MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / TAHITI (Új Zéland)
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
TAHITI (Új Zéland)2003.11.08. - 2003.11.21.

160. út
Az RTL Klub Tengerjáró cím? m?sora fog (rólunk) forgatni egy filmet Tahitin.
Eddig 12*2 hetet hajóztam ezeken a vizeken, de utoljára 99-ben jártam itt.
Meg vannak még a régi barátok?
Izgalmas lesz visszajönni.
El?tte Új Zélandot térképezzük fel, érdemes-e ide túrákat szervezni.
Remélem sikerül majd menet közben is feltölteni a képeket és az eseményeket, egy internet kávézóból, vagy máshonnan.
Ha nem, akkor csak 23-a után kerülnek fel az anyagok a netre.

Üzenet a hajónakRészletes napló

1 nap: indulunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Jumbónk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Alattunk az felhőóceán.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Grönland fölött
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Sziklás-hegység
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az útvonalunk, ahogy ezt a repülőben láttuk.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Átléptük a Dátumválasztó vonalat
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Hat elindultunk vegre. Nem hittem volna, hogy elerjuk a 10 oras londoni gepet, amikor 8-kor az M0-ason a dugoban alltunk. Szerencsere kisvartatva sikerult lejonnunk rola Diosdnal. Aztan ami a csovon kifer. Eszter csak kapaszkodott es teljes erobol felt. . Sehova sem mert nezni. A Lagymanyosi hidon at jottunk, remelem nem keszult fenykep sehol az automrol. De 9 ora 12-kor kitettem ot a 2A terminalon, hogy becsekkoljon, mig en elvittem az autot a parkoloba.
10 orakor felszallt a gep, irany London.
Londonban megkezdodott az orak tologatasa: egy oraval vissza kellett allitani. A magyar (kozep-europai) ido szerint 16 orakor szallt fel a hatalmas egy gyonyoru Jumbo. Szerintem a legszebb repulogep tipus ez. Hatalmas es megis kecses. Egy jo darabig a hasaban fogunk ucsorogni.
Ortodroman repultunk Los Angelesbe, mert ez volt a legrovidebb ut. Ezert Izland fele indultunk, majd Gronlandon at repulve eszakrol erkeztunk Los Angelesbe. A repulo ut fantasztikus volt. Kezdetben a Nap lemenoben volt es balrol jol lathatoan sutott. Majd kesobb mintha kicsit emelkedett volna, de meg 8 oran at tartott ez a naplemente szeru allapot. Menekult elolunk, azt a repulovel utolertuk mindig. persze konnyu volt, mert egeszen a 66?-os eszaki szelessegig jutottunk, ott aztan konnyen haladtunk nyugat fele. Amikor meglattuk a Sziklas-hegyseget, akkor kezdtuk csak elvesziteni a harcot: kezdet ismet ereszkedni a Nap. Ekkor mar hatarozottan a jobb oldali ablakon kandikalt be e gepbe.
Los Angelesben mindenkit szivatott az USA emigracios hivatala: 1 ora 6 percet alltunk sorba, hogy bejussunk a tranzit varoba. Mire beertunk, 2 perc mulva visszaszallhattunk a gepbe. Ez mar siman ment. Minek kell ez az egesz? Miert kellett nekunk ezert amerikai (tranzit) vizumot szerezni? Az angolok es az uj zelandiaik is nagyon bosszankodtak ezen az egeszen. Mi is.
Aztan felszalltunk es mar csak 10 500 kilometer repules vart rank, at az Egyenliton es a datum valaszto vonal Aucklandi. Mire leszalltunk, Ferihegytol 31 ora 50 perc telt el es 20 800 kilometert repultunk. A Fold kerulete, 40 000 km.
Ha kerestek, akkor nezzetek a labatok ala, majdnem pontosan ott vagyunk alattatok.

2. nap: nov. 7 pentek Ez a nap kimaradt ebben az evben a naptarunkbol
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A fenykepezogep oraja szerint nov. 7-e, 18 ora 7 perc van
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Ennek oka, hogy nyugat fele 15 fok hosszusagot haladva, 1 oraval hatra kell allitani az orankat. Ha megkerulnenk a Foldet, akkor igy 1 napot veszitenenk. Kelet fele haladva, viszont nyernenk. Hogy ez ne kovetkezzen be, a Csendes-oceanon, kb. a 180 fokos hosszusag menten meghuztak a datum valaszto vonalat. Ennek keleti oldalan a greenwichi ido elott 12 ora van, a nyugati oldalan pedig utana 12 ora van. Ha Greenwichben nov. 7. del van, a vonal keleti felen nov. 8-a ejfel, a nyugati felen pedig nov. 7-e ejfel. Ha atlepjuk a vonalat, akkor datumot ugrunk. Ha kelet fele (ahogy mi is) akkor ki marad egy nap a naptarunkbol, ha nyugatnak, akkor ketszer is azonos napot fogunk irni.
Mi lesz a Nagy Oktoberi Szocialista Forradalom Mittudomenhanyadik evfordulojaval? (Mar a neve is ostoba: oktoberi forradalom evforduloja nov. 7-en? Hiaba, a naptar nagyon trukkos dolog! A reszleteket a csillagaszati navigacios tanfolyamon fogom elarulni.)

3. nap: nov. 8 szombat ? Auckland felfedezese: kapucino a Sky Towerben, seta a kikotoben, amuldozas
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Igy fogadott minket NZ
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kek az eg
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Sky Tower
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kilatas a toronybol
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Alattam 200 m
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kapucino・a toronyban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kikoto
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Pingvinek kozott
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Raja oldalt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Na, miez?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A viz alatt, a csoben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Tropusi halak
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Capa
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Tassman-tenger partja
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az aranycsikos fekete homok
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A 2. Miez
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Meduza a parton
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Faradtan, az idozonaktol megkavarva es a datumvonaltol megzavarva vegre megerkeztunk Uj Zelandra, vagy ahogy a helyiek ezt roviditik: NZ-re, reggel 6-kor. Otthon meg csak tegnap , pentek este 6 ora van. Az elteres 12 ora, ennyivel vagyunk elobbre.
Az utlevel kezeles gyorsan ment, a csomagok megerkeztek. Problemat jelentett a biologiai kockazat eldontese: be lehet hozni a szigetre fuszereket vagy sem. Ugyanis NZ 150 millio eve elszigetelodott a vilagtol, es attol kezdve onalloan fejlodott a flora es a fauna. Igy peldaul nincsenek kigyok, es az opusszumon es a deneveren kivul emlosek sem, csak amit az emberek behurcoltak. Ezert nagyon vedik a sajat elovilagukat az idegen fajoktol. A belepteto kerdoiv fele a biologiai kockazatra vonatkozott: az utobbi 6 hetben jartam-e farmon, van e hegymaszo cipom, aminek a talpan talajmintat hozhatok be, stb.
A fuszerek vegul nem jelentettek kockazatot, beengedtek oket, a tobbi csomagunkat is atvilagitottak, aztan belephettunk az orszagba.
Az AVISnal megrendelt autot azonnal felvehettuk: Mitsubishi Lancert kaptunk. A repulogepem kitalaltuk, hogy atmennenk a Deli-szigetre, balnat nezni. Ezert megerdeklodtuk, kedden megy-e oda repulogep. Hat csak olyan ment, amelyre a jegy egy utra fejenkent 400 NZD-be kerult volna. (1 NZD kb. 150 Ft.), de lebeszeltek rola: ha nem rendeltunk helyet, nem biztos, hogy beferunk a keddi csoportba. Igy fajo szivvel lemondtuk a balnakrol. Majd maskor elmegyunk. Az embernek nem teljesulhetnek mindig az almai, mert akkor nem lesz mire vagyakozni.
Szoval beultunk a 18 ezer kilometert futott, nagyon jo allapotban levo Lancerba, majd kis probalgatas utan elindultunk. Itt bal oldali kozlekedes van, de szerencsere Maltan es Cipruson mar eleget gyakoroltam ezt. Kezdetben ugyan gyakran indexeles helyett az ablakot toroltem (mert ez is fel van cserelve) es orultem, ha egy kozel megfelelo sebessegfokozatba tudtam tenni az autot bal kezzel (mert a valto viszont ugyan az), de aztan gyorsan belejottem, mint kiskutya az ugatasba.
Az elso utunk a kinezett szallodaba vezetett, ahol nem volt hely. Sot, a belvarosban sehol sem. Megdobbentett ez. Kesobb rajottunk, hogy szombat van, ezert nincs hely. Kisvartatva a belvarostol masfel kilometerre aztan talaltunk egy jo kis szallot. Lezuhanyoztunk, aztan irany a Sky Tower! A deli felteke legmagasabb epulete, amit 200 km/h oras szelre terveztek. Most persze nem volt annyi. Mindenesetre csodalatos latvany nyilt a toronybol. Van olyan resze, ahol a padlot uveglap fedi. Felelmetes latvany es erzes volt ralepni erre, mikozben alattunk tobb, mint 200 meteres melyseg tatong! Sokan nem is mertek ralepni.
Kozben hirtelen egy ember jelent meg a torony ablaka elott, aki felulrol zuhant le egy kotelen, Kicsit rangatozott, majd kedelyesen integetni kezdett, latva a megdobben arcunkat es tovabb zuhant: emberek ugraltak le a torony tetejerol egy fekezett biztosito kotelen. Hogy mit ki nem talalnak!
Kesobb egy nagyon finom kapucsinot ittunk a torony tetejen, mikozben a kikotot szemlelgettuk madar tavlatbol.
Hamarosan nem csak madartavlatbol, hanem a foldrol is: mivel itt letunk egyik celja, hogy kapcsolatokat epitsunk ki a helyi charter cegekkel. Bejartuk a kikotot, az Amerika Kupa kozpontot, ami mar megkopott egy kicsit, amiota Europaba kerult a dij.
Innen Kelly Tarton viz alatti vilagaba mentunk, ahol megcsodaltuk a sarkkutato muzeumot, a hojarokat, (amelyeket a regi Delta focimeben lathattunk), a kutatok nyomorusagos viskoit es a pingvineket. Csodalatos volt!
Innen az utunk a viz alatti vilagba vezetett, ahol egy hatalmas akvarium feneken egy uveg alagutbol oldalt es felfele bamulhattuk a halakat, mikozben egy mozgojarda korbe vitt minket. Ket kort is mentunk, annyira megragadott a capak, a rajak es a tobbi hal latvanya.
Mire vegeztunk, mar delutan 3 ora volt, eros nyugati szel fujt, borus idovel. Otthon mar ma volt, hajnali 3 ora. Faradtak voltunk, de irany a nyugati part, a Tasman-tenger!
A parton amuldoztunk a formak, a szinek, az anyagok kavalkadjan! A Tasman-tenger hullamai hatalmas robajjal megtortek es fekete-sarga csikos duneket hoztak letre tobb szaz meterre. Hatalmas meredek sziklafalak emelkedtek ki vagy szakadtak le, attol fuggoen, honnan neztuk. Csodalatos volt az egesz.

