MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / 206- út - szeptemberi kapitány tréning
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
206- út - szeptemberi kapitány tréning2005.09.07. - 2005.09.20.

206. út
Ismét irány Málta, hogy legalább 1000 (valószín?bb 1500) mérföldet hajózzunk két hét alatt és a kadétok 10 csillagászati helymeghatározás méréseit elvégezhessék.
A kalandok még el?ttünk állnak.

Üzenet a hajónakRészletes napló

Szept. 7 – Indulás Sántamárialuka felé
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az els? közös kép: kilépés Szlovéniából, Piranban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az új radar display m?ködés közben
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
A kadétok már 3 körül megérkeztek a hajóra. Én sajnos csak fél négykor tudtam átvenni Budapesten az új bels? radarunkat, amelyet az el?z? úton elromlott rég egységet hivatott pótolni. A régi nagyobb volt (10 colos, ez csak 7 colos), ez viszont színes. És ami a legfontosabb, hogy m?ködik! M?ködik? Remélem!
Szóval én akkor indultam el Budapestr?l, amikor a többiek megérkeztek a hajóra. Szépen bepakoltak, elrendezkedtek, megvacsoráztak és várták, várták a kapitányukat. És a türelem rózsát és kapitányt termett: láss csodát, 5,5 óra alatt leértem Portorozsba! Érkezésem után, azonnal kiadtam a feladatokat: Gábor elment a hajó papírokért a portára, Jen? bekeverte a Zozotól kapott katyvaszt és beöntötte a 6 köbcenti katyvaszt 4 liter gázolajba és az a baloldali tartályba ahol 240 liter gázolaj várta, hogy elvihessen minket melegebb éghajlatra.. Milyen hatása lesz? Csökken a fogyasztás? Jó lenne!
Karcsival felfúrtuk az új radar tartóját és beinstaláltuk. A torkomba dobogott a szívem, hogy annyi pénzt kidobva, m?ködni fog-e a brejzli!?

HÁT M?KÖDÖTT!!!! ISMÉT VAN RADARUNK!!!!!!B HURRRÁÁÁÁ!
Ez után már csak a hajó számítógépét kellet beüzemelni, összedugdosni a kábeleket és már indulhattunk is.
Ez 23 óra körül meg is történt. El?tte még elmagyaráztam, hogyan van kikötve a hajó, hogyan kell indulnunk és majd megérkezéskor, mit kell tennünk. Aztán kikerült az utolsó szemét, beszedtük a parti kábelt és felszedtük a járót. Ezzel módszeresen vagdostuk el azokat a szálakat, amelyek még a parthoz kötöttek minket.
Amikor már csak a kötelek maradtak (persze azokat csak beszedtük és nem vagdostuk) Jen? szépen elindult az Odysseusszal. Lassan méltóságteljesen kihajóztunk, miközben a 17-es csatornán kijelentkeztem a kiköt?b?l.
A tengerre kiérve a 2 mérföldre lév? Piran irányába fordultunk, hogy ott elszakadjunk Szlovéniától - kilépjünk az országból. Közben megtartottam a legszükségesebb oktatást.
Hanmarosan megérkeztünk Piranba, ahol Jen? szépen kikötött, majd kiléptünk és 2 perc múlva Zoli már ki is állt a helyünkr?l. Gyorsan felszedtük a puffereket, elraktuk a köteleket a fedélzetr?l, majd irány a sötét éjszak, vár minket a Sántamárialuka. Mi is ez valójában? Ez az olasz csizma sarkán, az Otrantói-öböl szélén lév? picike falucska, amit az olaszok így írnak le: Santa Maria di Leuca. Ennek persze semmi értelme, ezért a tengerészek Sántamárialukának magyarosították a nevét.
Különben ez egy különleges hely: itt válik el a Jón-tengert?l az Adria, de majd err?l kés?bb.
Szóval mi most elindultunk a Sántamárialuka felé, ahova terv szerint szombat reggel 8-ra kell megérkezni, hogy tankolhassunk és utána irány Szicilia, Siracusa, majd Málta.
Úgy tervezem, hogy ha tudunk szembe menni a hullámzással, akkor egyenesen dél felé hajózunk, amíg Pescaránál el nem érjük az olasz partokat, majd onnan délkelet felé tartunk majd. Az el?rejelzés szerint szembe szelünk lesz, különösen pénteken. HA túl nagyok lesznek a hullámok és lelassulunk a bukdácsolástól akkor visszamegyünk Horvátországba, vagy szorosan az olasz partok mentén fogunk hajózni. Most még nem látom, mi lesz velünk.
A naplót elég körülményes lesz feltöltögetni, mert csak naponta egyszer leszünk olyan közel a parthoz, hogy legyen térer?. Most csütörtök éjjel 2 óra 19 perc van. Éppen Gábor jött be a kabinomba, és kérdezte, hogy hány céltárgyat lehet megfogni a MARPÁ-val?
10-et – mondtam. Csak 3-at enged. Milyen a távolságkörzet? Ja! Kapott Gábor észbe, mert csak a 12 mérföldes körzetben lehet céltárgyat fogni!
Mi is volt ez a párbeszéd? A MARPA –egy olyan szolgáltatása a radarunknak, amely a képerny?n felt?n? hajók nyomkövetését teszi lehet?vé, vagyis segít meghatározni a veszélyes hajókat.
Gábor Balázsal van ?rségben, mind e kett?jükön biztonsági heveder és ment?mellény, úgy ahogy ezt megkövetelem. Nem szeretném, ha bárkit is elhagynánk.
Szóval még megvannak!

