MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / 205 túra- a tavaly elmaradt kapitány tréning pótlása
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
205 túra- a tavaly elmaradt kapitány tréning pótlása2005.08.21. - 2005.09.03.

205. út
Sajnos tavaly augusztus végén az irányváltó miatt nem tudtunk elindulni. Közös megegyezéssel áthelyeztük a túrát mostanra és végre irány Málta!
Végül 1720 mérföldet hajóztunk (ebb?l 848 mérföldet éjszaka) a következ? kiköt?k érintésével:
Portoroz - Piran - St. Maria di Leuca - Siracusa - Málta (Valletta) - Ithaka - Levkas - Paxoi - Korfu - Dubrovnik - Umag - Piran - Portoroz.
Köszönöm kadétok, szuper jó út volt!
Veletek - bármikor - bárhová!

Üzenet a hajónakRészletes napló

aug.21- Indulás Piranból
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A fürd?z?k
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Indulási oktatás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Zoli indul
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ili persze csak nevet
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kiléptünk Szlovéniából, visszatérés a hajóra
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A csodálatos Piran es?ben
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
A csapat egyik fele ? Ili, Krisztián, István és Gergõ már rendelkezik a 200 mérföldes képesítéssel, õk mérföldet gyûjtenek, hogy mielõbb megkaphassák a korlátozás nélküli minõsítést. A többiek ? Ali, Zoli, Gábor és Péter ? számára ez az út teszi lehetõvé a 200 mérföldes képesítés elérését (persze további vizsgák árán is ).
Az úton mérföldet gyûjtünk, gyakorlatot szerzünk a nagyobb távolságú, nyílttengeri hajózásban, el fognak készülni a szükséges csillagászati helyzetmeghatározások is.
Portorozból indul az Odysseus iskolahajó, majd az eredeti terv szerint - az Adrián keresztül, majdnem pontosan dél felé hajózva átvágunk az olasz partok felé, Ancona magasságába érkezve. Ezután haladunk a parttal egészen le a ?az olasz csizma sarkához ?, azaz az Otrantói szorosig. Santa Maria de Lucanál (a tengerészek ezt sánta Mária lukának is mondják) kötünk ki elõször, megállunk tankolni.
Itt dél-nyugatnak fordulunk és elmegyünk a csizma talpa, alatt, át a Tarantói öblön és Cataniában vagy Messinában kötünk ki. Ez napok múlva lesz, kora még pontos terveket szõni, az idõjárás bármikor felboríthat mindent. Terveink között szerepel az Etna meglátogatása, majd áthajózás Máltára, onnét Korfu szigetére, Görögországba. Végül a horvát partok mentén ? valószínûleg Dubrovnikban belépve Horvátországba ? haladunk észak-nyugat felé, azaz visszafelé. Persze ez minden csak terv, de ez az ?A? tervünk, ezt szeretnénk.
Gyors leutazás után ? Budapest - Portoroz cca. 7 óra, nagyrészt zuhogó esõben ? kora délután érkezünk meg. Portorozba érve francia Riviéra jellegû a hangulat. A felújítás alatt álló régi, nagy szálloda egészen emlékeztet a Casinóra.
Bõségesen bevásároltunk, tehát eltart egy ideig a berakodás, de hát napokig nem fogunk kikötni, meg úgy egyáltalán, a bõséges készletekbõl még sosem volt baj. Megvizsgáljuk István háztáji fügepálinkáját, a sorozatos vizsgálatoktól végül nincs mit berakodni, de hát ez a jó pálinkák sorsa.
A kikötõ éttermében megvacsoráztunk, majd Ali és Zoli mintegy futtában megfürdik a medencében. 18 óra tájban elindultunk.
Elõször átmentünk egy kicsit északabbra, Piranba, ez vámkikötõ, itt kell kilépünk Szlovéniából. Az eddig is eléggé borongós idõ végleg elromlott, szakadó esõben kötötünk ki Piranban, ami egyébként nagyon helyes kis városka.
A kilépési procedúra percek alatt kész volt, így a most már ömlõ esõben elindultunk déli irányba, még párhuzamosan az Istria partjával.
Körülöttünk, késõbb aztán inkább csak a szárazföld felett a villámok. Lassan besötétedett és távolodtunk a parttól, egyre kevesebb volt a fény, végül csak a távolban a felhõk között áthúzó villámlások fénye világított. Aztán ellállt az esõ, de a hullámzás egyre erõsödött és szembe jött. Kénytelenek voltunk cirkálva motorozni a hullámzással szemben, különben minden hullámra felfut az Odysseus és utána döngve csapódik a völgybe. Ha eltérünk 40 fokot, akkor javul a helyzet és így cirkálgatunk a rottához képest. Még jobban eltávolodva javult a helyzet, tudtunk a rottán haladni bár így is elég erõs a hullámzás. A felsõ ágyakon alvóknak kapaszkodni kellett, hogy ne kerüljenek nem kívánatos kapcsolatba az alsó ágyon alvókkal. Már aki tudott aludni.
A hajó bukdácsol és van, akinek eljött kis Vuk...
Az õrségek kétóránként szabályosan váltották egymást. Éjfél elõtt értünk az Adria közepén, az olasz oldalhoz közelebb található fúrószigetekhez, fényesen ki vannak világítva, dolgoznak.
Késõbb Ili és Krisztián felkeltette a kapitányt, mert egy nagy hajó nekónk akart jönni. Pulából indulhatott, de senki sem vezette, mert semmi sem reagált. Amikor 3-400 méterre ért (balról jött, így a jobkéz szabály szerint nekünk volt elsõbségünk) Tibor a 4 millió kandellás lámpájával megvilágította a másik hajó kormányállását. Ha lettek volna rajta, kifolyt volna a szemük ettõl a fénytõl. De erre sem reagáltak. Így a COLREG szerinti utalsó pillanat manõverrel mögé kellett kerününk és 50 méterre elment mellettünk. Nem szépen hajózott!
Az éjszak egyébként eseménytelenül telt.

aug.22 - viharos körülmények között szép csendesen hajózunk az oölasz csizma mentén
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ilyen a víztölcsér, a tromba, ami a vizi tornádó
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ez közel kezdett az ég felé nyújtózni, de szerencsére nem fejlódött ki
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ez a tromba úgy 3 kilométerre lehet t?lünk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Hajnalban ritka látványban volt része az épp szolgálatban lévõ õrségnek. István és Gergõ több trombát is észlelt. Ezek a nagyon veszélyes vízoszlopok a vízfelszíntõl ágaskodnak az alacsony felhõk felé, szerencsére nem túl hosszú életûek.
Felébresztették a kapitányt is, mer az egyik veszélyesen közeledni látszott. Szerencsére mielõtt ide ért volna feloszlott. Aztán volt egy, amelyik a hajótól párszáz méterre kezdett el ágaskodni, de a felhõ nem nyújtotta ki érte a nyulványát és így nem tudott kialakulni, csak forgott körbe, ágaskadott, aztán kisvártatva elcsitúlt. Reggelre mintha kicsit javult volna az idõ, csökkentek a hullámok, kisseb-nagyobb szakaszokban már tudtunk vitorlázni is. Egyébként, ha csak engedi a szél a motor mellé kihúzzuk a grószt is. Segít egy kicsit és stabilizálja is kissé a hajót. Ahogy telt a nap, néha ki-ki sütött a Nap.
Elkezdtük latolgatni a különbözõ lehetséges útvonalakt és kikötési helyeket, idõtartamokat Szicília, Málta ill. Görögország tekintetében. Tibor számos lehetõséget elemzett, lehet gondolkozni, hogy mit válasszunk. Persze az is lehet, hogy az idõjárás dönt helyettünk valami egészen mást, majd meglátjuk.
Hétfõ estig (20.30) 204 tengeri mérföldet tettünk meg.
A parttal párhuzamosan, attól mintegy 35 mérföld távolságban haladunk, most hagytuk el Pescarat.
Mivel kissé normalizálódott a helyzet, ma meleg vacsora lesz. Ili és Gábor kínai édes-savanyú szószos csirkét készít rizzsel. A vacsora egyértelmû és széleskörû elismerést aratott.
Újra beesteledett, és az égen számtalan csillag fénye ragyogott fel. Összehajtottuk a biminit, hogy jobban láthassuk az eget.
21 óra után felkelt a hold. Pár nappal vagyunk csak telehold után, még hatalmas és majdnem teljes a sárgás korong, amely lassan emelkedik a vízszintesen szaggatott felhõk között. A hold és a hajó között egyre szélesedõ, sötét aranyszínû híd vezetett. Ezek azok az élmények, látványok, amelyekre sokáig emlékszik az ember...
Hajnali öt óra. Kezd virradni és ismét gyülekeznek a felhõk. Tõlünk jobbra, két mérföldre egy szép nagy esõfelhõ állt össze és szakad is belõle az esõ, mindez a radaron jól látszik. Szerencsére most nem ért el minket, de azért Gábor újra kinyitja a biminit, amit este csillagnézés miatt tekertünk össze.
05.30., eddig 277 mérföldet tettünk meg és rövidesen a Manfredonia öböl magasságához érünk. Épp most volt hallható egy ?securite? üzenet Bari Radiotól, de nem érint minket.

