MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / Nyaraló túra Józsival
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
Nyaraló túra Józsival2002.08.10. - 2002.08.20.

127. út
Az utolsó túra Józsival az Adrián.

Üzenet a hajónakRészletes napló

2. nap, vasárnap: hajózás Rabra
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Dagad a vitorla.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Zivatar felh?k Rijeka irényában
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Rab a tgenger fel?l
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Az éjjel több zivatar is elvonult felettünk, szakadt az es?. A csónakban 15 centis víz áll. 11 óra 15 Indulunk Rabra. 10-12 csomós nyugati szél fúj, amiben szépen tudunk vitorlázni. 12 óra 40 Be kellett reffelni az er?s szél miatt. Szikrázó napsütés van, nyoma sincs a sirokkónak. 13 óra 26 A szél lecsendesedett és mellettünk el kezdet elhúzni egy 40 lábas hajó. Ezt nem hagyhattam, kiengedtem a reffeket és uccu neki: egyre inkább távolodni kezdett. Mire elértük a Rab-sziget sarkát, már legalább 1 mérföld el?nyünk volt. 16 óra 10 A szél a sziget közelében lecsendesedett és a legnagyobb megdöbbenésemre a korábban lehagyott 40 lábas egy közeledett. Mikor a közelünkbe ért, akkor lebukott: megéreztem a kipufogó szagát: hát persze - motorlázik. Fent vannak a vitorlák és motorozik. Mi szép csendesen vitorlázgatunk. 17 óra 30 Beérkeztünk Rabra. A marina dugig van, üres hely nincs. Szerencsére a szokásos helyemen, a városi oldalon meg tudunk állni. Talán nem jön meg a sirokkó, mert itt akár méteres hullámok is göröghetnek a móló mentén. 18 óra 40 A város fölött nagyon érdekes, szakadozott felh?ket láttam: hamarosan er?s szél jön. 20 óra 10 Megjött a sirokkó egy hatalmas zivatarral és er?s széllel, amely hamarosan lecsökkent 10-15 csomóra és állandósult. Kiraktam két springet, hogy le ne szakadjunk. Santa Maria nev? étterembe fels? teraszán vacsoráztunk, amikor kitört a zivatar. Félig ettem meg a kajámat, majd rohantam a hajóhoz. Szerencsére minden rendben volt. 23 óra 10 Át kellett kötni a puffereket, mert a dagály és a sirokkó fél métert torlasztotta a vizet. A hajó bukdácsol, de minden rendben.

3. nap, hétf?: várjuk az id?járás javulását Rabon
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Igy kikötve a hajót már nyugodtan aludhattam
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A tegnapi vihart jelz? felh? foszlányok
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
2 óra 15 Másként mozgott a hajó, kimentem a szakadó es?ben megnézni mi történt. Lement a víz, ismét át kell kötni a puffereket. 4 óra 50 A szokásos puffer kötözés és igazítás. 9 óra A szél változatlan er?sséggel fúj, szakad az es?. Itt maradunk. Délutánra az el?rejelzés szerint javul majd az id?. 12 óra. Szakad az es?, fúj a szél. Mintha november lenne. A hullámok állandósultak a kiköt?ben, a de a hajó jól van kikötve. 17 óra 50 Kiss Laci barátom és volt tanítványom megjött az Eva nev? hajójával. A kiköt? teljesen tele van, sehol sem tud megállni. Végül ránk kötött. Kiraktam 2 springet, a biztonság kedvéért. Az Eva orrkötelét is kivezettük a partra. Hét kötéllel vagyunk kikötve, 6 puffer választ el a parttól. 19 óra 30 Az eddigi legnagyobb zivatarba kerültünk. Még a zivatar kitörése el?tt visszarohantam a hajóhoz, ellen?rizni a puffereket. Minden rendben volt. Felvettem a goretex jelleg? vitorlásruhámat és a gumicsizmát. ezzel teljesen vízhatlanná váltam. A város utcáin hömpölyg? vizet nem tudta elnyelni a csatorna, az alsó részeken vastagon bugyogott kifelé a nyílásokon. Egy helyen az öntöttvas csatornafedelet kb. 30 cm magasan tartotta az alóla szök?kútként el?tör? víz. Ilyet még nem láttam. 20 óra 10 Az étterem is beázott.

