MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / 2005. évi Jacht Akadémia Kupa
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
2005. évi Jacht Akadémia Kupa2005.04.09. - 2005.04.16.

193. út
Az I. Jacht Akadémia Kupán 4 hajó indult.
1. Akvamarin, Fekete Laci a kapitánya,
2. Azurit, Mitnyik László a kapitánya,
3. Jáspis, Szmeke? Gábor a kapitánya,
4. Obszidián, Gubicza László a kapitánya.

A kiírás szerint a következ? futamok lesznek: 1. pontgyüjt? futam,
2. 24 órás futam,
3. szabad túraverseny,
4. túraverseny kötött pályán,
5. pályaverseny.

Üzenet a hajónakRészletes napló

Április 9 Péntek: viharos a sirokkó. Felvesszük a csónakot a fedélzetre. Jól mûködik a kötélvágó. Késõbb visszaver minket a vihar. Aztán megint feltekertünk egy kötelet. Jó lenne már odaérni.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A szép zöld kötél
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A csõnya vastag
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ez is az. Remélem ma már több nem lesz
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A vihar Rab felett
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A móló Tovarnellénél
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Gyula sporttárs
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Laci sporttárs
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Még ebben az id?ben is ilyen a kötélrend
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A vfogadó bizottság
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Szakadó es?re és süvölt? szélre ébredtünk. A m?szer 40,2 csomós maximális széllökést mutatott.
Elmentünk vásárolni meg a kiköt? kapitányságra.
9 óra 20 Most úgy t?nt, csillapodott a szél, ezért elindultunk. Az el?rejelzés szerint reggel 8 körül kellett volna délnyugatira, majd nyugatira fordulni a szélnek, de ez eddig még nem következett be. Nekünk mindenesetre mennünk kell.
10 óra 20 A Krk-öbölben a szél 25 -30 csomó körüli volt, méteres hullámokkal. A csónak nagyon bizonytalan volt, id?nként er?sen ugrált mögöttünk, ezért úgy döntöttem, felvesszük a fedélzetre. Beálltunk a Negrit-fok mögötti nudista kemping (persze csak nyáron) el?tti szélvédettebb öbölbe, majd lassan motorozva (hogy tartani tudjuk az irányt) felcsörl?ztük a csónakot a fedélzetre. Közben kiesett a csónakból a hátsó kötél, és amikor észrevettem, azonnal leállítottam a motort. De már kés? volt. Hiába állt a motor már, a kötélnek nem számított. Rátekeredett a hajócsavarra és . . . m?ködött a kötélvágó. Oda a szép zöld kötelem fele! De legalább nem bénultunk meg. Ha nincs kötélvágó, akkor bizony megállt volna a motor. De volt.
Megsirattam a szép zöld kötelemet, majd irány a hullámvasút, ami kés?bb turmixgéppé változott és megbokrosította az Odysseust.
Ahogy kiértünk a takarásból, rákezdett a szél és a hullámzás, szemb?l persze. Kezdetben 25 csomós volt, majd 30, aztán örültünk annak, amikor csak 30 maradt. A hullámok egyre nagyobbakká és meredekebbekké n?ttek, a hajó egyre jobban bukdácsolt, aztán elkezdte csapkodni az orrát a vízbe. El?ször csak belemerítette azt a tengerbe, mint ahogy a levesbe merítjük a kanalat, majd hátracsapta a vizet a spayhoodra. Tisztára, mint az óvoda középs? csoportjában lett volna az Odysseus. Miért volt ez jó neki? Nekünk nem volt jó, az biztos. A spayhood szerencsére megfogta a fekete levest.
Aztán ez sem volt elég, csapkodni próbálta az orrát. A trükkje az volt, hogy az egyik nagy hullám hátán felszaladt, majd amikor 3-4 méter magasra felemelte az orrt, és úgy t?nt, hogy mindjárt hanyatt esik, akkor fogta magát és bele a következ?be az orrát. Az egész hajó beleremegett, az árboc csak úgy rezgett a nagy ütést?l. Ha ezt csak ritkán csinálja, hagyni szoktam, hagy játsszon egy kicsit. De amikor egyre gyakoribbá és nagyobbá váltak a csattanások, és a szél és általában inkább 35 csomó fölött volt, mint alatta, megelégeltem a dolgot, és visszafordultunk. Különösen azért, mert a nagy csapkodásban a hajó a sebességet vesztett, és csak 2-3 csomóval álltunk. Irány a védett menedék, és ott kivárjuk, amíg jobbra fordul az id?.
Ekkor megtapasztaltuk a hátszél csodáját: ami korábban k? kemény küzdelem volt, az most kéjhajókázássá vált. A szél és a hullámok hátulról jöttek, és lágyan taszigálták visszafelé a hajót.
Mikor visszaérkeztünk a Negrit-fok védelmébe, lehorgonyoztunk, de azért most ez sem olyan egyszer?en sikerült: a nagy bukdácsolásban összekeveredett a horgonylánc, és nagyon nehezen akart kijönni a gubancból. Végül azért gy?zött az er?szak, és lehorgonyoztunk. 12 órakor megnézzük a helyzetet, majd ha járhatóvá válik a tenger, indulni fogunk.
Gyuszi közben virslit f?zet, amit jóíz?en elfogyasztottunk.
Kés?bb kimentem a cockpitbe, és miközben nézel?dtem, egyszer csak a szél miatt forgolódó hajónk alól egy zöld kígyó tekeredett ki, majd elt?nt. Nem hittem a szememnek: az elveszettnek hitt kötelem másik darabja úszkált itt körülöttünk.
Gyorsan leszaladtam a kabinomba a Sony víz alatti fényképez?gépért csináltam néhány képet vaktában a hajó alatt. Volt olyan, amelyen látszott a kötél rátekeredve a hajócsavarra. Mit csináljunk? A víz 10-12 fokos lehetett, nem nagyon akaródzott fürdeni. Hogyan tudnánk leszedni a kötelet?
Id?nként kiúszott majdnem a hajó alól a vége, ez adta az ötletet: letettük a vízre a csónakot. Én bemásztam, Laci a csáklyával hamarosan megemelte annyira a kötél végét, hogy el tudtam kapni a csónakból. Jól meghúztam, és láss csodát! A kötél megforgatta a hajócsavart egy kicsit. Én elkezdtemtekerni a kötelet és húztam. Úgy két perc alatt sikerült legöngyölnöm a hajócsavarról, és egy jó nagyot rántottam rajta. Ezzel leszedtem teljesen, a kontrollképeken csak egy kis foszlány látszik majd mindebb?l.
Ez a 49 ezer forintos kis gép megmentett a fürd?zést?l.
12 óra 35. Úgy t?nik csillapodott a szél. Már nem voltak annyira tarajosak a hullámok. Felszedtük a horgonyt, de közben tele lett mindenféle nyálkás, undorító maszattal a lánc. Alig tudtuk leszedni róla. Mikor végre elindultunk, észrevehet? volt, hogy csillapodott a sirokkó. A szél ereje majdnem felére esett vissza, 18-22 csomós volt. A hullámokon sajnos továbbra is ugrált a hajónk, ezért a 172 fok helyett el?ször 150-et, majd csak 145 fokot tudtunk tartani. Ezzel bejutunk a Rab-sziget által jobban védett helyre. Ismét elkezdett esni. A sebességünk 6,5 csomó, motorozunk. Ha vitorlát húznánk, akkor nem tudnánk ilyen élesen menni.
13 óra 30. Megint nagyon csapkodja a hullám a hajó az orrát. Ismét balra fordulunk 10 fokot.
13 óra 55 óra. Útirányunk 185 fok, a szél 22-26 csomós, és déli. A hullámokon már ritkábban ugrál a hajó. Esik az es?. Ez már jó irány, ezzel a Rab-sziget sarkához visz minket az Odysseus.
15 óra. A szél 10 percen belül átfordult nyugatira, és leh?lt a leveg?. Éppen a Rab-szigethez érkeztünk. Kihúztuk a vitorlákat, a sebességünk 7,5 és 80 csomó közötti. Egy hatalmas zivatarfelh?ben vagyunk. Egészen besötétedett. Szakad az es?.
Szerencsére a hullámok már jelent?sen csendesedtek, mert ahogy kiértünk a sziget takarásából, hát biztosan hanyatt vágtuk volna magunkat a délel?tti hullámokon. Így csak fel-le bukdácsol a hajó orra, de legalább nem csapódik. A hullámok ólmosan szürkék, és a tenger egyáltalán nem barátságos hozzánk. Talán Poszeidón megsért?dött volna? De mit?l?
A terv szerint este 11 körül érkezünk Sukosanba.
16 óra 20. Valami furcsa hangot hallottam a propellert?l. Mintha egy kicsit lefékez?dött volna, mintha elkapott volna egy nejlonzsákot. Rögtön felszaladtam a fedélzetre, jött Gyuszi is, és érezte Laci is a hangot, aki a kormánynál volt. Próbálgattuk el?re-hátra a motort, semmi. Biztosan tévedtünk, vagy amit elkapott a propeller, azt el is veszítettük, ez volt a vélemény. Visszamentem a kabinomba, és látom: a GPS-em remeg a tartójában a vibrációtól. Na ez mégis csak meg van! ? gondoltam, majd leálltunk. El?került a Sony ismét, s elkezdtem fényképezni a víz alatt. Ez most azért kalandosabb volt, mert a félméteres holthullámok el-elöntötték a hajó farát. Bizony jól eláztam. Felülr?l a zuhogó es?, lentr?l a tenger mosott. És nem fogod elhinni, kedves olvasóm, hogy ma már másodszor mutatta a fényképez?gép: egy kötelet elvágott a kötélvágó, de egy darabja fennakadt a propelleren. Vagy 4-5 centi vastag lehetett a galád. Mit csináljunk? Itt a nyílt vízen semmit sem lehet tenni a hullámok miatt. Valami védett helyet kellett keresni. A térképen megnéztem: Tovarnelle 1,4 mérföldre volt, hát oda indultunk. Útközben 2000-es fordulaton járattam a motort, de így is eléggé vibrált. Igaz, a térkép és a Pilot könyv azt mutatta, hogy nekünk sekély lesz, de majd kitalálok valamit, gondoltam.
Mikor odaértünk, leltünk egy mólót, amelyet nem mutatott a térkép. Megpróbáltam odaállni óvatosan, de el?tte vissza kellett fordulni a sz?k kis kiköt?ben. Szerencsére a víz a partnál 4,6 méter volt, így biztonsággal parthoz álltunk, és el kezdhettem fényképezni, most már nyugodtabb körülmények között. És mi volt a hajócsavaron? Semmi! Mikor megfordultam a hajóval, akkor leszakadhatott a kötél. Péter mondta is, hogy látott egy nagy vastag 2 méteres darab kötelet úszni a fordulóban. Így szerencsésen megúsztuk fürdés nélkül immár másodszor is a propeller és a kötél kalandját. A pillanatnyi érkezési id?nk 23 óra 30.
18 óra 10. Hirtelen ismét 25 csomós a szembe szél. Eddig tartott a jó id?? Ha nem változik semmi, akkor hamarosan megint csapkodjuk majd a vizet.
19 óra.A Skrada-szigetnél már nagyok a hullámok, és er?sen lelassultunk. Így bemenekültünk a Maun-sziget mögé, s máris egy csomót gyorsult a hajó a nyugodt vízen.
21 20 A Vir-szigett?l kezdve ismét szembe kaptuk a 25-30 csomós sirokkót, csapkodós hullámokkal.
Megpróbáltunk cirkálni a hullámokkal, ezért bemenekültünk a Privlakához, a védettnek t?n? öbölbe. Jobb is lett a helyzet egyb?l. Csodát tud tenni, ha 10 majd ismét 10 és ha kell akkor még 5 fokot elfordulunk és már csapódik bele a hajó vízbe, nem veszti el a sebességét.
Most már sokkal félelmetesebb a tenger, hogy korom sötét van. A radar nem nagyon használható a hullámzavarás miatt. Igen nagy felel?sség van ilyenkor a figyel?n, aki kihajolva a spayhood védelme alól pofára kapja a hullámok felfreccsen? vizét. Közben a Jacht Akadémia molinónk kötele elszakadt, így le kellett vágni a többit is, hogy le tudjuk szedni és ezzel meg tudjuk menteni.
A szél 28-30 csomó között van. A MaxSea prognózis szerint most 7,8 csomós szélben hajózunk. Csak gratulálni tudok a meteorológusoknak! De jó, hogy minden kötelet eltávolítottunk a propellerr?l. És persze reménykedünk, hogy most más a kötél kaland egy fél évre el?re kipipálva.

