MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / A 2004-es utolsó kapitány tréning
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
A 2004-es utolsó kapitány tréning2004.08.29. - 2004.09.11.

180. út
Ismét Málta felé indulunk, a csillagászati navigációt gyakorolni.

Sajnos ez a terv nem valósulhatott meg. Ez az els? túra, ami az Odysseus iskolahajval elmaradt.

Köszönöm a kadétok a türelmét, megértését, segítségét. Veletek jöv?re ugyanoda, de akkor végigmegyünk!!!

Üzenet a hajónakRészletes napló

2004 augusztus 29, vasárnap - Érkezés Punatba, behajózás. Nagyon különös kötélkaland, és különösen er?s vibráció a hajócsavar tengelynél. El tudunk indulni holnap?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Fürd?zés
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A csapat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A törött bika
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
A naplót G. Péter írja:
Két hullámban megérkeztünk, három autóval és egy motorral. Nagyon gyors és zavartalan utunk volt, reggel 6 órás budapesti indulással, sok megállással és tankolással (a motor igen iszákos, vajon a gazda is??) kényelmes menetben egy óra el?tt megérkeztünk Punatba. Az Odysseus ? a jellegzetes szextáns képr?l a genuán messzir?l felismerhet? ? az öböl közepén úszik. Amíg kiköt, addig a 9 Beaufort nev? kiköt?i m?intézetben sörrel és pizzával pihenjük ki az út fáradalmait .
Tibor rossz hírrel fogad minket: ? 4 hét szabadság óta most jött vissza a hajóra és miközben próbálgatta a hajót a motor el?remenetében er?s rezonancia érezhet?, ma tor 3-5 centiket ugrál a helyén emiatt - ez így ekkora útra nem biztonságos - de gyanús, hogy az egyik kiköt?kötél igencsak rövid lett és titokzatos kezek piros cérnával elvarrták a végét. Ugyancsak valamikor eltört a bal hátsó bika, ami pedig nem prézlib?l van és hatalmas er? kell hozzá, hogy három darabba törjék. Mi történhetett? Van összefüggés a bajok között?
Bepakolunk és kifutunk az öböl közepére, miáltal a fürdést ötvözzük a hajócsavar vizsgálatával. Horgonyt dobunk és több menetben lemerülünk a csavart és környékét szemrevételezni, van-e sérülés vagy deformáció?
A profik ? azaz mi ? ilyenkor kihasználják, hogy a naplementében a fény mintegy bevilágít a hajó alá. A propeller körül szemre minden rendben. A víz is nagyon rendben van, érzésre lehet vagy 25 fokos. Beesteledik, kikötünk. Tibor megszervezi, hogy holnap reggel els?ként az Odysseust emeljék ki, kiszedetjük a tengelyt és akkor kiderül, hogy mi a gond. A tengely görbült el, vagy a csapágy sérült esetleg valami más? Az legkevesebb egy napos késés sajnos most már biztos. Nem örülünk, de 30 fokos melegben, napfényes adriai kiköt?ben ?el lenni? azért nem akkora csapás - bár azért a vízen még jobb lenne és mintegy 1300-1600 tmf áll még el?ttünk. Este lévén irány a kiköt? másik étterme. A vacsora sok kajával és sok viccel telik el, bár sokunk fejében ott motoszkál a gondolat, hogy el tudunk-e indulni holnap? Tibor a végére mindenki meggy?z, hogy itt a ház specialitása, a halas palacsinta, amiben hal is és csoki is van. Er?s a tamáskodás, de végül fény derül a palacsinta mikéntjére, csak ajánlani tudom mindenkinek (annak ellenére, hogy utálom a halat. A krónikás megj.)

