MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / Kapitány Tréning az Adrián, a Jón és a Földközi tengereken
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
Kapitány Tréning az Adrián, a Jón és a Földközi tengereken2002.05.05. - 2002.05.18.

121. út
1451,5 mérföldet hajóztunk, ebből 636,5 mérföldet éjszaka Az Adrián, a Jón és a Földközi tengeren hajóztunk. Már az indulásnál akadt egy kis gondunk, ugyanis meg kellett javítani a horgonycsörl?t. Találkoztunk egy elhagyott hajóval, de az út legérdekesebb eseménye volt, amikor az út vége felé egy elpusztult ámbráscetet találtunk. Az id? remek volt, a kapitány urak fürödtek is, de a legfontosabb, hogy mindenki nagyon jól érezte magát! Persze közben eltört a kormánylapát is.

Üzenet a hajónakRészletes napló

1.nap: Május 5, vasárnap- Punat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A csapat szemüvegb?l nézve
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A horgonycsörl? javitása
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Este Punatban
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
A résztvev?k mindegyikének 12 mérföldes képesítése van, és Gyulán kívül mindenki a II. osztályú, a 200 mérföldes vizsgára készül. A hajózásunk célja, hogy legalább 1000 mérföldet tegyünk meg két hét alatt és legalább 10 db csillagászati navigációs helymeghatározást végezzenek el a kapitány urak. Talán kevesebb mérföldet teszünk majd meg ezen az úton, mint az el?z?n.
Amíg vártam a kapitány urakat a tegnap elromlott horgonycsörl?t szereltem. Szétszedve rögtön megtaláltam a hibát: eltört benne a racsnit m?ködtet? rugó. Vasárnap lévén nem tudtam szerezni helyette egy másikat. A meglév?t próbáltam átalakítani, kicsit megnyújtani. Hidegen nem sikerült a megfelel? formára hajlítanom, mert túl kemény volt a rugó, satum nem volt. Ezért el?ször kilágyítottam: a gázt?zhelyen vörösre felizzítottam, majd hagytam leh?lni. Közben felhívtam telefonon Édesapámat, aki egy igazi falusi kovácstól tanulta a mesterséget: a nagyapámtól. (Mellesleg most nyugdíjas magyar tanár. Egy jól men? lektori irodája van, amelyik a legnagyobb cégeknek dolgozik.) ? rögtön megmondta: nem fog menni, mert nem tudom majd vissza edzeni a rugót, nem fogom eltalálni a megfelel? h?tési sebességet.
Mindenesetre olajba mártsam, ne vízbe az edzéshez. Én bíztam magamban és a hajózási szakközépiskolában Fodor tanár úrtól tanult anyagismeretben: meg tudom csinálni. Sajnos Édesapámnak lett igaza: túl ridegre sikerült az edzés, a szépen formára hajtott rugó elpattant. Mit csináljak? Már egy óra felé járt az id?, háromra itt vannak a kapitány urak. Horgonycsörl? nélkül nem indulhatunk el. Ha egyszer ledobjuk, akkor kézzel a 35 kg-os horgonyt a 350 kg lánccal nem tudjuk felhúzni, az biztos. Minden zárva, mit csináljak. Apu ilyenkor mit tenne? Kimenne egy szemétlerakóba és ott keresne megfelel? alkatrészt. Én tudok is egy ilyen helyet - be az autóba és irány guberálni. El?ször nagyon lehangoló volt a sok ?kultúrszemét?, hogy mennyire szennyezzük a bolygónkat, de engem egy határozott cél vezérelt: horgonycsörl? nélkül nem indulhatunk el. Rögtön találtam egy eldobott kapcsolóban egy rugót, amelyik megfelel?nek látszott. Beszereltem és m?ködött!
Közben megjöttek a kapitány urak. Irtózatos mennyiség? kaját hoztak, de bepakolták. Holnap 9-re t?ztem ki az indulás id?pontját. Ilyenkor minden nagyon fáradt, veszélyes ekkor a hajózás. Azért kihasználtam az alkalmat: 2 órában átismételtük a legfontosabb feladatokat, majd vacsorázni mentünk.

2. nap: hétf?, úton Dubrovnik felé
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Térkép
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Sanyi méri a Nap magasságát
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A felh?pók kiterjeszti karmait fölénk
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
9 óra 05 Indulás. Beszedtük a parti áram csatlakozóját, a vízcsövet. Balázs indította (volna) a motort, de az meg se nyekkent. Rögtön tudtam, hogy elfeledkeztem a 220 voltot el?állító inverterr?l, amely gerjesztését elfelejtettem tegnap kikapcsolni. Ez teljesen leszívta az akkumulátort.
Nagyon bosszankodtam, de sajnos ez már nem el?ször fordult el?. Erre a célra van egy vastag ?bika?-kábelem, amit az autóknál használnak. Átkötöttem vele a fogyasztói akkumulátor telepre és elindítottam a töltést - majd a motor ?pöcre? indult. Ez az út is jól kezd?dik! A régi tengerészek babonából hétf?n sose keltek útra. A Jachtnaplóba ugyan a tegnapi nappal kezdtem ezt, a 121. hajóutamat, de úgy látszik Posszeidón résen volt, nem sikerült kicseleznem ?t. Dubrovnik távolsága 220 mérföld.
9 óra 50 Megmutattam hogyan kell a Nap magasságát megmérni a kapitány uraknak és mostantól elkezd?dött a csillagászati navigáció. 12 óra körül várom az els? eredményeket. Gyula kormányoz és navigál - ? csak megfigyel? az ügyben, nem akar 200 mérföldes vizsgát tenni.
Gyönyör? id?nk van, süt a nap, a szél hátulról, északnyugatról fúj, szikrázik a napsütés a 10-15 centiméteres hullámokon. A leveg? h?vös, árnyékban bizony pulóvert kell húznunk.
12 óra 00 A Rab város el?tt járunk. A szél kicsit er?sebb lett, de még mindig kevés a vitorlázáshoz. Gerg? 3 ívperces hibával az els? eredményt produkálta.
15 óra 20 Gyula nagyon finom lecsót készített. Mind a 10 újunkat megnyaltuk utána. A szél szépen segít minket 8,2-8,6 csomós sebességgel haladunk. Kipróbáltuk motor nélkül sajnos csak 4,2 csomóval vánszorogtunk.
17 óra 10 A jachtnapló vezetésével gondok vannak. El kellett magyarázni az elveket, megmutatni a módszereket. Sajnos ezt elfelejtették. Ugyancsak kényelmesre vették a navigációt: én fölprogramoztam a GPS-t Dubrovnikig, ?k meg csak azt nézték, hogy a GPS által meghatározott útvonalat betartsák. Közben nem nézték a térképet, nem tudták hol járunk. Ez nem mehet így tovább. Töröltem a programot és ezzel rákényszerítettem ?ket a hagyományos navigáció gyakorlására, a radar használatára.
19 óra 20 Megterveztük a szürkületi méréseket: három csillagot választottunk a helymeghatározáshoz. Közben nyugat fel?l hatalmas felh? csíkok, a jetsztrimek érkeztek, amelyek mint egy hatalmas pók karjai átölelték az égboltot. Ez az id?járás változás biztos jele. A Tirrén- és a Ligúr-tenger felett biztos nagy vihar lehet. Jó lenne kicselezni, elszaladni el?le.
20 óra 50. Sajnos az égbolt felh?s, nem alkalmas a csillagászati navigációhoz. A szél hátulról fúj, 6-8 csomóval, így a látszólagos szélcsendben hajózunk.