augusztus 23 - szép id?ben irány a Sántamárialuka
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Kedd reggelre igazi mediterrán nyár kerekedik. Végre kisüt a nap és 28 fok van, enyhe szell? fúl. Lusta hullámok görögnek jobb hátulról, ezeken billeg még a hajó, de ez már tényleg a mi napunk. A messzeségben még éppen észreveszünk egy szület? trombát a vízszintes felh?alap és a víztükör között kialakul a gonosz függ?leges víztölcsér, majd néhány perc múlva elenyészik.
A négy III. osztályú tanuló Tibor elméleti összefoglalója után gyakorlatban is beható ismereteket próbál kötni a szextánssal, nem is eredménytelenül. Elkezdjük mérni a nap magasságát és mindjárt ? egy kis program segítségével ? számítógépen ellen?rizzük a mérések hibáját. Némi gyakorlás után ? bár a hajó még billeg rendesen - tehát nem igazán ideálisak a körülmények, de persze a valóságban sem azok sosem? - mindenki leszorítja az elfogadható 1-3% alá a mérés hibáját. Telik múlik az id?, kiszámítjuk a helyi delelést, megmérjük a delel? nap magasságát is. Délután még több sorozat gyakorló mérés is történik. Közben közkívánatra megállunk és megfürdünk.
A víz 23,9 fokos, igazán kellemes.. Gábor lemerül és ellen?rzi a kormánylapátot és a csavart, Tibor érezni vélt egy enyhe nem kívánat vibrációt. A lapáton egy sárga nylon darab volt fennakadva egy vékony és rövid kötéllel, a propellerre pedig több cafat vékony halászháló. Ezt sikerrel, észrevétlenül elvágta valamikor a kötélvágó, így nem lett baj. Zolii meghízzuk a hajóval a v,zben, de aztán 3,5 csomónál leszakad a kötélr?l, de végül mégsem hagyjuk itt, mintegy 25 mérföldre Bari partjától.
A délután nagyon kellemes, napozunk. Felhúzzuk a vitorlákat, motorlázunk. A motor mindössze 2200-as fordulaton megy és mi mégis 7-8 csomó között hasítunk, segít a szél és a számunkra most nagyon kedvez?, olasz partok melletti dél-kelet felé haladó áramlás, ez az Adria f? áramlása, ellenkez? irányban, felfelé, észak-nyugatnak a horvát oldalon halad.
Ma, kedd 18 óráig kereken 360 mérföldet tettünk meg, 27 mérföldre vagyunk Brindisi el?tt. Ebben a térségben végig ipatelepek, s?t közvetlenül a parton k?olaj-finomító is. Félpercenként felgyullad a finomító fáklyája és messzir?l látszik vöröses láng.
Nem unalmas a szolgálat, Brindisi el?tt nagy hajóforgalom, egy kisebb tanker keresztbe jön nekünk, az útjogosságunk nem igazán zavarja, de okosabb enged, így mi kitérünk. Ez az utunk során már a második hajó, amely nem adta meg az útjogunkat.
Nemsokára megközelít minket a guarda finanza ? az a vám?rség ? szemre nagyon gyors motorosa, megállítnak minket és átkiabálva kikérdeznek. Honnét, hova tartunk, van-e nálunk valami vámköteles, stb. A formális kikérdezés után útunka engednek. Az érdekes az egészben, hogy a vámosok hajója nem látszik a radaron.
Kellemesen hajózunk, mindössze 5,5 csomóval, nem kell sietnünk, csak reggel 8-t?l van nyitva a kút Santa Maria de Leuca marinájában.

aug. 24 - nagy zivatarral fogadott a Jón-tenger és Sántamárialuka
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Tankulunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
István és Krisztián
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Oktatás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ezt fogtuk eddig
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Szerda kora hajnalban elhaladunk az Otrantónál lév? világítótorony mellett, itt a legkeskenyebb a tenger, ez az olasz csizma legjobban benyúló sarka. Innét már tényleg nincs messze Santa Maria de Leuca. Ez a csizma sarok legalsó csücske. Elhagyjuk az Adriát és behajózunk a Jón tengerre.
Kicsit hét óra után érkezünk, a kiköt?ben nincs mozgás, ha csak mi nem és az égiek. Amint beérünk a kiköt? szája elé, elkezd ömleni az es? és Gábor szakadó es?ben, csapkodó villámok hang aláfestésével áll ki a hajóval a kúthoz. Itt farral kell a kúthoz állni és mooringok vannak ? elvben. Valójában mindegyik el van vágva, csak egyet találunk, az sem jó szögben áll. Orrsugár kormány kevés ahhoz, hogy a széllel szemben feltolja a hajó orrát az Odysseus orrát a szomszédban parkoló nagy dán lobogó alatti motoroshoz, a forkötélen fordulva csak a motor tudja legy?zni a szelet.Rákötjük a hajónk elejét átmenetileg a szomszédra. Kiugrunk a két farkötéllel és megvan a kikötés. A man?ver jutalom italát természetesen Tibor kiosztja. Szükség is van rá, brutálisan eláztunk.
Itt dél-olaszosan mennek a dolgok, a kutas nincs itt, fel kell hívni telefonon. Közben egy kisebb bevásárló csapat útnak indul kenyérért, és egyéb frissáruért, kivisszük az összegy?lt szemetet is. Csendesedik, majd eláll az es?, megjön a kutas ember, megtankolunk. Jut id? némi hajómosásra is, majd indulás, átvágunk a Tarantói öblön, irány Szicília partja, Sziracusa. Közben b?ségesen bereggelizünk. Kés?bb teljesen kiderül az id? és délfelé már szikrázó napsütésben, valószín?tlenül kék tengeren hajózunk. Se part, se hajó már régóta semerre, egyedül vagyunk. Mivel a vízh?mérséklet mér? m?szer már 26 fokot mutat, közkívánatra fürdünk. Nyugodtan lehet mindenféle fejest ugrani, itt a vízmélység 2300?2500 méter között van.

