MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / 2006 márciusi második man?ver tréning
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
2006 márciusi második man?ver tréning2006.03.15. - 2006.03.20.

213. út
Ismét a man?vereket gyakoroljuk

Üzenet a hajónakRészletes napló

1 nap, március 15. : megérkeztek a kadétok, elszállásolás, majd négy órától kezd?dnek az alapgyakorlatok. Este nagy zabálás a fügepálinkásban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Március 15-e tiszteletére gyönyör? napfényes id?járással ünnepelt az Adriai-tenger. Ma reggel a 212-es út kadétjaival lobogódíszbe öltöztettük a hajót, így vártam a kadétokat. Nyoma sem volt a pár nappal ezel?tti 47 csomós bórának.
Predrag és Judit érkeztek meg el?ször, 2 órakor. Dragana még nem fejezte be a takarítást, így megkértem ?ket sétálgassanak egy kicsit, igyanak egy kávét a faluban.
Fél háromra megjött Katalin, Józsi, Péter, Kálmán, akik rögtön elmentek vásárolni a faluba.
Háromra a hajó is kész lett, így már mindenki bepakolhatott. Fél négyre érkezett Gyuri és Lajos, mert a határon vekzálták ?ket.
Négykor terv szerint megkezdtem az oktatás. Hogyan kell meghatározni propeller forgásirányát, ellen?rizni a mélységmér? kalibrációját, a gázkart kezelni, a motort indítani leállítani, a mooring kötelet felvenni és feladni, lekötni a bikára, a két alapvet? csomót, kötelet dobni és szabadítani, stb.
Kabinok szerint 4 helyszínen folyt a gyakorlás és ennek végén osztályoztam az egyes feladatok teljesítését. Majd mindenki egy gyakorló hellyel odébb ment. Közben Gerhardt és Denisz leszerelték az achterstágot, hogy a rádióantennához elvágják és beépítsék a szigetel?ket.
Jó melegben indultunk, de naplemente után fejez?dtek be a gyakorlatok.
A következ? eredmények születtek:
Judit: 99%,
Józsi: 100%,
Predrag: 98%,
Péter: 98%,
Lajos: 98%,
Gyuri: 99%,
Kálmán 100%,
Katalin: 98%.
A gyakorlatok végén elemeztük a hibákat, majd a hajón való életr?l tartottam egy oktatást. Ez este hétig tartott, majd elmentünk a fügepálinkás étterembe, a Kosta Rikába.
Itt nagy zabálás kezd?dött: el?telnek sonka, sajt, polipsaláta, levesek, majd a f?étel. Mindenki degeszre ette magát, de a számla duplája volt az el?z? heti rekordnak: 1860 kuna! Ennyit még sohasem fizettünk!
A 212-es túrán 50 euró volt a közös költség, de itt már ez a mai napon megd?lt!
Este egyre h?vösebb lett, amikor visszaértünk a hajóra már csak 4 fokot mutatott a h?mér?, a bóra dudorászott a Bounty kötelei között.
Mindenki hamar nyugovóra tért. Józsi szokás szerint a szalonba aludt, így Judit kényelmesen terpeszkedhetett az orrkabinban.

