MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / A 2004-es els? kapitány tréning
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
A 2004-es els? kapitány tréning2004.05.28. - 2004.06.10.

174. út
A túra célja a csillagászati navigációs gyakorlat megszerzése.
Az útvonal: Punat - Dubrovnik - Catania - Malta - Korfu - Vis - Punat.Mindez 2 hét alatt 1579,8 mérföldet hajózva, abb?l 465,4 mérföldet éjszaka.
28 óra alatt értünk Punatból Dubrovnikba. Az út kezdetén volt a leger?sebb szél, majdnem 53 csomó.
Dubrovnikból pontosan 48 óra alatt értünk Cataniába, ahol autót bérelve felmentünk az Etnára, majd Taorminába.
Innen áthajóztunk 15 óra alatt Máltára, ahol szintén autót bérelve megnéztük Máltát és Gozot.
Máltáról 46 óra alatt jutottunk Korfura. Útközben minden GPS lekapcsolt a kapitány, és csak a csillagászati navigációs módszerekkel hajóztunk. Amikor végre feltünt Korfu, 0,1 mérföldre (kb. 200 m) voltunk a tervezett útvonaltól. Eddig soha sem ssikerült ezt a pontosságot tartani.
Korfuról 42 óra alatt értünk Visre, ahol beléptünk Horvátországba.
Visról 19 óra volt az út Punatig. A leger?sebb szél a Krk- és a Rab-szigetek közötti bóra volt, majdnem 52,6 csomóval, ami a Beaufort skéla szerint 10-es volt, (megjegyzem, 55 csomótól már 11-es a szél.
A legnagyobb hullámzással Málta és Korfu között találkoztunk, a maximális hullámmagaság kb. 6 méter volt.
Az utunk legkellemesebb hajózása Dubrovnik és Catánia között volt.
A legkellemetlenebb szakasz a Korfu és Vis között volt, amikor szembe kellett mennünk a 2-3 méteres hullámokkal.
Útközben 3 tonhalat fogtunk, amit Márti nagyon finomanra megsütött.
Három tengeri betegünk volt.

Üzenet a hajónakRészletes napló

Péntek - érkezés Punatba, behajózás
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 737 KB

Az Odysseus 13 órakor érkezett vissza az el?z? útjáról, ahol a kadétok 540 mérföldet hajóztak.
Takaritás után mi is átvettük a hajót, bepakoltunk, elrendezkedtünk, majd elmentünk vacsorázni. Holnap indulunk. Behajózott: Domoszlai Gábor és Márti, Vágújhelyi Ferenc, Zsoldos Zoltán, Iváncsics Pál, majd fél 12-kor Pataky Zoltán, Faragó Gábor és Papathanasziu Thomas.

2. nap, szombat: éjjel megjött a szélvihar, majdnem 53 csomós szélben vitorláztunk estig; találkoztunk a motoros túránkkal Zadar el?tt; egész éjjel hajóztunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Bórában hajózunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Id?nként felcsapnak a hullámok
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ilyen a 45 csomós szélben a tenger
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ez volt a leger?sebb széllökés - 55 csomótól már 11-es lenne
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ez a max. sebességünk 1/3-ra reffelt vitorlákkal
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
a bóra felh?k a Velebit felett
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A motoros túránk hajójával találkozunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
István azh orrban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Csak összefutottunk Zadar el?tt, pár jó szó és mi folytatjuk utunkat Dubrovnik felé
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Esti hangulat komppal a zadari csatornában
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 1,066 KB

Reggel még mindig süvöltött a bóra. A kiköt?ben 20-25 csomós befújások voltak. Kint a Negrit fokon túl, ennek a duplája lehet. A pünkösdi Adria kupa versenyz?i a 9 boffortban gyülekeztek, de nem tervezték mára a kifutást. Id?nként az es? is szemerkélt, de minket vár a horizont, Catania és Málta!
10 óra, mindent el?készítettünk, a bal oldali köteleket elengedtük, csak a szél fel?liek tartanak. A bal szomszéd, a Hocus Pocus teljes személyzete a hajón áll készenlétben, hogy ellökdössenek minket az indulásnál. A jobb szomszéd, a Bounty (ex.Albatros) kapitánya és a vendégek is kint vannak, hátha segíteni kell. Hamarosan a mólón is megjelennek a kárörvend?k: milyen jó kis balhé lesz ez az indulás! Hát mindenki csalódott, rajtunk kívül. Feri volt a kormánynál, gázt adott, és a farkötél segítségével tehermentesítettük az orrkötelet, amit Zoli be is dobott a vízbe. Majd a 25 csomós oldalszél ellenére felvitte Feri hajónkat a Bounty mellé, majd amikor már kedvez? pozícióban voltunk, F. Gábor elengedte a farkötelet és elég tempósan elindultunk. Még meg sem közelítettük a szomszédokat, nem hogy hozzányomódtunk volna. A partról megtapsolták a szép indulást és irány Málta!
Már az öbölben kihúztuk a génuát, a szextánsig, ezzel repesztettünk 5-8 csomó között kifelé a nyílt vízre. Mögöttünk egy kék szín? 45 lábas hajó motorozott, de hamarosan lemaradt. A Punati-öbölb?l kiérve egy harmad génuával és grósszal szeltük a habokat. A Negrit-foknál (a Krk-sziget sarka) egy vitorlás teljes taklival kiment a takarásból, majdnem az árbocig lenyomta a szél. Mi sokkal óvatosabbak voltunk, még reffeltünk egy keveset. A fok mögött megjött az igazi szél, el?ször csak 30 csomós, majd tartósan 45 csomóssá vált. Itt mértük a leger?sebb befújást: 52,6 csomót. Eddig a mért legnagyobb szélsebesség az Odysseus iskolahajón 53,1 csomó volt. Ez azért csúcs közeli pöff volt! Mi minden esetre szépen vitorláztunk. A hajó tartósan 10 csomó fölött szelte a habokat, a képen látható a maximális 12,48 csomós sebességünk. Sajnos ez is elmaradt a tavaly október 5-én beállított 13,69 csomós csúcstól. De azért jó volt. Különösen az, hogy a kadétok gondosan kezelték a vitorlát, mindig az optimális vitorla felület volt kint, és a száguldás.
A Rab-sziget takarásában a szél és a hullámzás lecsökkent és így már teljes vitorlázattal hajóztunk egészen Zadarig, ahol fél nyolckor találkoztunk a Luka nev? motorossal, ahol Seres István éppen motoros oktatást végzett. Tegnap délután kiszállt az Odysseusból és leautózott Sukosanba. Pár dolgot itt felejtett a hajón, azt átadtuk neki, kicsit integettünk, majd irány Dubrovnik. ?k bementek Zadarba aludni, de el?tte kocsmáztak egyet. Mi meg egész éjjel hajózhatunk. Hát élet ez?
A Zadari-csatornában milánói makarónit vacsoráztunk, miközben beesteledett és a partok között suhantunk délnek. Az ?rségek szabályosan váltották egymást, szépen hajóztak a kadétok és baj nélkül eltelt az éjszaka.

