tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOK TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKLINKEKCHARTERVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

tengeri jogosítvány és tengeri oktatás

396. út
2017 első Szkipper Tréningje
2017.03.15. - 2012.09.06.
Részletes napló /
Üzenet a hajónak /

 
  Főoldal / Hírek
 
tengeri jogosítvány és tengeri oktatás
AKADÉMIAI HÍREK
A Jacht Akadémia és a tengeri vitorlázás hírei.

A hajózásaid vezetéséhez logbook vásárolható
2013. május 9.

A Nemzeti Közelkedési Hatóság által jóváhagyott logbookot jelentettünk meg. A kiadványt a sok éves hajózási tapasztalat alapján alkotta meg Vass Tibor. Ebben együtt található a jachtnapló és személyzeti jegyzék. Jól használható mind saját, mind bérelt hajón. Személyesen vagy utánvéttel is megvásárolható.


Odysseus expedíció
2013. május 8.

Hamarosan indul az Odysseus Expedíció 2.0 Részleteket itt találsz: http://www.odysseus.hu/index.html


Cikk a haditengerészet sporthajó-különítményének történetéről
2013. május 8.

Egy érdekes cikket találtunk a neten, a cs. és kir Jachtraj - a cs. és kir. Haditengerészet sporthajó-különítményének történetéről. Itt találod: http://kriegsmarine.hu/hk/bt01202m.html


GMDSS/ROC - part menti - rádiós tanfolyamok folyamatosan
2013. május 8.

A 2005 február 1-tõl a teljes körûen hatályba lép a tengeri kommunikációt szabványosító GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System) rendszer. Ezt követõen csak GMDSS eszközökkel lehet segítséget kérni a tengeren. A part menti hajózási körzetben (A1) alkalmazott eszközök kezeléséhez korlátozott körzetû (Restricted Operetor Certificate, ROC) képesítés megszerzése szükséges. A ROC képesítés a nemzetközi elõírásoknak megfelelõ legmagasabb képesítés a part menti hajózásnál. Szeretnék minden érdeklõdött tájékoztatni, hogy elkészült 2009. második félévének GMDSS/ROC menetrendje. Az idõpontokat a tanfolyamoknál tudod megnézni. A tanfolyam gyakorlati részét 15 órára emeltük fel. A tanfolyam menete: A kadétok a ROC tanfolyam tankönyve alapján önálló tanulással készülnek a szimulátoros gyakorlatra és a képesítõ vizsgára. A szorgalmi idõszak alatt internetes konzultációra van lehetõség. A számítógépes szimulátoros képzés során egyszerre 4 kadét (minimum 3 a sikeres kommunikációs gyakorlat miatt) és az oktató felkutatási-mentési és más jellegû kommunikációs feladatokat oldanak meg és gyakorolnak be. Az oktatás részleteit a Jacht Akadémia ROC tanfolyami szabályzata tartalmazza, amit kérésedre megküldünk. A szimulátoros képzés: A Jacht Akadémia a nemzetközi elõírásoknak megfelelõ ROC szimulátorral rendelkezik. A szimulátoros képzésen a kadét megtanulják a GMDSS eszközök használatát, így a VHF rádió, a digitális szelektív hívó, a NAVTEX vevõ, a radarbója, EPIRB kezelését, a vészhelyzeti eljárásokat valamint a megismerik a hajózás biztonságát szolgáló nemzetközi információs rendszert. Szeretnélek emlékeztetni, ha 2006-ban vagy 2007-ben tettél ilyen vizsgát, akkor annak érvényessége már lejárt vagy hamarosan lejár, így hajózni szeretnél, akkor felújító képzésen kellene részt venned. Részleteket kérésre küldöm.


A hajózási szezon kezdete előtt érdemes átnézni
2013. február 8.


Megjelent az Adriaia kikötők 2012-2013
2012. február 29.

