MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / A májusi második szkipper tréning
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
A májusi második szkipper tréning2003.05.14. - 2004.05.20.

173. út
Ismét a partmenti navigáció megtanulása a cél, 500 mérföldet lehajózva az Adrián.

Üzenet a hajónakRészletes napló

Péntek - érkezés Punat, kezd?dik az oktatás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kezd?dik az oktatás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Egy törött árboc a parton
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ebben az üvegben van a fügepálinka
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Várjuk az ételt
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 1,329 KB

Elérkezett a várva várt nap, végre nem csak az interneten láthattuk az új iskolahajót, az ?ODYSSEUS?-t. Reggel 8 körüli indulással, szolid vezetéssel délután 3 körül már le is érkeztünk Punátra, a Krk szigeten található báziskiköt?be.
Gyönyör? táj tárult elénk, mint a mesében. Az egyenletesen fúvó észak-északkeleti szél kitisztította az égboltot, néhány felh? árnyékolta csak a hihetetlenül kék eget.
A Marinát ? azaz a Kiköt?t ? könnyen megtaláltuk, és szemünk elé tárult a csodálatos Adria ? azaz Jadransko More. A csapat els? fele egy kicsit korábban érkezett, Tibor már várt ránk, a hangulatos kiköt?i pizzériában múlattuk a takarítás idejét.
A csapat második fele megérkeztekor már készen állt a hajónk, így késedelem nélkül behajóztunk. A hajón Tibor irányításával elrendeztük az élelmiszereket, és elfoglaltuk a kabinokat. 16:35-kor meghallgattuk az aktuális id?járás jelentést, és a navigációs felhívásokat (Weather Forecast and Navigation Warnings).
Els? hallásra nehezen érthet? az angol nyelv? rádió szöveg, annak ellenére, hogy a bemondók egy része nagyon szépen beszél angolul, de az egész híradást VHF rádión halljuk, ami nagy odafigyelést kíván meg a legénységt?l. Némi könnyebbséget jelentett, hogy a diktafonra fel tudtuk venni az adást, így többször meg lehetett hallgatni.
A rádióadás elemzése után megismerkedtünk a hajóval, mit hol találunk, milyen szabályok érvényesek. A hajófedélzet bejárása után ? ismerkedés a fel- és behúzó kötelekkel, a pufferek helyes megkötésével, ment?tutaj vízre helyezésével ? mindenki gyakorolta a farkötél partra dobását ? nem is olyan egyszer? - valamint a mooring ? orr-rögzít? kötél ? helyes és nem kevésbé gyors felvételét.
Minekután kell?en megéhezett a legénység, Kapitányunk javaslatára a ?fügepálinkás? étterem felé vettük az irányt. Kb. 10 perces séta után megérkeztünk az étterembe, ahol régi ismer?sként fogadtak minket. Az el?ételnek fogyasztott ?Prsut i sir? azaz sonka és sajt mindannyiunk közös véleménye szerint kihagyhatatlan el?étel. Nem volt ez másképp a f?ételeknél sem, a legénység egy része kit?n? halat választott, míg a többiek a horvát specialitás, a sajttal töltött ?plejskavica? (darált hús) mellett tették le a voksukat. Nos, egyik tábor sem bánta meg a választását, kit?n? konyha mellett, nagyon jó hangulatban töltöttük az els? közös esténket.
A hajóra visszaérve még egy rövid oktatást tartott a kapitány a a WC használatáról, a pumpálásról majd senkit nem kellett ringatni, percek alatt álomba merült a legénység.

Szombat: egész nap vitorlázunk, majd jön a navigációs szlalom, neki vágunk-e az éjszakának, az utunkban úszó farönkök miatt?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Csányi Gábor, a krónikás írja a naplót
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Reggelire terített asztal
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Hol vagyunk?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Tartják az irányt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Egész nap feszült a vitorla
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
R. Gábor
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ez a mesebeli város Rab
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Csaba készül?dik a kikötéshez
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Zsolt kormányozza a hajót
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Rab
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Mennyi az id??
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Pálmafák alatt isszuk a sört
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A a navigációs szlalom pálya
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
A reggeli indulás 10 órára volt kit?zve, ennek megfelel?en 7 óra körül már mindenki felébredt. El?z? nap sorsot húztunk, hogy melyik nap ki lesz a ?konyhaügyeletes?. Ez persze nem azt jelenti, hogy neki kell f?znie ? persze nem tilos - hanem azt, hogy ? terít, készíti el? a reggelit, és persze mosogat. A csapat külön szerencséje, hogy egyik oszlopos tagja ? Ács Zsolt ? szeret, és tud is f?zni, úgyhogy ?t neveztük ki általános konyhaf?nöknek, a többiek csak kukták.
Kellemes, 15-18 fokos, napos, ÉK-szeles id?re ébredtünk. Fedor Béla egy igazi terülj-terülj asztalkámat varázsolt a kadétok elé. A tegnapi id?járás jelentés alapján bórára lehetett számítani, és elég kellemetlen hullámzásra. Mindezt figyelembe véve, megállapodtunk, hogy csak könny? reggelit eszünk, nehogy megterheljük a halak gyomrát. Eddig ? 12:45 ? még senki nem adta a reggelijét a halaknak. Tibor megnyugtatott minket, hogy a túra els? napja a legkritikusabb, utána már olyan, mintha a hajón születtünk volna.
Reggeli után még egyszer átvettük a legfontosabb biztonságtechnikai és hajóismereteket, majd kellemes ÉK (Észak-keleti=NE) szélben kihajóztunk.
Amir?l még nem írtunk, az az ?rség. Minden kabin ? 2 f? ? 2-2 órás ?rséget ad. Ezt azt jelenti, hogy 2 óra szolgálat után 6 óra ?pihenés? jár. Az idéz?jelet az indokolja, hogy egyrészt olyan gyönyör? tájakon vitorlázunk, hogy senki nem akar pihenni, másrészt pedig ? lévén az els? napunk ? fel kell frissíteni és be kell gyakorolni az elméleti tanfolyamon tanultakat. A mai nap feladata a parti tárgyak alapján ? 15 percenként ! ? történ? helymeghatározás begyakorlása.
A kihajózást az Ács Zsolt ? Brasnyó Péter páros végezte. El?tte azonban gondosan megterveztük, hogy milyen útvonalon ? olaszból átvett nevén ROTTÁN ? megyünk. E mellett gondosan feljegyeztük az úgynevezett passage plan-t (hajózási terv, egy navigációs puska), ahol minden fontos parti tárgyat feljegyeztünk, ami alapján az út során a navigációt végezzük. Az els? szakasz Punatból Rab-ig tart, ahol rövid városnézést tervezünk.
14:45-re sikerült Rab-on kikötnünk, a városfalhoz álltunk. De el?tte még Zsolt nagyon ügyesen kikötött a benzinkútnál, hogy megtankoljunk. Ez persze csak leírva ilyen egyszer?, a valóságban kb. ½ órát keringtünk a kiköt?ben, amíg odafértünk a kúthoz. Ez jó alkalom volt arra, hogy a Tibor megmutassa, hogyan lehet viszonylag ?egyszer?en? ? már amennyire egy majdnem 16 méter hosszú és 20 tonnás hajót egyszer? ? szinte egy helyben tartani a hajót, annak ellenére is, hogy elég er?s szembeszél fújt.
