MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / Man?ver és szkipper tréning áprilisban
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
Man?ver és szkipper tréning áprilisban2004.04.09. - 2004.04.18.

168. út

ASF, 618 KB

Man?ver tréninggel kezdünk, majd utánna 500 mérföldet fogunk hajózni.

Üzenet a hajónakRészletes napló

1. nap - péntek: az Odysseus újra visszakerül a vízbe
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kötévágó
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Sikerült felszerelni a kötélvágót, majd reggel visszakerült az Odysseus a vízbe. Átalakítottam a villamos f?tést, hogy már zajtalanul és nagyobb teljesítménnyel f?t. A tegnapi napos id?nek vége, szemerkél az es?.
16 órakor megérkezett a csapat.
17 órától 20 óráig oktatás volt, majd elmentünk a fügepálinkás éttrembe vacsorázni.

2. nap: szombat- 72 alkalommal kötöttünk ki, de közben még egy kicsit vitorláztunk is.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Man?verek közben 1
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Man?verek közben 2
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Man?verek közben 3
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Man?verek közben 4
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Man?verek közben 5
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Man?verek közben 6
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Tanulmányi kirándulás a kiköt?ben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A 2 perces riadó
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A képen csak 3 túlél? van!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kikötések pontozása
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Szabó Géza, a Rotorman
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Hangulatjelentés:
Man?vertréning. Szemerkél? es?, borult id?, ugyanakkor jókedv, pontozásos teljesítményfokozás. Tolat, kanyar, fék, vissza és oda. Szedd alá ?de ne ennyire! Még többet, még jobban.
Levespor forrón, szendvics hidegen.
Másik oldalra ugyanazt ugyanúgy, mégis fél sikerrel. Nem is a hajó balos, csak a mi fékünk (balfék). Mindenki átmegy, na nem a mólón.
Szárazdokk. Hajók alulról. Halnézet. Elúszunk a kiköt? végéig gyalog. Magyar ismer?s, hajófelújításban. Jöv?kép?
Ágybaman?ver.

És a tények:
Reggel precízen pontosan 9-kor elkezd?dött az oktatás. El?ször csak elméletileg majd gyakorlatilag is megtapasztaltuk , hogy merre csavar a balcsavar és hogy lehet leszedni a kötelet 4 méter távolságból a bika szarváról. Versenyeztünk, hogy ki tudja messzebbre dobni a kötelet. (A kötél dobó versenyt én (Mila) nyertem: 8 méterre dobtam a 7 m hosszú kötelet.) A tenger fenékr?l csigákat szedtünk fel a mooring kötél segítségével. Csupa ?a háztartásban is jól használható- dolgot tanultunk meg. Mivel man?ver tréningre jöttünk és csak egy kicsit esett az es?, ezért tanárunk és kapitányunk úgy döntött, hogy kifutunk. Na ez hiba volt, mert az egész nap folyamán mást se csináltunk csak megpróbáltunk visszajutni a mólóhoz. Végre , a 72. kísérlet meghozta gyümölcsét és este 6 óra tájban sikerült újra szárazföldre lépnünk. Ennek örömére egy gyors tanulmányi kirándulást tartottunk a száraz dokkban. Kedvünk egyre jobb lett, még a nap is kíváncsi volt, hogy ki az a 8 ügyes fiú ott lent a punati kiköt?ben.

3. nap: vasárnap - horgonyzási gyakorlatok a n?i börtön szigeten
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kapitány a partról figyeli és pontozza a man?vereket
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Jó a csapat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Man?ver közben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A börtön abalakába sose süt be a nap... de itt ez a látkép
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Hátramenetben a balos csavarnál a hajó bal oldalán áramlik ki a víz
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Hol van az ezüst nyár?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Attila is mér
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Zsolt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Mila és Szabolcs a partról figyel
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Naplemente
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Mila és a kézifáklya
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 1,769 KB

Tegnap este elkezdtük a gyilkosos játékot. 9 óra kihajóztunk a helyünkr?l és felvettük a hajó deviációs görbéjét. Mila a mágneses útirányokat mérte, István a kormánytájolót, Zsolt a robotkormányt figyelte és olvasta le az útirányokat. Gábor a jegyz?könyvet vezette.
Csendes, kicsit borongós id? van, a n?i börtön sziget felé hajózunk, gyakorolni. Kb. 2 órát mentünk, ami pont egybe esett Szabolcsék ?rszolgálatával így ?k voltak az els?k, akik elkezdték a navigációs gyakorlatokat. Egy pillanat alatt felgyorsultak az események: míg Attila a kormánynál próbálta megtartani az el?re megadott útirányt, Szabolcs mérgezett egérként rohangált fel, le a fedélzet és a szalon között, hogy mérési pontokat gy?jtsön. Közben a nap egyre melegebben sütve kezdte velünk feledtetni a reggeli harmatos hajnal h?vösségét. Végül is minden a tervek szerint történt.
A börtön szigetnél nem engedtünk a birkák partra hívogató bégetésének hanem inkább Tibor dörmög? hangját hallgatva szívtuk magunkba a horgonyzás különböz? módozatait. Félkörben a sziget karolt körbe bennünket alattunk a tenger 6-7 méteres gyönyör? mélyzöld színe, amit az ezüstösen csillogó horgony zavart csak meg. Ebben a gyönyör? öbölben els?sorban a horgonyzás módszerei kerültek terítékre.
Nem értük be azonban a legegyszer?bb - kidobom aztán megfeszítem ? módszerrel, hanem egy - szerintünk is a legnehezebb - kikötési man?vert gyakoroltunk: horgonnyal elöl rögzítve a hajót háttal mer?legesen kikötni egy partfalhoz. Ennél a man?vernél mindenkinek jutott b?ven feladat, majd ugyanezt nyolcszor ismételve mindenki minden szerepkörben kipróbálhatta és begyakorolhatta magát.
Ez azonban Tibornak még nem volt elég: el?került a ?na ugyan ezt, de most pontozásra? mondat és mindenki megkapta a beosztását. Na ezen a feladaton senkinek nem lett 10 (maximum) pontja. Hogy miért az világos, de hogy egyesek milyen vitákba bonyolódtak emiatt, azt most ne részletezzük.
Habár a hangulatunk nem volt parázsos, de azért folyt egy kis parázs: kipróbáltunk egy életment? tutajban használatos fáklyát. Megdöbbent? világos lett 30 másodpercig. Egy kicsit még gyönyörködtünk a lemen? nap leírhatatlan színeiben, ami enyhe lángvörössé varázsolt mindent a horizonton. Nem volt tekintettel sem az ég kékjére sem a víz zöldjére sem a halászra és ladikjára: mindent átfestett vörös ecsetjével. Remélem a fénykép vissza tudja adni egy picit adni a tájkép hangulatát.
Egy ilyen fantasztikus helyet hagytunk itt, hogy nekivágjunk a Punatba visszavezet? útnak. Este 8 órakor indultunk egy újabb kaland felé, ugyanis mivel a navigációs fényeket fel kellett kapcsolni, már éjszakai hajózásnak min?sült. Hamar ránk borult a sötétség és most a kettes ?rségen volt a sor, hogy a gyakorlatban is kipróbálhassa navigációs tanulmányait. El?ször Zsolt navigált és Mila kormányzott, majd 1 óra múlva - az ?rség beosztás szerint - cseréltek. Megint szemtanúi lehettünk a mérgezett egér effektusnak, de most egy kicsit nehezebb volt cél tárgyat találni a sötétben. Ezek nem rettenték meg a kettes ?rséget és míg a többiek a radaron követték az eseményeket a két kadét elkormányozta a hajót a punati kiköt? bejáratáig.
A beállást Attila hajtotta végre kit?n? eredménnyel ami már csak azért is figyelemre méltó mert 6 m széles helyre beállni egy 5m széles hajóval még nappal sem lebecsülend? akció. Este 3/4 10 volt ekkor.
Egy kis kvaterkázással zártuk ezt a mozgalmas napot.

