MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / A márciusi manöver és szkipper tréning
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
A márciusi manöver és szkipper tréning2006.03.23. - 2006.04.02.

214. út
Ez egy összevont oktató túra lesz. Vasárnap délig a kiköt?i man?vereket és a horgonyzást fogjuk gyakorolni a man?ver tréning programja szerint. Ez lesz a 214. hajóutam
Ezt követ?en a tengeri hajózást a szkipper tréning programja alapján, a 215. hajóutamon, amikor a 500 mérföldet fogunk hajózni.

Üzenet a hajónakRészletes napló

Márc. 23.- csütörtök: érkezés Punatba és az els? oktatás
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Szinte egyszerre érkezett meg a csapat fél három körül. Én még ekkor a Webaso dízel kályhánk visszaszerelésével voltam elfoglalva, amit most hoztam a szervizb?l, ahol ki kellett tisztítani. Azt mondták, hogy ilyet még nem láttak: olyan sok hamu volt benne. Hát ilyen a tengeri gázolaj!
Ma korábban tudtam kezdeni az oktatást, mert fél négyre mindenki kész volt mindennel.!
Így indulhatott a man?ver tréning els? napi képzése: a motor, a gázkar, a kormány használata, a mooring kötél feladása, felvétele, lekötése, a pufferek lekötése, kötél dobás és az alapvet? csomók, kötél szabadítás, stb. Szóval a standard program szerint haladtunk. Az id? nem volt szép: 10-15 csomós bóra fújt, felh?s volt az ég és 11 fokos h?mérséklettel kezdtünk, de hidegebbnek érz?dött.!
A legnagyobb meglepetésemre és örömömre, mindenki 10 pontos lett! Ilyen még nem volt! Talán velem lett volna a baj? !
Amikor rájöttem erre, akkor el kezdtem keresni a legkisebb hibát is, de nem találtam! Hát még ilyet? Gratulálok mindenkinek!!
Sajnos elfelejtettünk fényképezni a mai napon, így csak szóban tudom prezentálni a csapatot. !
Háromnegyed hatra mindennel végeztünk, így betelepedtünk a szalonban és a hajón való életre vonatkozó alapvet? oktatást tartottam egészen háromnegyed hétig. Ekkor felkerekedtünk és elmentünk a fügepálinkás étterembe, ahol nagyot zabáltunk. A számla ennek ellenére csak 920 kuna volt.!

Március 24, Péntek: ma 56 man?verünk volt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Letöltöttem a MaxSea 15 napos előrejelzését. Ennek alapján kedden 20-25 csomós sirokkó várható, 30-40 csomós széllökésekkel. Ha az eredeti terv szerint hajóznánk, akkor ezt pont szembe kapnánk, és nem tudnánk haladni. Így szombaton megszakítjuk a manőver tréninget és vasárnap, egy nappal korábban indulunk. Ha jó az előrejelzés és beválik a tervezés, akkor visszafelé kedden egy fantasztikusat vitorlázunk!
A hiányzó egy napot majd valahol felhasználjuk, vagy útközben fogunk manőverezni, vagy egy nappal korábban jövünk vissza. Talán ez lenne a legjobb és a legolcsóbb, hiszen a helyünkön ingyen alszunk!
Borongós, de csendes id?re ébredtünk. A móló húzásával kezdtük, vagyis a szél fel?li farkötélen tanulták a kadétok megtartani motorral a hajót. Ez ismerni kell oldalszélben való induláskor és érkezéskor. El?ször még az orrkötél le volt kötve, majd utána anélkül húzta mindenki 5 percig a mólót.
Ezt a tolatás gyakorlása követette. A mai nap err?l szólt: mindenki megtanult többé-kevésbé tolatni. Kezdetben egy bójára kellett rátolatni. Mindenki kétszer megcsinálta, majd a második körben volt egy gyakorlat és utána jött a vizsga.
Délben megálltunk egy kicsit szieztázni. Utána valahogy nehezen indult a motor.
Aztán a helyünkre kellett betolatni. Mindenki 2+2 alkalommal beáált, az utolsó volt a vizsga. Estére már mindenki elfáradt, így jólesett a Sidro nev? konobában leülni és megvacsorázni.

