MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / A májusi els? szkipper tréning
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
A májusi els? szkipper tréning2004.05.08. - 2004.05.14.

172. út
A cél ismét a partmanti navigáció és a hajózás alapjainak megtanulása.
A célt elértük, most már önnállóan hajózhatnak a kadétok.
514,4 mérföldet hajóztunk, ebb?l éjszaka 144,2 mérföldet.
az egy hét alatt

Üzenet a hajónakRészletes napló

Május 8., megérkezünk Punatba.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Szakad az es?
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 1,202 KB

Én reggel 5ákor indultam, így háromnegyed 11-re érkeztem meg. Útközben a hegyekben még hó volt. A Krk-szigeten elkapott egy zivatar, amib?l jég is esett. Egyes helyen 5 centis jégben autóztam.
Kellemetlen, zivataros az id?, mintha április lenne. A szükséges karbantartásokat elvégeztem, majd vártam a kadétokat.
Háromra Lajoson kívül mindenki megérkezett. Bepakoltunk, majd vártuk Lajost, aki egy dugóban várt 2 órát, amíg egy híd elemet be nem emeltek.
5-re megjött Lajos is, rögtön kezdtem az oktatást, egészen fél kilencig tartott.
Utána elmentünk vacsorázni a kiköt?i étterembe, majd beájultunk az ágyba.

Május 9, vasárnap: estig vitorlázunk, majd éjjel kihajózunk a nyílt vízre. Remélem nem találjuk meg
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az els? méterek
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Mi is ez a m?szer?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Most még tudunk enni is
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Sz. Tibor navigál
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Feri f?z
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ny. Tibor a radarral ismerkedik
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
És hajózunk az es?ben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Erre jártunk ma
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

ASF, 58 KB
 
AVI, 769 KB

Fél kilenckor, a b?séges reggeli után kezdtük ma az oktatást, így csak 10-kor indultunk el. Déli szél fújt, így kreutzolni kellett. A Cres és a Rab sziget között váltottuk a takkokat. Élvezet volt, ahogy hasította a hajó a vizet 5-8 csomós sebességgel. Sütött a nap, d?lt a hajó, a kadétok ismerkedtek a kormányzással, de a navigáció kicsit elmaradt, mert 20°-os d?lésnél nem nagyon lehet vonalakat húzni els?re, csak sok-sok gyakorlat után megy a dolog.
Minden esetre reffelt vitorlákkal pattogtunk a partok között, mint a pinpong labda. Közben páran rosszul is lettek, egy diszkrét róka is volt.
Az ebédre valahogy senki sem izgult rá. Csak Lajos meg én ettünk, a többiek nem voltak éhesek. Különben a tengeri betegség ellen a legjobb gyógyszer: lefeküdni egy árnyas fa alá. Más nem is kell!
Sajnos be kellett áldoznom a navigációs gyakorlatot a vitorlázás oltárán, de hát ki tudja, mennyit tudunk a hét alatt a vásznak alatt suhanni!
Estére Novaljáig jutottunk, amikor a szél lecsendesedett, a hullámok csillapodtak, viszont el kezdett esni az es?. Nem nagyon, csak olyan áztatóan.
Feri nagyon finom paprikás krumplival kényeztetett minket, de sajnos volt aki nem kért bel?le. Vajon miért?
A vitorlázás miatt más útvonalat kellett választanom, így a navigációs szlalom most csak részben sikerült. Viszont vigasztalanul esett az es?.
Éjfélkor még mindig esett. Egy óra után kiérünk majd a nyílt tengerre, ahol 143 fokos irányban 60 mérföld vár ránk a Vis-szigetig.
Kicsit aggódom, mert két Security Message-t is fogtunk a rádión: az egyik szerint 2 db 5-6 méteres fa oszlop úszik a Murter-tengeren, a másik szerint a Split közelében úszik egy veszélyes oszlop, míg a harmadik szerint Cres mellett egy fél méter átmér?j?, 25 méter hosszú fém cs? úszik félig els?llyedve. Mind a kett? veszélyes a hajózás számára.
Mi van, most mindenki eldobálja az oszlopait, csöveit? Be a tengerbe? Hogy rémenjünk? Hogy els?llyedjünk? Remélem nem találjuk meg ?ket.

