MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / 198. út- 2005 els? kapitány tréningje
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
198. út- 2005 els? kapitány tréningje2005.06.03. - 2005.06.14.

198. út
A cél a csillagászati navigáció megtanulása.
A tervezett útvonal: Punat - Dubrovnik - Catania - Málta - Görögország - Montenegro (Kotor) és Punat.

Üzenet a hajónakRészletes napló

1 nap: péntek: Érkezés Punatba, vásárlások és a nyári id?ben felvettük a deviációs görbét. Este a fügepálinkás étteremben vacsoráztunk
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

2. nap: Szombat 9-kor indultunk Málta felé. Csendes id?ben kezdtük, és rögtön el?került a szextáns: mindenki mért. Közben feltámadt a szembe szél, ami Dubrovnikig kitartott.
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

3, nap: Surrantak a fürge rókalábak, jött Vuk, mi meg délután 5-re megérkeztünk Dubrovnikba. Közben elromlott az adatcsatlakozó, ezért nem m?ködött a nyomkövet?. Este megcsináltuk Danival. A többiek Dubrovnikban vacsoráztak.
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

4. nap: reggel 7ákor indultunk Dubrovnikból csendes es?ben. Kés?bb feltámadt a keleti-délkeleti szél amely ismét meghozta Vuk-ot a hajóra. Nagy hullámokban motorral és vitorlával kreutzolunk és megpróbáljuk elérni a csizma sarkát. Éjjel feltekerünk egy kötelet a hajócsavarra a ny,ilt tengeren
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
4. nap: reggel 7ákor indultunk Dubrovnikból csendes es?ben. Kés?bb feltámadt a keleti-délkeleti szél amely ismét meghozta Vuk-ot a hajóra. Nagy hullámokban motorral és vitorlával kreutzolunk és megpróbáljuk elérni a csizma sarkát 6 óra 30 Ébreszt?. Esik az es?, változó erej? északi szél fúj. Jani a konyhás, elment friss kenyeret venni. Amint visszajött, rögtön indultunk is. Balázs szépen kivitte a hajót a marinából, majd irány a folyón lefelé az óváros. Az es?ben lecsökkent a látótávolság 400 méterre, de ett?l még tudtunk hajózni. Amint kiértünk a nyílt tengere egyre nagyobbak lettek a hullámok és keleti szél fújt.
Az óvárosban télies volt a hangulat: egyetlen kiránduló hajót sem láttunk, és csak egy-két ember lézengett a parton. Persze, mert pontosan befújt a keleti szél és kellemetlen hullámzás okozott a kiköt?ben.
Innen 8 óra után indultunk neki Otrantónak, az olasz csizma sarka felé. Catania 389 mérföldre van, Otrantó pedig 170 fokos irányban 160 mérföld. Amint elhagyjuk majd Otrantót, a cél Sántamárialuka (St,Mariad i Leuca), amely a csizma sarkán található. Ez 24 órás út szokott lenni. Reggel 8 ?ra szeretnék oda érni. Itt megtankolunk majd, hogy ne kelljen Catániában dízelt vennünk, ahol múltkor a rossz gázolajat kaptuk. Hát enniy a 24 órás tervünk. Közben holnap reggelig nem lesz térer? a mobilokban.
A Dél-Adria er?s hullámzással fogadott minket, kezdetben kelet fel?l, majd délkelet fel?l. A leger?sebb széllökés 32,8 csomós volt, amit a m?szer regisztrált. Ahogy távolodtunk a parttól, a szél gyengült és beállt 15-20 csomó körüli értékre. Bizony a hajót rendesen megtáncoltatták a hullámok. Egyre több társunk simogatta Vukot, de volt aki Karakkal találkozott. Felhúztuk a vitorlákat és felváltva vitorláztunk és motorláztunk, ahogy a szél engedte.
Aztán nem tudtuk tartani az irányt: el kellett térnünk jobbra és ett?l kezdve ezt játszottuk estig: ha nem tudtunk Otrantó felé menni akkor jobbra tértünk, ha csökkent a hullámzás, akkor balra. Vajon mennyi késést fog okozni ez?
Csillagászati navigációról szó sem lehetett, részben az es?s id? miatt, részben, mert a hajónk átváltozott egy kever?tárcsás mosógéppé és id?nként egy kloffolóvá.
Zoli viszont jól bírta, ? számolgatott. Kés?bb Béla is belefogott, majd az id? múlásával még páran. Dani viharruhában aludt szinte egész nap a cockpitban. Volt aki a szinte egészestig rosszul érezte magát.
Délután felé kezdett kiderülni az ég és kétszer is találkoztunk delfinekkel.
14 óra 07 Csendesedett a hullámzás, ezért megpróbáltunk Otrantó felé hajózni, 170 fokos irányban. 16 óra Nem tudunk tovább haladni Otrantó felé, mert a hajó orra nagyon csapkodja a vizet. El kell térnünk jobbra. 10, majd 5 fokonként próbálgatva 200 fokos irányban tudunk hajózni. A reményeim szerint hamarosan megjön az északnyugati szél és beérünk majd az olasz csizma szára mentén lév? délkeletre tartó áramlatba is.