Miután megtankoltunk és kikötöttünk a városfalnál, Tibor ½ óra városnézést engedélyezett a csapatnak. Rab nagyon szép, bár most még kifejezetten el?szezoni hangulat uralkodott, ami leginkább abban öltött testet, hogy rajtunk kívül szinte csak helybéliek voltak. Nyáron, f?szezonban, ha du. 5-ig (amikor még javában melegen süt a nap) nem köt ki az ember, akkor bizony nem biztos, hogy talál szabad helyet.
15:15-kor rendben elindultunk, az egyes man?vereknél egyre összeszokottabb a csapat ? remélem Tibor is így látja - úti célunk eredetileg Korcula volt, egész éjjel hajóztunk volna. Azonban a ?Security? üzenetekben arról tájékoztatták a hajósokat, hogy pont azon a vízterületen 5-7 m-es farönköket láttak a vízen. Nappal mi is látjuk ?ket, éjszaka azonban fölösleges kockázatot jelentett volna, ha továbbmegyünk. Ezért döntött úgy Tibor, hogy a katinai átjáró után, az öbölben, bójára kötve várjuk meg a világost.
Nagyon kellemes, ÉNy-i szélben, pillangózva hajóztunk a du. további részében. A pillangózás igen komoly odafigyelést igényl? man?ver, mivel ebben az esetben hátulról kapjuk a szelet, az orrvitorla az egyik, míg a nagyvitorla a másik oldalon van. Nagyon oda kell figyelni, hogy nehogy spontán ? akár a hullámok, akár egy esetleges szélforduló vagy váratlan széllökés következtében ? ?meghaulzoljunk?, magyarul a nagyvitorla átcsapódjon. Ezt megel?zend? a nagyvitorlát az orrbikához el?re lekötjük a preventernek nevezett kötéllel.
Sötétedésre érkeztünk el az utunk eddigi legizgalmasabb részéhez, az úgynevezett navigációs szlalom szakaszhoz. Így els?re elég félelmetesen hangzik, vajon mit is kell csinálnunk, de valójában rendkívül biztonságos navigációt tesz lehet?vé éjszaka is.
Mib?l is áll ez a navigációs szlalom?
El?ször is gondosan megterveztük, hogy milyen útvonalon ? azaz rottán ? fogunk menni.
Igen ám, de lévén éjszaka van, csak olyan parti jeleket használhattunk föl a tervezéskor, amik éjszaka is látszanak. Ezek pedig a különböz? világító tornyok. Alapszabály, hogy mindig úgy tervezzük meg az utat, hogy valamely világítótorony mellett elhaladva, passzálva ? azaz amikor a hajóra mer?legesen látjuk ? forduljunk a kiszámított irányba.
Miután az útvonalat a térképre berajzoltuk, készítettünk egy külön vázlatrajzot, azaz passage plan-t (ugye már ismer?s ez a fogalom ? ), ahol az egyes fordulópontokat jelöltük be, útirány, távolság, villogási karakterisztika megadásával. Ezt az útvonalat azután szakaszokra bontottuk, minden páros egy szakaszt navigált végig ? az egyikük kormányzott, a másik navigált ? és a fordulók után még 1 tmf-et hajóztak, utána adták át a kormányt.
Ez eddig ugye nem is t?nik túl bonyolultnak ? hála a gondos el?készítésnek és útvonaltervezésnek nem is volt az ? de két ?nehezít?? körülményt mindenképpen meg kell említenünk. Az egyik, hogy éjszaka van, azaz csak a parti fények alapján kell navigálni, a másik, hogy szlalom közben nem végzünk helymeghatározást, tehát ha valamelyik páros elrontja a rottát, az egész útvonalterv ?borul?. Azért persze beterveztünk ellen?rz? pontokat is, amik biztosították, hogy észrevegyük, ha esetleg letérünk a rottáról.
Szavakkal nem is lehet leírni, hogy milyen csodálatos ? és persze izgalmas ? érzés volt, ahogy elkezdtük a szlalomot. Milliárdnyi csillag az égen, körülöttünk a sejtelmes éjszaka, egész halványan látszottak az egyes szigetek kontúr foltjai.
Az egyik izgalmas része a szlalomnak az a rész volt, amikor pont a ?Veli Tun? sziget felé hajóztunk, két világítótorony közé ? a bal oldali vörösen villogott, a jobb oldali pedig fehéren ? és addig kellett a sziget felé hajózni, amíg a bal oldali világító tornyot nem passzáljuk ? azaz éppen mer?leges helyzetben látjuk a hajónkra. Igen ám, de a sötétben a ?Tuna Veli? sziget egyre csak közeledett felénk?
Pánikra semmi ok, hisz éppen ezért terveztük meg el?re az utat, hogy ne arra kelljen hagyatkoznunk, vajon milyen messze van még a sziget. Éjszaka ugyanis a sziget kontúrjából igen nehéz megbecsülni, vajon mikor megyünk neki. Viszont korábban sem szabad fordulni a tervezettnél, mert akkor vagy túl közel megyünk a másik szigethez vagy éppen egy zátonyos részt találunk el.
Másik tanulságos része a szlalomnak az a szakasz volt, ahol a ?Tri Sestrice? nev? szigetcsoport mellett kellett elhajózni. Igen ám, de csak a t?lünk legtávolabbi ? legkisebb ? szigeten van világítótorony, viszont már messzebbr?l látszik a fénye. Ha rögtön elindulunk a világítótorony irányábí, pont ?átmegyünk? a ?Tri Sestrice?-n. Ennek elkerülése érdekében térképr?l meghatároztuk azt a mágneses iránylatot, amely érték elérése után lehet fordulni.
Miután minden csapat sikeresen teljesítette a rá es? szakaszt, folytattuk utunkat az ?Ugljan? és ?Iz? szigetek között, az aktuális ?rségbeosztás szerint. Közben Tibor két csoportban bevezetett minket a radarkezelés alapjaiba. Éjszaka, de különösen rossz látási viszonyok közepette nagyon hasznos dolog a radar.
Utunk további szakaszán már végeztünk helymeghatározást, egészen pontosan a NAVTEX vev? koordinátái alapján el?re számítást. Ha m?holdas koordináták alapján számítjuk a hajó pozícióját, nem szabad megfeledkeznünk a térkép ?dátumáról?, ez alapesetben a WGS-84, viszont a hajó térképei nem ugyanezt használják (pl. Besselov elipszoid). Ebb?l adódik, hogy a GPS koordinátákat korrigálni kell, át kell számítani az adott térképre. A korrekciós tényez? és az átszámítás módja minden térképen megtalálható. A hajón lév? térképekre ez a szélességi értékeknél 0, korrekció nélkül rávezethet?ek, míg a hosszúsági koordinátáknál 0,28 ívoerc keletre, azaz kerekítve 0,3 ívperc. Ez az érték els? hallásra nem t?nik soknak, kb. 500 m-es navigációs hibát eredményez, ha nem vesszük figyelembe. De ha 200 m-re kellene elhaladnunk egy sziklafoktól, akkor 500 m-t nem tévedhetünk?