4.nap:nov.9 vasarnap ? Autozas delnek, a Whale Bay hullam lovasai, a Waiotamo-barlang vilagito kukac
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Temeto
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Whale Bay
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Surfosok
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Reggel 2 orat kuzdottem az internettel, de nem sikerult foltoltenem a kepeket es a szoveget. Nagyon duhos voltam, de aztan egy KV mellett a kikotoben szepen megnyugodtam. Sajnos ezzel csak 11-kor indulhattunk Aucklandbol deli iranyba. Maga az autozas NZ-ban is egy csoda. Mintha egy nagy parkban, egy botanikus kertben kozlekednenk, minden meteren valami uj, valami meghokkento latvany fogad. Azok novenyek, amelyek otthon felve orzott kincsek, itt vadon nonek, sot sovenyekre vagjak oket. Aztan a harsany zold! Ilyet meg nem lattam! Olyan zold, hogy jol esne beleharapni a fube (persze csak atvive az ettermet). Megertem a birkakat! Eljen a klorofil, le a koleszterinnel!
Aztan a fak keveredese! Egymas mellett al a nyarfa es a palmafa, a sarkanyfa es a tolgyfa meg a pafrany fenyo! Es jol erzik magukat! Hihetetlen.
Szoval autozunk, lepten nyomon megallunk fenykepezni es bamuljuk a csodat. Nagyon jo szolgalatot tesz a GPS, mert rogton mutatja, ha rossz iranyba megyunk, noha nagyon jol ki van tablazva az ut. Es persze nincs felfagyva sehol. Aztan eljutunk Raglanba, es ott a Whale Beachre. Ez itt az egyik legjobb szorfozo hely. Most is sokan probalkoznak a Tasman-tenger partra toro 2-3 meteres hullamait meglovagolva a parti nezo sereg elkapraztatasaval. Sikerult is. Egyesek nagyon ugyesek, masok olyanok, ahogy en sielek: esnek-kelnek (ahogy ezt Danimani mondani, de en legalabb a lecen nem nyelek tengervizet!) Vagy egy orat bameszkodtunk es elveztuk a napsutest, a fantasztikusan vastag es rugalmas gyepen valo hevereszest. Alig akartunk indulni, de vartak minket a vilagito kukacok.
Elhagyva a szorfparadicsomot az 55 meteres lenyugozo Bridal Veil (Menyasszonyi fatyol?) vizeses fele csabultunk. Megerte. Egy bo vizu dzsungel patak kier egy szakadek szelere es onnan egy festoi katlanba zuhan. Amikor odaertunk, megertettem a nevet is. A lefele zuhano vize az allandoan fujdogalo szeltol, mint egy szuzies hofeher fatyol lengedezik, mindig uj formakat felveve gyonyorkodteti a foleg fenykepezogepes japanokbol allo turista sereget. Persze es is kattogtattam a gepet, de nem tudtam betelni a latvanytol. Sok vizesest lattam mar a tropusokon is, de ilyen lengedezo fatylat meg sehol. Mintha elne, vagy egy orias menyasszony (talan meztelenul?) tancolna alatta.
A vizeses felett egy nyilvanos WC nagyon meghokkentett. Egy magas labakon allo teglatest latszott, amely ket reszre volt osztva, Ladies es Gents. Mindketto ajtajan egy tabla fuggott: iskolas kor elotti gyerekek csak szigoru szuloi felugyelettel hasznalhatjak. En mar elmultam, meg aztan hajtott nagyon a szukseg es bementem. A 3*3 meteres helyiseg teljesen ures volt, csak egy 45 cm atmeroju korracel cso allt ki fel meterre a beton padlobol. Rajta egy kozonseges WC uloke. Az anyag kozvetlenul a cso alatt kb. 2-3 meterrel levo tartalyba hullott vagy csopogott. Nem szeretnek beesni ebbe a csobe. Mint aki jol vegezte dolgat ismet utra keltunk ismet, varnak a vilagito kukacok!
Eppen az utolso pillanatban erkeztunk a Waitomo-barlanghoz, ahol az utolso csoporttal tudtunk este 6-kor bejutnunk. Ez egy nagyon szep es meglepoen szaraz cseppkobarlang, amelynek falai hofeherek vagy vajsargak. A barlang erdekessege, hogy az also reszebe egy eleg bovizu patak folyik be, amelyen csonakazni is lehet. A viz felett viszont 2-2,5 centimeteres vilagito kukacok (glow worm) elnek, amelyek 15-20 cm hosszu nyalkas valadekot engednek le, amivel vadasznak. A gyomrukban lejatszodo emesztesi folyamat kozben termelodik az a zoldes feny, amirol a nevuket kaptak. A fenyuk leginkabb a szentjanosbogar fenyehez hasonlit. A plafonon irtozatos mennyisegben hemzsegtek a kukacok, mint a hideg front elvonulasa utan a felhotlen egbolton a csillagok, messze a varosok zavaro fenyetol. Erdekes modom, 3-5 cm-es biztonsagi tavolsagot tartottak meg egymastol, (talan feltek a zarlattol?). Amikor eloszor lattam oket, akkor is nagyon tetszett, most, is.
Eszter nagyon akart vegre egy kiwit (madarat, ami NZ nemzeti jelkepe) latni, de sajnos az csak kiwi hazakban lathato, de az bezart mar.
Innen mar csak 160 kilometer Rotorua, a geotermikus csoda orszag kozpontja. Bameszkodva, fenykepezgetve autoztunk a mai vegcelunk fele. Az idoatallas nagyon meggyotort, negyed orat aludnom is kellett, mert olyan almos lettem hirtelen. A vezetesbe mar jol belejottem, mar csak ritkan toroltem az ablakot fordulaskor. Sokat segitett a kilometer orara felragasztott cimke: ?Keep left?. Itt a 12 oras keleti idozonaban (koordinataink: 38,5°del, es 176°kelet) reggel 6-kor vilagosodik es este 8-kor sotetedik.
Fel kilencre ertunk holtfaradtan Rotoruara (neverol mindig a ROTORMAN baratom, Sz. Geza jut eszembe). Itt az elso hotelbe beestunk (59 NZD kb. 9000 Ft a szoba) es bevackoltunk magunkat.
En meg kiprobaltam a Spa-t, ami egy termalvizes medence, aztan meittam 2 pohar reduktiv Timara chardonnayt, aztan elajultam.