Szeptember 8, Kedd: változik az útvonal az id?járás miatt: a B terv 2 változata van hatályban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
3 óra 10 Egyre nagyobbakat üt a hajó a vízbe. Megpróbálom a 10 fok jobbra, 20 fok jobbra, majd ugyan ezt balra man?vert. A sötétben nem látszik a hullámok iránya. A szél az Isztria fel?l fúj, balról, keletr?l. Hiába van kint a grósz, a hajó csak csapkod. Visszatérünk az eredeti irányba, mert nincs különbség a csapkodásban ezért akkor legalább menjünk a rotta szerinti irányban.
4 óra. Most adja le Gábor és Balázs az ?rséget Sz. Zolinak és Miklósnak. Innen ?k következnek. A helyzet nem javult, s?t talán még rosszabb lett. A szél már 14 csomnó körüli, iránya 100-110 fok között van, a hullámok meg valahonnan szemb?l jönnek. Mi legyen? Bemenjünk Horvátországba, és a szigetek között próbálkozzunk, vagy próbáljuk tartani az eredeti tervet? Az el?rejelzés szerint hamarosan sokkal er?sebb szél lesz itt délr?l, amiben még kevésbe tudunk haladni. Innen biztosan el kell t?nnünk. A sebességünk így is lecsökkent 7 csomó körülire. Ez baj, mert akkor bukik az egész feszített utitervünk. 5 óra 17 Az utóbbi 10 percben nagyon bukdácsolt a hajó, hatalmasat ütött a hullámokba az orra, a sebességünk 5 csomó körülire csökkent. Ez segített dönteni: irány Horvátország, 90 fokot balra és visszafordultunk az Isztria felé. Ezzel az egész útvonalunkat átkalkuláltam: az A terv törölve, most jön a B terv: Dubrovnik és onnan a Sántamárialuka és egy napos késéssel a további program: Siracusa, Málta, Korfu, és visszafelé kimarad Horvátország.
Kezdetben még csapkodod a hajó, de egyre jobban gyorsulva haladtunk a part felé.
7 óra. Már beértünk a part alá, sebességünk ismét 7,5-7,9 csomó közötti a tengerfenékhez képest (Speed Over Ground: SOG), miközben a vízhez képest már 8,2-8,4 A különbség a szembe jöv? áramlatból adódik. Tamás és Karcsi vannak ?rségben, ?k vezetik a hajót. Most tudtam meg, hogy többen rossz?l voltak és etették a halakat. Volt aki egész éjjel. Szegény! Én tudom, milyen rossz a tengeri betegség, hiszen az utóbbi 32 év alatt már négyszer hánytam! Szörny?, amikor az ember orrában elakad a vacsora maradéka, félig megemésztve! Még szörny?bb, amikor hány az ember, de már nincs mit, és az orrát marja a gyomorsav! De elég a naturális részletekb?l! Különben a legjobb gyógyszer a tengeri betegség ellen tudjátok mi? Le kell feküdni egy árnyas fa alá!
Szóval már normálisan hajózhattunk. Az Isztria déli végén lév? Porer világítótornya körül még egy elég kellemetlen hullámmez?be kerültünk, aztán irány a horvát szigetvilág!
Reggel kisorsoltuk a konyhaszolgálatot. Ma Sz. Zoli, holnap Tamás lesz a konyhás.
A hajót szépen vezetik a kadétok, a szél 10 csomó körülire mérsékl?dött, de pontosan szembe fúj. Vitorlázni nem tudunk, csak krajcolva haladhatnánk, de erre most nincs id?nk. Sokat vívódtam, hol lépjünk be Horvátországba. Mali Losinj kis kerül?vel útba esik, vagy Bozava a Dugi Otok északi végén. Biztonságosabb lenne Mali Losinj, de ezzel veszítenénk legalább 3 órát. Maradt a Bozava. Minden esetre a szigetek küls? részén haladtunk, hogy tranzitban maradjunk.
11 óra Már mindenki jobban van, ahogy megnyugodott a tenger. Az én szörny? fej- és torokfájással járó takonykórom is talán javult egy kicsit. Persze nem tesz jót az állandó fel-le szaladgálás és nagyon húz az ágy.
12 óra Eddig lobogó nélkül hajóztunk, de most már a Premudánál járva felhúztuk a horvát és a Q (Quebeck ) lobogót is a jobb oldali szálingra. Ezzel azt deklaráltam, mint kapitány, hogy: hajóm járvány mentes, (engem leszámítva) és kérem a szabad hajózás engedélyezését az els? beléptet? kiköt?ig. És persze a horvát lobogó felhúzásával pedig jeleztem, hogy alá vetem magam a horvát joghatóságnak. Hát bizony, ilyen jelentése van egy színes rongynak a hajókon.
Kés?bb kicsit a változott a szél iránya és mi is elfordultunk, így végre leállíthattuk a motort és vitorlázhattunk. Csodálatos élménymén és sohasem lehet megunni, amikor a vitorla hajtja a hajót, a sebességünk csak a szélt?l és az ügyességünkt?l függ, és csak suhanunk, suhanunk és suhanunk a habokon. A hullámok játékosan csobognak a hajó körül és úgy érzem magam, mintha vendégségbe érkeztünk volna egy nagyon jó barát házába: a természethez.
Sajnos az öröm csak egy órát tartott, mert amikor lecsökken a sebességünk 4 csomó alá, és ráadásul krajcolni is kellett volna, akkor be kellett indítani a motort.
16 óra Kikötöttünk Bozaván. Az egész falucska vagy 50 lakost számlálhat, no meg a turisták. Itt m?ködik ennek ellenére egy id?szakos határátlép? pont, amely mólóján álltunk meg. El?ttünk egy zsúfolásig megrakott kiránduló hajó állt ott, amelyr?l nagyon sokan átkiabáltak hozzánk magyarul, amint meglátták a lobogónkat.
A beléptetés meglehet?sen családiasra sikerült: A kiköt?kapitány strandpapucsban, egy klotgyatya szer? nadrágban és egy ócska pólóban ült egy kétszer 3 méteres helyiségben és internetezett. El?ször azt hittem, hogy egy nyaraló csak. Erre ráer?sített, hogy küls?re leginkább a Garfunkelhez hasonlított. Aztán Garfunkel elkérte a papírokat és a kérdéseib?l egyb?l kiderült, hogy a látszat ellenére mégiscsak ? a kiköt?kapitány. Aztán szépen elbeszélgettünk horvátul, honnan jöttünk, miért itt lépünk be és miért nem Umagban, stb. Minden kérdését szépen megválaszoltam, kidumáltam magamat és közben jól elbeszélgettünk. Aztán telefonált a határ?rnek, aki egy n? volt a telefonból kisz?r?d? hangok alapján. Garfunkel bevitt minket a komputerbe, ahol nyomon lehetett követni, hol és mikor léptünk határt. Elhumorizáltunk a vignettás rendszrükön, de keser? volt ez a humor. ? is látta, milyen rossz és káros ez az idei rend. Aztán el kezdte kitölteni a bejelent? kartonokat, amelyet már csak a Közép- és Dél-Adrián használnak. Közben jött egy ócska kopott zastava és vele egy bombázó a férjével vagy a pasijával, szintén háziasan öltözködve. Kiderült, hogy a bombázó a határ?rtiszt(n?), gyönyör? keblekkel, aki nagyon megörült, hogy Garfunkel már a kartonok felét kitöltötte.
Szóval jól eldumáltunk, de ennek ellenére mindent a lehet? legszabályosabban csináltak. Közben Miklósék elmentek friss kenyeret venni, Tamást megkértem nézzen be a hajó alá, nincs-e valami rendellenesség. Sajnos elfelejtettem odaadni a víz alatti fényképez?met, hogy lakapja a hajócsavart-kötélvágó együttest. Múltkor, amikor 6 napot állt a hajó Portorozban, teljes belepte a kormánylapátot valami meszes anyag. Ezt Ithaka el?tt csiszoltam le. Most minden tiszta volt.
17 óra szépen hajózunk a szigetek között dél felé, és hihetetlenül finom töltött káposztát eszünk! Tele van finom csülökkel, a káposzta pont jól ropog, kit?n? a töltelék. Szóval hamar elfogyott.
Itt szeretném átadni a hajó teljes személyzete nevében Keresztes Zoli feleségének, Szilviának a csodálatos alkotásért a dicséretet és a köszönetet. A töltött káposzta a 10-es skálán 12-es min?sítést ért el.
Ha már a kajáról van szó, akkor jelentem, Kertész Karcsi szomszédasszonyának kit?n? házi süteménye délel?tt 11-kor fogyott el. A lassúak pofára estek.
Vacsora után tovább hajóztunk délnek. Gyenge délkeleti szél fúj, alig fodrozza a vizet.
Kés?bb csináltam egy zárlatot a hajó navigációs rendszerében, amikor vissza akartam kötni a wireless távvezérl?t, és óvatlanul összeérintettem 2 Seatalk vezetéket. Erre lehalt a robotkormány, a GPS és a szélmér?. Se kép - se hang. A radar, a log és a mélységmér? m?ködött. Azt gondoltam, hogy biztosan kiment valami biztosíték. A course computerben voltak a biztosítékok. M?szerrel rámértem mindegyikre: nincs szakadás. Na akkor kezdtem el igazán izzadni! Ezer mérföldet kézzel le lehet kormányozni, de azért ez elég fárasztó. És a többi adat? Aztán hogy és f?leg mennyiért lesz megcsinálva?
El kezdtem módszeres vizsgálgatni a rendszert, el?vettem a gépkönyvet. Ebb?l kiderült, hogy a biztosítékok egy része csak tartalék, a f? Seatalk biztosíték pedig itt volt el?ttem. Rámértem: nincs szakadás. Aztán kivettem a helyér?l, és rögtön láttam, ez bizony szakadt. Kicseréltem, és aztán minden rendben volt. Ebb?l az a tanulság, hogy a biztosítékokat mindig ki kell venni a helyükr?l, így kell leellen?rizni azokat.
Persze egy mégfontosabb tanulság, hogy a legkisseb szereléshez is ki kell kapcsolni a m?szereket.
Különben bizosan tudjátok, hogy a villamos készülékek füstel m?ködnek. Igen. Füsttel. Kijön a füst, megáll a gép!
Sötétedésre a Katinához érkeztünk, ahol keresztül hajóztunk az átjárón és kimentünk a nyílt tengerre. Hátha már csendesült a hullámzás. Hát határesett volt, mert id?nként csapott a hajó, de azért irányban tudtunk haladni.
22 Óra. Csendes este van, 8-10 csomós szembe szél fúj, a hajó bólogat, de nem csapódik. Hvar felé hajózunk, ahova hajnali 4 körül fogunk megérkezni. Közben elzúgott t?lünk 200 méterre egy kivilágított lakótelep: az Ancona – Split komp. Jó nagy hullámokat vetett. Meg kicsit közel is jött. De mi voltunk az útjogosak.
23 óra el?tt pár perccel vettünk egy Security Massage-t: a Hvar-csatornában egy hajózásra veszélyes h?t?szekrény úszik. Nem vicc! Éjjel, 8 csomós sebességgel ráfutunk a h?t?szekrényre, akkor akár ki is lyukadhat a hajó, vagy sérülhet a hajócsavar vagy a kormánylapát. Szóval tényleg ki kell kerülnünk a hajózásra veszélyes h?t?szekrényt!
Ezért a B terv 2 változata szerint a Vis-sziget felé elkerültük a Hvar csatornát.
Remélem mára már több esemény nem lesz!

