MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / Seres István vezette szeptemberi szkipper tréning
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
Seres István vezette szeptemberi szkipper tréning2003.09.26. - 2003.10.02.

157. út

Üzenet a hajónakRészletes napló

Péntekt?l hétf?ig
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Szeptember 26, péntek

Kellemes úti körülmények között megérkeztünk Punatba, derült ido, meleg fogadott bennünket a szigeten. Gábor már elozo nap megérkezett, Istvánnal és Atival másodikként futottunk be du. 16 óra környékén. Gyors kipakolás következett, majd Kati, Gyuri, Peti, Csabi érkezésekor az élelmiszerkészleteket feltöltve az esti szürkületben elhagytuk a kikötot. Irány Rab! Igen jó szelünk van, elkaptuk a Bora végét, 5-ös szél fúj, ismerkedünk a hajóval, hullámokkal. Fél 11 körül kikötünk, megtiszteljük Posszeidont, meg egymás egészségére is iszunk. Egy órakor kidol mindenki a nap fáradalmaitól, készülünk a másnapra, hosszú útszakasz áll elottünk, 9 órai indulást tervezünk
Szeptember 27 szombat Ham&eggs-szel indítjuk a napot, ez jó ötletnek tunik, mindenki elégedett vigyorral áll fel az asztaltól, persze az indulással csúszunk egy keveset, nem lehet ellenállni a reggeli nap sugarainak. A napfényben fürdozve kint ülünk a kávézóban és gyönyörködünk Rab városának ékszerdobozhoz hasonlatos hangulatában. Reggel megengedünk magunknak egy gyors sétát a sikátoros kis utcákban, egy kicsit belopakodva az óvárosba, s a piacteret sem felejtjük ki a repertoárból. Ide még visszajövünk szerencsére és akkor a régi kolostort is szemle alá vetjük. Fél 10 magasságában elindulunk, miután a halászok felvonulása elhagyja a kikötot, ínycsiklandó illatok szállnak fel egyik másik bárkából, ahol a kora reggeli fogást faszénen készítik el maguknak ezek a vén tengeri medvék. Ezt nekünk is ki kell próbálni! Estére jó lenne beszerezni valami tengeri eledelt, amit a tuz fölött elkészítünk. . . .
Száz kilogramm élelem, 56 liter víz, nyolc ember, két karton sör, egy skipper és egy hajó. Ezek a tengeri vitorlázás legszükségesebb, (a sör esetében: elengedhetetlen) feltételei. Útravaló - a szó szoros értelemben. Ennyi ember berendezkedéséhez és ennyi élelem elrámolásához (megkóstolásához, felbontásához) két órára van szükség. Aztán indulás. A legénység kétfos csapatai azonnal átveszik a hajót, ami nem csak részükrol vall nagy bátorságra, hanem Seres István skipper részérol is. A legénység képzettsége még csak hagyján, az összeszokottságról azonban annyit: ha történetesen tangót táncolnának, akkor minden fordulóban kipenderítenék egymást a táncterembol. Ráadásul most az 51 lábas Odüsszeusszal is tangóznak, méghozzá sötétben, ismeretlen vizeken. (Eleinte ki-ki keresi is a siófoki világítótornyot?) A tenger is vicces kedvében van: a hullámok néha akkorák, amekkorák ellepnének egy tisztességben megvénült balatoni bárkát, némi vízpermet csap be néha a cockpitbe. (Sebaj, úgysem volt még zuhanyzás?) Izzadás viszont van a hideg ellenére. Csaba például percenként rohangál föl-le a navigátori asztal és a fedélzet között, újabb és újabb méréseket végez, aztán ellenorzi, majd pontosítja és megint ellenorzi oket. (Aki esetleg nem tudná, hogyan kell a tengeren navigálni, annak most sem fogjuk elárulni. Csupán annyit közlök: kell egy fokméro, olyan kicsi kék izé, egy térkép, körzo és két vonalzó. A dolog komplexitásáról annyit: ennél csak egyetlen nehezebb feladat létezik az egész ismert univerzumban: a kabinvécé kezelése.)
Közeledünk Rab szigetéhez. Elotte Gábor hidegvérrel teljesítette navigátora utasításait és kb. 15 méterre megközelítette a partot. Kapitányunk hidegvérét pedig az példázza, hogy csak két mély lélegzetet vett, amikor lámpájával belevilágított a vaksötétbe ? ahonnan tompa hullámok helyett fényes kövek hunyorogtak vissza. ?Még két méter, aztán kopp, és itt éjszakázunk? ? jegyzi meg. Részérol ennyi.
Késobb Gyuri veszi át a kormányt. A fények már nagyon közeliek, de Csaba kitartóan ad újabb és újabb irányokat. Lentrol, a kabinból. De az események most már gyorsan pörögnek, a part rohanvást közeledik felénk. Gyuri többször is felteszi az akadémikus kérdést: nem volna idoszeru lelassítani az Odüsszeusz hét csomós sebességét? (Nappal jól látszik a tábla, amelyre nagy fekete betukkel ráírták: sebességkorlátozás: 3 csomó. A nagy fekete betuk nyílván ideálisak nappal. Éjjel meg ki vágtázna ezerrel befelé?)
Poszeidon kegyes volt hozzánk, de sokan inkább a gyomrruk egészségére isznak. Úgy éjjel egyig.
Ébredtem már jobban is. De jobb helyen még nem. Van annak egy varázsa, ha az ember kissé pityókásan, a vaksötétben lefekszik valahová, majd reggel arra ébred, hogy valaki köréje épített valamit, ami leginkább a Mennyországra hasonlít. A kisváros szikrázik a lapos napsütésben, a tenger kék és tengerszagú. A pálmafák is egészen olyanok, mint a pálmafák. A sikátorok köveit fényesre koptatták a nyaranta idesereglo turisták szandáljai. A boltok nyitnak, a pincérek a kávéházak teraszait tisztogatják. A hely és az ido éppen olyan, amilyennek a regényírók leírják, a festok lefestik, meg amilyennek a turisták szeretik mesélni a barátaiknak.
A hajótól kohajításnyira üldögélünk a kávézóban. Az ido: kilenc óra tíz. Kilenckor keltünk volna útra. Valaki elmésen megjegyzi: fontos kituzni az ilyesmit, mert mindig kell egy terv, hogy tudjuk, mitol tértünk el. Gyuri, mint a hajó pénztárosa, ad egy kis pénzt a számlára. Jó pénztáros, sosem akar fizetni. István szerint az nem gond, csak ne nagyon feszegessük az elszámolást az út végéig. Szerinte az sosem baj, ha a pénztáros netán sikkaszt, csak az, ha erre korán rájönnek. Felvetem erre, hogy én szívesen kezelném a pénzügyeket. E helyett az orrkötél jut. Ismét úton vagyunk.
Szeptember 28 vasárnap