19 óra 17 A szél csendesült, szinte teljesen elállt. Ismét megpróbáltunk Otrantó felé hajózni: most 163 fokot kell tartanunk.
Sajnos hamarosan megint csapkodtuk a vizet és ismét jobbra tértünk. Kicsit már kezd unalmassá válni, nem?
Hát még nekünk!
22 óra a szél NNW és 15-20 csomós. Szinte teljesen hátulról fuj, mert már ismét Otrantó felé tudunk hajózni, most már 146 fokot tartva. A hullámok csendesedtek, de még mindig legalább másfél méteresek. Viszont egy zivatar felh? kell?s közepén vagyunk. A radar szerint minden felé legalább 5 mérföldre tart a felh?. Amint írom ezeket a sorokat, egy tompa puffanást hallottam, majd lelassult egy kicsit a motor. A hajó sebessége ezzel egy id?ben leesett 8-ról 7 csomóra. Felkapott valamit a hajócsavar. Pont most. hát ez szívás.
22 óra 20 Igen, felkaptunk egy kötelet. A kötélvágó valószín?leg elvághatta, de egy darabja rajta marahatott a propelleren. Lemerülni nem lehet a nagy hullámzás miatt. Mi legyen? Jani is rögtön kiszaladt a kabinjából, mert ? is érezte a vibrációt. A többiek nem vették komolyan a dolgot. Valami puffant, na és?
Az els? amit megnéztem, hogy nem folyik-e be a víz a tönkcs?nél, ahol a hajócsavar tengelye bejön a hajótestbe. Ha folyik és nem tudjuk elállítani, akkor annyi id?nk van, amíg meg nem telik a hajó vízzel. Tavaly felkaptuk a saját mooring kötelünket egy márciusi man?ver tréningen, aztán ki kellett venni a hakót vízbel, hasonló okok miatt. Akkor könny? dolgom volt, mert Punatban gyakoroltunk és rögtön be tudtunk menni a daru alá. Most a legközelebbi kiköt? Brindisi, t?lünk 19,4 mérföldre. A legközelebbi part 17,3 mérföldre van, de ott nincs kiköt?. Már végiggondoltam a hajó elhagyási m?veletet: leadni a VHF DSC-vel a süllyedünk vészjelzést, majd amikor már valóban elsüllyed a hajó, akkor beszállunk a ment?tutajba, magunkkal visszük a rakétákat, kézi GPS-et, kézi rádiót, vészhelyzeti radar bóját és várjuk a ment?csapatot. Persze mindezt este 10 óra után egy viharfelh? közepén másfél méteres hullámokban izgalmas dolog. Szerencsére a hajó biztosítva van, így nem kell különösebben izgulni.
Én minden esetre a hagyományos módszerekkel próbálkoztam: levettem gázt, majd amikor meglassult a hajó, akkor hátrát adtam. Szokatlanul lassan pörgött föl a motor: jelezve, hogy valóban van a hajócsavaron valami. Most nem tudtam a víz alatti fényképez?gépet használni, mert korom sötét van és a vakuja fényét a vízben úszó buborékok-szennyez?dések szétszórják. Ha mást nem lehet, akkor azért megpróbálom majd. Aztán el kezdtem próbálgatni: teljes er? el?re, majd hátra. Egyszer hallottunk egy olyan hangot, amikor a kötél vége a hajótestet verte és megn?tt a rezonancia is. Egy nagy hátrával ez megsz?nt. Tovább próbálgattam, majd egyszer csak úgy éreztem, leakadt a kötél. Beállítottam 2800-ra a motor fordulatszámát és néztem: a sebességünk ismét 8 csomó körüli a GPS szerint. Sikerült! Hurrá!!! Igaz, hogy teljesen eláztam az es?ben, de legalább nincs semmi baj a hajóval!
22 óra 42. Úgy néz ki, minden rendben. Megúsztuk. Utoljára akkor akadt fel így a nyílt vízen egy kötél a hajócsavarra, amikor a Jacht Akadémia Kupára mentünk. Szerencsére akkor is megúsztuk. Már nagyon megszolgálta a kötélvágónk a 130 ezer forintos árát! Béla jött: balra látnak egy fényt, de arra nem lehet sziget. Igen ez Spm Epso Firenze nev? olaj fúrótorony, amely a 700m vízben áll. Ködben a Morse U bet?t (..-) adja és van rajta egy RACON bója, ami a radar képerny?jén a Morse S betüt (?) sugározza. Ezt terv szerint jobb kéz fel?l kellett volna vennünk kb.3 mérföldre. Ennyivel kerültünk balra a hullámzás miatt.
Közben fél nap szünet után ismét jelzett a mélységmér?: 134 méter volt alattunk.
23 óra 34 Felraktam a hajó GPS-ére a rottát Sánta Mária Lukához. Remélem tudjuk majd tartani az irányt a hullámokon. Most éppen Zoli és Laci van ?rségben, feszülten figyelik a horizontot, mert mintha el?ttünk lenne egy hajó, Jobbra már látszanak Brindisi fényei. Még mindig esik. A szél NW 15-20 csomó, de a hullámzás még nem nagyon csillapodott.