Szeptember 9, Szerda: Megszületik a C terv
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Elszakadt az ékszíj
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Szeptember 9, Szerda: Megszületik a C terv 02 óra 10 Csendes id?ben, 10-12 csomós szembeszélben motorozunk. Közben letöltöttem az id?járási el?rejelzést a MaxSea nev? programomhoz: max. 16 napra adnak prognózist. Egy hét távlatában még elfogadható a megbízhatósága. Ez alapján rosszabodik a helyzetünk: A nyílt tengeren kezdetben az észak- majd a közép és a dél-Adrián is be fog er?södni a déli, délkeleti szél 10-20 csomóra. Ez azt jelenti, hogy 30 -35 csomós pöffök lesznek, amelyek 2-3 méteres hullámokat keltenek. Mindezt szemb?l, vagyis be vagyunk zárva az Adriára, az Otrantói-szoros nem enged ki. Csak vasárnap délutántól fog javulni a helyzet, amikor majd csökkeni fog a szél, kés?bb meg a hullámzás is. Az olasz partok mentén teljesen ki lennénk szolgáltatva a szélnek és a hullámoknak, így hálát adtam Posszeidónnak, hogy tegnap hajnalban befordultunk a szigetek közé! Az olasz oldalon csak valami nagyon ócska, szakadt ipari kiköt?ben tudtunk volna megállni. Viszont Sántamárialukától csak a hullámzás elültével, vagyis hétf?n reggel tudtunk volna tovább hajózni.
És ezzel megjelent a C terv: estére Dubrovnikban alszunk, majd holnap, szombaton áthajózunk Kotorba, ahonnan vasárnap indulunk neki a Jón-tenger felé. Hétf?n reggel árkezünk az Otrantói-szorosba. Most az látszik, hogy csütörtökön fog kinyílni az Adriára visszafelé vezet? ablak az Otrantói-szorosban. Addig az er?s észak-nyugati szélt?l nem tudunk visszatérni. Utána egyenlúre csendes id?járást jelez a program, de ez azért alakulni fog még. Egyenl?re irány Korcula, és mert ma nem megyünk tovább, egy órás megállást engedélyeztem: fél 11-kor indulunk.
Az éjszakai helyzetelemzésemet a reggeli Split rádiós id?járás el?rejelzés teljesen alátámasztotta: a nyílt tenger bedurvul az id?, 2-3 méteres gullámzás várható délkelet – déli irányból. Egyenl?re úgy t?nik, jól döntöttem.
Korculán a kedvenc KV-zómban ülve írom éppen most az internetes naplót, hogy mindenki megismerhesse az utunk részleteit. Közben nagy kapucinót iszok és egy csodálatos túróskockát eszek, de kizárólag csak doppingszerként. Amúgy meg sem kóstolnám! (Jó duma, mi?). A pincérn? megismert, és nagy örömmel köszönt, kérdezte mi van velem, hol voltam ilyen sokáig. Én persze válaszoltam, jól elbeszélgettünk, és jól átvágtam ót azzal, hogy úgy tettem, mintha tudnék horvátul. minden estre ? is meg én is nagyon meg voltunk elégedve a beszélgetésünkkel. Szandra lányom persze,(aki idén fog végezni az ELTE horvát szakán) fuldoklott volna röhögést?l, a horvátom hallatán. Mindegy, megértenek és én is kb.40-80%-ban értem amit mondanak. Aztán amikor már belezuhantam az információs szakadékba, akkor ment?övként el?jön az angol. (De mit keres a ment?öv a szakadékban? Vagy ez csak egy képzavar?)
Nagyon szeretem ezeket a tengerparti horvát (dalmát, vagy a szigetlakó – otocac) embereket. Igen, egy külön népcsoport a szigetlakók, a sajátos mikro kultúrájukkal, amely a bezártságukból adódik. Ahogy 1986 óta megismertem ?ket, szinte csak pozitív élményeim voltak velük. Sokkal több közöttük a tisztességes, segít?kész ember, mint bárhol másutt, a tapasztalataim szerint. De meddig fog ez így maradni? Az új autópályák által megnyitott déli országrészt elözönl? turista had mikorra teszi tönkre ?ket? Mikorra fáradnak bele, mint a görögök a túrizmusba? Remélem még bírják pár évet.
Korculából kihajózva ismét szembe szelünk volt. Én délben el akartam kezdeni az oktatást, mert már sokkal jobban vagyok, kezdek kikeveredni a takonykórból. Sajnos ezt felülírta Tamás, aki megkérte, hogy befejezhesse a salátáját. Végül engedtem, aminek az lett az eredménye, hogy megalkotta a saláta költeményt, méghozzá egy hatalmas nagy tállal. Az id? borongós, a szél természetesen szembe fúj, de nem nagyok a hullámok, így már mindenki t?rhet?en állapotban van és egy NAGYOT ZABÁLUNK ismét. 12 óra 40. A Lirica-foknál rádión, a 16-os csatornán hívtak. Pulssfort Edu volt, aki szintén Dubrovnikba tart. Ezt a beszélgetést persze a 72-es csatornán folytattuk. Este találkozunk.
Nem adtam fel, végül is mégis elkezdtem az oktatást: a csillagászati navigáció elvével. El?került a tábla és átalakult a cockpit el?adóteremé. Szépen elmagyaráztam a lényeget, de amikor eljutottam a sin hc képlethez, a motor feladta: elkezdett sípolni valami. Hamar megtaláltuk, hogy a motor panelján kigyulladt a h?mérséklet alarm. Vagyis nincs h?tése a motornak- jelezte. Ennek sok oka lehet, d e reméltem, hogy csak az ékszíj szakadt el. És beteljesült a reményem. Szerencsére évek óta hordok magammal egy tartalék ékszíjat, amelyet 5 perc alatt cseréltük ki Jen?vel. Még könnyen megúsztuk. Mostanában tanítom, hogy a motor indításánál a három külön zajra kell figyelni. Az egyik, hogy amikor ráadjuk a gyújtást, akkor szóljon az alarm (ez mentett most meg a motorgeneráltól), a másik a motortér szell?ztet? ventillátorának a hangja. A harmadik pedig a motor elindítása után következik: csobog-e a motorból kijöv? h?t?víz a hajó oldalánál. Ha mind a három hangra tudatosan figyelünk, akkor biztonságosabban hajózunk. Sajnos egyszer az Albatroson kilyukadt a bels? h?túvízkör tartálya, és elfolyt a h?t?víz. Err?l J. úgy szerzett tudomást, hogy menetközben megállt a motor. Annyira túlhevült a motor, hogy az olaj sapka megolvadt. Ennek ellenére a szí dízel 4,5 literes Perkins túlélte. Kisebb javításokkal, de azóta is m?ködik. Azt gondolom, hogy a mi 2 literes turbódízel Yanmarunk ezt nem bírta volna ki. De szerencsére szólt a jelz?, így megúsztuk.
A túlhevült motor kinyomta a h?t?vizet is, majd egy litert kellett pótolnunk. Ezt követ?en folytattam az oktatást.
Közben a Bar rádió id?járás el?rejelzését is meghallgattuk, amelyik szintén alátámasztotta a prognózist. Itt Dubrovnik el?tt 15 csomós déli szél fújt, fél méteres hullámok jöttek vele.
Szürkület el?tt érkeztünk meg. Az volt a tervem, hogy el?bb megtankolunk, majd utána állunk be a helyünkre. De aztán eszembe jutott, hogy ma péntek van, most jönnek vissza a charter hajók, és mindenki tankolni szeretne. Így a kikötés mellett döntöttem. Miklós szépen betette a hajót egy nagyon sz?k helyre, ahonnan páholyból nézhettük a tankolásra váró 12 charter hajó hajmereszt? man?vereit. Közben elmagyaráztam a hajócsavar két hatását, hogyan hatnak a man?verekre, megmutattam, hogyan lehet meghatározni egyszer?en a kiköt?ben a propeller forgásirányát, és azt, hogy mit is mutat a mélységmér?? A t?kesúlyhoz, a vízfelszínhez vagy a hajótesthez képest mutatja a vízmélységet. A különbség két méter. Egyáltalán nem mindegy ez egy ismeretlen helyen! Persze erre van egy nemzetközi hangjelzés: recseg ropog, bugyborékol a hajó, ha zátonyra futunk.
Legalábbis gondolom, hogy ezt lehet hallani, de ezt sem szeretném kipróbálni, milyen. Minden esetre mindenki szívesen vette ezeket a nagyon praktikus fogásokat. Nekem olyan jó volt átadni az ismereteimet és nézni az emberek csillogó szemét, a megdöbbenést, hogy ezek az egyszer? dolgok milyen fontosak. Ezért a csillogásért szeretek tanítani.
Aztán mindenki elment a városba. Engem is hívtak, de én már olyan sokszor voltam itt (egy hete volt legutoljára) hogy inkább itt maradtam és megírtam a naplót. Kíváncsi vagyok milyen élményekkel térnek majd vissza.
Most este 8 óra elmúlt, fél kilenckor találkozik a csapat a Dubrovnik óváros f?terén és onnan közösen elmennek vacsorázni. Itt teljes szélcsend van, ha nem ismerném az Adriát, akkor azt mondanám, hazudik a meteorológia. De jól tudom, hogy 25 mérföldre innen már nagyon nehéz helyzetben lennénk és a visszafordulást fontolgatnám a 35 csomós szembe szélben.

