MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / Kapitány Tréning az Adrián, a Jón és a Földközi tengereken
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
Kapitány Tréning az Adrián, a Jón és a Földközi tengereken2002.04.15. - 2002.04.29.

119. út
1723,4 mérföldet hajóztunk, abből 835,2 éjszaka. Ez a kapityán tréning is remekül sikerült. Horvátországból indultunk, innen az Olasz csizma sarkáig, majd Szicíliába és Máltára hajóztunk. Máltáról Görögország partjai felé vettük az irányt és Korfu érintésével, Dubrovnikon át érkeztünk vissza a kiindulópontunkhoz. Közben megtanultuk a csillagászati mérést, és a többi olyan tudnivalót, amely elengedhetetlen egy kapitány túrán. Kedves emlékem marad, hogy névnapom alkalmából egy üveg pezsg?vel köszöntettek fel a kapitány urak.

Üzenet a hajónakRészletes napló

1. nap, Irány Málta!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Ez egy különleges oktatótúra lesz: kapitány tréning. Itt nem kadétok, hanem már 12 mérföldes képesítéssel rendelkez? kapitány urak a f?szerepl?k. ?k végighallgatták a 200 mérföldes tanfolyamot (100 óra) és most legalább 1000 mérföldet kell hajózniuk és 10 db csillagászati helymeghatározást kell készíteniük. Z. Attila és Sezó már túl van a 200 mérföldes vizsgán, megszerezték a képesítésüket, nekik 1500 mérföld hajózás kell a korlátozás nélküli képesítéshez. Általában az ilyen kapitány tréningen 1550-1600 mérföldet szoktunk hajózni.
17.h 20. Indulás Punatból. Amint kihajóztunk, rögtön megbíztam a kapitány urakat, hogy számítsák ki, mikor lesz az esti navigációs szürkület. Ez azért kell, hogy meg tudjuk mérni a csillagok magasságát, ugyanis a méréshez egyszerre kell látni a csillagokat és a tengeri horizontot is. Nagyon sokat felejtettek a tanfolyam óta: nekem kellett a táblára felírnom a képleteket és csak utána ugrott be nekik. Kés?bb már könnyebben ment az emlékezés. Nem csodálom. Ezt nekik a tanfolyamon magyaráztam el. Az iskolapadban ülve általában a dolgok oly távolinak, olyan elméletinek t?nnek. Kés?bb el?vettem mindkét szextáns, hogy el?készítsem azokat a mérésekhez. A fekete, a Zeiss szextánsnak megmattúlt a tükre.
Gondoltam kicserélem a pót tükörre. Három rugós köröm szorította be a tükröt a helyére. Ebb?l kett?t szépen ki tudtam cserélni, de a harmadik rugó kiugrott a kezemb?l. Egy órán át kerestük, de nem lett meg. Öntapadós szalaggal rögzítettem a tükröt. Micsoda barbárság! De m?ködik. Szép csendes nyugodt este várt ránk. A csillagokat szépen lemérték a kapitány urak, noha kezdetben nehezen találták meg, mivel nem tudták, mit kell nézni. Kés?bb egyre jobban ment, így mindenkinek van egy mérése a Regulus, Sirius és a Capella alapján. Nagyon fáradtak voltak, meg egész éjjel hajózni fogunk, így nem er?ltettem a számítások elvégzését. Majd holnap.
23h10. Elment mellettünk kb. 800 méterre egy komp. Kés?bb, amikor ideértek a hullámai a hajó irtózatos bukdácsolásba kezdett. Mintha viharba kerültünk volna. A sötétben nem láttuk a hullámokat, így nem tudtunk azokra rákormányozni, hogy szemb?l kapjuk ?ket.

2. nap, kedd
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A névnapi pezsgő
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
komizsai hangulat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A vis-szigeti világítótorony
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
2h 52 Megérkeztünk a Biograd előtti szigetekhez. Felhúztam az órámat, de az őrség is - Feri és Attila- ébresztett. Később beigazolódott a gyanúm: nem tudtak volna nélkülem áthajózni itt. Egyszerűen nem látták meg, hogy merre is kell hajózni. A csatorna piros és zöld fényekkel volt kitűzve. Mi most a tenger felé hajóztunk, így csak annyit kellett volna csinálniuk, hogy minden zöld fényt balról és minden pirosat a jobb oldalunkon kellett volna látni. Sajnos négyszer kellett beavatkoznom és így is veszélyesen megközelítettük hol a csatorna egyik, hol a másik oldalát. Nem meggyőző az őrség navigációja.
3h 30. Elértük Biogradot,amely nagyon festőien látszódott így hajnalok hajnalán a szépen megvilágított templom, az üres utcák, az alvó házak?.- szerencsésen áthajóztunk a szigetek között. Most már könnyebb innen a navigáció.
Merre menjünk tovább? Az olasz csizma sarkához, Otrantóhoz kellene érkeznünk Catania 245 mérföldre van Otrantótól, kb.230°-os irányban. Ez kb. 1 nap és 12 óra út .
Az ?A? terv szerint Dubrovnikban lépünk ki Horvátországból, onnan Otrantó, ami onnan kb. 150 mérföldre és 170°-ra van. Jezerától Dubrovnik kb. 130 mérföld, kb.17 óra út. Ha 9-kor indulunk Jezerából, akkor éjjel 2-kor érkezünk Dubrovnikba,. Szerda reggel 10-körül indulva csütörtök reggel 6-körül érkezünk Otrantóhoz és így péntek este Catániába.
A ?B?terv alapján Vis-szigeten hagyjuk el Horvátországot. Innen Otrantó 207 mérföldre van, 147°-os irányban. Ez kb. 25-28 óra út, az áramlat függvényében. Jezerától Vis kb. 50 mérföldre esik. ami kb. 7 óra. Ha 9-kor indulunk, akkor du. 4-re érkezünk Visre, hatkor indulhatunk tovább és szerda estére vagyunk Otrantónál, péntek reggel vagy délelőtt pedig Catániában.
5h46 Kikötöttünk Jezerán, még napkelte előtt.. A hajnali csendes vízen csak a halászok motorjai pöfögtek - elindultak begyűjteni a varsákból a zsákmányt. Friss kenyeret vettünk, megreggeliztünk, megpihentünk és már indultunk is tovább Vis felé. Két óra körül érkezünk.
9h.24 Vis még 35 mérföld, Catania 474 mérföld. Szépen süt a Nap, a kapitányoknak elrendeltem a méréseket. Ha most mérnek egy sorozatot, akkor a déli mérésből egy jó helymeghatározást kapnak.
11h 22 Megszülettek a tegnap esti mérések első eredményei: a Δh értéke 0,9-8 között volt. Ez a mérési és a számítási pontosságot határozza meg. Ha ez 1 alatt van, akkor már jó a mérés. Most már jobban belelendültek a fiuk, előjönnek az iskolapadban töltött órák eredményei. Sikerült a delelést is megmérni: Itt a Vis-sziget közelében 12óra 56 perckor delelt ma a Nap.
14h 23. P.Zoli nagyon szépen kikötött Vis-szigeten a benzinkútnál. Ez egy 4 méter széles móló, amelyre rá kell állni a 15,5 mh hosszú Albatrosszal. Sajnos csak 17-19 óra között volt nyitva a kút. Várnunk kellett. Az utaslistát gépeltem, mikor Sezo lejött a kabinomba és így szólt: ? Tibor gyere már fel egy kicsit, mert van egy kis problémánk, és segíteni kellene rajta!? Gyorsan felszaladtam, miközben átfutott rajtam: biztos a kikötéssel van a gond. Hát nem. Egy 3 literes pezsgő várt és a névnapi köszöntés. Nagyon meghatódtam, nagyon jól esett.
Köszönöm nektek, Kapitány Urak!
Háromra abbahagytuk a gyors ünneplést és elkezdtem a kijelentkezést: hárman elmentünk a révkapitányhoz. Az ajtaja zárva, rajta felirat: munkaidő 7-13 óra között. ?Hát ezt megszívtuk!?- mondta valamelyikünk. Szerencsére ott volt a telefonszáma, és én felhívtam a révkapitányt. Azt mondta, hogy ő Komizán van, de ha átmegyünk, akkor kiléptet minket, ha nem akkor reggel 7-kor.Hosszas tanakodás után megszületett a döntés: taxival átvisszük a papírokat és ezzel is előrébb vagyunk. Nem találtunk taxit. Próbáltunk telefonálni, de senki sem vette fel. Később a fiuk szereztek egy robogót, amivel Balázzsal átmentünk Komizára., ami a sziget másik végén lévő festői halászfalu. Érdekes volt az út a hegyen át. Minden talpalatnyi földet megművelnek, a kavicsok között nő a szőlő, a vetemény. Micsoda gigászi küzdelem a sziklákkal! Mikor megérkeztünk Komizára, felhívtam a révkapitányt, aki ledöbbent, hol a hajó, hogy képzelem ezt, hogy csak úgy beállítok, de végül is megenyhült, azt mondta, 20 perc múlva jön. Így is volt, megjött, de tovább morfondírozott. Többet ilyet nem csinál, de azért lepecsételte az utaslistát, leszervezte a rendőröket a hajóhoz. Indulás vissza. Érdekes módon Visről Komizára 9 km az út, vissza pedig 10 km, a táblák szerint.
A hajóhoz, ahol már vártak a rendőrök. Mondták, hogy menjünk át a hajóval a tankolás után az öböl másik felére.