A horvát Navtex prognózis a következ?:
WEATHER REPORT ISSUED BY THE MARINE METEOROLOGICAL CENTER SPLIT ON 09.04.2005. AT 1300 HOURS WARNING:
IN THE CENTRAL AND SOUTH ADRIATIC GUSTS OF SE and S, TOMORROW OF SE and E WIND, 35-50 KNOTS. GUSTS OF NE WIND EXPECTED IN THE NORTH ADRIATIC TOMORROW, REACHING 35-55 KNOTS. SEA IN THE OPEN 5-6.
SYNOPSIS:
A field of low pressure over the central Mediterranean and the Adriatic is still deepening. A ridge of high pressure is expected to intensify from the West toward the North Adriatic during the night. WEATHER FORECAST FOR THE ADRIATIC FOR THE FIRST 12 HOURS:
In the Central and South Adriatic SE and S wind 14-28, in the open sea up to 34 knots, diminishing in the Central Adriatic late in the day to 8-18 knots and turning in places to SW, then to NW wind. In the North Adriatic SE and S, then SW and NW wind 8-18 knots. Sea 3-4, in the open of the Central and South Adriatic 5-6. Visibility 10-20 km. Cloudy with rain and isolated rainshowers.
WEATHER FORECAST FOR THE NEXT 12 HOURS:
NE wind is expected in the North Adriatic, increasing in the morning to moderate and strong, in the Velebit Channel up to very strong. In the Central and South Adriatic moderate to strong SE and E wind. Sea slight and moderate, in the open up to rough. Mainly cloudy with rain and rainshowers in places.
22 óra Elértük a zadari csatornát. A szél 30 csomó felett stabilizálódott, gyakran 35 csomós. Vissza kellett venni a gázból, mert nagyon csapkodott a hajó.Most 23 óra 54-re érkezünk, és még 10 mérföld van hátra.
22 óra 48 Az Akvamarinról Sezó meghívott minket rádión. Végre felvettük a kapcsolatot a többiekkel!
Talán lassan mi is odaérünk majd Sukosanba! Már nagyon szeretnénk kikötve lenni és nyugodtan piálni! AZ es? persze megint szakad.
23 óra 55 Szakadó es?ben kikötöttünk Sukosanban, a MAY Klub mólóján. A többiek márt vártak, végre megérkeztünk. Köszönjük a meleg fogadtatást.

Április 10 vasárnap A viharos idõjárás miatt halasztás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A tervezés
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A tájékoztató
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A magyarázat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A tábla éa vet?t?vászon
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A windguru el?rejelzése
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az Aladin el?rejelzése
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Szépen nézzétek!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A hallgatóság
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az el?adás
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Sajnos nagyon rossz az idõjárás. Viharos szél fúj északkeletrõl, esik az esõ és várhatóan ez erõsödni fog. A maximális széllökés 12 óráig 43,2 csomós.
Az elõrejelzés sajnos holnapra is hasonló, sõt az éjszak és holnap délelõtt még erõsebb lesz a szél. A mai nap és holnap nyilvánvalóan halasztással indul a verseny. Szerencsére mi leértünk.
13 óra. A Bepo nevû étteremben gyûltek össze a sporttársak. Projektorral mindenkinek megmutattam az idõjárási helyzetet, átbeszéltük a lehetõségeket és ezt követõen a kikötõi manõverek elméletérõl tartottam két-három órás elõadást.
A szél estig tovább erõsödött. Néha szakad az esõ és porzik a víz a kikötõben. De mi biztonságosan ki vagyunk kötve, minden rendben.

Április 11 hétfõ Még tart a vihar. 52,3 csomót mértünk.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ennek a hajónak a vihar letépte a vitorláját a kiköt?ben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Így f?j a szél! Átkötöttük a génuát, nehogy kibomoljon.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Oldódnak a tesztek
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Programozódnak a pontok
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Ma is a kikötõben álltunk. A reggeli szkipper értekezleten elemeztük az idõjárást és jól látszik, hogy holnap már versenyezhetünk. Két futam lesz: a pontgyûjtõ futam és a kreutz-hátszél futam.
A holnapi versenyszabályok a következõk:

