MJA.hu főoldala

ahol megtanulhatsz önállóan hajózni a tengeren

Vass Tiborról
tengeri vitorlázás
RÓLUNKTANFOLYAMOKTovábbképzésekTengeri rádiózás TRÉNINGEKÁRAK IskolahajóHAJÓNAPLÓTENGERI TUDÁSTÁRJAKVIDEÓK
tengeri vitorlás jogosítvány

MaxSea
Hogyan kezdjük a tengeri hajózást?
Tengeri navigáció
Csillagászati navigáció
Rádiózás
Horgonyzás
PUBLIKÁCIÓK
 
  Főoldal / Navigátor / MaxSea
 
tengeri jogosítvány és tengeri oktatás tengeri navigációs program - MaxSea




Maxsea International
Információk a Maxsea-ről

A Maxsea talán az az egyik legjobb navigációs szoftver. Évek óta használom és meg vagyok elégedve vele.

A Maxea Time Zero két gépre indtallálható fel egy licensz alapján. Így egyik az Odysseus iskolahajón működik a navigációhoz, míg a másik a notebookomon van a tervezéshez. Mindenkinek ajánlom.
A részletek ügyében kérem keressen.



MaxSea árlista



A régebbi MaxSea verziókról írtam egy cikket, amely kivonata a következő:

A program indítása után a szokásos figyelmeztető képernyő jelenik meg, amely tartalmi fordítása a következő:
A MaxSea egy nagy hatékonyságú térkép megjelenítő program, de nem célozza meg a nemzetközi törvényekben előírt hivatalos papír térképek használatának helyettesítését.
Csak a hivatalos állami térképek és azok napra kész javítása a Tengerészeknek szóló hirdetményekkel tartalmazzák a biztonságos navigációhoz szükséges információkat és ezek megfelelő alkalmazása mindig a hajóvezető felelőssége.
A MaxSea használatával annak kezelője tudomásul veszi a fenti figyelmeztetést.
Vagyis ez sem helyettesíti a navigációs ismereteket és minden felelősség a felhasználót terheli.
Lehetetlen az 547 oldalas kezelési utasítást bemutatni a cikk terjedelmébe, így csak belekapok néhány számomra sokat használt és különlegesnek tűnő részletébe.
Az adatforrások bekötése a sorozat korábbi részében ismertetett módon történhet, a Com portokon keresztül. Itt már látszik a két program közötti jellemző különbség: Ez 24 fajta adatformátumot ismer, köztük persze a szabványos NMEA 0183-at is. Továbbá be lehet állítani az egyes adat típusokon belül az adat mondatokat fajtáját is. Pl. a pozíció adatokat 7 különböző adatmondatból olvashatjuk be, természetesen a legtöbb információt tartalmazó RMC-t is. további különlegessége az adatbevitelnek a külön beadható 17 fajta radar és AIS információt is. A fentieken kívül még a Navnet nevű hálózati kapcsolatra is alkalmas. Ez a sok adatfajta lehetővé teszi a MaxSea alkalmazását a legkülönbözőbb környezetben is.
A legtöbb elektronikus térképet (12 különböző típus!) meg tudja jeleníteni, sőt a legújabb változata a Time Zero különleges, három dimenziós térképekkel kerül forgalomba. Különlegessége pl., hogy a Balatonra is kapható C-Map térkép kártyákat is be tudja olvasni és megjeleníteni.
A tipikus MaxSea oldal egyes funkcióit magyarra fordítva lehet megnézni az ábrán.
Az útvonal tervezés nagyon könnyű: a kurzort rávisszük a piros vagy a kék körre, majd az egérrel kattintva kész az útvonal tervező eszközünk. Ez után csak a térkép megfelelő pontjaira kell kattintani Ebből lesz az útpont, amelyeket a egy útvonallá fűzi össze a program és már kész is. Az így tervezett útvonal adatait ki tudjuk listázni és megnézhetjük a részleteit: milyen hosszú a teljes útvonal, mekkorák és milyen irányúak a szakaszai. Mikor érkezünk az egyes pontokba, a szakaszok irányai. stb.
Különlegessége, hogy egy időben két útvonalat tudunk megjeleníteni és használni: a tervezettet és az aktívat. Ezek módosítása is igen egyszerű: csak a mozgat jelre kell kattintani, majd miután a kurzor felveszi ennek formáját, már módosítani is tudjuk az egyes pontjainkat. Kicsit vicces és nosztalgikus a törlő ikon, mintha valami ősrégi pontevő játékot játszanánk. Nagyon könnyen tudunk egy közbülső pontot is beszúrni vagy elvágni az útvonalunkat a megfelelő ikonnal. A sok szoftver közül amit eddig próbáltam, ennek tűnik a legjobbnak ez útvonal tervező része.
További különlegessége a különböző beérkező adatok megjelenítése és regisztrálása. Pl. a mélységmérőtől érkező vízmélységek alapján fel tudja térképezni a tengerfenék profilját és egy térbeli képek alkot róla a térkép egyes pontjait három dimenzióban elcsúsztatva. Az így kapott képet forgathatjuk, dönthetjük, nagyíthatjuk. A balatoni C-Map térképek alapján jól fel lehet térképezni pl. a Balaton víz alatti domborzatát is A saját magunk által készített víz alatti térképezés mellett a alkalmas a szoftver a 3 dimenziós „gyári” batimetrikus térképek kezelésére is.
A hajózásunk adatainak rögzítésére is kiválóan alkalmas a Logbook funkciójával. Ez persze nem helyettesíti a hivatalos hajónaplót, de annak alapjául szolgálhat.
Versenyzéshez is nagyon jól használható a MaxSea. A polár görbékkel meg tudjuk határozni a vitorla állításunk hatékonyságát. Ehhez be kell kötni a hajó információs hálózatába a számítógépet és rendelkezni kell a szél, a sebesség és útirány adatokkal. A polár görbe az ábrán azt mutatja, hogy a 20 csomós szélben az egyes szélirányokban milyen sebességgel hajózhatunk. Így pl. ha 66°-ról kapjuk a szelet, akkor az elméleti sebességünk 11,31 csomó. Ha csak 10 csomóval haladunk, akkor a vitorla nincs jól beállítva. A program képes a szél irányának és sebességének változását elemezve rövid távú lokális előrejelzést adni a szél változására, amely szintén hasznos a versenyzéshez.
A meteorológiai információkat is nagyon jól kezeli az un. grib állományokkal. Ezek az adott területre érvényes meteorológiai adatok tömörített, speciális formátuma. Így pl. az egész Adriára vonatkozó 7 napos szél és eső előrejelzés 3 óránként megadott adatai összesen 7 kB adat mennyiség. Külföldön a méreg drága mobil telefonos internet elérhetőségek esetén bizony ez kedvező. Az így letöltött grib állományt megjeleníthetjük a térképünkön, látva a veszélyes időjárási helyzeteket. A MaxSea 15 napos grib előrejelzéseket is tud adni. Ebből az első hét egészen pontos, míg a második csak a tendenciát adja általában. Kezdetben a gribek kevéssé voltak megbízható, de mára hihetetlenül pontos előrejelzéseket adnak. Így pl. már hétfőn lehetett látni, hogy péntek éjjel 55 csomós vihar lesz, amely a kezdeti időponthoz képest összesen két órát tévedett a prognózis. Én 2000 óta próbálgatom a különböző előrejelzéseket. Ez vált be talán a legjobban, különösen a lentebb sorra kerülő útvonal tervezésnél kiváló.
Vitorlás útvonal tervezéshez a program fel tudja venni a hajó polár görbéjét. Amennyiben gyári adattal rendelkezünk (pl. egy charter hajónál) akkor azt is tudjuk használni. A leggyorsabb vitorlás útvonal tervezésénél a grib adatok szolgáltatta előrejelzéseket használjuk fel a hajó vitorlázási tulajdonságai alapján. Ehhez megrajzoljuk a követendő útvonalunkat, majd a Performance modulban kérjük az útvonal tervezést. Ezt 15 perctől 6 órás részletességgel kérhetjük. Az útvonal tervezés azon alapszik, hogy az adott pontból különböző irányokba indulva milyen távolságra tudunk elvitorlázni a rendelkezésre álló szél prognózis alapján. Így kapunk egy izochronának (azon idő) nevezett görbét. Ennek a cél felé legjobban közelítő pontjából a következő lépésben ismét megtervezi a legkedvezőbb irányt. Végeredményül kapunk egy optimális vitorlás útvonalat, amelyen a leggyorsabban eljutunk a célpontba. A fejlettebb szoftver verziókban már beállíthatjuk, milyen lehet a maximális szélsebesség, amelybe még beviszi a hajót az optimális útvonal. A szemléltetésként szereplő ábrán 30 perces izochronák alapján készült az optimális útvonal.
További különlegessége a MaxSeanek, hogy meg tudja jeleníteni a radar információkat a számítógép képernyőjén és onnan lehet a radar vezérelni is. Ehhez persze szükség van a megfelelő adat kapcsolatra is.
Ehhez hasonló jellegű az AIS (Automatic Identification System) adatok kezelése. Ezu olyan rendszer, hogy a kereskedelmi hajóknak kötelező, a jachtoknak ajánlott egy AIS adóvevő használata, amely kisugározza a VHF rádió frekvencia tartományában a saját adatait, koordinátáit, mozgás paramétereit, amelyeket a környező hajók 80-150 mérföldes távolságon belül vesznek és elemeznek. A program meghatározza a saját adataink alapján a többi hajó veszélyességének mértékét és kijelzi azt. Nekem nagyon bevált. Máltáról Korfura hajózva, vagy nyílt Adrián a többi hajó biztonságos távolságra elkerül, ami óta használom ezt a rendszert. Ennek szemléltetésére a rijekai kikötőben álló (zöld háromszöggel jelzett) Thutmose nevű hajóról 25,8 mérföldre (Rng To Tgt) vagyunk és látjuk a nevét, a hívó jelét, az MMSI számát, a méreteit, a típusát, stb.
Végezetül még nagyon sok és hasznos funkciója van a MaxSeanek. Sajnos ezt meg kell vásárolni és a térképeket is hozzá. Van viszont egy olyan lehetőség a MAxSea Easy változatot használva, amelynél a Mapmédia térképekkel együtt lehet megvásárolni ezt. Így pl. egy teljes Földközi-medence térképcsomaggal (954 db! térkép) ennek ára 1000 Euró +áfa vagy az Adriát és a Jón-tengert tartalmazó 480 térképből álló csomag ára 500 euró + áfa.