3.nap, kedd: úton Dubrovnik felé.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Térkép
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
a digátális szelektív hívó képerny?je
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Dubrovnik
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
01 óra 37-kor irtózatos hangosan megszólalt a VHF rádióval egybeépített digitális szelektív hívó, az automata vészjelvev?nk riasztása: PAN PAN üzenetet vettünk:
?PAN PAN, PAN PAN, PAN PAN. Al Ships, this is Split Radio, Split Radio.
Pan Pan Message Number 1. Following received from Harbour Master Split:
May 6th at 21.43 UTC Man Over Board in the Kastelanski Zaljev. Al Ships in vicinity keep sharp lookout and inform Harbour Master Split or Split Radio. End of the Message. Out.
Vagyis a greenwichi id? szerint 21 óra 43-kor jelentették egy ember vízbeesését. Minden közelben lév? hajót utasítottak a meger?sített figyel?szolgálat tartására, vagyis a keresésre. Ha van valami eredmény, azt jelezni kell a Split Rádiónak. Korábban már Zsolt elkapott a rádióban egy PAN PAN üzenetet, de olyan torz volt az adás, hogy semmit sem értettünk bel?le.
Mi ett?l a ponttól 10 órányira voltunk, és távolodtunk. Split és Trogir körül olyan sok hajó van, hogy azok sokkal inkább segítséget tudnak nyújtani, mint mi, ezért nem csináltunk semmit, azon kívül, hogy ezeket beírtuk a hivatalos hajónaplóba.
A tengeri hajózásban az egyes üzenet típusok sajátos kódszavakkal kezd?dnek, a könnyebb és megbízhatóbb azonosítás érdekében. Így a hajón tartózkodókat fenyeget? közvetlen életveszély estében a MAYDAY (méjdéj) kezdet? üzenetet kell leadni. Ez azt jelenti, hogy a hajónk már többé nem biztonságos, lemondunk róla. Az emberi élet mentése mindenki számára kötelez? és e mellett ingyenes. Ha helikoptert küldenek értünk, azért sem kell fizetni. Más a helyzet a hajóval. Ha ilyenkor a hajót is megmentik, akkor bizony egyeszség vagy bírósági döntés kérdés kérdése, hogy a hajó ment? milyen százalékos részesedést kér a hajó értékéb?l.
A PAN PAN (penpen) kezdet? üzenet a m?szaki vagy egyéb segítség nyújtását jelzi. Ezt az üzenetet vettük.
12 óra 30 Sikerült letölteni a 3 napos széltérképet. Ennek alapján ha holnap 14 óra el?tt indulunk, akkor végig 20-25 csomós szembeszélben hajóznánk. Kivárjuk a gyengülést.
13 óra 10 behajóztunk Dubrovnik óvárosi kiköt?jébe, megnéztük a várost kívülr?l. Sajnos itt nem lehet kikötni.
14 óra 25 Bizonytalanul mutatott a robotkormány. Volt amikor 10 °-ot is ?csalt?, ezért meghatároztuk a hibáját: felvettük a deviációs görbét. Ez úgy történik, hogy lassan körbefordulunk a hajóval és 10 °-onként összehasonlítjuk a kormánytájolón lév? útirányokat a mágneses irányokkal. Ennek eltérése a deviáció. Holnap majd kiértékeljük a kapott eredményt.
15 óra 02 Kikötöttünk Dubrovnik Jachtkiköt?jében, ami a Dubrovacka folyón van. Megpróbáltunk megtankolni, de a kút 14 órakor bezárt. Majd holnap.
Mindenki bement az óvárosba, csak Sanyival maradtunk le: zuhanyoztunk, kényelmesen készül?dtünk. Aztán taxiba szálltunk és 100 kunáért beautóztunk mi is. Most nagyon jól esett taxival menni. A f?tér egyik mellékutcájában fantasztikus szendvicset szoktam venni: dalmát sonka van egy kifli szer? péksüteményben, amelyet egy elektromos kétoldali grillez?ben összesütnek. Hihetetlenül finom! A f?téren, a régi vámházzal szemben van a Gradska Kavana nev? kávézó, ahol a legkényelmesebb székek vannak és a legjobb a kilátás a városra, ott szeretek ücsörögni. Sört ittam, rágyújtottam egy pipára, zenét hallgattam, de most nem volt hangulatom az íráshoz. Olyan jó volt nézel?dni.
Hatkor találkoztunk a többiekkel, majd elmentünk vacsorázni a fels? utcában. Szokásos tengerparti ételek: hal, kagyló, rák, grill húsok. A szomszéd étteremben láttam meg B. Attilát, aki mint kiderült a Biancával hasonló jelleg? túrát vezet. Azt hallottam valakit?l, hogy ?k két hét vagy 10 nap alatt hajóznak 500 mérföldet?
Kellemes este után visszabuszoztunk a marinába, és várjuk a sirokkót, ami az el?rejelzés alapján hajnalban 3-5 óra között érkezik majd. A Dubrovnik Rádió el?rejelzése alapján a nyílt tengeren 35-45 csomós széllökések várhatóak, 25-30 csomós állandó szél mellett.

4.nap, szerda: várakozás Dubrovnikban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Dubrovnik
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Csillagászati navigáció es?ben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A szalonban
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
7 óra 15 Nem jött még meg a szél. A légnyomás 6 mB esett az éjjel, majd állandósult. Letöltöttem a széltérképeket: Az Adria közepén 20-30 csomós szél van most dél vagy délkelet fel?l. Az Otrantói-szorosban ez 3-5 méteres hullámokat kelt, amelyek szemb?l jönnének. Nagyon lelassulna a hajó, 2-3 napig tartana az egynapos út. Holnap reggelt?l várható a szél gyengülése. Úgy döntöttem, inkább itt várjuk az id?járás kedvez?bbre való fordulását: shelterezünk. Helyette oktatás lesz.
Ma es?nap van, 11 tájban el kezdett esni az es?. A szél változó er?vel fújt, majd kés?bb elcsendesedett. Ezt is meg kell tanulni, hogy várjunk. Én is legszívesebben indulnék, vár minket Szicília! De azt is tudom, hogy 95 % valószín?séggel igaz az el?rejelzés és csak kínlódnánk, semmivel sem érnénk korábban oda. A táncoló hajón a legtöbben rosszul lennének, nem tudnám a beütemezett tananyagot leadni.
9 óra 15 A csillagászati navigáció elméleti kérdéseinek ismétlésébe kezdtem. Közben kicsit elkalandoztunk a hajópapírok, a képesítések, a nemzetközi jog irányába. Mit kell tenni, ha a nemzetközi vizeken megállít egy hadihajó?
Megállíthat-e? A nemzetközi jog szerint magyar lobogójú tengeri hajót csak magyar hadihajó tartóztathat fel. Ebb?l ezért nem olyan sok van a világ tengerein, ugye? Legalábbis elenyész? esélye van ennek. Viszont a nemzetközi jogszabályok kimondják, hogy ha kalózkodás, rabszolga-kereskedelem, kábítószer- vagy fegyvercsempészet vagy tengerszennyezés alapos gyanúja merül fel, akkor idegen lobogójú hadihajó is feltartóztathat minket. Ha ez a gyanú alaptalannak bizonyul, akkor viszont kártérítéssel tartoznak.
13 óra ?Csendes pihen??. Volt aki olvasott, mások elmentek az es?ben kirándulni, volt aki csak aludt.
15 óra 45 A csillagászati navigáció folytatása. Az es? esik.
18 óra 10 Áttértem az összeütközés veszélyes hajókkal kapcsolatos radarhasználat oktatására.
21 óra 57. A kapitány urak a szalonban kártyáznak, kint id?nként végig söpör egy-egy szélroham. Mi várjuk a holnapot, hogy indulhassunk végre.