1. futam: Pontgyûjtõ verseny.
1. Az elsõ futam útpontjait tesztkérdésekkel határoztuk meg.
2. A tesztkérdések válaszaihoz a melléklet táblázatban hozzárendeltük az egyes útpontok koordinátáit.
3. Az összes koordinátát a WGS-84 ellipszoid szerint adtuk meg.
4. A helyes válaszhoz tartozó útpontokat kell érinteni.
5. Az útpontok érintéséhez azt legalább 0,03 tengeri mérföldre kell megközelíteni, vagyis a pont körül húzott 111 méter átmérõjû körön bel kell áthaladni a hajóknak.
6. Az egyes útpontok különbözõ értékûek, a koordináta táblázat szerint.
7. A rajtot követõ 60-62 perc között az Odysseus a Lobogós ponton (Lat=44 fok05,3?N és Lon=015 fok 15,3?E) lesz, amikor felhúzzuk a Mester pont egyik koordinátájának perceit. Majd a 65-67. perc között a másik koordináta perceit a WGS-84 szerint.
8. A Mester pont érintése 10 pontot jelent.
9. A befutás ideje a reggeli Skipper értekezleten kerül meghatározására.
10. Értékelés: A legfontosabb szempont a pontok száma. Pont egyenlõség esetén a befutási sorrend dönti el a helyezések sorrendjét.
11. Rajt után 3 perccel lehet spinakkert húzni.
12. HA 12 csomónál erõsebb a szél akkor a mentõmellény kötelezõ. Ez a ?Y? lobogó jellezõ.
13. 10 perces figyelmeztetõ ?P?, majd a rajt pillanatában lehúzni. A 10 perces jelzésnél kell bekapcsolni a GPS-t és leállítani a motort.
14. A verseny alatt a VHF 71 csatornán folyik a kommunikáció.
15. A rajt jelzések a 71-es csatornán is megtörténnek valamint az indítás 5 másodperces számítással majd a RAJT szóval és dudával történik.
16. A széllel szembeni rajtot követõen meg kell kerülni a fordítóbóját.
17. Három dudaszó a verseny törlését jelenti.
18. Egyéni visszahívás rádión.
19. Teljes visszahívás 2 dudával és rádión történik.
20. Befutás 14 óra és 14.15 között. Minden befutott hajó egy hangjelzést kap, amit rádión ismétli. A befutott hajók leadják a GPS-t.
21. 14.15 után befutott hajók megkezdett percenként 1 büntetõ pontot kapnak.
22. 14.30 utáni befutásnál a hajó eredménye törölve.
23. Indulásnál a bója balkézrõl a fordító bóját szintén bal kéz felõl kell venni.
24. A befutás a hajó és a bója között történik, a bója jobb kéz felõl legyen.
25. A Mester pont érintése csak a kihirdetés után érvényes.
26. A pontok érintésénél 15 másodpercig változatlan irányban kell haladni.

2. futam: Kreutz-hátszél futam
1. Kreutz szakaszban induló versenyben meg kell kerülni egy valódi vagy egy virtuális pontot.
2. Befutás hátszél szakaszban.
3. Értékelés a befutási sorrend szerint.
<²i>
Serkóval elkészítettük a 30 kérdéses tesztet, amely eredményei adták a felkeresendõ pontok koordinátáit. Ízelítõ a tesztbõl:
Mi a teendõ, ha Horvátországban hajózva a GPS-t használja a helymeghatározáshoz?
a. a WGS-84 ?et beállítva, a leolvasott koordináták alapján felrajzolom a térképre a hajó helyét,
b. a Bessel-ellipszoidot beállítva, a leolvasott koordináták alapján felrajzolom a térképre a hajó helyét,
c. a WGS-84 ?et beállítva, a leolvasott és korrigált koordináták alapján felrajzolom a térképre a hajó helyét

Mit jelent a következõ térképjel: +
b) Itt kell hozzá kell adni a Secondary Port adataihoz a Standard Port adatait
c) Zátony, amely a Chart Datumnál a vízszint közelében van
d) Zátony, amely kiáll a vízbõl

Melyik hajó nem korlátozott a manõverképességében?
a. Anyahajó, amelyre éppen leszállnak a helikopterek.
b. Csõvezeték felszedésével foglalkozó hajó.
c. Vízalatti mérésekkel foglalkozó hajó.
d. Aknarakó hajó

És így tovább. Minden válaszhoz hozzárendeltünk egy útpontot. Csak azt fogjuk elfogadni, ha a jó válasz szerinti pontot érintenek.
19 órakor kiosztottam a tesztet az esti tájékoztatón, ismertettem a szabályokat, Fekete Laci pedig a versenyszabályokból tartott egy kiselõadást
. 23 óra Minden hajóban lázasan folyik a tesztoldás, a tervezgetés és készülõdés a holnapi versenyre. A szél még mindig idõnként meghaladja a 40 csomót.

Április 12 kedd: végre az els? versenynap
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kifutás el?tt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az Akvamarin
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Jáspis
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az Azurit
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az Obszidián
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Hamarosan indul a verseny
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Na hol volt a Mester pont?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az Akvamarin útvonala
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az Azurit hivatalos útvonala
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az Azurit útvonala a versenyz?k szerint jól navigálva
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Jáspis útvonala
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az Obszidián útvonala
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
8 óra Skipper értekezleten tisztáztuk a még megmaradt kérdéseket, mindenki megkapta az id?járási el?rejelzést és a szabályokat.
Ezt követ?en kihajóztunk a Marinából, Denis a horvát versenybíró kirakta a fordító bóját, majd elhajóztunk a rajtvonalhoz. Kicsit messze t?zte ki a bóját, ezért késve indult a verseny.
10 óra 7 Felhúztuk a Papa lobogót, ezzel jelezve, hogy a 10 perc múlva indul a verseny. És 10 óra 17-kor dudált Denis, bemondtam a Rajtot a rádión, majd végre elkezd?dött az I. Jacht Akadémia Kupa!
Felszedtük a horgonyunkat és felmotoroztunk a fordító bójához. Közben a szél nagyon lecsökkent, ezért módosítani kellett a szabályokon, mert a hajók nem érték volna el a lobogó pontot. Így a fordító bójánál húztuk fel a jelz? lobogókat, ezzel megadva a Mester pont koordinátáit. Na ki tudja megfejteni, hogy hol volt a Mester pont? A szélesség 44 fok, a hosszúság 15 fok volt. Lobogókkal csak a perceket jelöltük.
10 óra 53 Az els? hajó, az Akvamarin megkerülte a fordító bóját!
10 óra 58 Három hajó egyszerre érkezett a fordító bójához. Azurit, Jáspis és Obszidián. Közülük a Jáspis érintette a bóját, ezért a horvát bíró utasítására 360 fokot kellett fordulnia.
Jobban megnézve a képeket, nem volt egyértelm? a helyzet, ezért kés?bb az Azuritot 720 fokos fordulóra ítélte.
Kés?bb jó szél kerekedett, ezért mi is vitorlát húztunk. El?ször a blisztert, majd 11 óra 29-kor elállt a szél. Kés?bb észak-nyugatira váltott a szél, a génuát és a grószt húztuk ki.
12 óra 10 Véletlenül éppen a Mester ponton járunk. Próba képpen mi es elkezdtük gy?jteni a pontokat. 13 óra 10 Visszafordultunk a befutóhoz, miután elértük a 3-as útpontot. Az Odysseus versenyen kívül, 1 óra alatt 16 versenypontot gy?jtött. miközben érintettük az 5. a 11. a 7. és a 3. pontot.
Sajnos a versenyz?k hittek az el?rejelzésnek, amely szerint le kellett volna csökkeni a szélnek, ezért nem mertek messzire eltávolodni.
A befutó sorrendje a következ? volt: Obszidián, Akvamarin, Azurit és a Jáspis volt.
Terv szerint át kellett volna venni a GPS-eket a motorcsónakunkkal,de nem indult a motorunk, amelyet tavaly ?sz óta el?ször használtuk. Ezért egyenként odajöttek hozzánk a hajók és átadták a GPS-eket.
Ezt követ?en 14 óra 25-kor elindítottuk kreutz-hátszél versenyt, meg kellett kerülni az Osljak-szigetet.
Az Azurit méterekkel leel?zve az Akvamarint, jobban rajtolt. A Jáspis méterekkel ment csak el a hajónk mellett, mert nem engedték meg a dirket és lobogott a nagyvitorlájuk.
A hajók átkreutzoltak a csatorna másik oldalára, majd onnan kerülték meg a szigetet. A hátszél szakaszon az Obszidiánon kívül mindenki spinakkert húzott.

A befutás sorrendje a következ? volt:
1. Akvamarin: 1h 31m 33s
2. Jáspis : 1h 34m 34s
3. Azurit : 1h 41m 52s
4. Obszidián: 1h 43m 03s

Ezt követ?en visszatértünk a kiköt?be, az Azuritot kivéve, mert ?k még gyakoroltak egy kicsit.
Miután letöltöttük a GPS nyomvonalakat, kialakult
a pontgyújt? futam végeredménye:
1. Akvamarin: 21 pontot gy?jtött.
2. Jáspis : 18 pont
3. Azurit : 11/18 pont
4. Obszidián: 9 pont.

