MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

Egyéni naplók
 
 
Útkiválasztás
Az összes út
listázása:
 
Adott út megtekintése:
 
Összetett keresés
Út típus:
Régió:
Résztvevő:
Dátum:
-tól
-ig
  
  Főoldal / Hajónapló / 230 út - man?ver és havária tréning
 
tengeri hajónapló
Az Online Hajónapló lényege, hogy közvetlenül a hajóról kerülnek fel a képek, szövegek, adatok a weboldalra.
Hozzávalók:
mobil internetelérés, számítógép, digitális kamera.


tengeri hajónapló az oktatásról
230 út - man?ver és havária tréning2007.02.25. - 2007.03.05.

230. út
kezdeten a kiköt?i man?vereket, majd a havária feladatokat gyakorlojuk. Remélem nem megyünk át man?verb?l, havária tréningben, hanem ez egy funkcionálisan önálló blokk lesz.
Szombaton körül kinyitunk egy ment?tutajt is, megérérezni és gyakorolni a hajótörött feeling-et.

Üzenet a hajónakRészletes napló

Február 25. vasárnap, Az érkezés napja
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Az induláskor otthon még zárt felh?zet, 6 Cº, kezdtek beigazolódni az Eszter által megküldött felkészülési lista láttán támadt aggodalmaink (síruha, síkeszty??). Aztán a határ után kezdett kikandikálni a nap a felh?k közül és Karlovac környékén már 12 Cº volt és el? kellett venni a napszemüveget is. Február végén gyönyör? id?, mindenkinek gyors tempóban javul a hangulata. Krk-re érve aztán a végkifejlet: zuhog az es?, 20 méter alatti látástávolság, az Odysseues mint száraz, meleg menedék.
A délutáni elméleti órák a hajóismerettel és a túrákra történ? felkészülés általános kérdéseivel foglalkoztak, az éhgyomorra welcome-drink ellenére a csapat jól vette az els? akadályt. Azért Tibor bejelentése, hogy vacsora el?tt nem lesz már kétperces riadó, mindenkit megnyugtatott.
A vacsora közbeni beszélgetés f? témája Homérosz szavahihet?sége volt, mire elértünk az utolsó falatokig, már mindenki teljes meggy?z?déssel osztotta Tibor azon vélekedését, hogy ha Odüsszeusz nem is biztos, hogy élt, de hogy arra hajózott, amerre Homérosz leírta, ahhoz nem fér kétség.
Éjjel 40,8 csomós maximális szelet mértünk. Zuhog az es?, csapkodnak a hullámok. Ez a siroccó.

2007. február 26., hétf?, Az els? teljes nap
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Árpád naplója:
Ma túlestünk az els? vizsgákon, mindenki sikerrel vette a kötéldobás és -rövidítés, kormánykerék-forgatás és motorindítás, mooring-kötél megkötés (visszafelé jövet ellen?rzéssel) és fender-rögzítés, illetve Palsteck-csomózás és kötél-bakról-lerántás tantárgyak akadályait. Négyéves adósságomat törlesztettem ma, végre megtanultam megkötni azt a gyorsgasszát.
Ebéd után igazi man?verezésbe fogtunk, a bója túlélte (látszott rajta azért, hogy nem most lát el?ször kadétokat) és mire befejeztük, lassan kezdtük tényleg megérteni, hogy bizonyos kormánymozdulatokra miért mozog a hajó pont az ellenkez? irányba, mint azt a laikus várná. Persze, mire ebb?l rutin lesz, az még beletelik egy kis id?be.
Néhányan az els? vizsga után további gyakorlásba kezdtek, szerencsére Tibor nem jött rá, hogy ez el?re meg volt beszélve és csak direkt szerencsétlenkedtek, hogy kijöjjön a szokásos tanfolyam-átlag. Holnap majd cserélünk, nehogy kiderüljön a turpisság.
Az id?járás el?rejelzés szerint a mai napra volt várható a legrosszabb id? a héten (ötvonalas es? némi napsütéssel). Ha beválik a jóslás, meg leszünk elégedve, mert bár délel?tt tényleg szinte megállás nélkül zuhogott az es?, 11 körülre kisütött a nap és a man?verezés idejére már 15-17 Cº lett, felh? egy szál se, vakító napsütés, póló-pulóver, napszemüveg, naptej, stb. H?vös május végi id?járás. Otthon 10 cm hóesésr?l szólnak a hírek, ugye mindenkinek megvan a maga problémája.
A vacsora beszélgetés-témája: hajótöröttek és menekültek, a mentés kockázatai, kalóztámadások.
Az egész napi feszült figyelem mindenkib?l kivette az er?t, a vacsora végét is alig bírták néhányan. Holnap is nap lesz, korai lefekvéssel igyekszünk megnehezíteni Tibor dolgát.