3. nap, vasárnap: reggelre Korculára értünk, majd rövid pihen? után irány Dubrovnik. útközben elkezd?dtek a csillagászati mérések. Dubrovnikban megvarjuk a nagyvitorlát
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az Odysseus személyzete Korculán
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Korculai hangulatok
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Nap delelési idejének számítása
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
És maga a mérés
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Gábor vizsgálja a vitorlát
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
18 méteres magasságban megvarjuk a vitorlát
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A cockpit felülr?l
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Lábam alatt az egész világ, meg a hajóorr
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A gépház, aki felcsörl?zött minket a magasba
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
ACI Marina Dubrovnik
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az eddigi útvonalunk Dubrovnikig
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 908 KB

4 óra 30 Hvar mellett haladtunk el. D. Gábor és Márti voltak a éppen ?rségben.
10 órakor megérkeztünk Korculára. Pontosan 24 óra alatt értünk ide. Kicsit megpihenni, kávét inni, és szép fokozatosan elszakadni a szárazföldi élett?l. Sétáltunk egyet, én betévedtem a várban lév? templomba, ahol éppen mise volt szépen énekeltek, jó volt az akusztika. Majd leszaladtam a parthoz és pontosan arra a kis terecskére jutottam, ahol a többiek tanyáztak. Kicsit beszélgettünk még, majd folytattuk utunkat.
A szél átvágott minket, mert úgy t?nt, hogy jót fogunk vitorlázni, de amint kibontottuk a vásznakat, el is állt. Viszont észrevettem a fels? száling felett egy kis lyukat a grószon. Dubrovnikban meg kell javítanunk azt.
Kiszámoltuk a Nap delelési idejét, a kadétok el kezdték a csillagászati gyakorlatot. F. Gábornak sikerült a legjobban az els? mérése.
A délután folyamán a kadétok számolgatták a helyzetünket, mértek, majd ismét számolgattak. Így érkeztünk fél hatra Dubrovnikba, annak Gruz nev? iparai-kereskedelmi kiköt?jébe. Itt megtankoltunk, majd felhajóztunk a Dubrovacka-folyón az Adria legszebb marinájába. Itt persze olyan magas a híd, ahol kényelmesen elfértünk alatta. A folyó érdekessége, hogy a marinánál kb. 100 méter széles, és a torkolata innen úgy 1,5 km-re van. A folyó a sziklakatlan aljából tör fel! Hihetetlen az egész! Mindenkinek ajánlom, hogy menjen el és nézze meg!
Sajnos most a vitorla javítás miatt nem tudtunk elmenni. El?ször F. Gábort húztuk fel, hogy nézze meg, mi történt egyáltalán. Szerencsére csak a varrás feslett szét egy 5 centis darabon, azt kellett megjavítani. Úgy döntöttem, hogy fent fogjuk megjavítani, ezért engem is felhúztak a bocman székben. Gábor az egyik oldalról dugta a t?t és a másikról. Aztán felválta rángattuk ki az anyagból. Nagyon elfáradtunk, f?leg én. 18 méter magasban lógni, kapaszkodni, rángatni a vékony t?t! Alig vártam már, hogy kész legyünk. De aztán sikerült. remélem jó lesz így. A csapat fele bement Dubrovnikba nézel?dni, a többiekkel pedig a marinában maradtunk. Élveztük a környezetet, a tájat, beültünk a medence partján lév? vendégl?be sörözni, majd visszamentünk beszélgetni a hajóra. Közben kiváltottam a hajó papírokat. Felszámoltak 102 kunát hajómosásra. Azt gondoltam, hogy amíg fent voltunk az árbocon, addig a bagósok lemosták a hajót. Ezt láthatta a marinából valaki, és ezért számlázták a 102 kunát. Hát nem. A recepciós pasi úgy gondolta, hogy mi is lemossuk a hajót, így kérdezés nélkül számlázott. Én meg hitelkártyával fizettem ki az 540 kunát! Hirtelen nagyon mérges lettem az eljárásra. Ha tudom, hogy nem mosták le a hajót, 102 kunáért jó lett volna a tengervíz is! Aztán bosszúból Domoszlaiék szép tisztára mosták a hajót b? vízzel. Nem spóroltak!
A városnéz?k fél 12-kor érkeztek vissza. Jól megvacsoráztak, besöröztek, aztán elmentek aludni. Holnap reggel fél hatkor indulunk.

4. nap, hétf?: kiléptünk Horvátországból és dél felé hajózunk keresztül az Adrián a csizma sarkához
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Itt kell kilépni Dubrovnikban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Dubrovnik ma reggel
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
és búcsúzunk Dubrovniktól
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 996 KB