Május 10. Éjjeli hajózás Vis-szigetre, Kék-barlang Bisevon, majd Korculára vitorlázunk, ahol tele volt a marina és nekünk nem jutott hely
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Odysseus Komizan
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A zsúfolt kiköt? Komizan
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Még kék az ég
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Komiza
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A szikla, amely a Kék Barlangot rejti magában
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A barlangászok visszatérnek
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A barlang bejárata
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A 2 perces riadó
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Pillangózunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Egy puffert betettem a kötél alá, nehogy kidörzsölje azt a korlát
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A génuánk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Büszkén szál a magyar lobogó a tengereken!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Lajos a a mai szakács
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A hajó közben halad
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Közben esteledik
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
0 óra 30 Még mindig esik az es?. Szerencsére a bimini top (napvéd? tet?) az es? ellen is védi az ?rséget. Elhagytuk a Mrtovnak-szigetet, majd irány a Kornati. A kadétok ismerkednek a tájolóra való kormányzás rejtelmeivel, több-kevesebb sikerrel. Kezdetben nagyon nehéz az irányt tartani. Ugyanis a hajó teljes kiismerhetetlenül reagál a kormányra, vagy legalábbis úgy t?nik a kezd?knek. Azt kell nekik megtanulni, hogy a tájoló mindig áll, s a hajót kell hozzá képest elforgatni, hogy irányban maradjunk. Ráadásul a kormányt pont fordított irányba kell tekerni, mint ahogy el?szörre logikusnak t?nik. Ennek eredménye a gyakran a hajóval lerajzolt violinkulcs. Persze reggelre mindenki belejön. Jó kis tréning ez.
1 óra 25 Az es? csendesedett, mi elértük a Katina-sziget és a Dugi Otok közötti bójás átjárót. Itt az IALA A rendszer szerint bójákkal találkozhatunk, amelyet a tenger fel?l a ?színre színt? szabállyal kell meghajózni: vagyis a zöld bója a hajó zöld lámpája fel?l legyen, a piros a piros lámpa fel?l. Mi a nyílt tenger felé hajóztunk, vagyis most pont ellentétesen kellett venni a bójákat. De ahhoz, hogy szépen és biztonságosan áthajózhassunk, be kellett állni a csatorna tengelyébe. ezt úgy lehetett meglátni, hogy az azonos szín? fények egy oldalon villogjanak, és a két közelebbi magasabban látszódjon, a távolabbiak pedig a perspektíva törvényei szerint egymáshoz közelebb és alacsonyabban villogjanak. Így elég bonyolultnak t?nik, de aki egyszer megcsinálta már, annak már nem okoz ez gondot. Nekünk se volt semmi problémánk, átsuhantunk az átjárón, a parttól 10 méterre. Tudom, hogy azért éjszaka ez megdöbbent? tud lenni. Világítás és elektronikus eszközök nélkül betalálni egy ilyen átjáróba!
Kés?bb elhajóztunk a Sestrica világítótorony mellett, majd még 1 mérföldet pontosan dél felé, majd éjjel kett?kor felvettük a Komizára vezet? irányt: 143 fokot. 60 mérföld várt ránk odáig. Az éjszaka különösebb eseménye nélkül telt: a kadétok ment?mellényben, hevederrel kikötve szépen kormányozták a hajót, egyre kevesebb furcsa jelet rajzolva a vízre és a számítógép képerny?jére. Pontosan navigáltak, szépen írták a naplót, és két óránként átadták egymásnak a z ?rségeket.
