MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / A 2. Jacht Akadémia Kupa
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
A 2. Jacht Akadémia Kupa2006.04.08. - 2006.04.15.

216. út
A verseny célja: a tengeri hajózási ismeretek összemérése.
Rendez?, szervez?: Jacht Akadémia.
Id?pont : 2005. Április. 8-15, (a húsvét el?tti hét) Helyszín: Adriai tenger
Hajók:teljesen egyforma 2002-es építés? Bavaria 44-esek, (a MAY Clubtól)
Indulási kiköt?: Sukosan
A 2006-os Versenyszámok a következ?k lesznek:
1. Pontgy?jt? kombinációs vitorlás verseny,
2. 16 órás, mérföldgy?jt? nonstop vitorlás verseny,
3. Túraverseny szabad pályán, Rab- Mali Losinj útvonalon,
4. Túra verseny szabad pályán, Mali Losinj ? Uvala Pantera útvonalon.
5. Túra verseny kötött pályán, Uvala Pantera ? Sukosan útvonalon.
6. Pálya verseny.
Az I. JAK-ról a következ? helyen tudsz részleteket olvasni:
http://www.vitorla.com/index.php?page=hajonaplo&tura_id=62&subpage=reszletes

A 2. JAK-n 5 hajó indult, a következ? kapitányok vezetése alatt:
Ametiszt, Szemkeö Gábor
Opál, Fekete László
Smaragd, Mitnyik László
Topáz, Súbert István
Zafír, Horváth Tamás

Üzenet a hajónakRészletes napló

04.08. Szombat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Vacsora
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Gencsy P, Opál:
Itt van a JAK, itt van újra!
Ez már a második Jachtakadémia Kupa. Mi (Az Opál nevezet? Bavaria 44-es legénysége) már péntek estére lejöttünk, hogy szombaton tesztelhessük a hajót, szerelhessünk, állíthassunk. Szombat délben ki is futunk Sukosanból és jó 20 tmf-et vitorlázunk, próbálgatjuk a beállításokat. Estére, amikor újra kikötünk, már szinte mindenki megérkezett, folyik a hajók átvétele. Egyébként tavasz csak látszatra van, szombat reggel körömmel lehetett vakargatni a jeget a fedélzetr?l, több kabinból a kisz?r?d? horkolás zaja vetekedett a vacogó fogakéval, mert persze nem hoztunk kis h?sugárzót. Csak az volt a kérdés, hogy ki hány réteg ruhában aludt. Aki éjjel jött az a hegyekben kemény mínuszokkal találkozott, lefagyott vízátfolyások, stb. Legalább Sukosanban süt a nap, ha nincs is meleg, cca., 12-15 fok van. Szombat este versenynyitó vacsora a Bepo nev? m?intézetben, Sörök, borok, sültek és Tibor megnyitó beszéde emeli a hangulatot. Jó látni a sok régi arcot és örömmel köszönthetjük az újakat, még hölgyek is vannak.
A vacsora végén Tibor kiosztja a tesztlapokat, ami a holnapi pontgy?jt? túrához kell.
28 tengerészeti ismertekkel kapcsolatos, ?Tibor féle? fondorlatos kérdésre kell választ adni, a), b) vagy c) válaszlehet?ségekhez tartozik egy-egy pozíció, koordináta.
Ha valaki jól megfejti, akkor ezeket felviheti térképre és a cél minél több pont érintése 0,02 tmf sugarú körön (ez átmér?ben 74 métert jelent) belül. A pontok különböz? értéket képviselnek, van egy, kett?, három és öt pontos pozíció. Hogy egyszer?bb legyen a dolgunk, ezeket Tibor a csak a vasárnap reggeli kapitányi értekezleten mondja el, tehát nem lehet éjjel taktikát csinálni. Pont elég elfoglaltság kés? éjjelig a tesztlap felett vitázni. A verseny id?tartama kötött, tehát de. 10-t?l 16-ig tart a terv szerint és aki késik az 15 percen belül pontlevonást, fél órán túl kizárást kap. Mi lesz ha leáll a szél? Csak óvatosan a távoli csábító pontokkal!
A Smragd:
A Smaragd naplója. Unalmas kezdőmondat rémisztő háttérrel.
Szombat hajnal, ébredés 01.02-kor. Ilyenkor szoktam lefeküdni, vagy később. Az M7 koromfekete. Az út meglehetősen simán fut alattunk, a két kocsi konvojban halad, a Partner felvezet,így félvakon, félálomban is lehet vezetni. A hajnal már Horvátországban ér, előtte lelkesen magyarázom a nyugvó hold alsó szélén hogyan mérjünk, mármint azok akik csak most szánják rá magukat a 200 mérföldesre. Kétoldalt a hegyeken, sőt az út szélén hó, hihetetlen, hogy egy mediterrán tengerhez ereszkedünk le.
9-re a jachtkikötőben vagyunk,átvesszük a hajót. A Smaradg normális kislány, soha rosszabbat. Mila a kapitány, gyakorolni akarja a spinakkerezést. Ránk fér. Hogy miket tudunk előadni sottbefűzésben, az egy dolog. Tanítani lehetne a hibáinkat.
Végül is 4 és fél óra vitorlázás a tengeren nem egy utolsó dolog. Fáradtan megyünk vacsorázni, a horvát konyha a szokásos: ?sok sós húst sütsz kis sukosáni szakács?. Vacsi után departure számítások és rég elfelejtett 12 mérföldes tananyag felidézése. Tibor ördögi feladataival megbírkózni 23 óra ébrenlét után... de hát elvégre tengeri hajósból vagyunk.

04. 09 vasárnap
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Opal képei
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Topáz megkapja a díjat
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Tpoáz
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Zafir
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az Opál
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
A Smragd:
Vasárnap reggel, rajt 8-kor. A Smaragd rendesen leszorít mindenkit a rajtvonalon, elsőként startolunk, azután spinakkerezés, fordulások, verünk ? legalább is így gondoljuk ? mindenkit.
A mezőny szétszakad, , a többség láthatóan kihagy egy kisebb értékű waypointot, egy hajó a spinakkerrel küzd, láthatóan több tapasztalatot igényel a művelet. A committe boat- ként funkcionáló Odüsszeuszt elsőként érjük el, láthatóan egyeseknek esélyük sincs a zászlójelekkel megadott mesterpont koordináták leolvasására.
A Smaragd legénysége sikerel olvassa, később mégis korrigálni kell, a mesterpont nem lehet az Ugljan sziget túloldalán!Hja kérem, nem mindegy, hogy fehér alapon piros kereszt van a lobogón, vagy éppen fordítva. A jeges verejték akkor önt el minket, amikor rádöbbenünk, a WGS 84 és a nyavalyás Bessel féle vetület közötti eltérést nem vettük fel! (Később megpróbáltuk rákenni a spinakkerrel való élesedés nehézségeire.)
Aztán minden stratégiai elképzelésnek vége. A spinakkerrel együtt összeomlik minden esélyünk, leáll a szél, Tibor lefújja a versenyt, bemotorozunk a már ismer Simuniba, ahol a folyótorkolat mögül hiányzik a folyó.
Izgatott SMS váltások az otthoni verseny eredményeiről, nálunk már van eredmény. A két mezőnyt nem illik összehasonlítani.

