MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / út: 2005-ös els? man?ver tréning
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
út: 2005-ös els? man?ver tréning2005.02.14. - 2005.02.20.

186. út
Mindenkire ráfér a man?verek gyakorlása

G. Péter írja a naplót

Üzenet a hajónakRészletes napló

Hétfõ -elsõ nap
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Sielni megyünk vagy vitorlázn?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Porzik a víz a bóraban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Gábor a kötéldobást gyakorolja
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Sezo a mélységmér?t ellen?rzi
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Béla a motorkezeléssel ismerkedik
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A többiek a parton gyakorolnak
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ez a WC pumpa.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Így kell felvenni a ment?melényt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Imi és Lajos
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ilyen a fügepálinka
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Vacsorázunk
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Hétfõ délután négyre leér a csapat ? laza bõ öt órás út után ? Gábor, Imre, Lajos, Péter, Sezó és a testvérpár Péter és Béla.
Az út kellemes és zavartalan volt, jó volt látni, ahogy a tengerhez közeledve tûnik el a hó és a part közelében már egy-két örökzöld is van, de persze még tartja magát a tél, csak itt egy kicsit más, számunkra ez akár már a tavasz - és a hajózási szezon ígérete. 6?8 fok van a parton, de a krki hídról látjuk, amint tarajosak a hullámok és a szél fel kapja a vízpermetet.
Süvít tehát a bóra alaposan. Leérünk a kikötõbe és behajózunk, magyarul bepakolunk.
Az Odysseusban kellemes meleg fogad, ez már tavaly ilyenkor is sok örömet okozott, pompásan mûködik a hajófûtés. Kell is, mert odakint már csak 2...3 fok van és a szél folyamatosan 25?35 csomó közötti, a befújások ennél még nagyobbak persze. Ez a gyakorlatban a kötelek között süvítõ szelet és a köteleiken egyfolytában mozgolódó hajókat jelent.
A tréning egyik célja a különbözõ manõverek gyakorlása, hiszen alapigazság, hogy nincs két egyforma manõver ? pl. kikötés ? és az ezrediket is el lehet rontani.
Az idõpont oka, hogy a nyári, olaj sima tengeren, amikor szellõ lengedez, sokkal egyszerûbb minden. Bár a hajón akkor sincs fék és súlyos tévhit, hogy egy nagy ellenkezõ irányú gázadás megold mindent, sõt? Most aztán majd lehet próbálkozni, a punati kikötõben éppen a hajókra merõlegesen fúj az erõs szél, lehet majd gyakorolni el- és rányomó szélben, amikor a szél csak nyomja, nyomja a hajó testét oldalra és elsõ látásra nincs ellenszer.
Hol máshol lehet ilyet gyakorolni profi oktatással és felügyelettel, élesben? Tibor szokás szerint a balesetvédelmi oktatással kezd (mentõeszközök, tûzoltó készülékek helye a hajón, mentõmellények beállítása, stb.) Mivel közben besötétedett, az elmélet ? havária és manõver együtt ? folyatódik.
A havária ? a másik tréning errõl szól ? szó szerint hajókárt jelent, de itt ennél többrõl, a szó tág értelmezésérõl van szó: lehetséges problémák és megoldásuk. A problémák sora egy WC dugulástól kezdve egészen a hajótesten keletkezett lékig tart, a sor végtelen, a lehetséges megoldásokat, problémakezeléseket pedig meg kell tanulni.
Szóba kerül az is, hogy mit és hogyan kell feltétlenül ellenõrizni egy bérelt hajón, mit érdemes magunkkal vinni?eljutunk a vészjelezések új, most megváltozott metódusáig, szabályaiig.
Hol is tanítanak még ilyet elméletben és gyakorlatban? Attól már mi is hanyatt vágjuk magunkat ? pedig többségünkben ismerjük már Tibort ? amikor elõkap egy komplett hajó WC pumpát és megvizsgálhatjuk a hibalehetõségeket.
Sok-sok más is szóba kerül, Tibor rajzol a táblán és vetít a számítógépen. Eljön a vacsoraidõ és felkerekedünk a bejáratott és bevált fügepálinkás étterem felé. A tulaj Tibor nyakába borul. Ez érthetõ, hiszen vagy két hónapja nem látta és valószínûleg Tibor tanítványai miatt tart nyitva télen, a helyi kocsmázók közül csak néhányan zsugáznak bágyadtan pár sör mellett.
Bezzeg mi! Eszünk, iszunk igazi hajósokhoz méltón, akik köztudottan zabálósak és ivósak. Fogy a kis csapos, nagy üvegbõl a fügepálinka, végül visszatérünk, a jó meleg hajóba aludni.
Éjjel néha fölébreszt az üvöltõ szél, amikor beerõsödik a bóra és jobban mozog a hajó, de összességében jót alszunk.