Szept.10 - A viharos tengeren Kotorba hajózunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
És még jött egy negyedik ilyen motorcsónak is
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ez is egy túrista hajó, de ez legalább hajó
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kotorban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kotori kiköt?kapitány, aki még az olasz elnökkel is kekeckedett
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Szeptember 10. Áthajózunk Kotorba. Tegnap este még az ígéretéhez híven Edu átjött hozzánk. Jól elbeszélgettünk a régi szép id?kr?l. Talán ? a legrégebben folyamatosan az Adrián m?köd? hajós, aki a hajóztatásból él.
Aztán mindenki gyorsan elaludt, és csak reggel kezd?dött a mocorgás. Persze Jen? elment futni. A többiek meg szép lassan tápászkodtak. Én elmentem a reggeli ver?fényben ékszíjat szerezni. A hajós bolttal kezdtem, ahol nem volt. Ajánlották a közelben lév? elektromos szervizt. Ott sem, a Yanmar alkatrész keresked?höz küldtek. Az üzlet zárva, de volt egy telefonszám, amit felhívtam. A keresked? éppen egy hajón szerelt valamit, csak délután lesz, vagy hétf?n. Minden esetre, amikor megkérdeztem, van-e ilyen ékszíja, rögtön rávágta, hogy nincs, majd 1 hét múlva. lesz, ha megrendelem. Innen elmentem a Marina szervizébe. Ott a f?nök távollétében meg állt az élet. Talán délután visszajön. Aztán a charter cégeknél próbálkoztam: az Ecker Yachtingnál elmondtam, hogy én a magyar ügynökük vagyok, és kérem segítsenek. A bázisvezet? megkérdezte, hogy hány hengeres a motor, majd bement a raktárba és hozott egy eredeti, japán feliratos ékszíjat. 21 Euróba került, de így ismét van egy tartalék. Köszönet neked Ecker Yachting.
Közben lassan borulni kezdett az ég és feltámadt a szél. Tojásrántottát ettünk Sz. Zoli és a többiek jóvoltából, majd megtankoltunk és elindultunk lefelé a folyón az egyre er?söd? szélben és szemerkél? es?ben. A folyó torkolatánál a legnagyobb megdöbbenésünkre 2 hatalmas úszó szállodát láttunk. A kilépés aránylag gyorsan ment, de ami furcsa volt, hogy a vámos (aki eddig soha sem nézett semmit) most elkérte a hajó papírjait s?t megnézte a leltárjegyzéket is. Szerencsére minden rendben volt, így hamarosan elindultunk.
Az egész kilépésünk kb.35-40 percig tartott a Gruzban, de ez id? alatt jött még egy úszó szálloda, és egy 5 árbocos vitorlás szálloda hajó. Aztán megláttuk a közeled? negyedik szálloda hajót is. Jól összefutottak, mi?
A vitorlást lefényképeztük, majd irány Dubrovnik óvárosa. Mire kiértünk a tengerre a hullámok 2-3 méteresre n?ttek és persze szemb?l jöttek. A hajónk lelassult 5 csomóra, de azért tudtunk haladni, csak néha csapódott a hajóorr a vízbe. A szemerkél? es?ben behajóztunk az óváros kiköt?jébe, majd a fényképezés után elindultunk a Kotori-öböl felé, szembe a széllel és a hullámokkal. Szerencsére a hullámzás el?l Cavtatig kicsit takarásban voltunk, aztán meg 20 fokos szögben jobbról jöttek, így csak néha csapódott a hajó a vízbe. Többen a hányingerrel küszködtek ismét, de például Tamás akrobata késtáncot mutatott be, amikor a bukdácsoló hajóban, a t?zhelyhez kikötve szeletelte a kenyeret. Minden esetre a gyengébb idegzet?ek még nézni sem merték, én pedig ellen?riztem a kötszereket. De aztán kiderült, hogy kishit?ek voltunk, a látszat ellenére Tamás a helyzet ura volt, s?t hamarosan szendvicsekkel érkezett ki a cockpitba. A paradicsomot minden esetre letiltottam, a hajó tisztaságát ?rizvén. Aztán a leghosszabb és legkellemetlenebb útnak is egyszer vége lesz, különösen ha közben beszélgettünk. A szomáliai közmondás szerint a kellemes beszélgetés utat rövidít. Így egyszer csak elértük a Kotori-öböl bejáratát és a szemerkél? es?ben behajóztunk a hatalmas hegyek rejtekén álló egymásba ágyazott öblök labirintusába. Kezdetben megpróbáltunk vitorlázni is, aztán ahogy elcsitultak a hullámok, a hegyek a szelet is lefogták.
Hat óra körül érkeztünk meg Kotorba, az öböl legmélyebb rejtekén lév? álomszép városkába. Közben felhúztuk ismét a sárga Q lobogónkat és a kék fehér piros szerb lobogót. Majd kiálltunk a parthoz. Tegnap telefonáltam Bojánnak, hogy ma délután érkezünk, így már várt minket. El?ször a határ?rség, majd a kiköt?kapitány következett. Ismét a múltkori Ivica volt szolgálatban. Mint kés?bb kiderült nagyon komalyan veszi a feladatát. Kérte a hajó papírokat. Mikor kiderült, hogy a Jachtakadémia a tulajdonos, akkor én milyen jogon vezethetem a hajót. Az angol nyelv? aláírási címpéldányt hosszasan nézegette, majd elfogatta nagy nehezen. Aztán kérte a képesít? okmányaimat, külön a hajóst és külön a rádióst. Majd az akkor mutassa az izzókészletét típusú végs? megoldásként a biztosítási papírokat kérte. Persze minden rendben volt így végül kedélyesen elbeszélgettünk. Persze azért ki kellett fizetni 115 eurót. Err?l csak 45 eurónyi számlát adott. Közben minden áron rá akart beszélni arra, hogy hozzam ide a hajót állandóra. Persze kivágtam magam, Punat vagy Portoroz sokkal közelebb van.
Amikor eljöttünk t?le, Boján elmesélte a következ? történetet:
Az olasz elnök (Italian President) a nyáron áthajózott ide a három napos vadi új hajójával, amelynek csak ideiglenes okmányai voltak. T?le is elkérte azokat a papírokat, amiket t?lem. Az elnöknél nem voltak ott a képesít? okmányok, és Ivica kapitány nem fogadta el a gyárban kiállított ideiglenes okmányokat sem. Megtagadta a beléptetést az elnökt?l. Erre az bepipult, majd rövid telefonálgatás után Ivicát felhívta a montenegrói elnök, aki lecseszte ?t, mint a peng?smalacot. De ? csak kiállt az el?írások betartása mellett. Végül csak akkor léptette be a hajót, amikor faxon elküldték neki a hiányzó okmányokat. De végül is Ivica kapitány helyesen járt el. Egy másik szomáliai közmondás szerint, ha nem bírsz a tevével, ne a nyerget hibáztasd. Nekünk már csak a vámhivatalban kellett kifizetnünk 10 eurót és beléptünk Montenegróba. Kiálltunk a hajóval a parthoz, majd kifizettük a 42 eurós kiköt?díjat és jól megvacsoráztunk az ódon várfal tövében, az égig ér? hatalmas sziklák alatt. Itt nincs WC, zuhanyozó, csak mooring kötél, víz és villany van.
Kés?bb elmentünk l?dörögni, élvezni a város hangulatát. Jen?, Gábor, Balázs és Miklós felkapaszkodtak a fellegvárba is, ami kett?s nehezítéssel történt: az egyik szerint meg kellett találni a felfelé vezet? utat az öreg falak labirintusában, majd felmászni jó 5-600 métert. De ezt mondták, megérte. A képek alapján igazuk volt.
Közben a szél szépen elcsendesedett, a felh?k felszakadoztak, id?nként jött egy hatalmas zivatar felh?, majd tovább haladt a hegyek felett. Kellemes 25 fokos melegben térünk fél 11-kor az egész napos fárasztó hajózás után nyugovóra. Senkit sem kellett ringatni, csak úgy zengett a hajó a horkolástól.

Szept. 11 - Elindulunk Korfu felé
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kotor
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Reggeli futás Kotorban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A hajózási múzeum bejárata
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A csapat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Elméleti oktatás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ezek a napló írás hiányosságai. Nem elég lehajózni a mérföldeket, de könyvelni is kell azokat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Ezt is csak Korfun tudom feltölteni, ahova terv szerint holnap délután érkezünk. Addig elhajózunk majd az albán aknazár mellett és balra fordulva átjutunk majd a Jón-tengerre.

Szeptember 11, vasárnap: Elindulunk Korfu felé. Reggel szélcsendben és felh?tlen ég alatt ébredtünk. Most látszott meg igazából a Kotori-öböl csodavilága! Gábor, Jen?, Miklós elmentek futni egy órát a gyönyör? id?ben. A többiek a városban császkáltak, Karcsit és Balit például egy kukás vonat üldözte: akár merre mentek, mindenütt találkoztak vele. Én kiültem szokás szerint egy KV-zóba naplót írni, de aztán hamarosan a fél hajó velem beszélgetett. Nem baj, majd Korfu felé bepótolom!
Reggel még feltöltöttük a víztartályokat, a kadétok nagyon szépen lemosták a hajót, és átálltunk a határ mólóhoz és kiléptünk. Minden simán ment volna, csak ismét Ivica kapitány volt szolgálatban. Még meg akarta nézni a papírokat, újabb utas listát kért, közben meglátta a horvát hajózási engedélyhez kapott tájékoztató térképet és elkunyerálta. Odaadtam, csak már mehessünk.
Miután megszabadultunk t?le, hamarosan már a nyílt tenger felé hajóztunk a Kotori-öböl tükörsima habjain. Nagyon szép fényképeket készítettünk, de a fotók sohasem adják vissza a hely hangulatát. Mindenkinek javaslom, jöjjön el ide. Az emberek kedvesek, jóakaratuak és nagyon várják a turistákat. A lányok gyönyör?ek, a capucinó kiváló, a környezet tündérszép. Igazi meseország.
A nyílt tengerre érve vettem észre, hogy lekapcsoltam a nyomkövet? és ezért biztosan áthúzta a nyomvonalunkat a hegyeken. Becs szó, mi körbe mentünk és nem vágtunk át! Azért kapcsoltam le, mert Seres Laci barátomtól kaptam egy AIS (Automatic Identfication System) - automata hajó azonosító rendszer vev?jét és azt próbáltam beállítani. A hajó számítógépén lév? COM1 porton bejöv? navigációs adatokat a GPSGate nev? programmal elosztom a SeaClear, a MaxSea és a nyomkövet? számára a COM2, COM10 és COM15 virtuális portokra, míg az AIS adatokhoz egy külön USB comporton át (COM7) tápláltam be a gépbe. Az öbölben ált egy tanker, annak m?ködött az AIS adója, vettem is részlegesen a jelét. Aztán a nyílt tengeren egyetlen hajó sem volt a közelünkben, így még nem tudom, mennyire fog m?ködni. Ezért az AIS-ról majd kés?bb számolok be részletesen. A nyílt tenger 1 méteres szemb?l jöv? holthullámokkal és szinte teljes szélcsenddel, szikrázó napsütéssel fogadott. Remek id?nek ígérkezett a csillagászati navigációhoz. Ki is használtam. Oktatás, majd mérés, ebéd, oktatás, mérés, vacsora, oktatás és mérés volt a délután programja.
A deleléssel kezdtem. Tamás mérését számoltam ki mintapéldaként, aki 0,4 mérföld pontossággal mérte meg a szélességünket. Gratulálok neki! Ez hihetetlenül jó eredmény volt!
Kés?bb mindenki folyamatosan mérte a Nap magasságát. Amikor feljött a Hold is, akkor már egy Hold - egy Nap sorozat következett, háromszor.
Közben K.Zoli kivetette a pecát, de azért ismerve a szomáliai közmondást, mely szerint a tengerben úszó halnak ne tégy fazekat a t?zre , Karesz másmilyen ebédben gondolkodott: az ? Évije által készítette hihetetlenül finom brassóit kaptunk. Mindenki el volt ámulva az ízét?l és baromira irigyeltük Kareszt, hogy neki mindig ilyeneket f?znek! Itt hajózunk az Adria közepén, körbe semmi sem látszik csak a horizont, a 48 mérföldes körzetben a radar csak az üres tengert mutatja és mi pedig fenomenális brassóit zabálunk. Ez az élet, Babocsai néni!Évi! Gratulálunk a brassóihoz! Nagyon jó volt! 16 óra 20 A radaron megláttunk egy hajót. 8 mérföldre keresztezte az utunkat, Albániából Olaszország felé tartva. Szell? sem rezdül, a holthullámok is csillapodtak.
Kés?bb megint mérés, mérés és mérés. Miel?tt beesteledett ismét el?került az iskola tábla és elmagyaráztam az szürkületi mérések lényegét, megterveztük, mit és hol kell mérni.
Itt nálunk a számításom szerint 19 óra 1 perckor kell lemennie a Napnak és akkor is ment le. Ez jó jel, a mérések is sikerülnek majd!
Az el?készületek lényege, hogy kiszámítjuk el?re, hogy a navigációs szürkület ideje alatt (amikor még látszik a horizont is és látszanak a csillagok is) a számunkra legkedvez?bb 3-7 csillag milyen irányban és magasságban található. Így megterveztük az Alkaid, az Antares és az Arcturus mérését. Minden csillagot 12 percig lehetett mérni, mivel 8 kadét volt, 2 szextáns, így mindenki 3 percig próbálkozhatott.
A legnagyobb örömömre sikerült rögtön az els?re mindenkinek mind a három csillagot lemérni! Els?re ez általában nem szokott sikerülni!
Nagyon meg vagyok elégedve a kadétokkal. Mindenki teszi a dolgát, mindent azonnal megcsinálnak, amikor valamit nem úgy történik, ahogy én elképzeltem, akkor csak egyszer kell megmutatni, aztán már minden rendben lesz. Szóval ismét egy nagyon jó, érdekl?d? csapat gy?lt össze az Odysseuson. Öröm velük hajózni.
22 óra Ismét felt?nt egy hajó a radaron, ma már a harmadik. Micsoda forgalom van! Pont a Hold irányában van, szabad szemmel nem látszik, Dubrovnik felé tart. Sebessége 7 csomó. Biztosan egy vitorlás lehet. Az aknazár mellett hajózunk, vele majdnem párhuzamosan. Már csak 7,8 mérföldre van balra t?lünk. Kés?bb még közelebb fogunk kerülni hozzá.