Van egy rossz hírem az ellendrukkereknek: virradatra - akármilyen hihetetlennek t?nik is ? el?ttünk felbukkant a horizonton úti célunk, a Vis-sziget, ahol 10 óra 15-kor a sziget legszebb városában, Komizán szépen ki is kötöttünk, egy órára. Már jó volt mindenkinek így 24 óra multán végre partra lépni. A kiköt? kötelek rendezésével, állítgatásával talán sok id?t töltöttünk, de kés?bb ez meghálálta magát.
Egyesek sétálgattak a fest?i városkában, mások (én is) beültünk a legkényelmesebb székekkel rendelkez? KV-zóba. Onnan szemléltük az eseményeket, a városka életét.
Kés?bb a szikrázóan kék eget ellepték a gonosz sötétkék felh?k és egy nagy zivatar támadt, er?s széllel. Visszaszaladtunk a hajónkhoz, de fölöslegesen, mert az ODYSSEUS jól volt kikötve, nem úgy, mint a többi hajó, amely legénysége a szakadó es?ben és a tomboló szélben húzogatták a köteleket. Mi mindezt páholyból, a bimini top védelméb?l szemléltük az irigyked? (vagy talán más?) pillantások kereszttüzében. A vihar alatt megreggeliztünk, majd dél el?tt pár perccel a ragyogó napfényben és a tökéletes szélcsendben útra keltünk a Kék-barlang felé.
A barlangnál még mindig ingyenes a belépés, nem szedik a fejenkénti 20 kunát. Ki is használtuk a lehet?séget, a kadétok csónakra kaptak és beeveztek a barlangba, ahol gyönyörködhettek a természet csodájában: egy csónaknyi bejárat után egy nagy terembe értek, ahol a barlangba a napsütötte tengervíz adja a megvilágítást ? alulról ? a barlang lyukas oldalán keresztül.
Miután kigyönyörködték magukat, visszatértek a barlangászok és irány az utunk legtávolabbi pontja: Korcula. Az élénkül? szélben vitorlát bontottunk és estig elpillangóztunk Korculáig.
Közben volt egy 2 perces riadó is, amit senki sem élt túl, rajtam kív?l persze. Legalább a kapitány megmaradjon!
A vége felé már nagyok voltak a hullámok, a hajó meglehet?sen d?löngélt, de a kadétok bírták. Kihasználtam az alkalmat, és el?vettem az oktatási listát és jó sok érdekes valamint hasznos dologról beszéltem.
Vacsorára Lajos milánói makarónit készített, amit jóíz?en befaltuk.
21 óra 10-re érkeztünk a Korcula-sziget végéhez, ahol a radar oktatást kezdtem. A térkép asztal mell?l, a bels? radart figyelve kellett behajóznunk a szigetek és a halászcsónakok között Korculára, miközben a kadétoknak elmagyaráztam a radar használatát. A bels? robotkormány vezérl?vel irányítottuk közben a hajót. Mindenkinek nagyon tetszett.
Korculában a marina dugig volt, mert egy vitorlás verseny hajói foglalták el az egész kiköt?t. Így nekünk már nem maradt hely, pedig próbálkoztunk. A küls? mólónál is álltak nagy hajók, azokra akartam rákötni, de nem sikerült, mert az egyiknek a oldalsó járója veszélyesen kiállt, a másik meg éppen indult. Szerencsére közben a közforgalmú kiköt?ben vesztegl? nagy utasszállító hajó eloldotta a köteleit és Dubrovnik felé elhajózott. Na, van üres hely! ? örültem meg, oda fogunk állni. Ahogy kikötöttünk, jött egy legény, hogy ?k már 3 órája várják ezt a helyet.
Álljunk hátrébb. Közben jött 3 fa ?vitorlás? ?az úszó kerti törpe kategóriájú turista hajó ? akik szintén erre a helyre várnak. Végül a békés megoldást választottuk: egymásra kötött a négy hajó.
Vizünk és áramunk ugyan nem volt, de legalább biztonságosan kikötöttünk.