Tibor:
A mai nem hivatalos eredmény a következ?:
Ametiszt: 10p
Smaragd: 11p
Opál: 15p
Zafir: 17p
Topáz: 22p


Gencsy Péter, Opál:
Vasárnap reggel 8-kor kapitányi értekezlet, szabályok átbeszélése, lehetséges rövidítés, verseny rádiófrekvencia, stb. egyeztetése.
Befutás a terv szerint a Pag szigeti Simuni el?tt és Simuniban alszik a mez?ny. A rajt 10-kor ver?fényes napsütésben történik, három perc után a többség húzza a spinakkert (?golyó?) Kellemes, enyhe 10-12 csomó körüli Dél-keleti szél van, ha nem kellene a pontok után bóklászni végig lehetne spinakkerezni a távot. De kell. Érdekes taktikai küzdelem alakul ki. A neten a Jachtakadémia honlapján online lehet látni a hajókat. Látjuk a versenytársakat és az otthoniak is tudnak drukkolni. 13 órakor az Odysseus iskolahajó, amely most a zs?rihajó szerepében domborít, az el?zetesen egyeztetett helyen horgonyozva lobogó jelzésekkel felhúz egy koordinátát.
Ez egymaga tíz pontot ér. Ebben ugye az a gond, hogy ez mindössze két percig látszik, tehát úgy kell tervezni a pontvadászat útvonalát, hogy odaérjünk közeli látótávolságba 12.00-ra. Van, akinek sikerül van, akinek nem. Például mi az utóbbiak vagyunk. Több hajónak sikerül, el is indulnak dél felé, ott lehet a pont és persze ez is további kockázat id?ben a befutás miatt.
Túl messze vagyunk és nem segít a távcs? és a fényképez? gép képének kinagyítása sem. Nem ismerjük fel a kis lobogókat, azután két perc után el is t?nnek.
Mi is t?nünk, megyünk a többi pont után. A szél kezd hektikus lenni. A baj, hogy 15 órakor mutat egy második helyen is koordinátát a Odysseus és nem szeretnénk err?l is lemaradni, mert ez 15 pontot ér.
Közben annyira gyengül a szél, hogy hagyjuk a pontokat és egyenesen megyünk az Odysseus új pozíciójához. B?ven id? el?tt ott vagyunk, de pont érintése nem fért volna bele. Most jól látjuk a lobogókat, értelmezzük, koordináta fel a térképre és nyomás!
Eleinte még csak haladunk 4-5 csomó között, de kezd leállni a szél és a tervezett köztes pontok érintése kezd kétségessé válni, végül elindulunk sok jó kis út pontot kihagyva a 15 pontos felé. A szél tovább szívat minket, a Vir szigetet délr?l elér? híd el?tti öbölben lév? 15 pontos ?mesterpont? érintése is ellehetetlenítené a számítások szerint az id?limiten belüli befutást, megyünk tovább egyenesen fel, észak-nyugatnak a Vir sziget déli oldalának közepén lév? világítótoronyhoz tervezett célhoz.
Ez már rövidítés, eredetileg Simuni el?tt lett volna a befutó, de a szél egyre gyengül. Végül 34 mérföldre a cél el?tt beleülünk a lavórba, azaz szélcsend lesz, Bánatosan lógnak a vitorlák.
Egyik-másik hajó még halad, de végül megáll a mez?ny. Az egyébként közeli cél id?ben elérhetetlen messze kerül, végül jön a rádióüzenet, a zs?ri ? nem lévén más választás ? megszakítja a futamot, a hajók ma nem értek el értékelhet? eredményt.
A zs?ri rádión engedélyezi a motorok indítását, az olaj simává vált tengeren motorozunk Simuni felé.
Fél hattól befut a mez?ny több részletben. Simuniban még téli álomszer? állapot van, sehol senki, végtelen nyugalom a kiköt?ben. Jó kis hely, csak sajnos a vizesblokk van nagyon messze, tehát id?ben kell indulni...
Este találkoztunk a kiköt? kocsmájában, éppen megtöltjük. Tibor egyenként kivetíti PC-r?l a hajók által befutott útvonalat (track) és a pontok teljesítését, értékeli a teljesítményeket. Végül ? versenyen kívül, mert ez a futam nem számít bele ? a gy?jtött pontok alapján az els? három érmet kap, kvázi emlékbe.
A holnap program csupa kérd?jel, az el?rejelzések durva szelet jósolnak. Egy lehet?ség, hogy egy hátszeles ill. raumos futamot megyünk és Rab szigetnél lesz a cél valahol, majd kiderül. Fáradtak vagyunk, a többség lefekszik aludni.