2. nap- kedd
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Péter, a krónikás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Tibor magyarázza a man?vereket
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Na most mi lesz?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Lajos
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Szépen kormányozzál!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kapitány
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Sezo
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Már nagyon közel a part
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Imi feszülten figyeli a közeled? partot
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Mi ez?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
EZ a hajócsavarunk a víz alatt.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kapitány az utolsó man?vert elemzi
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Hát így kellett volna
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Kedd reggel els? dolgunk, hogy megnézzük a szélm?szer által az éjszaka folyamán eltárolt maximális szélsebesség értéket, ez 39,7 csomó, azaz közel 80 km/h. Most is átlagban 25?30 csomós a szél, nem akar csendesedni egy kicsit sem.
A vizesblokkban nincs tolongás, ekkor mindig az ember eszébe jut a nyári helyzet. Sokan vannak, de meleg van? Délfelé Péter és Béla, a testvérpár elköszön, váratlanul haza kell térniük.
Egy Péter még marad azért a hajón, a biztonság kedvéért? A szél még mindig viharfokozatú ? kell az er?s szél a man?ver tréninghez, de ez a szél még túlzás, csak értelmetlen kockázatot vállalnánk ? ezért ismét elmélet - horgonyzási módozatok - következik, ez amúgy is kell holnapra.
Tibor számítógépr?l vetít. Horgonytípusok, használatuk, horgonyzás egy horgonnyal, kett?vel ?V? alakban, kett?vel ?sorba? (tandem horgony), horgonyszabadítási megoldások.
Mivel 20?25 csomó közöttire ?mérsékl?dik? a szél, felkészülünk a tényleges man?verekre. Hajócsavarok, oldaler?k, kerékhatás, forgáspont, kormányer?, csavar és kormánylapát egymásra hatása, stb. Végül elkezdünk gyakorolni.
Indulás a mólótól er?s oldalszélben, egy farkötélen megtartva a hajó orrát gázzal és kormánnyal az oldalszél ellen. Erre rá kell érezni és éles a gyakorlat, hiszen mellettünk közvetlenül egy 50 láb körüli szép motoros hajó parkol, ill. telel.
Szerencse, mert ha itt lenne a tulajdonosa, akkor már valószín?leg már régen infarktus kapott volna, amint mellette párhuzamosan áll egyetlen kötélen, fél gázon dübörg? motorral a 20 tonnás Odysseus.
Mikor mindenki ráérez, és kilövünk a helyünkr?l ? a nagy szél miatt másképpen nem lehet ? és megyünk ki az öbölbe.
Fúj a szél és alig 5 fok van, most vizsgáznak a vitorlásruhák is, mennyire ?wind stop? az amit annak adnak el, mennyire jó a cip? vagy a csizma, milyen keszty? is a megfelel?.
Mivel az emberi test h? leadása 80 %-ban a fejen át történik ? bármily meglep? is ? kulcskérdés a sapka.
Beöltözve gyakorolunk sorra, mindenki, újra és újra, ameddig csak nem lesz tökéletes. Els? feladat az el?rementb?l hátrába elindulás, mindezt úgy, hogy a hajótest nem fordulhat el 20 foknál jobban. Mi sem egyszer?bb ennél ? gondolhatnánk. De ez csak gondolatban egyszer?!

Folytatjuk!