A másik lehetőség az új MaxSEa Time Zero, amelyhez 700 euró + ÁFA áron már vektoros térképpel is meg lehet venni.
 

Iroda (a térképen): Bp. XI. Barázda u. 18.
GPS: Lat=47.457838°N Lon=19.042611°E


levél: 1116 Budapest Barázda u. 18.

+36 70 6248600

+36 1 4810348


<
A Jachtakadémia számokban:
havonta frissülő adatok

Alapítva: 1992.

Tengeri
tanfolyamok:
390

Rádiós
tanfolyamok:
239

Hallgatók:
4401
Utolsó neve: Szabó Péter

Túrák:
427

Mérföldek:
(Vass Tibor)

215 312tmf, ami 9,97 Föld kerület

Következő tanfolyamok:

  • 390. dec.13.kikötői manőverek elmélete
  • 391. nov.30.Coastal Skipper
  • 392. nov. 30.Offshore Skipper
  • 393. dec.10. trópusi charter
  • 394. jan.11. túléléstechnika elm.+ uszodai gyakorlat
  • 395. jan.10.Coastal Skipper
  • 396. jan.10.Offshore Skipper
  • 397. jan.15. csil.nav. a Planetáriumban
  • 398. febr.18. tengeri radar
  • 399. febr.21.havaria elmélet



Tengeri

tanfolyamok


Tengeri rádiózás

GMDSS/SRC

GMDSS/LRC

Rádiós tanfolyamok kezdete
2018. őszi szemeszter
No 236. 08.31.
No 237. 09.21.
No 238. 10.12.
No 239. 11.02.