Este kielemeztük az eredményeket az étteremben, ahol megn?ztük közösen a képeket. A teszteket mindenki jól megfejtette, a pontok koordinátáit jól meghatározták. Nagy vesztese lett az 1 futamnak az Azurit. ?k ugyanis a Fugawi-val vették fel a pontok koordinátáit, de az a horvát térképeken használt Bessel ellipszoid szerinti adatok voltak. A Ezt feltöltötték adatkábelen keresztül a GPS-re, amelyik a WGS-84 szerinti ellipszoid alapján mutatta a koordinátákat, majd ezt használták a továbbiakban. Ez eredmény jól látható volt: kb. 450 méterre mentek el a pontok mellett. Kivéve a Mester pontot, mert azt a GPS szerint és a Fugawi szerint is érintették.
Ha nem keverik a két rendszert, akkor hibátlanul teljesítettek volna. Mivel a Jáspissal egyenl? pontot szedtek volna össze, de ?k hamarabb befutattak, ezért az Azurit lett volna a 2. helyezet.
De sajnos ez a tévedés az életükbe is kerülhetett volna máskor, mivel 450 méteres tévedés nagyon nagy a tengeren. Mentségükre szolgál, hogy mi is el?ször találkoztunk ezzel a problémával (nem a 0,28? korrekcióval, hanem a Fugawi koordináták feltöltése a GPS-re) és nem is jöttünk rá azonnal a hibára. De vérz? szívvel úgy döntöttünk, hogy nem fogadjuk el a Fugawin tökéletes nyomvonalat.
A másik nagy vesztes az Obszidián volt, akik jól fejtették meg a Mester pont koordinátáit, de ?k sem vették figyelembe a 0,28 perces korrekciót és a Mester pont koordinátáit a kurzorral vitték fel, ami további pontatlansági hibát okozott. Ha nem tévednek, akkor ?k lettek volna a 2. helyen. A holnapi versenyre készülve felmerült néhány elbizonytalankodott sporttásnál, hogy nem kellene er?ltetni a 24 órás futamot. Én csak akkor tudok eltérni a szabályoktól, ha konszenzus van, ezért az esti díjkiosztás után megszavaztattam a kapitányokat: 24 órás vagy 18 órás versenyt akarnak-e? El?tte elmondtam, melyik döntés mivel jár. A végeredmény : mindenki a 24 órás verseny mellett döntött.
Nagy k? esett le a szívemr?l.
Remélem minden rendben lesz és szépen fognak hajózni.

Április 13. Indul a 24 órás futam
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A rajt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Akvamarin
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A hajók helyzete éjfélkor
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
A reggeli szkipper értekezletre letöltöttem az aktuális id?járás el?rejelzéseket, amit végig elemeztünk. Ezek szerint csendes, maximum 14-16 csomós, NW szélre lehet számítani. A szél kicsit er?sebb lesz várhatóan a Kornati déli részén és a nyílt tengeren. Mindenkinek elmondtam, hogy a nyílt tengeren egy NW irányú 0,5-0,8 csomós áramlásra lehet számítani. Továbbá átnéztük az Aladin, a Windguru, a windfinder és a Maxsea el?rejelzését és a hivatalos horvát közleményt, amely szövege a következ?:
WEATHER REPORT ISSUED BY THE MARINE METEOROLOGICAL CENTER SPLIT ON 13.04.2005. AT 0600 HOURS
WARNING:
A RISK OF ISOLATED THUNDERY RAINSHOWERS, MAINLY IN THE SOUTH ADRIATIC.
SYNOPSIS:
A broad field of low pressure is staying over the Adriatic and it is deepening a little.
WEATHER FORECAST FOR THE ADRIATIC FOR THE FIRST 12 HOURS:
In the morning NE wind 4-12, in the North and in a part of the Central Adriatic 6-16, in the Velebit Channel up to 20 knots, turning along the coast during the day to W and SW wind 4-14, in the open sea to NW wind 5-15, briefly in the afternoon up to 18 knots. Sea 2-3. Visibility 15-30 km. Variably cloudy with a risk of rain or brief isolated rainshowers and thunder, particularly in the South Adriatic. No significant change is expected in air temperatures.
WEATHER FORECAST FOR THE NEXT 12 HOURS:
Fine or fair. Along the coast mainly light NE, in the open sea light to moderate NW wind. Sea smooth, in the open up to slight.

12 órakor elajtolt a 3. futam. A Jáspis délnek indult, a többi hajó északnak. Melyik taktika jön be?

14 óra 10 Megérkeztek az els? pontok és eredmények. E szerint az helyzet a következ?: Akvamarin: 13,1 tmf,
Azurit: 10 tmf
Jáspis 7 tmf
Obszidián: 10 tmf

15 óra 10 Találkoztunk az Akvamarinnal. Együtt cirkálunk felfelé Zadar el?tt. Nekünk csak a génuánk van kint, ?k teljes vitorlázattal hajóznak.
15 óra 25 Ismét találkoztunk velük, majd 10 perc múlva újra.
15 óra 40 Kiugrott a rakott krumplihoz készítend? tojás a fazékból. Nem igaz az a hír, hogy Gyula sportárs, megelégelve, hogy hiába kérlelte a kikötést vagy horgonyzást, ? maga vágta földhöz. Vagy mégis? Mindenesetre a Serkóra kente. Így kiestünk a versenyb?l, mert takkot kellett váltanunk, hogy ne d?ljünk annyira.
16 órakor lehorgonyoztunk Zadartól délre, hogy ne ömöljön ki a vacsoránk.

16 órakor az eredmény a következ?:
Akvamarin: 28 tmf,
Azurit: 23 tmf,
Jáspis: 21 tmf,
Obszidián: 21 tmf

Gyakorlatilag a három északra tartó hajó együtt cirkál a zadari csatornában északnak, míg a Jáspis a Kornati déli részén, a Vela Kurba szigetnél jár. Melyik taktika jön be? 18 órakor az eredmény a következ?: Akvamarin: 43 tmf,
Azurit: 36 tmf,
Jáspis: 31 tmf,
Obszidián: 35 tmf,

Az Akvamarin és az Obszidián egymás közelében hajózik Zadartól északra, míg az Azurit t?lük északabra keresi a szelet. Közben a Jáspis kiért a ny,lt tengerre. 20 óra:
Akvamarin: 58 tmf,
Azurit: 49 tmf,
Jáspis: 41 tmf,
Obszidián: 50 tmf,

A két helyzet változatlan, csak a Jáspis utolsó koordinátája szerint a nyílt tengeren északnak tart. Ez 21 óra harmincas adat. 22 óra
Akvamarin: 69 tmf,
Azurit: 58 tmf
Jáspis: 51 tmf 21 óra 30-kor leadott adat
Obszidián: 63 tmf

24 óra: Akvamarin: 72tmf,
Azurit: 60tmf
Jáspis: 64tmf
Obszidián: 70tmf
A hajók helyzete a következ?: az Azurit és az Obszidián egymás közelében állnak Zadar el?tt. Az elmúlt kéz óra alatt az els? 3 a második pedig 7 mérföldet tett meg, ezzel csak 2 mérfölddel van lemaradva. Az Azurit északi útvonala egyenl?re a legrosszabb, míg a Jáspis a Dugi Otoktól 6 mérföldre van a nyílt tengeren. Nagyon izgalmas. Mit csinálhatnak most a sporttársak?

Április 14. A 24 órás verseny befutója
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A hajók helyzete 10 órakor
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
AZ Akvamarin útvonala
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az Azurit útvonala
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Jáspis útvonala
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az Obszidián útvonala
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Szép csendes éjszaka van, szell? sem rezdül. A Hold dagadó sarlója táncot jár a vízen. Hideg lett. Most a tengeren még hidegebb lehet. Szegény versenyz?k! A helyzetjelentések alapján ott sem fúj a szél.

02 órakor a hajók eredménye a következ? volt:
Akvamarin: 74tmf,
Azurit: 65tmf
Jáspis: 70tmf
Obszidián: 72tmf
A Jáspis nyerte az el?z? két órát, ? haladt a legtöbbet. Nyilván a nyílt vízen több a szél. ?k kockáztattak. Bejön?

04óra:
Akvamarin: 78tmf,
Azurit: 73tmf
Jáspis: 75tmf
Obszidián: 75tmf
Nagyon szorossá vált a mez?ny. Azurit az északi útvonalat választotta, Jáspis továbbra is a nyílt tengeren van, míg a másik két hajó egymás közelében a zadari csatornában hajózik.
Most már én is lefekszem aludni egy kicsit, Karcsi váltott fel.

08 óra Akvamarin: 89tmf,
Azurit: 85tmf
Jáspis: 94tmf
Obszidián: 85tmf
Egyértelm?en a Jáspis volt ennek a négy órának a gy?ztese, de sajnos nagyon távol vannak még. Az Azurit visszafordult, a többiek Zadar el?tt vannak.
A zs?ri hajó a szigorú pártatlanság mellett a Jáspisnak drukkol, mert ?k hajóztak a legnagyobbat, vállalva a nyílt tengert is. Izgatottan várjuk a 10 órás eredményeket. A szabályok szerint 12 órig mérjük a mérföldeket, de 13 óráig kell befutniuk. Ha addig befut a Jáspis, akkor biztosan ? nyeri ezt a futamot.