5. nap, kedd: hajózása csizma talpa körül
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Hamarosan csökkent a szél és csendesen telt az éjszaka. Az ?rségek szépen vezették az Odysseust, kikerülték a veszélyes hajókat, az áramlat csak úgy röpített minket délkeletnek. A hullámzás is csillapodott. Így reggelre minden különösebb esemény nélkül elérkeztünk Sántamárialukához, az St.Maria di Leuca fokhoz. Ez egy különleges hely: itt válik el az Adriai-tenger a Jón-tengert?l. A Keleti határa Korfu-szigetét körbe öleli északról és az Albán partoknál egy folyó torkolatánál végz?dik, de err?l részletesebben akkor fogok írni, amint odaértünk. Mi mindenesetre különösebb döccen? nélkül áthajóztunk a Jón-tengerre. Maga a fok egy hatalmas, a tenger fel?l mészk?nek t?n? sziklán található és áll rajta egy nagyon szép karcsú világítótorony. A sárgás sziklát a tenger felél hatalmas barlangok szabdalják. De jó lenne felfedezni ?ket! Sajnos mi mindig csak rohanunk, rohanunk rohanunk.
Terv szerint 7-8 óra között kellett megérkeznünk és láss csodát: a sok hányódtatásunk és cikk-cakk ellenére 7 óra 35-kor befutottunk a Sántamárialuka kiköt?jébe. Ez egy épül? félben lév? félbehagyott jachtkiköt?. Minden esetre van itt egy benzinkút, ahol meg akartam tankolni, hogy elkerüljem a tavalyihoz hasonló rossz min?ség? gázolaj vételezést Catániában. Így szépen rátolattunk a benzinkútra, oldalt szélben, mert ide tolatni kell és 2 db mooring van a vízben. A man?ver közben az orrsugár kormánnyal megpróbáltam rásegíteni a fordulóra, de az alig ment. Mi történhetett vele? Mindegy, majd kikötés után megnézem. Természetesen e nélkül is ki lehet kötni, de ezzel könnyebb.
Miután kikötöttünk, perceken belül jött egy horvát lobogójú Sunsailes 43 lábas charterhajó, és jobbról ránk kötöttek. De nagyon bénák voltok. Pedig kett?jükön a Professional Yacht Deliveri Worldwide feliratú póló volt. Nekünk kellett mondani, hogy mit csináljanak. A személyzete angol volt.
Kisvártatva jött egy 40 láb körüli olasz hajó, amelynek már nem jutott mooring és ezért csak jobbról ránk és a másik szomszédos hajóhoz kötött, miután mi csináltunk neki helyett. Pont id?ben érkeztünk. 10 perccel kés?bb már gondunk lett volna a megállással.
A benzinkút zárva volt, rajta agy telefonszám: 083 3758609. Felhívtam. Csak olaszul beszélt a pasi, de azt gyorsan és folyékonyan. Dizel oilió in porto turistico, ismételgettem, de ? sajnos válaszolt. Hogy mit, azt nem tudtam meg. Az olaszok is felhívták, de ?k is csak olaszul beszéltek és nem tudtuk meg, mi volt a válasz. Az angolok is felhívták, valaki közülük beszélt franciául és ? azt értette, hogy akit felhívtak, az a f?nök, a beosztottjának ott kellene lenni fél kilenct?l. Mi akkor még nem nyugtalankodtunk, hanem reggelizni kezdtünk: bundáskenyeret. Közben ellen?riztem az orrsugár kormányt: a két akkumulátor közül az egyiknek kilazult a saruja. (Érdekes módon Eszter autója sem indult tegnap. Úgy látszik ez most ilyen id?szak). Meghúztam a sarut és utána minden rendben volt.