5. nap: nov.10, hetfo:Latogatas a termikus csodak birodalmaba: Waiotamo geotermikus parkban a Lady K
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Mi ez
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Meg alszik Lady Knox
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
6 percet kesett
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az ordog tintatartoja
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Szivarvany-to a pezsgo furdovel
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Pezsgo furdo 2
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Pezsgo furdo 3
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Pezsgo furdo 4
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Pezsgo furdo 5
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Szivarvany-to 2
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Opal-to
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Mi ez 2
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Oyster Pool
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Bugyogas
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Zold-to
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az Ordog furdoje
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Forro iszapfurdoben a bugyogas
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Pohutu gejzir
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kiwi
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Rotorua, informacios kozpont
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Maori falu
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A harcos, akin nem volt szabad nevetnunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Mai naprol mindig az jut eszembe, hogy Aliz a csoda orszagban. Pedig Tibornak hivnak. De lassuk a folyamatot:
Reggel megint a Spa-val kezdtem, aztan irany a belvaros (erdekes, nem is lent volt, mert sik az egesz, de akkor miert "Down town" a neve?). Itt bosegesen megreggeliztunk, majd irany a Waitomo park, ahol var minket a Lady Knox.
Ez egy olyan gejzir, amelyik minden nap 10 ora 15-kor szokott kitorni. Miert pont akkor? es honnan tudja a pontos idot? Valami homalyos altudomanyos halandzsat lehet rola olvasni, es el is mondtak rola ott a helyszinen, de nem tudtak meggyozni. En csak a csapot, vagy a tavvezerlot kerestem. Ugyesen eldugtak, mert nem talaltam meg. Minden esetre, mi mar 9 ora 50-kor ott voltunk, es volt eleg idonk korulnezni. Akkor meg csak egy masfel meter magas feher kretaszeru anyagbol allo kupot lattunk, amely kozepeben egy kalyhacso meretu lyuk volt. Benne semmi nyoma az aktivitasnak, vagy a csapnak. Kesobb el kezdett kicsit gozologni. 10 orakor mar hatarozottan pipalt, majd ahogy gyult a tomeg, ugy fokozta a goztermelest. 10 ora 15-kor a kitores helyett csak az ur jott, aki lenyomta a halandzsat a geotermikus hatasokrol. Kozben szappandarabokat dobott be a kalyhacsobe, hogy jobban lathassuk a kitorest. 6 percet beszelt, majd mig egy mely morgo hangot nem hallottunk (nyitottak a csapot) majd a feher szappanhab elkezdett kiaramlani, majd egyre erosebben feltorni (ahogy nyitottak a csapot), majd vegul egy 10 meter magas vizoszlop tort elo a lyukbol: feleledt a Lady Knox. Kesett ugyan 6 percet, de a latvany tokeletesen feledtette ezt. Kozben azon tanakodtunk Eszterrel, hogyan kene beallitani a gepet, hogy mink is rajta legyen a Ladyvel, amikor a szomszedunk megszolalt magyarul: "Majd en lekapom magukat!" Elfogadtuk, megkoszontuk, majd megprobaltam szoba elegyedni vele, de o nem akart.
Innen a geotermikus parkba mentunk, ahol nem gyoztunk csodalkozni: az ordog tintatartoja egy szurkes-lilas suru, bugyborekolo iszappal teli 5 meteres krater volt, a pezsgo medence egy sarga, zold teruleten levo pirossal szegelyezett 150 meter mely, a felszinen 100°C-os termalvizes medence volt, es igy tovabb. Lattunk egy olyan iszapfurdot, ahol 10-50 cm magasra kopkodte ki magabol egy fortyogo to a forro iszapot. Ha nem vigyaztunk, megegetettek a rank froccseno cseppek. A geotermikus termeszet hihetetlen formakat, szineket hozott letre, csakhogy minket elkapraztasson. Sikerult is neki.
Mire lemerult a videokamera es a fenykepezogep mindket aksija, mi is nagyon belefaradtunk a sok-sok meghokkento latvanyba. Innen elmentunk a Szivarvany forras volgyebe (Rainbow Spring Valey), ahol megismerkedhettunk a helyi elovilaggal. Nagyon erdekes volt. 1930-ban elultettek nehany eszak-amerikai vorosfenyot. Mara mar 50 meteres hihetetlen faoriassa nottek. Itt ketszeres sebesseggel novekednek, a vulkanikus talaj es a kulonleges klima miatt. A sok egyeb mellett vegre lattunk kiwi madarat is. Ez egy nagyon felenk, egy rogbi labda meretu tollgomboc, amelynek hosszu labai es meghosszabb csore van. Nem tudom, a gyumolcs vagy a madar volt-e elobb, de a szinuk es az alakjuk szinte megegyezik, csak a gyumolcs kisebb. Ja, es nincsenek vegtagjai. A csorevel az avarban turkalva keresi a taplalekot. Nagyon felenk, csak ejszaka mozog. Csak a kiwi hazakban lehet latni, amelyek egy felhomalyos helysegbol allnak.
Kozben befizettunk egy maori-estre. (Maoirik a polineziai es NZ-i oslakok). Elotte meg megnoztuk a Roturuaban levo Whakarewarewa termikus teruletet, ahol a Pohotu gejzir, amelyik mint az amerikai filmekben az eltort tuzoltocsap, 10 meter magasra lovellte a forro vizet. Csodalatos volt ez is.
7 orakor felvett minket a Tamaka Maori Village autobusza, amellyel eljutottunk a maori est helyszinere. Mar a buszon elkezdodott a kikepzesuk: megismerkedtunk nehany alapveto fogalommal. es szoval, felhivtak a figyelmunket arra, hogy a harcosok tancan nem szabad nevetnunk, es hogy kotelezo a fenykepezes. Az erkezesi ceremonia a kovetkezo volt. Felsorakoztunk a falu bejaratanal, ahol ket harcos fejet egy-egy karoba szurva talaltuk. (Lehet, hogy nem fizettek az elozo csoportban, vagy valamit nem ugy csinaltak, ahogy kellett volna?) Ott vartuk a torzs vezeret. Az nagy kiabalassal, handa-bandazassal kijott az erodbol, majd remiszto tancot jart. Ha nem szoltak volna, akkor bizony elnevettem volna magam. Nagyon ijeszto akart lenni. Meregette a szemet, nyujtogatta a nyelvet, ijeszto pofakat vagott. Mikor mar kello kepen megremultunk, megenyhult, es beengedett a faluba, ami egy kihegyezett botokbol allo fal labirintussal korulvett erod volt. Itt megismerkedtunk a maorik mindennapjaival. Erdekes volt.
Kesobb a tanacskozo hazukban egy nagyon erdekes tancbemutatoban volt reszunk. Ezt az osi receptek es modszerek szerint keszult etelekbol allo vacsora kovetett. Nagyon finom volt.
Hazafele a buszban minden nemzet enekelt valamit: voltak kanadaiak, amerikaiak, hollandok, nemetek, franciak, es mi ketten magyarok. Ok valami szornyu kocsmadalt enekeltek. Mikor rank kerult a sor, Eszter elenekelte az ?Argyelus kismadart". Nagy jol sikerult, nagy tapsot kapott.

6. nap: nov.11 kedd Eszak fele autozunk 650 km-t
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Kek-furdo Rotoruan
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kiwi orszag cimere
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Epulnek a medencek
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ujra epulnek a medencek
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A japanokat elonti a tenger
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Iskolabusz
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kauri fa adatai
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Eszter nem eri korbe a fat, sot ...
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Akarhogy is fajt, de el kellett hagynunk a geotermikus csodak orszagat. Legalabb meg 3-4 napra valo latnivalo maradt ki, de indulnunk kellett. Ismet elmentunk a KV-zonkba, feltettem az internetre az anyagot. Eleg furcsa karakterek jelentek meg. Remelem otthon jol olvashato azert a szoveg!
Aztan elbucsuztunk Rotoroatol, es irany eszak! A hosszabb utat valasztva, a Coromandel-felsziget fele kerulve autoztunk. Ahogy kikerultunk a hegyek kozul, egyre tobb kiwi ultetvennyel talalkoztunk. A kiwit, mint a szolot ugy termesztik. A kiwi fat sorokba ultetik, a sorok koze drotokat huznak ki, majd az agait a drotokra felkotik. Az egesz ultetveny egy nagy lombsatorhoz hasonlit. Erdekes modon a kiwi tablak merete kb. 50*50 meter korul van, es a szeleire hatalmas fakat (fenyo, nyarfa, ciprus, stb.) ultetnek, majd ugy 10 meter magassagban lenyirjak az agaikat. Igy egy 10 meter magas hatalmas soveny veszi korbe a kiwi tablat. Ezek a "kockak" aztan egymas utan kovetkeznek. Mi lehet ennek az oka? Mikozben surusodtek a kiwi tablak, egyre beljebb ertunk a kiwi orszagba, majd Te Puke nevu varosban elertuk annak fovarosat, a Kiwi Fruit Company szekhelyet. Megcsodaltuk a kiwi orszag cimeret: egy felbe vagott 10 meteres kiwit.
A forgalom eleg nagy volt a part menti 2-es szamu fouton, de hamarosan attertunk a Coromandel-felszigeter korbeolelo 25-os szamu utra. Itt megint a megszokott videki neptelen utakon, meg-megallva autoztunk, nezelodtunk, gyonyorkodtunk. Majd Woitanganal kimentunk a tengerpartra. Gyonyoru volt a dunes part! A tenger nyugodt volt, a nap ki-ki kandikalt a felhok kozul, a levego homerseklete 20°C lehetett, a vize kb. hasonlo. Nagyon tetszett a hely, itt is szivesen maradtunk volna meg.
A kovetkezo megallonk a Hot Water Beach volt. Ide nem nagyon akartam elmenni, mert mar 2 ora korul jart az ido, de Eszter nagyon eroltette. Megerte a 12 kilometeres kiterot! Kepzeljetek el, hogy a geotermikus hatas eredmenye kepen a tengerpart egy kb. 100 meteres szakasza alulrol futve van! Milyen gazdagok ezek a NZ-i nepek! meg a tengerparti homokot is futik. A hulye turistak meg lapatot berelnek es lyukakat furnak a homokba, es gatakat epitenek a lyukak kore. Alulrol feljon, vagy oldalrol befolyik a tengerviz, ami felmelegszik es ebben dagonyaznak. Persze idonkent jon egy nagyobb hullam, ami elmossa a "privat spa"-kat. Igy jartak a japanok is, akik 10 perces munkaval elkeszitettek a medencejuket, majd miutan beleultek, szinte azonnal elmosta az ar oket. Az arcukra eloszor kiult a megdobbenes, majd csak nevettek egy nagyot, es ujra kezdtek az egeszet. Hiszen milyen remek moka ez.
Mi sajnos nem ertunk ra a dagonyara, ezert csak szemlelodtunk. Kicsit lefurtam a homokba a labam, es ha 3-5 masodperc utan nem rantottam ki, akkor teljesen megegette azt. Fantasztikus volt a "hideg" viz es a forro homok keveredese! Volt ahol gozolgott a part!
Innen mar gyorsabb tempoban akart haladni, ezert a terkepen is jelolt Whangapua Roadra kanyarodtunk, ami levagta a felsziget felet. Kezdetben nem is volt semmi gondunk, de az aszfalt ut megszunt es zuzott kovek valtottak felt. A lassabban kellett mennem. Remeltem nem tart sokaig, de tevedtem: 28 kilometer hosszan kinlodtunk. Kozben az ut menti hazakhoz tartozo bekeritett kertek oldalara tobb helyen kiirtak: "Ne loj" Lehet, hogy nekem is ki kellen ezt irnom Patyon? Ott is vadasznak elottunk telen.
Nagyon bosszankodtunk, hogy erre az utra tertunk, de biztam benne titokban, hogy valami erdekeset fogunk talalni. Nem csalodtam: egy 9 meter keruletu 1200 eves kauri fat talaltunk. Egy osveny vezetett hozza a dzsungelben. Hihetetlen volt az a matuzsalem! Mar 200 eves volt a fa, amikor Szent Korona szuletett! Es itt tornyosul elottunk! Hangyanak ereztunk magunkat a fa alatt. Fizikailag is meg mint az emberiseg kepviselojekent is. Mit neki az evszazadok ropte! Es megereztem az orias torekenyseget is, meg az emberek gonoszsagat is. Hiszen nagyon sok ilyen fa nott a szigeten, de a pici hangya ember fejszet ragadott es megszuntette az evszazados almodozokat. Alig maradt nehany beloluk.
Vegul kiertunk a foutra, majd az Auckland fele vezeto expres wayra, onnan a motorwayre, es hamarosan atrobogtunk Aucklandon. Innen meg 200 kilometer vart rank, de mar 7 ora volt az ido. Vegul fel 10-re erkeztunk meg Wangareibe, ahol bezuhantunk egy motor lodgeba (72 NZD/ejszaka, spa van) es elajultunk a faradsagtol.