3. nap, szerda
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az eddig megtett út
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A szextáns pihen?je
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Életkép 12h30-kor
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Az éjszak eseménytelen volt. Kihúztuk a vitorlákat, hogy 10-12 csomós félhátszelet felhasználjuk. Sajnos csak 4-5 csomóval haladtunk. Ez nekünk kevés, mert így csak 8 nap alatt jutunk le Máltára.. Be kellett indítani a motort. A szél kés?bb gyengült, a hullámok er?södtek és a hajó kellemetlenül hánykolódott, az orrvitorla meg be-be lobbant. Fel kellett tekerni. A kapitány urak 2 órás váltásban vezették a hajót, én meg többször ellen?rizem ?ket. Minden rendben volt. Rajtuk volt a ment?mellény, ki voltak kötve a ment?hevederrel. Szépen hajóztak.
11 óra után vagyunk. Már 14 órája jövünk helymeghatározás nélkül. A szél lecsökkent, a vitorlát be kellett húzni, mert a hullámokon nagyon csapkodott a bum, a vitorla szakadásától tartottam. A kapitány urak a napot mérik szorgalmasan és számolnak. Sezo megmérte a holdat és a napot is, így kaptunk azonnal egy helyzetpontot. Az ? mérése és adta a legjobb eredményt. most kb. 4,9 mérföldre v agyunk jobbra és kb. 14 mérföldre hátrább. Ez az áramlat és a szél okozta sodródás eredményéb?l kaptuk.
14 órakor 2,5 mérföldre megközelítettük az olasz nemzeti vizeket, Brindisi el?tt, amely most 14,5 mérföldre van t?lünk. A parttal majdnem párhuzamosan haladunk, így két óra múlva kerülünk jogilag az olasz vizekre. A part nem látszódik tegnap este óta. Talán 5 óra körül fogjuk meglátni.
15h35-kor Sezo radarral megmérte Brindisinél a helyzetünket. A csillagászati mérések jók voltak, valóban hátrább vagyunk a rottán kb. 13 mérfölddel, és balra lesodródtunk. Korrigáltuk az útirányt 20 fokkal jobbra, hogy az Otranto fok közelébe kerüljünk. .Már az olasz felségvizeken hajózunk. Felhúztam az olasz lobogót és a sárga szín? ?Q? lobogót, ami azt jelenti ?A hajóm járványmentes és szabad hajózás engedélyezését kérem.? Ezt addig kell viselni, amíg be nem lépünk Olaszországba hivatalosan. Az olasz lobogót a nemzeti vizeken kell viselni, amely azt deklarálja, hogy elismerem az olasz állam jogi fennhatóságát a hajóm felett. Mostantól bármikor várható az olasz parti ?rség ellen?rzése.
22óra 33 perckor átértünk az Adria-tengerr?l a Jón tengerre, a Santa Maria di Leuca foknál. Az itt lév? világítótoronynál húzott szélességi kör választja szét a két tengert. Most csendes id? van, a szél északról fúj, 4-6 csomós, a hullámok elültek. Motorozunk. A fok alatt nyílik a Tarantói-öböl, ahonnan er?s oldalszelet és nagy hullámokat várok. A többit majd holnap.

4. nap, csütörtök
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Térkép
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Zugfürd?zés után
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Zoli a kormánynál
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Bár nem lett volna igazam. Ahogy átértünk a Jón-tengerre nem telt bele fél óra, már be is er?södött a szél, megn?ttek a hullámok. Egész éjjel bukdácsoltunk, s?t félegy körül már a szembe jöv? hullámokon már annyira csapódott a hajó orra, hogy lassítanunk kellett. De még el?tte történt következ? eseménysor, amelyet másnap, mint zugfürdését emlegették a fiuk.
A bal els? kabinban kezd?dtek az események, miközben a hajó beletúrta az orrát a vízbe, és a fedélzeten 2-300 liter víz hömpölygött 20-30 km/h sebességgel hátrafelé. Végre ájulás szer?en elaludtak a fáradságtól, miközben pinponglabdaként föl-le csapódtak az ágyon. Az ablakot szel?z?re hagyták nyitva, amely egy centis résen biztosította a leveg?, és kés?bb egy lavór víz bejutását. Állítólag Zoli nagyon morcosan nézett és szörny? dolgokat mondott, miközben próbálták menteni a szétázott cuccot. Balázs felállt a hálózsákban és megpróbálta bezárni rendesen az ablakot, mikor jött a következ? lavór víz,(Balázs szerint legaláább. 60 liter) amely el?ször az álmos arcába jutott, majd onnan lepattanva a hálózsákba. Balázs ennek annyira nem örült, de sikerült a harmadik lavór víz után végre becsukni az ablakot.
Kezd?dött a kármentés: a kabin egyik részébe csoportosították a vizes holmit, másikba szárazat. Elmés módon az elázott matracot megfordították, hogy az legyen alul. Ez jó ötletnek t?nt, amíg rá nem feküdtek. A hajó közben persze tovább bukdácsolt és ebben a helyzetben még egyhelyben maradni is nehéz. Zoli másnap azt mondta: ?Ez versenyben van életem legszarabb éjszakjáért?. ?Pedig velem tölthetted?.- válaszolt erre másnap Balázs, miközben jó kedély?en elmesélték a történetet.
A bal els? kabinban hasonlóan játszódtak az események, csak kevesebb vízzel. Attilának sikerült bezárni elég gyorsan az ablakot, de közben a hánykolódó hajón a kezében maradt a kilincs fele. Mikor az ablakot vízmentesen lezárták, akkor az el?re állított szell?z? pipán kezdett befolyni. Amikor átcsapott egy nagy hullám, akkor 5 literes adagokban folyt be a víz. ?k olyan gyorsak voltak Rolanddal, hogy igazi nagy elázás nem történt. Amint csökkentettük a sebességet lényegesen javult a helyzet.
Ezen az éjszakán hárman lettek tengeri betegek. Egyik társunk 8-ig számolta a halak etetését. Ma viszont mindenki vidáman mesélte el éjszakai kalandjait, nagyokat nevettük a történeteken. Derék legények, igazi tengerészek. Reggelre átértünk a Tarantoi-öblön és a következ? öbölben (ez már az olasz csizma talpa, , a Golfo di Squillace) van Catanzaro és mellette a Földközi-tengeren üzemel? egyetlen LORAN C navigációs hálózat vezéradója, a Master Station.
Eddig amikor erre jártam, mindig este volt, most kihasználtam az alkalmat és megnéztük. Ez egy 100 méternek t?n? piros-fehérre festett antenna, amelyet drótkötél pókháló rögzít az er?s szelek támadása ellen. Nagy élmény volt, hiszen én ezt tanítottam nekik, és megmutathattam, hogyan is néz ki. Zoli pedig a télen vette át t?lem az elektronikus navigáció ezt a részét, így most ? tanítja az új kadétoknak.
14-16 óra között igazi sport volt a vitorlázás: hol betekertük a vitorlákat, hol kiengedtük, hol csak reffeltük, de volt amikor csak motoroztunk a hegyekb?l lezúduló változó irányú és erej? szélben. A jelenlegi adatok szerint hajnali 3-4 körül érkezünk Cataniába, ahol a pénteki napot nézel?déssel töltjük. Autót fogunk bérelni és felmegyünk majd az Etnára, onnan át Taorminába, ahol vacsorázni fogunk végre. Éjjel indulunk és irány Málta, ami onnan még kb. 120 mérföld.
16óra 10. Balázs stílszer?en itt az olasz csizma talpánál milánói makarónit készít, a többiek a vitorlát húzgálják ki-be. A szalonban száradnak az esti zugfürd?z?k cuccai. Közben rádión hallgattuk, hogy az olasz parti ?rség kereskedelmi hajót ellen?rzött. Kíváncsi vagyok, mikor kapnak el minket. Most a partmentén hajózva a GPS vezeti a hajót.
Felprogramoztuk az utat egészen Catániáig és csak a TRACK gombot kell megnyomni, hogy a hajó elforduljon a rotta töréspontján. A kapitány uraknak csak a vitorlakezelés, a napló írás és az óránkénti helymeghatározás a feladatuk. A csizma talpa nagyon szép váltakozóan erd?s és sziklás romantikus hegyekkel szegélyezett, a parton végig homokos strand húzódik. Egymást érik a települések, sok szálloda látszódik. Nagyon jó lehet itt nyaralni. Kés?bb vitorláztunk egy nagyot. A szél állandó lett, 14-15 csomóval fújt, a hajó 8,5-9 csomós sebességgel száguldott.
Mindenki nagyon élvezte. Id?vel elmentem aludni egyet a kabinomba, a hajó lágy mozgása teljesen elringatott. Mikor felébredtem éppen besütött az alkonyi nap a kabinom ablakán. Nagyon szép volt. Azt gondoltam, milyen paradoxon is ez: be vagyok zárva ide az Albatros kabinjának 1 négyzetméterébe plussz az ágy majdnem fél évre, de cserébe ezért megkapom a tenger végtelenjét. Megéri? Meg, különösen, ha ilyen jó társak vesznek körül, mint most.
20óra 33-ra elértük az olasz csizma lábujját, a Capo Spartiventót. Ez majdnem 600 mérföldre van Punattól. Innen már egyenes út visz minket Catániába, ahová a pillanatnyi adatok alapján éjjel 3óra 40-kor érkezünk. Remélem látni fogjuk majd éjjel az Etne fényét! Az utolsó szakasz izgalmasnak ígérkezik: a Messinai-szoros forgalmát kell kereszteznünk. Mintha egy kóbor kutya akarna az M7-es átkelni. Remélem kaland nélkül megússzuk.