?Lavdara? sziget déli végén lév? ?Lavdara? világítótornyot passzálva befordultunk a katinai átjáró felé. Ha lehet még az izgalmakat fokozni, talán ez a szakasz még izgalmasabb volt, mint az el?z?ek. Ugyanis az átjárót jelz? 2-2 bójapár fényei a környez? szigetek miatt messzir?l nem látszanak, els? pillanatra úgy t?nt, hogy hajózunk neki a nagy fekete szigetnek. Ez persze nem így volt, hiszen ezt is, mint az út összes szakaszát gondosan megterveztük el?re, így pontosan tudtuk, hogy mikor milyen fényeket kell látnunk.
Pontosan szembe állva az átjáróval, már látszott a 4 bója villogó fénye, kicsit olyan volt, mintha leszállópályán kellene egy Boeing-et irányítani? Különösen akkor er?södött ez az érzésünk, amikor a Tibor megvilágította az átjáró partjait, ami között hajóztunk. Az átjáró szélessége ugyanis csupáncsak 30 m?
Hála a gondos tervezésnek és a jó navigációnak, gond nélkül átértünk a szoroson, és közvetlenül az utána található kis öbölben, bójára kötve nyugovóra tértünk. Ekkor ugyanis már hajnali negyed 2 volt. És 6-kor ébreszt?! De ez már a vasárnap története lesz.

Vasárnap Korán indulunk, majd délután 3-ra Komizára érünk. Szakad az es?. Kés?bb elvitorlázunk Korculára, ahová éjjel érkezünk a radargyakorlat után
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Felh?ben Koniza
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Komiza
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
A reggeli ?rség, Tibor vezetésével, 6-kor elindult a hajóval, míg a többiek készül?dtek. 7 órára teljes volt a létszám. Kihajózva az öbölb?l, ÉNy-i szélben indultunk el következ? úti célunk felé, Korculára.
Elég párás id? volt, a légnyomás folyamatosan csökkent, így várható volt egy kis es?. Egészen Vis szigetéig eseménytelen volt az út, leszámítva, hogy az éppen soros ?rség 15 percenként helymeghatározást végzett a GPS korrigált koordinátái alapján. E mellett Tibor folytatta a legénység oktatását. Kés?i ebédid?re érkeztünk Vis szigetére, Komiza városkába, ahol amellett, hogy eleredt az es? (negatív élmény), Zsolt megmelegítette a még otthon elkészített borjúpörköltet, melyhez finom Barilla tésztát f?zött (pozitív élmény).
Sajnos az es? nem tette lehet?vé, hogy alaposabban megnézzük ezt a kedves kis várost. Nyáron, napsütéses id?ben érdemes ellátogatni erre, nagyon szép kis városka, hamisítatlan mediterrán hangulattal. Másik nagyon szép látnivaló az úgynevezett Kék Barlang Bisevo szigetén. A nevét onnan kapta, hogy szép, napsütéses id?ben a vízen átszüreml? fényben olyan a barlang, mintha kék fénnyel világították volna meg alulról. Gyönyör? látvány, sajnáljuk is, hogy a kedvez?tlen id?járási körülmények miatt ez a program kimaradt. De nem baj, legalább van miért visszajönni, a remélhet?leg sikeres Szkipper Trainig után már önállóan, barátaink, szeretteink körében.
A borjúpörkölt osztályon felüli volt, mondtuk is Zsoltnak, hogy bármelyik túrán szívesen látjuk. Az es? közben elállt, úgyhogy növekv? lelkesedéssel, és elég nagy oldalhullámokkal indultunk tovább Korculára. Ennek a szakasznak a Chart Plotter (digitális térkép, amin GPS koordináták alapján látszik a hajó) és a robotkormány kezelésének elsajátítása volt a célja, hiszen egy tanfolyam nem lehet teljes, ha nem szerzünk ismereteket a XXI. század korszer? navigációs eszközeir?l. Erre alkalmasabb Iskolahajót keresve sem találnánk az Odysseusnál, olyan m?szaki és biztonsági felszereléssel rendelkezik, amit sok nagyobb hajó is megirigyelne (ez nem a reklám helye).
Majd? elfelejtettem, volt még egy nem kevésbé érdekes eseménye a mai napnak, az úgynevezett 2 perces riadó. Statisztikák alapján ugyanis azokon a hajókon voltak túlél?k, ahol legalább 2 percig tartott a süllyedés. Ez azt jelenti, hogy 2 percen belül, éjjel vagy nappal, felöltözve, viharruhában, ment?mellényben, sapkában, (fej)lámpával és útlevéllel a kézben meg kell jelenni a fedélzeten. Els?re nem sikerült egyikünknek sem, de hála Istennek, itt még van további gyakorlási lehet?ségünk.
Szintén a hajózók biztonságát szolgálja, hogy éjszaka, rossz látási viszonyok mellett csak viharruhában, hevederben és ment?mellényben lehet a fedélzeten tartózkodni. Egy 7-8 csomóval (1 tengeri mérföld/óra = kb. 2 km/óra) haladó hajóról ha vízbe esik valaki, kb. 200-250 m-t távolodik a hajótól percenként, 4 másodpercenként egy hajóhossznyit (16 m). Sötétben, rossz látási viszonyok esetén szinte nincs esély a vízbe esett ember megtalálására. Éppen ezért, egyedül senki nem tartózkodhat a fedélzeten, mindig legalább ketten kell lenniük.
Mikor már azt hittük, hogy nem érhet minket meglepetés, a Korcula városba való behajózást radarral, a kajütb?l, a térképasztal mell?l irányítva végeztük. Természetesen volt azért a fedélzeten is legénység, hogy veszély esetén közbeléphessen, de alapvet?en a kajütb?l, csak a radarképerny?re hagyatkozva történt a man?verezés. Nagyon izgalmas volt, néhol keskenyebb volt az átjáró, mint a katinai szoros. Pedig az sem volt széles? (emlékeztet?ül 50 méter, mint a Komjádi uszoda).
23:30-kor megérkeztünk Korculára, ahol meglep?dve tapasztaltuk, hogy rajtunk kívül még 3 (!) szabad hely van a Marinában (így hívják a vitorlás kiköt?ket). Pedig nem f?szezon van. A kiköt? felé hajózva már messzir?l jelzett a kiköt?mester, hogy hol van szabad hely. Szokásos módon farral a part felé kötöttünk ki, Béla vitte a hajót. Nem is olyan egyszer? dolog tolatva kikötni. Például ezen man?verek begyakorlását szolgálja az úgynevezett man?ver tréning, ahol a példa kedvéért több mint 100-szor kötnek ki a kadétok.
Béla szépen kikötött, pedig ? ahogy szokott ? pont szemb?l fújt a szél, állandóan le akarta fordítani a hajó orrát. Már az els? kikötésnél bebizonyosodott, hogy hasznos dolog el?tte gyakorolni pl. a mooring kötél felvételét, a gyorsaság különösen nagy szélben el?nyös.
Kikötés után a nap befejezéseként még egy jót beszélgetett a társaság, majd ki-ki nyugovóra tért. Megbeszéltük, hogy holnap a grillezéshez halat és csevapcsicsát veszünk (majd reggel).

Hétf? Milna felé hajózunk, közben fürdés a tengerben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Korcula
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A deviációs görbe felvétele
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Pihen a krónikás
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!