5.nap, csütörtök: hajózás Szicília felé
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Térkép
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Tengeri betegen,
de vidáman a cockpitban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az éjfél el?tti
kitérés tervezése
a radar képerny?jén .
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
7 óra 30. Általános ébreszt?, mindenkit felkeltettem, mert indulunk. Nyolckor kifizettem a a Marniát: 720 kuna volt, kb. 25 ezer forint 2 napra. Megérte a szép környezet. 8 óra 30-kor elindultunk tankolni, majd irány a dubrovniki Gruzs kiköt?, ahol a kilépést fogjuk intézni. Az es? szemerkél, a folyón szélcsend van. 9 óra 10 Kikötöttünk egy komp és egy 350 méteres luxus utasszállító közé a határmólón. Nem volt egyszer?, mert a szél feltámadt és kétszer lesodort minket az elfújó szél. Utána elmentem a kiköt?kapitányhoz és kijelentkeztem. Kisvártatva jött két osztrák, akik Kotorba készültek. Szóba elegyedtünk. ?k el?ször mennek oda. A kiköt?kapitány kérdeztem: ?Mennyire biztonságos most a Kotori-öböl?? ?Ez egy más ország - így semmit sem tudok garantálni? - vágta ki némi büszkeséggel a hangjában. ?De mégis, hallott valami problémáról az onnan jöv?kt?l?? -er?lködtem tovább. ?Senki sem említett semmi komolyabb gondot, csak lopások voltak. Nem szabad ?rizetlenül hagyni a hajót.? Kés?bb megjelent a hajónál a határ?r és a vámos és a parton állva kiléptettek, majd szerencsés utat, nyugodt tengert kívántak.
10 óra 15 Hát végre valóban elindultuk Szicília felé. A kiköt?ben gyenge széllel, sima vízel és es?vel búcsúztatott minket Horvátország és 1-2 méteres szemb?l jöv? hullámokkal fogadott az Adria. A hajó ugrándozik, bukdácsol. Hamarosan megjelenik majd a tengeri betegség is. Kihúztuk a nagyvásznat, hogy csillapítsa a bukdácsolást. A szél szinte teljesen szembe fúj. Kieresztettem a pecát.
A távolság 364 mérföld Reggio Calabriáig, 54 óra a jelenlegi sebességünkel, ami 6,2-6,5 csomó. Most szembe kapjuk az Adria reguláris áramlatát amit még az er?s déli szél tovább növelt. Hamarosan kiérünk bel?le, s?t este felé már a bele kerülünk déli ágba.
11 óra 20 Elmentem aludni. olyan jól elringat a hajó mozgása.
14 óra 03 A hangulat vidám, Gyula éppen most fejezte be a hajónapló írását, átadták a szolgálatot. Zsolt éppen túl van a 3. meneten, de vidáman, nevetve veszi tudomásul a dolgot. Jól állja a ?sarat?. Saját magán is élcel?dik: ?végleges számot még ne írjak.? Két másik társunk is küszködik, de ?k visszafogottan hallgatnak- dolgozik bennük a dedalon. Jani profilaktikusan bevett 2 szemet, ett?l állandóan hunyorog, szinte beszéd közben is elalszik. Neki semmi baja sincs, csak bosszankodik, hogy nem ihat a gyógyszerre. Ugratjuk:? egy dedalon 8 órát hat, így két dedalonra 16 órán át nem lehet inni.? Hallgatjuk Pali vicceit, nagyokat nevetünk és már csak 48 órát kell hajóznunk. A ?bigfis? még a tengerben lubickol.
14 óra 20 Az es? elállt, a hajó talán kevésbé ficánkol. Zsolt készül?dik a 4. menetre, de még hezitál. Sajnos ez nem tartott sokáig. Utána végre meghallgatta a tanácsomat és lefeküdt a cockpitba. S?t még dedalont is be fog venni. Korábban kellett volna. A tengeri betegség az els? néhány nap programja. Szegény el kezdett fázni, mert már 5 órája vitorlás ruhában van, A testpára nem tudott eltávozni, és ett?l fázik. Ilyenkor szell?ztetni kell. No meg nincs rajta zokni sem. Gyula hozott neki. Talán most már jobban lesz.
14 óra 54 Gyulát leküldtük pörköltöt melegíteni. Csak öten kértünk. A többiek visszafogottak.
16 óra Csak Gyula és én ettünk lent a szalonban, ketten kint csipegettek a cockpitben. Néha-néha kibukkan a Nap, a szél 7-8 csomó között gondolkodik, a hullámok még mindig szemb?l jönnek, kb. 1 méteresek. Látszik rajtuk, hogy még frissek, nemrég születtek, nincs messze t?lünk a 25 csomós szélzóna. Milyen betegek lettek volna a kapitány urak, ha nekivágtunk volna tegnap?! Sajnos Zsolt túl van a következ? aktuson is.
18 óra 40 Egy hívójel nélküli azonosítatlan hajótól származó rádióadást vettünk, amelyben az a jobb oldalán lév? fehér hajóval akarta felvenni a kapcsolatot. Nem válaszoltunk, mivel csak egy hadihajó jelleg? hajót látunk, el?ször 8 mérföldre, amely lassan halad keresztbe. Mi annak a baloldalán vagyunk. Különben is, le akarjuk fényképezni.
18 óra 56 A radar szerint a hajó pontoson el?ttünk van és áll. Mintha el akarná állni az utunkat. Eddig a terv m?ködik.
19 óra 05 A hadihajó 2,74 mérföldre van, megfordult és lassan távolodik Pár képet azért csináltam róla. Menekül talán?
19 óra 08 Jani jött és kérdezte: ?Tényleg menekül?re fogta?? ? is úgy látja mint én. A szél tovább csendesedett, a hullámzás elkezdett csitulni. Az id? tisztul. Szegény Zsolt hatig számolta, de most már jobban van. Lassan az eddigi ?fogyókúrázók? is elkezdtek eszegetni, szóval minden rendben. Az id?járás el?rejelzés eddig tökéletesen bejött.
19 óra 15 A hadihajó sebessége 8 csomó, irány 210°, 40°-al t?lünk jobbra tart. A távolsága továbbra is 2,74 mérrföld. Az Adria közepén vagyunk Bári szélességén, Brindisit?l északra. egyaránt 58 mérföldre, míg az albán partok 48 mérföldre vannak.
19 óra 20 Jani szerint 2 kisebb hajót látnak mögötte. A radaron nem látszanak. Megint megforldúlt a hadihajó és orral felénk áll.
19 óra 36 A hadihajóról felszállt egy jelzés nélküli helikopter és körberepült minket. Elég jó képek készültek.
19 óra 43 Még egyszer körberepült minket a helikopter, majd elment Olaszország felé. A hadihajó keresztezte utunkat és most balra van, 1,4 mérföldre van. Most meghívott egy hajót, az olasz hadihajó, amelyik Torontóból tartott Splitbe. A fedélzetén volt egy speedboat, a fel?l érdekl?dtek, mi az, mikor használták utoljára.
23 óra 02 Most alkalmazták el?ször élesben a radar oktatás során tanúltakat: egy komp keresztezte jobbról az utunkat. Neki volt els?bbsége. Balázs szépen felrajzoltra a képerny?re a hajó helyzetét 6 percenként, majd meghatározta, hogy ha nem csinálunk semmit, akkor 18 perc múlva fogunk összeütközni. Ez
3 óránál lév? piros vonal a 3. képen. Megterveztük a man?vert: lelassítottunk 2 csomóra. A hajót a tervezet módon elengedtük magunk el?tt. Ez a kék vonal. Majd 14-kor felvettük a korábbi sebességünket és a komp ezek után a fels? piros vonalon mozgott, immár biztonságos távolságban. Balázs megjegyezte utána: ? Ha nincs radarunk akkor z?rös lett volna a helyzet, annyira nem lehetett látni, hogyan jön.?. De volt.
Szegény Zsolt, nagyon ki van, de h?siesen bírja. Feri is kétszer megetette a halakat, és a többiek is nagyon küszködtek. Talán Gyula és Gerg? bírta a legjobban. Én az elmúl 28 év alatt már négyszer hánytam, így tudom, milyen.
Azzal vigasztaltam ?ket, hogy
?A tengeri betegség nem szégyen, csak kellemetlen. Különösen akkor, ha elakad az anyag az ember orrában, vagy ha már nincs mit, de akkor is kell.? Remélem holnapra már sokkal jobban lesznek.
Otrantó még 56 mérföld, reggel 7-re érünk oda. Fél tíz tájban érkezünk a Santa Maria di Leuca világítótoronyhoz, az olasz csizma sarkához. Itt kerülünk át az Adriáról a Jón-tengerre. Pezsg?t bontunk! Reggio Calabria még 266 mérföld, 34 óra. 24 óra 00 Eddig 349,0 mérföldet tettünk meg.

6.nap, péntek. áthajózás az Adriáról a Jón-tengerre, Szicília felé
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Capo Santa Maria di Leuca,
ahol találkozik az Adria
és a Jón-tenger
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Csendélet a fedélzeten
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Párás naplemente
az olasz csizma talpánál
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
6 óra 32 Ködös párás reggelre ébredtem, Otrantonál. Az id? barátságtalan, rosz a láthatóság, a szél nem fúj, csak holthullámok ringatják a hajót. Közeledünk a Leuca fokhoz, a Jón-tengerhez.
9 óra 25 Zökken? mentesen átkeltünk az Adriáról a Jón-tengerre. Pezsg?t bontottam, a dugót bel?ve kell? 10-telettel a Jón-tengerbe, jelezve Posszeidónnak érkezésünket. Majd 2 percen keresztül dicsértem az ?Öreget? az eddigi hozzáállásáért, zárójelben megemlítve a Dubrovniki pihen?nket (zárójel bezárva), majd bemutattam neki a szokásos áldozatot: a saját poharamból a pezsg?m (majdnem) felét beöntöttem a tengerbe. Majd kértem, hogy hozzon egy kis szelet hátulról vagy oldalról, és úgy röpítsen minket Szicíliába. (Remélem nem potyára, hanem Posszeidón torkába öntöttem ki a pezsg?t.).
12 óra 35 A rádión PAN PAN jelzést vettünk. A Buzzano-foknál egy hajóroncs úszik a tengerben. Minden arra járó hajónak fokozott figyel?szolgálatot rendeltek el. Mi valamikor hajnali 2-5 óra között érünk ode. Remélem addig megtalálják.

Szolgálati közlemény: Cincit üdvözöljük.