Elozetes a holnaprol:
Fejjel lefele motorcsonakozunk a Bay of Islandben, majd elsullyedunk az autonkkal a Tasman-tengerben.

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Spa
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kacsak athaladasa varhato
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A motorcsonak
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Fejjel lefele motorozunk a deli felteken
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
a Lyuk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Bay of Island
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A SunSail molo
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Jellemzo taj
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A TABLA
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A 90 merfoldes strand
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A LAncer a strandon
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az elso hullam
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A vegzetes hullam
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Eddig ert a viz, es az autot elasta a homokba
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Szabadulas utan
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
7. nap: nov.12 szerda ? Fejjel lefele motorcsonakozunk a Bay of Islandben, majd elsullyedunk az autonkkal a Tasman-tengerben. Reggel ismet a Spa-val kezdtuk, majd irany Whangarai belvarosa, megprobalni az internetes feltoltest. Csak egy napot sikerult feltolteni, de kozben megkaptam Balazstol az uzenetet, hogy baj van az ekezetes karakterekkel. Mar nem tudom modositani, majd a holnapi feltoltessel szuntetem meg az ekezetek, ideiglenesen. Otthon majd visszaallitom a rendes magyar valtozatra a szoveget.
Reggeli (inkabb ebed, mert nagyon sokaig tartott az internetes kinlodas) utan elindultunk az itteni vitorlazo paradicsomba, a Bay of Islandba. Korabban itt is volt a Mooringsnak bazisa, de aztan valamiert kivonult. Szamunkra nagyon fontos ez az utazas, hogy fel tudjuk venni az itteni charter cegekkel a kapcsolatot, mert tobben erdeklodtek nalunk az ugyben.
Nagyon szep tajon vezetett az út, majd megerkeztunk a Bay of Island kozpontjaba, Paihiaba. Itt megtudtuk a charter cegek nevet, es sorba felkerestuk oket. De elotte meg akartam nezni a hires Bay of Islandot, milyen is. Ennek a leggyorsabb modja az volt, hogy befizettunk egy motorcsonakos túrara, amely elvitt minket az obol csúcsan levo Motukokako, vagy mas neven Piercy Islandhoz, ahol a nevezetesseg a semmi volt, vagyis a Lyuk a Sziklaban, a Hole int he Rock. A Gozon levo Azur Ablak utan engem nem tudnak elkapraztatni, de legalabb megismerhettuk az oblot. Befizettuk a reszveteli dijat, majd hamarosan gyulekezo volt. Eloszor felhivtak a figyelmet, hogy a kamerainkat tegyuk bele a camera bag-ba, hogy el ne azzanak. Majd ezt kovetoen beoltoztettek minket piros szinu gumirozott ruhaba. Mondtam is Eszternek, hogy ezek azert túllihegik a dolgokat a beoltozessel. De meg tovabb folytattak: meg kellett adni az adatainkat (gondolom az utas listahoz), es bemutattak, hogyan mukodik a felfújhato mentomelleny, amit mindenkinek fel kellett venni. Eloszor egy videon, majd eloben is lattuk a hasznalatat. Sot meg jol zarodo napszemuveget is osztottak, a froccseno viz ellen. Mindez egy masfel oras motorcsonakazashoz?! Ismet túllihegesrol beszeltem Eszternek. Hat nem volt az. Be kell vallanom igy utolag, hogy nagyon profik voltak. En sem szoktam elindulni úgy, hogy nem megyunk at biztonsagtechnikai oktatatason, de ok sem. Aztan beszalltunk a Excitor nevu motorcsonakba, amelyik legalabb 50 csomoval hasitotta a vizet, majd pattogott a hullamokon. Minden pattanasra vodorszamra dolt be a tengerviz. Jo szolgalatot tett a gumiruha, a szemuveg es a zsak is. A lyuknal (Eszter szerint a Sziklakapunal) masfel meteres hullamok vartak, egyszer atmentunk a lyukon, majd ott nezelodtunk, aztan irany vissza. Ahhoz kepest, hogy a deli felteken, fejjel lefele logva motorcsonakoztunk, nagyon jo volt. Legalabbis a vesekoveknek es a vesehomoknak a sok pattogas. Es persze lattuk a Bay of Island legszebb helyeit, strandjait. Gyonyoru hely, erdemes ide eljonni hajozni. Ez a sziget vedett, keleti oldalan van, kicsik a hullamok, de jo a szel.
Visszaerkezesunk utan atmentunk Opuaba, ahol a charter cegek vannak. Itt jo par cegnel targyaltunk, de a legjobb flottaja a Sunsail-nek van. Nekik Aucklandban is van bazisuk, sot one way charteruk is letezik. Mindenkinek ezt tudom ajanlani. Persze most mar vannak mas, olcsobb ajanlataink is.
Hat orara mindennel vegeztunk. Mit csinaljunk? Vissza Whangarei-be, vagy menjunk el a Kilencvenmerfoldes strandra? Igen, ez a neve: Ninety Miles Beach. En nagyon mentem, volna, Eszter meg tamogatta az ohajomat. Igy elindultunk hat. Útkozben ismet mesebeli tajakat lattunk, sot atmentunk egy kisvaroson, Kaitaian, ahol a varos szelen a legnagyobb megdobbenesunkre a Welcome felirat alatt a Dobro dosli volt olvashato. A masik oldalon, meg a Sretan Put ? horvatul. Hogy kerult ez ide? Hihetetlen.
Kesobb kiertunk a Kilencvenmerfoldes strandra. Hihetetlen volt. Ameddig a szem ellatott, mindenutt csak a gyonyoru homokos strand latszodott! A hatalmas hullamok a parttol vagy 400 meterre megtortek, csak a hullamnyelvecskek nyaldostak a homokot. Tobb helyen lattam prospektusban es videon, hogy ezen a strandon buszokkal autoznak. Sot, nagyon sok kereknyomot is lattunk. Lattam ugyan egy tablat, amely arrol szolt, hogy a dagaly idejen sok autot elvesztettek a tulajdonosaik, igy mindenki csak a sajat felelossegere autozhat a parton. Tudok en vigyazni magunkra, majd figyelem a dagalyt! Kicsit csokkentette a tabla hatasat, hogy mellette egy masik felirat arra figyelmeztetett, hogy mergezoek a kagylok. Es en lattam 2 idosebb holgyet, akik felvodornyi kagyloval szalltak be az autoikba.
Szoval lementem az autoval a partra, Eszter is beszallt, majd elkezdtem rodeozni a homokban. Az auto szepen ment, a foveny megtartotta. Szerettem volna olyan felvetelt is kesziteni, hogy kivulrol filmezi Eszter a foveny rodeot, ezert megalltam. Keszult nehany felvetel az autorol, majd jott egy hullam, amelyik korbenyalta az autot. Milyen erdekes, gyorsan lefenykepeztem.
Majd kisvartatva jott meg egy, amelyik a karosszeria aljaig ert. Ennek fele sem trefa, gondoltam es gyorsan beugrottam az autoba, nehogy úgy jarjak, mint a tablan szereplok. Hat nem sikerult elindulnom. Ez az utobbi hullam kimosta az auto kerekei alol a homokot. Mint amikor az ember mezitlab all a homokban es elassa ot a hullam. (Nem az enyem!). Megprobaltam az osszes szabaditos technikat: hintaztatni az autot ? meg sem mozdult; kettesben, harmasban, majd negyesben inditani ? semmi; fekezni a kerekeket, ezzel a difizarat szimulalni, es igy gazt adni ? semmi; kivettem a szonyeget a csomagtartobol, es behúztam a kerek ala ? semmi; probaltam tolni, mikozben Eszter vezette (volna) az autot ? semmi; kikaparni a kerekek elol a homokot ? semmi; megprobaltam emelni az elejet ? meg se moccant. Egyre tobb hullam nyalta korbe az autot, az kozben felult elol az alvazanal a homokba, a kerekek forogtak es besuppedtunk a homokba. Nincs mese, nagyon gyorsan kulso segitsegre van szuksegunk, mert mi nem tudjuk kivinni innen sajat erovel. Elrohantam segitsegert. Hulye modon legalabb masfel kilometerre elmentem a lejarattol, az autonak meg voltak szamlalva a percei. Lattam messze egy terepjarot, integettem neki, majd lekaptam az ingemet, azzal is. Nem vett eszre. Tovabb rohantam. Mikozben futottam az jutott eszembe, hogy mit fogok mondani az Avisnak az autorol. Meg azt, hogy ugyan full biztositast kotottem, de ez az ilyen ostoba helyzetre biztosan nem vonatkozik. Meg az, hogy el kellett volna olvasnom Sezo baratom ajandekat, amit kihozott a repuloterre: ?Magyarok bortonben kulfoldon?. Hiszen nem tudjuk kifizetni az autot! Hiszen csak 18 ezer kilometer volt benne! Futottam tovabb, mikozben ilyen gondolatok jartak a fejemben. Meg az, hogyan fogunk visszajutni Whangaraibe. Tovabba Eszternek biztos lesz annyi esze, hogy elkezdi kihordani a cuccunkat az autobol, legalabb azok megmaradjanak! Tiszta erobol futottam a segitsegert. Kozben hatraneztem, es lattam, hogy messzirol egy motoros kozeledik. Odament az autohoz, es Eszterrel beszelt valamit, majd elindult felem (a lehajto fele) Mikor odaert, kertem segitsen, o azt mondta, hozza az autojat. Megkoszontem, majd futottam vissza, menteni a menthetot. Sajnaltam Esztert is, hiszen o ott maradt egyedul a sullyedo autonkkal. Nem tudtam azt sem, hogy most meg lefele megy a viz, vagy mar arad. Mennyi idonk maradt? Maradt-e egyaltalan idonk az auto megmentesere. Messzirol nezve a hullamok feljottek egeszen az autoig.
Mire visszafutottam, megjott a segitonk is: hozott egy lapatot, assam ki. Kerdeztem kotele nincs? Nem hozott. Elkezdtem tiszta erobol asni, most mar a lapattal. Meg mindig korbe mostak a hullamok az autot. Kozben a segitonk elment ? remeltem kotelert. En tovabb astam, mind a negy kerek elol kitakaritottam a jaratot, behúztam ismet a szonyeget a baloldali elso kerek ala, amelyik a tenger fele esett es melyebben ult. Kozben probaltuk ismet kiszabaditani az autot, a kerekek csak felvertek az iszapot, de az auto nem mozdult. Eszter es en is csupa iszap lettunk. Kozben ismet megjott a segitonk es hozott egy kotelet. Az egyik vegen egy gyorsgassza volt, amit konnyen kioldottam. A masik vegen viszont valami specialis raszorulos csomo volt, amit keptelen voltam kikotni. Szerencsere a csomobol kiallo veg eleg hosszú volt ahhoz, hogy hozzakossem az autohoz. Aztan megprobaltuk kiszabaditani, de csak a negyedik kiserletre mozdult meg az elsullyedt Lancerunk. Aztan meg is elengedte a karmai kozul az ehes Tasman-tenger! A kuplung szaga terjengett, kicsit fustolt is, de mar gurult! Gyorsan feljebb mentunk. Leoldottuk a kotelet, majd kerdeztem a segitonket: hogyan tudnam meghalalni? ?Nothing? valaszolt es elment. Nem tudom a nevet, csak azt, hogy megmentette az autonkat. Csinaltunk par kepet meg, de a fenykepezogep objektivenek a fedele egy homokszemcseben elakadt, igy csak felig nyilt ki, amit persze akkor nem vettunk eszre.
Ahogy visszaneztuk a kepeket, megallapitottam a gep oraja szerint idoben hogyan jatszodtak le az esemenyek:
- 19 ora 20-kor erkezett az elso hullam, a vizszint 1,80 m volt,
-19 ora 21-kor jott az a hullam, amelyik elsullyesztette az autot a homokba,
-19 ora 38-kor kiszabadult az autonk,
-19 ora 48-kor bekoszontott az apaly, a vizszint 1,74 meter, vagyis meg 6 centimeter csokkent,
-ejjel 1 ora 25, a dagaly 5,21 meterrel tetozott, vagyis 3,4 metert emelkedett a vizszint!
Mi tortent volna a szegeny autonkkal, ha nem jon az ismeretlen segitonk! Rossz belegondolni is: a hullamok ossze-vissza gorgettek volna a parton, talan reggelre egy osszetort roncs maradt volna belole! Vagy elvitte volna a tenger. Es mindez miert? Mert nem hittem a tablanak, meg ugyesnek kepzeltem magamat. Szerencsere megúsztuk, de ez talan ebben az esetben nem a legjobb szokep.
Utana hosszan pucolgattuk az autot, de keves sikerrel. A ruhank, ciponk teljesen atazott a nagy kuzdelemben. A hajamban fel kilo homok volt, Esztereben talan kevesebb. Egy út menti WC mosdojaban tisztogattuk magunkat. Szerencsere nalunk volt a furdogatyam meg egy tiszta polom, azt tudtam felvenni csak. Elindultunk visszafele. Lattunk útkozben egy tablat, hogy Kaitaiaban van automoso. Miert eppen a Ninety Miles Beach kijaratanal helyeztek el a tablat?
Amint megalltunk tankolni, a kutas nevetve megkerdezte: bicseztunk? Igen, de kiszabadultunk. Aki arra jart, mindenki rajtunk nevetett, de mit bantuk mi azt! Hiszen megmentettuk a Lancert!
Mar teljesen sotet volt, mire elindultunk. Hazafele Eszter legnagyobb oromere negyszer lattunk opusszumot az úton athaladni. Keves ennel bambabb allat van! Csak ultek es nezelodtek, alig tudtam megallni vagy elkerulni oket.
A kovetkezo nap elozetese: megnezzuk a Whangarai-vizesest, szornyulkodunk a kauri múzeumban, majd Devonportba erkezunk.