2019. téli szemeszter
No 240. 12.21.
No 241. 01.11.
No 242. 02.01.
2019. tavaszi szemeszter
No 243. 02.22.
No 244. 03.15.
No 245. 04.05.
No 246. 04.26.
No 247. 05.17.
Magyarázat
Az időpontok a hétköznapi csoport távoktatásos tanfolyamának kezdetét jelentik.

Rádiós tanfolyamok részletei

Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.

Tengeri jogsi

2018-19.


Távoktatásos tanfolyamok

Coastal Skipper tanfolyam
(12 mérföldes vizsga)

  • 383. szept.28. (28 nap)
  • 391. nov.30. (14 nap)
  • 395. jan.10. (14 nap)
  • 401. márc.14. (10 nap)
  • 407. jún.07. (14 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Offshore Skipper tanfolyam
(200 mérföldes vizsga)

  • 384. szept.28. (28 nap)
  • 392. nov.30. (21 nap)
  • 396. jan.10. (21 nap)
  • 402. márc.14. (10 nap)
  • 408. jún.07. (10 nap)
Zárójelben a modulok közötti idő.
ami a tanfolyam intenzitására utal.

Hétvégi tanfolyamok

  • 387/H nov.18.Coastal Skipper
  • 388/H nov.25. Offshore Skipper
Hajózási tanfolyamok

Órarendek 2018-19.



Tengeri gyakorlat

Szkipper Tréning

  • No 423. 18.szept.6.
  • No 424. 18.szept.17.
  • No 433. 19.ápr.01.
  • No 434. 19.ápr. 24.
  • No 436. 19.máj.16.
  • No 437. 19.jún.11.
  • No 443. 19.szept.15.

Kapitány Tréning

  • No 438. 19.jún. 27.
  • No 439. 19.júl.18.
  • No 442. 19.aug.29.

Havária (Spec. VIP) Tréning

No 426. 18. okt. 26.
No 430. 19. márc.10.

VIP Manőver Tréning

  • No 424. 18. okt. 1.
  • No 425. 18. nov 25.
  • No 431. 19. márc.18.
  • No 432. 19. márc.25.
  • No 435. 19. máj.6.
  • No 446. 19. nov.4.
  • No 447. 19. nov.9.
Hajózási gyakorlatok

Trópusi túrák

  • Phuket-Langkawi
    No 427. 18.11. 1.
  • British Virgin Island
    No 428. 19.01.19.
    No 429. 19.01.28.
  • Tahiti
    No 444. 19.9.26.
    No 445. 19.10.8.


Speciális tengeri tanfolyamok

Csillagászati mérések a Balatonnál

  • 386. 18.okt. 10.
    esőnap: 18. október 12.

Csillagászati navigáció a Planetáriumban

  • 397. 19. jan.15.

Kikötői manőverek elmélete

  • 390. dec.13.
  • 404. ápr. 14.

Horgonyzás a tengeren

  • 405. máj.13.

Biztonság a tengeren

  • Túléléstechnika elmélet és uszodai gyakorlat
    394. jan.11.

  • Havária elmélet
    399. febr.21.

Adriai meteorológia tanfolyam

  • 403. ápr.16.
  • 406. jún.03.

Tablettel a tengeren

  • 400. febr.28.

Tengeri radar

  • 398. febr.18.

Charter tanfolyam

  • Trópusi Charter:
    393. dec.10.
  • Európai Charter:
    410. máj.15.

Hajózási tanfolyamok


Megjegyzés:
A szürke színű képzéseinkre már nem lehet jelentkezni.



Jachtakadémia az RTL Klub műsorában


Ilyen a Skipper tréning <


Tengeri túléléstechnikai tanfolyam
Wild Joe Sailing Team
-->
RÓLUNK TENGERI TANFOLYAMOK TRÉNINGEK HAJÓNAPLÓ Tengeri Tudástár LETÖLTÉSEK JAK VIDEÓK látogató
2013. február 11.-től