Szerda - Horgonyzás, de kép csak a man?verekr?l készült
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Szerda reggel 3 fokra, napsütésre, még mindig er?s szélre (az éjjeli maximum csak 32,6 csomó volt), Gábor alma pálinkájára és Sezo házi f?zet? ?ice tee?-jára valamint virslire ébredünk.
Lajos terülj asztalkát varázsol és a szokott b?séges reggeli ? hála a reggeli beszerzéseket intéz? Imrének és Sezónak ? következik.
Utána átismételjük a horgonyzási témákat elméletben és elindulunk. Bemelegítésként egy pontra, egy bójához tolatgatunk minél rövidebb útról el?remenetb?l hátramenetbe haladva. Ezután kimegyünk az öbölbe és horgonyzunk.
Mindenki mindet megcsinál, horgonyt dob ill. kormányoz. Ezután kéthorgonyos gyakorlat következik, el?ször ?V? alakban. Err?l a könyvekben többnyire annyi van, hogy er?s szélben ezt kell alkalmazni. Pont.
Mi a valóságos tennivaló?
El?vesszük a tartalék horgonyt (ez egy Danforth). Rákötünk egy megfelel? csomóval (a hangsúly a ?megfelel?? szón van) egy kell? vastagságú és hosszúságú kötelet.
Eztán a f?horgonyt ledobjuk ? horgonybójával, ami most egy rákötött puffer - , jó b? hatszoros vízmélységnyi láncot kiengedve (er?s a szél), természetesen ?lélegeztetve? a láncot, azaz meghúzva-megeresztve, hogy jól kifeküdjön a fenéken, közben természetesen alapjárat hátrafelé, de nyom le a szél is.
Ezután leterheljük a láncot a csörl?r?l, azaz egy er?s kötéllel áthelyezzük a bikára és levesszük a csörl?r?l, végül a láncot is a bika tartja.
Ezután felmotorozunk a f?horgony magasságáig, a póthorgony kötelét bef?zzük az orrveretbe és egy másik bójával ledobjuk. Motorral elhátrálva ezt is megakasztjuk, a kötelét kifektetjük és már hipp-hopp készen is vagyunk.
Egyszer?, nem?
A felszedést a póthorgonnyal kezdjük, de a kötél felhúzáshoz a ? korábban a f?horgony láncától felszabadított ? csörl?vel végezzük.
Közben észnél kell lenni, hogy a kötél a lánc és a horgonybója kötele ne gabalyodjon össze.
Besötétedik, kikötünk és elsétálunk a közeli szálloda éttermébe vacsorázni. Csak mi vagyunk a vendégek, bevacsorázunk és vissza a hajóra.
Éjjel éppen felébredtem vagy két másodpercre, amikor valami elkezd szaggatottan sípolni a szalonban. Hosszas hezitálás után ? nem hagyta abba és nem tudtam elaludni ? feltápászkodok és keresem a b?nöst, ami végül a Navtex vev?, amelyen Tibor bekapcsolta az új beérkez? üzenet riasztás. Hát én utólagos engedelmével megszüntettem ezt a bántó hangot.

Csütörtök
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Imi kezében van az Odysseus
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A m?szerek
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Lajos örül a sikeres man?vernek
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Csak a puffer védi a hajó orrát, amikor a ráfújó szélben elindulunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Rotor, a Rotorman hajója
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Gábor és Lajos megbeszéli a man?vert
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kapitány figyeli a man?vert
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Lajos és Péter
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Hát ez hogy lehetett?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Lajos
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Gábor
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Imi
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Csütörtök reggel ismét napos az idõ és még mindig erõs a szél.
Elmélettel kezdünk. Olyannal, amit szintén nem tanítanak sehol.
A hajó hideg és melegvízrendszere, waste rendszer, a motor hûtõrendszere, az üzemanyag ellátó rendszer, akkumulátorok, motor. Mi a teendõ, ha nem indul, hibalehetõségek és elhárításuk. Ezekre az ismeretekre hajóbérléskor talán nem gyakran lehet szükség, de akkor nagyon-nagyon.
Azért, hogy ne csak az Odysseuson, az új 51-es GibSea-n lássunk mindent, hanem más hajón is, átmegyünk a régi iskolahajóra, a 12 éves Oceanis 500-asra és ezen is megnézzük ugyanezeket a dolgokat.
Ezek után kifutunk és elkezdjük gyakorolni a lehetséges, különbözõ kikötési módokat.
Mindenki sokszor végigcsinál mindent, addig, amíg csak rá nem érez. Tanulságos figyelni a társunk sikerességét, vagy akár hibáját, hiszen ebbõl is lehet okulni.
Sezó jó szokása szerint ismét felbukkan a boros teával. Mit mondjak, nagyon jól esik mindenkinek. A szél igazán alkalmas a tréningre, most aztán van mód el- és rányomó szélben kikötést és elindulást próbálgatni. Megtartás kötéllel, elfordítás gázzal és kormánnyal, miközben a hajó orra a nagy pufferre támaszkodik a mólón. mindenki többször minden szerepet eljátszik, kormányoz, pufferez, kötelet kezel, jobbról balról, sokszor.
Éppen Sezóval állunk a 9. móló ?T? alakú végénél ? most mi vagyunk a parti segítõk a kötél átvételében -, délután 5 óra 5 perc, szemben a lemenõben lévõ nap, és az Odysseus elegáns ívben fordul rá a mólóra az elnyomó szélben. Hát nem csodálatos?