8. nap: november 13. csutortok ? megnezzuk a Whangarai-vizesest, szornyulkodunk a kauri muzeumban, m
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Eszter takaritja a bicsezes nzomait
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kuzdok az internettel
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A vizeses
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A gumdigger
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
a buszke fagyilkos
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Fejik a kauri fa gumijat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kauri borostyan
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kauru fabol keszult butor
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A fak meretei, balra lent Eszter all.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A legnagyobb fa emleke
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
kauri borostyan
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Fikusz, NZ modra
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Devonporti reszletek
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Reggel meg egy orat takaritottuk az autot, de meg mindig latszott, hogy bicseztunk vele. A belvarosban feltoltottem az internetre az anyagot egy internet kavezobol (a ?No food and drink? felirat megkerdojelezi az internet cafe nevet)
Utana elmentunk megnezni a Whangarai-vizeeset, ami a szallasunktol 5 percre volt. Nagyon szep, bovizu folyocska zuhan le 30-40 metert, es ez a vizeses.
Innen szemerkelo esoben Auckland fele indultunk. Utkozben elmentunk megnezni a kauri muzeumot. Megdobbento volt. Eddig is nagyon tiszteltem a kauri fat, de most ez csak fokozodott. Megtudtuk, hogy kezdetben a kauri fa gyantajat gyujtottek a gumdiggerek. Kesobb kiastak a homokbol, a tavakbol. Ez a megkovesedett gyanta gyakorlatilag az uj zelandi borostyan. Ebben is bele ragadtak bogarak, lepkek tobb tizezer evvel ezelott. Voltak is ilyen darabok a vitrinekben kiallitva. Feny derult a horvat feliratra is: az itt ero dalmatok voltak a legismertebb gumdiggerek es ok fejlesztettek ki es terjesztettek el a gyanta banyaszatat, mosasat. Eddig nem is lett volna baj, de a fa maga csodalatos szerkezetu: tomor, eros, konnyu, jol megmunkalhato. Ezert kivagtak oket. A legnagyobb kauri fat 1870-ben vagtak ki: atmeroje 8,54 m, a kerulete 26,8 m volt! Ugy hivtak a fat, hogy Giant Kauri Ghost (jellemzo, hogy a megmarad faknak neve van!). A muzeum egyik falara felrajzoltak az ismert kauri fak meretet: a legkulso volt a Giant Kauri Ghost, majd utana jott a tobbi nagy fa. A ?mi? 1200 eves fank a legbelso fekete korvonal volt a falon. Szoval kipusztitottak a kauri oriasokat. Meg ezer evig kell varni, hogy ismet legyen egy 3000 eves kauri fa! Lesz-e ezer evunk hogy megnojon? Szornyu vandalsag volt. De hat az akkori embereknek meg kellett elniuk valamibol, es nem is gondoltak vegig, mit is pusztitanak el.
Sajnos az orias kauri fakat neha betegseg tamadja meg, es belulrol elkorhadnak es kidolnek. Volt olyan is, amelyik villamcsapasnak esett aldozatul. Minden esetre jo lenne megtudni, hogy a kauri fa miert el 3000 evig, es az almafa miert nem ?
Miutan szinte teljesen elfogytak a nagy fak, akkor jott az ujabb otlet: a gumdiggerek eltemetett fakat talaltak a foldben, sot a tavakban is. Igy azokat is kiastak es lassatok csodat: a fanak semmi baja sem volt! Talaltak 10 000 eves, 22 000 eves, 35 000 eves fakat, sot a legregebbi 44 500 eves volt. Sot, meg a mai napig is arulnak darabokat belole. Egy szappannyi darab 9 NZD-be kerul, 1350 Ft-ba! Hihetetlen! Vettem is egyet belole, pedig sokaig gondolkodtunk rajta Eszterrel: ha veszunk valamit, akkor a kauri fak kiirtasaban segedkezunk. De ezert ez mas. Itt hallottunk ismet magyar szot, egy kozepkoru hazaspar szinten meglatogatta a muzeumot.
Innen mar kozvetlenul Auckland egyik peremvarosaba, az itteni Szentendrebe, Devonportba autoztunk.
Eleg gyorsan talaltunk szallast egy magan motelban (120 NZD/ejszaka), majd elmentunk a viktorianus stilust orzo varoskat felfedezni.