A mai vizsga eredmények:
ALAP gyakorlatok:
1.Andrea:100%,
2.Péter:96,7%
3.Attila:98,9%
4.Tamás:100% 5.István:98,9% 6.Márton:96,7% 7.Gábor:97,8% 8.Árpád:100% Ez 9 feladat átlagos teljesítménye

EL?RE-HÁTRA és TOLATÁS BÓJÁRA:
1.Andrea:8/9
2.Péter:10/8
3.Attila:9/9
4.Tamás:10/10T
5.István:9/9
6.Márton:10T/10
7.Gábor:8/10T
8.Árpád:10/10T
Feladatonként 10 pont a maximum. Aki nem éri el az pótvizsgázik. Eredmények pótvizsga utániak. A T jel a \"Tapsos\" min?sítést jelöli.

2007. február 27. kedd. Februári fürd?zés az Adrián: Rozmárok és puddingok
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
Nem mindenki nélte túl az els? ment?melény gyakorlatot
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Péter naplója:
Nem mindennapi élményben volt részük a Jacht Akadémia eheti kadétjainak. A délel?tti balhátra mólóra állás gyakorlását követ?en átmotoroztunk a Marina Punattal szemben fekv? kolostor sziget túloldalára. A sekély vízben man?vereztünk, majd a horgony kézi leeresztését gyakoroltuk. Mivel két napja telet meghazudtoló szikrázó napsütést élvezhettünk, ezért Árpád és Tamás a hajó többi utasának ujjongó lelkesedése közepette körbeúszták a hajót 13,1 fokos vízben. A kamerák csattogtak, a videók zizegtek a nap és valószín?leg az év szenzációjának megörökítésén.
Majd egy homokpadon próbáltunk meg áttörn, lassan, óvatosan, felkészülve a zátonyra futasra, de azért reménykedve: hátha átférünk. A 20 tonnás hajó azonban felült a megálljt parancsoló homok- és k?padon. Tibor megmutatta hátra padlógázzal a kiszabadítás els?ként megkísérlend? módszerét, amely sikerült. Visszafordulva vitorlázni kezdtünk. \"A csörl?kart mindig dugd a helyére!\" - hangzottak a parancsszavak, majd a hajójavító m?hely öblében két múlt századi vasbója között halzolással fordultunk. Ahogy a szél elgyengült, a vitorlákat behúztuk, majd jobbhátra mólóra állás gyakorlásába kezdtünk. Posszeidon azonban tudta, hogy a februári Man?ver Tréningen pont az er?s szélben gyakorlás az érdekes, ezért gyakorlatozás közepére a szél ismét megmutatta erejét. Már nem csak a beállást, hanem gyorsaságát is gyakorolnunk kellett.
A vacsora \"jó horvátos\" volt egy kis parti étteremben, majd a magyar Boch-mester egyik alkoholos remekm?ve és viccek társaságában töprengtünk azon, hogy a széllel szembe hogyan vándorolhatott el az egyik gyakorlóbója, vagy ezzel szemben a profi kiköt?i jelz?bója mozdult el. A gyakorlástól és a friss leveg?t?l megfáradt kadétok sorban kid?ltek, és éjfélkor lámpát oltottunk.