5. nap, péntek
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Catania, kiköt?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az Etnán
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Taormina, görög szinház
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Megúsztuk az átkelést. Csak egy ?rhajó jött ellen?rizni minket, de aztán tovább ment. Az Etna sajnos nem látszott, nyugalomban volt. Éjjel fél négykor, amikor már csak 2,6 mérföldre jártunk Cataniától, megsz?nt a GPS vétel, mind a 3 GPS elvesztette a m?holdakat. Szerencsére már közel voltunk, így a radar és a világítótornyok segítettek a behajózásban. Ismét a Diporto Turistico Etneo volt a végcélunk, ahova 4 óra el?tt pár perccel kötöttünk ki. Vizet sajnos nem merek vételezni, mert tavaly tavasszal is pórul jártam: egész évre elfert?zte a tartályokat a helyi víz. Még a két orrtartály tele van.
Reggel 9-re elmentünk Sezoval be- és kijelentkezni a révkapitányságra.. Ha 24 órán belül elhagyjuk az országot, akkor ezt egyszerre el lehet végezni. Mi volt a 3.hajó ebben az évben. Ezt követ?en irány a rend?rség, az útlevelekkel.
Kisebb problémát okozott J.Zoli útlevele, amely 02.dec.01. határid?vel jár le. Ezt a rend?r 2001 dec-2-nek olvasta és már kezd?dött volna a botrány, mikor sikerült elmagyarázni, hogy ez 2002 dec.1. A rend?r csak olaszul beszélt persze.
Roland és Balázs kimentek a repül?térre autót bérelni, amellyel hamarosan elindúltunk fel az Etnára. Már többször jártam fent, de most GPS-el navigáltunk, így el?ször szépen elkeveredtünk. Kés?bb persze megtaláltuk az utat. Szörny? látvány volt a láva pusztítása.
Utána elmentünk Taorminába, ahol megnéztük a görög színházat. Természetesen nyoma sincs már a Csontváry-féle cédrusnak.
Este ott megvacsoráztunk, majd irány a hajó.
22óra 20-kor indultunk el Máltára. A GPS ismét használhatatlanná vált. Lehet, hogy zavarják itt is az adást, mint Rimininél.
Holnap 13óra 40-re érkezünk Máltára a GPS szerint. Itt töltjük majd a vasárnapot is és terveim szerint hétf?n reggel indulunk Görögországba, ahova szerdán érkezünk. Lehet, hogy csak ekkor tudom a következ? napokat feltölteni, mert Máltán tavaly nem m?ködött az internetes adatforgalom mobilról.

6. nap, szombat: Málta
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Térkép
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Valletta a tenger fel?l nézve
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Halászcsónak Máltán
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
8 óra 34. Éjjel alig volt hajóforgalom, a szél kezdetben 12 csomóval oldalba kapott, ami elég kellemetlen hullámzással járt. Már mindenki megszokta a hajó mozgását, tengeri betegünk nem volt. A tegnapi telített nap után a kapitány urakat gyorsan állomba ringatta az Albatros. Az éjszaka eseménytelenül telt. Most 28,8 mérföldre vagyunk Máltától, 750-re Punattól. Sebességünk 8 csomó körüli, a szél szinte egyáltalán nem fúj, süt a nap, Feri méréshez készül?dik, az ?rségen kívül mindenki alszik.
Kés?bb egy fecske szállt le hajóra pihenni. Mindenki nagyon megörült neki. Az orrvitorla behúzókötelére telepedett le és ott tollászkodott, pihent, majd kb. 20 perc múlva elrepült. Közben kiderítettem, hogy ma Sezo a konyhás és bundáskenyeret rendeltünk nála. Megcsinálta, bár ez elég nehéz volt az oldalról jöv? háromnegyed méteres holthullámok miatt, amelyek 15-20°-os d?lésekre kényszerítették a hajó. Tegnap vettem egy m?csalit, egy kb.20 centiméteres tintahalat, amelyben egy 4 centis horog rejt?zik, drótkötél el?kén. Ezt 150-es damilra kötöttem amelyet magunk után vontatunk. A damil vége egy gumikötéllel van a hajóhoz rögzítve. Ezzel a módszerrel fogtam a 95 centis tonhalamat. Remélem most is fogunk egy ?bigfist?.
12óra 30. Nem fogtunk semmit. Bejelentkeztem a Valletta Port Controllnak, az el?írásnak megfelel?en, el?ször 10 mérföldr?l, majd 1 mérföldr?l. Utasított, hogy menjünk a Marsamxett öbölben lév? Msida Marinában lév? vámkiköt?be. Mentünk. Behajóztunk a csodálatos halvány okkersárga szín? (Sanyi fest?m?vész barátom biztosan jobban meg tudta volna határozni a színt) homokk?b?l épült er?d mellett az öbölbe, ahol útközben várt minket David, aki valószín?leg figyeli a rádióforgalmazást. Jött, hogy ? majd elhelyez minket a Manoel Island Marinában és intézi az ügyeket. Ez volt a Melita Marin ügynökség fogadója. Valóban beállított egy kiköt?helyre, bekötötték a vizet és a villanyt, tartálykocsival hozattak gázolajat, autót rendeltek, és el vitt a vámkiköt?be bejelentkezni, Fredhez, a vámoshoz. ?t már korábbról ismertem, akkor elég kelletlenül fogadott. Most ment minden, mint a karikacsapás. A nyomtatvány félig ki volt töltve már a tavalyi adatok alapján. Mire észbe kaptam, már be is jelentkeztünk, s?t a holnap reggeli kiléptetés is meg volt beszélve. Négy percig tartott az egész. Mire visszaértünk, a többiek már készen voltak és 20 perc múlva hozták az autót. Kifizettem a szolgáltatásokat, és már kész is voltunk. A szolgáltatásaikért 12 Lirát kért az egyes résszámlák összegén túl, ami 7200 forint volt. Megérte. Tavaly nem volt áramunk, nem tudtuk a WC-t használni, 2,5 órát vártuk a megrendelt autót, stb.
Két autók volt, egy Rusa típusú 7 személyes kisbusz és egy Clió. Az els?t én, a másikat Sezo vezette. Máltán baloldali közlekedés van. Szerencsére már elég sokat vezettem ilyen helyeken ezért nem volt nehéz megszoknom, hogy állandóan a szemközti sávban megyek. Eleinte többször megtöröltem az ablakot az indexelés helyett, (mivel ez is fel van cserélve) de aztán belejöttem. Néha sikerült els?re a megfelel? sebességfokozatba kapcsolni és elindultunk a régi Mdina nev? városba, nézel?dni. P.Zoli szakszer? navigációja mellett könnyen odataláltunk, nekem csak arra kellett figyelni, melyik sávban megyek. Máig sem tudom, hogy itt pl. mi van a jobb kéz szabállyal? Érvényes? vagy helyette itt balkéz szabály van? Megoszlottak a buszban a vélemények, de minden baj nélkül odaértünk.
Bejártuk a szép er?döt, megcsodáltuk a masszív falakat, a sok máltai lovag múzeum bejáratát, a templomokat, majd innen a Marsaxlokk nev? halászfaluba mentünk. Itt megcsodáltuk a piros - sárga - kék - zöld szín?re festett halászcsónak armadát. Láttunk nagyon szépe míves csónakokat de láttunk bizony olyan tákolmányokat is, amelyr?l nem tudtuk, mit?l úszik egyáltalán. A következ? úti cél Valletta volt, ahol megcsodáltuk az er?döt belülr?l is. Este a sok élményt?l kifáradva mindenki gyorsan elcsendesedett.

7. nap: vasárnap - Málta
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Jellegzetes busz Máltán
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Látkép Gozon, Victoria, Citadella
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Sezo az Azur Ablak párkányán
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
7óra 30. beraktam a tengerész dalos CD-t, ezzel jelezve tapintatosan, hogy már reggel van. Senki sem bírja túl sokáig ezeket hallgatni, inkább felkelnek. Én elindultam a kisbusszal kijelent6kezni. Tavaly ez majdnem 4 órát vett igénybe. Most vajon ez mennyi lesz?
5 perc volt. Fred a vámos már várt, a police oficer vele kávézott. a papírok készen, nekem csak alá kellett írnom, kicsit elbeszélgettünk és már ki is léptünk Máltáról. 20 óráig (ezt úgy mondta, hogy ?twenti handrid?) kell elhagynunk a szigetet. OK.
9óra 30. Csak most sikerült elindulnunk Gozo felé. El?ször a Popey Village-t néztük meg, ahol az amerikai Popey film forgatásához felépítettek egy teljesen nevetséges, girbe-gurba házakból és utcákból álló falut, ami most turista látványosság. Az Albatros fotószakköre a kell? számú kattogtatás után tovább indult a gozoi komp felé. Gozora átérve el?ször a Victoriában lév? Citadellát néztük meg, majd onnan a Dwejrába autóztunk, ahol megcsodáltuk az Azúr Ablak fenséges és monumentális sziklaívét. Innen a közeli Inland Sea felé gyalogoltunk, amely egy bels? tó, amit egy csónakkal hajózható alagút köt össze a Földközi-tengerrel. A halászoki ezt a természetes hajógarázst remekül ki tudják használni.
Innen meglátogattuk Kalüpszó nimfa barlangját, majd egy nyaktör? szerpentínen leereszkedtünk a Ramla-öböl okkersárga homokjához. Ez után fáradtan a látnivalóktól, zógó fejjel a kimondhatatlan városnevekt?l, mint Xemxija, Bugibba, Birzebugga,Mgarr, Naxxar, Birkirkara stb. visszatértünk a hajóhoz.
19 óra. Letöltöttem az internetr?l a három napos el?rejelzést. Ennek alapján megterveztük az utunkat Holnap éjjel 2 óra körül a szél északkeletire fordul majd és meger?södik 15-20 csomósra. Ha Zakinthos felé indulunk, akkor ezt pont szembe kapjuk majd, és így nagyon le fogunk lassulni. Ezért Korfu irányába indulunk, 44°-ot kormányoztatva a robottal, ami 51°-os valódi irányt jelent, mert 3°E a variáció és 4°E a deviáció. Ezzel magasságot nyerünk és mikor beindul majd az északkeleti szél, akkor fordulunk majd Zakinthos felé. Oda holnap után, kedden este fogunk majd megérkezni. Onnan Ithaka érintésével Korfu felé hajózunk majd, s onnan irány Dubrovnik. Balázs és Sezó elmentek friss kenyérért a pékségbe. Minden tartály tele,. indulhatunk.
20óra 20 perckor már a Marsamxett-öböl közepér?l jelentkeztem ki a Valletta Port Controllnál.
?Valletta Port Controll, this is sailing yacht Albatros, Albatros over? , -hívtam ?kjet a 12-es csatornán.: ?Albatros, this is Valetta Port Control, over? , - jött azonnal a válasz. ?Godd evening Sir, I am departing from the Manoel Island Marina, and I am going to proceed to Zakinthos, over.? , ?Roger, thank you for your calling and bon voyage, out? , - búcsúzott t?lünk Málta.( A Roger a rádiós szlengben az OK-t jelenti.) és elindultunk el?ször Korfú majd Zakinthos felé. A következ? kiköt? 350 mérföldre van, két napos út.
A Földközi-tenger gyenge nyugati széllel várt és nagy holthullámokkal, amelyek kellemetlenül dobálták a hajót. Balázs ennek ellenére egy nagyon finom paprikás krumplit f?zött, amit jó étvággyal megettünk. Csak két társunk volt visszafogott az evéssel, biztos ami biztos. Aztán egész éjjel hajóztunk, említésre méltó esemény nélkül. A kapitány urak 2 óránként váltották egymást, vezették a hajót, vigyázták álmunkat.