04. 10. Hétf?: 2.futam, túra verseny, Sumuni - Supetarska Draga
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Képek az Opálról
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Tibor
A mai napi versenyszabályok a következ?k voltak: 2.futam, túra verseny
1. Tervezett rajt Simuni el?tt, 10h 30-kor.
2. Befutó Supetarska Draga el?tt.
3. Útközben a következ? pontokat kell legalább 0,02 tmf-re elkerülni.
a. E1: N44 31.000 E14 53.000, kelet fel?l, vagyis bal kéz fel?l legyen,
b. W: N44 36.000 E14 45.000, nyugat fel?l, vagyis jobb kéz fel?l legyen,
c. E2: N44 44.000 E14 43.000, kelet fel?l, vagyis bal kéz fel?l legyen,
4. A tervezett pálya rövidítés a következ? koordinátájú pont közelében: N44 48.170 E14 40.000,
5. Befutó: N44 48.600 E14 42.400 pontnál lév? sziget déli pontja és az Odysseus között.
6. Az összes koordinátát a WGS-84 ellipszoid szerint adtuk meg.
7. Az útpontok érintés legalább 0,02 tengeri mérföldön kívül kell történnie. Ezen belül történ? vagy rossz irányban való kerülés a futamból való kizárást jelenti.
8. Értékelés: A befutási sorrend szerint.
9. Spinakker nem használható.
10. Ment?mellény használata kötelez?.
11. 5 perces figyelmeztet? ?K?, majd a 4 perccel a rajt el?tt ?I?, majd a rajt el?tt 1 perccel ?I? le, a rajt pillanatában ?K? le. Az 5 perces jelzéskor be kell kapcsolkni a GPS-t és leállítani a motort
12. A verseny hivatalos ideje az Odysseus rendszerideje.
13. A verseny alatt a VHF 9 csatornán folyik a kommunikáció.
14. A rajt jelzések a VHF rádión is megtörténnek. Az indítás 5 másodperces számítással majd a RAJT szóval és dudával történik.
15. Három dudaszó a verseny törlését jelenti. Egyéni visszahívás rádión.
16. Teljes visszahívás 2 dudával és rádión történik.
17. Minden befutott hajó egy hangjelzést kap, amit rádión ismétli. A befutott hajók leadják a GPS-t.

A 2 futam a következ? eredményekkel zárult:
Topáz: 5h 06m 20, 5
Smaragd: 4h 51m 53, 4
Opál: 3h 57m 02, 3
Ametiszt: 3h 56m 58. 2
Zafir: 3h 52m 31, 1



Gencsy P., Opal:
Reggelre tényleg itt a sirokkó, el?ször 10-15, majd kés?bb 20-25 csomós szél mérhet? ? bent a védett kiköt?ben. 10 órakor rajt.
A zs?ri a verseny lassítása érdekében kit?z három, kötelez?en adott oldalról érintend? pontot, hogy ne csak tisztán hátszelezés legyen. Pedig ez is nagy kitolás, mert a zs?ri megtiltja a spinakker használatát is, talán a biztonság meg az egyenl?bb feltételek érdekében, mert a spinakkerezés nagy szélben veszélyes lehet és összeszokott, gyakorlott csapat kell hozzá ekkora szélben. Mert felhúzni még csak menni szokott, de a halzolások és a spinakker leszedés azért 20-25 csomós szél felett érdekes tud lenni...
Marad tehát hátszél közeli helyzetben a pillangózás, amit szinte mindenki utál. A genuát a spinakker bummal kitámasztjuk, mint mindenki és nyomás. A szél 20-25, majd kés?bb 25-30 csomós tartományban állandósul és erre jönnek a befújások... Robog a hajó, a csúcssebességünk 11,6 csomó, ami nem rossz egy ilyen túratehén hajótól.
?Test-test elleni? küzdelmet vívunk, méterekre megyünk a Zafirtól. Ekkor ?reccs? és eltörik a a spinakkerbumm egyik végén az ujjnyi vastag, öntött végdarab. Ezután nem tudjuk rendesen kitámasztani a genuát, bár P. Zoli folyamatosan lóg az alsó sarkon, de kevés a súly, a genua be-berogyik, mert a méter feletti hullámok billegetik a hajót és ekkor ?kirázza a szelet? vitorlából. Bár még elég jól haladunk, de ez messze nem az igazi, a Zafir elhúz és beér minket az Ametiszt is, majd le is hagy.
Nézel?dünk. A part feletti hegyek tetején még rendesen tarja magát a terjedelmes hósapka. Sosem lesz rendesen tavasz? Még vagy két óra hátra van a futamból a Supetarska Draga el?tti öbölben kit?zött célig. A Zafir komoly versenybe kerül az Odysseussal, a zs?rihajó motorlázva is csak hajszállal el?zi meg a célban az els? helyezettet.
Mi lett volna, ha veszít? Nincs cél? Harcolunk, küzdünk, s?t végére szinte befogjuk az Ametisztet, másodpercek döntenek. Pontosan e másodperc. Az öböl küls? részén ahol befordulunk, már éles a szél, cirkálni kell, deckvízzel megyünk 9 csomó körüli sebességgel, pedig kínt a nyílt vízen el?relátóan reffeltünk, látva az el?l haladó hajót. Itt a dombok között durva, 35 csomós pöffök nehezítik az utolsó mérföldet, végül beérünk a célba.
A mai verseny mintegy 30 mérföld hosszú, szinte végig spinakker nélküli hátszelezés volt.
Ma Supetarska Draga kiköt?jében alszunk.
A Smragd:
A Smaragd jelentkezik a második versenynap felfedezéseivel.
Ez a Pag sziget iszonyú hosszú! (Dugi Otok érdemeit nem vitatva.) De vajon pillangóban vagy raumban telik a hétfői nap? Kiderül, a fockot ki lehet támasztani a spinakker boommal. Nade beszedni! Van akinél az öntvény tört el, nálunk a stift akadozik. Namost akkor félkézzel kapadozunk a kötélszem felé, a másikkal az elvetemedett stiftet húzzuk, miközben a fock beggel!
Hihetetlen erőt tud kifejteni az ember mellkasára a spiboom, amint a vantnira szorítja! Ekkor valami reccsen, nem a ?ribcage? valami más , de a spiboom kiszabadul, a track-en a művelet érdekes, de elhanyagolgató kis görbületet ad csupán.
A Dolphin sziget alatt muszáj pozitív tackot venni, a hőn áhított, de a Sirokkó által feltorlódott hullámok miatt megközelíthetetlen Rab szigeti kikötő alatt egy waypointot kerülni kell, aztán hajrá Supetarska Draga felé, amely a menedékünk a vihar elől, egyben befutó pont.
Mármint, hogy a Committee Boat éppen csak befut a győztes csapat hajója előtt.
Ravasz kis hely ez, 310 irányba két, csaknem egyforma öböl néz kifelé a Kvarner öböl közepe felé, az ártatlanabbja mindjárt az elsőbe bekanyarodik, csak hogy a 22 csomós szélben még egyet halzolva a két ?ujj? közötti félsziget csúcsán levő kis szigetet megkerülve meglássa az Odüsszeuszt. Micsoda könnyebbség.
De még nincs vége: Fel kell krajcolni a szűk öbölben, majd az erős ráfújó szélben beállni a ?védett? öbölben a mólóra. Végre kézben a mooring kötél, húzzuk! Egy tengerbiológusnak biztosan élmény nézni azt a barnás gélt ami a ?fejés? hatására a kötélből viharruházatra csorog!
Az óriási vacsora után hullanak az érmek.