Árpád naplója:
A szakmai programok tekintetében az els? napi gyakorlatok továbbfejlesztése történt: el?remenetb?l tolatásba váltás, majd tolatásból beállás kiköt?helyre délel?tt balról, délután jobbról. A gyakorlatok az el?z? napra épülnek, így amíg az aktuális feladatokkal birkózunk, észrevétlenül az el?z? napi feladatokat is gyakoroljuk, és persze kiderül, hogy pontosan odaállni a kijelölt helyre még jelentheti a pótvizsgát, ha maga a kadét se tudja, hogy hogyan is került arra a helyre, többet ér egy kevésbé jó beállás, amelynek során alkalmazásra került a megtanult elmélet: ez vezet a jövend?beli magabiztossághoz.
Az ebédszünet után a társaság rozmárokra és pudingokra oszlott, a rozmárok a vakító napsütésben fürödni indultak: a pudingok pedig pulóverben és kabátban a fedélzetr?l fényképezték ?ket.
Számítási feladat: Hány man?verslukk-kal egyenérték? a rozmárok kalóriavesztesége, ha a hajó körülúszásával a két rozmár a tengervíz h?mérsékletét 13,1 Cº-ról 13,9 Cº-ra emelte?
Vacsoránál a társaság közfelkiáltással abban állapodott meg, hogy a jöv?ben a hajónaplóban rögzíteni kell a nap viccét is, ez egyhangú szavazással a következ?:

Az Aranyhal (Továriscs Zalataja Ribka) szabadságra megy, de gondoskodnia kell a helyettesítér?l, ezért megkéri jó barátját: a cápát, hogy ugorjon be helyette.
- Mit csináljak, ha jön valaki? Én nem tudok varázsolni mint te - kérdezi a cápa.
- Valószín?leg nem jön senki, nem kell izgulni, tényleg csak az a lényeg, hogy itt legyen valaki - nyugtatja meg az Aranyhal, és elutazik.
Eltelik egy hét, az Aranyhal kipihenve, kisimult pikkelyekkel hazaérkezik, és kérdezi a cápát:
- Történt valami érdekes, járt erre valaki egyáltalán?
- Csak egy Jachtakadémiás kadét járt erre, de egyedül is megoldottam. - És mit kívánt?
- Hogy érjen földig a farka.
- És te mit csináltál?
- Mit csináltam volna, leharaptam a lábát!

A viccet félretéve, a mai eredmények a következ?k voltak: 1.Andrea:10T
2.Péter:9
3.Attila:10
4.Tamás:10
5.István:9
6.Márton:9
7.Gábor:10
8.Árpád:10T
Feladatonként 10 pont a maximum. Aki nem éri el az pótvizsgázik. Eredmények pótvizsga utániak. A T jel a \"Tapsos\" min?sítést jelöli.

2007. február 28., szerda A másfél köteles kikötések napja
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Árpád naplója: A jó id?nek vége, zárt felh?zet, es?be hajló id?, 5-6 Cº-kal h?vösebb, most már könnyebb elképzelni, hogy február vége van, de még mindig a melegebb fajtából. A társaság érzékeny az id?járás-változásokra: a délel?tti vizsgák alatt pedig Tibornak elkezdett hullani a szakálla. Biztos a hidegt?l. Mi nem tehettünk róla, 3-an is átmentek a vizsgán a 8-ból.
Aztán az ismétlések során már mindenkinek jól mentek a dolgok, hullottak a tapsos nyolcasok és tapsos kilencesek.
Az ebédszünet megváltásként érkezett, a Marci-féle tojásrántotta reggeli specialitás (alapanyag-szükséglet: 30 tojás, 30 dkg sonka, 50 dkg sajt) jótékony hatása ugyanis már elmúlott, arról nem is beszélve, hogy mindenki mennyire elálmosodott. Nagyon látszódhatott rajtunk, mert Tibor a kaja után a szokásos 7 perchez képest 37 perc szünetet hirdetett, egy kisebb szundításba mindenki belecsábult.
Sajnos Tibor végül felébredt, elmélettel folytattuk a napot: a köteles kikötéseket vettük sorra. A legérdekesebbnek a ''Vass Tibor-féle másfél köteles'', elfújó szél esetén alkalmazható oldallal történ? kikötés bizonyult, amely a többivel ellentétben már a táblára felrajzolva sem volt világos.
Na, délután ennek a kivitelezését gyakoroltuk. Csinálni már nem volt annyira bonyolult, egyértelm?en m?ködött a dolog, de a 7. osztályos fizika könyv már olyan régen volt, hogy egyikünk sem értette, hogy miért is pontosan.
Tibor újítása viszont még annyira friss, hogy nagyon kevesen ismerhetik, így ha esetleg egyszer használni kell majd, biztosan számíthatunk az egész kiköt? elismerésére, ami a legelegánsabb kikötést díjazza.
A pótvizsgák haszna egyértelm? volt: a pótvizsga-díjakból nagyon komoly halvacsorát tudtunk finanszírozni, és igazából már a homároktól sem voltunk messze. A vacsora-beszélgetés f? témája: a kutyatartás, falkavezéri dominanciánk er?sítésének lépései és kutyatörténetek két kategóriában: kinek van a legokosabb és kinek van a leghülyébb kutyája.