6.50 kor kel a Nap, majdnem mindannyian a fedélzeten várjuk a csodás pillanatot. A szél egyre erosödik, nagyobbak a hullámok is. Viharfelhok gyülekeznek a látóhatár szélén. Mi 11 óra magasságában farolunk be a komizai kikötobe. Irány a kávézó, egy forró csoki mindenkibe lelket önt a hosszú, fárasztó éjjel után. Az idojárás kíméletlenül bánik velünk és a felhok leereszkednek a kikötobe, a barométer folyamatosan esik. Az eso is rákezd halkan, de annál kitartóbban. Egy mooring kötelet el kell vágnunk, mert teljesen rácsavarodik a propellerre, István egy órán keresztül keményen dolgozik a víz alatt (persze néha - néha feljön levegoért). Hosszas küszködés után elhagyjuk a kikötot 16.45 kor. Az eredeti behajózási útvonalon elindulunk Vis sziget északi oldalának takarásában.
Vitorlát bontunk fél nyolckor és (a szerzo ekkor felment a fedélzetre, hogy jobban legyen) a kedvezo szélviszonyokat kihasználva ? hála Posszidonnak ? a motor leállhat és mi 9,25 csomós sebességgel Gábor kormányzása mellett éjszakai csúcsdöntéssel Sv. Klement (Pokol szigetek) szigetet megcélozzuk, Palmizana kikötojét választjuk ki, mint éjszakai pihenohelyet. Az eso végig zuhog, párába burkolódzó partvonal, zseblámpás bevilágítással, sikeresen partot érünk és kikötünk. Mindenki hulla fáradt és bezuhan az ágyába a parti zuhanyzó nyújtotta élvezetek után.
A terv szerint egész nap megyünk. Csak a húszéves hajroncsnál állunk meg nézelodni egy kicsit, aztán a szürkületben irány a második világháborús tengeralattjáró-bunker. Ez a nyílt vízrol úgyszólván láthatatlan, kelloen tanácstalanul közelítjük meg. Az egyik kis öböl mélyén aztán egyszerre csak ott van: magas, keskeny betonkapu, a mélyén olyan sötétség lappang, amely csupán horror-írók fejében létezik. Négyen megyünk be, Csaba, Gábor, Péter és jómagam. Lemerülo elemlámpáink sárgás fényénél végigbotorkálunk az alig egy méter széles, porladó betonjárdán, s a szivacsosra rozsdásodott fém korlátot markoljuk. Valami megmagyarázhatatlan késztetés csalt be bennünket, aztán egy megmagyarázhatatlan késztetés vett rá arra is, hogy mihamarabb elhagyjuk a majd? hatvan éve lakatlan betonkomplexumot.
Szerencsére a kóbor kutya csak akkor kezdett odabent vonyítani, amikor mi már ismét az Odüsszeusz deckjén üldögéltünk szivar és portói társaságában. Azért így is éppen elég különös volt a hangja. Már értem, miért volt olyan borzalmas Sir Walter Scott réme, a sátán kutyája.
Talán egy órát állunk. Aztán irány az éjszakai tenger. Ott nincsenek rémek, árnyékok és más parák. Csak nagy fene feketeség, meg egy szép adag fáradság. Ez utóbbi ráadásul olyan, hogy az ember azt hiszi, egyáltalán nem álmos, de aztán, amikor nem figyel oda egy pillanatra, akkor Pepita Ofélia kicsavarja a kezébol a kormányt, helyette pedig ad egy gitárt? Sebaj, a lényeg, hogy az ember hamar felébredjen, még mielott belerombolna az érkezo hatalmas tengerjáróba. Ezek a hajók rendkívül impozánsak, ám a velük való találkozás nagyjából annyira viselné meg oket, mint amennyire megérezne egy úthenger egy sátorozó hangyát. (De ettol még ezek a hajók tényleg nagyon impozánsak. Aki még nem látott éjszakai tengeren úszó hatalmas, kivilágított hajót, annak kedvéért következik most a rövid leírás. E szerint: az éjszakai tengeren úszó kivilágított tengerjáró hajó úgy néz ki, mint egy élére tükrözött karácsonyfa, amelyet merolegesen fókuszáltak egy televízióra, majd lapjával kihajítottak egy lakótelepi erkélyrol.)