Április 11. 3. futam- Supetarska Draga-Mali Losinj
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Es?re ébredtünk, úgy ahogy elaludtunk. A szél közben csendesedett, de éjjel, a védett helyünkön 49,7 csomós maximumot regisztrált a szélmér?nk.
A 9 órás szkipper meetingen átnéztük az id?járás el?rejelzést, kielemeztük: Szinte egész nap es? várható, de délutánra megjön a bóra, s?t? Az el?rejelzés szerint akár 30-60 csomós széllökések is lehetnek az éjjel. Íme a navtex üzenet:
WARNING
GUSTS OF SE and SW WIND 30-40, IN THE SOUTH AND IN A PART OF THE CENTRAL ADRIATIC UP TO 55 KNOTS. LATE IN THE DAY AND DURING THE NIGHT GUSTS OF NW and NE WIND 30-60 KNOTS. SEA IN THE OPEN OF THE SOUTH AND CENTRAL ADRIATIC 5-6.

Tervezett indulás 11 órakor, majd utána óránként újra gondoljuk.
Közben megérkezett az Opálra a spiboom veret, felszerelték azt.
11 óra körül elállni látszott az es?. Most az kell kitrükköznünk, hogy amint kezd?dik a bóra, mi már úton legyünk, nehogy a viharos szakaszát kapjuk ki. Ha túl korán indulunk, akkor szembe találjuk magunkat a tegnapi sirokkó hullámaival, ha kés?n, akkor meg a bóra lesz veszélyes. Végül úgy döntöttünk, hogy elindulunk, ha nincs szél, akkor kezdetben motrozunk, majd ha megjün, akkor elrajtoltatjuk a versenyt.
11 óra 30-kor végre kifutottunk kiköt?b?l.
12 óra körül, el kezdett fodrozódni a tenger, kezd?dött a bóra. A legközelebbi hely, ahol rajtolhat a mez?ny, a Donja Punta világítótornya. Meg is hirdettem a rajtot, 12 óra 20-ra.
Csodálatos látvány, ahogy az 5 hajó felkészül a rajtra!
12 óra 20-kor elrajtolt a mez?ny. Szinte lehetetlen volt megállapítani, ki volt az els?. Talán Opál és a Zafir küzdött a legjobban, de hirtelen 4 hajó haladt át a rajtvonalon.
12óra 30-tól elrendeltem a ment?mellény kötelez? használatát, mivel a szél 20 csomó körülire n?tt.
14 óra a szél 25-30 csomós, kezdenek n?ni a hullámok. Talán az Opál van el?l.
Közben a szél er?södött, a maximum 30,9 csomó volt.
Olyan gyorsak voltak a hajók, hogy majdnem lekéstük a befutót. 5 percünk maradt csupán.
A 3. futam eredményei a következ?k:

Topáz: 2h59m58s, 5 pont,
Smaragd: 2h49m18s, 4 pont,
Ametiszt: 2h38m44s, 3 pont,
Opál: 2h36m01s, 2pont,
Zafir: 2h35m49s, 1pont,

Az összesített eredmény:
Ametiszt: 5pont
Opál:5pont,
Smaragd:8 pont,
Topáz,10pont
Zafír:2 pont


Smaragd, Mila:
Harmadik versenynapon végre kialudhattuk magunkat. Csak 9-kor volt eligazítás. Az első nap amikor nem az óra csörgésre kell felkelni. De hát nem is azért jöttünk, hogy itt a hajóban jókat szunyáljunk. Ezt valószínűleg az időjárás-csinálók is tudták, mert egész éjszaka süvített a szél (max 49 csomós sirokkó a ?védett? kikötőben.)
A hullámok pedig 2-3 másodpercenként különböző hangnemben csapódtak a kikötött hajó oldalához. Jó kis zenebona volt, a hajók kötelei adták a ritmust, a hullámzás a kontrát, a szél pedig fütyülte a dallamot. Természetesen a hajó egész éjjel extrém imbolygásban. A kint hagyott mosatlan poharak néha-néha ütemesen összecsilingeltek.
És persze esett is. Már amikor a szél engedte a függőleges esést, mert olyan szélpárát vitt keresztül a mólón mintha egyenesen a tenger hullámozna végig rajtunk.
És mikor verik le a biztosítékot az elektromos kályhák ha nem ilyen időben. Ekkor két választás van: 1. ?ebbe az időbe ki nem megyek?, 2: mimnél hamarabb keressünk valakit akinek van egy 35A-s talpas biztosítéka. Rövid fagyoskodás után már csak egy megoldás maradt.
Másnap reggel még mindig esik. A szél gyengül, az előrejelzésnek megfelelően. De várhatóan délutánra beerősödik és jön a Bora, ami elviszi az esőt.
A versenynek azonban haladnia kell, így tehát az a döntés születik, hogy elindulunk motorozva Mali Losinj felé és ha alkalmas lesz az időjárás elrajtol a mezőny.
Nagy szerencsénkre ezt már a Rab sziget csücskénél meg lehet tenni. Rövid tájékoztató a rajt előtt rádión és 5 perc múlva kezdődhet a rajt eljárás.
Nem sok idő, de nem is kell sok faxni, hiszen kb 26 mérföldnyi távolság van előttünk, ez egy túra verseny a jó vagy rossz rajton még nem dől el semmi.
Vannak virtuális pontok, amiket kerülni kell. Ezek most leginkább arra valók, hogy elkerüljünk veszélyes zátonyos zónákat.
Szinte végig hátszél van. Felkötjük a preventert és a fockot is kitámasztjuk. Gyönyörűen állnak a vitorlák pillangóba. Szépen haladunk 9-10 csomós sebességgel. Néha, amikor egy nagyobb hullámról éppen lefelé megyünk sebességünk 12 csomó fölé megy. A legjobb, amikor jön egy erősebb befújás és felülünk a hullám tetejére és vitetjük magunkat vele. Ilyenkor szinte visít a legénység, no meg a kapitány, aki imád pillangózni. Az eső nem esik már, de nagyon hideg maradt utána. Mindenki jól be van öltözve.
Egy szakaszon delfinek kísérnek bennünket. Végre elérjük az utolsó virtuális bóját. Innen még egy 3/4 szeles szakasz és már látszik a befutó.
Az ígért szélerősödés már mintha elkezdődne. Reffelni kell, hogy fél szélben stabilan menjen a hajó. Kb 3 óra élmény versenyzés után futunk be.
A mai nap nagyon mentek a műveletek. Jót tett a csapatnak a tegnapi elemzés és taktikai megbeszélés. Mindenki tudta és tette a dolgát. Kellenek a biztos kezek ebben a szélben. És mindenki jól esően gondolhat a mai napi menetre: kellemes, erős szélben egy nagyon jó vitorlázást tudhatunk magunk mögött.
Nem is akarjuk abbahagyni. A Céltól a kikötőig húzódó szakaszt is jobbára vitorlázzuk. Nagyon jó levezetésnek egy kis happening és ráadásul hasznos is. Motorral kb 7 csomóval mennénk. Így még negyed szélben, jócskán reffelve is 8-10 csomóval megyünk. István szépen kiköt egy akkora helyre, ahova éppen hogy befér a hajó. Két puffer már nem fér el egymás mellett, olyan közel vagyunk a szomszédokhoz. Feltöltjük a hajót és magunkat is a holnapi verseny napra.