Elozetes a holnaprol:
november 14, majd rovid idore nov.13-a, majd ismet nov.14 ? Elbucsuzunk NZ-tol, majd ismet atrepuljuk a Datum vonalat es leszallunk a Cool-szigeteken, Rorotongan. Itt meg csak nov. 13-a van. Innen tovabb repulunk es Tahitin ujra kezdjuk nov. 14-et.

9. nap: november 14, majd rovid idore nov.13-a, majd ismet nov.14 ? Elbucsuzunk NZ-tol, majd ismet a
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Auckland
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Indulunk NZ-bol
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A gepunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Auckland oblei
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A meleg homokos obol
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Atleptuk a datum vonalat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Cook-szigeteken is lesszalltunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Most melyik nap van?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A gepunk Rorotongan
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Igy fogadott Tahiti, Faa repuloter
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A datum erkezeskor
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Nagyon bonyolult a mai nap. Reggel elmentunk meg a jachtboltokba korulnezni, majd irany a repuloter. A gepunk november 14-en 16 ora 20-kor szallt fel. Kelet fele repultunk, kozben atleptuk a Datum valaszto vonalat, es ezzel az elveszett november 7-et vissza kellett kapnunk. A tengeren hajozva ez nem okozott volna gondot, mert a holnapi napot ismet nov. 14-ekent irtuk volna be a naploba. Mi viszont 4 ora repules utan leszalltunk Rorotongan, ahol meg csak november 13-a volt! Le is fenykepeztem az NZ ido szerint jaro oramat, es az ott vasarolt bor csekkjet. Jol latszik, hogy a NZ ido szerint nov. 14-en 20 ora 49 van, mig a csekken nov.13-a, 21 ora 42!
Ezt jelenti a datumvonal atlepese!
Rovid varakozas utan irany Tahiti, ahova mar nov.14-en ejfel utan 18 perccel erkeztunk! Vagyis ismet nov.14-et irjuk. Ocsemnek ma van a szulinapja. Ketszer unnepeljuk meg. Egyszer a repulon ma delutan elso nov.14-en, utana a masodik nov. 14-en, vagyis reggel. Eljen Vass Zoltan!
A repuloteren egy kelleme es egy kellemetlen meglepetes vart: itt abszolut nem mukodik a GSM telefon.
Viszont nagyon kellemes meglepeteskent V. Feri, a Tengerjaro cimu RTL musor szerkeszto-musorvezetoje vart, es elvitt a szallodankba. Ahol megsem foglaltak nekunk helyet, de szerencsere volt ures szoba. Egy ejszaka 130 USD-ba kerul! A szoba kopott, ket csotanyt is lattunk, viszont budos doh szag van a furdoszobaban. TV van (de nagyon rosszul jon az adas) viszont van legkondi. Ez itt a legolcsobb hotelek koze tartozik.

10. nap November 14. Péntek ? Tahitin megnézzük a cápák etetését, majd a Vénusz pontot, a fúvó lyuk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Piac Tahitin
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Gyöngyárus a piacon
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Utcarészlet Papeetén
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A megroggyant cápa
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A cápa bels? szervei a lépcs?lejáró plafonján
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Cápa
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Másik cápa
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A cápa bend?je a plafonon
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az étterem
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A majomkenyérfa gyömölcse
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
a katamarán nagyanyja
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A hordozható HiFi tahiti módra
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A fúvólyuk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ez a hullámverés még kevés a fúváshoz
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Bambuszerd?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
a Faarumai vízesés
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Reggel eljött értünk Feri és Zoli az operat?r. Együtt indultunk a Blight kapitány étterméhez, ahol egy akvárium m?ködik. Nagyon érdekes volt az egész: két cápa száján át vezetett le az üvegfalú helyiségbe az út. A falra körben fel voltak festve a cápa bels? szervei. Miközben lementünk az üvegfalú ?pincébe?, keresztül mentünk a cápa gyomrán is. (Volt benne vekker is.). Lent minket három nagy tér várt, ahol különböz? típusú halakat gy?jtöttek össze. Az egyikben csak cápák voltak, a másikban nagy halak, a harmadikban vegyesen fél méteresnél kisebbek. Ott várták a kaját, mindannyian. 12-kor kezd?dött az etetés. A halak el?tte pár perccel nagyon felélénkültek, ide-oda úszkáltak izgatottan, várták a kaját. Honnan tudták, hogy most van 12 óra? Amint bedobta a gondozó a halcafatokat, rárontottak, és igyekeztek elcsípni a másik el?l a finom falatot. Csak úgy forrt a víz a medencében! Közben felülr?l a sirályok próbálkoztak: amint eldobta az etetet? ember a halat, megpróbáltak rácsapni. Általában ötb?l egyet sikerült elvinniük. A cápák sokkal flegmábbak voltak: alig kellett nekik a hal. A bedobott darabokra rástartoltak de csak immel-ámmal ették meg.
A cápák és halak megtekintése után ismét autóba ültünk és már mentünk is a következ? helyszínre. A filmforgatása miatt sietnünk kellett, hogy a fényviszonyok jók legyenek. Még szerencse, hogy a sziget nem nagy, pár óra alatt teljesen körbe lehet autózni. A Vénusz pontnál épített világítótorony megtekintése volt a következ? úti célunk. Ez arról nevezetes, hogy Cook kapitányt azért küldte ide az Admiralitás, hogy 1769. Június 3-án megfigyelje a Vénusz áthaladását a Nap el?tt. Kés?bb Blight kapitány 2 hónapot töltött itt, amikor a kenyérfa mintákat gy?jtött 1788-ban. Ennek az volt a célja, hogy a Nyugat Indiai Szigeteken (Karib-tenger) él? afrikai rabszolgák számára minél olcsóbb táplálékot tudjanak biztosítani.
Innen a következ? úti célunk az Arahoho Blowhole (fúvólyuk) volt. Ez e természeti jelenség azonban csak akkor m?ködik, ha nagyok a hullámok. Ekkor egy keskeny hasadékon keresztül az óceán vize egy természetes csatornán keresztül a felszínre jön nagyon er?s süvítéssel együtt. Amikor nincs elég nagy hullámverés, akkor csak az ijeszt?en nagy hang érkezik meg és a vele együtt az er?s légáramlat. Szinte odébb fújja az embert. Itt találkoztunk a helyi fiatalokkal, akik golyókat dobáltak, és egy kis kocsin tolt akkumulátorok által m?ködtetett HiFi-t hallgattak. Páran közülük szörfözni is próbáltak, de túl nyugodt volt hozzá az óceán. Csodáltuk, hogy a helyieknek ilyen kevés is elegend? volt, hogy jól érezzék magukat.
Mai napon utolsó programja a Faarumai vízesés volt. Az út szegényebbek által lakott területen vezetett keresztül. A nyitott ajtókon és függöny nélküli ablakokon betekintve, szörny? szegénység látszódott: kopott bútorok, vagy egyáltalán semmi sem volt a piszkosnak t?n? szobákban. Viszont jó pár ilyen kalyiba el?tt új autó állt, amit a tulaj fényesítgetett. A gyerekek koszosak voltak, de nagyon barátságosan köszöngettek a szuper jó BMX bringájuk nyergéb?l. A kutyák bundája nem erre az éghajlatra fejl?dött ki, különösen akkor látszódik ez, ha rosszul tápláltak és elhanyagoltak.
A vízesés ? ami valójában 3 külön vízfolyásból áll ? nem túl b? viz? volt, de nagyon szépen hullott alá a magasból az ezüst patak. A környezet nagyon rendezett, szép sétautak, izgalmas híd és bambuszerd? veszi körül.
Visszaautóztunk a f?városba Papeetébe, ahol hatalmas dugó fogadott. Robbanásszer?en megn?hetett az autók száma, de ezt a forgalmat az utak nem tudták levezetni. Nagyon meglepett, hogy Új Zélanddal ellentétbe itt senki sem segítette a másikat a közlekedésben. S?t? Még megpróbáltunk egy tahiti folkról estre elmenni, de nem sikerült, ezért visszamentünk a szállodába, mert hulla fáradtak voltunk. Kés?bb megpróbáltam feltenni az internetre a meglév? anyagot, de semmilyen adathordozót sem engedtek az internetkaféban csatlakoztatni a géphez.
A legnagyobb megdöbbenésemre egyetlen magyar szolgáltató kártyája sem m?ködött. Teljes a hírzárlat.