10 óra Akvamarin: 93tmf,
Azurit: 89tmf
Jáspis: 102tmf
Obszidián: 89tmf
A Jáspis egy nagyot ment és megkerülte a Dugi Otokot, 10 órakor éppen a hajóroncsnál járt. Onnan kb. 20 mérföld a befutó. Maradt még 3 órája, ami azt jelenti, hogy 6 csomó feletti átlagot kellene mennie.
Nagyon drukkolunk nekik!
Az Azurit szintén visszatért Zadarhoz, míg a többiek ott vitorláznak szintén, növelve a mérföldjeiket.
Beér a Jáspis?


SZOLGÁLATI KÖZLEMÉNY
Vass Tibor köszöni a névnapi köszönt?ket!
Közlemény vége

12 órakor nagyon gyenge volt a szél, de mind a három hajó itt volt a célvonalnál. A befutás sorrendje és a megtett mérföldek a következők voltak:
1. Obszidián: 12 óra 01 perc 16 másodperckor, és 94 mérföldet jelentettek.
2. Akvamarin: 12 óra 02 perc 36 másodperckor és ők 102,6 mérföldet jelentettek.
3. Azurit: 12 óra 05 perc 23 másodperc és 95,5 mérföldet jelentettek.
Jáspis 102, 6 mérföldet jelentett, de még nagyon messze volt.
Végül a Jáspis sajnos nem ért be. 13 órakor még 8 mérföldre volt a befutótól, így sajnos ki kellett zárni a versenyből.
Beérkezés után elemeztük a leadott trackeket. Ennek alapján módosítani kellett az ereményeket a következő okok miatt:
1. A mintavételezés (helymeghatározás) gyakoriságát minden GPS-nél 1 percre állítottuk be. Ez azt jelentette, hogy a GPS meghatározta 1 percenként a hajó helyét, és a két pont közötti távolságot összeadta. Ebben az esetben, ha közben fordult a hajó, akkor a fordulást levágta, így elveszett néhány szakasz. Ennek oka az volt, hogy a GPS 2500 pontot tud tárolni, ebbe kellett biztonsággal beleférni a 24 órás verseny alatt. Viszont a Fugawin mért távolság, ahol a mintavételezés 10, esetleg 5 másodperc volt, pontosabb eredményt adott, de a kiírás szerint a GPS track volt a referencia.
2. Rossz vételi viszonyok, vagy az antenna árnyékolása vagy az elemcsere miatt megszakadt a track rögzítés.
Ezt figyelembe véve a következő eredmények születtek.
1. Akvamarin: 99,9 tmf,
2. Azurit : 94,6 tmf,
3. Obszidián: 83,3 tmf.
A Jáspis 12 óráig 107,5 tmf-et ment, de mivel nem futott be időre, ezért kiesett ebből a futamból. Este az étteremben kielemeztük az egyes útvonalakat, amelyeket kivetítettem a projektorral és a kapitányok elmesélték az útjukat.
Ezt követően minden hajó kapott egy-egy üveg viszkit, majd a hajók személyzetének nyakába akasztottam az arany, az ezüst és a bronz érmeket. Puszit nem kaptak.
Az összetett verseny eredménye a következő:

1. Akvamarin: 3 pont,
2. Azurit: 8 pont,
3. Jáspis: 9 pont,
4. Obszidián:11 pont.
Holnap indul a következő két futam.
Hamarosan az egyes hajók beszámolóit lehet majd itt olvasni.


Az AKVAMARIN beszámolója

Jachtakadémia Kupa 2004. április 9 ? 16. ? avagy - kissé nagyképűen ? "Mesterek tornája"

Ez, a remélhetőleg haladó hagyományt teremtő verseny egyedülállóan sokrétű. Az egy hét alatt lesz pontgyűjtő verseny (?csillagtúra?), kötött - és szabad navigálású túrafutamok, 24 órás mérföldgyűjtő verseny és olimpiai pályaversenyek. Ezek a sokszínű feladatok gyorsaságból, taktikából, navigációs képességekből, kitartásból, tenger és meteorológiai ismeretekből, csapatmunkából mind vizsgáztatják a ? egyébként egyforma, Magyar Adria Jachting Club tulajdonú Bavaria 44-esekkel hajózó ? csapatokat.
Péntek
A csapatok már pénteken du. este, éjjel érkeznek. Mi is három részletben utazunk, hogy minél több idő legyen a hajót szerelni, navigációt beállítani, tesztelni és minnél több cuccot tudjunk leszállítani.
Csapatunk első párosát mindjárt mintegy 650 Kn erejéig megvizsgálják a horvát vámszervek. A probléma 1 db plusz akkumulátor (ez kell a 24 órás menthez) és 8 db csörlőkar tartó. Valószínűleg sapka sem volt rajtuk, vagy éppen, hogy vol? Akik leértek üdvözlik egymást, beszélgetés, borozgatás, stb. A sukosani kikötőben szemerkélő eső, 20-30 csomós SE szél van, éjfél után lepihenünk.

Szombat
Reggel újfent jó bő 20 csomó feletti a szél, 30 feletti befújásokkal. Tiborék a zsűri hajóként funkcionáló Odysseussal 9 körül indulnak Punatból, röviddel az indulás utána a Krk sziget tarakásában egy öbölben lehorgonyoznak, nagyon szembe jön nekik a szél és a hullámzás, várniuk kell. Végül Tibor elindul, de keserves a haladás, mert motorral is cirkálni kell, és az elérhető sebesség mindössze 4-5 csomó, nagy kínlódás. Közben felszednek a nyílt vízen kétszer is kötelet ? ritka nagy pech, ez nem az ő napjuk. A várakozás alatt mi a hajót díszítünk, feltesszük kedves szponzoraink matricáit, molinóit, ezúton is köszönet a támogatásokért! Beállítunk, szerelünk. Háztáji kiváló pörkölt az ebéd. Délután hol esik, hol nem, úgyhogy, mivel nagyjából készen vagyunk, bizony lefekszünk egy kis szempihentetésre. Vacsora a kikötővel szembeni Bepo étteremben, ez a verseny egyik ?hivatalos? szállítója. Tiborék éjjel fél egy körül igen fáradtan megérkeznek, a kikötés alatt leszakad az eső. Éjjel is jól esik.

Vasárnap
Vigasztalanul esik. Tegnap SSE, majd NW, most SE, körbefordult felettünk hezitál a front, a kilátások sem jók. 9-kor megbeszélés az Odysseuson. Halasztás, az idő csak romlik és tovább romlik, 25 csomó felett az átlagos szélsebesség, a befújások 35-42 csomó közöttiek. Egy óra körül látogatás Bepoban, ebéd, időjárási helyzetértékelés. Lehet, hogy csak kedden indulhatunk, olyannyira, hogy a horvát versenybíró hazamegy Splitbe, telefonon tartjuk a kapcsolatot. A Bepoban Tibor által vetített manőver tréning, konzultáció, majd visszamegyünk aludni, kártyázni. A szélerő változatlan egész éjjel, folyamatosan süvít a kötelek között, a maximális befújás 44,5 csomó volt a műszerek szerint.