augusztus 30, hétf? - Parton az Odysseus. Mi lesz velünk?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A daruzás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Odysseus a leveg?ben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A hajócsavar
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az oktatás azért elkezd?dött
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Tibor a táblánál
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Hétf? reggel els? utunk az Odysseussal a travellerhez vezet, ez percek alatt kiemeli a hajót és elkezd?dik a szereléssel egybekötött konzílium. Ezen Ili ? noha orvos ? nem vesz rész, annál inkább a kiköt?i m?hely személyzete és Tibor, aki ? érthet?en - egyre idegesebb.
Telik, múlik a délel?tt és délre kész a valószín? diagnózis: A tengely (közel 2 m hosszú és 35 mm vastag acél rúd) 0,3 mm-t üt, ez mértékadó szakvélemények szerint elég ekkora rezonanciához. Tibor Alival autóba ugrik és Rijekába megy, hogy vegyen új tengelynek való anyagot, amelyet az éjjel meg is esztergáltatnak. Elviszik a propellert is, hogy gépen ellen?rizzék, nem sérült-e, nem húzódott-e el. Közben itt kicserélik a csapágyat, és akkor minden kiderül, ha újra vízen lesz a hajó. Ez legjobb esetben holnap délel?tt lehet.
Közben a traveller egy állványra teszi az Odysseust közvetlenül a parton, mintegy parkoló-vágányra a hathúszast. Eléggé szomorú látvány... Érdekes érzés, mintegy két emelet magasan a víz felett lenni (enni, stb.) a hajón, miközben létrával megyünk le és fel. Legalább a fenékvízre nincs gond, viszont a WC használat létrázást és túrát igényel a kiköt?ben. Most hétf?n egy óra van és várjuk a fejleményeket.
Délután öt óra. Megjön Tibor és Ali az új tengelyanyaggal. Szerencsére a propeller a vizsgálatok szerint kifogástalan, így ha sikerül a tengely megesztergálni és kész a csapágycsere, akkor valamikor ? talán holnap délel?tt ? indulhatunk. Úgy legyen.
Megpróbáljuk a bakon lév? hajón a gyanús körülmények között megrövidül kiköt?kötéllel a testen és a permen lév? sérülések alapján rekonstruálni a történteket. Úgy t?nik, mintha a kikötött ill. vagy indulás közben lév? hajó esetében el?remenetben nagyobb gázon ment volna a motor és közben valahogy a kiköt?kötél vége beesett a vízbe és elkapta a propeller ? lehet, hogy ezt a skipper nem vette észre - , majd némi közdelem után a kötélvágó gy?zött. A küzdelem viszont maradandó nyomott hagyott a tengelyen. Ez persze hipotézis, de sok minden szól mellette.
Légyen ez tanulság minden kapitánynak, ismét bebizonyosodott, hogy kis hibákból lehetnek nagy bajok: egy vízbe es? kötélvég mi mindent tud okozni. Ámen.
Délután elkezd?dött az oktatás.

Augusztus 31 - Még mindíg a partra vetett hal az Odysseus
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Készül az új tengely
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kormánylapát és a háttérben a partra vetett hal
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kis testvér és a nagy testvér
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Tegnap este 10-kor (amikor az esztergályos el kezdte a tengelyt legyártani) kiderült, hogy görbe az alapanyag.
Reggel rögtön el kezdte a kapitány szervezni az új tengelyt, amit 12 órara hozott meg. Ez már egyenes.
Az Esztárgályos mester, Ivan Dodukevic rögtön hozzá is kezdett. Újabb napot veszítünk, mert a tengely legyártása 8-10 óra, és csak holnap lehet összeszerelni a hajót.
Keddre virradó éjjel kicsit beer?södik a szél. Már majdnem felkelek megszokásból ellen?rizni a köteleket, amikor eszembe jut, hogy bakon állunk a parton? A ?filing? megvan, kicsit billeg a hajó az állványon. Kedd hajnali fél nyolckor Tibor ?vidám tengerészdalok? CD-jének hangjára ébredünk. (kissé csodálom, hogy a CD-nek még soha semmi baja nem történt, talán most?.). Kilenc körül rossz hír érkezik: az új tengely még jobban üt mint a régi. Tibor újra kocsiba ül és elrobog visszacserélni a tengelyt. A csapat megrémülve a kilátásba helyezett elméleti oktatástól, gyorsan szétszéled. Az egyik fele robogót bérel és elindul felderíteni a szépnek mondott Stara Baska nev? helyet. Vajon mit?l szép?? Végül kiderül, hogy nem Stara Baska a szép hely, hanem Baska. Ez tényleg csodaszép, gyönyör? tengerpart, teljesen fekete kalózhajó, ami egyébként vízitaxi, egyszóval nagyszer?. Jegyezzük meg, hogy a két Baska között van egy hegy.
A társulat másik fele Biogradba indul egy régebbi ügy rendezése végett. A parti úton Senjig megyünk, innét mindössze 22 km szerpentin után elérjük az autópályát. Hurrá, végig lehet menni egészen Murter ill. Vodice magasságáig az újonnan átadott pályán. Ezzel a korábban cca. Hat órás Punat ? Biograd autós utazás a parti úton mindössze három órára csökken. Tehát, a pálya a határtól Zágráb ? Karlovac útvonalon Vodicéig kész! Az út vonalvezetése Karlovac után kissé nyugatabbra megy, mint a régi, kanyargós, Plitvice felé tartó. Érdemes horvát benzinkútnál 2004-es térképet venni, rajta a kész és a tervezett szakaszokkal. Le a kalappal a horvát útépítések el?tt, nagyon gyorsan igen jó min?ség? utakat építenek. Tanulhatna Magyarország?
Estére érünk vissza és a kocsmában térkép fölött latolgatjuk a lehet?ségeket. Sajnos az ilyen hosszú útban elengedhetetlenül szükséges néhány napos tartalék id?t feléltük, már rohanás, beáldozott programok és látnivalók, késés reális lehet?ségével tudnánk teljesíteni az utat. Kérdés, hogy milyen élmény lenne? Döntünk: ha holnap délig nincs vízen a hajó és nincs rendben, akkor fájó szívvel, de elhalasztjuk a túrát. Ha így lesz, akkor jöv?re lehet?leg ugyanebben az összetételben, meg foguk csinálni ezt az utat!
A döntésre eszünk egyet a halas-palacsintás kiköt?i étteremben, azután felmászunk a hajónkra lefeküdni. Éjjel er?söd? bóra rázza, es? veri az állványon az Odysseust.