2óra 20 Nagy süvöltésre ébredtem: lecsapott ismét a bóra. Csak úgy rázta a hajónkat, a charter hajókon meg csattogtatta a köteleket.
4 óra 10 Ismét jött egy széllökés, de most már kicsit északiasabbá vált a szél.
5 óra 10 Megkezd?dött a reggeli jövés-menés, fél hatkor indulunk.
5 óra 30 Terv szerint kihajóztunk a csendes kiköt?b?l és elindultunk a 388 mérföldre lév? Catania felé. Még mindenki alszik, csak mi mozgunk. Pünkösd hétf?je van ma. Indulás után elvégeztük a szokásos rutin feladatokat: csónakot hátra kötöttük, puffereket fel, és már készülünk az újabb kikötéshez.
Átsuhantunk a büszke ív? híd alatt és kikötöttünk Gruz-ban, ami Dubrovnik kereskedelmi kiköt?je. Közvetlenül a kikötés el?tt megcsapott a friss kenyér illata: a közeli pékség már termeli a finomságokat.
6 óra 10 Zs. Zoli kötött ki a parthoz, majd elmentünk felkelteni a kiköt?kapitányt. Gyorsan elintézte a papírjainkat, majd mehettünk is. F. Gábort megkértem menjen el péksüteményért amig várjuk a vámost és a határ?rt. Nem kellett várni: ki sem jöttek a hajóhoz. Azt vittünk volna ki, akit vagy amit akartunk volna, de mi Gábort vártuk. A következ? néhány napon nem lesz módunk kenyeret venni.
6 óra 30 Elindultunk végre. Még bementünk az óvárosba hajóval megcsodálni az ódon házakat, városfalat, majd a Lokrum-szigetet megkerülve ráálltunk az Otrantói-szoros felé vezet? 172 fokos irányra. Ezt fogjuk kormányozni holnap hajnalig.
8 óra A szél délkeleti, 4 csomós. A holthullámok 10-15 fokra döntögetik a hajót. Süt a nap. Thomas a reggelit készíti el?, mert ? a konyhás. Még két nap, 48,5 óra van Cataniáig, és 373 mérföld vár reánk. A sebességünk 7,8 csomó. Ez kés?bb várhatóan csökkenni fog, amint beérünk az ellenáramlatba. Ferinek begyulladtak a hangszálai, csak suttogva tud beszélni. Gyógyszert nem szed, csak C vitamint. 10 óra körül kezdjük majd a csillagászati méréseket, amikor már elég messze kerülünk a szárazföldt?l, hogy láthassuk a tengeri horizontot a Nap alatt. Hátra felé a kabin ablakban kékes párába vész Dubrovnik. Hamarosan elt?nik a szárazföld, csak kés? éjjel érkezünk ismét a partközelbe.
9 óra. A szárazföld párába veszett, körben semmit sem látunk csak a tengert. Otrantó még 137 mérföld, Cataniáig 48 óra az út. Beértünk az ellenáramlatba, ami 0,3-04 csomót fékez minket. A vízmélység 480 méter alattunk a térkép szerint, de a mélységmér? már fél nyolc óta nem mutat semmit.
9 óra 38 Már 1 csomós ellenáramlatban megyünk. Lelassultunk 7 csomóra. Északnyugat fel?l nagy holthullámok érkeztek. Id?nként 1,5-2 méteres hullámok dobálják a hajót. Valahol az Észak-Adrián nagy vihar volt, és ezek a hullámok onnan erednek. Senki sem küszködik a tengeribetegséggel, csak Zs. Zoli nem akar a szalonban maradni, inkább gyorsan kijött a kerthelyiségbe, a cockpitba. Közben elértük az 1000 méteres mélységet is. Az Adria legmélyebb pontja kicsivel mélyebb . 1200 méternél, de mi mellette fogunk elmenni, csak az 1200 méteres izobatát (az azonos mélység? pontokat összeköt? görbe, a víz alatti szintvonal) fogjuk érinteni úgy dél felé. T?lünk 14 mérföldre balra a 200 méteres izobatán van egy robbanóanyag lerakóhely. Itt egyszer?en kiszórják a tengerbe a ?döglött aknákat?. Fura, mi? Ez a pont a Kotori-öböl el?tt van, ahol a Monarchia és a Jugoszláv hadiflotta f?hadiszállása van/volt. 12 óra 20 A szél követi a Napot, lassan nyugat felé fordul. Már délnyugati, jobbról 20-15 fokról fúj, 5 csomóval. Talán laposodtak a holthullámok is. Körülöttünk egyetlen hajó sincs, magányosan szeljük a habokat, hacsak nem számítjuk be a hajó orr el?tt ugrándozó 3 delfint. Nagyon szépen úsztak versenyt a hajónkkal, nézegettek minket a fekete szemeikkel, majd odébb álltak, amikor megunták. Helyzetkép a hajóról: F. Gábor szextánssal méri a Napot. Zs. Zoli a szalonban, Pali a kabinjában, Feri a cockpitban, Thomas a fedélzeten alszik. Márti és D. Gábor a cockpitban nézel?dnek, P. Zoli a kormánynál van.
14 óra Kijutottunk az áramlatból, a sebességünk 8,2-8,3 csomó között van. A szél már nyugatira fordult, 8 csomós és 60 fokról fúj, jobbról. Fent van a grósz, motorlázunk. Körülöttünk legalább 60 mérföldre van a szárazföld, minden irányban. Az Adria közepén járunk, annak a legmélyebb síksága felett. Mint egy hatalmas lavór széle, úgy szakadt le a part Dubrovniknál, majd 70 mérföldet megyünk a közel egyenletes 1100-1200 méteres mélység felett. Körülöttünk még mindig nincs egyetlen hajó sem. A kadétok szorgalmasan, óránként egyszer megmérik a Nap magasságát. Ezt az intervallumot be kell tartani, hogy változzon az iránya és ezzel alkalmassá váljon a helymeghatározásra. Kés?bb kihúztuk a génuát is. A sebességünk 9 csomóra n?tt ezzel. Sajnos csak vitorlával nem tudunk haladni, mert ebben a szélben legfeljebb 5-6 csomós lenne a sebességünk. Így legalább korábban érkezünk a 326 mérföldre lév? Cataniába, vagy majd kés?bb, amikor már közelebb vagyunk, jobban vitorlázhatunk. Még 11 óra Otranto, vagyis a jelenlegi adatok alapján 1 óra 23-re érkezünk. A Tarantó-öbölt?l tartok, mert ott általában nagyon kellemetlen hullámzás szokott fogadni. Ha ezen túl leszünk, akkor már jobban lehet tervezni.
Pillanatkép a hajóról: mindenki a cockpitban üldögél, napozik, nézi a körben elterül? semmit, és várja a következ? mérését. A hajó továbbra is 15 fokokat d?löngél, most nem tudnak számolni.
Megpróbáltunk vitorlázni, de a nagy hullámok miatt a vitorlák lobogtak, a sebességünk leesett 5 csomóra, így visszakapcsoltuk a motort, sajnos.
Estefelé beszedtük a pecákat, csak egy kék zacskódarabot fogtunk az egyikkel, míg a másikról leszakadt a horog. Talán ráharapott valami hal?
Sajnos az egyik társunk füle mögött lév? szuper tengeribetegség elleni tapasz már kimerül? félben volt, így megetette a halakat. Ma valahogy senki sem volt éhes. Miért vajon? Én fogyókúrázom már Punat óta. De a többiek?
A szürkületre megterveztük a méréseinket. A Nap 20 óra 11-kor ment le, és a navigációs szürkület 20 óra 42-kor kezd?dött. El?ször a Hold fels? szélét, majd a Jupitert, aztán a Vegát, és az Arcturust mérték a kadétok. Sajnos a Spica alatt a horizont rossz volt, ezért az kimaradt, de helyette megmérték a Polarist, a Sarkcsillagot. Szegény Feri volt bajban, mert még mindig nem tud beszélni. Így a mérés pillanatában csak mutogatott, hogy ?most?. Volt amikor nem vettük észre. De általánosságban ügyesek voltak a kadétok. Az els? csillag mérés nem szokott ilyen jól sikerülni.
A mérések után kiadtam az instrukciókat az éjszakai hajózáshoz, átvettük a radar és annak MARPA funkciójának használatát. Ez arra alkalmas, hogy meghatározza a kiválasztott hajók irányát, sebességét, és ebb?l azok veszélyességét. 10 céltárgyat tud követni a MARPÁnk.
23 óra 10 Egyszerre 3 hajó akart nekünk jönni. Feri és Zs. Zoli voltak ?rségben, és utasításaimnak megfelel?en felébresztettek. A radar képerny?jén jól látszott, hogy a hajók pont nekünk fognak jönni. Az 1-esnek mi voltunk az útjogosok, ? a mi piros oldallámpánkat látta, ezért az egyes hajónak kellett térnie. A 2-es bár bonyolultabb volt, mert az pontosan el?ttünk volt, és szembe jöttünk egymással. Így mindkett?nknek jobbra kellett térnünk. A 3-as viszont egy bazi nagy utasszállító volt, aminek mi láttuk a piros lámpáját, így azt nekünk kellett elengednünk. Hát el?ször csak tartottuk az irányt, az egyes elfordult jobbra, így kb. 2-300 méterre elsuhant mellettünk egy 50méternél hosszabb teherhajó. Ezt követte a 2-es, ami csak közeledett felénk, majd megláttuk a fehér-piros lámpáját egymás alatt, majd két pirosat is ? ez egy halászhajó, amelynek elakadt a hálója. Jobbra tértünk 40 fokot, mire az 200 méterre bukdácsolt el mellettünk. Ez a man?ver elegend? volt ahhoz, hogy a 3-as utasszállító elhúzzon el?ttünk. és ez így megy majd egész éjjel. Mintha kóbor kutyák lennénk az autópályán, úgy száguldoznak a hajók a közelünkben.
24 óra: Gyakorlatilag szélcsend van. A hullámok is csillapodtak. Catania még 246 mérföldre van, 29 órára a jelenlegi sebességünkkel. De ezt sajnos nem fogjuk tudni tartani, mert itt az olasz csizma sarkánál az áramlat nagyon felgyorsul. Jelenleg 8,6 csomóval száguldunk a GPS szerint, de a log csak 7,8-at mutat. A többi az áramlat. Otrantó még 2 órára van, ott elfordulunk délnyugatnak, majd fél 5 körül átérünk a Jón tengerre a Capi di S. Leuca fok világítótornyánál. Vajon milyen id?vel vár minket a Tarantói-öböl?