Megjelent az Adriai kikötők 2012-2013 kiadás, 152 színes oldalon Az általam is sokat forgatott színesen még informatívabb lett, ahogy az egy valamirevaló tengeri térképhez illik. Ez egy új korszak beköszöntét jelenti. A színek megfelelnek a szabványos metrikus térképeken használatos, a Nemzetközi Vízrajzi Hivatal által szabványosított rendszernek: a szárazföldek sárga, míg a sekély part menti vizek 1 méter mélységhatárig világoskék, 10 méter mélységhatárig sötétkék színezést kaptak. A figyelmeztető szövegek lila színűek. A fényjelzők színüknek megfelelő színben jelennek meg, míg a szektoros fényeket színüknek megfelelő körívek reprezentálják. A színes fotók pedig élénkebbé teszik az egyes oldalakat. Itt tudod megnézni a könyvet: www.vitorla.com/temp/ak.zip A könyv ára: 15 990,- Ft Ha Jachtakadémiás vagy kedvezménnyel vásárolhatod meg.


Újdonság - Távoktatásos képzés a 12 és 200 mérföldes elméleti képzésben
2012. február 15.


Újdonság - Távoktatásos képzés a 12 és 200 mérföldes elméleti képzésben
2012. február 15.


Horváországban változtak a rádió csatorna kiosztások
2010. április 16.

A 2010-es évtől megváltoztak a horvát rádióadók időjárási és navigációs figyelmeztetéseket a VHF rádión sugárzó adásai, egységesen a Split rádió korábban használt időpontjaihoz igazodtak. Így a nyári időszámítás szerint 7óra 45-kor, 14 óra 45-kor és 21 óra 45-kor ad a Rijeka Rádió a 24-es csatornán, a Split Rádió a 21-es csatornán és a Dubrovnik rádió a 07-es csatornán. A VHF rádió 16-os csatornáját (amit kötelező hallgatni) az egyes adók az adási körzeteikben bemondják a fő csatornájuk és az általuk távvezérelt adók csatornáinak számát. Úgy gondolom, hogy minden hajózási hét megkezdésekor egyszer végig kell hallgatni a navigációs figyelmeztetéseket, le kell fordítani és alkalmazni kell azokat, ha felelősséggel és biztonságosan szeretnének hajózni. A 4 nyelvű időjárási előrejelzések csatornái nem változtak: a 73-as Pula és Dubrovnik, a 69-es Rijeka, a 67-es Split rádióhoz van rendelve. Itt angolul, németül, olaszul és horvátul ismétlik folyamatosan magnóról az aktuális előrejelzést, naponta háromszor frissítve azt.


Túlélés-technikai gyakorlat az úszodában
2010. január 29.

Az ez évi túlélés-technikai tanfolyam uszodai epizódjáról itt tudod megnézni a videót: http://vitorla.com/dokumentumok/vitorla_118.zip vagy a www.vitorla.com oldalon a Letöltések menőből a Publikációknál az info táblázat alatt. Gratulálok a résztvevőknek.


Egyes nagy értékű vagyon tárgyakat terhelő adóról névleges vitorls felület kiszámításához
2010. január 28.

Én úgy számolnám ki a fenti rendelet szerint az Odysseus névleges vitorlafelületét: grósz: hogy a boom és az árboc hátsó éle közötti távolságot (H) összeszoroznám a boom vitorlával borítható részéig mértét (B)-vel osztva kettővel: (H x B) /2 fock: a a vorstag alsó bekötési pontjától az árboc bekötési pont függőleges magasságát (I) és az alsó bekötési pont árboc első széléig mért távolságát (J) összeszoroznám és osztanám kettővel: (I x J)/2 A grósz és a fock fenti felületének összege adja a névleges vitorlafelületet. Nincs beszámítva génua, bliszter, spinakkker a KÖVIM rendelet szerint. A vagyonadóról szóló törvény szerint nem csak a 25 m2 feletti rész után kell adót fizetni, hanem a teljes után, ha az meghaladja a 25m2-t. Ha más információd van erről vagy pontosítás, akkor kérlek jelezd.


2009. évi LXXVIII. törvény az egyes nagy értékű vagyontárgyakat terhelő adóról
2010. január 28.