Hétfő
Verőfényes reggeli napsütésre ébredünk, de a szél semmit sem csökkent, az átlagos szélerő 25 csomó, 3-4 percenként 40 csomót közelítő, sőt elérő befújásokkal. Egész nap elvagyunk, majd újabb forduló a Bepóban. Vacsora közben előadások, szabálymagyarázat, frissítés. Este megjön a másnapi pontgyűjtő verseny tesztlapja. 30 kérdést kell jól megfejteni, a válasz lehetőségekhez koordináták tartoznak. Aki jól válaszol, az megfelelő koordinátákat nyer és így holnap tuja, hogy melyik lesz a tényleges 30 pont, amit 0,03 tmf pontossággal kell értékelni. Egy-egy ellenőrző GPS rögzíti minden hajón az utakat és pontérintéseket minden hajón, ezt a verseny végén leadva a zsűri kiértékeli, hogy kinek hány pontja lett. Vannak egy és kétpontos kérdések is, nagyon elszórva, tehát ? figyelembe véve a szelet - nagy szerepe lesz a taktikus útvonaltervezésnek. Észnél kell lenni,merta befutó 14 óra és 14 óra 15 között van és ez után minden perc egy büntetőpont. Az egész késő este vad gondolkozással telik el a tesztlapok felett, éjfél után fekszünk csak le.
KEDD Hajnali kelés, nyolckor kapitányi értekezlet, nyomás kifelé, borongós, 15 csomós szél. A rajt kis csúszással a sukosani kikötővel szemközti oldalról 10.17.kor, cirkálás a Zadari csatornán keresztbe a kikötő felé, itt fordító bóját kell kerülni és ezután kezdődhet a pontvadászat. Két hajó civakodik a fordítóbójánál, az egyik érinti a bóját, ezért azonnali 360 fokos fordulóval bünteti a rendezőség a szabályoknak megfelelően. Később a fotók elemzéséből kiderül, hogy a bója érintésre a másik hajó szabálytalan területnyerése késztette. Szándékosság fel sem merül, de a szabály az szabály, a vétkes hajónak két 360 fokos fordulót kell tennie. Számolgatjuk, hogy a szél és az áramlás figyelembevételével melyik pontokat gyűjtsük, úgy, hogy a limiten belül célba is fussunk. Eredetileg volt egy terv, miszerint lesz egy ?mesterpont? ami 10 pontot ér és ennek a koordinátáit egy adott helyen horgonyon álló Odysseusról húzzák fel lobogóval és ez 2 percig lesz látható, tehát ide is időben kell érkezni. A késés miatt a fordulópontnál ? és nem a korábban megadott helyen ? AZ Ody felhúzza a 10 pontos pont koordinátáit lobogóval. Olyan gyorsan átérünk, hogy szinte várnunk kell a lobogókra. A szél ereje állandóan változik és sajnos az iránya is. A gyengülő szélben nem kockáztatjuk a késői visszaérést, és a Zadar vonaltól délre lévő pontokat gyűjtjük be, közte a 10-es is. Ebéd a fedélzeten, még célvonal előtt, mert túl korán visszaértünk. A befutónál Tiborék gumicsónakjának kis motorja makacskodik, de végül csak összeszedik a befutó hajókról a GPSeket.
Fél óra pihenő után indul az ?America Cup-szerű? cirkálás és hátszeles verseny. Rajt a sukosani kikötővel szemközti oldalról, felfelé cirkálás, bal kézre vesszük Osljak szigetet, megkerüljük, majd hátszélben vissza. Este fél nyolckor eredményhirdetés a Bepoban. Tibor számítógépről a falra kivetítve értékeli a trackeket a pontgyűjtő versenynél. Egy hajó mellément a pontoknak. Az ok fontos és tanulságos. A túlzott részletekbe menő ismertetést mellőzve, tudni kell, hogy a föld alakját matematikailag többféleképpen írták le, mintegy többféle szabvány létezik. A legelterjedtebb a GPS-eknél a WGS84 szabvány. A horvát tengerészeti papír térképek a WGS84 helyett az un. Besselov ellipszoid leíró számítást figyelembe véve készültek. Ez egyébként rajta is van a térképeken és a WGS84-ben kapott koordinátához keleti irányba 0,28 percet korrigálni kell, hozzá kell adni, hogy a horvát papírtérképen pontos koordinátát adjon. Van olyan navigációs program, amely a GPS alatt (WGS84!) horvát papír térkép digitalizált változatát használja és itt nem megfelelő beállítás esetén, ill. koordináták vagy utak GPS készülékek vagy PC-k közötti áttöltögetése során előállhat az eltérés. Ez a korrekciós hiba a valóságban 400 méter! Gondoljunk éjjel, szinte vakon hajózva, egy szűk átjáró felé tartva ezekre a dolgokra?.A versenybíróság az eltérő koordinátákat nem fogadta el ? az érintettek elfogadták a döntést - és ennek figyelembevételével alakult a sorrend. Az első három helyezett szép érmeket és tapsot, valamint sporttársi gratulációt kapott a többiektől. A kreutz és hátszeles futamra külön eredményhirdetés volt. Tibor egyenként adta át az érmeket a csapatok tagjainak elismerve a sportszerű versenyt és a jó teljesítményeket.

Szerda Reggel a szélsebesség 0 csomó, kisütött a nap. Hogyan lesz 24 órás szél nélkül? Végre megindul a szél és délben elrajtol a mezőny. Ez a futam a meteo előrejelzések és taktikák csatája lesz. Mi felmegyünk Zadar fölé, de van aki a nyílt tengeri nagyobb szélben bízva megkerüli a Kornatokat és Dugi Otokot. A Katina átjárón a versenykiírás szerint tilos a versenyzőknek áthajózni, mivel motorozni természetesen tilos és az átjáróban áthaladni viszont csakis motorral szabad. Természetesen minden hajón ellenőrző GPS rögzíti az útvonalat. Minden páros órában sms-ben a hajók elküldik a zsűrinek az éppen aktuális kooridnátáikat és az addig megtett út nagyságát. Ezeket az adatokat a zsűri mindenkinek megküldi. Ezáltal mindenki látja, hogy hol áll a versenyben és a többiek koordinátáit plottolva a térképen követhető a mozgásuk és a taktikájuk. Itt érvényes az időlimit, a hajóknak másnap 12-ig lehet gyűjteni a mérföldeket és 13 óráig kell befutni, különben törlik az eredményt, Tehát a nagy út és sok mérföld szép dolog, csak majd vissza is kell érni időre és ebbe még a szél is természetesen döntő szót mondhat ki. Mi ? néhány más hajóval - felfelé, Zadar irányába cirkálunk a frissülő szélben. 20 csomó feletti szél, és már estére 1,5 m feletti hullámok alakulnak ki Ez ideális helyzet lehet kis Vuk eljövetelének. Nem hisszük, hogy feljebb jobb a szél ezért Zadar környékén egy tartományban próbáljuk minél nagyobb sebességen tartani a hajót. Csúcssebességünk 11 csomó, ami nem rossz a B44-től, persze spinakkerrel. Alaposan besatírozzuk a térképet a számítógépen a sok oda vissza úttal. Követjük a szelet és gyűjtjük a mérföldeket. Kétóránként izgalom, hogy ki hol tart. Sötétedés után fokozatosan csökken a szél, de még maradnak a döghullámok, miközben egyre lassulunk, éjfélre "beülünk a lavórba" hol megállunk teljesen, hol meg állunk. Meglehetősen sötét van, a Hold kicsi, a parti fények viszont segítik a tájékozódást, bár a számítógépen a térképen mindent látunk. Figyelni viszont kell a hajókra, nagy a forgalom és este mennek ki a halászok is, majd hajnalban is vigyázni kell, amikor jönnek vissza. A még tartó hullámzás teljesen kirázza még azt a fuvallatnyi szelet is a vitorlákból. A hajóban abszolút sötét, a műszereket és a navigációs fényeket kivéve minden ki van kapcsolva, kímélnünk kell az akkumulátorokat, hogy biztosan kitartsanak. Csak a kis homloklámpák vörös és fehér fénye világít, ha kell. Persze azért a legkisebb rezdülésre is spinakkert rántunk, majd szedünk le és ez így megy hajnalig, átkínlódjuk az éjszakát. Hajnaltájban kezd megindulni a szél és már el kell kezdjünk gondolkozni a befutón. Közben sms-ben köszöntjük Tibort, ma van névnapja. Zadar előtt nagyon hektikus a szél, hol állunk, hol 5-6 csomóval spinakkerezünk ez is kínlódás a cél érdekében. Közben a szigeteket kerülő versenytársunk hajója nagyon jól halad, igen gyorsak, de kétséges, hogy beérnek-e 13 óráig? Figyeljük a környezetünkben a többieket is, állandó számolgatás mellett növekszik a feszültség a szintén növekedő fáradtság dacára. Végül 12-kor szinte pontban célba futunk fáradtan, de boldogan, megcsináltuk a 24 órás feladatot. Rövid időn belül befutnak a többiek is, kivéve a bátor szigetkerülőt, ő még 16 mérföldre van sajnos nem érhet be sehogyan sem 13 óráig, talán 15 órára, de neki lesz messze a legtöbb mérföldje. Azonnal átadjuk a zsűri hajónak az ellenőrző GPS-t és indulunk be a kikötőbe. Kikötés utána többség régi vágya trágyát keresi fel, ez a tárgy a vizesblokkban van?, majd megyünk egy frissítő zuhanyra. Befut a többi hajó és személyesen is felköszöntjük Tibort, majd pihenő az esti eredményhirdetésig.