5. nap, kedd: hajózunk a csizma talpa körül.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Itt jártunk ma 10 órakor, Punatból indalva 3 napot hajózva
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Thomas és a lámpa
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Számolás a szalonban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az ?rség a cockpitban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A pihen?k a cockpitban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ilyen a csizma talpa
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A delfin les?k
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
És a delfinek
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 961 KB

0 óra 20 Már érz?dik a part közelsége: büdös, füstös a leveg?. Domoszlaiék vannak ?rségben 2-ig. Felvették a biztonsági hevedereket és a ment?mellényeket, ahogy kértem. Minden csendes, csak a hajók fényei látszanak, na meg a parti fények.
4 óra 30 Sajnos átaludtam a nagy pillanatot, amikor lejöttünk az Adriáról és a Jón-tenger vizeire érkeztünk. A két tenger határa a Capo di San Leuca fokon álló világítótorony földrajzi szélességén található. Kb. fél órát késtem, mert elfelejtettem szólni, hogy ébresszenek fel. Sajnos ?rség rendje is felborult: a 2 órás ?rséget nem keltették fel id?ben. Ez így nem lesz jó. Kinyomozom majd ki a hibás, ki az aki nem tartja be az utasításaimat. Volt egy kis térer? így fel tudtam tölteni az el?z? napok szövegét is. A Tarantói-öböl csendes vízzel fogadott, nyoma sem volt a szokásos nagy hullámzásnak. Viszont majd másfél csomós áramlat vitt minket délnek.
10 óra Az olasz csizma sarka után járunk. Feltámadt a dél-délkeleti szél, 8-9 csomóval. Nekünk ez 32-35 fokból fúj relatív szélként. Felhúztuk a vitorlákat. Ha a szél tovább er?södik és 12 csomó fölé megy, akkor kellemetlen hullámok fognak kialakulni. Piritós kenyeret reggeliztünk, sonkával, sajttal. Mindenki kicsit fáradt a folyamatos hajózástól, az ?rségekt?l. De megint elkezd?dtek a csillagászati mérések, hiszen ezért jöttünk. A jelenlegi adatok alapján holnap reggel 7 óra körül érkezünk Cataniába.
10 óra 40 Megpróbáltunk vitorlázni, lekapcsoltuk a motort. A sebességük visszaesett 6 csomóra. Így csak délután 1-2 között érkeznénk. Föladtuk. F. Gábor nagyon vitorlázott volna, de a többiek leszavazták. Motorlázunk. Ezzel az érkezési id?nk 6 óra 01. Jó lenne 8-ra odaérni. A szél még mindig csak 8 csomó körüli. Egy csomós ellenáramlatban megyünk. Itt a Tarantói-öbölnél minden el?fordulhat. Még ez is, noha az áramlatnak segítenie kellett volna minket a papiforma szerint. Úgy gondolom, hogy az öbölben is az óramutató járásával ellentétes irányú áramlási rendszer léteik, és mi ennek a déli oldalára kerülhettünk. Jó hír viszont, hogy Feri hangja javul.
11 óra 23 Megérkezett Eszter SMS Meteoja. Ezek szerint semmilyen er?sebb szél nem várható a következ? 3 napban. Abban reménykedek, hogy a mostani dél-délkeleti szél csak a szárazföld felé fújó helyi tengeri szél lehet. Köszönjük neked Eszter, hogy ilyen szeleket küldtél. Most már küldjél Máltára is el?rejelzést, légyszí.
13 óra 10 Benzin szagot éreztem a kabinomban.. A külmotor benzintartálya folyt. Ráhúztam a kilazult kupakját, letörölgettem. Közben megtaláltam az elveszettnek hitt réz hajóslámpámat. Február óta kerestem. Milyen hangulatos lett volna annak fényében üldögélni! Most végre meg van! Thomas vállalta, hogy kifényesíti a lámpát. Biztosan a dzsinben reménykedik.
13 óra 28. A szél már 16 csomós, és déli. 22 fokról kapjuk balról A fedélzetre feljár a víz. Id?nként a hajó orra belecsap a hullámokba. Ha nem fordul a szél, akkor 1-2 óra múlva sokkal rosszabb lesz, nekünk kell elfordulnunk. De most még mindig tudjuk tartani a 8-8,1 csomós sebességet.
14 óra 05 A szél közben felment 19-20 csomóig, de mostanra ismét csak 15 csomó körül van. A hullámok megn?ttek, és már nem tudunk továbbra is szembe menni velük, mert átlagosan percenként egy nagyot üt a hajó orra a vízbe. Csak úgy rázkódik az egész. Ezért 10 fokkal balra térünk, így ismét 30 fokban kapjuk a szelet. Az ütések jelent?sen csökkentek. De valószín?, hogy hamarosan ismét térnünk kel 10 fokot, hacsak nem fordul a szél. Abban reménykedem, hogy estére a part felé fordul majd. Pillanatkép a hajóról: Feri a szalonban, D. Gábor Mártival a cockpitben számolnak. Pali ?rségben van Thomasszal, Zs. Zoli az orrkabinban alszik, Pataki Zoli és F. Gábor éppen most készül átvenni az ?rséget.
15 óra 20 A szél még kicsit fordul, már dél-délnyugati id?nként, és kicsit csökkent is. Fél órával ez el?tt visszavettünk 5 fokot, majd ismét 5 fokot. Most már teljesen a rottán megyünk.
Kiértünk ebb?l a kellemetlen hullámzónából. A hajó most már csapkodja a hullámokat, noha lelassultunk 7,6 csomóra. Zs. Zoli még mindig alszik.
M?ködik az Inmarsat C terminálunk, amit Ferit?l kaptam. Igaz csak vételre alkalmas, meg segélykérésre, de veszi a hajózás biztonságára vonatkozó üzeneteket.
17 óra 30 A Márti által készített tejfölös pulykát ettük éppen, amikor a szél el?ször elült, majd átfordult északnyugatira. Majd beer?södött 13-16 csomóra. Eddig jobbra d?ltünk, most balra fogunk d?lni. Ez kedvez? nekünk, mert a part fel?l fúj és nem lesznek majd nagy hullámok emiatt.
Nagyon finom volt a vacsora. Mindenki ki volt már éhezve egy jó kis hazai kajára.
Sajnos a szél ismét csak gyengült, ez csak egy befújás volt. Csak szórakozott velünk.

6. nap, szerda: Cataniaban autót bérlünk, majd felmegyünk az Etnára, ahol jéggé fagyunk 3000 méteren, majd Taorminában vacsorázunk. Este 10-kor tovább indulunk Máltára.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A menekült hajók
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A láva és a természet harca
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Megyünk fel az Etnára
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Iszanyotos volt a szél és a hideg. Szamuráj meg rövidnadrágban volt ...
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Én is nagyon fáztam a hómez?n
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
De a vulkán azért dolgozott!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A két Zoli és Feri
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ezt így találtuk. Valaki feltehette a fél méteres vörös sziklát, vagy úgy n?tt?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Süvít a szél a vulkán ormán
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Látkép az Etnáról
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ezzel az autóval utaztunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kitörés képei
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Taormina
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Az éjszaka eseménytelenül telt el, leszámítva, hogy egy parti ?rhajó hívott minket, de az ?rség nem válaszolt vissza. Nem jött a közelünkbe, feladta.
Reggel fél hétre érkeztünk meg Cataniába, ahol rögtön a tankolóhoz álltunk.

A többi részletet hamarosan olvashatjátok.