A Magyar Köztársaság Országgyűlése a vagyonarányos közteherviselés elvének fokozottabb érvényre juttatása érdekében a következő törvényt alkotja: I. fejezet ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK 1. § (1) Adóköteles az e törvény szerinti lakóingatlan, vízi jármű, légi jármű, nagy teljesítményű személygépkocsi. 11. vízi jármű: a víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény szerinti úszó létesítmények közül az a tengeri hajó, belvízi hajó, a motoros vízi sporteszköz, amelynek névleges vitorlafelülete a 25 m2-t, illetve főgépének motorteljesítménye az 50 kilowattot meghaladja; 15. a vízi jármű, légi jármű tulajdonosa: hatósági nyilvántartásban szereplő vízi-, légi jármű esetén az a személy vagy szervezet, aki vagy amely a nyilvántartásban tulajdonosként szerepel, egyéb esetben a Ptk. szerinti tulajdonos; 18. hatósági nyilvántartás: vízi járművek esetében a hajózási hatóság által vezetett úszólétesítmények lajstroma, légi járművek esetében a Magyar Köztársaság Állami Légijármű Lajstroma vagy egyéb, a légiközlekedési hatóság által vezetett nyilvántartás, nagyteljesítményű személygépkocsi esetén a Gjt. 2. §-ának (1) bekezdése szerinti hatósági nyilvántartás; Az adómentesség 3. § Teljes személyes mentességben részesül: a) a Magyar Állam, a helyi önkormányzatok és azok társulásai, a települési, területi és országos kisebbségi önkormányzatok, a költségvetési szerv, az egyház, az Észak-atlanti Szerződés Szervezete; b) az, akinek vagy amelynek a mentességét nemzetközi szerződés biztosítja. III. fejezet A VÍZI JÁRMŰVEK ADÓJA Az adó tárgya 17. § Adóköteles a hatósági nyilvántartásban szereplő vízi jármű, illetve a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerinti belföldi illetőségű magánszemély vagy belföldön bejegyzett szervezet olyan vízi járműve, amely a hatósági nyilvántartásba bejegyzés műszaki feltételeinek megfelel, de a nyilvántartásban nem szerepel, vagy bejegyzésére külföldön került sor. Az adó alanya 18. § Az adó alanya az a személy vagy szervezet, aki vagy amely a naptári év első napján a vízi jármű tulajdonosa. Több tulajdonos esetén a tulajdonosok tulajdoni hányadaik arányában adóalanyok. Az adókötelezettség keletkezése, változása, megszűnése 19. § (1) Az adókötelezettség a vízi jármű tulajdonjogának megszerzését követő év első napján keletkezik. (2) Az adókötelezettségben bekövetkező változást a következő év első napjától kell figyelembe venni. (3) Az adókötelezettség a vízi jármű elidegenítése, megsemmisülése évének utolsó napján szűnik meg. Az adó alapja 20. § Az adó alapja: a) vitorlás vízi jármű esetén a vízi jármű névleges vitorlafelülete négyzetméterben kifejezve, b) az a) pont alá nem tartozó vízi jármű esetén a vízi jármű főgépének, több főgép esetén főgépeinek összegzett, hatósági nyilvántartásban, külföldön nyilvántartatott vízi jármű esetén a külföldi hatóság nyilvántartásában, ezek hiányában a vízi jármű bizonyítványában feltüntetett kilowattban kifejezett teljesítménye. Az adó mértéke 21. § Az adó évi mértéke: a) a 20. § a) pontja szerinti vízi járművek esetén az adóalap minden megkezdett négyzetmétere után: aa) a vízi jármű gyártási évében és az azt követő 10 naptári évben 2000 Ft; ab) a vízi jármű gyártási évét követő 11-21. naptári évben 1000 Ft; ac) a vízi jármű gyártási évét követő 22. évtől 500 Ft; b) a 20. § b) pontja szerinti vízi járművek esetén kilowattonként: ba) a vízi jármű gyártási évében és az azt követő 5 naptári évben 300 Ft; bb) a vízi jármű gyártási évét követő 6-10. naptári évben 250 Ft; bc) a vízi jármű gyártási évét követő 11-15. naptári évben 200 Ft; bd) a vízi jármű gyártási évét követő 16. naptári évtől 150 Ft. Adómentesség 22. § Mentes az adó alól: a) a hajózási tevékenység engedélyezésének rendjéről szóló külön jogszabályban engedélyeztetési kötelezettség alá eső tevékenység ellátásának céljára üzemeltetett vízi jármű; b) a sportról szóló törvény szerinti sportszövetség, valamint az azzal tagsági jogviszonyban álló sportegyesület tulajdonában vagy üzemeltetésében lévő vízi jármű; c) az illetékes vízirendészeti rendőrkapitányságon vízimentési tevékenység ellátására nyilvántartásba vett és vízimentés céljára a hajózási hatóság által alkalmasnak minősített vízi jármű; d) az 1950. év előtt tervezett eredeti történelmi vízi jármű, valamint annak a túlnyomóan eredeti anyagokból készített és a gyártó által ilyenként feltüntetett egyedi utánzata.


