MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / A Húsvéti szkipper tréning
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
A Húsvéti szkipper tréning2003.04.17. - 2003.04.24.

142. út
Szkipper Tréning húsvétkor Beállítjuk b? negyedszélben, reffelt génuával és nagyvitorlával az új sebességi rekordot: 13,08 csomót!

Üzenet a hajónakRészletes napló

1. nap: csütörtök - A kormány és a hajócsavar tengely kiszerelése.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Odysseus a dokkban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A parton
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A hibás hajócsavar-tengely csapágy
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
12 óra 20 Megérkeztem Punatba. El?készítettem mindent a kiemeléshez. 13 óra 02 Vito jött, hogy indulhatunk. 20-25 csomós bóra van. Nehéz lesz beállni a dokkba. 13 óra 30 A hajó a parton. Kicsit nekikoccant a bal oldala a dokk oldalának, mert csak egyedül voltam a hajón. A parton a dokk emberei pedig nem figyeltek. Talán, ha gyorsabban jövök, akkor elkerülhettem volna ezt a kellemetlenséget. Szerencsére csak bosszantó a dolog. 13 óra 50 A kormánylapát kivéve. Vito leoldotta a rögzítéseket, majd a hajót leemelték a kormánylapátról. Aztán elrakták oldalt. Szó szerint kicentizték: úgy rakták be az 55 lábas magyar motoros és egy 45 lábas vitorlás közé a közel 20 tonnás hajót, hogy a pufferek összeértek! 15 óra 55 A hajócsavar tengelyestül kiszerelve. A vibráció oka: ovális a gumicsapágy. Másnap kiderült, hogy valószín?leg én is közrem?ködtem benne: a tönkcs? legnagyobb megdöbbenésemre m?anyagból van és benne a m?anyag házas gumicsapágy. Erre kívülr?l rászorítottam a kötélvágó állórészét, és ez megnyomta a csapágyat. Ett?l ovális lett, és ez okozta a vibrációt. A kormány csapágya mozgott a házban, ezért kellett kicserélni azt. A Marina Office-ban szóltak, hogy a legutolsó mólón meg fog üresedni egy hely május közepét?l. Ha jó lesz, akkor ideadják. Megnéztem, még ez az eddigi legjobb hely. Orral a kiköt? bejárat felé néz, ahonnan a sirokkó szokott jönni. Így nem hátulról csapkodják a nagy hullámok majd a hajót. A bórának meg teljesen háttal kell állni. Este bementem Krk-re Alenel, hogy egy saját telefonkártyát vegyek. Talán minden rendben is lesz. Az új számom: 00 385 91 2 3466001. De még egy hónapig a régi is fog élni.

2. nap: péntek ? a kormány és a hajócsavar tengely csapágyainak cseréje. Megérkeznek a kadétok.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A log érzékelőjének régi és új helye
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kész tengely - csapágy á kötélvágó
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A hajócsavar
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az Odysseus 3. vízretétele
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Megérkezetek a kadétok és a cucc
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
7 óra 10 Nikica a motorszerelők művezetője megjött és megmérte a csapágyat. Délutánra lesz kész a hajó. Kiszereltem a logot, mert a bal csapáson 2 csomóval kevesebbet mutatott, mint a jobbon. Ennek oka: túl közel volt az érzékelője a tőkesúlyhoz, bal oldalt, ezért ott örvénylett a víz, ami az eltérést okozta. Marlon kivágta az új lyukat: a hajótest ott 22 mm vastag! Az Albatros ezen a helyen csak 12 mm vastag volt. A régit poliészter gyantával befoltozta, majd rá tett kívülről és belülről egy-egy foltot. A végén lecsiszolta, nem is látszik a nyoma. Remélem, most már végre jó lesz! 11 óra 25 A csapágyat Vito nagyon gondosan beszerelte, majd visszaszerelte a tengelyt. Így már sokkal jobban néz ki szegény Odysseus. Legalább propellere van! 18 óra A hajó a vízen van! A kormánylapát a helyén, minden összeszerelve. Remélem legközelebb csak jövőre vetetem ki a hajót! Amikor vízre került, pont akkor telefonált András: megérkeztek. 18 óra 40 A próbaút sikeres volt, sokkal csendesebb lett a hajó! 19 óra Behajózott az új csapat. Segítettek lekötni az achterstagokat, felhúzni a boomot. Este találkoztam Józsival és Zolival, meg a családjukkal. 21 óra Elkezdtem az indulási oktatást, noha nagyon fáradtak a fiúk. 22 óra 40 Végre befejeztem a mai programot.