Március 25, szombat: délután elkezdõdött a szkipper tréning programja
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ki találja kií hogy mit csinál a kapitány a képen?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A mólónk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Felrakjuk a génuát
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Még mindíg ezen dolgozunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Man?verek Krk-en
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Botond
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Még mindíg man?verezünk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
... És Sanyi megpróbálja megmagyarázni ..., mintha Tóth Zoli lenne
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
András
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Tankolunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A csapat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kávézóban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Lajos
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Felvesszük a deviációs görbét
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Notond az MC- a többiek a CC-t mérik
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Esti hangulat
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Napos idõre ébredtünk. Szinte szellõ sem rezdült és hamar melegedett a levegõ.
8 óra 30-kor megjött Vito a szerelõ ellenõrizni a motort: minden rendben volt vele: pöcre indult, egyenletesen járt.
Reggeli ismét tojásrántotta volt, 30 tojásból. Terv szerint 9 órakor elkezdtem az oktatást: hogyan kell áthajózni Krk-re. Hogyan indulunk el egy ismeretlen kikötõbõl, hogyan készítjük el a Passage Plant, az útvonal vázlatot. Aztán elindultunk kifelé Botond volt a kormányos, András navigált. Szépen kihajóztunk a zöld oszlopok mentén az öbölbõl, majd nyugatnak fordulva eljutottunk Krk városba. Ügyesek voltak, az elsõ szakasz nem szokott ilyen zökkenõmente lenni.
Krk város ódon falai alatt el kezdtük gyakorolni az oldalt kiállást. Ennek lényege, hogy a kormánnyal és a hajócsavarral olyan mozgást kell adni a hajótestnek, hogy az oldalt koccanva érjen a parthoz, miközben nincs elõre vagy hátra mutató sebessége.
Bizony nem minden manõver tetszett. Volt olyan kadét, aki a hajó elsõ harmadával nagy sebességgel ért parthoz, csak úgy nyögtek és radírozódtak a pufferek! Nem nagyon akarták megérteni a feladat lényegét. Mindenki kétszer kiállt a parthoz, majd a második körben is két gyakorlat volt. A 4. kiállást pontoztam. Sajnos 3 kadét csak 7 pontot kapott. Fõleg az rontotta le az eredményt, hogy nem állították meg a hajót a parthoz érés pillanatára.
Nagyon jó volt itt gyakorlatozni, mert itt gyönyörû a díszlet. A romantikus vár egyes részeinek helyzetével határoztam meg a az egyes részfeladatok teljesítésének helyét. Mikor végeztünk, elmentünk tankolni. Itt nagyon szûk a hely, mert balról a halászhajók állnak, jobbról kis csónakok és a kút az öböl legmélyén található, ahol már sekély a víz.
Ráadásul most egy halász hajó is ott állt. Késõbb, amikor már rákötöttünk kiderült, a motorját javították. Ez többszörösen nehéz manõver volt, mert nekünk a bal oldalunkon, a rossz oldalunkon kellett kikötni. Ha fékezünk ilyenkor, a kerék hatás miatt a hajó fara jobbra megy és ezzel eltávolodunk a mólótól. Mégis egészen jól sikerült Andrásnak a manõver.
Tele tankoltam a hajót, majd a kerék hatást felhasználva gyönyörûen kiállt Botond a szûk helyrõl. visszamentünk a bejárati mólóra, majd elmentünk ebédelni, de nem találtunk a parton nyitott éttermet, így csak KV-t ittunk.
A három 7 pontos pótvizsgázott, majd visszaindultunk Punatba. Kezdetben motoroztunk, majd kihúztuk a vásznakat és a 6-8 csomós déli szélben 4 csomóval siklott a hajónk. Bevitorláztunk az öbölbe, mindenki nagyon élvezte. Viszont nagyon nehezen indult el a motor. Vagy 10 másodpercig forgatta az önindító lassan erõlködve a lendkereket, mire beröffent. Nagyon nem jó ez így!
A Koslunj sziget mögött elõször a robotkormánnyal egy automata deviáció csökkentési mûveletet végeztünk el, majd az Auto learn funkcióval hagytuk, hogy beállítsa saját magát.
Aztán egyszer jobbra, majd balra fordulva felvettük a deviációs görbét. Mind ezzel 35 perc alatt végeztünk, majd visszaálltunk a helyünkre és négykor elkezdtem a szkipper tréning standard oktatási programját.
Hét órakor után kicsivel fejeztem be az oktatást és indultunk a tegnapi Sidro nevû étterembe. Sajnos ott minket fél hétre vártak és már feladták a reményt. Így a tegnap lefoglalt asztalt kiadták egy másik csapatnak. Így a fügepálinkásba kellett menni.