Szeptember 1. A legnagyobb sajnálatomra a túra véget ért, még mindíg rossz a hajó
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kötélvágót kipróbáltuk, a 2 centis kötelet azonnal enyisszantja
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Vízbe kerül az Odysseus
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Konzílium
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az irányváltó. Nincs nyoma sérülésnek
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kapcsoló kúp. Ez okozta az egészet?
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Szerda reggelre kisüt a nap, elmennek a felh?k, a szél még 15 csomó körüli. Délel?tt 10-kor még mindig nincs készen a tengely, még be kellene szerelni, kipróbálni, id?, id?, id??Ki kell mondjuk, hogy itt a vége, ezt a túrát törölni kell. Nem a tenger, nem a szél, hanem egy valószín?leg emberi hiba és egy pár alkatrész gy?zte le, kényszeríttette partra az Odysseust. Most 2004. október 1-én 10.36 van, a helyzetünk N45o01.601? E014o37,719?, a magasságunk 4,6 m a tenger szintje felett, sajnos?
Kicsivel 12 óra el?tt bent a tengely, helyén a kormánylapát, jön a traveller és vízre teszi a hajót. Kihúzzuk oldalra és izgatott pillanatok: indul a motor. Gázadással provokáljuk a hibát és sajnos nem hiába, újra az ismer?s rázkódás, nem oldódott meg a gond, más a baj. Kifutunk az öböl közepére és további vizsgálódás, de ugyanúgy centimétereket ugrál a motor bizonyos fordulaton. Kedves Odysseusunk betegsége ambulánsan nem volt megoldható, alaposabb diagnózis és kezelés szükséges. Kikötünk a helyünkre és lógó orral kihajózunk.
Odysseus, jobbulást, Tibor, fel a fejjel!

Mostantól Tibor írja a naplót. Nagyon sajnáltam a kadétokat. Mindenki azért jött, hogy egy fantasztitkusat hajózzunk, sokat tanuljanak és lássanak. Helyette az Odysseusst javítgatjuk, de még most sem jó.
Köszönöm kadétok az eddigi türelmeteket. Én lehet, hogy nem lettem volna ennyire türelmes. Nagyon sajnálom, hogy így történt. De a hajót meg kall javítani, az Odysseust neg kell gyógyítani
Már csak egy hibaforrás maradhatott: az irányváltó. Délután kiszerelte Vito, majd a m?helyben szétszedte.
A legnagyobb megdöbbenésemre nincs látványos sérülése! Tovább bontva az irányváltót, úgy t?nik a kapcsoló kúp okozhatta ezt a rezgést. Az oka még nem látszik, holnap konzultálnak majd a Yanmar képviselettel.
Szóval még mindig nem tudjuk, mi okozza a rezgést. Az biztos, hogy a tengelyt ki kellett cserélni, mert ütött. Ez tehette tönkre a kúpot? Talán. Ha valóban a kúp a hibás, akkor igen, de jobban szét kell szedni a pontos diagnózishoz.

