MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / 190 út - Március els? man?ver tréning
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
190 út - Március els? man?ver tréning2005.03.12. - 2005.03.15.

190. út
A cél ismét a man?verek gyakorlása

Üzenet a hajónakRészletes napló

2005. március 12. szombat. A hegyek még nagy hó alatt, a tengerparton 30 csomós sirokkó várta a kadétokat. Az els? gyakorlatok, majd a jól megérdemelt vacsora a Fügepálikásban.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Gábor még a véráldozat elõtt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A jelölés
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ili gyakorolja a kormányzást
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Krisztián a gázkar használatát
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Vértesék a kötelekkel vannak elfoglalva
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Közben a sirokkó néha ilyen színjátékban részesít minket
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Mindenki csinál valamit
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Nem is olyan könnyû 15 méter 22-es kötelet kiegyenesíteni a levegõben! De Gábornak megy!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Péter feladja a mooringot
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Hogy is kell?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Egy nagy motoros lentrõl
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Remélem a Tél Tábornok utolsó lehelete kísért minket le a tengerpartig, és hamarosan megjön a várva várt Tavasz Tündér. A hegyekben (Gorski Kotar) még közel 1 méteres hó volt, de ott is csak plusz 2 fok volt a hõmérséklet. A tengerparton viszont süvöltõ délies szél fogadott, 14 fokkal. A széllökések 25-30 csomós sebességgel tépték és rázták a hajót, mintha valami miatt bosszút akartak volna állni rajta. A mellettünk álló Bounty (amit a régi napló olvasók még Albatrosként ismernek) félt a legjobban az összes hajó közül, mert az õ kötélzete süvítetett, sikoltozott a legjobban. Már a kapuban hallottam kétségbe esett hangját. Ezt a hangot az okozza, hogy a többi hajóval ellentétben a Bounty állókötélzete tömör koracél rudakból és nem fonott drótkötélbõl van.
A szél félméteres hullámokat keltett az öbölben, azokkal pedig lentrõl támadta a hajókat a sirokkó. Csak úgy döngött az Odysseus és még bukdácsolt is hozzá. Elég nehéz volt a belépés is a hajóba, mert a járónk 15-20 centit ugrált fel-le.
Borús volt az ég, de legalább nem esett az esõ.
Egy barátom megfertõzött a hét elején, így köhögök, tüsszögök, fáj a fejem és a torkom, folyik az orrom és hõemelkedésem is van. Két marokkal eszem a C vitamint, a Coldrexet és a köhögés elleni gyógyszert, mert minél gyorsabban meg kell gyógyulnom úgy, hogy lehetõleg senkit sem fertõzzek meg.
A kadétok WC szerelés közben érkeztek meg: már az összest átöblítettem a szag ellen, csak az elsõ maradt hátra. Ez is kész lett volna, de valahol nem találtam meg azt a helyet, ahol szivárgott a víz. (Apám biztosan nem lenne rám büszke). Az átöblítés azért kell, mert a porcelán csésze belsõ jártaiban lerakódott szerves anyag (planktonok, más élõlények) a tél alatt elbomlottak és kellemetlen kénhidrogénes szagot árasztanak amikor kipumpáljuk a WC-ét.
Szinte egyszerre érkeztek meg a kadétok kivéve a Pizzásokat, akik egy órával a többiek után érkeztek, pedig már tegnap elindultak. Budapestrõl. Péter késik még, de neki igazolása van: az Alpokon át autózik, mert Õ síelésbõl jön a tengerpartra. Hiába, Péter tud élni.
Amíg várjuk a többieket Gáborral berakjuk a horgonyláncba a mûanyag láncjelölõket. Nagyon a jõ a festés a lánc megjelöléséhez, de az sajnos idõvel lepattogzik. Kíváncsi vagyok, hogyan fog beválni, mert Gábor vérét adta érte. Szó szerint. Észre se vette a nagy munkában és megszúrta az újját a csavarhúzóval, amikor beillesztette a láncszembe a jelölõt. A jelöléseket 40 méterig végeztük el, mert onnan kezdve teljesen ép volt a festék. Hát persze, mert nagyon ritkán engedünk ki ennél hosszabb láncot!
Mikor megjöttek a Pizzások elkezdtem az oktatásnak az általános részét. Négyre Péter is befutott, és így eljött a velkamdrink ideje is.
Ezt követõen már teljes erõvel folytathattam az elméletet, amit megalapozta a mai gyakorlatokat. Elõkerült a tábla és átalakultunk osztályteremmé. Mikor már mindenki mindent értett, kabinok szerinti csoportosítva elkezdõdtek a gyakorlatok: motor kezelés, mooring kötél felvétele, kötél dobás és leakasztás.
Egy óra gyakorlás után már besötétedett és visszatértünk az elmélethez: a hajó megismeréséhez: mit is kell tenni, amikor átvesznek egy charter hajót. Az elsõ kérdésemre persze nem tudtak választ adni: a mélységmérón 3,2 métert látunk. Mennyi víz van alattunk? Honnan méri a mélységet a mélységmérõ? Talán a tõkesúlytól? Vagy a vízszinttõl?
Aztán jött sorra a többi téma: vízrendszer, szivattyúk, a WC használata, az elektromos rendszer, hogyan kell leadni a vészjelzést, hogyan kell kilõni a rakétákat és így tovább egészen háromnegyed hétig.
Ekkor testületileg átvonultunk a Fügepálinkás Kostarikába és egy jót vacsoráztunk. Mindenkinek nagyon ízlett a vacsora, az ingyen pálesz és a számla is csak 930 kuna volt.
Hazafelé már messzirõl hallottuk, hogy a Bounty még mindig sikoltozik a félelemtõl, mert a szél nem csillapodott azóta sem. A sirokkó felnyomta a vízszintet az öbölben és olyan magasan állt az Odysseus, hogy vízszintes helyzetben volt a járónk.
Én egész éjjel hol köhögtem, hol nem kaptam levegõt, hol az orromat fújtam. Remélem reggelre jobb lesz.
Éjjel átálltam a WC papírra, mert elfogyott a pézsé. Reggelre egy fél gurigát fogyasztottam. Hajnalban megjött az esõ, majd hozzá a bóra is.