Szept.12, hétf?: leáll a motor, de elérjük Korfut
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ezt mutatja az AIS
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Guovia Marinában ennyi hajónak m?ködött az AIS-a
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A megfáradt ?rség
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Delfinek
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ismét a csillágászti navigáció
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az egyik sz?r? rossz. De melyik?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Korfun a csapat
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
5 óra 17-kor Tamás keltett fel: jöjjek ki, mert egy bazi nagy hajó nekünk akar jönni. Valóban így volt: egy 21,7 csomós sebességgel haladó hajó útjában voltunk. A radarján biztosan látott minket, de nem akart kitérni. Hátulról jött, s így a COLREG (a tengeri Kresz) el?írásai alapján mi voltunk az útjogosok, s?t nekünk kötelességünk volt, hogy megtartsuk a sebességünket és az irányunkat. A radar azt mutatta, hogy keresztül fog jönni rajtunk. Aztán addig kattogtattam az egeret, amíg el? nem jött az AIS és meg nem jelentek rajta a hajó adatai és fel nem rajzolta a program a helyzetét és az irányát. Az AIS (Automatic Identifcation System) arra szolgál, hogy a hajók kisugározzák a mozgásukra jellemz? adataikat, és a többi hajó veszi ezt, a chart plotterükön megjelennek azok: a hajó neve, iránya, célkiköt?je, a hívójele, a hossza, szélessége, merülése, stb. Szóval nagyon jót infók, amelyek segítik a hajózás biztonságát. Én S. Lacitól kaptam tesztelésre egy ilyen vev?t, ami most bizony nagyon jól jött: kiderült, hogy 350 méterre fog elmenni mellettünk jobbról a Minoian Express Line komphajója. Hamarosan a radarunk is meger?sítette, ahogy közelebb jött és valószín?leg tért is egy kicsit, már a hatalmas úszó szálloda vektora már nem ment keresztül a hajónkon. Aztán nagyon gyorsan elment mellettünk, a hullámai megdobálták a hajónkat, majd 15 perc múlva már csak egy halvány pont volt a horizonton. Megúsztuk.
Tamás és Karcsi beszámolt róla, hogy már az el?z? ?rség és kóbor kutyának érezte magát az autópályán, de a helyzet azóta csak fokozódott. Nagyon megn?tt a forgalom, és bizony nagyon kellett figyelni, mikor kinek van útjoga, és nekünk mikor kell kitérni. Radar nélkül most nagyon nehéz helyzetben lettünk volna. De m?ködött a radarunk, hála Bélának.
Kicsit beszélgettünk még, aztán ismét megpróbáltam aludni. Én olyan sokat )vagy inkább sokszor) szoktam az ilyen túrákon aludni! Van amikor még 12-szer is alszok egy éjszaka!
Most azért nehezebben ment az alvás, mert valamiért zavart a motor hangja. Valahogy változott a fordulatszáma. Kicsit felment, majd leesett. Többször kimentem megnézni a fordulatszámmér?t, de azon nem láttam semmit változást. Már korábban is hallottam, de talán most, hogy csendesebb volt a tenger, talán még er?sebb volt a zavaró ingadozás. Azzal nyugtattam magam, hogy biztosan a holthullámokon hajózva változik a hajócsavar terhelése, de tudom ez azért álságos volt.
Fél nyolc felé már nagyon nehezen járt a motor. Megpróbáltam felpörgetni, de nem ment. Eltöm?dött az üzemanyag sz?r?, állapítottam meg. Szerencsére volt két üzemanyag sz?r?m is, és könnyen kicseréltem. Közben szétszedtem az el?sz?r?t is, abban nem volt látványos szennyez?dés. Miután visszaszereltem mindent, beindítottuk a motort, de nem történt változás. S?t még rosszabb lett a helyzet, mert a motor 15 másodperc után leállt. Kicsit vártunk, majd újra indítottuk, de ugyan az volt a helyzet. Valami dugulás van, az biztos, de hol?
Leszereltem a finom sz?r? kimeneti csövét és a kézi üzemanyag pumpával megpumpáltuk, de nagyon habosan jött a gázolaj. Lehet, hogy nem csavartam be jól a sz?rút, és leveg?t szív? Ellen?riztem, jól becsavartam, de nem volt váétouás. Tehát valóban dugulás van, nem kap olajat a motor. Aztán leszereltem a gázolaj csövet az el?sz?r? után, belefújtam, de átjárható volt a cs?, a tartályokban bugyborékolt a gázolaj. Akkor a dugulás az el?sz?r? és a finom sz?r? között lehet, állapítottuk meg. Aztán kipróbáltuk, hogy a tartalék kannából tápláltuk meg a motort. És elindult, vidáman ketyegett, úgy ahogy régen. Tehát maradt a látszólag ép el?sz?r?. Semmi baj, rövidre zártuk a gázolaj rendszert, kikerülve ezzel az el?sz?r?t és minden rendben volt. Sajnos tartalék el?sz?r?m nem volt. Kés?bb 2,4 euróért vettem egy el?sz?r?t! Hihetetlen, 2,4 euróért nem megy a motor, és ezen akár az életünk is múlhat. 2,4 euró egy hajóért és 9 emberért! Egy vitorláson miért olyan fontos a motor? Például ezért, hogy szélcsendben, ami ekkor volt, ki tudjunk térni azok a hajók útjából, amelyek nem adják meg az útjogunkat, vagy akár nekik van els?bbségük. És persze vagy nem vesznek, vagy nem akarnak észre venni minket.
Hiába, igaz a szomáliai közmondás, hogy a víz igazi ízét csak a sivatagban érezhetni.
Ezt követ?en már kaland nélkül hajóztunk Korfu felé. Kés?bb a szél is feltámadt hátulról, így vitorlát is húztunk. Nagyon párás volt a horizont, ezért nem tudtunk a csillagászati navigációval foglalkozni.
Ahogy beértünk a Korfu-csatornába a hullámzás is lecsendesedett, és amikor átértünk a Jón tengerre, el is állt.
Kérdezhetné az olvasó, hogy hogy átértünk a Jón tengerre? Hát van határa a tengereknek? Biztosan van, mert hiszen megkülönböztetjük ?ket. Egészen pontosan a Nemzetközi Hidrográfia Szervezet 23-as számú speciális publikációja a következ? nevet viseli: Az óceánok és a tengerek határai. Ebben minden egyes tengernek meghatározták a pontos határait. Így a Jón- és az Adriai-tenger határa a következ? volt a mi esetünkben: az albániai Butrinto-folyó torkolatát (földrajzi szélessége : 39 fok, 44 perc észak) és a Korfu szigetén lév? Karagol-fokot (39 fok 45 perc észak) összeköt? egyenes. Hát amint átértünk, egyb?l elállt az eddig minket szárnyaira vev? adriai-szél! Úgy látszik nem nincsenek jóban most egymással a tengerek.
Bosszúból megálltunk fürdeni, a 25,8 fokos Jón-tengerben. Édes , s?t inkább h?sít? volt a bosszúnk.
Aztán a tükörsima vízen behajóztunk Korfu Guovia Mrinájába. Már messzir?l jelezte az AIS, hogy bent áll az Apollon nev? tanker a kiköt?ben. El?ször mi is megtankoltunk, majd beálltunk a jachtkiköt?be. A kadétok autót és motort béreltek, majd elinddultak a szigetet felfedezni.

