MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / 189. út - 2005-ös második man?ver tréning
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
189. út - 2005-ös második man?ver tréning2005.02.24. - 2005.02.27.

189. út
A cél ismét ugyan az: megtanulni man?verezni, biztonsággal.
Hiszen aki nyáron bérel egy hajót, az 7-ször fog kikötni egy hát alatt. Mi meg 3 napig egész nap ezt gyakoroltuk.
A végeredmény: az elméleti képzés mellett 3 nap alatt 173 különböző manővert hajtottak végre a kadétok.
Gratulálok!

Üzenet a hajónakRészletes napló

Csütörtök - érkezés, elsõ gyakorlatok
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Punat Marina a vízrõl
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kisgubi a kormánynál
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Itt ellenõrzöm a manõver pontosságát. Max 20 fokot térhet el a hajó
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Nagy Zabálás
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
A naplót Vass Tibor írja.
Reggel esett a hó, aztán mire a Balatonhoz értem, már a nap is kikandikált a felh?k közül. Aztán gyönyör? havas tájon autóztunk a hegyeken át Punat felé. Még a Krk-sziget magasan fekv? részein is állt a hó. Tegnap este 10 cm esett, de reggelre elolvadt Rijekában.
Ahogy megérkeztünk Punatba, rögtöm bekapcsoltam a hajó f?t?berendezését. Égy óra múlva már mindenhol 18 fok meleg volt. Az Odysseus f?tése a tavaly télen Karesz barátommal beszerelt rendszer a f?téscsövekben kering? meleg vízb?l, mind az 5 kabinban és a szalonban lév? h?cserél?kb?l és azokat külön-külön szabályzó termosztátokból, valamint a dízel-elektromos kazánból áll. A dízel- kazán egy Webasto típusú 9 kW-os kályha, amelyet bármikor használhatunk, persze menet közben is. Ez elektromos kályha pedig a Wabastóval sorba kötött átfolyó rendszer? vízmelegít?b?l áll, amely 2-4-6 kW-os fokozatokban szabályozható.
Amikor hajózunk a Webasto adja a 22 fokos meleget, de amikor kikötünk, akkor ez a vízmelegít?. Nagyon jól m?ködik a rendszer. Én a kabinomban nappal 22 fokot, éjjelre pedig 18 fokos f?tést állítok be általában.
Az id?járás-el?rejelzés szerint ma és holnap csendesebb id? lesz, de szombattól viharossá válik a bóra.
Ennek megfelel?en terveztem a programot: ma els?sorban a bevezet?gyakorlatok kerülnek sorra:
A motor forgásirányának hatása, a kerékhatás (propeller walk) és a sugárhatás (propeller wash) az, ami els?sorban befolyásolja a hajó kormányozhatóságát.
Ezt követ?en a mooringkötél felvétele következik. Mikor már biztosítva volt a kikötésünk lehet?sége, elindultunk gyakorlatozni.
A mai program szerint el?re menetb?l úgy kell hátrába elindulni, hogy ne csavarodjon el a hajó 20 foknál nagyobb szögben. Ez egyszer?nek t?nik, de aki már próbálta, az tudja, milyen is az, amikor 90 fokban kicsavarodik a hajó fara!
Ennek a gyakorlatnak a lényege: amíg a hajónk el?re megy, addig el?rekormányzás, amikor hátra halad, akkor már hátrakormányzás szabályai szerint kell a hajót vezetni. Ugye milyen egyszer?? Hát így leírva, igen. Mindenesetre 2 órán át gyakoroltuk a szélcsendes estén, a lemen? nap fényeiben fagyoskodva.
Szerencsére Karcsi bácsi pálinkája segített. Hogy meghatározzam a min?ségét rögtön kijelentettem: "aki ért hozzá, az dicséri".
Mikor mindenki négyszer elvégezte ezt a feladatot, Tibor kikötött. Ezt követ?en egy hajóismeretei-biztonságtechnikai oktatást tartottam, majd irány a Kostarika, a fügepálinkás étterem!
Hatalmas kajálás volt!
Tizenegykor értünk vissza a hajóra, majd mindenki azonnal elaludt.