4. nap: hajózás délnek, jó id?t keresve
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A két magyar hajó egymás mellett Rabon
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Napsütésre ébredtünk. A kiköt?b?l sorra kihajóztak a motorosok, majd a vitorlások, véget ért a viharos id?járás. Mi is útra keltünk. Egész nap csak a szelet kerestük. lassan haladtunk. Estére a Kornat-sziget északi pontján lév? Veli Rat világítótoronyig értünk. Itt a Pantera-öbölben rákötöttünk egy bójára éjszakára. Erzsi nagyon finom paprikáskrumplit f?zött, két változatban: egyik húsos és a másik pedig vegetáriánus volt

5. nap: szerda- hajózás Zsutra.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A bliszterünk
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Az éjjel fél négykor felébredtem és megdöbbent?en sok csillagot láttam a fejünk felett. A hidegfront miatt kitisztult a leveg? és a városi fények nem zavarták a csillagok tündöklését. Csak a Veli Rat világítótornya villant be szabályos id?közönként. Olyan volt, mintha a távolban villámlott volna, mert magát a fényt nem láttam. Viszont a Tejút sávjában meteoritok sziporkáztak, mintha t?zijáték lett volna. Szolgálati közlemény Sziporkának: kár, hogy nem láttad ezt! Biztos tetszett volna! Nyolc óra felé ébredeztek a többiek. Megreggeliztünk, volt aki úszott egyet a kristálytiszta, 25°C-os vízben, majd elindultunk délre a szikrázó napsütésben. Sajnos motorozni kellet, mert szell? sem rezdült. 12 óra 25. Találkoztunk egy 39 lábas magyar hajóval, amely kapitányát én tanítottam, Balatonfüreden vagy 3 éve. A hosszú haja miatt nem ismertem meg el?ször. 13 óra 32 Lehorgonyoztunk a Luski-sziget mellett, fürdeni. A víz 25,7°C-os volt. Én szétszedtem a WC motoromat, mert folyt bel?le a tengervíz- Hát bizony alaposan elkorodeálódott az alumínium ötvény. A folyamat végig több esélyes volt. Még a szétszedés is gondot okozott a korrózió miatt, de az összerakás! Minden esetre, vastagon bezsíroztam a forgó alkatrészeket, majd egy 40 percig próbáltam a szénkeféket visszailleszteni, miközben a rögzít? csavarokat és a csapágyházat is be kellett illeszteni. Végül a legnagyobb megdöbbenésemre m?ködött a motor. És nem is folyik! 15 óra 40. Elindultunk a Zsut-sziget felé. Felhúztuk a blisztert. Els?re nem ment fel rendesen, kicsit meg volt csavarodva, de másodikra szépen kifeszült. A szél 8-12 csomó között változott, mi pedig csak a bliszterrel 6-7 csomóval szálltunk. Csodálatos látvány, amikor a hajót egy nagy színes golyó repíti. De le tudjuk majd épségben szedni az egyre er?söd? misztrálban? Remélem, hogy kés?bb majd csökken a szél. Éjszakára bizonyára szélcsend lesz. 18 óra 12. Megérkeztünk Zsut elé. A marina dugig van, és mi egy 12 f?s csoporttal érkeztünk. Hogy fogunk majd megállni, amikor a marina el?tti horgonyzóhely is dugig van.? Persze én tudtam a megoldást: az öböl déli részén van egy étterem, ahol meg lehet állni rendesen. A többiek? Hát van aki elment, mert még horgonyzóhelyet sem talált. Nagyon finomat vacsoráztunk az étteremben, amely tavaly óta kb. duplájára n?tt. Sok pincért és szakácsot láttam, akik állandóan sürögtek-forogtak. Meglep?en hamar kihozták a kaját. Három üveg borral összesen 1300 kunát fizettünk. Éjjel ismét csendes éjszakánk volt.