3. nap: szombat ? hajózás a Kornati-szigetek felé
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az első kikötés: Rab
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Odysseus a part mellett
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kávézó a pálmafák alatt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Készül a deviációs görbe
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Veli Losinj
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kapitány tükörképe
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Hol is vagyunk?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Este, kadéttal
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A bussolakulcs és csapata
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Vigyázat, majdnem mindenki zombi a képen!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Pucolódik a krumpli
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
7 óra Kezdődik a reggel. Fütyül a bora a kötelek között: 20-25 csomót mutat a műszer. Kint a Negrit-fok mögött még erősebb vagy 10-15 csomóval a szél. Nem sietünk. Dél felé már teljesen le szokott állni az ilyen szél. Andrással bementünk a kikötőkapitányhoz, lepecsételtetni az utas listát, meg kenyeret venni. 8 óra Közösen megreggelizünk, majd feltöltik a fiuk a víztartályokat. 9 óra 00 Minden rendben indulunk. Ádám kezdi az őrséget és a kihajózást. Kiállunk majd vitorlát bontunk. A szép kék szextáns csak úgy feszül a génuán a borában. A sebességünk 7-8 csomó között van, amikor kisuhanunk a bóják között, majd rögtön le is csökkent a szél. Később feltámad, széllökések elérik a 25-26 csomót. 10 óra 12 Kiértünk a Negrit-fokhoz. A szél már csendesült, amit úgy érzékelünk, hogy nem erősödött be. Kezdetben reffelve, majd anélkül szépen vitorláztunk Rab felé a maximális sebességünk 11 csomó volt. A hajó mozgott a hullámokon, pár társunknak gondja is volt a szalonban való tartózkodás miatt, de senki sem adta vissza a reggelit. 11 óra 50 Sajnos csak eddig tartott a vitorlázás: a szél elült, motorozunk Rab sziget körül. Csendes, meleg, olyan húsvéti idő van. A nap szikrázóan ragyog az égen, a tenger, mintha olajból lenne. 12 óra 25 Megérkeztünk Rabra. Ádám kormányozta a hajót a kikötésnél, szépen odasimult a hajó a parthoz. Nyárinak tűnő hőség van a városban. 1 óráig városnézés. Én végre felkötöttem a korlátra a sokat vihart megért Jacht Akadémia molinót. Még 1996-ban csináltattam a Mona nevű Feeling 486-oson volt először. Aztán volt Tahitiben, a Tonga Királyságban, a Seyselles-szigeteken, a Karib-tenger. Végre most elnyerte a végső helyét ? a Jacht Akadémia saját hajóján. Csodálatos élmény volt ez nekem. 13 óra Kihajóztunk Rabról. A város előtt felvettük a deviációs görbét: meghatároztuk, hogy a kormánytájolót és a robotkormány tájolóját mennyire téríti el a mágneses északi iránytól a hajótestet alkotó mágneses anyagok. Ehhez Andrást kiültettem az árboc elé a kézi tájolóval, majd lassan körbefordultunk a hajóval egyszer balra, majd jobbra. András a kézi tájolón leolvasta a mágneses útirányokat, a többiek pedig a kormánytájolón és a robotkormányon olvasták le a tájoló irányokat. A kettő különbsége adja a deviációt ? vagyis, hogy mennyit csal a tájoló. Az eltéréseket egy táblázatba foglaltuk és egy görbét rajzoltunk belőle. Ezt fogjuk a továbbiakban használni a hajózáshoz. A deviáció meghatározása után Veli Losinj felé hajóztunk. Az őrségek szabályosan váltogatták egymást, sütött a nap, a tenger csendes volt, motoroztunk. Közben az internetről letöltöttem a következő hét időjárását: holnap várható a legerősebb szél: 15 csomó, délkeletről ? vagyis szembe kapjuk majd. Utána csak változó 5-10 csomós szelek jeleztek előre. 