Útközben találkoztam Vitoval és elmondtam, hogy jártunk. Az önindítónak van baja, állapítottuk meg. Telefonált Andreának (igazi mesebeli kalóz képe van), aki megígérte, hogy reggel 8-ra jön és megnézi.
A többiek közben már elfoglalták az egyetlen üres asztalt és már a fügepálinkát kortyolták. Ma 710 kuna volt a számla. Csendes, nyugodt idõben értünk vissza a hajóra, ahol még egy keveset beszélgettünk, majd mindenki nyugovóra tért.

Március 26, vasárnap: délnek hajózunk, megállunk Rabon, Veli Losinjban, majd a navigációs szlalomon kétszer majdnem egy szigeten végezzük. Éjjel kettõkor áthajóztunk a Kornát-szigeten a nyílt tengerre.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az els? büszke ?rség
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A képen látható személyek 2/3-a zombi: belehaltak az els? 2 perces riadóba, nem készültek el
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Rab városa
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A csapat a parton
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Navigáció
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Március van?
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ver?fényben
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Van aki így látja a világot
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Sanyi
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Behajózunk Veli Losinjba
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A kocsma fala, a templom tövében
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Utolsó simítások a naplón érkezés után
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Veli Losinj
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A becsapós tábla
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kezd?dhet az éjszakai hajózás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Tervrajz
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Készül a Passage Plan
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az els? szakasz és az els? hiba
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A második szakasz és a második hiba
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Fél nyolckor érkezett Andi a nyolc helyett. Megnézte az önindítót, szerinte jó. Ellenõrizte az aksit, kiderült, hogy kevés benne a víz. Feltöltötte, (kb. 1,5 deci hiányzott cellánként, pedig õsszel ellenõriztem). Késõbb ellenõrizte a generátor töltõ áramát, de nem volt mit. Kiderült, hogy amikor visszaszereltem az elõzõ úton karbantartásra hazavitt generátort és a jelölés szerint bekötöttem, rossz helyre dugtam 2 csatlakozót, a gerjesztésnél. Nem volt töltés. Így reggel nem hideg volt a motor, amikor jól indult, hanem a parti áramtól töltött az akkumulátor. Késõbb nem hogy nem kapott áramot az aksi, hanem Andi szerint a generátor csak szívta a meglévõ töltést. Visszacserélte a csatlakozókat és háromnegyed 8-ra már kész is volt.
Nagyon megköszöntem, hogy így vasárnap reggel (óraállításkor) korán kijött. Pénzt nem fogadott el, egy üveg vörös borral fejeztem ki neki a hálámat.
Szóval terv szerint 9-kor (ami a nyári idõszámítás miatt 10 óra volt) elindultunk. Az elsõ õrség Gy.Sanyi és Lajos volt, õk hajóztak ki.
Induláskor majdnem meg is érkeztünk, mert annak ellenére, hogy gyakorolták, levizsgáztak belõle, többször végigcsináltuk élesben, sõt most is mondtam, a mooring kötél egy helyen felakadt a hajóra és el kezdtük húzni. Én tudom, hogy mekkora gondot okoz ez, így szerencsére most is néztem, emelkedik-e egy kötél, vagy nem. Emelkedett, felakadt a korlátba és húztuk. Ha nem veszem észre, leszakíthattuk volna a korlátot. Megálltunk, leszedtem és már szabadok voltunk. Irány Korcula!
Még az öbölben felcsörlõztük a csónakot a fedélzetre, hogy jobban tudjunk haladni. Tele volt esõvízzel, kiengedtük belõle, majd a boom alatt elfektettük.
Szép csendes, napfényes idõben indultunk. Gy. Sanyi meg is jegyezte: mintha augusztus lenne . . .
Az utunk elsõ állomása Rab város volt. Szépen navigáltak, szépen kormányoztak a kadétok így 13 óra 50-kor Péter szépen kikötött az óvárosban. Terv szerint megebédeltünk volna, de csak messze, az új városrészben volt nyitva étterem. Adtam a kadétoknak egy órát a nézelõdésre.
Háromkor tovább indultunk Veli Losinj felé. Kezdetben nehezen találta meg az õrség, a Dolfin-szigetnél lévõ izolált veszély bóját, de aztán már miden rendben volt. Gyönyörû napsütésben, olajtengeren hajóztunk célunk felé. Amikor a Cres-sziget déli részénél található két izolált bójához értünk, akkor is volt egy kis probléma, mert 20 fokkal eltértünk az iránytól. De ez hamar kiderült, amikor helymeghatározást végeztek és ismét Veli Losinjt vettük célba.