2. nap, csütörtök: húzzuk a mólót, majd kezd?dnek a gyakorlatok, amelyek 25 csomós szélben fejez?dnek be. Az utolsó kikötés után füst gomolyog az orrkabinban.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Borús, h?vös és szeles id?re ébredtünk. Józsi szuper rántottája ugyan megpróbált enyhíteni a rossz kezdeten, de azért egész nap kellemetlen volt az id?.
9ákor terv szerint el kezdtem az oktatást, a man?verek elemeivel. Ismét nagyon jó szolgálatot tett a beépített monitor: mindenki jól láthatta a PowerPointos bemutatatót, amit akis famodellel történ? man?verek szemléltettek. Elmagyaráztam a hajó mozgására ható er?ket. a fordulási pont változását, a kormányzás elméletét, a propeller kerék sugárhatását, hogyan lehet kihasználni például az egy helyben való megfordulásnál vagy mikor dolgoznak ellenünk.
Fél 11-kor el kezdtük húzni a mólót, ami mindig az els? gyakorlat. Ennek lényege, hogy a szél fel?li farkötelet megtartva el?re kell motorozni és a felemelni a hajót gáz adással és a kormány mozgatásával. Ez az oldalszélben való induláshoz és a beálláshoz feltétlenül szükséges ismeret.
Mindenki kétszer 5 percig próbálta megtartani a hajót az egyre er?söd? bórában. Amikor végeztünk, akkor nyílként kil?ttünk a helyünkr?l és a 15-20 csomós szélben az el?re menetb?l hátra menetbe való átállás és a bójára tolatás következett. Az els? gyakorlat nagyon egyszer?nek t?nt, de amikor át kellett állni az el?re kormányzásból a hátra kormányzásba, akkor bizony nagy meglepetések érték a kadétokat! Hiába adták a hátrát a motorral, a hajó még el?re ment, így még el?rébe kellett kormányozni. Szóval voltak kalandok, nagy kifordulások, szokás szerint.
Miután megindult a hajó hátra, rá kellett kormányozni a bójára. Egyre jobban sikerültek a gyakorlatok, ahogy n?tt a tapasztalat. Mindenki kétszer elvégezte ezt a feladatot, majd újra kezdtük és ismét kétszer került sorra. a másodikat osztályoztam. Közben a zord id?t enyhítend? Katalin boros teát szolgált fel és megettük a reggel készített szendvicseket is. Haza telefonáltam, és kiderült, hogy a szerviz szerint a Webasto kályhánknak nincs semmi baja, csak egy kicsit koszos volt. Megtisztították és rendesen m?ködött. nagy k? esett le a szívemr?l, hogy nem fagyott el a télen.
Mikor végeztünk ezzel a gyakorlattal, a 7-es mólóra gyakoroltuk a ráállást az ismét er?söd? bórában. Gyakran 25 csomó fölé emelkedett a szél sebessége és bizony nem minden gyakorlat sikerült. Ekkor már nagyon összetetté vált a feladat, mert fordulásból kellett kiállni a parthoz az oldal szélben. Beállítottam a szél riasztást, hogy 25 csomó felett megszólaljon. Bizony egyre gyakrabban jelzett a vége felé az alarm.
Mikor mindenki legalább egy sikeres kiálláson túl volt már, akkor háromnegyed öt után visszamentünk a helyünkre. Bizony ez sem sikerült el?szörre. A szél lenyomta a hajó orrát és emiatt 3-szor újra kezdtük a folyamatosan csipogó szél alarm mellett. Amikor végül sikerült, akkor kicsit rásegítettem az orrsugár kormánnyal is. Mikor végre kikötöttünk valami nagyon elkezdett csipogni, de más hangon. Gyorsan kerestem az okát, de nem találtam. Kikapcsoltam a m?szereket, a motort leállítottam, de a csipogás nem hallgatott el. Mi lehet ez? Nem tudtam, mert el?ször hallottam ezt a hangot. Áramtalanítottam a hajót, a motort is, de még mindig szólt. Valahonnan hátulról, a kormánytól hallottam, de nem találtam meg az okát. Mi csipoghat, ha áramtalanítva van a hajó?
Ekkor Judit bement az orrkabinban és szólt, hogy füst van! Rögtön tudtam, hogy csak az orrsugár kormánytól jöhet, mert az külön áramkörön van! Így is volt. Odarohantam a vastagon gomolygó füstben. Szörny? volt látni az orrkabinban a füstöt és örültem, hogy nincsenek lángok!! De tudtam, hogy azonnal le kell kapcsolnom a f?kapcsolót és ha t?z lenne, akkor ott van lépcs? alatt a t?zoltó készülék. Amint lekapcsoltam az áramot, azonnal elhallgatott a riasztás!
Azonnal rájöttem, mi történt: az utolsó beállásnál, rásegítettem az orrsugár kormánnyal, ekkor zárlatot kapott a vezérl? joystick, így folyamatosan ment az orrsugár kormány motorja. Nagyon nagy áram folyt át rajta, amíg bírta az aksi. Az orrsugár kormány m?ködését nem hallottam hátul a kormánynál. A nagy áram miatt fölmelegedett a villanymotor burkolata és onnan jött a füst.
Eszembe jutott a mondás: a villamos berendezések füsttel m?ködnek: kijön a füst, megáll a gép!
Szóval megúsztuk. nagyon jó volt, hogy semmi éghet? anyag nincs a orrsugár kormány motorja közelében, így nem történt baj. Err?l mondják, hogy nagyobb volt a füstje, mint a lángja. Szerencsére.
Nagyon aggódtam a motor miatt, mert bizony a man?ver tréningeken nagyon kellhet az orrsugár kormány! Ennek ellenére befejeztem a reggeli elméletet, háromnegyed hatkor végeztem. Felkerekedtünk és irány az étterem. Ma a Sidro (horgony) nev? éttermet próbáltuk ki. Útközben felhívtam H. Gábort, a legjobb hajózási villanyszerel?t, hogy megbeszéljem vele a helyzetet. Megnyugtatott: ezek a motorok nagyon sokat kibírnak, így valószín?leg nem történ nagyobb kár. Este ez beigazolódott, amikor visszatértünk a vacsoráról, akkor kipróbáltam és m?ködött minden. Csak a vezérl? gombot kell kicserélni!
A Sidro egy hangulatosabb étterem, a csapat is visszafogta magát a rendeléseknél így csak 930 kuna volt a számla.