7. nap, csütörtök ? nagy hullámok között, er?s szélben érkezünk Máltára, ahol szintén autót bérlünk és bejárjuk Vallettát, majd Marsaxlokkban vacsorázunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ez a hajó nem adta meg az útjogunkat, éppen csak elsurrant el?ttünk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Maltai mozaik
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

A többi részletet hamarosan olvashatjátok.

8. nap, péntek ? Gozora autózunk, megnézzek Victoriát, az Azúr Ablaknál megcsodáljuk a hullámverést, majd felkeressük Calypso nimfa barlangját. Este a Popey filmben szerepl? Black Pearlben vacsorázunk.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Popey Village, ahol a filmet forgatták
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Gozo mozaik
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Tombol a tenger az Azur Ablaknál
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Calypso nimfa barlangjánál
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Zoli a barlangban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Pihenünk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Vacsora Popey hajójában, a Black Pearlben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Látkép a barlangól a Ramla Bayre
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Samuráj fürdik
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 3,043 KB


A többi részletet hamarosan olvashatjátok.

Június 5 szombat ? viharban, 4-6 méteres hullámokon jutunk át a Földközi-tengerr?l a Jón-tengerre. A csónakot ki kellett emelni a vízb?l, nehogy felborítsák a hullámok. Fogtunk 3 halat és 2 sirályt, de ezekb?l 4 elmenekült
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
4-6 méteres hullámokon száguldunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
De azért a csillagászati navigáció is megy, noha problémás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ez a hajó sem adta meg az útjogunkat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Zs. Zoli
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A csónak tánca a 4 méteres hullámon
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Így kötöttük fel biztonságosan a csónakot
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Nem mentünk lassan
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A hal hossza
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 899 KB

02 óra még mindig süvölt a szél, rázza a hajót. Remélem reggelre az el?rejelzés szerint csillapodik majd.
05 óra 50 Már minden készen áll az induláshoz, csak vissza kell vinnem a WC kártyákat a recepcióra és indulhatunk hazafelé. A szél nem csillapodott, még mindig 20-25 csomós. Nem lesz egyszer? menet az els? pár órában.
6 óra ? indulás Korfura. Az út pontosan 359 mérföld és 48 óra. Vagyis hétf?n hajnali 6-kor fogunk érkezni, ha 7,5 csomós átlagot tudunk tartani. AZ id?járás el?rejelzés szerint induláskor WNW 15-20 csomós szélben fogunk hajózni, ami délután 2-re lecsökken 10 csomóra és nyugatira fordul. Majd Korfuig 5-10 csomós változó irányú széllel fogunk találkozni. Az út els? pár órájában 2 méteres hullámokra számítok, amelyek délre csillapodni fognak. Legalábbis az el?rejelzés szerint.
6 óra 15 Még a Valletta er?d lábánál jártunk, amikor rossz el?érzetem támadt a csónak miatt, ezért egy seklit becsavartam a vontató szembe és abba belekötöttem egy tartalék kötelet. Biztos ami biztos.
6 óra 30 Elhagytuk a bejárati bóját, még egy utolsó helymeghatározás és utána elt?ntettem az összes GPS koordinátát: kezd?djön a csillagászati navigációs gyakorlati vizsga.
7 óra A szél az el?rejelzéseknek megfelel?en 15-20 csomós, de oldalról fúj és a hullámok 2 méteresek. Most már mindenki felkelt. Kihúzzuk a grószt, reffelve, majd kisvártatva a génuát is. Fantasztikus sebességgel száguldunk Korfu felé.
8 óra 30 A szél növekszik, id?nként eléri a 25 csomót, iránya WNW. A hullámok nagyobbak. Egyik társunk rosszul lesz és visszaadja a reggelit a tengernek.
9 óra Kidobtam a pecát. Hamarosan egy hal rákapott, de aztán elment. Barna sirályok köröznek a csali felett.
9 óra 40 A sirályok nem hagyják békén a csalit. Lecsaptak rá, megpróbálják elkapni. Egy sirálynak sikerült is, rögtön elkezdtük vonszolni magunkkal a szerencsétlen mohó éhenkórászt, de aztán elmenekült. A többiek nem adják fel. A hullámok egyre nagyobbak, A szél nyugatira fordult. Szépen vitorlázunk.
11 óra 05 Leszakadt a második tonhal is a horogról. Hiába, túl gyorsan megyünk. A sebességünk 8-9 csomó között van, s a halat széttépi az áramló víz ereje. Amikor megpróbáltuk behúzni P. Zolival a damil majdnem elvágta az ujjunkat. Fékezni nem tudunk, mert a szél 6-7 er?sség?. Nem kockáztatok meg egy szélbeállást a 3-4 méteres hullámokon, hogy megálljunk. A nap szépen süt, a szél fúj, b? fél szélben szeljük a habokat. Amikor a második sirály is el kezdett vízisíelni mögöttünk, beszedtük a pecát. Kiderült, hogy jól lecsipkedték a tolldíszét a dögök.
11 óra 25 Hátulról 20 csomóval közeledik hozzánk egy fehér , nagy felépítményes hajó. Mi lehet? Távcs?vel ?rhajónak t?nik, de azok nem fehérek. Talán cosatguard lehet?
12 óra 05 Visszavettem a robotkormány érzékenységén 7-r?l 4-re, mert túl pontosan akarta tartani az irányt, és csak állandóan csavargatta a kormányt. A szél sebessége 30 csomó körüli, vagyis stabilan 7-es, ami vihart jelent már. Ez nem volt benne az el?rejelzésben! Mostanában átértünk a Földközi tengerr?l a Jón tengerre. A pontos helyet nem tudom megmondani, mert nem használunk GPS-t. A fehér hajó ezalatt utolért minket, majd rádión megpróbálta felvenni a kapcsolatot velünk. Kiderült, hogy NATO ellen?rz? hajó, és a vitorláján szextánst visel? jachtot hívta. Amikor visszajelentkeztem nem válaszolt. Próbáltam a lenti rádióról is felvenni a kapcsolatot. de onnan sem válaszolt. Akkor meg miért hívott? Kés?bb irányt változtatott és szép lassan elmaradt t?lünk.
13 óra 40 A hullámok befordultak balra, és egyre inkább hátulról kapjuk ?ket és egyre nagyobbakká válnak. A csónak fantasztikus dolgokat m?vel mögöttünk, ugrál, csúszkál, nekünk akar jönni. Pedig hosszú kötélre engedtem a kis rakoncátlant.. A kadétok megpróbálják a Napot mérni, de siralmasak az eredmények: 10-15 percet is tévednek. Ennek oka a magas hullámzás. A szél id?nként 8-as er?sség?. Abban reménykedtem, hogy amikor már Szicília magasságában leszünk, akkorra csökken majd a szél és a hullámzás. Egyenl?re ez nem történt meg. S?t. A rabot elejtette többször az útirányt, ezért kézzel kell kormányozni. Id?nként egy-egy hullám hátulról becsap a cockpitbe, végig mossa a padlót. Ilyenkor mindenki kapkodja a lábát, nehogy vizes legyen. Még nem hajóztam ilyen hullámzásban az Odyssussal.
14 óra 25 A hullámok tovább n?ttek, a legnagyobbak 5 méteresek. Azt mondták a kadétok, hogy amikor a kormánynál lév? padon aludtam, volt olyan hullám, amely teteje a bimini topnál látszott. Ez bizony 6 méteres lehetett.
14 óra 50 Nem bírtam tovább idegekkel: felvettük a csónakot. Nem merem tovább kockáztatni, hogy egy nagy hullám éppen a csónaknál törik meg, és felborítja. Ezért a tartalék kötélnél fogva behúztuk csörl?vel a csónakot, majd a járó árboccsúcsra felmen? kötelét a normál kötélhez kötve felcsörl?ztük. Két nagy kék puffert betettem a hajó farához, azon feltámaszkodva biztonságba helyeztük a csónakot. Oldalról kikötöttük még, nehogy lebillenjen. Most már nyugodtan aludhattam.
15 óra 40 Talán kezdünk kiérni a hullámmez?b?l, mert egyre meredekebb hullámok érnek utol minket, a szél pedig csökken.
16 óra 25 Láss csodát! A szél 10 csomós, a hullámok fél méteresek. Megúsztuk! A pecát kivetettem ismét, mer tmost már tudunk fékezni, ha kell.
16 óra 30 Kellett, mert megfogtuk a harmadik tonhalat. Semmit nem küzdött, beemeltem, Thomas gumikalapáccsal fejbe vágta az 58 centis szép tonhalat. Megpucolta, kifilézte a halat és ez lesz a vacsora..
Márti a süt?ben megsütötte a szép halszeleteket, a kadétok meg dugig ették magukat tonhallal.
22 óra 00 A csillagászati mérések eredménye: a log szerinti el?reszámított ponthoz képest 254 fokra és 10 mérföldre van a csillagászati navigációs fixpontunk. A rottáról való letérésünk a számítások szerint 3,8 mérföld jobbra. Valójában ez 3,4 mérföld. A csillagászati koordinátáink: Lat: 37 fok 15?N ,Lon= 16fok 29,2?. A GPS szerint ezek az adatok a következ?k: Lat: 37 fok 14,9?N, Lon= 16 fok 29,2? E . Tehát gyakorlatilag 200 méteren belül meg tudtuk határozni a helyzetünket, GPS nélkül. Gratulálok kadét urak! Ez hihetetlen pontosság! Ez az ugrálás ? bukdácsolás ? sodródás beszámításával mindenkinek a becsületére válna.
Büszke vagyok rátok, hogy én taníthattalak benneteket!