15 óra 30 Megérkeztünk Veli Losinjba, amely ugyan olyan szép, mint volt pár nappal ezelőtt volt. Talán több az élet, már majdnem minden étterem, kávézó kinyitott. András szépen kikormányozta a parthoz a hajót. Minden tökéletes volt. 16 óra Irány dél: az Ilovik-sziget és csatornája, ahol a bójára kötést fogom megmutatni, majd a hajóroncs és vár minket több éjszakai navigációs gyakorlat után Komiza! 19 óra 02 Beraktam a 2 perces riadót. A feladat: 2 perc alatt fel kell öltözni, fel kel venni a viharruhát, mentőmellényt (szabályosan) és útlevéllel megjelenni a cockpitban. Ezt a gyakorlatot az indokolja, hogy a túlélők elbeszélése szerint a nagy léket kapó hajók 2 perc szoktak elsüllyedni. Amelyek gyorsabban, azokról semmit sem tudunk, mert nincsen aki erről meséljen. A gyakorlat nem járt eredménnyel: csak Tamás és András menekült meg, a többiek meghaltak. A sikeres gyakorlat teljesítéséig ők csak zombik. 19 óra 25 Miki és András megmelegítették a pörköltet, Józsi, Tamás és István pucolják a krumplit, Csaba a hajót kormányozza, Ádám navigál. 22 óra 40 Áthajóztunk a szlalom pályán. Minden rendben ment, a fiuk szépen navigáltak, a terv szerint végigmentünk éjszaka a sok sziget és világítótorony között.

4. nap vasárnap: Sibenik, Skradin, Milna
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Még mindíg vannak zombik!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Sibenik
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A hajü megmentői
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A hajó megmentői, full verzió
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Milna
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
4. nap vasárnap: Sibenik, Skradin, Milna 01 óra 50 Megérkeztünk a Katina-szigethez, a bójás átjáróhoz. Jóska kormányozta át a hajót, ? volt ?rségben Istvánnal. Pont itt volt a váltás, így Ádám és Miki is felkelt. Ez egy sz?k átjáró, amelyet csak a halászok használják éjszaka, meg mi. Sikerült. 2 óra 20 Kihajóztunk a Sestrica világítótorony mellett pontosan délre 1 mérföldet, majd onnan 140°-ra fordultunk: ezzel délel?tt 10-re érkezünk a Vis-szigethez. 3 óra 50 Minden rendben, az ?rség sorban váltja egymást, szépen navigálnak, a kormányoson rajta van a ment?mellény és a ment?heveder. 5 óra 20 Feltámadt a délkeleti szél, szemb?l. Fél?, hogy hamarosan nagy hullámok lesznek. 7 óra 10 A hajó jelent?sen bukdácsol. Id?nként irtózatosan nagyot csap az orra a vízbe. Lelassultunk. A meteo szerint a szél csak er?södni fog, de megtartja az irányát. Úgy döntöttem, hogy inkább megváltoztatom az útvonalat és Skradinba megyünk, vitorlázva, mint küszködjünk a szembe széllel motorozva. Pedig már csak 22 mérföld Vis! A Kék barlangot nem tudtuk volna megnézni, mert a hullámok ismét nagyok, mint ahogy ez a múlt héten is megtörtént. 7 óra 12 Csaba kiköltözött a kabinból, mert ahogy megd?lt a hajó, rögtön leesett az ágyról, matracostúl. Egyik társunk sajnos tengeribeteg lett. 9 óra 40 Elértük a Mulo világítótornyot, ezzel jelent?sen csökkent a hullámzás. 10 óra 20 Megkezd?dik a radargyakorlat: hajózás a Krk-folyón. Megmutattam a kadétoknak a radar használatát, és mostantól a térképasztalnál ülve kell a hajót irányítani. Ha valamit elrontanak, akkor én kint rögtön észreveszem, és korrigálom. 