Szokás szerint már csak a városka bejáratát kellett megtalálni. Aki nem tudja, mit kell keresni, az csak nagyon nehezen találja meg. Most is így volt, 400 méterre mentünk mellé. Ismét a gyors helymeghatározás segített.
Zoli nagyon szép oldal kiállással nekitámasztotta a bringát a kocsma falának. Sajnos maga a kocsma csak húsvétra fog kinyitni, de a kocsmárossal nagyon örültünk egymásnak.
Veli Losinj a neve ellenére sokkal kisebb a Mali Losinjnál. Ez egy szikla hasadékba épül néhány házból álló mesebeli díszlet. A bóra hatalmas és nagyon veszélyes hullámzást tud itt kelteni, ezért ekkor nem szabad itt idõzni. Most persze ez nem fenyegetett minket. A gyönyörû napsütésben sétálgattunk, amikor András talált egy táblát: menü 25 kunáért: leves, bécsi szelet rizibizivel. Rögtön kaptunk rajta! Megkerestük az éttermet és beültünk az étterembe. Sajnos pofára is estünk, mert ez csak rendelésre adják így. Hiába mondtam, hogy megrendeljük, a pincér hajthatatlan volt. Mi is. Elmentünk.
Közel a vízhez, beültünk egy kávézóba a sebeinket nyalogatni, feledtetni a velünk esett csúfságot. Egy-két sör sok mindet megold, hát még a 4-5, de csak egyet engedélyeztem: várt minket a távoli horizont.
Késõbb végighajóztunk a Sv. Petar és az Ilovik-szigetek között, majd megcéloztuk a Molat és az Ist szigetek közötti átjárót, ahol a navigációs szlalom kezdõdött. Közben megmutattam a Grujica-sziget RACON jelét a radaron. Ez egy speciális rádióadó keltette jel, ami itt három vonásból áll, a világítótorony könnyebb azonosítása céljából.
Vacsorára András hús sütött. Sajnos hosszába vágták a combot, így bizony Gy. Sanyinak még a villája is beletört a húsba.
Vacsora után megterveztem a navigációs szlalomot: 3 órán át 8 csomós sebességgel szeltük a habokat a szigetek között. A képen a piros vonalon hajóztunk, ezt rajzolta a GPS. Természetesen a kadétok ezt nem nézhették.
Nyolc részre osztottam fel a pályát, mindenki kétszer került sorra. Egyik szakaszt kormányozta, a másikat navigálta. A gyakorlat a Zapuntel-szoroson való átkeléssel kezdõdött. Ekkor a szoros nyugati bejáratát õrzõ fény mellett kellett elhejózni, biztonságos távolságra. Ez a szakasz egészen jól sikerült, noha már korom sötét volt.
A második szak szerint, amikor az elõzõ fény pirosról fehérre változik, akkor olyan irányba kell hajózni, hogy átmenjünk a 4,7 méteres zátonyon, amíg a Veli Rat világítótornya 143 fokra nem látszik a kézi tájolón. Sajnos nem sikerült az irányt tartani, így majdnem megkoccoltuk a Maslinjak-szigetet. Amikor rávilágítottam, mindenki megdöbbent: ilyen közel vagyunk?! Igen. Ilyen közel.
Szépen kell tartani az irányt!
Aztán a továbbiakban szépen kormányzott minden õrség, kivéve második térképen látható szakaszt, amikor Veli Tun és a Mali Tun között áthajózva, a Trata sziget 3 másodpercenként egy pirosat és a Vrtlac-sziget 3 másodpercenként egy fehéret villanó fényének szögfelezõjében indulva kellet volna hajózni, amíg a Trata piros fénye merõleges nem lesz ránk. Ekkor a valódi keleti irányba (TC=90 fok) kellett volna fordulni. Hát ez sem sikerült. Igaz, hogy közben jött egy halász hajó is jobbról, akit el kellett engedni. Lassítottunk, hogy megadjuk neki az útjogát. Szóval voltak zavaró körülmények, de semmiképpen sem szép hajózás! Amikor a Sestrunj-sziget északi sarkát csak úgy tudtuk elkerülni, hogy 20 fokot balra tértünk, akkor ez nem szép hajózás! Amikor megvilágítottam a sziklás partot, mindenki ismét megdöbbent: azért ez mégsem játék. Talán hasznosabbak az ilyen hibák, mint amikor minden zökkenõmentesen megy.