Április 12. Bórában kezd?dik a szkipper tréning els? napja, majd este felakasztjuk Istvánt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Mi vár ránk?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Miklós
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Attila
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A szinte csupasz árboc
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Bórában
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ennyi vitorlával
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Így mentünk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
István, az els? ártatlan áldozat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Mali Losinjban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A tulsó part
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 1,389 KB

Attila:
Éjjel megjött a Bora. Parti szél, nem gyenge. Térdremegtet? kiköt?i man?ver, csapatépít? hangulat, együtt húzza gyilkos és áldozat. Váll vállhoz, hát a háthoz. Jesszus! Tiszta víz. Sós. Mindenki egyért?
Mila: A Bora-ról eddig csak tanultunk, de most szemt?l szembe találtuk magunkat vele. Hajózni muszáj tehát elindultunk. Már a kiköt?b?l kiállás is izgalmas volt. Minden kötelet beszedtünk, csak 2 ponton maradtunk kikötve: elöl és hátul. Tibor a kormánynál, egy ember elöl a mooring kötelet fogta egy pedig a hátsót és vártuk, hogy a szél egy picit lecsendesedjen. Hosszú pillanatok teltek el mire Tibor végre elkiáltotta magát, hogy MOST. És teljes gázzal el?re, a szél iszonyú oldalnyomása mellett kiálltunk a helyünkr?l éppen hogy elkerülve a mellettünk két oldalt kikötött hajók köteleit. Ezután Miklós vette át a kormányt és Tibor elkezdte felvitorlázni a hajót: egy kis grósz, egy kis fock és motor leáll után Miklós volt az els? aki közülünk megtapasztalta milyen szélben kormányozni a hajót. Volt is egy két kalamajka a kiköt? csatornán belül. Túl sz?knek bizonyult a hely, a szél meg csak fújt rendületlenül meg-megdöntve a hajót. Egy-két el?re nem tervezett kurfli után sikerült kiérnünk a kiköt?b?l. Itt aztán megsz?nt a kiköt?i védettség és teljes mellszélességgel kaptuk a Bora er?s 30-40 csomós nyomását és az 50 csomó közeli lökéseit. Már - már fellélegeztünk, hogy túl vagyunk a kiköt?elhagyás izgalmain, de a java még csak most jött. Sikerült rossz irányba húzni ill. engedni a köteleket amikor is a grószt nem behúztuk, hanem még jobban kiengedtük. (Tibor megjegyzése: én idéztem el? a galibát!) Ez kellett csak a Bora-nak, rögtön belekapott és befordította a hajót. Aki már élt át ilyet az tudja, hogy kikormányozni ezt lehetetlen miközben a hajó teljesen lefekszik az egyik oldalára. Gábor pont ezen az oldalon állt és kb 70 fokos d?lésr?l számolt be pár perc múlva mikor mindenki kapott leveg?t és beszélni is tudtunk. Hogy mennyi az a 70 az nem mérhet?, de Gábor kötésig állt a bal hátsó csörl?nél vízben, a hajó megd?lése közben. Normál esetben ez két méter magasság a víz felszín felett. Mikor sikerült végre behúzni a vitorlát és megzabolázni az er?ket, Tibor elmesélte, hogy milyen károk következhettek volna be. Nem sok választott el bennünket t?le. A legnagyobb izgalmakon túl voltunk, ezután már meg sem kottyant, hogy körülöttünk háborog a tenger 3 méteres tarajos hullámok tetejér?l tépi le a szél a sapkát, majd permetezi szét. És még part mellett voltunk, ahol viszonylag védett helyen hajóztunk. Viszonylag hiszen a rotta szerint nem sokára kiérünk ebb?l a szakaszból és átfordulunk, hogy megkerüljük a Cres sziget északi sarkát. A negyedóránkénti navigációs mérések ilyen körülmények között igazi kihívást jelentettek. (Volt olyan eset amikor akkora háromszög jött ki a helyzetpont körül, hogy inkább be sem rajzoltuk.) Amikor átfordultunk arra a bizonyos nyílt vizes rottára én átmentem a szél alatti oldalra és igen közel kellett helyezkednem a hajókorláthoz. (Fürge róka lábak, surranó kis árnyak. Hipp hopp jön Vuk.)
Mali Losinjban töltöttük az éjszakát. Bár a kiköt?be behajózáskor még szemerkélt az es? de mire minden kötelet elrendeztünk szépen elállt és egy hamisítatlan mediterrán kis városkában találtuk magunkat. Vacsi el?tt még egy séta a városban. Kaja után pedig megtartottuk az els? tárgyalást aminek a jegyz?könyvét alább olvashatjátok.
Tibor:
Egy jót vitorláztunk. Kemény szélben, alig vitorlával száguldotunk. A kadétok átestek a t?zkeresztségen, most már minden sokkal könnyebb lesz. Derék legények mind!