8. nap, hétf?: úton Zakinthos felé
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Delfinek a hajó orra el?tt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Egy pihen? fecske a letakart GPS-en
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Jón-tengeren
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
3 óra körül S.Attila és Roland volt ?rségbe, amikor a hajó egy világító meduza-mez?n haladt keresztül. A hajó két oldalán fluoreszkált a víz t?lük. Láttak kicsiket-nagyokat, vegyesen. A legnagyobb kb. két tenyérnyi volt. Kés?bb a lemen? Hold fénye úgy volágította meg a felh?ket, hogy azt hitték kitört az Etna. Ehhez hozzá játszott az is, hogy körben villámlott az ég alja. Másnap, mikor elmesélték ezeket, a többiek hitetlenkedtek. ?Biztoson vagy jól benyomtatok, vagy be voltatok l?ve!? ugratták ?ket hitetlenkedve és a lelkük mélyén irígykedve.
9óra 30 Egy felségjelzés nélküli két légcsavaros, zöldesszürke katonai repül?gép szállt el 300 méter magasságban a fejünk felett. Távolabb még lejjebb ereszkedett, majd kett?t körbefordult és elment északkelet, vagyis Olaszország felé. Azt mondták a társak, hogy már freggel is járt erre. Most a legmélyebb alattunk a tenger. A térkép szerint 3250 méter víz van alattunk. Persze mi ebb?l semmit sem látunk: az magas rétegfelh?kön opálosan látszik a napkorong, a víz ezüst-szürkén csillog a lassan hömpölyg? nyugatról jöv? hullámokon. A jachtokon használt ultrahangos mélységmér?k csak 100-150 méter mélységet tudnak mérni.
11óra 10. Egy delfin csapat vett körül minket. A hajó körül ugráltak, nézel?dtek. Egy igazi delfin-showban volt részünk. Páran a hajó orra el?tt 10-20 centivel úsztak, mintha versenyre hívtak volna minket. Közben oldalara fordulva kíváncsian nézel?dtek, milyen is vagyunk valójában. Volt egy kisebb delfin, amely id?nként elúszott 8 méterre, majd ugrott egy nagyot, hogy jobban lásson minket. Mindenki a hajóorrban fényképezett és nagyon jó kedvünk lett egyszerre.
Ezek a kedves bohókás állatok megtörték a tenger egyhangúságát, végtelenségét.
12óra a szél átfordult kelet-délkeletire, 110-120 fokból fúj. Ereje7-8 csomó. Kb. fél méteres kevert hullámzásban hajózunk, a hajó kellemetlenül mozog.
13óra 20 A csillagászati navigáció elméleti alapjait kezdtük ismételni. Elég jól emlékeztek az órán elhangzottakra, könny? dolgom van. Ez az összefoglalás talán segít abban, hogy összeálljon a kép a gyakorlat és az elmélet.
Az oktatás alatt a messzi távolban a horizont megláttam egy cirkálót, amely kisvártatva rádión keresett minket:
?This is an italian warship, and I am calling the ship in coordinates: 37 20 Nord and 016 44 East, over.? - jött a hívás. Kértem, olvassák le a koordinátáinkat, és amikor megismételte a hívást, már , tudtam - ez nekünk szól. ?Italian warship, this is sailing yacht Albatros in the coordinate: 37 20 Nord and 016 44 East, over.? - válaszoltam.
Erre átküldött minket a 16-os csatornáról a 14-esre. Ott ismét bejelentkeztem. ?Please spell your ships name, flag and port of Registry, over? -kérte er?sen olaszos akcentussal. ?This is sailing yacht Albatros, my flag is hungarian, the port of Registry is Budapest, over.? - válaszoltam, bízva abban, hogy érti azonnal az Albatros nevet. Értette. ?How much passangers do you have on the board and what is your last port of call, over.? -folytatta kérdezést. ?This is sailing boat, that I don?t have any passangers, we are 9 person of the crew. I left yesterday 20 handred hour from port Valletta, over? -válaszoltam az olasz hadihajónak.
Kisvártatva folytatta ? What is your next port and what is your planning arrive, over? -kérdezte tovább. ?My next port is Korfu, and the ETA is tomorrow evening, over.? válaszoltam, mire teljesen megnyugodott. ?Thank you sir for your coorporation, Bon Voyage, and whach chanel 16, out? - fejezte be végül.

Megtárgyaltuk az eseményeket, jöttek az ötletek. Miért nem kérdeztem meg én is ugyan ezt: honnan jön, hova megy, hányan vannak, egyáltalán ki csoda ?? igazolja magát, stb. Azt kellett volna mondani, hogy most már tudjuk hol van és 10 perce van arra, hogy kiürítse a hajót - tódította valaki,és így tovább még vagy negyed órát. Alig tudtam visszaterelni ?ket a csillagászati navigációhoz, annyira fel voltak dobva. 15 órakor kikapcsoltam a GPS-t. A kapitány uraknak innen a hagyományos módszerekkel kell eltqalálniuk Zakinthosra. 18 órakor ismét jött egy másik repül?gép, alacsonyan, szürkén, felségjel nélkül. Balázs rizseshúst készített vacsorára pörköltkonzervb?l. Nagyon finom volt, mindenki jót evett bel?le.
Már alkonyodott, amikor beszállt a cockpitba még egy énekesmadár pihenni. Letelepedett Sezo mellé az ülésre és egészen hozzábújt a szél takarásába. Lementem egy törölköz?ért, hogy megfogjam. Ha nem tettem volna ezt, akkor miután megpihent, akkor össze-vissza repkedett volna a hajóban és biztosan megsérült volna. Hát nem sikerült. Egy résen át kiszökött és elrepült. Nagyon megsajnáltam és nagyon szégyeltem magam, hogy így elkergettem. Kisvártatva jött Z.Attila, hogy fogott egy fecskét. Valószín?leg ugyan az volt, mert általában hosszan szoktak a hajó kör?l röpködni. Bezártam egy vájlingból és tésztasz?r?b?l álló dobozba, hogy majd reggel kieresztem.
20 órakor elfordultunk Zakinthos déli pontja felé, 89 fokot kormányoztatva a robotkormánnyal. A variáció 3° E, a deviáció ebben az irányban 1°E, ezért valójában 94°-ban hajózunk. Innen még 162 mérföld a part, a pillanatnyi sebességünkkel kedden 17óra 36-ra érkezünk. A GPS még mindig ki van kapcsolva, majd a holnapi csillagászati adatokkal pontosítunk.
22óra 37. Helyzetkép: Most még 138 mérföldre vagyunk Zakinthos déli pontján lév? Akra Marathiától. Sebességünk 7,6 csomó, motorozunk. Most 17 óra 53-ra érkezünk. A szél teljesen körbefordult tegnap este óta, most 340°-ról fúj, 5 csomóval. A tenger elcsendesedett, csillagos az ég. A víz h?mérséklete 17,1°C. Minden sötét, csak az ?rség éber. Sezó kint ül a kormánynál, hátulról villámlik. P.Zoli a naplót írja és a radarral vigyáz a biztonságunkra. Semmi sem látszik 16 mérföldes körzetben. Feri a cockpitban betakarózva mélyen alszik.