*****************************
*
SZOLGÁLATI KÖZLEMÉNYEK:
Panka, Ilka:
Nagyon köszönöm a leveleket. Ilka: A barátn?d a Tibor lánya. Cigit nem viszek. Csók: apa
Manócs, Anna (Anyu):
Jól esett a levél, minél többet írjatok. Most éppen egy gyönyör? kis öbölben a Scedro szigeten fürd?zünk. Nemsokára indulunk tovább.
SZOLGÁLATI KÖZLEMÉNYEK VÉGE
*
*
******************************

7-kor indult a hal- és csevapcsicsa beszerz? csapat. Nem gondoltuk volna, hogy ha csak ¼ órával kés?bb érnek oda, már nem kaptak volna halat. Így viszont tudtak a fiúk tengeri vörössügért, nyelvhalat (lepényhal) és barracuda-t venni. A többiek 8-kor keltek, és 10-kor már ki is futottunk. Els? feladatunk a hajó deviációs görbéjének a felvétele volt. Ugyanis a hajón lév? tájoló ? a kompasz ? által mutatott É-i irány nem esik egybe a földrajzi É-i iránnyal. A helyes navigáció érdekében pontosan ismernünk kell, hogy hány fokkal kell a térképr?l leolvasott irányt korrigálni. Ezt az eltérést összefoglalóan kompasz hibának nevezzük, ami két részb?l tev?dik össze: egyrészt a földrajzi É és a mágneses É eltérése (ezt variációnak nevezzük, és egy adott földrajzi helyen a térképeken jelölik az éves változás mértékét, amib?l kiszámítható az aktuális érték), másrészt a hajó tájoló és a mágneses É közötti eltérés (ezt a hajón lév? mágnesezhet? anyagok okozzák).
A mérés úgy zajlik, hogy a hajón keresünk egy olyan helyet ? általában az árbóc és a vorstag között ? ahol a kézi tájoló körbemozgatva nem változtatja az irányát. Ezután szépen lassan körbeforgatjuk a hajót, mialatt az egyik kadét a kézi tájolón 10 fokonként leolvassa a hajó orra által mutatott irányt. Ekkor a másik két kadét leolvassa a kormánytájolón és az autopiloton ? robotkormány ? látható értéket. Ha körbeforgott a hajó, a másik irányba is megismételjük a mérést. A két mérés átlagát ábrázolva kapjuk meg a deviációs görbét. Ezt legalább évente fel kell venni, mert a Föld mágneses tere is átmágnesezi a hajót.
Folytatva utunkat a megállapított deviációs csúcs értékeknek megfelel?en kompenzálni kellett a kormánytájolót, amit az úgynevezett Bussola-kulccsal lehet megtenni.
Teljesen sajnos nem sikerült kompenzálnunk, de az elfogadható határértéken belül maradtunk.
13-45-kor megálltunk a csodaszép Scedro szigetecske egyik gyönyör? öblében, hogy fürödjünk egy kicsit, mivel a vízh?fok már meghaladta a 18 fokot. Az els? öbölben nem tudtunk fürödni, mert épp egy medúza rajba hajóztunk be. A másik öböllel már szerencsénk volt, kb. 10 méteres vízben, el?írás szerint lehorgonyoztunk. Horgonyzás után egyébként is érdemes leellen?rizni, hogy tart-e a horgony, ezt most a vállalkozó kedv? kadétok búvárszemüveggel tehették meg. Bizony a 18 fokos víz nem volt olyan meleg, mint mondjuk augusztusban, de ennek ellenére nagyon jól esett a fürdés, egészen felfrissült a csapat.
Kihajózva az öbölb?l, er?s bórában folytattuk utunkat, emiatt Hvar városát csak hajóról néztük meg ? ez a város is az érdemes ide visszajönni kategóriába tartozik ? utána Brac szigetére, Milna városába érkeztünk 20 órakor.
A nap fénypontja a vacsora volt, lepényhal, barracuda és csevapcsicsa. Ismételt köszönet a szakácsunknak. A b?séges és fenséges vacsora után kellemesen elbeszélgettünk még egy kis jóféle György-Villa bor mellett. Utána ki-ki nyugovóra tért, mert másnap ismét feszített program várt ránk, az indulást 8 órára terveztük.

Kedd- Skradin felé hajózunk, közben a ment?heveder gyakorlaton Csaba megdünti a hajórekordot. Aztán csomózás, kötélfonás, miközben 8 csomó felett vitorlázunk. Majd éppencsak átférünk a híd alatt, miközben radarozunk a Krk-folyón.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Most már mindenki túlélte a gyakorlatot
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Laci a kormánynál
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kapitány
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Forduláshoz felkészülni!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Zsolt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Péter
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Napvarázs
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A hajó két legsúlyosabb egyénisége dönti az árbocot
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Krk-folyó
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Chili con carne - Zsolt mesterm?ve
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Skradini hangulat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az Öreg Néne kocsmájában
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 3,116 KB

Gyönyör? szép reggelre ébredtünk ? Milnát is mindenkinek csak ajánlani lehet, de hát melyik adriai városkát nem? A reggeli ? némileg ugyan formabontó módon ? lecsó volt, de élelmezési f?tisztünk ismét remekm?vet alkotott, mindenki megnyalta utána a tíz ujját. Sajnos a reggeli elkészítése és megevése ilyenformán tovább tartott, mint gondoltuk, úgyhogy a 8 órás indulásból nem lett semmi. Mivel er?s mistral szelet jeleztek, ezért nem lehetett majd menetközben elmosogatni. Úgyhogy el?ször 8:30, majd végül 9 óra lett az indulás id?pontja. Tamás szépen elindult a hajóval, a többiek pedig ki-ki tette a maga dolgát. Volt aki a farköteleket kezelte, más az orrban található mooring köteleket engedte. Megint más a szomszédos hajókra figyelt. Szóval, nem is olyan egyszer? ez a vitorlázás.
Az egy órás késedelem az indulással azért is fájó volt, mert ha fel akartunk hajózni a Krka vízeséshez, egész pontosan Skradinig, ahhoz megfelel? apály viszonyok kellettek, és bizony még messze jártunk Sibenikt?l, ami a Krka folyó torkolatánál fekszik. Kiérve az öbölb?l, egyre er?s?d?, nagyon kellemes mistral (ÉNy) szélben hajóztunk, ami szép, napos id?vel szokott együtt járni, egyenletes, kifújt szél, kb. 15-20 csomós (1 csomó = kb. 2 km/óra) igazi vitorlázó szél. Most sem kellett csalódnunk, megterveztük a rottánkat, majd bejelöltük a GPS-en is az útvonalat (route), majd az egyes fordulópontok között (waypoint) a robotkormányt vezérelve irányítottuk a hajót.
Eközben újabb érdekes dolgot tanultunk meg, hogy hogyan kell hevederben és ment?mellényben úgy körbejárni a hajót, hogy mindig valamihez kötve van a heveder két ága (azért kell két ág, mert amíg az egyiket leköti az ember és az új pozícióba átköti, addig a másik rögzíti, különben beleeshet a vízbe.