Tárgyalási jegyz?könyv:
Tények:
1. Miklós: elment zuhanyozni. Útközben valami nyomta a lábát a cip?jében. A zuhanyozóban megnézte, egy laposra taposott, 2 dimenziós mérges pók halálra marta. A ruháját és a pókot kirakta, majd bement a zuhanyzóba meghalni.
2. Attila: véletlenül megtalálta a látszólag döglött pókot, amely halálra marta. ? is bement ezt követ?ben a zuhanyozóba meghalni.
3. Tibor: Mali Losinjba érkezés után, ki akart lépni a számítógépes programból, amikor felrobbant a hajónaplóba elhelyezett id?zített levélbombától.

Vádbeszédek:
Szabolcs: Zsoltra tippelek. Ez csak megérzés, indokolni nem tudom.
Zsolt válasza: A hajó els? részében még nem jártam, így nem helyezhettem el a pókot. Délután az állapotom alapján inkább lehánytam volna a klaviatúrát, minthogy id?zített bombát készítsek. Ártatlan vagyok.

Mila: István a gyilkos, mert Miklós cip?jéhez igen közel áll, a számítógépes gyilkossághoz pedig minden szaktudása meg van, amir?l persze mélyen hallgat.
István válasza: nem ismerem el a vádat, a fiamat viszont ismerem és a szeretem. Nem vagyok gyilkos.

Zsolt: Gábor a gyilkos, mert ért a számítógéphez és Miklós cip?jébe nem olyan nagy kunszt betenni a pókot. Gábornak különben is olyan darabolós-gyilkos típusú sapkája van.
Gábor válasza: Ezt az mondja, aki állítása szerint nem járt a még a hajó bal els? részén. A kapitány megöléséhez csak a szövegszerkeszt? használata kell, nem pedig számítógépes ismeretek. A sapkám igazi tengerész sapka, és fontolgatom, hogy a Nemzetközi Tengerész Bíróság elé viszem az ügyet. Nem én vagyok a gyilkos.

István: Mila a gyilkos, mert minden lehet?sége meg volt. Ért a számítógéphez.
Mila válasza: nincs indítékom, s?t az egyéni érdekeim szerint életbe kellene tartom, mert kapcsolatunk gyümölcsöz? jöv? elé nézett. Délután én sem voltam akció képes állapotban a kapitány - az életem megment?je - megöléséhez.

Gábor: Zsolt a gyilkos, mert ? itt feküdt a szalonban délután, és minden lehet?sége meg volt a kapitány megöléséhez. Miatta senki más nem lehetett egyedül a szalonban.
Zsolt: hosszú percekig a fejem a hányós zsákban volt több alkalommal is, és ekkor bármi történhetett. Nem én vagyok a gyilkos.

András: Csak egy perszonalizált gyilkosság történt, a Miklósé. A második halálos véletlen volt. A harmadig nem kifejezetten a kapitány ellen szólt, hanem csak a naplót megnyitó ismeretlen személy ellen irányult. Jegyz?könyven kívül: persze Bástya elvtársat mindenki meg akarta ölni. Az utóbbi gyilkosság kés? délután történt, és Mila valamint Zsolt fizikai állapota ?látszólag- felmenti ?ket a vád alól. István a gyilkos, mert az els? gyilkosság evidens, délután Istvánnak volt a legnagyobb lehet?sége.
István válasza: a f?zésnél nem voltam egyedül.


Gyanúsítottak listája:
István, Mila, Zsolt, Gábor.
Titkos szavazás:
Mila 2
István: 3
Zsolt 1
István utolsó szavai: a lelkiismeretem tiszta, a fimat nem öltem volna meg. Nem én vagyok a gyilkos.


És felakasztottuk Istvánt.





. Bocs, tévedtünk. Nem ? volt a gyilkos.