augusztus 26 Sirracusa, Etna
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Tibor tegnap összefoglalta a csillagászati helyzet meghatározás alapjait, kint volt a tábla a sprayhood alatt mi pedig szorgosan jegyzeteltünk, végre megértjük egyszer. Megértjük végre egyszer?
A nap többi része és az éjszaka jelent?sebb esemény nélkül telt. Estefelé er?s villámlás volt látható a nyílt tenger felett, de nem jön a közelünkbe, néha be-be er?södött a szél és a hullámzás. Ha lehet, akkor vitorlákkal rásegítünk a motorra, egyébként, ha a szél iránya megfelel? kihúzunk cca. egy fél grószt, ez jótékonyan stabilizálja a hajót.
A mi ?rségünk Gáborral a 12-14, a 20-22 és a 04-06 órás. Így láthatjuk a naplementét és napkeltét is mindennap. Reggel 6-kor azért jó érzés visszafeküdni? Ezerrel süt? napra, hullámzó tengerre ébredünk, majd leesünk az ágyról. Csillapodik a dülöngélés ? így meg tudunk reggelizni - mióta kint van a teljes vitorlázat és a sebességünk is 9 csomó feletti.
Most, csütörtök 10.25-kor 25 mérföldre vagyunk Siracusától, eddig 649 mérföldet (szárazföldiek kedvéért 1202 km) hajóztunk. A tenger 25,3 fokos. A terv szerint gyorsan kikötünk Siracusában, autókat bérelünk és megyünk az Etnára. Utána valószín?leg vacsora Taorminában és 23 órakor el kell induljunk Máltára.
A délel?tt többi része nap magasság mérésekkel, Tibor delelés számítási el?adásával és delelés méréssel telik.
13.35.kor befutunk Siracusába, Archimedes városába. Szegényt itt döfték le egy római katona, miközben a porba rajzolgatott mértani ábrákat, pedig rá is szólt a harcoló felekre, hogy ?ne zavarjátok köreimet. Ennek ellenére egy tudomány iránt nem fogékony görög harcos leszúrta. Nagy kár, de így is sokat tett a tudományért. Mi mindenre rájöhetett még volna, ha nem jön a görög?
Horgony eresztünk és kitolatunk a városi partfalhoz, farköteleket viszünk ki. A log 674,2 megtett mérföldet mutat.
Eleinte úgy gondoltuk, hogy két autót bérelünk és elmegyünk az Etnára vulkánnéz?be és utána Taorminában vacsorázunk, majd vissza. Az a tény, hogy a kölcsönz? 16 óráig zárva, azonnal megfúrta ezt a tervet. Gondoltunk taxira is, de csillagászati számokat mondtak a vezet?k, Mi legyen?
Tibor mindenesetre elmegy bejelentkezni a kiköt?-kapitányságon, ez kés?bb igen hasznosnak bizonyul.
Gábor és Ali megoldást keresve nekiindulnak a városnak. Szerencsénk volt és az urak pedig találékonyak. Épp megérkezett egy utazási iroda elé egy nyolc személyes kisbusz, aki végzett a fuvarral. A fiúk lecsaptak a sof?rre egy kis mellékes fuvart ajánlva, ? azonban a f?nökhöz küldött. Gyors alku a f?nökkel és 250 euróért mienk a kisbusz sof?rrel. Ez nagyon kedvez? megoldás. A busz máris az Odysseushoz gördül a parton és indulunk az Etna felé. Sof?rünk egy öreg utcai harcos. Motoros stílusban vezet és nyilván azt hiszi, hogy mindenütt elfér. Ehhez azért néha kellett a többi közlekedési részvev? együttm?ködése is. Barátunk igencsak otthon van számos harcmodorban, pl. az el?zés szembejöv? fogalomban, betolakodás besoroláskor, piros lámpánál álló sor végigel?zése és élre állás, sebességkorlátozás semmibe vétele, stb., stb.. Mindezt rezzenéstelen, der?s arccal. Egyébként dacára az említett és általánosnak mondható közlekedési morálnak, azért m?ködik a dolog. A párharcokban esetenként vesztes szintén nem dühös, nincs ordítás, mutogatás, s?t a dudálás is ritka ilyen helyzetben. ?Ma én nyerek, holnap te?, ez lehet a szlogen.
Majd háromnegyedórás autózás után felérünk az Etna parkolójába. A felvezet? szerpentin mentén hosszasan minden szürke k?, olyan mint a kohósalak, van eltemetett ház, amelynek csak a teteje látszik, üres házfalak, tet? nélkül és mindenütt szürke por. Ahogy kiszállunk, a parti 30 fok után itt a 12-15 fok nagyon csíp?s.
Már kés? van, magára az Etnára felvezet? libeg?t nem érjük el, egyébként maga a csúcs felh?be burkolózik. Helyette körüljárunk, s?t lemegyünk egy másikba, van b?ven, mindenütt kisebb nagyobb kráterek, ill. kúpok, a vulkán mellék kitöréseinek színhelyei. Különös hangulatú hely. Sétálgatunk, csodáljuk a panorámát, fényképezünk és fázunk. Veszünk egy-egy szendvicset és sört, azután vissza a buszba.
Nagyon elment az id?, Taormina nem fér bele, hazafelé vesszük az irányt, este nyolc körül érünk a hajóhoz. Sof?rünk, ha lehet, akkor még virgoncabban vezet, mint idefelé, a végén meg is tapsoljuk, aminek nagyon örül.
Tibor, aki a hajónál maradt meséli, hogy a rend?rség délután végig ellen?rizte az összes hajót, ellen?rizték a bejelentkezést, az útleveleket és az utas-listát. Kellemtelenség lett volna, ha nem lépteti be a hajót.
Rövid sétát teszünk Siracusa óvárosában, kilyukadunk a csodaszép, nagyon régi és nagyon hangulatos f?téren, ahol étterem pizzéria hátán, tehát megvacsorázunk.
22.30.kor az Odysseus elindul a parton sétáló turisták integetését?l kísérve, bele a sötét éjszakába, Málta irányába. Éjjel WNWirányból stabil 4-es szél van. Jobbról, 60 fokról jönnek a hullámok és megpróbálnak felcsapni a fedélzetre és a kormányállásba, néha nem is eredménytelenül.

augusztus 26 -Malta
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Megvirrad, már látszik Málta. 10 mérföldr?l kötelez? rádión bejelentkezni a Valletta Port Controllnak, lecseréljük az olasz lobogót máltaira és felhúzzuk a sárga Q kódlobogót, jelezve, hogy járványmenetesek vagyunk.
Fel kell keltsük Tibort, de hogyan? A durva ?tengerészdalos CD-s? módszert elvetjük, helyette levesszük a gázt és Tibor azonnal megjelenik, a módszer szinte minden hajósembernél megbízhatóan m?ködik.
10 mérföldr?l rádión bejelentkezünk a 12-es csatornán, ez a port controllal való kommunikációra van fenntartva. A port controll szokásosan kikérdez: hajó neve (ezt le is bet?zteti - Oszkár, Delta, Jenki, Szierra, Szierra, Ekhó, Juniform, Szierra - ODYSSEUS), hajó hossza, milyen lobogó alatt hajózunk (magyar), mi volt az utolsó kiköt?nk (Siracusa), hányan vagyunk a fedélzeten, ki a kiköt?i ügynökünk, végül megkér, hogy 1 mérföldr?l ismét jelentkezzünk. Érdekes a rádiókommunikáció, sok hajó jön be és indul. A port controll kifogástalan, jól érthet? angolsága nem jellemz? minden kapitányra, er?sen oroszos, olaszos és arab akcentusokat hallani.
Eljött a reggeli ideje. Egyre közelebb érünk, már lehet fényképezni, elhaladunk St. Elmo világítótorony mellett és beérünk a kiköt?be. Még a kiköt? bejárata el?tt elénk jön az ügynök motorcsónakja és ?follow me? módon bevezet minket a marinába egy kiváló helyre. Megérkeztünk tehát utunk legdélibb pontjára (35 fok 54,1 perc N), a kikötés ideje 09.20 (péntek), a log 760,1 megtett mérföldet mutat.
Itt ? hála a meglév? ügynöknek, aki mindent intéz -, gördülékenyen mennek a dolgok. Kisvártatva el?kerül egy ember és két autó, egy Hyunday Atos és egy Getz. Gábor és Ali bír jobbkormányos autóvezetési gyakorlattal, ? lesz a két sof?r.

A máltai tartózkodás részleteit hamarosan olvashatjátok, de annyira s?r? a program, hogy nincs id?m leírni.



Tibor:
Ma, 27.én szombaton délután elindulunk Görögországba, Ithaka felé, ahova az \"A\" terv szerint 348 mérföld hajózás után hétf?n estére érkezünk. Addig nem lehet minket elérni.