Szeptember 13- Korfu kirándulás, majd egész éjjel hajózva irány Kefalonia
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A korfui kurándulás képei
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Két AIS kép este
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Az események hamarosan, most csak a képek.
A pellengért javaslónak csak gratulálni tudok.
Szeptember 13 kedd Tegnap este a fáradt csapat elmesélte, hogy milyen szép is volt Korfu városa, mert tovább nem jutottak. Viszont ma az egész szigetet beautózzák majd!
Így is történt, reggel elindult a csapat és megnézték a csodálatos Paleokasztricát, a kolostorával, majd irány a Szidari-szikláknak ismert hely a sziget északi felén, ahol hatalmasat fürödtek.
Hat óra körül értek vissza, közben én egész nap karbantartásokkal foglalkoztam a hajón. Egy nagy meglepetés ért: a görög marinákban úgy számolják a napokat, mint a szállodákban. HA 14 óráig nem hagyod el a marinát, akkor a következ? napot is ki kell fizetni. Sajnos ezt csak a délutáni fizetésnél tudtam meg, így 27 óra tartózkodásért 2 napot, 115 eurót kellett fizetni.
Este még megvacsoráztunk a kiköt? éttermében, majd Kefalónia felé vettük az útirányt 10 óra körül. Közben ismét jó szolgálatot tett az AIS: a Dalmácia nev? hajó nekünk akart jönni. Szerencsére mindent jól láttunk és el tudtuk kerülni. Más említésre méltó kalandunk nem volt.

Szeptember 14. Reggel megérkeztünk Fiskhardoba, majd körbevitorláztuk Ithakát. Közben csillagászati navigáció elmélet, fürdés, majd estére befutottunk Ithaka legnagyobb városába, Vathiba.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Fishkhardo
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ez a gy?r? a Nap körül a halo. Id?járás változást jelez.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
CSillagéászati navigáció a Jón-tengeren
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ezek az ortografikus felh?k.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ithaka partjai
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Vathiban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
És a víz alatt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kötélvágó rendben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A csapat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
VAcsora Vathiban
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Reggelre megérkeztünk Fiskhardóba, a Kefalonia-sziget fest?i városkájába. Itt megreggeliztünk, ámultunk-bámultunk majd elvitorláztunk az Ithaka-szigethez. A kedvez? szélben megragadtam az alkalmat, hogy elmélyítsem a kadétok csillagászati navigációs ismereteit: jöttek a koordináta-rendszerek.
Miután körbehajóztuk a szigetet megálltunk a Holló-sziklánál és egy nagyot fürödtünk, búvárkodtunk. Itt készültek ezek a víz alatti képek is.
Innen behajóztunk Vathiba, Ithaka legnagyobb kiköt?jébe, ahol Odüsszeuszt partra tették a phajákok. És az Odysseus ismét kikötött Odüsszeusz földjén!
Itt horgonyt kellett dobnunk, majd ki kellett tolatnunk a parthoz és két kötéllel ki kellett kötni a hajónk farát. A kikötés nem volt túl egyszer?, mert er?s oldalszél volt, a nyílttengeri ugrándozásnál összegubancolódott a lánc, és az els? próbálkozásunknál elakadt, megfogta a hajót. Így azonnal el?re kellett mennünk, kiszabadítani a láncot. A második viszont már simán ment: kiengedtünk 50 méter láncot, kiálltunk a parthoz. Az er?s oldalszél miatt az összes hajó ferdén állt, fél? volt, hogy fel fog szakadni a horgonyuk. Én az Odysseusról még kiadattam egy kötelet a szélfel?li oldalról és ezzel kiegyenesítettük a hajót, levettük a horgonyról az oldal irányú terhelést. Kés?bb láttam, hogy a hajók harmada estére szintén kirakott egy - egy ilyen kötelet.
Kés?bb láttunk 3 cseh személyzet? hajót kikötni: minél nagyobb tengerésznek mutatja valaki magát, annál kevésbé ért a hajózáshoz. Így például az a hajó volt a legügyetlenebb, amelyen hátul a görög lobogó mellett (amely a hajó állampolgárságát jelzi) annál ötször nagyobb cseh lobogót kötöttek fel. Mintha valaki a külföldön kölcsönzött autóra hazai rendszám táblát szerelt volna! Szóval igazi pancserek voltak. Viszont a parton és az étteremben ?k voltak a leghangosabbak. Hiába igaz a szomáliai közmondás: a szamár selyemben is szamár marad.
Végül jót vacsoráztunk, aztán jót aludtunk Odüsszeusz földjén.

Szeptember 15 Levkasig vitorlázunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
AZ éjjel többször beer?södött a szél, de jól tartottak a kötelek és a horgony is. Reggeli után 10 órakor indultunk, borús és szeles id?ben. A mai napra nem terveztem nagy utat, mert csak a 30 mérföldre lév? Levkasig terveztem a hajózásunkat, mivel nekünk csak holnap este nyílik meg az Adriára visszavezet? út. Addig az északnyugati szél keltette 3-5 méteres hullámok elzárják a hazafelé viv? utat.
Mivel szembeszél fújt, ezért kreutzolgattunk. Mindenki 10 percet kormányzott, majd csere. Közben sebességi versenyt tartottunk. Balázs nyer, a 10,67 csomós csúcsát senki sem tudta megdönteni, pedig nagyon igyekeztek a fiúk!
Ahogy kreutzolgatunk Levkas felé, belekeveredtünk egy kb. 100 hajóból álló vitorlás verseny rajt el?tti fejetlenségébe. Nem tudtuk, milyen verseny volt. Mindenesetre minden hajónak volt rajtszáma, de volt olyan hajó, ahol fekete-fehér foltos tehénnek, másik hajón kalóznak, harmadikon csupa sárgába, a Red Devil-en pedig piros ördög gúnyában öltöztek a versenyz?k. Többször 1-2 méteren múlott az összeütközés, volt amikor valamiért az öklüket rázták és ordítottak, de mi rendíthetetlenül kreutzoltunk át a mez?nyön. Szépen fordulgattunk, aztán egyre kevesebb hajóval kerültünk összeütközés veszélyes helyzetbe, majd szép lassan elmaradoztak, csak néhány kés?n jöv? keresztezte az utunkat.
Aztán vége tért a vitorlázásunk is: felértünk az öböl végéhez és elállt a szél is. Így ismét indult a motor és áthajóztunk a Levkas-csatornán. Ez egy 20-30 méter széles, jelz?póznákkal kit?zött csatorna, amely átvág a Levkas-szigetet a szárazföldt?l elválasztó sós mocsáron. A csatorna kb. 2-3 mérföld hosszú, a max. sebesség 4 csomó, így kicsivel több. Mint fél órát hajóztunk mire elértük a f?várost, Levkast. Itt beálltunk a Marinába és rövid szünet után ismét a csillagászati navigáció volt a program. Nagyszer? élmény volt a tábla hátterében látni a lemen? napfényben fürd? jachtokat és a várost.
Mikorra leadtam az anyagot, besötétedett és mindenki farkaséhes lett. Így elsétáltunk a városba (messzire azért nem mentünk) és egy jót vacsoráztunk.