3. nap, péntek: kikötünk és horgonyzunk egész nap
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az izolátor
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Napos, szeles id?re ébredtünk. Ma Gyuri és Lajos a konyhások, ki is tettek magukért.
Reggel az oldalt kiállás elfújó szélben, másfél kötéllel man?vereket gyakoroltuk. Ezt egy hónappal ezel?tt kísérleteztem ki. Ennek lényege, hogy er?s elfújó szélben is biztonságosan ki lehet kötni oldalt mondjuk a benzinkút mólójához. Aki a részletekre kíváncsi olvassa el az idei man?ver tréningek leírását.
Egy óráig ezt gyakoroltuk. Majd amikor már veszélyesen lecsökkent a vízszint az apály miatt, akkor egy kis pihen? és uzsonna után a horgonyzások elméletét kezdtük elemezgetni. Közben Gehardt és Denis visszarakták az egyik achterstágot, amit el kellett vágni, mert ebb?l lett a rövidhullámú rádió antennája.
Aztán, amikor már nagyon elálmosodtak a kadétok, akkor elmentünk horgonyozni. Megmutattam a trükköket: hogyan kell egy és két horgonnyal horgonyozni.
Már lement a nap amikorra végeztünk. Végül Jóska nagyon szépen kikötött, a mai utolsó man?verrel.
Ma egy kiskocsmába akartunk menni, de hét órakor már nem volt hely, így ismét a fügepálinkásba kötöttünk ki.
Két üveg vörös bor=400 kuna, határozta meg az árszintet. A számla 1500 kuna volt.

4. nap, szombat: a másfél köteles kiállást gyakoroltuk, de ma nem voltam megelégedve a kadétokkal. Délben Jóska csodálatos házi disznótorosát ettük, este a Sidróban vacsoráztunk, már aki tudott.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Ismét napfény és bóra köszöntött reggel minket. Sajnos a mai 9 órás indulás a kiköt?i jacht boltban történt heveny vásárlási láz miatt késedelmet szenvedett, de azért 9 óra 40-kor el tudtunk. indulni. Sajnos ez a késedelem rányomta a bélyegét a mai napra: a másfél köteles kiállás nem nagyon sikerült. Sorra hibáztak a kadétok. Mindenki kétszer elvégezte a man?vert, és ebb?l a másodikat pontoztam (le). Ma nem volt man?verb?l 10 pontos. Valahogy nem érezték a hajót. Rossz irányba állt a kormány, amikor el?rét adtak, nagy sebességgel érkeztek, nem szépen tették a hajó orrát a part mellé, de mindig volt valami hiba. Arra is gondoltam kezdetben, hogy nem csak a pofám sz?rös, hanem a szívem is talán? Eddig is az volt, de csak úgy repültek a 10 pontok! A korábbi csoportoknak ez a 3. és 4. próbára valamiért jobban ment.
Közben bosszantásunkra. A 7-es móló végén álló motorcsónak tulajdonosa feljelentett minket a recepción: brummogtatjuk a motort és zavarjuk ót a pihenésben. Igaz, hogy mások meg kalapáltak, flexeltek, festettek, de mi brummogtattuk a motort. Kijött Damír a marina kiköt? kapitánya és irtó zavarban arra kért, menjünk át a 8áas mólóra gyakorolni. Természetesen azonnal mentünk. Nagyon tetszett neki a másfél köteles man?ver, hosszasan tanulmányozta és azt mondta, ?k is használni fogják majd. Csak azt nem értem, hogy (nem használok jelz?t) motorcsónak tulajdonosa, miért nem nekem szólt?
Szóval egy óráig gyakoroltunk immár a 8-as mólón a kikötéseket, mire mindenki végzett. Ekkor Jóska megmelegítette az eddig titkolt házi disznótorosát. Hát ha ettetek finomat, akkor ez az volt! Nagyon finom harmonikus ízek uraltak a véres és a májas hurkát, a kolbászt. Degeszre zabáltuk magunkat, jó bort ittunk hozzá, majd elszívtunk egy szivart (Péter, Lajos meg én) és királyoknak éreztük magunkat. Nem nagyon akaródzott újból elkezdeni a gyakorlatokat, de azért mégis belevágtunk.
Kerestem az okot, miért nem sikerültek a gyakorlatok. Valahogy összekeveredtek a kadétokban az eddig tanultak. Jóska javaslatára a part közeli korrekciók kerültek sorra: a 8-as móló fején kellet ide-oda mozogni a hajóval, rá mer?legesen, kicsi el?re-hátra gázokkal és felhasználva a propeller kerék és sugár hatását. Nagyon tetszett ez a gyakorlat, mivel nagyon jól rögzültek ezzel az egyes mozdulatok.
Öt óráig folyt ez a gyakorlat, majd a saját helyünkre való beállás következett. Ez már sokkal jobban sikerült, mint a korábbiak. Lement a nap, mire mindenki sorra került, de megelégedésemre szép kikötésekkel zárult a nap.
Napközben Predrag helyet foglalt nekünk a Sidroban, ott vacsoráztunk. Ma már a diszn?torosnak köszönhet?en nagyon szolid volt a vacsora.

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től