Kilenc körül sem aggódtunk (noha veszítettünk 1 órát már) csak negyed tízkor kezdtem aggódni igazából, amikor az olasz hajóról valaki megérkezett egy 20 literes kanna dízellel és el kezdték betölteni a tankba. Ezt meglátva azonnal kiadtam a parancsot: indulás. Öt perc multán már hiába jöhetett a kutas, hajónk ismét a Jón tenger habjait szelte.
Legalább nyugodt körülmények között megreggeliztünk, vigasztaltuk magunkat, pedig én tudtam, hogy az elvesztegetett id? Catániában, pontosabban holnap este Taorminában nagyon fog hiányozni!
De ez van. Az életben nem lehet mindig csak nyerni! (Ugye milyen savanyú a sz?l??)
Kárpótlásul a Tarantói-önöl fel?l feltámadt a szél 15 csomóval, rögtön kihúztuk a vitorlákat és b? kreutzban vitorláztunk délnyugat felé. Nagyon kellemes volt az id?: kezdetben szépen sütött a nap, a hajónk 8-9 csomóval szelte a habokat, pont jó volt a vitorla felület, a hajó 10-15 fokot d?lve száguldott Catania felé.
Közben kétszer is találkoztunk delfinekkel.
Dél felé csökkent a szél és befelh?södött. Szerencsére a kadétok délel?tt szépen mérték a nap magasságát és még nagyobb szerencsére 12 óra 50 el?tt kisütött ismét a nap: meg lehetett mérni a delelést. S?t, a megfelel? magasságok módszerével is próbálkoztunk, több-kevesebb sikerrel.
Aztán mindenki mért 7-et és ebb?l kiszámoltam a mérési hibáját, ami elég meglep?, de tanulságos eredményt hozott:
Balázs: 9,7?
Laci: 3,5?
Béla: 2,0?
Péter: 1,8?
János és Dani: 1,5?
Zoli: 1,1?,
az enyém: 0,5? versenyen kívül.
Az eredmények azt mutatják, hogy ha a mérési gyakorlat kezdetén 2,0? percnél nagyobb hibát követ el valaki, akkor rossz a mérési technikája. Megbeszéltük a problémákat, legközelebb bizots jobb eredmények születnek majd.
A nap mérés átlagos mérési hibája 0,7?. Ha valaki a túra végén legalább 1,0? pontosságot ér el, az megtanulta a szextáns használatát.
A délután szép csendesen telt, kés?bb a szél is leállt, motoroztunk tovább.
Vacsorára Péter fantasztikusan finom paprikás krumplit készített, amit jó étvággyal befaltunk. Hiába, már hiányzott nagyon a meleg étel!
Dani volt a mai konyhás, aki kimosogatta a Sántamárialukán frissen megtöltött víztartályunkat. Hát neki ezt még gyakorolni kell!
Estére megterveztük a 7 csillagos mérésünket: vagyis el?re kiszámoltuk, hogy melyik csillagokat hol kell látni. Amint beköszöntött a navigáció szürkület, elkezd?dtek a mérések. Kezdetben nem nagyon sikerült megtalálni a csillagokat, de aztán szép lassan mindenki belejött. Sajnos ahogy sötétedett, úgy párásodott a horizont is, így 2 csillag kimaradt a mérésekb?l, helyettük viszont megmérték a Vénusz és a Jupiter magasságát.
Remélem a következ? csillag mérés már összefogottabb lesz!
Csendes id?ben motorozunk a csizma talpa mellett, hajnali 5 körül érjük el a lábujját, majd holnap 11-12 között érkezünk Catániába.
A holnapi programunkat a következ?k szerint tervezem: tankolunk, autót bérlünk, felmegyünk az Etnára, Taorminában vacsorázunk és az éjjel még elindulunk Máltára.