13 óra Megtárgyaltuk az út további lehet?ségeit. A többségi döntés alapján Reggio Calábriában tankolunk, majd a Strombolihoz megyünk, vagy Szicíliában töltünk több id?t. 13 óra 15 Posszeidón delfinparádét küldött nekünk. A hajó körül 8 delfin ugrált, bújócskázott - fogócskázott. Versenyt úsztak a hajóorrban, biztos egy nagy bálnának nézhették a hajót. Mindig megörül a tengerész, ha delfineket lát! Azt olvastam valahol, hogy delfinnel találkozni szerencsét jelent. 13 óra 40 Gerg? szólt, hogy vizes a padló a szalonban, ki kellene szivattyúzni a vizet. Valóban, kb. centiméter, úgy 1000-1500 liter tengervíz lötyög a hajófenékben. Süllyedünk talán? Ahol most járunk éppen 2300 méteres mélységet mutat a térkép. Ez lenne a delfinek által hozott szerencse? Rögtön beindítottam a második, a 3000 liter/órás fenékszivattyút. A legközelebbi part 6 óra járásra van. Ha nem tudjuk megtalálni a vízbetörés helyét és megszüntetni, akkor még gondok lehetnek.
14 óra 27 Az els? átnézésre nem találtam semmi nyomát a vízbeömlésnek. Átnéztem minden lehetséges helyet, de nem találtam semmit. Ilyen már volt egyszer. Akkor sem találtuk meg a vízbetörés helyét, pedig majdnem másfél napon át kerestük. Már arra gondoltam, akkor hogy ha nem lehet meglátni, hogy hol folyik be a víz, akkor azt fogjuk megkeresni, hol folyik ki. Ehhez ki kell emelni a hajót és meg kell tölteni vízzel. Végül amíg a kiemelésre vártunk, akkor teljesen véletlenül megtaláltam: korábban volt egy halradar a hajón, amit leszereltettem, és az érzékel? helyét eltömítették, de mint kiderült, rosszul. A dugó kiesett és egy hüvelykújnyi lyukon át folyt a víz. A lyukon voltak a tartalék tányérok (biztosan azok mozgatták ki a beragasztott dugót), amelyeken a víz befolyt a fenékbe és a csövek alatt észrevétlenül eljutott a motor alá. Akkor úgy hajóztunk, hogy az ?rség minden egész órakor bekapcsolta a fenékvíz-szivattyút és másodperc pontossággal mérte, mikorra ?rül ki a hajófenék. Ezt bevezették a naplóba. Szörny? érzés volt úgy hajózni, hogy addig úszik a hajó, amíg megy a szivattyú ? meg még 5 órát! Persze ha nagyon kell, akkor még pár szivattyút be tudok kötni, no meg a motor küls?víz szivattyúja ? szóval akkor sem volt annyira vészes a helyzet. Csak az a fontos ilyenkor, hogy legyen áram: ne érje el a vízszint az akkumulátorokat. Tanulva az akkori esetén, most van egy vadi új 6000 l/órás tartalékszivattyúm is.
Ahhoz, hogy megtaláljuk a vízbetörés helyét, ki kell üríteni a hajófeneket, mivel a hullámzó tengeren a víz ide-oda lötyög, nem látszik a beáramlás helye. Azonnal bevonattam a vitorlát, hogy a hajó egyenesen álljon és bekapcsoltam a 2. fenékvíz-szivattyút. A víz mennyisége folyamatosan csökkent egy ideig, majd stagnált. Mi lehet az oka? Talán nem gy?zik a szivattyúk? Kimásztam hátul a hajó jobb oldalára, hogy lássam, folyik-e kifelé a víz? Szerencsére nem folyt, tehát valamiért a szivattyúk nem pumpálták a vizet. Kivettem minkét szivattyút Gyulával és azonnal megtaláltuk a hibát: Szemét került be a hajófenékbe és az eltömítette minkét szivattyú sz?r?jét. Két perc alatt kipucoltam, innen kezdve nagyon gyorsan kidobtuk az összes fenékvizet. Az ?rség feladat volt, hogy minden egész órában megnézze a vízszintet. A hajófenék száraz.
Kielemeztem a hiba okát, Dubrovnikban és az óta nagyon sok es? esett, aztán a tenger is feljárt a fedélzetre. Az es? a vitorláról befolyt az árbocba, onnan a hajófenékbe. A tengervíz pedig a az árboc talpnál az árbocon keresztül jutott be. Egyszer Sanyi szólt is, hoögy az árbocnál folyik be a víz. Ezt az 1. fenékvíz-szivattyúnak kellett volna eltávolítani, amely automatikusan m?ködik. Mivel ez eltöm?dött, felgyülemlett a fenékvíz. A delfinek mégis szerencsét hoztak, ilyen egyszer? volt a megoldás. De azért a kapitány uraknak ez nagyon tanulságos volt. Még kétszer találkoztunk delfinekkel.
Estére a szél szembefordult, de még nem akadályozott minket.

7. nap, szombat: Messinai-szoros, Reggio Calabria és Messina
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Térkép
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Sri Lankából érkezett halálhajó
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Messzinai-szorosban
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
3 óra 25 Majdnem fogtunk a pecával egy ?rhajót. A szokásos ellen?rzésemet tartottam a fedélzeten éppen, amikor felt?nt a radaron egy hajó, 1,25 mérföldre. Szóltam Palinak és Ferinek, hogy látják-e, balra el?ttünk. Nem látták. Amint közelebb értünk, akkor bekapcsolt egy piros lámpát. Vitorlás, mondtam és a Big Boy-al, a az 1 millió candela fényerej? szuper lámpával rávilágítottam. Igen, egy motorozó vitorlás volt, 400 méterre t?lünk. Arról beszélgettünk éppen, hogy közeledünk a rádióban hallott Bruzzano-fokhoz, ahol a roncsot jelezték, amikor hirtelen felgyulladtak balra, 100 méterre egy hajó navigáció fényei. A parti fények takarásában kirajzolódott egy hajó körvonala, ami leginkább egy ?rhajóhoz hasonlított. A radaron nem látszott semmi. Kisvártatva felkapcsolta a reflektorait. A 16-os csatornán megpróbáltam felvenni vele a kapcsolatot.:
?Patrol Boat, this is sailing yacht Albatros, Albatros, over? - hívtam többször, de nem válaszolt. Közben hátunk mögé került, és tovább reflektorozott. Hiába ismételtem meg a hívást, nem válaszolt. Ekkor el kezdtem aggódni a peca miatt, amit Dubrovnik óta húztunk magunk után. Kézbe vettem és el kezdtem mutogatni. Szerencsére az ?rhajó a másik oldalon volt. Nem vett tudomást róla. Akkor ismét hívtam - nem válaszolt. Ekkor felvettem a Big Boyt és rávilágítottam. A hajó egy Guardia Finanza ?rhajó volt. Rávilágítottam direkt a kormányállásra is, ami nagy udvariatlanság, mert biztos utána sokáig nem láttak - provokálva ?ket. Örömmel tapasztaltam, hogy nem marad el a Big Boy az ?rhajó lámpájától. Erre beszédesek lettek:
?Albatros, chanel one two? - jelezték nem túl szabályosan, hogy a 16-os csatornáról menjek át a 12-esre.
?Patrol boat of the Guardua Finanza, this is sailing boat Albatros, Albatros, over? - hívtam meg ?ket a 12-es csatornán.
?What is your last port and the destination? - kérdezte azonosítás nélkül.
?The last port of call was port Dubrovnik, Croatia, the destination is Reggio Calabria, over.? - válaszoltam. Közben még mindig mögöttünk jöttek 20 méterre és világítottak ránk.
Ismét megkérdezte, hogy honnan jövünk, hova tartunk.
Válaszoltam, majd a következ?t kérdezte:
?How many persons on the board, and what nationality??
?The crew is 9 person, and all of them same like my flag, hungarian? - válaszoltam.
?Chanal one six, out? - fejezte be kurtán furcsán, de én nem hagytam magam:
?Patrol Boat of the Guardia Finanza, this is Albatros, do you have any information about the wreck near the Capo Buzzano, over? - kérdeztem a 16-os csatornán. Mikor másodszor is megismételtem, akkor átküldtek a 12 -es csatornára. Ott is kétszer megkérdeztem, de akkor sem válaszoltak. Közben a hajó gyorsan távolodott t?lünk, majd amikor kikapcsolta a lámpáit elt?nt a szemünk el?l. A radaron továbbra sem láttuk.
A roncs számításaim szerint vagy elsüllyedt vagy már elsodródott a csizma lábujjánál lév? Spartivento-foktól délre, a ki a nyílt vízre. Nem tudni milyen régi volt a jelentés, de amióta vettük, az óta 12 mérföldet sodródhatott. Nincs esély arra, hogy éjszaka megláthassuk a roncsot. Bízom a számításomban és a szerencsémben. De ?szintén szólva akkor fogok megnyugodni, ha már befordultunk a Spartivento-foknál a Messinai-szoros felé. 4 óra 56. Minden rendben, még 50 perc a fokig. A szél gyenge, mérsékelt holthullámok ringatják a hajót. 8 óra 20 Ködös id?vel fogadott minket a Messinai-szoros. Néha az es? is szemerkél, nagy holthullámok jönnek Afrika fel?l. Szerencsére nem találtuk meg a roncsot.
10 óra 05 Kikötöttünk Reggio Calabriában tankolni. Összesen 385 liter gázolajat vételeztünk, 365 Euroért. Valamiért sokat fogyasztott a motor, 8 litert óránként. Ennek következ? okai lehetnek: 1. csalt a benzinkutas órája (ez a legvalószín?bb), 2. vizes volt a gázolaj, vagy nem töltöttük tele rendesen Dubrovnikban, 3 megn?tt a motor fogyasztása (ez lenne a legnagyobb gond,de ez a legkevésbé valószín?) Itt állt éppen 2 cseh lobogójú hajó is, akik szintén csak tankoltak. A kiköt?ben láttunk egy Sri Lankából származó 10 méter körúli, jellegzetesen dzsunka-szer? motoros hajót. Ilyennel érkeznek a bevándorlók. Erre mondta Sezó: ?olyan ez a hajó, hogy még gumicsizmában sem mennék be.? Ezzel 50-80 menekült érkezhetett. Szörny?.
A terv a következ?: átmegyünk Messinába, ott bejelentkezünk, majd autóbérlés és parti program. Vasárnap éjjel indulunk Korfura.
Így tehát Reggio Calabriából egyenesen Messinába mentünk. Messina el?tt belekerültünk a Kharübdisz kés?i leszármazottjának örvényébe. A hajó belekerült a murványba (az a hely, ahol az örvény kiveti magából a beszívott vizet). Itt a murványban a felfelé áramló víz 10-15 centiméterrel púposodott fel. Amikor bekerült a hajó ebbe, akkor hirtelen 45 fokkal eltért balra, majd amikor kijöttünk bel?le, akkor hirtelen jobbra tért ugyan ennyit. Félelmetes volt. A murványban a víz tükörsimának és domborúnak látszott. A körülötte viszont rövid és meredek hullámok tornyosultak, kiemelve a murvány simaságát. Ilyent csak itt láttam még.
Félelmetes volt! Itt van ez a nagy, er?s korszer? hajó és az örvények - murványok ide-oda forgatják. Körülötte meg mintha egy üstben zubogna a víz.
11 30 Kikötöttünk Messinában, a Netuno jachtklubban. Elmentünk bejelentkezni, ami most sem járt bonyodalom nélkül. El?ször a Capitaneria di Porto, a révkapitányság volt az uticélunk. Nagy bezárt faajtó, amin egy kopogtató van. Olyan, mintha egy elhagyott ház lenne. Kopogtattam, kisvártatva hangos csattogás közepette kinyílt az ajtó és egy gimnazista blúzos szemüveges tengerész kinézet,
?Kome sztáze? -kélrdezte.
?Vela bárka ungaréze, arrivo Messzina? - vágtam ki erre szintiszta pátyi olaszságommal, egyb?l felhasználva szókincsem 80 százalékát.
?Momentó!?- válaszolta és elment egy tisztért. ? sem beszélt angolul, természetesen.
?Vela bárka ungaréze, arrivo Messzina in Italia uno dzorno? vágtam ki. Erre magával hívott éss zegzugos folyosókon át eljutottunk egy kétcsíkos tengerésztiszthez, aki viszont már tudott angolul. Innen már minden zökken?mentesen ment. Utasok fel?l érdekl?dött, honnan jöttünk, mikor indultunk, mikor és hova megyünk. Elkérte a hajó papírokat, nagy örémére én voltam a tulajdonos és a kapitány is, egyszer?sítve a dolgát. Végül megnyugodott és el akart küldeni a vámosokhoz. Én nem hagytam magam, nekem kell egy érkezési és indulási ürlap. Azt mondta, nem ad, mert csak rövid ideig maradunk. Erre mondtam, hogy ezt Catániában így csinálták. Erre elbizonytalankodott és telefonálni kezdett. Öt perc után, miközben egy matrózzal valószín?leg a nyomtatvány kerestette végül azt mondta: nem kell. Nagy nehezen sikerült kier?szakolnom egy pecsétet az utaslistánkra.
Innen a rend?rségre mentünk, ahol el?adva az olasz nyelvtudásomat, rögtön megértették, mita akarok. Jött egy tiszt, aki viszont azokat a papírokat kérte, amilyeket nem kaptam meg az el?z? helyen. Ezek után elvette az eredeti pecsétes utaslistát, hogy ez kell neki. Na kikönyörögtem t?le egy fénymásolatot, és utána eleresztettek.
A következ? állomásunk a Dogána, a vám volt. Megtaláltuk az épületet, a portán elsütöttem az olasz szókincsemet, erre fejvesztve kerestek valakit, aki tud angolul. Nem találtak, viszont elmutogatták, hogy hova menjek. Bementünk a megadott helyre, ahol ki volt írva a dogana és ismét kiadtam a szókincsemet. Minden ugyan úgy zajlott, csak most adtak valakit, aki elkisért az épület másik szárnyába, az emeleten, a folyosó legvégén bevitt egy irodába, ahol egy kövér, szemüveges n? volt. A kísér?m elmondhatta az ügyemet, mert rossz indulatúan rám nézet és kérdezte, hogy tankoltunk-e dízelt. Ösztönösen letagadtam. Erre megkérdezte, hoögy a hajón étkezünk-e. Erre mit sem sejt?en azt mondtam, hogy igen. Erre a hölgy elmondta, hogy ez tilos. Nem hittem a fülemnek, visszakérdeztem:
?No mandzsare in barke?? . Erre ? meger?sítette, hogy nem. Hát nem bírtam tovább, felröhögtem. Most már nagyon szégyellem magam miatta, de nem bírtam tovább. A hölgy elmagyarázta, hogy csak a városban ehetünk. Megígértem sejtelmesen vigyorogva és elmentünk. Kifelé jövet megnéztem a hölgy nevét: Falcone Maria. Ha valami z?rünk lenne, akkor ? rá fogok hivatkozni.
Beléptünk Olaszországba, éljen a bürokrácia!. Összes papír amit szereztem egy utaslista fénymásolata, de minden hatóságnál hagytunk valami nyomott. Kés?bb elmentünk a városba sétálni, a f? téren ittunk egy-egy pohár bort. 4-re hozzák az autókat. Amikor visszatértünk a hajóra Gyulát kineveztük a sok jó házi pálinkája miatt ?ellenpálinkanagy?-nak.
A kapitány urak elmentenk Catániába autóval, ahol éppen a hegyivadászok országos találkozója volt. Az egész város a zergetollas hegyivadászok megszállása alatt volt.