Szeptember 16. Péntek – Levkasból elhajózunk Paxosba, majd onnan irány az Adria. Közben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A híd
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A radar (lila) és a GPS képe a Korfu csatornában.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A szegény kötélvágónk
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Reggel megtankoltunk és legnagyobb megelégedettségemre egy nagyon jól szervezett, összefogott kett?s man?verrel kiáltunk a Marinából és megtankoltuk a hajót. Aztán éppen elértük a 10 órás hidat. Ez a híd köti össze a szigetet a szárazfölddel és minden egész órában kinyitják, hogy a hajók ki tudjanak jönni a tegnap meghajózott Levkas-csatornából a nyílt tengerre. Ez egy ponton híd, amely egyik sarka körül ki tud fordulni. Egy nagy propeller van a vízben, az kb 20 másodperc alatt kifordítja 90 fokban a hidat és szabad az út.
Ahogy kihajóztunk felvettük a Paxosra vezet? 325 fokos irányt és megreggeliztünk. A reggeli után vitorlát húztunk a motor mellé, majd amikor beer?södött a szél, ismét csak vitorlával haladtunk.
Paxos ugyan olyan szép volt, mint 2 héttel ezel?tt, csak kevesebb turistával találkoztunk. Egy közös Úzózás után szétszéledt a csapat, majd elindultunk. Én közben ki akartam lépni Görögországból, de nem volt senki a kiköt? kapitányságon. Amikor kifelé hajózva elmentünk a kapitányság mellet, láttam, hogy megjöttek, így visszafordultunk és kiálltunk az el?tte pakoló halászhajó mellé. Man?ver közben valami nagyon bántó csikorgó hangot hallottunk, de aztán nyom nélkül megsz?nt. Kiléptettem a hajót, majd irány az Adria.
21 óra 25 A cekkerben ülve eszembe jutott, hogy mi lehetett ez a csúnya csikorgó hang a hajó alatt Paxosban. Nagyon sajnáltam, hogy akkor rögtön nem merültem le a hajó alá és nem néztem meg. Tudom, hogy ez az érzés nem fog nyugton hagyni, amíg meg nem nézem a hajócsavart és a kötélvágót. A szomáliai közmondás szerint: a csapda nem fárad el a várakozásban. De én igen. Vagy most megnézem, vagy csak Vis-szigeten, holnap után reggel. Ha kiérünk a nyílt tengerre, akkor erre már nem lesz módom a nagy hullámzás miatt. Aztán még kitudja, milyen id?be fogunk keveredni. Ézért kiszáltam a cekkerb?l, majd lementem a hajóba. El?ször benéztem a motor térbe, hogy a tengely tömítés rendben van-e. Rendben volt, látszólag nem folyt be a víz. Aztán felnyitottam a padlódeszkát a szivattyú kútnál (ez a legmélyebb pontja a hajónak itt gy?lik össze a fenékvíz és itt vannak a szivattyúk). Hát nem fogod elhinni kedves olvasó, de 30 cm víz volt a hajófenékben! Pedig vagy 2 hónapja teljes száraz a fenék. Ilyenkor mindig a legels? feladat megnyalni a vizet, sós vagy édes. Ha édes, akkor ez csak kellemetlenség, mert elfolyt az édesvizünk. Ha sós, akkor baj van, mert lyukas a hajó, befolyik a tengervíz, vagyis s?llyedünk. Sajnos sós volt. Ennek okát azonnal meg kell találni, mert éppen a Guovia Marinánál jártunk, és ha ki kell venni a hajót, akkor csak itt lehet. Bekapcsoltam a fenékvíz szivattyúkat , amelyek elég hamar eltávolították a vizet.
Elég gyorsan megtaláltam a hiba okát is: a motor PVC kipufogódobja megrepedt és onnan spriccelt ki a víz. Ugyanis a motort bels? h?t?vizét tengervíz h?ti le, ezt keringetjük. A kipufogó gázt ezzel a tengervízzel keverve távolítjuk el a motorból. Ennek a 10 átmér?j? cs?be csatlakozó hangtompító dobnak reped meg ez egyik fele. Leállítattam a motort, bekentem szilopaszttal a repedést, er?s duck tape szalaggal leragasztottam, majd 3 gyorskötöz?vel még rögzítettem. Sikerült eltömítenem a repedést ezzel.
Amint tovább gondolkodtam, rájöttem, hogy most ezen az este, itt a Korfu-csatornában le kell merülnöm, hogy nyugodt legyek. El? is szedtem a vízhatlan zseblámpát, fényképez?gépet, ismét megállítattam a hajót és lemerültem. Sajnos beletört a foga valamibe a kötélvágónknak. Eltört az álló kés és letört a forgó kés egyik pengéje. Biztosan összeakadhatott a kett?, és ezzel megcsavarodott a forgókés a tengelyen, majd letörtek a pengék. Nagyon sajnáltam a dolgot. Kés?bb a fényképet elemezve megláttam, hogy egy kötéldarab ékel?dött be a csapágyhoz, vagyis még halálában is megmentett minket a kötélvágónk.
Éjfél el?tt egy perccel 6-8 csomós déli- délnyugati szélben hajóztunk, a szemb?l jöv? holthullámokban. A hajó id?nként belecsap a vízbe, de ha ez nem fokozódik, akkor mehetünk tovább. Remélem a hullámok hamarosan csillapodnak majd. Csodásan süt a telihold, de a hajó eléggé bukdácsol.
Hamarosan jönnek a képek is!

Szeptember 17. A sirokkóban hajózunk az Adriára, közben kifugjuk a Bigfisht
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
68 cm a Bigfish!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A fogás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
És szeletben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Készítés közben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Majd a tányéron
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
De itt van még egy kép hentesekr?l
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ez még a reggelink
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Majd utánna jött a csillagászati navigáció
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Jenci méri a Napot
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A számítás egy kellemes hátérrel
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ez a szép cirrocumulis jelezte a sirokkó érkezését
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
És hátszelezünk a sirokkóban
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
0óra 50 Éppen elaludtam, amikor Tamás ébresztett: egy komp nekünk akar jönni hátulról. És valóban: 0,1 mérföldön belül mutatta a radar a hajó közelpontját. És már csak 1,5 mérföldre volt t?lünk, miközben a sebessége 24 csomó volt. Pont szemben látszódott a piros és a zöld oldallámpája. Felhoztam a nagy lámpát, hogy feléjük világítsak, de közben jobbra tértünk 20 fokot. Szerencsére a komp is eltért, de ? balra, így szépen elmentünk 0,3 mérföldre egymás mellett. Kedves olvasó, azt gondolod, hogy a 0,1 mérföld (kb.200 méter) nagyon nagy távolság, minek izgulni. De ha belegondolsz abba, hogy a komp 210 méter hosszú, 26 méter széles és 45 km/órás sebességgel halad, miközben a fékútja 4-6 mérföld (7-11 km), akkor ez bizony nagyon kevés. Különösen akkor, ha órák óta nem láttunk egy hajót sem! Szóval ezt is megúsztuk.
3 óra 10 Minden rendben, az él? hullámok még kicsik, a holthullámok csillapodtak, a Hold szépen világít, a szél hátulról fúj, az ?rség viszi a hajót, természetesen biztonsági hevederrel kikötve és ment?mellényben. Nyugodtan alhatok tovább.
5 óra körül felébredtem valami miatt. Kimentem szét nézni. Kiderült, hogy valaki nyomott egy waypoint advance-t (a következú útpont aktiválása) és ezzel most már Vis felé hajózunk, noha még nem értük el az aknazár szélét kerül? pontot. Így átvágnánk az aknazáron. Gábor és Balázs észrevették ezt, és éppen korrigálták az útvonalunkat. Ügyesek voltak!
6 óra 30 Sz. Zoli és Miki voltak ?rségben. Már lekapcsolták a navigációs fényeket, levették a ment?mellényt és a hevedert. Éppen a génuát eresztették ki, mert már kel? képen meger?södött a szél ehhez. A Nap már mérhet? magasságban látszik, és meg is méretem így velük ezután.
6 óra 40 Átáltunk a csillagászati navigációra. Az összes GPS adatot letiltottam, leragasztottam, innen csak a szextánssal lehet navigálni. A robotkormánynak töröltem az útpontját és a 315 fokos irányba hajózunk a Vis-sziget felé.
Kés?bb kidobtam a pecát, hogy adjak egy esélyt a Bigfishnek. Ma K. Zoli a konyhás. ? az orrkabinban lakna, de a szalonban nyúlt el az ?rsége után. Karesz egy jó kis KV-val ébresztette, hogy készítse már a reggelit. Kicsit morgott Zoli, mert a tegnapi konyhás elmosogatott ugyan, de nem pakolta el az edényeket. Így nem veszi át a konyhát mondta, de azért hozzáfogott a reggelihez. Közben kimentem a cockpitbe és megláttam, hogy megtört az átok és egy Bigfish vizisíelt a hajónk után! Végre meg van a Bigfish! Idén ez volt az els?. Már mindent okoltam, hogy nem fogtunk halat: rossz a csali, nincs itt a szezon, kipusztultak a halak. A szomáliai közmondás szerint: az ügyetlen mester a szerszámát okolja. De mi mégis kifogtuk a Bigfisht!. A többiek el?ször nem hitték, de én láttam a vizisiel?t! Rögtön leállítottam a motort, hogy lassuljunk, a vitorlát pedig kieresztettük, hogy minél kevésbé húzza a hajót. Ez azért szükséges, hogy le ne szakadjon a hal. Aztán K. Zolival közösen kihúztuk a sárgauszonyos tonhalat, a Bigfisht! A damil kicsit elvágta ugyan Zoli kezét, de éljenek a Pilisi Sólymok!. Aztán Zoli fejbe vágta a halat, hogy ne szenvedjen. A tonhal 68 cm hosszú volt, általában ekkorát szoktunk fogni. Megcsináltuk a fotókat, és Zoli megpucolta és felvágta szeletbe a halakat. Ma ez lesz az ebéd a többieknek. (Én nem eszek halat). A másik szomáliai közmondás szerint, ha halat fogtál, akkor süsd meg azonnal. Most még korán lett volna ehhez, ezért a Bigfish-szeletek bekerültek a h?t?be.
10 óra 10 perc Az albán partok fel?l jöv? áramlat fékezi a hajónkat és 2,3 mérföldre lesodorta balra a rottáról. A többiek ezt persze nem tudták, csak én láttam a kabinomban lév? GPS-r?l. De még 178 mérföldre vagyunk Vist?l. Ez a távolság a pillanatnyi sebességünkkel számolva 25,5 óra út.
Most éppen süt a nap, de párás az id?. Az el?rejelzés szerint hamarosan viharossá válik az id?járás.
11 órakor Jenci megmérte a Nap magasságát. Ezt vettem mintapéldának, mert neki voltak a legpontosabb mérései Balázzsal. Ezt közösen kiszámoltuk, megkaptuk a délel?tti helyzetvonalat. Majd aztán 12 óra 40-kormegmérte a delel? nap magasságát. Nagyon nehéz volt mérnie, mert az Altostratus felh?k jelent?sen elmosták a napkorong szélét. Aztán ezt is kiszámoltuk, így egy komplett csillagászati helymeghatározás készült. Sajnos nem lett annyira látványosan jó, mert 4,5 mérföld tévedése volt.
Közben feler?södött a sirokkó, teljesen beborult az ég, és elkezdtünk vitorlázni. Délután Tamás megsütötte a Bigfisht, amit a csapat nem is tudott megenni, olyan sok volt. Azt mondták amilyen sok volt, olyan finom is.
Estig vitorláztunk, közben a hullámok is megn?ttek, a legnagyobbak éppen kitakarják a horizontot: 3 méteresek. De nem hátráltatnak, mert hátulról tolják a hajónkat. Éjszaka egyszer-kétszer befelh?södött és esett az es?, de jobbára a telihold fényénél hajóztunk. Holnap 10 óra körül érkezünk majd Visre, ahol belépünk majd Horvátországba, tankolunk és megyünk tovább.