7. nap, szerda Szicilia
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
04 óra 28 Elhajóztunk a 28 mérföldre látszó, 8 másodpercenként egy fehéret villanó Spartimento világítótornya mellett a hajnali szürkületben és az utunk második szakaszának a célegyenesébe értünk: el?ttünk volt 240 fokos irányban Catánia.
Amilyen csendben elköszönt t?lünk az este, úgy jött e reggel is. Szinte tükör sima a tenger, szell? éppen csak rezdül. Lomha holthullámok lustán hozzák a hírt: ahol megszülettek, ott szörny? vihar tombolt. Szerencsére ez a hely távol van és itt békésen motorozunk Szicília felé.
Kés?bb láttunk néhány delfint, majd hamarosan egy tekn?st, amely feljött sütkérezni a napra. Megpróbáltuk megközelíteni, de lemerült és elúszott.
Lassan ébredezik a hajó is, az éjszakai ?rség után. Zoli szorgalmasam számolgat most is a 8-ig tartó ?rsége alatt. Ezt kés?bb sem hagyta abba. Talám ? veszi a legkomolyabban a csillagászati navigációt. Fél kilenc körül kibukkant a felh?k között az Etna is: ránk mosolygott, örült, hogy újra láthatja az Odysseust, majd ismét visszabújta a felh? párnái közé szunyókálni. Béla és a többiek megdöbbentek: ilyen magas?! Igen, 3300 méter magas. Ha szerencsénk lesz, akkor akár 3000 méterig felmehetünk a Toro di Philozofo (ezt így kell leírni?) magasságáig. Ha nem, akkor csak 2000 méterig jutunk majd.
Kés?bb reggelizés közben jött észak fel?l egy Guardia di Costera (parti ?rség) naszád. Egészen közel jött hozzánk, hogy megnézze, kifélék is vagyunk. Éppen húztam be a pecát, amivel sajnos semmit sem fogtunk Dubrovnik óta. Körbe akartak hajózni minket, de mutogattam nekik a damilt. Megköszönték a figyelmeztetést, integettek, majd tovább mentek.
Dani éppen az asztalnál ült a szalonban. Mondtam is neki: Rohadt nagy szerencséd van, mert nem vették észre a digó katonaszökevényeket! Ezt megúsztad!
9 óra 30 Elfogyott tegnap reggel óta a második tartály víz. 24 óra alatt 550 liter vizet fogyasztottunk el. Majd ha összejön a személyzet a kikötéshez nagyon le fogom ?ket cseszni ezért. Napi egy tartálynál többet nem szabad fogyasztani!
Fél tizenkett? körül van a GPS szerint jelenleg az érkezésünk id?pontja.
Cataniába terv szerint meg is érkeztünk. Kiálltunk tankolni, de csak az egyik tartályba vételeztünk gázolajat, mert féltem a min?ségét?l. Miközben tankoltunk, Péter és Balázs elmentek a repül?térre autót bérelni.
Tankolás után a Diporto turistico di Etneo szakadt stégjén (ami a legjobb jachtkiköt? itt) kötöttünk ki. Víz villany van, WC zuhany nincs, viszont 70 euró egy nap.
Miközben vártuk az autót, elmentünk Danival másik csalit venni, mert a mostanit már nagyon megcsipkedték a sirályok.
Mire visszajöttünk már az autó is itt volt, így rögtön indultunk felfelé az Etnára. A GPS-be betöltöttem a környék térképét, de sajnos csak a MetroGuideról, így az nem tudott útvonalat tervezni. Ezért gyakorlatilag nem sokat ért. A hagyományos módszert kellett alkalmazni, és aránylag elég egyszer?en felautóztunk az Etnára. Útközben megálltunk többször fényképezni és közben gy?jtöttem néhány láva követ az irodai sziklakerthez. Alig tudtuk elcipelni az autóig.
A 2000 méter magas lév? bázisig fel tudtunk simán autózni. Korábban innen mentek a Mercedes terepjáró buszok, de most már megépítettek egy felvonót, ami felviszi a turistákat vagy 800 métert. Innen indulnak most a buszok. A felvonó 23 euró volt. Sajnos nem volt elég id?nk, hogy felmenjünk a csúcsig, vagy ameddig visznek, így csak a végállomás körül bóklásztunk, és szörnyülködve gyönyörködtünk a kitörések által létrehozott természeti csodákban.
Innen elmentünk Taorminába, ahol a városkán belül 290 méter a szintkülönbség. Beálltunk a parkolóba és gyalogosan fedezték fel a kadétok a városka csodát. Hát itt van mit felfedezni, az biztos! De senki se várja a Libanoni cédrust! Annak se híre, se hamva.
este 7-kor volt az összetartás, majd közösen el mentünk vacsorázni. Vacsora után elindultunk vissza Cataniába, de már útközben látszott, hogy nem lesz egyszer? utunk: feltámadt a keleti szél.
Végül fél tizenegykor hajóztunk ki a városból a tengerre, ahol 15-18 csomós szél várt. Az Adrián ez meg se kottyant volna, de itt ez a szél már 3-4 méteres hullámokat hozott létre, amin éppen csak keresztül tudtunk menni, olyan élesen jöttek. Pont a csapkodási határon hajóztunk kb. 15 fokos irányban a 90-110 fokról fújó szélben. Id?nként így is belecsapódott a hajó orra a vízbe n és csak úgy rezgett az egész. Ha 10 fokkal élesebben kellett volna mennünk, akkor már csak kreutzolva tudtunk volna haladni.
Szerencsére 2,5 óra hajózás után (Augustánál) 10 fokot le tudtunk esni, és már kicsit komfortosabbá vált a hajózásunk. Mert bizony addig ismét a forgó dobos mosógépben ültünk! Kihúztuk ugyan a grósszt, de azért rendesen bukdácsolt a hajónk. Id?nként meg 50-100 liter víz toccsant a cockpit különböz? részeibe, hogy el ne aludjunk. Nem aludtunk el, s?t.
Augusta után vettem észre, hogy nem tölt a generátor. Azonnal bevezettem a teljes áramtakarékosságot, hogy kibírjuk Máltáig. Amíg lehet bekapcsolva hagytam a robotkormányt, nem akartam kitolni kadétokkal. Van egy tartalék generátorom ugyan, de bben a hullámzásban nem vállalkoztam annak cseréjére. Valahogy csak eljutunk Máltára!