11 óra 25. Sikeresen vették az els? akadályt és hiba nélkül megérkeztünk Sibenikbe. Indulás 12 órakor. Sikerült is id?ben indulni, de kenyeret sehol sem lehetett venni. Még boltot sem találtunk. Sajnos mennünk kellett, mert csak apálykor fér át a hajó a híd alatt. 13 óra Sikeresen átfértünk, pedig az utolsó pillanatig bizonytalan volt a végeredmény. Hála Miki és Ádám súlyos egyéniségének, no meg a többiek áldozatos lógásának, sikerült megdönteni a hajót - és éppen hogy, de átfértünk. Éljenek a hajó megment?i. Bakarska Vodice nev? pezsg?vel ünnepeltük az eseményt. A szemben jöv? motorosok elismeréssel adóztak teljesítményünknek. 13 óra 25-kor érkeztünk meg Skradinba. Itt is minden zárva volt, kenyér még mindig nincs. András és Csaba kivételével a többiek felmentek megnézni a vízesést. Én kiálltam a hajóval horgonyra, hogy ne kelljen kiköt?i díjat fizetni. Érdekesség, hogy itt találkozott a 3 magyar GibSea 51-es egymással: a másik kett? is kék, tehát idei darab, de egyiknek sem volt teak fedélzete. Úgy tudom, hogy az SCS-t?l vették. Az Odysseus iskolahajó azért szebb volt náluk. Pl. azoknak még szeme sem volt szegényeknek, csak vakon hajóztak. Továbbá találkoztam Ferivel, aki Bognár Zoli Cenkjén szokott hajózni. Vettek egy 2 éves Bavaria 44-es, azzal hajóznak. 15 óra 55 Bejöttek csónakkal Andrásék és a többiek is megérkeztek. A parthoz álltunk a hajóval értük, beszálltak és már indultunk is, hogy még az apállyal ki tudjunk hajózni a híd alatt. 17 óra 30 Már rutinosan kihajóztunk radarral a folyóról és a híd alatt. Irány Milna. 18 óra 25 Primosten környékén szépen krajcolgatnak a vitorlások, mi is beálltunk közéjük, sötéteséig. 19 óra 20 Motor be és irány Milna, a Brac-szigeten. 20 óra 30 Nagyon közel mentünk a parthoz a sötétben. Én kés?n vettem észre a GPS-en, mert elszundítottam, de rögtön kirohantam és korrigáltattam az útirányunkat. 23 óra 30 Csendes id? volt amikor megérkeztünk Milnára. András, Csaba és én kikötöttünk a recepció elé. Eddig 250,2 mérföldet hajóztunk ? meg van az út fele. Még egy órát beszélgettünk, aztán lefeküdtünk. Holnap jó lenne megkerülni Hvart és Vis-en aludni: ez kb. 70 mérföld hajózást jelent.

5. nap: Húsvét hétf?: viharos hajózás Vis és Rogoznica között. Megd?l az eddigi hajócsúcs!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Vihar a tengeren
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A radaron
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kormánynál
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A szélmérőn
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az új hajócsúcs!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Összeütközünk a tankerral?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Odysseus már biztonságban kikötve
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Étteremben
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
5. nap: Húsvét hétf?: viharos hajózás Vis és Rogoznica között. Megd?l az eddigi hajócsúcs! 8 óra Virslit reggelizünk, friss kenyérrel. Remélem mindenkiben benn marad majd. Kés?bb a mellettünk lév? hajóból kijött Sz?l?si Zoli, akit 1986 körül tanítottam. Kiderült, hogy Ern? is itt van vele, aki május 9-t?l jön szkipper tréningre. Átjöttek megnézni a hajót. Természetesen tetszett. Kés?bb megszólított egy német kapitány a szomszédos hajóról: neki is ugyan ilyen m?szere van, mint a mi küls? radarunk, de nem m?ködik. ? egy SunOdessey 43 deck salont vásárolt és szintén küszködik az új hajóval. Nem tudtam megcsinálni, de elbeszélgettünk aról, hogy Korfura készülnek, az olasz partokat érintve. Lebeszéltem róla ?ket: az olasz Adria, Vieste környékét kivéve olyan, mint Ózd alsó: ipari terület végig. Nem érdemes arra menni. Elmondtam, hogy évente 3-szor szoktam arra járni, de messze elkerülöm, ha lehet. Aztán letültöttem az el?rejelzést: péntekre fog beer?södni a szél az Otrantói-szorosban. Remélem szerencsésen leérnek. 