Szeptember 9, csütürtök Talán ma véget ért az Odysseus iskolahajó 12 napos hányattatása.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kúp
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Itt lehet a hiba
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Reménykedtünk, hogy ez az alátt a kopott
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Amely erre a kúpos rugóra ül fel
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Vito cseréli a propellert. Jól látszik a képen a farkötél okozta sérülés az algagátlón, amikor feltekerte a kötelet a hajócsavar
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Így kell lehúzni a hajócsavart a tengelyr?l,
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A motortartó bak, amely hosszú id?n át at els?számú gyanusított volt
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Az események a következ? módon folytatódtak:
Szeptember 2, csütörtök: Teljesen szétszedte Vito az irányváltót. Nincs nyilvánvalóan látható nagy hibája. Konzultált a Yanmar szerviz oktatójával és a sukosani szervizzel is. Az oktató szerint a kapcsoló kúp a sukosani szerviz szerint egy kúpos lemezrugó bronz alátétjének kopása okozza a bajt. Most mi legyen? Kúp csak Japánban van. Fél óráig úgy t?nt, hogy az egész irányváltót leviszem Sukosanba, hogy ott megjavítsák. Aztán megjött a megoldás: ha a kúpos lemezrugó kicsit kopott bronz alátétjét megfordítjuk, akkor olyan, mintha kicseréltük volna azt. Ezt csinálta Vito. Összeszerelte az irányváltót. A vibráció maradt.
Már csak a motortartó bak lehet a hibás vagy a kúp. A bakokat még hétf?n megrendeltük.
Szeptember 3, Péntek: Fél óránként telefonálunk Pulába, megjött-e a bak. Fél háromkor megjött, de ma már nem tudják elvámolni, csak hétf?n. Vasárnap este hazamentem, mert szerz?dést kellett aláírnom.
Szeptember 6, hétf?. Egész nap telefonálgattam, hogy valami más forrásból be tudjam szerezni a bakot. Nem lehet. A Yanmar holland központja csak a keresked?knek ad el.
Délután mikor harmadjára beszéltem Pulával, azt mondták, hagy csak ma hozták ki, holnap vámolják, szerdán lesz Punatban a bak.
Szeptember 8 szerda. Fél óránként hívtam a Marinát. Megérkezett, Vito cseréli a bakot. Kett?kor jött a hír: még mindig megmaradt a vibráció. Már csak egy dolog marad: a kúp. Erre azt a megoldást találták ki, hogy ha rossz az el?remenet, akkor tolatva kell menni. Ezért a mi balos hajócsavarunkat kicseréljük az eredeti jobbos gyári hajócsavarra, ezzel megfordítjuk a hajtás irányát. Ha az el?remeneti kúp sérült, akkor így az ép hátramenetit fogjuk használni. Este hétkor indultam le Punatba, hogy ott legyek a kiemelésnél.
Szeptember 9. Csütörtök. Véget ért az Odysseus 12 napos odüsszeája. A hajót kiemeltük, Vito kicserélte a hajócsavart, visszaeresztették a vízbe a hajót és kipróbáltuk a daru alatt.



JÓÓÓ VOLT!!!!!!

El?re menetben nincs vibráció, csak tolatva, de az is sokkal kisebb, mert kisebb rajta az er?. Aztán Vito megcserélte az irányváltó bowdent a karban és már kész is a hajó.
Ezzel ugyan megsz?nt a tuningja, olyan lett, mint bármely másik charter hajó, de legalább használható! Majd ha megjön a kúp, akkor kicseréljük azt és visszacseréljük a hajócsavart is.

A szerviz egyöntet? véleménye, hogy amikor elgörbült a tengely, akkor deformálódott a kúp is.

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től