Illetve csak tanultuk volna, ha 10 óra 25-kor meg nem szólal a hangszórókból a jól ismert 2 perces riadó. Ez már majdnem sikerült. Összesen annyi volt csak a hiba, hogy alapjáratba tették a motort, de nem állították le, ketten nem húzták be a ment?mellény zipzárját, és egy valaki nem vette fel a vitorlás ruha kapucniját. Csak figyelmetlenség volt, nem igazi hiba. Az egész csapat nagyon céltudatosan tevékenykedett, nagyon sokat fejl?dtek. Dicséret érte. A következ? gyakorlat biztosan 100%-os lesz!
A majdnem sikeres riadó gyakorlat után következett a hevederes oktatás és háziverseny. El?ször a Tibor mutatta be a heveder helyes kezelését, majd sorban mindenki 2x körbement a hajón, mindenki kb. 30 másodpercet javított a második nekifutásra. Néhány merészebb kadét háromszor is körbefutotta a hajót, míg a többiek egy emberként drukkoltak. Szoros versenyben az alábbi eredmények születtek:
1. Szokodi Csaba 1m45s ?ezzel beállította a hajórekordot.
2. Fedor Béla 2m03s
3. Brasnyó Péter 2m10s
4. Áts Zsolt 2m29s
5. Rontó Gábor 2m35s
6. Dankó Tamás 2m37s
7. Csányi Gábor 2m44s
8. Sáhó László 2m50s
Gratulálok mindenkinek. Nagyszer?ek az eredmények! Különösen a két doki szerepelt nagyon jól.
Ez a hajórekord verhetetlennek t?nik.
Ezután tovább er?södött a szél, némileg reffelni ? azaz kurtítani ? kellett a vitorlákat, ugyanis ha kb. 15-20 foknál jobban d?l a hajó, akkor már a kormánnyal túl sokat kell ellen kormányozni, hogy ne menjen szél felé a hajó, így az energia jelent?s része elvész. Csökkentve a vitorlákat, csökken a hajó d?lése, ugyanakkor a sebessége számottev?en nem, s?t, adott esetben nagyobb is lehet, mint túlvitorlázva. Így hát reffelve, 8-9 csomós sebességgel száguldottunk Sibenik felé.
Közben az oktatás újabb szakaszához érkeztünk, mégpedig a csomók, és kötelek témához. El?ször egy nagy kötélb?l 2 m-es darabokat kellett szakszer?en levágni, és a gázt?zhelynél a végét úgy megolvasztani, hogy foszladjon szét. Mivel mindannyian kinnt voltunk a cockpitban, és lázasan szabtuk a kötelet, tudat alatt mindenki érezte, hogy van valami a leveg?ben. Szokatlanul csendes volt a táj, a madarak is elhallgattak, tipikus vihar el?tti csend.
Nos vihar nem lett, de mint azt már minden lelkes naplóolvasó sejti, 11 óra 30 perckor megszólalt az újabb 2 perces riadó!
Sikerült!!! Mindenki túlélte! Megmenekültünk! Az összes kadét szabályosan felvette a ment?mellényét és fel is öltözött. Gratulálok. Most már áttérhetünk az éjszakai gyakorlatra is.
A most már tényleg sikeres riadó gyakorlat után folytattuk a kötelekkel való ismerkedést. Ott kezd?dik, hogy nem is olyan egyszer? dolog egy ilyen, kicsit vastagabb kötelet rendesen elégetni, hogy ne bomoljon szét a vége. Ha nem is els?re, de mindenkinek sikerült.
Ezután következett a tulajdonképpeni oktatás a cockpitben, ahol Tibor mutatta a csomókat, id?nként a robotkormánnyal korrigált az útirányon. Mivel ez gyakorlati oktatás, csak a legfontosabb, legsokoldalúbban használható csomókat tanította meg a Tibor. Ilyen volt pl. a palstek vagy más néven gyorsgassa. Ezt igen sok célra lehet használni, legf?bb el?nye a bármekkora terhelés utáni könny? oldhatóság. Ezért például hajók vontatásánál is ezt használják. Néhány érdekesebb csomó: takács, lobogó, horgony, puffer és ezek különböz? variációi. Különösen élvezetes volt, ahogy Tibor különböz? kis mondókákat gyártott az egyes csomók egyszer?bb memorizálása végett. Els?re voltak még nehézségek, de aztán mindenki szépen kötötte a csomókat.
Amikor már kell?en begyakoroltuk a csomókat, akkor következett egy szép régi tengerészhagyományt felelevenít? gyakorlat, a kötélfonás vagy más néven fuxolás. Ezt a tengerészek biumbálásnak is hívják. Minden kadét a saját kötelének a végére tett egy hurkot, és egyszer?en belefonta a meglév? kötélszárba. Ez így leírva rém egyszer?nek t?nik, azonban hogy szép is legyen, odafigyelésre és némi kézügyességre is szükség van. A fuxolás menete a következ?:
A kötél végét?l mondjuk 10 cm-re (ez függ a kötél méretét?l is) körbetekerjük a kötelet jó szorosan szigetel? szalaggal, hogy ne tudjon tovább bomlani. Ezután fogjuk, és szétbontjuk a vastag szálakat (3 részb?l áll). Most úgy néz ki a kötél, mint egy háromágú ostor. A következ? lépésben visszahajtunk egy akkora szakaszt, amekkora hurkot szeretnénk a kötél végén kialakítani. Eddig semmi ördöngösség nincs a dologban. Ezután jön a java!
Megfogjuk az egyik szálát az eredeti kötélnek, megemeljük és aláf?zzük az egyik szétbontott szálat. Aztán a másikat is átf?zzük, de úgy , hogy amikor kibújik a kötél másik oldalán, akkor a már átf?zött szál és a mostani szál között legyen egy eredeti kötélszál! Ez a lényege a kötélfonásnak, mert ha az elején nem figyelünk, az egészet elrontjuk. Utána a harmadik szálat is átf?zzük, úgy hogy mindig keresztezzen egy eredeti kötélszálat. Majd fordítunk egyharmadot a kötélen, és a következ? szálat f?zzük be. Amikor kész van egy teljes kör, azaz mindhárom szálat átf?ztük, akkor mindig szorosra húzzuk a még kilógó szálakat, hogy szép legyen. Ha még szebben akarjuk csinálni, akkor szép folyamatosan elfogyasztjuk a bef?zend? szálak vastagságát, méghozzá úgy, hogy mivel ezek is 3 szálból állnak, egy-egy szálat mindig kivágunk bel?lük, a végét pedig gondosan elégetjük, hogy nehogy felfesledjen.
Ha elfogyott a bef?zend? szál, nincs más dolgunk, mint a talpunkkal egy kicsit megsodorni, és már kész is a remekm?!
Mindenkinek nagyon szép lett a kötele, Zsoltié különösen.
Közben egyre er?s?d? mistralban, végig vitorlázva haladtunk Sibenik felé. Igyekeznünk kellett, ha még apályban oda akartunk érni. Ugyanis a Krka folyón ugyan fel lehet hajózni Skradinik vitorlásokkal is, de mi csak akkor férünk át a híd alatt, ha apály van, és még ekkor is meg kell döntenünk a hajót. Nagyon izgalmas a feladat, lázasan készül?dött a legénység. Tibor felhívta a figyelmet, hogy elég kockázatos a dolog, el?fordulhat, hogy az utolsó pillanatban derül ki, hogy nem férünk át, és akkor azon kívül, hogy vissza kell fordulnunk, kárba veszett az el?készületi fáradozásunk. Eszter (Tibor társa a Jachtakadémiában) többször kifejtette rosszallását, amiért a Tibor ezt a macsós man?vert er?lteti minden túráján.