Április 13 - Forgolódás Veli Losinjban, bója gyakorlat, jó vitorlázás, hajóroncs, grillezés, navigác
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A hídra várva
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kihajózás a hídnál
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Veli Losinjban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Bójára kötés gyakorlása
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Vitorlázunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
már Mila is jól van
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Bórában
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A hajóroncs ma
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Készül a vacsora a grillen
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A navigációs szlalom terve
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
És így sikerült végrehajtani. A kék vonalat a GPS rajzolta, amerre mentünk
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Tibor:
Borús reggelre ébredtünk Mali Losinjban. Es? már nem esett, de 10 fok volt a pálmafák alatt. Reggeliztünk, majd rövid séta után, amely a ma esti grillezéshez szükséges kellékek beszerzésre irányult, kihajóztunk. Irány a híd.
Mali Losinjból két irányban lehet kijutni: a sziget nyugati ? a nyílt tenger fel?li ? és a keleti ? a szárazföld fel?li- oldalára. A szárazföld felé a Privlaka nev? helyen egy hidat építettek, amelyen általában a közúti forgalom bonyolódik. Kivéve naponta kétszer néhány percet, amikor a reggel 9-kor és délután 6-kor sorompóval lezárják az utat, és a hidat kinyitják, vagyis elforgatják az északi tengelye körül az egyik felét. Ez a közút és a viziút szintbeni keresztez?dése (majdnem, hiszen a hajók kb. 2 méterrel az úttest szintje alatt mennek). A híd csak addig van nyitva, amíg az ott tartózkodó hajók át nem mennek, majd visszazárják. A kés?n jöv?knek kb 20 mérföldet kell kerülniük, de újra nem nyitják a hidat. A híd alatti csatorna 8 méter széles, de gyakran nagyon er?s az áramlat, amelyet még a hajótest, mint dugó fel is gyorsít. Volt már olyan is, hogy 9 csomós sebességgel alig tudtunk átjutni.
De most minden könnyen ment, mi voltunk az 5. hajó, szépen kihajóztunk és irány Veli Losinj.
Veli Losinjban gyakoroltuk a sz?k helyen (3 hajóhossz X 3 hajóhossznyi területen) való fordulásokat, míg a csapat fele a városban sétált. Mindenki kétszer parthoz állt, majd utána jött a vizsga. A következ? eredmények születtek:
10 pontot kapott Zsolt, István és Gábor,
9 pontot kaptak a többiek.
Nagyon sokat ügyesedtek a kadétok, gratulálok fiuk!
Mila:
Azt hozzá kell tenni, hogy a levonások mindenkinél azért születtek, mert a beállásnál nem oldalról pöccent neki a hajó a partfalnak, hanem volt még egy leheletnyi el?re menése. Tibor igyekszik belénk verni a man?verek minden apró csínját-bínját, így nem csoda, ha ilyen ?jó? eredmények születnek.
Gábor:
Igen ez csak a legkiválóbbaknak sikerült!
Mila:
tovább mentünk és útközben - a Dugi Otok felé - megálltunk egy közeli kiköt?ben ahol bójákhoz lehetett kikötni. Itt egy rövid gyakorlás után tovább hajóztunk. Megcsodálhattuk a Bora sapkát ami jellegzetessége ennek az id?járásnak. A hegyek gerincére és csúcsára mint egy sapka ráülnek a felh?k szép fodrosan, hogy utána a meredek hegyoldalon mint egy csúzdán lecsúszva terítsék a szelet a tenger felszínén. És végre el?bújt a nap. A szél 10-24 csomós (egy kicsit pöffös) igazi vitorlás id?. Vitorlázunk!
Délután megnéztük a hajóroncsot ami az elmúlt évben megint tovább adott egy két alkatrészt az enyészt? hullámzásnak. Majd kerestünk egy szél védett öblöt, hogy a grillsüt? jól m?ködjön. Dugig ettük magunkat, de már az éjszakai szlalom passage plan-jét kell tervezni.
19:44-kor indulás az éjszakai hajózásra a szlalom pályán. Most mindenki úgy tuningolja magát ahogy tudja: egyesek szundítottak egy kicsit, mások kávét ittak és akadtak akik parázs vitával próbálták adrenalin szintjüket elég magasra emelni.
Tibor:
Az utunk nagyon fontos szakaszához érkeztünk ? a navigációs szlalomhoz. Ez arra szolgál, hogy a kadétok megtanuljanak éjszaka hajózni, hinni a m?szerekben, a tudományban és a legfontosabb bízni saját magukban. Ez egy igazi tanpálya, ahol sok világítótorony van egymás közelében és egy érdekes útvonalat lehet leírni a hajóval. Megterveztük, hogy meddig, milyen irányba kell hajózni, mit mutat a log és mit fogunk a forduló pontban látni. Másfél órát hajóztunk, forgolódtunk 8 csomós sebességgel, helymeghatározás nélkül. És sikerült! Minden kadét 10 pontra teljesítette a feladatot.
Ezt követ?en két órát (éjfélig) a Kornat-szigetek felé hajóztunk, de itt már engedtem a radar hagyományos használatát, mert nem voltak helymeghatározásra alkalmas fények. Ez is jól ment, szépen eljutottunk a Mala Proverza szoroshoz, ahol a bóják közötti éjszakai hajózást mutattam meg: egy kb. 20 méter széles szoroson kellett átmenni, hagyományos navigációval. Ez is sikerült, ismét jól szerepeltek a kadétok.
Innen elmentünk az Uvala Mir-be. A rendszeres napló olvasóknak ismer?s a hely, mert itt volt a kalandom a macskacicóval. Fél kett?kor kötöttünk ki, vaksötétben, a hajó hosszának felét kitev? mólóhoz. Zsolt mesterien kikormányozta a hajót, majd biztonságosan kikötöttünk.
Csodálatos látványt tartogatott számunkra a természet még ma éjszakára, a világító planktonokat. Ezek a parányi él?lények a vízben lebegnek láthatatlanul, amíg meg nem háborgatjuk ?ket ? jelen esetben egy csákjával ? és akkor világítani kezdenek, mint a szentjánosbogarak. Nyáron, ha lemerülünk közéjük, és búvárszemüveggel figyeljük ?ket, akkor mintha a Galaktika magjának örvénylését látnánk, irtózatosan felgyorsítva.
Fáradtan, de élményekben és tudásban gazdagodva tért nyugovóra a csapat éjjel kett?kor, a hihetetlen nyugalmat árasztó öbölben.