Aztán már minden rendben volt. Az éjszaka koromsötét volt, csak a csillagok és a távoli fények világították meg a tükörsima tengert. A nyugati horizonton a gyönyörû Orion csillagkép jelezte, hogy azért mi még nagyon korán keltünk tengerre, még igazából nincs itt a hajózási szezon kezdete. A tenger viszont olyan csendes volt, hogy visszatükrözte a csillagok fényét is. Ebbe a különös rengésben sejteni lehetett a szigetek sötét tömegeit, de a távolságukat nem lehetett megítélni. Aki elõször csinálja, annak biztosan félelmetes volt a 8 csomós robogásunk!
Éjfél felé értünk végig a pályán. Aztán 2 óra pihenõ következett, a következõ kaland a Kornáti-szigetek közötti áthajózás, ami éjjel 2-re várható. Aki tudott, lefeküdt aludni. A külsõ hõmérséklet 11 fok, bent 14, a tenger pedig 12,4 fokos.

Március 27, hétfõ: egész éjjel hajózunk, majd reggelre Komizara érkeztünk. Aztán megnéztük a Kék barlangot Bisevon, majd este 10-kor radarral behajóztunk Korculára.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Zoli keresi a barlang bejáratát
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Lajos, meggyötörve
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
És elindul a barlang túra
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Eddig itt volt a legmelegebb a víz
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ez a szikla rejti a barlangot
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A nyáron vett pótradart beszereltem a kabonomba. Ez már a 3. kijelz? a hajón ...
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Még mindíg vannak zombik a képen.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Búcsúzik a Nap korcula felett
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Éjjel fél kettõ után, Zoli és J.Sanyi õrsége alatt érkeztünk a Katina és a Dugi Otok közötti Mala Proverza átjáróhoz, amely szélessége 25 méter körül van. Az átjárót két oldalról egy-egy piros és zöld bója jelzi. Az elsõ feladatunk az volt, hogy a korom sötétben megtaláljuk magát az átjárót, majd beálljunk a tengelyébe. Ekkor, a közelebbi bójákat magasabban, a távolabbiakat alacsonyabban és a közeliek között kellett látni a perspektíva törvényei szerint. Szépen kellett látnunk õket. nagyon zavaró volt viszont, hogy a bóják villogtak, így hol egyiket, hol másikat láttuk. Itt az IALA A bójázási rendszer van érvényben, amely szerint a tenger felõl jövet ?színre szint? kell hajózni, vagyis a baloldalunkon lévõ piros lámpánk felõl kell a piros fényt látnunk. Mi a tenger felé hajóztunk, így a bal oldalunkon a zöldet kellett látnunk. További nehezítésként a bóják hátterében egy idegen piros fény villant 3 másodpercenként egyet, sõt még egy halász is reflektorozott a bejáró mögött. De betaláltunk, a kadétok szépen bevezették a hajót. Bizony volt aki csak 1 órát aludt, de mindenkit felköltettem, mert ez egy nagyon tanulságos szakasza az utunknak.
Aztán az átjáróban felkapcsoltam a szuper vadász reflektoromat és mindenki meg volt döbbenve: ez ilyen szûk? Igen. Nem tudnánk megfordulni az átjáróban!
Miután átsuhantunk, keresztül mentünk a nemzeti parkon és a Sestrica világítótornyától 1 mérföldet délnek hajóztunk, majd ott felvettük a 142 fokos valódi útirányt, ami pontosan a Vis szigeten lévõ Komiza városkába vezetett, de 63,2 mérföld, vagyis 117 km várt reánk. Ennek a szakasznak az oktatási értéke az volt, hogyan lehet és kell csak a tájoló alapján kormányozni a hajót.
Az õrségek 2 óránként váltották egymást, vigyázták álmunkat. Õk felvették a mentõhevedert és kikötötték magukat a hajóhoz és persze rajtuk volt a mentõmellény is.
Kettõtõl négyig Gy.Sanyi és Lajos, négytõl hatig Botond és András, majd hattól nyolcig Péter és Lajos kerültek sorra. Szép, nyugodt de nagyon fárasztó utunk volt reggelig.
Aztán ahogy megvirradt, egyre melegebb lett, de egyre párásabb is a levegõ. Úgyhogy csak fél 11 tájban láttuk meg Vis-szigetet, ahová fél 12-kor érkeztünk meg. J.Sanyi szépen kikötött a hajóval. Kicsit sétáltunk, majd letelepedtünk egy kávézó teraszán, vagyis elõtte az utcán.