Nézzük, kinek mi volt a feladata. El?re kell bocsátani, hogy Eszter aggodalma túlzott, mert a Tibor minden eshet?ségre nagyon gondosan felkészíti a legénységet, így igazi veszély nem leselkedik ránk, maximum a csalódás, ha vissza kellene fordulnunk.
A legfontosabb, hogy mindenki el?írás szer?en hevederben és ment?mellényben volt, úgyhogy a vízbeesés kizárva.
A 3 legnehezebb kadétra jutottak a speciális feladatok, úgymint:
Els? elképzelés szerint Bélát felhúztuk volna a kilép? híd kötelével egy botsman székben ülve az els? szálingig (árbóc merevít?, ami keresztbe van), amire ráállva ? természetesen a hevederrel rögzítve magát - ahonnan azon túl, hogy amennyire tud kimegy a szélére, állandóan figyelnie kellett volna, hogy átférünk-e a híd alatt.
Sajnos az er?s szél miatt így nem lett volna biztonságos a man?ver, ezért Tibor úgy döntött, hogy csak a bummra mászik föl Béla (hevederrel a vantniknál - oldalmerevít? kötelek ? biztosítva), és onnan figyeli az árbócot.
A másik súlyos egyéniség a két Gábor volt, így ?ket a bumm végéra lógattuk ki, szintén egy-egy botsmann székbe ülve (ez olyan, mint a hegymászók ül?széke), többszörös heveder biztosítással és természetesen ?k is ment?mellényben. Mivel minden kilogramm számított, az összes fellelhet? ásványvizet és még külön vödör vizet is felkötöttünk a bumm (vitorlarúd) végére. Ezután a bummot egy er?s kötél segítségével a hajó orra felé húztuk, mire a két delikvens és az ásványvizek szépen távolodtak a hajótól. Nagyon izgalmas érzés volt, csak azért nem félt senki, mert a Tibor maximális óvatossággal és körültekintéssel tervezte meg ezt a man?vert is, úgy hogy jó kezekben voltunk.
A híd egyre csak közeledett, miközben Tamás ? mint a legkönnyebb kadét ? kormányzott a Tibor útmutatása alapján, aki folyamatosan figyelte a part menti köveket, ugyanis van egy nevezetes k?, amelyik ha látszik, akkor éppen átférünk a híd alatt! Közben percr?l percre közelebb jött a híd, mindenki feszülten figyelt.
Ekkor Tibor hirtelen fordulást vezényelt, mert bár éppen látszott a k? teteje ? fodrozta a víz ? de úgy t?nt, hiába minden fáradozás, mégsem férünk át a híd alatt.
Tibor kijelölte a két lámpa közötti egyetlen olyan útvonalat, amin ? ha maximálisan döntjük a hajót ? úgy elférünk, hogy az árbocon lév? VHF antenna néhány centivel (!) lesz a híd alatt! Ekkor már tet?fokára hágott az izgalom, a többiek is a lehet?ségekhez képest a hajó szélére helyezkedtek, miközben Béla feszülten figyelte a hidat, Tamás pedig készen állt arra, hogy ha mégse férnénk át alatta, azonnal hátramenetet kapcsoljon.
És vannak még csodák !!! Hála Istennek, átfértünk a híd alatt !!! Béla szerint nem volt több 3 centinél a híd és az antenna között, de sikerült !!!
Nagyon ügyes volt mindenki, mint egy igazi összeszokott legénység, mindenkit meg is dicsért a Tibor.
Fellélegezve a nagy izgalmak után, és be- illetve leszedve mindenkit a boomról, folytattuk utunkat felfelé a Krka folyón, egészen Skradinig. Olyan csodálatos táj tárult a szemünk elé, hogy egyhangúan megszavaztuk az eddigi legszebb hely címet a Krka folyónak.
De hogy ne csak a táj szépségeiben gyönyörködjünk, hanem tovább b?vítsük ismereteink egyre szélesed? tárházát, újabb radar navigációs gyakorlatot tartottunk. Ez abból állt, hogy ?rségenkénti váltásban mindig 2-2 ember navigálta a hajót a radar segítségével, a kajütb?l, anélkül, hogy kinézett volna a páros bármelyik tagja. Mondhatom, rendkívül izgalmas volt, mire felértünk Skradinba, már mindenkinek egész jól ment. Úgy látszik, ez is olyan, mint a b?vészkedés, Rodolfótól kérdezték egyszer, hogy mennyit kell ahhoz valakinek gyakorolni, hogy olyan jó b?vész legyen, mint ?. Annyit válaszolt, hogy napi 2 órát? de 20 éven át.
A vitorlázás is annál jobban megy, minél többet gyakoroljuk.
17-kor érkeztünk meg Skradinba, még éppen elértük volna az utolsó kiránduló hajót, ami fölvisz a vízeséshez (kb. 40 kuna/f?), de mivel az egész napos izgalmak kellemes fáradtsággal telítették el a legénységet, úgy döntöttünk, hogy majd legközelebb megnézzük. Annál is inkább, mert a vacsora elkészítése ? chili con carne ? több emberes feladat volt, így mindenki lelkesen segített Zsoltinak az újabb remekm? elkészítésében, aminek az egyik jellemz?je, hogy 3,5 kg húsból csinálta Zsolt, mindenki (!) legalább 2x, de voltak akik 3x is. Isteni vacsora volt, azt hiszem megszavazhatjuk Zsoltnak a Jachtakadémia F?szakácsa címet.
A kellemesen könny? vacsora után közösen meglátogattuk a hely egyik nevezetességét, az Öreg Néne (bögre) Csárdáját, ahol a helyi borok mellett sonkát és sajtot is lehet fogyasztani.
Onnan tudtuk, hogy jó helyet választottunk, mert a többi helyen csak lézengtek a turisták, ez viszont tele volt. Fa asztalok, háromlábú székek, régi hordók a sarokban, sonkák, gerenda mennyezet, néhol omladozó vakolat, mindenütt a falon emlékek az egyes hajók legénységeit?l ? általában egy-egy póló vagy sapka, esetleg zászló ? mintha tényleg 30-40 évet visszamentünk volna az id?ben, hamisítatlan kiköt?i hangulat. Nem egy osztályon felüli hely, de nagyon jót beszélgettünk, némi sajtot, sonkát és bort is fogyasztottunk, majd 23 óra körül nyugovóra tért a legénység, ugyanis másnap reggel 6-kor (!) indulni kell, ha az apállyal át akarunk hajózni a híd alatt.
De ez már a szerdai nap története.