9. nap, kedd: úton Zakinthos felé
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Térkép
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Bigfis
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Balázs az ürgeöntés után
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
02óra 30-kor el kezdett fújni a szél amit vártunk. Kezdetben észak-nyugati volt, majd átfordult lassan északkeletire, majd 6 órára lecsendesedett. A maximális szélsebesség 19 csomó volt, az általa keltett hullámok kellemetlenül dobálták a hajót.
8 óra. A fecskének adtam egy kis vizet, hátha iszik. Szegény borzasan gubbaszt a vájlingban, olyan szomorúnak és betegnek látszik. Hosszas tanakodás után abban maradtunk, hogy a part közelében szabad csak elengedni. Ez még 67 mérföld, kilenc óra hajózás. Vajon kibírja addig?
9óra 37 Beraktam a CD lejátszóba a 2 perces riadó CD-t, amely 40 wattal szólt. El?ször mi9nden ki meglep?dött, mi történt. S. Attila zuhanyozott, Roland aludt, P.Zoli reggelizett. Sajnos 4 f? 2 perc alatt nem tudta felvenni a vitorlásruháját, ment?mellényt. Igy most 4 zombink van, ezért még többször meg kell ismételni a gyakorlatot. 11óra Most megyünk át egy 1700 magas víz alatti hegy felett. A térkép szerint 3240 méteres mélységb?l emelkedik ki ez a kúp, amely felett ?csak? 1504 méter mély a víz. A hegy szélessége 5,9 mérföld a 3000 méteres szinten, 1,8 mérföld a 2000 méteres szinten mérve. Mögötte már ismét 3500 méter mély a víz.
Készítettem a máltai csónakokat ábrázoló képekb?l egy képerny? kímél?t, ahol a csodálatos formájú és szín? csónakok váltogatják egymást. Nagyon szép és hangulatos, akinek kell, az jelezze.
13óra 35 Megláttuk Zakinthos sziklás partjait. Még 32 mérföldre van, de az avatatlan szem azt mondaná, csak 10 kilométer. A kapitány urak csillagászati mérései alapján csak kb. 1 mérföldre tértünk el a rottától. Ez nagyon jó eredmény, közel 24 órás hajózás után. Gratulálok nektek, kapitány urak! A terv a hátralév? id?re a következ?: ma belépünk Görögországba, Zakinthos-szon megvacsorázunk egy étteremben itt éjszakázunk, reggel 6-kor indulunk Ithakába. 12 körül érkezünk, kb. 14 óra körül indulunk Korfuba, csütörtökön éjjel 2-körül érkezünk. Délel?tt kilépünk, majd 12-kor indulunk Dubrovnikba. Oda péntek este érkezünk. Belépünk, vacsora, majd még aznap este tovább megyünk. Vasárnap dél felé szeretnénk megérkezni Punatba. Most, kedden 13 óra 42 perckor az eddigi hajózásunk: 1106 tengeri mérföld.
14óra 40. Megvan a ?bigfis?, egy 60 centis tonhal képében. Nem túl nagy, de azért ?bigfis?. Sezo megpucolja, és megállunk grillezni a Lagana-öbölben. Még 11 mérföldre vagyunk Zakinthos déli pontjától. A szél északnyugati fordult és meger?södött.
16 óra 25. Bementünk egy szélcsendes öbölbe és elengedtem a fecskét. Szegény nem valami egészségesen nézett ki. Kivettem a vájlingból, fölültettem a kezembe. Körülnézett, aztán rövid tanakodás után elrepült. Kicsit bizonytalanul szelte a leveg?t -,ahogy a fuldokló kapálódzik a vízben - de aztán mindannyiunk nagy megkönnyebbülésére kijutott a partra. Közben Balázs elkészítette a tonhalat, megsütötte a süt?ben, fokhagymásan, citrommal. Nagyon finom volt, még én is megkóstoltam. Mindenki degeszre ette magát. Kés?bb azt mondta Sezo, hogy ha nagyobb halat fogok, akkor megse tudtuk volna enni.
17 óra 52. J.Zoli jött, hogy 2-0 a víz javára. Ahogy befordultunk a zakinthosi kiköt? felé szembe kaptuk a közel egy méteres hullámokat és vagy 50 liter víz becsapott a kabinjukba. Mindenük szétázott ismét. Balázs ezt telibe kapta, mintha beesett volna a vízbe, olyan volt. Ezen persze mindenki csak nevetett, még Balázs is.
18 óra 40, Z.Attilla kikötött Zakinthoson. Nem volt egyszer? az er?s oldalszélben. Szerencsére Sezo ügyesen kezelte a horgonyt, Attila szépen kormányzott. Felvidította lelkünket Roland, akinek a szél fel?li kötél kivitele volt a feladata. Amikor kiért a hajó fara a parthoz, Roland ki akart lépni a járón, de a annak a végét tartó kötelébe kapaszkodott, amikor megbillent. Szerencsére nem esett be a vízbe, megkapaszkodott a kötélben. Az viszont, amikor már nem volt súly a járón, persze megereszkedett. Így mindenki nagy örömére Roland kötéltáncoshoz ill? mutatványokat hajtott végre, de kapaszkodott. Végül kb. 20 másodpercig tartott a mutatvány. Szép volt Roland.
Sezoval rögtön elmentük bejelentkezni. A Port Police épülete zárva volt, mint megtudtam egy helybélit?l, átköltöztek az öböl másik oldalára, ami innen 2 km. Sezóval abban maradtunk, hogy bérlünk egy motort. Lealkudtam a bérleti díjat 10 eurora, de nem volt nálunk jogsi. Amíg a Sezo visszament a hajóra jogsiért, beszélgettem az irodavezet?vel. Meg volt döbbenve, hogy mi egy vitorlással Máltáról jöttünk, és közben semmilyen szárazföldet sem láttunk és nem kötöttünk ki. Mindig is tudtam, hogy a görögök nem szeretik a tengert. Egyetlen híres görög tengerészt sem ismerek. Csak olyan történeteket, mely szerint az utasszállító hajó görög személyzete volt az els?, akik beszálltak a ment?csónakba és cserben hagyták az utasokat. Szörny? ez.
Sikerült kibérelni a kismotort amivel átmentünk az öböl túloldalára. Onnan kezd?dtek a problémák, hogy megjelentünk. Senkinek sem volt fogalma arról, mit kell velünk kezdeni. Telefonálgattak, tanácskoztak, míg kinyögte a díjbirkózó külsej?, helyi maffiaf?nöknek látszó alak, hogy meg kell várnunk a f?nököt, akinek most telefonáltak. Kicsit a füle is be volt szakadva, ezért fogta rá Sezó, hogy ? itt az, aki eldönti, kit engednek be a szigetre. A szakadt fül és a robosztus alkat és arc ellenére én ezt nem hittem el. Leültettek a folyósra minket. 10 perc elteltével csodával határos módon megjött a ?f?nök?, két sráfos tengerész ruhában. Az meghallgatta, hogy most jöttünk Máltáról, reggel korán indulunk Ithaka felé, be akarunk jelentkezni. ? is a telefonhoz nyúlt, de 12 perc beszélgetés után sem lett okosabb. Majd el?vette a nyomtatványokat. Nézegette ?ket, mit is írtak be korábban. Nem talált megnyugtató megoldást, ezért el kezdte nézegetni az útleveleinket, id?húzás céljából - hátha történik addig is valami. Nem történt. Neki kellett tovább vinni az ügyet. ?Szorri, vi háv problem víz de nyú ajro? mentegette magát, április 23-án, majd? négy hónappal az euro bevezetése után. Pedig nem ez volt a baj. Végül kifizetünk 10 eurót, majd lelkünkre kötötte, hogy holnap reggel, amikor kihajózunk feltétlenül jelentkezzünk be a 12-es csatornán. Hátha addig kitalálnak az okosok valamit - gondolhatta ?. Megígértem, és már mentünk is. Bejelentkezni nem tudtunk, de van egy hivatalos papírunk, hogy jelentkeztünk a hatóságnál. A motort visszavittük, minden rendben volt.
Sétáltunk kicsit még a városban, aztán a retzinától jókedv?en visszatértünk a hajóra.