6. nap csütörtök: hajózás Rogoznica felé
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Cigánytábor a horgonyzóhelyen
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Csendélet a fedélzeten
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Rogoznica "by night"
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Meleg reggelre ébredtünk. A szell? sem rezzent. Józsiék el mentek kenyeret venni, de csak 10 óra utánra ígérték. És ha mégse? Inkább elindultunk Zirje-sziget felé, ami kb. 2,5 órára volt. 10 óra 12 Találkoztunk a kenyeres csónakkal. Megpróbáltuk megállítani, de azt mondta: Csak a marinában tud kenyeret adni, mert el kell számolni vele. Hát nem vettünk kenyeret. 12 óra 10 Zirje-sziget legnagyobb városát Munának hívják. Ahogy odaértünk egy mérföldre jobbról jött két Bararia 44-es. Gyorsabbak voltak legalább 1 csomóval, pedig mi is 7,8-8 csomóval mentünk. Elengedtem ?ket. Hátulról látszott, hogy ezek a Magyar Adria Yachtclubtól bérelt hajók voltak. Ezeknek sem lesz hosszú élet? a motorja! Biztosan a maximális fordulatszámon járatták, ha ennyivel mentek. 12 óra 15 Beértünk a kiköt?be. A két Bavaria is ott volt. Tanácstalanul keringtek, hogy hol lehet kikötni. Sehol. Az egyetlen mólónál a menetrendszerinti ?g?zhajó? állt. Én kitettem Józsit a móló végére, aztán vártam. Közben kiderült, hogy a Baváriákon olaszok vannak. Tovább folyt a szerencsétlenkedés. Rásodródott az egyik hajó az egyetlen horgonyzó jachtra, a másik a halászcsónakokra, de ellökdösték ?ket. Kés?bb közel mentek a parthoz és kiabáltak: ?AQUA, AQUA?? - vizet akartak felvenni, mert ezeken a hajókon nagyon kevés víz van. A szigeteken nagyon ritka kincs a víz. Általában ciszternákban gy?jtik az es? vizet és hajóval hoznak ivóvizet a szárazföldr?l. Itt nem lehetett vizet felvenni. 12 óra 25 Megjött Józsi a kenyérrel. Szépen kitolattam a ?g?zös? és a halászcsónakok között a parthoz, hogy be tudjon szállni. Még nekem is tetszett, olyan jól sikerült a man?ver. Erre az olaszok is felbátorodtak és ?k is próbálkoztak. Egy darabig néztük ?ket, aztán nem bírtam tovább idegekkel, kihajóztunk. Aztán nem szép öröm a káröröm. 13 óra 12 Lehorgonyoztunk a Zirje délkeleti, szélvédett öblében. Itt már jó pár hajó élvezte a szélvédett öblöt és a türkiz vizet, amely sajnos csak 24,3°C volt, 0,6 méter mélyen. Az er?s szél felkavarta a meleg felszíni rétegeket. Végre és is tudtam egy kicsit dolgozni. 16 óra Bence felhúzta a horgonyt és kióvatoskodtam a sok horgonyzó hajó között a nyílt vízre, ahol kifeszítettük a génuát és 6-7 csomó közötti sebességgel repültünk raumban Rogoznica felé. A szél 8-17 csomó között változott, és északnyugatról fújt. Ezt misztrálnak hívják. Gezdetben csak fél méter körüli hullámokban hajóztunk, mivel a sziget megvédett minket. Kés?bb viszont a hullámok egyre n?ttek, két óra múlva, mikor Rogoznicához értünk, már 1,5-2 métereseké váltak. Ezek meg-meg csavarták a hajót. Csodálom, hogy senki sem lett rosszúl. 18óra 12 behajóztunk az Adria egyik legszebb kiköt?jébe, Rogoznicára. Ezt az olasszok építették, a szardiniai Costa Smeralda (Smaragpart) kiköt?inek mintájára. Nagyon szép, izgalmasan hangulatos, bels? udvarokkal színesített f?épületben két jó étterem és sok sok boltocska kapott helyett. Mindig szeretek ide járni. Az egyik ilyen étteremben vacsoráztunk. A kiszolgálás, a bor, az ételek kifogástalanok voltak. Mindenkinek merem ajánlani.

7. nap, péntek: hajózás Split felé
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Split, a sétány
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Split, a Diokléciánusz palota
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Split, a Club Med 2.