10 óra Kihajózunk Milnáról. Az es? éppen most kezd szemerkélni. Kés?bb bizonyára ráer?sít majd. Ép esz? ember ilyenkor nem megy ki a tengerre, hanem a kiköt?i kocsmában vészeli ét a vihart, noha most még csendes t?nik a szél. Én tudom, hogy kés?bb már bánni fogják, hogy elindultunk. Még kés?bb pedig egy nagy kaland elbeszélése lesz bel?le: megcsináltuk. 10 óra 30. A Splitska Vratában (a Brac és a Solta közötti átjáró) egy nagy komppal találkoztunk, amelyik a Hvar-szigete felé tartott. A part mentén még mindig csendes volt a víz, de a távolban már felmagasodott a tenger: ott már megjön a szél és a hullámzás. 11 óra A hajó sebessége 10-11 csomó közötti, szél 95 ? 120° közötti, 25-28 csomós. Kezdetben sokáig 5-ös, majd 6-os volt. Aztán a széllökések egyre er?sebbek lettek. Egyik társunk sajnos kiadta a reggeli virslit. 12 óra 40 Elértük a Vis-szigetet. Továbbra is szakad az es?. Nem kötünk ki, mert tudom, milyen nehéz ilyenkor az elindulás. Kimenni a viharos tengerre a védett kiköt?b?l. Odüsszeusz is így járt a Lótuszev?k Országában: ketten dezertálni akartak. Er?vel kellett ?ket a hajójára vinni. Nem szeretnék én is így járni az én Odysseus-szommal. Így szamárfordulóval takkot váltottunk és irány Rogoznica, a ma esti célpont. Egyenl?re a GPS szerint 16 óra körül érkezünk a kiköt? el?tt álló Mulo világítótoronyhoz. 13 óra 10 Kikerültünk az áramlatból, most már a GPS és a log majdnem azonos sebességet mutat. A szél er?södik, viszont az es? sem akar lemaradni. 12 °C van, de hidegebbnek érezzük. 13 óra 25 A szél tovább er?södött. A befúvások elérték a 34 csomót ? 8 Beaufort. A hajócsúcs megd?lt: 12,42 csomó. 13 óra 48 A maximális szélsebesség 37,8 csomó és itt a hihetetlen hajócsúcs: 13,08 csomó!!! Fél szélben, es?ben, sirokkóban, csak vitorlával hajózva. Mez? István kormányzott akkor éppen. Reffelnünk is kellett, mert túl sok vitorla volt kint. 14 óra Ádám került ?rségbe. Szakad az es?. 14 óra 20 Egy nagy tankert láttak jobbról. A radaron kisz?rtem az es? okozta zavaró jeleket, majd az automata jelkövet?t (MARPA) ráállítva, néztük, hogyan megyünk el egymás mellett. Kezdetben z?rösnek látszott, de ahogy múlt az id? egyre pontosabb lett az el?rejelzés: 400 méterre elmegyünk egymástól. Hihetetlen ? itt van ez a hatalmas tenger, senki sincs kint a vízen és mi 400 méterre megyünk el egymástól. Ezt a távolságot másfél perc alatt tesszük meg! 15 óra 04 Megsajnáltam a csuromvizes Ádámot: bekapcsoltam a robotot. Most már ? tartja az irányt, ? tekergeti a kormányt. Ádám megszáradhat. 15 óra 20 Éledezik a hajó: a nagy mozgások ellenére el?kerül a kenyér. Persze van aki még most sem tud bent maradni. 15 óra 40 A 16-os csatornán arról beszélgetnek, hogy az Arion vagy Orion nev? vitorlás hajó Vela Luka közelében bajba jutott, segítséget kért. Azt nem lehet tudni, hogy mi történt vele, mivel csak azt halljuk, amit a Split Rádió mond, mert a hajók messze vannak. A koordinátái a következ?k lehetnek: szélesség: 42 58 N, hosszúság: 015 03E. Egy halászhajó van a közelében, l?jön fel egy rakétát. Nincs rakétája a hajón. A Kalipsó nev? vitorlást hívja (amelyik minden bizonnyal ott van a közelben) majd kéri, hogy l?jön fel az egy rakétát. Hívja a Vela Luka nev? halászhajót, majd közli ezt. 16 óra 12 A halászhajó a megadott koordinátában nem talált semmit. A viharos id?járás miatt nem tud ott maradni.. 