8. nap, csütörtök: Érkezés Máltára.
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Az áram kitartott délel?tt 10-ig, akkor kellett átállni a kézi kormányzásra. Közben, ahogy elfordultunk a szélt?l egy komfortosabbá vált az utunk, Szicíliát elhagyva, ahogy kiértünk a Földközi tengerre egyenes t?rhet?vé vált a félhátulról jöv? hullámzás és szél.
A máltai el?írások szerint 10 mérföld távolságból a jachtoknak be kell jelentkezniük, én meg is tettem. Nehezen akarta a Valletta Port Control megérteni a hajónk nevét, kétszer is le kellett bet?znöm: Oscar, Delta, Yenki, Sierra, Szierra, Echo, Uniform, Sierra mire megértette. Megkérdezték a hajó adatait és az ügynökünk nevét. Már évek óta a Mellita Marine-al dolgozom, David nagyon ügyesen szervezi az ottartózkodásunkat (majdnem mindig).
Délben terv szerint meg is érkeztünk, közben még kétszer be kellett jelentkeznünk. Az er?dnél várt a Manoal Island Marina motorcsónakja, amely bevezetett a helyünkre. Ezzel elértünk utunk legdélibb pontját, a 35 fok 53 perc N és a legnyugatibb pontját a 14 fok 30 perc E koordinátákkal. Érdekes, hogy innen Punat pontosan északra van.
Kisebb zökken?kkel sikerült áramot vételezni és el kezdtük tölteni az aksikat. Közben elvitték a generátort javítani, megrendeltem a dízelt holnapra, leadtam a hajó papírokat és az útleveleket a formaságok rendezésére, meghozták az autókat. Szóval minden csak úgy pezsgett körülöttünk.
Majd beültünk az autókban és irány Valletta er?dje.
El?ször körbeautóztunk, majd megálltunk a belváros közelében és este 6-ig szabad program volt. Innen a Marsaxlokk nev? halászkiköt?be mentünk, ahol megcsodáltuk a színes halász csónakokat majd megvacsoráztunk. A bor rossz volt, a kaja ízetlen. Hiába, Máltán vagyunk. A világon meglehet?sen kevés híres máltai étterem van.