Május 11. Elhajózunk Hvarra, majd grillezünk, végül Milnán alszunk. Közben nagyot vitorlázunk ismét
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A halak m?tése
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A zsúfolt kiköt?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Korcula
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Meduzák
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Cirkáltunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
AZ utolsó hajónk
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Hét órakor az úszó kerti törpe útra kelt, ezért lekötöttünk róla, majd visszaálltunk a helyére. Nagyon szépen sikerült a man?ver. Ez id? alatt Sz. Tibor vezetésével beszerz? expedíciót indítottunk a halpiacra. Tettlegességig nem fajult a dolog, de nem sok hiányzott hozzá. Ugyanis er?szakosan felvásárolták a teljes készletet, ami 8 db kisebb makrélából állt, s a hoppon maradt vásárlók nagyon fenyeget?en lépetek fel. Szerencsére a horvátul elhangzott szavakat nem értették, így elkerülhet? volt a reggeli bunyó. Minden esetre menekülés szer?en ? de kell? méltósággal ? távoztak a zsákmánnyal. A halakat a kiköt?ben a parton Ny. Tibor és H. Laci megm?tötték, a szükségtelen alkatrészeket eltávolították. Ezzel felkészítve azokat a mennyi étel felé vezet? útra.
Miután minden rendben volt, én elvonultam a kedvenc KV-zómba naplót írni. Még nem is rendeltem, amikor csörgött a telefonom: T. Sanyi hívott, hogy jött egy pasas, és szólt, hogy 5 percen belül a helyünkre jön egy katamarán és ki fog kötni a parthoz. Akár elmegyünk onnan, akár nem. Rögtön összekaptam magam, rámosolyogtam a közeled? ismer?s pincérn?re, majd loholtam a kiköt?be. Fél úton érkezett a hír: már 5 perc sincs, de itt van a katamarán. Rákapcsoltam, így kisvártatva megérkeztem a kiköt?be, ahol a kadétok fele a hajón volt, a többiek a városban bóklásztak. A fiuk már minden tel?készítettek az induláshoz, beléptem a hajóra és már indultunk is.
A katamarán már közeledett, eléggé idegesen integettek nekünk, vagy talán csak úgy t?nt?
Ha már elkötöttük a hajót, akkor legalább elmentünk tankolni. A benzinkútnál rengetek zöld medúza volt a vízben. A kutassal elbeszélgettem, aki szerint ami óta itt él az adriánál, soha nem látta még ezt a medúza inváziót.
Megtankoltunk és a motor fogyasztása 7,2 liter/órára jött ki. Ez azt jelenti, hogy ha motorozunk, akkor 1 mérföld megtételéhez kb. 1 liter gázolaj kell.
Közben a parti csapat visszatért, és megdöbbenve látta az átalakulást: vitorlásból katamaránná. El?ször nem hittek a szemüknek, majd amikor meglátták a távolodó hajónkat, akkor megkönnyebbültek ugyan, de beléjük hasított a rémület: ?Ezek itt hagytak minket!? Aztán amikor a pánik els? hulláma elsimult, akkor végiggondolva az eseményeket, megnyugodtak: ?Biztosan vissza jönnek értünk?.
Így is lett, tankolás után felvettük ?ket, majd irány Hvar városa. Reggeli után elkezdtem ismét az gyakorlati oktatást a lista szerint. Ez délig tartott, amikor annyira meger?södött a szél, hogy vitorlázni tudtunk. Szembe fújt ugyan, de legalább fújt és kikapcsolhattuk a motort.
5-ig vitorláztunk, Hvár felé cirkálva a szembe szélben. Legalább gyakorolták a kadétok a fordulókat és a cirkálás navigálását a GPS-el.
Aztán amikor a szél gyengült és lelassult a hajó ismét motoroztunk egy kicsit és beértünk Hvarba, ahol igazi csúcsforgalom fogadott: már horgonyon is alig volt hely az öbölben.
A kadétok csónakba szálltak és kieveztek a partra, én meg lehorgonyoztam. Csak egyszer?en a megfelel? helyen ledobtam a horgonyt, és kieresztettem a megfelel? hosszú láncot, és állt a hajó. Ez után jött 4 hajó, amelyek biztosan gyakoroltak csak, mert rossz helyen leeresztették a horgonyt, rásodródtak a másik hajóra, majd felhúzták a horgonyt és kezdték elölr?l. Volt olyan hajó amely személyzete még az 5. próbálkozás után sem adta fel! Micsoda kitartás, micsoda akarat! Kicsit ideges voltam, amikor egy Beneteau 50-es, cseh személyzettel az Odysseust is megkörnyékezte, de méltósággal viseltem el ostobaságukat. Szerencsére egyszer?en megoldódott ez a megalázó helyzet, mert a partról elindultak a kadétok, én felhúztam a horgonyunkat, majd eléjük mentem.
Nagyon tetszett nekik a város, és élményekkel gazdagon szépen kihajóztunk Palmezana felé, hogy megmutassam nekik, hol érdemes kikötni itt.
Palmezana a legromantikusabb marina az Adrián: csodálatos zöld és védett öbölben fekszik, a vize kristály tiszta. Igaza Kék Laguna!
Itt láttam meg az utolsónak épült hajónkat, a Spray 34-est. Erre a hajótestre 1,2 millió forintot fizettünk rá: ennyivel többe került a vállalási árnál .Most a hajó fehér-zöld-piros színekre van festve.
Innen Milna felé hajóztunk, ahova a lemen? nap utolsó sugarainál érkeztünk. Lehorgonyoztunk, majd gyorsan begyújtottam a grillt és megsütöttük a csevabcsicsát és a halakat.
Mindenkinek nagyon ízlet a vacsora, degeszre zabáltuk magunkat.
Már sötét volt, amikor Milnára behajóztunk.