A nap vicce is kutyás vicc volt:
A hajóskapitány felesége elmegy az állatkereskedésbe, hogy egy ház?rz?t vegyen. Az eladó azonnal mutat neki egyet, de elég kistermet?nek és nyeszlettnek t?nik a jószágnak, ezért az asszony bizonytalan.
- Biztos, hogy megvéd ez bennünket egy betör?t?l? - kérdezi az asszony.
- Asszonyom, ez egy harci kutya. Csak ki kell adni a megfelel? vezényszót. Figyelje csak!
- Harci kutya! Ajtó!
- Grrrr! Mrrrr! Hrrrr! - az ajtó szilánkokra tépve.
- H??, ez igen. - mondja az asszony.
- Harci kutya! Asztal!
- Grrrr! Mrrrr! Hrrrr! - az asztal forgácsokban.
- Köszönöm, megveszem - mondja az asszony és fizet.
Alig várja, hogy megérkezzen a férje és beseperhesse az elismerést a kit?n? vásárlásért. A kapitány azonban kissé kapatosan érkezik haza és a rum hatása alatt nem fogékony az asszony lelkesedésére.
- Mi ez a korcs? - kérdezi.
- De drágám, ez egy harci kutya.
- Ez harci Kutya? A tököm.
- Grrrr! Mrrrr! Hrrrr!



A mai napon a következ? eredmények születtek:
1.Andrea:8T
2.Péter:9T
3.Attila:10T
4.Tamás:10
5.István:10T
6.Márton:10
7.Gábor:10
8.Árpád:9 alá
Feladatonként 10 pont a maximum. Aki nem éri el az pótvizsgázik.
Eredmények pótvizsga utániak. A T jel a "Tapsos" min?sítést jelöli.

2007. március 1. A horgonyzás elméletének napja
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Az id? nem javult, szeles, h?vös, de a kikötési man?verek gyakorlásához ideális. Délel?tt ráismételtünk a tolatásokra, mert Ketteskét elrabolta t?lünk a globalizáció, de mire az ? man?verei kerültek sorra, éppen kiszabadult. Nem múlt el nyomtalanul a tréning eddigi része, még a legrosszabb man?ver is jobb volt, mint az elején a legjobbak.
Az Odysseus állóhelyére történ? visszaállás során alkalmazott rend?rkanyar is egyre jobban megy. Kikötés közben Hármaskának volt egy gyenge kísérlete arra, hogy csatlakozzon a rozmárok klubjába, de ott felvételi követelmény, hogy legalább nyakig vízben legyen a jelölt, önként menjen a vízbe és kapaszkodni sem ér semmibe. Szóval a mólón lógva térdig a vízben semmiképpen nem volt elég a tagsághoz. Közösségi szellemb?l is bukott, hiába mondtuk neki, hogy kizárólag a hajónapló érdekében vissza kell kapaszkodnia és vissza kell lógnia arra a rövid id?re, amíg lefényképezzük, de hiába gy?zködtük, a Kedves Olvasónak be kell érnie a becsületszavunkkal.
Délután a horgonyzás elméletével ismerkedtünk, a fene gondolta, hogy ennyire sokféleképpen lehet rosszul horgonyozni. A gyakorlat a következ? napra maradt. A vacsorahelyszínre történ? séta hajóismereti tanulmányi kirándulásként zajlott a kiköt?ben, sajnos a betonból épített hajót elvitték, nem tudtuk megnézni.
A vacsora alatti beszélgetés témái: nélkülözhet?ek-e a csillagászati navigációs ismeretek, a magyar oktatási rendszer sajátosságai, hajózás a Földközi-tenger medencéjében.
A nap viccének Tibor sziporkáját választottuk:
- ?Melyik a veszélyesebb a kadét életére: a ruhat vagy a buhat?
- ???!!!???
- Természetesen a buhat, hiszen nem a ruhat eszi az embert.
\

2007. március 2. Élet a ment?tutajban
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!