Április 14. Hajózás a nyílt tengeren Vis felé. A bussolakulcsos gyakorlat és pillangózunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Dugi Otok meredek falai
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Sestrica világítótorony
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Bussola-kulcs gyakorlat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Hakászhajó a nyílt tengeren
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Déltól estig pillangózunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Vis
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Attila és Mila
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Gábor néz
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Gábor:
A tegnapi jó nap volt, olyan szerencsésen jöttek ki az ?rségeim, hogy én hajóztam be Veli Losinj sz?k kiköt?jébe, utána jött a bójára állás, és éjfélt?l a vakrepülés Dugi Otok partjai mentén a sz?k vízi utakon. Az el?z?leg megtervezett rottát követve radaron kísértük figyelemmel, és minden klappolt. Az el?z? mondatot reggel írtam, most este van VIS-en vagyunk. Mikor bejöttünk nagyon jól nézett ki, reggel körbefutjuk. A hajnali ébreszt?t valszeg az induló komp fogja megadni. Laza!
Attila:
Kelés korán, indulás hamarjában, el?tte egy bájos virágszedés a Kornátok természetvédelmi területén. Kutyafutta. Kiköt?i díj az ablakban, mosolygós visszaintegetés a káromkodó büro-nak. Nyílt víz Vis-ig. Nem parthajózástan. Delfin, kardhal, sell?. De tényleg! Jó, sell? nem.
Mila:
A napok most egy kicsit összefolynak az éjszakai gyakorlás miatt. Nagyon izgalmas volt ez a szlalom: minden lámpát kikapcsoltunk, hogy minél jobban érezhessük a parti fényeket. A szlalom lényege, hogy az útvonalat úgy határozta meg Tibor, hogy a világító tornyok alapján lehessen végig menni rajta. Minden ?rségnek jutott egy kanyar. Bizarr érzés amikor mész a teljes sötétben neki egy nagy fekete tömegnek és már nem látod, hogy hol vagy csak a lámpák alapján kell tudatosítanod, hogy merre lesz a menetirány. Bízni kell a tudományban. Amíg a hat forduló végig ment (volt 2 extra) addig mindenki ott izgult kokpiten, utána megnéztük a GPS pontokat és hajszálpontosan stimmeltek a fordulók.
Ezután radarhajózás következett, amikor a radaron kellett megkeresni és mérni a parti távolságokat, majd ez alapján végezni a helymeghatározást. Viszonylag nyugodt volt a tenger, kevés szél fújt, csak kicsit zavartak a hullámok a kormányzásban. 1/2 2 tájban megálltunk a Mir öböl kiköt?jében. Reggel 7 órás indulást t?ztünk ki, úgyhogy mindenki nyugovóra tért. 6-kor keltünk. Hogy legyen még egy kis id? sétálgatni a Nemzeti Parkban.
Megnéztük a Sós tavat és kiálltunk a Dugi Otok meredek sziklaszirtjére. Tényleg csodálatos ez a környék.
Még a vízen is tettünk egy kört, aztán kimentünk a Dugi Otok küls? részére és a nyílt vízen elindultunk Vis irányába. Egy darabig még látszottak a partok, lehetett helymeghatározásokat végezni, de mindinkább távolodtunk. Alkalmunk volt a csúsztatott helymeghatározásra is, amikor egy világítótorony került a látóterünkbe. A mai nap nagy feladata: kormányzás és iránytartás a nagy semmibe.
Delfinek úszkáltak mellettünk (no jó csak egyet láttunk.) és egy kardhal ugrott még ki párszor mellettünk a vízb?l. Szerencsére jól állunk a mérföldekkel és amint jött egy kis szél , vitorlát bontottunk.
Nagy sokára végre a horizonton felbukkant Vis szigete és most már láttuk is hogy hova megyünk. Hogy ne unatkozzunk Tibor biztonságtechnikai oktatást tartott melynek végén a vészjelzések kikérdezése volt. Nem mindenki remekelt és sok zálog született. Holnapra mindenkinek meg kell tanulni! A zálogok fejében kötélrend, hajó mosás, szalon takarítás, puffer fényesítés és a boci kitakarítása szerepeltek.
Az oktatást a bussola beállítása zárta. Ehhez a bussola kulcs megfelel? használatát mutatta be a Tibor. Lásd a mellékelt fényképen. Kb 10 csomós szélben pillangózva érkeztünk meg Vis szigetéhez.
A kikötés után vacsi és egy kis sörözés a közeli kocsmában. Mindenki nagyon fáradt. Most jön ki rajtunk az el?z? éjszaka alváshiánya.

Április 15. Kék-barlang, fjord, Zöld-barlang, Hvar, Milna. Mindezt szikrázó napsütésben, majd este a
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ebben a sziklában rejt?zik a Kék-barlang
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A barlangászok elhagyják a hajót. Viszatérnek még?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Kék-barlang
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Fjord a sziklakapuval
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ma már a GPS használatát is tanuljuk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Mit is nyomott meg?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Zöld-barlangban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Anya! Itt állok a házunk el?tt Hváron!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
ez nem a Magyar Narancs
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Szél Királyn?nek: ez a habos-babos! Az egészségedre eszem!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Hvar
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Indulunk a pálmafák alól
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Naplemente, hajó, kapitány
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Milna, este
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ismét akasztunk. Gábor a hóhér
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Április 15. csütörtök. Gyönyör? napsütéses reggelre ébredtünk. Terv szerint 9-kor hagyjuk el a kiköt?t, de el?bb még tankolni is kell. Szép, nyugodt a tenger, a nap melegít, de a fedélzeten még elkél a pulóver. Partmenti hajózás GPS alapján a mai lecke. Irány a Bisevo sziget.
Gábor:
Ma egy ?Lássuk az Adria szépségeit? vagy másként mondva ?Csapjunk a lecsóba? típusú nap volt. Kék, zöld barlang, kis rejtett öböl, tengeralattjáró bunker, egyebek. Itt már érezni, hogy délen vagyunk, Hvar-on érik a narancs. Kimondottan meleg van séta közben már jólesik árnyékos helyre érni. Különböz? okokból négyen (András, Attila, Mila és én) bevállaltunk egy tengeri fürd?zést, de a kinézett helyen hemzsegtek a medúzák, így nem kis megkönnyebbülésünkre a vállalkozás dugába d?lt.
András magában gyertyát gyújtott hálája jeléül. Tegnap jópofa volt a deviáció állítása a bussola kulccsal. Régi, bölcs tengerészszokás szerint megszünteték a deviációt, miközben elég tanácstalannak t?ntek a rájuk váró feladatot illet?en, de Tibor precíz számításai meggy?z?ek voltak; ?Itt valamit tennünk kell, és err?l tanultunk is. De mit? Vagy nem??
Este Milna kiköt?jébe érkeztünk. Mindenki elfáradt egy kicsit, ezért közvetlenül a kocsma el?tt támasztottuk le a biciklit, ne kelljen sokat gyalogolni. Vacsora: lazagna. Laza na!
Ezt követ?en megtartottuk a következ? tárgyalást, amelyr jegyz?könyve az alábbi:

TÁRGYALÁS:
Tényállás:
Zsolt tegnap reggel Attila volt a konyhás, és amikor az asztalhoz ültem a megszokott helyemre, de odébb kellett csúszni. Így Mila helyére kerültem. Reggeli után, amikor felemeltem a tányéromat, kiderült, hogy ? kicsit mérgezett volt a reggelid, halott vagy? cetlit találtam.
Gábor: Szabira gyanakszom, mert egész nap jött-ment. Volt rá lehet?sége.
Szabi: ? én nem olyan családból származom?

András: Én Gábort vádolom, aljas indokból, folytatólagosan, nyereségvágyból, visszaes?ként elkövetett gyilkosság sorozattal.
Gábor: Az el?z? tárgyaláson is egy hibás döntést hozott, ez a szokása. Érvelése ostoba. Én ártatlan vagyok, de ha lehet módosítanám az el?z?ekben elhangzott gyanúmat.


