egy zseblámpa fénye derengett. Nekünk volt elsőbbségünk ? útjogunk ? de ez a halászt különösebben nem zavarta. Csak jött nekünk. Péter és Szilárd voltak őrségben, és a külső színes radaron jól látták a csónakot. Lassítottak és eltértek, nehogy összeütközzünk. Amikor felértem rávilágítottam a Big Boy II nevű 2 millió kandellás lámpával. Rögtön felébredtek a csónakban. Visszavilágítottak, de semmi esélyük nem volt. Viszont kárpótlásul jól megijesztettek azzal, hogy a mögöttünk makrancoskodó bocinktól csak 30-40 centivel mentek el. Már úgy tűnt, elütik szegénykét, de az utolsó pillanatban megmenekült. 23 óra 58 Megérkeztünk a Katina-sziget északi részén lévő bójás átjáróhoz. Ebben úgy kell áthajóznunk, hogy be kell állni a szoros tengelyébe. A szoros két végén egy-egy zöld és piros bója jelzi a vízi utat. Ha a nyílt tenger felől hajózunk be, akkor a navigációs lámpáknak megfelelően kell venni a bójákat: a baloldali piros lámpa felől kell lenni a piros bójának, a jobb oldali zöld lámpánk felől a zöld bójának. Ha viszont a nyílt tenger felé hajózunk, akkor fordítva. Most is ez volt a helyzet. Péter és Szilárd behozták a hajót a szorosig, majd éppen itt volt az őrségváltás: Kata és Lajos következtek. Kata kormányzott, Lajos navigált az első két órában. Katára feladattam a biztonsági hevedert és a mentőmellényt, Lajoson csak a mentőmellény van. Az őrségnek a nyílt tengeren így kell beöltöznie. A szoros után elhajózunk a Sestrica világítótorony mellett, majd onnan pontosan 1 mérföldet kell 180°-os irányban hajózni. Onnan ráfordolunk a Kimizára vezető rottára és 60 mérföld vár ránk 140°-ban hajózva. A GPS szerint reggel 8 óra 39-re érkezünk ezzel a pillanatnyi sebességgel, ami most éppen 8,2 csomó. * * * ****************** Szolgálati közlemény PACSÍNÓNAK: * Katával egyenlőre meg vagyak elégedve! * * Közlemény vége *******************************

5. nap, szombat: Komiza, Skradin, ha átférünk a híd alatt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Komiza
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Vigyázat, zombik vannak közöttük
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Itt a Kék barlang bejárata a hullámok alatt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Pillangózunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Hevederes gyakorlat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Hrid Mulo
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Sikerül úgy megdönteni az árbocot, hogy átférjünk a híd alatt?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Radar kép a Krk-folyón. A sarkon jobbra fordulunk.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Skradin by night.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Készül a lakoma
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A mai útvonalunk
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Az éjszaka különösebb esemény nélkül telt. A szél vagy nem fújt, vagy hátulról segített minket, csak reggel felé kezd?dött ismét a sirokkó. Nem volt ugyan er?s, de azért érezhet?en mozgott a hajó. Az ?rségek két óránként váltották egymást, az általam meghúzott rottán vezették a hajót. Id?nként felmentem ellen?rizni ?ket, de minden rendben volt. Reggelre mindenki kicsit gy?rött volt. Gyuri nem tudott a kabinban aludni, ezért a szalonban bóbiskolt. 8 óra 32 Kata szépen kikötött Komizan, oldalt, a határmóló mellé. Jöttek is rögtön a helyiek megbámulni, milyen hajó érkezett. Mi kimentünk egy kávézóba, a majd 24 órás hajózás után végre megpihenni egy kicsit a pálmafák alatt. Komiza különben az egyik kedvenc helyem a maga elszigeteltségével, romantikus házaival, utcáival. Jó lenne itt hosszabb id?t eltölteni, de erre még sohasem volt módom. 