Péntek - viharvitorlák és felkutjuk Rák Icát
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Rák Ica és a mobiltelefon. Szegény még nem tudja, milyen sors vár rá.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A vihar vitorlák
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Leszedtük a vitorlát
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Sezó fürdik. A m?szer szerint a víz 29 fokos (augusztus óta, de Tibor már megrendelte a garanciális cserét)
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Sezo persze err?l nem vesz tudomást.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Neki még a fürd?gyatya is meleg
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Készül az ebéd
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A lustaságra csábító ver?fény
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
De a kötelességtudat gy?z - szektoros keresés elmélete
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
És gyakorlata a GPS szerint
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Gábor gyakorolja a horgony kézi felhúzását
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Füstbója még kézben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
és a vízben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Hát csak ennyire látszódik.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Rák Ica a vízben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Még mindíg látjuk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Most már nem
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Hol lehet a GPS szerint
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Talán itt?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Aztán mégis csak megmenekült Rák Ica
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ha nem találtuk volna, akkor a felkutatás növekv? négyzetekkel módszerrel kerestük volna
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ezek az ember a vízben fordulók elve
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
És gyakorlata a GPS szerint
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Vissza a kiköt?be
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Péntek is napsütéssel indul, de a szél és a hideg sem hagy alább.
Délel?tt man?verek a kiköt?ben, majd kimegyünk az öbölbe és a havária tréning keretében viharfokkot és vihargrószt húzunk. Ezek igazi, narancssárga viharvitorlák. Ezt sem próbálgatja az ember gyakran ekkora hajón. Hol rögzítsük, hol vezessük a köteleit?
A két nem túl nagy vitorlával 17 csomó körüli negyed szélben 5?6 csomóval megy a hajó, nem is rossz.
Kivitorlázunk a punati kiköt? csatornán és végre, végre, végre, végre, az idén el?ször, vitorlázunk a tengeren. A szél er?s, A víz kissé hullámzik, de az els? vitorlázást gyorsan megünnepeljük (az ünneplés lelkendezésb?l és kis poharak emelgetéséb?l áll).
Fele úton a Negrit fok felé van egy kis öböl ? itt van étterem és camping is, de most minden kihalt ? ahol lehorgonyzunk.
A viharvitorlák leszedése és elcsomagolása nem egyszer? feladat, de kivívjuk Tibor ritka dicséreteinek egyikét.
Isteni a tiszta napsütés, mintha még némi meleget is adna, boldogan elheverünk el a cockpitban.
Az idilli helyzet csak rövid ideig tart, mert Tibor ? legy?zve a rajta is majdnem elhatalmasodó lustaságot ? el?veszi a táblát és bágyadt figyelmünk által kísérve felfrissíti bennünk a leggyakrabban és univerzálisan használható mentési man?vert amelyet ?ember a vízben? esetben használhatunk, a Williamson fordulót és szó esik a Scharnow és a 270 fokos fordulóról is.
Átbeszéljük a szektoros és növekv? négyzetes felkutatást ill. ezek navigálásának megtervezését, mert ezek lesznek a délután további programjai. Hogyan válasszuk ki a felkutatáskor bejárandó útszakaszokat a láthatóság függvényében, merre kezdjük a szélhez képest, és egyéb fontos dolgok.
Kisebb ebédet csapunk, ami lencsef?zelék horgonyon. Ett?l persze nem lettünk mozgékonyabbak, de indulni kell.
Eldurrantunk egy narancssárga jelz?füstöt el?állító konzervet, ebb?l három percig d?l a füst, de az er?s szélben igen gyorsan el is t?nik.
Tanulság: csak akkor használjuk, ha már halljuk vagy látjuk a ment?helikoptert, de a legjobb, ha sosem lesz rá szükségünk. Használni kell tudni, hiszen szabványos vészjelz? eszköz.
Miután kifüstölögtük magunkat, elindulunk a tenger felé és el?vesszük Rák Icát. Rák Ica nem gumin?, hanem egy rák alakú, gyerek úszógumi. Ebbe van beleer?sítve egy m?anyag, fedeles sajttároló-szer?ségbe egy GPS és egy mobiltelefon összeszerelve.
Ennek segítségével ? a tetején hetyke antenna ? Rák Ica tízpercenként sms-ben elküldi Tibor mobiltelefonjára a helyzetét, a koordinátáit. Ez azért kell, mert szegény Ica lesz a vízbeesett, ?t kell felkutatni és ha nem sikerül ? ami felkészült csapatunknál kizárt persze ? akkor is megtalálható legyen.
Táblán a cockpitban Imre megtervezi az útvonalat - szektoros felkutatást fogunk alkalmazni a feltételezett helyzetben -, Lajos kormányoz. Mivel er?s a szél, Ica kap még egy sodródást csökkent? úszóhorgonyt egy vödörb?l rögtönözve. Búcsút intünk és Ica megy a vízbe. ?Man over board!!?, azaz ember a vízben!
Megnyomjuk a MOB gombot a navigációs rendszeren, ett?l kezdve a pont koordinátái rögzítettek, és folyamatosan mutatja a képerny?n, hogy milyen messze és milyen irányban vagyunk a MOB ponttól.
Most nem ezt használjuk, ez csak kontroll, meg akarjuk keresni. Szépen pontosan bejárjuk az útvonalat. Közben meglep?dünk, mert Ica ? noha rikító piros ? igen gyorsan elt?nik a szemünk el?l ? pedig a hullámzást leszámítva kiváló a láthatóság - és sodródik el a vízbeesés helyét?l. Akár az életben? Végül Ica sikeresen megmenekül és a chart plotteren is megcsodálhatjuk a szép propeller formát mutató, bejárt felkutatásai útvonalunkat.
Kiértékeljük a tanulságokat és kezdjük a következ? feladatot: Williamson forduló gyakorlása MOB esetben. Ez egyszer?: a hajó közel utazó sebességgel megy. Ha MOB-van, akkor kormány fél fordulat a vízbe esett felé (hogy elvigyük a közeléb?l a hajócsavart), és így kell tartani, amíg a kormánykompaszon 60 fokos irányváltozás nem látszik az eredeti útirányhoz képest. Ha ezt elérte a hajó, akkor kormány fél fordulat vissza és fél fordulat az ellenkez? irányba, amíg a hajó el nem éri az eredeti irányt, csak visszafelé, azaz 180-al többet (vagy kevesebbet). Ekkor (nagyobb hajóknál ez el?tt 20 fokkal) kormány vissza középre és máris pontosan az eredeti rottán megyünk visszafelé, a lehet? leggyorsabban megfordulva. Fontos, hogy a kormányzás gyors és folyamatos, pontos legyen és ne változzon a motor fordulatszáma. Itt a lényeg, hogy ?vakon?, csakis a kormánytájoló alapján vittük vissza a hajót a korábbi útvonalra visszafelé.
Nem az a legnagyobb baj, ha nappal esik be valaki a vízbe, hanem ha éjjel? Ezt mindenki többször gyakorolja, majd visszatérünk a kiköt?be. Itt még ismét mindenki egyszer tetsz?leges irányból beáll a helyünkre, majd mára végleg kikötünk.
Nagyon hasznos és nagyon eredményes napunk volt. Este elsétálunk új éttermet keresni, de még mindig minden jó hely zárva. Este hét, de kihalt a város, a kis sikátorokban, ahol nyáron nyüzsögnek a turisták, most egy lélek sincs, csak néha egy-egy autó meg el, tél van még itt is. Ismét a fügepálinkás étteremben kötünk ki.