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Korán ébredtem, elmentem a kiköt?i kávézóba, irogatni. Nagyon élvezem az ilyen reggeli egyedüllétet. Talán ilyenkor jönnek a legjobb gondolataim is. 10 óra 10 Elindultunk Split felé. Elég sz?k helyen álltunk, ezért nagyon hasznos volt az orrsugár-kormány, amivel ki tudtam fordítani a hajó orrát. Közben a farát el kellett nyomni persze a parttól Napos id? van, a part fel?l fúj a bóra. Kiérve az öbölb?l, vitorlát húztunk és irány a Drvenik-szigetek. egyike. 11 óra 37 A szél 10-15 csomó körüli, raumban megyünk, a génua teljesen kint van. A sebességünk 5-7 csomó közötti. Szépen szeljük a habokat. 12 óra 25 csökkent a szél, majd el is állt. Be kellett kapcsolni a motort. A Mali Drvenik sziget mögött, a Borak-öbölben keresünk horgonyzó helyet. A szél átfordult észak-nyugatira. 15 óra 10. Péter barátom hívott, hogy ?k is erre járnak. Akár találkozhatunk is. 15 óra 30 Elindultunk. Fél óra múlva találkozunk velük. 16 óra 10 Megpillantottuk a hajójukat, amely neve Villa 2. Hívtam ?ket a rádión: ?Itt az Albatrosz, keress valami ev?eszközt, kanalat, kést vagy villát?? Persze Péter szabályosan válaszolt. 16 óra 30 A hullámzás miatt nem tudtunk egymás mellé állni, ezért csónakkal mentem át hozzájuk beszélgetni. 16 óra 50 . Elindultunk Split felé. Vitorlát húztunk, majd Péterék is. Aztán versenyeztünk. Kezdetben úgy t?nt, mi vagyunk a gyorsabbak, de aztán gyengült a szél és szégyen szemre a Bavaria 47-el körbe vitorláztak minket. Végig abban reménykedtem, jön egy széllökés, amely begyorsít, de hiába. ?k voltak a gyorsabbak. 18 óra 25 Megérkeztünk Splitbe. Megpróbáltam háttal kiállni a sétányhoz, de háromszor is felakadt a kormánylapát. Végül a parttól3 méterre kötöttük ki a hajót, miközben az orrát a horgony fogta. Így a t?kesúly alatt fél méter, a kormánylapát alatt kb. 40 centi víz van. A partfalnál látszott, hogy most éppen apály van. A kompok miatt szükség van az óvatosságra, mert nagy hullámokat keltenek az öbölben. A partra csak a bocival tudunk kimenni, amelyet köteles kompként használunk. Nagyon szép volt az esti Split.

8. nap: hajózás a Kornati-szigetek felé. A Splendid zátonyra futása
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az eddigi útvonalunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Reggeli idill Splitben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Splendid a zátonyon
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Szegény Splendid
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A zátony. Útvonalunk a Splendidig és onnan Piskeráig.
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Az éjjel többször el kezdett ugrálni a hajó a kompok által keltett hullámzás hatására. Szerencsére elég gondosan kötöttünk ki, így csak kellemetlen volt a nagy bólogató mozgás. 8 óra 57. Sétáltam egyet a Diokléciánusz palotában reggel és meg kell állapítanom, hogy az esti fényekben sokkal inkább sejtelmes, izgalmas és egyszer?en szebb volt. Most a Riván ülök, forró kapucsínót és hideg bitter limónt iszok, hozzá friss diós kiflit majszolgatok. Közben a Bueno Vista Social Club szomorkásan vidám gitárzenéjét hallgatom. Ez nekem a reggeli hangulathoz tartozó zene. El?ttem nagyon szép piros robogók várják gazdáikat, amíg azok kávéznak. Mögöttük az egzotikus pálmasor látszik, majd a hajónk bólogat a hullámokon. A háttér a spliti kiköt?vel folytatódik, majd a látóhatárt a kékes párába burkolódzó Solta-sziget zárja le. Fél 10-kor indulunk a terv szerint. 