10 óra Irány a Bisevo-sziget és a híres Kék-barlang. Nekem jobban tetszik, mint a capri kék-barlang. Szebbek a színek és a látogatás sem olyan kommerszen nagyipari. Nincsenek énekesek, s?t még fürödni is lehet. Persze nem most, mert a víz még csak 14,4°C. 10 óra 24 Megreggeliztem, majd beraktam a 2 perces riadó CD-t. Már napok óta várták, mikor következik be. Hát most. Nem volt fejetlenség, kapkodás, csak egyes kadétok lassúak voltak. Szegény Pétert a WC-b?l ugrasztotta ki az akció, de a hajó bármikor elsüllyedhet, és akkor csak 2 perc áll rendelkezésünkre. Sajnos zombik is születtek, akik nem készültek el id?re és nem vették fel szabályosan a men?mellényt. 11 óra 10 Sajnos a Vis-sziget mögül elég nagy hullámok jöttek, amelyek járhatatlanná tették a Kék-barlang bejáratát. Amikor bezúdult a tenger, akkor teljesen elfedte a 1-1,5 m magas bejárati nyílást. Itt nem lehet bejutni. Sajnos a program törölve. Irány a Krk-folyó, ahol kezd?dik majd a radar gyakorlat. De addig sem hagytam pihenni ?ket. Vitorlát húztunk és folytattam a lista szerinti oktatást. Sajnos a vészjelzéseket és ködjelzéseket nem tudták rendesen. Azt gondolták, hogy ez olyan tudás, amelyre nem lesz szükség, csak a vizsgán. Pedig az életük múlhat rajta, hogy amikor kell, akkor tudják ezeket. Aki nem tudta a választ, az bizony zálogot adott. A BÁV RT is megirigyelhette volna az összegy?lt vagyont. 13 óra 50 Az oktatás szünetében ismét indítottam a 2 perces riadót. Most már sokkal jobbak lettek az eredmények, de még mindig voltak közöttünk zombik, akik nem vették fel szabályosan a ment?mellényt. 14 óra 20 Megkezdtük a hevederes gyakorlatot: ment?hevederrel, ment?mellényben körbe kell menni a hajón, miközben a biztosító kötél egyik ága mindig be van csatolva. A következ? eredmények születtek: 1. Szilárd: 1 perc 56 mp. 2. Lajos: 2 perc 2 mp. 3. Ma. Gábor: 2 perc 3 mp. A többiek ennél rosszabb id?t futottak. Ez után pihen? következett. 15 óra 55 Elértük a Hrid Mulo világítótornyot, és ezzel a szárazföldet. Tavaly az utolsó szkipper tréningen itt törtük el az Albatros boomját. Most csendes víz fogadott és gyenge szél: be kellett kapcsolni a motort. Innen, Rogoznica el?tti bunkerekb?l reggel 5 és 10 óra között tartják tegnap, ma és holnap a tüzérségi l?gyakorlatokat, ha hihetünk a NAVTEX adásnak. 16 óra 52 Pillanatkép a hajóról. Péter a küls? radaron támaszkodva vidáman mosolyogva néz a világba, ? van ?rségben Szilárddal. ? a térképet nézi a cockpitban, gyakorolja a helymeghatározást. Gyuri mellette ül a piros vitorlásruhájában és boros teát iszik. Ma.Gábor és Kata az angoltanulás rejtelmeir?l beszélgetnek a másik padon. Endre a kabinjában hallgatja a híreket a Kossuth rádión. Mi. Gábor és Lajos a kabinjukban alszanak. Én a ment?tutaj padján ülök és írom a naplót. Most érkezünk meg a Zlarin-sziget déli pontjához. A sziget közvetlenül a Sibenik el?tt található, így hamarosan behajózunk a Krk-folyóba. Remélem most is átférünk a híd alatt! Ha mégsem, akkor Vodicén fogunk aludni. 16 óra 40 Elértük a Krk-folyót. Innen csak radarral hajózunk tovább. Két négyes csoportra osztottam a kadétokat, és megmutattam, hogyan kell a radar segítségével irányítani a hajót, mintha er?s köd lenne, vagy éjszaka hajóznánk. A papír térképet összevetve a radaron látható képpel vezetjük a hajót. Az elektronikus irányvonallal lemérjük hány fokot kell elfordulnunk, majd a robotkormány lenti vezérl?paneljén beállítjuk ezt az értéket: pl. 20°balra. Fent persze mindig van valaki, aki ilyenkor ellen?rzi, nehogy tévedjünk. 