4.futam: Túra verseny kötött pályán: Mali Losinj-Sali
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A III és a IV helyezett csapatok. Éljen az Ametiszt sportszer?sége!
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A II. helyeztt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az I. helyezett
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
A mai napi versenyszabályok a következ?k:

1. Tervezett rajt Premuda-sziget, VHF rádión egyeztetett helyen és id?ben
2. Befutó Sali kiköt?je el?tt, VHF rádión egyeztetett helyen. Tervezett pálya rövidítés a 6. pont szerint.
3. Útközben a következ? pontokat kell legalább 0,02 tmf-re elkerülni, a nevüknek megfelel? sorrendben és irányban.
Az irány azt jelenti, hogy a virtuális bójához képest a hajónak merre kell elmennie. Az E jel? bóját keletebbre kell kerülni. A1-E N44 20.200 E14 34.200
A2-W N44 19.200 E14 34.300
A3-E N44 19.300 E14 35.900
A4-W N44 18.400 E14 35.900
A5-E N44 19.100 E14 36.800
A6-W N44 17.400 E14 37.400
A7-E N44 18.000 E14 38.800
A8-W N44 16.500 E14 39.500
B1-E N44 15.800 E14 42.400
B2-W N44 14.900 E14 42.000
B3-W N44 14.100 E14 42.900
B4-E N44 13.800 E14 45.100
B5-W N44 12.600 E14 46.100
B6-W N44 11.600 E14 50.100
B7-E N44 11.600 E14 51.700
B8-E N44 10.300 E14 52.900
B9-W N44 08.100 E14 56.200
4. Az összes koordinátát a WGS-84 ellipszoid szerint adtuk meg.
5. Ezen belül történ? vagy rossz irányban való kerülés a futamból való kizárást jelenti.
6. Tervezett pálya rövidítés a B9W pont közelében lév? Silo és Sparesnjak-sziget között. Ennek helye a Sparesnjak-sziget N éle és az Odysseus. A Zs?ri fenntertja a jogot, hogy más helyen is pálya rövidítést jelentsen be, amir?l legalább 1 órával bejelentést tesz a VHF rádión.
7. Értékelés: A befutási sorrend szerint.
8. Spinakker nem használható, amíg erre a Zs?ri engedélyt nem ad VHF rádión.
9. Ment?mellény használata kötelez?, amíg a Zsúri be nem jelenti e szabály feloldását a VHF rádió 9-es csatornáján. A feloldásig ment?mellény hiány a futamból való kizárást jelenti.
10. 5 perces figyelmeztet? ?K?, majd a 4 perccel a rajt el?tt ?I?, majd a rajt el?tt 1 perccel ?I? le, a rajt pillanatában ?K? le. Az 5 perces jelzéskor be kell kapcsolni a GPS-t és leállítani a motort
11. A verseny hivatalos ideje az Odysseus rendszerideje.
12. A verseny alatt a VHF 9 csatornán folyik a kommunikáció.
13. A rajt jelzések a VHF rádión is megtörténnek. Az indítás 5 másodperces számítással majd a RAJT szóval és dudával történik.
14. Három dudaszó a verseny törlését jelenti. Egyéni visszahívás rádión.
15. Teljes visszahívás 2 dudával és rádión történik.
16. Minden befutott hajó egy hangjelzést kap, amit rádión ismétli. A befutott hajók leadják a GPS-t.
17. A pálya rövidítés esetén szabad hajózás Sali felé.

Április 13: az 5. futam-mérföld gy?jt? verseny
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
VERSENYSZABÁLYOK
1. A verseny célja: 16 óra alatt minél nagyobb távolságot levitorlázni. A rajtvonal átlépése után, mindenki szabadon választhatja meg útvonalát, a következ?ket figyelembe véve:
a. A saját nyomvonal 3-nál többszöri keresztezése 21 óra el?tt a futamból való kizárást jelenti.
b. Tilos a N43 52.000 szélességnél délebbre kerülni,
c. Tilos a Katinai átjárón az áthajózás.
d. érinteni az A,B,C,és a D virtuális szigetet, amelyek koordinátái a következ?k:
A1 N43 59.000 E15 10.000
A2 N44 00.000 E15 13.000
A3 N43 58.000 E15 14.000
B1 N44 15.500 E15 02.700
B2 N44 10.600 E15 05.600
B3 N44 13.000 E15 06.000
C1 N44 07.000 E15 12.000
C2 N44 07.000 E15 11.000
C3 N44 06.000 E15 13.000
D1 N44 01.500 E15 19.500
D2 N44 01.200 E15 19.000
D3 N44 00.000 E15 20.000
2. A virtuális szigetet a megfelel? bet? jel? 1,2,3 sorszámú pontok jelentik.
3. Rajt április 13. szerda 06 óra, Sali el?tt
4. Befutó: április 13, szerda 22 óra 00-tól 22 óra 15 között, Sukosan el?tt, a VHF rádión 21 óra 45-50 között pontosított helyen. Korábbi befutót nem veszünk figyelembe. A 22 óra 15 utáni befutás a futamból való kizárást jelenti. A megtett mérföldeket a rajt hivatalos id?pontjától 22 óra 00 perc 00 másodperc között veszi figyelembe a zs?ri. A hivatalos végeredményt a zs?ri a GPS trackek elemzése után határozza meg.
5. A motor használata tiltott, kivéve a kiköt?be való kiállás és a beállás idejét. A zs?ri a nyomkövet? adatait elemezve figyeli a motorhasználatot.
6. Mérföld egyenl?ség esetén a befutási sorrend dönt.
7. A befutás után a kiköt?ben ellen?rzi a zs?ri ismételten az üzemórák állását. Amennyiben az el?z? pontban rögzített értéket több, mint 1,0 órával meghaladja, az adott hajó ebb?l a futamból kizárásra kerül.
8. A hajók mind páros egész órában küldjék el a zs?rinek a 00385 915 440 348-as telefonszámra a következ? adatokat: Kód, id?, órában, koordináták ívpercei, fokok nélkül, megtett távolság a log szerint. A formátum a következ? legyen:
A T10 L25 G22 D23. Ez azt jelenti, hogy az Ametiszt 10 órakor a Lat=44°25?N és a Lon=15°22?E ponton volt és összesen a log szerint 23 mérföldet tett meg. Ez nem a hivatalos befutott távolság!
A hajók kódjai a nevük els? bet?je. A zs?ri a beérkezett adatokat a többi hajónak megküldi, ezzel igazolja vissza a jelentéseket.
9. A verseny alatt a VHF 09 csatornán folyik a kommunikáció.
10. Spinakker 25 csomós szélig használható. Ment?mellény használata 16 csomós szél felett kötelez?
11. Egyszer?sített rajteljárást alkalmazunk.
12. A verseny hivatalos ideje az Odysseus rendszerideje.
13. A rajt jelzések a VHF rádión is megtörténnek. Az indítás 5 másodperces számítással majd a RAJT szóval és dudával történik.
14. Három dudaszó a verseny törlését jelenti. Egyéni visszahívás rádión.
15. Teljes visszahívás 2 dudával és rádión történik.
16. Minden befutott hajó egy hangjelzést kap, amit rádión ismétli. A befutott hajók leadják a GPS-t.
17. A befutott távolságot április 13. 06.00 órától 22.00 óráig mérjük.
18. A értékelés a megtett mérföldeket rögzít? aktív log alapján történik. Tilos lementeni a logot értékelés el?tt. A GPS hiba miatt kiugró pontokat a zs?ri törli.
19. Amennyiben valamely hajónak GPS problémái, kényszer? motorhasználata vagy más rendkívüli esemény bekövetkezne azonnal jelentse a zs?rinek. A Zs?ri folyamatos ügyelet tart.
22 óra 00 perc 18 másodperckor befutott a Zafir, majd ezt követően a 2 percen belül a többi hajó.
A GPS nyomvonal elemzése után a következő eredmények születtek:

A mérföldgyűjtő futam eredménye:
1. Opál: 108 tmf
2. Zafir: 106 tmf,
3. Ametiszt: 104 tmf,
4. Smaragd: 95 tmf,
5. Topáz: 91 tmf,


Az összesített eredmény:
Ametiszt: 11pont
Opál:7pont,
Smaragd:18 pont,
Topáz,19pont
Zafír:6 pont

Ha a Zafir és az Opál kiejti a leggyengébb futamát, akkor 4-4 pontjukkal holtversenyben vannak. A többi hajónál ez nem változtat az eredményen.
Nagy verseny lesz a pénteki 6. és 7. futam!
Gencsy Péter írta>

Éjféli fekvés után hajnali fél ötkor kelés nem az élvezetek csúcsa? Pedig ez van és ma nagyon fárasztó nap lesz.
Reggel hatkor rajt Sali bejárat elől és szabad navigációval elkell hajózni a sukosani kikötő előtti célhoz, hogy közben minél több mérföldet menjünk.
Egy kedves hajóstársunk ötlete alapján un. virtuális szigetek is bekerülnek három helyre a Zadar csatornába, hogy ne lehessen a szeles helyeken fel-alá hajózva mérföldet gyűjteni, továbbá tilos az első 15 órában a saját megtett útvonaliunkat (track) keresztezni háromnál többször.
Ha valaki végiggondolja, már ezek a feltételek külön-külön is vertes szívatást tudnak jelenteni. Tilos továbbá a N43 52.000 szélességnél délebbre hajózni és tilos a Katina átjárón áthajózni. A többi a szokásos, 25 csomós szél felett tilos spinakkerezni és 16 csomós szél felett kötelező a mentőmellény.
Szerencsére még lefekvés előtt feltettem a három virtuális szigetet ? amiket valamiért Sezolandnak nevezünk ? a térképre így nem hajnalban félálomban kell.
Pirkadatban rajtolunk, mostanában még 6 után kel a nap. Amint kivilágosodik, azonnal lekapcsoljuk a navigációs fényeket, egyébként is erős áramtakarékosság van, hogy a fedélzeti akku kibírja a fedélzeti műszereket, rádiót, laptopokat és GPS-eket ellátva a 16 órát, úgy hogy az utolsó két-három órában ismét kellenek a navigációs fények a forgalmas Zadar csatornában.
Necces lesz, mert a korábbi, sokkal rövidebb futamokon is voltak már gondok. Most a hűtőt is lekapcsoljuk, ami nem nagy veszteség, mert nagyon hideg van a hűtőn kívül is. A hajón kívül még inkább. Napközben bórát várunk, stratégiai döntés kell, hogy dél felé robogjunk spinakerrel és majd a Pasman szigetet délről kerülve felkrajcoljunk Biograd előtt Sukosan felé. Másik lehetőség, hogy felfelé megyünk északnak Dugi Otok belső oldalán, bő krajcokban maximális sebességre törekedve futtatjuk a hajót, és Sestrunj szigetet valamerről megkerülve kijutunk a zadari csatorna feletti nyílt vízre és ott raumolva robogunk mérföldgyűjtési céllal.
Valaki ? akit ezúton is üdvözlünk ? oda is tett egy Sezoladot, hogy nehezebb legyen a dolog. Innét, Vir sziget magasságából tudunk a csatornában a Sukosan felé spinakkerezés megkezdéséről dönteni, a szél függvényében. Az utóbbit választjuk, mert a déli kerülés nagyon bajos lehet, ha esetleg legyengül a szél. Most erről nincs szó, 20-25 csomós friss szélben 8 csomó körüli sebességgel varrogatunk egyik parttól a másikig, mindig keresve az erősebb szeles részeket, tehát a varrási nyom (track) nem állná meg a helyét egy ?kezdő háziasszony tanfolyam? vizsgáján. Kikínlódunk szűk krjajcokban Sestrunjt bal kézre véve. A másik oldala szélesebb, de tartunk a szél gyengülésétől és akkor minden távolodás később végzetes lehet. Nem következik be, robogunk fel és alá, 8-9-10 csomó körüli sebességgel. Néha ki-kisüt a nap, de egyébként hideg van és a szél is fokozza a hidegérzetet. A fedélzeten keményen meg kell küzdeni minden halzolással, nagy a szél, nagy a sebesség és a hullámok, dől a hajó erősen, de nagyon jól robogunk, élvezi mindenki, bár nagyon fárasztó. Délután közeledik a döntés ideje. Folyamatosan elemezzük a többiek helyzetét, mert kétóránként helyzetjelentést kell smsben küldeni a zsűrinek, amit ők szétküldenek mindenkinek, így tudjuk plottolni a többi hajót és elemezni a taktikájukat. Késő du. elindulunk lefelé és az első percben megyünk is egy 10,6 csomós napi sebességi rekordot. Egyébként folyamatosan 10 csomó körüli a sebességünk, aki spinakkerezett már, az tudja, hogy ez milyen koncentrációt kíván és milyen meló ekkor egy halzolás. Egy rossz mozdulat és baj lehet. Szerencsére nincs rossz mozdulat, csak rossz gondolatok, mert egy újabb Sezoland állja az utunkat Zadar városi kikötő bejárata előtt. Közben elfordul a szél, persze a vitorlázás alapaxiómája szerint a legrosszabb irányba. Közben egy közeledő nagy komp színesíti a képet, pont az útjában vagyunk és valószínűleg hiányzott a hajósiskola útjoggal foglalkozó órájáról. Azaz jön, mint az atom, mintha ott sem lennénk előtte. Okosabbnak muszáj engedni, tehát meghalzolunk és elengedjük. Több váltásban fél-egy órácskát alszik egy-egy ember, kimerítő a menet és nagyon hideg is van. Belül sem lehet megállni a dőlő hajóban így egy szendvics megevése ? és még a megcsinálása! ? nagy mutatvány. Messziről látunk hajókat, a mezőny egy-egy tagját, de nem kerülünk közel egyszer sem, mindenki megy a saját taktikája és szele után. Nem úgy értve? Besötétedik, fel kell, hogy gyújtsuk a navigációs fényeket. Esik a feszültség rövidesen a benti Raymarine chartplotter leáll a feszültség alacsony volta miatt, szerencsére a kinti kis műszerek még élnek és már csak egy laptopot és két GPS-t tartok bekapcsolva. Az egyik GPS az ellenőrző, ezt minden futam után át kell adni és a zsűri ennek a trackjának elemzése alapján értékeli a megtett utat, a Sezolandok szabályos kerülését, a saját megtett út nem keresztezését. Közelünkben már látszanak a mezőny közeledő hajóinak fényei. Gyengül a szél, de csak egy kissé. Kilenc után már minden hajó megérkezett és várja a befutást. Az Odysseus a kikötő bejárattól kissé kifelé, az északi oldalára áll, és a célvonal másik vége a Podvara világítótorony, amely 5 másodpercenként egyet villan. 22 órakor egy percen belül befut a mezőny. Még nem tudunk eredményt, mert a kétóránkénti pozíció jelentésben a hajó logja alapján jeleztük a gyűjtött mérföldeket, de ez nagyon pontatlan lehet, ezért természetesen a GPS trackjának hossza a mérvadó, ami pontos és főleg egyforma minden hajó esetében. Este fél 11-kor kötünk ki és elvánszorgunk a közeli étterembe. Ez még szerencsére nyitva van, köszönhetően egy énekelgető 15-20 fős horvát társaságnak. Valami tengerész dalárda lehet, mert egész jól énekelnek. Dacára a késői időpontnak, tűrhető cordon blue-t hoznak. És sört is, persze. Utána irány az ágy. Hideg van.