Péntek - esõs bórával kezdtünk, de késõbb jobbra fordult az idõ
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Reggeli
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Oktatás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kadétok
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Beöltözve
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Manõver
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Esik
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
De van aki csak nevet ezen
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az orrkabin robbantott ábrája
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Közeledik a part
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Szépen kormányozzál
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Karcsi
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Jani
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Karcsi Bácsi pálesza
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Szûk a hely
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Közel a molo
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Hajók
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
De festõi a táj
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ugye?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A dombok havasak
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A naplemente gyönyörû
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A gyakorlatok eredménye
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Sárgák az orrkabinból
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az utolsó manõver megbeszélése este
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ismét jót ettünk
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Egész éjjel süvített a bóra, rázta a hajót, mintha haragos démonok ugráltak volna körülöttünk. Reggel felé már az es? is rákezdett, hogy még rosszabb legyen a helyzet.
Sanyi nagyon finom kolbászos rántottával próbálta kiengesztelni a démonokat, de csak délutánra sikerült kissé lecsillapítani ?ket.
Reggel elméleti oktatással kezdtem: milyen hatásokat és hogyan kell figyelembe venni a man?verekben. Mi segíti és mi gátolja a man?vert; mi az, amit nem tud megcsinálni a hajó, akárhogy er?lködünk is? Az egész tréning célja, hogy tudatossá váljon a man?verezés, ösztönössé a gázkar és a kormány kezelése. Mint ahogy az autót vezetjük. Ott sem figyelünk arra, hogy most melyik lábbal kell megnyomni a kuplungpedált.
Mi persze nem állhattunk tétlenül, gyakoroltunk, gyakoroltunk és gyakoroltunk. Természetesen nem minden sikerült a terv szerint, de ügyesek voltak a kadétok. Amikor már begyakorolták a kikötéseket, akkor jött a pontozás ideje: mindenki kapott kezdetben 10 pontot, majd minden elkövetett hiba után levontam egyet az elérhet?b?l. Ez igazából csak a min?séget fejezte ki, mert lényegében minden man?ver jó volt, a pontozástól függetlenül is.
A végén még azok, akik nem érték el a 8 pontot, addig gyakoroltak, amíg ezt a határt is maguk mögött tudhatták.
Ma 68 kikötési man?verünk volt.
Este fáradtan, de az átélt élményekt?l fellelkesülve a Kanajtbe mentünk vacsorázni. Itt a bor jobb volt, mint tegnap, de a kaja a fügepálinkásban ízletesebb volt.

Szombat - Délután egy óráig 43-szor kötöttünk ki, majd estig horgonyoztunk, miközben föltekertónk egy horgász zsinórt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Marina
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Sanyi alkot
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Mi meg jóízúen felzabáljuk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kikötések a süvítõ szélben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ilyen hideg van
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Hát ez meg hogyan készült?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Így kell kézzel felhúzni a horgonyt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Meg így
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A póthorgonyt meg így kell rákötni a láncra
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ilyen volt az idõjárás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Na tart a horgony?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Horgonybója pufferból
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Mehet a póthorgony?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Minden OK
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Átterheltük a láncot a bikára, hogy felszabadítsuk a guggorát
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A zsinór levágása
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Szerelünk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ismét a Fügepálunkásban
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
A bóra változatlanul fújt egész éjjel, reggelre deres volt a móló. Viszont sütött a nap.
A reggeli ismét Sanyit dicséri, aki a virslihez prosutót (ha ez sonka, akkor: prosciutót) és lecsót sütött. Hát jól élük, az biztos.
Tibor és Zoltán reggel meghatározták a mélységmér? offszetjét, vagyis azt, hogy a m?szerr?l leolvasott mélység mit is jelent valójában. Ez három érték lehet: a t?kesúlytól, a hajó hasától vagy a víz felszínét?l mért mélység. Hát bizony ez nem mindegy. Én persze úgy kalibráltam be a m?szert, hogy a víz felszínéhez képest adja a mélységet.
Az els? gyakorlatunk a tegnap tolatásos parthoz állás volt, az er?s, néha viharos szélben.
Már látszott a kadétokon a gyakorlások eredménye, mert már sokkal tudatosabban kezelték a hajót. Ha nem is sikerült a 20-28 csomós szélben els?re a gyakorlat, most már tudták mit kellett volna másként csinálni. Délután egy óráig 43-szor kötöttünk ki. Legügyesebb persze Zozo volt, de hát ez nem csoda, hiszen neki már korlátlan képesítése van, és ? már mindent tud "hivatalból".
Ekkor áthajóztunk az öböl bels? részéhez, ahol lehorgonyoztunk, és egy kis pihen?, uzsonnaid? következett, f?leg azért, hogy felmelegedjek. Mert hiába nagyon jó a ruhám, de a metsz? szélben mégiscsak átfagytam. A többiek legalább lemehettek a jó meleg hajóba, amikor nem ?k voltak a soron, de nekem a helyem a gázkarnál volt, hiszen nem minden man?ver sikerült jól.