9. nap, péntek: kirándulás Gozora, majd vacsora a Popey hajóján és utána irány Görögország.
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Sajnos nem tudtam elmenni a csapattal Gozora, mert nem hozták meg sem a gázolajat, sem a generátort. Így ?k elmentek, én meg itt maradtam a hajón és karbantartásokkal foglalkoztam: felszereltem az új hátsó bikákat, visszaragasztottam a hátsó gumi élvéd?t, stb. A dízelt fél háromkor hozták, a generátor fél ötkor. Még jó, hogy nem várták meg a többiek.
Hét óra körül megjött az élményekt?l felajzott, de azért fáradt csapat Gozoról, majd a toalett után elmentünk a Popey filmb?l ismert Black Pearl nev? hajóból készül étterembe, ahol kevésbé jót ettünk, majd fél tizenkett?kor elindultunk Görögország felé.
A GPS-eket leragasztottam, a térképr?l levettük az irányt: 49 fok, beállítottuk ezt a robotkormányon és most maj 2 napig erre hajózunk.

10. nap, szombat Hajózás a Földközi-tengeren majd az Égein Görögország felé
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Szép nyugodt id?ben hajóztunk át ezt a napot. Máltánál az éjjel még nagyok voltak a hullámok, a vitorlát is kihúztuk, se amint 3-4 órányira eltávolodtunk, a szél elült, maradt a holthullámzás ebben hajóztunk reggelig. Közben hajók jöttek-mentek, a radaron kell? id?ben észrevették a kadétok, ha kellett kikerülték, de nem történt semmi különleges esemény. Egész nap a csillagászati navigáció volt a m?soron: mértek-számoltak, mértek- számoltak.

11. nap, vasárnap. Pontos helymeghatározás után megérkeztünk Paxoi kiköt?jében, ahol fantasztikus vacsorában volt részünk.
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
A mai nap is szerencsére esemény nélkül telt el a tengeren. Néha 48 mérföldön belül egyetlen hajó sem volt, aztán kisvártatva pár száz méterre ment el mellettünk egy-egy óriási szénásszekérhez hasonló konténeres hajó. Néha delfinekkel találkoztunk, más nem történt. Az új pecát hiába húztuk végig a Földközi- és a Jón-tengeren nem fogtunk semmit. Ez volt az els? út, amikor így jártunk. A kadétok mérték a Nap és a Hold magasságát, számolgattak egész nap. Amikor délután a helymeghatározások közös eredményét feltettük a térképre. Ez alapján kiderült, hogy kb. 6 mérföldre északra sodort minket az áramlat. Ez után berajzoltuk a Paxoi és az Antipaxoi közötti 1 mérföld széles átjáróba az útirányunkat és arra kezdtünk hajózni.
Amikor felt?nt végre a föld, s?t amikor odaértünk, akkor sem kellett módosítani az útirányt. A kadétok szépen navigáltak, dicséret illeti ?ket.
Hét óra után kötöttünk ki Paxoi szigetén. Ez egy nagyon sz?k csatornán át megközelíthet? egyik leghangulatosabb görög városka.
Itt hihetetlenül finom vacsora várt ránk, úzót ittunk és nagyon jól éreztük magunkat 2 nap nyíltvízi hajózás után.