aug. 27 - Második nap Máltán, de délután elindulunk Ithaka felé
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Reggel id?ben indulunk. Autós körutat tervezünk Marsaxlokkba (hát, itt ilyesmik a településnevek) ami egy halászfalu és az öbölben kikötött különösen szép festés? és nagyon színes halászcsónakjairól nevezetes.
Ezután vissza Vallettába, délben leadjuk az autókat és délután gyalogos túrát tervezünk Vallettába (ez a f?város).
Rettent? meleg van, nagyon vastagon 30 fok felett. Ez némi mentség a ? még a szokottnál is gyakoribb ? sörözés célú megállásokra. Délutáni szieszta id? van, kezd elnéptelenedni a város, de mi elindulunk gyalog, ill. busszal.
A máltai buszok egy külön történet. Eleve, nagyon kicsik a távolságok, tehát eléggé koros járm?vekben meglep?en kevés km lehet. De itt ez messze-messze meg van haladva: ötvenes években gyártott Leyland, Bedford típusok uralják a buszparkot, bármelyik közlekedési múzeum azonnal bevenné ?ket. Mindegyik piros és sárga színekben pompázik. Menetközben az ajtó nyitva, hogy pontosabb legyek, a régi buszok jó részén nincs. Az osztott, er?sen ívelt els? szélvéd? felett kívül állítható zöld plexi napellenz? (!) van és a lámpák felett hercig kis króm szemöldökök vannak. Méretes, gazdagon krómozott a h?t?rács. Belül eléggé lelakottak, de ez nem zavar senkit, a célnak megfelelnek. A sof?r lazán, két újjal vezet, centikre halad el a többi járm?t?l, de jól m?ködik az egész. A várfal melletti városi buszpályaudvaron egy közlekedés m?szaki áttekintést kaphatunk az elmúlt 50 év buszgyártásából, annak fejl?déséb?l. Jól megfél egymás mellett az új MAN és az 50 éves Bedford Dominator.
A városnézés szabadprogram jelleg?. Van aki a várban sétál, mi Alival megnéznénk a tengerészeti múzeumot. Busszal bonyolult. Ezért - némi alku után - taxival megyünk. Megállunk a múzeum el?tt, taxi el, mi bemegyünk, ekkor derül ki, hogy zárva, felújítás van. Rossz hír. A múzeum a parton van, felfigyelünk egy kis csónakra ? távolról a velencei gondolákra emlékeztet - egy pici külmotorral, lécb?l és színes terít?b?l csinált naptet?vel, amely éppen kiköt. A csónakos egy messze nyugdíjaskorú bácsi, aki pár máltai fontért körbeviszi az embert az öblökben. Gyerünk! Bemegyünk az ipari öbölbe, egy nagy személyszállító hajó közelébe és körbejárjuk a Grand Harbour három öblét. Érdekes perspektíva ez így a víz fel?l, sok jó fotó készülhet.
Végül a találkozási pontunk közelében partra tesz minket. Meleg van meg ebédid? is, tehát beülünk egy csöndes kis kerthelyiségbe Victoria Kapu felett és besörözünk, betésztázunk. Útközben átsétálunk az egész óvároson. Ez a régi várfalon belüli részt jelenti, mert hiszen az egész Málta és Gozo kis kivételt?l eltekintve egy óváros. A buszoknál találkozunk a csapat többi részével és visszabuszozunk a kiköt?be, mert lassan elindulunk.
Fél öt körül kifutunk, gyönyör? minden a lágy délutáni fényekben. Kijelentkezünk rádión a port controllnál, aki megkérdezi a következ? kiköt?nket ? ez Ithaka lesz -, bejegyzi a naplóba és jó utat kíván.
A nyílt tengeren, mindent?l távol mintegy 320 mérföldes út áll el?ttünk, ez közel két nap lesz. A tenger csodálatosan sima, ?olajtenger?. Megállunk fürdeni, a víz 26,2 fok. Csodák csodája Tibor is fürdik. ? ezt ritkán teszi, mert azt mondja, hogy \"...a sós víz korrodálja a Va(s)sat..\"
Szárítkozás után Tibor elrendeli a csillagászati mérések kezdetét és az ez alapján történ? hajózást, ezért el is tünteti a rendszerekb?l a GPS adatokat, nincsenek koordináták, nincs elektronikus helyzet-meghatározás, így fogunk hajózni ezen a hosszú szakaszon.
El?kerülnek a hagyományos eszközök, papírtérkép, ceruza, radír, vonalzó készlet, körz?. Reméljük, hogy eltaláljuk Görögországot.
Az els? mérések mindjárt sikertelenek, mert bár a csillagok jól látszanak, de párás a láthatár és nincs horizont, nem lehet mérni a csillagok magasságát. Jobb híján tartjuk a TC=66 fokos irányt. Behúzzuk a térképre a tervezett útirányt (rotta) és erre rámérjük a várható sebességünkkel (8 csomó, azaz 14,8 km/h) óránként a várható helyzetpontokat. Ez az el?reszámítás. Ezt majd az éppen szolgálatban lév? ?rségek a tény log állásnak megfelel?en óránként korrigálják. Ezután az így kapott pontból a térképr?l meghatározhatók a vélt pozíció koordinátái, feltéve, hogy a rottán vagyunk, azaz nem sodort le áramlás vagy nem térünk el más okból. Ezt még nem tudjuk, mivel nem volt sikeres csillagászati mérésünk, tehát nem tudjuk a koordinátákat pontosítani, talán majd reggel.
A vacsora sült cukkinis, fokhagymás tészta, de van paradicsomos, bazsalikomos öntet is. Pompás, mindenki jól lakik, mint a duda. Egyébként itt az ideje Ali, Gábor és Zoli urak konyhai hatékonyságáról és eredményességér?l ódákat zengeni. A három úr folyamatosan ? ha nem ?k a konyhaszolgálatosok, akkor is ? gondoskodnak mindenkir?l, tisztán tartanak mindent, vásárolnak, itallal, étellel kínálnak, egyszóval áldásos a tevékenységük. Ezúton szeretném ?ket gyengéden megáldani a legénység többi tagja nevében is. Ámen.
Most szombat este 21.25 van, 790,2 megtett mérföldet mutat a log és sima tengeren, gyakorlatilag szélcsendben, sok csillagos tiszta égbolt alatt motorozunk a görög partok felé. Mint említettem, ez a szakasz 320 mérföld (593 km) lesz. Sötétedés után az ?rségek természetesen ment?mellényben és hevederrel kikötve látják el a szolgálatot, úgyhogy megyünk Gáborral beöltözni, mi jövünk nemsokára.
Többen nem fekszenek le, beszélgetés van a cockpitban, nagyon kellemesnek indul az éjszaka, reméljük, hogy így is marad.

aug.28 - Tükörsima vízen hajózunk Ithaka felé
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Nap mérése
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ali fejese a naplementében
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Így maradt. Hajnalban mindenen áll a víz, párás a reggel, érdekes, de eddig ez nem volt jellemz?.
Hat óra után kicsivel majdnem velünk szemben ? mint említettem 66 fok a valódi útirányunk ? kissé jobbra a hajó orrától elkezd?dik a napkelte. A korong még sötét vörös, ahogy gyorsan emelkedve áttöri ? mintegy felmászik - a felszín feletti pára réteget, egyre világosabb és világosabb, hogy néhány perc múlva már teljes narancssárga pompájában felragyog.
Úgy t?nik ma ? vasárnap - is meleg lesz, reggel nyolckor a h?mérséklet 26 fok, a víz ugyanennyi. Felkel a csapat és Tibor méréseket kér, de el?tte gyorsan fürdünk a langyos tengerben, aminek itt a mélysége több mint 3000 (!) méter ? ami tulajdonképpen lényegtelen, mivel gyakorlatilag mindegy, hogy 3 vagy 3000 méter a mélység. Többször lemérjük szextánssal a Hold és a Nap magasságát.
Tibor végre elrendeli a reggelit, ezt várjuk már egy ideje, mert az asztal régen vár gazdagon megterítve a korábban dicsért urak jóvoltából.
István hosszas számolás után végre meghatározza a helyzetünket. Tibor gratulál, jóval egy mérfölden belül van a hiba. Kiderül, hogy 7,2 mérföldre lesodródtunk délfelé a rottánkról az áramlás hatására.
Ezt most korrigáljuk, feljebb visszük a hajót, az új irány 21 fok és két és fél óra múlva újból felvesszük a 66 fokot.
Helyzetjelentés:
Vasárnap, augusztus 28, 14.16, eddig megtett utunk 924 tengeri mérföld (tmf), Máltától már mintegy 162 tmf-re vagyunk és még cca. 157 tmf-t kell hajózzunk, hogy elérjük Khefalonia ? ez az Ithaka el?tti sziget ? partját. A sebességünk a fenékhez képest (SOG) 8,1 csomó, az irányunk újra TC=66 fok, a mélység a térkép szerint ? az ultrahangos mélységmér? 160 méter mélységnél nagyobban nem tud mérni ? 3200 méter. A leveg? h?mérséklete 30,2 fok a víz pedig 27,1. A szél 5 csomós hátszél, gyakorlatilag szell?. A radaron 48 mérföldön belül láthatóan nincs másik hajó.
Ki mit csinál éppen? Tibor a kabinjában a számítógép felett mereng, Ili a fejét borogatja egy hideg dobozos sörrel, mert Ali véletlenül fejbe verte egy lenyíló szekrényajtóval, Ali egyébként ? amikor épp nem Ilit veri fejbe - a térképen szerkesztget, azaz navigál, Krisztián kavargatja a pacalt és teríti az asztalt, Gábor kint olvasgat, Gerg? szintén, István csillagászati számításokat végez. Zoli verbálisan áll helyt, azaz észt oszt több témában, mint f?zés, navigáció, fogorvoslás, stb., szerénységem, pedig írja ezt a naplót.
Telik-múlik a délután, ismét nagyot fürdünk ? indián fejesugrási versennyel is egybekötve ? majd a szokásos punnyadás, szárítkozás a fedélzeten.
Ili, Krisztián és István még mindig h?siesen számolja a csillagászati navigáció alapú helyzetünket. Tibor ismét oktatást tart, el?készülünk a szürkületi csillagászati mérésekre a \"7 csillagos\" módszer szerint. Igazából három kiválasztott csillag magasságát szeretnénk lemérni. Amíg ennek eljön az ideje, addig a Vénuszon gyakorolunk ? na, nem úgy...
Sajnos csak pár mérés sikerül, kevesebb a tervezettnél, mert párás lesz s horizont és csak az egyik csillag irányában látszik. Elpakoljuk a szextánsokat és jön a vacsora, Zoli és Krisztián készített spagetti a la carbonarat.
Szép csillagos az este, a tenger sima, és 25 fok van
. Hajózunk a nagy semmi közepén egyetlen hajó látszik a radaron 48 mérföldes körön belül, egy lassú teherhajó amely keresztezi az utunkat és túl közel lesz. Az üzemanyag is bármelyik pillanatban kifogyhat az egyik tartályból, nem lenne jó ekkor pont el?tte lenni, ha esetleg nem indul újra azonnal a motor.
Bár útjogosak vagyunk ? a radaron láthatóan eszében sincs els?bbséget adni, egyébként eddig háromszor fordult el?, hogy nem adtak nagy hajók útjogot, tehát tényleg nem érdemes er?sködni velük - , nem próbálkozunk vele, fordulunk 30 fokot balra, hogy elmenjen el?ttünk.
Egy több ezer négyzetkilométeres területen amin csak két hajó van, pont találkoznak és ha nem figyelünk, összeütköznek??