10 óra 25 Elindultunk. Tartottam t?le, hogy az utánunk jöv?k keresztbe dobták a horgonyukat a miénken. Már azon gondolkodtam, hogy milyen trükkel sikerül kiszabadítani a sajátunkat, amikor meglepetésemre egy kis er?lködés után - amit a horgonymarasztaló iszap okozott - simán feljött vagy két vödörnyi üledékkel a horgonyunk. A kezdetben gyenge északkeleti - keleti szél b er?södött, majd elült és forgott. Váltakozva motoroztunk, motorláztunk és vitorláztunk. A Spliti-csatornában nagyon élénk volt a hajóforgalom. Egymást érték a nagy hullámokat kelt? olasz motorosok egymást. Vitorlával nem nagyon tudtam ráfordulni a hullámaikra, így azok néha nagyon megdobálták a hajót. Így történt aztán, hogy a cockpitban egy tányér leesett és ripityára tört. 13 óra 18. A Zirje-sziget felé hajózunk, 3 csomós szél fúj jobbról 30°-ból. Vitorlázni nem tudunk, motorozunk. Az el?bb láttam egy repül?halat. Az Adrián ez volt az els?. Mások mondták, hogy néha itt is el?fordul, de ritka. Általában az óceánokban élnek. Ez kiugrott a hullámokból, majd elegáns ívet leírva úgy 150-200 méter repült. Közben egyszer egy hullámhegy tetejér?l elrugaszkodva nyert sebességet. Sajnos még nem láttunk ezen az úton delfineket. Hátulról egy nagy zivatar felh? látszik, amely a horizont egyötödét eltakarja. A felh?k csúcsa másfél arasznyira van a horizont fölött. 14 óra 20 A felh?k most már csak háromnegyed arasznyiak, távolodik a zivatar. Megállunk fürdeni a Zirje-szeiget déli öblében. Hat méteres mélységben dobta le Bence a horgonyt. Lemerültem megnézni a kormánylapátot. A hátsó élén 3-4 cm hosszan lepattant a gél a spliti padka miatt. Punatban víz alatt köt? epoxival könnyen el tudom tömíteni majd ezt. 14 38 Kihozták a Splitben vásárolt dinnyét a h?t?b?l. Szóltam, hogy a felvágás el?tt mossák meg. Erzsi éppen a dinnyét mosta, amikor Lajos kifelé tartott a vízb?l. Meg akarta viccelni, hogy a fejére dobja, ezért felemelte a 8,5 kilós dinnyét és feléje lendítette. A vizes dinnye kicsúszott a kezéb?l és leesett a hajó hátulján lév? fürd? fedélzetre, ott ketté tört, majd a két fél a vízbe pottyant. Nem süllyedt el, szépen úszkált a két fél, és néhány kisebb darab. Gyorsan kihalásztuk a darabokat, de a sós tengervíz annyira átjárta ez a rövid id? alatt, hogy sajnos nem lehetett megenni. 14 óra 55 indulunk tovább a Kornati-szigetek felé. A cél a Telascica Nemzeti park északi részén lév? homokos horgonyzóhely. Fél nyolc-nyolc körül érkezünk oda. 16 óra 15 Elértük a Kornat-szigetek déli tagjait. Most már nyugodtabb vizeken hajózunk. A szél szembe fúj, motorozunk. 17 óra 20 Piskerával szemben a bels? csatornában egy szép magas árbocú hajót látok a kevés zátony közül az egyik felé hajózni. Remélem elkerüli. T?lünk két mérföldre van most. 17 óra 25 Szerintem megtalálta, mert jelent?sen megd?lt, mintha vitorlázna, de nem mozdul. 17óra 30. Leeresztették a vitorlákat, de továbbra is d?l a hajó. Biztosan felült a zátonyra. Odamegyünk segíteni. A Kornát-sziget öblét?l egy keskeny homokpad nyúlik ki, amely végén egy zátony van, amelyik 0,5-1 métert áll ki a vízb?l, míg attól kb. 100 métere a part felé egy felszínhez közeli zátonyt jelez a térkép- Az els? jele egy kis fekete pont, a másodiké egy + jel. Szerintem erre akadtak fel. 17 50 Szél alól óvatosan megközelítem a zátonyra futott, Splendid (jelentése: ragyogó, pompás, fényes) nev? ausztrál lobogójú, kb. 25 méter hosszú vajszín? hajót. Akkor már kivitték a horgonyukat és megpróbálták levontatni magukat a zátonyról. Józsit és Lajost átküldtem a csónakunkkal, hogy segítsünk nekik. Mondtam, hogy egy árboc csúcsra felfutó kötelet adjanak át és az Albatrosszal meghúzom azt. Ezzel tovább döntöttem volna a hajót és így le tudják húzni a horgonnyal a zátonyról magukat. 18 óra 05 Egy motoros hajó megpróbálta lehúzni a zátonyról a Splendidet. Csak elforgatta 35-40°-t a tengelye körül, de más eredmény nem volt. Ráadásul amilyen irányban húzta, ott csak sekélyebb a víz. Látható, hogy a kapitány nem merült le a hajó alá, hogy feltérképezze a fenékviszonyokat. További hiba volt, hogy a motorja járt ugyan, de nem próbált a hajócsavarral vagy a horgonycsörl?jével rásegíteni. 18 óra 25 Vissza jöttek Józsiék. Elmondták, hogy a kapitány egy 25 év körüli fickó, aki egyszer?en nem volt hajlandó szóba állni velük. Hiába próbálták felajánlani a segítségünket. Mindenestre ittunk egy whiskyt a Splendid egészségére. 