2005 március 13 A reggeli esõt kisöpörte a bóra, így szép napos idõben 83-szor kikötöttünk.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
H?zzuk mólót
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Közelít a part
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Esti hanugalat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Búcsúzik a nap
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Zoli is itt van velünk!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Meg a hajó is
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az étteremben
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Hajnaltájban el kezdett szakadni az esõ, de ez a sirokkó utolsó könnycseppjei voltak csupán. Megsiratta, hogy nem tudta széttépni a vitorláinkat, vagy talán azt, hogy nem tudta szárnyaira venni a hajónkat és együtt suhanni a víz felet? Ki tudhatja ezt? Talán csak maga Posszeidón, vagy Ailosz a szelek ura. Addig sírdogált a sirokkó, amíg bele nem fáradt és el nem aludt, mint egy kisgyerek.
Késõbb a bóra meglátta a lehetõséget, hogy õ is eljátszadozzon a hajókkal és megijessze a szegény Bountyt, gyorsan leszaladt a hófödte hegycsúcsokról és jeges leheletével kisöpörte a sirokkó utolsó nyomait is. A hõmérséklet vagy tíz fokot esett, viszont kárpótlásul a felhõket is lezavarta az égrõl. (Vajon hova mehettek el a sirokkó felhõi?)
Így napfényes, hideg és szeles reggelre ébredtünk, a Bounty továbbra is visítozott, a vízszint fél métert csökkent, ahogy jött az apály és a bóra is kifújta a vizet az öbölbõl.
Ili és Krisztián voltak a mai konyhások, így bemenetek a faluba friss kenyérért és csodálatos hagymás tojásrántottával kényeztették el az Odysseus személyzetét. Miközben készült a reggeli Péter és Kálmán meghatározták önszorgalomból, hogy mit is mutat a mélységmérõ valójában.
Reggeli után az elméleti oktatás következett: elmondtam miért fordul és miért nem a hajó. Beszéltem a kerék hatásról, a vízsugár hatásról, a kormány lapátról, a fordulási pontról és annak vándorlásáról és az egyes manõverek jellemzõirõl és az elkövethetõ hibáiról. Elõkerült a tábla és számítógép és a kis hajómodell is hogy minél jobban szemléltetni tudjam a manõvereket.
Amikor már az elvekkel már tisztában voltak, megkezdõdött az elsõ gyakorlat: húztuk a mólót. Ennek lényege, hogy ha erõs oldalszélben kell indulnunk vagy érkeznünk, akkor szél felõli farkötéllel kell megtartani a hajót, hogy ne sodorja le a szél nyomása a hajó orrát. Ilyenkor elõre motorozunk és a gázzal valamint a kormánylapáttal tudjuk kiegyensúlyozni a hajót. Mindenki 5 percen át húzta a mólót, elõször még az orrkötéllel biztosítva a hajót, majd a második menetben anélkül. Ez látszólag könnyû feladat, de 10-25 csomó között változó bórában, amely balra le akarja csapni a hajó orrát, nem is olyan egyszerû feladat.