AVI, 6,806 KB

Ki gondolta volna, hogy a tengerjáró yachtok utasai kínai-magyar kooprodukcióban készül?, de francia márkanév alatt marketingolt ment?tutajra bízhatják életüket, amikor hajójuk süllyedni kezd? Nos, pedig ma erre döbbentünk rá, miután Tibor, a kapitány el?ször elméleti tájékoztatót tartott arról, hogy mit ajánlatos illetve mit kell megkísérelni tenni ha a hajósok évezredes rémálma mégis megtörténne veled, azaz ha süllyedni kezd a hajód. A mai kor ment?eszközeit az elmúlt évtizedek néhány híres túléltjének tapasztalatai és útmutatásai alapján fejlesztették ki.
El?ször is meg kell gy?z?dni arról, hogy a hajó tényleg süllyed-e, mert a túlélés esélye sokkal nagyobb az akár irányíthatatlanná vált, és léket kapott, de le nem süllyedt yachton, mint a globalizáció nemzetközi összmunkája eredményeként megalkotott, és egy jobb min?ség?, de fedéssel ellátott balatoni gumicsónakra emlékeztet? lélekveszt?n. Az utasok rémületére ne hallgassunk, lehet, hogy egy légbuborék a felszínen tartja a sérült hajótestet. Ha viszont az akár több méteres hullámokban, éjjel sötétben a ?MAYDAY? vészjelzés szabályszer? leadását követ?en mégis a hajó elhagyásáról döntesz, akkor gyorsan kell cselekedni, nehogy a ment?tutajt is szem el?l veszítsük.
A süllyed? hajóhoz lekötött ment?tutaj dobozt két markos férfi tudja vízbe dobni, majd egy kötél megrántásával a gázpalack gyorsan felfújja a hajótöröttek új ''otthonát''. Melegen felöltözve, ment?mellényben igen csak nehézkes bemászni, különösen zord körülmények között. Néhány minimális, a ment?tutajhoz rendszeresített segédeszközön kívül csak annyi felszerelésed lesz, amennyit magaddal tudsz vinni.
Az elméleti el?adás után úgy 15-20 csomós szélben ma délel?tt mi is kipróbáltuk, hogy milyen is a ment?tutaj ''feeling''. A hivatalosan hat személyes ''vízi sátorba'' el?ször 6-an másztunk be ment?mellénnyel, és több mint egy órán át ringtunk a vízen. Egész egyszer?en nem fértünk el. Kezeink a nyakunkban, lábaink összegabalyodva, minimális légtérben összezárva, hát bizony hátborzongató volt a gondolat, hogy ilyen helyzetbe is kerülhetünk a zord valóságban! Fél órán át helyezkedtünk a tutajban, majd szemügyre vettük a kötelez? tartalékokat:
''1 db szivacs, 1 db es?víz gy?jt?, 1 db kés, 2 db. melegít? fólia, 1 db láb (?!) pumpa'' - olvastuk a hivatalos tartalomjegyzéket. A legnagyobb megdöbbenésünkre külön bekezdésben olvashattuk, hogy a ?de lux? változatban (Tibor tájékoztatása szerint az óceáni átkeléshez rendszeresített ment?tutaj) akár horgászbotot is találhattunk volna. A legolcsóbb strand pumpához hasonlító leveg?pumpa alkatrészeit külön apró (!) m?anyag zacskókból szedtük össze, hogy a tutaj alját fel tudjuk fújni, és alulról ne fagyjunk meg.
Közben valódi kalandban volt részünk: azt vettük észre, hogy elsodródtunk. Kezdetben mindennek elmondtuk a csomóbajnokon kív?, azt a kadét társunkat aki miatt így jártunk. Aztán nem értettük az Odysseus man?verét sem, aki ott hagyott minket, és jó messzi (igaz szél alatt) lehorgonyzott. Ahhoz hogy valóban megmeneküljünk, oda kellett jutnunk. Kezdetben a szél pont arra sodort, de kés?bb teljesen elállt. Így az elméleti oktatáson megismert módon oda kellett evezni.
Aztán megtudtuk, hogy a tutajhoz gyárilag rögzített kötél csak virtuálisan tartott, így elsodrodtunk. A kötél vége a hajón maradt, kár volt vádaskodnunk. Az Odysseus meg azért nem tudott értünk jönni, mert egy zátony felé sodródtunk, Tibor inkább a túloldalon várt ránk.
DE ÉLÜNK!!
Felháborítónak tartom különben, hogy a maximum 4 f? számára elegend? ment?eszközt 6 f?re alkalmasnak árulják, a hatóságok ezt megengedik, és az id?szaki m?szaki vizsgákon újra és újra jóváhagyásukkal meger?sítik! Továbbá mélyen erkölcstelennek, hogy a forintban millió fölött árult eszköz egyszer? papír alapú használati utasítása (ami nyilvánvalóan nem egy háborgó tengeri környezetbe való), ugyanúgy, mint a legközönségesebb portéka esetén, marketing vagy csak egész egyszer?en költség csökkentés okán ugyanazon a papíron ismerteti az ?alap? modell és a ?de lux? modell felszereléseit. Egy tragikus helyzetben lév? hajótöröttnek hasznos, és a túlélés esélyeit ténylegesen és jelent?sen segít? eszközökre és nem egy morbid termékskála ismertet?re van szüksége! Bár a reklamálás esélye sem nagyobb a túlélésnél...
A túlél?k gyakori beszámolója, hogy több hajót is láttak elhaladni a közelükben, de egyszer?en nem vették ?ket észre. Tibor ''Fogd és vidd magaddal'' ment?csomagja többfajta vizuális felismerést segít?, és pirotechnikai eszközt, valamint a radarok számára érzékelhet? aktív jeladót is tartalmaz. Nos ezeket is megismertük.
Délután a ''párhuzamos'' és ''soros'' horgonyzással ismerkedtünk, és gyakoroltuk annak fortélyait. Majd este Árpád kápráztatta el f?zési tudományával a társaságot, és az este ismét pókerezésbe torkollott.
A mai ''havária'' tréning legnagyobb komoly tanúsága, hogy fel kell készülni az eszközök alulméretezettsége ellen, azaz annál több személyre alkalmas ment?tutajt tartsunk a hajón, mint ahányan utazunk, ismerjük az egyéb eszközöket, és tudjuk, hogy hol vannak a hajón, ha hirtelen menni kell...
Talán nem csoda, hogy ma nem hangozott el ?nap vicce?, majd talán holnap! Jó éjszakát!