Áthajózunk az Adriára
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Hajnalban keltünk (noha ez itt már 6 órának számított) és elindultunk Korfu felé. Csendes nyugodt vízen motorozva értünk Korfu városába. Sajnos a benzinkút el?tt rakpart javítás folyik, ezért oda nem tudtunk kikötni. Helyette viszont az út másik oldalán lév? benzinkútból egy kézikocsival hoztunk 340 liter gázolajat. Az egyik tartály tele lett, a másik majdnem.
12 óráig szabad program volt az óvárosban, majd elindultunk a Guovia marinába vizet felvenni. Miután feltöltöttük a víztartályokat (nem kellett érte fizetni semmit), irány az Adria!
Az albán Butrinti-folyó torkolata határozza meg a Jón-tenger és az Adria határvonalát. A vonalon zökken?mentesen áthajóztunk és már a hazai vizek habjait szántotta a hajónk, igaz Punat még mindig 500 mérföldre volt el?ttünk. Az Adria gyenge szembeszéllel és délnyugat fel?l jöv? fél méteres holthullámzással fogadott minket. Az albán patok el?tt ki kellett kerülnünk az aknazárat, majd irány Lastovo.
Vajon valódi veszély-e ez az aknazár? Hogy lehet Európában 2005-ben aknazár? - szokták kérdezni. Én nem tudom. A pilot könyvekben benne van: former mine field ?ként (korábban létez? aknazárként. Azt tanácsolják, hogy kerüljük ki a jelzett területet és csak a megjelölt csatornákon hajózzunk be Albániába. Mennyire valódi a veszély? Nem tudom. Minden esetre a hajók ki szokták kerülni ezt e területet. Én is. Nem szeretnék a terület veszélyességére utaló bizonyítékká válni.
Szóval szépen elmentünk az aknazár térképen jelölt sarka mellett, majd felvettük a Lastovóra vezet? útirányt. Közben ismét delfinekkel találkoztunk és valami nagy-nagy vízi állattokkal is. Ketten voltak, 8-10 méterre becsülték a fiuk a hosszukat. Úgy úsztak, mint a delfinek, de amikor közelebb mentünk hozzájuk, lemerültek és elt?ntek a szemünk el?l.
Korzika partjainál láttam hatalmas barna delfineket. Lehet, hogy olyanok voltak ezek is. Sajnos az esti csillagászati navigációs mérések nem sikerültek, mert mire felt?ntek a csillagok a horizont bepárásodott. Így csak a Holdat, a Vénuszt és a Jupitert tudták lemérni a kadétok.

13. nap, Kedd ? Még mindig hajózunk, de estére Lastovóra értünk
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Az éjszaka ismét eseménytelenül telt, csak a motor duruzsolt. Nem emlékszem, hogy lett volna még egy ilyen túra, amikor ennyit kellett motorozni.
Reggelre megjött a sirokkó, de csak 8-12 csomóval fújt, hátulról. Ebben a szélben 5-6 csomóval tudtunk volna csak haladni, de ránk még 160 mérföld várt.
Sajnos az igazi szelet lekéstük. Az internet szerint el?ttünk ment 120 mérföldre egy 25 csomós szélmez?, ami felrepíthetett volna minket az Adriára. Sajnos lekéstük.
A csillagászati navigáció folytatódott, de délutánra befelh?södött az ég, így a mérések helyett számolások következtek.
Még a felh?södés el?tt sikerült egy mérési hiba meghatározást végezni, amelynek eredményeként látszott, hogy mennyit ügyesedtek a kadétok:
Balázs: 9,7?-ról 1,6?
Laci: 3,5?-ról 0,7?
Béla: 2,0?-ról 0,6?
Péter: 1,8? ?ról 0,5?
János: 1,5?-r?l 0,5?
Dani: 1,5?-r?l 0,9?
Zoli: 1,1?-r?l 0,5?-es eredményt ért el.
Fél nyolcra megérkeztünk Lastovóba, ahol tankolás után kikötöttünk a szálloda el?tti parton. Itt volt villany, kevés (kicsit sós) víz a ciszternából.
Jót vacsoráztunk, majd amikor visszajöttünk a hajóra nagyon er?s akkumulátor szagot éreztem. Megnéztem az aksikat: az egyik nagyon forró volt és 40 ampert vett fel. Leválasztottam a másik kett? aksir?l és akkor leesett a tölt?áram. Valószín?leg tönkremehetett. Olyan büdös volt a kabinomban, hogy nem mertem ott aludni.
Reggel 5-kör indulunk.

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től