A horgonyzást egy elméleti képzéssel kezdtük, majd háromtól jöttek a gyakorlatok sorban:
1. horgonyzás egy horgonnyal a horgonybója kihelyezésével.
2. a horgony tartóerejének növelése a póthorgony rákötésével a f?horgony láncára,
3. a póthorgony sorba kötése f?horgonnyal,
4. két horgony párhuzamos kihelyezése.
Közben megmutattam a sok-sok apró trükköt, amely biztonságossá és egyszer?bbé teszi a horgonyzást.
Öt órára végeztünk, mindenki nagyon aktív és ügyes volt. Öröm volt ?ket tanítani.

Az utolsó horgony felhúzásakor történt a baj: észrevétlenül feltekertek egy horgászzsinórt, amelyet csak akkor vettek észre, amikor már kés? volt: megállt a csörl?.
Semmi baj, leszabadítjuk!
Legalább láthatják a kadétok, hogy nem mindig úgy mennek a dolgok, ahogy azt tervezzük. Át kellett terhelni a láncot a bikára, majd le kellett vagdosni a szorosan felcsavart zsinórt a lánckerékr?l. Most nagy szolgálatot tett a Police típusú késem: a zsinórt nyiszálgatva a bronz kerekbe is beért a penge, de bírta.
Mikor megszabadultunk a zsinórtól, kezd?dött a javítás: elgörbült a lánckiemel? stift is. Ezt leszereltük, de csak a szuperdrága kulcskészlettel tudtuk elvégezni a feladatot. Majd el?került az 1976-ban Ogyesszában vásárolt, 2 rubel 20 kopekos zsebüll?m és azon ki tudtam kalapálni a 8 mm vastag korracél lemezt. (Édesapám büszke lett volna rám, ahogy megoldottuk a javítást.)
Utána összeszereltük, majd minden m?ködött. Lemostuk a láncot, és vége lett ezzel a horgonyzási gyakorlatnak.
Sanyi a rend?rkanyarral leparkolta a hajót, majd a hajó néhány fontosabb szerkezeti elemét mutattam meg: a fekáliatartályt és a log érzékel?jét, annak kiszerelését és tisztítását.
Ezt követ?en a Fügepálinkásba mentünk ismét vacsorázni, ahol folytatódott a nagy zabálás.
Este még egy jót beszélgettünk a hajóban, kicsit borozgatva, majd jólesett az alvás is.

Vasárnap - Utolsó manõverek és tanulmányi kirándulás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Indulás ráfújó szélben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Most éppen lecsendsedett a szél ...
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
20 tonna közeledik a part felé
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A partot kell nézni! Szépen kossél ki!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Na mi van ott elõl?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Oké, most simul rá a puferre a hajó
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Rendben, a sárgák is ügyesek
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Péter a kormánynál
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A megfigyelõk alíg várják, hogy sorra kerüljenek
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Sanyi
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Ismést Sanyi remekelt a reggelivel, majd a romok eltakarítása után folytatódtak a man?verek gyakorlása.
Els? gyakorlat az oldaltkikötés volt, ami a ráfújó szélben való indulással párosult. Kisebb ügyetlenkedések után (ezek valójában csak szépséghibák voltak) mindenki kétszer kikötött és elindult. Bizony néha érdekes volt a hirtelen feltámadó 25 csomós befúvásban az indulás, de a végére mindenki már nagyon jól csinálta.
Ezt a ?rend?rkanyaros? beállás gyakorlása követte, ami a propeller kerékhatásának felhasználásával való hátrameneti beállást jelent.

Menete a következ?:
1. Lassan elmegyünk a kiköt?ben álló hajók orra el?tt kb. 3-4 méterre.
2. Amikor a hajónk orra a tervezett helyünk közepéhez ér, akkor élesen balra a kormányt, majd azonnal vissza üresbe a gázkart!
3. Amikor a hajónk 45 fokra fordult, egy nagy hátrával megtörjük a lendületet és betolatunk.
Ez egyszer?nek t?nik, de leginkább ahhoz hasonlít, amikor a parkoló autók közé egy kézifékes fordulóval állunk be.
Mindenesetre mindenkinek többé-kevésbé sikerült. Amikor nem voltam megelégedve a fordulóval, ismételt a kadét. A legjobb man?vereket megtapsoltuk.
A végeredmény: a mai napon délig 43 kiköt?i man?ver volt.
Az utolsó kikötésünket Tibor csinálta. Olyan jó volt ez a 20 csomós oldalszélben, hogy tapssal jutalmaztuk.
Összefoglalásul a man?ver tréning egy tanulmányi kirándulással zárult: egy órát sétáltunk a parton álló hajók között, és végigmutogattam a hajótestek jellemz? víz alatti szerkezeti elemeit.
Mindenki nagyon ügyes volt ezen a tréningen, de (Zozót nem számítva) talán Sanyi volt a legügyesebb.

Gratulálok, kadétok, remélem most már biztonságosabban fogtok man?verezni a nyáron.

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től