Aug. 29. Föld!!!!! Megérkezünk kefaloniába, majd este Ithaka
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Igy ugrott ki a helyérúl az állókés
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A 9/64"-os kulcs használata
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Szerelés a víz alatt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Most már helyén van az állókés
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A szemmagasságunk 0m (He=0,0m"
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Gábor fejesének folytatása a víz alatt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Polihisztorunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
És az I-es ?rség
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Péter tökéletes technikával a víz alatt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ócska szóvicc, de boldogok a Boldogék
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A búvárfelszerelés
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ithaka
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Éjfél után, 00.20-kor elérjük utunk 1000. mérföldjét (1 mérföld=1852 m), erre gyorsan iszunk egyet az új és az el?z? szolgálat tagjai (éjfélkor váltottunk) valamint Tibor.
Szinte ezzel egy id?ben elfogy az 1. tankból a gázolaj, leáll a motor, átkapcsolunk, majd néhány indítás után újra feléled a motor. Haladunk tovább Görögország felé, amely már csak mintegy 85 mérföldre van. Hajnalra kissé beer?södik a szél, n?nek a hullámok, viszont a radaron 48 mérföldön belül már látszanak a görög partok. Tibor visszateszi a kártyákat rendszerbe, újra van GPS, és lám, pont ott vagyunk a rottán. Hurrá, több mint 300 tmf út hagyományos navigálása után, miközben voltak kitér?k és korrekciós man?verek ez igen jó eredmény! Rövidesen ? 12 tmf múlva - beérünk a görög Khefallonia és Zakhintos szigetek közötti átjáróba, a jobb száling alól lehúzzuk a máltai lobogót és felhúzzuk a görögöt, mivel beléptünk az állam tengeri területére.
A reggeli ismét kiváló, felturbózott máj- és tonhalkrém, pirítós, stb., újból a három úriember dolgozott jól.
Most, hétfő délelőtt tehát, jól indul számunkra a hét.
Sajnos nem mindenkinek, mert a khefalloniai part közelében veszünk egy PAN-PAN üzenetet Crotone Radiotól. Ez az olasz csizma talpa alatt van. Valamennyi hajót ebben e térségben fokozott figyelésre utasítanak, mert egy kishajó, 8 emberrel a fedélzetén vészjelzést adott le. A pontos pozíciója nem ismert. (Mi öt napja jártunk ebben térségben.). A meteorológiai információink szerint ott sincs rossz idő, vajon milyen problémájuk lehet? Nagyon sok. A statisztikák szerint nem feltétlenül viharos körülmények között adják le a legtöbb vészjelzést, sőt...
Nagyon messze van, nem tehetünk semmit, megyünk tovább tervezett horgonyzóhelyünk ? a khefallonia sziget dél-keleti csücskénél lévő Kateleios öböl ? felé, sürgős fürdenivalónk van. A levegő 29,3 a víz 24,4 fokos. Lehorgonyzunk 2,5 méteres vízben, és indul a starndolás. A csapat nagyobbik része kiúszik.
Közben ferdult a szél is, és a part felé kisodorta a hajót. Utolsó pillanatban vette tibor észre, hogy felültünk, de még könnyedén ki tudtunk menni a mély vízre.
Itt nudi telep, kávézó és homokos part van. Tibor karbantartó merüléseket végez a hajó alatt. Kiderül, hogy a pár órával ezelőtt meggondolatlanul és véletlenül végzett teljeseró előréból hátraba való irányváltás miatt kiugrott a helyéből a kötélvágó álló része a propellernél. Ezt meg kell javítani, Tibor búvárfelszerelést ölt (uszony, szemüveg, ólomöv, víz alatti fényképezőgép), a levegőellátásáról pedig én gondoskodom egy lábpumpa, 6 méter slag és egy szeleppel ellátott búvárpipa segítségével. A pumpára slag, slagra a pipa, pipára pedig Tibor csatlakozik. Nagyon kell pumpálni, mert az ember a víz alatt nem tudja szívni a levegőt, mindenképpen nyomni kell. A szelepes pipa pedig a felesleges levegő kiengedése miatt fontos. Ezt a megoldást mindig lehet alkalmazni, hiszen minden charterhajón kell lenni pumpának a bocihoz és slagnak is, búvárszemüveget pedig úgyis visz az ember, csak még egy szelepes pipa kell és kész. Tibor megszakérti a kötélvágót - 9/64?-os imbusz kulcs (angol a kötélvágó !!) kell hozzá. 15 percet tarózkodott avíz alatt,mig szétszedte a kiugrott kést és visszatette a hejére. Később Ali aki megérkezik a part felől úszva kipróbálja a búvár alkalmatosságot, Tibor megtisztíttatja vele a hűtők hőcserélőjét is, amik a víz alatt vannak.Közben ferdult a szél is, és a part felé kisodorta a hajót. Utolsó pillanatban vette tibor észre, hogy felültünk, de még könnyedén ki tudtunk menni a mély vízre. Délután 3 óra, indulunk Ihtaka felé. Türksima tengeren motorozunk.
Egyszer csak hibaüzenet olvasható?radar not avaliable?, azaz nem elérhető, elromlott a radar. Az egyszerű módszerek ? biztosíték ellenőrzés, stb. ? nem vezetnek eredményre. A radar 2,5 éves, éppen lejárt a 2 éves garanciája.
Szürkültben érkezünk Ithaka városába. A marina itt úgy működik, hogy horgonyt kell dobni és farral kihátrálni a parthoz és két farkötéllel kikötni. Áram és vízcsatlakozás nincs, helyiek kis furgonokkal tartályban szállítják a vizet és az üzemanyagot, lehet rendelni.
Ettől eltekintünk ? bár nagyon fogytán a vizünk ? és eseti sétát teszünk vacsorával egybekötve. Ithata köztudottan arról nevezetes, hogy ennek a szigetnek volt a királya Odysseus. Tibor el is indul könyvet szerezni, hogy eddig is enciklopédikusnak nevezhető ismereteit még tovább bővítse. Egyébként Ithaka egy kis városka, nincs igazán történelmi hangulata, a turista csapda boltokban viszont Odysseus ezerféle kiszerelésben (mellszobor, kendő, póló, kép, stb.) kapható.

Aug. 30. Ithakáról Paxoi felé
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Levkas híd
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
István
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ili
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Gábor 100%-os ugrása
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kapitány persze a cekkerb?l mindenre figyel
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Érkezés Paxoi-ra
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Kedd (aug. 30.) reggel hatkor indulunk Levkas felé. Magas hegyek közt haladunk, a parton számtalan csábító kis öböl, ahol szinte mindegyikben van egy kis apró kavicsos vagy homos partrész. Ez hiányzik Horvátországban, viszont a kiköt?k, az ilyen irányú infrastruktúra sokkal rosszabb ill. ritkább Görögországban.
Át kell hajózzunk a Levkas csatornán, ez egy 4 tmf hosszú, 30-50 méter széles csatorna.
A végén Levkas kiköt? van és tankolási lehet?ség. Ili kiáll a kúthoz és feltöltjük a tankokat. Az egyik már teljesen üres, a másik félig van. Több mint 370 litert tankolunk, az átlag fogyasztás is rendben van, 8 liter/óra alatt alakul 2900-as fordulaton, de ha csak 2800-an járatjuk a motort, akkor 1 literrel kevesebbet fogyaszt.
Vizet nagyon kellene töltsünk, a kútnál ezt is lehet, de nem akarjuk elállni a kút helyét, ezért pár méterrel odébb megyünk és a kiköt? egyik csapjáról kezdünk tölteni. Rövidesen megjelenik egy ember és eléggé barátságtalanul mondja, hogy vagy álljunk be a marinába, vagy töltsünk a benzin kúttól vizet. Mivel tovább megyünk, az els? lehet?ség értelmetlen, a második meg kitolás velünk, mert vissza kell menjünk a kúthoz. Valószín?leg a kiköt? embere is pontosan tudja ezt, de rugalmatlan és barátságtalan. Magunkban megemlékezünk a felmen?kr?l azután vissza tolatunk a kúthoz. A kutas normálisabb, mutat egy másik csapot és onnét tudunk tölteni. Majdnem készen vagyunk az öt tartállyal, de örök ellenségünk, az id? most is közbeszól, indulnunk kell, mert 11 órakor nyitják a csatorna végén a hidat és ha nem érünk oda, akkor egy órát veszítünk.
Odaérünk, s?t pár perccel el?bb is, várni kell. Beer?södik a szél és a csatorna keskeny, Tibor Istvánnal farral a szél felé ? háttal a hídnak - fordíttatja a hajót és alapjárat hátramenet, ez az egyetlen jó módja a szembeszélben egyhelyben tartásnak. A várakozás perceiben nézzük, ahogy a hídhoz vezet? két útszakaszon az autósok nyomják, hogy még átérjenek. Végül nyílik, pontosabban egyik hídf?je körül elfordul a híd a part mellé és át tudunk hajózni.. Kiérünk a csatornából a nyílt vízre, megreggelizünk ill. ebédelünk és vitorlázni készülünk.
Közben látunk két AWACS repül?gépet is leszállni. Ezek a NATO nagy magasságból légtérellen?rzést és irányítást végz? gépei. A tetejükön látható hatalmas korongról ? amely belül tele van antennákkal ? ismerhet? meg. Közbeiktatunk egy fürdést is, és egy házi vízbe úgró versennyel egybekötve. Most pontosan kedd dél van, a megtett út eddig 1152 tmf, helyzetünk Levkas sziget északi részét?l 5 tmf-re északra, Lat = 38-54,952N Lon 20-37,156E egészen pontosan. A vízmélység 112,2 méter, a leveg? 32,6 fok, a víz 25,2 fok.