Megjelent a Nagy Zoltán által készített angol-magyar charter szótár
2009. december 1.

Örömmel tájékoztatlak, hogy megjelent Nagy Zoltán által készített angol-magyar és magyar-angol charterszótár, hajóbérlők vitorlás szótára. Ha szeretnéd megvásárolni, akkor azt rajtunk keresztül is megteheted. Ma aláírtuk az erre vonatkozó szerződést. A könyv: 7990 Ft Jach Akadémiát végzettek kedvezményesen vehetik meg. Ha postázva kéred, akkor annak a költsége Téged terhel. Amennyiben meg akarod rendelni, küldjél e-mailt az info@mja.hu címre, hogy a további részleteket egyeztethessük.


Magyar képesítések elismerése Horvátországban,
2009. június 16.

A magyar képesítések horvátországi használatáról ismét felröppent a rémhír: "Nem fogadják, mert nincs rajta a horvát minisztériumi listán."
Valóban nincs azon a horvát minisztériumi internetes listán a magyar képesítés, ahol a horvátok egyoldalúan (valószínűleg a gazdasági helyzet miatt) elfogadtak külföldi jogsikat, mivel velünk ezt más módon rendezték még 2006-ban.

A magyar képesítés státusza a következő:
2006. június 19-én Zágrábban a két állam a kedvtelési célú hajózási képesítések kölcsönös elismeréséről egyezményt kötött, amely természetesen még mindig hatályos.
A horvát bevezetését előíró miniszteri tájékoztatót és a Magyar Nemzeti Közlekedési Hatóság hivatalos tájékoztatóját és az egyezmény magyar szövegét itt tudod letölteni:

http://www.vitorla.com/dokumentumok/vitorla_107.pdf

Akinek gondja lehet ezzel, javaslom a horvát nyelvű első oldal kinyomtatását.