Mikor végeztünk, megkezdõdtek az elsõ valódi manõverek: hátszélben elõre menetbõl hátrába elindulni, hogy közben 20 foknál jobban ne csavarodjon el a hajó. Amikor ez már ment, nehezítésként egy bójára kellett rátolatni úgy, hogy a két ahterstág között (kb. 1,5 m) hozzáérjen szépen és finoman a hajó a bójához. Elõször nem sikerült, de addig gyakoroltuk amíg mindenki jó nem lett. A feladat lezárásául jött a vizsga: mindenki kapott 10 pontot, amibõl minden hiba miatt levontam egyet-egyet. Van aki rögtön az elsõre 10 pontot ért el, van aki csak 6-ot. Azokat a gyakorlatokat nem vettem figyelembe, amelyeknél nem sikerült elérni a bóját.
Aki nem érte el a 8 pontot, az addig gyakorolta a manõvert, amíg nem sikerült teljesítenie a minimumot.
Kettõ körül zártuk le ezt a gyakorlatot. Mindenki megtanult tolatni, megérezte a hajó mozgását, tehetetlenségét. A szép napos idõben a bóra is egyre fáradtabb lett, igaz néha még dühösen megrángatta a hajónk árbocát: miért nem vitorlázunk. Hát azért, mert nekünk most más dolgunk van ? meg kell tanítani a kadétokat kikötni.
Így elkezdõdött a következõ gyakorlat: oldalszélben egy üresen álló mólóhoz odaállni a hajónkkal.
Elõszörre ez sem ment tökéletesen, de hamarosan a kadétok közül mindenkinek már eredményei voltak. Nagyon sok különbözõ dologra kell figyelni az ilyen beállásnál: a szélre, a sebességünkre, a szomszédos és a mellettünk álló hajókra, a hajó sodródására, a fordulási pont vándorlására, a hajó 20 tonnás tömegerõ, a fékezõ gázra, a kormánylapát helyzetére gázadáskor, a part távolságára és így tovább. Szóval érdekes volt. Közben Ili és Krisztián uzsonnával kényeztette a feszülten koncentráló kadétokat, na meg a tiltott vörösbort kiváltó rozéval. Amikor már mindenkinek ment ez a gyakorlat is, jött a pontozás az elõzõhöz hasonló elvek alapján.
A lemenõ nap fényében az utolsó, a mai 83. kikötésünk egy rendõrkanyaros-kézifékes beállás volt.
Ügyes voltatok, kadétok! Az elsõ vizsga átlaga 8,3, a másodiké 9, estére pedig 8 volt. Így a mai átlagos eredményesség 8,43, ami a jobbak közé tartozik. Estére már általában elfáradnak a manõverekben és ezért volt a látszólag rosszabb eredmény.
A naptól kipirult arcokkal és az élményektõl csillogó szemekkel átmentünk a közeli Kanajt szálló éttermébe vacsorázni. Közben csatlakozott hozzánk Géza, a Rotorman, aki mesélt a tervérõl: augusztus végén elhajózik a 41 lábas Rotor nevû hajójával Új Zélandra, meglátogatja a feleségét.
A vacsora jó volt, a vörösbor még jobb. A számla is: Géza nélkül 1350 kuna.
Hazafelé a szikrázó csillagos ég borult fölénk: az Orion továbbra is üldözte a szegény Delfin csillagképet a nyugati horizontot aki kifli formájú Holdnál keresett menedéket.
Csípõs hideg van, szellõ sem rezdül. Szerencsére az Odysseus meleg kabinokkal vár minket éjszakára.