11. nap: Nov. 15. Szombat ? Átrepülünk Raiateára. Behajózunk a Lagoon 4200-as katamaránba és kihajóz
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Egy tyúk és a párja a repül?téren
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Christian a hagyományos virágfüzérrel várt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Eszter a hajón
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Én is a hajón (vagyok)
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az orrkabin
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A farkabin
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Megjött a stáb
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
És guberálja a csomagját a gépen
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A briefing
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A bójázási rendszer
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Hurepiti Bay veszélyes zátonyai
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Christian a Briefing Roomban
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Mivel a szállónk a belvárosban volt, ezért egész éjjel hallgathattuk, hogy mulat a nép. Üvöltöztek, a Franciaországból jól ismert jellegzetes hanggal többször kiszállt a rohamegység. Hatkor keltünk, negyed hétre rendeltük a taxit. Ami persze nem jött. Az éjszakai mulatozásnak is meg lett az eredménye: balra egy európai fiú feküdt az ajtótól 20 méterre a földön, jobbra egy maori 30 méterre. T?le nem messze 3 lerobbannak t?n? ?éjszakai pillangó? beszélgetett.
Kisvártatva megállt a szálló el?tt egy másik taxi, egy kisbusz. Nagyon le volt robbanva és fertelmesen piszkosnak és elhanyagoltnak látszott. Nem volt választásunk, beszálltunk és irány a repül?tér. Útközben láttuk, hogy kezd a város magához térni, a szemetet és a részegeket eltakarítják, a fényre elt?nnek a pillangók.
A csomagok feladásánál kiderült, hogy kett?nknek összesen 78 kg csomagunk van, de ebb?l ingyen csak 40 kg-t visznek. Túlsúlyt kellett fizetnünk. Ha retúrban fizetünk, akkor kapunk 30% kedvezményt ? mondta a hölgy. Inkább fizettük ezt (7800 polinéziai frankot, XPSt), mert nem lesz kevesebb cuccunk visszafelé sem! Az árfolyam: 1 USD=100XPS)
Mikor végre Raiateán leszállt a gép, rögtön minden megváltozott: Sütött a nap, az óceán ragyogott, a repül?téren Christian barátom várt minket nagy örömmel és virág füzérrel, a csomagunk megérkezett, majd irány a hajó. 8 órakor már a Kopau nev? Lagoon 4200-as katamarán fedélzetén voltunk a Moorings idilli kiköt?jében. A stáb egy géppel kés?bb jött, így nyugodtan be tudtunk rendezkedni.
Mikor végre megérkezett Feri és Zoli gépe, akkor már mi várhattuk ?ket a hagyományos virágfüzérekkel. A csomagjuk persze nekik nem érkezett meg, mert Bora Borára csekkolták be azokat. Szerencsére mire ez kiderült, a gép még nem indult tovább, így bemászhattak a raktérbe és kiguberálhatták a csomagjaikat. De meg lett minden, nagyon segít?készek voltak a helyiek. ?k is bepakoltak, majd Christian megtartotta nekünk a szokásos ?brífinget?, amit mára már jelent?sen továbbfejlesztett. Ez most már a 12. utam Tahitin. Így, csak a változásokat mutatta be, mivel utoljára 98-ban jártam itt.
Utána már nagyon éhes volt a társaság, ezért elmentünk a helyiek által kedvelt újonnan nyitott kiköt?i étterembe. A csapat nagyon finom grillezett halat evett. Mindenkinek nagyon ízlett. Nekem gondom támadt, mert csak hal és kacsa volt az étlapon. Na meg marhahús. Ezért én egy kis sült krumplival beértem.
Ebéd után azonnal visszamentünk a hajóra és már indultunk is, hogy a közeli kis városba bevásároljunk. Sajnos mire odaértünk az es? felh?k is megérkeztek. Szakadó es?ben kötöttünk ki. Szerencsére a bolt nem volt messze a kiköt?t?l, ennek ellenére b?rig áztunk. Jó, hogy az es? nem volt hideg. Az el?re elkészített lista alapján gyorsan megpakoltuk mind a két bevásárló kocsit, de ez is másfél órát tartott, mivel rá kellett jönni a francia feliratokból, hogy mit is akarunk venni. Aztán a még mindig öml? es?ben eltoltuk a bevásárlókocsikat a hajóhoz.
Innen a Hibiszkusz étteremhez, Leó kocsmájához hajóztunk. Nem volt egyszer? a rossz látási viszonyok között megtalálni a bójákat. A Garmin Blue Chartja teljesen használhatatlan volt itt. De aztán mégis megérkeztünk, Zoli ügyesen kifogta a bóját, majd szárítkoztunk. Többször villámlott és dörgött is. Ez elég ritka ezen a helyen.
19 órára bejelentkeztünk Leóhoz egy polinéz estre, de annyira szakadt az es?, hogy inkább lemondtuk.
Senkit sem kellett ringatnunk, mindenki szinte azonnal elájult.

12. nap: Nov.16. Vasárnap ? Reggelre eláll az es?. Búvárkodás, vitorlázás, búvárkodás, vitorlázás. A
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ennyire jól érzem magam!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Irány a paradicsom!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Bora Bora a távolban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Hurepiti Bay déli partja
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Készül a vacsora
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Reggel beköszöntött az igazi tahiti id?járás: sütött a nap, kéklett az ég és az óceán, az atoll vize viszont türkiz színekben pompázott. Fütyültek a madarak, ugráltak a halak és mi is nagyon vidámak voltunk. Erre vártunk. A b?séges reggeli után útra keltünk és fél óra hajózás után horgonyt dobtunk a 3 méteres teljesen átlátszó vízben, a Mahaea-sziget mellett. Nagyon vigyáztunk, hogy a horgonyt nehogy egy korallba dobjuk és a lefekv? lánc is csak homokot érjen. Ha mi egy óvatlan horgonydobással elpusztítunk egy koralltömböt, annak évtizedekbe kerül a regenerálódása.
Megnéztem a horgonyt, tartott rendesen. Csónakba szálltunk majd elindultunk a víz alatti világ felfedezésére. Én ezt már többször is átéltem, de most is megdöbbentett, hogy a felülr?l veszélyes zátonynak látszódó sötét folt egy egész vízi várost rejt? csodavilág. Láttunk sárga halat, nagy kék szemmel, zebracsíkost, fehérpöttyel a fején, halvány sárgát, fehérpöttyökkel, fekete-sárga csíkosat, sárga fekete csíkkal és pöttyökkel, barnát fehér és rózsaszín farokkal, barnát sárga uszonyokkal, barnát neonkék széllel, barnát sárga masnival a farkán, barnát sárga keresztcsíkokkal, amelyeknek kék volt a széle, bociszem? fehérszín? tüskés hallal, barna szín? puferhal zöld vagy kék pötyökkel, zöldszín? pufferhalat, sötét pötyökkel, neonkék halakkat, ebb?l legalább 4 arányalttal, és fehér sötétpöttyös, majd barna világos pöttyös murénát, meg? meg? szóval hihetetlen szinekben, formákban és ezek meghihetetlenebb kombinációjukkal pompázó halakat. Eszter csak úgy kiabált nekem a sznorkel pipán keresztül: nézd, nézd az milyen, ezt nézd. Én meg kattogtattam a víz alatti gépemet szorgalmasan.
Ennek is vége lett egyszer, hajóra szálltunk , kihúztuk a vitorlákat és a Tahaa-sziget hullámoktól védett atolljában vitorláztunk. A szigetet észak felél elég bonyolult megkerülni, nagyon oda kell figyelni a bójákra és a víz színére. Ahol sötétkék, ott 30 méter, vagy mélyebb ahol zöld, ott csak 10 méteres, ahol türkiz zöld, ott 6-7 méteres, ahol türkizkék, ott 3-4 méteres, majd ahol sárgul, ott már csak 2 méter körüli a víz. Ahol meg barna, ott 20-30 centi csak a mélység. Borús id?ben, vagy amikor a nap nagyon alacsonyan van, akkor nem látszanak a színek, nagyon nehézzé válik a hajózás. Szerencsére akkor ragyogott a nap, surrogott a víz a hajó körül, feszült a vitorla. Mindenki nagyon élvezte a hajózást.
Aztán megérkeztünk a Tao Tao-szigethez, ahol mostanra a La Tahaa nev? szállodát építették , amely a víz fölött álló bungalókból áll. Ez volt a kedvenc helyem, itt láttuk a hajó alatt a 6 méteres ördögráját átúszni, amikor egyszerre mindkét oldalon látszott a rája, meg itt voltak a legszebb búvár élményeim.
A búvárkodással nem volt baj most sem, mert horgonyzás után ( türkiz zöld vízben = 6,7 m) ismét csónakba szálltunk és a Tao Tao valamint a Maharare közötti átjáróban leereszkedtünk az áramlatban.
Ez itt a legkedvesebb helyem. A szigetet körülvev? atollon megtör? hullámzás egy része beáramlik az korallgy?r?n át. Az így létrejöv? áramlás a két sziget közötti átjáróban egy oxigén dús, és ezzel táplálék dús területet alkot, amelyben hihetetlen b?séggel burjánzanak a színpompás korallok és más tengeri él?lények. Az átjáró küls? részén bementünk a vízbe és leereszkedtünk a csodálatos állom világba! Ahogy kezdetben gyorsan, majd egy lassabban lesodródtunk a három dimenziós természetfilmben, megnézhettük jól a tenger különös teremtményeit: a halakat, a növényeket, átmenetüket. Nem tudtunk betelni a látvánnyal! Többször is végig mentünk a pályán. A küls? részét piros pályának neveztük, mert itt volt a leggyengébb az áramlat, a bels? részét viszont fekete pályának. Itt gyorsabb volt a vízfolyás, jobban kellett vigyáznunk a korallok miatt, de itt más fajta halakkal és korallokkal találkozhattunk. Nagyon élveztük az egészet! Kicsit ugyan itt-ott megsz?nt a b?rfolytonosságunk, amikor a látványba belefeledkezve nem vettük észre a közeled? koralltömböt, vagy amikor megpróbáltunk megállni és egy helyben nézel?dni. De megérte!
Boldogan, de fájó szívvel (és több sebb?l vérezve) hagytuk ott ezt a természetes élményparkot. De már nagyon elszaladt az id? és nekünk még be kellett hajóznunk a zátonyos Hurepiti Baybe.
Ahogy elindultunk, úgy el?t?nt a lemen? nap fényében a 20 mérföldre lév? Bora Bora jellegzetes sziluettje, és a kellemes szélben elvitorláztunk az öböl bejáratáig. Itt a déli partot követve sikeresen elértük a horgonybójákat, majd lekötöttünk az egyikre. Közben lement a nap, leny?göz?en giccses színeket festve a nyugati égboltra. Eszter elkészítette a vacsorát, a cockpitban jó zenéket hallgatva, borozgatva, beszélgetve megvacsoráztunk és nagyon élveztük az estét.
Hamarosan fent tündököltek felettünk a déli égbolt idegen csillagai és azokra is rácsodálkozhattunk a különös hangokat hozó simogatóan lágy délkeleti passzátszélben. Nagyon élveztük az életet.