Augusztus 31 - Búcsú a Jón-tengertúl, de az Adria nehezen akar visszaengerdni
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Paxoi a reggeli ver?fényben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Korfu
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Szemben Albánia
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Odysseus Korfun
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Nem igaz az az állítás, hogy a kép a rossz lányokat ábrázolja. Ez az I.-es ?rség
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ez meg a csodálatos Sofritó
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Itt van a Jón-tenger és az Adria határa
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Reggel, 31-én szerdán nyolckor indulunk. A szorgosabbak ? a három urat már több ízben dicsõítettem - már bevásároltak és készül a reggeli, a terítés pedig folyamatban.
Dél elõtt kicsivel érünk eseménytelen út és sima tenger után Korfura. Itt a halászok és kis kiránduló hajók között köt ki oldalt Ali a parthoz oldalt, nem maradunk sokáig. Délután háromig szabad program, utána indulás. Sétára indulunk Korfu óvárosába, nagyon kellemes kis hely, vannak sörözök. Ez kell is, mert 35 fok van, és ugye, a kiszáradás veszélyes...
Hogy ne csak igyunk, eszünk egy kis tzatzikit is pirítóssal és mivel ez sós és fokhagymás, kell még egy sör, de ez az étel hibája...
Pontban délután háromkor indul az Odysseus motorja és elindulunk Dubrovnik felé, ami igen-igen bõ 200 tmf távolságra van. Korfu után északra 6 tmf-re megállunk, hogy még egyszer fürödjünk a Jón tengerben, mert rövidesen már az Adria vizén fogunk hajózni. Észak felé haladunk a Korfu csatornában. Balra Korfu keleti partja, jobbra Albánia. Korfu partjain negyed-, félmérföldnyire követik egymást a hívogató kis öblök. Majd mindegyikben van valami kis infrastruktúra, napernyõk, büfé és pár száz méter apró kavicsos part. Ez hiányzik Horvátországban, de itt van gazdagon.
17.06 az idõ, a log állása 1229,1 tmf, a szél WNW ? pont szembe ? és 4-es erõsségû. Koordináták: 39-48,7 N és 19-54,8E. Ez a helyzetpont arról nevezetes, hogy ebben a pillanatban kínált meg Zoli egy pohárka Cuba Gold rummal ? amit habozás nélkül elfogadtam ? és kérte, hogy örökítsem meg ezt a tényt a naplóban. Íme.
A szél iránya és ereje stabilizálódni látszik, elõbb utóbb be fogja mozgatni a tengert, már most sem lehetne plasztikai mûtétet végezni a hajón. Reméljük, hogy nem lesz sokkal rosszabb.
Elhagyjuk az alkonyati párába burkolózó görög szigeteket, az albán partok nagy hegyei pedig egy messzi foltnak tûnnek csak, húzódunk az Adria közepe felé, mert 28 tmf-re elõttünk ott az albániai partokat elszigetelõ aknazár, ill. volt aknazár. A pilot könyv és térképek nagy része szerint ?former mined area?. Ugyanakkor senki sem próbálja ki, hogy valóban ?korábbi? aknamezõ-e, a nagyhajók is elkerülik.
Az ilyen este alkalmas a merengésre. Már jó tíz napja élünk a hajón és ilyenkor az ember alkalmazkodik a mikrovilághoz és átalakul az idõérzéke. A nap ritmusát az õrségek szolgálat beosztása határozzák meg, ehhez igazítjuk az életünket. Ez persze kikötéskor felborul, majd újra visszaáll. Tele vagyunk naponta újabb és újabb élményekkel, ugyanakkor érdekes, hogy utunk korábbi állomásai már némiképp távolinak tûnnek, mintha nem is pár napja lett volna. Jól élünk, a hajó megad minden lehetõséget, hogy ha kicsit is igényes az ember, akkor normálisan megterített asztalnál egyen, igyon, tisztálkodjon, egyszóval mindennek meg lehet adni a módját ilyen ? némiképp szokatlan - körülmények között is.
Persze a társaság a legfontosabb, ilyenkor különösen fontossá válnak egyes emberi tulajdonságok, mint pl. az egymásra odafigyelés, a segítõkészség, a szabályok általános tisztelete - mivel ez egy hajó -, az egyénies okoskodások mellõzése. Ebbõl a szempontból is szerencsésnek nevezhetjük magunkat.
Besötétedik, 19.15-kor bekapcsoljuk a navigációs fényeket ? és mivel motorozunk, tehát géphajó vagyunk ? a ?steaming light?-ot is. A log 1247 megtett tmf-et mutat, ez 2209,4 km. A hõmérséklet 24 fok, 14-16 csomós szél fúj 10-15 fokos orrszögben balról, tehát gyakorlatilag szembõl. A szél ereje egyáltalán nem nagy - de mivel órák óta fúj egyenletes erõvel és azonos irányból, azaz ?kifújt? szél - már kezdi azért megmozgatni a tengert, egyre jobban himbálódzik a hajó, és néhány percenként ? amikor lefutunk egy nagyobb szembejövõ hullámról, döngve csapódik a hajó orra vízbe.
Lehet, hogy éjjel kapaszkodni kell majd a párnába? Már persze aki alszik... Egyébként meglepetés nincs, körülbelül erre számítottunk az elõrejelzések alapján.
Este nyolc óra, a Fano világítótorony ? ez Görögország legészakibb pontja a tengeren ? tíz másodpercenként egy villanással búcsúztat minket. Az Adria viszont nehezen akar beengedni, a hullámok csak jönnek-jönnek szembe és lopva szél is felerõsödött 4-rõl 5-re. Még tudunk szembe haladni, de ha tovább romlik, akkor el kell térjünk az irányunktól 20, de akár negyven fokot is ? és cirkálni kell a hullámokkal szemben.
Erre majdnem sor is kerül, a hajó erõsen bukdácsol, tényleg kapaszkodni kell az ágyban. A fedélzeten félpercenként csap át egy hullám. Permetje, lemosva mindet és mindenkit. Szerencsére nincs hideg, 24 fok van.