8. nap, vasárnap: Messina és elindulunk Korfu felé
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az Albatros Messinában
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A hÍres harangtorony Messinában
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Éjfélkor, ?rségben
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
A kapitány urak ismét kirándultak. Az úti cél az Etna és Taormina volt. Én elmentem a Messzinai múzeumba, hátha találok valami érdekeset a 1783-as földrengésr?l, amelyik hajózhatóvá tette a szorost és lerombolta a várost. Sajnos nem találtam semmit, csak gyönyör? reneszánsz táblaképeket.
Utána elmentem a f? térre, ahol meg akartam ismét nézni a nagy attrakciót. Leültem egy kávézóba és ott átnéztem az Odüsszeusz expedícióról szóló, a N?k Lapjában megjelen? cikket. A cikk nagyon hangulatos. Sajnos éppen renoválták a harangtornyot, így csak a tavalyi feljegyzésemb?l tudom bemutatni az eseményeket. Akkor a következ?t tapasztaltam: Pontban 12-kor megszólalt a harang. Ezt a harang el?tt álló oroszlán m?sora követett. Az álló, aranyszín? oroszlán mancsaiban tartott vörös, fecskefarkú zászlót elkezdte lassan lengetni, miközben a felkunkorodó farkát fel-le mozgatta.
Kés?bb felénk fordult és kétszer elüvöltötte magát, majd visszafordította a fejét. Ezt a jelenetet még kétszer megismételte. A produkció pontosan 5 percig tartott. Ezt az arany oroszlán alatt álló arany kakas (amely mérete az oroszlán fele) m?sorszáma követte: felhúzta a jobb szárnyát, majd leengedte, felhúzta a balszárnyát, majd leengedte. Ezt még kétszer megismételte, majd kihúzta magát és kett?t kukorékolt. Ekkor már az összegy?lt tömegben itt-ott hangos kacagás hallatszott. Természetesen a kakas is hármat kukorékolt. Ez is pontosan 5 percig tartott. Ez után felhangzott az Ave Maria zenéje, és egy sorral lejjebb, egy kakas méret? arany angyal jött ki egy ajtón, amelyet 6 biceg? férfialak követett. A menet lassan bement a másik ajtón. Egy emelettel lentebb a kakas fele méret? arany halálszobor állt, kaszával a kezében, amely körül közönséges emberek keringtek aranyból. Ez a m?sorszám is pontosan 5 percig tartott. Ezt követ?en visszamentem a hajóra és kisebb karbantartásokkal foglalkoztam, rendezgettem a feljegyzéseimet.
17 óra 10. A parton egy gyönyör? menyasszonyi ruhás lány jelent meg. A v?legény és egy másik férfi van vele. Nagyon boldognak látszik. Pörög-forog a ruhájában, csak úgy szál a fehér tüll, a csipke. Nagyon szép látvány így messzir?l. A Neptun szoborhoz jöttek fényképezkedni. Nagyon szépek innen. Kicsit kés?bb megnéztem távcs?vel a mennyasszonyt. Jól állt neki a távolság.
17 óra 45-kor megjöttek a kapitány urak. Az Etnára a rossz id? miatt nem tudtak felmenni, csak 2000 méterig jutottak. Ott jéges?be kerültek. Majd megnézték Taorminát, ami nagyon tetszett mindenkinek.
A 22 órás indulást el?re hoztuk 18 óra 30-ra. Ellen?rizem a motor olajszintjét és a h?t?vizet. Minden rendben volt, elindultunk Korfu felé.
Csodálatos fényekkel búcsúzott Szicília és a Messzinai-szoros, ahol most is jobbra-balra csavargatta az örvény a hajót. Az el?rejelzés alapján végig hátszelünk vagy félszelünk lesz, 15-20 csomó. Remélem vitorlázni fogunk.
21 óra A szél hátulról fúj, 15 csomó. Csak a génuával megyünk, 7-9 csomó közötti sebességgel. Sajnos néha a szél beer?södik és dönti nagyon a hajót. így éjszak nem tudnak a többiek aludni, ezért reffelünk és elindítjuk a motort. Majd ha mindenki felkel, akkor vitorlázunk.
22 óra 15 A boci nagyon közel van a hajóhoz. egy hosszabb kötélen kiengedtük 30 méterre a hajó mögé. A szél 15 csomó körüli, a hullámok mos még mérsékeltek. apra viszont már megn?nek.
23 óra 20 Elértük Spartimento-fokot, a szárazföld legdélibb pontját és befordultunk Korfu felé, ahová még 30 óra az ?t, a jelenlegi sebességünk alapján. Így kedden hajnalban érkezünk., majd aznap délben indulunk tovább Korculára.