Árpád naplója:
A hajótöröttek napja
Ma megkezd?dött a havária-tréning, délel?tt elméletben ismerkedtünk a hajótörés esetére szükséges tudnivalókkal. Az elméleti rész tanulsága: megel?zés, felkészülés, megel?zés. Egyáltalán nem mindegy, hogy kikkel vagy együtt, célszer? mindig legalább egy, jó húsban lév? idegen utast is vinni.
A ment?tutaj vízre bocsátása éles helyzetben kicsit kevésbé ünnepélyes pillanat, mint egy óceánjáró esetében (pezsg?süveg-tördelés pl. egyáltalán nem volt), de adott esetben sokkal fontosabb az érintettek számára. Nekünk teljesen jól ment minden része, a kötélrövidítés félcsomókkal tartott csak viszonylag hosszú ideig (ezt Tibor jótékonyan kihagyta a filmb?l).
A ment?tutaj belseje nem egy táncterem, egy hatszemélyes tutajban hat ember pont elfér, mondjuk akkor mozdulni sem lehet, ha valaki vizuális típus, gondoljon egy szardíniásdobozra. Egy óra pillanatok alatt elszáll, beszállás után 15 perc alatt simán elhelyezkedtünk úgy, hogy már mindenki ki tudta nyújtani az egyik lábát. A tutaj fenekét felfújni 25 perc után tudtuk elkezdeni, addigra került el? valakinek a feneke alól az egyik nélkülözhetetlen kellék. Az egy órába sajnos nem fért bele, hogy teljesen felfújjuk. Mindenki nagyon sajnálta, hogy se nem hullámzott, se nem esett, úgy azért életszer?bb lett volna.
Második körben már csak négyen másztunk bele, összehasonlíthatatlanul kényelmesebb volt, már azt is el tudtuk képzelni, hogy hova raknánk a szükséges felszereléseket. Ha valakinek tutajt kell választani, mi célszer?bbnek látjuk legalább másfélszer akkorát venni, mint ahány utasnak majd használni kell. Ja, és jó tudni, hogy van DeLuxe változat is, mihelyst élesre fordul a helyzet, azonnal tudni fogja a kedves ügyfél, hogy arra lett volna szüksége, de megfontolandó lett volna a DeLuxe Extra Top változat is.
A kés? délután a két horgonnyal történ? horgonyzás és el?tét-horgony felszerelés volt a lecke, tanulságos volt.
A vacsora fokhagymás-parmezános gnocchi, fehérborral. Nem tudom, mir?l volt szó vacsora közben, mert a konyhába voltam szám?zve.
A nap vicce a következ? volt:
Hármaska másodszor is elnyerte pókeren mindenki pénzét.