Szeptember 1 - Nehezen, de mégis csak visszafogad az Adria. Estére Dubrovnikba érkezünk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Dubrovnik
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Éjfélkor1283 tmf-et mutat a log és mintha kissé csillapodna a teljesen északi szél és ezt követ?en remélhetjük, hogy a hullámok is kicsit kés?bb csökkennek. (Ma már csütörtök van, szeptember 1, az iskolások fekete napja.)
Mivel nincs radar, folyamatosan meresztgetni kell a szemünket és ehhez ki kell hajolni, és ekkor jön a sós tengeri arcmosás. A szolgálatban lév? párosok ment?mellényben, kikötve figyelik a koromsötét éjszakában a hullámzó tengert.
Végül csak kora hajnalban csökkent a szél és a hullámzás, s?t a szél átfordult és most jó háromnegyedszélben haladunk. Vitorlákat ki, ez a szél segíteni fog, fel is gyorsulunk 9 csomóra (SOG). Kissé gyorsabbak vagyunk a tervezettnél, ezért a navigációs rendszer, amely este még 18 órára becsülte a dubrovniki ETA-nkat (ETA= estimated time of arrival, azaz becsült érkezési id?) mostanra 17.06-ra hozta el?bbre ? feltéve persze, hogy ezt az átlagsebességet tudjuk tartani. Ugyanakkor még az esti-éjszakai szembeszél okán nagy lusta döghullámok görögnek jobbról elölr?l és ezek billegetik a hajót.
A reggeli virsli evés ezért ingatag körülmények között, de jóíz?en zajlik.
Napkelte után sokáig ólomszürke volt az ég, de 9 órára kisüt a nap, nagyon párás minden és 28,8 fok van délel?tt.
Negyed tízkor (!). Az albán partokkal nagyjából párhuzamosan 28 mérföld távolságban vagyunk. Ez csökkenni fog, ahogy közeledünk Dubrovnik felé és elhaladunk Szerbia-Montenegró partjai (Kotori öbölt?l délre és északra) el?tt. Az eddig megtett utunk log=1359,8, a valódi útirányunk TC= 345 fok, közel az északi irányhoz. Ami a mélységet illeti, a térkép szerint éppen az 1000 méteres izobatán haladunk.
Végre, végre, végre, itt vannak a delfinek. Egy csapat mögöttünk 50méterre lubickol, de egy kiválik közülük és a jobb oldalunkon 2 méterre a hajótól követ minket, átmegy a hajó orra előtt, majd vissza, végül egy ugrással búcsúzik tőlünk.
14.18 óra, éppen most léptük át az 1400 tmf-et (2598,2 km).A helyzetünk 42-13,0N és 18-17,6E., 25 tmf-re Dubrovnik előtt, 341 fokos (TC) irányban hajózunk, a szél 4-es W, a fenék feletti (tényleges) sebesség ? azaz a SOG ? 8,6 csomó, a vízhez képesti sebesség 9,3 csomó.
A kerek számra ünneplésül Ali összeüt egy Diequirie koktélt. A konyhatündérek nekilátnak az ebédnek, ma székelykáposzta lesz, annak ellenére, hogy szépen dől a hajó a 4-es negyedszélben, teljes vitorlázattal megyünk. A székelykáposzta ? persze alaposan felturbózva ? kiváló volt.
Levonjuk a görög lobogót és felvonjuk a horvátot, alá pedig a már említett sárga ?Q? kódlobogót, jelezvén, hogy még mindig járványmentesek vagyunk. Kissé ?necces? a dolog, mert Zoli megcsípte egy légy, Gergő pedig köhög.
Egyébként az észak-görög szigetektől ideáig rendkívül gyér a hajóforgalom az Adriának ezen az oldalán, néhány kereskedelmi hajóval és mindössze két vitorlással találkoztunk.
Előttünk Dubrovnik pontosabban Lokrum sziget - 2,5 mérföldre, 17.04 az idő. Egycsapásra megváltozik a környezet, élénk hajóforgalom, nyoma sincs a néhány mérfölddel korábbi kihalt tengernek.
Először meglátogatjuk z óvárosban a régi erőd alatti öblöt a történelmi városrészben, fordulunk egyet, fényképezünk, de nem köthetünk ki, mert még nem léptünk be Horvátországba. Ezt tovább észak-kelet felé, Gruz városrészben tehetjük meg. Itt van a nagy hajók kikötője, és innét lehet felhajózni egy csatornán a marináig. A felfelé vezető csatorna bejárata felett kecses és hatalmas völgyhíd épült néhány éve. Egyébként Dubrovnikon nem látszik már a háború nyoma, pedig a tengerparton, a hely lábánál fekvő várost az ellenség a hegy tetejéről lőtte. A marinába nem megyünk fel, mert néhány óránk lesz csak, este 23 órakor szeretnénk indulni.
A nagykompok kikötőhelye mellett van a vámmóló, Ali ideköt oldalra a hajóval. A papírmunka viszonylag gyorsan megy. Ezután én átviszem a hajót szembe az INA kúthoz és feltankolunk. Összesen mintegy 360 liter gázolaj fér a két tankba, az Odysseus motorjának fogyasztása bőven 8 liter/óra alatt van.
Az után kikötünk egy tranzit mólószerű helyre két 80 láb hosszú motoros jacht közé. Itt nincs mooring, tehát horgonnyal állunk a parthoz. Elsőre nem tart a horgony, meg kell ismételni a manővert, mert a horgonykamrában a feltornyosuló lánc is összegabalyodik, netán az orrkabin lakói hancúrozták volna össze? Vagy a tegnapi nagy hánykolódás eredménye volt? Az olvasóra bizom ennek ledöntését, de Végül kiállunk.
A terv az, hogy bebuszozunk vagy taxizunk az óvárosba és a hajónál találkozunk 23 órakor és indulás, tehát maximum négy óránk van. Az óváros csodálatos, itt tényleg van történelmi hangulat, az évszázados házak szépen rendbe hozva és a város igen-igen tiszta. Lépni sem lehet a turistáktól, étterem étterem hátán, turista csapda boltok, utcai zenészek. Terecskék, templomok, sikátorok, egyszóval fantasztikus a fényesre koptatott régi kövezetű utcákon sétálgatni. Egy-két étterembe be is térünk, itt dalmát sonkát, ott szendvicset, amott tésztát és kalamárit eszünk sörrel lelocsolva.
Emlékezetes, de rövid sétánk véget kell, hogy érjen, 23órakor mindenki a hajón, indul a motor.
Ismét megküzdünk a horgonylánccal és ki kell cserélni a bal (vörös) oldalfény izzóját, ezeket még az öbölben megtesszük, azután észak-nyugat felé fordulunk és a Peljesac félsziget és Mljet sziget között haladunk.
Utunk hátralevő részén még jobban kell figyelni, szigetek között haladunk, jelentős a hajóforgalom, sok a halászcsónak, háló, halászbója, zátony, szikla, este pedig a parti fényektől nehéz észrevenni a világítótornyokat, egyszóval a szolgálatoknak precízen kell navigálni és nagyon figyelni, hiszen a radarunk most nem működik.

Szept. 2 , au utolsó el?tti nap - de már délel?tt túl vagyunk a tervezett 1500 mérföldön.
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Péntek hajnali 3 óra után pár perccel felt?nnek a távolban Korcula fényei.
Most 04.50 az id?, a log 1479,3 tmf-et mutat, a valós sebességünk SOG=7,7 csomó, pontosan kelet felé, 270 fokra hajózunk a Peljesac félsziget és Korcsula sziget közötti csatornában, Korcsula balra el?ttünk van 2,3 tmf-re. Kellemes 25 fok van a szél nyugati és 2-es er?sség?, de változékony. Simán haladunk, ideális most aludni, így leadva a 02-t?l 04-ig tartó szolgálatot Gáborral megyünk is.
Ili és Krisztián szolgálati ideje alatt, reggel 07.10-kor, Scedro sziget ? ez a Hvar sziget közepe alatt van dél felé ? keleti sarka el?tt egy mérfölddel átléptük az 1500, megtett mérföldünket, ez 2778 km. Éljen!
Évi egy-egy heti charterhajózással cca. tíz év alatt mennénk ennyit... Mindenki több-kevesebb gyakorlattal jött erre az útra, de mindenkinek volt sok hasznos, fontos, új hajózási tudnivaló, új helyeket, új vizeket is bejártunk, többféle navigációs módszerrel (hagyományos, csillagászati, elektronikus) hajóztunk, kipróbáltjuk, hogy milyen radar nélkül, milyen a nyílttengeri, hosszú menet nappal és éjjel. Van, aki sosem megy éjszaka, ha hajót bérel. Részben maga miatt, részben, mert esetleg az útitársai nem akarják, de mi most mérföldek százait hajóztuk le éjjel. Tibor - mint mindig - most is minden alkalmat megragad a tanításra, néha észre sem vesszük, néha csak egy hajós történetet mesél el, amiben benne tanulság.
Már szinte mindenki számára ismert vizeken hajózunk, erre már szokat járni a charterez?k.
Áthajózunk a hvari csatornán, azután a horvát szigetek közötti útvonalról az id?járás függvényében döntünk. A cél Umag, ott kilépünk Horvátországból, utána Piran, ott belépünk Szlovéniába, végül kikötünk majd valamikor holnap délel?tt ? ha minden a terv szerint alakul ? Portorozban.
Reggelire Gábor készít egy kit?n? rántottát, hiába, a barát, az barát, ma én lennék a konyhás, de annyira hülye vagyok hozzá, én csak az evéshez értek, igaz, ahhoz nagyon. Köszönöm neki!
11.40-kor érünk a trogiri bejárattal egy magasságba, a leveg? nagyon párás, csak sejteni lehet a partvonalat, bár mindössze öt mérföldre vagyunk. Errefelé élénkebb a tengeri élet, szinte mindig van 2-3 kishajó a látóhatáron belül. A víz tükörsima remélhet?leg az Adria ill. Poseidon (Tibor tegnap is megkínálta Jagermeisterrel) - most már tartósan a kegyeibe fogadott minket. A leveg? h?mérséklete 30 fok, a víz 25. Tibor fürdést javasol, nem kell kétszer mondani. Megállunk és máris pancsol mindenki.