10. nap, szerda: Zakinthos, Ithaka és Korfu felé hajózva.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Térkép
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Fürdés Ithakán
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Csillagászati navigációs oktatás a 2 méteres hullámzásban
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
5óra 55. Felkeltem és beindítottam a motor, erre az ?rség rögtön aktivizálta magát: Roland felkelt a cockpitban és S.Attila is rögtön el?jött a kabinjából. Elkötöttem a kötelekt, Attila felhúzta a horgonyt és Roland kivezette a hajót Zakinthosból. Éppen felkelt a Nap, nagyon szép volt. Próbáltam hívni a Zakinthos Port Controllt, de nem válaszoltak. Biztosan aludtak még. A fedélzet nagyon harmatos. Ez annak a jele, ma jó id? lesz. Lehet, hogy délután meger?södik a nyugati szél, de semmi komolyra nem számítok. Ha ez az id?járás kitartana, míg eljutunk Dubrovnikig, nagyon jó lenne.
8 óra 35. A csendes reggel tovább folytatódik. Süt a Nap, egyre melegebb lesz, a szél alig-alig lengedezik, motorozunk. A víz h?mérséklete 17,6°C. Ithaka még 23 km, a GPS szerint 11óra 43-ra érkezünk.
10 óra 12 perc. Ithaka délkeleti öblében, az odüszeuszi Holló-sziklánál megálltunk fürödni. A víz 18,5°C-os, az összes Zolik és Feri voltak a bátor jegesmedvék. Mi csak néztük a szikrázó napsütésben, hogyan úszkálnak a kristálytiszta, azúrosan zöldell? vízben. Most már a homéroszi vizeken hajózunk. Innen Ithaka Vathi nev? f? kiköt?jébe megyünk, ahonnan 1 óra körül szeretnék indulni.
12 óra 08. Feri szépen kikötött oldalt Vathiban. Mindenki szétszéledt nézel?dni. Vathi most egy kis csendes alvó jellegtelen görög kiköt?cske, amelyik alig várja a turistákat. A boltok és az éttermek többsége zárva van, javítási, karbantartási munkák, vagy csak egyszer?en az összerakott székek, asztalok látszanak. B?ven elég most erre egy óra. Ahogy felkerestem a könyvesboltot lépten-nyomon az Albatros magyarjaiba botlottam. Végül Sezoval egy kávézóban kötöttünk ki, ahol finom helyi fehérbort ittunk.
13 óra 10. Elindultunk Korfu felé. A GPS szerint éjjel 1óra 15-kor érkezünk. Megszavaztuk, hogy Balázs rakott krumplit készít ebédre. A francia hagymaleves és a makaróni volt még a játékos. Nagyon finoman f?z, de azért a hagymalevest kihagynám. Kész hízókúra ez az út. Remélem ma nem fog a kabinjában fürdeni.
14 óra 10 Kikérdeztem a 16 vészjelzést. Csak egyet nem tudtak pontosan, a rádiótávíró riasztójel frekvenciáját- Meg voltam elégedve velük. Közben megindult az nyugati szél, 10 csomóval. Egyenl?re még nem gátol minket, de nem is tudunk vitorlázni még. Gyorsan beszedtük a már megszáradt matracokat a fedélzetr?l, mert fel-fel csapódik a tajték.
14 óra 50 Talán a Levkas-sziget déli pontján lév? Akra Dhoukato világítótornyot elhagyva kihúzhatjuk majd a vitorlákat. Ott a jelenlegi 300°-ból 336°-ba fogunk fordulni. Ez még 5,1 mérföld. Korfu még 77 mérföld. A szél délnyugati, 7-8 csomós. Sebességünk 7,2-7,6 között ingadozik a GPS szerint. A vízhez képest viszont 7,9 csomóval haladunk, a különbözetet a szembe jöv? áramlat okozza. Pedig itt általában a Jón-tenger reguláris áramlata uralkodik, amelyiknek hátulról kellene tolni minket Korfu felé. A hosszantartó nyugatias szelek törhették meg ezt a rendszert.
15 óra 42 Befordultunk Korfu felé. A szél nyugati, 5-6 csomós. Élesen jön, vitorlázni nem tudunk. Nyugat fel?l 15-20 méter hosszú, 1 méter magas elnyújtott hullámok jönnek, amelyek id?nként nagyon meghintáztatják a hajót. A grószt kihúztuk a grószkocsit áthúztuk a szél felé és motorlázunk. Ez kb. 0,3 csomóval növeli a sebességünket és nyugodtabban megy a hajó is. A génua csak lobogna, ezért nem is használjuk most. Korfu 70 mérföld, érkezés 01 óra 12-kor. A hajóban terjeng a rakott krumpli ínycsiklandozó illata (ez nem képzavar?). Mindenkinek korog a gyomra, és mint a gyerekek állandóan kérdezgetjük: Balázs, mikor lesz már kész? Kaja után egy kis elméleti oktatás lesz ismét. A kapitány urak persze szorgalmasan mérnek és számolnak, miközben várják az ebédet- Nagyon meg vagyok elégedve velük.
16 óra 10 Nagyon finom volt a rakott krumpli. Két tepsivel készült, a tetején bacon szalonnával, csak kevés volt rajta a tejföl, pedig Balázs fél litert rakott mindegyikre. J. Zoli legalább négyszer szedett, Sezo meg ötször, de nem számoltuk?
19 óra 20 Most fejeztem be az oktatást. Átvettük a radar plottolást, vagyis hogyan kell a rfadar képerny?jén meghatározni a veszélyes hajókat és hogyan kell megtervezni a kitérési man?vert. Ennek aktualitását az adta, hogy Korfu után a legnagyobb hajóforgalomba kerülünk majd, amikor az albán aknazár szélét célozva fogunk Dubrovnik felé hajózni. A kompok is erre járnak. Ha 30 csomóval jön szembe egy komp, mi 8 csomóval hajózunk, akkor a relatgív sebességünk 38 csomó. Ez azt jelenti, hogy ha 3,8 mérföldr?l vesszük észre, akkor 10 perc alatt fog keresztül gázolni rajtunk. Közben egyre növekedtek a hullámok, a legnagyobbak már a másfél métert is elérték. Rövid szünet után a csillagászati navigációval folytattuk.
Átvettük a horizontális, a két egyenlít?i, valamint az egyesített koordináta-rendszert, miközben a kapitány urak sorban elmesélték mit tudnak az egyes koordinátákról. Elég jól szerepeltek. A hullámok közben még nagyobbak lettek, a legnagyobbak elérték a 2,5 méteres magasságot. Balról, kb. 40 °-os szögb?l jöttek, néha a hajó igen nagyokat ugrált. Egyszer például a lendülett?l felvágódott a szalon tet?ablaka. Szerencsére a tajtékot a szél oldalra sodorta, így kevés jutott a fedélzetre. Egyre hidegebb lett, még Sezo is felvette a zokniját.
A kapitány urak jól bírták a hajó mozgását, csak egy társunk etette a meg estefelé a halakat.
20 óra 25 beértünk a Paxoi-sziget takarásába és jelent?sen csökkent a hullámzás. van kb. egy nyugodt óránk, majd ismét kiérünk a hullámzásba.
22 óra 05 A kabinomban lév? Masterwiev készülék bejelzett: nincs GPS vétel, elveszítette az útirányt. Kimentem megnézni mi van. Azt hittem valaki leárnyékolta az antennát. De nem ez volt a probléma. A GPS vette a jeleket, de a m?holdak szerencsétlenül pont egyvonalban álltak, így nem tudott a készülék helymeghatározást végezni. A hajón m?köd? 3 GPS közül, csak a kabinomban lév? Garmin 176C tudta kezelni a problémát, és csak az m?ködött. Szerencsére 10 perc szünet után helyreállt a vétel. Lassan közeledünk Korfu felé. A sziget már csak 3,7 mérföldre van, a kiköt? pedig csak 22,6 mérföldre, ahová 1 óra 16 perckor érkezünk. A szél és a hullámok jelent?sen csendesedtek.
1 óra 19 perc. Kikötöttünk Korfun, a városi kiköt?ben. S.Attila a horgonyt eresztette, Sezo kormányzott, Roland és Z.Attilla pedig kivitték a kötelet.
Holnap 12 órakor indulunk Dubrovnikba.