Május 12 Felvesszük a deviációs görbét, kötelezünk, majd éppen hogy csak átférünk a híd alatt. Közben két kisebb baleset ér minket
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Készül a deviációs görbe
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Laci olvassa le a frankó irányt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ezeket a köröket írtuk a le a mérés alatt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A túlél?k csapata
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Bussola kulcs brigád
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Laci a ment?hevederes gyakorlaton
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Jön a sirokkó felh?zete
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Készülnek a csomók
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
És a kötélfonás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Laci a csúcson
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A hajó megment?i
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Radar gyakorlat
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Napos id?re ébredtünk. nyolckor kinyitott s recepció és kifizettem a 350 kunás kiköt?d,jat, majd rögtön indultunk is. Mikor már bevettük a járót, akkor slattyogot el? Feri. 8 óra 10 volt Nyugodtan itt hagyhattuk volna, mert 8-ra volt meghirdetve az indulás. Nagy nehezen beszedtük Ferit, majd irány Skradin. A kiköt?b?l kiérve a csendes id?járást felhasználva felvettük a deviációs görbét.
10 óra 40 Már 10 perce próbáltam összeszedni a kadétokat az oktatáshoz, de nem sikerült. Hát beindítottam a 2 perces riadót. Ez megtette a hatását: mindenki ment?mellényben összegy?lt a cockpitban. Sajnos Lajoson nem volt nadrág, Á.Sanyi meg nem kötötte át az ágyék alatt a mellényt. ?k meghaltak, a többieknek sikerült. Majd ezt követ?en elkezd?dött az oktatás: csomók és a kötélfonás. Meg a lista szerint a többi téma.
Hamarosan újból feltámadt a szél, úgyhogy vitorlát bontottunk.
14.45 Befejeztük az oktatást. A szél lecsendesedett, be kellett kapcsolni a motort. De már Sibenik el?tt jártunk, és amúgy kezd?dött a radarozás.
A folyón szépen felhajóztunk csak radarral navigálva Sibenikhez, majd ott elkezd?dtek az el?készületek az árbocdöntéshez. Kicsit magasnak t?nt a vízállás. Szerencsére minden rendben ment: V.Sz. Lacit felhúztuk a szálingra, Á.Sanyi és H. Lacit kiültettem a boom végére. Az el?készületek alatt két baleset ért minket: Bele esett Lajos fényképez? gépe a vízbe, de kivettük, mert a tokban nem süllyedt el.
A második baleset során a boomra rákötött köteg ásványvíz füle szakadt le, a lehet? legrosszabb helyen, közvetlenül a híd el?tt. Ezt is kimentettük, de már nagyon necces volt a helyzet. Ilyen rossz el?jelekkel kísérve indultunk neki a hídnak.
Hát éppen csak átfértünk. Ilyen közel még sohasem volt az árboc csúcsa a hídhoz. Miért is vállalom ezt a kockázatot? Eszter szerint macsóságból. Lehet, hogy neki van igaza? De átfértünk, ez a lényeg.
Ezt követ?en folytatódott a radarozás Skradinig. A kadétok szépen kormányozták a hajót, baj nélkül feljutottunk a kiköt?be, majd a kikötés után páran felmentek az utolsó hajóval megnézni a vízesést.
Én megcsodáltam a kiköt?i hattyúpárt, akik elhozták 8 rút kiskacsájukat, hogy megmutassák az embereknek. Nagyon aranyosak voltak és büszkék is.
Egy nagy csapat osztrák lány kötött ki egy 38 lábas hajóval, elég ügyesen. Aztán elég gyorsan lerészegedtek, majd utána elkezdték gyakorolni a kikötéseket. A szerencséjük nagyobb volt az ügyességüknél, de igazából nem okoztak kárt. Ezt addig folytatták, amíg a kiköt??r vissza nem jött.
Este elmentünk a Skala nev? étterembe vacsorázni. 10 óra körül értünk vissza a hajóra.
Kés?bb átjött a szomszédos magyar hajóról egy hajózási f?iskolát végzett gépész, aki éppen a horvát vizsgájára készült. ?k 1 hét alatt talán 60-80 mérföldet hajóznak, a sikeres vizsga is biztosítva van. Hogy lehetnek mások ilyen ügyesek? Én már 30 éve járom a tengereket, 22 éve tanítok egy tengerészeti egyetemmel a hátam mögött, de a mi 85 órás elméleti tanfolyamunk után sincs garantálva a vizsga. Aztán mi egy hét alatt 500 mérföldet hajózunk, de még így sem mindig sikerül mindenkinek megtanítanom a hajózás alapjait. Biztosan valamit rosszúl csinálok. De mit?
Minden esetre a vendégünk nem minket választott. Viszont végre hírt kaptam Kelemen Tamás barátomról, aki már 16 év elt?nt. Él és virul. Hurrá!
A lányok éjfél örül jöttek vissza, és négyig bírták a dorbézolást.