Június 6, vasárnap ? hajózunk a nagy semmiben, délután ismét fogunk egy halat, estére vajon melyik szigetre érünk? vagy talán melyik földrészre?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
D. Gábor
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Fürdéshez készül?dünk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Itt biztoan nem ér le Feri lába, hiszen 3000 méteres a víz
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A térképünk a szerkesztésekkel
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A jón-tengeri útvonalunk
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Éjjel nagyon párás volt a leveg?, minden csöpögött a nedvességt?l. Az ?rségek vezették az Odysseust, más hajókat csak a radaron láttuk. Minden csendes körülöttünk. A rádió is hallgat, olyan messze van a part. A hajnali navigációs szürkületben P. Zoli és F. Gábor nem tudtak helymeghatározást végezni, mert a horizont is nagyon párás volt.
Reggelire Márti melegszendvicset készített, belakomáztunk bel?le. Gyenge, 5-7 csomós hátszelünk van, ezért inkább állni látszik a leveg?. Fél méteres a holthullámzás, de már senkit sem zavar a tenger mozgása. A tegnap reggel után hihetetlennek t?nik az id?járás.
Reggeli után felhúzattam magamat az árbocra és végre bekötöttem a fedélzet világítást, a deck lightot. Tavaly február óta szerettem volna egy ilyet, de nem kaptam megfelel? lámpát. Elég nehéz volt a holthullámokon ugráló hajón a szerelés, de aztán sikerült. Közben a kadétok szorgalmasan méregettek, számoltak.
11 óra 10 Most láttuk a mai napon a 3. tengeri tekn?st. A víz felszínén pancsikoltak, napoztak. Nem háborgattuk ?ket.
12 óra 15 Jobbra egy nagyon nagy delfint láttunk. Megpróbáltunk közelebb menni hozzá, de nem engedte, lemerült. Olyannak t?nt, mintha egy kisebb bálna lenne. Úgy 6-8 méteres lehetett, de teljesen delfin módra viselkedett.
Kés?bb én is mértem hármat: egyet félórával delelés el?tt, majd a delelést, utána még egyet a delelés után fél órával. Egészen jól sikerültek a mérések, az eredmény megadta a helyzetünket: a számított ponthoz képest hátrafelé vagyunk, attól 7,2 mérföldre. A rottáról 4,3 mérföldre tértünk le, jobbra. Kett?t?l az 51 fok helyett 40 fokot fogunk kormányozni 16 óráig, hogy visszakerüljünk a rottára.
Délután bekötöttük Ferivel az Inmarsat C vev? számítógépes kábelét, hogy letölthessem a z üzeneteket a számítógépre. Közben elromlott a szivargyújtó aljzat és a 12 voltos forrasztó páka, de még Pali is kellett hozzá a végén, hogy m?ködjön. De aztán sikerült: már tudjuk, hogy milyen az id?járás a t?zföldön, egy japán hajóról Dél-Amerika partjainál be esett valaki vízbe, táblás jégmez? és különálló jéghegyek vannak Halifax közelében, stb.
16 óra 20 Elértük az 1000. mérföldünket Punattól számítva. Kis ünnepséget tartottunk, Jager
Mire elkészült a vacsora, mi is készen lettünk az Inmarsat C-vel. Közben az egy órával ezel?tt kidobott pecára ismét rákapott egy fél méteres tonhal. Mivel kész volt a már a pörkölt, ezért visszadobtam a halat a vízbe, had éljen. Nagyon jó ez a csali!
Visszaeresztettük a csónakot a vízbe, mert az éjjel kikötünk Korfun. A víz 22 fokos. Feri bement fürdeni egyet, noha 3000 méter volt a mélység alattunk. Hát nem ért le a lába, az biztos! Rajta kívül nem volt más bátor vállalkozó. Feri kicsit tartott t?le, hogy a tonhalból a horogszabadítás közben kifolyt vérre cápák jönnek. Mi persze bíztattuk: majd mi nézzük a harc kimenetelét, fényképezzük és persze neked fogunk drukkolni. De minden rendben volt.
21 óra A rottáról 327 lábra, vagyis kb. 100 méterre vagyunk balra. Hihetetlen. Másfél napot hajóztunk a csak a szextáns használva és ennyire pontosan irányban vagyunk! Ezt a kadétok persze nem tudják, csak én. Hamarosan felt?nik majd a radaron a part, majd a 20 mérföldre ellátszó Lakka nev? világítótorony, és majd akkor kell egy végs? helymeghatározást végezniük. Most az esti szürkületben megmérték a Jupiter, a Vega, az Arcturus és a Polaris magasságát. Hamarosan megkapjuk a mérések eredményét ? hol is vagyunk.
21 óra 55 Zoli azonosította a Paxoi-szigeten lév? Lakka világítótornyot, amely 3 fehéret villan 23 másodpercenként. Radarral helymeghatározást végeztünk: a Paxoi-sziget északi pontja 73 fokban látszik és 18,6 mérföldre van. Felrajzolva a térképre, pontosan a rottán vagyunk. De ezt még két másik helymeghatározással pontosítani kell. A GPS szerint 200 méterre tértünk le balra már, de ezt nem tudják a kadétok. Málta óta 320 mérföldet tettünk meg eddig, csak a csillagászati navigációt használva. És ilyen pontosan a rottán vagyunk! Gratulálok! 22 óra 20. A 3. radar mérés is egyvonalban van és a rottán. A feladat sikerült, a parthoz képest is meghatározták a kadétok a helyzetünket. Szédületes sikerrel véget ért a csillagászati navigációs gyakorlati vizsga: 323 mérföldes hajózás után 0,1 mérföldes hibával el tudták vezetni a hajót Korfuhoz a kadétok. Sajnos ezzel véget ért a csillagászati navigáció. Visszaraktam a GPS térkép kártyákat a plotterba, mostantól kezdve elektronikus navigációval irány Korfu város, ahova éjjel 3-kor fogunk érkezni.