16 óra 24 Újból fellövetnek egy rakétát a Kalipsóról, amit meglát egy másik halászhajó, de az a viharos id?járás miatt nem tud segítséget nyújtani. 16 34 A Split Rádió kérdezi a Kalipsótól, hogy: er?sítse meg, hogy átvette a fedélzetre az Arion személyzetét. A válasz: negatív. 16 50. Mi közben beértünk a part mellé, bevontuk a vitorlákat és bemotorozunk a Rogoznicában lév? gyönyör? Frapa Marinába. Nálunk a szél már lecsendesedett 15-18 csomóra és észak-keletire fordult. Az es? még szakad. Az utolsó adás amit vettünk: a Split Rádió próbálja megnyugtatni a pánikban lév? Ariont, hogy 20 percen belül odaér egy nagy komphajó, amelyik majd segítséget fog nyújtani. 17 óra 25 Kikötöttünk Rogoznicám, Miki kormányzásával, oldalról fújó szélben. Minden ügyesen tette a dolgát. Eddig 304,3 mérföldet hajóztunk. Kés?bb elmentünk sétálni a marinában és megnéztük a tengerszemet is. 21 óra 14. A szél kelet-délkeleti, az el?bb 32,8 csomós. Szakad az es?. A többiek James Bond DVD-t néznek, én pótolom a napló hiányosságait, Csaba olvas, a hajó meg rángatózik a a viharos szélben és a hullámokon. 21 óra 16 Most 34,2 csomót mutat a szélmér?. Ez már 8-as er?sség? élénk vihar. De jó, hogy itt vagyunk a védett kiköt?ben és nem a tengeren ázunk! Remélem szerencsésen megmenekült az Arion személyzete és a hajót is kivontatták a partra!

6. nap :kedd ? radar gyakorlat és vizsga a Kornati-szigetek között.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A vízszint közeli zátony jele pirossal bekarikázva
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A zátony
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A zálogház
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kapitány
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kadétok a radarnál
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Kornat-szigetek között
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Miki kiváltja az egyik zálogát
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Grillezünk
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
7 óra 42 A Split Radió Security üzenetet hirdetett meg: ?Security, Security, Security. Itt a Split Radio, Split Radio, Split Radio. A Spliti Kikötőkapitánytól a következő hajózásbiztonsági üzenetet kaptuk: Egy Bavaria 320 típusú, árboc nélküli vitorlás hajó roncsa sodródik a Korcula- és a Vis- sziget között (ezt a pontos koordinátákkal adta meg). Minden hajó különös óvatossággal hajózzon azon a területen. Ha valaki észleli a roncsot, akkor azt jelentse a pontos idő és hely meghatározással a Spliti Kikötőkapitánynak. Üzenet vége.? Tehát az Arion személyzete megmenekült, de a hajót nem tudták bevontatni. Érdekessége az esetnek, hogy a tegnapi rádiózás során teljesen más koordináták szerint keresték a hajót. Ezért nem találták meg először, azért kellett rakétát fellőniük. Szerencsére a horvátok kellő felelősséggel, tengerész módon állnak a mentéshez, és annak ellenére, hogy rossz koordinátákat adott meg az Arion, megtalálták és kimentették őket. Köszönet nekik. 9 óra. A szél szinte teljesen elült, jött egy magyar srác, aki egy kis Baváriával volt és kérdezte: neki induljanak-e Vis-nek. Mondtam, hogy ne siessenek, a tegnapi vihar miatt még nagyok a hullámok. Később minden rendben lesz. Jó utat kívánva elköszöntünk. Mi északnyugat felé, a Kornati-szigetek irányába hajóztunk. Sajnos motoroznunk kellett, mert teljes szélcsenddel várt minket az Adria. Remek alkalom nyílt az oktatásra. Először a motoros Williamson-fordulót mutattam meg: hogyan kell csak a tájolót nézve pontosan visszamenni a vízbe esett emberhez. 