Május 13. Radarozás a Kornatiban, majd éjjel visszatérünk Punatba
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Sanyi rendezi a köteleket
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Tükörvilág a Krk-folyón
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Radarozás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ünnepeljük a kapitányokat
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Hatkor terv szerint elindultunk lefelé a folyón. Csodálatos volt a rezzenéstelen vízen látszódó tükörvilág. Különösen a az autópálya épül? hídja volt megdöbbent?en szép. A kadétok szépen radaroztak lefelé a folyó, majd a legmélyebb apálynál ? most már rutinosan ? átsuhantunk a híd alatt. Amint kiértünk a folyóról hagyományos navigációval másfél óra alatt kijutottunk Kornatiba. Útközben kellemetlen nagy holthullámzással találkoztunk, ami nagyon megdobálta a hajót. Szerencsére a kadétok már megszokták és szinte észre sem vették a korábban gyomort kavaró tekeréseket.
A sok sziget között még normálisan is nehéz eligazodni, hát még csak radarral! De a kadétok ügyesen kacsáztak, a kell? helyen befordultak, így nagyon sikeres volt utunk ezen szakasza. Amint kiértünk a szigetvilágból, Punat felé vettük utunkat, mert Lajosnak reggelre haza kellett érnie. Így a maximális sebességgel, vitorlával és motorral száguldottunk.
Kés?bb elállt a szél, le kellett húzni a vitorlát. Öt óra tájban megint el?vettem a füzetet és folytattam az oktatást.
18 45-kor rákezdett a bóra, és 5-ösre er?södött, a leveg? leh?lt és hamarosan majd méteres hullámokban bukdácsoltunk. A Velebit-csatornában ilyenkor legalább 1-2 fokozattal er?sebb a szokott lenni a szél. A Rab-szigetet elhagyva számítok igazán kellemetlen helyzetre. Abban reménykedek, hogy szokás szerint este 8-9 között csendesül a bóra, majd éjfél tájban visszaer?södik. Talán addig visszaérünk. Lajos miatt legkés?bb éjjel 2-ig meg kell érkeznünk.
Minden esetre megsürgettem az utolsó közös vacsoránkat, a rakott krumplit. 9-re más a mosogatással is végezni kell!
A rakott krumpli csodálatosan finom volt, és a szél is elült ? de hol van ilyenkor, hova ül el, hogy nem fúj?
A Rab-szigetet elhagyva 1 mérfölddel értük el az 500. tengeri mérföldet. Ez eddigi kadétok kapitányokká váltak itt. Kisebb ünnepséget rendeztük, gratuláltam nekik, pukkant a pezsg? és hajóztunk tovább, most már a sok kapitánnyal. Á. Sanyit és Sz. Tibort sajnáltam, akik mindent derekasan végig csináltak velünk, de mivel nem tudtak Pécsr?l feljárni a tanfolyamra, ezért nem is tették le az elméleti vizsgát, s így ?k nem lettek kapitányok. Pedig megérdemelték volna!
Az ünnepség után folytattam az oktatást egész Punatig, ahová este 11-kor, 514 mérföldet hajózva meg is érkeztünk. Az során 144 mérföldet éjszaka hajóztunk. Lajos útra kelt, mi meg éjjel 1.ig beszélgettünk, borozgattunk.

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től