Június 8 - hétf?: éjjel megérkezünk Korfura, reggel városnézés, majd b?séges ebéd. Majd elindulunk hullámokat püfölni, ezzel megkezd?di a mi kis privát odüszzeiánk. Közben lehet, hogy egy leszakadt mágneses aknát láttunk?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Korfu
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Korfu
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Édességek boltja
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Még mindíg Korfu
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ez viszont már Albánia
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
3 óra 30 Csendes nyugodt id?ben érkeztünk meg Korfura. A kereskedelmi kiköt?ben parthoz álltunk horgonnyal megfogva a hajó orrát, Pali, Thomas és Márti segédletével. A többiek aludtak.
8 óra körül kezdett ébredezni a csapot, megjött a benzinkutas is, megtankoltunk, vizet vettünk fel, majd P.Zolival elmentünk kenyeret venni. Sikerült is , meg vettünk hozzá mazsolás tekercset is mindenkinek.
Ezt követ?en kiadtam az ukázt: 12-kor találkozunk a megbeszélt étteremnél. Én pedig elmentem beléptetni a hajót. A f? Port Police épületben kiállították a hajó görög ?útlevelét? és ezzel be is léptünk. Mivel EU-sok vagyunk, Máltáról jöttünk, ami szintén EU-s ország, ezért nem vol más dolgunk.
Mire visszaértem, a többiek éppen csak elkészültek, és már indultak is. Én összepakoltam, majd szintén elmentem Korfu óvárosába, kicsit sétáltam, majd beültem egy KV-zóba naplót írni, feltölteni.
12 óra, mindenki megjött, csak F. Gábor küzdött még a pénz automatával. Átültünk a szomszédos étterembe, majd b?ségesen és - a végén kiderült ? olcsón megebédeltünk.
13 óra 30 ?kor elindultunk az utolsó szakaszra. A szél északnyugati, 10 csomó körüli. Ez kicsit aggasztott, mert mi lesz a sziget takarásából kiérve, ha itt ilyen? Jártunk már pórul máskor hasonló id?járási helyzetben!
14 óra 40 Lehorgonyoztunk fürdeni az Albániát Korfutól elválasztó csatorna egyik öblében, ahol a 22,2 fokos vízben majdnem mindenki megfürdött a szép napos id?ben.
Kofuról hazafelé pont útba esik az albán aknazár, amit a második világháború után telepített a népi demokrácia. A rottát úgy szoktam berajzolni, hogy elmegyünk az általam akna pontnak nevezett Lat=40 fok 15? N és Lon=19 fok 05? E koordinátájú pontra. Ez majdnem az Otrantói ?szoros közepén fekszik, majd onnan célozzuk met az Adria belép? pontunkat. Így mindig legalább 3 mérföldre vagyunk az aknazár határától. Mindig megszokták kérdezni: ?valóban létezik az aknazár?? Nem tudom. A szakkönyvek figyelmeztetnek a helyére, a térképen be van rajzolva. Én minden esetre ki szoktam kerülni. Érdekes, hogy az akna pontom Budapest hosszúságán van, vagyis pontosan délre t?le 7 fok 15 percre, vagyis 60*7 fok +15 = 435 mérföldre. Ez pontosan 805,5 kilométernek felel meg.
15 óra 17-kor felszedtük a horgonyt, majd az albán partokat távcs?vel - mint valami egzotikus helyet ? figyelve megkerültük a szigetet. Éppen átjutottunk az Adriára, amikor 22-3 méterre valami furcsa szerkezet úszott el mellettünk: egy fém tojás, amelyr?l valami kötél fél lógott le a mélybe. El kezdtünk találgatni. Két verzió volt: egy bója, vagy egy mágneses akna. Igazából én nem tudom milyen a mágneses akna. Remélem nem az volt.
A sziget takarásából kiérve megkezd?dött a saját privát odüsszeiánk: a szél pont szemb?l fújt, 3 méteres hullámokat keltve, amelyen nem tudtunk hajózni, mivel a meredekségük miatt a hajó csak föl-le ugrált, csapkodta a vizet és elvesztette a sebességét. Ezért el kezdtünk cirkálni a hullámokon. El?ször jobbra tértünk 40 fokot, Albánia felé. Majd amikor 2 mérföldre letértünk a rottánkról, akkor balra. Így folytatódott estig. A hajó ugrált, a hullámok nagyobbak lettek, mi meg nem tudtunk haladni. A csónak ismét veszélyesen bukdácsolt. Ezért úgy döntöttem, felvesszük megint, ahogy az Erikousa-sziget takarásába kerülünk.
19 óra 30 Felvettük a csónakot a fedélzetre, keresztbe a boom alá lekötöttük. Olyan csendes, olyan békés olyan hangulatos volt ez az öblöcske! Úgy maradtunk volna még! De nekünk mennünk kellett, ki a háborgó tengerre, szembe a hullámokkal, bele az éjszakába. Hajtott minket a könyörtelen Határ Id?! Vajon eljön majd az a nap, amikor kikerülök a rabságából?
Innen nem tudtunk másfelé menni, csak Olaszország felé. AZ a terv, hogy a csizma sarkának takarásában átcsusszanunk a bels? Adriába. Sajnos, mint kiderült ez a mostani szél nem a szokásos misztrál, amelyik estére elül, hanem egy hidegfront áramlási rendszere. Ez 1-2 napig kitart majd, hátráltatva minket.
21 óra A szél NNW és 45-50 fokról fúj, jobbról. Ereje 25-28 csomó közötti, ami 6-7 ?es fokozatnak felel meg. Minden el?rejelzés 15 csomós szelet mondott. A hajó bukdácsol, de 7,4-7,7 csomó közötti sebességgel megyünk a csizma sarka felé, kb. 270 fokos irányban, 315 fok helyett.
22 óra P.Zoli És F.Gábor léptek ?rségbe. Zoli panaszkodik, hogy a gyomra nehezen bírja. Gábor egy kólát kért. Valóban a hajó bakkecskeként ugrál, de 7,7 csomóval haladunk nyugat fele. A szél NNW és 18-22 csomó közötti. Talán a hullámok nem annyira meredekek. Loptam 10 fokot észak felé, így 280 fokban szeljük, püföljük a habokat.
24 óra. Még mindig csak püföljük a habokat a bakkecskénk hátán, aki le akar vetni magáról. Hogy fogunk így hazaérni?