Az Azurit naplója:

Izgalmas várakozás előzte meg a 24 órás mérföldgyűjtő, megállás nélküli, versenyt. A rajt 12:00-kor volt Sukosan elől, a befutó ugyanott, másnap 12-kor. Az útirányt és a versenytaktikát minden hajó saját maga határozta meg, egyetlen megkötés volt, hogy másnap 12 és 13 óra között kellett befutni Sukosanba, de a mérföldek gyűjtése 12-kor lezárult.
Ennyi ?bevezető? után jöjjön a verseny az ?AZURIT? hajó szemszögéből:
A reggeli kapitányértekezleten megkaptuk az internetről letöltött különböző szélelőrejelzéseket az elkövetkező 24 órára. Ezen előrejelzések nélkülözhetetlenek voltak az útvonal meghatározásában, hiszen nem csak azt kellett ?kitalálnunk?, hogy a rajt után honnan fúj a szél, hanem a 24 órás előrejelzés ismeretében a változást is meg kellett "jósolni". Hosszú megbeszélés után, miután végigjátszottuk a számbavehető útvonalakat, eldöntöttük a fő taktikát, hogy merre megyünk és meddig.
12 órakor rendben elrajtolt a mezőny, gyenge mérsékelt (5-6 csomós) szélben, nekünk 4.-nek sikerült ? ami ugye 4 hajóból nem tűnik túl jó rajtnak, de a 24 órás verseny lényege éppen a folyamatos, hosszú távú egyenletes teljesítésben rejlik. Érdekes volt megfigyelni, hogy annak ellenére, hogy mindenki ugyanabból a ?receptből? főzött ? azaz ugyanazokat a szél előrejelzéseket kaptuk meg ? a 4 hajó a rajt után 4 különböző irányban indult el, úgy is mondhatnánk, hogy a szélrózsa "minden" irányába.
Mi a zadari csatornában való É-i irányú haladást választottuk, abban bízva, hogy bár széllel szemben ? azaz cirkálva ? kell haladnunk, mire a csatornában eláll a szél, olyan magasságba jutunk, ahol éjjel is lesz némi szél, illetve ahonnan a frissülés várható. Az előrejelzésnek megfelelően szépen erősödő szélben haladtunk Zadar felé. Mivel a zadari kirándulásunk alkalmából volt szerencsénk a ?zenélő? rakpartot is megtekinteni, a szélorgonával, úgy gondoltuk, miért ne nézhetnénk meg az egyik forduló alkalmából a vízről is. Hála Istennek a szél is a megfelelő irányból fújt, így semmi akadálya nem volt annak, hogy szinte a part előtt, közvetlen közelben forduljunk meg, a turisták nem kis megrökönyödésére. Ők ugyanis csak annyit láttak, hogy egy majd? 15 m hosszú vitorlás, rendesen megdőlve, meglehetős tempóval egyenesen a móló felé tart ? mintha a kormányos nem látná, hogy jön a part. De persze mindenki tudta a dolgát, úgyhogy mintaszerű fordulóval búcsúztunk Zadartól.
A verseny másik érdekessége az volt, hogy a hajóknak minden páros órában SMS üzenetben tudatni kellett a zsűrihajóval, hogy éppen mi a pozíciója, és hogy hány mérföldet tett meg addig. Ezután minden hajó kapott egy összesített üzenetett, ahol a többi versenyző pozíciója és a megtett útja is szerepelt. Így mindenki tudta, hol vannak a többiek, és a megtett út alapján arra is lehetett következtetni, hogy kinek hogyan vált be a széltaktikája.
Nekünk egyenlőre jónak tűnt a döntés. Fokozatosan cirkáltunk fölfelé a zadari csatornában, szépen erősödő szélben. Olyannyira erősödött a szél, hogy először a nagyvitorlát kellett "kurtítanunk", majd fokozatosan a génuát is. Mindezek ellenére ? vagy éppen azért, mert nem dőlt annyira a hajónk ? 7,8 csomós állandó sebességgel sikerült haladnunk.
Tervünknek megfelelően folyamatosan haladtunk felfelé, egészen addig, amíg el nem értük a Vir szigete előtti szakaszt, ahol olyan erősen fújt a szél, hogy a reffelt vitorláink miatt (sem) tudtunk elég élesen haladni, így elkezdtünk "vasalni" Molat és Vir szigetek között. Az erős szél miatt mindenki viharruhában volt.
Mindeközben a nap haladt a maga égi pályáján, és lassan elkezdett esteledni. Az előrejelzés szerint gyengülni kellett a szélnek, ami be is következett, ahogy lement a nap, szinte egyik pillanatról a másikra elállt a szél, a hullámok viszont maradtak. Sajnos ekkor éppen egy öböl karolásában voltunk, ami nem tűnt túl biztatónak miután a hullámok sodortak ki a part felé az amúgy is sekélyes öböl gyomra felé. De Poseidon meghallgatta kérésünket (nemhiába kedveskedtünk neki a verseny elején.) és küldött egy kis frissülést, akikkel ki tudtunk jönni az öbölből. De csak éppen annyit, mert utána máshol volt dolga a szélnek, mert ott nálunk snitt, mintha elvágták volna, eltünt. Elkezdődött az idegek játéka, mikor ? és főleg honnan ? fog jönni az éjszakai frissülés?
Ilyenkor ráér az ember és hát egyre csak jár az agya, hogy hogyan lehet tovább juttatni a hajót. Csak egy párat sorolnék fel az elhangzott ötletek közül: A legénység felsorakozik a hajó orrától a tatjáig. Az első ember kimer egy vödör vizet a tengerből, azt végig adogatják a hajón és a hátsó pedig beleönti a hajó mögött. Ekkor a hajó orra előtt nyilván hiányozni fog egy kis anyag a faránál pedig több lesz. Így a hajó egy lejtőre kerül, amin szépen lassan el fog indulni.
A másik nagyszerű ötlet szerint egy végtelenített kötélre vödröket szerelve a hajó körül forgatva, mint a malom elindul a hajó. Miután ennyi vödör nincs a hajón a legénység tagjait lehet felfűzni. Ennek további előnye is lenne, mert ők az előremenő ágban összehúzzák magukat, míg visszafelé kitárulkozbak így mégnagyobb ellenállást tudnak kifejteni. És még sok egyéb jó ötlet. Ezek után elképzelheted, hogy milyen 2 órán keresztül várni a szélre.
Kb. hajnali 2 óra magasságában megérkezett a frissülés, de a tegnapi naphoz képest szinte szélcsend volt. A legénység ébren lévő fele tette a dolgát, próbált szelet találni. Ez nem mindig sikerült, de 3 óra felé stabil, mérsékelt szélben vitorláztunk, miközben Molat sziget előtt még egy halászflottát is volt szerencsénk megfigyelni ? legalább 10 hajóból állt ? de szerencsére nem mentünk olyan közel hozzájuk, hogy zavartuk volna egymás vizeit.
Nem sokkal ezután, változó erősségű szélben elérkeztünk a verseny szempontjából döntő pillanathoz, nevezetesen, mikor forduljunk vissza Sukosan felé, hogy 13 óráig mindenképpen odaérjünk, ugyanakkor 12 óráig a lehető leggyorsabban haladva a lehető legtöbb utat tegyük meg. Végül is úgy döntöttünk, hogy Vir sziget alá tartva közelítjük meg a szigetet, majd a partok közelében hajózunk Zadar illetve Sukosán felé.
Reggelre majdnem elállt a szél, úgyhogy spinakkerezve vártuk a frissülést, ami a menetrend szerint 10-re érkezett. Sajnos elég lavóros volt a víz, "szépen" kellett vitorlázni ahhoz, hogy megtaláljuk a szélcsíkokat. Mindeközben folyamatosan figyelnünk kellett, hogy mikorra érünk vissza a célba, hiszen 13 óra után már nem lehet befutni. Ez volt a legizgalmasabb rész, mert percről percre változott a beérkezésünk várható időpontja.
Talán ez volt a verseny legizgalmasabb időszaka, a befutó előtti néhány óra. Egyre közelebb kerültünk a célhoz, ahol már látszott a zsűrihajó is, meg a versenytársak is. Igaz ugyan, hogy a 24 óra alatt teljesített mérföld határozza meg a futam eredményét, viszont egyenlőség esetén a beérkezés sorrendje a döntő! Tehát egyáltalán nem mindegy, hogy ki hanyadiknak fut be! A szélnek sajnos meg van az a tulajdonsága, hogy nem mindig fúj mindenütt egyformán. Itt is ez történt, hátszélben spi-vel száguldoztunk a szélcsendben a cél felé, miközben a többiek ? a frissülés felől érkezvén ? szépen előttünk futottak be.
Sebaj, a mérföldek alapján előkelő helyezésre számítunk, bár nagyon szorosnak ígérkezi a verseny.
Kíváncsian várjuk az esti ? végleges ? eredményhirdetést.
Az AZURIT legénysége (Mila-kapitány, Subi- első fedélzeti "kütyü"-mester, Béla (alias Zsolt) első tiszt, Laci első autópilóta mester, Győző első vitorla mester, Senor Amigo (alias Gergő) első decklight mester) nevében Zsolt (alias Gábor) első krónikás és főszakács helyettes.

Április 15. Péntek. Az olimpiai és a kötött pályás túraverseny és sajnos a verseny utolsó napja.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kötött pályás túraverseny helyszíne
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az I. JAK vágeredménye
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kupák. Balról a legnagyobb a Vándorkupa, amit jöv?re el lehet nyerni Fekete Lacitól.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A beszédem
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A díjkiosztó
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Vándorkupa átadása
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Gábor, Laci és Gubi
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A gy?ztes csapat
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Reggel borús id?re ébredtünk, gyenge széllel. A 8 órás szkipper értekezleten áttanulmányoztuk a várható id?járást. Így végül mára két futamot terveztünk: a 4. futam az olimpiai pályán lesz, míg az 5. a kötött pályás túraverseny: meg kell majd kerülni egy adott útvonalon egy kijelölt szigetet. Közben nem szabad bemenni a kijelölt területekre.
10 órakor kifutottunk, kit?zni a pályát. El?ttünk kiment már a Jáspis, gyakorolni.
10 óra 32 A Jáspis rádiün jelezte, hogy náluk baleset történt: S. Lacinak felszakadt az ujján a b?r, mert beszorult a csörl? kötele alá. Nincs nagy baj, de jó lenne orvoshoz vinni. Ezért leszerveztem, hogy Domján Laci a MAY klubtól kijött érte autóval a benzinkúthoz, ahol a Jáspisról kirakták a sebesültet. Remélem nincs semmi komoly baja szegénynek.
Közben Lui (Ruják) kit?zte az olimpiai pályát.