16 óra 50 Kisebb problémánk támadt, mert a fenti radarképerny?t is el kezdték kapcsolgatni, ezzel megzavarták a lenti navigációnkat. Két képerny?je van ugyan a radarnak, - a hagyományos lent a térképasztalnál, a színes digitális pedig kint a kormánynál. Ezek egy közös adót és antennát használnak. Így, ha fent kapcsolja valaki a távolság körzetet (a ?nagyítást?), akkor lent is változik a kép. 17 óra 25 Az apály utolsó pillanatát kihasználva még éppen átfértünk a híd alatt. Mi. Gábor és Gyuri a boomon lógott, Ma. Gábort pedig felhúztuk az alsó szálingra, hogy figyelje a magasságot és amikor már megd?lt a hajó, akkor egy sokkal nagyobb karon besegítsen. A többiek kilógtak a hajó oldalán. Jó csapatmunka volt. Poszeidón is kegyes volt hozzánk: csak az akció végén küldte ránk a szakadó es?t. 18 óra 40 Megérkeztünk Skradinba. A kadétok négy szakaszban önállóan kormányozták a hajót és szépen felértünk. A kikötésnél már az es? és a szél is csendesült. Mi. Gábor szépen bekormányozta a hajót az ACI kiköt?be. Mindenki tette a dolgát, egy jól összeszokott csapatként. Amikor a bal farkötelet kitettük, és el?re motoroztunk, hogy megtartsuk a hajót, a matróz persze elkezdett ?Sztop endzsinezni?, de aztán megnyugtattam. Skradinban minden csendes. Alig egy-két helybeli lézeng az utcán, pedig szombat este van. Az éttermek zárva vannak vagy konganak az ürességt?l vagy csak egy két ember ücsörög a kávéjuk mellett. Sajnos olyan kés?n érkeztünk, hogy már nem lehetett felmenni a vízeséshez. A többiek elmentek sétálni, egy sört meginni, ismerkedni a hellyel. 21 óra 10 Elkezd?dött az esti nagy lakoma készítése: Lajos és Kata vezetésével az egész csapat a milánói makarónit készítette. Nagyon finomra sikerült. Mindenki degeszre zabálta magát. Nem számoltuk ki mennyit vesz, még azt sem, hogy szilárd legalább négy nagy tányérnyi adagot dörgölt be. Jó zenéket hallgattunk hozzá, finom bort ittunk, éjfélig beszélgettünk, aztán mindenki lefeküdt, mert 6-kor indulunk Rabra. Szegény Ma. Gábor volt az ügyeletes konyhás, sokáig zorgött még az edényekkel, mire mindent tisztára mosott.

6. nap Radar gyakorlat a Kornat-szigetek közöt, hajózás Rab felé
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A radar szlalom útvonala
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Piskera Marina
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A szigetek között 1
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A szigetek között 2
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A feltakarójel
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Izolált veszély bója
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A piumbálás tanulása
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ennyi kinlódás után végre itt az eredmény!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az új kapitányokat ünnepeljük
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az eddigi útvonalunk
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