Szept.2 - Észak-nyugat felé hajózunk az Adrián
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Péntek hajnali 3 óra után pár perccel felt?nnek a távolban Korcula fényei. Most 04.50 az id?, a log 1479,3 tmf-et mutat, a valós sebességünk SOG=7,7 csomó, pontosan kelet felé, 270 fokra hajózunk a Peljesac félsziget és Korcsula sziget közötti csatornában, Korcsula balra el?ttünk van 2,3 tmf-re. Kellemes 25 fok van a szél nyugati és 2-es er?sség?, de változékony. Simán haladunk, ideális most aludni, így leadva a 02-t?l 04-ig tartó szolgálatot Gáborral megyünk is.
Ili és Krisztián szolgálati ideje alatt, reggel 07.10-kor, Scedro sziget ? ez a Hvar sziget közepe alatt van dél felé ? keleti sarka el?tt egy mérfölddel átléptük az 1500, megtett mérföldünket, ez 2778 km. Éljen! Évi egy-egy heti charterhajózással cca. tíz év alatt mennénk ennyi. Mindenki több-kevesebb gyakorlattal jött erre az útra, de mindenkinek volt sok hasznos, fontos, új hajózási tudnivaló, új helyeket, új vizeket is bejártunk, többféle navigációs módszerrel (hagyományos, csillagászati, elektronikus) hajóztunk, kipróbáltjuk, hogy milyen radar nélkül, milyen a nyílttengeri, hosszú menet nappal és éjjel. Van, aki sosem megy éjszaka, ha hajót bérel. Részben maga miatt, részben, mert esetleg az útitársai nem akarják, de mi most mérföldek százait hajóztuk le éjjel. Tibor - mint mindig - most is minden alkalmat megragad a tanításra, néha észre sem vesszük, néha csak egy hajós történetet mesél el, amiben benne tanulság.
Már szinte mindenki számára ismert vizeken hajózunk, erre már szokat járni a charterez?k. Áthajózunk a hvari csatornán, azután a horvát szigetek közötti útvonalról az id?járás függvényében döntünk. A cél Umag, ott kilépünk Horvátországból, utána Piran, ott belépünk Szlovéniába, végül kikötünk majd valamikor holnap délel?tt ? ha minden a terv szerint alakul ? Portorozban.
Reggelire Gábor készít egy kit?n? rántottát, hiába, a barát, az barát, ma én lennék a konyhás, de annyira hülye vagyok hozzá, én csak az evéshez értek, igaz, ahhoz nagyon. Köszönöm neki! 11.40-kor érünk a trogiri bejárattal egy magasságba, a leveg? nagyon párás, csak sejteni lehet a partvonalat, bár mindössze öt mérföldre vagyunk. Errefelé élénkebb a tengeri élet, szinte mindig van 2-3 kishajó a látóhatáron belül. A víz tükörsima remélhet?leg az Adria ill. Poseidon (Tibor tegnap is megkínálta Jagermeisterrel) - most már tartósan a kegyeibe fogadott minket. A leveg? h?mérséklete 30 fok, a víz 25. Tibor fürdést javasol, nem kell kétszer mondani. Megállunk és máris pancsol mindenki. Isteni a 25 fokos, tükörsima vízben fürdeni. Közben Ilivel viccel?dünk, aki hölgy létére ezzel az úttal megszerezte az elérhet? legmagasabb, I. osztályú kapitányi min?sítést, ami óceánátkelésre is jogosít. Nem sok hölgynek van meg ez. Egyébként tökéletesen beleillik a társaságba, ami azért szép teljesítmény, hiszen vagyunk egy páran, akik nem egyszer?ek verbálisan. Ili érti a viccet és követi a szóhasználatot. Ez ugye, két hétre összezárt férfiak esetében némiképpen lejjebb száll a shakespeare-i csipkés kommunikációs magasságokból ? hogy egészen finom legyek. Gyakoribbá, akár köt?szóvá is válhat a bizonyos cselekvésre való felszólítás, ezért javasoljuk, hogy Ili ? aki egyébként orvos ? néhány napot töltsön el a könyvtárban, miel?tt visszamegy dolgozni.
12.30-van, a fedélzeten fürdés utáni szárítkozás történik. A számítások szerint holnap 10-11 órakor érünk Portorozba ha minden - f?leg a sebességünk, ami most 8 csomó - a jelenlegi helyzet szerint alakul, bár az el?rejelzés er?södést mutat szemb?l. Majd meglátjuk. Épp elhagytuk Dvernik szigetet, vagy ha valakinek ismertebb, akkor légvonalban pontosan Rogoznicától délre vagyunk. A terv szerint teljesen kívül, a nyílt tenger fel?l haladunk, azaz nem megyünk be a szigeteken közé. Tehát elhajózunk Kornatok és Dugi Otok küls? oldalán ? közben érintjük a Sestrica világítótornyot ? ez a Kornatok és Dugi Otok között, a Katina átjáró közelében van -, majd tovább el Veli Rat világtorony mellett (itt van az ismert, vagy harminc éve megfeneklett olasz teherhajó roncsa, de már szinte teljesen lepusztította a tenger), ami Dugi Otok legészakibb pontja. Innét egyenesen fel az Isztria félsziget déli sarkáig, majd felfelé az Isztria partjai mellett Umagig, ahol kilépünk Horvátországból ? és mint ahogy korábban is írtam ? tovább Piranba, ahol belépünk Szlovéniába végül Potoroz a végállomás. Közben még tankolnunk is kell.
17.30., változott a program. A szélel?rejelzés miatt mégsem a szigeteken kívül megyünk, védettebb a hullámzás miatt, ha Kornatok és Dugi Otok bels? oldalán hajózunk. Be is érünk már a Kornat és Zut sziget közötti csatornába. Számtalan kis lakatlan ?dombocska? emelkedik ki a vízb?l, sok köves résszel, kevés a növényzet. Élet azért van, itt-ott egy-egy magányos ház és néhány hajó látható a délután napsütésben. Kellemes 27 fok van, továbbra is eléggé párás a látóhatár. A hajózás talán egyetlen része, ami nem 100%-os öröm, az a hajnali 02-04 óra közötti ?rszolgálat.

Szpet. 3 - Visszaérkezünk Portorozsba, és ezzel végetér ez a feledhetetlen út
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az utolsó közös kép
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Bejegyzés a hajó emlékkönyvében
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Erre gondolok, mikor szombat hajnalban 01.40-kor megszólal a telefon ébreszt?je. Gatya, póló, deckcip? fel, arcmosás, ment?mellény, heveder, fejlámpa fel és gyerünk. A következ? ?rségnek illik negyed órával el?bb megjelenni, hogy tájékozódjon és áttekintse a helyzete, hol vagyunk, környez? hajók, vitorla, id?járás stb.
Körülöttünk különböz? távolságban kilenc halászhajó van, ezeket kell szemmel tartani, a szó szoros értelmében, mivel nem m?ködik a radarunk. 4-es NNE félszelünk van, ki van húzva a grósz, a sebesség 8 csomó.
Mögöttünk a Susak világítótorony két másodpercenként hosszú villanással búcsúzik, jobbra a Galiola fénye, messze el?ttünk a Pliz Albanez és a Porer két világítótornya (az egyik kett?t, az utóbbi 3-at villan tíz másodpercenként), ezek már az Isztria déli csücskét jelzik. A Porer egyik egyben ?radar világítótorony? (RACON) is, ?M? bet? morse jelét rajzolná a képerny?re és ködben sziréna jelet is ad ködben.
Haladunk a koromsötét éjszakában 313 fokos irányban. Porer ?igazi? világítótorony, nem villogó fény, hanem egy nagy folyamatosan világító izzó körül forognak tükrök. Nagyon nagy a fényer?, normál, átlagos láthatóság mellett 25 mérföldre ellátszik. Közben durvul a szél er?s 5-re, kicsit reffelünk a grószból. Jönnek a hullámok is, sötétben is látható taraj képz?dik a tetejükön és jobbról elölr?l támadva, dülöngéltetik a hajót. Elvben rajtunk kett?nkön kívül mindenki alszik, ha nem esnek le az alvók az ágyról, akkor nem lesz gond.
Jó félóra múlva beérünk az Isztria takarásába, akkor javulni fog a helyzet. Javult, mindenki jól is tudott aludni. Reggel 8 óra tájban átlépjük az 1700 tmf-et, ez 3148 km. Nem túl nagy átlagsebességgel, de nagyon szívósan, folyamatosan mentünk és így tehettük meg ezt a nagy távolságot. Most 9 óra, a szél teljesen elült, süt a nap, 28 fok van és félórányira vagyunk Umagtól, ahol kilépünk Horvátországból. Ezután egy macskaugrás Piran, itt belépünk Szlovéniába és tankolunk, végül dél felé érünk vissza, oda ahonnét két hete eset elindultunk. Portorozba.
Fantasztikusan jó hangulatú, élményekt?l gazdag, tanulságos túra volt, mindenkinek köszönet! Mikor lesz a következ??

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től