Az éjszakai etap legizgalmasabb része az átkelés a Katinai Szoroson. Ez a földrajzi képzodmény lényegében egy olyan sikátor, amelynek alját nem aszfalt, hanem víz képezi, házak helyett sziklák határolják, baloldalról piros, jobbról pedig zöld lámpákkal. Ezeket a fényeket pedig nagyjából olyan magasra helyezték, mint a kerti törpék szemmagassága. De azért át lehet lavírozni köztük, nem sokkal nehezebb, mint rollerrel lezúgni egy szakadékba.
Reggel érünk Komizára. Ez a hely történelmileg arról nevezetes, hogy a szocializmus Tito-féle adaptációja idején jelentos mennyiségu halat rángattak itt ki a tengerbol. Ezért egy csomó ember költözött ide, hogy halakat kergessenek a tengeresen, mások pedig azért, hogy lenyírják ezek haját vagy kávét fozzenek nekik. Aztán ahogy az már lenni szokott: amikor azonban a halászat konjunktúrája megtört, egy csomó munkanélküli fodrász és pincér hagyta el a szigetet. A halászok maradtak, mert többnyire még hajójegyre se tellett nekik.
E remek gazdaságpolitikai-szociológiai múlttal aligha várhat valaki mást Komizától, mint ami ott látható: néhány tucat lepusztulóban lévo épület, pár vegetáló kávézó és bezárt fodrászszalonok. Meg olyan özönvíz elotti jármuvek, mint az a különleges Renault R4-es, amelyben hatan ültek. (Ez volt benne a különleges.)
Van azért valami Komizán, ami kétség kívül világszínvonalú. Ez pedig a városka kikötoje, amely nem elsosorban festoi fekvésével és remek infrastruktúrájával, mint inkább áraival tehet szert világhírnévre. Kétórás tartózkodásunkát hatszáz kunát fizettünk a dühös kikötoornek, aki holmi elvágott mooring-kötelek ügyében vont felelosségre minket. Holott semmi bizonyítéka sem volt! Hiába próbáltuk elmagyarázni neki, hogy István kapitány csak azért úszkál a hajó alatt, mert jó ott neki, s semmiféle kötél sincs feltekeredve a hajócsavarra? De hiába. Nos, már Kolombusz óta tudjuk, milyen nehéz a bennszülöttekkel, akik sem üveggyöngyökkel, sem tüzes vízzel nem vesztegethetok meg.
Délután versenyzünk a viharral, ugrálunk a méteres hullámokon, és több-kevesebb sikerrel próbáljuk magunkban tartani félelmeinket és vacsoránkat. Ezek Gábor és Csaba nagy pillanatai. Ok már az út eleje óta szerettek volna vitorlával rongyolni. ?Kell egy hetes szél, minden vitorlát ki azt gyerünk? ? ismételgeti Gábor. Ezt úgy fordítom le a magam autós-zsurnaliszta nyelvére: fullgáz, vissza ketto, aztán hadd csússzon a bringa.
Elcsúszunk a kikötoig, mellettünk egy régi fahajó, amely ma helyi vendéglot képez. Azért sem eszünk! Már kidorbézoltuk magunkat a komizai állomáson.
Szeptember 29 hétfo