11 óra 00 Az olimpiai pályaverseny kezdete. A rajt sorrendje: Azurit, Akvamarin, Jáspis Obszidián. Az Azurit jól taktikázva a rajt után 4 másodperccel haladt át a rajtvonalon. Az Akvamarin kicsit megkésett, így 25 másodperccel, a Jáspis 35 másodperccel, míg az Obszidián 1 perccel kés?bb haladt át a rajt vonalon. A pálya teljes hossza 8,2 mérföld. A start bója után az második bóját pontosan szélirányba kell kirakni, ez a kreutz bója míg a harmadikat bal oldalt ezekt?l, ez a raum bója. A bóják sorrendeje: start, kreutz, raum, start, kreut,start és a kreutz bójánál a befutó. Az Akvamarin a legesélyesebb, nekik van a legnagyobb tapasztalatuk a versenyzésben.
11 óra 29 perc 30-kor vette a kreutz bóját az Akvamarin. Majd 1 percen belül felhúzták a spinakkert. 11óra 29 perc 56-kor vette az Obszidián a bóját, majd a Jáspis pár másodperccel kés?bb. A két hajó egymás mögött halad pár méterrel. Az Azurit valami miatt lemaradt. ?k csak 11 óra 33 perc 50-kor fordult. Azurit szintén spinakkert húzott, de elég nagy a lemaradása. El?l kb. 400 méterre megy az Akvamarin. Kés?bb a másik két hajó közül az egyik felhúzta a spinnakert, de nem elég magasra. Így úgy t?nt, hogy mindjárt beleér a vízbe. A nagy távolság miatt nem láttuk tisztán, mi történt. Ez biztos a Jáspis volt. Aztán 1-2 perc múlva a helyére került a golyó.
12 óra 12 Most jött a hír, hogy csak bekötötték Laci ujját és jön vissza a versenyre, a következ? futamra kihozza Domján Laci a gumicsónakkal.
A gyengüli szél miatt pályarövidítés mellett döntöttünk: befutó itt a kreutz bójánál.
12 óra 23 perc 00 másodperckor befutott az Akvamarin.
12óra 35 perc 20 másodperckor befutott az Obszidián! ?k ennek a futamnak a nagy gy?ztesei! Fantasztikusat alakítottak! Éljen az Obszidián!
12 óra 38 perc 50 másodperckor befutott a Jáspis. Pont addig ért ide D. Laci a motorossal és így kiegészült a Jáspis személyzete a sebesülttel.
12 óra 45 perc 24 másodperckor futott be az Azurit.
Az összetett verseny sorrendje a következ?:
Az 1 helyen az Akvamarin áll 4 ponttal,
A második és harmadik helyen az Azurit és a Jáspis van 12 ponttal, míg a
negyedik helyen 13 ponttal az Obszidián van.
Nagyon szoros a mez?ny. Az els? helyet kivéve bármi megtörténhet!
A túraverseny rajtja nagyon izgalmas volt: az Akvamarin 2 méterrel suhant el a hajónk mellett! Ez még semmi, aztán jött az Azurit és a Jáspis. A két hajó szint centikkel húzott el egymás mellett, majd az Azurit lefordult, 3 méterre megközelítve a hajónk orrát. Közben az Obszidián is elrajtolt. Ez lesz a dönt? futam!
16 óra 30 perc 37 másodperckor megérkezet az Akvamarin! Így ők nyerték a 2005. évi Jacht Akadémia kupát! Éljen az Akvamarin személyzete és különösen Fekete Laci!
16 óra 47perc 12 másodperckor befutott a Jáspis! Ők lettek az ezüst érmesek a Jacht Akadémia Kupán is! Éljen a Jáspis és különösen Szemkeő Gábor!
17 óra 06 perc 22 másodperckor befutott az Obszidián! Ők fejlődtek a legtöbbet, a nyugdíjas klubból egy komoly vitorlázó csapattá váltak. Gratulálok! Szépen hajóztatok. Éljen az Obszidián személyzete és különösen Gubi!
17 óra 20.kor futott be az Azurit. Mi lett ma ezzel a dinamikus, nagyon jó csapattal? Amit lehet, azt mindent ma elveszítettek. Nagyon sajnálom őket!
És láss csodát! Hihetetlen helyzet alakult ki az összetett pontozásban! Az első hely nem vitathatatlanul az Akvamarin összeszokott csapatáé. De kié a többi?
A második helyezet a Jáspis,13 ponttal. Van valahol egy felsőbb igazságosság, amely nem hagyja az ártatlanokat. Így az a bátor hajó, amelyik kimerészkedett a nyílt tengerre az éjszakában, második lett. Megérdemelték! Gratulálok Gábor! Szépen hajóztatok.
De mi lesz a 3. és 4. helyezettel? Nekik azonosak a pontszámaik, mind a kettő 16 pont.
Erről a hazai és a nemzetközi versenyszabályok úgy rendelkeznek, hogy a nyert futamok aránya dönti el a sorrendet.
De láss csodát ismét! Mind a két hajónak van egy második, 2 harmadik és két negyedik helyezése! Ennyire jók voltak mind a ketten! De az élet és a versenyszabályok kegyetlenek: valakit meg kell jelölni győztesebbnek és ez pedig az utolsó futamban jobb eredményt elérő.
Ez pedig az Obszidián, akik a legutolsó futamban ugyan, de mégis fel merték húzni a spinakkert! Éljen Gubi és csapata!
Sajnos a negyedik lett így Mila és hajója az Azurit. Ők ugyan úgy megérdemelték volna a bronzérmet, mint Gubiék. Ők a verseny nagy vesztesei. Pechűk volt. Sajnálom őket.Megérdemelték volna a jobb helyezést.
Este a vacsora után egy rövid beszédet tartottam. Ebben megköszöntem a versenyzőknek, hogy létrejöhetett a Jacht Akadémia Kupa, a JAK. Értük, miattuk, nekünk! Ez a mi kupánk, a nekünk legjobban tetsző szabályok szerint, hogy mindenki összemérhesse a hajózási ismeretekben, tudományokban szerzett jártasságát.
Elmondtam, hogy az életem nagy pillanatai az utóbbi időben a következők voltak: az 1. és a 2.Jacht Akadémia farsangi bál, ahol szintén egy nekünk, egy rólunk szóló összetartozásban volt részünk és Sezó szülinapi ajándéka a Könyv, ahová összegyűjtötte az engem szeretők aláírásait és jó kívánságait és bemásolták az Odüsszeia szövegét kézzel. És itt van a JAK! Itt bizonyságot kaptam, hogy a tanítványaim megtanultak hajózni és alkalmazni tudják az ismereteiket. Kicsit én is, az egész életem vizsgázott ezen a versenyen. És jól vizsgázott. Sikerült átadnom a tenger szeretetét, a tiszteletét és a társak szeretetét, tiszteletét. Persze, aki hajlandó kibírni engem, az meg is érdemli úgy kell neki.
Ezen a versenyen nem tört az árboc, nem lett leverve a tőkesúly, nem szakadt a spinakker, este nem itta holtrészegre magát senki, csak a sporttásak hajóztak, SZÉPEN HAJÓZTAK! És mindenki nagyon jó érezte magát. Nem volt veszekedés, nem volt óvás, senkiben sem merült fel a tiltott motorhasználat gyanúja, viszont mindenki törődött a másikkal, közösen izgultunk a Jáspisért, rögtön segítettek annak, aki erre rászorult valamiért. Egy nagyon szép verseny volt.
Többen félve kérdezték:"Ugye lesz ennek folytatása?" Lesz! Hiszen ezért is lett kiosztva a JAK vándorkupa! Amit egy évig Fekete Laci fog őrizni, ás jövőre tőle lehet elnyerni.

A 2006. évi JAK-ra csak az jöjjön el, akinek fontos a hajózás, fontosak a társai, de az jöjjön el.
Most éjjel három óra van, hajózunk Punat felé. Talán ez a késői időpont miatt kicsit patetikusak a gondolataim, de igazak. Laci kettőig volt őrségben, Gyula négytől vált le engem. Reggelre Punatban leszünk. És nagyon boldog vagyok.

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től