11. nap, csütörtök - Korfu majd úton Dubrovnik felé
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Térkép
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Korfui hangulat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Szinjáték 2 méteres holthullámok hátán
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
7 óra 28-kor friss tengerészdalokkal ébresztettem a kapitány urakat. Sezoval azon tanakodtunk, hogy érdemes-e bármit is csinálni a beléptetés ürügyén. Végül abban maradtunk, hogy egy kis esélye azért van annak is, hogy valóban beléptettek minket Zakinthoson, ezért elmentünk kijelentkezni. Els? állomásunk a port police volt, ahonnan meghallva azt, hogy nincs tranzit logunk, elküldtek a vámoshoz. A vámos egy 55 év körüli jópofa, minden hájjal megkent öreg róka volt, akinek elmeséltem a történetünket, hümmögöt egyet és valami olyasmit mondhatott, hogy ? az a barom Dimitrikosz!? Ebb?l a hangsúly és a név a biztos. Azt mondta végül, hogy vegyünk fel dízelt és menjünk isten hírével, de el?ször látogassuk meg a határ?röket. Rövid várakozás után, miközben senki sem volt a z irodában fogadott minket a határ?r. Kérte a tranzit logot.
Erre elmeséltem a történetünket neki is. Erre berakta a szkennerbe sorba az útleveleket. Minden útlevél rendben volt, nem is vittek fel a rendszerbe minket. Kicsit tanakodott magában, majd felhívott valakit telefonon, majd fogta és lepecsételte az útleveleket. Olyan er?vel csapott le, hogy minden egyes pecsét egy puskalövéssel erejével ért fel. Aztán eszébe jutott valami és kiment a schengeni el?írásokért, azt nézegette vagy 5 percig.
?Vot iz de problém?? - kérdeztem.
?For jú noszing, bat for mi mi méjbi.? - válaszolta de többet nem volt hajlandó elárulni. Kés?bb ismét telefonált, majd beütött minden útlevélbe még egy kilép? pecsétet, aztán elengedett.
8 óra 14. Még mindig nincs benzinkutas. Fölhívtam a kútnál lév? telefonszámot, ahol az ígérték, hogy fél óra múlva ott lesz a kutas. A többieket gyorsan elzavartam a városba nézel?dni. Indulás 12 órakor.
9 óra 35 megjött a benzinkutas. 514 liter gázolajat tankoltam. Ennyit még sohasem sikerült. Lehet hogy csalt? Az összes víztartályt feltöltöttem, remélem Punatig kitart már a víz.
10 óra 25 Én is bementem a városba, nagyon hangulatos volt. Megvettem a régen vágyott b?r hátizsákomat.
12 óra 10, felhúztuk a horgonyt, de az nagyon agyagos lett. S. Attila visszaeresztette, de akkor beragadt a horgony nyomógombja és el kezdte leereszteni a csörl? az összes láncot. Nem tudtuk leállítani, ment le a lánc és ott álltunk a kiköt? közepén, ahol mellettünk a 150 méteres kompok jöttek-mentek. Aztán lekaptam a láncot a csörl?r?l és égy legalább nem romlott a helyzet, de a csörl? motorja az járt. Leszaladtam a f?kapcsolóhoz, azt elfordítva tudtuk csak leállítani a megkergült motort. Óvatosan visszakapcsoltam, fölfelé ment. Így sikerült majdnem teljesen felhúzni a horgonyt, amikor eltöm?dött a felhúzott lánctól a horgonylánc leereszt? nyílás. Nagy nehezen kiszabadítottuk a láncot, helyére billentgettük a horgonyt és lekapartam az iszapot róla. Kés?bb kiderült, hogy eltört a leereszt? nyomógomb, és ez okozta a hibát. Szerencsére volt tartalék, 10 perc alatt kicseréltük Attilával és P. Zolival.
Szóval elindultunk Korfuból Dubrovnikba. Ez most 214 mérföldnyi utat jelent. Aránylag egyszer? hajózás vár ránk: elhagyva Korfut, megcélozzuk az Otrantói-szorosban lév? fordulópontot, amelynek szélessége 40°15 perc N, hosszúsága pedig pontosan Budapestéval egyenl?: 19 ° E. (Ez a pont 7° 15 ?-el, vagyis 7*60 + 15? = 435? = 435 tengeri mérfölddel vagyis 805 kilométerrel van délebbre.) A pont igazi jelent?sége viszont az, hogy 8 mérföldre van az albán aknazár szélét?l, természetesen a biztonságos oldalon.
13 óra 23 Elértük az Adriai-tengert. Pezsg?vel ünnepeltük a hazai vizet, pegig még 500 mérföld van még Putanig.. Szinte teljes szélcsend van, de északnyugat fel?l holthullámok jönnek.
17 óra 15 Teljes szélcsend van. A tenger felszíne olajosan csillog, amit olajtengernek hívnak a tengerészek. Ezt a csillogó felületet viszont két méter magas holthullámok púposítják. (Ha el áll a szél, akkor nem sz?nik meg azonnal a hullámzás, hanem lassan csillapodik. Ezeket a csillapodó hullámokat - amelyeket már nem éltet a szél - hívják holthullámnak. Ezek úgy ülnek el, hogy egyre laposodnak és hosszabbodnak, mintha egy rugót húznánk szét.)
18 óra 20. Csodálatos színjátékban volt részünk, ahogy a Nap bebújt az el?ttünk lév? zivatar felh?k mögé, közben id?nként kikandikált mögülük, bearanyozva a tengert, bronzosra festve a holthullámokat.
19 óra 25 Most szóltak a kapitány urak hogy S. Attila fogott egy fecskét. Szegény berepült a hajóba és annyira elfáradt, hogy odabújt hozzá pihenni. Egyszer?en megfogta. Beraktam a szokásos vájlingba, remélem ? is kibírja a partig. Adtam neki vizet. Jó lenne megetetni, de mivel?
19.32 Szóltak ismét, hogy itt köröz az el?bbi fecske párja a hajó körül. Milyen jó lenne megfogni ?t is, hogy együtt utazhassanak Dubrovnikba! Kimentem a cockpitba és együtt figyeltem a többiekkel a fecskét. Látszott rajta, hogy nagyon fáradt ? is, de a párját keresi. Közel repült a hajóhoz, be-benézett, aztán kicsit lemaradt, mert mi persze nem álltunk meg. Aztán berepült ismét a cockpitba a napvéd? ponyva, a biminitop fedezékébe. Lélegzet visszafojtva vártuk, hova fog leszállni, hogy megfoghassuk. Aztán kirepült és úgy t?nt, elsodorja a szél. Csak nagy nehézség árán, sokat kínlódva tudott utolérni minket. Ismét berepült a biminitop alá és akkor egyszer?en felnyúltam és ? a kezemben volt a szárnya, amit óvatosan szorítottam, nehogy valami baja essen. Egyet csivitelt, kicsit ellenkezett, de aztán nyugton maradt. Beraktam a vájlingba, a párja mellé. Május 5-én indul a következ? kapitány tréning, addig be kell szereznem egy kalitkát a madaraknak.!
20 óra 10 Most érjük el az aknazár miatti fordulót. Dubrovnik még 154 mérföld, holnap délután 3-körül érkezünk. Gyenge keleti szél fújdogál, a holthullámok talán csitultak. Körben nagy zivatar felh?k tornyosulnak, jobbra, az albán partok irányában 5 mérföldre zivatart látunk a radaron. Albánia jobbra 16 mérföld, Olaszország 21 mérföld balra el?re, Korfu mögöttünk 39 mérföld.
20 óra 13. Most szólt Sezó, hogy már 3 zivatar felh?t lát a radaron, abból az egyik közeledik. Remélem kimegyünk alóla, sebességünk 7,6 csomó a vízhez képest, de a reguláris áramlat egy 0,7 - 0,8 csomóval visz minket Dubrovnik felé.
20 óra 32. A zivatarok összeolvadtak és lassan közelednek. Közben elkészült a spagetti carbonara.. Nagyon hangulatosan vacsoráztunk a cockpitban. Mike Oldfield Voyager CD-je szólt éppen, az amelyik zenéjét felhasználtuk az Odüsszeusz filmemhez. Körben villámlott a zivatar felh?kben. A majdnem telihold beezüstözte a tengert hátul, miközben a hol a nemzeti lobogónkon próbált átvilágítani, hol a fenséges zivatarfelh?k között bújócskázott. Vidáman beszélgettünk, dicsértük a szakácsot, anekdotáztunk. Közben a szembe jöv? holt hullámokon a hajó mint a bakkecske, úgy ugrált. A kapitány urak megszokták már a tengert, csak egy társunk nem jött vacsorázni. Inkább lefeküdt a szalonban, ahol legkevésbé érezhet? a bukdácsolás. Szerencsére a holthullámok laposak, ezért a hajó orra nem csapódik bele a vízbe, ezért szinte nem is csökken a sebességünk.
21 óra 30. Elmenekültünk a zivatarok el?l. 7-8 csomós keleti szél fúj, kihúztuk grószt, ezzel 8,5 csomóra emelkedett a GPS szerinti sebességünk, ami a 0,6 csomós áramlatnak is köszönhet?. Dubrovnik még 143 mérföld. Végre megtaláltam a fogkrémemet.
22 óra 05 Ismét egy irányban állnak a m?holdak, ezért nem m?ködik a GPS. Rfemélem hamarosan használhatóvá válik. Ezüstös fénnyel süt a Hold, befestve a hullámokat a saját színére. A szél 9-13 csomó között ingadozik, jobbról 70°-os szögb?l fúj. A tengervíz 17,4°C-os. Éppen most van ?rségváltás, nagy a nyüzsgés a térképasztal körül. Remélem ma már nem történik semmi, amit fel kellene jegyeznem.

12. nap péntek - Dubrovnik
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Térkép
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Dubrovnik
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ezt láttam a kávézóból
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Az éjszaka nem történt semmi említésre méltó. Az ?rségek 2 óránként átadták egymásnak az álmunk órzéésétt, hajóforgalom sem volt. Csak a majdnem telihold fénylett kerek sajtként és ezüstözte be a tengert és az egyre csituló holthullámokat.
6 óra 25. Sezo fogott egy másik madarat. A zöldikére hasonlít, de kisebb annál. Szintén eltároltuk a partig. Fölmerült bennünk már többször, milyen mérgesek lehetnek a madarak, mikor megérkeznek valahová: mi nem is ide akartunk jönni! Remélem ez is túléli a rabságot. Így már három potyautasunk van.
Eseménytelenül telt a délel?tt, A szél 1-4 csomó között lengedezett, a kapitány urak továbbra is szorgalmasan mértek, de talán nem mindenki végezte el a méréshez tartozó számításokat.
12 óra 40 Nagyon halványan felt?nt a part jobboldalon, 32 mérföldre. Még 3 óra Dubrovnik. A telefonok sorra hálózatott találtak és megkezd?dött az SMS-ek áradat. Én is feltöltöttem a tegnapi napot.
14 óra 20 Nagy szomorúság ért. Most vettem észre, hogy a reggeli zöldike szer? madár elpusztult. Hasonló sorsra jutott a fecskepárból a tojó is. Nagyon sajnáltam ?ket. a hímnek semmi baja sincs, élénken forgatja a fejét. Mi lehetett az oka, hogy nem érte túl a másik kettó a rabságot? Vizet adtam nekik. Hogyan tudnám legközelebb meg?rizni e törékeny kis életeket? Aki tudja, kérem írja meg nekünk e-mailben. Arra gondoltam egyszer?en éhen haltak, vagy pedig a fogságba esést?l származó stressz pusztította el ?ket. Az el?z? ellen a horgászboltban veszek majd kukacokat, a másik ellen nincs ötletem. Ha nem fogtuk volna ,meg ?ket, akkor fél óra múlva felélénkültek volna és össze-vissza röpdöstek volna a hajóban, mindennek nekimentek volna és összetörték volna magukat. Ilyen már volt.
14 óra 35 A part közelébe érve kivittem a hím fecskét. Levettem a tésztasz?r?t a vájlingról. El?ször csak forgatta a fejét, nézett jobbra-balra. Nagyon szép volt a vörösesbarna tokája. Majd 10-12 másodperc múlva felszállt. Nem ment el azonnal. Valaki azt mondta: ?Biztosan a párját várja!? Sajnos azt hiába várta. Aztán elrepült a part felé. Követtem az útját, míg biztonságosan le nem szállt.
14 óra 56 Kikötöttünk Dubrovnik Gruz nev? kiköt?jében. J. Zoli eresztette a horgonyt, Balázs kormányzott, szépen parthoz álltunk. Elmentem a kiköt? kapitányságra, bejelentkezni. Itt flottul mentek a dolgok. A kapitány egyb?l tudta, mit kell tenni. Ellen?rizte a hajó papírokat, kért 3 példányban utaslistát, lepecsételte, majd telefonált a határ?rnek és a vámosnak, majd visszaküldött a hajóra. Ahogy visszaértem, már jöttek is. A vámos megkérdezte, van e bejelenteni valónk, mennyi szesz van nálunk. Erre én sajnálkoztam, hogy már mind elfogyott. Nem volt nálunk sem drog, sem l?fegyver. Közben a határ?r pecsételte az útleveleket. Megkínáltam sörrel ?ket, elfogadták.
Elbeszélgettünk hol angolul, hol az én tört oroszos horvátságommal. Mintha hazaértem volna.
15 óra 20-kor felszálltunk a buszra, és irány az óváros. Este hatra beszéltük meg az összetartást, utána vacsorázni megyünk. Vacsora után irány Punat. Én sétálgattam egy kicsit, fényképezgettem, majd a f? téren megkerestem a legkényelmesebb szék? kávézót és most írom a mai eseményeket.
El?ttem a gyönyör? dalmát házak, a fehér utcak?, körülöttem az ódon házak semmivel össze nem hasonlítható hangulata.
Szolgálati közlemény: Devescovi György barátomnak, és minden Gyurinak sok boldog névnapot, így utólag.
18 órára mindenki összegy?lt és így elmehettünk vacsorázni. El?tte a tengeribeteg társunknak vettünk orvosságot. Minden tiszteletem az övé. Nem az a nagy szám, ha valaki nem lesz tengeri beteg, hanem az, ha valaki tengeri beteg, de mindent megcsinál, mintha semmi baja sem lenne. Ez az igazi. Becsüllek érte Kapitány Úr!
A f?utcával párhuzamos hegyoldali utcácskában vacsoráztunk, amelyet az éttermek teljes egészében elfoglalnak. Kagyló, vegyes haltálat és scsevabcsicsát vacsoráztunk, b?n rossz vörös és fehér helyi borral. A vacsora után visszamentünk a hajóra. Útközben megcsodáltuk a 13 napos teliholdat, amely éppen felkelt a város felett. Ilyen gicsses látvánnyal búcsúzott t?lünk Dubrovnik.
Milyen érdekes ez a hajóút. Szokványos európai környezetb?l indultunk Punatból, majd belekóstoltunk a dalmát szigetek életébe Visen. Innen két nap múlva Szicíliába csöppentünk az Etnával és Taorminával, majd másnap az arab és az európai világ keverékekén Máltán vacsoráztunk. Onnan két nap múlva ízelít?t kaptunk Görögországból, majd ma az igazi dalmát városkát kaptuk meg ajándékként. Hány nép, hány kultúra, hány világ? Ilyennel csak a Karib-tengeren lehet találkozni.
Visszatérve a Holdra. A fényváltozásainak mérésére szolgál a hold kora nev? mér?szám. Az újhold a 0 napos, amikor semmi sem látszik bel?le. Ekkor a Földr?l nézve a Nap irányába áll. Ilyenkor szokott lenni a napfogyatkozás, ha a Hold pontosan a Nap és a Föld között van, és eltakarja a napot. A teliholdkor a Hold 15 napos, majd ismét jön az újhold kb. 30 napos korban , amikor is 30=0 nappal záródik a ciklus.
22 óra 34. A Mljet-sziget mellett hajózunk, Rab-sziget az úti célunk. Most még 185 mérföldre van, holnap este 22 óra 20-ra érkezünk a GPS szerint, ha nem állunk meg. Az ?rségen kívül mindenki alszik. A szél 5-8 csomó között ingadozik és 112 °-ból fúj. A tenger csendes, alig mozog a hajó. Motorozunk.