18 óra 32 Miközben beszélgettünk és sajnáltuk a Splendidet, el kezdtünk mi is a zátony felé sodródni. Adtam egy kis gázt, hogy elhajózzunk a biztonságos vizekre. A gázkar beesett, nem tudtam elindítani a hajót. Szinte majdnem pontosan ezzel egy id?ben lesett a kijáró hidat burkoló járódeszka, ami szerencsére nem ütött meg senkit. Ezzel persze a sodródtunk nem sz?nt meg. Hirtelen 3 dolog jutott eszembe: szétesett az irányváltó bowdenje, vitorlát húzni és kivitorlázni innen, amíg meg nem találom és el nem hárítom a hibát és az, hogy azonnal horgonyt dobunk. Az utolsó ötlet hibája az volt, hogy mire megfog a horgony, addig már lehet, hogy már a zátonyon leszünk. A második ötlettel az volt a baj, hogy mire szelet fog a hajó, addigra rásodródhatunk a zátonyra. Kockáztattam: megpróbáltam a hibát másodpercek alatt megtalálni és elhárítani. 18 óra 33. Lerohantam a szalonba, szétszedtem a motor burkolatát. Közben eszembe jutott, hogy csak a gázbowdennel lehet a baj, mert miközben próbáltam gázt adni, a motor nem pörgött fel. Minden estre ellen?rzés képen szóltam, hogy rakják el?rébe a gázkart, majd üresbe és hátrába. Közben ellen?riztem a tengelykapcsolón, hogy forgatja-e a motor a hajócsavart. Forgatta. Hátrába tetettem és szóltam Józsinak, hogy próbáljon a széllel szemben kormányozva kihátrálni a veszélyes körzetb?l. Ez után megkerestem az adagolón a gázbowden végét, és el kezdtem nyomogatni. Reagált, a hajó felgyorsult. Fogtam egy darab kötelet és kikötöttem ideiglenesen a gázkart az adagolón. 18 óra 38 Minden rendben, szépen tolattunk kifele a zátonyos részr?l. ?Piskerába megyünk?, változtattam meg az útitervet. ?Innen az kb. 2 mérföldre van, ott fogunk aludni. Lehorgonyzunk és megnézem, mit lehet csinálni.?. Aztán eloldottam a kötelet, el?rébe kapcsolt Józsi és ráhúztam ismét a gázt: Irány Piskera. 19 óra 10 Lehorgonyoztunk a Piskera-sziget déli részén, két másik hajó közé. Begyújtottam a grillt, Józsi majd megsüti a Splitben vett tonhalat. 19 óra 55. Szétszedtem az irányváltó mechanizmust a kormánynál. A gázbowdennek a végcsavarba csatlakozó vége tört el. Ez egy korracél menetes szár, amely egyik végében lév? furatba sajtolással volt rögzítve a bowden vége. El?ször megpróbáltuk kifúrni a bowdenvéget. Nem ment. Aztán levágtuk a sajtolt részt, kihúztuk a maradék bowdent bel?le. Egy 4 mm mély furat maradt a helyén ide kellett volna rögzíteni a bowdent. Megpróbáltuk tovább fúrni a furatot: nem ment, a természetesen a korracélt nem tudtuk fúrni. Volt még pár sikertelen ötlet, aztán végül is Lajos javaslatára kézi gázt készítettünk: Kivezettük a gázbowden végét az irány váltó mechanizmus házából, majd egy fogóval kihúztam a bowdent, amit egy svédfogóval rögzítettem a kívánt helyen. M?ködött!. 21 óra 30 A b?séges vacsorát befejezve Józsi kit?n? boraival zártuk az estét. 23 óra 50 Feltámadt a szél. Kiköltöztem a cocpitba aludni, innen könnyeben szemmel tudom tartani az eseményeket.

9. nap: hajózás a Losinj-sziget felé
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Hajnal a Kornati-szigetek között
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kézi gáz
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Családtag
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
2 óra 21 A szél beer?södött, de a horgony tart. 3 óra 03 Horgony fog, de a szél iránya megváltozott és a Piskera-sziget felé fordult a hajó , de elég messze vagyunk a parttól. 4 óra 14 Megint fordult a szél, de most már távolabb kerültünk. 5 óra 55 Már szépen pirkad, indulunk. Józsi is felkelt. Beindítottam a motort és Józsi felhúzta a horgonyt. Kikapcsoltam a horgonylámpát és elindultunk kezdetben óvatosan, majd a fogókból készített kézi gázzal beállítottam az 1900-as fordulatot. 6 óra 12 A Splendid eltünt a zátonyról. Ezek szerint sikerült leszabadítani. 6 óra 30 Most mentünk el a szomszédos öbölben horgonyzó hajó mellett. Látszólag minden rendben van vele. 6 óra 39. Az els? napsugarak kibukkantak a Kornát-sziget fölött, és melegen, jó indulatúan szétömlöttek a tengeren, narancsvörös fénybe fürdetve a szigeteket és a hajónkat. A hajnali frissességben Héliosz szekerét örömmel köszöntöttük: beköszöntött a nappal birodalma. 