Korai indulást terveztünk, 6.30, amit hellyel-közzel be is tudunk tartani, miután vizet vételezünk a kikötoben. A szélviszonyok nem teszik lehetové, hogy az eredeti tervnek megfeleloen lemenjünk Korculara, ezért, hogy a megfelelo mérföldeket begyujtsük Pakleni csatornában igen jó széllel, kibontott vitorlákkal gyurik a fiúk a mérföldeket átlagosan 7 csomós sebességet tartva. A nap folyamán többször megcsodáljuk Hvar kikötojét. Egész nap vízen vagyunk az ebéd ideje alatt is megyünk. A csapat nagyon jó, összetart és egy perc pihenot sem engedélyeznek maguknak, hogy a kituzött céljukat elérjék. Az ido nagyon jó egész nap, a barométer is megindul felfelé, napsütést jósolnak az elkövetkezo napokra is a horvát rádióban. Napnyugta közeledtével egy csodás szivárvány tárul elénk, azonban a távolban ismét gyülekeznek a fellegek, nagyon elsötétedett minden. Vajon mit tartogat a lelkes kadétoknak az idojárás a mai napra még.
Van valami megkapó Hvar szigetében. Amikor eloször látja az ember, rögtön az jut az eszébe, hogy ilyesmit csak festeni lehet. Bár van, aki azt állítja, hogy szebbet is tud tervezni kövekbol. Bármi is az igazság, Hvar elso látásra gyönyöru. Sot, másodikra is. Harmadikra sem változik jelentosen a partvonal. Negyedikre pedig éppen olyannak tunik, mint harmadszorra, kivéve, hogy eloszörre még újabbnak tunt? Tizedszer megnézve megesküdnénk, hogy Hvar valamennyi kövét ismerjük, amit ilyen távolságból fel lehet ismerni. Ennek ellenére újra és újra elhajózunk mellette. Ez a legénység összeszokási-kísérlete. Közben annyit fényképezünk, mint a japán turisták a szupermarket parkolójában.
Közben élünk a hajón. A lányok fél négykor ebédet foznek. Ravioli a lá Odüsszeusz. Békésen fogyasztjuk, István professzor cadét áll a kormánynál. Azért nevezem professzornak, mert minden kérdésre hihetetlen pontos választ ad, mi több, minden válaszra tud egy kérdést is, ami, ha jobban belegondolunk, még nagyobb teljesítmény. Ez alkalommal azonban nem kapcsolt olyan gyorsan, mint máskor, hiszen amikor felbogött a motor, még legalább fél percig töprengett rajta, mi is történt, majd leszállt a gázkarról. Késobb pedig, életét kockáztatva megkérdezte a capuccinója fölött: tejszínhab nincs?
Esteledik, de még nem tudjuk, hová megyünk. A hajókon ritkaságszámba meno túlságos demokrácia miatt nem tudjuk eldönteni, hová menjünk, mit csináljunk. Nem baj. Legalább nem késünk el.

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től