9.nap, hétf?: úton Korfu felé
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Gyula pucolja a halakat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Naplemente a
3 méteres hullámzásban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Naplemente a
3 méteres hullámzásban
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

Éjjel motorláztunk, vagyis ment a motor és fent volt a vitorla. A szél 2 után meger?södött 22 csomóig, aztán lecsökkent 16-ra reggelre. Gyula és Zsolt ?rsége alatt jött egy ?rhajó. El?ször pont szembe volt, ezért el?írásszer?en jobbra fordultak. Az ?rhajó is. Kés?bb jól megnéztek, de nem rádióztak, hanem rövid id? elteltével elmentek.
5 óra 45 Leállították a motort és hajó nagyon elkezdett hánykolódni. Kimentem megnézni mi történt. Balázs éppen behúzott egy félméteres, sárgauszonyú tonhalat. Utána leütötte, hogy ne szenvedjen. Elkezdtem visszareszteni a horgot, mikor újabb kapás, még egy ugyan ilyen tonhal. Ezt én húztam ki. Biztosan egy rajba keveredtünk. A horgot már nevetettem ki, nem kell több hal. szegény Gyula éppen elaludt, amikor bementem a kabinjába és szóltam neki:
?Gyula, balhé van, gyere, Te kellesz!?. Rögtön felébredt és szó nélkül jött. El tudom képzelni miket mondhatott magában, amikor meglátta, hogy neki kell megpucolnia és kifiléznie a halat. De becsülettel és szó nélkül megcsinálta a 2-3 méteres hullámokon d?löngél? hajón.
Ez után leállítottuk a motort csak vitorláztunk. A hullámok maximális magassága elérte a 3 métert. Szerencsére félhátúlról jönnek.
11 óra A szél folyamatosan csökkent és 11 órától ismét motorlázunk. Délután kett? körül érjük el az út során a legmélyebb tengert: 3130 méteres lesz a víz alattunk. Most 2015 méter ?csak? a vízmélység, 123 mérföldre van Korfu A szél 12 csomós, nyugati, ezt félszélnek érezzük. a tenger h?mérséklete 18,6 °C, süt a Nap, de magas rétegfelh?k vannak elszórva. Az id? kellemes, aki teheti, alszik, Csak az ?rség éber. Feri és Zsolt csillagászati méréseket végeznek. Már túl vannak a tengeri betegségen, megszokták a hajó mozgását.
13 óra a szél ismét elkezdett er?södni és most félszélben vitorlázunk. Az oldalról jöv? hullámok miatt dülöngél és szédít?en ugrál a hajó ugrál, a létezés is nagyon fárasztó.
Állandóan kapaszkodni kell, az izmok feszültek, mindenki nagyon fáradt. És még legalább fél nap van hátra ebb?l! Ennek ellenére készülnek a csillagászati mérések. Szinte mindenki érzi a hajó mozgását, talán csak Gyula meg vagyunk védve ett?l. Gyulára nincs hatással, én meg már megszoktam. Korábban bizony én is rosszul lettem volna.
15 óra 20 Jött egy helikopter (feri szerint olasz), körberepülte a hajót, megnézett minket, aztán elment.
16 óra Gyula gulyáslevest f?zött a maradék pörköltöt felhasználva. Ez nagyon nagy teljesítmény volt részér?l. A hajó továbbra is 15-25 °-os szögben d?l jobbra és közben métereket ugrál. ? ott állt a t?zhely mellett és megf?zte a levest. Éljenek a kamionosok! Sajnos csak négyen-öten tudtunk enni bel?le akkor. Kés?bb, mikor ideiglenesen csendesült a hullámzás, a többiek is próbálkoztak.
19 óra Sajnos a hullámzás és a szél er?södik, ma már ketten etették a halakat, de azért az ?rséget megtartják, a hajónaplót vezetik, magukon tréfálkoznak, szóval ?k is igazi tengerészek. Az egész csapattal meg vagyok elégedve.
20 óra 30 Sötétedett, amikor beszállt a hajóba egy kismadár, de rögtön ki is fújta a szél. Kés?bb tovább próbálkozott, a harmadik kísérletre bent maradt a csockpitban, letelepedett az üléstámlára, mellém. A kezem ki volt nyújtva és a tenyeremt?l 20 centire szállt le. Kinyitottam, a markom, hogy megfogjam, erre ? felém tipegett, és szinte besétált a markomba. Biztosan menedéket keresett a szél ellen. Csak össze kellett csuknom és a legnagyobb meglepetésemre már meg is volt. a kis füsti fecske. Óvatosan tartottam, érezte a remegésén, mennyire ki van merülve, nem is ellenkezett. Beraktam egy kartondobozba és azt a WC-be, ahol biztonságban volt. Kés?bb, ahogy a hajó mozgás tovább rosszabbodott, azt találtam ki, hogy inkább felkötöm valahová, hátha úgy természetesebben mozog majd. Beraktam a dobozt egy reklámszatyorba és felakasztottam a kabinablak fogantyújára.
Ekkor láttam meg csak igazán, hogy milyen virtustáncot jár a hajó. A szatyor mint egy motolla, ?gy járt. Még nézni is rossz volt. 23 óra A szél tovább er?södött, elérte a 19 csomót. Oldalról fúj, onnan jönnek a 3 méteres hullámok is. A cockpitben állva gyakran teljesen elt?nt a horizont a hullámok mögött. Nagyon el vagyunk fáradva. Reggel hét körül érkezünk Korfura, 13 órakor indulunk tovább Korcula irányába.

10. nap kedd: Korfu, kormánylapát törés a Szidári-szikláknál
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Korfun ebédelünk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Fürdés
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Szidári-sziklák tavaly
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
4 óra 23 Korfu el?tt jártunk már, mikor balról jött egy hajó, amelyik pontosan nekünk akart jönni. Mikor már 2-300 méterre járhatott, akkor fordult csak el. Azt hittük, hogy egy ?rhajó, de csak egy halászhajó-volt. Lelassítottunk, hogy 7 után érkezzünk- Had aludjanak még a kapitány urak.
6 óra 36 A fecske még él. Kivittem a fedélzetre, kinyitottam a dobozt. Nagyon elevennek látszott és rögtön felszállt és elrepült. Nagyon örültem, hogy megmentettem az életét.
7 óra 25 Kikötöttünk Korfun. A beléptetést nem er?ltetem, úgyis délben indulunk. Hamarosan jött a benzinkutas, megtankoltunk. A legnagyobb megdöbbenésemre, csak az egyik tartályba lehetett tölteni, de oda 240 litert. A másik még tele volt. Ez nagy probléma. mivel minkét tartályból egyszerre fogyasztjuk a gázolajat. Lehet, hogy eldugult az egyik szívóág? Ez még probléma lehet.
B?séges reggeli után szétszéledtünk, összetartás 12-kor, közösen megyünk majd ebédelni, indulás 1-kor. Nagyon kellemesen töltöttem az id?t, leültem egy kávézóba, nézel?dtem, élveztem az életet. A megbeszélt id?ben mindenki ott volt. Nagyon jót ettünk, jó bort ittunk hozzá, így búcsúztunk Görögországtól.
13 óra 14, indulás Korculára. Megúsztuk a bejelentkezést, hajózunk. Szép napos, szélcsendes id? van itt.
14 óra 36 Megálltunk egy öbölben fürdeni. A víz 21,8 °C-os. Mindenki fürdik, Ferin és rajtam kívül.
15 óra 24 Indulunk a gyönyör? Szidári-sziklák felé, amit Gyula nagyon megakart nézni. Az Odüsszeusz filmben ismerte meg a helyet. Valaki mesélte, hogy tavaly egy magyar fiú, aki éppen nászúton volt, itt fulladt be a vízbe, amikor ki akart menteni két szabálytalanul fürd?z?t. Szörny?.
A Korfu-csatornában hajózunk. A jobb parton 1 mérföldre van t?lünk Albánia, amely számunkra tiltott világ. Útközben a széljelz? kicserélése végett felhúztuk az árboccsúcsra Balázst. Sajnos az új széljelz? rögzítése más rendszer? mint a régié, ezért nem sikerült kicserélnie. Volt egy csavar, amit nem tudott kioldani. Félt, hogy beletörik.
16 óra 10 Korfu északi részén megjött a szél és a hullámzás - szemb?l. A hajó föl-le bukdácsol. Nehezen haladunk.
18 óra 20. Megközelítjük a Szidári-sziklákat, noha Zsolt inkább menne tovább. Nagyon szép látvány a párás kés? délután. Szerencsére ismerem a terepet, már 5-ször jártam erre. A lényeg, hogy 4 méteres vízben maradjunk, akkor biztonságos a part. A hullámok itt 1 méteresek, rövidek és meredekek. Tehát akkor mindig marad 1,5 méter víz alattunk. Lassan haladunk, Gyula filmez, én kormányzok, mivel én ismerem a helyet. A vízen t?lünk 30 méterre jól látszik a sekély rész kezdete. Nem merek közelebb menni.
18 óra 28. A mélységmér? hirtelen 2,7 métert mutatott és a hajó lefékez?dött, majd a következ? hullám felemelte és hozzávágta a fenékhez. Döccent a hajó, rögtön elfordítottam a kormányt és megpróbáltam távolodni a parttól, de a harmadik hullám ismét hozzácsapott a fénékhez minket. A hajó ismét döccent, de a legnagyobb megdöbbenésre egy tompa reccsenést is hallottam. Ez után kijutottunk a mélyvízbe.
Kés?bb kielemezve az esetet a következ?kre jutottunk: a tavalyi látogatásom óta a tenger egy víz alatti dombot hozott létre, amit természetesen a térkép nem jelölt. Erre futottunk rá. Felmerül rögtön, hogy megel?zhet? lett volna ez valahogy? Csak akkor, ha nem megyünk oda. A víz alatti radarunk, a sonár ilyen hullámzó vízben a sok buborék miatt használhatatlan.
18 óra 30. A kormány furcsán félrehúz és nagyobb sebességnél rezonál. Az Arikoussa, legközelebbi sziget irányába fordulok, hogy megnézhessem a kormánylapátot. A mély vízen a hullámzás 2-3 méter körüli. Itt nem lehet a hajó alámenni.
18 óra 32 Egy tompa reccsenés szer? hang hallatszik ismét, s a kormány még jobban félrehúz. Nehéz kormányozni. Úgy döntök, hogy visszamegyünk Korfura, mert komolyabb havária történt a kormánylapáttal.
18 óra 41. Ismét hallatszik a tompa reccsenés és ezt követ?en a kormány rendbe jött, csak sokkal könnyebbé vált. A hajó kormányozható, a Guovia Marina felé hajózunk. 18 55 Gerg? szól, hogy egy zátonyos terület felé hajózunk. Ezt követ?en ? vezetett át minket a zátonyos területen, többszer kellett irányt módosítani, mire ki tudtuk kerülni. 19 óra 20 kikerültük a zátonyokat. A hajó még mindig kormányozható, noha a hátulról jöv? hullámokon ez a lecsökkent kormányer? miatt elég nehéz. Csak érjünk be a Korfu-csatornába, addig tartson ki a kormány. Ha itt kormányképtelenné válnánk, akkor bizony bonyolult lenne a helyzet. A hullámzás a part felé sodorna, le kellene horgonyozni a 2-3 méteres hullámokban, ami nagyon rossz lenne, vagy a csónakra kellene rászerelni a motort és azzal irányítani a hajót. Mindezt végigbeszéltük a kapitány urakkal, akiknek els? dermedtsége már oldódik Gyula pálinkája miatt, már el?jönnek a szokásos ugratások, tréfálkozások.
20 óra 40. A Korfu csatornában hajóztunk a sötétben, amikor egy hajó látunk a radaron, pontosan velünk szemben. Kicsit jobbra térünk. Az is. Szabad szemmel semmi sem látszott. Már 600 méterre lehettünk csak, amikor a Big Boy-jal rávilágítottam. Egy görög ?rhajó rejt?zködött a sötétben. Zokon vette, hogy felfedeztük. Kék villogó lámpát gyújtott, azt vártam szirénázni kezd, mint egy rend?rautó. Nem tette, viszont reflektorral megvilágított minket és körbe hajózott nagy sebességgel, majd elment.
21 óra 30 Szerencsésen beértünk a marinába. A hajó hátrafelé is kormányozható volt. Lámpánál megnéztük a kormánylapátot. Az aljából letörött egy darab. Remélem holnap meg tudom javítani.
22 óra 30 Gyula megsütötte a tonhalakat. Azt mondják nagyon finom volt. Mindenki degeszre ette magát, még maradt is.