Innen délben indultunk a Kék Barlang felé. Nevét onnan kapta, hogy a víz alatt leszakadt a barlang egyik fala, és ott a tengeren keresztül a nap megvilágítja kékes fényben a barlangot. Csónakban beeveztek a kadétok és megcsodálták ez a különleges helyet.
Fél kettõkor indultunk tovább Korculára,

Út közben folytattam az oktatást. Mire besötétedett, elértük Korcula déli végét és radarral hajóztunk be a szigetek közötti szûk átjárón át.
Végül 10 óra után Gy. Sanyi szépen kikötött a marinában.

Március 28, kedd: megjött a várva várt szél: egész nap vitorláztunk, majd estére Milnára érkeztünk.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Odysseus Korculán
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Korcula
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Pillangózunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Cirrocumulus
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Altostratus
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Zoli
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Lajos
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Gy.Sanyi
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
András
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Botond
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
J.Sanyi
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Péter
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Én
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Félszelezünk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A maximális sebességünk. mellette a pillanatnyi
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Este
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Botond és Lajos a mai utolsó ?rség
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Balra fent az rövidhullámú rádió, majd a NAVTEX, VHF rádió, alatta a számítógép monitor, jobbra a bels? radar
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
A MaxSea el?rejelzése alapján, a pénteken látott és mára várt sirokkó reggel elkezd?dött, gyenge széllel. 10 órakor elindultunk Korculáról el?ször tankolni, ahol Lajos kötött ki, majd utána vitorlát bontottunk és égész nap csak vitorláztunk. A szél hátulról jött kezdetben, így 5-6, id?nként 7 csomóval vitorláztunk ki a Korcula és a Peljesac-félsziget közötti csatornából. Felszereltünk pillangóra, ami azt jelenti, hogy a boom a nagyvitorlával az egyik oldalra volt kifeszítve, míg a génua a másikra. Mintegy kitárulkoztunk a szélnek. A boom végét egy preventernek nevezett kötéllel kikötöttük az els? bikához, nehogy átcsapódjon egy óvatlan kormány mozdulat miatt. Sajnos a spinakker boomot nem tudtam elhozni Bakos Tamástól, mert nem fért be az autóba, pedig teleszkópos és összecsukva csak 4 méter hosszú. Ezzel kellett volna a génuát is kifeszíteni a másik oldalról.
Sajnos ez nem a legkedvez?bb állása a vitorláknak, mivel ekkor csak hagyományos ejt?erny?ként viselkednek és nem szárnyfelületként. És a hagyományos ejt?erny?vel csak lefele lehet menni, míg a szárnyakkal akár felfelé is.
Szóval szálltunk mint a pillangó, a motor nem zakatolt. Persze azonnal születtek viccek is: legalább CD-n hallgassunk egy kis motorzajt, olyan szokatlan ez a csend! De könnyen megszoktuk a víz csobogását, a hajó vidám énekét. Mert neki is sokkal jobb a vitorlával való haladás, mint a motor zakatolása.
Amint kiértünk a csatornából, a szél szétterült, kicsit elfordult és gyengült is. Így a Hvar- sziget felé fordultunk mi is és felváltva hol pillangóztunk, hol pedig raumban hajóztunk. A raum azt jelenti, hogy mindkét vitorla azonos oldalra van kihúzva és a szelet hátulról és oldalról kapjuk, vagyis háromnegyed szélben vitorlázunk.
A Scedro-sziget majdnem fél úton van a Korcula- Hvar útvonalon, de kicsit közelebb az utóbbihoz. Amikor elértük azt, kicsit gyengült a szél, mivel a Scedro és a Hvar közötti ?d?zniben? er?södnie kellett volna. A nap is kisütött, az id? is kedvesebb lett. Fel is használtam az alkalmat, hogy folytassam az oktatást: a hajók navigációs rendszerér?l, a robotkormányról, a GPS-ról és a térképekr?l beszéltem.
Közben a tankönyvekben leírt módon közeledett hozzánk egy meleg front felh?zete: reggel cirrusok, (fátyol felh?k) jelentek meg, majd gyönyör? cirrucumulusok (magas gomolyfelh?k) kápráztattak el minket. Kés?bb jöttek az altostratusok (magas rétegfelh?k). Amint kikerültünk a csatornából, ismét beborult a stratusok (rétegfelh?k) takarták az eget, a szél visszaer?södött 18-22 csomó körülire és mi tovább pillangóztunk. A hullámok is megn?ttek, egyesek már nem tudtak lent maradni a hajóban és inkább a fedélzeten kerestek menedéket és biztonságos helyet a tengeri betegség látványos tünete esetére. De végül is megúsztuk, senki sem etette a halakat. Én tudom, milyen rossz ez, mert már 4-szer hánytam a tengeri betegségt?l, 32 év alatt.