Szeptember 18, vasárnap Viharos örömmel fogad az Adria
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Bórában hajózunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Zoli és Karesz
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Jön a hidegfront
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
És vele a zivatar
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A zivatar képe a radaron
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
10 órakor meg is érkeztünk Visre. Gábor az er?s oldalszélben szépen kiállt a parthoz, majd kikötöttünk. A csapat ez után teljesen hatékonyan m?ködött: el kezdték tölteni a víztartályokat, készült a tojásrántotta reggelire, Gábor és Tamás elmentek vásárolni, Jenci irányításával kiraktak egy pótkötelet még a partra. És akkor ért a meglepetés: vasárnap itt nem dolgozik a kiköt?kapitány, így nem lehet belépni csak holnap reggel! Mi addig nem várhatunk! Így villámgyorsan felkerekedtünk, Balázs szépen kikötött a 3 méter széles mólóra a 15,8 méteres hajónkkal er?s ráfújó szélben a benzinkútnál, majd megtankoltunk és irány 315 fok: a Pantera-öböl.
A sziget takarásából kiérve ismét feltámadt a szél és a hullámzás. A sirokkó egyre er?södött, és pontosan hátulról fújt. A nagy hullámok miatt a hajó nagyon d?löngélt, ezért nem tudtunk vitorlát húzni, csak ha elfordultunk. Így is történt. Kedves hajónapló olvasó! Ha azt látod, hogy a nyomkövet?n az nyílegyenes haladás helyett mindenféle kanyarok látszanak, akkor gondolj ránk: küzdünk a tengeren, keressük a járható utat. Nem szórakozásból, hanem kényszerb?l kanyargunk. Mint ahogy ma is.
A szél egyre er?södött, de szerencsére hátulról jött a sirokkó. Aztán a part közelében kicsit elfordult, így mi is fordulhattunk. Bizonytalan voltam, merre menjünk: ha marad a sirokkó, akkor be kell mennünk a szigetek közé, hogy védve legyünk. De ez legalább 1-1,5 órával hosszabb utat jelent. Ha viszont megjön a bóra, akkor viszont jobb, ha a nyílt tengeren maradunk, a szigetek szélárnyékában. Végül a Zirje-szigetnél automatikusan megoldódott a helyzet: 30 másodperc alatt a 20-25 csomós sirokkó (délkeleti szél) átváltott 30-35 csomós bórává (északkeleti szél)! Vagyis szinte az egyik pillanatról a másikra 90 fokot változott a szél iránya! Hihetetlen! Rögtön reffelni is kellett a vitorlákat. Ezt kisebb-nagyobb nehézségek árán sikerült is: egy kis génua és egy kis grósz maradt kint, így száguldottunk. Sajnos a széllel a hullámok is megn?ttek, így be-becsaptak a cockpitba. De már a Kornati közelében jártunk, így nem sokáig kellett küzdenünk, hamarosan védett helyre keveredtünk.
Olyannyira, hogy Tamás elvonult f?zni és egy csodálatos paprikás krumplival kényeztette a csapatot. Közben egy hatalmas zivatar felh?t láttunk közeledni, amelyet a radaron el?ször 17, majd 10, végül 5,4 mérföldre láttunk, pontosan el?ttünk. Szerencsére mire odaértünk elvonult az es?. Kés?bb ismét beer?södött a bóra, gyakran 30 csomó fölött fújt. Mivel úgy választottam meg az útvonalunkat, hogy védve legyünk a hullámoktól, minden nagyobb nehézség nélkül haladt el?re az Odysseus.
22 óra 45-kor befejez?dött a man?ver a Pantera-öbölben. Szépen körbehajóztuk a hajóroncsot, majd a zöld fény mellett bejöttünk ide az öbölbe. Itt már 6 hajó vesztegelt bóján, de én inkább a horgonyunkat választottam. A 8 méteres vízben leeresztettünk 30 méter láncot, majd amikor már behúztuk a talajba és nagyon jól fogott, kieresztettem még 10 métert. Nyugodtan szeretnék aludni. Minden esetre bekapcsolom majd a horgonyriasztást is.
Amikor ezt a sorokat írom már 23 óra 35 van. Mindenki hulla fáradt a 2 és félnapos hajózástól, zúgástól, himbálódzástól, zötyköl?dést?l és mélyen alszik. Hárman különböz? fázisban és hangon horkolnak. Mindenki egy kicsit meg van fázva, nekem is féj a torkom és mintha h?emelkedésem is lenne. Remélem mire hazaérünk, rendbe jövök.
Jóéjszakát.

Szeptember 19
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
A jó horgonyzás után nyugodtan telt az éjszaka. Hiába fújt a szél, süvített a bóra, a horgony fogott, egyetlen egyszer sem szólalt meg a horgony csúszását jelz? riasztás. Fél hét körül hirtelen mindenki felébredt, de még Jen? sem ment el futni ma reggel, így elindultunk.
Az egész nap bórás volt. Amikor beer?södött, akkor vitorláztunk, amikor gyengült, akkor motorláztunk. A legjobb az Unije-sziget és az Isztria közötti majdnem 20 mérföld volt, amikor 35 csomós széllökést is mérve, a 1,5-2 méteres hullámokon hasítottuk a vizet, er?sen bereffelve, 8.9 csomóval.
Aztán az Isztria takarásában lecsökkent, majd teljesen leállt a szél. A terv szerint este hat óra körül Rovinjban megálltunk volna vacsorázni, de a csapat úgy döntött, inkább haladjunk. Ennek én is örültem, hiszen nem tudtunk belépni Horvátországba. Így ha nem kötünk ki, akkor megtarthattuk a tranzit státuszunkat gond nélkül hajózhatunk a partok mentén.
Azt Isztria mellet hajózva 1,4 csomós szembe árapály áramlatunk volt, alig haladtunk. Ezt az Adriáról kiáramló apály okozta. Most telihold körül járunk. Ezt hívják szök?ári apálynak: ilyenkor a legnagyobb az apály-dagály szintkülönbsége. Ez itt akár 1 méter is lehet. Szerencsére mire leszállta a nap, az áramlat megfordult és ett?l kezdve nyomott felfele minket, kárpótlásul.
Gyönyör? színjátékkal búcsúzott t?lünk a lemen? Nap. Ritkán lehet ilyen szép naplementéket látni, ez inkább a trópusokra lenne jellemz?. Remélem a képek ebb?l visszaadnak valamit. 21 óra körül feltámadt ismét a bóra és 30 csomóval tépázta a hajónkat, de mivel a part fel?l fújt, nem keltett nagy hullámokat, csak a hajónkat gyorsította.
De amikor elértük a Savudrika-fokot, szembe kaptuk a Triesztból induló szél meredek 1-2 méteres hullámait. A hajó az egyik pillanatról a másikra bukdácsolni kezdett. Gábor és Bali volt az utolsó ?rség, velük kezdtük el kitrükközni a bukdácsolást. Kezdetben behúztuk a vitorlát és el kezdtünk motorozni a part felé, 10 fokkal eltérve a rottánktól. Aztán mikor beértünk az öbölbe még jobban jobbra tértünk, mert tudtam, hogy így hamarosan kikerülünk a hullámmez?b?l és jobb lesz. Így is történt.
20 csomós szélben aztán kikötöttünk Piranban, beléptünk Szlovéniába, majd irány Portoroz. A szél nem enyhült, 20-25 csomós volt az utolsó kikötésünk alkalmából, amelyet Jenci teljesített. A bonyolult viszonyok ellenére minden nagyon jól ment.
Még elszerettünk volna menni vacsorázni, de a kiköt?i étterem már zárva volt. Így a hajón ettük meg az utolsó maradékokat, mert a szomáliai közmondás szerint: éheztesd a macskát és megeszi az egeret!. Ittuk a sörkészlet maradékát, beszélgettünk, majd éjjel egy óra körül lefeküdtünk.
Ezzel véget ért a 206-os túrám. Sajnos az id?járás miatt nem tudtunk lemenni Máltáig, de kárpótlásul nagyom szép helyeken fordultunk meg. Büszke vagyok magamra, hogy sikerült kitrükközni a viharos szeleket, így megmutatva azt, hogyan is kell hajózni. A MAHART-nak voltak un. viharkapitányai, akiknek nem számított az id?járás, belementek bármilyen viharba. ?k okozták a legtöbb kárt, és semmivel sem voltak gyorsabbak az óvatos kapitányoknál.
Végül is azzal, hogy két hét alatt 1236,2 mérföldet hajóztunk, ebb?l 520,6-ot éjszaka, és elvégezték a kadétok a csillagászati méréseket, a túra 100-os eredménnyel zárult.
A kadétok nagyon ügyesek voltak, csak jót mondhatok róluk.
Kedden hazamegyek, majd pénteken indul a 207-es utam.

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től