Június 8 - kedd: a hányattaásunk (szó szerint is) folytatódik, de délután ismét fogunk egy halat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az utiterv változatok
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A tényleges hajózásunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Pali és Thomas kihúzzák a halat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A hal
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Thomas, a darabolós gyilkos
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
És a hal átalakul filévé
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
2 óra 10 Végre takarásba értünk, megcélozhatjuk az olasz csizma sarkát. A hullámok csendesedtek, irányba tudunk hajózni a NNW szélben, ami még mindig 22 csomó körüli.
3 óra 5 Megterveztem a haza felé vezet? utat az Adrián át, Három változatot vizsgva:
1. Az északinál Otrantótól áthajózunk Dubrovnik felé, majd onnan a hátulról jöv? áramlatban a sziget között megyünk tovább. Ennek el?nye, hogy a talán gyengébbek lesznek a szelek, de délutánra viszont ott is elér minket a délkeletnek tartó er?s szeles övezet. Ha beérünk a hátulról jöv? reguláris áramlatba, akkor az segít minket, de feltorlasztja majd a hullámokat.
2. A középs? változat esetén Otrantótól közvetlenül megcélozzuk a Kornát-szigeteknél lév? Sestrice világítótornyot. Ez a legrövidebb, viszont itt is bele kerülünk a délután er?s szeles övezetbe. Viszont nincs áramlat, ami torlasztja a hullámokat.
3. A déli változatnál az olasz partok mentén hajózunk, megbújva a hullámok el?l a part mentén, majd Brindisi után tovább hajózunk Viestéig (itt van a csizma sarkanytúja), majd innen át a Sestricehez. Ennek el?nye, hogy délt?l kezdve gyengébbek lesznek a szelek, a szembe jöv? áramlat elnyújtja a hullámokat viszont ez fékezni is fog minket.
Végül az ?rségben lév? Ferivel is megvitatva, a középs? útvonalat választottam. Közben a szél is csendesedett. Ha nem tudjuk tartani ezt, akkor még bármikor átállhatunk a másik kett? közül az éppen optimálisra. Felprogramoztuk a hajó navigációs rendszerét és végre lefeküdtem aludni.
6 óra 10 A szél feler?södött, nem tudjuk tartani az irányt. A hajó orra megint nagyon becsapódik a hullámokba. Balra, Olaszország felé térünk el?ször 10, majd még 5 fokot.
7 óra 10 Megint térnünk kell balra. Most 295 fokban hajózunk, 327 fok helyett. A szél NW, 17-20 csomós. A sebességünk 7,2 körül van. 8 óra körül érkezünk Brindisi közelébe, de nem tudunk elmenni mellette, mert rá nyom minket a szél és a hullámzás. El?tte takkot kell váltani. Nagyon gondolkozom rajta, hogy bemenjünk tankolni. Most még kb. 40 órára elegend? az üzemanyagunk. Elég kell, hogy legyen Horvátországig. Innen Dubrovnik már csak 125 mérföld. Ha be megyünk Brindisibe biztosan veszítünk 1-1,5 órát.
7 óra 40 Elfordultunk a másik irányba, Montenegro felé.. Most balról kapjuk a szelet és 10 fokban tudunk hajózni, 7 csomó körüli sebességgel. Ez az irány a Kotori-öbölnek felel meg. Érdekes módon mindenki nagyon jól bírja a megpróbáltatásokat. Nincs tengeri beteg, senki sem nyavajog. Ilyen csapattal öröm hajózni. Ügyesek, talpraesettek (persze ebben a himbilimbiben ez nem nehéz). Feri mesélte, hogy tegnap bement az orrkabinba a kabátjáért, és az éppen a kezébe repült. A hajó feldobta, neki csak össze kellett zárni a kezét és már benne is volt a kabát.
9 óra 35 A szél 17 csomós, NW, de a hullámok most valahogy kisebbek. Valószín?leg a nekünk szembe, a hullámoknak hátulról jöv? áramlat széthúzza a hullámhegyeket és ezért nem olyan meredekek. Most már a 344 fokos irányt tudjuk tartani, ami a Mljet-sziget nyugati vége felé vezet.
12 50 Kidobtam a pecát, noha nem bízok a sikerben. Az Adrián nem szoktunk halat fogni. A szél 14-15 csomós, NW. A hajó elég nyugodtan halad, 7,4 csomós sebességgel a vízhez képest. 13 óra 5 Ismét fogtunk egy tonhalat. Az Adrián ez az els? tonhal, amelyik horogra akadt. Most ez 62 centi hosszú volt. Meg van a mai vacsora is. Ezen az úton ez a harmadik halunk. Nagyon jó a csali. Lehet vele tonhalat és sirályt is fogni. Minden esetre ma már nem eresztjük ki többet.
17 óra 50 Sajnos ketten kiadták a tegnapi ebédet a halaknak a délután folyamán. Nagyon megvisel mindenkit most már a hajó hosszan tartó éles, bólogató-ugráló mozgása. Mostanra a szél 12 csomós és NW, a hullámok csillapodtak, mert már a horvát szigetek takarásában vagyunk és nem a Velencét?l indult, jó kövérre hízott hullámokon hajózunk. Most éppen Korcula felé tartunk, a 340 fokos irányban. de ez csak látszólagos cél. Amint lehet, Vis felé fogunk térni, ahol reggel belépünk Horvátországba, tankolunk és irány Punat. Most járunk ismét az Adria lavor közepén: alattunk éppen 1200 méter mély a víz. Körülöttünk senki sincs a radaron 48 mérföldön belül. Ilyen elhagyatottak a Jón-tengeren voltunk. Nem baj, az a jó, ha semmi sem történik.
Aki végig kísérte eddig a bolyongásunkat láthatja, hogy a terv állandóan változik. Mindig megváltoztatom az útirányunkat, amint változik a helyzet. A döntéseimet az vezérli, hogy mit tudunk tenni most, hogy jobb legyen a kés?bbiek során. Mindig a Punatig tartó egész utat veszem figyelembe végs? célként, erre optimalizálom a cselekedeteinket. Ez bizony nagyon fárasztó, mintha egy két és fél napos sakkjátszmában lennénk, ahol kis túlzással akár az életünk is lehet a tét. Az ellenfél a hullámzás, mert a szél az segít minket, a hullámzás meg gátol, s?t veszélyeztet. Az is igaz, hogy a hullámzást a szél hozza létra, így végs? soron ha szembe fúj, akkor ? is a felbujtó.
De hát ez a kapitányok feladata. Szerencsére nagyon jó a csapat hozzá. Külön dicséret illeti Mártit, aki gondoskodik rólunk, zokszó nélkül t?ri a megpróbáltatásokat, mindig vidám és mosolygós, ?rséget és teljesen része a csapatnak.
19 óra 13.Márti a vacsora fel?l érdekl?dött. Ketten nem mernek vacsorázni, a többiek pedig borsóf?zeléket ennének sült debrecenivel. A halat legy?zte a borsóf?zelék. Hát érdemes ezeknek halat fogni!? Én is persze a f?zelékre szavaztam. És ekkor elfogyott a gáz. Szerencsére, pont indulás el?tt megvettem a régen tervezett tartalék gázpalackot, így ez nem okozott gondot, ripsz-ropsz kicseréltem. Idén már 2 palacknyi gázt fogyasztottunk el. Nem okoz gondot a csere, mivel a horvát szabvány palackot használom, amely minden benzinkútnál cserélhet?.
Vacsorára nagyon finom volt a borsóf?zelék. Aki tudott, az nagyon jót evett. Vacsora közben hirtelen leesett a motor fordulatszáma, majd újra felpörgött. Megnéztem a tankokat: a baloldali teljesen üres, a jobb pedig tele van. Hogy lehet ez? Talán eldugulhatott a jobb tank csöve? Aztán szerencsére kitisztult? Remélem csak ennyi volt, nem más.
Reggelre érkezünk VISre.

Utolsó nap
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Visr?l 10 órakor tovább hajóztunk Punat felé.
Reggelre ez a túra is véget ért.
Hajnali fél ötre kikötöttünk Punatban a helyünkön, reggelig még aludtunk egyet, majd mindenki kihajózott fájó szívvel.

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től