Közben a NAVTEX-en megkaptuk az el?rejelzést: az éjszaka során egy meleg front és az azt követ? hidegfront fog átvonulni felettünk, a szél kezdetben 30-40 csomós déli, délkeleti, majd átfordul északnyugatira és 30-50 csomós széllökések várhatóak. Fél öt körül érkeztünk Hvar városához. Körbe hajóztuk az öblöt, néhány fénykép készült, és elindultunk Milna felé, amely a Brac-sziget legnyugatibb kiköt?je, Splitt?l 9 mérföldre délre.
Amint kiértünk a Hvar-sziget mögül er?s 25 csomó kör?l oldalszélbe kerültünk és így átálltunk félszelezésre. Mindenki nagyén élvezte, különösen Botond, hogy végre a lötyög?s hátszelezés helyett a keményebb félszelezés következett. Mos éledt fel igazából az Odysseus! Zenélt az árboc, surrogott víz, robogott a hajó. A maximális sebességünk 12,3 csomó volt, de általában 9-10 csomót tartottunk. Többször reffelni kellett, majd kiengedni, ahogy változott a szél. Ezt már mindenki nagyon élvezte. A tengeri betegség elmúlt, mindenkinek nagyon jó kedve támadt.
Naplemente után érkeztünk meg Milna elé, ahol egy csapásra elállt a szél, be kellett kapcsolni a motort. Így érkeztünk meg ebbe a gyönyör? városkába, ahol Botond kötött ki, szépen. Közben elmondta, hogy itt a városka el?tt az orosz flotta megütközött 1805-ben a franciákkal és gy?zött.
Minden estre a kikötés után 10 perccel feltámadt a szél, és viharossá vált az id?járás is.
Szegény J. Sanyi elkapott valami vírus fert?zést.
Mi megvacsoráztunk, majd fáradtan, de a mai nap élményeit?l felfokozott hangulatban elaludtunk.

Március 29, szerda: ismét egész nap vitorláztunk, estére Rogoznicára érkeztünk.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Milna
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Vitorlázunk
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Rogoznica
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Szép napos id?re ébredtünk. Az éjszakai vihar 32,8 csomós maximális széllel elvonult, itt az öbölben keleties szell? fújdogált, de kint északnyugati szélnek kellett lennie az el?rejelzés szerint.
Ahogy kiértünk, meg is jött a szembe szél. És elkezdtünk kerutzolni, cirkálni, szembe a széllel. Ez olyan, mintha hegyre fel síelne valaki. Kb. 40-50 fokosan tudtunk a szél felé menni. A Spliti-csatorna egyik oldalától a másikig cirkáltunk, igyekeztünk szembe menni a széllel, ami id?nként 28-30 csomóig is beer?södött, majd legyengült 15-ig. Ezért hol reffeltünk, hol kieresztettük a reffet. Jó játék volt. A tegnapi hátszelezésnél a hátulról jöv? szelet alig éreztünk, hiszen mi is a széllel együtt haladtunk. Ez igazán ?úri dolog? volt. Amikor a szél 20 csomóval fújt, akkor csak 13 csomót éreztünk, mert mi 7-el mentünk el?re. Most viszont a 20 csomós szembe szelet 27 csomónak éreztük, ugyan ilyen sebességnél! Nagy különbség! Aztán ilyenkor d?l a legjobban a hajó. Volt amikor a 35 fokos d?lést mutató d?lésmér? felakadt! Ekkor már a hajó is kormányozhatatlanná vált, így reffelnünk kellett.
Szóval ez ment egész nap. Hol balra d?ltünk, hol jobbra, közben pingpong labdaként pattogtunk a partok között.
A sok fordulóban mindenki kipróbálhatta magát, hogyan tud kormányozni, a köteleket kezelni. Bizony 3 alkalommal a túlzott szélbe állás miatt, hogy könnyebben lehessen behúzni a génuát át is fordultunk, így szamárfordulóval álltunk az irányba. Ebb?l egyszer én is beégtem, figyelmetlen voltam.
Délutánra a szél csendesedni kezdett majd el is állt. De megmaradtak a közel méteres holthullámok, amik dobálták a hajót. Szerencsére hamarosan (fél hat körül) beértünk Rogoznica modern kiköt?jébe, így senki sem lett tengeri beteg.