11.nap, szerda: a kormánylapát javítása, hajózás Korcula felé
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ezzel a lemezzel foltoztuk
meg a kormánylapátot
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Gyula a csúcson
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az utolsó görög sziget
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
7 óra 05 Még mindenki alszik, de engem nem hagy nyugodni a kormánylapát. Elmegyentem a marinában lév? gyönyör? kávézóba egy cappuccinót inni és hozzá egy finom süteményt enni. Ha indul az akció, akkor már úgysem lesz alkalmam az evésre.
7 óra 50. Gyuláék már fent vannak, kiszedem a búvár készüléket az ágyuk alól. Ez egy olyan szerkezet, amely egy akkumulátorról hajtott kompresszorból áll, amelye egy úszó konténerbe kell berakni. A kompresszor nyomja a leveg?t egy szokványos búvár reduktorba. Közben van egy töml?, amely puffer tartályként m?ködik. Két ága van, egyszerre két ember lehet lent, 6 méter mélyen, kb. 45 percig. Eddig bírja ugyanis az aksi.
Lemerültem. A víz 20,6 °C-os. Megvizsgáltam a kormánylapátot. Az alsó egyötöde tört le. Nagyon hitvány anyagból van. Egy küls? 4 mm-es laminált héj fogja közre a kitölt? purhabot. Szerencsére az er?t visel? része sértetlen. Így nem indulhatunk neki, ki tudja milyen id?be keveredünk még. De hogyan lehetne helyrehozni a törött lapátot?
Pár perc múlva megfogalmazódott a megoldást. Lemezb?l egy kengyelt kell a lapát végére er?síteni, ez összefogja majd és nem engedi a további szétesését nagy terheléseknél sem.
8 óra 25 Nagy pofával kijelentem: minden rendben, veszek a hajósboltban egy darab lemezt, felszereljük, 11 órakor indulunk is.Ez volt az ?A? terv. Aztán elmentem lemezért. A hajósbolt a marina túlsó végén, t?lünk két kilométerre volt, de közben elköltözött, az iroda mellé. Tavaly láttam, voltak lemezek is, de az iroda mellett nincs ehhez elég hely. Kicsit megingott az önbizalmam. Visszafelé jövet azért szétnéztem, mit lehetne esetleg a javításhoz felhasználni. Találtam egy U alakú fél méteres profilt, ami biztosan jó lesz valamire. Találtam egy kapcsolószekrényt, amib?l ki lehet vágni az oldallemezeket és a profillal összeépítve szolgáltatta a ?B? tervet. Ha ez mégsem lesz jó így, akkor szerzek majd rétegelt lemezt, ami a profillal összeépítve a ?C? terv.
A hajósboltban sejtésemnek megfelel?en a sz?k hely miatt már nem tartanak lemezeket, de ha megrendelem, akkor holnapra beszerzik. Az ?A? terv törölve, de nem adtam fel. Körbe jártam a marinát. Bíztam abban, hogy csak találok majd valamit. Végignéztem a kukák környékét, az eldugott zugokat, a szemétrakásokat - semmi használható. Húsz perc után eljutottam a marina végébe, ahol a kezembe akadt egy 4 méter hosszú fél méter széles 0,8 mm vastag horganyzott lemez csík, ami leginkább az út menti szallagkorláthoz hasonlított. Négyrét hajtottam, hónom alá csaptam és önbizalommal telve vissza a hajóhoz. Nagyon féltem persze, hogy útközben elkapnak és megkérdezik: mit viszek? Bamba pofával bandukoltam, csak a hajókat néztem, mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne egy ilyen négyrét hajtott szallagkorláttal sétálgatni a luxus jachtkiköt?ben, de szerencsésen visszaértem a hajóra.
A víz alatt felvett méretek alapján Gyulával levágtuk flexszel a megfelel? méret? lemezt, kicsit kiegyenesítettük a bordákat. Majd lemerültem ismét, hogy kipróbáljam. A lemezre kötelet kötöttem, nehogy leejtsem. Jó volt a méret és a forma. Bejelöltem a lyukak helyét. A kormánylapát belép? élénél 2, a két oldalt a paláston 3-3 facsavart, míg a hátsó élnél 3, lent pedig 1 gépcsavart terveztem. Mikor elkészült, beöltöztettem Zsoltot segít?nek és mentünk szerelni a víz alá. Az összes szerszámot magunkhoz kötöttük, el ne veszítsük azokat.
Fél óra alatt végeztünk, a protézis stabilan áll a kormánylapát végénél. Aki dolgozott már víz alatt az tudja, milyen is ez. Ha csavarom a csavart, akkor én fordulok el, ha meg akarom nyomni, én távolodok el és hasonlók. Elég érdekes volt, minden esetre.
11 óra 08 Végeztünk a kormánylapát javításával. Most a URH rádió antennáját kell még meger?síteni és a szélmér?t kell rögzíteni. Gyulát a többiek már felhúzták az árboc csúcsra. Én elmentem fizetni a marinába. Kicsit problémáztak a beléptetés körül, de aztán kidumáltam magam.
11 óra 50 Indulunk végre. A kormány lapát jól m?ködik. Csendes napos id?ben hajózunk ki a Marinából és végig a Korfu csatornán.
14 óra Átértünk az Adriára, aki sajnos elég barátságtalanul fogadott. A hullámok megn?ttek, a szél er?södik. Nem tudjuk tartani az irányt, balra térünk, hogy ne verje a hajó eleje a hullámokat. Ez egyenl?re használ.
15 óra 10. Az Arikoussa-sziget felé hajózunk a védettebb területen. Egy kétárbocos vitorlás a sziget mögött keresett menedéket a szél és a hullámok el?l. Nagyon irigyeljük ?ket.
15 óra 40 Kiérve a sziget mögül, hatalmas, meredek hullámokkal találkoztunk: 3-3,5 méter magasak és csak 8-10 méter hosszúak voltak. A hajó szinte megállt, föl le bukdácsolt a szembe jöv? tarajokon. Beletúrta az orrát a vízbe, majd több száz vizet felkanalazott, amely áradatként hömpölygött a fedélzeten. Majd felemelkedett a hajó orra, hogy belezuhanjon a következ? hullámba. Szörny? látvány volt, sajgott a szívem az Albatrosért. Hamarosan meghoztam a döntést: másodjára is visszafordulunk. Posszeidón nem ereszt minket Görögországból. Az ilyen nagy hullámokon z?rök lehetnek a fordulással. Ha oldalba kap minket egy ilyen meredek fal, akkor valószín?leg nem fogunk felborulni, de jelent?s károk keletkezhetnek a hajóban. Kivártam az alkalmas pillanatot és egy hullám hátára felfutva megfordítottam a hajót. Sikerült. A következ? fal már félhátulról jött és csak megtolt minket. Mindenki megkönnyebbült, a hajó száguldott a hullámokon.
16 óra 10. Lehorgonyoztunk a korábban irigyelt kétárbocos közelében. Balázs lemerült a kormányt ellen?rizni: Minden rendben.
Most itt fogunk várni, amíg a szél le nem csendesedik.
Általában du. 4-5 óra között a leger?sebb az északnyugati szél.
18 óra Gyula nagyon finom spagettit f?zött. A szél, ahogy vártam csendesedett. Nyolc körül indulunk tovább.
19 óra 38 Horgony fel, harmadjára indulunk Görögországból.
20 óra 30 A szél 3-6 csomó között változik, délnyugati, ami nekünk oldalszélként jelentkezik. A holthullámok még mindig szembejönnek, de már laposabbak, a hajó orra már nem üt bele a hullámokba, csak mérsékelten bukdácsol. Az Albán aknazárat elkerül? szokásos pontom felé hajózunk, a 40 fok 15 perc szélességen lév? 19 fokos hosszúságra- Éjfél felé érkezünk.
21 óra 40 A szél er?södik, a hullámok meredekebbek. Nem tudunk irányba hajózni, 10 °-ot balra tértünk. A hajót dobálják a hullámok.
22 óra 30 Még el kell térnünk az iránytól 10°-ot, mert féltem a hajót, a pótkormányt és a kapitány urakat az els? kabinban: ?k biztosan légágyban alszanak: hol a plafonon, hol az ágyon vannak, de legtöbbet útközben. Rossz lehet nekik.
23 óra 40 Még mindig balra kell térnünk, annyira ugrál a hajó a hullámokon.