V. Jacht Akadémia Kupa összefoglalója
2009. június 5.

Navigációs vitorlás verseny az Adrián 2009 május 16-22 között került sor az V. Jacht Akadémia Kupára. Az elsőn 4, az ötödiken már 10 hajó indult. A nevét onnan kapta ez a különleges vitorlás verseny, hogy a személyzetből legalább két főnek jachtakadémistának kellett, ebből az egyik a szkipper volt. A különlegessége abban rejlik, hogy itt a hajózási ismereteket kell összemérni, vitorlázva. A vitorlázási tudás csak az egyik, gyakran nem meghatározó eleme ennek a versenynek. A hajók a Hramina Marinától bérelt, sokak által ismert Bavaria 46-osok voltak, amelyekre leginkább a kényelem volt a jellemző. Nem a vitorlázási tulajdonságaikról híresek. A fontos, hogy mindenki azonos típusú hajóval versenyzett. Sokan visszasírták a tavalyi Salonákat, de itt legalább a verseny után nem lötyögött a hajófenékben több száz liter víz és az első nap után nem kellett kihívni a charter cég szerelőjét a sok javítás miatt. Végül mindenki megbékélt a hajókkal. A JAK versenyszámait és szabályait a júniusi szkipper értekezleten az általam elképzeltekre alapozva közösen találtuk ki, határoztuk meg. Ez valóban a résztvevők kedvére és örömére szervezett verseny. A szabályok olyanok, hogy elvileg bárki megnyerhet egy futamot, ha a többiekhez képest többet tud a hajózásról és pontosabban navigál. Az V. JAK-on a következő szkipperek indultak: Dubi Zoltán, Fekete László, Hermányi Zsolt, Csonka Sándor, Kardeván Vilmos, Kádár László, Makfalvi Árpád , Szalva Vilmos, Szalai Zoltán, és Vágújhelyi Ferenc. Minden hajón a kiírásnak megfelelően legalább egy, de inkább több jachtakadémista volt. Dubi Zoltán csapatát a második naptól Farki erősítette, míg Vágújhelyi Ferencét a Színes. A zsűri hajó a Jacht Akadémia Odysseus iskolahajója volt, amely fel van szerelve a megfelelő infrastruktúrával ehhez. Egy csapat már pénteken átvette a hajót a próbákhoz, a többi pedig szombaton. Az átadás teljesen rendben volt, mindenkinek tudom ajánlani a Hramina Marina 2008-as és 2009-es hajóit. Ugyan a hajók nevei egyszerűre sikerültek, mivel azok Hramina Marina 1, 2, 3 stb.. A megnyitó vacsorán a tavalyi kupagyőztes visszaszolgáltatta a Jacht Akadémia Vándorkupát, amit mindenkinek megmutattam, hogy bárki hazaviheti, aki a legjobb lesz. Az első három JAK-ot Fekete László vezette csapat nyerte, tőlük hódította el az akkor először induló Kardeván csapat. A megnyitón kiosztottam a 20 kérdésből álló tesztet, amely a kombinációs pontgyűjtő futam hajózási ismereteinek alapját adta. Kedd reggelig mindenkinek volt ideje utána nézni az ilyen típusú kérdéseknek: Minek minősül a szélcsendben veszteglő vitorlás hajó? a.) válasz: kormányképtelen hajó, b.) válasz: manőverképességében korlátozott hajó, c.) válasz: vitorlás hajó menetben, amely a vízhez képest nem halad. Látszólag egyszerű és hétköznapi kérdés, de végül senki sem tudta a jó választ. Kedves olvasó! Ön szerint melyik válasz a helyes? A cikk végén elárulom. A futamokról. Az olimpiai pályaversenyen kívül minden futam rajtja és befutója virtuális volt és általában a Maslenjak-szigethez határoztuk meg. Az Odysseussal a virtuális rajtvonalban horgonyoztunk, hogy a korai rajtot így azonnal észleljük. A virtuális rajt azt jelentette, hogy a kiírás szerint minden hajón kellett lenni egy Garmin 276 vagy 278-as típusú referencia GPS-nek, amellyel a navigációs feladatok teljesítését ellenőriztük. Ezen a GPS-en meghatároztuk a rajt és a cél helyzetét, ezt kellett használni. A futam után értékeltük a hajózott nyomvonalakat. Felmerült a GPS hibájának kérdése. Volt olyan versenyszám, amikor 1,8 m sugarú körön kellett átvitorlázni a 4,5 méter széles hajóval. Hogyan lehet ezt ellenőrizni az 5 méter pontosságú koordinátákat adó GPS-el? Nagyon egyszerűen. Minden eredményt az egyes hajók saját referencia GPS-éhez viszonyítottuk. Ennek következtében fizikailag minden hajó más pontot kapott, és ezen haladt át, de a GPS-e szerint ezek a pontok azonosak voltak. Nagyon jól működött az értékelés, immár ötödik alkalommal. Az első futam - vasárnap - túra verseny kötött pályán volt, bemelegítésként. Ekkor a Murter előtti Maslenjak-szigettől a Dajnice- és a Cavlin-szigeteket kellett megkerülni, miközben át kellett hajózni két virtuális kapun és egy ponton. Ezt a part menti navigációval kellett megtalálni, ugyanis megadta az Odysseus árbocának és a Prisnják-sziget mágneses iránylatát. A térképre part menti navigációs módszerekkel felszerkesztve ismerték meg a versenyzők a kontroll pont helyét. Nagyon erős verseny volt. Az egyes hajók 33-38 mérföldet hajóztak a délután megerősödő misztrálban ezen a futamon. Ekkor a az első három helyezés a következő volt: 1. Fekete László, 2. Vágújhelyi Ferenc, 3. Kardeván Vilmos. Az első és az utolsó hajó időkülönbsége 1 