Szerda: Radar szlalom a Kornatiban, majd estére Mali Losinjba érkezünk. Közben oktatás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A radar szlalom útvonala
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ennek a hajónak a kapitánya nem a Jachtakadémián végzett!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Halászhajó zsákmánnyal
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Gábor
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kikérdezés-oktatás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ünneplünk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Mali Losjinban
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
****************************
*
* SZOLGÁLATI KÖZLEMÉNY*
*
MINDEN LELKES ÜZENET KÜLD?NEK:
Az üzeneteket rendben megkaptuk, nagyon örülünk nekik, mint a tengerészek is ? habár még 30 tmf elválaszt minket a tengerészségt?l ? ha hírt kaptak otthonról. Kicsit szomorkásan ? hisz holnap vége a tanfolyamtúrának ? de azért lélekben már az otthoni találkozásra készülve várjuk a holnapot. AZ ODYSSEUS ISKOLAHAJÓ KADÉTJAI *
*SZOLGÁLATI KÖZLEMÉNY VÉGE*
*
*********************************

Reggel 6-kor terv szerint indult a motor, Tibor felügyeletével Csaba és R.Gábor szépen kiálltak a kiköt?b?l, ami tekintetbe véve, hogy milyen zsúfoltság volt, szinte nem is volt szabad hely a marinában, nem is volt egy egyszer? feladat.
Ahogy kiértünk a kiköt? öbölb?l, kezd?dött a radar navigáció gyakorlása, most Csaba és R.Gábor vitték le a hajót egészen Sibenikik. Tibornak egyszer sem kellett korrigálnia, a torkolatnál történ? kihajózásnál éppen addig gondolkodtak a fiúk, hogy melyik oldalról kerüljék az er?döt, hogy a Tiborral egyszerre nyomták meg a robotkormány vezérl? gombját. A cockpitben is van egy vezérl? panel, meg a térképasztalnál is, így mindkét helyr?l egyformán lehet a hajót irányítani. Ett?l függetlenül nagyon szépen navigáltak a helyenként igen sz?k Krka folyón.
7:30-kor delfineket láttunk Sibenik el?tt!!! Kb. 30-40 méterre lehettek a hajó bal oldala el?tt, 3-4 delfin úszott a hajóval együtt. Sajnos csak rövid ideig tartott a bemutatójuk, úgyhogy fényképezni nem is volt id?. De sebaj, az ember az emlékeiben ?rzi az ilyen élményeket.
Gyenge mistrálban motorral hajóztunk a radarszlalom kiindulási pontjához, KURBA VELA sziget RT.MEDE fokához.
Innen kezdve a már szokásos módon, pusztán a radar képerny?n látható kép alapján kellett az aktuális párosnak, a térképen kijelölt rottán hajózni, olyan sz?k helyeken, ahol a szigetek között kevesebb, mint 0,1 (!) mérföld széles átjáró volt. A hajó sebessége pedig 8-9 csomó, ami azt jelenti, hogy 0,1mérföldet kevesebb, mint 1 perc alatt tesz meg! Tehát nincs id? sokat gondolkodni, pontosan tudni kell, hogy hol vagyunk térkép szerint, és merre kell kanyarodni. A szlalom során végighajóztunk a KORNAT szigett?l DNy-ra fekv? kis szigetecskék körül ? tényleg szlalom volt ? elhajózva Piskera mellett, majd tovább fölfelé, egészen KATINA szigetig. Eddigre már mindenki nagyon jól kezelte a radart, egymásnak magyaráztak lelkesen a kadétok, a legjobban úgy lehet valamit rögzíteni az emlékezetünkben, ha valakinek elmagyarázzuk.
Ugye ismer?s a sziget neve? Bizony, utunk els? részében már megkerültük ezt a szigetet. A Katina sziget pontosan a Dugi Otok (Hosszú Sziget, tényleg jó hosszú, kb. 25 tmf = kb. 50 km) és a Kornat sziget között helyezkedik el, mindkét helyen igen sz?k átjáróval (15-20 m). A Dugi Otok fel?li éjszaka is járható, mert ott világító bóják jelölik ki a hajózási útvonalat (úgynevezett laterális jelek, a nyílt víz fel?l nézve bal kéz fel?l a piros, jobb kéz fel?l a zöld bója, épp úgy, mint a hajón, ahol szintén bal oldalon van a piros fény, jobb oldalon pedig a zöld).
Viszont a Kornat fel?l csak nappal, jó látási viszonyok esetén, mert ott nincsenek világító bóják, hanem úgynevezett parti feltakaró jelekre kell hajózni. Az általuk kijelölt vonalban mindössze 3 méter (!) a vízmélység. Ami a Balatonon teljesen szokványos vízmélység, s?t még alacsonyabb sem aggasztó, de a tengeren egész más a helyzet. Itt az átlagos vitorlás merülés 2 méter körül van, a 3 méteres víz b?ven elég lenne, de akkor még nem számoltunk az apály-dagály jelenségével.
A feltakaró jelekre történ? navigáláskor addig kell behajózni, amíg a hátunk mögött lév? két jel nem fedi pontosan egymást. Azért nem az els?ket nézzük el?ször, mert azok messzebb vannak, így nehezebb észrevenni az esetleges eltérést. Ami elég kellemetlen is tud lenni. Amint beértünk a 4 parti jel által meghatározott vonalra ? amit egyébként stílusosan k?rakásokból készített jelek mutatnak a parton ? már csak az irányt kell tartani. Ja, és nem árt a vízmélység-mér?t is állandóan szemmel tartani.
Azért a nappali ismétlés kedvéért még egyszer áthajóztunk a bójás szakaszon. Hát, nem t?nt valami szélesnek nappal sem? De azért gond nélkül áthajóztunk a bóják által kijelölt csatornán. Utána következett az úgynevezett Williamson-forduló. Amit ugye mindenki tanult már elméletben, de a gyakorlat mégis csak az igazi bizonyíték arra, hogy egy bizonyos man?ver milyen egyszer?en, gyorsan és ugyanakkor biztonságosan hajtható végre.
A man?ver célja, hogy megfordítsuk a hajót, és pontosan a kiindulási helyre érkezzünk vissza. Akár éjjel, akár nappal.
Ennek érdekében el?ször pontosan egy fél fordulattal eltekerjük a kormányt az egyik irányba ? például jobbra ? majd figyeljük a kormány tájolót, és amikor 60 fokkal eltértünk az eredeti iránytól, akkor az ellenkez? irányba ? jelen példában balra ? egy teljes fordulattal eltekerjük a kormányt. Közben figyeljük a kormány tájolót, hogy mikor kerül az eredeti útiránnyal ellentétes irányba ? mondjuk 210 fok tájoló irányba hajóztunk, akkor 30 fokig kell a hajót fordítanunk. Az eredmény: pontosan a kiindulási helyünkön, és a kiindulási iránnyal szembe hajózunk. Tehát ha valaki esetleg beesett a vízbe, pontosan vissza tudunk kormányozni a kiindulási helyre.
Eme hasznos, és megdöbbent? gyakorlat után ? amikor mindenki láthatta, hogy a hajó méretét?l, sebességét?l függetlenül pusztán a kormánykerék meghatározott elfordításával és a tájoló figyelésével ? a kiindulási helyre vissza lehet térni, folytattuk utunkat tovább, ÉK-i irányban, végig a Dugi Otok sziget mellett, egészen fel a hajóroncsig.