Szombat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Csnedes vízben látszanak a kötelek még 4 méter mélyen is
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Napnyugtáig gyakorlunk
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Szombat reggel ezerrel süt a nap, gyorsan 10 fok közelébe emelkedik a h?mérséklet és szinte szélcsend van. Ezt kihasználva felhúzzuk a forstágra az Odysseus genuáját.
Süt a nap, nyugodt a víz, tökéletesen lelátni a fenékre. Egy kis horgonnyal kiemelünk a hajó parkolóhelye el?l egy beszakadt mooringot. És a móló mell?l Gábor és Sezo hosszas munkával, kiemel egy teljesen jó Danforth horgonyt. Gazdag zsákmány!
Ezután kifutunk és az un. ?rend?rkanyart? kezdjük gyakorolni. (Hátramenetben jobb oldalra húz el csavar, ezt fontos tudni!) El?rementben határozott bal forduló, majd kövér gáz hátra ? ekkor még jobban elhúzza a farát és tovább fordítja a kívánt irányba a hajót ? és már ?csak be kell kormányozni a helyünkre a hajót hátramenetben. Egyszer? nem? Csak azt kell tudni, hogy milyen gyorsan menjünk, milyen távol a parkoló hajóktól, pontosan mikor kell elkezdeni a balfordulót és pontosan mikor és mekkora gázt kell adni hátramenetben és meddig, ezután már ?csak? a kormányzásra hátra és a szélre kell figyelni és hogy a végén éppen fél méterre álljunk meg a mólótól, hogy ki lehessen lépni.
Ezután pihenésképpen a jobbról tolatva történ? beállást gyakoroljuk, ez sem egyszer?.

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től