óra 26 perc volt. Este a kikötőben kiértékeltük a GPS-eket, senki sem hibázott, csak van, aki gyorsabban vitorlázott, van aki még gyorsabban. Minden szkipper elmondta a projektorral kivetített nyomvonala alapján, hogy milyen elképzelés alapján és hogyan hajózott. Hol voltak szerinte jó és rossz döntései és ez így ment minden futam után. Mindenki nagyon élvezte, különösen az egyes szkipperek önirónikus magyarázatait. A második futam - hétfőn - a mérföldgyűjtő verseny volt, amely során a feladat szerint a rajt és a cél között minél több mérföldet kellett levitorlázni. Extra mérföldeket lehetett szerezni három objektumban. Ezek a cső, az „L” és a gyűrű alakzatok voltak. Az itt szerzett mérföldek 2-es, 3-as és 5-ös szorzóval növelték, vagy hibázás esetén csökkentették a teljesítményt. Ez bizony egy nagyon nehéz feladat volt. A gyűrű objektum hajózható falvastagságát 200 méterben határoztuk meg. A győztes csapat itt 10,2 mérföldet teljesített. Mint egy gombjuk kivarrva, olyan volt a nyomvonaluk. Külön nehezítés volt a navigátorok számára, hogy a befutó előtt 1 óráig legfeljebb háromszor lehetett keresztezni a saját nyomvonalukat, vagy különben kiestek. Euz olyan jól sikerült, hogy ezért idén senki sem lett kizárva a futamból Egy hajó volt, aki két objektumban is kiesett, így csak csökkenthették a mérföldjeiket, a többiek pedig növelték. Egy hajónak motort kellett indítania, amit bejelentett a VHF rádión, ezért sajnos kiesett a futamból. A végeredmény nagyon izgalmasra sikerült. Az első és az utolsó hajó között csak 13,9 mérföld volt a távolság különbség a majdnem 12 órás futam alatt. Az objektumokban szerzett extra mérföldek alapján a következő eredmény született: 1. helyezett: Dubi Zoltán – 107,4 tmf, 2. helyezett: Vágújhelyi Ferenc, 96,3 tmf, 3. helyezett: Hermányi Zsolt, 86 tmf-el. Külön ki kell emelnem Farki hihetetlen precíz „gomblyukvarrását’, és Színes „dupla varrat technikáját”. A harmadik futam - kedden - a Labirintus hajózás volt, amit „tavaszi beporzás” kódnéven emlegettünk a zsűri hajón. Az ötletet Gajdos Attila adta, aki arra a kérésemre, hogy egy olyan pályát találjunk ki, amelyben csillag alakban kell hajózni, megrajzolt egy cserepes virágot. Ennek szárát befordítottam 300 fokra, ami a várható szélirány volt. A szárat 100 méter „vastagsága” rajzoltam. Volt hozzá egy virágcserép is, amelyen kukac módján kellett volna átrágniuk magukat a versenyzőknek, de végül a zsűri többi tagja meggyőzött, hogy ez már túlzás. A virágot Seres László feltöltötte a hajók GPS-ére, majd elkezdődött e verseny. A virtuális rajt kb. 5 mérföldre volt a cserép aljától, hogy kellően szétszóródhasson a mezőny. Dubi Zoliék léptek be először a virágba, majd a kiírás szerint 1 órán belül a többi hajó. Az értékelés alapja a virágon való leggyorsabb áthaladás volt. Sajnos egy hajó érintette a virtuális falat és ezért navigációs hiba miatt kiesett. A tényt észlelték, és engedélyt kértek a pálya teljesítésére, már versenyen kívül. Végezetül a GPS nyomvonallal írt búcsúszóval köszöntötték a versenyzőket. Leghamarabb Dubi Zoliék jöttek ki a virág csúcsán, de a szél erősödésre számító, és (közben ebédet főző) Kardeván Vilmosék hajóztak keresztül a virágon. A következő eredmények születtek: 1. hely: Kardeván Vilmos – 1óra 38 perc, 2. hely: Dubi Zoltán – 1 óra 43 perc, 3. hely: Vágújhelyi Ferenc – 1 óra 47 perc volt. A futam után több hajóról is felajánlották, hogy vegyek egyszer részt egy ilyen hajózásban, mancsaftként. Így megtudom azt, mit jelent 130 takváltás másfél óra alatt. Szép volt tőlük, de nem éltem a lehetőséggel. Én belehaltam volna. Este megint a szokásos értékelés, tanulságok levonása, nagy kacagás a hibákon, Csonka Sanyiéknak nagy tapsa a szép üzenetért. Ismét jó hangulatban, vidáman zárult a futam. A negyedik futam - szerdán - a kombinációs pontgyűjtő verseny volt, amikor a megnyitón a hajónként azonos tesztek lehetséges megoldásaihoz hozzárendelt koordinátákon kellett áthajózni. Tegnap éjjel egy órakor még szinte minden hajón a könyveket bújták, keresték a válaszokat. A reggeli szkipper értekezleten le kellett adni a válaszokat, és csak a jó válasz szerinti pontokon való hajózást értékeltük. A 20 kérdésnek megfelelően legeneráltunk hajónként és kérdésenként összesen 600 GPS koordinátát. Persze minden hajó csak a saját koordinátáit ismerte, hogy ne lehessen valaki farvizén pontot gyűjteni. A 20 kérdésekhez tartozó pontokat a Murter-tengeren szétszórtuk és 1-től 10 közötti értékeket rendeltünk hozzá. A végeredmény a begyűjtött (meghajózott) pontok száma volt, pontegyenlőség esetén a befutási sorrend döntött. Volt egy befutási limit idő, aki ezt nem teljesítette, az kiesett a futamból. Sajnos két hajónak ez a sors jutott, az esti gyengülő szélben nem értek be időben. Nagyon érdekes