13. nap, szombat, úton Rab felé
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Térkép
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Pillangózunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az új sebességi rekord vitorlával, GPS-en mérve
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
0 óra 5 perc Valaki leállította az 1. számú logot. Szerencsére a másik kett? ment, így helyre lehetett állítani a megtett távolságot. Úgy 2 óra körül érkezünk a Korcula elé szigetekhez. Kértem az ?rséget, keltsen fel, mert bizonytalan vagyok a GPS programozásának helyességén. Ez elég bonyolult szakasz, az apró szigetek között kell bóklászni és nincs minden sziget jól észrevehet?en feltüntetve.
01 óra 56 Felkeltettek. A rotta keresztül volt húzva a Lucnjak-szigeten. A GPS képerny?jén ez a sziget csak egy körvonallal volt megjelölve, ami akár mélységvonal is lehetett volna. S. Attila és Roland volt ?rségben, ?k észrevették a hibát és kikerülték volna a szigetet nélkülem is. Volt már hasonló helyzet, amikor csak az utolsó pillanatban vettük észre az el?ttünk tornyosuló szigetet és majdnem nekimentünk. Nagyon jó használni a GPS-t de sohasem lehet 100%-osan megbízni benne.
Nagyon szépek voltak a Peljesac-félszigete gomolyfelh?kbe burkolódzó meredek ormai, miközben megsütötte a telihold. Korcula teljesen kihalt volt. 2 óra 49 Beer?södött a hátszél 15-17 csomóra, így Balázs és J. Zoli kihúzták a vitorlát. Az ezüstös holdfényben a vitorlázás nagyon romantikus. Ha kutya lennék, biztosan vonyítanék, olyan szép ez az éjszaka. 5 óra 55 Felérkeztünk Hvar város elé. A szél 16-20 csomó között állandósult. A hullámok 1-1,5 méter magasra n?ttek.
Nem fogunk megállni itt, mert nagyon korán van. A sebességünk a GPS szerint 9-9,5 csomó, de a log csak 8,4 körüli értékeket mér- Az áramlat kitartóan visz minket hazafelé.
6 óra 40 Sezo nagyon finom tükörtojást készített angolszalonnával. A következ? célpontunk a Mulo világítótorony, amely 24,6 mérföldre van. Ezzel a sebességgel este 8-ra érnénk a 116 mérföldre lév? Rabra. Megpróbálok végre aludni, noha néha 15-20 fokot d?l a raumos szélben és hullámokon a hajó. Kés?bb a hullámok még nagyobbak lesznek és majd el kezd esni az es?. Ez a sirokkó menetrendje. Attól tartok, hogy Rab el?tt viszont már szembeszélben kell majd hajózni. Bár tévednék!
9-12 óra 10 között. Felszereltünk pillangóra, vagyis a génuát a jobboldalra raktuk ki reffelve a spinakker bummal rögzítve, a grószt a baloldalra, lekötve el?re a preventerrel. Hihetetlen száguldásba volt részünk. A növekv? hullámokon a hajó meg-meg siklott, egyre gyorsabban mentünk. Általában 10 csomó felett volt a sebességünk, a szél pedig 20 csomó körül volt. Most mértük az út alatt a maximális sebességet: 27 csomót. Megdöntöttük a vitorlás hajócsúcsot.

Az új hajó rekord vitorlával: 13,7 csomót, a GPS-el mérve.


13 óra 25 Bizonytalan ?Mayday? üzenetet vettünk. Az adás szaggatott volt, csak a ?Mayday? szót hallottunk, mást nem. Az adás jellegéb?l arra lehetett következtetni, hogy nem tud rádiózni a vészjelzést adó férfi, mivel nem nyomta folyamatosan az adásgombot és nem mondta be a helyzetét. Kis id? múlva a Split Rádio kereste a Sepia vagy Pia nev? hajót. Az nem válaszolt. Kés?bb a forgalmazásból, amely horvát nyelven folyt, arra lehetet következtetni, hogy valahol a Murter-szigett?l északra, t?lünk nem messze adták le a vészjelzést, és a Hramina Marinába irányították a hajót. Nem volt semmi információnk, segíteni nem tudunk, a Sibeniki kiköt?-kapitányság szervezi a mentést.
14 óra 03 Biográd el?tt járunk. A szél 14-16 csomós, hátulról fúj. Csak a génua van kint, sebességünk 7-8 csomó között ingadozik, a halzolás határán hajózunk. Esik az es?.
14 óra 50 Felszereltünk ismét pillangóra. Sebességünk 7-8 csomó között ingadozik. Esik az es?. Zadarhoz közeledünk.
16 óra 40 Eddig tudtunk vitorlázni. A szél lecsendesedett, az es? esik. Hideg van. Bekapcsoltuk a motort és irány Rab, ami még 38 mérföldre van. Érkezés 21 óra 40-re. Balázs, miután befejezte a vitorlával való b?vészkedést vacsorát készít nekünk.
17 óra 08 Most váltott a sirokkó. A szél iránya 80 fok körüli, keleti és 10-12 csomó körüli. Hamarosan még tovább fog fordulni, bóra lesz bel?le. Hideg van. A hajóban bekapcsoltam a f?tést.
17 óra 45 Szinte trópusi es? esik. A látótávolság lecsökkent 100 méterre. A szél 30-35 fokból fúj. A navigációs fényeket bekapcsoltuk és radaron próbáljuk a környezetünket figyelni. Sajnos az er?s es? miatt a radar hatékonysága is csökkent. Most nagyon jó a robotkormány, amikor percenként 3 vödör 14 °C-os víz zúdul be a cockpitba, 40 km/órás sebességgel!
18 óra 45. A helyzet az elmúlt egy óra alatt részben javult. Az er?s es? alább hagyott, javult a láthatóság, de a szél tovább er?södött és állandósult a 20 csomó feletti értéke. A hullámok nagyobbak, féloldalt jobbról jönnek. Azért semmi baj nincs, a szél még nem is viharos erej?, csak kellemetlen. A hajó sebessége 7,8-8 csomó körüli, már csak 23 mérföld Rab.
21 óra 55 Megérkeztünk Rabra, eddig 1703 mérföldet hajóztunk. Néha-néha betévedt egy-két holthullám, amely meghintáztatta a hajót, de a pufferek jól álltak, a kötelek tartottak, minden rendben. Dubrovnikból 26 óra alatt értünk fel Rabra, 204 mérföldet hajózva a log szerint. Ez kevesebb a ténylegesen megtett útnál, mert közben felfelé vitt minket az áramlat, és ezt nem mérte a log.
Kikötés után sétáltunk egyet az alvó városban, ittunk egy-egy traváricát és néhány sört, majd nyugovóra tértünk.

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től