12.nap csütörtök, Korcula felé hajózva találtunk egy 15 méteres halott ámbráscetet.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Térkép
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A bálna
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A bálna
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
0 óra 25 A szél csillapodott, ezért megpróbálunk Korcula felé fordulni. Legnagyobb meglepetésemre sikerül is. Végre jó irányba megyünk. A hajó bukdácsol, de legalább nem csapkodja a hullámokat.
1 óra 02 Egy vitorlás bukdácsol keresztbe jobbról. el kell engednünk ?t, kitérünk neki. most éppen 8 másik hajó fényei látszanak körölöttünk.
1 óra 15 Elment az összes m?szer. Windows javítási módszert alkalmaztam: kikapcsoltam-bekapcsoltam, most m?ködik. Mi lehet a baj? Szerintem sajnos még nincs lejátszva a parti...
1 óra 40 Megszólalt a DSC fülbántóan er?s csipogója. Valami fontos sürg?sségi üzenetet továbbítanak a VHF 3 csatornán. Átkapcsoltam, de semmit sem hallunk.
2 óra 20 Ismét megszólalt a DSC. Ugyan az a sürg?sségi üzenet. Most a VHF 2-es csatornát kellene hallgatni. Most már jó lenne, ha csak egyszer?en reggel lenne további esemény nélkül.
2 óra 40 Az összes m?szer lefagyott. Nincs robotkormány, szél, vízmélység, sebesség adat. A bels? m?szereknél megszakítottam az áramkört, így legalább a robotkormány és a GPS m?ködik. Már nagyon álmos vagyok, hiszen olyan sokszor aludtam ezen az éjjel!
7 óra 30 Legnagyobb meglepetésemre, semmi említésre való sem történt eddig. Most a cockpitben ülünk, beszélgetünk, vicceket mesélünk. Jó a hangulat, csak szegény Zsolt küszködik, de aztán a tenger gy?zedelmeskedik felette. Még nem láttam mást ilyen derekasan kiállni a tengeribetegség próbáját. Viccel?dik magán, és velünk, az ?rséget és az egyéb feladatai ellátja, de közben küzd.
8 óra 40 Debrecenit reggelizünk. Próbát teszünk, hátha Posszeidón nem szereti Gyula pálinkáját. Egy keveset feláldoztam a F?nöknek - ha délig nem romlik el az id?, akkor nem a pálinka miatt szívunk.
12 óra Az id? jó, a szél gyenge, a hullámzás mérsékelt. Kár volt Gyulát szidni a pálinka miatt, Posszeidón kedveli azt.
14 óra 30 Sanyi szerint hamarosan találunk majd egy elhagyott hajót, vagy csónakot. Rögtön tisztáztam a viszonyokat: a talált hajó kétharmada a kapitányt illeti meg, az egyharmad kétharmada azé, aki észreveszi, a maradékon osztoznak egyenl?en a többiek.
14 óra 50 Gyula balra el?re észrevett egy furcsa vörösesbarna úszó tárgyat. Ez lenne a Sanyi féle hajó? Közelebb megyünk.
14 óra 55. Er?s halszagot érzünk, amit a szél az úszó tárgy fel?l sodor felénk. Még mindig nem tudtuk megállapítani, mi az. Egy felborult halászhajó lenne? Az egyik oldalán, mintha propeller lenne rajta.
14 óra 58 Ez egy bálna! kiáltott fel valaki, és valóban, egy halott ámbráscetet találtunk. A bal oldalára fordult szegény, a nyelve kilógott a szájából, azt aránylag kicsi szeme félig nyitva volt. A jobb oldalán vérfoltok voltak, a melluszonyán sérülés látszódott. Hossza az Albatroszéval vetekedett - 15 méteres lehetett. A hátán jól látszottak a barázdák, a nagy bumszli feje és a kicsi keskeny álkapcsa. Szegény, biztosan nekiment egy hajó. Nagyon megsajnáltam. A bálna alatt rengeteg hal volt, köztük egy 2 - 2,5 méteres cápát is láttunk. Többször körbehajóztuk, lefényképeztük. Jani állandóan attól tartott, hogy éppen most fogják szétvetni a bálnát a gázok.
15 óra 03 A bálna inkább az olasz oldalán volt az Adriának, ezért a legközelebbi olasz kiköt?t, a Bári Rádiót hívtam, hogy bejelentsem az estet. Nem válaszolt, akkor a Dubrovnik Rádióval próbálkoztam. Annak sikerült bejelentenem, hitetlenkedve fogadták. Ennek ellenér leadtam az adatokat: a szélesség 41°46,24? észak, hosszúság: 017°56,07 kelet. Dubrovniktól 53 mérföldre (98 km) délre voltunk. A bálna kelet felé sodródott a nyugatias szélben 0,6 csomóval.
Megköszönték a bejelentést, de ez már nem az ? hatáskörükben van. Én megtettem a kötelességemet. Ha éjjel ráfutunk, a bálnára, akkor megint z?rös lett volna a helyzet.
17 óra 15 Gyula két féle paprikás krumplit készített: egy er?set és egy szoftot, a tápszereseknek. Az els? adagról a következ? vélemény fogalmazódott meg: ?nagyon finom nyers krumplit eszünk.? Gyula szerint: ?Balázs jött, hogy ? már egy percig sem bírja tovább!, erre és azt mondtam, - nesze, vigyed!?
Korcula még 65 mérföldre van, negyed háromra érkezünk ezzel a sebességgel. A szél délnyugat, 6-8 csomós, motorlázunk. A hullámok kicsik, alig mozog a hajó- A víz h?mérséklete 20,6 °C, süt a Nap, nagyon kellemes az id?.
17 óra 40 A második adag viszont kit?n? volt. Vacsora közben 6 delfin jött a hajó köré és remek ugrószámokkal szórakoztattak minket. Ezek vajon milyen szerencsét hoznak?
19 óra 30 Nagyon szép sárgás színekben tündökl? naplementében volt részünk. A kristálytiszta horizontba csobbant be a Nap. Külön érdekesség képen ismét delfinekkel találkoztunk, a hajó orra el?tt bohóckodtak. Biztosan tetszett nekik a szembe jöv? hullámokon bukdácsoló hajónk.
22 óra 13 Még mindig 29 mérföld Korcsula, csak fél háromra érkezünk a pillanatnyi sebességünk alapján.
24 óra A Mljet-szigethez értünk. Csendes id? van, mérsékelt holthullámokkal. Most megy le éppen a Hold vörös sarlója, óvatosan a tengerbe mártózva.

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től