Szabolcs: Andrásra gyanakszom, mert több tanú el?tt kérte, hogy én ne gyilkoljam meg, ezzel kívánta elterelni a gyanút.
András: Én se vagyok olyan.

Mila: Szerintem nem a gyilkos írta a cédulát. Kérdezem ki írta (Nincs válasz.) Gáborra gyanakszok akkor, mert ez nem az ? írása volt. A zsenialitásának bizonyítéka, hogy még az írását is elváltoztatta.
Gábor: Én nem írtam, nem írattam senkivel levelet. A vádból csak a zsenialitásomra való utalás igaz, bár Mila kifelejtette bel?le a velem született intelligenciát.

Gyanúsítottak listája:
Gábor, Szabolcs, András.

Titkos szavazás eredménye:
András: 3
Gábor: 1
Szabolcs: 0

András utolsó szavai:
Köszönöm az Úrnak, hogy világosságot gyújtott a lelkemben, s megmutatta Mila ördögi arcát.

Szabolcs hozzászólása: én szeretnék egy vízpróbát, nehogy egy ártatlant akasszunk fel ismét. Ha András úszik a vízen, akkor ? a gyilkos. Ha belefullad, akkor nem ?, és nem kell felakasztanunk.

Nem fogadtuk el a javaslatot, mert bár logikus és igazságos, de id?igényes.
András utolsó kívánsága: Gábor akasszon fel.
Teljesítettük.
Nem András volt a gyilkos.



Ismét tévedtünk.


Bocs.
Gábor: Nagyon sajnálom az ártatlan áldozatot, percekig rosszul éreztem magam miatta! Mila: A Kukacéktól kapott üzenetre válasz: Egyszer?bb lenne levizsgálni az elején, hogy a két fókuszpont (fp1 és fp2) ne essenek egybe, ezzel a kés?bbi numerikus problémák már nem léphetnek fel, az ellipszis kis és nagy tengelye számítható. A point típusnak van == operátora. Ha nem, írjátok meg.