7 óra 25 A Nap fénye a párásság miatt olyan bágyadtnak t?nik, mintha nem is augusztus lenne, hanem október. Csodálatos így a szigetek között szlalomozni a tükör sima, kékesen ez?st szín? vízen. Most t?nt fel a Sestrica -világítótorony. A forgalom még csak most kezd?dik, néha egy-egy halásszal, elvétve egy korán induló jachtossal találkozunk. 7 óra 42 Áthajóztunk a Katina és a Dugi Otok közötti átjárón. Természetesen vissza vettem a kézi gázt el?tte. Közvetlenül az átjáró után láttunk egy nagy hal hátuszonyát a vízen. Nagyon nagynak látszott. Józsival három méteresnek saccoltuk. 7 óra 50 A mélységmér? beriasztott, hogy csökken a mélység, volt amikor 1,2 mégter mutatott. Ha nem tudnám, hogy 60 méter körüli víznek kell alattunk lenni, akkor nagyon aggódtam volna. Bekapcsoltam a szonárt is. Annak mélységmér?je is hasonló értéket mutatott. Kisvártatva teljesen elt?nt a mélység. Két eset lehetséges. Az egyik, hogy elromlott a mélységmér? és a szonár is egyszerre. A másik eset szerint olyan speciális h?mérsékleti vagy s?r?ségi viszonyok alakultak ki, amelyekben össze-vissza ver?dik a mélységmér? által kilövelt ultrahang impulzus. Remélem az utóbbi történt. 8 óra 30 Egy nagy vízi szemétdombon hajóztunk keresztül. Valaki kidobta a szemetét. Nejlonzacskók, törött vödör, pillepalackok, dobozok más szemét úszott a vízen. Szörny?, hogy mennyire nem vigyáznak a tenger tisztaságára. Én egy almacsutkát, egy csikket sem engedek bedobni a vízbe. Mások meg a kukát ide ürítik. 9 óra 20 Végre delfinekkel is találkoztunk! Három nagyobb és egy kisebb delfin bólogattak a vízben. Egy olasz motorcsónakos a közelükbe ment, mire lebuktak. A delfinek gyakran elmenekülnek a hajók el?l és néha odajönnek játszani, ugrándozni a hajóorrba. Ilyenkor persze nagy az öröm. 10 óra 35 Megérkeztünk Bozsavára. Kieresztettem a kézi gázt, majd alapjáraton beman?vereztem a kiköt?be. Józsi kiment a csónakkal kenyeret venni. Én addig föl-alá sodródtam a hajóval a kiköt?medencében. A mélységmér? hibátlanul m?ködik. 10 50 Visszajött Józsi, s elindultunk északnyugatnak. Kisvártatva el kezdtek szállingózni a többiek is. Kialakult a program: ma este ismét a Pantera-öbölben alszunk, majd holnap reggel 6-kor elindulok a hajóval és felmegyünk a Susac-szigethez. Vacsora lecsó lesz, de ehhez paradicsomot kell venni. Vissza kell menni Bozsavára. 11 óra 40 Ismét elindultunk Bozsaváról. 12 óra 50 Lekötöttünk egy bójára a Pantera-öböl északi részén. Lementem megnézni a bóját: a kötele ép, de a bója alsó fülének forgószeme elkopott és elrozsdásodott. Csak kb. 5-6 mm vastag nyak tartotta a bóját. Ez er?s szélben könnyen eltörhetett volna. Ezért átf?ztem a kötelünket a bóját rögzít? kötélbe, kihagyva magát a bóját. Szeretek nyugodtan aludni. **** SZOLGÁLATI KÖZLEMÉNY **** DEVÉNEK: kösz a jótanácsot, legközelebb majd hasznos lesz. Sikerült a belvízi vizsgád végre? Különben ma telefonon Péter elárulta, hogy amikor körbevitorláztak, akkor bizony a motorral is rásegítettek! ***************

10. nap: hajózás Susakra és Mali Losinjba.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Hajók a Susak-szigeténél
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A szép múltat felváltja a hatékony jelen a Murtar világítótornynál
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ezt láttam a cockpitból, miközben a hajónaplót írom
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