Április 14. A 6. és a 7. futam.
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A rajt pillanatai
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A pálya
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
1. az Opál
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
2. a Zafír
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
3. Az Ametiszt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az Ametiszt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A Zafír
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az Opál
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az összetett III. helyezettje, az Ametiszt
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az összetett II. helyezettje, a Zafír
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Az összetett I. helyezettje, az Opál
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A JAK vándorkupa
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Fekete Laci és csapata viszi haza ismét a JAK vándorkupát
A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
A 6. futam olimpiai pélyaverseny lesz.

7.futam: Túra verseny kötött pályán Sukosan el?tt

A szabályok
1. Tervezett rajt Sukosan el?tt, VHF rádión egyeztetett helyen és id?ben, az 6 futamot követ?en ráindítással lesz.
2. Befutó Misnjak sziget és az Odysseus között, VHF rádión egyeztetett helyen.
3. Útközben a következ? pontokat kell legalább 0,02 tmf-re elkerülni, a nevüknek megfelel? sorrendben és irányban, a pontokat kardinális bójaként értelmezve. A 0,02 tmf-en belül vagy rossz irányban történ? elhaladás a futamból való kizárást jelenti.
4. A bóják irányát a sorszámuk után lév? bet? jelzi és azt jelenti, hogy a virtuális bójához képest a hajónak merre kell elmennie. Pl. az E jel? bóját keletebbre kell kerülni. A W oldalon való elhaladás, bója kerülés kizárást jelent.
01-E N44 04.800 E15 14.900
02-E N44 04.500 E15 15.200
03-S N44 04.200 E15 14.400
04-W N44 04.400 E15 14.000
05-N N44 04.700 E15 14.100
06-N N44 04.700 E15 14.400
07-W N44 03.900 E15 14.700
08-E N44 04.100 E15 15.500
09-W N44 03.500 E15 15.100
10-W N44 03.300 E15 15.400
11-E N44 03.600 E15 16.200
12-E N44 03.500 E15 16.200
13-N N44 03.400 E15 16.000
14-E N44 03.200 E15 16.500
15-E N44 03.100 E15 16.400
16-N N44 03.300 E15 15.900
17-W N44 03.000 E15 15.900
5. Az összes koordinátát a WGS-84 ellipszoid szerint adtuk meg.
6. A megfelel? útpont kerülést a GPS alapján ellen?rizzük.
7. Értékelés: A befutási sorrend szerint.
8. 5 perces figyelmeztet? ?K?, majd a 4 perccel a rajt el?tt ?I?, majd a rajt el?tt 1 perccel ?I? le, a rajt pillanatában ?K? le. Az 5 perces jelzéskor be kell kapcsolni a GPS-t és leállítani a motort.
9. A verseny hivatalos ideje az Odysseus rendszerideje.
10. A verseny alatt a VHF 9 csatornán folyik a kommunikáció.
11. A rajt jelzések a VHF rádión is megtörténnek. Az indítás 5 másodperces számítással majd a RAJT szóval és dudával történik.
12. Három dudaszó a verseny törlését jelenti. Egyéni visszahívás rádión.
13. Teljes visszahívás 2 dudával és rádión történik.
14. Minden befutott hajó egy hangjelzést kap, amit rádión ismétli. A befutott hajók leadják a GPS-t.