Április 16. Hajózás Milnából Skaradinba, kötlélgyakorlat, találkozunk egy másik magyar hajóval, majd
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Milna, reggel
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Csamó és kötélfonás gyakorlat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Miklós
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Rádiózunk, hogy találkozhassunk Márton kapitány hajójával
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Márton kapitány Gibsea 51-se
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Mulo világítótorony
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A lobogókról is tanulunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Sibeniki-csatornában vitorlázunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Sibenik
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Megbeszélés a híd el?tt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Andrást felhúzzuk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
András a topon
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A híd még túl messze van
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Mila és Gábor a boomra kerül
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Hol a jelz?k??
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Átférünk?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ha így kilógunk, akkor igen
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Gabi és Mila a szeren
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A hevederes gyakorlat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A vízesés
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Attila is beállt árulni a sorba
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az Öreg Néne kocsmája el?tt a csapat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
És bent
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kocsma
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
AZ Öreg Néne és a kapitány
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Jól kikötöttük az Odysseust.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Gabi már az igazak? álmát alussza,
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
AMikor Zsolt még a naplót írja
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Mila és a kapitány
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Mila:
Reggel korán keltünk, mert végre volt alkalom zuhanyozni. A reggelit nem sikerült befejezni (Milának, mert ? kelt fel utoljára), mert a kapitány kiadta az indulási parancsot. Nagyon bújja az ár-apály táblázatot bár messze van még Sibenik, ahol eld?l, hogy átférünk-e majd a híd alatt. No meg az id?járás el?re jelzést, mert jön a Sirokkó nev? szél, ami ugyan jó irányból fúj nekünk, de ne legyen túl er?s és kérdés, hogy mikor hozza meg az es?t. A légnyomás is lassan esni kezd, amit?l emelkedik a vízszint. Egyenl?re motorozunk és hasznos tapasztalatokat gy?jtünk, hogy melyik kiköt?be érdemes megállni majd, ha egyedül jövünk erre hajózni.
Lassan már nem is látszik a Brac sziget. Kémleljük az eget, látjuk a Sirokkó jellegzetes felh?zetét. Nem süt a nap, de a sirokkó déli szele meleg leveg?t hoz. A szél egyre er?södik. Hátszélben megyünk, de még nem elég er?s a szél ahhoz, hogy vitorlával jó tempóban haladhassunk, és sietnünk kell Sibenikbe, hogy elérjük az apályt.
Amíg célunk felé vitorlázunk Tibor kötél és csomózási ismereteket oktat. A közelben két magyar hajóval sikerül rádión felvenni a kapcsolatot. Egyikük pont felénk tart. Mivel sietünk, csak egy integetés erejéig beszéljük meg a találkozót. Közben megtanuljuk a hevederrel való mozgást a hajón. Ennek az a lényege, hogy úgy kell mozogni a hajón, hogy mindig legalább egy ponthoz ki legyél kötve. Tibor természetesen pontozta a produkciókat: ki mennyi id? alatt ment körbe ilyen módon a hajón.
Hamar elszaladt így az id?, már Sibeniknél járunk. Sikerült idejében ideérni. Tibor egyre izgatottabban kezd viselkedni. Kiosztja a feladatokat. A cél, hogy minél jobban megdöntsük a hajót, mert akkor pont átférünk a híd alatt. Ennek érdekében Gábort és Milát kilógattuk a bumm végére, Andrást felhúztunk az els? szálingra, ott kellett minél jobban kihajolnia. ?k a legsúlyosabbak a csapatból. A többiek hevederben lógtak ki a hajó oldalán. Mivel Szabolcs a legkönnyebb, ? kormányoz. Tibor egyre idegesebben viselkedik. Állandóan a távcsövén lesi a mércéjét: egy k? a híd alatt. Ha azt látja át tudunk menni, ha nincs ki a vízb?l, akkor kénytelenek leszünk visszafordulni. Eddig az úton mindig higgadtan viselkedett, most kezd fel s alá rohangálni és folyton azt találgatja, hogy hogyan lehetne még jobban dönteni a hajót. Közeledik a híd. Tibor egyre feszültebben rohangál, mindenki a helyén és mi is izgatottan várjuk a híd közeledését. A k? még mindig nincs meg. Tibor már már visszafordulási parancsot ad ki amikor a szálingon lév? ember azt jelenti, hogy szerinte átférünk. Még egy pillanat tanakodás és már nincs visszaút. Bent vagyunk a híd alatt és éppen hogy csak átfértünk. Hatalmas a megkönnyebbülés. Kattognak a fényképez?gépek. Miután mindnyájan visszajutunk a fedélzetre egy egy pohár uniqummal oldjuk a feszültséget. Örömünk még nem teljes, a holnapi apállyal még ki is kell jutnunk.
Ha már itt vagyunk egy kis radar gyakorlat míg elérkezünk Skradinba. Akinek van rá lehet?sége keresse meg a térképen ezt a vízi utat. Olyan mintha egy sz?k folyón hajóznánk. Ami valójában így is van ez itt már félig édesvíz alattunk. A Krka folyó táplálja ezt a medret. A Krka vízesés igazi látványosság. Skradintól még feljebb van ez a természetvédelmi terület ahová csónakkal viszik fel a turistákat. Az utolsó csónak 4-kor indul. Amikor odaértünk már kiindult a csónak, de szerencsére a csónakos észrevette, hogy mi miért kiabálunk és kapálódzunk annyira és mellénk állt a csónakkal. Akik fel akartak menni a Krk folyóhoz azok így át tudtak szállni.
A vízesés fantasztikus volt. Iszonyú er?vel dübörgött le a víz a hegyoldalról a teraszokon keresztül. Minden oldalról folyt a hegyr?l a víz. Szinte leírhatatlan élmény ahogy dübörög a nyers er?, a felszálló párát pedig egyenletesen lebeg? függönnyé teríti a szél.
(András: Fantasztikusak ezek a hömpölyg? kelt tészta s?r?ség? zöld habok.)
Zsolt:
Túránk lassan a végéhez közeledik. Kavarognak a fejemben a gondolatok. Próbálom rendszerezni ?ket, de még nehéz. Minden tiszteletem a krónikásoké, akik kronológiai sorrendben, valóságh?en rögzítették az eseményeket. Erre én most nem vállalkozom, csak néhány impressziót tennék közre.
A hajó: Fantasztikus. Meggy?z?désem, hogy a neve ellenére n?nem?. Bele lehet szeretni. Hagyja magát vezetni, szereti, ha hozzáért? kezek irányítják és azt meg is hálálja, de nem teheted vele azt, amit ? nem akar. Tud kedves és simulékony lenni, de makrancos és szeszélyes is. Minden azon múlik, hogy te hogyan viszonyulsz Hozzá. Az els? napokban kell? tisztelettel magázódtunk, aztán kivel el?bb, kivel kés?bb megitta a pertut. Persze a kell? tisztelet megmaradt.
A CSAPAT: Így csupa nagybet?vel. Eleinte tartottam t?le, hogy mit lehet kihozni egy meglehet?sen heterogén csapatból, de alkalmazkodó típus lévén, úgy gondoltam velem nem lehet gond. Az együtt töltött napok a közös feladatok és élmények még a korban, mentalitásban, habitusban meglehet?sen különböz? embereket is közös nevez?re hozták. Azt gondolom mindenki felmérte és elfogadta, hogy egy hajón az együtt élésnek szigorúbb szabályai vannak, hiszen kicsit nehézkes menetközben ?kiszállni?. Nem állítom, hogy életre szóló barátságok köttettek, de jó együtt lenni ezekkel a srácokkal. Szívesen találkoznék velük szárazon és vízen is bármikor.
A KAPITÁNY: Az el?zmények után ezt sem úszom meg, hogy ne legyen csupa nagybet?. Amúgy meg tényleg megérdemli. Az egész túrán azt éreztem, hogy biztonságban vagyunk bármi is történik. Valahogy a Tiborból sugárzik a tenger szeretete, a szakmai tudás és a feltétlen törekvés arra, hogy ezt minél hatékonyabban átadja nekünk. Süt bel?le az elhivatottság, amivel magával ragad mindenkit és képes kialakítani néhány nap alatt egy m?köd?képes csapatot. Ez a 168. hajóút. Tengernyi kétbalkezes szárazföldi patkánnyal /ezek vagyunk mi/ és nyomát sem látom a fásultságnak. Valószín?leg ezt máshogy nem lehet csinálni, de hogy nem érdemes az biztos.
A túra útvonala: Az 500 tmf. nagy kényszerít? er?, vagyis id?nként takkolni kell ha fúj, ha nem. Ennek ellenére sikerült megismerni az Adria számos kincsét. Azt gondolom senki nincs köztünk, aki ezek után ne tervezne hosszabb-rövidebb hajótúrát a ?környéken?. Engem igazán akkor fog meg valami, ha az els? gondolatom az, hogy ezt meg akarom mutatni a szeretteimnek és a barátaimnak. Az elmúlt napok élmény áradatában gyakran motoszkált a fejemben ez a gondolat. Óriási szerencsénk van ezzel a tagolt tengerparttal. Nem tudom más országokban hogyan csinálják, de ez minden hajózási és navigációs feladatra alkalmas. Mint egy hajóknak kialakított közlekedési park, tele meglepetésekkel érdekes helyzetekkel.
A tananyag: Tetszik. Nem unalmas, s?t alaposan leköt bennünket gyakorlatilag és elméletileg is. Jó érzés, hogy az elméleti tudásunkat valóban ki tudjuk próbálni a gyakorlatban is. És elmondhatom M?KÖDIK!
Az ellátás: István a f?szakács. El?z? életében hajószakács lehetett, mondhatom, jól tart bennünket. Amikor behajóztunk a készleteket, azt hittem, a következ? csapatnak majd jó áron elpasszolhatjuk a maradékot, ha nem akarjuk haza fuvarozni, de a végén még el fog fogyni. Nem tudom ki mondta azt, hogy a hajon kevesebb kalóriát fogyaszt az ember. A mi esetünkben ez biztos hogy megd?lt. Reggel fejedelmi reggeli, aztán egész nap ?csak csipegetünk?, mert valami mindig akad. Aztán este ? hát igen. Nem csoda, hogy kalózokkal álmodunk és a fúvós szekció nyomja egész éjjel.
Folyt. köv. holnap, megyek aludni.