6 óra 05 Elindultam a hajóval. Csendes éjszakánk volt, ahogy vártam, és ilyen volt a reggel is. Még mindenki alszik most a hajón. 8 óra 5 Józyi felkelt, csinálta nekem egy teát. A szél lassan feltámad. 9 óra 18 Felváltva vitorlázunk és motorozunk, néha meg motorlázunk. A szél északkeleti, 5-12 csomó között változik. 10 óra 54 Megérkeztünk Susakra. Ez egy nagyon különleges hely, mert egy szikla alapon lév? lösz domb alkotja, amely néhol majdnem 100 méter magas. A lakói is különlegesek. Nem fogadnak be maguk közé idegeneket. Emiatt f?leg egymás között házasodva belterjesen szaporodtak. Ennek következménye képen sok itt a genetikailag terhelt. Például estefelé 10 perc alatt legalább 3 tolókocsis gyereket lehet látni. Az arckifejezésükben is van egy ?dankóros? jelleg. Az Odüsszeusz útvonalának felderítésekor innen kaptam a küklopsz kalandra magyarázatot. Tavaly lefényképeztem szinte az egész lakosságot, és a képeket megmutattam szakembereknek. Igazat adtak. Mi lehorgonyoztunk a 4 méteres vízben. A többiek rögtön bementek a kristálytiszta, 25,6°C-os vízbe fürdeni. Én kimegyek a faluba csónakkal kenyérért. 11 óra 10 A faluban ismét meglep?dtem a talicskákon. Itt az emberek szatyor helyett közönséges malteros talicskát használnak. Ezek szépen ki vannak festve, tiszták, az asszonyok hímzett terít?t helyeznek bele, így járnak vásárolni. A bolt választéka elenyész?. Például a h?t?pultban 5 doboz joghurtot, két csomag vajat és megdöbbenésemre vagy 10 doboz halkonzervet láttam. Találkoztam Molnár Lacival, aki a Thetis nev? SunBeam 39-es hajó kapitánya. ? is a hajózási szakközépiskolát végezte el, mint én. Kés?bb én tanítottam ?t a tengeri hajózásra. Talán ? fog felváltani engem, amikor novembert?l megválok az Albatrosztról. Egész nap fürd?zéssel, kártyázással, olvasással telt. 16 óra 30 Felszedtük a horgonyt és elindultuk Mali Losinj felé. 17 óra 12 Elmentünk a Losinji-öböl bejáratát jelz? Murtar világitótorony mellett. Szomorú látvány volt a gyönyör? k?épület mellett felállított modern fehér oszlop, a nyugdíjazott világítótorony utódja. 17 óra 40 Kikötöttünk a Losinji-öböl keleti oldalán a parthoz. Vizet és villanyt tudtunk vételezni. Aggódok, hogy ránk fognak kötni. 18 óra 25 Elénk állt az Ecker Yachtingtól rajtunk keresztül bérelt Oceanis 380-as hajóval H. Csaba, akit a tavaszi szkipper tréningek egyikén tanítottam. ? már a negyedik volt tanítványom ezen a túrán. Nagy öröm ez nekem, hogy akiket tanítottam, azokkal a vízen vagy a kiköt?kben találkozom, kapitányként. El mentünk vacsorázni. Józsiékkal ez az utolsó vacsorám, amikor nekik kapitánykodom. Több pohárköszönt? volt, kölcsönösen megköszöntük egymásnak az együtt töltött éveket. Kicsit szomorúak voltunk az elválás miatt, de engem vár az új hajó. 21 óra 50 Mindenki lefeküdt nálunk, Csaba átjött egy kicsit beszélgetni a múltról és a jöv?r?l.

Utolsó nap: visszatérés Punatba
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az útvonalunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Mali Losinji híd nyitva
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az Albatrosz a híd alatti c satornában
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Nagyon meleg volt az éjszaka. Sajnos kikapcsoltam a légkondit, és az éjjel lusta voltam felkelni. Inkább kinlódtam. 7 óra 25 Kimentem a szokásos capucsínómat meginni egy kávézóba. Mindig olyat keresek, ahol a legjobb: kényelmes a szék, árnyék van, szép a kilátás, finom a süti. Általában meg szoktam találni ezeket a helyeket. A reggeli zenémet hallgattam és irogattam. 8 óra 3 Oláh Peti köszönt rám. Már nagyon régen nem láttam őt, egy Elan 45-össel nyaraló túrát vezet. Ő is a tanítványom volt. 8 óra 45 Elindultunk a hídhoz. Elég bonyolult lesz a kihajózás a kézi gáz miatt. (lásd a 2002 május 1-én történteket). 21 hajó készül kimenni. 9 óra 35 Utolsó előttiként hajóztunk ki, minden rendben ment. A túloldalon szélcsend és tükör víz fogadott, mérsékelt holthullámokkal, északkelet felől. 11 óra 35. Lezárom a hajónaplót, Még 15,3 mérföld van hátra, eddig 325,6 mérföldet tettünk meg. Előre láthatólag 13 óra 40-kor fogunk kikötni, aztán indulunk haza. Szombaton augusztus 24-én kezdődik a 128. hajóutam. ************************************** Szolgálati közlemény VASS Bencének (6 és ? éves): Üzenetet megkaptam, viszem! **************************************

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től