eredmények születtek. Aki elméletből jó volt, az több helyes választ jelölt be, így több ponthoz jutott. A helyezések a következők voltak: 1. helyezett: Makfalvi Árpád – 100 pont, 2. helyezett: Kardeván Vilmos – 87 pont, 3. helyezett: Fekete László – 71 pont. Ugyan ennyi pontot szerzett Vágújhelyi Ferenc is, de később érkezett a célba, ezért csak 4. lett. Este az eredményhirdetésnél bizony parázs hangulat alakult ki, amikor elmondtam a teszt helyes megoldásait. A szélcsendben veszteglő vitorlás hajó helyes státusza a kormányképtelen hajó volt, amit angolul a „vessel not under command” kifejezés jelöl. Egy vitorlás hajó csak addig vitorlás hajó, ameddig csak a vitorla hajtja meg. Ha nincs szél, akkor olyan, mintha a géphajónak elromlana a motorja. Ha elindítja a motorját és az hajtja meg, akkor már nem vitorlás hajó. Bizony a COLREG logikáját van aki nehezen fogta fel, pedig adott esetben ez sok pénzbe kerülhet. Igaz, nekem nagy segítségemre volt néhány bírósági döntés a helyes válasz meghatározására. Ebből is sokat tanultak a részvevők. Mi is valójában a vitorlás hajó, a halász hajó, mikor lehet behajózni Guernsay kikötőjébe, stb. Az olimpiai pályaverseny volt a csütörtöki első futam. Ez egy teljesen hagyományos vitorlás verseny volt, ahol csak a csapatok vitorlázás tudása számított. Az krajcbója után Fekete Lászlóék 10-12 hajóhosszal vezettek, de ezt az előnyt nem tudták megtartani, mivel a zsűri hajóról nézve 2 taktikai hibát is elkövettek. Nagyon izgalmas volt, amikor Dubi Zoltánék hajója tőlük fél méterre suhant legalább öt percen át, majd a hátszeles szakaszon a spinakkerek egymástól látszólag csak 20 centire szálltak. Ezen a futamon a következő eredmények születtek: 1. helyezet: Dubi Zoltán, 2. helyezet: - Vágújhelyi Ferenc, 3. helyezet: Fekete László volt. A hatodik futam, a precíziós navigációs verseny volt, amikor minden hajó kapott 9 céltáblát GPS koordinátákkal, és ezen kellett keresztül vitorlázni. A legbelső kör sugara 1,8m volt, míg az 5. köré 9, 6m. Ez bizony kihívás a javából. Itt is pontegyenlőség esetén a befutási sorrend számított. A következő eredmények születtek: 1. helyezett: Kardeván Vilmos – 45 pont, 2. helyezett: Fekete László: 45 pont, de később futott célba, 3. helyezett: Dubi Zoltán – 43 pont. Megjegyzem, hogy a maximális pontszám 45 volt. Este a szokásos kiértékelésnél nagyon tanulságos taktikákat, ötleteket és elkerülendő hibákat ismertünk meg. Azután megkezdődött a latolgatás, ki nyeri meg az V. JAK-ot. A kieső futam miatt váratlan helyzetek és éles küzdelem alakult ki. A holnapi verseny eredménye lesz a döntő. Hetedik futam a felkutatási verseny. Itt azt szimuláltuk, hogy az Odysseusról beesett mis. Luela Williamson (az apjától származik az ismert Williamson forduló neve) a vízbe, amit csak sokkal később észleltünk, miközben útirány változtatással 3 mérföldet hajóztunk. A szükséges adatokat rádión bemondtam, majd elrajtoltattuk a futamot. Aki megtalálta, annak egy SMS-ben el kellett küldeni a hölgyön található jelzést, majd a kijelölt kontrol ponton áthajózva be kellett futni a célba. Mindenki megtalálta a hölgyet és a következő eredmények születtek: 1 helyezett: Dubi Zoltán, 2. helyezet: Fekete László, 3. helyezet: Kardeván Vilmos volt. Ezzel véget értek az V. JAK futamai. A következő eredmények születtek a kieső futamok után: 1. helyezet: Dubi Zoltán: 13 pont, 2. helyezet: Kardeván Vilmos: 14 pont, 3. helyezet: Fekete László: 16 pont, 4. helyezet: Vágújhelyi Ferenc: 19 pont, 5. helyezet: Hermányi Zsolt: 29 pont, 6. helyezet: Makfalvi Árpád: 31 pont. 7. helyezet: Szalai Zoltán: 40 pont, 8. helyezet: Csonka Sándor: 43 pont, 9. helyezet: Kádár László: 45 pont, 10. helyezet: Szalva Vilmos: 56 pont. Ez egy nagyon jó hangulatú, veszekedésektől mentes, egymást segítő és tanulságos verseny volt. A futamokon a versenyzők saját maguk ellen harcoltak, nem egymás „legyilkolása” volt a cél, hanem a hajózási ismeretek összemérése. Esténként nem volt hangos a kikötő a részeg ordítozástól, veszekedéstől. A reggeli szkipper értekezleten nem a veszekedés volt a téma, hanem az egy konstruktív megbeszélés volt javaslatokkal, amelyek egyszerűsítették, javították a futamok szabályait. Nem voltak óvások, gyanúsítgatások, sunyi suttogások. A vesztesek is győztek, hiszen csodás vitorlás élményben volt részük. Felmérhették elméleti és gyakorlati tudásukat, sokat tanulhattak a saját és a mások hibáiból. Szóval nagyon szép volt az V. JAK. Köszönöm mindenkinek ezt az élményt: Eszternek a szervezésért, a szkipereknek és a résztvevőknek az ötletekért és a sportszerű magatartásukért, a zsűri hajón a segítőimnek, akik nagyon sok feladatot átvállaltak, Ruinak a biztos szabályismereti hátérért és mindenkinek, aki segített ebben a versenyben. Jövőre, veletek ugyanitt.