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348





Az új

weboldalunk

https://jachtakademia.hu



A Jachtakadémia számokban:
2020. szeptember 20.

Alapítva: 1992.

Tengeri
képzések:
454

Rádiós
képzések:
262

Tengeri hallgatók:
4 622 fő

Rádiós hallgatók:
1 719 fő

Túrák:
462

Mérföldek:
(Vass Tibor)

227 950 tmf, ami 10,55 Föld kerület



Tengeri

képzések


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC és LRC

2020. őszi szemeszter
No 260. 08.28.
No 261. 09.18.
No 262. 10.9.
No 263. 10.30.
2021. téli szemeszter
No 264. 12.18.
No 265. 01.08.
No 266. 01.29.
No 267. 02.19.
2021. tavaszi szemeszter
No 268. 03.12.
No 269. 04.02.
No 270. 04.23
No 271. 05.14.
részletek itt

Tengeri vizsg

2020-21


Távoktatásos képzések

Coastal Master
(partmenti vizsga)

Minden hónap első hétfőjén indítjuk a távoktatásos Coastal Master képzést.
    2020. év
  • 455. szept.2.
  • 458. okt.7.
  • 459. nov.19. élő webináriumi
  • 465. dec.7.
    2021. év
  • 468. jan.4.
  • 474. febr.1.
  • 476. márc. 1.
  • 477. ápr. 6.
  • 478. máj. 3.
  • 480. jún. 7.
Coastal Master tanrendek

Offshore Master
(200 mérföldes vizsga)

Minden páros hónap első hétfőjén indítjuk a távoktatásos Ofshore Master képzést.
    2020. év
  • 456. okt.5.
  • 456. okt.7.
    csillagászati navigációs mérések Alsóörsön
  • 466. dec.7.
    2021. év
  • 472. jan.19.
    csillagászati navigáció a Planetáriumban
  • 475. febr.1.
  • 473. jan.22.
    Túléléstechnika elmélet + uszodai gyakorlat
Offshore Master tanrendek

Hagyományos élő tantermi

és webináriumos képzések

Ilyeneket évente egyszer indítunk.
  • 459 nov.19.Coastal Master webinárium
  • 462 nov.29. Offshore Master tantermi

Tengeri képzések teljes listája



Tengeri gyakorlat

Megjegyzés:
2020-21. tanévtől a Skipper tréningeket átnevezük Coastal Master Tréningre 2 okkból:
1. A magyar tengeri jogosítvány neve Costal Master Certificate,
2. tettük ezt azért is, mert a horvát gyorstalpalósok elerrodálták a Szkipper tréning nevet.

Coastal Master Tréning

    2020. év
  • No 463. szept.15.-8nap
  • No 464. okt.8 - 8 nap 2021. év
  • No 469. ápr.6.-11nap
  • No 471. ápr.26.-11nap
  • No 473. máj.14.-11nap
  • No 474. jún.3.-8nap
  • No 478. jszept.17 -8nap
  • No 479. szept.27.-11nap

Offshore Master Tréning

2020-21. tanévtől a Kapitány Tréningeket átnevezük Offshore Master Tréningre mert a magyar tengeri jogosítvány neve Offshore Master Certificate,
    2021. év
  • No 475. jún. 21. - 15 nap
  • No 476. júl. 22. - 15 nap

VIP Manőver Tréning

5 nap, max. 4 fő a hajón.
    2020. év
  • No 452. szept.28.
  • No 455. okt.2.

    2021. év
  • No 468. márc.28.
  • No 470. ápr.19.
  • No 472. máj.10.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi oktató túrák

  • Tahiti
    No. 465. okt. 21.
    No. 466. nov. 2.


  • Kuba
    No. 467. 2021 febr. 5.
    No. 468. 2021 febr.16.


    Megjegyzés:
    A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.


MESTER KÉPZÉSEK

Csillagászati mérések a Balatonnál

2020. okt.7.
esőnap: okt.16

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 472. 21. jan.19.

Kikötői manőverek elmélete

  • 461. 20. nov.25.

Horgonyzás a tengeren

  • 460. 20.nov.24.

Túléléstechnika elmélet
és uszodai gyakorlat

473. 21. jan.22

Chartplotter használata

471. 21.jan. 15.

Adriai meteorológia

  • 479. 21. máj.27.

Coastal Master felújító

  • 463 20. dec.1.
  • 463 20. dec.2.

Tengeri radar

  • 470. 21.jan.12.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    467. nov.14.
Képzéseink és áraink


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től