10 óra 10 Bedobtam egy mentőmellényt a vízbe. Ez kb. annyira látszódik, amennyire egy mentőmellénye ember. Teljes sebességgel haladunk. Benyomtam a radaron a MOB (ember a vízben) gombot, ezzel megjegyeztettem a hajóval, hol van a mentőmellény. 10 óra 11 Alig látjuk a mentőmellényt, amely 200 méterre van tőlünk. 10 óra 12 A mentőmellény csak távcsőben látszik állandóan, szabad szemmel csak akkor, ha tudjuk, hol van. Távolsága 400 méter. 10 óra 13 Teljesen elveszett szem elől. Utoljára távcsővel akkor láttuk, amikor az 500 méterre volt tőlünk. Ennyit ér egy ember élete. Ha nem jegyeztettem volna meg a hajóval a mentőmellény helyét, 90 %-os valószínűséggel elveszítjük azt. A kadétok döbbenten figyelték az eseményeket. Jó lecke volt. Aztán a GPS alapján visszamentünk pontosan a mentőmellényhez. 200 méterre jártunk tőle, amikor felfedezték szabad szemmel. Mindez csendes nyugodt vízen történt. Ugyan ez hullámzásban, viharban sokkal nehezebb helyzetet teremt. 10 óra 50 Robotkormánnyal hajózunk, tartom az oktatást, amikor kinézve elől egy furcsa hullámverés látszódott. Megnéztem a térképet, hát egy vízfelszín közeli zátony mellett hajóztunk el. Megmutattam a térképen és a valóságban. Döbbenten nézték a térképet és a zátonyt. Miért nincs kivilágítva? ? kérdezte valaki. A tengeren nem ez a logika. Ez nem egy országúti kátyú. A tengeren hajózva mindig tudnunk kell, hol van a hajónk és ezt felrajzoljuk a térképre. A térképen viszont látszik a zátony.?- válaszoltam. A hajók fény-és ködjelzéseit vettük át, majd a vészjelzéseket. Sorban kérdezgettem a kadétoktól, aki nem tudta, az zálogot adott. Elég nagy lett sajnos a zálogház. ?Olyan régen tanultuk ezt?- mondta valaki. Ezek azok a dolgok, amiket mindig kell tudni. Ezeken múhat a saját és a személyzetünk, valamint a másik hajó személyzetének élete. Lásd az Arion esetét. 11 óra 55 Beértünk a Kornati-szigetek közé, megkezdődött a radar gyakorlat és a vizsga. A sok kis sziget között kell a kadétoknak csak a radart nézve végighajózniuk, a térképre berajzolt útvonalat követve. Aki hibázik, az meghalt. Sajnos egy hulla lett, rögtön az elején, de kapott még egy esélyt. Aztán már szépen hajózott. 14 óra 40 Áthajóztunk a feltakarójeles átjárón, majd a bójáson, ahol első éjszaka mentünk át. Megdöbbentek a kadétok, hogy ezen a szűk helyen jártunk? Igen. 16 óra 12 Kiértünk a szigetek közül, a Dugi Otok (Hosszú-sziget) mentén hajózunk a hajóroncs irányába. Közben fantasztikus finom lecsót ettünk, hála Miki mamájának és a konyhaszolgálatnak. Köszönet érte. 16 óra 30 Megkezdődött az ismétlés: most már mindenki tudta a jelzéseket. 17 óra 50 Megkezdődött a zálogok kiváltása, és a következő ?eredmények? születtek: 1. Miki 2* körbefutotta a hajót. 2. Ádám 20 fekvőtámasz. 3. Tamás 25 felülés. 4. András elénekelte ?Máj bonni óver the ósen?t. 5. Dani javaslatára István húzzon fel valakit a felső szálingig. 6. Miki a nyertes, őt fogja István felhúzni. 7. András elszavalta: ?Miért legyek tisztességes?? (József A.) 8. Miki megtanulja vacsoráig mindenki szülinapját. 9. Ádám grillezni fog. 10. András elkészíti mindenki reggeli italát, az este leadott rendelés szerinti módon és időpontban. 11. András nyakig megmártózik a vízben, amikor grillezünk. 12. István holnap után reggel teljesíti a 10. feladatot. 13. Csaba kimeri a bociból a vizet és kimossa azt. 14. Ádám a kihajózáskor az összes ágyneműt lehúzza. 