 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.
Tel\Fax: +36 (1) 206-0884 Mobil: +36 70 624 8600




Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

SRC

LRC

Rádiós tanfolyamok ütemezése és árai

Letöltés pdf formában


Skipper vizsga

Távoktatásos tanfolyamok

  • 361. 17.okt. 6. - 12tmf,
  • 362. 17.okt. 6. -200tmf,
  • 367. 17.nov. 29. - 12tmf,
  • 368. 17.nov. 29 -200tmf,
  • 377. 18.márc. 14. - 12tmf,
  • 378. 18.márc. 14. -200tmf,

Hétvégi tanfolyamok

  • 365/H 17.nov.26.-12 tmf
  • 366/H 17.dec.03.-200tmf

Órarendek 2017-18.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

363. Alsóörs - október 11.
esőnap: október 13.

Tablettel a tengeren

  • 364. 17.okt.9.
  • 373. 18.jan.23
  • 379. 18.máj.23

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    369. jan. 15.
  • Havária elmélet
    374. január 11.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    371. jan. 18.
  • Mediterrán Charter
    378. ápr.24.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 375. 18.márc.12.
  • 380. 18.máj. 23.

Tengeri gyakorlat

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 414. 18. Márc.19.

VIP Manőver Tréning

  • No 416. 18. Ápr.3.
  • No 418. 18. Máj.7.
  • No 419. 18. Máj.14.

Szkipper Tréning

  • No 414. 18.Márc.1.
  • No 417. 18.Ápr.11.
  • No 420. 18.Máj. 24.
  • No 423. 18.Szept.6.
  • No 424. 18.Szept.17.

Kapitány Tréning

  • Punat - Athén
    No 421. 18.Jún.08.
  • Athén - Punat
    No 422. 18.Júl.20.

-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2011. február 11.-től