5 óra 40 Beindítottam a motort, jelezve azt, hogy reggel van és hamarosan indulunk. Aki még ki akar menni a mosdóba, az most induljon. Gáborok már öltözködtek. ?ket nem kellett kelteni. Másrészt kicsit melegíteni kell a motort, miel?tt nekivágnánk. A h?mérséklet kint 7,8°C, szélcsend van, az égbolt borús. Mi. Gábor kezében az indulási ellen?rz? listában szorgalmasan járja a hajót: a horgony rendben, vitorla kibontásra kész, víztatályok feltöltve,? 6 óra 02 Indulunk. A kiköt? és a város csendes, rajtunk kívül senkit sem látunk. Csak a madarak trilláznak, virrad. Gáborok vezetik a hajót lentr?l radarral, én csak fent izgulok. Remélem nem kell belenyúlnom a kormányzásba. Gyuri és Endre is felkeltek, elvégezték az indulás utáni teend?ket: a köteleket rendbe rakták, a puffereket hátrakötöttük. Minden rendben. Nyugodtan kimehetünk a tengerre. A folyón is minden csendes. A vízben visszatükröz?dik a part, mintha Tükörországban lennénk. De ahogy a hajó az alsó ország felé közeledik, jégtör?ként kegyetlenül összezúzza azt. 7 óra 08 Szerencsére az er?s apály miatt most könnyedén átférünk a híd alatt. A szél is feltámadt, ezzel szám?zte az álmok világába a Tükörországot. 8 óra Kiértünk a folyóról és a Kornat-szigetek felé hajózunk. Ismét találkoztunk azzal a ?rhajóval, amelyik ilyenkor szokott bejönni a nyílt vízr?l. Integettünk egymásnak, azzal ki-ki ment a maga útján. 8 óra 40 Feltámadt a szél, vitorlát húztunk. Endre kormányozza a hajót, sokat fejl?dött az út során. 9 óra 45 Elértük a Vela Kurba déli pontját és elkezd?dött a radar gyakorlat. A szigetek között kell szlalomozni, csak a radart használva tájékozásul. Remélem mindenkinek jól sikerül majd! Endre és Gyuri kezdi, majd az ?rségek szerinti párok folytatják. 10 óra 47 A Gáborok szlalomoznak radarral a szigetek között. A szél 4-5 er?sség?, és lassan északnyugatira és onnan észak felé fordul. Estére valószín?leg már borában fogunk hajózni. Süt a nap, de hideg van. Az ujjaim teljesen elgémberedtek. Mikor lesz már itt a meleg? Ma van a 42. nap, amit idén a tengeren töltöttem és persze végig fáztam. Érdekes ez a radaros hajózás. Az ember a radaron teljesen másnak látszik a part, a világ. A képerny?n megjelen? foltok mutatják a partot, a hajókat és sajnos a hullámzást is. E miatt nagyon nehéz meglátni a tájat a foltok mögött, ezért egy m?vészet a radarkép helyes kiértékelése. Egyel?re jól hajóznak a kadétok. 12 óra 40 Véget ért a radar gyakorlat, szépen végig kormányozták a kadétok a hajót a pályán, csak az egyik csapat volt kicsit ügyetlen. Átmentünk a Katina-szigetnél lév? feltakarójelen, majd megnéztük a éjszakai bójás szorost. Nekem nappal sem t?nt tágasabbnak! Innen irány Rab. 14 óra 30 Gyorsan elfogyott a tegnapi lakoma maradéka. Még a tányért is ?kinyalták?! Hamarosan a navigációs szlalompályára érünk, azt is megnézzük nappal. Addig is kötélgyakorlatok következnek. 17 óra 10 Mostanra mindenki megtanulta az fontosabb csomókat és a kötélfonás alapjait. Érdekes módon a Dunán és a Balatonon ezt fuxolásnak, míg a tengeren ezt piumbálásnak hívják. Valószín?leg ez még a fiumei tengerészképzés idejéb?l maradt meg a tengerész zsargonban. 17 óra 50 Eddig tudtunk vitorlázni, most a szél legyengült, meg rossz irányból is fújt. Rab felé motorozunk, ami még 26,8 mérföld. A GPS szerint 21 óra 42-re érkezünk. Folytatás következik amint megérkezünk Rabra. feltöltés id?pontja: 19 óra 02 perc 20 óra 34 Az eddigi kínlódásunk elérte eredményét a Pag-sziget északi pontjánál: megvan az 500. tengeri mérföld! Egyből 9 kapitány lett a hajón! * * Éljenek az új kapitányok. * **************************************** * 21 óra 23 Kikötöttünk Rabon. Eddig 505,3 mérföldet hajóztunk. Folytattuk az új kapitányok ünneplését ? hagymás babbal, majd egy bárban. Ott egy 16-18 éves lányokból álló svájci lánycsapat mulatozott, a maguk módján hangoskodva, részben félig, részben teljesen részegen. Éjjel egy körül feküdtünk le végül. Aztán a mögöttünk álló német hajón kezdtek ünnepelni a magunk hangos módján. A szél elállt, a hőmérséklet 7,8°C

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től