Ilyen korán még sohasem kötöttünk ki, szabad programot adtam a csapatnak, hétig, a vacsoráig kimen?. Sétálgattak, majd beültek a kocsmába.
Szóval ez is egy szép vitorlázós nap volt. Korculától Rogoznicáig 2 nap alatt több, mint 100 mérföldet vitorláztunk.

Március 30, Csütörtök: radar gyakorlat a Kornati-szigetek között, majd érkezés este 11-kor Simuniba
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kihajózás Rogoznicáról
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Botond navigál a papír térképen
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Lajos a radarral
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Sanyi meg közben visszafeküdt aludni
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Ez a gyakarlat már majdnem sikerült
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Radarral vezetik a hajót
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
EZ a tervezett rotta
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Én meg a cekkerb?l figyelem az eseményeket
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Márciusi fürdés
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Sestrica világítótornya
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Gyönyörû napos reggelre ébredtünk. Délutánra gyenge déli szél volt jelezve, így ma motoros napra számítottam. Be is jött, sajnos.
A bõséges reggeli után megrajzoltam a rottát északnyugat felé. Elmagyaráztam a GPS használatát, lehetõségeit, korlátait, miközben a robotkormánnyal vezették a kadétok a hajót. Aztán a Zirje-sziget közelében átvettük a radar használatát és a radar navigáció alapjait.
Berajzoltam a radar gyakorló és vizsga rottát a térképre. Hát ez elég kanyargósra sikerült! Felosztattam a teljes szakaszt kétszer négy részre, majd az egyes szakaszokat kisorsoltuk. Így az A szakaszt J. Sanyi és Zoli, a B szakaszt Péter a két Sanyival, a C szakaszt András és Botond, míg a D szakaszt Lajos és Gy. Sanyi nyerte.
Én a hajó távirányítójával, rádióval és az MP3 lejátszóval felszerelve kifeküdtem az árboc és a vorstag közé kifeszített függõágyba és élveztem a tájat és a száguldást.
A gyakorlat elég jól sikerült. Egyszer ugyan bele kellett nyúlni, mert késõn akartak kanyarodni, de pont akkor már a kadétok is fordultak, így észre sem vették. Nem is vontam le tõlük ezért pontokat.
Amikor az elsõ, a gyakorló sorozat lement, következett a vizsga: további hajózás de már élesben. Egyszer ugyan a Piskera-szigetnél bekanyarodtak egy öbölbe, de aztán rájöttek a hibára és korrigáltak. Így hajóztunk végig a szigetek közötti dzsumbujban. Két órakor megálltunk a Mana-szigetnél, fürödni. Botond és Péter voltak a jegesmedvék, akik megmártóztak a 14 fokos vízben. Furcsa látvány volt, amikor ketten úszkáltak a vízben, míg mi jól beöltözve a néztük õket. Aztán amikor kijöttek, ahelyett, hogy megfagytak volna a forró fedélzetre panaszkodtak és a melegre. Milyen relatív a világ! A motort csak a bika kábellal megsegítve tudtam beindítani, annyira tönkre van menve az akkumulátor. Szombaton veszek egy másikat Punatban! A radar gyakorlat nagyon jól sikerült, meg voltam elégedve a kadétokkal. Ügyesek voltak.
Amikor elértük a Katina-szigetet ismét, véget ért a rdarozás, megmutattam, hogyan kell áthajózni szépen a feltakarójeles Vela Proverza szoroson, majd behajóztunk a Katina északi részén lévõ másik szorosban, a Mala Provezába. Ez volt a éjszakai bójás átjáró. Hát nappal is szûknek látszott, nem csak éjjel!
Innen Simuni volt a cél, de elõtte megpróbáltunk megállni Boza városkában, de sajnos nem volt áram, kikapcsolták télire. Így irány az eredeti terv szerint Simuni. Áthajóztunk a navigációs szlalom pályán, most már sokkal nagyobb biztonsággal és önbizalommal. Persze ez természetes, hiszen a kadétok már nagyon jól megtanultak hajózni.
Este 11-kor érkeztünk meg végül Simuni kikötõjébe, ahol természetesen minden zárva volt már.

Március 31: visszavitorlázunk Punatba
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
A szöveg hamarosan, addig a képek

Április 1- Kikötési gyakorlatok Punatban, Krken, majd ismét Punatban, majd kötélgyakorlat és este a charterozás trükkjei
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Reggel Punatban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Botond, a dirk ördöge
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Kiköt?i gyakorlatok Krken
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Csomózás és kötél fonás
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től