Gencsy Péter írta>

Végre napsütésre ébredünk és szélcsendre is sajnos. 10-kor kifut Sukosanból az Odysseus megnézni, milyen a szél kint. Kisvártatva mi is kimegyünk, mellékötünk, másik oldalról az Ametiszt és sütkérezünk végre, mert szél egy csepp se. Fekete Lacit felhúzzuk az Odysseus árbocára szerelési céllal. Lefelé ugyanolyan sebességgel jön, mint felfelé ment, tehát jól csináljuk. Kora délután némi szél lesz, a zsűri megszavaztatja a kapitányokat, hogy a tervezett két futamból ? egy olimpiai pályafutam és egy kötött pályás futam közül melyiket választják. A többség a kötött pályát választja. Hurrá, ez tök egyszerű lesz. Megint képzeletbeli pontokat kell eltalálni megfelelő sorrendben és ekkor leírjuk folyó kézírással a tengerre, hogy ?jak?, mint Jachtakadémia Kupa. Még szerencse, hogy nem Tibor eredeti tervét követte, mert ekkor a Eszter kiskutyája nevét kellett volna leírni, mert Ludmillának hívják. Volt olyan verzió is állítólag, hogy Ludmilla, de cirill betűkkel... Végül 4-6 csomós igen gyenge szélben elindul a mezőny. Elsőnek rajtolunk, de nagyon jönnek a többiek. A rajt után fordítóbója van, ezt az egyik hajó érinti, szűken akarta venni és rányomta a szél, ezért a zsűri teljes 360 fokos fordulóra ítéli rádión, amit rögtön végre is hajt. Ettől egy kicsit lemaradnak mögöttünk és a ?j? betű leírásakor 0,2-0,3 tmf előnyünk van. Az ?a? betű közben beülünk egy fertelmes lavórba és az üldöző majdnem utolér minket, kis híján útjogos helyzetbe kerülnek, de végül a szél megkönyörül rajtunk és tisztán elmegyünk előttük. Minden kis szelecskét megvitorlázva bóklászunk a pontok után, erősségünket, a spinakkerezést csak percekig gyakorolhatjuk. Jobban jön ki nekünk a lépés, előnyünk a végére jelentősen megnő és leírva a ?jak?-ot befutunk a Misnjak szigetnél lévő célba. A célvonal egyik vége az Odysseus, Tibor kéri a résztvevőket rádión, hogy a tenger felől vegyük az Odysseust, azaz a héjon kívül, nem szeretné, ha valamelyik hajó az Odysseus szalonjában menne át. Valószínűleg a rajtnál való tülekedés méterekre az Odysseustól viselte meg ennyire a zsűri hajót és keltett ? természetesen alaptalan ? aggodalmakat. Még hátra van az ellenőrző GPS-eket értékelése a zsűri által, de szerintünk megnyertük a futamot, mert az elsőség mellett a pontokat is az előírt 0,02 tmf körön belül vettük. Pontegyenlőség van a Zafírral, de az utolsó futamban elért jobb eredményünk, és az, hogy kiejthetjük a kiírás szerint az egy harmadik helyünket, azt jelenti, hogy a Jachtakadémia vándorkupa nálunk, az Opál legénységénél marad. Szerintünk ez a hét egy tanulságos, emlékezetes versenyként marad meg mindenkinek. Többnyire volt szél, szoros küzdelem volt, fair volt a verseny, igazán kiváló a lebonyolítás, és nekünk igazi kihívásokat jelentett. Fizikailag és szellemileg, hajózási tudás és csapatmunka szempontjából is jó próba volt, ha ilyet végigcsinál az ember, akkor ? talán az eredménytől függetlenül is ? szívesen és kicsit büszkén emlékszik vissza rá.
Köszönjük az otthoniak szurkolását, a hajónak küldött üzeneteket, különösen Ali verse kedves a szívünknek, hiszen színtiszta igazság. Sukosanban tankolunk, beállunk a helyünkre és ezen a futamon utoljára kikötünk. Este hétkor záró rendezvény lesz eredményhirdetéssel a Bepoban.
Jachtakadémia, Tibor, Eszter, zsűri hajó teljes személyzete - és persze Ludmilla, hogy nem az Ő neve lett ? KÖSZÖNJÜK. Üdvözlet, tisztelet és köszönet a jó és sportszerű versenyért a többi hajó személyzetének, gratulálunk mindenkinek.
A 6. futamot a szélcsend miatt töröltük.
A 7. futam eredményei a következők:
Mindenki átment a kijelölt 17 ponton, navigációs hibát nem követett el senki. Gratulálok!
Topáz ebben a futamban nem indult, 6 pontot kapott.
4. helyezett: Smaragd: 4 pont,
3. helyezett: Ametiszt, 3 pont,
2. helyezet: Zafir, 2 pont,
1. helyezett: Opál: 1 pont.

Gratulálok mindenkinek!
Az összetett eredmények kiszámításánál minden hajónak kiejtettük a legrosszabb futamát. Így az összetett eredmény a következő:
5. helyezett: Topáz, 19 ponttal,
4. helyezett: Smaragd, 16 ponttal,
3. helyezett: Ametiszt, 11 ponttal,
2. helyezett: Zafír, 6 ponttal,
1. helyezett: Opál, 4 ponttal.

A Zafír és az Opál hihetetlen küzdelmet vívott az egész verseny alatt. Az 1 pont különbség is ezt mutatja. Gratulálunk nekik és a többieknek.

A Jacht Akadémia Vándorkupát ismét Fekete Laci és csapata vihette haza.

Nagy szép, sportszerű verseny volt.
Mindenki a Jacht Akadémia szellemiségének megfelelően és nagyon szépen hajózott. A kapitányok nagyon szépen vitorláztak. Ki szeretném emelni a navigátorok tevékenységét is, akik minden trükköm ellenére is a kiírásnak megfelelően navigálták a hajókat.
Külön ki szeretném emelni Milát és Gencsy Pétert a hangulatos naplóért!
Továbbá ki szeretném emelni a JAK számítástechnikai hátterét biztosító Seres Laci és Doma Péter áldozatkész munkáját, további a zsűri hajó személyzetének hozzájárulását.

Mindenki nagyon szépen hajózott! Köszönöm nektek, jachtakadémisták, hogy itt lehettem veletek!

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től