Dugi Otok É-i végén található a Veli Rat félsziget, azzal szemben pedig egy kis szigetecske, amit Lagnic-nak hívnak. A kett? között kék szín? a víz ? mármint a térképen is, ami mindenképpen 10 m alatti vízmélységet jelöl ? de a pilotkönyvek adatai alapján itt csak 4 m a vízmélység. Ami ugye egy kereskedelmi hajónak bizony kevés?
1984-ben futott itt zátonyra egy olasz lobogó alatt hajózó kereskedelmi hajó. A hullámok mára már egyrészt eléggé kimosták alóla a tengerfeneket, másrészt magát a hajó acélszerkezetét is megrongálták. Elég félelmetes látvány?
Miután megszemléltük, mire is képes a tenger ? a roncs ugyanis nyugodtan körbehajózható, biztonságos távolságot tartva ? folytattuk utunkat tovább Mali Losinj felé, mai éjszakai kiköt?nkbe.
Közben gyakoroltuk a GPS használatát, hogyan lehet útvonalat tervezni, azt a hajóval lekövetni. Közben zajlott az oktatás is, pontosabban annak kevésbé népszer? része, a számonkérés. Ez a következ? témákban zajlott (miközben suhant el mellettünk Molat, Ist, Skarda, Premuda, Silba és a többi sziget):
- Mindenkinek fel kellett sorolni 1-1 vészjelzési módot (összesen 16-ot tanultunk, sorban haladtunk és mindenkinek egyet kellett mondania). Partraszállás szempontjából biztonságos illetve nem biztonságos partszakasz jelzése
- Légi ment?egységgel történ? vizuális kommunikáció egyezményes jelei (pl. hogyan jelzi a repül?gép, hogy kövessed valamilyen irányba?)
Aki rontott, az zálogot adott. A zálog kiváltását különböz? tréfás feladatokhoz kötöttük:
Csaba ? kikötés után kötélrend
Zsolt ? behúzza a bocit (vagyis a gumicsónakot, amit azért hívnak bocinak, mert úgy követi a hajót, mint a boci az anyját), 9.1 csomóval haladó iskolahajónk mögül
Csaba ? beszáll a közelre húzott bociba, és kimeri bel?le a vizet, meg ki is mossa
Péter ? egyedül megpucolja a krumplit a vacsorához (5 kg)
Tamás ? elmondja mind a 16 vészjelzési formát
Csaba ? 1 üveg pezsg?t vesz
Péter ? 1 karton sört vesz
R.Gábor ? 2,5 perc alatt körbefutja a hajót hevederben és ment?mellényben
Cs.Gábor ? 3x4 soros verset ír az útról
Béla ? elmutogatja a verset
R.Gábor ? elmond egy szabadon választott verset
Cs.Gábor ? megnézi a benzinkút nyitva tartását
Akinek a neve többször is el?fordul, ? sajnos több kérdést is rontott, de végül addig gyakoroltuk, amíg mindenkinek hibátlanul ment.
Útközben még egy érdekes dolgot láttunk, egy úgynevezett RACON-t, ami a radarfrekvencián sugároz jelet, így a radarképerny?n éles, a környez? szigetekt?l és egyéb jelekt?l markánsan megkülönböztethet? jelet látunk a képerny?n. Az adó a Grujica szigetecskén található, Silba szigett?l pont Ny-i irányban.
Az egyik végrehajtandó zálogfeladat a gumicsónak kimosása volt ? természetesen ment?mellényben ? amit felhasználtunk arra, hogy a gyakorlatban is megnézzük, milyen, ha valakit elvesztünk a hajóról (klasszikus ember a vízben gyakorlat, most gumicsónakban ül? emberrel kivitelezve). Csabát el is oldoztuk a gumicsónakkal, majd figyeltük, hogyan távolodik a hajótól. Egyszer?en döbbenetes volt. Természetesen azonnal megnyomtuk az úgynevezett MOB (Man Over Board) gombot, ezzel a GPS rögzítette a vízbeesés helyét. Továbbá az egyik kadét ett?l a pillanattól kezdve folyamatosan szemmel tartotta a beesés helyét, és kézzel mutatta az irányt. Ha ugyanis szem el?l tévesztjük a vízbeesett személyt, rohamosan csökken a megtalálás valószín?sége.
Csaba nagyon helyesen jelezte a vészhelyzetet a karok test melletti fel-le mozgatásával, majd nem esett pánikba, és elkezdett evezni a part felé. Mi eközben tovább távolodtunk, 8-9 csomós sebességgel. Ami ugye azt jelenti, hogy kb. 300 méterre távolodunk el egy perc (!!!) alatt! A második perc végén már 600, a harmadik perc végén majdnem 1 km távolságban vagyunk! Hullámzó tengeren, csónak nélkül már nem látszott volna a vízbeesett ember.
Ezért különösen fontos, hogy nappal is mindig legalább 2 legyenek a fedélzeten, ez különösen igaz rossz látási és id?járási viszonyok esetén, amikor heveder és ment?mellény használata kötelez? (lenne), ha nem gondolkodnának sajnos sokan úgy, hogy fenti ment?eszközök használata csökkenti az illet? vitorlástudását. Éppen ellenkez?leg: adott esetben az életét mentheti meg (mint az autó biztonsági öve).
3 perc után visszafordultunk, a navigációt egyrészt az eltárolt MOB pozíció segítette, másrészt a vizuális figyel?, aki állandóan szemmel tartotta a gumicsónakot.
Az összehangolt mentési man?ver eredményeképpen sikeresen visszahajóztunk Csabáért és a gumicsónakért, majd a kimentés után folytattuk utunkat Mali Losinj felé.
Tovább vitorlázva a soros ?rség ? 2 óránként váltják egymást 2 f?s ?rségek ? navigációjával szépen megérkeztünk Mali Losinj kiköt?jébe, ami egy hosszúkás öböl ? melyet szintén Mali Losinj-nak hívnak ? DK-i csücskében található, a bejárat viszont ÉNy fel?l van.
Este 20-kor érkeztünk meg, szerencsénkre a f?téren, a városfalra kötve ? rendes mooring kötelekkel, farral a parthoz állva ? még volt szabad hely, így gond nélkül kikötöttünk. Mindenki tette a dolgát, R.Gábor kormányozta a hajót. A kikötés végére szép kis néz?sereg gy?lt össze, nem véletlenül, mert ilyen szép hajót ritkán lát az ember (tényleg, érdemes a honlap hajóképek galériáját is megnézni).
Közben F?szakácsunk elkészült a vacsorával ? sült oldalas hagymás, tört krumplival, savanyúsággal ? nekiálltunk elfogyasztani a jól megérdemelt vacsoránkat. Ja, és már 470,8 tmf-et tettünk meg! 500-at kell a III. osztályú képesítés megszerzéséért teljesíteni. Nekünk már kevesebb, mint 30 mérföld hiányzik!
Vacsora után eltelve F?szakácsunk kellemes f?ztjével, valamint nem kevésbé az elmúlt napok gyönyör? és szavakkal leírhatatlan élményeivel, kicsit szomorkásan számvetést készítettünk, felelevenítettük a legszebb pillanatokat, majd a törzsfagylaltozónkban ettünk egy kis fagylaltkelyhet, aztán a hajóra visszaérve mindenki nyugovóra tért, hiszen holnap már Punatba vezet utunk, onnan pedig kinek-kinek Szerettei körébe.

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től