Április 17. Radar gyakorlat a Kornitiban, majd Éjjel Rabra érkezünk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Milyenek lettek a képek?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Vitorlázunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Még mndíg vitorláznk
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Zsolt: Folytatom, ahogy ígértem.
Élet a hajón: El?ször szokatlan volt az élettér lesz?külése, de azt gondolom más léptékkel kell itt mérni a világot. El kell fogadni, hogy ez egy vitorlás hajó és annak nem kicsi. Szerintem kifejezetten kényelmes és tágas. Igaz a wc-re én is nehezen férek rá, pedig vékonynak számítok /szerintem/. Azt, hogy nálam súlyosabb egyéniségek ezt hogyan oldják meg? Nem tudom. Egy a lényeg, gondosan és kitartóan pumpálni kell, mert a hajóhigiénia alapvet? feltétele az, hogy a sz.. kimenjen és a víz bejöjjön.
Az ülésrend az asztalnál hamar kialakult. A kapitány megadta az irányelveket és helyet foglalat a kijárathoz legközelebb. /Ha süllyedünk, legalább ? megmeneküljön./ Aztán mindenki elfoglalt egy helyet és ez a rend meg is maradt, illetve egyszer csúsztunk odébb, mert az Attila volt a napos és ez az én életembe került. A Mila helyére ültem és mérgezett volt a kaja. Gyanús körülmény. Lehet, hogy nem is nekem kellett volna meghalnom?
Vitorlázás: Azt gondoltam többet fogjuk használni a vitorlákat, sajnos nem ez történt. Amikor volt megfelel? szél, azért persze felhúztuk, de alapvet?en a motorozás dominált, vagy a kett? együtt, mert a 6-7 csomó körüli átlagsebességet tartanunk kellett. Meg kellett szokni azt is, hogy a vitorla felületek hatalmasak és nem lehet csak úgy húzogatni a köteleket. Minden állításhoz csörl? kell és az bizony több emberes játék. Azért az szívdobogtató, amikor 20 fokot d?l a hajó, teljes vitorlázattal 10 csomó fölött ?repesztünk? süvít a szél és meglovagoljuk a tarajos hullámokat.
GPS, radar, autopilot: Eleinte a misztikum kategóriájába tartoztak. Persze elméletileg már hallottunk róluk, de egészen más élesben. Megyünk ezerrel a vak sötétben, mint most éppen és pontosan tudjuk, hogy hol vagyunk és merre kell kormányozni a hajót. Itt ülök a térképasztalnál, figyelem a radart, mellettem a GPS rajzolgatja a pontos helyzetünket a képerny?n megjelen? térképre, akár innen is vezérelhetném az autopilotot néhány gomb segítségével, de akkor a jóisten irgalmazzon annak a halászcsónaknak, aki elénk kerül és nem jelzi a radar. Szerencsére az ?rség mindent lát a fedélzeten, ezért nyugodtan irogathatok. Szóval ez a tyehnyiká, ahogyan hajdanában emlegettük.
A tengeri betegség: Volt benne részem. Nagyon pocsék és még enyhén fogalmaztam. Addig nem jutottam el, hogy feltegyem magamnak a kérdést, hogy mit is keresek én itt sok-sok pénzért, de ha nem múlik az érzés valószín?leg el lehet jutni erre a szintre is. Az ember egyszer?en semmit nem tud kezdeni magával. Szerencsére a tengeri betegség nem azonos a gyomorrontással, vagyis, ha a kiváltó ok megsz?nik ? huss, mintha elvágták volna. Ezért aztán egyre inkább osztom az öreg tengerészek véleményét, hogy tengeri betegség ellen legjobb lefeküdni az erd?be egy fa alá.
Humor: Mondhatnám azt is, a tizedik utas. Mindig velünk van, semmi nem történik nélküle és rengeteget segít. Szórakoztat, felráz, ébren tart és átlendít a holtpontokon. Mint ahogyan f?szer nélkül sincs jó étel, humor nélkül ízetlen az élet. Különösen egy zárt közösségben. Az Attila vagy a Gábor által feladott magas labdákra mindig akadt jelentkez? aki lecsapja és persze jó közönség nélkül nincs jó el?adás. Biztos vagyok benne, hogy még sokáig bels? mosolyra fakadok, ha eszembe jutnak a poénok, arról nem is beszélve, hogy a vicc gy?jteményem alaposan feltölt?dött.
Egy gyöngyszem a kedvenceinkb?l, amely mottónak se rossz. /Megjegyzem, a navigációs szlalom el?tt mesélte a Gábor/
Eltévedt ember kúszik a sivatagban a szomjan halás határán. Égeti a nap, teljesen kiszáradt, hallucinál. Utolsó emlékképe, hogy cseng?hangot hall és egy eszkimó szánt lát közeledni, majd elájul. Arra eszmél, hogy kutyák nyalogatják az arcát, felnéz és egy torzonborz eszkimó néz rá meredten.
- Barátom, magát a gondviselés küldte, eltévedtem a sivatagban.
- Maga!?

Április 18 Az utolsó nap, amelyen 8 új szkipper született
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Hurrá, meg van az 500 mérföldr
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kapitány nyitja a pezsg?t.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az els? korty az új szkipperek egéssségére
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az utolsó oktatás:hogyan kell hajót bérelni
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Mila köt ki utoljára
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az utolsó kikötés
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az utolsó puffer igazitás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ennyit hajóztunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A napló utolsó oldala: a teljes személyzett kihajózott
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 971 KB

Megvan a b?vös 500 tmf. Eldurrant egy pezsg? és a kapitány mindannyiunk nevében megköszönte Posseidonnak a segítségét. Ennyi volt, kár, hogy vége.

Végül, mert másra már nem jutott id?:

A hétköznapok hajszolt robotjába belefásult XXI. századi városlakóként vágyunk valami természet közeli élmény után. A hajózás a végtelen tengeren a korlátlan szabadság illúzióját adja nekünk. A magunk teremtette új kihívások legy?zéséhez más fajta tudásra és új kész-ségek kifejlesztésére van szükség. Ebben óriási segítséget adott nekünk a Jacht Akadémia.
Köszönet ezért minden közrem?köd?nek!

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től