15. Ádám az összes autónk szélvédőjét lemossa Punatban. 16. Csaba a hajó jobb oldalán áttörli a króm részeket. 17. Tomi ezt a bal oldalon végzi el. 18. István lemossa a hajót a következővel, Mali Losinjból való indulás után. 19. Miki besegít a 18. pontba. 20. Csaba elmosogat a mai grillezés után. 21. Csaba lemossa a dirket. 22. Miki lemossa a járó kötelét. 23. István laposkúszásban körbemássza a hajót holnap délelőtt. * * SZOLGÁLATI KÖZLEMÉNY! * Kérem a T. Olvasót, küldjön nekem (a kadétoknak) tréfás feladatokat! * Közlemény vége. * 20 óra 55 Megérkeztünk a Pantera-öbölbe, a Dugi Otok északi részére, a Veli Rat világítótornya mellé. Már sötét van. 21 óra 20 Befejeztük a horgonyzás, 7 méteres vízben kiengedtünk kb. 40 méter láncot. Nagyon erősen fogott a horgony. Elkezdtünk grillezni. Sajnos elég fagyott volt az ?anyag?, ezért nem lett olyan finom, mint szokott. Ennek ellenére jól éreztünk magunkat, meséltem Odüsseuszról, a tengerészről és arról, hogyan sikerült azonosítani az útvonalát. Kellemes andalítóan szárnyaló Mike Oldfieldet hallgattunk, jó bort iszogattunk hozzá. 23 óra Csendes este van, az égen ragyognak a csillagok, a Veli Rat rendszeres villan, ezzel biztatva minket, hogy biztonságban vagyunk. Reggel 6-kor indulunk.

7. nap ? Hajózás Mali Losinj, Cres és Punat felé.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A "vizikofa" Mali Losinjban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Odysseus iskolahajó
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az úszódokk várja a kiemelendő hajót
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kötélgyakorlatok
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Tanár úr a szextánssal
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
5 óra 50 Beindítottam a motort, hogy melegedjen. András és Csaba már majdnem kész volt, így pontban 6-kor elindultunk. 6 óra 30 Megkerültük a hajóroncsot, majd irány Mali Losinj. 10 óra 55 Megérkeztünk Mali Losinjba. A főtéren parthoz álltunk, majd délig szabad program. Én beültem kedvenc kávézómba, ahol már András és Csaba ismerkedett a hellyel: András már két napja arról beszélt, hogy el akar ide jönni, mert már sokat olvasott róla. Hát itt voltunk. Nem csalódtak. A főnök és fia szokásos kedvességükkel fogadtak, jól éreztük magunkat. Nehéz volt elindulni. Csendes, sajnos szélmentes délután hajóztunk Cres felé. Közben folyt az oktatás: csomók és kötélfonás következett. 16 óra D. Gábor telefonált, hogy melyik mólón állunk. Mondtam, hogy még úton vagyunk és nem tudom. Csak holnap indul a túrájuk. 17 óra 15 Kikötöttünk Cres városban, ahol 18 óráig adtam kimenőt. Most estefelé is nagyon hangulatos volt, mint mindig. 22 óra 40 Kikötöttünk Punatban, a log 500,1 mérföldet mutatott. Névlegesen a túra teljesítve, de még holnapra maradt némi oktatni való.

8. nap ? Tankolás Krk-en.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Tankolás Krk-en a hakászhajók között
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A túra útvonala
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
9 órakor sikerült csak elindultunk. Áthajóztunk Krk városba, tankolni. Reggel elmondtam a motorcsónakos osztrák szomszédomnak, mi a terv és hüledezve kérdezte: ?Ezzel a nagy hajóval be merek állni oda?? István állt be. Szépen bekormányozta a hajót a halászhajók elé, és éppen jól megálltunk. Tankolás után vitorláztunk egyet, majd 12 óra 30-ra kikötöttünk. 507,6 mérföldet hajóztunk.

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től