13. nap: nov 17. Hétf? ? A Vanilia Túra elmarad az es?s id?járás miatt. Áthajózunk Bora Borára.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Innen indul(na) a Vanilia Túra
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kihajózunk Tahaa atolljából
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A csónak leveg?t vesz ...
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
és lebukik.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Közeledünk Bora Borához
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A sziget térképe
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az anglikán templom
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A bolt
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Éjjel el kezdett szakadni az es?. Minden ablakot be kellett zárni, szerencsére a ventillátorok elviselhet?vé tették a helyzetet. Ennek ellenére mindenki nagyon rosszul aludt.
Reggel még mindig szakadt az es?. Kimentünk a partra, de aztán végül is elhalasztottuk a mára tervezett Vanilia Túrát péntekre.
Az el?rejelzés szerint estére és holnapra északnyugati szél várható. Valószín?leg egy trópusi hidegfront közeledik, és pár napig nehezen lesz járható az út Bora Borára, ezért azt javasoltam, hogy ma menjünk át. Így nekivágtunk a Csendes-óceánnak.
A Blue Chart térképem eddig nagyon bizonytalanul mutatott. Sajnos hol jó volt a hajó helye, hol 0,3 mérfölddel tévedett. Nem nagyon használhattam. Szerencsére már ismertem a helyet, így könnyen ki tudtunk hajóznia a Passe Papain át Tahaa atolljából. Nagyon sokat segített a parton álló piros-fehér csíkos feltakaró jel, amely kit?zte a követend? nyomvonalat. Kidobtuk a maradék pecánkat, hátha fogunk halat.
A Passe Papaiban már megjöttek az óceán holthullámai, föl-le dobálták a hajót. Ezek két oldalt méltóságteljesen, fehér tajtékot vetve dübörögve megtörtek a korall gáton, de az átjáró szabad volt. Kiérve az általam kit?zött biztonságos pontra (Bora Bora atolljának délnyugati részén álló Te Turi Roa világító tornyát délr?l 0,8 mérföldre elkerülve) felvettem a hajó plotterén az útpontot, majd ide kormányoztattam a hajót a GPS-el. Innen kezdve 3 órán át semmi dolgom nem volt, csak gyönyörködni a Csendes-óceánban. Fent voltak a vitorlák, raumban hajóztunk, a holthullámok délr?l jöttek, a hajó szelte a habokat.
A trópusokon katamaránnal szeretek hajózni, mert sokkal nagyobb itt az élettér. Viszont nem érzem magam olyan biztonságban, mint egy egytest? ?rendes? hajón. Itt nem érzem úgy a hajóra ható er?ket, mert nem d?l meg. Ha leteszek egy poharat az asztalra, az ott marad. Viszont élesen ugrál, rángatózik a hullámokon a katamarán. Ijeszt?en puffan a két test között felcsapódó hullám, de különben gyorsan megy.
Kés?bb változott a szél iránya kicsit, és ezzel a bocink különös játékba kezdett. beloccsant a víz a csónakba. Amikor lefelé futott egy hullámon, akkor a hajó orrába zúdult a víz, majd a következ? hullámba befúrta magát. Ekkor egyszer?en tovább úszott a víz alatt teljesen elmerülve, majd 5-10 másodperccel kés?bb feljött leveg?t venni. Félelmetes látvány volt. De nem tudtunk semmit sem csinálni vele, mert ahhoz túl nehéz volt, hogy felvegyük a fedélzete. Ezért mint a delfin, úgy jött utánunk vagy fél órát, aztán mikor ismét változott a hullámzás jellege, akkor abba hagyta ezt az ijeszt? játékot.
Három óra alatt értük el az útpontunkat, közben az es? elállt, néha sütött a nap, Feri rosszul lett, de végül hatott a dedalon, Bora Bora fest?i hegye egyre közelebb került, de halat nem fogtunk.
Bora Borát körülvev? atollnak csak egy bejárata van, a nyugatra néz? Passe Teavanui. Így az egész szigetet meg kellett kerülnünk, hogy be tudjunk hajózni. A bejáratot itt is bójákkal és egy feltakaró jellel t?zték ki, ezért nem okozott semmi nehézséget a bejutás. Az els? utunk a ?f?város?, Vaitape kiköt?jébe vezetett, ahol kikötöttünk élelmet vásárolni. Itt egyetlen bolt van, a ?kínai vegyes?, ahol mindent meg tudtunk venni, hústól az elektromos elosztóig.
Vásárlás után a Booldy Mary étterem el?tt lév? bójákra kötöttünk, és szinte csak ezt várta a hidegfront, és rögtön kitört egy kisebb vihar. Hajónk körbe néha forgott, máskor csak 100°-ot lengett jobbra-balra és szakadt az es?. Szerencsére védett helyen voltunk, így nem jött nagy hullámzás, a kötél tartott, csak a forgások miatt szédültünk egy kicsit. Holnap elmegyünk egy folkról estre, remélem addigra jobb lesz az id? is.

16.nap: nov. 20 ? csütörtök
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A reggelinél
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Na miez?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Lagoonariumban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ilyen magasan volt a nap
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Bora Borán
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Búcsúzunk Bora Borától
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Te Turi Roa jelzi az atoll szélét
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Csendes-óceán
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Az ismét ver?fényes reggelen ismét búvárkodással kezdtünk a két Piti sziget között. Most elvittük magunkkal az operat?rünk víz alatti videóját is, és egészen j? képeket sikerült készítenünk vele. Ma talán a tegnapinál is több hal volt, mindenestre a meredekebben süt? nap miatt jobbak voltak a fényviszonyok. Nagyon élveztük a gondtalan úszkálást. Reggeli után felszedtük a horgonyt, majd a tegnapi GPS tracket követve könnyedén kihajóztunk a zátonyos részb?l és a Lagoonarium felé vitorláztunk. Mire odaértünk éppen beborult az ég. Horgonyzás után csónakba szállva kihajóztunk a szigetre. A korallra felépült homokos és Hamarosan folytatom

17. nap: nov.21. péntek:
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Alainék hálószobája
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A legyez? pálma
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A vanilia virágja
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A vanilia megtermékenyítése
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A megtermékenyítés után 1 nappal
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A 3 hónapos "vanila babok"
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Így n? az ananász
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Vanilia túra
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Készül a film
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Terülj-terülj asztalkam a Land Rover hátulján
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Dobfa
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kopok
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Szárítják a kókuszt az olaaj préseléshez
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Trópusi szénéget?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Na jól ég a boksa?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Háttérben Bora Bora
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Búcsú Alaint?l és Kristinától
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Vacsora
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Reggel 6-kor a nagy madárzaj felkeltett, áthajóztunk a Vanília túrához és Alain ismét remekelt! Délután az Apu Iti öbölben gyöngyfarm látogatás, búvárkodás, majd érkezés sötétben a Haamene öbölbe. Hamarosan fel lesz töltve a rászletes nap.

18. nap: nov.22 szombat: , utolsó nap
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Indul a Trópusi Folyó Expedíció
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A bejárati bója
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A trópusi folyón
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Készül a kötélrend
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az utolsó fürd?helyünk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A helyi pecaverseny gy?ztese fogása
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Beszállunk az els? repül?gépre Raiateán, majd ezt követ?en 35 óra múlva kiszállunk Ferihegy 2-?n
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Reggel felhajóztunk a trópusi folyón, majd türkiz vízben csodálatos búvárkodással búcsúztunk a Csendes-óceán halaitól, koralljaitól. Visszaadtuk a hajót (Kopau) és átrepültünk Tahitire, hogy 35 óra m?lva leszálljunk Ferihegy 2-?n

Hamarosan feltöltöm a részleteket
A következ? túra 2004 február 15-én indul!

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től