2007. március 3., szombat Az utolsó teljes nap
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!
A tegnapi ment?tutaj program útvonala
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Árpád naplója:
Reggeli után azonnali kihajózás, megkezdtük a horgonnyal történ? kikötés begyakorlását oldalszélben. Nem tudjuk, Tibornak önköltség szintjén mibe kerülhet egy ilyen tanfolyam, de biztos nem lehet olcsó 25-30 csomós szelet rendelni csak azért, mert ott tart a csoport a tananyagban.
Legrer?sebb szél 32,6 csomó, Attila kikötésénél volt.
Ha fényezni akarnám a csapatot, azt mondhatnám, igazán jól mentek a man?verek, és persze látszott az is, hogy mindenki skipper lesz majd a saját hajóján és a kötélkezelést a matrózokra fogja majd hagyni.
Aztán levezetésképpen egy kis bójára tolatás elfújó szélben. Ha csak oda kellett volna tolatni, mindenkinek ment volna, sajnos Tibor kitalálta, hogy ott is kell maradni a bójánál motorral, na ezen elvérzett mindenki. Azzal vigasztaltuk magunkat, hogy csak azért biztos nem tolatnánk oda valahova, hogy aztán ott már csak megpróbáljunk egy helyben állni, sajnos Tibor mindjárt tudott mondani példát arra, amikor mégis.
Délután elmélet: a tengeri vészhelyzetek kialakulásának receptjeit vettük sorra. Tanulságos, hogy a statisztikák szerint a balesetek jellemz?en jó id?ben, szélcsendben történnek és zömmel egy másik mozgó hajóval ütköznek össze. Szóval, jó lesz félni a jó id?ben.
A vacsora el?tti utolsó program a vészjelz? kézifáklya beindítása volt, nagyon hatásosnak nézett ki, de mindenki remélte, hogy soha életében nem lesz szüksége arra, hogy tényleg elindítson egyet.
Utolsó vacsoránk a fügefás étteremben, f?bb témák: t?z a hajón, ki mit tudott megszerelni annak idején a Trabantján és Wartburgján.
A csapat sajnos nem kovácsolódott eléggé össze, mert az egyik fele ki akarta inni a fügepálinkás üveget, de a másik féle nem segített. Így ebben a versenyszámban is elvéreztek a kadétok, és a kapitány.
A nap vicce nem bírta el a nyomdafestéket.

2007. március 4., vasárnap, A hazautazás napja
A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez kattints a képre!

A nagy kép megtekintéséhez
kattints a képre!
Utolsó nap reggel, vakító napsütés, 20 Cº. Ennél jobb id?t elképzelni sem lehet. Kihajózunk, mert még egy utolsó, a kés?bbiekben gyakran sorra kerül? man?ver hiányzik: az oldalt parthoz kötés el?remenetb?l (jellemz?en benzinkútnál).
A partról félelmetesnek t?nik a man?ver, mert a jó kivitelezéshez sebességre van szükség. Egy-két gyengébb kísérlet után egyre jobbak a próbálkozások, de még a legrosszabb is profibb a horvát átlagnál.
Még egy utolsó rend?rkanyar, és végleg a parthoz kötjük az Odysseust. Megszerettük, remélhet?leg nem ez volt az utolsó utunk vele. Persze, csak ha Tibornak nem lett elege bel?lünk egyszer és mindenkorra.

Üdv Mindenkinek, és Jó Szelet!

Tibor írja: szuper (fogékony, tudni vágyó,jókedély?, összetartó) csapattal mindíg öröm hajózni, nem munka a munka, csak szórakozás. Veletek bármikor, bárhová.

 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től